Mráz a paradox lidského srdce

10. 02. 2012 | 07:00
Přečteno 5371 krát
Je takový paradox: čím víc klesá teploměr, tím víc tají lidská srdce: krev fakt není voda. Dobře je to vidět na našem vztahu k bezdomovcům.

Tato podmnožina menšinové skupiny takzvaných nepřizpůsobivých nám, tedy většinové skupině řádných občanů – říkejme si pro potřeby tohoto textu přizpůsobiví – v časech nad nulou páchne nebo jinak vadí. Když však přijde třeskutý mráz, nám přizpůsobivým roztají srdce a přejeme si, aby bezdomovci neumrzli. Někdo pro to i něco dělá: dá pár korun, uvaří polévku, přinese do charity několik starých svetrů, a když pracuje v médiích, připraví tak zvané há-el-péčko neboli hluboce lidský příběh do příštího vydání či vysílání, aby na tuhle situaci upozornil.
A někdo chce udělat ještě o hodně víc. Dalibor Dědek, který je z Jablonce, a tak má s mrazem větší zkušenosti než lidé z Prahy, která leží v nížině, dokonce nabídl pražskému magistrátu nafukovací halu, ve které by mohlo docela dost ze čtyř tisíc tamních bezdomovců v případě mrazů přespávat. Protože mu to pálí – jak jinak by mohl vymyslet a vést tak úspěšnou firmu jako je Jablotron? – nabídl halu včas, dřív než přišly mrazy. Čímž zahájil příběh čtyř dopisů o hale, který vypadá, jako by jejich autor, náměstek primátora Kabický, pracoval podle schématu antického dramatu.
Posuďte sami: Expozice – první dopis: Magistrát děkuje za nabídku haly.
Kolize – druhý dopis: magistrát žádá, aby dárce postavil halu co nejrychleji neboť mrazy se blíží.
Krize – třetí dopis: magistrát informuje, že na provoz haly nebude mít peníze, takže žádnou darovanou halu nechce.
Peripetie – výměna dopisů mezi obdarovaným a dárcem: dárce ujišťuje, že provoz zaplatí taky. Magistrát namítá, že bezdomovců by bylo ve stanu moc a protože jsou nepřizpůsobiví, kdo ví, jestli by ho nezapálili. Všimněme si dramatického oblouku, daného nutností volby: umrznout či uhořet – to je to, oč tu běží, napsal by bezpochyby Shakespeare, kdyby pracoval na pražském magistrátu.
Poslední fáze antického dramatu je nazývána katastrofa či katarze: přestože rtuť v teploměru neúprosně klesá, magistrát nabízenou halu odmítá a místo ní vztyčuje několik velkoprostorových stanů, v nichž lidé bez domova mohou přespávat. Budiž jakožto epilog konstatováno, že zaplať Bůh za ty stany, a není to míněno ironicky.
Jako každé drama, které nechce být jen fraškou, odráží však i příběh dopisů něco hlubšího, co zůstává nevysloveno v pozadí? Proč, sakra, ten magistrát tu halu nechce? Soudí za A/ neoliberálně, že to, co je zadarmo, je z principu špatné? Nebo za B/ antikorupčně, že by pak Jablotron taky chtěl vyhrávat soutěže vypisované Dopravním podnikem? Obávám se, že pravda je za C/, totiž že hala, jednou nafouknuta, mohla by přežít mrazy, nepřizpůsobiví by si na ni mohli zvyknout a nám přizpůsobivým by to nevonělo.
Všichni, kdo se zabývají sociální prací se všemi podmnožinami nepřizpůsobivých, s bezdomovci, Romy, uprchlíky, drogově závislými a dalšími, už dobře vědí, že když nemrzne, a to je skoro pořád, je téměř neřešitelným problémem dosáhnout souhlasu jediného pražského obvodu, aby jakákoli služba, která má nepřizpůsobivým pomáhat, fungovala v místech, kde se pohybujeme a žijeme my přizpůsobiví. Není tak dávno, co nedávný vyzyvatel primátora Svobody v boji o to, kdo bude stát v čele ODS, Jiří Janeček, prosazoval úžasný plán koncentrovat nepřizpůsobivé v jakémsi táboře ve volné krajině za městem. Dodejme, že ani zleva pražští politici nevidí nepřizpůsobivé rádi: nejhlasitějšími odpůrci fungování kontaktního centra pro drogově závislé na Praze 5 byli zastupitelé za sociální demokracii.
Když nemrzne, jsou nepřizpůsobiví zkrátka něco jako jaderný odpad: nikdo je na svém území nechce. I když, jaderný odpad je na tom líp, protože peníze nakonec vždycky jeho problémy vyřeší a najdou si obec, která se nad ním slituje. Avšak na ty nepřizpůsobivé my přizpůsobiví myslíme a jsme ochotni vydávat peníze, jen když mrzne, až praští.
Zkrátka, jak už jsem připomínal na začátku, krev fakt není voda. Ten paradox platí i obráceně: ve chvíli kdy se rtuť teploměru vrátí, kam patří, lidská srdce opět ztvrdnou a okorají.

Psáno pro Rádio Česko

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

olga napsal(a):

Jsme pokrytci. Na ochotné pomáhat si hrajeme. Ne všichni. Jistě jsou i vyjímky. V zásadě se mi nelíbí slovíčko nepřízpůsobiví. Proč jsme asi takoví? Proč jsme zatrpkli? Dostali jsme se do skupiny bez domova vlastní vinou? Nebyl to někdo jiný? Nebyli to třeba i ti, co nám denně nabízí výhodné půjčky? Proč se dostáváme do situace, kdy půjčka se nám jeví jako jediný prostředek k přežití. Všichni nejsme rozumní. Všichni si nedokážeme představit, že na nás chce někdo vydělat. Bláhově si myslíme, že nám chce pomoct. Tak dlouho, až je pozdě. Slyšela jsem o bezdomovci, který přišel o byt na základě "pomoci" kamaráda. Kamarád pomohl penězi při odkoupení bytu. Šikovně. Na své jméno. Pak už dotyčného nepotřeboval. Důvěřivý přišel o byt, následně jej opustila rodina. Nedokázal nic jiného, než dát se na pití a spávat na lavičce. Nemá ani na azylák.
10. 02. 2012 | 07:32

Béda napsal(a):

Autor,

milý pane. Bezdomovectví (a nejenom to ale otázky sociálně slabých obecně) musí být řešeno především systémově = z úrovně státu. Stát z vybraných peněz musí řešit (nikoliv odkláněním prebendy mocných a svých potentátů) i takové věci jako je včasná distribuce sociálních dávek (Dráb(k)ům se to evidentně nedaří, naopak se jim daří likvidovat celý pracně vybudovaný sociální systém, stát musí vytvářet podmínky, aby se nemnožili obyvatelé v kategorii bezdomovec, stát musí zabezpečit aby lidé nekončili bez přístřeší = měli kam sklonit hlavu i v době Nečasu. Nějaké charity můžou v tomto sehrát pouze podpůrnou - vylepšovací roli. Ideální by bylo, kdyby stát, resp. za pomoci nadstátních institucí byly vytvořeny takové podmínky, aby každý člověk v rámci svých možností a schopností mohl poskytnout společnosti určité služby a na základě toho měl garantovány alespoň minimální slušné životní podmínky.

Stát, který promrhává lidský potenciál a nechává jej vyhasnout a skomírat na ulici, společnost, kde se množí lidé bez přístřeší a bez práce, kde dluh, lichva, exekuční a jiná spekulace vládnou všemu, má v sobě zakódovány morální a systémové vady, které ji nakonec pohřbí.
10. 02. 2012 | 07:39

Anastazie Králová napsal(a):

Ad autor
Dovolím si jednu poznámku.
Nepřizpůsobiví /teminus technicus vymyšlený a veřejností chápaný jako Romové /bezdomovci nebývají /alespoň já jsem takového v Praze neviděla-ti se sestěhují třeba dvacet do jedné místnosti /.
To my-hrdá bílá rasa a především naše instituce-vyrábíme bezdomovce.
Bezdomovcem se může i slušný člověk stát velmi snadno.
Žena-buďte osamělá a nastěhujte se k příteli-ten vás začne terorizovat a co vám zbývá ?Útěk na ulici.
Muž-jste v cizině za prací,žena se s vámi rozvádí a při výměně bytu vás neuvede jako dalšího uživatele-co vám zbývá-ulice.
Stejný osud vás může postihnout i po náv ratu z vězení například za dopravní nehodu,za krádež.
O mladých,kteří se vzbouří matce,jež má v krátké době již čtvrtého přítele,ani nemluvím.
Ano,ani mně bezdomovci nevoní.Někdy jsou dokonce celkem čistí-až na ten zvláštní pach zřejmě nemytého těla,který kolem sebe šíří.
Modlím ser,aby se ze mne jednoho dne nestal bezdomovec /aby nájemné a daně nepřesáhly výši mého důchodu/.
10. 02. 2012 | 07:49

Drzá zrzka napsal(a):

Bezdomovec nepatří mezi nepřízpůsobivé. Přizpůsobil se danému stavu, že je bez domova.
10. 02. 2012 | 09:17

Maximus napsal(a):

Tohle napsala jedna paní z K.Var, opravdu zajímavé:

Lidé obrátili naruby sedm hlavních hříchů a vyhlásili je za ctnosti:
- pýchu nazvali zdravým sebevědomím
- lakomství zákonem ekonomiky
- smilstvo zdravým biologickým instinktem
- nestřídmost vyšší životní úrovní
- surovost, závist a nenávist bojem o spravedlnost a politickou svobodu
- hněv rozhořčením nad názory druhých
- a lenost nazvali filozofickým postojem
Výsledek ?
- máme větší domy, ale menší rodiny
- kupujeme víc, těšíme se z toho méně
- znásobili jsme náš majetek, ale zredukovali naše hodnoty
- máme více titulů, ale méně zdravého rozumu
- máme více druhů jídla, ale méně výživy
- rozbili jsme atom, ale ne naše předsudky
- přes net komunikujeme s celým světem, ale přestáváme komunikovat s lidmi v naší blízkosti...
10. 02. 2012 | 09:17

ali napsal(a):

Hrou osudu se tito lidé dostali tam, kam se hned tak někomu nechce. Nemají to lehké. Přesto dělají vše pro to, aby nebezdomovcům (úmyslně jsem použila tento výraz) ztěžovali bytí. Vyhazují na chodníky celé popelnice, aniž by je po sobě uklidili a nemluvím o jízdě tramvají, pokud se tam ocitne jeden z nich. Je to těžké řešení. Na jednu stranu je mi jich líto a na druhou zas mě štvou svým chováním, když dělají schválnosti a nepořádek. Takže ani nevím, mám-li je litovat nebo ne..
10. 02. 2012 | 09:24

rejpal napsal(a):

Drzá zrzka
ten termín je prostě pitomost. Jednak jsou do jednoho pytle házeni lidé velmi různí, a také vůči některým z nich vypadají spíš ti ostatní jako nepřizpůsobiví.
Asi je politicky nekorektní říci bezdomovec. Ono to vypadá blbě - když je někdo bez domova, vrhá to tak trochu špatné světlo na systém, v němž k tomu dochází. Když je nepřizpůsobivý, je to jen a jen jeho chyba a nikdo se jím nemusí zabývat.
10. 02. 2012 | 09:28

rejpal napsal(a):

Maximus
Máte pravdu
10. 02. 2012 | 09:29

Šašek z Jiíhlavy napsal(a):

Člověk, který rezignuje na lidskou důstojnost tím, že se vzdá osobní odpovědnosti, nedodržuje alespoň minimální hygienické návyky, mnohdy odmítá pomoc okolí, aby se nemusel vzdát své "svobody" a vlastně parazituje na svých spoluobčanech se nemůže divit, že se od něj většina lidí štítivě odtahuje - lidé se bojí nákazy žloutenkou, obtěžovgání opilými a zapáchajícími individui, mají strach o své děti. V Praze se asi tento druh nešťastníků koncentruje, v menších městech nejsou tak vidět. Přeswto mne tento fenomén trápí, řešení bohužel nevidím. Tak alespoň dáváme v igelitkách ke kontejnorům šatstvo a obuv, které nenosíme(vždy vyprané a vyžehlené). Během dne to zmizí, chodí tam jak bílí tak tmaví. Víc udělat nemůžeme, máme sami svých starostí dost. Někdy jejich překonávání spotřebuje dost energie.
10. 02. 2012 | 09:33

ali napsal(a):

Maximus
Hezky napsané a hlavně ze zkutečnosti.
Poslední výzkumy potvrzují, že pokud si chce člověk udržet celý den dobrou náladu, měl by obejmout minimálně osm lidí, nebo alespoň jednomu dát přes držku..druhá varianta je rychlejší a tudíž používatelnější. Proč se člověk rychleji a dřív naštve, než rozesměje? To je jev, který soukromě pořád studuju..zatím bezvýsledně :o(

Drzá zrzka
líbí se mi, že dokážete jednou větou popsat téměř vše. Někteří se musejí sáhodlouze vypisovat, Vám stačí jedna, nebo pár vět a je to..tuze Vám to závidím a pište dál, ráda čtu Vaše větičky :o)..hezký den..
10. 02. 2012 | 09:33

rejpal napsal(a):

Šašek z Jiíhlavy
Řešení neexistuje. Už proto, že cesty k bezdomovectví jsou opravdu velmi individuální. Je to permantní hledání míry tolerance, která je pro ty ostatní únosná, a dílčí pomoci - ať už to je to šatstvo nebo ty stany nebo jiná forma charity.
10. 02. 2012 | 09:41

olga napsal(a):

Život je složitý. Většinou nepochopíme, co sami neprožijeme. Nevím, co bych dělala, kdybych byla bezdomovcem. Na ukončení života vlastním přičiněním nemám právo. Asi bych uvítala zmrznutí.
10. 02. 2012 | 09:53

B. napsal(a):

Jardo, nemohl byste Péťovi poradit, kudy vede cesta do důchodu? Jeho HYDE PARKové vystoupení mohla být tak trochu spodoba bohnické návštěvy s alzheimerovskými prvky.
10. 02. 2012 | 10:18

ali napsal(a):

oprava: ze skutečnosti
10. 02. 2012 | 10:23

Analytik napsal(a):

Krásný vztah k bezdomovcům projevila francouzská ministryně zdravotnictví.
Požádala je, aby v zájmu svého zdraví raději neopouštěli své domovy.
To by našeho Hegera nenapadlo!
10. 02. 2012 | 11:14

Grandmaster napsal(a):

Rejpal, Sasek,
jak uz pisete je to tezke. Kdyz bychom klasifikovali bezdomovce jako 'nemoc', mame dve cesty jak to resit. Bud tu nemoc vymitit, co je temer nemozne (Rejpal), nebo se muzeme snazit tuto nemoc zmirnit 'leky'. Pomoc, jak to Sasek popsal, je to nejmensi, co pro nase nestastne blizni muzeme udelat. A nejen kdyz jsou mrazy. Celorocni empatie by byla na miste! Zapach bezdomovcu neni argument.....
10. 02. 2012 | 11:18

gogo napsal(a):

Za komancu nejhure jak jste mohl skoncit bylp ze pracujete a bydlite na ubytovne s teplou vpdou
Ale cinkali jsme klici a chtelo pravdu a lasku
10. 02. 2012 | 11:44

český maloměšťák napsal(a):

Na nepřizpůsobivé náhodou vydáváme peníze kontinuálně a hodně. Jen se o tom neví.
Už nevím přesně kolik se vydalo např. na nepřizpůsobivého Řebíčka...ale bylo to dost. A ti další - policii a justici zcela neznámí - nepřizpůsobiví - kteří díky penězům daňových poplatníků nemusí mrznout venku a vybírat popelnice...těch bude na stovky.
S článkem proto nesouhlasím. Charita tu je, jen se - jak zmiňuji...o ní neví oficialně a také přesná čísla lze dohledávat jen těžko a pouze s využitím technických, materiálních, lidských...a dalších zdrojů policejních a justičních.

Leda by autor přepsal ono popisné slovo " nepřizpůsobivý" na " primitivně nepřizpůsobivý".

Protože jinak dochází k matení pojmu - třeba k záměně za " high tech nepřizpůsobivé".
Což věru není hezké - směrem k těm trpícím lidem dole Kterým ti nahoře ujídají i to málo - co by mohli dostat.
10. 02. 2012 | 11:47

gaia napsal(a):

gogo

jednou jsem viděla pěkný kreslený vtip

dva bezdomovci pod mostem cinkají klíčemi. A jeden říká, těmito klíči jsem cinkal v 89. Byly od auta chaty bytu a garáže.

ale kdo za komančů nedělal, tak skončil v base, pokud berete jako ubytovnu i to vězení,,,,
10. 02. 2012 | 11:58

Anastazie Králová napsal(a):

Nazývat bezdomovce nepřizpůsobiví..
Dobrá,co ty reportáže ze severních Čech,kde "nepřizpůsobiví" bydlí za 12 tisíc Kč /samozřejmě za peníze státu,tedy nás všech/ v 1+1.
Souhlas s drzou zrzkou a českým maloměšťákem-PANE AUTORE-NAZV ĚTE KONEČNĚ BEZDOMOVCE BEZDOMOVCI/nic jiného nejsou
Ad Šašek z Jihlavy
Myslíte,že člověk,který vyšel z vězení,či 18-leté dítě má 5 tisíc na ubytovnu/za měsíc/-stýkám se s těmito lidmi někdy pracovně a nikdo mi neřekl,že by dostal sociální příspěvek na tento typ bydlení /na rozdíl od výše zmiňovaných nepřizpůsobivých.

To neznamená,že bych chtěla,aby se z nepřizpůsobivých stali bezdomovci /z bláta do louže /.
1/všechno by mělo být správně pojmenováno
2/i u nájemného existovala regulace-už jednou jsem se ptala,proč například nešetří hygienická služba cenu za takový byt pro nepřizpůsobivé.
Ale zřejmě ty méně nepřizpůsobivéubytovávají více nepřizpůsobiví.
10. 02. 2012 | 12:04

názor napsal(a):

Plně souhlasím s panem Bedou. Doplním pouze to, že pokud je v republice 10% nezaměstnanost tzn. zdraví lidé bez budoucnosti, je velmi lehké sklouznout až na dno.
Druhá cesta je kriminál. Když nemáte peníze, co máte dělat, že ano, musíte krást.
Je potřeba změnit vládu ! Nechceme nezaměstnané, nechceme bezdomovce.same
10. 02. 2012 | 12:27

ivanka napsal(a):

Anastazie - proc za komancu bezdomovci nebyli, netusite???
- chudak co vysel z vezeni a nevi jak sehnat davky??? A co- jakym pravem ja mam zivit kriminalniky?? Kdyz budeme vsichni na davkach- kdo tu bude delat??? Asi ti blbi a snazivi???
10. 02. 2012 | 12:55

český maloměšťák napsal(a):

Anastazie Králová
A to zase já bych chtěl -aby se z těch "high tech nepřizpůsobivých" stali bezdomovci. Ať si pak chodí pro tu přímou solidaritu před vily svých někdejších kumpánů - ať tam vyjou " My jsme pro to, ať se dostane potřebným, ne zneužívačům dávek, alelujá, alelujá...".

Podle mě by na ně jejich někdejší kumpáni zavolali policajta. Nebo nějakou gorilu či co.

ivanka
Když člověk vyjde z vězení - tak jej sice můžete nazvat kriminálníkem, ale to je asi tak všecko co po vás můžeme chtít, že....
Vy si myslíte, že se nemůžete dostat do vězení ?
Chyba lávky - stačí například smyk na silnici - když přepálíte rychost - a náhodou to opřete o nějakého člověka. Nebo dva...
Mimochodem - ve vězení pobývala řada slušných a významných lidí.
A pobývá.
Copak třeba například takový Maddof - je to snad nějaký kriminálník ?

Pravda ale je, že daleko víc jich pobývá na svobodě.
10. 02. 2012 | 13:50

český maloměšťák napsal(a):

L....Tedy u nich lidé, kteří jsou usvědčeni z krádeže, vracejí, co odcizili, vlastníkovi, nikoliv, jak se jinde obyčejně děje, vladařovi ; Polylérité totiž soudí, že vladař má na ukradenou věc právě tak málo práva jako sám zloděj.
Jestliže věc zanikla, odhadne se její cena a zaplatí z majetku zlodějů, avšak zbytek zůstane uchován jejich manželkám a dětem; zloděje samé odsuzují k pracím, ale nebyla-li krádež spáchána ukrutně, ani jich nezavírají do káznice, ani nespoutávají okovy, nýbrž zaměstnávají je svobodně a volně při veřejných pracích..."

/Thomas More - Utupia (1516)/

Tedy v podstatě se Polylérité chovají k zlodějům asi tak, jako se Drábek chová k nezaměstnaným.
10. 02. 2012 | 13:58

český maloměšťák napsal(a):

re : Utopia
10. 02. 2012 | 14:00

ivanka napsal(a):

Malomestaku, kdyz se do krimu dostane slu§ny za autonehodu , je tam jen kratce a rodina ani zamestñavatel se od nej neodvrati. Prestante nesmyslne hajit kriminalniky,
Á porad ta otazka- proc za komancu bezdomovci nebyli a kriminalita nesrovnatelne nizsi, to je treba rict
10. 02. 2012 | 15:22

Anastazie Králová napsal(a):

Ad Ivanka
Do roku 1989 bezdomovci nebyli,protože tu existovala povinnost pracovat.Stačilo 6 týdnů nepracovat a byl jste zpátky v base-za příživnictví.
Z té doby známjeden vtip:
Navštípil nejvyšší tajemník SSSR presidenta USA .Jako přání chtěl vidět americký zlatý poklad.Provezli ho tedy mnoha strážemi a bránami až dovnitř pevnosti,kde byly naskládané zlatécihly.
Na oplátku chtěl president USA vidět zlatý poklad SSSR.Odletěli s ním na Sibiř,pak dlouhé hodiny jeli,nikde ani živáčka-a tam-uprostřed pustiny,ležela obrovská hromada zlata nikým nehlídaná.
I ptá se president USA? "To se nebojíte,že vám to někdo ukradne?"
Odpověděli mu:To jste celý vy,kapitalisti.Zlato,to vás zajímá,ale nám jde o člověka."
To v současné situacvi zní hořce-a pravdivě.
Abych nebyla špatně pochopena-i já bych chtěla,aby práci dostal každý,kdo o to stojí-i ten,kdo se vrátil z kriminálu.
A k tomu hned třeba podnikovou ubytovnu.
Lidé,kteří s bezdomoci pracují,vám řeknou,že kritická je právě doba 2.-3.měsíce,kdy se naučí na ulici přežívat /prodejem lahví z popelnic,sběrem šrotu a papíru.
I když bych byla proto,aby všem velkým zlodějům zabavili majetek a nechali jim l místznost 4.kategorie.,obávám se,že je jen přání.
10. 02. 2012 | 15:53

český maloměšťák napsal(a):

ivanka
No - od manažérů z Enronu se vlastně taky nikdo neodvrátil, že...
Poslyšte - a jaké je to vaše kritérium - kdy je člověk podle vás kriminálník ?
Když ukrade miliardu jednou - anebo třikrát po patnáct tisících ?

"Odvrátit" se - to je hezké...to zní skoro jako " navždy se vypořádat s nepřizpúsobivými živly"....
10. 02. 2012 | 15:57

ali napsal(a):

ivanka
za komačů se bezdomovci zavírali do blázinců..
10. 02. 2012 | 16:47

Dagmar napsal(a):

Být bezdomovcem není asi pro většinu z nich situace, ke které by dospěli vlastní volbou. Končí bez domova nešťastnou shodou okolností. Jen naprosto výjimečně jim stav, do kterého se dostali, vyhovuje.

Ale jak správně píše Anastazie Králová, stačí několik měsíců, parta stejně vyvržených jako jsou sami, ke které se připojí a PŘIZPŮSOBÍ SE. Přizpůsobí se extrémní podmínkám, ve kterých přežívají. Takže označovat je za NEPŘIZPŮSOBIVÉ je nonsens :)

Sama znám z vlastní zkušenosti jen jeden jediný případ (což nevylučuje, že jich nemůže být víc) kdy se mladému muži a mladé ženě podařilo se z ulice dostat a žijí již delší dobu jako běžní lidé. Důvod? Měli ten nejsilnější motiv. Lásku a touhu žit ji v důstojných podmínkách.

Co se týká termínu nepřizpůsobivý člověk, hlásím se k němu, protože bych ráda a záměrně byla nepřizpůsobivá. Bráním se konzumnímu způsobu života. Ale moc mi to nejde :-(. Třeba bychom se mohli od bezdomovců něco naučit! Ona ta naše přílišná přizpůsobivost je někdy nebezpečnější, než jejich bezdomovectví. To ohrožuje jen je samotné.
10. 02. 2012 | 16:54

Pavla napsal(a):

Myslím, že nám chybí všeobecně více pokory a tolerance.
Naučil mě tomu až můj nemocný syn, který by za normálních okolností mohl skončit taky jako bezdomovec. Nevím sice, co s ním bude, až zemřu, ale zatím dělám, co mohu.
Člověk to pochopí, až když se to stane jemu nebo nejbližšímu. Spousta těch bezdomovců za to opravdu nemůže.
Buďme lidmi.
10. 02. 2012 | 18:00

Dagmar napsal(a):

Paní Pavlo,

vážím si, že se dokážete postarat o svého nemocného syna. Obecně se má za to, že jedna z nejstresovějších situací v životě člověka je úmrtí dítěte. Ano, je to velké psychické zatížení. Má však svůj konec, který vyzývá ke smíření. Ale mnohem tíživější může být situace, kdy dítě, často dlouhobě trpí nevyléčitelným chronickým onemocněním. Pak i zátěžová situace rodiče (rodičů, pečovatelů) má chronický průběh.

Nerezignujte však na pomoc státních nebo neziskových organizací, které vám mohou už teď pomoci nést tíži péče, která není snadná a hlavně mohou být jistotou slušné existence vašeho syna i v době, kdy už se o něho nebudete schopna postarat.

Věřte, že vím, o čem mluvím a promiňte, že vám radím, ačkoliv o to nežádáte.
10. 02. 2012 | 20:18

ujo napsal(a):

Poradce pana senátora Pitharta to napsal moc hezky.
Nenapadlo ho, při všech těch problémech se stanem, udělat třeba v senátu sbírku na jeho provoz?
Nenapadlo, což o mnohém vypovídá.
Napadlo ho napsat blog.
Nenadlo ho ani popřemýšlet nad tím, kde a proč ti bezdomovci vznikají. Ještě je naděje, že poradí p. Pirhartovi jak na to.
10. 02. 2012 | 20:21

Maximus napsal(a):

ujo napsal(a):

Nenapadlo ho, při všech těch problémech se stanem, udělat třeba v senátu sbírku na jeho provoz?

Tak jsem se trochu překouknul a strnul jsem, místo slova provoz jsem viděl "provaz"! Fuj to jsem se lekl.
10. 02. 2012 | 20:34

ujo napsal(a):

pro Maxima:
splést se může každý ( teĎ mne navíc napadla nějaká indická story o hypnose, hadu a provazu).
Ale k věci: možná Pithart, kterého považuji za celkem slušného člověka ( no, nevím jestli to soužití s lidovci má zapotřebí)dává něco na charitu.
Ten článek od Veise je ale chucpe
10. 02. 2012 | 21:23

neutrino napsal(a):

Když proberu období od roku 1933 do současnosi, tak jsem se s bezdomovci setkal jen ve dvou obdobích - za války - to bylo nuzové ubytování například U Ladronky na Břevnově v Praze a pak až po sametu. Takže současný režim se nemá čím chlubit, kromě bezdomovců kupónově a jinak rozkradeného hospodářství, velkou státní zadlužeností a korupcí. Tak jste to pohrobci reálného socialismu moc daleko nedotáhli!
10. 02. 2012 | 21:39

Al Jouda napsal(a):

Zásadní chybou Magistrátu je, že ty bezdomovce v 7,00 hod. ráno zase všechny vyžene z toho stanu ven do mrazu. Těm lidem by mělo být umožněno, aby se vysprchovali a vyměnili si prádlo. Při tom by si spoustu obsluhy mohli udělat sami. Například by si mohli ohřívat vodu a jeden druhému čerpat vodu do sprchy ( daly by se k tomu využít vyřazené vojenské polní sprchy, kde se voda ohřívá dřevem a čerpá se z cisterny užitkové vody). Měla by jim být dána příležitost si uvařit z darovaných potravin a rozdáván by měl být jen chléb, polévka a čaj. Prostě by to měl být takový lágr s minimálním dozorem, kde by humanitární organizace dostaly prostor ke své činnosti. Ti bezdomovci by se zde zotavili a alespoň některým by se podařilo se vrátit k práci a k samostatnému životu.
10. 02. 2012 | 22:06

Marek Kobera napsal(a):

To autor:

Skvěle napsáno, nemám co bych dodal!
11. 02. 2012 | 00:04

lujjza napsal(a):

http://denikreferendum.cz/clanek/12522-umrznuti-jako-politicka-poprava
- článek od Tomáše Tožičky
11. 02. 2012 | 00:28

takac napsal(a):

Joudo, co je to za nesmysly, ne co delat z bezďomovci ale proc jsou kdyz za komancu nebyli
Neutrino velmi presne vystihl
11. 02. 2012 | 11:01

Drzá zrzka napsal(a):

takac

Než s Neutrinem vyřešíte problém rozdílu bezdomovectví mezi socialismem a kapititalismem, přestane mrznout nebo v tom horším případě ještě pár bezdomovců umrzne.
11. 02. 2012 | 11:47

Somebody clever napsal(a):

Zrzko, opravdu je to k smíchu??? Jak dlouho si myslíš že ti budou vyplácet ty sociální dávky když je krize. Dokud seš mladá, vyšlapeš si něco v Perlovce, ale za pár let nashledanou v tom stanu. A ještě múžeš přitom křičet že za to můžou komunisti, to se kamoši bezdomovci nasmějí
12. 02. 2012 | 17:13

ilja napsal(a):

Nebo ještě za D) hala z Jablonce by byla zadarmo. Stany Magistrátu něco stojí a někdo (soukromá firma) zařizuje jejich provoz (teplomety atd.). Ta soukromá firma si účtuje tolik peněz, aby zbylo na tučné provize pro ty, co to takhle upekli. Jinak taky: proč by nám měl proboha nějaký Jablonečák kazit kšeft.
14. 02. 2012 | 10:25

zedníček jiří napsal(a):

Sktečnost,že u nás vznikly skupiny lidí bez domova a které pokrytecky nazýváme nepřízpusobiví,je ostudou celého národa,zejména celé naší dnešní i minulých vlád.Místo ,zasahování do oblastí, s kterými jme nikdy v historii nemělí žádné problémy na př. Afganistán a co to stojí zbytečně peněz ,místo řešení plné zaměstnanosti, aby se lidé neflákali ,tak se vymýšlejí různé programy ,keré nic neřeší.Souhlasím s názorem pana Bédy.
14. 02. 2012 | 12:51

Glosator napsal(a):

Ad A Králová
Máte to špatně. Brežněv říká "My hlídáme lidi."
Ad J Zedníček
Lidé jako Vy jsou někdy použiti k prošlapávání minových polí. A kdybych byl zlý, řeknu, že si nic jiného nezaslouží.
Kolik těch, kteří děkovali panu Chamberlainovi za jeho "mír pro naši dobu" skončilo v plynové komoře, nebo byli prostě zastřeleni esesáky pro nic za nic...
14. 02. 2012 | 21:32

Glosator napsal(a):

Ad takac
Za komunismu bezdomovci byli. Ale pokud by se ukazovali jako dnes, skončí v kriminále za příživnictví. Slyšel jste někdy pojem "dojídačí?"
14. 02. 2012 | 21:34

Glosator napsal(a):

to lujjza
Kdyby si pan Tomáš Tožička vzal 5 bezdomovců k sobě do bytu, bylo by těch umrzlých méně.
Jinak, ne všichni, kteří umrzli byli bezdomovci.
14. 02. 2012 | 21:51

Kamarád napsal(a):

Zdá se, že většinová populace má u nás mnohdy menší cit pro soudržnost a solidaritu, zejména v rodinách, než ostatní etnika. Nepřizpůsobivý je určitě člověk, který nedodržuje zákony a páchá závažnou trestná činnost, jako jsou vraždy, loupeže, krádeže apod. Mnohdy tolerované případy nedodržování zákonů vidíme každodenně okolo sebe, zejména v dopravě. Jak ale nazvat lidi, kterým nic neříkají prastaré morální a etické kodexy?
15. 02. 2012 | 14:39

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy