Gesto, které nejspíš splaskne

19. 02. 2013 | 11:31
Přečteno 3686 krát
Miloš Zeman se chystá založit prezidentský fond na splacení státního dluhu. Má to ale své háčky.

Zatímco odcházející prezident využívá málem každého dne, aby sbíral pomyslné body do pomyslného citačního indexu soutěže o pozornost (často i za cenu ztráty kytičky v soutěži slušnosti), prezident nadcházející si dává s vědomím pětileté honitby na čas. Výraznější zásek učinil až minulý týden, když v Novém Veselí nejen poděkoval věrným voličům, ale nás ostatní seznámil s plánem založit „takzvaný prezidentský fond, kam by všichni přispívali na splácení státního dluhu.“ Je to gesto, které si zaslouží hned víc přívlastků: na jedné straně silné, sympatické a symbolické, na druhé straně však populistické, problematické a předem odsouzené k splasknutí jak propíchnutý nafukovací člun.

Připomeňme si jen pár detailů, jak je podala zpráva ČTK. Miloš Zeman oznámil, že sám hodlá do fondu odevzdávat třetinu prezidentského platu a vyzve ještě lépe situované donátory, aby se přidali. Oznámil i minimální vklad, který má činit 160 tisíc korun: je to zhruba tolik, kolik jeden každý z nás v České republice právě teď dluží, když si státní dluh podobně jako HDP rozpočteme na hlavu. „Protože tím vykoupíte z dluhového otroctví jednoho člověka,“ cituje Zemana ČTK.

Silný je už užitý příklad vykoupení z dluhového otroctví, vnesení konkrétní naděje jednotlivce do abstraktního oceánu čísel s mnoha nulami. Každý přece víme, že viset 160 táců je malér, zvlášť když člověk bere jen šestnáct, zatímco dlužit víc než jeden a půl biliónu je brnkačka, protože to už je starost těch, komu je ten šťastlivec dluží. V oboru silně působících obrazů byl Miloš Zeman mistr odjakživa, jeho první vstup do veřejného prostoru jimi byl přímo poset, a byť nebyly nejpřesnější, vždycky zapůsobily. (Až později zdegenerovaly do podoby čehosi, čemu se říká ‚Zemanovy bonmoty‘, i když čím dál častěji by se daly označit taky za ‚Zemanovy šlápoty do hnědého‘.)

Sympatické je, že nastupující prezident chce osobním příkladem povolat i další ze světa mocných, aby dali najevo zodpovědnost za ostatní tím, že se dobrovolně vzdají pro ně velmi zbytné části osobního bohatství. Není až tak důležité, že ten nápad nemá z vlastní hlavy, že je to v podstatě variace na gesto geniálního investora a miliardáře Warrena Buffetta, který v roce 2011 vyzval v New York Times, aby mu výrazně zvedli daně, neboť do státní pokladny odvádí nižší podíl ze svých příjmů než jeho sekretářka. A nebo, že je to jen rozšíření gesta francouzského prezidenta Françoise Hollanda, který loni, rovněž několik dnu před tím, než se ujal prezidentské funkce, oznámil, že sobě i členům vlády sníží plat rovněž o 30 procent.

Ve stanovení minima vkladu se však skrývá první mělčina, na ní může Zemanův člun ztroskotat: ač dosud sám sebe důsledně definoval jako prezidenta dolních 10 miliónů, oslovuje teď stanovením minima horních 10 tisíc. Už první ohlasy sesbírané serverem iDnes naznačily, že v těch sférách se na city zas až tolik nehraje, že potenciální donátoři nemají v úmyslu sanovat nahnilý stát (Babiš) nebo že mají pocit, že dost odvádějí už na daních povinných (Rusnok). V českém prostředí dosud neexistuje žádná obdoba amerických Patriotic Millionaries, kteří se za Buffeta postavili, a ani nelze předpokládat, že česká vláda se pokusí podobně jako Obamova administrativa apel institucionalizovat. (Ostatně, ani Obama v prostředí mnohem víc ovlivněném protestantskou etikou neuspěl.)

Zemanovo gesto však v sobě nese ještě další symboliku – odkaz na jiné fondy, jejichž cílem byla stabilizace českého národního, respektive státního projektu. Vnáší je tam slůvko všichni, pokud tedy nešlo o freudistické přeřeknutí. Historicky prvním fondem, do něhož všichni přispívali, byla sbírka na Národní divadlo, obohacená požárem o dramatický efekt, jaký by si nikdo nevymyslel. Národní divadlo přece tehdy bylo symbolem dosud neexistující, avšak žádoucí české státnosti. Podruhé, už konkrétně, přispívali všichni na finanční stabilitu nového státu v roce 1918, kdy byla zahájena sbírka na Zlatý poklad republiky. Říkalo se tomu tehdy Půjčka národní svobody.

Přesně o půl století později v létě roku 1968 přišla třetí a zatím poslední sbírka, do které přispívali všichni a na Fond republiky jen do invaze armád Varšavské smlouvy složili 190 miliónů korun a 60 kilo zlata. I když poté ochota dávat citelně poklesla, o rok později na něm bylo 279 miliónů a 86 kilo zlata. Na co byly sebrané peníze a zlato vynaloženy se ovšem konkrétně nikdo nedozvěděl. Jiří Bašta v textu „Zlatý poklad“ Fondu republiky z roku 1968 (Paměť a dějiny, 2008/2) však konstatuje, že fond byl standardně účetně spravován a jeho zneužití tehdejšími pohlaváry se neprokázalo. Jak ale poukázal už Zbyněk Petráček (LN, 14.2.), jeho zmizení v černé díře komunistického hospodářského šlendriánu spolu s absolutní erozí důvěry v státem inspirované či vynucované sbírky na všeliké Fondy solidarity, vnímané veřejností jako příspěvky na nákup kalašnikovů pro marxistické povstalce kdekoli způsobily, že ochota podpořit státní úsilí na tomto poli zcela erodovala. Ne však ochota podpořit dobrou věc – viz například spontánní studentská sbírka na pomoc zemětřesením stižené Arménii už v roce 1988(!).

Tento rozpor – silná schopnost solidarizovat se v případě, kdy do procesu nevstupuje stát (včetně politických stran, jež ho spravují) a naopak mizivý zájem podpořit cokoli, k čemu nás stát vyzývá, přetrvává dodnes. Nejen jako důsledek normalizační okoralosti. Sám stát (i strany) má čím dál horší pověst. Za těch dvacet neudělal nic, čím by si své občany k sobě nějak emočně připoutal. České vlastenectví je pořád o hodně víc etnické, než občanské. Nedivme se proto tomu rozporu.

Takže se obávám, že ani na to Národní, kde to všechno začalo, by dnes stát nevybral. Proč taky, když tam, pokud vím, chce akorát nastavovat procesy.

Vyšlo v Lidových novinách, 18. 2. 2013

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

David napsal(a):

"...Oznámil i minimální vklad, který má činit 160 tisíc korun: je to zhruba tolik, kolik jeden každý z nás v České republice právě teď dluží,..."

----------------

Založit prezidentský fond na splacení státního dluhu je dobré, ale jen pro horních 10 tisíc. Ti ale raději utíkají do daňových rájů.

Místo prezidentského fondu by stačilo zavést taková opatření, aby se minimalizovaly daňové úniky do daňových rájů, ÚPLNÉ zrušení akcií na doručitele apod.

Co budeme dělat, až se nečekaně a najednou rozhodne významná většina podnikatelů danit v daňových rájích??? To se státní rozpočet ROSYPE, jako domeček z karet a žádná finanční ústava ani prezidentský fond to nezachrání!!!

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/tomas-tozicka.php?itemid=17451

http://www.prvnizpravy.cz/zpravy/z-domova/vladu-uniky-do-danovych-raju-netrapi/

Nebo smlouvy na vzájemnou ochranu investic, např. s jinak pro nás s naprosto bezvýznamným Kyprem, které nám byly vnuceny z ciziny poženou náš stát do přímo katastrofálních arbitráží. A nikdo s tím nic nedělá a jen čekáme, až náš stát to úplně položí na lopatky.

Jinak v Japonsku si stát dlouhodobě půjčuje přímo od svých občanů a i přes vysoké zadlužení (až k 200% HDP) katastrofa nehrozí. My musíme živit cizí banky, které když prosperují, tak ze zisků nemáme nic, když krachují, tak je z našich daní musíme zachraňovat.

---

Je 200% zadlužení Japonska problém, když Řecko při 160 % krachuje?

http://zpravy.kurzy.cz/327145-je-200-zadluzeni-japonska-problem-kdyz-recko-pri-160--krachuje/
19. 02. 2013 | 11:48

Analytik napsal(a):

Mám lepší nápad.
Každý den otevřu na pět minut mrazničku, abych snížil globální oteplování.
19. 02. 2013 | 12:00

gaia napsal(a):

Milš Zeman by měl ty peníze dát spíš na charitu, nejakým konkrétním lidem, nebo je hodit do Vltavy. tam by byla alespoň naděje, že doplavou k někomu, kdo je bude skutečně potřebovat.
Státní rozpočet se musí zachraňovat dobrými zákony a nikoli takto. Kalousek už si na ty peníze brousí zuby.
19. 02. 2013 | 12:04

Sláma napsal(a):

David se zeptal: "Co budeme dělat, až se nečekaně a najednou rozhodne významná většina podnikatelů danit v daňových rájích???"
Nestane se, Davide, vůbec nic. Protože většina podnikatelů žádné velké daně neplatí. Jak jistě víte, výnosy z divident se u nás neplatí.
A pokud se týče podnikatelů, kteří podnikají jako fyzické osoby, tak ti za rok 2011 zaplatili na dani z příjmu pouhých 1,56 mld. Kč, tedy v průměru 1507 Kč na hlavu. To je, Davide, naprosto směšné.
Jediným způsobem, jak dosahují tito podnikatelé daňových úniků jsou klasické tunely, tedy např. předražené faktury za administrativní či jiné úkony, které jim fakturují mateřské firmy z daňových rájů.
19. 02. 2013 | 12:20

Likeke napsal(a):

Vzhledem k tomu, že to je možné jen pro horních 10 tisíc, tak jednoduchým výpočtem zjistíme, že se tak dá vybrat max. 1,6 miliardy. A to je dobré tak na chviličku splácení úroků z našeho dluhu. Bylo by to snad dobré na to, abych výtěžek dostal já. Pak by to skutečně jednomu člověku dost pomohlo.
19. 02. 2013 | 12:22

resl napsal(a):

Ať tam ukládá jen Zeman a kontrolu účtu provádí taky Zeman. Za prvé bude mít nějakou činnost a za druhé může každý rok rozdat adresně před Vánocemi téměř čtvrt milionu nejchudším občanům. Bude-li to dělat po celé období pěti let, může mu to pomoc v příští volbě. Jen ale blbě nekecat a nechat si ty "Zemanovy boty" pro úzký okruh lidí s jinak vyvinutým smyslem pro humor.
19. 02. 2013 | 12:23

SuP napsal(a):

Zeman tím zjednodušeně říká, že státní úředníci jsou o 30% přeplacení.
Což je asi pravda a mělo by to být neprodleně napraveno.

Sláma -
Když fyziocké osoby neplatí skoro žádné daně a podnikatelé jen tunelují, kde se sakra bere ve státním rozpočtu těch 1200 miliard ročně? Že by z daní státních úředníků?
Každé letadlo zezačátku vypadá, že je to perpetuum mobille, ale není.
19. 02. 2013 | 12:33

Stařeček napsal(a):

pane Jaroslave Veisi, mne by víc zajímalo, kdy se vrátí vykradené peníze ze sociálního a zdravotního zabezpečení, než Zemanovo gesto o kterém píšete, že splaskne.
19. 02. 2013 | 12:34

Likeke napsal(a):

To by vlastně šlo. Z horních 10.000 každý zaplatí 160 mil. korun a budeme bez dluhů. Jen aby na to všichni měli a nepadli do sociální sítě. To bychom se zase zadlužili kvůli dávkám v nezaměstnanosti nebo na sociálních.
19. 02. 2013 | 12:39

Bob napsal(a):

Dávali jsme ještě stovku na povodně.
Tehdy jsem se divil, kdy přišel na to, že je stejná stovka z 10 000 jako stovka ze 100 000.
Ale tržní fundamentalisté už žijí zřejmě v komunismu, kde platí jak nás učili "každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb".
No a potřeby těch "úspěšných" - vila, bazén, každý rok nové auto, dovolená na míru, ples v Opeře musíte uznat, že něco stojí, takže vlastně, že všichni platili stovku, resp., že je rovná daň a stát se hojí na DPH ( i když u takového Ferrari bych ji po vzoru zdravotního a sociálního zabezpečení taky zastropoval- jak k tomu ti chudáci přijdou platit tak vysokou DPH??).
Teď k tomu fondu - je to populistická ptákovina. Přirovnal bych to, když už jsem u toho Ferrari, jako kdybyste si na něj chhtěli ušetřit tak, že každý den dáte do kasičky jednu korunu.
19. 02. 2013 | 12:51

skeptický napsal(a):

Já bejt presidentem,tak si z toho udělám daňový odpis.
Vytvořím neziskový rodinný fond,který má také nárok na příspěvky od státu, a zároveň pověřím manželku,aby si otevřela neziskovku a stala se správkyní fondu,z kterého by měla plat.

Pro všeobecný úspěch bych donace udělal povinnými pro všechny,čímž by se odklonila část peněz od peněz odkloněných do soukromých kapes veřejných činitelů via úřad správce pokladu.

Pak bych vytvořil ekvivalent Nobileho ceny a dával je spřízněným duším.Hlavně Čechům,čímž se tak statisticky staneme druhým nejchytřejším národem planety.

Velká sláva,zase se začnou nosit fraky a psí dečky,jako nosíval můj děd.To byla moc hezká móda.A bude se mluviti na -ti.
19. 02. 2013 | 12:56

Max von Oppenheim napsal(a):

Čau lidi!
Měl bych jeden návrh, který určitě není populistický, pošlete každý těm chudákům ve Frenštátu nějakou korunu, také to dnes odpoledne udělám.
Číslo speciálně zřízeného účtu veřejné sbírky, na který mohou lidé zaslat finanční příspěvek na pomoc postiženým, je 3880277/0100.

Pěkný den všem!
19. 02. 2013 | 12:59

neo napsal(a):

Bob:

stovka je pořád stovka. Ačkoli s povodňovou stovkou nesouhlasím, uznávám, že je to spravedlivý odvod, protože je pro všechny stejný.

Tu spravedlnost lépe vystihují daně nepřímé. Bez ohledu na výši příjmů, z rohlíku platí stejnou daň milionář, důchodce, nezaměstnaný, nevýdělečně činý i průměrný.
19. 02. 2013 | 13:12

Petr napsal(a):

Ví, proč to dělá a bude to neustále všem otloukat o hlavu, že nedali a mají jenom kecy. Bude z toho žít celou pětiletku.
19. 02. 2013 | 13:18

Analytik napsal(a):

neo 13:12
S těmi nepřímými daněmi to není úplně pravda.
Nezaměstnaní a důchodci, kteří nemají na rohlík, musí jíst koláče a tím se rohlíkové dani vyhnou!
19. 02. 2013 | 13:28

Bob napsal(a):

To Neo
Teď vážně:
Vy jste fakt nikdy neviděl lidi, kteří v samoobsluze přemýšlejí, zda koupit 10 nebo 15 deka šunky nebo kupují nějaký šmejd, jenom proto, že je o pár kaček levnější?
Myslíte si, že pro ně je to stejná stovka?
A nezkoušejte na mě, že se měli líp učit nebo že kouří a chlastají.
19. 02. 2013 | 13:30

neo napsal(a):

Bob:

viděl. To nic nemění na tom, že je stovka stále stovka.
19. 02. 2013 | 13:32

neo napsal(a):

Analytik:

Místo rohlíku si dosaďte koláč nebo cokoli jiného.
19. 02. 2013 | 13:33

jura napsal(a):

neo, já bych, jako někdo kdo tomu rozumí řekl, že pro dolních 10 mil je to záporná stovka a pro horních 10 tis kladná stovka. no ne?
19. 02. 2013 | 13:43

neo napsal(a):

jura:

pro všechny je to pořád stovka. Každý si za ni koupí zboží či služby pouze v její hodnotě.
19. 02. 2013 | 13:47

Bestia triumphans napsal(a):

Voliči Zemana si tuto výzvu jistě vemou jako morální povinnost.
:-)
P.S.
Doufám, že Luba půjde příkladem...
:)
19. 02. 2013 | 13:52

Sláma napsal(a):

SuPe, sám o sobě říkáte, že jste OSVČ. Tak se pochlubte, kolik jste zaplatit za rok 2011 na dani z příjmu fyzických osob!
Skutečnost je taková, že v roce 2011 zaplatil průměrný zaměstnanec na dani z příjmu fyzických osob cca 23,5 tis. Kč, zatímco průměrný OSVČ jen 1507 Kč. Ovšem v reálu většina OSVČ dostala od státu daňový bonus, tedy nejen že nezaplatila na dani z příjmu ani korunu, ale naopak byla dotována státem.
Máte ale pravdu, SuPe, že se podnikatelé výrazně podílejí na příjmech státního rozpočtu. A to v podobě spotřební daně za spotřebovaný alkohol a cigarety.
19. 02. 2013 | 14:10

Skogen napsal(a):

Pane Veisi, v čempak že je ten (první) paradox? Že Zeman, jako "prezident dolních deseti miliónů", tedy takřka všech včetně Vás, se obrací s faktickou žádostí o faktický skutek tam, kde prostředky jsou? Podle Vás by měl oslovit občany od střední vrstvy dolů včetně jako Kalousek, aby v tom nebyl rozpor?

Tak tedy, Zemanova iniciativa není systémová, je to něco navíc přesně v možnostech prezidenta. A dávat třetinu platu sám od sebe všem, tedy našemu státu, který a pouze je náš, je gesto působivé a sympatické. Hodné následování už pro nepochybnou a zásadní symboliku. Snad by ho poté, až se vyšší vrstva odkope, bylo možné rozšířit. Přispěl bych také. Teď mě však zajímá, jak se zachovají naši boháči.
19. 02. 2013 | 14:54

Kelt napsal(a):

Bobe,
ve vší úctě Vás musím upozornit/neb jste zde krátce/,že diskuse s některými jedinci typu "analytika"neo je naprostá ztráta času v systému "řeči jako s kozou na ledě".
Tito zvláštně vybavení jedinci analytického myšlení nejsou schopni pochopit ani tak jednoduchou věc,že pro toho, kdo má např.10 tis.příjmu tak měsíční náklad na léky ve výši 5OO,-Kč je 5% jeho příjmu,kdežto u platu 100 tis.Kč je to pouze 0,5%/což ani nemusí vnímat/,takže každé zvýšení DPH na léky každý z nich vnímá naprosto rozílně.
Jeho bystrý mozek Vám odpoví,že za těch 500 si přece každý koupí stejnou hodnotu-a máte to.
19. 02. 2013 | 15:03

Kelt napsal(a):

Skogen,
vsadím se o malé pivo,že naši boháči a zejména zbohatlíci to prohlásí za nesystémové,populistické a jelikož oni platí nadstandarní daně,tak pro ně nepřijatelné.
Ti chytřejší z nich to budou tiše ignorovat,aby na sebe neupozornili,že vlastně neplatí daně žádné.
19. 02. 2013 | 15:10

otaznik napsal(a):

Kelte a Skogene,

uz jste do fondu Milouse Z. prispely? Pokud ano tak kolik?
19. 02. 2013 | 15:16

neo napsal(a):

Kelt:

to nikdo nepopírá Kelte. Pro někoho je stovka pakatel, pro jiného jídlo na den. O tom řeč není.

Řeč je o tom, že odvedená stovka kýmkoli, je stále stovka. A proto je takový odvod spravedlivý, protože každý platí stejně bez ohledu na výši příjmů.
19. 02. 2013 | 15:19

otaznik napsal(a):

Skogene,
Kdo je podle tebe bohac?
19. 02. 2013 | 15:21

Jana Pechová napsal(a):

Tomuto tahu Miloše Zemana bych ráda rozuměla, ale zatím se mi to nedaří. Nenapadá mě totiž jediný rozumný důvod, proč něco takového dělat, pokud to tedy nemá sloužit k diskreditaci majetných, kteří odmítnou přispět. Miloš Zeman je podle svých slov hodlá oslovovat i sám.
Miloš Zeman také, jak známo, chová obdiv k Tomáši Baťovi. Jak by se tedy zachoval Baťa? Jsem přesvědčena, že tak, jak se choval vždycky: zaměstnával by lidi a platil by daně. Svými penězi by rozvíjel smysluplné aktivity, nad nimiž by měl kontrolu.
19. 02. 2013 | 15:23

Skogen napsal(a):

Kelte,

nuže, alespoň budeme znát naše pappenheimské a trochu se pobavíme :)

Otazniku,

račte si pročíst, co už zaznělo.
19. 02. 2013 | 15:25

Skogen napsal(a):

otazniku,

neotravuj prosím nesmyslama. Zemanova výzva směřuje k prestiži, kdo chce prestiže v tomto směru požívat, ten má místo plků možnost, kdo nechce a nemůže, holt jí požívat nebude. Jednoduché, n'est pas?
19. 02. 2013 | 15:30

gaia napsal(a):

neo

takže chcete naznačit, že by 160 000 měl dát do toho fondu každý občan ČR, včetně kojenců a nemluvňat a bude po krizi?
19. 02. 2013 | 15:40

neo napsal(a):

gaia:

ne pančelko. Nic takového nenaznačuji a ani se o tomto nebavím.
Laskavě si přečtěte čeho se má reakce týká, pak terprve reagujte a nepodsouvejte mi vaše hlouposti.

Nicméně pokud by každý obyvatel Česka do fondu dal 160 000 bylo by po dluhu. Nevím, zda po krizi, ale po dluhu určitě.
Samozřejmě by se začal tvořit nový.
19. 02. 2013 | 15:49

otaznik napsal(a):

skogene,

takze vy jstte jeden z tech prestiznich? A nebo jen neprestizni zvatlal? Nak vam nerozumim skogene. Co vlastne jste? Mimo tedy blabolajiciho vseveda?
19. 02. 2013 | 15:53

Skogen napsal(a):

neo,
pročpak by se začal tvořit nový? On to má Nečas s Kalouskem napořád?
19. 02. 2013 | 15:53

gaia napsal(a):

neo

stovka jako stovka, proč to někdo nenavrhne, aby se ten dluh takhle rychle a jednoduše splatil.
reaguji na vaše

stovka je pořád stovka. Ačkoli s povodňovou stovkou nesouhlasím, uznávám, že je to spravedlivý odvod, protože je pro všechny stejný.

protože je pro všechny stejný, proto není spravedlivý, biorobote.

jako by nebylo spravedlivé, aby těch 160 tisíc platil každý, nebo každý, na koho se ukáže.

Ale bylo by spravedlivé, aby boháči, co nakradli, zaplatili povinně
19. 02. 2013 | 15:54

Skogen napsal(a):

Jsem v tomto smyslu neprestižní, bue jay. Daním ročně z půl miliónu, to mi neumožňuje věnovat 160 tisíc. Ale v řádu tisíců bych přispěl. Neztrácej čas polemikou, co je a není ve správném poměru, anebo kde je hranice oné prestižnosti. U někoho níže, u někoho výše, u někoho v nedohlednu. Pro pana Bártu, který takto běžně sponzoroval poslance VV, je to jistě moucha ;)
19. 02. 2013 | 16:00

Kelt napsal(a):

otazník,15.16,
Skogen s Keltem nepřispěli-nejsou bohatí,tím méně zbohatlíci./už jste přispěly?/
Ona ta česká gramatika je potvora,že?
O co je jednodušší napsat blábol s hrubkami,že?
19. 02. 2013 | 16:34

neo napsal(a):

Skogen:
nesejde vůbec na tom, kdo bude ve vládách.
19. 02. 2013 | 16:34

neo napsal(a):

gaia :
protože to může navrhnout někdo hloupý , ošklivý nebo taky učitelka :)

právě proto, že je stejný, tak je spravedlivý.
jak známkujete ve škole. Všem stejně, spravedlivě nebo podle sympatií?

aaaa, Anička, nosí mapy do kabinetu, tak má za 3 chyby ještě dvojku, ale Pepíček mi namočil křídu, tak má za 3 chyby čtyřku...
19. 02. 2013 | 16:37

MAR napsal(a):

David: Zastavit úprky do daňových rájů, aby jsme firmám mohli napařit, co nejvyšší daně, aby si tím politici mohli zaplatit rostoucí a přebujelý soc. stát. To už tu (ve Evropě a USA) jednou bylo takřka před 40. lety (1945-1978) a vedlo to k inflaci a úpadku ekonomiky. Uvědomuje te si, že pokud by jsme firmám nastavili dobré nediskriminační, podmínky a preferovali malý,úsporný stát tak by k žádným úprkům nedokázelo.
19. 02. 2013 | 16:41

blue jay, napsal(a):

Skogene,
lidem jako vy, Kelt atd,, se v anglictine rika LOSER. Jsou to lide co neustale breci a pritom pro to aby se meli lip delaji prd. Jen si neustale narikaji na to kdo jim jak ublizuje.
PS Kelte, mate pravdu, ono je jednodussi napsat blabol korektne jak to tu bezne zvladate vy.
19. 02. 2013 | 16:42

Pavel napsal(a):

Stačilo by zavést majetková přiznání a rozpočet by byl rázem v několikanásobném přebytku.
Státní dluh odpovídá docela přesně sanaci bankovnictví, množství majetků rozkradených v privatizacích, výši neodvedených daní podnikatelů a každoroční korupci a rozkradení státních peněz.
Ovce tuto republiku živí víc než dobře, ale našich vlků je dost a jsou moc vypasení.
19. 02. 2013 | 16:45

Skogen napsal(a):

A já myslím, že o to jde, neo. Právě Zemana málem trefilo, když Špidla ve funkci předsedy vlády vyjevil, že dává přednost výdajům v sociální oblasti před vyrovnaným rozpočtem. V tomto směru máme jen dva schopné expremiéry - Zemana a Paroubka.
19. 02. 2013 | 16:56

buldatra napsal(a):

Autore,

měl byste asi vědět, že v této pohnuté době gesta nesplaskávají.
Splaskávají bubliny.
A bubliny se populisticky netváří, páč jsou nafukovány těmi nejzasvěcenějšími a nejchytřejšími.
Tak bacha, abyste nesplaskl.
19. 02. 2013 | 16:59

Skogen napsal(a):

Já vím, kdo je loser a jak se čemu říká, blue jay :) Já jsem lower middle class. A nemám potřebu lhát si do kapsy, že jsem zneuznaný. Mám se tak dobře, jak se mít chci, většímu "štěstí" bych musel mnoho cenného obětovat a to by byla škoda. Leckterý Američan by ve svých podmínkách rád to, co já tady ;)

A jelikož se opět vzdaluješ tématu, tak mě opět omluv ;)
19. 02. 2013 | 17:06

Skogen napsal(a):

MAR, malý úsporný stát je mýtus a to nebezpečný mýtus. Takový stát si centralizovaný kapitál namaže na chleba. V důsledku pak neslouží občanům, ale zástupcům onoho kapitálu.
19. 02. 2013 | 17:11

jura napsal(a):

neo ja nejsem žádný matematik, ale stovka je stovka, bez debat. Jen těch dolních deset mil tu stovku vnímá jako zárornou hodnotu a horních deset tis. podstatně jinaak, možná si tou kladnou stovkou zapálí doutník, což druhá strana neudělá
19. 02. 2013 | 17:51

neo napsal(a):

jura:

to jak ji někdo vnímá je irelevantní.

podstatné je, že spravedlivě každý odvádí stejnou částku.
19. 02. 2013 | 18:11

Kelt napsal(a):

blue jay,
abych neurazil jemnocit p.Stejskala tak upřesňuji:
"pro pisálky jako jste Vy,má angličtina výraz CACKLER."
Udělejte pro mne něco-na revanš-vyhýbejte se mně.
Thank you!
19. 02. 2013 | 18:27

David napsal(a):

MAR - 16:41:

"...Uvědomuje te si, že pokud by jsme firmám nastavili dobré nediskriminační, podmínky a preferovali malý,úsporný stát tak by k žádným úprkům nedokázelo...."

-----

Diskriminační podmínky nastavily především daňové ráje.

Jinak se tady dlouhodobě snižovaly daně a přesto úniky do daňových rájů se zvyšovaly.

A co je zázadní je to, že chorobně nikdy nekončící nenažranost po zisku by vyžadovala snížit daně až tak, aby se stát úplně zhroutil a mohl být zprivatizován, což se už teď, pomalu a jistě, děje.

Nezapomeňte, že kořenem všeho zla jsou peníze a podle toho to taky v naši společnosti vypadá!

Jinak naprosto souhlasím s tím, co napsal - Skogen - 17:11:

"...MAR, malý úsporný stát je mýtus a to nebezpečný mýtus. Takový stát si centralizovaný kapitál namaže na chleba. V důsledku pak neslouží občanům, ale zástupcům onoho kapitálu..."
19. 02. 2013 | 19:03

Fialenka napsal(a):

Zemanův fond na splácení státního dluhu je jedna z mála věcí, kterou může prezident udělat a může ji udělat hned. S podporou potřebných zákonů to bude složitější.
Mohla by to být i připomínka, že by mělo být vráceno to, co bylo ukradeno při majetkových transferech po Listopadu 1989 do dneška, protože korupce a nekalosti při privatizacích jsou hlavní příčinou státního dluhu.

Tomio Okamura napsal: “Tahle země je nás všech, ne jen těch nahoře. A kdyby se podařilo dohledat peníze, které si ulili ti gauneři, bylo by dost peněz na zdravotnictví, školství i důchody”.
19. 02. 2013 | 19:29

Fialenka napsal(a):

"Gesto, které nesjpíš splaskne"

Tak ho nenechejme splasknout a vyžadujme navrácení toho co bylo ukradeno.
19. 02. 2013 | 19:43

Yosif K napsal(a):

Je 200% zadlužení Japonska problém, když Řecko při 160 % krachuje?
KONEC CITATU.

Pane David, jedním z velkých rozdílů mezi Japonskem a Řeckem je též disciplinovanost, pracovitost a technologická vyspělost japonských proletářů oproti veselým a méně disciplinovaným proletářům řeckým. V Japonsku také téměř nikdy nevládnou socalisté, to je také jakýsi faktor........
20. 02. 2013 | 00:14

R.W. napsal(a):

Další do klubu prestižních:
http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy/clanek.phtml?id=771882
20. 02. 2013 | 06:31

SuP napsal(a):

Slámo -
Jsem sice OSVČ, ale v důchodu, tak Vás moje daně z příjmu nemají co zajímat.
Dále bych chtěl Vaší ctěné pozornosti doporučit úvahu jiného váženého kolegy:
"....Když jsme jeli z hor přes půl republiky, místu jsem i připadal že se vracím v čase. Do veřejného sektoru jdou obrovské peníze ale veřejné prostory jsou místy opravdu v zoufalém stavu.

Zato vily a luxusní auta poradců a vysokých úředníků svítí do širého okolí. Po revoluci to bylo tak, že podnikatelé a živnostníci jezdili v nových zahraničních autech a měli první nové fasády na domech. Dnes živnostníci jezdí v pořád stejných, už notně prorezlých autech a nová luxusní auta parkují čím dál častěji před radnicemi a úřady.

To je známka úpadku...."
To jen na připomenutí, koho a jak by se Zemanova "iniciativa" dotýkala.....
20. 02. 2013 | 17:10

Myrek napsal(a):

Poté, co stávající režim dovolil rozkrást a rozvrátit republik a zadlužil občany, kteří za nic nemohou, se nedá očekávat, že by se lidi nějak extra hrnuli s pomocí. Nadává se na poměry místo toho, abychom měli v huce hole - to je chyba kvůli které "každý občan" dluží. Občan byl uvržen do téhle pasti, aby se mu přistřihla křídla a byl zbaven svobody. Proč by měl sakra tomu ještě napomáhat. Ještě k tomu zlatu z r. 1968 a zlatému fondu vůbec. Byl spravován a nezjistilo se zneužití fondu do r. 1989? Proč za posledních 20 let máme ze zletých rezerv jen 1/3 původního množství. Kdo dovolil nebo dal pokyn "nejlepšímu" evropskému bankovnímu guvernéru, aby zašantročil potají státní majetek? Opravdu si myslíte, že se lidi přethnou pro stát, ve kterém se ti starší 22 let ani nenarodili?immensity
21. 02. 2013 | 07:16

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy