Moderní volby nebo jen další e-tunel?

18. 10. 2012 | 09:19
Přečteno 4369 krát
Vláda se stále nevzdala snahy zavést tzv. elektronické volby. I když na první pohled se může elektronické hlasování zdát krokem vpřed, jeho nevýhody a rizika převažují nad jeho přínosy. Přestože je jasné, že v příštích deseti letech elektronicky volit nebudeme, chystá se zřejmě vláda v dalších letech vynaložit na přípravu projektu e-Volby desítky, spíše však stovky milionů. Vláda sice nerozhodla o zavedení e-voleb, ale uložila vnitru "vytvářet mechanismy v elektronické podobě, které by byly potřebné ve všech druzích voleb při zachování současného systému hlasování, ale také v případě budoucího rozhodnutí o realizaci elektronických voleb". Riziko e-tunelu je po projektech jako IZIP, systém výplaty sociálních dávek nebo registru vozidel vysoké.

Důvodů proti přechodu na elektronické volby je skutečně mnoho. Samo ministerstvo přiznává, že nový systém by náklady státu nesnížil, ale naopak. Náklady na eVolby by byly přičteny ke stávajícím nákladům. Jen pilotní projekt by měl přijít na 112 mil. Kč, vybudování systému eVolby nejméně na 230 mil. Kč

Při dnešních technických možnostech není i přes nákladné zabezpečení možné vyloučit manipulaci voleb či ztrátu dat a z toho plynoucí nutnost opakování voleb. Hackerské útoky na státní a jiné instituce posledních měsíců tato rizika prokazují. Řada voličů by navíc nedůvěřovala elektronickému systému a především výsledkům, které by byly takto získány. Demokracie je přitom založena právě na důvěře ve volby. Ztráta této důvěry a z toho plynoucí legitimity volených orgánů je příliš velkým rizikem, které nelze vyvážit případnými pozitivy elektronických voleb (rychlost zpracování, komfort pro některé voliče apod.) Nedůvěru by posílila i skutečnost, že narozdíl od ručního přepočítání a možnosti ověřit pravdivost zápisu volební komise na webu ČSÚ každým členem okrskové volební komise, bude možnost kontroly výrazně omezena.

Ohrožen by mohl být i jeden ze základních požadavků na volby, jejich tajnost. Obava z prolomení anonymity při napadení systému může řadu lidí od voleb odradit (například obava o ztrátu zaměstnání, dopady na přátelské nebo rodinné vztahy). Největší riziko by však spočívalo v možných masových manipulacích. Nedávné případy nejen v Krupce ukázaly, že nakupování volebních hlasů neustalo. S ohledem na nemožnost zajistit v elektronických volbách osobní ztotožnění voliče, těchto případů by výrazně přibylo (např. obchodování s osobními přístupovými kódy pro elektronické hlasování). Důsledkem by byly opakované soudní spory a z toho plynoucí opakované volby.

A pokud by nás nepřesvědčily výše uvedené argumenty, je tu zkušenost ostatních. Nejvyspělejší demokratické země jako Německo, Nizozemí či Irsko po prvotních pokusech od elektronického způsobu zcela ustoupily. Náklady na tento projekt v Irsku v roce 2010 přitom dosahoval 54 mil. EUR. Ani v oblasti informačních technologií vyspělé Finsko po provedení pilotního projektu nebude nový systém zavádět.Pokud tedy chceme vynakládat jakékoliv veřejné prostředky pro budování elektronického systému, měli bychom nejprve posoudit a vypořádat celé spektrum otázek - legislativní, bezpečnostní, organizační, ekonomické, technické, lidské a sociální aspekty. A to se bohužel nestalo.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Lukáš D napsal(a):

Typicky zpátečnický postoj ČSSD (hlavně nic nového vše staré přece vždy fungovalo). Základní politika ČSSD je celkem zajímavá. A totiž vše odložit na později. Státní maturity. Vyrovnání s církvemi. Daňové reformy. Snižování schodků atd.

Nicméně, že by zavedení podobného systému provázela korupce je více než jasné. Je to standard u každé nové věci, která se zavádí.
18. 10. 2012 | 09:35

Ládik!!! napsal(a):

E-volby by byly jediné normální volby.
18. 10. 2012 | 09:36

Martin napsal(a):

Drahé a nefunkční je to proto, že to v EU organizují nýmandi. V Japonsku se už dávno elektronicky hlasuje a nikdo se nad tím nepozastavuje.
Technicky je možnost elektronické volby v ČR vyřešena od vzniku CzechPointů vydávajících osobní elektronické podpisy, zbytek se pohodlně vejde do 50 mega, takže v českých podmínkách by to stálo tak 300 mega, anonymitu řeší audit.

Jenže politici se eVoleb velmi bojí, protože umožnění hlasovat ve volbách i z víkendových chat a chalup by řádně zamíchalo politickými kartami, proto budeme poslouchat pohádky o tom, jak to nejde a kdesi cosi.
18. 10. 2012 | 09:43

dedek napsal(a):

Lukáš D napsal(a):
Typicky zpátečnický postoj ČSSD (hlavně nic nového vše staré přece vždy fungovalo). Základní politika ČSSD je celkem zajímavá. A totiž vše odložit na později. Státní maturity. Vyrovnání s církvemi. Daňové reformy. Snižování schodků atd.

Nicméně, že by zavedení podobného systému provázela korupce je více než jasné. Je to standard u každé nové věci, která se zavádí.
18. 10. 2012 | 09:35
Ládik!!! napsal(a):
E-volby by byly jediné normální volby.


Typické myšlení pravicových fandů. Všechno hrrrrrr ať to funguje nebo nefunguje a ať to stojí co to stojí. Blbeček poplatník to zaplatí. A církevní restituce? Až budou na základě takovém jaký byl pro všechny obyčejné občany tak prosím ale tak, jak to chce pravice nikdy!!! Mně se jako občanu nechce platit něco, na co církev nemá nárok a za stejných podmínek tj. zdanění převodů atd. Až vše řádně doloží pak se o tom dá mluvit. Ale pánové z pravice už čekají co urvat ať to pak poplatník zaplatí. A jinak. Dosud byli placeni církevní hodnostáři z mých daní!!! Nejsem věřící a já to chci od roku 48 zpět!!!!
18. 10. 2012 | 09:46

Lukáš D napsal(a):

dedek: Platit by se církvím navíc nemělo nic s tím souhlasím. Za současný stav můžou vlády Klause a Zemana. Měli dostatek času se s církvemi vypořádat ale neudělal to ani jeden. Jako občan církvím platíte celých 20 let ale není to tolik vidět.

Ano je hrrr jako státní maturity. Chtěli je zavést už v době kdy jsem nastupoval na střední školu a to už je více jak 10 let a zavedlo se to až teď a stojí to navíc za víme co.
18. 10. 2012 | 09:57

Pacák napsal(a):

Ládik!!! napsal(a):
E-volby by byly jediné normální volby.

Ládiku, vy jste inverzní socialista. Jste proti všemu, co navrhuje ČSSD a naopak.
18. 10. 2012 | 10:01

Kejchal napsal(a):

Jak by e-volby probíhaly a jak by dopadly ukazuje svou ostudnou existencí e-demokratická strana Věci Veřejné.
18. 10. 2012 | 10:06

Kolbaba napsal(a):

Nevážený soudruh Tejc by měl jít na zkušenou do světa, jižní Morava je sice obdařená vínem, ale konzumace i legálního alkoholu snižuje mentální schopnosti.

Chlapče, chlapče, podívej se na Estonsko: rovná daň, e-volby, drsné reformy a země je před přijetím eura (což jim ani trochu nezávidím). Že by tohle dokázali naši duševně impotentní soudruzi, tak v to ani trochu nevěřím.
18. 10. 2012 | 10:13

Pavel napsal(a):

Problém nejsou e-volby, problém je ve voličském potenciálu ČSSD.
18. 10. 2012 | 10:15

Karel napsal(a):

To Lukáš, Ládík

Kdo není ochotný odnést volební lístek do volební místnosti - TEN SI NEZASLOUŽÍ ŽÍT V DEMOKRACII.

PS.
Zmanipulované hlasování v Hyde Parku ukazuje, o jakou "demokracii" Vám jde.
18. 10. 2012 | 10:18

Karel napsal(a):

Doplněk :

Klasické volby s volebním lístkem jsou KONTROLOVATELNÉ.
Ty elektronické :-)))) . Vítej v Orwellově.
18. 10. 2012 | 10:19

Lukáš D napsal(a):

Karel:
I nejítí k volbám je vyjádřením demokracie :-D Kumunisté měli účast 99,9%.
patří to k české povaze nejít k volbám a pak si v hospodě stěžovat jak špatnou vládu máme :-D

Pavel:
Ano zrovna jim E-volby moc nepomůžou. Ačkoliv poslední volby ukázali že jim i běžní voliči utíkají ke komunstům.
18. 10. 2012 | 10:22

David napsal(a):

"...Nedůvěru by posílila i skutečnost, že narozdíl

od ručního přepočítání

a možnosti ověřit pravdivost zápisu volební komise na webu ČSÚ každým členem okrskové volební komise, bude možnost kontroly výrazně omezena..."

--

Naprostý souhlas! Realita bude však taková, že nejdříve se musí na přípravě vytunelovat příslušné desítky milionů, aby se došlo k závěru, že to je špatné řešení. Podobně, jak se prosazovalo pořádání olympijských her.
18. 10. 2012 | 10:29

rejpal napsal(a):

I kdybych připustil, že příprava e-voleb nebude tunel (tak 5% šance) a že nebude docházet k machinacím na různých úrovních (tak 10%) jsou tu dva argumenty proti nim.
1) reklamace omylů - výběr stran je velký a ukliknutí snadné (v PsP mají tlačítka jen dvě a pomazané hlavy občas žádají revokaci hlasování, protože zmáčkli omylem špatné tlačítko).
2) možnosti nátlaku na voliče ve chvíli rozhodování. "Mámo, jestli to nedáš ODS, probendím výplatu ve vykřičeném domě", "táto, koukej volit KSČ, jinak rok nebude svíčková". Při klasických volbách se vyžaduje pobyt samotného voliče za plentou, i kdyby už měl lístek vyplněný z domova, kdo bude dozírat na to, že nějaký rodinný Mádl nebude přemlouvat bábu dědka přímo v okamžiku volby. Takto má dědek aspoň šanci volit koho chce, a tvrdit, že poslechl dobře míněnou radu.
18. 10. 2012 | 10:32

Maximus napsal(a):

V době výkonné elektroniky a techniky IT kdy se všechny výsledky shromažďují na jednom serveru bych moc nevěřil na nemožnost ovlivnění či dokonce kompletní defraudaci volebních výsledků. Ajťáci jsou neskutečně chytří lidé a dokážou divy, třeba čas 2 sec. je pro nejvýkonější počítače předlouhá doba ke změnám a Vy si ničeho vůbec nevšimnete! Jeden syn mého kamaráda nemá nejmenší problém upravit pro své účely prakticky jakýkoliv program, byl tak schopný, že si ho hned po vystudování nechali na ČVUT FEL a učí dnes na Karláku. Moc se mi líbilo, když jednou se mi tento kamarád ustaraně svěřil, jestli ten jeho kluk není spíše na kluky, toho prý by zajímala holka, snad kdyby měla tam dole klávesnici. Jenže po čase se zklidnil, synek si přivedl totiž domů super hezkou a ještě chytrou holku. (-:
Jediná záruka, aby ty volby byly férové by bylo, kdyby to vše měl za úkol Drábek se Šiškou, Hušák a ještě Pelta z fotbalu. Pak bych tomu opravdu věřil, své zkušenosti by mohli předat i hoši z dopravních registů.....
Pěkný den všem!
18. 10. 2012 | 10:35

český maloměšťák napsal(a):

Martin
I v celonárodních volbách se volí v Japonsku elektronicky ?

Ve volbách se volí - hlasovalo se za komunistů /kandidáti NF nebo nic/.

V zemi prolezlé korupcí ve státní správě je neprozíravé zavádět e-volby.
Ostatně taková země je handikepovaná ve vztahu k mnoha dalším věcem /například fiskální mulipikátor je v této zemi odsouzen být o hodnotách kolem 1, 0 popř. může být i menší než 1, 0. /teoretický nesmysl - ale v Kraďíkově dost ptavděpodobně uskutečnitelný/.
18. 10. 2012 | 10:41

martin_ka napsal(a):

šetřit se musí...ať to stojí co to stojí!!! to je heslo této současné neumětelské vlády
18. 10. 2012 | 10:41

Maximus napsal(a):

Včera rudý svazák
modrý člen dnes
já jsem šulín z ODS!

Jsem modrý tak docela,
že už mě nechce ani moje Marcela.
Chodím už totiž pořád pomálu
spát v tom smradlavým modrým pyžámu!

Modré mám auto
modré slipy
neumím než modré vtipy.

Čtu mladou MF dnes
mozek mám modrý yes!

Modrá je přec planeta
modrá je príma
jak to ten Hejma vlastně zpívá?

Nejhorší je však zjištění,
že fyzikové provedli jistá měření
bílé světlo se ze spektra skládá vcelku
kde pouze rudá a oranžová mají největší délku.
Potom nejlépe pronikají prostředím barvy tyto
a modrá s fialovou nemají v tomto žádné ryto.
Že nekecám vzpomeňte si na červánky,
když večer mají milenci líbánky.
Špinavou atmosférou projde dobře oranž a rudá,
kdežto každá jiná barva zmizí a ostrouhá.

Smutný sem tedy každý večer i dnes
proč kecá Hejma i ten jeho žlutý pes!

Modrá je planeta
modrá je dobrá
jen se mi dnes už to blbě zpívá!
18. 10. 2012 | 11:17

Ivoš napsal(a):

Jde především o reálnou svobodu volit pro mnoho důchodců a jiných sociálně závislejších osob. Při současném způsobu osobní fyzické volby vstupují voliči jednotlivě za plentu a mohou si také říci o novou kompletní sadu lístků. Tento princip spolu s přítomností členů komise, dalších voličů a náležité atmosféry zásadně posiluje svobodnost volby. Snahy o zavedení elektronické volby z domova, zdůvodňované snahou přilákat mladé voliče, jsou ve skutečnosti příspěvkem k získání hlasů slabších členů v mnoha rodinách pro jednotnou volbu. "Přemluv bábu, přemluv dědka" v praxi.
18. 10. 2012 | 11:24

t.nový tvrdí, že se ptal dienstbiera st. napsal(a):

čmm
v zemi prolezlé korupcí je neprozíravé provádět volby jinak, než shromážděními na náměstích.
Byl jste někdy členem volební komise?
Zcela nedavno jsem o to zavadil.
18. 10. 2012 | 11:26

český maloměšťák napsal(a):

t.nový tvrdí, že se ptal dienstbiera st.
Byl - nic závadného jsem neshledal.
18. 10. 2012 | 11:40

dalimír napsal(a):

Pacáku Ládik je provokatér a agent MOSADU tak pozor nato ,moc ho neprovokujte ! Tato izraelská tajná organizace má prty dlouhé ! Dl.
18. 10. 2012 | 12:15

Al Jouda napsal(a):

Elektronické hlasování je riziko pro demokratické volby, a proto je nepřípustné ! Nehledě na to, že si na tom volebním softwaru zase někdo namastí kapsu z peněz daňových poplatníků, pro uznání výsledků voleb stále platí : Co je psáno, to je dáno - volební lístky se dají zpětně ověřit !
Tuto fantasmagorickou myšlenku vlády je třeba rázně odsoudit!
18. 10. 2012 | 12:28

Gandalf100 napsal(a):

Souhlasím, na elektronické volby ještě neuzrál čas. A to zejména po stránce legislativní a právní.
Otázka zní, proč když svěřujeme nám v součastnosti prý nejmilejší věc, peníze, elektronickému bankovnictví, ale demokracii IT systému svěřit nechceme?

Na jednu stranu je to dobrá zpráva, opravdu nechceme, aby naše hlasy byly zneužity a manipulovány, mají pro nás snad demokratické hlasy větší váhu než peníze? Ne nemají, mají menší a to je problém.
Svoji identifikaci do elektronického bankovnictví bychom prostě nikomu neprodali za 500 kč (leda, že by tam bylo méně).
Ale co stou volební identifikací? Muselo by tam být samozřejmě i jiné ověření, např. SMS. Bezpečnostní opatření musí být zkrátka stejná jak u e-bankovnictví.

Moderní kryptografie, má vyřešené metody a postupy distrubucí klíčů, autentizace,HTTPS protokol, a další protokly (srovnávat zabezpečení na nějaké běžné vládní stránce psané v PHP, na které jsou páchány prý "hackerské útoky" s tímto robustním systémem je najivní) chce to jen celý proces dobře navrhnout. Nesvěřit to diletantům.

Jak už jsem zmínil problém tedy není až tak technický, ale právní a legislativní a vůbec připravit občany na tu možnost,že hlasy odevzdají na jakýci centrální server. Ono se zas tak tolik nezmění, ted se vyhodí obálky z urny a stejně se do toho systému napíšou.

Našel jsem i nějaký, kdo ví jak starý vládní dokument. Ovšem už to, že píšou "Volič je autentikován" (autentizován snad ne?) ve mě nevzbuzuje důvěru.
Odkazy :
http://www.egovernment.cz/archiv/PDF%204-06/4.pdf
https://www.google.com/search?q=elektornick%C3%A9+volby+probl%C3%A9my
18. 10. 2012 | 12:33

Sladký napsal(a):

Karel,cituji volně- "kdo nechce odnést volební lístek do volební místnosti, nezaslouží si demokracii." Bravo, pane Karle. Naprostý a bezvýhradný souhlas.A dodám, že ideálním polem pro elektronick hlasování je REFERENDUM a pochyby o zvoleném poslanci.(jeho odvolání)
18. 10. 2012 | 12:35

Sladký napsal(a):

ReCaptacha- NEJSEM STROJ-JSEM LIDSKÝ ZDROJ.
18. 10. 2012 | 12:36

Bavor V. napsal(a):

Zajímavé je volba v USA. Tam se sice volí elektronicky, ale volič musí dojít do volební místnosti a tam na certifikovaném "počítadle" teprve může zada svůj hlas tím, že do "stroje" vloží "děrný štítek", který pak zůstane volební komisi pro kontrolu.
18. 10. 2012 | 13:06

D.K. napsal(a):

Elektronické volby by měly smysl při přechodu na permanentní referendum. To vzhledem k poměrům a okleštěné suverenitě ČR nehrozí.

Současný systém na technické úrovni 19. století nemá cenu elektronizovat, zvlášť když by to v podání naší kleptokratické garnitury jenom zvýšilo státní výdaje. (Připravovat takovou věc 10 let opravdu zavání oblíbenými "poradenskými" zakázkami.) Ledaže by smyslem bylo něco jako "omezit bábu a dědka"...
18. 10. 2012 | 14:58

český maloměšťák napsal(a):

Gandalf100
V Kraďíkově jde zejména o problém kleptokratický.
Dovedu si totiž živě představit, jak si jisté politické strany/respektive mafie s nimi spojené/ pomocí úplatku zajistí přístup k tomu, kdo jakou stranu volil. A pak tomu přizpůsobí svůj marketing. potažmo to zneužijí jinak.

Tato země se dostala do tristního stavu - v podstatě zde zavládala /oprávněně !!/nedůvěra v téměř cokoliv.
Takové zemi jsou na prd i levné peníze z finančních trhů. Získavané za cenu proškrtávání se k chudobě.

Kde tam databáze voličů...
18. 10. 2012 | 15:22

Dáša N. napsal(a):

Elektronické volby, proč ne. Ale jen tehdy, pokud si budu moci zkontrolovat, zda můj hlas přišel tam, kam jsem ho poslala.

Ale nejsou volby něco, co patří na smetiště dějin?
18. 10. 2012 | 15:34

Doug Badmasn napsal(a):

Pane Tejci,
a jak jste na tom Vy s počítačovou gramotností? Z Vašeho blogu vyplývá, že to nebude žádná sláva. Nejprve si o tom něco přečtěte nebo si to od někoho chytřejšího nechte vysvětlit a potom hudrujte.
18. 10. 2012 | 16:09

Ládik!!! napsal(a):

Nosit volební lístky do urny se mi nechce - nemám náladu vidět ty stalinské obličeje. Od stolu nebo mobilem bych klidně volil, pěkně z lesa.
18. 10. 2012 | 16:39

Ládik!!! napsal(a):

Pacáku -
nejsem inverzní. Jen si při myšlence na ČSSD vzpomenu na slučovací sjezd s KSČ. Rozlučovací žádný nebyl, tak jsem ve střehu.
18. 10. 2012 | 16:41

ondráš napsal(a):

Nejdřív řešme otázky podstatné a těmi jsou změny ve volebním systému, negativní hlas, odvolatelnost, změna 5% prahu a spousta dalších věcí. Pak se zbavme korupčníků a teprve potom - za hodně dlouho - měňme volby mechanické na elektronické. Ale musí být zabezpečeno, že to budou řešit opravdoví odborníci jak na IT tak na ústavní právo. Nespěchat a analyzovat funkčnost takových systémů v zahraničí. Jinak z toho bude zas jen rozkrádačka našich daní a vznik nových dolarových milionářů z našich peněz.
18. 10. 2012 | 16:48

Petr Rožňák napsal(a):

Tunel a past pro demokracii. S přímou volbou málo společného.
18. 10. 2012 | 17:22

Baba Jaga napsal(a):

Pokud budou zavedeny e-volby a volby se nestanou povinné, přestanu volit. Sice si nemyslím, že by se někdo namáhal zjišťovat, komu jsem právě já dala hlas, ale tomu pravdivému a bezchybnému sčítání nevěřím. I když by se asi jednalo o podstatně jednodušší systém než mnohé programy, které již stát zaplatil (registr vozidel, sociální dávky, sčítání lidu).
A pro Ládika!!!
Vy jste už asi skutečně u voleb nebyl hodně dlouho. V naší volební komisi byli šikovné mladé dámy a muži, pravda i jeden milý důchodce. Není to u Vás třeba také tak a Vy o tom jen nevíte? A nebo se k práci ve volební komisi za některý spolek přihlaste, aby se Vaši spoluobčané koukli na nestalinskou usměvavou tvář.
18. 10. 2012 | 17:22

Medikolog napsal(a):

E volby naplní sen všech držitelů moci. "NEZÁLEŽÍ NA TOM ZDA A JAK VOLIČI HLASUJÍ, ALE NA TOM KDO POČÍTÁ HLASY a vylučuje neplatné. A ten je můj!"

Bylo by trapné vyhrát 60% hlasů z 20000, když se do volební místnosti dostavila jen politikova rodina a "vandrurna" oběhla oba domovy důchodců Charity s 80 klienty a -50 jeptiškami. I chudiškou babičku Vonáskovou, co volí podle pana faráře a co ráda umře hlady, aby zaplatila Církevní "restituce".. Ale CO DĚLÁ DRUHÝ U SVÉHO POČÍTAČE NIKDO NEVIDÍ, ŽE? Takže vlastně hlasovalo 95% voličů. Krásné. Navíc to bude MANIFESTAČNÍ VOLBA jako v padesátých létech. Pryč s plentou a s tajným hlasováním..
18. 10. 2012 | 17:46

fik napsal(a):

něco na tom pravdy bude. POkud se lze nabourat do Pentagonu, lze i ovlivňovat volby pro zájmové skupiny. Někdo toho administrátora a dodavatele software dělat bude.
Anebo že by přesvědčená pravice o zůstavších voličich ODS/TOP na otomanech doufala, že se procenta zvýší když se klikne z notesu?
18. 10. 2012 | 19:52

Ládik!!! napsal(a):

Babo Jago,
to byly jejich děti, možná i vnoučata.
18. 10. 2012 | 22:46

oh napsal(a):

Doug Badman: Úroveň Tejcovy počítačové gramotnosti je nepodstatná. Opravdu si myslíte, že vládní partě, co nezvládne bez maléru ani jednoduchou databázi na evidenci vozidel, by se mělo umožnit zavádět e-volby? I po tom, co napáchali s datovými schránkami?
19. 10. 2012 | 03:08

Bomberious napsal(a):

Úpřímně? Dle mě e-tunel!! Zachovat raději status quo!

S pozdravem
Bomberious

jaknapravdu.infoblog.cz
19. 10. 2012 | 09:52

český maloměšťák napsal(a):

oh
V žádném případě ne.
Ostatně je dost pravděpodobné, že např. takový Drábek by databázi voličů považoval za výslužku.
A Kubice coby ministr vnitra ...plus správa e - voleb ?
Raději no comment. /potřeba prázdných krabic od vína by enormně stoupla/
20. 10. 2012 | 13:11

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy