Titanic církevních restitucí

07. 02. 2012 | 23:35
Přečteno 5050 krát
Majetkové vyrovnání přineslo diskuse mimořádně pozorně sledované veřejností. Nikdo rozumně uvažující nemůže mít nic proti narovnání křivd a lidé také pozorně naslouchají jakým způsobem bude řešena odluka církve od státu. Otázkou je, zda tak založíme nový vyvážený vztah společnosti a církví, věřících a nevěřících.

. null
null

V české zemi a v českých dějinách je to téma velmi traumatizující. A nikoliv proto, že bychom snad my, Češi, Moravané a Slezané byli nějací divní. Vymykali se kulturním trendům, byli jakýmsi omylem na mapě Evropy. Je to proto, že jsme, pokud jde o toto téma, prošli složitou cestou, která měla mnohdy i řadu krvavých peripetií.
A právě proto je důležité umět si naslouchat a velmi přemýšlet než se rozhodneme pro nějaké řešení. Je to důležité pro budoucnost. Minulost nakonec zůstane vzpomínkám a bude řemeslem historiků. V Knize knih je pasáž, která se myslím týká tohoto problému. Je to pasáž z proroctví Jeremiášovo, kde se praví „Lid to pomatený, uši má a neposlouchá“. Neseďme si na uších, věnujme pozornost všem kterým jde o pozitivní řešení, o sebekritickou reflexi jak na straně věřících, tak i nevěřících.
Je svaté právo svobodně naplňovat duchovní potřeby v náboženství. Náboženství přispívá a to velmi výrazně i k morálnímu vědomí a k vědomí lidské vzájemnosti To je fakt. A současně je pravda ověřená i našimi dějinami že je třeba jasně zastávat pozici nepřijatelnosti útlaku jinověrců či bezvěrců, zneužívání víry a náboženské útěchy k politickým či ekonomickým cílům
Dosavadní způsob debaty vede veřejnost k obavám, že probírání křivd dávných i nedávných jen zastírá to, že nalezení tohoto základu zdegenerovalo na tvrdou licitaci o maximální zisk. Při projednávání tzv. výčtového zákona v roce 1990 kardinál František.Tomášek dušoval, že to je „poslední nárok, které církve vznášejí“.
Uplynul čas, vznikla nová Česká republika a za premiéra Klause už se mluvilo o 17miliardách a odluce církve od státu do 4 let. A dnes jsme se dočkali navzdory krizi a tvrdým protidluhovým opatřením navýšení těchto hodnot až na 59 miliard a odluku za 17 let. To je to, co poutá pozornost veřejnosti. To je důvod proč se diskutuje o tom, zda se za vznešenými slovy neskrývá v podstatě tunel na veřejné peníze a majetky.
V diskusi zazněly různé argumenty expertů, historiků a právníků. Jak už to bývá, tak se jejich argumenty významně liší. Místo abychom se s nimi vypořádali, dočkali jsme se cejchování. : Ze své osobní zkušenosti musím říci,že je laciné, když na mé argumenty loni reagoval pan kardinál Miroslav Vlk tak, že mne ale všechny další kritiky zákona hodil do jednoho pytle „ideologických pohádkářů s komunistickými kořeny“. Jak vidno, ideologické vidění se nevyhýbá ani kardinálům.
Jednak do toho pytle hodil 70 % českého národa, jednak já osobně nejsem člověk, který by si v tomhle žánru zrovna liboval, spíš jsme racionálně a věcně uvažující.. A právě proto jsme sledoval pozorně debatu o kontinuitě či diskontinuitě právního postavení církve, jak se vyvíjel její historický statut. Tedy spor, jestli je církev více veřejná korporace, která vlastně jen majetek spravuje pro úkony veřejné a pro potřeby náboženské služby, či subjekt soukromé, který disponuje vlastním majetkem a nějž se vztahuje ochrana vlastnických práv.
Odpověď není přes všechny ty expertní názory jednoduchá. Někteří odborníci na to odpovídají, že tyto spory táhnoucí se do temného středověku, přes josefínské reformy byly v podstatě uzavřeny tím, že zápisu v pozemkových knihách od roku 1874 má konstitutivní charakter. Ale je tu jeden praktický problém –i kdybych tento názor vzal za bernou minci - a to jaká je praxe v těchto knihách, jak vypadají ony zápisy.
Problém je minimálně v tom, že se nedá doložit vlastnictví přesně k restituční hranici. V roce 1919 byla schválena pozemková reforma, mnozí to označují za největší čin masarykovské republiky. Ale ta byla po válce realizována odhadem asi jen ze 14%. Zbytek nebyl evidenčně dotažen právě v pozemkových knihách. A to ani po druhé, zcela legitimní reformě z roku 1947. Proto se nedá prostě hovořit o nároku.
Odborníci, které církev nepochybně má, věděli z těchto důvodů, že nemohou předložit konstruované podle restituční a náhradová praxe. To co se dnes projednává , není restituční zákon – to je prostě politická dohoda. To je nepochybně legitimní, ale než se taková dohod uzavře je třeba se bavit o tom, co je na miskách vah. Jestli váhy nejsou nějak vychýlené a jestli tak nezaložíme nové problémy.
Navíc je třeba dodat, že politická kritika tohoto způsobu nápravy křivd není jen věcí pomýlené levicové opozice, kapriciózního postoje neznabohů, kterým jen otravují a trucují. Minulém volební období byl odročen podobný zákon. Z důvodu nedoložených nároků a přílišné ústupnosti státu – takto argumentovali v roce 2008 poslanci za ODS, zejména exministr financí Vlastimil Tlustý a s ním jeho kolegové Raininec a Schwippel.
A zejména samotní členové církve by měli myslet na to taková licitace o majetek pro církev znamená jen silné reputační riziko. Proč se nezvážily i alternativy ekonomického zajištění činnosti církví.:Pastorační činnost a charita by mohla být financovaná přes asignace
Příspěvek na potřebné školy a hospice by mohl jít z grantového systému. A pokud jde o péče o svěřené historické památky jako kulturního dědictví, to se dá řešit standardními smlouvami
Lze chápat, když aktivity církevních ekonomů jsou „pro futuro“ předmětem podezření. Nemyslím si, že by církve měly být realitní kanceláří, podnikající v tomto obchodně jistě zajímavém byznysu. Pokud jde o režim splácení zmíněné obří sumy, z koaličních lavic zaznívá „2 miliardy, co to je ?“ Ale i ty 2 miliardy budou v státním rozpočtu chybět a o ně budou muset být kráceny nějaké výdaje.
Věci veřejné dnes tvrdí, že to pokryje jejich návrh na symbolickou daňovou progresi. Ale oni sami si musí srovnat se svým svědomím, zda slibovali svým voličům, že daňová progrese má jít na církevní náhrady a ne na mobilizaci příjmové strany státního rozpočtu. Pokud by kolegové chtěli peníze nevydat přímo církvím ,ale převést je do specielního společně spravovaného fondu je věc druhá, ale v každém případě by to v rozpočtu chybělo.
Je celá řada témat, které b měly být vážně probrány bez subjektivních reminiscencí a nálepkování. Všichni se tím můžeme ve svém myšlení posunout, Církevní filosofové takové změně myšlení říkají metanoia – ta se může stát jak jedněm tak druhým. Celá řada osobností se v minulosti takto vyvíjela. Např. Nikolaj Berďajev byl v mládí kritický marxista, až se posléze rozešel s bolševikem až se stal filosofem idealistou, který uvěřil v Boha. Velmi podobný osud měl známý spisovatel Bulgakov. Ale jsou i cesty opačným směrem.
Zkrátka je tady příbuzné uvažování poctivých věřících a lidí, kteří hledají světským způsobem lepší svět. A náboženství, stejně jako některé ideologie jsou pro ně výrazem či metaforou naděje. Neberme špatným rozhodnutím lidem naději. V letošním roce , za pár týdnů oslavíme jedno výročí. Před 100 lety, v dubnu 1912 šel ke dnu Titanic, pýcha společnosti White Star Line. A tak končívají některé chlouby. Snažme se, aby se česká společnost, politika i náboženství, nestali takovým Titanicem. Ať se za nás nemusejí v budoucnosti naši následovníci stydět.

Z parlamentního vystoupení k zákonu o majetkovém vyrovnání s církvemi

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy