Islandské inspirace bez mýtů

24. 04. 2012 | 09:34
Přečteno 3268 krát
Hospodářská krize na podzim 2008 rozmetala islandský ekonomický zázrak, který se stal počátkem 21. století symbolem globálního růstu. Důsledkem pádu do dluhů a znehodnocení celoživotních úspor islanďanů byla občanská revolta a vyvolání předčasných voleb. Nyní někteří dávají islandskou zkušenost za vzor i lidem v ČR.

null
null

Výbušnost současné politické situace je značná. A právě proto neuškodí podívat se na originální příběh Islandu s nadhledem. Vládní pravice používá strašák řecké neodpovědnosti – realitou je, že ČR má do řecké cesty daleko. Média malému Islandu nevěnují příliš pozornosti a tak o událostech v zemi gejzírů existují velmi rozporné představy. Jak je to tedy se zamlčenou islandskou „revolucí“ ?

Především je obtížné srovnání s ČR. Tento malý ostrov v severním Atlantiku má jen 300 tisíc obyvatel. Nemá vlastní armádu a tak garantem bezpečnosti jsou zejm. USA (i když se američané v roce 2006 stáhli ze špionážní základny Keflavik a nyní tuto funkci plní kontingent NATO). Svou dosud spíše izolacionalistickou politiku překročil Island až nedávno přihláškou do EU v roce 2010 (nyní je v přístupovém řízení). Je tedy naivní myslet si že Islandané udělali na zbytek světa dlouhý nos a nyní si tam dělají co chtějí.

Specifický je příběh islandských bank. Islandské banky byly privatizovány v roce 2000 tehdejším premierem Davidem Oddsonem. Jejich následná riskantní úvěrová expanze závisela na značně nezodpovědném prodeji cizích dlužních úpisů, jejichž objem vystoupal k výšinám. Nabízeli vkladní účty i cizím zájemcům. Bankéře nikdo nekontroloval, žádný regulační úřad, vláda nad nimi držela ochrannou ruku.
V přerostlém finančním průmyslu nacházeli práci mnozí občané, lidé si brali hypotéky, kupovali velké podíly v zahraničních podnicích. Cenou bylo obrovské zadlužení bank – dluh těch největších dosáhl téměř 61 miliard dolarů, což je více než pětinásobek ročního HDP Islandu (veřejný dluh Islandu byl přitom tehdy jen na 1/3 HDP) . Pád po kolapsu tří největších bank v září a říjnu roku 2008 byl proto ošklivý. Konečný dluh celého bankovního sektoru dosáhl 85 miliard amerických dolarů.
Jako první se dostala do problémů Glitnir, třetí největší banka v zemi. 29. září 2008 převzala vláda nad ní kontrolu a poskytla jí podporu ve vši 600 miliónů eur. Další byla Landsbanki (druhá největší banka v zemi), které už ale Islandská centrální banka odmítla poskytnout úvěr Islandský parlament urychleně schválil balíček zákonů umožňující opět znárodnit islandské banky). 7. října 2008 pak islandská vláda Landsbanki znárodnila a propustila původní management. Současně začala vyjednávat s Ruskem o půjčce 4 miliard eur, k dohodě ale nakonec nedošlo. K vyplacení střadatelů nabídla islandské vládě půjčku 3 miliard liber britská vláda
. Islandská krona v této situaci prudce padla – v roce 2007 bylo 64 ISK za USD. nyní se její kurz propadá až na 305 ISK za 1 EUR. Islandská centrální banka se snažila zasáhnou proti propadu měny fixaci kursu, ale trh už nefungoval a likvidita byla nulová. Zastaveno bylo obchodování s akciemi islandských bank na islandské burze. Británie napojená na islandský finanční sektor pohrozila Islandu tvrdými právními kroky. Panika způsobená kroky britské vlády smetla největší islandskou banku Kaupthing a přinutila jí hledat pomoc u státní správy.

Bankovní systém Islandu tak přestal téměř fungovat. Po velkém bankovním experimentu zůstaly velké dluhy (většinou v cizích měnách). Islandská vláda se po převzetí bank (nešlo o klasické znárodnění) dostala do vážného problému s nedostatkem kapitálu a byla nucena vyjednávat o půjčce na zvýšení devizových rezerv. V listopadu 2008 získal Island získal podpůrnou půjčku od MMF ve výši přibližně 2,1 miliardy USD za podmínek provedení některých reforem a postupného uvolnění kurzu islandské koruny a splácenou v letech 2012 až 2014. Zajímavé je, že i za toho stavu Island přispíval a přispívá ČR a dalším 14 zemím střední, východní a jižní Evropy v rámci tzv. EEA/Norských fondů.

Kolaps islandských bank donutil islandské občany k dramatickým demonstracím, nejintenzivnějším od vstupu Islandu do NATO v roce 1949. Sporadicky začaly již v říjnu 2008, ale počátkem roku 2009 přerostly v pouliční bouře a výtržnosti. Demonstranti bušili do hrnců, troubili na vuvuzely, házeli dýmovnice a vysklili několik oken parlamentu. Rachot pánví a hrnců způsobil, že se pro události na Islandu vžilo označení „kuchyňská revoluce. Když byl proti demonstrantům použit slzný plyn, napadli vajíčky a sněhovými koulemi před úřadem vlády premiéra Geirama Haardeho.
Konzervativní premiér nakonec 23. ledna 2009 oznámil, že se v dubnu uskuteční předčasné volby a že vzhledem ke svému onemocnění rakovinou nebude znovu usilovat o funkci. Prezident Ólafur Grímsson zasáhl proti snaze vlády prosadit zákon, podle něhož by se vyplatilo kolem 8 miliard amerických dolarů vládám Británie a Holandska, jako kompenzace vkladů jejích občanů. Dokonce se dvakrát k tomu mohli občané vyjádřit ve formě referenda.

Překlenovací menšinový kabinet, jenž zemi dovedl k volbám tvořili sociální demokraté se zelenou levicí. Premiérkou se stala někdejší ministryně sociálních věcí Jóhanna Sigurðardóttir, vůbec první lesbická předsedkyně vlády na světě. Zaručeny byly vklady vlastních občanů, ale cizím se odmítlo zaplatit. Několik top manažerů a bankéřů zatčeno. Bankéře pak začal vyšetřovat speciální úřad pro podezření z korupce, manipulace trhů a dalších trestných činů. Také expremiér a též bývalý ministr financí Haarde stanul před zvláštním tribunálem Landsdómur (včera ho uznal vinným v jednom z bodů obžaloby, ale žádný trest mu nevyměřil).

Ve volbách 25. dubna 2009 zvítězily levicové strany, které získaly poprvé od vyhlášení nezávislosti v roce 1944 parlamentní většinu. Sociálně demokratická aliance obdržela 29,8 % hlasů a Zelená levice 21,7 %, což jim zajistilo majoritu v 63členném Althingu. Posílila i centristicko-agrární Pokroková strana se 14,8 % a do parlamentu se probojovalo se 7,2 % Občanské hnutí, jež vzniklo během lednových protestů. Naopak propadla posledních osmnáct let vládnoucí konzervativní Strana nezávislosti, jež se ziskem 23,7 % ztratila třetinu voličů. Liberální strana se 2,2 % zcela vypadla.
Na podzim roku 2009 se začala z lidového podnětu prostřednictvím občanských shromáždění připravovat nová ústava. Volby do ústavodárného shromáždění v roce 2010 byly sice pro neúčast voličů zneplatněny nejvyšším soudem, kabinet ale situaci zachránil tím, že prosadil vznik ústavodárné rady z jmenovaných členů. Tento orgán pak zpracoval tzv. lidovou ústavu, kterou následně schválil parlament.

Jaký je Island dnes po těchto mimořádných událostech ? Tak především zde nevznikl nějaký alternativní společenský systém. Islandská krize byla zvláštní krize. Protesty smetly tehdejší politiky, ale lidé jsou i dnes stále nespokojení, i nadále se topí v dluzích a preference nové politické reprezentace klesají. Krize důvěry trvá. Polarizujícím tématem islandské politiky je také zahraniční orientace. Zatímco sociální demokracie prosazuje rychlý vstup do EU včetně přijetí eura, druhá strana to odmítá s tím, že národní zájmy budou nejlépe ochráněny mimo EU ve spolupráci se severskými zeměmi, USA, Ruskem a Čínou.

Islanďané také trpí zdražováním - .většinu průmyslového zboží totiž Island dováží. Od konce roku 2008 ceny na Islandu skočily o více jak 1/3 (v roce 2009 to bylo o 12%) a s tím se dostavil propad kupní síly obyvatel. Naopak výhodou je že s ohledem na pád islandské koruny vzrostly ceny ryb, na jejichž vývozu Island závisí. To zachraňuje bilanci zahraničního obchodu.

Island nyní plní tříletý záchranný program MMF včetně strukturálních reforem. Dluh domácností i korporátní dluh dvojnásobně převyšují hrubý domácí produkt země (ale veřejný dluh je dnes na 100% HDP, tedy hluboko pod Reckem či Itálií). Schodek běžného účtu platební bilance ovlivnily především odpisy ztrát bank. Ekonomika je stále pod úrovní roku 2008. Po poklesu národního hospodářství (v roce 2009 o -6,8% a v roce 2010 po přepočtu o -4%) vzrostla v roce 2011 HDP o +3% a i když v plusu být i letos, je stále pod úrovní vrcholu v roce 2008. Nezaměstnanost je na islandské poměry stále vysoká - v roce 2008 byla ještě 1,9 %, v roce 2009 vyskočila na 8%, v roce 2010 dosáhla 7,6% a nyní je kolem 7%. Co řeší Island na úseku hospodářské politiky ?
Rozhodnutí vlády prodloužit přísnou kontrolu kapitálu, omezuje klíčový průmysl, který by měl vyvést zemi z ekonomických problémů. V listopadu 2008 byly zavedeny přísné limity na zahraniční transakce a omezila kapitálový pohyb. Zákaz vyvážet peníze byl přitom logický - podle odhadů mají islanďané deponováno cca 500 mld. ISK (tj. 25% islandského HDP), což negativně působilo na volatilitu kurzu. To podle MMF deformuje ekonomické podmínky pro islandský export a komplikuje řešení strukturálních problémů.

Vláda proto přijala v březnu 2011 strategii k liberalizaci kapitálových účtů i když určité restrikce budou existovat až do roku 2015. Islandská vláda se ale vrátila na mezinárodní finanční trhy a to vydáním dlužních úpisů v hodnotě 1 miliardy US dolarů. Tento vývoj počátkem roku 2012 ocenila jedna ze tří ratingových agentur tím, že vytáhla rating Islandu do investičního pásma. Podmínka vyrovnaného rozpočtu byla odsunuta – jestli v roce 2009 činil deficit státního rozpočtu 9,9% HDP, po škrtech a zvýšení daní v roce 2010 činil už jen 6,3% HDP.

Loni v komunálních volbách vyhrál v hlavním městě Reykjaviku komik Jón Gnarr se svou recesistickou stranou. I češi mají smysl pro recesi, skutečné změny však recese nezajistí. Problém znehodnocení úspor, zvyšování daní, přežívající nedůvěra v politiku a závislost na mezinárodních programech činí obraz islandské inspirace poněkud jiný, než tradují někteří nadšenci. Kvalitativní přeměna společnosti je na malém Islandu stále otázkou. V každém případě uplatnění referenda a postavení viníků zavlečení země do krize před soud jsou samozřejmě prvky, ke kterým může vzhlížet i česká veřejnost.

Publikováno na www.vasevec.cz

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Green Touch napsal(a):

před soud ti islandští kápové šli, ale odsouzení nebyli...tedy bouře do ztracena ?
24. 04. 2012 | 09:52

Ládik!!! napsal(a):

Některým Islanďanům se dobře šetří, když topí geotermální energií (Reykjavík - Perlan). Horkovod z Krafly má jednu trubku, zpátečka jde do země.. Navíc je Island genetická laboratoř, z toho budou těžit do budoucna. A jsou za vodou.
24. 04. 2012 | 10:01

Icebear napsal(a):

zajímavé je že zatímco islandští socani šilhají po EU (viz příhláška z června 2010), tak jejich vládní partneři zelení šilhají spíše po norském modelu EFTA a bez jasných vyjednaných výhod pro Ilsand budou v referendu proti
24. 04. 2012 | 10:25

aviatik napsal(a):

Vuvuzelu si každopádně opatřím.
Komik, který by mohl vyhrát volby mě žádný nenapadá. Zdeněk Izer to bude těžko.
Vpodstatě jsme smutná země.

Důležité není, jestli Islanďané našli řešení na existenční otázky demokracie. Důležité je, že všechno zlo se odvíjí od Washingtonského konsenzu a následné institucionalizace všeobecného privatizování čehokoli.

Islandské banky nebo argentinská ropa a železnice ukazují totéž, co zprivatizované české hospodářství. V době globálně centralizované distribuce finančních zdrojů znamená ztráta národní kontroly nad klíčovými odvětvími zmar.

Tomu Dolejš nerozumí.
24. 04. 2012 | 10:39

Klaban napsal(a):

Ládíku, ještě že těm Isanďanům nezávidíš že tam mají zimu že můžou dát salám za okno a ušetří za ledničku. A zapomněl jsi napsat že islanďani jsou samí komouši co nepochopili kapitalistické bankovnictví.
Nechtěl bys už navštívít psychiatra,??? Soudě podle tvých textů - ulevilo by se ti
24. 04. 2012 | 10:40

hawk napsal(a):

Zajímavé je, že NSDAP byla zakázána a KSČ(M) ne. Její představitel tady svobodně mluví. Hnus.
24. 04. 2012 | 10:42

Vít napsal(a):

Autore
máte pravdu ve vašem článku.
Jiná věc, p.Dolejš v žádném případě se nenechte vtáhnout do přímé spolupráce s ČSSD. Trvejte na pokračování Bohumínské výzvy. A kdyby ji chtěla ČSSD zrušit tak ji sami obnovte. Nikoliv ČSSD, ale KSČM s ČSSD nemůže spolupracovat, vzhledem k tomu, že ČSSD je stejná jako vládní zkorumpované strany.
Situaci u nás už nikdo bohužel demokraticky nevyřeší. I kdybyste např. slíbili občanům milion mercedesů, a tyto i měly na louce připravené k rozdávání, tak do rána je ostatní "demokratické" strany znehodnotí, budou nepojízdné a neopravitelné. Tak dalece jsme už dospěli u nás.

Užitečnější jste v opozici, než ve vládě s jakoukoliv "demokratickou" stranou. (Vzpomeňte na situaci v Itálii v r. 1968-9, kdy socialisté vyhráli, a po roce to museli zdát sami.
Omlouvám se za ironii, ale bohužel demokraticky zde už nelze nic vyřešit. Vedoucí demokratické strany samy neodstoupí, a pokud by k tomu byly donuceny (např. "miliony v ulicích", což nelze předpokládat),
tak udělají vše pro to, aby se poměry pro většínu nezlepšily. Pro svůj "zdar" mají na své straně opravdu vše - média, nato, cirkev. Kdyby připustily změnu, pak by se logicky přiznaly, že zničily, rozkradly stát.
Takže teď logicky musí dojít k dalšímu "demokratickému" vývoji, jako v 30 létech min. století - k fašizaci - no a pak..., ale to nás už nemusí zajimat...
24. 04. 2012 | 10:49

Xaver napsal(a):

Vít:
Kdyby u nás někde někdo postavil milion mercedesů pro rozdávání lidem, tak by do rána celá země lehla popelem. A nemusely by to být ani mercedesy.
24. 04. 2012 | 11:02

Pravda napsal(a):

jiřídolejš

Konečně objektivní čánek o tom co se stalo na Isalndu. Na internetu se šíří různé nesmysly o Islandu, co vypráví přívrženci přímé demokracie a různých etxrémistických pseudovýzev, o tom jak tam udělali revoluci a jak se tam mají skvěle. Tyto informace ale pocházejí často z tendenčních článků autorů, kteří mají romantické iluze o Islandu. Pokud by se ale tito lidé podívali na nějaké výzkumy ze samotného Isalndu tak by se jim realita zdála míň romantická
24. 04. 2012 | 11:03

TomášL napsal(a):

Děkuji autore, velmi zajímavý článek...
24. 04. 2012 | 11:04

Pravda napsal(a):

Na Islandu po nespokojenosti s pravicovou vládou, pod nátlakem různé lůzy demonstující v ulicích si zvolili vládu levicovou a ta je stejně špatná né-li horší než ta předchozí. To budeme mít s Islandem po volbách společné s tím rozdílem že nás do situace Islandu 2009 dotlačí právě ta po pravici nastupující levicová vláda.
24. 04. 2012 | 11:10

SerVít napsal(a):

Nikdo Vám nemůže dát, co komunista dokáže slíbit. Teď už dokonce i mercedesy. Chraň nás ruka páně.
24. 04. 2012 | 11:13

Miroslav Pivoda napsal(a):

Víte, nemáš pravdu, že u nás "demokraticky už nelze nic vyřešit". Tvůj omyl, jakož i omyl jiných četných pisatelů, kteří dostávají prostor v českých médiích, je v tom, že hledí jen na zkušenosti z minulosti. To není špatná aktivita. Žijeme ale v jiné době a naše budoucnost bude podstatně odlišná, než byla minulost.

Od roku 2006 jsem se svými MBA studenty promýšlel alternativu adekvátní pro dnešní dobu. Pohybovali jsme se v jiné dimenzi možných řešení. Členění na komunismus a kapitalismus není v tomto směru příliš podstatné. Zde je něco pro vaši inspiraci:
https://sites.google.com/site/fmriliedetectors/vysledky-pruazkumu
24. 04. 2012 | 11:13

andersen napsal(a):

Island-podobně Británii-každá ostrovní mentalita je dost svá.Navíc kde slunce nezapadá ani v noci.
Tak jako Angličané mají v sobě jejich ságu rodu Forsythů (podnikatelů),tak češi mají obdobnou ságu rodu Zápotockých (sociálních demkratů a rudých odborářů).Od roku 1878,kdy tatínek Ladislav založil sociální demokracii do roku 1958,kdy jeho syn Antonín zemřel ve funkci presidenta -80 let.A snad prý ombucman Otakar Motejl byl vnuk Antonínův.
A ta jsou dvě naprosto odlišné filosofie:
Forsythovské-podnikej
,Zápotockých- jím přímo řečeno:zbavme se mocipánů a zbohatlíků,jak budeme pracovat,tak budeme žít.
I když z ozvuků pozdějších se ví,že A.Zápotocký neslul mezi svými komunisty tolerancí,přece jen to byl člověk mezi lidem velmi oblíbený,který chodil i jako president se bavit s lidmi do hospody,na tancovačky,vyprávěl vtipy lidem okolo,měl spousty přátel dělníky počínaje a spisovateli konče,sám napsal více knih-Barunku a další.
Dvě různé tradice trvající jedno století s opačnou filosofií nemohou vést k témuž výsledku.
24. 04. 2012 | 11:13

Ládik!!! napsal(a):

Klabane,
soudruhu drahý, tu zimu jim opravdu závidím. Neměl bys i nejaký vlastní názor k tématu? Bolí to?
24. 04. 2012 | 11:14

hawk napsal(a):

Pravda:

No jo, pravda ...Jenže u nás stačí lidem slíbit pečené holubi, kteří, jak známo létají přímo do huby a lidi budou vhazovat volební lístky jako zběsilí. Po čtyřech letech (vydrží-li vláda) budou překvapeni a rozhořčeni, že nejen, že neviděli žádného pečeného holuba, ale že jsou spolu se státem, na tom ještě hůř.

Komu není rady, ten volí levici....Ne že by na levici bylo globálně něco špatného, ale v našich podmínkách je to o komunistech nebo ČSSD, kteří jsou na tom naprosto stejně jako ostatní parlamentní strany. U nich je daleko horší, že na rozdíl od pravice, jsou zcela bez sebereflexe.
24. 04. 2012 | 11:16

Ládik!!! napsal(a):

andersene,
tobě se zdál krásný sen, že? A neviděls v tom snu, se kterými spisovateli se Zápotonda nestýkal?
24. 04. 2012 | 11:17

Admirál napsal(a):

Vít - "Takže teď logicky musí dojít k dalšímu "demokratickému" vývoji, jako v 30 létech min. století - k fašizaci - no a pak..., ale to nás už nemusí zajimat..."

Tok dějin má své zákonitosti a má narozdíl od netrpělivých lidí má spoustu času nechat věci "uzrát" a tak není vůbec jisté, zda se dožijeme pozitivních změn.
Nicméně bych se za svou osobu přimlouval za nějakou "anomálii.

V případě ČSSD se neodvratně blíží okamžik, kda se bude muset "odkopat" a pak by mělo být definitivně jasno, kdo je kdo.
24. 04. 2012 | 11:22

Ládik!!! napsal(a):

Tak jako Přemyslovci vymřeli po přeslici, tak český národ může vymřít po levici. Lednička bude vyžraná. Islanďani mají moře a ryby, navíc tvrdou náturu formovanou přírodou. Poradí si sami, k nim nikdo napochodovat nemůže.
24. 04. 2012 | 11:23

kocour počtář napsal(a):

Ládík!!!
Islanďani se s nadšením pustili do hry v globálním kasinu, když jim experti tvrdili, že se nedá prohrát a zisky pořád jen porostou.
Tohle se v dějinách cyklicky opakuje, existují o tom velmi populární knihy, z kterých se ale nikdo nikdy nepoučil.

Když přišlo, co přijít muselo, začli rozčarovaní Islanďani hledat viníka a házet sněhové koule. Jelikož je jich jen 300.000, IMF nad nimi přimhouří oko a EU je ráda veme pod křídlo, už kvůli tomu rybolovu.
Bohužel je toho velmi málo, co bychom se od nich měli učit.

Hlídejte si ledničku ať nechytnete z něčeho tu přeslici.
Důležité je neuvěřit blbostem.
Experti mají za svá doporučení být zodpovědni. Hradit škody. V případě prokázaných vědomých lží si jít sednout.
Na ekonomických stránkách novin se pak uvolní spousta místa pro psaní o škodách, které způsobují hospodářství chabomyslní politici.
24. 04. 2012 | 11:38

JF napsal(a):

ano, jistě dosah práva na neodpovědnost odpovědných je dostatečný revolučněkonzervativní přístup no a to i mimo srovnání s případnou justičněstátnězastupitelskouvládní mafií a kandidaturou jistých individuí nominovaných jistým individuem k odhlasování jistými individui do jisté ústavně soudní inštituce.
24. 04. 2012 | 11:47

modrý edvard napsal(a):

Velmi pěkný článek. Nechápu zmínku o cenách ryb a gramatika by se taky dala vylepšit, ale to jsou marginálie.
Ve druhém díle bych se rád dozvěděl, kde soudruzi z Islandu udělali chybu. Připadá mi, že v okamžiku, kdy se rozhodli zachraňovat banky.
24. 04. 2012 | 12:00

Kolik lidí se vejde na Václavák? napsal(a):

http://neviditelnypes.lidovky.cz/demonstrace-k-poctu-ucastniku-na-vaclavaku-fk1-/p_spolecnost.asp?c=A120423_223254_p_spolecnost_wag
24. 04. 2012 | 12:03

Miiky napsal(a):

koukám,že bude nutno založit něco proti bolševikům-jakousi antibolševicou ligu !
To aby jste se tady samou láskou nesežrali
Smrt komunismu !
24. 04. 2012 | 12:13

Občan napsal(a):

Opět nemohu jinak než vřele poděkovat, pane Dolejši. Vaše pragmatické články se mi líbí stále víc!

k tomu Islandu - lze tedy konstatovat, že je na tom stejně jako ČR. Pád bank a převzetí jejich obřích dluhů, jakož i následků privatizačních zlodějen, státem, to už má ČR "za sebou", ale platíme za to dodnes a budeme platit ještě dlouhá léta.

Je velmi dobře, že jste tento článek napsal. Vládu, na níž se nejspíš KSČM bude podílet, čeká řešení obrovských problémů, identických s Islandem. A je namístě vysvětlit s dostatečným předstihem voličům KSČM a ČSSD, že tato skutečnost nastane, je nevyhnutelná a náprava (pokud je ještě vůbec možná) potrvá léta.
Proto Vás prosím - pište, pište, pište. Nezastíráte, nemlžíte a toho si vážím.
24. 04. 2012 | 12:24

český maloměšťák napsal(a):

Zatím jen malá glosa :
Pokud je míra složitosti organizace islandské společnosti uvnitř i navenek skutečně velmi odlišná od míry složitosti organizace společnosti jiné....tak srovnání, či dávání procesních a typologických popisů za vzor...je diskutabilní.
Nedomnívám se ale , že tomu tak je v tomto případě. / i popis typologie toho, jak je zajišťována obrana silně pokulhává - ve vztahu k realným ohrožením či statutu fungování amerických ozbrojených sil via vliv na politický život Islandu/

Na jedné straně tak máme typicky zastaralé vhledy - pokud srovnáváme určité stávající či minulé konstelace skutečnosti/jedním z nich je právě opomíjení stupně složitosti organizace společnosti / ...ale na druhé straně je jistě třeba velké míry opatrnosti při srovnávání - ovšem základními východisky mají být měřená fakta...například přepočty na hlavu.
Ale i ta je třeba brát opatrně - bez souvislostí /např. jak je tvořen GDP - kolik činí vývoz, kolik přímé zahraniční investice.../ se opět moc nedovíme.

Takže zatím autorovi patří dík. Uvidíme, jak se rozvine diskuze/poté co dostatečně vyblijou místní proflákliny/.

P.S. Nečas se na zasedání Komise pro kontrolu činnosti BIS nedostavil. Neví se , jak se zprávami BIS naložil. Neví se, zda Janoušek neměl vliv i na něj. Jediné co se ví bezpečně , je - že moc se stává v tomto státě stále více a více neprůhlednou a nekontrolovatelnou.
Bublan už dnes otebřeně řekl, že je nutný nový zákon o kontrole tajné služby.
Fajn - tak jak je v Kozloistánu Zelném zvykem...bude mít průběh přijetí a schválení takového zákona asi stejnou dynamiku jako tomu bylo v případě zákona o obecném referendu.
Přitom by stačil zákon o zločinném spolčování mafijního typu - jeho aplikací by mohli být voláni k skládání účtu i ředitelé BIS či premiéři...tak, aby výsledkem bylo efektivní fungování institucí, které brání právní stát před fašistickými strukturami /korupce(mocenská, ekonomická, soudní...) je jedním z pilířů fašistických států/.

Takže minimálně v tomto může být islandská společnost inspirativní - tedy v popisech procesů, jak tlačit na moc tak, aby informace, které jsou ve složitých společnostech jedním z klíčových zdrojů jak fungování těchto společností - tak, v případě že jsou zneužívány, tak také slouží k jejímu rozkladu...byly sdíleny ve společnosti tak, aby na jedné straně nedošlo k oslabení funkce tajných služeb - a na straně druhé , aby stále více lidí nabývalo dojmu, že tajná služba či exekutiva slouží jako servisní organizace Mafie.
24. 04. 2012 | 12:24

.antoni.novy napsal(a):

Hrome, tady jsou ještě nějací komunisté ???

Doufám, že ten pán co na blogu aktu na hlavní stránce v komentářích a který vyzýval k převzetí moci tzv. komunisty, neměl na mysli ty propocené pantáty a strýčky, co sedí a prdí za tuto partaj v tzv. parlamentu.

Jestli nějací idealističtí komunardi zde kdysi bývali, jsou dnes na Olšanech či Malvazinkách a odešli buď cestou přirozenou, či jejich ostřejší soudruzi je sami skrouhli.

Jejich pohrobci, /pravda floskule, ale zde sedí/, myslím ty katy soudruhů i kdysi idealistického režimu, sedí a prdí do křesel ministerstev a dozorčích rad, tzv. grémií a podobně.

Kde by jste nabrali skutečné komunardy? Nejsou. Neurodilo se. Těch pár jurodivých mlaďochů, bez vzdělání, erudice, přece nic nevygeneruje.

Zdravím

an
24. 04. 2012 | 12:32

Dáša N. napsal(a):

Klaban
Je salám na Islandu za oknem v bezpečí?
24. 04. 2012 | 12:39

Karel napsal(a):

Figura na islandském znaku je totožná s vyobrazením praotce Čecha. Je možné, že byl u zrodu dvou tak odlišných národů vlastně tentýž praotec? Nemáme nějaké genetické prvky shodné s Islanďany?
24. 04. 2012 | 12:50

Občan napsal(a):

Trošku off topic, ale VELMI důležitý článeček o tom, že náklady na zaměstnance jsou v ČR hluboko pro průměrem EU (45% průměru EU a 38% průměru eurozóny)- přičemž produktivita práce je na 75% průměru EU:

http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/prace/clanek.phtml?id=742316

Náklady na zaměstnance jsou v Česku pod průměrem EU

Brusel - Průměrné hodinové náklady práce, které mají zaměstnavatelé ve firmách s více než desítkou zaměstnanců, se mezi státy Evropské unie velmi liší. Pohybují se od 3,5 eura v Bulharsku po 39,3 eura v Belgii.

V Česku jsou díky 10,5 eura deváté nejnižší z unii. Vyplývá to z dat Evropského statistického úřadu (Eurostat) za rok 2011.

Průměr v celé "sedmadvacítce" činil 23,1 eura a v 17 státech eurozóny 27,6 eura, uvedli rovněž evropští statistici.

Nejvyšší náklady práce jsou kromě již zmíněné Belgie ve Švédsku (39,1 eura) a Dánsku (38,6 eura). Nejnižší jsou vedle Bulharska také v Rumunsku (4,2 eura - údaj za rok 2010) a Litvě (5,5 eura).

Obecně lze říci, že v nejnižší náklady mají zaměstnavatelé v zemích, o něž se EU rozšířila v letech 2004 a 2007, tedy převážně ve státech střední a východní Evropy.

Náklady práce zahrnují výdaje na platy i další složky, jako je třeba sociální pojištění placené zaměstnavatelem.
24. 04. 2012 | 12:55

Xury napsal(a):

Pro autora:
oceňuji, že jste se ujal korekce různých zpráv a mýtů kolem Islandu, které se za poslední rok vyrojily. Mám jen určité pochybnosti ohledně přijetí ústavy, protože by k ní mělo být referendum, ale to bylo nedávno odloženo. Viz:
http://www.icenews.is/index.php/2012/03/30/iceland-constitution-referendum-will-be-delayed/
24. 04. 2012 | 13:10

český maloměšťák napsal(a):

Občan
Aby bylo zjevné, s kým chtějí soutěžit Nečas a Kalousek se svými drábky v oblasti snižování nákladů práce zaměstnanců v ČEZku, na MOravě a v Slezsku....tak chybí údaje o nákladech práce v Číně, Indii a v Somálsku.

:((
24. 04. 2012 | 13:13

.antoni.novy napsal(a):

Jinak, pane autore,

omlouvám se za emotivní příspěvek, Váš blog zde je velice dobrý.

Jenže, Vy jste v té Vaší squadře vyjímka a proto tam moje poznámka výše.

A tak, logicky napadá úvaha, zda by se neměli spojit lidé, jako jste vy s lidmi podobného profilu a založení a založit cosi, jako nepartaj, sdružení slušných lidttí a pak s tím do voleb.

Tuto partaj jsem navrhoval již asi v roce 1996, na setkání zakladatelů Občanského fóra, byl tam i pan Václav H., Petr Pithart, Žantovský, Věněk Šilhan, neuspěl jsem.

Napadá mi, že je třeba rozbít dosavadní strany, jejich systém, rozprášit je na atomy a všechno se pokusit postavit znova.

Ale vskutku selektovat, i tzv. kádrovat, záruky jeden za druhého a navzájem se hlídat a pozorovat, zda se nevkrádají zájmy mocných. Nevím, jestli je to možné, reealisovatelné, ale zatím nic jiného nenapadá.

Velice bych doporučoval, zvláště socdem, spolupráci s bratrskou partají v BDR. Bylo by to prospěšné pro obě strany, partaje.

Co se vyklube z Pirates, asi brzy uvidíme, zda jde o smysluplnou alternativu.

Pokud jde o KSČM, jde o věc resementimentu seniorů a lidí se špatným svědomím, kteří však dnes jakoby nabírají dech, dlouho to nevydrží, na tom nelze budovat budoucnost.

Tato kompartaj se definitivně diskreditovala korupční účastí na poslední volbě presidenta zde, neomluvitelné a i proto je nikdo soudný nemůže volit, přece. A jejich korunní princezna, Bobošíková ?

Nedejte lidi na tzv. volební průzkumy, když tak se podívejte alespoň na jméno firmy, která to pořádá, event, pro koho tyto kejkle koná. Jde většinou o manipulaci veřejného mínění. I tak se to, žel dělá.

Na Václavském náměstí v sobotu poslední jsem nebyl, byl v zaměstnání, avšak nemá rád davy, trochu se toho lekám, naposledy jsem se na davy díval z balkonu Melantrichu a z tribuny na Letné. To bylo prima a mám obrázky tisíců obličejů, tváří plných radosti a očekávání dobrého. Mám v PC program, který tyto tváře selektuje a definuje, ptá se mi po jejich jménech, nemám, neznám a nezajímá, jen mne často dojímají jejich výrazy a ptám se, kde jsou dnes, ty tvářičky, kolik jich ještě je mezi námi.

Tak, vše dobré vám všem zde, přátelé,
an
24. 04. 2012 | 13:13

český maloměšťák napsal(a):

Originální zpráva zde :

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/3-24042012-AP/EN/3-24042012-AP-EN.PDF

V případě údajů ČEZka, Moravy a Slezska jsou však ve statistice opomíjeny záporné náklady na práci tunelářů, mafiánů a kmotrů.
Tak jsme možná už na dobré cestě dohnat ty náklady čínské nebo somálské....

:((
24. 04. 2012 | 13:16

Občan napsal(a):

To ČM:

No, on stačí fakt, že jsme na chvostu spolu s Rumunskem, Bulharskem, Litvou a podobně "úspěšnými" ekonomikami.
A bylo by docela zajímavé zařadit do srovnání třeba Thajsko, kde jsou již dnes náklady na zaměstnance VYŠSÍ než v ČR. A vzhledem k tomu, že Čína začala přesouvat výrobu zpět do Evropy, znamená to, že náklady na pracovníka v Číně rostou a srovnávají se s Evropou.

Jo. Kybersadista&spol. se zřejmě skutečně rozhodl "konkurovat" Somálsku a Bangladéši :-(
24. 04. 2012 | 13:19

Sladký napsal(a):

Občan-zdravám a vyvozuji zvámi uvedených dat logický závěr- česká pracovní síla patří k nejvíc vykořisťovaným pracovním silám v Evropě.
24. 04. 2012 | 13:19

Sladký napsal(a):

Občan a jemu podobní levouni- dám vám prima radu podle Kuchaře.Nekvičte, založte si vlastní podnik a platte svým zaměstnancům německé mzdy.
24. 04. 2012 | 13:22

Občan napsal(a):

To Sladký:

Taky zdravím! A souhlasím.
Ceny základních životních potřeb (bydlení, potrava, voda, energie a doprava) srovnatelné a vyšší, produktivita práce srovnatelná a platy třetinové a nižší.
Ale oni nám to Honolulu a YosifK zanedlouho "vysvětlí" :o)))
Kuchař má dnes asi náhradní volno, včera musel být po té šichtě úplně groggy...
24. 04. 2012 | 13:26

Yosif K napsal(a):

Zkuseny dloholety komunista Dolejsi konecne udelal necoi uzitecneho:
Zchladil hlavy zdejsich pometaenych anarchistickych blouznilu ktery veri bludum o tom, zed Islandane svrhli kapitalismus a nastolili proletarsky raj na zemi.

Island je zeme kde dovazi vicemene bsechno krome ryb. Propad kursu z 65 Kr na US% na 305 Kr na US$ veru enznamena pro proletare zadny prudky narust blahobytu.

To jen tak na okraj pro ty, kteri si socansky mysli ze nejlepe na svete je tem, kteri nasekaji dluhy a pak je nezaplatit - vetsinou to ma nejake neprijemne dopady.

Ve Skandinavii skoncil skandinavsky socik, na islandu navic skoncil i socialisticky kapitalismus vyhnany na dluhovych steroidech.

PS Srdecne zdravim levicove skuhralky kteri posilhavaji po mzdach kancelarskych jako v SRN a maji znalost Microsoft Office na urovni rybare sprotu v Somalsku!!!!
Samozrejme - pro levicaky je lepsi 4 hodiny nadavat na "krutost kapitalismu" nez se za 1 hodinu naucit ovladat excel!!!
24. 04. 2012 | 13:28

Yosif K napsal(a):

Občan napsal(a):
To Sladký:
Taky zdravím! A souhlasím.
Ceny základních životních potřeb (bydlení, potrava, voda, energie a doprava) srovnatelné a vyšší, produktivita práce srovnatelná a platy třetinové a nižší.
Ale oni nám to Honolulu a YosifK zanedlouho "vysvětlí" :o)))
Kuchař má dnes asi náhradní volno, včera musel být po té šichtě úplně groggy...
24. 04. 2012 | 13:26
Vysvetleni je jasne - v trzni ekonomii maji hlupaci nizsi mzdy nez lide s lepsi kvalifikaci! To za kolik kupujete potraviny jeste nikoho neopravnuje k tomu, aby dostaval plat nad trzni uroven v te ktere zemi a pro tu ci onu uroven kvalifikace nebo nekvalifikace!

Cjhcte mit nemecky plat? Naucte se nemecky a prestehujte se do Nemecka!
24. 04. 2012 | 13:31

Yoggibear napsal(a):

nejen včerejší rozsudek ale i tehle článek je chladná sprcha pro fanatiky, kteří si dali island na svou zástavu aniž by tušili jak je to doopravdy.
Po A (bouře v ulicích) vždy přijde B. A to islandské B vede k přemýšlení. U nás neznáme ještě ani to A a s B je to mnohem horší. Bohužel viz tato debata.
24. 04. 2012 | 13:31

topič elektrárenský napsal(a):

je zajímavé, jak nám zdejší pravičáci pořád doporučují se někam stěhovat.
Jen jestli by nebylo produktivnější přestěhovat všechny ty kořistnické pravičáky a pravicové tuneláře za mříže.
Kdyby kapitalisti nekradli a nevykořisťovali, zbylo by dost na všechny
24. 04. 2012 | 13:43

Stela A. Sádlová napsal(a):

Yosif K
Naši primitivní kapitalisté jsou přeborníky v excelu, grafech, tabulkách či koláčích sledovanosti. Není však patrno, že by tato dovednost měla nějaký vliv na hospodářský výsledek nebo aspoň na funkci vedoucího pracovníka rostlinné výroby.
24. 04. 2012 | 13:45

Klaban napsal(a):

Každý národ je jiný a každý má své zkušenosti. Podle toho se rozhoduje. Nejhroznější je že naše národní zkušenosti říkají že kromě komunistů tu nikdo neumí vládnout. Takže je tam asi budeme muset vrátit.
A čím víc těmi komunisty budete strašit, tím víc se zesměšňujete a komunistům děláte pověst mučedníků.
40 let nám propagande říkala jak je kapitalismus hrozný, a potom ty davy při cinkání klíči se nechali vést jak ovce
24. 04. 2012 | 13:46

Icecream napsal(a):

Co s tím "Občanská revolta za vzor i lidem v ČR" - tohle připomenutí se nelíbí protože si mnozí rebelové myslí že občanská neposlušnost tzv. rozhořečných je to co něco řeší, že to je podstata problému.
Nechápou že pokud nemají cíl a síly k jeho dosažení, jsou jen předmětem hrátek. V podstatě anitautoritářské blouznění dává jen falešný pocit že něco berou do svých rukou - na všechno se vys...erem, těm nahoře vynadámem a bude.
Jenže ono nebude. Oni ti intouši v čele různých iniciativ jsou v podstatě abnarchisty a ti co se k nim přidávají v agresi jsou apradoxně často zase s opačného konce, toho fašounského.
24. 04. 2012 | 13:47

neo napsal(a):

Občan:

"náklady na zaměstnance jsou v ČR hluboko pro průměrem EU (45% průměru EU a 38% průměru eurozóny)"
co má Drábek a spol společnýho s náklady na zaměstnance? Tedy lépe řečeno s tou částí nákladů, která vás osobně asi zajímá, tedy čistou mzdou?

Mají snad zvýšit SP, ZP tak, aby se náklady vyrovnaly např.švédsku? S částí mzdovou nepohnou, mzda není nic co by Drábek mohl nařídit aby firmy platily svým zaměstnancům.
24. 04. 2012 | 13:48

Kramiliš napsal(a):

Icecreame. pár poznámek
1/ Tato vláda nás vede do pekel. Umí jen spočítat kolik dluží ve státní kase a rozpočítat to do zvýšených daní a většinou nesmyslných škrtů. V roce 2010 ten dluh narostl o cca 200 mld, v roce 2011 pod 200 už po škrtech a snížených platech a zvýšených daních, letos slib / zbožné přání 130 mld, po snížení důchodů a platů a dalším zvýšení daní. Co dál - sebrat důchody úplně, zrušit všechny nemocnice, školy, požárníky, nasadit daň 90% a možná se zase přiblížýíme k nižšímu zadlužení??? Jiné opatření ani nevymysleli. Vláda dnes už jen škodí a drží se tam jen proto že chtějí své platy a bojí se voleb.
2/ Každý státní úředník a politik je zaměstnancem daňových poplatníků - tedy i můj zaměstnanec. Svého zaměstnance musím mít právo kontrolovat a řídit, popřípadě i trestat nebo i vyhodit.
Kdo platí, ten poroučí a rozhoduje. V sobotu dostali jasný signál, tu šaškárnu jak jedná koalice vidíte sám. Pokud to nestačí, obávám se že jiná cesta než generální stávka a násilné svržení není. Mohou za to oni, ne já.
24. 04. 2012 | 14:38

.antoni.novy napsal(a):

Ještě ad tzv. Kuchař -

ten Váš útok, nechutný, na nick Občan, zda má onen pán ca, to se nedělá.

I když třeba s ním nesouhlasíte s jeho názory, nepřejte protivníkovi nic zlého, prosím.

Jak jsem se na to podíval, Občanovi nic takového nehrozí, spíše opatrně pozorujte sama sebe. Zlo láká k sobě další zlo a pak se to násobí a zúčtovává.

Shalom

an
24. 04. 2012 | 14:43

jiridolejs napsal(a):

Dobrý den - k diskusi :
1) český maloměšták zmínil úskalí srovnávání - nejde jen o ostrovní a seveřanskou mentalitu islandanů, on i ten rozměr země znamená že její sanace zahraničním není problém. Proto je důležité - i s ohledem na polohu Islandu to zahraniční zakotvení. S Rusy se nedohodli, vazba na Britanii a Norsko trvá, s EU jde o 2 fázi přístupových rozhovorů.
2) Vít - bavíme-li se o nějakém řešení, tak je zřejmé že prosazení změn vyžaduje spojenectví a ne pozu hrdého BUĎŽESE (končí jako kůl v plotě). Samozřejmě důležité je na čem pozitivním (bořit unmí každý) má být shoda. Rozhodně ale demokraticky - to promiňte ale říci že demokracie NE je přinejmenším defétismus
24. 04. 2012 | 14:53

jiridolejs napsal(a):

ještě ad Xury - máte pravdu že otázka nové konstituce má více rozměrů, změny v Althingu předložili už v červenci loňského roku, kromě toho samozřejmě běží proces facebookového formulování představ lidu. Blíže např. viz :
http://stjornlagarad.is/english/
24. 04. 2012 | 15:21

Bazzy napsal(a):

Páni, reakce blogera, palec nahoru, pane Dolejš :)
24. 04. 2012 | 15:35

Yosif K napsal(a):

Stela A. Sádlová napsal(a):
Yosif K
Naši primitivní kapitalisté jsou přeborníky v excelu, grafech, tabulkách či koláčích sledovanosti. Není však patrno, že by tato dovednost měla nějaký vliv na hospodářský výsledek nebo aspoň na funkci vedoucího pracovníka rostlinné výroby.
24. 04. 2012 | 13:45
Mezi ceskymi kapitalisty a managery jsou chytraci, hlupaci, podvodnici i cestni a slusni a chytri a pracoviti lide.
Kupodivu i mezi ceskymi proletari jsou chytraci, hlupaci, podvodnici i cestni a slusni a chytri a pracoviti lide.

Predstavte si ze znam dost cestnych, slusnych, chytrych a pracovitych proletaru kteri sami od sebe celkem dobre chapou proc nemaji platy jako maji proletari na podobnych mistech v SRN. Nejak tak sami od sebe chapou co znamena nabidka a poptavka, co znamena parita kupni sily atp. Vedi ze pokud se chteji mit lepe musi vice zabrat a ze stavkovanim, odborarenim a hulakanim po namestich cesta k propserite nevede.

PS - pokud nekomu neco zavidite, proc se na nejake lepsi misto neprihlasite take? Pan Obcan v blogu pana Machacka rikal ze ucit se excel je zbytecne - ze lide nadherne vystaci s wordem. Na druhe strane nekolikrat za den na blogach bedaka jak kruty kapitalismus zachazi s "kvalifikovanymi starsimi lidmi". Muze byt - zivot neni prochazka ruzovyum sadem - ale neshazujte prosim vse na kapitalismus......
24. 04. 2012 | 15:44

realista napsal(a):

romantiky vzrušují vikingské kořeny islandskýho Althingu nebo pirátské inovace s pomocí tzv. crowsourcingu. Mně stačí když uvidím hmatatelné výsledky.
A je jasné že země která má počet obyvatel asi jako Brno se může dohadovat jinými metodami než mi tady v EU. A stejně to nakonec zaplatí MMF. A kdo platí, ten...
24. 04. 2012 | 15:46

Sladký napsal(a):

jiridolejs- vidím, že se z´častnujete diskuse, to je vaše velké a nezanedbatelné plus.Ale já mám na mysli něco zcela jiného-totiž Bohumínské usnesení,což je podle mého názoru veliké PLUS pro pravici.Dokud to bude platit, je levice k smíchu.Koukejte s tím něco udělat, není to problém jen a pouze CSSD!
24. 04. 2012 | 15:48

Yosif K napsal(a):

Občan napsal(a):
To ČM:
No, on stačí fakt, že jsme na chvostu spolu s Rumunskem, Bulharskem, Litvou a podobně "úspěšnými" ekonomikami.
A bylo by docela zajímavé zařadit do srovnání třeba Thajsko, kde jsou již dnes náklady na zaměstnance VYŠSÍ než v ČR. A vzhledem k tomu, že Čína začala přesouvat výrobu zpět do Evropy, znamená to, že náklady na pracovníka v Číně rostou a srovnávají se s Evropou.
Jo. Kybersadista&spol. se zřejmě skutečně rozhodl "konkurovat" Somálsku a Bangladéši :-(
24. 04. 2012 | 13:19
Typicke skuhrani levicovych skuhralku. Svet nam ublizuje, mame nizsi mzdy nez v Thajsku. A sakra. A cim jste prispel VY k prosperite Ceske Republiku? Pracujete aspon tak dobre jako Thajci? Uz jste se douzil excel, nebo vse pocitate na kalkulacce jak v dobe kamenne?
24. 04. 2012 | 16:08

Yosif K napsal(a):

aviatik napsal(a):
Důležité není, jestli Islanďané našli řešení na existenční otázky demokracie. Důležité je, že všechno zlo se odvíjí od Washingtonského konsenzu a následné institucionalizace všeobecného privatizování čehokoli.
KONEC CITATU.
Socialisticky konzenzus: Raj proletaru a odboraru na zemi nastane kdyz fabriky budou zase rizeny rudymi byrokraty. Hlavne aby z neceho nezbohatli nejaci kapitaliste...
24. 04. 2012 | 16:24

Sarka napsal(a):

Sladký - Bohumínské usnesení neřešte- padne samo.
Sobotka asi před měsícem hlásil, že už to udržují jenom kvůli mladým voličům, kteří o socíku nic nevědí ale ze školy jsou naučení že nedostanou jedničku dokud neřeknou že komunismus byl fujfuj. A jsou masírováni hurá antikomunistickými médii a ti prosťáčci ještě médiím věří. Že v těch médiích nejhorlivěji píší bývalí komunisti jim nedochází.
Ostatně dnešní německá média hodnotí správně - češi se připravují na vládnutí komunistů a je jim to jedno.
24. 04. 2012 | 17:07

marxík napsal(a):

Sladký,
já to hážu komunistům a mám jistotu, že můj hlas nepropadne a ani se nespojí s kalouskoidními. Kdyby to udělal každý levičák , můžou si bohumínské usnesení třeba zarámovat a dopodepsat vlastní krví.
24. 04. 2012 | 17:12

RaJ napsal(a):

Yosif - a váš ráj je Hotel paradiso ? Tnhel erealityshow sračkomet aby měli lidi co závidět ?
24. 04. 2012 | 17:31

Vít napsal(a):

Pane Dolejš,
přiznávám, že nejsem váš bezvýhradný volič, i když jsem vás ze zoufalství 2 - 3x už volil. Kdybyste ale opravdu chtěli vážně jít do holportu s ČSSD, tak vás nebudu volit. Vždyť to vidíte v praxi, i názory výše uvedených diskutujících to potvrzují, jak to opravdu s demokracii u nás je. I plíživá fašizace je už tu v USA (sami si podpálili "Reichstag Dvojče"), jinde, i u nás (např. zmlácení bílého Rusa cikánama "za odměnu").

Přál bych si, abyste vy a těch pár optimistů měli pravdu, rád bych se mýlil, (ale bohužel já se málokdy bohužel mýlím.

Naše demokracie se už nedá "spravit" nějakými volbami, na to jsme měli myslet dříve, i my (tedy i já ) voliči a "hrdí" nevoliči se na tom bohužel podílíme.
(Když se stromek zasadí, neopečovává se, nechá se jen růst, pak ho musíte stejně nakonec porazit.)
Omlouvám se - realistický defétista
24. 04. 2012 | 17:36

jiridolejs napsal(a):

ad Občan- uvádíte paralelu s bankovní krizí v ČR - je ale rozdíl, zatímco Island si po liberalizaci v roce 2000 zahrál v globálním kasinu a dosáhl propadu aktiv v objemu mnohonásobku HDP (sanovalo MMF - pro ně jsou to drobné), tak u nás v tzv. bankovním socialismu 90. let se finacovaly privatizační techtle a socializovalo riziko v objemu obdobném, ale ve vztahu kč eskému HDP zlonkovém. Ale protože jsme to sanovali z daní tak to pro nás znamená nepříjemný zářez (v řádu stovek milard korun) ve veřejných financích.
ad Aviatik - nemyslím že globální problémy se dají zvládat na národní úrovni - tuhle klausovu ideologi nesdílím a dost pochybuji že jí věří sám Klaus. Ve skutečnosti je to jen vyklízení pole velkým TNC a jeich domýácím rozleskávačům. Souhlasím ale že by si veřejná moc měla ohlídat nějaký vliv - ať již při tvorbě pravidel pro trh, tak pokud jde o vlastnickou kontrolu vybraných hospodářských a technických struktur.
P.S. boj s historickým "bohumínem" jen kolem něj nadělá zákopy - lépe ho udělat zbytečným, a to z obou stran.
24. 04. 2012 | 17:47

jiridolejs napsal(a):

ještě jednou ad vít : trvám na demokratickém řešení - používám demokracii bez uvozovek, tedy ne "demokratura".
Co jiného byste chtěl dělat ? Doufám, že poražením stromu nemyslíte nějaký akt politického terorismu.
Určitě žádná politická strana není dokobnalá, ale odmítat programově spojenectví, jsou-li k tomu podmínky přeci nejde.
Fašizaci a agresivní xenofobii - at již přijde ze Západu či z Východu - bychom měli bránit společně.
24. 04. 2012 | 17:54

Targus napsal(a):

To neo:

Už jste někdy - čirou náhodou - slyšel o platových tarifech?
Tedy o minimální zaručené tarifní mzdě, kterou musí pracovník na té které pozici obdržet?

Asi ne, že jo. Je vás škoda, takový mladý, nadějný, a takové konce...
24. 04. 2012 | 17:58

Yosif K napsal(a):

Jiri Dolejs napsal:
P.S. boj s historickým "bohumínem" jen kolem něj nadělá zákopy - lépe ho udělat zbytečným, a to z obou stran.
24. 04. 2012 | 17:47

Co kdyby se KSCM zbavila totalitarskeho nazvu a totalitarskych figurek vylezlych odnekud zse straznic gulagu ve vedeni? Jste asi jedina echt komunisticka strana mimo Kubu a KLDR - rozhodne jste jedini v Evrope. I taliansti komanci se prejmenovali za "olivovnik" aby se zbavili asociaci s gulagy a Stalinem. V KSCM evdoientne obdivovatele gulagu a kasarenskeho komunismu jeste prevazuji......
24. 04. 2012 | 17:59

realista napsal(a):

to slavné bohumínské usnesení je pro obě strany dobrá výmluva a alibi současně. Pro komunisty že je zrádní ocani nechtějí a přitomse neumažou odpovědností a pro socany že při vyjednávání s pravicí nebudou anřčenis bolševických inklinací.
Padne tehdy až bude překonán rok 1989 v našich hlavách, budeme řešit víc budoucnost a míň minulost a bude zřejmé kdo je umanutý extrémista a kdo jen trvá na tom že už to takhle dál nejde a nebojí se to nastolit jako téma.
24. 04. 2012 | 18:07

marxík napsal(a):

Yosif,
docela by mě zajímalo, jestli by vám vyhovoval název NSČM, tedy Nekomunistická strana Čech a Moravy. Na tom by se snadno poznalo jak hodně jste postižený.
24. 04. 2012 | 18:40

Vít napsal(a):

Pane Dolejš
Asi máte pravdu, jsem trošku v poslední době defétista (zatím nikoliv defekalista), ale je mi dost let a když se podívám kolem, tak....

Potají souhlasím s vámi, dokonce i fandím vašemu optimismu, samozřejmě nechtěl bych zažít časy terorismu (mám vnoučata), jak jsme tomu svědky v "civilizované" Evropě, v USA a ve světě (nedávno jsem shlédl film "Železná lady").

VŠE NEJLEPŠÍ K SVÁTKU.
24. 04. 2012 | 18:44

neo napsal(a):

Targus:

minimální samozřejmě jsou, ale fakticky je nikdo nepobírá. Jsou k ničemu.
24. 04. 2012 | 18:45

Green Touch napsal(a):

taky jednu sváteční :

Až někdo ti, hochu, vo Islandu řekne,
svým koltem ho přikrej a buď na něj zlej,
kdo slovíčko dobrý vo tom kraji cekne,
je dočista blázen, a ty se mu směj.
kdo kanady prodřel v tom pohřebním koutě,
kdo šedivý vlasy z tý hrůzy teď má,
kdo viděl ty stíny, co do hrobu zvou tě,
ten třesoucím hlasem mi za pravdu dá.
®: Cechci vo něm slyšet, nechci nikdy vidět
islandskej kraj, mý šedivý vlasy mi za pravdu daj'.

Hoboes
24. 04. 2012 | 18:50

yosif napsal(a):

marxík napsal(a):
Yosif,
docela by mě zajímalo, jestli by vám vyhovoval název NSČM, tedy Nekomunistická strana Čech a Moravy. Na tom by se snadno poznalo jak hodně jste postižený.
24. 04. 2012 | 18:40
Vyhovovala by mi "Strana demokratickeho socialismu" - ta vsak vyhorela u bejvalejch gumaku, stbaku a levicovych obdivovatelu KASARENSKEHO KOMUNISMU jako papir.

Za sociku jsem pul roku delal ve strojirenske fabrice - vyvazela vyrobky do celeho sveta. Zavodni casopis publikoval skuhrani obchodnich zastupcu ze vsech kapitalistickych statu, proc na jinak celkem spolehlivych masinach bylo na fremach zastrikany blato a shnily listi. Vedel jsem proc - baby z lakovny na to s...ly a a blato prestrikavali misto aby jej omyly. Kdyz jsem to rikal mistrovi, tak mi rekl: "Co se budu s babama hadat, iz jsem to zkousel, byl jsem za blba, vsechno patri pracujicimu lidu, at se hnupi hlidaji sami, ja na hadani se solvinakama plat nemam, ja tady nevladnu, moje fabrika to neni, tady vladnou hnupove a lempli s rudou plackou...."

Fascinuje mne, ze nekdo s hrdosti posluhuje strane ktera zavedla patrne nejhnupstejsi a nejlemplovstejsi rezim v historii.

Vrele doufam, ze se pristi vlade rudych lemplu nepodari nic znarodnit. Ve znarpodnmenych podnicich by se vratily "zlate casy" pro flakace a lemply - jako za sociku........
24. 04. 2012 | 18:55

Vít napsal(a):

A ještě téměř "závidím" výše uvedeným "nixům", kterým je to jasné.
Levice špatná, pravice vždy výborná, jakoby zdravý člověk ani nepotřeboval pravou i levou ruku.
Jen jsem zvědav jestli by si nechali useknout levou ruku. Z toho ale jde ta hrůza, a beznaděj, že s demokracii jsme dáleko u nás za 20 let nedošli. Může být člověk optimista ?
24. 04. 2012 | 18:59

Občan napsal(a):

neo napsal(a):
"Targus:
minimální samozřejmě jsou, ale fakticky je nikdo nepobírá. Jsou k ničemu.
24. 04. 2012 | 18:45"

Takže fakticky nikomu nebude vadit, když bude minimální tarif zvýšen třeba na 12 000.- Kč/měs (cca 70.- Kč/hod.).
24. 04. 2012 | 19:08

jiridolejs napsal(a):

od islandského tématu si dovolím večerní exkurs - specielně pro yosifa - považuji za zjevné že obdivovatelé 50. let a gulagů nemají na usnesení a programovou orientaci KSČM vliv.
Lidé s kuriozními až extrémními názory se bohužel pohybují kolem všech stran (moje osobní zkušenost), důležité ale péodle mne je jak se v nich rozhoduje. A jsme přesvědčen že k minulosti necouvne ani nadcházející VIII. sjezd KSČm, který bude za 4 týdny.
A podpořil bych víta minimálně v jednom - že každý na levici není automaticky lempl a že jednou rukou (P/L) nezatleskáš. I když vás třeba nepřesvědčím - berte to jako moji pozici, kterou shledávám reálnou a oprávněnou (bez ní by opravdu má práce postrádala smysl). hzeký večer.
P.S. díky za přání k jmeninám, k dnešnímu jednání parlamentu vskutku popřát nelze
24. 04. 2012 | 19:15

Yosif K napsal(a):

jiridolejs napsal(a):
od islandského tématu si dovolím večerní exkurs - specielně pro yosifa - považuji za zjevné že obdivovatelé 50. let a gulagů nemají na usnesení a programovou orientaci KSČM vliv.
Lidé s kuriozními až extrémními názory se bohužel pohybují kolem všech stran (moje osobní zkušenost), důležité ale péodle mne je jak se v nich rozhoduje. A jsme přesvědčen že k minulosti necouvne ani nadcházející VIII. sjezd KSČm, který bude za 4 týdny.
24. 04. 2012 | 19:15
Pane Dolejsi - pokud obdivovastele 50 let, gulagu a nadvlady pologramotnych delnickych vudcu nad techniky a inzenyry NEMAJI v KSCM vetsinu, proc se tedy KSCM neprejmenovala na nejake mene totalitarske jmeno?

Jmeno "komunisticky" muze vyjadrovat dve rozdilne veci:
A) viru v evidentne nerealnou utopii Karla Marxe, v risi absolutni svobody, kde bude zrusen stat, policie a soudy jako zbytecne "nastroje tridniho nasili" a ze vsichni budou pracovat jak se jim bude ci nebude chtit a sezerou a zadarmo odnesou z kramu co budou chtit a vsichni budou tak slusni ze si zadarmo nebudou brat vice nez potrebuji.
B) viru v kasarensky socialismus, kde je lemplum blaze, protoze maji zajistene celozivotni socialni jistoty, i kdyz pracuji pouze 4 hodiny denne a to tak ze prestrikavaji blato a shnile listi prischle na fremach.

Pokud neplati ani A) ani B) nevidim duvodu proc se komunisticka strana stale jeste jmenuje komunisticka. Snad krome toho, ze prevazna cast volicstva patri mezi naivni lemply typu B.
24. 04. 2012 | 19:32

jak to tenkrát bylo napsal(a):

yosif

měl v lakovně hlínu a listí.

Proboha co to bylo za fabriku?

a šéf co nezvládal pár ženských?

Ženské za totality byly nejloajálnější a nejvíc makaly.

Jedné dal mistr za dobré výsledky stovku odměnu, druhé zas diplom nebo rekreaci ROH a ty mu za to zobaly z ruky.

A ještě utvořili BSP a v sobotu šly na šichtu zadarmo. Dobrovolně a rádi.

Pak s mistrem popili a zapěli si na Rudém praporu a nebylo potřeba se s žádnou hádat.

Ale yosifa asi po tom půl roce vyhodili a tak blije nenávist, kdykoli se objeví.
24. 04. 2012 | 19:33

jak to tenkrát bylo napsal(a):

Yosif K

za totality to byla KSČ, která se přejmenovala na KSČM.

O tom, zda vypustit slovo komunistická se hlasovalo a z hlasování vyšlo, že to tam zůstane. Bylo to i zdůvodněno.
Teď se celé týmy právníků snažily najít důvod pro zrušení této strany coby nelegitimní, avšak žádný důvod nenašli.

a to vaše Jmeno "komunisticky" muze vyjadrovat dve rozdilne veci: ...

ukazuje, že jste nějak momentálně zaostalý(odkaz k otíkovi a filmuVesničko má středisková)

Ale jinak trochu ze Shakespeara citát

Růže, byť zvaná jinak, voněla by stejně?

takže pokud vám jde jen o to slovo, kdyby tam nebylo ale jinak bylo stejně, tak byste byl spokojen? chudáku.
24. 04. 2012 | 19:41

jak to tenkrát bylo napsal(a):

P.S

toho Marxe jste si s někým spletl, Marx psal úplně o něčem jiném a bohužel teprve dnes je vidět, že to platí.
24. 04. 2012 | 19:43

Pacák napsal(a):

Yosif napsal: Vysvetleni je jasne - v trzni ekonomii maji hlupaci nizsi mzdy nez lide s lepsi kvalifikaci!

Prosím autora příspěvku o vysvětlení v čem má Kolibřík, Mazánek a spol. lepší kvalifikaci než já. Totéž bych prosil o Katce Biomase. Doufám, že najdete další kvalifikační předpoklady. Já nacházím pouze kvalifikaci lépe krást. U Katky přeností ženské.

Jen a jen pro tento případ chlubím svým titulem.

Ing. Pacák, konstruktér
24. 04. 2012 | 21:21

neo napsal(a):

Občan:

proč je zvyšovat? Tim akorát zvýšíte hranici nezaměstnatelnosti.

Kdyby ty tarify měly představovat něco jiného, tak by všichni byli placeni minimálně. Což není pravda, protože mzdy jsou u drtivé většiny zaměstnanců vyšší, než tyto minimálky. Když je ale posunete, může se stát, že tím docílíte vyšší nezaměstnanosti a také vyšší inflace.
24. 04. 2012 | 22:06

Yosif K napsal(a):

Pacák napsal(a):
Yosif napsal: Vysvetleni je jasne - v trzni ekonomii maji hlupaci nizsi mzdy nez lide s lepsi kvalifikaci!
Prosím autora příspěvku o vysvětlení v čem má Kolibřík, Mazánek a spol. lepší kvalifikaci než já. Totéž bych prosil o Katce Biomase. Doufám, že najdete další kvalifikační předpoklady. Já nacházím pouze kvalifikaci lépe krást. U Katky přeností ženské.
Jen a jen pro tento případ chlubím svým titulem.
Ing. Pacák, konstruktér
24. 04. 2012 | 21:21
Pane Pacak neurazejte prosim trzni ekonomii. Bem, Janousek jsou korupcnici a zlocinci. Katka Biomasa je ignorant. Bem, Janousek a Katka nejsou zamestnanci soukromeho sektoru, ale paraziti na statnich penezich. Myslite ze v NETRZNI EKONOMII (vedecky planovane) nebyli paraziti na stratnich penezich? Rudi reditele meli vyhody o jakych proletari vetsinou ani nesnili! Stale vyjezdni dolozky, nakupy a konta ve Vidni, zapadnim Berline atp. Barak postaveny podrizenymi z "vysetreneho materialu" atd atd. Mam takove pribuzne, je mozne ze take voli KSCM..... neptam se jich......

Myslite si ze
TRZNI EKONOMIE = Mazanek + KOLIBRIK
netrzni ekonomie = "kralovstvi nebeske na zemi pro proletare a pracujici inteligenci"?
Jestli ano, pak chapu ze volite stranu s bizarnim totalitarskym nazvem KOMUNISTICKA.....
24. 04. 2012 | 22:30

Yosif K napsal(a):

jak to tenkrát bylo napsal(a):
atd atd....
Pane JAKTO - vy jste proletar jak noha - vyuceny bajkami z rudeho prava. Ja jsem mezi proletari pracoval. Disciplina ve statnich podnicich (krome zbrojovek s vojenskym rezimem) byla uplne k bliti.
V mlekarne se baby koupaly ve smetane do lednacku a chcaly do ni...
V masokombinatu se do pastik rozemilaly krysy.....
V kravine se dojici stroje dezinfikovaly kravskou moci.....
ve strojirne se presplichavalo blato na fremach - psali o tom do zavodniho casaku zastupci od Auklandu az po Finsko a Argentinu. Reditel na to sral. VTR bylo omerovani zapadnich stroju suplerou...
Tryskovy stavy se novy vyvazely pres Svedsko kde jim vytloukli loziska za ZKL a nahradili lozisky z SKF, aby stroje neco vydrzely....
Auta Skoda se vyvazely pres zahranicni afilace (Belgie, Britanie, Finsko) kde je zapadni delnici repasovali, prebrusovali lak, davali doplnky ktere by se v Cechach rozkradly.....
Skutecny vyvoz dreva byl o 10-20%% vyssi nez se fakturovalo - od lesmistra nahoru vsichni brali a zakladali si konta na zapade.....

A hlupaci si mysleli ze ve state vladnou proletari.....
24. 04. 2012 | 22:45

Yosif K napsal(a):

Jinak dekuji za vysvetleni proc komunisticka strana se jmenuje komunisticka. Take si myslim ze utopistum se nema branit aby se jmenovali jeko utopisti a lemplum se nema branit aby se jmenovali jako lempli.

Normalni lide je aspon lepe poznaji, nez kdyby se po vzoru Slovenska ci Madarska prejmenovali.....
24. 04. 2012 | 22:49

Yosif K napsal(a):

Pane JAKTO - tak dle Vas Karl Marx nepsal ze bude beztridni spolecnost kde nebude zadny donucovaci aparat a kde nebudou existovat vubec zadne penize? A kde si kazdy bude moci v obchode vzit zadarmo co chce?

V Internacionale se nezpiva "od minulosti spejme zpatky" - to jest k beztridni spolecnosti? Vy jste mi asi nejaky socialnedemokraticky renegat.... hahaha.... v padesatych loetech by vas za to mozna i popravili......
24. 04. 2012 | 22:54

Yosif K napsal(a):

Komunismus je beztridni spolecnost bez penez, a bez jakychkoliv organu statu, kde kazdy takovy materielni prebytek bohatstvi, ze kazdy si muze svobodne brat jakekoliv statky dle svych potreb. .
Hlupaci si mysli ze komunsismus nastal na Islandu.

Communism (from Latin communis - common, universal) is a revolutionary socialist movement to create a classless, moneyless, and stateless social order structured upon common ownership of the means of production, as well as a social, political and economic ideology that aims at the establishment of this social order.

In Marxist theory, pure communism is a specific stage of historical development that inevitably emerges from the development of the productive forces that leads to a superabundance of material wealth, allowing for distribution based on need and social relations based on freely associated individuals.[1][2]
24. 04. 2012 | 23:01

Občan napsal(a):

To Neo:

JAK může zvýšit nezaměstnanost zvýšení minimální mzdy, kterou podle Vás skoro nikdo nepobírá?
Pokud bude MM třeba těch 12 000.- Kč, tak STATISTICKY bude spousta lidí pracovat za MM a tím to hasne. Nic víc se nestane, protože takovou "mzdu" pobírají již teď.
24. 04. 2012 | 23:04

neo napsal(a):

všichni ti, kteří pracují za méně než 12000 nyní, budou bez práce.
24. 04. 2012 | 23:22

Pacák napsal(a):

Yosif napsal: Jestli ano, pak chapu ze volite stranu s bizarnim totalitarskym nazvem KOMUNISTICKA.....

Můžete mi vysvětlit, proč jste byl obšťastněn nápadem, jak píšete, že volím stranu s bizardním totalitarskym nazvem…?
25. 04. 2012 | 00:51

Pacák napsal(a):

Yosif K:
Domníváte se, že Romanových půl milionu měsíčně + téměř miliarda odměn za rok je adekvátní jeho chytrosti a manažerským výkonům v ČEZu? Domníváte se, že Horákův (VZP) plat je také úměrný jeho schopnostem a výsledkům hospodaření VZP?
Vládne v Čechistánu pravice nebo levice? Je v Čechistánu tržní ekonomika nebo nějaká jiná? Pokud jiná, jaká?

Nechť vás osvítí Volná ruka trhu a její otec Václav Klaus z Hradu.
25. 04. 2012 | 01:07

Pacák napsal(a):

Yosif K napsal(a):
"jak to tenkrát bylo napsal(a):
mlekarne se baby koupaly ve smetane do lednacku a chcaly do ni...
V masokombinatu se do pastik rozemilaly krysy.....
V kravine se dojici stroje dezinfikovaly kravskou moci.....
ve strojirne se presplichavalo blato na fremach - psali o tom do zavodniho casaku zastupci od Auklandu az po Finsko a Argentinu. Reditel na to sral. VTR bylo omerovani zapadnich stroju suplerou...
Tryskovy stavy se novy vyvazely pres Svedsko kde jim vytloukli loziska za ZKL a nahradili lozisky z SKF, aby stroje neco vydrzely....
Auta Skoda se vyvazely pres zahranicni afilace (Belgie, Britanie, Finsko) kde je zapadni delnici repasovali, prebrusovali lak, davali doplnky ktere by se v Cechach rozkradly....."

VY jste u toho všeho byl, že to tak dobře víte?
25. 04. 2012 | 01:13

Občan napsal(a):

To Neo:

To si ale zásadně odporujete.
Nemohou být bez práce, protože tvrdíte, že za tak nízkou mzdu skoro nikdo nepracuje. A jestliže za tak nízkou mzdu skoro nikdo nepracuje, tak těm několika málo lidem, kteří za ni pracují, zaměstnavatelé prostě mzdu o těch pár korun zvýší.
Pokud totiž zaměstnavatel není schopen prostřednictvím svých zaměstnanců vyprodukovat ani 12 000.- Kč pro každého z nich, pak produkuje něco, co nemá žádnou hodnotu. A nebo své zaměstnance bezostyšně drbe.

A pak je zde ještě možnost, že za tak nízkou mzdu pracuje mnohem více zaměstnanců než tvrdí statistiky a zaměstnavatelé prachsprostě lžou a své zaměstnance sprostě vykořisťují. V takovém případě ovšem je namístě MM zvýšit bez ohledu na jejich skuhrání.

Každopádně jsou Vaše tvrzení nesmyslem.
25. 04. 2012 | 06:33

peterka napsal(a):

KSČM postupně představuje svá řešení současného stavu naší země... viz. např. Hyde park na ČT24 s předsedou KSČM.
Ani se nedivím některým zaslepeným rádobypravičákům, že začínají být nervozní a v řadě případů i agresivní.
Zde je odkaz, vyslechněte a zamyslete se:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani//10252839638-hyde-park-ct24/212411058080419-hyde-park/
25. 04. 2012 | 08:20

neo napsal(a):

Občan:

Zkuste to znovu a ještě jednou.

Teď je minimálka 8000. Tu sice pobírá asi 1% zaměstnanců, ale pak jsou tu ti, kteří mají 8-12 000 a teěch zas tak málo není, i když horentní číslo to taky nebude.A ty všechny byste vy osobně tím zvýšením o práci připravil.
25. 04. 2012 | 08:49

noe napsal(a):

neo

a kdo by to za ně dělal?
25. 04. 2012 | 08:57

Občan napsal(a):

To Neo:

Ale nepřipravil, vůbec ne. Naopak by se tím i nejhůře placená práce zatraktivnila pro domácí populaci a zaměstnavatelé by si mohli vybírat mezi daleko více zájemci. Dnes často "musejí" brát, co zbude, nebo si dovážejí otroky z ciziny.
Navíc by to byl i skvělý nátlakový prostředek pro Kybersadistu, protože by odpadl OPRÁVNĚNÝ argument, že z MM se nedá přežít.
A to nemluvím o zvýšení spotřeby a tím pádem i příjmů z nepřímých daní pro stát a z tržeb pro podnikatele.
25. 04. 2012 | 09:48

modrý edvard napsal(a):

noe: Ukrajinci. Pokud máte problém s minimální mzdou, obejděte to přes údajný částečný úvazek.
25. 04. 2012 | 09:58

neo napsal(a):

Občan:

jistě, to máte pravdu, zaměstnavatelé by si mohli víc vybírat a vybírali by si kvalifikovanější pracovníky i když na nižší pozice. Tím byste ale o práci připravil přesně ty co jsem psal a u zvlášť těžkých případů by klesaly mzdy pracovníkům na vyšších pozicích či by přicházeli o práci oni. Někde se ty peníze vzít musí. Takže základní krok takového zaměstnavatele by byl v prvé řadě propostit všechny, kteří berou pod 12000. Na jejich místa nabrat kvalifikovanější, kteří si zaslouží 12000 a propustit několik pracovníků třeba z kanceláří, kteří mají třeba 20-30 000 + nějakou dobu nezvyšovat mzdy apod... Tím by stáhl náklady aby si mohl dovolit platit ty minimálky vyšší.
25. 04. 2012 | 10:37

neo napsal(a):

noe:

kdo? kdo asi, je tu málo nezaměstnaných?
25. 04. 2012 | 10:37

Sarky napsal(a):

Pánové - hrozně krkolomně se snažíte vyřešit něco co za socialismu bez problémů fungovalo. Práce je v každém režimu víc než dost. Stáít ji musí rozdělit mezi své lidi a stanovit odpovídající výši odměn.
Každý, zejména státní zaměstnanec a politik , musí být kontrolovatelný a případně i odvolatelný. Je to zaměstnanec dňových poplatníků, tedy i můj a váš
25. 04. 2012 | 11:24

Yosif K napsal(a):

Pacák napsal(a):
Yosif K:
Domníváte se, že Romanových půl milionu měsíčně + téměř miliarda odměn za rok je adekvátní jeho chytrosti a manažerským výkonům v ČEZu? Domníváte se, že Horákův (VZP) plat je také úměrný jeho schopnostem a výsledkům hospodaření VZP?
Vládne v Čechistánu pravice nebo levice? Je v Čechistánu tržní ekonomika nebo nějaká jiná? Pokud jiná, jaká?
Nechť vás osvítí Volná ruka trhu a její otec Václav Klaus z Hradu.
25. 04. 2012 | 01:07
1) Zlocinec Roman byl nainstalovan vladou CSSD. Premiovy rad managementu byl vypracovan poslanci CSSD, ti sami z nej tyli - dokud sedeli v dozorci rade. I pratle proeltariatu rejzovali na akciovych opcich stalimilony rocne. Poskoky Romanovi delali a delaji i socdemaci Gregr a Urban. Oblibencem ODS se stal az pote, co daroval 100 milionu Kc do PORGu.
2) V CR je trzni ekonomika deformovana korupcnim jednanim politiku. Kdyby bylm CEZ 100% zprivatizovan, nikdo by Rolmana nemusel politicky resit. Resili by si jej soukromi vlastnici a ti by mu uz davno nakopali do zadnice. Stat by mel "pouze" regulovat monopoly pres regulacni urady, ne se vrtat do toho, ne sanovat nekoho ze dal 100 mega do PORGU. Romanovi se proste podarilo ZA PENIZE POLOSTATNI FIRMY zkorumpovat politiky nalevo i napravo. Socdemaci rovou8 ze se krade, prti Romanovi ketreho nainstalovali sami ani neceknou. Proc?????
25. 04. 2012 | 12:36

Yosif K napsal(a):

Pacák napsal(a):
Yosif K napsal(a):
"jak to tenkrát bylo napsal(a):
1) mlekarne se baby koupaly ve smetane do lednacku a chcaly do ni...
2)V masokombinatu se do pastik rozemilaly krysy.....
3) V kravine se dojici stroje dezinfikovaly kravskou moci.....
4) ve strojirne se presplichavalo blato na fremach - psali o tom do zavodniho casaku zastupci od Auklandu az po Finsko a Argentinu. Reditel na to sral. VTR bylo omerovani zapadnich stroju suplerou...
5) Tryskovy stavy se novy vyvazely pres Svedsko kde jim vytloukli loziska za ZKL a nahradili lozisky z SKF, aby stroje neco vydrzely....
6) Auta Skoda se vyvazely pres zahranicni afilace (Belgie, Britanie, Finsko) kde je zapadni delnici repasovali, prebrusovali lak, davali doplnky ktere by se v Cechach rozkradly....."
VY jste u toho všeho byl, že to tak dobře víte?
25. 04. 2012 | 01:13
Pane Pacak - vy jste byl za sociku asi jeste mimono, nebo jste byl zamestnan na KOKOSU - to jsou jedine moznosti proc se divite obecne znamym vecem.
Za sociku jsem stihl vystudovat VS, behem prazdnin projit nejobvyklejsi brigadnicke stace a slouzit lidu v "elitni jednotce" nastupkyni PTP (Silnicni stavebni rota s KL30C - krompac lopata 30 cikanu....)
1) po smene se baby koupaly v kadi se smetanou - "je to dobry na plet"...
2) cuttery v masokombinatu se cistili-necistili od krys takto - do cutteru se hodil kus masa, kdyz se na nej krysy sebehli, spustili se stroje a zacala smena. Pravda je ze krysi maso se rozredilo, rozsekalo a behem procesu zcela dezinfikovalo. Cuttery rozsekali krysy na nepoznatelnou kasi. Celkem nevinna avsak zcela zbytecna frajerinka.
3) dtto - moc je dezinfekcni prostredek, mleko se stejne pasterizuje. Zase zcela zbytecna nechutna frajerinka. Lidi na spravne postupy srali - drobne sabotaze byly brany jako pomsta idiotskemu rezimu, ktery si chtel ohlidat vse a nakonec nedokazal ohlidat nic. Krome zbrojni vyroby, kde vsak byly vyssi platy a vojensky rezim.
4) presplichavani blata na fremach, kolech nakladaku, traktoru, atp byl za sociku neresitelny problem. Lidi ze Strojexportu, Motokovu atp se mohli nekde v Sydney nebo v Kanade nebo Buenos Aires zblaznit - s problemem nic nehlo. Delnikum nemel kdo porucit. Kontrola kvality byla uplne na nic - byly pod tlakem vsech "plnit plan". Casto se kvuli tomu vyvazeli na zapad zmetky. Delal jsem na tropikalizaci. namaceli jsme do vosku zcela evidentne vadne odlitky - na prirubach chybely neprobrouseny kusy o velikosti dlane. Museli se plnit kusy - sup do bedny a do zahranici. Domluvilo se ze reklamace sli az po konci roku - aby nebyly propblemy s premiemi.
5) Na kouzla s lozisky se zeptejte v Elitexu - rudi lempli nedokazali pochopit, ze solidni odberatel casto proste na loziskach SKF trval. Kdepak - i ZKL muselo plnit plan. Do svedskeho kovosrotu.
6) co vse se delalo v zahranicnich afilacich Skody obcas proniklo i do Sveta Motoru, kde z toho meli psinu. Zase - v AZNP byla quality Control na baterky. Jediny co delali bylo to ze vice zpraseny auta sly na vychodni trhy a mene zpraseny auta sly na zapadni traky. V Belgii a Anglii pak mistni zamestnanci prebrusovali pliskejre na laku, vymenovali tekouci noved tlumice, vymenovali vadne spojkove kotouce a nolamkajici se gumove trubicky za zapadni atp atp.

Ohledne vyvozu dreva - znal jsem lesmistry, co meli na zapade treba 30-50 tisic DM. Z dnesniho pohledu malickosti - tehdy to byly velky penize - normalni plat byl v prepoctu 200 DM mesicne. Stacilo trochu primhourit oko pri nakladani kulatiny na kamiony. V lesich se kradlo, krade a krast bude - specielne pokud lesy budou statni.

Na kokosech sedeli hlupaci kteri nic z toho nevedeli nebo alespon nechteli vedet. Rezim zaostaval kazde 2 roky o jeden rok za zapadem. Nekdy se koupili zapadni licence nebo zapadni casti, nekdy se neco omerilo suplerou a sproste oprasklo, s tim ze pozdeji se zaplatila pokuta za porusovani patentovych prav. Technici kteri tohle delali se stydeli za rezim - stydeli se za to, ze nemeli podminky neco vyvinout sami.
25. 04. 2012 | 13:10

Yosif K napsal(a):

Nastava raj proletaru na zemi - v pristich volbach vyhraji oranzovi kradaci nad modrymi (aspon castecne ocistenymi). Hlupaci si mysli zed se prestane krast. Prectete si co rika Jancura o politice obecne.

"Teď bohužel kradou takřka všichni. I sociální demokracie, a to na krajích. Kdyby šlo jen o velké věci, jako že zadají největší zakázku všech dob Českým drahám bez výběrového řízení – budiž. Ale třeba jihomoravský hejtman Michal Hašek – vypíše výběrové řízení na obyčejné telefonování, nic složitého. Vyhraje T-Mobile za šest milionů, druhá je Telefónica O2 za dvanáct milionů. A oni T-Mobile prostě vyhodí. Když už se krade i v takovýchto „pidikšeftech“, tak takovým lidem už není vůbec nic cizí. Ti hejtmani to samozřejmě nedělají sami, na to mají výběrčí. Často výběrčího poznáte podle toho, že končí na „-ík“: Dalík, Tvrdík, na jižní Moravě máme Bělčíka."
25. 04. 2012 | 13:19

Donát napsal(a):

Yosife, tak jste nám popsal socialistický průmys. Alespoň už chápeme proč třeba polovina tramvají na celém světě byla svého času Made in ČKD, proč Zetor byl ve světě synonymem pro zemědělskou techniku, asi jako když dodnes říkáme Luxovat i když firma Lux už namá to postavení . Proč jsme po celém světě stavěli pivovary a cukrovary a dnes už sami cukr musíme dovážet. Proč čeští montéři byli vyhlášení po celém světě na stavbu továren. Proč byly naše sýry z mléka a salámy a párky obsahovaly maso, a dnes už ne.
Asi to bude fakt tím jak jsme do mlíka chcali a ty továrny a stroje si všichni u nás zaplatili a pak to postavili znovu a kapitalisticky, tak byli chytří.
.
Nestydíš se za ty kecy???
25. 04. 2012 | 15:12

eM napsal(a):

..a to se má začít věřit Babišům a Jančurům - když to vypadá že je hlavně mrzí že jaksi nejsou na forhontě.
25. 04. 2012 | 15:13

neo napsal(a):

Donát:

jede traktor, je to Zetor, jede do hor, orat brambor...

Ale kam se hrabe na John Deer :)
25. 04. 2012 | 15:23

noe napsal(a):

neo

když říkáte, že by se zvýšením minimální mzdy museli propustit všichni, co za ní pracují a pak byste vzal nezaměstnané, tak si vaše příspěvky z 8:49 a 10:37 úplně odporují.

Ale mohu vás utěšit, co se týče nákladů práce na 1 pracovní místo, pak jsme 9 nejlevnější od konce. Je to 10,5 euro.
Za námi jsou už jen Rumunsko, Bulharsko a postsovětské republiky.
Státy na špici mají téměř 4x dražšáí pracovní sílu.

to jsme to za 22 let dopracovali. A teď začněte ještě něco kecat o produktivitě a že musíme pracovat víc.
25. 04. 2012 | 16:18

neo napsal(a):

noe:

proč by si odporovali?

Mezi nezaměstnanými snad nejsou jen ti, kteří by mohli dělat jen za minimální mzdu. Určitě je mezi nimi mnoho takových, kteří by mohli dostat těch 12000. A právě ti by nahradili stávající pracující z 8000 a ti by se stali nezaměstnanými a nezaměstnatelnými.

Vy jako zaměstnavatel potřebujete pracovníka na určitou pozici. Nyní mu můžete dát 8000kč. Proč byste si ale držel stejného člověka, když byste mu musel dát 12000? Přece byste logicky vzal někoho kvalifikovanějšího a schopnějšího, kdo by si 12000zasloužil nebo ne?

co se týče těch nákladů, začínáme být drazí a proto se firmy začínaj orientovat k rumunsku. My už ale moc konkurovat na poli nákladů nemůžeme, musíme přidat kvalitu, kterou Rumunsko a spol neposkytne, jinak to dopadne špatně.
25. 04. 2012 | 16:42

krišna napsal(a):

a kolik že to budeme zachraňovat lidí co nevyžijí ze mzdy a dávek - hádám tak dolní decil, spíš míň. příliš málo voličů aby to změnili - rozhoudjí ti průměrní a ne ta tzv. lůza. Statistika je mrcha
25. 04. 2012 | 16:44

SuP napsal(a):

vít -
Ta parafráze (24. 04. 2012 | 18:59) není špatná. Jen je potřeba si uvědomit, že většina lidí pravou rukou DĚLÁ a levou PŘIDRŽUJE. A když to obrátí, je to tragedie. S levákama je to sice naopak, ale taky nejsou pravidlem.
25. 04. 2012 | 19:24

noe napsal(a):

9. nejlevnější a že prý začínáme být drazí. Haha, to ať se tu nedělá vůbec nic, alespoň si nezaneřádíme přírodu.
25. 04. 2012 | 19:26

SuP napsal(a):

Občan -
(25. 04. 2012 | 06:33) Když podnikatel musí státu odevzdat 50% toho co vyprodukuje, aby ten to dal prožrat na krmník svým 260.000 "zaměstnanům veřejné správy", tak mu leckdy na ty, co mu ten zisk produkují, víc nezbude. Jen počkejte, až konečně tu státní správu dají do potřebných mezí a ten převis zaměstnanců vyházej! Pak bude i na mzdy pro chudé zaměstnance soukromého sektoru.
25. 04. 2012 | 19:32

noe napsal(a):

SuP

to pak bude v Praze převrat, ale ne sametový.Až bude na dlažbě polovina Pražáků, neb 80% z vámi uváděného počtu zahřívá židle někde v Praze.
To bude masa nezaměstnaných lidí, kteří budou jen mlsně v Praze koukat do výloh.
A ti prodavači a majitelé za těmi výlohami, když k nim nikdo nepřijde nakupovat, skončí na pracáku s nimi.
To pak nezůstane v Praze kámen na kameni.
25. 04. 2012 | 20:05

Yosif K napsal(a):

Donát napsal(a):
Yosife, tak jste nám popsal socialistický průmys. Alespoň už chápeme proč třeba
1) polovina tramvají na celém světě byla svého času Made in ČKD,
2) proč Zetor byl ve světě synonymem pro zemědělskou techniku, asi jako když dodnes říkáme Luxovat i když firma Lux už namá to postavení .
3) Proč jsme po celém světě stavěli pivovary a cukrovary a dnes už sami cukr musíme dovážet.
4) Proč čeští montéři byli vyhlášení po celém světě na stavbu továren.
5) Proč byly naše sýry z mléka a salámy a párky obsahovaly maso, a dnes už ne.
Asi to bude fakt tím jak jsme do mlíka chcali a ty továrny a stroje si všichni u nás zaplatili a pak to postavili znovu a kapitalisticky, tak byli chytří..
Nestydíš se za ty kecy???
25. 04. 2012 | 15:12
Pane Donat - kde jste za minuleho rezsimu prascoval? Kde jste bydlel? Ve vile z prvni republiky zabavene burzxoustum nebo v panelaku kde se nedala najit rovna zed s odchylkou mensi nez 5cm na dva metry, kde v rozich rostla plisen a protykala strecha?
Takze zcela vecne:
1) tramvaje CKD se vyvazely do zemi soc tabora, kde nevadilo, ze bouraly zapadonemecke hlukove limity a zraly trikrat tolik elektrinu nez tramvaje Siemens. Ted uz to vadi i v zemich byvaleho socialistickeho tabora. Predrazene ceske tramavaje kupuji firmy kde sedi korupcnik Roman dosazeny CSSD.
2) Zetory se vyvazely za cenu traktoru vyrobenych na Bile Rusi nebo v CLR. Delnici v Zetoru brali v prepoctu 80 USD mjesicne - cvrtinu nynbensji mzdy prumyslovych delniku v CLR. Zetory se prodavaly za zlomek ceny New Hollandu nebo Masseye - o Fendtu nemluve. Za tu smesne nizkou cenu kupujici semotamo tolerovali i to, ze na rafkach bylo pod lakem blato, ze na prirubach byly neprofrezovane fleky a ze Zetor figuroval v clancich o vykradani patentu jinych vyrobcu.
3) Pivovary a cukrovary se vyvazely hlavne za prvni republiky. Za sociku jejich uroven zacala TECHNICKY zaostavat. Aby byly prodejne, musely pouzivat vice a vice zapadnich komponentu.
4) Cesti monteri byli vyhlaseni po celem svete za prvni republiky. Samozrejme ze nezapomneli vsechno okamzite po nastupu komancu k moci. Neicmene expreotni schopnosti CSSR za valdy komancu postupne upadali. Na konci 80 let uz nebyly firmy CSSR schopne postavit kompletni rafinerku bez komponentu hydrokraku od Fluor Daniel atd. Rafinerka bez hydrokraku je v dnesnim svete na h....o. To stejne platilo v blederuzovem i o cukrovarech a pivovarech.
5) Syry byly z mleka do ktereho se misty chcalo a salamy z masa ve kterem byly misty i krysy - z duvodu rozpustilosti mistne prislusnych proletaru. S rozpustilosti proletaru si rezim nedokazal poradit, vetsinou vubec. Technologicka kazen VIDITELNE upadala s kazdym rokem od doby konce prvni republiky. Jak rikam, brucho vas z toho bolet nemuselo - bez slozitych testu DNA se takoveto drobne forky tezko zjistuji. Krysi masicko v salamu na vas nijak nerve.
Ceho si ale mohl vsimnout za sociku kazdy trouba bylo to jak kazdy rok upadala uroven stavitelstvi. Rok po roce byly panelaky vice a vice odflaknute a hnusnejsi.

To ze se v CSSR a NDR nevyrabely az tak silene dreky jako treba v SSSR lze pricist drivejsim prumyslovym tradicim, nikoliv nadvlade rychlokvasenych rudych reditelu.
Prumyslove tradice vsak kazdym rokem vice a vice zaostavaly za zapadem. Motocykly Jawa byly v 50 letech solidni uroven, v 70 letech zastaraly a v 80 letech se daly s bidou vyvazet leda tak do SSSR. Byly o 30 let technologicky pozadu za italskymi a japonskymi stroji. Japoncum nemohla Jawa konkurovat ani nahodou. Vyrabela motocykly vymyslene v zasade v roce 1944-45.
26. 04. 2012 | 03:34

noe napsal(a):

....cvrtinu nynbensji mzdy prumyslovych delniku v CLR....
tak to už stačilo, měl byste se léčit.

Já si jen lámu hlavu, jak je možné, že pračka Tatramat z ČSSR vydržela 32 let, když tady tedy byla ta špatná technologie
a nynější Boschka z vámi vychvalovaného západu je na vyhození za 8 let.
A když jsem koukal v neděli na Zelňačku s Lui de Funesem, jak tam jezdili v tom Citroenu kachna, tak tedy vzhledově Trabant vypadal určitě líp.
26. 04. 2012 | 07:42

Acid ass napsal(a):

vážně myslíte že dnes ještě někoho zajímá co že to soudruzi z NDR nedomysleli ? Tyhle časy jsou fuč a už se nevrátí...
Secvakne to konečně komunistofilům stejně jako antikomunistům ?
26. 04. 2012 | 07:49

Yosif K napsal(a):

Donát napsal(a):
Yosife, tak jste nám popsal socialistický průmys. Alespoň už chápeme proč třeba
1) polovina tramvají na celém světě byla svého času Made in ČKD,
2) proč Zetor byl ve světě synonymem pro zemědělskou techniku, asi jako když dodnes říkáme Luxovat i když firma Lux už namá to postavení .

Konec citatu.
Pane Donat, tramvaje CKD, traktory Zetory, nakladaky LIAZ, a temer vsechny vyvozni artiklu strojirenstvi CSSR zaostavaly za zapadem kazdym rokem vice a vice. Prodavaly se proto, ze se za ne kazdym rokem inkasovgfaly relativne nizsi a nizsi ceny. Jejich roli na svetovem trhu prevzaly prevazne vyrobky z Indie, CLR, Thajska atp. Pokud by nekdo chtel pokracovat v jejich MASOVE VYROBE, musel by platit v prumeru ceskym proletarum nizsi nez cinske mzdy. A to by se mozna ani naivnim rudym a ORANZOVYM volicum nemuselo libit.

Taktez vize strtojirenskeho prumyslu jako raje pro odborarske flakace a lemply je unosna POUZE ZA EXTREMNE NIZKYCH MEZD. No nic - uvidime po volbach - zda se "tyranemu proletariatu" pod rudooranzovym vedenim nejak ulevi.
26. 04. 2012 | 10:16

Yosif K napsal(a):

Obcas jsem na blizkem vychode. Drivejsi roli Moskvicu a trabantu prebrali iranske Saba Saipo a Paykan. Pokud platite lidem zebrakce mzdy, muzete - za patricne nizky peniz - preodavat i auta ktery jsou 50 let za svetovym vyvojem. Lace mluvi. Auto v cene 6000 US$ umi udelat leckdo (ne kazdy ale leckdo - jako persane, arabi nikoliv) - pokud prakticky neinvestuje do vyvoje a pokud delnici makaj za 100 US$ mesicne.

K Tatramatkam jedno - pokud se dily dovbazely z Francie, kvbalita byla lepsi. Zrovna tak kvalita FIATU POLSKI 126 p byl lepsi, kdyz byla z dilu dovezenych z Italie. A KDYZ LINKU HLIDALI MISDTRI Z KAPITALISTICKYCH STATU.
Prtoblem sociku cislo jedna tragicka technologicka zaostalost.
Problem cislo dve bylo vynucovani technologicke kazne na proletarich zlajdacenych pod vedenim rudych delnickych reditelu.

Na Trabant se cekalo v DDR 20 let a stal 60 mesicnich platu. V SRN jste si mohli koupit brouka hned za 4 delnicke platry.
26. 04. 2012 | 10:41

Baro napsal(a):

jeslti ve mzdách za totáče nebyl moc velké rozudáíly, dnes tedy ano - 2/3 lidí jsou pod průměrem a to si pak určitě kouoit ani nalízat mějaké žihadlo nedovolí. Absurdní je u nás to taky jak si podnuikatelůé dávají do nákladů firemní vozy a slevy DPH na tyhle vozítka.
26. 04. 2012 | 12:56

neo napsal(a):

noe:

jenže kolik stála ta tatramatka, která vydržela 32 let? kolem 7 tisíc? Za to dneska těch Boschek koupíš 8 a při výdrži 8 let to máš celkem 64 let, což je dvakrát tolik než u té tatramatky.
26. 04. 2012 | 15:06

modrý edvard napsal(a):

Jo, musíme to říct Zavadilovi: budeme stávkovat za to, aby všichni měli nadprůměrné platy. To bude bomba.
26. 04. 2012 | 17:27

Yosif K napsal(a):

Baro napsal(a):
jeslti ve mzdách za totáče nebyl moc velké rozudáíly, dnes tedy ano - 2/3 lidí jsou pod průměrem a to si pak určitě kouoit ani nalízat mějaké žihadlo nedovolí. Absurdní je u nás to taky jak si podnuikatelůé dávají do nákladů firemní vozy a slevy DPH na tyhle vozítka.
26. 04. 2012 | 12:56
Pouze naivni proletari s dusevnim obzorem clena nadvorni cety si mysli ze za sociku nebyly socialni rozdily. Moji komunisticti pribuzni delali v zahranicnim obchode atp. Stale vyjezdni dolozky, nakupy na zapade, dolarove diety, zivotni uroven o jake se pomatenym proeltarum ani nesnilo. To byli pravi vladci systemu, ne nejaci proiletari zametajici na dvore spinu!!!!!
27. 04. 2012 | 04:36

Dorinka napsal(a):

Tak tady Ti někdo přál k svátku, ty jsi odpovídal tomu dotyčnému "díky", ale když jsme Ti chtěla popřát já, tak jsi jenom sprostě hulákal! Tak tomu říkám perfektní otočení Ferdyše Pištory. Nemám k tomu slov....
10. 05. 2012 | 14:21

Chudej Hoboe napsal(a):

jo, když někdo ti hochu vo Islandu řekne, tak svým koltem ho přikreja buď na něj zlej...
29. 08. 2012 | 03:19

Thorson napsal(a):

tak co říkáte fanouškové islandské revoluce dalšímu vývoji ?
Volby na Islandu s přehledem vyhrály opoziční pravicové strany, které zemi před pěti lety přivedly k hospodářskému kolapsu. Z toho vyplývá že Island patrně nebude dál jednat o členství v Evropské unii a žese vydác estou snižování daní.
Nejvíce hlasů, 26,7 procenta, získala konzervativní Strana nezávislosti, hned za ní skončila se ziskem 24,4 procenta hlasů liberální Pokroková strana. Tato dvě uskupení držela před zhroucením ekonomiky v roce 2008 na Islandu moc téměř 30 let, často v koalici. Také nyní budou mít v 63členném parlamentu společně pohodlnou většinu 38 mandátů.
Středolevá vláda premiéry Sigurdardóttir ostrov vyvedla z hluboké krize, způsobené kolapsem tamního bankovního systému, mnoho Islanďanů je však nespokojeno s její tvrdou ekonomickou politikou.Sociální demokraté získali podporu jen 13 procent lidí. To znamená, že od minulých voleb ztratili přes polovinu voličů.
29. 04. 2013 | 16:57

Přidat komentář





Toto je ochrana proti spamu. Pro přidání komentáře prosím opište dvě anglická slova z obrázku níže do políčka pod nimi. Nápovědu a další podrobnosti o této metodě, která zároveň digitalizuje knihy, najdete v článku Dost bylo spamu, zavádíme reCAPTCHA na našem blogu.



Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Alvarová Alexandra · Antoš Marek B Balabán Miloš · Bárta Vít · Bartlová Milena · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bednář Ondřej · Bělobrádek Pavel · Bém Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděk Vladimír · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Blaževič Igor · Bobek Miroslav · Boleslav Milan · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Bratinka Pavel · Brixi Hana · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cerman Ivo · Co čteme, posloucháme, na co se díváme...  Č Čermák Luděk · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fiala Petr G Gregor Kamil H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Havrda Marek · Heller Šimon · Herman Daniel · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejší Václav · Hovorka Ludvík · Hradilková Jana · Hudeček Tomáš · Hudema Marek · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman J Janeček Karel · Janeček Vít · Janouch František · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · John Radek · Just Jiří · Just Vladimír K Kabelka Ladislav · Kadlec Petr · Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kameník Martin · Klan Petr · Klepal Jakub · Klíma Vít · Komárek Michal · Komárek Stanislav · Königsmarková Ivana · Kopač Petr · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Košák Pavel · Kotecký Vojtěch · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kožušník Edvard · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Křeček Stanislav · Kubát Ondřej · Kubr Milan · Kudrna Zdeněk · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kuták Aleš · Kužílek Oldřich L Líbal Vladimír · Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga M Macek Lukáš · Macháček Martin · Marksová-Tominová Michaela · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Moldan Bedřich · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Novák Martin P Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pohledy světových lídrů · Polák Milan · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Pultarová Tereza R Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Roithová Zuzana · Růžička Michal · Rychlík Jan S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Sedlák Vojtěch · Shanaáh Šádí · Schmidt Hans-Jörg · Schwarzenberg Karel · Skuhrovec Jiří · Slimáková Margit · Smith Michael · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Soukenka Petr · Sportbar · Spurný Matěj · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchánek Jan · Suchardová Michaela · Sůva Lubomír · Svoboda Bohuslav · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Škop Michal · Škromach Zdeněk · Šmíd Milan · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Jan · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vajnerová Štěpánka · Vančura Martin · Veis Jaroslav · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vondráček Ondřej W Wagenknecht Lukáš · Wagnerová Eliška · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Ze šuplíku · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy