Dědictví odstoupivšího ministra školství

03. 04. 2012 | 23:10
Přečteno 3840 krát
Britové mají za to, že politik má zvládat jakýkoli resort bez toho, že by v něm měl formální odbornost. Ačkoli ve světě bývají ministry financí zpravidla právníci nebo ekonomové, Gordon Brown, úspěšně vykonávající tuto funkci, byl historik. Zatímco Brown měl doktorát (PHD), současný konzervativní strážce pokladny Osborne vystačí s bakalářským titulem z moderní historie.

U ministra školství bychom snad očekávali hlubší vztah k oboru. Ale třeba Petra Buzková odborníkem nebyla, nicméně díky silné politické pozici dokázala pro resort získat historicky nejvyšší nárůsty finančních prostředků. Její náměstek Kolář (renomovaný matematický logik a děkan filosofické fakulty) měl s týmem na starosti odbornou stránku.

To Josef Dobeš měl minimální politickou pozici a zkušenost. Odbornost nulovou. Potkal jsem ho krátce poté, co byl ustanoven, na diskusi ke zprávě McKinsey o českém školství. Ministr tam mluvil a viditelně a slyšitelně nevěděl o čem. Bylo jasné, že bude jen politickou figurkou a bude záležet na okolí, jaké si vybuduje. Jeho schopnost tvořit, řídit a komunikovat se ovšem ukázala mizivá.

Dobeš nepochybně úřad přebíral ve špatném stavu. Od roku 2006 se tam vystřídali Kopicová, Kuchtová, kratičce nesl formální odpovědnost Bursík, pak Liška, potom znovu Kopicová. Rozvrat pod slabými nebo dočasnými šéfy byl zjevný a nejviditelnější zanedbanost byla v oblasti evropských fondů. Zmizela však zejména koncepce a resort ztratil čtyři roky, které potřeboval pro stabilizaci.

Jenže Josef Dobeš úřad personálně neposílil, nýbrž nadobro rozvrátil. Osobnosti nepřivedl, ale odpudil. Řada schopnějších odešla. O koncepci mnoho netušil. Jeho rozhodnutí byla nahodilá, často diktovaná předpokladem mediálního ohlasu. Ne všechny kroky byly špatné. Obnovení testování na základních školách, které zrušila obdobně nekvalifikovaná ministryně Kuchtová, bylo jistě správné. Rozjetí přenošených a předražených státních maturit má určité pozitivní prvky, jakkoli tato forma je už nesporně koncepčně zastaralá. Konečně VeVerky v první fázi obhájily jisté navýšení peněz do učitelských mezd včetně zvýhodnění pro začínající.

Dobešova personální politika byla katastrofální. Šest šéfů za osmnáct měsíců v oblasti čerpání evropských fondů, kde kvalifikaci tvoří právě to, že úředník má zkušenost a paměť, to hovoří za vše. Ministr na jedné straně na úřadu šetřil, na druhé straně rozdával neadekvátní odměny blízkým. Zatímco onde ministr šmahem úředníky se zkušeností propouštěl, jinde nabíral lidi bez kvalifikace. Novináři třeba napočítali šestnáct lidí na tiskovém oddělení. Pro srovnání: Buzková na to měla dvě dámy a já jako místopředseda vlády jednoho kvalifikovaného člověka.

Nechci rozebírat populární kauzu Bátora. Přejdu i četné drobnější prohřešky. Stačilo. Strašlivá byla absence vize, nejistota, co bude zítra. Je zjevné, že musí být dána odpověď na hlubokou krizi základních a středních škol. Odpověď na prohlubující se selektivnost škol. Řešení neodůvodněných rozdílů výsledků škol a regionů. Koncepce rozvoje vysokých škol. Budoucnost vědy. K tomu vězeňský psycholog Dobeš neřekl nic. Neměl k tomu co říct. Zároveň střídal silná vyjádření bez hlubšího podkladu. Třeba k délce přestávek nebo zavedení osnov.

Bezprostřední důvody veřejné nespokojenosti vedoucí k Dobešovu odstoupení svědčily hlavně o tom, že pohár přetekl. Představa širších změn vysokoškolského zákona byla v minulých pěti letech diskutována včetně dílčího omezení samosprávy mnohokrát. Vedle zhroucení státního financování univerzit je to menší problém, jakkoli obavy škol chápu. Rozhodnutí o odnětí akreditace plzeňských práv je do značné míry také polemikou o dostatečnosti nástrojů a potřebě vyšších pravomocí a profesionalizace Akreditační komise.

Nový ministr by měl resort stabilizovat. Dohodnout vizi, která bude akceptovatelná pro širší politické spektrum. Která vydrží desetiletí. Která připraví novou generaci, aby obstála v drsné globální soutěži. Ministr musí politicky účinně zaštítit resort a dát mu dlouhodobě pevné i dostatečné finanční mantinely. Musí v řádu týdnů definitivně rozhodnout, co s kypějícími miliardami nevyužitých evropských fondů. Poté, co rozhodne, na podpis smluv dosud neexistujících grantů zbývá pouhých osmnáct měsíců…

Je zřejmé, že nový šéf školství by měl být odbornou i politickou osobností s manažerskými dovednostmi. Věci veřejné nikoho takového nemají. Jejich kandidáti mohou být prozatímními správci portfolia, za předpokladu, že budou mít v zádech funkční úřad. Jenže funkční úřad není, vlastně nic není, všechno je v troskách. Peníze na jedné straně nejsou a na druhé přebývají. Miroslav Kalousek přiškrcením financí do školství už zničil Stranu zelených a nyní má na mušce Věci veřejné.

A premiér? Petru Nečasovi jsou osudy českého školství ukradené. Jak se vyjádřil, potřebuje kohokoli formálně akceptovatelného na ministerskou židli, klidně i blondýnu. Jen to může udržet jeho vládu, která ministerstvo propachtovala nejmenší koaliční straně. Možná to není nejlepší zpráva pro naše děti.

Psáno pro Deník Referendum

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

charakters napsal(a):

Dobeš je zakomplexovanej skútr. Za dva dny poněm ani pes neštěkne.

Ale kdo po něm, šmankote? Nikdo se tam nehrne. Co ten Wilhelm? Nebo že by Vitula nepohrdl?

Zatím to vypadá na dlouhé bezvládí, a to je to nejhorší. Hrozí rozvrat nejen de facto, ale i de iure.
03. 04. 2012 | 23:22

Yosif K napsal(a):

Tak a ted nezbyva nez povolat odbornici Buzkovou, asketickou vudkyni proletaru, jejiz deti pro jistotu navstevuji francouzskou zakladni skolu s nominalnim poplatkem 244 tis Kc za rok. Toto jest lesk a bida socdemacke politiky - brojit proti soukromemu skolstvi pro jine lidi, ale vlastni deti dat pro jistotu do soukromych skol!!!! Konec koncu, prece byste nechteli, aby chodili do skoly s deckama nejakych proletaru.... A tak jest to vsude v Evrope......

Avanti O Popolo!
Bandiera Rossa, Bandiera Rossa!!!

PS - Dobes mel Batoru, Liska je zeleny blazen a Buzkova mela na krku akci INTOS (Internet do skol v cene 85 000 Kc za jeden pocitac od Autokontu) a tez na krku mela tato dobra zena OLOVO!!! (Pozor - nikoliv mafianske ale socdemacke olovo!)

Pane docente, dobre ze jste kompetentni pani Buzkovou pripomnel - pristi volby sice vyhraje CSSD, ale Vase vhodne pripominky minulosti alespon zchladi profesionalni proletare, kteri si maluji ze pod vladou CSSD bude kdovijak kompetentne a dobre!!!! Bohuzel, nebude.....
Nebo ze by docent Havel nastrcil na MS nejakeho "tvrdeho nekompromisnniho levicoveho soudruha"? Treba Skromacha? Nebo sam sebe?
Avanti O Popolo!
Bandiera Rossa, Bandiera Rossa!!!
03. 04. 2012 | 23:30

Yosif K napsal(a):

charakters napsal(a):
Dobeš je zakomplexovanej skútr. Za dva dny poněm ani pes neštěkne.
Ale kdo po něm, šmankote? Nikdo se tam nehrne. Co ten Wilhelm? Nebo že by Vitula nepohrdl?
Zatím to vypadá na dlouhé bezvládí, a to je to nejhorší. Hrozí rozvrat nejen de facto, ale i de iure.
03. 04. 2012 | 23:22
Pane Charakters - Veverky podavaji demisi a Sobotka nabidne vytvoreni velkokoalicni vlady narodni spasy. Ministerstvo skolstvi dostane docent Havel a zahaji serii prednasek v TV na tema "jak jsem omylem hajil Stalina proti demonum perestrojky jeste v roce 1989".
03. 04. 2012 | 23:33

kalouskovi pro srandu napsal(a):

Já bych se spíš staral o poměry v blázincích a kriminálech.
Do školy už chodit nebudu.
A moji vnuci v téhle zemi také ne.
03. 04. 2012 | 23:35

katalyzátor napsal(a):

Pane autore,

zřejmě bezděky jste nakopl největší problém českých politiků a lidí obecně. Na jedné straně jste zmínil na první pohled nekvalifikované Brity, kteří se přesto zhostí své ministerské funkce se ctí a na druhé straně naše české ministry, kteří navzdory vysoké škole ne jenom že neuspějí, ale chovají se jako dementi. Naši lidé žijí v pokřiveném, nenormálním světě, včetně nesmyslného školství, které z nich vychová hlupáky, neschopné správného zhodnocení reality. Na rozdíl od toho lidé, žijící už po mnoho generacích v normálnosti, si zachovávají rozum.
Chodím si povídat s mladým Angličanem bez vzdělání, který u nás učí angličtinu, s úspěchem, a nestačím se divit, jaký má přehled o prakticky čemkoliv. A není to první Angličan, kterého jsem takto poznal. Takovíto lidé mohou s úspěchem zastávat jakoukoliv politickou funkci. Je to jenom otázka pozice, kterou si vybudují a týmu, který mají k dispozici na jejich podporu v práci. U nás toto není. Není rozum, zkušenost a hlavně není tým spolupracovníků. Postavení v politice, včetně týmu, se buduje léta a vztahy a důvěra ve spolupracovníky vzniká třeba už na střední škole. Co může mít takový Dobeš, který se dostal do politiky z leknutí, a to za stranu, která je omylem Pána Boha.
04. 04. 2012 | 00:06

jozef napsal(a):

Takto by mali vyzerat clanky vsetkych vplyvnych mienkotvorcov.
Myslim novinarov,komentatorov,resp ich medialny priestor.

Masmedia by nemali dopustit,aby stat riadili slabe nekompetentne organizacie a statni predstavitelia by nemali dopustit,aby stat nedisponoval kvalitnou zodpvednou mienkotvorbou v medialnom priestore.
Ak to jedni,ci druhi dopustia,stat nerozvijaju,ale nicia,dehonestuju,decimuju.
04. 04. 2012 | 00:06

Merci! napsal(a):

Yosif
Aby mohl Sobotka vytvořit (s kým, proboha, s Kalousem ušatým??) velikonoční vládu náhlé spásy, musel by se naučit snášet vejce a kvokat.
Stačil podíl ČSAD na Fischerově vládě národního podvodu.
Myslím, že Kočárník měl pravdu, když říkal, že Liďák socanům nepatří. Je potřeba je odtud cestou práva vypudit směrem k Masaryčce a posadit do vlaku na Kolín.
04. 04. 2012 | 00:20

Ládik!!! napsal(a):

Kdybyste přímo nejmenoval Bobeše, myslel bych si, že jste zahájil palbu do vlastních řad.
04. 04. 2012 | 06:48

rejpal napsal(a):

A co přestávky. Tahle věc nebyla dostatečně komunikována a vlastně nevím, jak tahle zásadní reforma dopadla.
Yosif K
Nevím, co jste měl na mysli tvrzením, že Buzková měla na krku Olovo. Pokud si to dobře pamatuji, byla to intrika sice socdemácká, ale namířená proti ní.
04. 04. 2012 | 06:49

Ládik!!! napsal(a):

Ale třeba byl Bobeš komplic ČSSD.
04. 04. 2012 | 07:12

Zdeněk Brom napsal(a):

Pane Havle,

dědictví Dobeše je vskutku nevábné. Nicnémě s dědictvím E. Zemana a zvláště Petry Buzkové, která spustila do chodu nepřipravenou a naprosto katastrofálně nedomyšlenou reformu školství, se budeme potýkat ještě také dlouho. Jinými slovy, Dobeš zaujal své čestné místo v galerii tragických ministrů školství, po jejich boku.

Mimochodem, je škoda, že Vámi zmiňovaný geniální náměstek Kolář nebyl schopen spočítat, kolik budou stát experimenty s hodinovými dotacemi v RVP. Obyčejně se to tak dělává.

Původně jsem Vám chtěl napsat poněkud více, ale protože jste očividně politik anglického střihu, myslím, že to tak stačí.
04. 04. 2012 | 07:13

Jáchym napsal(a):

Avanti, papulo Yosife, avanti!

Opakování - dcera sklerózy.
Yosif K a Pepa z depa jsou jedna a ta samá osoba.
Jasoň a Drsoň.
04. 04. 2012 | 07:20

Jáchym napsal(a):

Zdeněk Brom:
"Dobeš zaujal své čestné místo v galerii tragických ministrů školství, po jejich boku."
****
Souhlasím.
Koho bohové nenávidí, toho učinili pedagogem, říkávali staří latiníci.
Pokud je alternativně inteligentní, udělají z něj ministra školství.
04. 04. 2012 | 07:37

Petr napsal(a):

za "A" je správně pane europoslanče. Plně s Vámi souhlasím. Jen za "B" jste opět jaksi zapoměl. Jindy, tedy za vlád "chytrího" Špidly, "křištálového" Grosse a "diktátora Paroubka, to bylo jak?
Odpovím za Vás: Stejné!
Zkuste vyjmenovat alespoň 5 českých vzdělaných, pracovitých, nezkorumpovatelných, osvícených a pro český národ prospěšných politiků co tu vládli (jestli se tomu v dobrém slova smyslu se tak dá nazvat), od r.1948.
Že se Vám to nepovede?
04. 04. 2012 | 07:48

leucin napsal(a):

Yosif K:"Pane docente, dobre ze jste kompetentni pani Buzkovou pripomnel - pristi volby sice vyhraje CSSD, ale Vase vhodne pripominky minulosti alespon zchladi profesionalni proletare, kteri si maluji ze pod vladou CSSD bude kdovijak kompetentne a dobre!!!! Bohuzel, nebude....."

O podobné jistotě se dnes žádné politické straně ani nesní.ČSSD je politická strana.Implikujte.Už vcházejí maršálové..
Minimálně na dvacet let máme jasno,že změny v něčem podstatném nebudou nikde.Němci se filosoficky dopracují k jednotnému platu a Rusové téhož dosáhnou zvětšením počtu moskevských bilionářů z dnešních 100 na 100+x.Představte si,že už dnes žije v Moskvě 100 lidí,jmění každého představuje náš dluh .A Rusko má právě 100x více obyvatel.Putin navíc má z privatizace ve státní pokladně cca zisk 3 biliony ale lidem chce rozdat pouze z toho 10 miliard.Co udělá se zbytkem? Radši buďte hodnej,třeba Vám právě..
A k Buzkové:snad do té školy nechodí jen děti Buzkové? Patrně ostatní platí totéž.Ale je to vyjímečná škola,všechny soukromé školy platí totiž stát.
Yosife ,píšete jako carský milionář Mamontov .Šéf jeho soukromého orchestru -český kompositor se záhy stal šéfem státní bolševické opery s pohřben roku 1933,druhým největším v historii Ruska po Leninovi.Česko-rakouská policie si s čekisty v ničem nezavdala.Nejenom obklíčení domu špiona plukovníka Roedla.Nejen tehdejší socdemáci věděli pro koho hlasují,nejen E.Beneš byl rád odkud si vybral manželku.Pouze Hašek,Jaroslav,se v povídce po převratu rozčiloval kdo že to zase oblékl dresy Masarykovské policie,kdo že to jemu důvěrně známý.
Havlujte pro Barmu,ať se tam Nobelova cena udrží po volbách,ať všichni vojáci světa,ať dobří či špatní jdou k čertu.Z těhle selanek a raků historie vzniká co?
Chrochty chrocht.
04. 04. 2012 | 08:07

rejpal napsal(a):

Petr
Jeden nezkorumpovatelný by tady byl - Petr Pithart. Vzdělaných je hafo. Pracovitá je skoro celá tahle vláda. Horší jsou ty zbylé dva parametry a všech pět splňuje snad jen Václav Klaus, který má navíc vždycky pravdu.
04. 04. 2012 | 08:10

leucin napsal(a):

oprava vše na :tři triliony
04. 04. 2012 | 08:14

gaia napsal(a):

nejhorší byl Pilip. A i ten se po čase vynořil a chce v Pardubickém kraji řídit zdravotnictví a má podporu politiků.

Dobeš byl možná nejdražší, i toto by měl někdo sepočíst, ale vrátí se jednou někam i Dobeš, něčím se živit bude muset.

Tak volám
Lidé bděte!!!
04. 04. 2012 | 08:24

rejpal napsal(a):

gaia
Na Pilipa by se zapomínat nemělo. Ale v případě školství je dost těžké v té plejádě lidí někoho vypíchnout. Už od dob Zdeňka Nejedlého je tenhle resort strašidelný zámek, kde se střídají podivné existence. On ten Dobeš přes všechno nakonec asi patřil k těm lepším. Udělal totiž jednu dobrou věc: upozornil svým odůvodněním demise na to, jak vážně myslí tahle vláda své priority ve vzdělávání. Je to jak s tím proslulým doktorem ze Švejka - nasadí dietu a klystýr. V tomhle kontextu už není tak důležité, zda to byl skutečný důvod nebo záminka.
04. 04. 2012 | 08:34

scallop napsal(a):

Zajimave je, kolik ma Dobes stale priznivcu. Na skolstvi muzete nadelat jakoukoliv spoust, ale staci jeden Batora a narodovecka spodina stoji za Vami. Kazdy, kdo se zde snazil zpochybnit Batorovo "nezadatelne pravo" na dobre placene misto na ministerstvu, byl touto falangou usvedcen z temnych cilu. (Jak kazdy vi, temne cile se dokazuji vice ci mene kreativni nalepkou.)

Jenze bude to lepsi ? Kdyz se tvori koalicni vlady, skolstvi je to posledni, o co se partaje pretahuji. (To jen odrazi malou spolecenskou poptavku, kde hlavni pocit je "nechci, aby tolik lidi melo stejny diplom jako ja".) VV nakonec vzali skolstvi s tim, ze jim pres evropske fondu 'pripluji kaprici'. Ale narazili na brusel, ktery podobne 'rybare' dobre zna z dob, kdy do EU pristoupilo treba Portugalsko.

Zbyva jen doufat, ze ted VV z vlady vypadnou a ministrem skolstvi se stane nejaky novy 'Heger'. Penez vic nebude, ale chaos by skoncil a snad se podari prosadit alespon neco z reformy vysokych skol.
04. 04. 2012 | 08:36

Xaver napsal(a):

Ministra školství platím.
Proto tomu budoucímu dávám dva úkoly.
1) Vytvořit systém, který umožní učitelům aby nevyhovujícího žáka nechali opakovat ročník nebo ho vyhodili ze školy.
2) Vytvořit systém, který bude školy hodnotit a učitele platit i podle výsledků jejich absolventů v prvním roce po absolvování.
04. 04. 2012 | 08:36

Inci napsal(a):

Ministerstvo obrany : astrolog Baudyš , chemik Kalousek , mizerná barová zpěvačka Parkánová , MUDr. Barták a obtloustlý majitel modré knížky americkej lobysta a defraudant státních peněz Vondra ... výsledkem je naprosto nebojeschopná rozkradená armáda těsně před rozpuštěním a nahrazením domobranou ...

Ministerstvo školství je na tom relativně ještě dobře , psycholog alespoň rozumí lidským duším , JENŽE ...

Pan Dobeš má nejspíš titul z Plzně !?!?
Jak může promovaný psycholog propagovat zvláštní vědomostní zkoušky mládeže mající ovlivnit celej jejich život právě v páté a deváté třídě ... ??? Vždyť je to celé postavené na hlavu ! Jedinou relevantní zkouškou mládeže do dvaceti let je maturita , ne nadarmo se jí říkalo zkouška z dospělosti ... eliminovala totiž vliv puberty na studijní výsledky ...

Píšu to jako otec dvou synků . V páté třídě je nástup puberty dost razantní a v deváté je chování puberťáků vlivem rozkolísané hormonální hladiny naprosto nevyzpytatelné ... recept na to neexistuje ... dvě dvojky nahradí lehce sedm trojek a pan ministr má o mladém človíčkovi hned jasno ...
04. 04. 2012 | 08:40

pgjed napsal(a):

Pane Havle, dědictví sociální demokracie v rezortu školství je tak obludné (spolu se zelenými), že jakékoliv vyjádření od vás, snad kromě omluvy a hlubokého pokání, je řečí o provaze v domě oběšencově!
04. 04. 2012 | 08:41

s... napsal(a):

Dost se mi líbil článek Sokola. Kdyby bym ministr školství on, byl bych docela klidný. Věděl bych, že školsví spravuje vzdělaný člověk, kterému jde o věc. Už jen to, že dokáže dokáže reflektovat zkušenosti a upravit svůj původní názor je známka kriticky uvažujícího člověka. Srovnejte třeba s hradní konsistencí a dalšími bojovníky proti rozumu a vyjde Vám docela dobré kritérium pro funkci ministra.

http://aktualne.centrum.cz/blogy-a-nazory/komentare/clanek.phtml?id=738327
04. 04. 2012 | 08:52

rejpal napsal(a):

s...
Jan Sokol by nemusela být špatná volba.
04. 04. 2012 | 09:09

jirihavel napsal(a):

Zdeněk Brom
Reformy českého školství a jeho liberalizaci vymysleli ve skutečnosti "odborníci," zpravidla z pedagogických fakult. Říkali, že máme jimi tak skvěle vzdělané učitele, že je nesmíme svazovat nějakými osnovami, a že mají mít ve svých pedagogických rejdech úplnou svobodu. A že máme dát ve šklství prostor podnikání, což vzbudí konkurenci a výsledky půjdou hbitě nahoru. Reformy tyto však zuří od roku 1990. Výsledek se dostavil. Sešup školství je fakt rychlý a škody do značné míry nenapravitelné. A "odborníci" říkají, že mají ještě spoustu liberalizačních nápadů. Až se nebude učit vůbec nic, budou prý výsledky nejlepší. Někde už prokazatelně nejlepší jsou.
04. 04. 2012 | 09:15

jirihavel napsal(a):

Jan Sokol již ministrem školství byl.
04. 04. 2012 | 09:24

oves napsal(a):

jirihavel:"A že máme dát ve šklství prostor podnikání, což vzbudí konkurenci a výsledky půjdou hbitě nahoru"
Tohle chtělo raději to,aby bylo trvale podnikání potřebující výsledky vzdělání.Odběratel.Základní limitou školství zůstává jeho odběratel.Pokud ten nedosahuje úrovně školství nebo nemá potřebu kvality školství,je školství stavěno do role akademismu.Akademici stále projevují obavy,ze znečišťování akademické půdy účastí firem.Ale to jsou obavy z čeho? Že nemají co nabídnout.Vždyť firmy vůbec nemusí sídlit uvnitř universit.Je nepřeberná škála možností kontaktů mezi školami a firmami,i když jsou separé.Je třeba si pravidelněji prohlížet ty lehce dostupné internetem žebříčky kvalifikací jednotlivých zemí EU .Zpravidla tam vidíte v inovacích,definovaných více jak deseti kritérii,Českou republiku druhou,třetí zezdola.Takže EU lže,aby poškodila český vývoz? Pak by členství opravdu bylo nesmyslem,kdyby lhalo EU.Co když nelžou?
04. 04. 2012 | 09:40

jirihavel napsal(a):

Seriózní analýzu českého školství najdete zde:
http://www.mckinsey.com/locations/prague/work/probono/2010_09_02_McKinsey&Company_Klesajici_vysledky_ceskych_zakladnich_a_strednich_skol_fakta_a_reseni.pdf
04. 04. 2012 | 09:44

Pepa Řepa napsal(a):

Zdeněk Brom
v jednom bodě má pan Havel pravdu.
O Petře Buzkové se nedá prohlásit, že by byla úzkoprsá.
Jana Sokola bylo pro politiku škoda. Je to výjimečný muž.
Jinak-podle mého- dobrý článek. Nedemagogický.

Mimochodem, zamázne AK pražská práva?
Vždyť Roman Janoušek získal tituly tam, stejně jako jiní ČSSD kormidelníci.Pozoruhodné, že jeho diplomky vzala povodeň z regálu a ostatní ponechala. A to nemluvím o jistém hejtmanovi s prestižním titulem ze Sládkovičova.
Padni komu padni, říkal Milošek. Nebo ne?
04. 04. 2012 | 09:44

x;y;z;t napsal(a):

Dobrý den pane Havle,

mám jeden dotaz, znějící takto: jaká je relevantně odborný rozdíl mezi MSc z MITu a Doc. z UK?
Já jenom mám takový pocit, že je důležitější spíše něčemu rozumět, než se selankovitě otáčet za titulem...
04. 04. 2012 | 09:48

jirihavel napsal(a):

x; y; z;
Master je základní titul, česky magistr (v jiných typech studia inženýr).
MIT ovšem patří pravidelně do nejlepší desítky škol světa, ve většině oborů je lepší než Karlova universita, která se pohybuje kvalitou kolem druhé či třetí světové stovky. Žebříček je orientační a mezi jednotlivými obory jsou velké rozdíly.
Například ekonomie na mém IES FSV UK, je obvykle vyhodnocena jako nejlepší v ČR a v návazném studiu v Cambridge, London School of Economics nebo Stanfordu studenti nemívají problém a umísťují se spíše v přední polovině pelotonu. Tomáš Sedláček si přivezl i vysoké ocenění.
Po magisterském titulu (zpravidla předchází bakalářský) se může studovat (cca 5-10 % absolventů)ještě doktorát (v Británii lze už po bakaláři), se zkratkou titulu PHD (dříve u nás CSc.) kde se předkládá už vlastní vědecká práce. V Čechách je ještě formální řízení v oboru vědeckopedagogických hodností docent a profesor. Má hlídat kvalitu pedagogických pracovníků, ve světě tyto "hodnosti" souvisí spíše s pracovním zařazením.
Jinak o výklad způsobu výuky a nároků na univerzitách z první světové desítky požádejte příležitostně kolegu Švejnara. On má doktorát z Princetonu a učí na Columbii. Spolupracoval i s MIT.
04. 04. 2012 | 10:23

ali napsal(a):

ano, čssd má nejlepší výsledky v otázce školství a nemusí se za ně ani stydět, ba ani zodpovídat..
04. 04. 2012 | 10:45

x;y;z;t napsal(a):

Tak nějak z Vás cítím intelektualismus a formalismus...
04. 04. 2012 | 10:59

Xaver napsal(a):

Upřesnění k titulům.
Titul Magistr prokazuje, že dotyčný absolvoval vysokou školu.
Titul Ing. prokazuje, že dotyčný absolvoval vysokou školu
a je schopen tvůrčí práce.
Titul Dr. prokazuje, že dotyčný je v daném oboru vysokoškolsky učený.
Titul Vyučený prokazuje, že dotyčný práce v daném oboru umí.
04. 04. 2012 | 11:18

ten, kdo se s blbcem hádat nebude, napsal(a):

Tady zase někdo pomlouvá nejlepšího ministra školství.

Pokud jde o ty Brity, tak jsem si vzpomněl na Winstona Churchilla a jeho ministrování na financích, zlatý standard a Keynese. Je lépe, když ministr svému oboru rozumí.
04. 04. 2012 | 11:21

23anezka12@gmail.com napsal(a):

Jsem učitelka s praxí 33 roků a skoro před důchodem.
Plat 23500, přidání nyní 400. Výhledy - absolutní finanční deziluze na konec kariéry a do důchodu.
Samá změna na pozicích ministrů, pak změny v osnovách a řízení ministerstva tak, aby se vždy odlišili a něco významného po nich zůstalo. Výsledky jsou žalostné - ministři a jejich koncepce padají s vládamí!Proč tam musí být politik z VV nebo jiné strany, když všichni ví jak to dopadne? Rozumné řešení, a to jediné, je vybrat člověka s autoritou, zkušenostmi, morálními hodnotami - něco na způsob výběru významného člena nějaké světové rady - jde přece o vzdělání našich dětí a budoucnost - je to snad málo?? Ano je krize, ale za svoji kariéru a posledních 20 let tohoto vývoje byli učitelé pro každou vládu ti první a nejdůležitější, pak si dovolili se také ozvat v odměňování a najednou byli zase ti poslední, kteří musí počkat až bude lepší finanční situace. Srovnejme to s postupem lékařů a jiných oborů - o platech ani nehovořím - je rozdíl mezi platem 50 a 25 tisíc. Ano mohla jsem odejít jinam - neodešla jsem, věřila jsem a byla to chyba - dnes již neodejdu. A již se vidím v důchodu jak počítám každou korunu - na léky, na potřebná léčení a pomůcky, na drahé operace očí, zubů, kyčlí atd - o nějakém středním standardu ani nemluvě. Mohla jsem si ze svého platu něco vůbec na tyto okolnosti našetřit? Je mi ze všeho smutno, jsem vyrovnaná a klidná učitelská síla, která neprotestuje, nestávkuje a pouze se snaží odvádět co nejlépe svoji práci - tak by to dle mého názoru mělo být - a všichni ti slavní ministři školství, financí a premiér Nečas by to měl vidět a režírovat! Ale ti učitelé jsou vždy přece na prvním místě nebo na posledním, pane premiére? Aha zase není z čeho a kde brát - ostatně jako po celých posledních 20 let! Děkujeme, celí šťastní odcházíme do důchodu, kterého se v podstatě velice obáváme - zase půjde o peníze, o naše peníze, které jsme si nemohli přes všechny sliby našetřit!
04. 04. 2012 | 11:22

Yosif K napsal(a):

rejpal napsal(a):
Yosif K
Nevím, co jste měl na mysli tvrzením, že Buzková měla na krku Olovo. Pokud si to dobře pamatuji, byla to intrika sice socdemácká, ale namířená proti ní.
04. 04. 2012 | 06:49
Ano - souhlasim - Patra Buzkova byla chudera obeti intrik vlastni strany (pokud se pamatuji - Zemana a Sloufa....)....

Chtel jsem rici toto:
A) v ODS jsou frakce ktere misto vladnuti se rvou jako pomateni kohouti na hnojisti (Tlusty vs Bendl, Necas, Topol vs Klaus atp)
B) co z je ohromny rozdil proti strane falesne predstirajici starost o zajmy proletaru, kde jsou misto toho frakce, ketre misto vladnuti se rvou jako pomateni kohouti na hnojisti (napriklad Slouf vs Buzkova, Sobotka vs Hasek, Palas vs Sobotka atd).

... takze jeden za dvacet, druhy za osmnact bez dvou.... a docent Havel ma jeste v sobe tolik naivity, aby drivejsi obeti spinavych frakcnich rvacek uvnitr CSSD vyzvedaval jako nejake posvatne socanske totemy........
04. 04. 2012 | 11:24

rejpal napsal(a):

Yosif K
Fakt je, že oázou pohody současná ČSSD určitě není, ale to, co se dělo uvnitř ní za vlády Zemana, je přece jen deset let stará věc (bylo toho daleko víc než Olovo) a většina aktérů je dávno mimo hru nebo v jiných stranách. To, co se děje uvnitř ODS, je hra současná, aktéři sedí/seděli/budou sedět v ústavních funkcích. V tom je nebezpečí. Nebo myslíte, že se do ČSSD vrátí Šlouf? Ono se spíš zdá, že ti nejprofláknutější tam vliv zvolna (a na můj vkus moc zvolna) ztrácejí. V ODS se recyklují (Drobil) a to je druhý rozdíl.
04. 04. 2012 | 11:39

Yosif K napsal(a):

23anezka12@gmail.com napsal(a):
Srovnejme to s postupem lékařů a jiných oborů - o platech ani nehovořím - je rozdíl mezi platem 50 a 25 tisíc. Ano mohla jsem odejít jinam - neodešla jsem, věřila jsem a byla to chyba - dnes již neodejdu. A již se vidím v důchodu jak počítám každou korunu - na léky, na potřebná léčení a pomůcky, na drahé operace očí, zubů, kyčlí atd - o nějakém středním standardu ani nemluvě. Mohla jsem si ze svého platu něco vůbec na tyto okolnosti našetřit? Je mi ze všeho smutno, jsem vyrovnaná a klidná učitelská síla, která neprotestuje, nestávkuje a pouze se snaží odvádět co nejlépe svoji práci - tak by to dle mého názoru mělo být - a všichni ti slavní ministři školství, financí a premiér Nečas by to měl vidět a režírovat! Ale ti učitelé jsou vždy přece na prvním místě nebo na posledním, pane premiére? Aha zase není z čeho a kde brát - ostatně jako po celých posledních 20 let! Děkujeme, celí šťastní odcházíme do důchodu, kterého se v podstatě velice obáváme - zase půjde o peníze, o naše peníze, které jsme si nemohli přes všechny sliby našetřit!
04. 04. 2012 | 11:22
Pani Anezko, je mi lito jak jsou nekteri statni zamestnanci spatne placeni, ucitele by meli byt placeni tak, aby ti nejlepsi neutikali ale zustavali ucit deti.....
Podobne problemny resi i v USA - podivejte se na snimek "Waiting for Superman"
http://en.wikipedia.org/wiki/Waiting_for_%22Superman%22.....

Ano jde o penize, a lide kteri zustavaji ve statnich sluzbach maji penize statnich zamestnancu. A tak maji penize jake v rozpoctu zbudou. "Cestu kupredu" mozna ukazuji i deti socdemackych kuglufu - ti chodi do "lepsich skol" kde ucitele maji bezpochyby "lepsi platy". Petra Buzkova plati za rok skolni dochazky sve dcerky ve skole pri francouzskem velvyslanectvi 240 tisic Kc.
Co se tyce doktoru - maji dvbakrat vetsio platy,. ale studium mediciny je urcite nasobne narocnejsi nez studium pajdaku......
Co se tyce doktoru - rekl bych ze i ti maji v privatnim sektoru vice penez nez ve statnim.

Co se tyce kvality ucitelu - je smutne ze dobri a spatni maji stejne penize dle let. Me ucila fyzikalni chemii na gymnaziu profesorka ktera nerozumela fyzikalni chemii. O generaci pozdeji jsem videl, ze tomu bylo tak i nadale...... zadne inspekce s nicim nic nenadelaji.......
04. 04. 2012 | 11:47

Yosif K napsal(a):

rejpal napsal(a):
Yosif K
Fakt je, že oázou pohody současná ČSSD určitě není, ale to, co se dělo uvnitř ní za vlády Zemana, je přece jen deset let stará věc (bylo toho daleko víc než Olovo) a většina aktérů je dávno mimo hru nebo v jiných stranách. To, co se děje uvnitř ODS, je hra současná, aktéři sedí/seděli/budou sedět v ústavních funkcích. V tom je nebezpečí. Nebo myslíte, že se do ČSSD vrátí Šlouf? Ono se spíš zdá, že ti nejprofláknutější tam vliv zvolna (a na můj vkus moc zvolna) ztrácejí. V ODS se recyklují (Drobil) a to je druhý rozdíl.
04. 04. 2012 | 11:39
Uvidime jak se "ozdravi" prazska CSSD. Dienstbier je v Praze figurka bez vlivu - pragmatici spolu-vladnuti s ODS v prazskem pashaliku prevazuji 99:1.
Sobpotka vypad jako figurka bez vlivu na celostatni urovni. Palas prodal Setuzu zadarmo zlocinci Pitrovi, stavi si z nevysvetlenych penez hotel v Jesenikach a Sobotka mu muze skrabat zada.
04. 04. 2012 | 11:52

DF napsal(a):

Vopěnka, Piťha, Sokol ...
na školství musí být někdo, kdo rozumí lidské duši a tím víc musí být pokorný, aby nemanipuloval, ale byl schopen (silný morálně!) alespoň chvíli ten ouřad vést (sic!) - skoro opakem řídit.
Poučení: osobnosti a osoby povolané se najdou, ale sotva mezi straníky, kteří čekají dvacet let na koryto. Kdo hledá, ten najde.
Riziko: kápové si s nima vždycky budou hrát svoje hračičky, proto se střídají jak na orloji. A proč to jde tak často tak snadno (ála H.Třeštíková)? Protože v klíčový moment jim my nedáme zdrcující podporu proti kápům a jejich hračičkám! A proč tam nakonec převládají znalci/neznalci peněz - protože většina voličů má své zlaté tele a k němu se modlí dřív a častěji než k obecní pastvině.
Jaký div, že zvítězí dravci s heslem "obecní pastviny jsou zdrojem úpadku - privatizujme to!" ... a světe div se už druhý den mají na "pozemcích u dálnic" největší podíl zapsaný v kadastru.
04. 04. 2012 | 12:06

s... napsal(a):

jirihavel

Ano, byl. A mohl by být i znova. I prezidentem bych ho rád viděl. Uznávám, že laťka není nízko, ale je zahrabaná dva sáhy pod zem, ale z mnoha hledisek mi přijde, že pan Sokol je osoba vhodná do vysoké úřednické funkce i po nastavení přísných parametrů. Považte, nekrade!

rejpal

Máme na věci podobný názor a tuším, ž ei pan Havel by souhlasil, že se Socani vydali na zdlouhavou cestu k Sociální demokracii tempem rozvážným, nicméně jsme národ v očekávání a je tu jistá naděje, že věcy naberou spád.
04. 04. 2012 | 12:14

s... napsal(a):

DF

Souhlasí, jen ten odchod Třeštíkové byl až podezřele rychlý. Buď neměla odvahu a nebo není bezúhoná. Myslím, že když přijde posel z ODS, musí člověk počítat s tím, že se zalehne na matrce, nikoliv že přichází podebatovat o podpoře festivalu moderního tance.
04. 04. 2012 | 12:20

rejpal napsal(a):

Yosif K
Myslím, že budeme chytřejší, až uvidíme kandidátku ČSSD pro příští volby. Pokud na ní bude Březina, Palas, Hulínský a pár dalších podobných jmen, bude ta strana pro mě nevolitelná (bez tak nemám v téhle věci stále rozhodnuto, ale těžko budu volit jakoukoli stranu s 1% podporou, hlavní strategií je pro mě střídání).
04. 04. 2012 | 12:32

ali napsal(a):

23anezka12@gmail.com
paní Anežko, je fakt, že velkou bandu dětí od 6 do 15 let bych nechtěla mít na krku a že se v podstatě hluboce skláním před učitelským "řemeslem".
Na druhou stranu zase vidím, že za 22 let se toho ve školství moc nezměnilo a zkostnatělost škol zvláště v menších a malých městech je zoufalá. Vím, že učitel(ka), co nastoupil(a) do praxe ještě za totality a čeká na důchod, těžko bude měnit zaměstnání. Ale o koho jde v první řadě jsou děti. Vychovala jsem 2 děti a nyní mám tři vnučky ve školním věku a v téže škole a když se podívám zpětně, vidím ty samé učitelské tváře (což je jedno) se stejnými způsoby, jako to bývalo. A to je smutné zjištění..děti se mění, to co my jsme nesměli je dnes normální (např. líčení se děvčat na základce, či zapálit si cigaretu ledva se vyjde ze školy, nebo vstup do kina na nepřístupný film se trestalo 2 a 3 z chování), ale učitelé změní pouze nějaká nařízení či osnovy, ale ne myšlení či způsoby vůči dětem..děti pořád zůstávají "pracovním materiálem" bez osobnosti..
04. 04. 2012 | 12:47

Zdeněk Brom napsal(a):

jirihavel

Cituji: "Reformy českého školství a jeho liberalizaci vymysleli ve skutečnosti "odborníci," zpravidla z pedagogických fakult."

Tak to není celá pravda. Pouze část, které oba ministři naslouchali. Žádné debata veřejnosti a odborníků se nekonala. Část odborné veřejnosti byla dokonce ignorována. Eduard Zeman měl navíc poradce Ježka, který vykřikoval, že ve školství nebude lépe, dokud rodiče nebudou na učitele podávat trestní oznámení. Za to dostal místo ředitele nějakého toho ústavu při MŠMT. Tvorba RVP za Buzkové byla tragédie. Prvně bylo stanoveno, od kdy školy začnou učit podle svých vzdělávacích plánů. Ostatní se poddá.

Malá perla. Na Výzkumném ústavu pedagogickém pracoval na reformě člověk, který v pracovní době psal i pomlouvačné články proti tomu, za co byl placen.

Cituji: "Reformy tyto však zuří od roku 1990."

To není pravda.
Mimochodem, ČSSD v podstatě není schopna kloudně sdělit svoje představy ve školství a nemá vyprofilovanou osobnost, která by představovala nějaký program nebo vizi.
04. 04. 2012 | 14:40

Zdeněk Brom napsal(a):

Pepa Řepa:

No nechci to hrotit, ale v určitých oblastech byla. Dokonce prý rozkošně podupávala vztekle nožičkou, že to bude tak, jak ona chce.
04. 04. 2012 | 14:42

Zdeněk Brom napsal(a):

Jáchym:

Asi tak :)

Ale moc-li ono těch dobrých ministrů bylo?
04. 04. 2012 | 14:45

pgjed napsal(a):

Příteli rejpale, tak Jan Sokol, disident, praktikující katolík, mající poměrně blízko k některým lidoveckým politikům, málem zvolený prezidentem. Nestalo se tak jen hlasy komunistů a Kalouska. A na ministra školství? Kdy nastala ta ta názorová proměna? Kterou jinak chválím!
04. 04. 2012 | 17:33

Stařeček napsal(a):

"říkali, že máme jimi tak skvěle vzdělané učitele, že je nesmíme svazovat nějakými osnovami, a že mají mít ve svých pedagogických rejdech úplnou svobodu."
To je absolutní pravda. Ovšem, zapomnělo se říci co, že musí prvňák umět, aby postoupil, ..................co deváťák, aby vyšel, co učeň, aby mohl pracovat v oboru, co středoškolák a průmyslovák, aby zmaturoval. Pokud kantor naučí víc, je to jedině dobře a měl by být dle toho ohodnocen. A co ministr, co by měl umět. No asi řídit ministerstvo, aby tento resort prosperoval. Stejně tak vláda. Pokud to neumí, nemají tam co dělat. To se ovšem už 22 let neděje a proto jsme tam, kde jsme.
04. 04. 2012 | 17:48

Zdeněk Brom napsal(a):

Stařeček:

Nezapomnělo. Učitelé z terénu i fakult žádali tvorbu standardů. Jenže E. Zeman to nepochopil a P. Buzková asi nevěděla, co to je.
04. 04. 2012 | 18:29

rejpal napsal(a):

pgjed
Já nikdy s Janem Sokolem problém neměl. Vždycky jsem ho pokládal za slušného člověka. Což je možná v nejvyšších kruzích jednou z nejcennějších a nedostatkových deviz.
04. 04. 2012 | 19:39

Jiri havel napsal(a):

Zdeněk Brom
Osobně jsem se účastnil dlouhých desítek diskusí ke školství, přečetl jsem stovky článků a desítky dalších napsal, vystupoval k věci ve stovkách případů a spolupracoval jsem i na zprávě McKinsey. Tam bylo ostatně dotazováno cca 500 lidí z praxe. Na zprávu stačí kliknout.
Stranická zelená kniha školství byla k dispozici jako první, konalo se kolem ní asi dvě desítky diskusí, několik na konferencích školskými odbory, dostal jsem připomínky asi stovky lidí. Stačilo kliknout.
Současná představa školství redigovaná současným stínovým ministrem školství Marcelem Chládkem je na internetu týdny. Stačí kliknout. Kolega Chládek je vidět na obrazovce obden.
Těšíme se vřele na Vaše připomínky.
04. 04. 2012 | 21:56

Scarabeus napsal(a):

jirihavel:

Vrchol nekompetentnosti mezi ministry je Drábek, doporučuji k přečtení diskusi pod jeho posledním blogem.

Váš místopředseda v PS Drábka dobře "napálil".
http://www.youtube.com/watch?v=WNL5_8JDsuM
04. 04. 2012 | 22:53

Pepa Řepa napsal(a):

Brom
přečetl jsem si veselého docenta ještě jednou. Je pozoruhodné, jak se drží zpátky pokud jde o odsouzení plzeńských práv. Řekl bych, že je trochu v obraze. Nebaští pohádku o statečné Vladimíře a pracovitém a čestném Jindřichovi.
05. 04. 2012 | 07:23

gaia napsal(a):

tak si musím pochválit svůj vlastní příspěvek ze včera z 8:24, zejména tu pasáž, cituji...

Dobeš byl možná nejdražší, i toto by měl někdo sepočíst, ale vrátí se jednou někam i Dobeš, něčím se živit bude muset.
a již se dozvídá, že dotyčný bude dělat na ministerstvu školství poradce.
Lidé bděte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Když ještě napíši, že to tady nedopadne dobře, tak se to taky splní

Teď to ale nebude Máme holé ruce, ale máme hole v ruce
05. 04. 2012 | 09:23

rejpal napsal(a):

gaia
Taky jsem si všiml. No být na jeho místě, taky bych rezignoval a šel tamtéž dělat poraděnka.
05. 04. 2012 | 09:45

vasja napsal(a):

gaia napsal(a):
tak si musím pochválit svůj vlastní příspěvek ze včera z 8:24, zejména tu pasáž....
-------------------------------
Taky se musim pochválit, neska asi postý a řikám, že nejlepším ministrem školství by byl pan učitel a poslanec Škárka, kterej je vidět v TV každej den.
Když Sosan adoptoval Humla, měl by brát i Škárku. Neprohloupil by.
05. 04. 2012 | 15:20

Xavier napsal(a):

chinese crystal beads wholesale
wish to accomplish basically stage for your bargain and customized for me personally or perhaps . In case the suit make demonstrate their most favorite a realistic one jacket guaranteed to visit

Other ordinary physical finishing procedures involve "calendaring", which makes use of stress and heat to manufacture tailor made shirts to be extra curvy and satiny. There's also a different process referred to as "peaching", which consists of depositing the tailored shirt using a rough surface to create it softer when touched. There are plainly dozens if not hundreds, of several other physical procedures of finishing that are used by manufacturers of fabrics and designer like Match Custom Shirts to possess your custom produced shirt really feel further comfy and appear additional eye-catching. Corporation is internationally known for its custom dress shirtsHow do you identify a fake check
Minha doce Alessandra Feliz Anivers Que essa nova idade lhe traga muita luz, paz, amor, sa abund realiza prosperidade, sucesso e harmonia. Que voc seja muito feliz! Namast ShalomP de Alexandre Luiz Magno
Paper Tole, also called three dimensional decoupage, is usually a paper craft that may be increasing in reputation. Discover how simple it truly is to make 3D images from paper.
Even though it is actually biologically rooted and rests on the phenomenon of hearing, listening is a lot greater than hearing. Listening pertains towards the domain of language, that is constituted in our social interactions with others. What differentiates listening from hearing is the truth that when we listen we bring forth a globe of interpretation. Listening generally implies interpretative understanding. When we ascribe an interpretation to a sound, we move from just hearing to the phenomenon of listening. We are able to listen when you can find no sounds. Silence, gestures, breathing, physique postures and movements all can and are interpreted.
- <a href=http://crystalbeadsu318.unblog.fr>nylon cord
</a>The Tale of Teacher

Related information:
<a href=http://pavebeads.webs.com>cheap shamballa beads
</a>
<a href=http://crystalbeadsr7t9.unblog.fr>disco ball beads
</a>
02. 07. 2013 | 12:38

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy