Spor o protikrizový scénář

22. 01. 2009 | 19:19
Přečteno 6885 krát
Celý říjen Mirek Topolánek a Miroslav Kalousek uklidňovali, že krize nehrozí a jiný názor je opozičním šířením poplašné zprávy. Proto máme rozpočet s absurdně pětiprocentním růstem. Tou dobou už krize okupovala české podniky. Listopadový propad průmyslové produkce 17,4 % byl v Evropě rekordní a byl doprovázen poklesem zakázek o 30 %. Dynamický propad zaznamenal vývoz, špatné zprávy hlásí stavebnictví. Burza spadla, trh nemovitostí zamrzl.

Krize se stala realitou a ekonomové by místo bizarních pěti procent ocenili i kladnou růstovou nulu. Krize ukazuje i na krizi ekonomického myšlení, které bylo v minulosti ovlivněno neoliberalismem. V řešení dominuje nové keynesovství.

Základní opatření jsou jasná. Centrální banka musí poskytovat finančnímu systému dostatečný zdroj levných peněz. Ohrožené finanční instituce mají být stabilizovány, aby nedošlo k řetězové reakci. Hospodářství potřebuje dodatečnou poptávku sníženou soukromým sektorem. Jakkoli věříme, že se má šetřit, šetřit v tuto chvíli znamená krmit krizi.

ČSSD ustavila krizovou skupinu v září minulého roku a nyní projednává třetí generaci přístupů. Vláda má zpoždění a hůře, nezahájila potřebné administrativní kroky. Výzvu opozice k jednání vláda odmítla a opoziční přístup znectila bez znalosti obsahu. Vláda sice mluvila o pozvání opozice do Národní ekonomické rady vlády, avšak žádné skutečné pozvání nikdy neučinila. Šlo o mediální trik. Média tvrdí, že opozice odmítla, ale k jednání nedošlo…

Přístup ČSSD byl interně oponován a o vyjádření byli žádáni i ekonomové z druhé strany spektra. Materiály jsou od října veřejně dostupné. Máme proto podrobný obraz přijetí či odmítání hlavních návrhů. Shoda panuje v potřebě většiny institucionálních změn, které by umožnily zachování funkčnosti a pomoc ohroženým subjektům. Shoda panuje v podpoře exportu. Soulad je v tom, že není zapotřebí zvyšovat objem regulace, ale její kvalitu a preventivní působení. Všichni ekonomové, a dokonce i vládní představitelé souhlasí s potřebou povzbuzení domácí ekonomiky na úkor výrazného schodku veřejných rozpočtů. Ve většině opatření vláda bude ČSSD kopírovat.

Rozpor je v tom, že vládní ideologie neumožňuje přijmout postupy, které jsou standardní a naopak bude trvat na postupech nyní nestandardních. Vládní „reformy“ akcelerují krizi. Vláda dosud znala jediný postup: snížit daně a seškrtat sociální systém. To chce uplatnit bez ohledu na to, že i vždy opatrný Mezinárodní měnový fond říká, že snížení příjmových daní bohatším je nyní neproduktivní. Ti vystrašeně peníze ušetří, nevytvoří poptávku a na straně zdrojů budou snížené daně chybět. MMF doporučuje investovat do sociálních systémů, protože tyto peníze zaručeně poptávku po domácích službách a zboží zvednou.

Vláda a někteří ekonomičtí ideologové chtějí snížit daň z příjmu podnikům. V období krize ovšem běžné podniky zisky nemají a ani po krizi daně platit nebudou, protože daňově uplatní minulé ztráty. Tři až pět let nebudou platit daně… Zisky dnes mají jen monopoly. Snižování daní monopolům je neproduktivní. Dodatečné zisky se vyvezou nebo uloží do rezerv. Proto ČSSD doporučuje pobídkami a zrychlenými odpisy snižovat daně jen, když podnik investuje.

Vláda si neuvědomuje, že sociální záchranná síť byla nastavena pro období prosperity, aby motivovala pracovat. Nyní nebude k čemu motivovat, protože chybí práce. Do nezaměstnanosti propadnou lidé, kteří měli dosud slušné platy a celý život pracovali. Pád rodin do bídy a beznaděje má svou materiální, sociální a politickou dimenzi. Už jednou tento proces v Evropě vyústil do hnědého a následně rudého řešení. Investice do sociálního systému není jen povzbuzením poptávky, ale také významnou obranou demokracie a sociální soudržnosti. To je i smysl obnovení běžné evropské daňové progrese.

Vláda a část jejích expertů příliš nechce připravovat scénář pro prohloubení úvěrové a poptávkové krize. Nabude-li krize drsnějších rozměrů, nebude možno užít postupy, které známe z čištění bankovního sektoru a restrukturalizace po roce 1998. Instituce tohoto typu byly zrušeny a jejich obnovení není legislativně ani věcně triviální. Opatření v tomto směru mají zpoždění, které může mít fatální důsledky.

Spor vyvolává případné snížení DPH. ČSSD nenavrhuje radikální variantu, kterou realizuje Británie jako snížení základní sazby DPH. Chce povzbudit poptávku dočasným snížením snížené sazby DPH. To je rozpočtově méně náročné. V tvrdé konkurenci, která na trhu je, dojde k rychlému promítnutí do cen. Jde o okamžitý poptávkový stimul, v tom je výhoda.

Lze pokračovat podrobnějším výčtem. Rozdíly v přístupech jsou vcelku jasné a zmapované. Nemají jen ekonomický charakter. Je věcí politického rozhodnutí, jaký směr se ze škály přípustných řešení zvolí. Tato vláda má zpoždění. Zpoždění a následný chaos zřejmě odkáže další vládě. Děkuji, nechci.

Psáno pro Hospodářské noviny

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Pavel Kohout, ekonomický analytik napsal(a):

Finanční krize je za námi, jdu si nakoupit další akcie, dokud jsou levné.
22. 01. 2009 | 19:28

Blue Jay napsal(a):

Havel, Paroukuv novej fetish,
Proboha Havle! Pisete...
ČSSD ustavila krizovou skupinu v září minulého roku a nyní projednává třetí generaci přístupů .....Vláda sice mluvila o pozvání opozice do Národní ekonomické rady vlády, avšak žádné skutečné pozvání nikdy neučinila. Šlo o mediální trik.....Vládní „reformy“ akcelerují krizi...Vláda si neuvědomuje, že sociální záchranná síť byla nastavena pro období prosperity,...( a proto vlada CSSD utracela v obdobi prosperity jak se dalo).

Je smutne pozorovat premenu pedagoga na uzvatlanou politickou loutku. Kde je Vas navrh na skolne pedagogu Havle? Zda se ze vam to soudruh Paroubek stranicky "vysvetlil" a Vy uz chapete ze jste se mylil.
22. 01. 2009 | 19:38

Vilém napsal(a):

ČSSD svými reformami z roku 2004 a 2006 zničila sociální systém v oblasti politiky zaměstnanosti a v oblasti pomoci chudým. Proto by bylo na místě nikoli pokřikování na vládu, nýbrž především sebekritika a také nekompromisní vyvození odpovědnosti vůči nezpůsobilým lidem, kteří se podíleli na tehdejší nenávistné kampani proti sociálnímu systému. Konkrétně pan Havel ještě v předvečer krize v září 2008 sepsal nepříčetný elaborát, kde naprosto nestoudně stavěl na roveň příjímání sociální pomoci kriminalitě a naopak dětinsky vychvaloval "středostavovské" hodnoty. Takový člověk postrádá věrohodnost jako hlasatel náhlé sociálnosti a výborně by se hodil leda na záskok do ZOO za chameleóna. Totéž v nemenší míře platí prakticky o všech politicích ČSSD.
22. 01. 2009 | 19:39

Kanalnik napsal(a):

A neco k veci byste, panove diskutujici, nemeli?
22. 01. 2009 | 19:54

buro napsal(a):

Vláda má tři varianty.Tedy počítá,že to může dále běžet ve dvou extrémních i jedné střední poloze.Jde jen o operaci s budgetem,nic víc.O jiném se nepíše-jak se zde uvádí a rozvádí.Pro voliče ČSSD zde diferenciace opatření bude brána jako "vlastní receptář",jeden z více navrhovaných,bude jim unikat jeho celek-smysl.Krize je přemet kapitálu do neúčinné -nefungující pozice.Ta gymnastika ho "rozcvičit a rozhejbat" není zatím nikde a odnikud srozumitelná,přesvědčivá,jsou to samé další hádanky.
22. 01. 2009 | 19:56

Blue Jay napsal(a):

Soudruh Jiri Havel..ctete pratele
http://www.cdkbrno.cz/rp/cl...
22. 01. 2009 | 19:57

Blue Jay napsal(a):

Mlady Jiri Havel v SSSR,

V úvodu musím zmínit naše první setkání, neboť má pro dnešní debatu svůj význam. Skoro přesně na den před osmnácti lety, v únoru 1988, jsme nastoupili do letadla směr Moskva a byli jsme na celý týden hosty sovětské akademie věd. Já a Jiří Jonáš z Ekonomického ústavu ČSAV, Pavel Mertlík a právě Jiří Havel z Vysoké školy ekonomické a možná ještě někdo další. Nebylo nám z počátku vůbec jasné, proč právě nás, tehdy mladé ekonomy, pozvali na seminář, nicméně brzy jsme to pochopili. Střídaly se na nás po celé dny jednotlivé kapacity tamější akademie, všichni ti Abalkinové a další, kteří měli celá předchozí desetiletí absolutně jasno a rozvíjeli takzvanou politickou ekonomii socialismu, což bylo zpravidla obhajování, fantaskní přemílání, vzájemné opisování a reformulování starých marxleninských pouček. Tito lidé, věčně citované ikony a mistři žvástu a prázdných slov, cítili pod tlakem zuřící perestrojky potřebu něco nového vyprodukovat. Chtělo se to po nich a oni nevěděli jak. Takže opatrně, skoro tři roky po nástupu Gorbačova, začali experimentovat a někteří z nich se dokonce chtěli stát "rynočnikami" a usilovně hledali "gdě zaryta sabaka socialističeskovo chazjajstva". A protože si nebyli jistí (a na druhé straně si chtěli leccos ověřit a něco se i dozvědět), nepozvali staré české normalizační pardály, ale právě nás. Po každé prezentaci byla diskuse, kdy opravdu usilovně pátrali, co si o tom myslíme a jestli by to tak mohlo fungovat. Opatrně se ptali, jak se to u nás řešilo v roce 1968 a kdo se tím či oním problémem u nás zabýval. Nemluvili o liberalizaci cen, deregulaci, privatizaci a budování tržních institucí, mluvili jako Ota Šik. Tedy v rovině pojmů socialistický trh, samosprávné podniky, strategické plánování a tak podobně. S Jiřím Jonášem nás už tehdy překvapilo, že vedle vcelku odborně věcného Mertlíka Jiří Havel sovětské soudruhy celý týden důsledně poučoval, aby se nedali na revizionistické scestí, aby neustupovali a důsledně se drželi tradičního marxleninského instrumentária a institucí státem řízené ekonomiky coby jedné továrny a jedné kanceláře. To nás s Jiřím Jonášem opravdu pobavilo a zároveň vyděsilo, takže jsme mu v legraci řekli, že je poslední žijící marxista. No a on se na nás tehdy obořil se slovy: "A co vy, vy liberálové...". Řekl to s takovou mírou znechucení a odporu, že si to pamatujeme dodnes.
Napsal Karel Kriz.
22. 01. 2009 | 20:05

SuP napsal(a):

Kdyby mě vyhodili z práce a přišel jsem o zdroj peněz a pan Havel by mi poradil, ať zbytek utratím a jdu si půjčit, myslel bych si, že je vůl.
Co si ale mám myslet, když to radí celému státu, to opravdu, ale opravdu nevím...
22. 01. 2009 | 20:06

StandaT napsal(a):

Kanalnik: A co k věci chcete slyšet? Mnoho variant není.

A) ODS je fuj
B) ODS je fuj fuj a ještě jsdnou fuj
C) Topolánek a Kalousek jsou fuj
D) Topolánek a Kalousek jsou fuj fuj a ještě jednou fuj
E) ODS, Topolánek a Kalousek jsou fuj
F) Vláda a ekonomové, kteří mluví s vládou, jsou fuj

Nad kterou z variant chcete věcně debatovat?
22. 01. 2009 | 20:12

Blue Jay napsal(a):

Me je Havla lito,
Jsem z rodiny chirurga a profesorky UK. Bohudiky, a to nerad rikam, se nedozili prostitutky jako Havel. On se nechal koupit za par grosu. I kdyz vi ze skolne je potreba..se toho vzdal...i kdyz vi ze lze..tak bude lhat v barve sve strany. Proboha co je to za pedagoga? Z nej si maj mladi lide brat priklad?
22. 01. 2009 | 20:17

stále rebel napsal(a):

To psal ekonom, máte můj souhlas.
Odpoledne jsem slyšel vyjádření Římana. Nevím zda je v tom člověku více hlouposti nebo arogance, ale jedno vím, s podobnými „experty“ ve vedení státu se máme opravdu čeho obávat.
22. 01. 2009 | 20:22

Neopřemyslovec napsal(a):

Svatá slova.
Socialisté existují právě jenom proto, že kapitalismus vytváří bohatství, silnou střední třídu a demokratický systém. To je dobrá líheň pro marxisty a jiné šarlatány, kteří (nejen) v minulosti buď šířili šílené myšlenky a uchylovali se přitom paradoxně (ovšem zcela logicky) pod demokratickou i ekonomickou ochranu kapitalismu(jako třeba Karel Marx), nebo tyto myšlenky rovnou v praxi prosadili (jako Lenin, Pol Pot a jiní zločinci, za kterými jsou dobré školy a miliony mrtvých - hladem, nemocemi a terorem).
Jiří Havel sovětské soudruhy celý týden důsledně poučoval, aby se nedali na revizionistické scestí, aby neustupovali a důsledně se drželi tradičního marxleninského instrumentária a institucí státem řízené ekonomiky coby jedné továrny a jedné kanceláře. To nás s Jiřím Jonášem opravdu pobavilo a zároveň vyděsilo, takže jsme mu v legraci řekli, že je poslední žijící marxista. No a on se na nás tehdy obořil se slovy: "A co vy, vy liberálové...". Řekl to s takovou mírou znechucení a odporu, že si to pamatujeme dodnes.
Nyní všichni víme proč se J.Havla tak štítíme!!!
22. 01. 2009 | 20:26

Blue Jay napsal(a):

Stale rebel?
Ze vy si v cele statu prejete KSCCSD? Vse bude skoro zadarmo. Zdravotnictvi, doprava,..a mozna i jidlo. Rebele? Kdo ale za to zaplati? Tech 10 procent co tak nenanavidite? Pocitam ze vy nezaplatite ani haler. Jen budete do nekonecna hloupe remcat.
22. 01. 2009 | 20:30

karelhá napsal(a):

SuP
22.01.2009 20:06:04
prozraď, kde jsi to, na co reaguješ četl? A uveď odstavec a řádek, abych si to mohl přečíst.
22. 01. 2009 | 20:34

Blue Jay napsal(a):

Hej Neopremyslovaku,

Nikdo se Havla nestiti. Clovicka ktery prodal svou integritu za stranickou gresli je me spise lito. Ja se stitim lidi jako Dryml...snad Havel nepropadne tak hluboko. Ale kdo vi.
22. 01. 2009 | 20:36

SuP napsal(a):

Krelhá -
Chytrýmu napověz, blbýho kopni do hlavy (se říkalo za nás). A jestli jste to v tom článku neviděl, není Vám pomoci.
22. 01. 2009 | 20:40

Zacheus napsal(a):

Myslím si, že vytahovat na Jiřího Havla nějaké jeho výroky z doby před 20 lety, pokud vůbec padly, je poněkud podpásová argumenace.

Na způsob řešení krize jsou samozřejmě různé názory. Jiný ekonomický expert ČSSD Jan Mládek v dnešním Právu nabídl mimo jiné i toto řešení:

"Zvýšit vládní výdaje. Jsou tou nejrychlejší metodou, jak udržet ekonomiku v chodu. Není třeba ani vymýšlet nějaké melagomanské projekty.Stačilo by, kdyby se rozběhly akce typu protipovodňových opatření, oprav silnic druhé třídy, výstava rybníků, dálnic, železničních koridorů".

Podle mne bez aktivní role vlády krizi vyřešit nelze - to přiznal i odstupující prezident USA Bush, když připustil, že šel proti "zásadám trhu", ale odůvodnil svůj postup právě probíhající krizí. Úvahy na téma, že "vláda tady není od toho, aby vařila pivo" jsou sice hodny ekonomického liberála, ale současná situace si vyžaduje jiný, pragmatický a dynamický přístup. A především pokud možno rychlý.
22. 01. 2009 | 20:42

Zacheus napsal(a):

opravuji...argumentace...
22. 01. 2009 | 20:44

Kamil napsal(a):

Pan Havel může publikovat tak ve Večerní Praze.
Hezký večer.
22. 01. 2009 | 20:54

Matrix napsal(a):

Zacheus
Jenomže stavba není jako výroba smetáků. Pokud nejsou připraveny projekty a to nejsou, je to na léta. Takže hezký výkřik, ale jen výkřik.
22. 01. 2009 | 21:00

Janko napsal(a):

Pan Havel posměšně píše, že v říjnu Topolánek nic netušil o krizi, což podporuje uvedením listopadového propadu průmyslové produkce 17,4 %. Kdy bylo toto číslo známo?
22. 01. 2009 | 21:23

SuP napsal(a):

Zacheus -
A hlavně - když nebyly peníze na infrastrukturu v dobách konjunktury, kde se mají asi vzít teď, když je tadlecta jejich krise?
22. 01. 2009 | 21:25

grőssling napsal(a):

Stav naší ekonomiky je podobný lodi, do které na rozbouřeném moři stále víc a víc zatéká. Velení spolu s kapitánem říká, že jednak té vody je jen málo a i kdyby jí časem přibylo, nemá stejně smysl s tím něco dělat. Na moři už to tak chodí.
Hledal jsem na českém internetu, co říká krizi Barak Obama. S překvapením jsem zjistil, že kromě BL, nikde překlad inauguračního projevu není. Ani nejdůvěryhodnější server Junge Front Heute, ani Neaktuálně-Aktuálně.cz prostě nikde. Neaktuálně-Aktuálně pouze zmínilo, že Čína sice projev uveřejnila celý, ale vymazala z něj zmínku o vítězství US na komunismem ( což je věru z úst představitele státu, který se u komunistické Číny zadlužil 2 biliony USD humorné prohlášení ).
To český čtenář takové štěstí nemá.
Tak mi připadá, že se naši pravověrci nějak Obamy bojí jako Husák Gorbačeva. Doufám, že Obama nedopadne stejně.
Jinak pasáž o tom proč je krize, co s ní a jaké jsou její souvislosti politické a sociální je v projevu velmi zajímavá. Pokud by Obama řekl americké veřejnosti, že nejlepší je nedělat nic a podporovat firmy jako GM, jako to říká náš Mýra, asi by jej vynesli v zubech z Bílého domu.
22. 01. 2009 | 21:26

RUMCAJS napsal(a):

Souhlas se SuPem. Kde berete tu víru, že snížení daní nízkopříjmovým povede k poptávce, kdežto u vysokopříjmových k šetření ? To jste měli v LD asi pěknou pařenici.

Jinak souhlas se stimulem formou zrychlených odpisů či přímo odečtu části nově pořízené investice jak to bylo za tatíčka Klause.
Naopak zase nesouhlas se snížením již snížené daně. To je jenom populistický krok. V této sazbě přece nejsou žádné průmyslové výrobky ani ty zpropadený auta. Já bych spíše tohoto využil k přiblížení těchto dvou sazeb a snížil tu zvýšenou. Stálo by i za zamyšlení zda nesnížit spotřební daň.

Nevím, jestli krize už odchází, jak píše Pavel Kohout, ale určité oživení vnímám. Doufám že to není jenom zlepšení, které bývá v těsné blízkosti smrti.
Lojza říkal, že nejhorší je za náma a pomalu se začneme nadechovat. A to díky koruně o hodně rychleji jak Slováci.Je ale nutné, aby stát necpal peníze do udržení současné výrobní produkce aut. průmyslu, ale spíše eliminoval sociální dopady způsobené jeho redukcí. Trh si sám postupně tyto nové kapacity převede tam, kde je přirozená poptávka.

Doufám, že si zase nepletu pentle, ale únorová čísla myslím budou mírně optimistická.
22. 01. 2009 | 21:27

Germanicus napsal(a):

"...kapitalismus vytváří bohatství, silnou střední třídu..." tak pravil Neopřemyslovec.
No jo, ale v době krize a nejistoty střední třída propadne panice a utíká pod ochranná křídla státu. V Americe se tak vyděsila, že zvolila Obamu. V Česku ve všech krajích socany, Paroubek, neParoubek , Rath, neRath.
Pánové pravověrní, začínají se hroutit pravdy, kterým jste věřili. Občas mi připadáte jako aparátčíci před 20 lety, kteří nechtěli věřit, že jejich věčné pravdy jdou do kolapsu.
No, tak aspoň zapojme obyčejný selský rozum. Největším naším hopodářským partnerem je Německo. Tož inspirujme se jejich přístupy k překonání krize. Program socanů, který prezentují pánové Mládek a Havel je, myslím, do značné míry inspirován evropskými (německými) zkušenostmi.
22. 01. 2009 | 21:30

Janča napsal(a):

Blue Jay, vy si zde vždy chodíte přihřát svoji polívčičku.A svojipravdu vydáváte za neomylnost ať už je autorem blogu kdokoli z levého bloku. A vaše argumenty jsou často úsměvné. Já vám doporučuji, já vás zdvořile žádám: napište svůj fundovaný blog a požádejte zde o jeho publikování. Třeba se do vás oponenti nebudou strefovat a budete jen chválen.
22. 01. 2009 | 21:36

Pocestny napsal(a):

Jo, tak na tohle jsem se těšil, socanské kdybybylyvdeliryby.

Jistě si všichni všímáme, jak věcnost a jiné positivní vlastnosti jedince jdou vepsí, jak bují extremismus, jak se člověk přetváří v ten "orgán státní moci", za který se souzi na fotó tak rádi drží....

Pan Havel mi připomíná oblíbeného hrdinu Renčínova vtipu o rogallistech.

Chlapík se sbírá z hromady trubek a hadrů řka: "V první fázi letu jsem si připadal jako orell, v druhé jako naprostý blbec".

Ty nesmysly, které tu presentuje už dávno známe, tedy ne my češi, ale my pendleři mezi UK a ČR.

Zde prosím jedno názorné shrnutí zásluh brtiského socana o stát
http://www.telegraph.co.uk/...

zde levicový Guardian
http://www.guardian.co.uk/b...

tak to bude vypadat po deseti letech "soustředěného úsilí o trvalý růst lží o sociálním státu blahobytu", když necháte našeho Darlinga Havla sedět u opratí.

Pokud bychom ale opravdu chtěli znát názor sociálního demokrata, tak si místo téhle huspeniny přečíst něco od člověka, který netrpí Havlovou fasntas ze sama sebe a své rostoucí vicerovnosti mezi souhy přáteli.
Doporučuji zde:

http://ekonomika.idnes.cz/v...
22. 01. 2009 | 21:40

Pocestny napsal(a):

Veselej docente, jak je tak čtu, tak si čím dál víc libuju ve jménu Jiří Rusnok....

Jako hyena, která se právě ujistila, že ten "kašpárkův hrobeček" ucítila správně, jen co sem vlezla, se raduji nad stálou ostrostí svých smysl

Po přečtení rozhovoru s Rusnokem se zdáte být poněkud nešťastným druhem docenta, je vidět, že PRD principy zvítězí nad člověkem nejpozději půl roku před volbami..
22. 01. 2009 | 21:48

grőssling napsal(a):

Rumcajs, fakt se to lepší ? To už tady psal Kohout v srpnu. Nevím jak v Řáholci, já občas mrknu, jestli se ještě potí Amerika a Prusko. Tam to jde pořád od deseti k pěti, tak odkud by měl podle Lojzíka vzejít nějaký růstový impulz ?
Průmysl listopad u nás -13 % meziročně ( pan Havel píše bez korekce o sezónní vliv - 17 ), Prušák -30. Časově za Prušákem pokulháváme určitě o 2-3 měsíce.
Tak můžeme čekat prosinec -17 a leden -20 ( Škodovka začala později, Hyundai se moc nedaří ). Že by to únor napravil ?
22. 01. 2009 | 21:59

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden urážlivý komentář, který byl v rozporu se záměrem těchto stránek, i.e. poskytovat prostor pro věcnou a korektní diskusi.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
22. 01. 2009 | 22:03

aram napsal(a):

Blue Jay, Neopřemyslovec: nemusíte nám to zprostředkovávat, my umíme taky kliknout a přečíst si to sami. Mimo to vytrháváte z kontextu a navíc co se vám nehodí, to sem nekopírujete. Typické.
22. 01. 2009 | 22:03

Germanicus napsal(a):

Rumcajs:
Hrozně rád bych sdílel Tvůj optimismus (ohledně toho, že nejhorší je za námi), ale obávám se, že je to teprve před námi (teda to nejhorší). A k té koruně... to jsme myslím pěkně pros, teda prošvihli. Měli jsme jít na euro společně se Slováky. Pros, teda prošvihli jsme optimální dobu a myslím,že nás to bude hodně mrzet. No uvidíme, čas, řekl bych nejbližší budoucnost nás rozsoudí. Ale souhlasím s Tebou, že Hanušovické pivo je vynikající, zejména Šerák.
Pocestný:
Teda já zas tak veliký rozdíl mezi Rusnokem a Havlem s Mládkem nevidím. V tom zásadním se shodují a ostatní jsou partajní (a předvolební) hrátky.
22. 01. 2009 | 22:10

ver napsal(a):

pane Havel a rodinný rozpočet vedete Vy , nebo manželka ?
Uměl byste provozovat malou firmu v otevřeném , konkurenčním prostředí a to tak , že byste odváděl přes 50% přímých plateb státu ( pro jednoduchost pominu režii ) s tím , že peníze byste musel vydělat ?
22. 01. 2009 | 22:16

Hlavsa napsal(a):

Ajaj, RUMCAJS si pěkně naběhl, ten první příspěvek si zcela určitě dělá legraci z pana Kohouta a jeho srpnového příspěvku http://blog.aktualne.centru... . Možná má ty akcie "se slevou" ještě schované .... .
22. 01. 2009 | 22:24

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem dva hrubě urážlivé komentář ("pouliční prostitutka" a hanlivé komolení názvu strany), které byly v rozporu se záměrem těchto stránek, i.e. poskytovat prostor pro věcnou a korektní diskusi.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
22. 01. 2009 | 22:47

RUMCAJS napsal(a):

grőssling ,Germanicus :

Naše garáž a naši zákazníci se pohybujou v oblasti, která jako takřka první signalizovala krizi.Tou je výroba stavebních strojů.
V podstatě od listopadu partneři ostavili linky. Takže zatímco se ještě politici opájeli 3 měsíce starými statistickými čísly, u nás bylo smutno.

Předpokládám, že oživení se začne nejdříve projevovat v této oblasti.

Nyní se někteří začínají pomalu rozjíždět. Nesměle ale přeci jenom ,první nádech je tu. Někteří oznámili rozjezd na dubem.

Tak proto ten optimismus. Předpokládám ale, že automobilového průmyslu se oživení týkat nebude.
22. 01. 2009 | 22:47

ujo napsal(a):

Rumcajsi, ne že bych to Vaší loupežnické rodince přál (jste přeci takový malý kapitalista, nebo ne?) ale až si přijdete na pracák do Jičína pro dávky a oni řeknou: nemáme, budete psát asi trochu jinak.

Samozřejmě přeháním, Vy budete mít asi dost dlouhou dobu z čeho brát, ale na všichni jsou na tom stejně ( co vaši zaměstnanci?)

A zkuste se zamyslet: střízlivý a věcný Havlův článek je s kapitalismem konformní, jenom některým fanatikům vadí . Opravdu to totiž nevypadá dobře a experti typu Topolánka, Římana atp. (u Kalouska je to jinak, hraje vabank) nevědí, která bije.

Upřímně se obávám, že bude hůř.

Pro autora: snížení dph z 9% asi skutečně zbaští řetězce a jim
podobní
22. 01. 2009 | 22:53

Blue Jay napsal(a):

Se omlouvam Stejskale,

Havel neni poulicni prostitutka. Te bych si aspon vazil. Nema jeho vzdelani.
22. 01. 2009 | 22:55

Germanicus napsal(a):

Rumcajs:
Tož držím palce. O to víc by to chtělo nějaké státní zakázky (do stavebnictví). :-)
22. 01. 2009 | 22:57

Ford napsal(a):

ehm takže co řekl Kalousek?
* HN: Dorazila tato krize do Česka?

Kalousek: Americký trh je obrovský, takže se ta infekce šíří do celého světa. Hovořit o krizi u nás je naprostý nesmysl: žádná tu není.

* HN: Není to ale jen otázkou času?

Kalousek: To mohu vyloučit. Neznamená to ale, že to nebude mít žádný dopad na českou ekonomiku. Už na jaře jsme počítali s ochlazením ekonomiky z předchozího růstu 6,5 procenta na tehdy ještě konzervativních 4,8 procenta.

* HN: Ani to už neplatí.

Kalousek: Je zřejmé, že kvůli finanční krizi bude to ochlazení větší. Nicméně česká ekonomika je ve velmi slušné kondici. A český bankovní sektor je absolutně zdravý. Pro Česko to tedy neznamená, že nebude bohatnout. Nestane se nám nic horšího, než že budeme bohatnout o něco pomaleji, než jsme zvyklí. Ale stále budeme bohatnout.

Na co řekl expert z ČSSD:
INTERVIEW HN MILAN URBAN, ministr průmyslu a obchodu:

Rekordní růst české ekonomiky na první pohled dává za pravdu vládě, která poskytuje miliardy na investiční pobídky zahraničním firmám. Je však taková politika skutečně prozíravá, nebo se naopak Česku vymstí třeba závislost na stále sílící automobilové výrobě? ,,Vůbec se toho nebojím, automobilový trh přece nepodléhá dramatickým krizím," tvrdí ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD). Polemizuje i s dalšími výtkami opozice: prohlubováním závislosti země na ruské ropě nebo malým využíváním obnovitelných energií
22. 01. 2009 | 22:59

Blue Jay napsal(a):

Urban Forde?

Neni to ten ekonom co navrhuje kupovat jen Ceske? Neucil ho "docent" Havel?
22. 01. 2009 | 23:03

RUMCAJS napsal(a):

ujo:

Věřte mi, že obyčejní lidé jsou na tom daleko líp, jak většina "výrobních kapitalistů".
Hodně z nich v době růstu investovala a zajišťovala úvěry osobníma směnkama.
Zaměstnanec skončí max. na pracáku. Kapitalista pod mostem.
22. 01. 2009 | 23:04

RUMCAJS napsal(a):

Germanicus:

Nám by to určitě píchlo. Ale společnosti z dlouhodobého hlediska nejspíš ne.

P.S.
Ale košile bližší kabátu a tak věřím, že naši partneři lobují, co jim síly stačí.
22. 01. 2009 | 23:08

vlk napsal(a):

No když Kohout říká, že finanční krize je za námi, tak to bud e hodně hodně zle! A levně akcie nakupoval už loni v srpnu... Ještě je držíte? Nakoupil jste fakt dobře! Mohu vám pogratulovat?
Momentálně je Dj opět -1,5% a mMicrosoft ,CITI a BoA a GM vypadají takhle:
GENERAL MOTORS CORP. REG... 3,320 USD 22.01. 22:01:52 -5,95%

MICROSOFT CORP. REGISTER... 17,110 USD 22.01. 22:00:08 -11,71%

BANK OF AMERICA CORP. RE... 5,710 USD 22.01. 22:02:22 -14,52%

CITIGROUP INC. REGISTERE... 3,110 USD 22.01. 22:01:01 -15,26%
Jo jo , finanční krize skončila Kohhoute.

Nicméně, docent Havel má pravdu. Sedí každé písmeno. Tahle parta geniu ze Strakovky není schopna vůbec ničeho, kromě ideologických blábolů.

No a pěkné je , že vláda variantně vapracovala předělaný státní rozpočet. A už také počítají i s mulovým růstem...To je fakt pokrok. Já tad y před měsícem předpověděl, že růst bud e záporný ve výši dvou procent..... Uvidíe, kd y geniální Kalousek s e propracujek tomuhle číslu...

Pro Rumcajse:
Loupežníku, máš smůlu, stavebnictví se nevzpamatuje hned tak. Byta a developeské projekty končí. Nejsouna ně finance. Zbývá opravdujen veřejná poptávka.A kdyby sem něšlo 800 miliard z Eu, zejméan na infrstrukturu, ěml bys vymalováno dokonale.
První, kdo pocítí oživení nebuš ani oymlem ty. A dokonce ani stavebnictví. První bdu e doprava! Lépe začne být až meziměsíční růst přepraveného zboží bdu e 5=. pak můžeš v garáži opatrně vydechnout. Perfektní indikátor.! Věř mi.
22. 01. 2009 | 23:09

Fibonucci napsal(a):

Germanicius:

Euro na Slovensku a Koruna u nás v době krize, to je krásný experiment, abychom si ověřili, jaké má to Euro vlastně efekty. Každopádně Slováky čeká díky Euru ještě větší odliv likvidity než nás. A vzhledem k tomu, že denně od nás tečou miliardy směrem na západ, tak chudáci SK. Ale uvidíme.

Dokonce si říkám, že když se zadlužíme při dnešním slabém kursu a budeme to splácet až v době konjunktury kdy měna půjde nahoru, tak vyděláme ještě kursově ne? Mluvím o státním dluhu.

Jinak si nemyslím, že oživení bude ještě letos. Letos se to teprve rozjede a to takovým způsobem, že na dnešní scénáře s nulovým růstem budeme ještě vzpomínat s radostí.

Vlku: to s tím Kohoutem, to si z něj někdo vystřelil. Nějakej nebožák, co se ještě za půl roku nenabažil toho, že se tehdy seknul.
22. 01. 2009 | 23:26

ujo napsal(a):

pro Rumcajse .
věřím, u jednoho "polovýrobního" kapitalisty jsem dělal, vím, že to nemá jednoduché (ale on už je přesto "za vodou").
Oni ti polovýrobní (a hlavně velcí nevýrobní) to mají jednodušší, ale stejně, proč ta tvrdost v názorech?
Život mne naučil, že člověk nikdy neví.....
22. 01. 2009 | 23:27

Admirál napsal(a):

Bohužel, řešní problému leží mimo reepubliku. Většina vlastníků zdejších fabrik sídlí mimi ČR a řeší problém z pohledu základny. Je jen otázkou, zda budou pokles poptávky řešit z hlediska nákladů, nebo z hlediska tlaku sídla. to se ukáže během 1. pololetí. 09. pak se uvidí.

To říkám, jako dodavatel služeb, jako vědoucí.

V horším případě nás potěš Pánbuh.
22. 01. 2009 | 23:34

RUMCAJS napsal(a):

Vlk:
S tou dopravou máš pravdu. Měl jsem napsat, že jsme jedni z prvních.
22. 01. 2009 | 23:35

Gerd napsal(a):

Je zde jedna zásadní otázka, zda je M. Kalousek vhodným ministrem financí pro nynější období? Odpověď zní není, nezvládal svoji práci ani v době dobrých časů a růstu ekonomiky (i když jej Topolánek chválil za perfektní práci), do současných bouřlivých dob potřebujeme jiného profíka, ne Kalouska, který se hodí snad jen na retardér před přechodem pro chodce.
Topolánek jej měl vyrazit společně s Čunkem a přidat k nim i Parkanovou.
22. 01. 2009 | 23:44

Milan napsal(a):

Je zajímavé, že skalní příznivci tržního fundamentálizmu nehovoří k věci, ale spíše spílají autorovi. Asi nemají argumenty, neníliž pravda. To by mohlo zajímat nejspíš psychology, někdy i psychiatry.
22. 01. 2009 | 23:49

Gerd napsal(a):

Admirále,
co já mám zprávy, tak německé firmy v ČR řeší problém omezováním počtu zaměstnanců a přechodem z třísměnného na jednosměnný provoz. Na zkrácený pracovní týden ještě nedošlo. Ale odboráři pláčou při vyjednávání o kolektivních smlouvách, většinou bude růst platů 0.
Dramatické snižování se ale úplně nekoná, jen je stopstav pro nábor nových zaměstnanců. Některé profese naopak v době krize najímají, personalisti se už dnes chystají na další prosperitu. O hloubce krize ale vypovídá i fakt, že zatímco před dvěma měsíci personální agentury neměly problém najít schopnému a kvalifikovanému člověku práci, dnes je problém dvacetinásobně horší a volná místa nejsou.
Dalším důkazem krize je, že čeští dodavatelé velmi snaživě hledají nové zákazníky, dvojnásobný nárůst aktivity proti září 2008, a němečtí dodavatelé se na jednáních jako první ptají na situaci v ČR, dopadu krize na jejich zákazníka a schopnosti platit. Taky zkracují termíny splatnosti faktur na 30 dnů maximálně, dříve nabízeli i 60 dnů, dneska není možná dohoda.
Hezký večer
22. 01. 2009 | 23:53

Jan Vaculík napsal(a):

Pane Havle,
stále ještě platí pravidlo, že pokud moji dlužníci, kterým jsem dodal materiál či služby, jsou insolventní a je na ně vyhlášen konkurz, tak já nejenže přicházím o všechny prostředky, které jsem vynaložil na realizaci té nezaplacené zakázky, ale kromě toho ještě musím ze zakázky odvést DPH (ihned) a dokonce i daň ze zisku (posléze), jako kdybych ty peníze utržil. Bezhlavé lpění státu na co nejvyšším daňovém výnosu se tak stane katalyzátorem, který urychlí řetězovou reakci. Každá zbankrotovaná firma tak pomůže do hrobu i několika ostatním, které by bez tohoto státního zásahu přežily.
Řešíte i toto nějak ve vaší krizové strategii?
23. 01. 2009 | 00:03

RUMCAJS napsal(a):

Jan Vaculík:

Nedobytnou pohledávku si postupně odepisujete do nákladů, včetně DPH.Ukončením konkurzu okamžitě.
23. 01. 2009 | 00:10

Jan Vaculík napsal(a):

Pane Havle,
ještě jeden dotaz:
Náklady na zrušení jednoho pracovního místa jsou cca 170 tis Kč (při hrubé mzdě platu 25 tis Kč. Tedy když počítám s výpovědní lhůtou 2 měsíce a s tříměsíčním odstupným.
Tato okolnost přitlači firmu v potížích blíž k bankrotu, ačkoliv by mohla pouze zeštíhlet a původní stav po oživení poptávky obnovit.
Přemýšleli jste nad nějakým zlepšením i v tomto aspektu?
23. 01. 2009 | 00:20

Jan Vaculík napsal(a):

Rumcajs:
pokud se ovšem ukončení konkurzu dožiju !
O odepsání DPH do nákladů není adekvátní; adkvátní by bylo zahrnout ho do odpočtů.
23. 01. 2009 | 00:24

RUMCAJS napsal(a):

Jan Vaculík:

Já myslím(nevím to jistě) že to postupně odepíšete i bez konkurzu. Tuším nějakých 15 %, ročně, ale to nevím určitě.

Odpočet by byl fajn, ale vezměte si například případ, kdy prodáváte neplátci. Pak jste na tom úplně stejně.
23. 01. 2009 | 00:32

Pocestny napsal(a):

Vlčku, oba jsme byli u toho, jak veselý docent kdysi na sklonku léta v záchvatu sebechvály popíral Rumcajzí chmurky...

Tak se teď ptám, při pohledu na kredibilitu finančního trhu, která jde dále vesele zugrunt, nezabral ani sexappeal to nation at the Capitol Hill..

... při pohledu na naprosto stejně děsivé propady autotrhů na západ od nás

..a při vědomí, kolik aut je na skladě...

jestli ty nápady se stimulací koupěchtivosti nejsou jen fetem, který jen oddálí další, ještě horší absťák, až dojde fet (sleva), prodej se zase propadne a prázdný regál je sice fajn, ale pokud nuceně sytím trh slevami, jen posunuji bod naprostého přežrání před sebou.

Nechápu, jak se dens pozná to "české", co bychom měli podporovat a hlavně, zahlasme nahlas jako předsednická země / zoufalec Urban: "Lidi nekupujte cizí!" a zbytek EU to udělá také a máme tu ta třicátá, kterými rád vyhrožujete.

Proboha, vždyť víme, že náš domácí trh nedokáže spást vše, co je v možnostech produkce, která rozhodně není nastavena na percepci destimilionovým trhem, teď opravdu tápu, jestli vám jde o záchranu těch, kteří práci dávají, nebo těch, kteří jí berou?
O ty se bát nemusíte, ceny padají, budou i u nás, kde podíl cizích peněz je daleko výraznější faktor cenotvorby než v zemích, kde to frčí nyní.

Pokud je koncem podobný scénář, jaký zažívají nyní země, které ani nevlastní ty euroinvestice, ani nemohou hýbat kursem, aby zmírnily dopad, tak jen bez úspěchu mlátí úrokovým pravítkem o podlahu a levné prachy nikde, mor se rozlézá a do konce nevidět - Vítejte v eurozoně!", je třeba uznat, že není kam pospíchat, ale pokud to euro přežije, je nutno vstoupit, sleví se náklady, stát si přestane přikrádat nesmyslnými oktrojovanými směnnými kursy a podobně. Dojde jen k přirozenému úbytku směnárníků a ke "konci vexláků v Čechách"

Pokud bychom vstoupili se Slováky, vstoupili bychom do situace, kdy nastartování severu bude stejně obětováno na dluhy jihu, jinak se nám to euro pod Alpami zhroutí....
Jestli S&P degraduje většinu středomoří jako Španělsko, máme nakročeno do té dvoutaktní Evropy i bez Eura v kapse, zato s pečlivě rozlišeným Eurem severním a Eurem jižním
23. 01. 2009 | 00:33

RUMCAJS napsal(a):

Pocestny.
Zase dobře. Nemám co dodat. Jdu spát.
23. 01. 2009 | 00:38

kolemjdoucí napsal(a):

ad Kohout a konec finanční krize:

http://blog.aktualne.centru...

"Finanční krize, která začala v březnu 2007, pravděpodobně vyvrcholila na podzim roku 2008."

http://blog.aktualne.centru...

"Česká republika se vyhnula finanční krizi, ..."

http://www.virtually.cz/ind...

"Teď je globální finanční krize již na ústupu."
23. 01. 2009 | 00:53

Jan Vaculík napsal(a):

Ano, Rumcajzi,
15% ročně. Ale já jsem TEĎ přišel o peníze, před pár měsíci jsem odvedl DPH (čímž se můj finanční propad zhoršuje o dalších 19%), v březnu z těch nevydělaných peněz zaplatím daň, ale až za rok začnu tyto nesmyslně odvedené daně nárokovat ke vrácení zpět; vracení bude rozpočítáno na následujících sedm let. - To je výsměch spravedlnosti!
23. 01. 2009 | 01:24

Jan Vaculík napsal(a):

Ale já bych chtěl hlavně vědět, jestli soc-dem ekonomové vůbec vědí, že takové problémy existují. I když, po pravdě řečeno, žádnou těžkou hlavu si s tím nedělají ani ti z ODS.
23. 01. 2009 | 01:38

Carlos V. napsal(a):

Soc dem jsou uplne mimo. Nase poptavka je v cizine. Vetsina zbozi v nasich kramech je zahranicniho puvodu.

Kdyz snizime DPH anebo napumpujeme penize do socek, popozeneme poptavku po zahranicnim zbozi, takze si vlastne vubec nepomuzem.

Naopak, je treba zrusit snizenou sazbu dane. Trh s komoditami zatizenymi 9% je nepruzny, tedy nakupy se nesnizi ani pri zvyseni ceny. Lidem se tak odcerpa cast uspor a stat ziska penize na poplaceni dluhu.

On totiz po krizi prijde vzestup, urokove miry pujdou nahoru a ti, co se ted zadluzi, budou platit krvave uroky.

Uz slysim odpor - nene, je treba stimulovat poptavku. Po nasem zbozi ? To uy delaji v Nemecku, v Americe a jinde. Mz nemame duvod zvysovat poptavku po vetsinou dovazenem zbozi.
23. 01. 2009 | 02:08

prirodovedec napsal(a):

Rumcajs: Poptal jsem se kolegu doma s velmi dobrym prehledem ve stavebnictvi (firmy, projekty). Stale ocekavaji zasadni propad, jak jsem zminil u "pavky". Jeden z duvodu je i vice nez rocni oddaleni moznosti cerpat evropske penize (tam dosti i na stavby). Doufam, ze nejste tak velci a najdete si nejakou niku, kde to funguje. Drzim palce.

J.V.: Viz Vase zminka o odstupnem 23.01.2009 00:20:58. Pro socana je samozrejme jednodussi, kdyz padnete Vy nez vetsi pocet jeho volicu se dostane ihned do problemu. To prece naprosto racionalni pro neho. Proc by pro Vas neco delal? Tem povidkam, ze se pak udrzite a casem lidi naberete mu prece hlasy nedodate. Pro neho je vyhodnejsi se na to divat tak, ze neschopni zbankrotuji a najdou se novi schopni, kteri zacnou znovu. On pouze docasne uchrani sve pocetne volice.
23. 01. 2009 | 02:29

jarpor napsal(a):

Tak jsem si asi po padesáté přečetl Vlkovo:

"Tahle parta geniu ze Strakovky není schopna vůbec ničeho, kromě ideologických blábolů."

A počítám, že si to asi ještě 50x přečtu. Je to stejné jako bych napsal, že orranies géniové vymysleli 52 bodů jak na krizi, z nichž některé by bylo dobře provést ať je krize nebo není a mnoho dalších je obecných a není problém s nimi souhlasit.
Nic neříkající vyjádření, ale hlavně že si "kopnu".

Ale - do NERVu - to ne, to se páni oranžoví bojí nebo co ? Proč tam nejdou obhajovat své postoje ( od září v protikrizové komisi vydiskutované ), pane Havle a Vlku ? Nedostali pozvání ... aha. Proradná koalice. Chce shrábnout vše pro sebe... nebo vše prohrát ?

Jo - jak píše pan Havel, firmy nebudou mít zisky, a tedy nebudou mít daně, ale na investice mít budou ? Poněkud divná logika, no ale když Vlk píše, že každé písmeno od autora je správně, tak to se nedá oponovat ...
Tak si počkáme ....

Klišé o tom, že vládní koalice na podzim hovořila, že krize nebude, je třeba opravit na to, že bylo dobře, že se vládně "masírovali" lidé, že FINANČNÍ krize se u nás neprojeví, protože, co by se asi stalo, kdyby lidi vzali banky útokem ...
Víte to pane Havle a Vlku ?
Jistě víte, ale proč pořád nepsat jak to ti géniové ze Strakovky dělají blbě ? Přece kdyby tam byli jíní, to by se ta kríííze chovala jinak a jinak jsme na ni byli připraveni ...
Bohužel, jsou věci neopakovatelné a nelze porovnávat co by kdyby ... ale plkat, to lze vždy ...

Tak do plkání hoši ...

Mimochodem, Vlku, kdybyste ty modráky nevolil, mohli jsme na tom být úplně jinak, možná parádně!
Nechcete se všem za Vaši volbu omluvit, že Vy, génius, jste přidal hlas těm babrákům a zapřičinil tak současný stav ?
Pouvažujte o tom, až zase budete psát komentáře ...

Hezký zítřejší den u nás ... z konce světa !
23. 01. 2009 | 03:33

Matěj Kopecký napsal(a):

No sláva máme Pythii, která se napije z půramene Kastalia v Delfách a bude věštit... No asi jsem to přehnal, protože tá věštila jenom 2x za den, pokud byla v tranzu, ale pan docent jak vidím, je v tranzu pořád, ve všech svých blocích...Je jasné, že opozice má lék, tak jako ho vždy mají komunisté, také tak ho má i ČSSD. Naše daně, naše peníze, ale z těch se rozdává a rozhazuje super. Počkejme si, až se začnou vracet poplatky, jak hejtmani začnou natahovat pro nemocnice dlaně směrem k vládě. Oni slíbili, ale nemají... Tak pane docente, zkuste se zamyslet nad krizí ne v intencích Jula Verna ale daňového poplatníka v ČR.
23. 01. 2009 | 06:55

Bjásnik napsal(a):

TOPKRIZE

Dřívím, uhlím, jak topič / krize musí z domu pryč !
Bez mazutu, bez plynu / klasicky top, můj synu.
Přikládej, co doba má / zahřeje nás Obama.
Rusům topí radarem / zavřou nám plyn jak darem.
Topím uhlím o sto šest / Ekologům tuhne pěst.
Krizi nejde odvolat / Do lesa jen zavolat
V mrazech klacky nasbírej / Mladou frontu nastřádej.
Čímkoliv si top / Hop a nebo trop
23. 01. 2009 | 07:01

PRD napsal(a):

Na konci "odborného" článku autor píše:"Děkuji,nechci",já říkám:"Nebojte,nebude!!!!!"
23. 01. 2009 | 07:06

Neopřemyslovec napsal(a):

aram napsal(a):
Blue Jay, Neopřemyslovec: nemusíte nám to zprostředkovávat, my umíme taky kliknout a přečíst si to sami. Mimo to vytrháváte z kontextu a navíc co se vám nehodí, to sem nekopírujete. Typické.
aram: Všichni z drtivé většiny přebírají poznatky, znalosti a citují z jiných zdrojů.
I ty můžeš něco ze zdroje http://www.cdkbrno.cz/rp/cl Demokratický deficit EU: mýty a skutečnost
TOMÁŠ BŘICHÁČEK citovat.
23. 01. 2009 | 08:22

Ladic napsal(a):

Tomu říkám recept:
http://domaci.ihned.cz/c3-3...

PRAHA 14.12. 2008 (iHNed.cz)
ČSSD bude navrhovat, aby se dočasně po dobu dvou let zvýšila doba vyplácení podpory v nezaměstnanosti až na devět měsíců. V nedělním pořadu ČT Otázky Václava Moravce to řekl stínový ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD).
23. 01. 2009 | 08:23

Ladic napsal(a):

23. 01. 2009 | 08:26

JAR napsal(a):

jen pro info...pane Havlovy nazory konverguji s tim co tvrdi svetova banka...a pak kdo je tu za blbce pane Kalousku?

http://blog.aktualne.centru...
23. 01. 2009 | 08:27

Ladic napsal(a):

23. 01. 2009 | 08:35

Ladic napsal(a):

Pro připomenutí:
http://www.novinky.cz/clane...
Sociální demokraté diskutují o tom, že by se část porodného, které slibují na první tři děti ve výši 60 000, 90 000 a 120 000, nevyplácela jen v hotovosti.
23. 01. 2009 | 08:37

venca napsal(a):

Bla bla bla!!!
23. 01. 2009 | 08:38

Ladic napsal(a):

http://ipoint.financninovin...

Problém je dluhová dynamika, tj. rychlost s jakou vládní dluh roste. Na konci roku 2000 byl státní dluh 289 mld. a za pět let se zvýšil na 691,2 mld. - průměrný růst dluhu je 19% ročně což v posledních 3 letech představovalo nárůsty zadlužení kolem 100 mld. korun.
23. 01. 2009 | 08:38

Ladic napsal(a):

http://www.tyden.cz/rubriky...

Bývalý ministr financí Bohuslav Sobotka musí mít zlaté srdce. Po případu, kdy odpustil daně Paroubkovu známému hoteliérovi Dvořákovi, vychází najevo další. Před čtyřmi lety pardonoval i pardubické bytové družstvo Družba, v jehož čele stojí poslanec ČSSD Miroslav Váňa. Dáreček pro spolustraníka přišel na 16 milionů.
Hrdinou příběhu o téměř šestnáctimilionovém daňovém pardonu je nepříliš známý socialistický poslanec Miroslav Váňa. A také ostřílený zákonodárce a v té době ministr financí Bohuslav Sobotka. Společně se jim v roce 2004 podařilo zbavit problémů Stavební a bytové družstvo Družba. Za chyby ve vyúčtování státní dotace nařídil v roce 2001 finanční úřad družstvu vrátit dotaci (8,4 milionu) a navrch ještě zaplatit stejně tučnou pokutu.
23. 01. 2009 | 08:40

george napsal(a):

Poněvadž jsem již v důchodu a mám své jisté (zatím), na vyskakování to sice není, ale co je doma, to se počítá. Občas si dobře přivydělám, tak se mohu jen usmívat. Měl bych se těšit už na chvíli, kdy to Paroubek s Havlem a jim podobným, konečně vezme do ruky a já se budu mít jako v ráji. K doktorovi zadarmo, do lékárny zadarmo, v tramvaji zadarmo, ceny půjdou dolů a důchod mě poroste zásluhou nové vlády, nebude se mě vlastně chtít ani umírat v tomto slibovaném ráji. Čím to asi je, že volím pravicové myšlení vedení státu, když mě tak láká opozice na lepší zítřky? No přece proto, že mám děti, vnuky, to jsou ti, kdo to nakonec odnesou, že jim to všechno takhle na dluh prožeru. Až tohle ti 30ceti kačkoví pochopí, bude sice hůř, než nám oranžáda slibuje, ale nebudeme si žít "nad poměry", jak říkávala moje babička. Žijme jenom tak, jak si svou prací zasloužíme - všichni - včetně Paroubka i Topolánka.
23. 01. 2009 | 08:41

Ladic napsal(a):

http://ihned.cz/c3-24250170...

Ekonomika.iHNed.cz 24. 4. 2008 11:37 (aktualizováno: 24. 4. 2008 15:18)
Deset let a doženete Evropu, předvídá OECD
Uznávaná mezinárodní instituce nabádá Českou republiku k pokračování současnou vládou započatých reforem. Podle OECD je třeba zavést více konkurence ve zdravotnictví, spoluúčast pacientů, ale také zefektivnit trh práce možností jednoduššího propuštění pracovníků ze zaměstnání.
23. 01. 2009 | 08:41

Ladic napsal(a):

To george: Výstižně popsané.....díky...
23. 01. 2009 | 08:43

venca napsal(a):

Vážení komentující - že Vás to ještě baví odpovídat na tyto demencí stižené výplody. Myslím, že nejlepším lékem na tyhle choromyslné žvásty je ignorovat je.
23. 01. 2009 | 08:47

No... napsal(a):

700 miliard ponechané TĚTO vládě ČSSĎáky je v pořádku , stomiliardové roční propady, když se dařilo, to také. Zajímavé. Teď pingl řve, že bude stomiliardové zadlužení v krizi dělat ODS. Ale že to ČSSD dělala za konjunktury, to ho nezajímá. Jsta stranou duševních trpaslíků rozumu mdlého k tomu !
23. 01. 2009 | 08:57

JC napsal(a):

"Nic nepochopil, nic nového se nenaučil, ale také nic nezapomněl."
Tesat do kamene.
23. 01. 2009 | 09:32

Ládik napsal(a):

Dělím lidi podle názorů na levičáky a normální. Diskuse potvrzuje správnost mého úsudku.
23. 01. 2009 | 09:34

Oči napsal(a):

Jak se vyplakat,vyvztekat,intelektuálně vyřádit-?? Směsice názorů má jiný výsledek.
A přece proč se nechytáme toho nejzřejmějšího?-odjakživa jsou krize spojeny s poklesem koupěschopnosti a platební schopnosti (lidí a podniků-to ještě není marxismus,to je jev!).Nejlogičtější "řízení krize" by tedy mělo začít odsud,od to co vidíme a je zřejmé. T.j.řídit platy.t.j. koupěschopnost a filtrovat špatné úvěry(zpřísnění bankdohledu) t.j. řídit platební schopnost. Tohle řízení bych nazval "apriorní".Proč ale mnohem častěji zde padají návrhy na to co bych nazval "aposteriorní řešení" -především fiskální,daňové úpravy. V nich se dodatečně z hotového společenského produktu odejme organizovaně jeho jistá část a nevypadá to totiž tak adresně,konfliktně jako "apriorní" ekonomická politika.Jenže na rozdíl od ní je to a) zpožděná reakce na to co se už stalo b) nepřímá reakce. Pro ten "nepřímý",t.j. nikoliv bezprostřední (naturalistický,drastický) způsob je úskalím,že se mezi účinek a objekt působení opatření vsune samo tisíce postranních,vedlejších věcí.Opatření se zamlží,diversifukuje vším možným,jeho účinek se rozplyne.Je to neúčinné,zpožděné,krátkodobé.
K.Marx nejprve polil ekonomiku "mrtvou vodou" a pak z ní vyloužil závěry jako všelidový chural,vězení intelektu vlastnictvím,průběh krize logickým zákonem negace negace.Dodnes platí,že pro vůči kapitalismu loajálním expertům je jeho teorie platná "cykličnost" tržního hospodářství (pasívní vnímání Marxe),ale historicky inspiruje řadu revolucionářů (aktivní vnímání),kteří zpravidla chtějí společnost,která čas od času zažívá "mrtvý kapitál" v podobě opakujících se krizí,předělat od základu.Dodnes není jasné co chtěl sám Marx-zda dále "šroubovat" a lépe šroubovat nebo se na spirálu už jednou s konečnou platností vykašlat.
23. 01. 2009 | 09:43

homeless napsal(a):

Vážený pane Havle,

Vaši kolegové soudruzi z ČSSD navrhovali jako jedno z řešení krize nekupovat zahraniční výrobky, nýbrž pouze české. Dokážete si představit, co by se stalo, kdyby se např. Němci začli řídit obdobnou socanskou logikou a přestali od nás odebírat zboží?

Nejvíce líto mi ovšem je studentů UK, pokud jsou v dnešní době mentorování bývalými exponenty se státnicemi z Marxismu-Leninismu, je to dost smutné.
23. 01. 2009 | 09:48

Ladic napsal(a):

http://www.socdem.cz/dokume...
Aktuality, články a rozhovory 2006 >Závislosti na autech se bát nemusíme
Závislosti na autech se bát nemusíme

INTERVIEW HN MILAN URBAN, ministr průmyslu a obchodu:

Rekordní růst české ekonomiky na první pohled dává za pravdu vládě, která poskytuje miliardy na investiční pobídky zahraničním firmám. Je však taková politika skutečně prozíravá, nebo se naopak Česku vymstí třeba závislost na stále sílící automobilové výrobě?
,,Vůbec se toho nebojím, automobilový trh přece nepodléhá dramatickým krizím," tvrdí ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD). Polemizuje i s dalšími výtkami opozice: prohlubováním závislosti země na ruské ropě nebo malým využíváním obnovitelných energií.
23. 01. 2009 | 10:28

Mona napsal(a):

Pan docent chce do Bruselu,tak musí podporovat Paroubkovy a Sobotkovy nesmysly,jinak by mohl být označen za zrádce a "kreaturu"/připomínám,že tyto výrazy jsou ze slovníku předsedy ČSSD/
Jo,je to těžké,že?Ale za ty prachy europoslance to stojí, no ne snad,pane docente?-)))
23. 01. 2009 | 10:38

jurganb napsal(a):

K příšpěvku NO...
"00 miliard ponechané TĚTO vládě ČSSĎáky je v pořádku , stomiliardové roční propady, když se dařilo, to také. Zajímavé. "
Mohu se zeptat, jak se mělo postupovat v době, kdy šla ČSSD k moci, tzn. HDP -4.5%, rozpočty nulové měly ve skutečnosti skryté ztráty v řádech desítek miliard, které byly kryty předešlými výnosy z privatizace, kam se poděly všechny peníze z kupónovky, apod? Netvrdím, že ČSSD nekrade, ale dostala doslova Spálenou zemi (jak Zeman naprosto trefně popsal stav ekonomiky). A ejhle - po konci jejich první vlády byl najednou růst HDP 3,5% (a to není jen díky cyklickému vývoji), ale prostě i díky tomu, že se zadlužovali. Nejsem zastáncem toho se zadlužovat, ale je ekonomicky i sociálně únosnější "přispívat" dluhově na chod firmy, která se po krizi vrátí do černých čísel a začne splácet půjčky, než ji nechat kleknout a živit jejich cca 200 až kdo ví kolik zaměstnanců na sociálních dávkách. Ono by to u určitých názorů chtělo opravdu velmi přemýšlet.
Věc druhá - ekonomie jako věda se občas nedokáže poprat s jevy, se kterými se do té doby nesetkala - viz 70. léta USA a slumpflace... Neviditelná ruka trhu taky vše nevyřeší a to, že přežije na trhu jen silný může vyústit v extrémy typu monopol či oligopol.
23. 01. 2009 | 10:43

Meňo napsal(a):

ANO, pane Pehe.
Bagatelizování krize z oficiálních míst, zvláště na podzim, mi připomíná jeden předlistopadový vtip
Jede Husák se Štrougalem v autě a to náhle zastaví. Nejede. Porucha. Štrougal se optá :Co budeme dělat? Husák odpoví "Nic. Klidně seďte a dělejte, že to jede."
23. 01. 2009 | 10:52

Ladic napsal(a):

A už tady máme spálenou zemi....víš soudruhu kdy byla tato země spálená....po komunistech....to jsou ti, co jsou nyní v čssd a co dokázali ,,sociálně,, zvednout počet dlouhodobě nezaměstnaných o 80 procent za 8 let..a ne o 700 miliard státní dluh, ale o 800...a to někdo zaplatí, většinou z větší části voliči pravice....no teď už platíme úroky z vašich dluhů 40 miliard ročně....ostatně vaše opatření proti krizi jako prodloužení doby vyplácení podpory v nezaměstnanosti na 9 měsíců je hodně vypovídající......Apropo: už se neplatí poplatky? už jste zastavili růst cen? Už jezdí školní autobusy zdarma? Už jste zastavili propouštění? Už Hašek opustil sněmovnu? Už Rath dal někomu svůj druhý plat? Už Dryml neřediteluje ve Vrchlabí?
23. 01. 2009 | 11:11

klausolog-amatér napsal(a):

V jednom s ČSSD částečně souhlasím- v názoru na roli V.Klause.V.K-hlásná trouba a šedá eminence v jednom člověku.Nesleduji ho s pozorností typického klausofoba-kde právě lyžuje,kdo je milenkou V.K.
Ale chci informovat vás všechny o tom,že Goethův vědecký názor o tom,že každou barvu lze namíchat ze čtyř základních matematika už dost dávno (v XX.st.) přenesla na plochu dokázaným tvrzením,že každou plochu lze jednoznačně parcelovat 4 barvami pozemků lokalit. Tedy 4 barvy je extensivně i intensivně báze pro cokoliv. U V.K. jsem v roli ekonoma zaznamenal využívání pouze 4 tvrzení: 1.O síle koruny
2. O nákladovosti české ekonomiky 3.o všemocné síle volné ruce trhu 4. O výhodách šetření a úspornosti. S tímto si prosím,velký kormidelník a vysokoškolský profesor zatím dokázal poradit s odpověďmi pro jakékoliv (pouze)české publikum,v jakékoliv politické situaci, v jakémkoliv problému řízení makroekonomiky.Zbývá se ptát zda se najde nějaký nový Lobačevskij (rektor Kazaňské university 19.st.),který připojí a prodiskutuje i pátý axiom-na způsob Euklidova postulátu o rovnoběžkách a tak završí axiomaticko-logickou výstavbu Klausoekonomie? V matematice to nakonec ale vedlo k rozštěpu matematiky na dva modely,kterým se říká euklidovský a neeuklidovský,oba považované za rovnocenně platné už dnes,i když empirie mnohem častěji využívá euklidovský klasický s tím,že rovnoběžky se neprotnou ani v nedohlednu-nekonečnu prostoru.Nabízí se zajímavá paralela zda i Klausoekonomie se dá rozštěpit,nebo rozštěpí jednou do dvou modelů,které se v pátém,Klausem neuváděném postulátu logicky rozejdou.Najde se liška bystrouška a pohotově mé úvaze takový pátý postulát ke Klausoekonomi přihraje? Budu moc a moc vděčen!!
23. 01. 2009 | 11:35

stále rebel napsal(a):

Pro jurganb.
Musím vás trochu poopravit.
Rok 1997, kdy ODS musela od moci, růst HDP -0.7 % tedy pokles oproti předcházejícímu roku
ČSSD rok 2006 růst HDP 6.8 % a podobná čísla byla již v roce 2005, růst 6.3 %.
Jedno procento představuje asi 30 miliard, které se nevyrobí a tedy nemohou ani spotřebovat.
A to nejsou jen tato čísla, ale například i inflace, obchodní bilance a další.
Jak se dostane k moci ODS začnou se zavírat podniky, klesat výkon ekonomiky, stoupat inflace a navíc je to jejich panování provázeno arogancí vůči občanům.
23. 01. 2009 | 11:51

Toilet Banking napsal(a):

byvaly komunista vymlety v mladi marxismem-leninismem je neco jako byvaly cernoch...
Porad jeste chce CSSD resit krizi urychlenym prijetim eura, zvysenim dani, prijetim LS, vytvarenim a posilovanim zvlastnich instituci?
23. 01. 2009 | 11:59

jojo napsal(a):

23. 01. 2009 | 12:08

Ladic napsal(a):

stále rebele myslíš aroganci typu: Kdo nás nebude volit je stupidní? Tak to opravdu není výrok z ODS...a mimochodem, že někdo skáče na nesplnitelné sliby a aroganci slibujících nechce vidět, tak to oravdu nesvědčí o jeho velké inteligenci...gratuluji
23. 01. 2009 | 12:29

Ford napsal(a):

stále rebel: musím vás poopravit ODS nemusela z vlády, ale naivně se hrála na západní zvyky a odstoupila. Což jak nám pak soudruzi z ČSSD ukázali už nikdy nestane ani za větší průsery. Rok 1997 by byl prostě ideální rok kdyby neschopná ODS nezavinila katastrofální povodně, asijskou měnovou krizi a stávku železničářů. A zapomněl jste uvést že třeba 1995 byl růst HDP 6.4% a obešlo se to bez stovek rozházených miliard. Růst reálných mezd byl mnohem vyšší a nezaměstnanost mnohem nižší. Ona ta ČSSD má za 8 let jen ten růst HDP, který byl krvavě zaplacen soukromým sektorem! A stejně růst způsobil vstup do EU a ne žádná osvícená vláda ČSSD.
23. 01. 2009 | 12:30

Ladic napsal(a):

,,Dámy a pánové....nechci se vás dotknout, ale kdo z vás to má?,,
Nearogantní, chudý, nepopulistický, nedemagogický a ke komunistům a estébákům nenávistný, kandidát na spolupráci s STB pod krycím jménem Roko
23. 01. 2009 | 12:31

Ladic napsal(a):

Pro rebela:
http://www.socdem.cz/dokume...
Aktuality, články a rozhovory 2006 >Závislosti na autech se bát nemusíme
Závislosti na autech se bát nemusíme

INTERVIEW HN MILAN URBAN, ministr průmyslu a obchodu:

Rekordní růst české ekonomiky na první pohled dává za pravdu vládě, která poskytuje miliardy na investiční pobídky zahraničním firmám. Je však taková politika skutečně prozíravá, nebo se naopak Česku vymstí třeba závislost na stále sílící automobilové výrobě?
,,Vůbec se toho nebojím, automobilový trh přece nepodléhá dramatickým krizím," tvrdí ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD). Polemizuje i s dalšími výtkami opozice: prohlubováním závislosti země na ruské ropě nebo malým využíváním obnovitelných energií.
23. 01. 2009 | 12:33

Ladic napsal(a):

To rebel:
To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou....znáš?
23. 01. 2009 | 12:34

Ladic napsal(a):

volební strategie čssd

http://cz.youtube.com/watch...
23. 01. 2009 | 12:36

JC napsal(a):

Imperium vrací úder.
http://www.trud.bg/Default....
tak upřímně nezasmál.
:-))))
23. 01. 2009 | 13:02

kapacita napsal(a):

K.-amatére,

nepředbíhejte událostem! Až ČSSD dopíše 2.díl Klausoekonomie, věnované neandertálcům, budeme vědět více.Ono totiž kouzlo starých Řeků-antiky má někde v sobě klíč v tom,že vpravdě představují rozvinuté divošství.Kdepak moderní společnost! Staromilci zašlých věků-jsou naši voliči.
23. 01. 2009 | 13:03

K-amatér napsal(a):

Pak ale nechápu proč právě Paroubek si stěžuje na konzervativnost a staromódnost Klause.To bude asi hlavně tím,že on si podle svého mínění vzal také sice Slovenku,ale nadto moderní.
Mně by byly milejší dnes copy písaře a drába z doby milovaného rakouského cásaře našeho Františka alias ruských pionýrek později,když by v hlavinkách bylo i něco moderny,nežli když copy jsou ufiknuty a do hlavinek se nastěhovala poněmčená antická Moebel všeho druhu.Ona už soudružka primářová -z ÚV KSČ samostatně dokázala kdysi dávno chodit (tehdy k nelibosti novinářů) po západním Německu s nákupní taškou.Podobně "moderní" byl i Vasil Dvojlak,ale Stern si toho tehdy nevážil. Že zásadový soudruh si tyká s imperialismem a proto sám sebe považuje za modernu-to není zrovna mé pojetí modernosti člověka.
23. 01. 2009 | 13:16

Jan Vaculík napsal(a):

Přírodovědče (02:29),
já bych to ještě upřesnil: když firma v krizi zbankrotuje, není to jen o tom, že "neschopný" uvolní místo "schopnějším", ale pár dalších lidí se ocitá bez práce. A ti "schopnější" se v období krize do vytváření nových pracovních míst nepohrnou. Tedy pak je vyplývá, kam směřuje strategie naší soc-dem: ať je co největší armáda nezaměstnaných, vždyť právě to jsou jejich voliči!
To je jeden z aspektů, proč mi připadá, že tato strana má ke skutečné soc-dem levici velmi daleko.
23. 01. 2009 | 13:26

třebaKarel napsal(a):

george ,
dobrý den , jednak se chci omluvit - netušil jsem - jste starší a tudíž se k Vám budu chovat uctivě .
Co píšete mně zaujalo , zdá se mi to v kostce vyjádřený věčný spor mezi námi skoro všemi .
Měl byste se těšit na nebe na zemi a netěšíte . Nepovažujete to za uskutečnitelný a tedy nevěříte .
Naprosto správně . Jenže Vaši důvěru dáváte těm druhým a tváříte se jako by to nebyla otázka víry .
Prostě něco slíbil Topolánek , něco slibuje Paroubek , pro úplnost něco Bursík , něco Čunek . Copak neznáte ve svým okolí nikoho co věří jinýmu a přesto si ho vážíte a nemusíte pokaždý říkat že se plete ? Jestli neznáte ,pak je chyba možná i trochu ve Vás .
Pochopte jenom , že pro jiný věřit slibům Topolánka , Čunka ,Bursíka ,.. , se jeví stejně pošetilý jako Vám věřit Paroubkovi . Ale obecně akceptovatelný argumenty pro to komu věřím nemáme nikdo . Tim to hasne . A nikdo s tim myslim nic nenaděláme . Mějte se hezky , tK
23. 01. 2009 | 14:02

morous napsal(a):

Narodil jsem se asi do špatné doby.Stále chci lépe žít,ale místo toho se mi nabízejí jen samé názory jak vše dělat lépe.
23. 01. 2009 | 14:54

kapacita napsal(a):

Morousi,

to bude asi tím,že schvalovací řízení zlepšováku je horší než diskuse.A pak ta zmije-jazyk ven- nezaměstnanost s inflací
23. 01. 2009 | 14:56

Ladic napsal(a):

To karel: no pokud vám třicetikorunovým voličům nevadí názorové veletoče vašich guru, je to opravdu jen váš problém...to už nemluvím o komunistech, kterým za třicet korun pomáháte zpět...
23. 01. 2009 | 14:58

třebaKarel napsal(a):

Ladiči , Ladiči ,
vy jste ale bubák . Musíte mít pokaždý pravdu , tak si jí užijte .
tK
23. 01. 2009 | 15:04

Jan Vaculík napsal(a):

třebaKarle,
napsal jste to výstižně. Ale je to ještě vrstevnatější.

Náklonnost k politikům (fuj!) se formuje v několika rovinách. Ovšem ze všeho nejpošetilejší je věřit, že udělají, co slibují; neudělají, vždy jim v tom něco brání, ať už skutečně, nebo domněle.
Takže nakonec se řídíme tím, jak nám jsou sympatičtí (tedy většinou na základě velmi nahodilých postřehů), jak nám připadá jejich jednání poctivé (třeba že se snaží jít za cílem, který si stanovili, a nejednají podle momentální poptávky dané výzkumem veřejného mínění), nakolik se s nima ve světonázoru shodujeme (ale dobrá polovina z nich nemá žádný světonázor, než touhu po moci).

Ve výsledku mi tom připadá tak, že nevidím skoro žádného důvěryhodného politika na levici, a jen velmi málo na pravici. - Toš tak.
23. 01. 2009 | 15:23

JC napsal(a):

Jinak já doporučuji zachovat klid a nedělat paniku. "Z dnešního tisku : GB v největší recesi od roku 1991 za vlády Tchacherové" Co to proboha je za kecy ? To chtějí páni novináři a ekonové tvrdit že HDP spadne pod urověń roku 1991 ? No i kdyby/o čemž silně pochybuji/ oni Britové v roce 1991 žrali brambory na loupačku a stáli fronty na polívku ?
P.S.
Speciáně pro autora Blogu.
Napište nám vaši definici krize a recese a váš odhad na úroveń kterého roku letos spadne HDP.
P.P.S Doufám jen, že se nedostanete při vaší cestě minulostí do 30-tých let minulého století a nebudete nás strašit žebračenkami a frontami na polívku.
P.P.S. Nezaměstnanost kolem 9% už tu nedávno byla také - za vlády vaší strany pokud si nepamatujete.
23. 01. 2009 | 15:29

Rumcajs napsal(a):

tK:
Kerle nebeč !

Četl jsi o Litvínovu ? Síla co ?
23. 01. 2009 | 16:51

cojanato napsal(a):

Ale ve všem jde hlavně o tu masu lidí.Ta filtrovala.Ti s nižším vzděláním-otrávení,že je poučovali ve večerních gymplech lemplové ala gymprof,ti s vyšším,že dostali vzdělání na tuctových výškách,se kterým si nikde nevěděli rady.Pak roztál ledovec a prachy začaly lítat sem a tam.Kdo by si dělal starosti s tím,že o mnoho let později bezpracností a nehodnotností práce vypumpovaná republika začne kulhat a co bude dál? ženy,které měly zkrásnět.Ale tak se nestalo.
Stálo by za to to vzít i z toho konce u každého: co právě já sám jsem dělal proto, aby to vše takové nebylo? Kde jsem měl návrhy,kde jsem přiložil ruku k dílu?
23. 01. 2009 | 17:50

třebaKarel napsal(a):

Rumcajsi ,
já nečtu tisk a nekoukám na tv .Dostal jsem to za pokání a docela si to pochvaluju . Všechno co vim mám odtud . A ty jsi první od koho to slyšim . Je teda srandovní když loupežník z Řáholce informuje pražskýho synka co je ve světě novýho , ale to je život .
Když mi řekneš víc , řeknu ti jaký jsi .
Hele , a jseš opravdu Rumcajs ?
tK
23. 01. 2009 | 18:03

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, ad cojanato, prosím, nemáte nějaký vážný oční zákal ? Jinak byste si možná všimnul těch přecpaných parkovišť u rozmanitých kaufdvorků. Že by zbohatlíci a tuneláři nevěděli roupama co by. A ty chudé důchodkyně co v současném nepříznivém počasí naplňjí zájezdy do egypta. To je síla,co. Vážený pane, navzdory všem chovancům marxlen ústavů se v této zemi máme nejlíp za posledních stotisíc let....
23. 01. 2009 | 18:39

cojanato napsal(a):

wbgarden :jdete tak trochu mimo můj příspěvek.Pak já si zas tolik parkovišť nevšímám,ale věřím Vám.Navíc to potvrzuje co jsem napsal,že prachy jenom létaly.Ale zde se diskutují procenta z tisku 17.4,
30..nejste mimo téma? Krize není o bohatství,ale o nerovnováze,jestli si přečtete něco více o tom.Finanční krize pak je ve světě hroucení financí,t.j. to,že nejsou kryty prací.Jinak v každém autobazaru dostanete slušně vypadající auto i za 15 000 Kč.
23. 01. 2009 | 19:44

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, skutečně ??, tak To už je skoro jak za komančů, akorát na ten slušně vypadjící křáp nemusíte deset let čekat. Veselé krizování a zachovejte rovnováhu...
23. 01. 2009 | 19:59

Sirdavy napsal(a):

wbdardene,každé zlo je i k něčemu dobré.Finanční krize je prověrkou všech národních měn současně.
23. 01. 2009 | 20:01

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, sire davy, fáákt, to se mi do mé lhoty ještě nedoneslo. Jinak veselé krizování....
23. 01. 2009 | 20:11

Germanicus napsal(a):

Fibonucci 22.01. 23:26:07
Zaregistroval jsem to až teď, no asi souhlas. Dnes není vyloučeno snad nic... Dnes jsem byl na obědě s přáteli z jedné velké banky a jeden z nich nevylučuje, že by se euro mohlo stát pouhou zúčtovací jednotkou jako převoditelný rubl (ne)blahé paměti...
23. 01. 2009 | 21:54

Jan Vaculík napsal(a):

Ano, finanční krize ani průmyslová recese kolem nás nejsou vidět. Dokonce bych řek, že naopak: jako výrobní firma máme víc zakázek, než jiný roky touhle dobou.

Napřed jsem si říkal, že ta krize nebude až tak špatná: bude se muset inovovat, trochu se překopou zaběhaný struktury. O nějaké zakázky přijdeme, najdeme jiné. Ale teď vidím, že to bude o neplacení. banky, ty se pojistěj, a ty budou inkasovat vládní výpomoc, ať budou u moci oranžoví nebo modří. Ale soukromníkům nakonec do díry pomůže stát - skopne je tam pomocí svých daňových nástrojů.
24. 01. 2009 | 02:03

grőssling napsal(a):

Rumcajs, já nevím kam na ty novinky chodíš. Nejdřív GH+T a teď Litvínov. Co se tady o něm píše je jen k odvedení pozornosti. To hlavní probíhalo a probíhá tiše a s vymahači dluhů za ČSSD nebo cikány to nemá vůbec nic společného. Nevětší peníze tam vždycky tekly chemičkou.
24. 01. 2009 | 08:02

třebaKarel napsal(a):

Milý trne ,
nechte toho , nemá to žádný smysl . Jestli chcete do kola , uvidíte že se to podaří , jen musíte opravdu chtít .
A jestli chcete prskat na to že je někdo šikovnej , nevydržíte to dlouho - znáte jistě spoustu lepší zábavy . Můžeme začít u toho , že řeknete který vlkův text považujete za " k nečtení " . Ať máme nějaký téma pro Váš úspěšný začátek . Není v tom skutečně ironie , ale rozhodnutí je na Vás .A jestli si chcete povídat , oslovte mně , pokud můžu rád pomůžu .
Mějte se hezky , Váš tK
24. 01. 2009 | 10:17

uzávěrkář napsal(a):

U J.Havla nevidím "vtip",ale oceňuji jeho výjimečnou snahu se vyrovnat snad se všemi proudy moderního myšlení o společnosti.Opět protiklad V.K.- s jeho několika nedbale elegantními gagy vůči všemu a všem.Ovšem v oblasti navrhovaných opatření J.Havel navrhuje sadu autonomních opatření.Už z autonomie každého z nich plyne,že to nikdy nebude fungovat-je to jako posázet dětské tělíčko dudlíky.Zatím co mu patří jeden do pusinky.V oblasti politické se J.Havel iluzorně domnívá,že v případě vlády ČSSD budou střední vrstvy spojovadlem mezi vládnoucí elitou,která zpravidla obsazuje vrcholné funkce a masami fabrik,škol,výzkumáků a úřadů.Domnívám se ,že by mu prospělo zde dělení na chudé a bohaté.Bohatí-management-střední vrstvy v nejvlastnějším slova smyslu se volebně přiklánějí tam či onam,ale v zásadě nemyslí na nikoho:jsou sami pro sebe,myslí vždy jen na sebe.Jejich předpokládaná role prostě nebude existovat ve smyslu J.Havla nikdy.Navíc V.K. jasně říká tím,že v české politice není prostor pro více jak jednu pravicovou stranu,že nepočítá s pravicovostí všelijakých středopravých,pravolevých,kterými se věčně snaží ČSSD být.ČSSD by si měla položit zásadní otázku: v čem se podstatně liší od ODS,hlavně v ekonomické politice a až na to přijde jednou to i voličům daleko výrazněji prezentovat.Ji mate samotnou její levicový původ.Zde by si měla uvědomit,že postkomunismus není pravděpodobně nosný perspektivní systém,ale přechodná etapa-jakási grimasa posmrtných křečí socialismu.Proč dosud strašák socialismu trvá v očích lidí-z nepochopení co to vlastně bylo.Z hlediska masovosti KSČ tehdy to nebyl Leninův komunismus s výběrovou stranou,z hlediska znárodnění to nebyl Marxův socialismus s postupným odumíráním státu.Byla to vlastní česká originální koncepce a je strašákem právě pro tu délku trvání-40 let.Ta zanechává na lidi-obyčejné-stále ohromný účinek,podobně jako husitství.Problémem české politiky je to,že v nejlepším případě volební vítěz zde vládne s konsensem 1/5 obyvatelstva,vezmu-li v úvahu -40% nevolících, ze zbytku 60% pak třetina pro vítěze.Ani sebelepší politika pak "neobejme" masu,prostě masy jednají a myslí mimo ni,mají svůj faktický stát ve formálním státě mocenské elity.
24. 01. 2009 | 10:55

Marty napsal(a):

Experti z CSSD chteji resit krizi:

http://www.lidovky.cz/rath-...

Az priste uslysim povidano o tom, jak je Rath inteligentni, jak ma rozhled a vubec je to strasnej borec, tak spadnu pod stul smichy :) Bohuzel to ilustruje naprostou zhovadilost reseni ala CSSD. Jen to Rath napsal bez kudrlinek.
24. 01. 2009 | 12:55

leftnocomment napsal(a):

Levice?-měděný (bronzový?) jezdec Puškina,elektron radí nebo elektron si poradí.Pozor Puškin není černoch,ale Arab.
A co?: komu chybí z levých v historii síla originality? -příklad -tak tedy 40% volebních hlasů v Německu 1933 nestačilo proti 33% Hitlerovy NSDAP,protože mezi Thalmanna a Stalina se vsunul Hitler,zatímco stejná procenta stačila po válce Gotwaldovi protože mezi něj a Stalina se nevsunul Beneš? Jak vysvětlíte kam se potom podělo 40% německých voličů po celých 12 let dál? Do uniforem na ruskou frontu?
Německý tisk se dnes snaží Němce přesvědčit ,že křišťálová noc r.1939 byla celá dílem 51.motorizovaného pluku Berlínské policie,vesměs složeného z nestraníků.
24. 01. 2009 | 13:47

Fibonucci napsal(a):

Hlavně ta Rathova fotka je moc povedená:-) V Martyho odkazu...
24. 01. 2009 | 14:14

SuP napsal(a):

Rath je zkrátka borec! A ty jeho kecy.... Marty - ten odkaz se vám povedl. Ani by mě nenapadlo se tam dneska jít podívat.
24. 01. 2009 | 15:23

Marty napsal(a):

Fibonucci: je to vizionar :)
24. 01. 2009 | 15:52

zdenekmihalco napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden urážlivý komentář ("kreaturo" apod.), který byl v rozporu se záměry těchto stránek - tj. vytvářet prostor pro slušnou a věcnou diskusi.

Děkuji za pochopení,
Zdeněk Mihalco,
správce blogů a diskusí
24. 01. 2009 | 17:07

krka napsal(a):

Dámy a pánové, musím říct, že je to mnohem horší než jsem tušila. Přečetla jsem si článek v odkazu, který tam někdo nahoře dal:
"Jiří Havel 1988: " Při hodnocení J. V. Stalina je nutno mít i v dějinách politické ekonomie na paměti, že šlo o osobnost značně rozpornou. Vedle negativních jevů, spojených s kultem jeho osobnosti, uznávají sovětští komunisté dodnes některé jeho pozitivní rysy. Obdobně je tomu i s hodnocením Stalinova teoretického odkazu v dějinách ekonomických teorií," píše Havel a pokračuje: "Rozhodně nelze souhlasit s někdejšími pochlebnými oslavami J. V. Stalina jako skutečného tvůrce politické ekonomie socialismu. Na druhé straně je však třeba přiznat, že například většina dodnes frekventovaných verzí základního ekonomického zákona socialismu nejsou nic než dílčí zpřesnění Stalinova výkladu. Historicky musíme ocenit," říká Havel, "i jeho řešení otázky příčin zbožních vztahů, ačkoliv je dnes již zřejmě překonané." A pokračuje: "Přehlédnout nelze ani reálné ekonomické úspěchy, které nesou Stalinovu pečeť." Zbývá připomenout, že místopředseda vlády Jiří Havel tyto věty plné pochopení pro jednoho z největších zločinců lidské historie napsal, když byl už třicátník, že se tak stalo v době vrcholné perestrojky a že ani nikdy předtím nebylo povinné psát do skript lži, nota bene takového formátu. K tomu bylo potřeba buď mimořádné hlouposti, ideologické zaslepenosti, anebo nevzdělanosti. A nejspíš všeho dohromady. Vyberte si."

Revue Politika 3/2006
25. 01. 2009 | 02:08

krka napsal(a):

Fujtajxl. A něco takového pomýšlí, že by bylo zase ve vládě a něco u nás si dovolilo ovlivňovat. Fajn, ať na nás chrlí ty své primitivismy, ale jen z bezpečné vzdálenosti. Vymýšlí takové nesmysly, teď mám na mysli to školné a placení za zkoušky, že i takový veleduch jako Paroubek musel uznat, že je to totální hovadina. Třetí generace protikrizových opatření? Tak ať nám ji dá k přečtení. Pochybuju, že vůbec něco takového existuj. A pokud ano a je to něco ve stylu "musíme podpořit spotřebu a zárověň tvořit rezervy", tak s tím ať jsou do na lidovou pouť. Děkujeme nechceme.
25. 01. 2009 | 02:14

krka napsal(a):

A že z nás udělali montovnu šrotu "automobilka, kam se podíváš", to mu vůbec nedochází. Ještě musím přiložit jeden citát z toho Křížova článku:
"Dějiny jsou plné talentovaných moralistů, kteří pohrdali spontánním řádem a pravidly, jež jej vymezují. Jejich utopie vedly v lepším případě k ožebračení a rozkladu dříve civilizovaných států, v horším případě ke genocidě zasahující hladomorem a terorem miliony nebo dokonce desítky milionů lidí. Každý takový věrozvěst dláždí cestu do pekel svými dobrými úmysly, svou umanutostí a zejména skutečnou nevzdělaností. Vždy mě fascinovalo, jak jsou komunistické a socialistické recepty - hlásané formálně vzdělanými lidmi - primitivní a evidentně v rozporu se zdravým rozumem a elementární lidskou zkušeností. Stejně tak mě fascinuje, jak dokonale dokážou ignorovat realitu. Všichni vidí, že padá sníh, a marxleninista, případně socialista, řekne, že to není sníh, nýbrž fata morgána, že je to peří, anebo kusy vápna, že on sníh viděl vždy pouze padat nahoru a že také potoky a řeky tečou do kopce. A lidé chodí pozpátku. A "vědecky" vám to bravurně zdůvodní. A pak vás nechá zavřít."
25. 01. 2009 | 02:17

Snílek napsal(a):

Docent Havel má sice pravdu, ale neviděl bych to tak černě. Jakékoli tanečky našich vládních ekonomických expertů (kteří mlčky přihlížejí zdražování elektřiny a snižují daně pánům Romanům) budou stejně jalový dokud se z krize nezačne probírat Německo. Nezbývá než věřit, že tamní vedení státu má více rozumu.
26. 01. 2009 | 13:27

pgjed napsal(a):

Pane Havle, já se vám opravdu divím. Vždyť musíte vědět, že 80% naší průmyslové výroby jde na export a na tom závisí veškerá ekonomika ČR, která se svými 10 miliony představuje titěrný trh. Nahradit jedno procento exportu domácí spotřebou, znamená zvýšit domácí spotřebu o 4%. Ale ten hospodářský propad nebude 1%. Budou to procenta, v lepším případě.

Navíc vaše opatření jsou z kategorie neproduktivního prožírání. Např. ten 13. důchod sice důchodci přivítají a následně utratí, ale ve stejném objemu financí bude chybět práce pro stavebníky na stavbách placených z fondu DI. A tak bych mohl pokračovat.

Je cesta z krize? Ano, dlouhá a bolavá. Především nerozhazovat neproduktivně! Rezervy, jsou-li,využít na získání nových trhů. Export 80% EU a z toho 60% SRN je RVHP naruby. A podobný průšvih praktici z průmyslu dávno předvídali.

Jsou na světě země, kde je poptávka i nadále a které mají čím platit, byť třeba bartrem. A stát by měl pomoci s prospekci těchto trhů. A také garancemi za exportní financování reálně získaných zakázek. Taky nám chybí pořádná česká komerční banka, jejíž investiční experti by byli schopní vyjet s průmyslovými obchodníky ven a projednat přímé úvěrování zakázky. To sou opatření, na která bych věřil. Ale ty vaše žabárny? Čím hlouběji mám do kapsy, tím více dluhů udělám? To je hymna bankrotářů!
26. 01. 2009 | 13:45

krka napsal(a):

pgjed.
skoda, ze to ti osloci z Lidoveho domu nectou. i kdyz ono by to stejne pro ne nemelo zadny vyznam. kdyz byl rust 6%, vsem se darilo, tak byly porad nejake volby a "statotvorni" nam prozirali budoucnost a zvysovali deficity financi, kam se clovek podival. ted nam chybi rezervy, ale deficit se snizuje. ale udelej kozla zahradnikem a na posezeni sezere vsechno zeli, div nepraskne a za 2 dny zacne hladovnku, protoze nema co jist. jen at pan Havel, expert na ekonomiku, skolstvi, tedy vlastne na vsechno, zustane nekde ve svem zacouzenem kamrliku a popiji svuj oblibeny tuzemak bozkov a neleze se svyma kravovinama vubec na svetlo bozi.
26. 01. 2009 | 14:23

David napsal(a):

Celosvětové bezhlavé nalévání peněz do bank, automobilek a dalších odvětví považuji za krátkozraké. Krizi to patrně nevyřeší, ale pouze jen oddálí konečný a nezvratný tvrdý dopad na dno. - Krach státních dluhopisů.- Je zajímavé, jak někteří zastánci všemocné ruky trhu často doporučují finanční injekce státu do soukromých podniků.

Proč nenechali banky přirozeným způsobem zkrachovat? Když by je nekoupila jiná zdravá banka, tak by je nakonec koupil stát. Co by bylo na tom špatného, když by se celosvětově snížil počet bank na polovinu a státy by tak získaly větší podíly a vliv v bankovním sektoru? Co by se stalo, kdyby banky už neměly ty nemravné zisky v řádu desítek miliard, ale pouze by byly jen v kladné nule? Například do automobilek bych nedal ani korunu, ať si klidně zkrachují a ukáže se v praxi ta všemocná ruka trhu. Má vůbec smysl tuto nadvýrobu ještě zvyšovat dalším plýtváním energií a surovinami? Automobilky by nám všem měly říci, jaká je výrobní cena jejich aut ve srovnání s cenou prodejní.

Na jednu stranu chápu, že se vlády snaží minimalizovat nezaměstnanost. Cesta, kterou se zatím snaží zvolit jen velkou nezaměstnanost zpomalí a oddálí, ale nezabrání jí.

Podpora zvyšování spotřeby obyvatel je velmi krátkozraká v situaci, kdy krize je i krizí z nadvýroby. Snižování daní nepomůže. Pochybuji, že rozumě uvažující občan bude tyto peníze obratem utrácet. Pochybuji, že bohatý podnikatel, který je tzv. „za vodou“ bude získané peníze z nižších daní investovat, zejména v této nejisté době, do vytváření nových pracovních příležitostí.

Jednu z cest k řešení současné krize vidím v tom, že už konečně velmi rychle pochopíme, že všichni musíme snižovat svojí spotřebu, a to ve všech směrech. Prostě zastavení toho bezmezného plýtvání, které nás ničí. Čím rychleji budeme ničit naše životní prostředí, čím více budeme plýtvat surovinami, energiemi, tím rychlejší bude konec celé naší civilizace.

Velký problém vidím také v tom, jak se rozevřely ty pomyslné nůžky mezi chudými a bohatými. Je potřeba je zase trochu sevřít, protože se ukazuje, že ti „nepostradatelní odborníci“ byli často nezaslouženě odměňováni za svoji práci, že nás spíše dlouhodobě podváděli a okrádali. Je proto potřeba přísně potrestat ty, kteří v této krizi podváděli a zabavit jim také i jejich majetky, protože nepotrestané zlo plodí zase další zlo.

Investice do vzdělání je sice cesta správným směrem, ale efekty se dostaví až se zpožděním. Zvyšování vzdělanosti také není všelékem. Už dnes jsme dost vzdělaní na to, abychom věděli, že kouření zkracuje život, a přesto nejsme schopni a ochotni proti tomuto zlu schválit potřebné protikuřácké zákony.

Podle mého názoru hlavní příčinou krize byla všeobecná tolerance ke lhaní na všech úrovních společnosti a v důsledku toho pak i všeobecná ztráta důvěry, která dnes blokuje cestu nápravy.

Důvěra se dlouho buduje, ale rychle se ztrácí. Takže nás čeká zase velmi dlouhá a bolestná cesta budování vzájemné důvěry. Kdyby se za zlovolné lhaní přísně trestalo, tak by k tak rozsáhlé globální krizi patrně nikdy nedošlo. Prostě občas by zkrachovala nějaká banka, a tu by zase koupila jiná banka, a tak by to šlo dál a žádná celosvětová krize by nebyla. Auditorské firmy totálně selhaly. Dnes už nikdo nevěří nikomu, a to je velký a podle mne klíčový problém.

To, co se stalo, je tak především krizí morálky. Kdyby se nyní začalo přísně trestat za lhaní, tak by se situace začala pomalu, ale jistě zlepšovat a mělo by to zejména trvalé výsledky.

Kam jsme se to s tou všemocnou rukou trhu dostali, když největším věřitelem USA je rozvojová země Čína a drží tak 1 bilionem dolarů USA pod krkem? Kdo bude pod krkem držet nás? Jako my jsme nevymohli dluhy od rozvojových zemí, tak nyní rozvojové země nevymohou dluhy zase od nás?

Prostě nemůžeme se bezhlavě zadlužovat, ani jako občané, ani jako státy.
27. 01. 2009 | 12:58

Slav napsal(a):

Komentovat ekonomii je těžké, když byl Klaus šlo všechno zkopce, za Topola taky za Zemana zastavený úpadek, za Špidly, Paroubka růst. Bylo to poznat i v realném životě, sice do ekonomie moc kecat neumím ale rád bych věděl co za těma pravýma kvákama vůbec stojí a co sledují?
27. 01. 2009 | 13:13

skeptický napsal(a):

Socialismus zkrachoval,kapitalismus taky,krize před válkou dala vzniknout hnědému a rudému teroru.Jakou bude mít barvu tentokrát?

Budí to dojem,že ta krize byla záměrně pro tento účel vyvolána.
Zpátky k otrokářskému systému.
Ten vydržel tisíciletí.
28. 01. 2009 | 00:18

Taar napsal(a):

Z krize se stala modla.
Myslím si, že by pro začátek stačilo, kdyby stát, tam kde má podíl v energetických společnostech jako je ČEZ, zamezil zjevnému veřejnému tunelování republiky těmito společnostmi.
Metody jsou různé. Nebránil bych se pohrozit energetickým gigantům třeba i znárodněním.
Vsadím se, že dorána by byla z krize u nás, neduživá anorektička.
28. 01. 2009 | 11:01

r.m. napsal(a):

Nečas navíc uzdravil asi 20% invalidních důchodců v jižních čechách, na havlíčkobrodsku, možná i ve středních čechách, přeřazením do částečného. Na správě krajského důchoďáku mi po nátlaku řekli, že můj případ byl omyl a mám v únoru nenápadně opět požádat o plný, že mi ho potichu zařídí, aby nebyl skandál.
Finta je v tom, že odnětí plného důchodu trvá měsíc. Částečný důchod je jiné řízení a trvá MINIMÁLNĚ dva měsíce (přednostní vyřízení), ale spíš až čtyři měsíce.
Nečasova finta, jak vyhlásit úspory na dávkách v roce 2008 12,1 mld.Kč a vyplatit si odměny. Že tím jen takhle uměle přehodili náklady do roku 2009 jim nevadí, na podzim jsou nový volby.
28. 01. 2009 | 13:10

Zbyněk Vašíček napsal(a):

Pane ekonome Havle,

nejsem žádný ekonomický odborník, mám jen dojem, že prosazovat i v dnešní době Utopii Thomase Moora lze snad ještě pochopit, prosazovat něco jako "třetí cestu" /výraz z konce 60. let/ by se snad také dalo také spolknot, ale prosazovat stalinistickou ekonomiku a ještě se pod ni oficiálně podepsat, to lze pochopit jen stěží. Jistě, ještě je v ČSSD pan Mládek a několik dalších ekonomů /pana Sobotku za nějakého odborníka nepovažuji, nemluvě o tom, že mi připomněl kdysi pohádku o dědečkovi, jak měnil a vyměnil za jehlu - jde o návrh "odprodeje" pohledávek státu za 11 mld za skupinou ČSOB za pouhou 1 Kč.../, stejně si ale myslím, že to s tím týmem ekonomických expartů nemají zase nějak valné, o nějakém přebytku nabídky lze jen stěží hovořit. Kdy pustíte do týmu nějakou mladou krev - nebo to tam v ČSSD budou věčně blokovat provaření a většinou jen málo schopní "středněvěkáči" ??? Zbyněk Vašíček, volný publicista Brno
28. 01. 2009 | 16:05

Suchec napsal(a):

Vašíček:
Nebyl to náhodou původně Mertlík s tou ČSOB?
28. 01. 2009 | 21:01

Milan napsal(a):

Pane Havel, bohužel platí, že velká část voličů ODS odmítá přemýšlet a radši papouškuje téze svých neomylných ideologů nebo v hprším případě nadává autorovi. V této situaci, nezbývá než aby si ODS vyzkoušela slepou uličku, bohužel občané i Česká republika budou chudší než by mohli být při postupech běžných v EU nebo USA.
28. 01. 2009 | 22:43

Pepicek napsal(a):

Doufam, ze tohle je jenom zacatek! Do politiky je treba vratit Politiku, jak rika profesor Klaus. Nejde preci jen o to, kolik penez bude ve statni kase a o kolik desetinek vzroste ci klesne nase HDP pri pouziti toho ci onoho stimulu. Jde o to, jak ma vypadat spolecnost v niz chceme zit a samozrejme o to, abychom neprisli uplne na buben... Myslim, ze jak CSSD, tak ODS ma kapacity na to, aby v ramci fakticky mozneho zabranila nejhorsimu. Ted jde o to, zda ekonomiku budeme branit pravicove ci levicove. Vasim ukolem je vysvetlit, ze levicova politika neni dobra jen pro nevolice nenavidejici poplatky ve zdravotnictvi, ale i pro potencialni volice ODS.
29. 01. 2009 | 12:40

Zbyněk Vašíček napsal(a):

Panu "Suchec"(-ovi): Možná to byl pan Mertlík, ale nakonec to stejně šlo přes Sobotku. A nebyl by to první odpustek, taky byl nějaký hoteliér na Kralovarsku, či kde a odpustek na dani v pravomoci tehdejšího ministra. Také s konsolidační agenturou nějaké ty spory. Nemluvě o tom, že pan Sobotka jako "nepřizpůsobivý zákonodárce" ukázkově porušil zákon, když se před rokem nechal vyšetřit u sv. Anny v Brně a nezaplatil 30 Kč. Druhý den to za něho "zaplázl" všímavý soused, který "má přece teho Bohúša tak rád, že ho nenechá dělat ostudu",no ale správně měl pan Julínek skočit do auta a uhánět na Brno a zaplatit to sám a nenechat se předběhnout. "Pohledávka za Sobotkou" prý změnila majitele a ani bych se nedivil, kdyby to někdo někdy, třeba před volbami, po panu Sobotkovi vymáhal. Jó, ta CHYBY se platí. Ale u ČSSD pořád věřím, že se dají najít schopní ekonomové a někteří ještě dokáží trochu posunout své názory, někam ke konstruktivnímu ideálu, někam, kde by z toho mohla těžit alespoň většina společnosti v ČR, když už ne všichni - a věřím, že i pan ekonom Havel je pro omlazení týmu. U zelených mizérie, ale u ČSSD vzhledem ke kvantitě se snad musí vyprofilovat - ovšem proč nemá ČSSD už dávno pěkně zavedené také nějaké ty své "CEVRy", "CEPy" a další think-tanky, nejen pro mladé ? Hlavně, že mladí sociaální demokraté jsou pro dekriminalizaci marihuany - ale v ekonomice příliš jasno nemají, zdá se. A to je škoda!
Zbyněk Vašíček, Brno
29. 01. 2009 | 14:03

David napsal(a):

Lidové noviny 29.1.2009 :

Deprese v Davosu

... „Právě skončil panel o stavu světové ekonomiky. Byl to zatím ten nejdepresivnější a nejvíc skličující panel. Dokonce dřívější optimisté propadli skepsi. ...

... George Soros se o chvíli později nechal slyšet, že současná krize je horší než světová recese ve 30. letech, a v obědové pauze se místo obvyklého cvrkotu všude jen vyděšeně šeptalo. ...

... Komu věřit? V tuto chvíli spíš skeptikům. Ale od účastníků fóra v Davosu žádné zázraky nečekejme. Sešlo se tu až moc lidí, kteří mají současnou krizi na svědomí a nevědí, co s tím. Proto je tam při obědě tak ticho.“

Jaroslav Plesl
29. 01. 2009 | 21:04

Lena napsal(a):

Kdyby byli v čele ČSSD takoví lidé jako je Jiří Rusnok, byl by dneska klid. Dnes jsou ale v čele ČSSD lidé, kteří mění názor podle průzkumů veřejného mínění. To už není sociálně demokratická politika, ale pouze populismus, který této zemi nepřinese nic dobrého.
02. 02. 2009 | 00:23

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy