Za Milanem Sojkou

19. 05. 2009 | 00:06
Přečteno 6418 krát
Před týdnem jsem tu uveřejnil nekrolog. Nenapadlo mne ani v nejhorším snu, že tak brzo napíšu další. Teď umřel Milan. Největší český znalec ekonomických teorií.

Poznal jsem ho jako student v roce 1979. Tmavý menší štíhlý kluk. Moc toho nenapovídal. Přišel mi nevýrazný. O rok později mi přednášel dějiny ekonomické teorie. Přednášel úplně poprvé, ještě podle poznámek profesora Petráčka. Byl možná trošičku nejistý, jako človíček, který toho ví strašně moc, ale trošičku váhá, co z toho nám má vlastně povědět. Až o pár let později se z něj stal řečník se zvláštním, nezaměnitelným kusem charismatu.

Milan byl kladný typ jak z laciného románu. Pracovitý, skromný a taktní. Nikdy k ničemu lacino nepřišel. Záviděli mu, že se dostal na studia do Itálie. V osmdesátých letech to přišlo jako pohádka. Jenže jiný jet nemohl. Učil se předtím šest let italsky. Jiný z nás tu italštinu neuměl. Absolvoval postdoktorandský kurs v USA. Studoval od rána do večera. O víkendu ale myl nádobí, aby taky něco přivezl dětem.

Nebylo snadné se s ním sblížit. Občas jsem se ho přišel na něco zeptat. Opatrně jsem se díval, zdali nemá v očích osten výčitky, proč to jen, proboha, nevíš… Neměl. Nebo to nedával znát. Byl o šest let starší než já a cítil ekonomické misionářství jako povinnost. Vysvětlil mi pak v krátkosti oč šlo. A kde to načíst. Měl neskutečný dar vysvětlovat jednoduše složité věci. Jsou znalí lidé, kteří popíší tři tabule a problém tím dokonale zatemní. Milan obvykle dokázal shrnout podstatu do tří trefných vět.

Ekonomové se dělí na makroekonomy, mikroekonomy, finance, monetárníky, statistiky, ekonometry, účetní, daňaře a desítky dalších subspecializací. Královskou disciplínou jsou zde ale nepochybně dějiny ekonomických teorií. K nim musíte znát všechno. Přečíst několik biblioték a sypat potřebné historické souvislosti. Milan Sojka stále poctivě četl prameny. Nejraději jezdil vlakem. Četl v něm další a další knihy. Bylo až nepochopitelné, co znal.

Po roce 1990 jsme skoro všichni z fakulty okusili i reálnou ekonomiku, podnikali, radili a řídili podniky. Jen Milan považoval za podstatné dělat teorii. Měl spoustu nabídek, ale zůstal učit. Bylo to jeho poslání a dělal ho tak poctivě jak uměl. Uměl hodně. Po roce 1990 napsal řadu klíčových učebnic, podílel se na významných překladech a jejich redakci. Má zásluhu o moderní českou ekonomickou terminologii.

Zasloužil se o formování vysokého školství v oboru ekonomie jako jedna z klíčových osobností Akreditační komise MŠMT, podobně jako o vybudování Grantové agentury ČR. Výrazně se angažoval v práci Hlávkova nadání a nezištně působil v řadě dalších volených i čestných funkcí. Jeho vědecký přínos a obdivuhodná publikační činnost byly oceněny Výroční cenou České společnosti ekonomické za rok 2008.

S kolegou Půlpánem jsme si léta dělali legraci, že my dva tlustí dědci budeme dávno někde držet alzeheimerovský seminář, nebudeme-li spíš na pravdě boží, ale devadesátiletý Sojka bude stále přednášet dějiny teorie, bude nadále pružný a štíhlý a nebude mít jediný šedivý vlas. Smáli jsme se té představě a připadali jsme si náramně vtipní. Rouhali jsme se.

Milan vypadal úžasně mladě i když se v něm něco polámalo. Nikdy toho moc nevypil, a přece mu selhala játra. Doktoři mu dali nová. Ožil, přibral a znovu vypadal šťastně. Nenasytně pracoval a napsal několik knížek. Občas mi poslal nějakou kapitolu ke skouknutí. Tu poslední knihu dokončil před několika týdny. Velkou syntézu dějin ekonomické teorie. Magnum opus.

Byl pracovně šťastný, ale nemoc ho znovu dostihla. Chodil na chemoterapie a smál se hořce, že chodí na údržbu. Snášel to hrdinně. A pak, asi před deseti dny přišel do mého univerzitního ajnclíku a povídá, že to nezabralo. Že je na tom hůř. Že doktoři vyčerpali všechno, co měli na skladě. Teď už se dá jen experimentovat podle „americkejch“ časopisů.

Řekl to tak civilně, jakoby šlo o suchý rohlík. Zakýval jsem hlavou, jakoby šlo jen o půl rohlíku. A pak jsme mluvili o jiných věcech. Zapsali jsme si termín společného pracovního obědu a při rozloučení jsem nenápadně utrousil větu, že držím palec. A pak jsem k němu ještě asi na minutu zaběhl do jeho kanceláře se rychle vyplakat kvůli nějaké pitomině. Milan byl totiž můj univerzitní tátamáma.

Vědět, že se vidíme naposled, byl bych ho políbil na čelíčko. Pohřeb je tenhle pátek v jednu ve Strašnicích. Na domluvený oběd máme jít následující pondělí.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

prirodovedec napsal(a):

Slusni lide odchazeji. Cest jeho pamatce. Kolegove, kteri se s nim setkali, si ho velice vazili.
19. 05. 2009 | 00:27

MT napsal(a):

Děkuji. A děkuji za vzpomínku.
19. 05. 2009 | 00:38

RUMCAJS napsal(a):

Hlavu vzhůru pane docente. Můžete chodit na rady za mnou.

P.S. Omlouvám se, ale někdy je lepší si zažertovat než podléhat chmurám.
19. 05. 2009 | 00:49

Karel Mueller napsal(a):

Dobrý večer pane docente,

nejsem z oboru a tak význam a přínos pana Milana Sojky nemohu posoudit.

Ale už jen z Vaší sumarizace jeho díla plyne, že to musel být zcela vyjímečný člověk.

Z Vašich slov je zřetelně cítit zármutek a bolest. Přijměte tedy prosím ode mě upřímnou soustrast.

Čest pamětce úana Sojky.
19. 05. 2009 | 01:31

Karel Mueller napsal(a):

Omlua za překlep poslední větě:
Čest památce pana Sojky.
19. 05. 2009 | 01:34

Vasja napsal(a):

Slušní lidé odcházejí, lumpové scházejí. V politice. Slušně by se neuživili. Že jo. Docente.
Jo, ten Bismarck řek, že blbost je dar Boží a tak by se neměla moc zneužívat. Když už jste tak rozpoložený, dejte si s předsedou Paroubkem a vůdcem Středodočeského kraje Rathem závazek.
19. 05. 2009 | 06:31

Béda napsal(a):

Bohužel jakoby zázrakem se ze života ti lepší ztrácejí většinou mezi prvními.

Možná byl pan Sojka prototypem ekonoma o kterém promlouvá von Hayek ústy A.Drobka v jeho posledním článku.
19. 05. 2009 | 06:34

zdesta napsal(a):

Vasja: Je velkou škodou že s tohoto slzavého údolí neodcházejí především pitomci s deficitem inteligence,tolerance a nezbytnou dávkou lidského soucítění.
19. 05. 2009 | 07:14

Vasja napsal(a):

Pane Zdesto.
Odcházejí. Do Brusele. To mám s docentem soucítit? Proč? Ty zelené a šťavnaté lány...
19. 05. 2009 | 07:23

zdesta napsal(a):

Vasja: Pan Sojka do žádného Bruselu neodešel.Blog J.Havla je vzpomínkou na člověka,který svou profesionální i lidskou kvalitou byl společensky prospěšný.Jestli je smrt zmíněného pána nějak spojena s politickou scénou,nebo s případnými odchody do Bruselu,pak se omlouvám,že jsem takový pitomec,který postrádá logiku. Přeji příjemný den.
19. 05. 2009 | 08:27

valdštejn napsal(a):

to vasja : škoda , že do toho slzavého údolí neodejdou co nejdříve lidé jako vy . Lidé , kteří do všeho pletou politiku a svoji hnusnou zapšklost......
19. 05. 2009 | 08:38

louda napsal(a):

Ekonomie je pavěda a nic mi neříkají rúzní Hayekovci, Friedmanovci, Keynesiáni a pod...
Těmihle teoriemi se dá asi slušně uživit někde na akademické púdě ale najednou přijede krize a všechy teorie jsou v p...Jak říká klasik-co s tím ve šroubárně.
19. 05. 2009 | 08:40

neo napsal(a):

louda:

i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále.
19. 05. 2009 | 08:53

honza a. napsal(a):

No, teď mne vcelku mrzí že jsem mu víc nechodil na přednášky...nikdo nic nevěděl a přednášel fakt až do konce.
Jako student IES se připojuji:

Čest jeho památce.
19. 05. 2009 | 09:03

Vico napsal(a):

Milana Sojku jsem neznal, ale po přečtení nekrologu mne škrábe v krku.

Po přečtení reakce Vasji zase svrbí ruce.
19. 05. 2009 | 09:52

Ondrej Capek napsal(a):

Jo, Sojka byl fajn, skoda.
19. 05. 2009 | 11:07

Fibonucci napsal(a):

Sojka byl hrozně hodnej a skromnej. A skutečně vypadal téměř mladistvě. To je škoda...
19. 05. 2009 | 11:24

miro napsal(a):

Vasjo - měl byste blogovat u Křečka,Paroubka a jim podobných, tady aysi pro Vás není místo,
Pan proferor byl někdo, čest jeho památce
19. 05. 2009 | 11:27

jenicek napsal(a):

Podle mého je vrcholný nevkus, když politik před volbami píše cokoli emotivního, jako třeba nekrolog.
Tak snad na ten oběd nepřijdete pozdě, to se kamarádům nedělá:-/
19. 05. 2009 | 11:28

Michal napsal(a):

Pane docente, profesora Sojku si velmi dobře pamatuji z kurzů (dějin) ekonomických teorií. A i když mně osobně vždy byly bližší neoklasické teorie (představované jeho kolegy prof.Holmanem a doc.Strakou), zatímco prof.Sojka byl přesvědčený keynesiánec, musím s vámi souhlasit, že to byl vynikající učitel i člověk.
19. 05. 2009 | 11:38

miro napsal(a):

to jenicek Máte pravdu součást kampaně
19. 05. 2009 | 12:17

el napsal(a):

"Podle mého je vrcholný nevkus, když politik před volbami píše cokoli emotivního, jako třeba nekrolog."

Ano. Období před volbami je špatná doba k umírání...
19. 05. 2009 | 12:27

Pavel M. napsal(a):

Jirko, děkuji za vzpomínku. Milan byl naprosto vyjímečný člověk. Jeden z mála mých bývalých kolegů a přátel, který neztratil za posledních 20 let tvář ani charakter.
19. 05. 2009 | 12:44

Béda napsal(a):

jenicek, miro, el,

Kde v tom prosím vás vidíte součást kampaně?

Je tam někde vzpomenutá soc. dem., vyobrazeno logo, proneseno něco o volbách...? Jako kupř. u Kožušníka anebo Hybáškové, Zahradila?

Je to podle vás součástí kampaně jenom proto, že J.Havel je eurokandidát za ČSSD?

Když napíše s prominutím pojednání o sekání trávníku tak to taky budete pokládat za součást kampaně?
19. 05. 2009 | 12:51

JAKUB napsal(a):

Když jsem psal ve škole seminární práci o Johnu Keynesovi, moc mi pomohly i práce pana Sojky. Škoda, že takových odborníků není více.
19. 05. 2009 | 12:56

Michal J napsal(a):

Dekuji za vzpominku. Profesor Sojka me pred lety taky ucil a musim potvrdit, ze to byl neuveritelne vzdelany clovek, ze ktereho vyzarovala pokora a pracovitost. Ke studentum byl vzdy vstricny a slusny. Odkaz takovychto lidi je nejen v jejich publikacich, ale take v hodnotach, ktere prenesou na sve studenty. Cest jeho pamatce.
19. 05. 2009 | 13:35

el napsal(a):

"jenicek, miro, el,

Kde v tom prosím vás vidíte součást kampaně?"

Bédo, a kde vidíte, že já v tom vidím součást kampaně?
19. 05. 2009 | 13:37

Béda napsal(a):

el,

promiňte, asi jsem přehlédl tu poslední větu. Kajícně se vám omlouvám.
19. 05. 2009 | 13:47

Alibernet napsal(a):

Odborně byl zaměřen na keynesovskou makroekonomii, čili strkání socanského rypáku do tržních záležitostí, proto jste ho měl tak rád a souzněl s ním, pane Havle.
19. 05. 2009 | 14:11

Vasja napsal(a):

Valdštejn, Miro.
Vlezte do auta a prohlédněte si bilbórdy našeho docenta a ing. Paroubka. Včetně hesel.
Potom si najděte něco o anetických psychopatech.
Pochopíte, proč to píšu sem.
19. 05. 2009 | 14:22

Karel Mueller napsal(a):

Vasja:
Milý pane,
představte si, že jste na pohřbu. Na pohřbu mimořádně kvalitního člověka. Smuteční řeč pronáší jeho blízký kolega.

Asi nezačnete povykovat, že ten kolega je takový či onaký ... pokud nejste lidské hovado.
19. 05. 2009 | 14:43

Michal napsal(a):

To Karel Mueller: pana Sojku jsem znal jako učitele a už jsem tady napsal, že byl vynikající nejen jako pedagog, ale opravdu i jako člověk. Ale to co podsouváte pánovi s nickem Vasja je nesmysl. Tady nejsme na pohřbu a pan Havel nemusel nekrolog psát na svém blogu, který jinak zcela pojímá jako svou propagandu do voleb. Těmito texty chce docent Havel trochu napravit to, v jaké společnosti (Paroubka a Ratha) se v politice nachází. Sám si to uvědomuje a proto občas takovýto "lidský" text.
19. 05. 2009 | 14:50

Karel Mueller napsal(a):

Michal, Vasja, Alibernet i případně další ...

To snad není možné ...

Hoši Vy už jste tak zpitomělí, že jste ztratili i elementární etické cítění ...
19. 05. 2009 | 14:57

Michal napsal(a):

To Karel Mueller: nemyslím. Já jsem se tady dvakrát vyjádřil skvěle o panu Sojkovi. A také jsem uvedl, že jsem už jako student ekonomie vyznával jiné teorie než kterým věřil on. A nijak mi to nevadí v tom, abych napsal, že pan profesor byl vynikající. Najděte si to zpátky... Ale u pana Havla rozpor prostě vidím: na jedné straně obdivuje čestného Sojku a na druhé straně mu nevadí paktovat se s Paroubkem a Rathem. Tam já vidím ztrátu soudnosti.
19. 05. 2009 | 15:06

Béda napsal(a):

Jiří Havel,

navrhuji, abyste příště podobné články psala pod pseudonymem. Některé vaše čtenáře neirituje co jste napsal, ale že jste to napsal vy.

Třeba by vás napadali i kdybyste napsal pochvalný článek třeba o Mirku Topolánkovi.
19. 05. 2009 | 15:48

Michal J napsal(a):

Michal:

Milan Sojka evidentne povazoval Jiriho Havla za pritele (mohu potvrdit). Havel mel moznost uctit jeho pamatku a ucinil tak na svem blogu. Vetsinou se tak cini na verejnosti, aby se i sirsi okruh lidi dozvedel o vyjimecne osobnosti. Kdyby v tomto ohledu mlcel a psal na vsedni tema, bylo by to spise nevhodne.

Pokud mate o Sojkovi dobre mineni, jak tvrdite, tak jeho pratelstvi s Havlem berte jako referenci. Mimochodem, kdyby si profesor Sojka kvuli Vam dovolil zemrit az po volbach, tak by ten blog byl OK?

Jinak u volebni urny si delejte, co chcete (nechapu, proc tady vubec uvadite, ze verite jinym smerum nez Sojka - koho to zajima?). U jine urny vsak respektujte kulturni zvyklosti. Kdybyste byl chytry, tak byste si jakekoli negativni poznamky ponechal az na pristi blog. Tam se klidne do Havla pustte, mozna mate i pravdu, kdo vi...

Alibernet, Vasja:

Jinak se hosi zamyslete nad starym moudrem, ze idiot o sobe vetsinou nevi, ze je idiot. Zvazte prosim informacni hodnotu prispevku pred odeslanim, diky!
19. 05. 2009 | 17:40

Ondřej Čapek napsal(a):

Michal J: máte do určité míry pravdu. Jen je škoda, že ČSSD klesla tak hluboko, že to jaksi člověka napadne - což vůbec není chyba prof. Sojky.

Trochu bych se Michala zastal: já to chápu tak, že se Havel dovolává u svého kolegy těch kvalit, které u Havla postrádám a činí to způsobem jakoby prof. Sojka byl jedním z party. Ne není: zatímco i přes nesouhlas se Sojkovým keynesiánstvím jsem se s ním o té rád ekonomii bavil (jsa celkem cucák). Osobně považuji jeho část Dějin ekonomických teorií co jsem se podle ní učil na VŠE za podstatně lepší než zbytek (prof. Sirůček snad promine). Havla bych opravdu odborně potkal nerad.

Po Havlových dobrodružstvích s Paroubkem a jeho agresivních socanských blábolech tady na webu i jinde mě napadá, že skutečně se tak Havel se trochu vykupuje s mesaliance s Paroubkem. Což nevylučuje, že byli se Sojkou přáteli. Taky má kamarády, nad některými jejich aktivitami žasnu.

No, snad jsem to napsal s dostatečnou pietou. jinak je škoda, že Havel dopadl jak dopadl a že ho kamarádi trochu nebrzdí... a vůbec je škoda ČSSD - a to říkám jako pravičák.
19. 05. 2009 | 20:04

prirodovedec napsal(a):

Michal J: Dekuji. Za kolegu z Brna, ktery ho zazil ve vedecke rade, pri akreditacich aj. a napsal mi po mem odkazu i osobni vzpominku mailem, ktery by se z nekterych kanalniku asi rozlitil, ale nastesti nediskutuje. Jen doufam, ze to necetl.

Ondrej Capek: Nechapu, ze i Vy tak "spechate hrrr" na autora. Ze nepostojite. Neuctite pamatku. Ze nakonec neodalate a pripisete neco jako Michal a Vasja. Se svym znamym renome. Proc? Vy. Ja vim, na mem nazoru Vam jiste nezalezi, ale pres casty byt nepsany nesouhlas s Vami jsem Vas leckde cetl se zajmem. Podle mne jste zde pro mne udelal hrubou chybu. Zrejme navzdy Vas budu mit spojeneho s timto vstupem. A prilezitostne si s chuti pripomenu, jak to pusobi na ty, kteri sem sli kvuli prof. Sojkovi a ne autorovi. A doufam, ze nekrology Vasich oblibencu se bez takovych momentu obejdou.

Zde je zkratka nekrolog. Zcela vyjimecne bychom nemuseli cist, co na to neoliberalove nebo treba leninovci. Navstivi jej rada lidi. A pomysli si o nekterych diskutujicich svoje. A svoje o idejich, ktere je vedou k nutkani patlat je i do nekrologu. Lide si udelaji nazor. Ne na autora. Ten mnozi davno maji. Ne na to, ze maji kvuli autorovi a jim psanem nekrologu ssocanum hodit hlas, protoze ten mu davno chteji/nechteji hodit a jeden nekrolog to nezmeni. Ale udelaji si nazor na "schopnost" diskuse nekterych a silu jejich viry svate. Ale byla to asi Vase volba, ukojit to nutkave vyjadreni k autorovi dnes, tady a ted a ke keynesianum tez. Mam na jazyku velmi velmi zle slovicko, jak se takovym lidem rika, ale polknu je. Dobrou noc a hodne zdravi.
19. 05. 2009 | 20:29

ondřej čapek napsal(a):

prirodovědče, opravdu mě mrzí, že jste asi přesně nepochopil, co jsem napsal. O HAvlovi, nikoliv Sojkovi.
takže trochu té analogie: jeden o mnoho let starší kamarád, co s ním komunisté celkem zatočili, má kámoše, co někdy v osmdesátých letech vstoupil do KSČ a takříkajíc, začal dělat kariéru. Vždy v hospodě, když se potkali, kamarád - komunista teatrálně rozpřáhl ruce a začal se okázale dovolávat jejich přáteství a historek z mládí - všem okolo z toho bylo celkem trapně. I tam byla trochu ta nejistota, jesli to není tak trochu hraný...

Opravdu nemohu za to, že se Havel dal do party s lidmi (R+P), co, jak se zdá, mají stajně tak málo skrupulí jako ti komunisté. Vezměte si jen tu jejich poslední nechutnou šaškárnu ohledně Konferderace politických vězňů, která mě definitivně přesvědčila, že Křeček a Paroubek opravdu nemají žádné skrupule a vše převádějí na politický boj. (to se opravdu nenajde nikdo z ČSSD, kdo se od té dvojky veřejně distancuje?)

Přiznám, se že mám i další interní informace z chodu té Paroubkovy partaje, takže je možná hodnotím přísněji.

Nejsem si nijak vědom, že bych jakkoliv negativně hodnotil prof. Sojku, keynesiánství. Napsal jsem jen, že v určité míře chápu reakci Michala (ne už Vasji, jak mi podsouváte). Oněmi kvalitami mám na mysli mimojiné i určitou věrnost své vlastní odbornosti.

Pokud Havel nenašel dost slušnosti na to, aby toto chování aspoň kritizoval, asi s ním souhlasí. A lituji, v tom případě ať se nediví, že je v podezření z kalkulu i v případě, kdy píše nekrology. Z lidského hlediska bych vůbec bych nechtěl být v jeho kůži. A přitom by mě osobně stačilo tak málo (třeba poslat kkřečka do háje s tím jeho ubožáckým kádrováním "svazáka Žáčka": "...věnec položil i noralizační (sic!) svazák Žáček..." - I TADY JDE O MRTVÉ.

Ale to by asi Docent neměl jistý křeslo v EU parlamentu.

Jinak na každém názoru mi záleží a mrzí mě, že se v tomto ohledu poněkud míjíme. Možná i proto, že občas přece jen je tento ryaze textový způsob výměny názorů zkresující.
19. 05. 2009 | 21:23

prirodovedec napsal(a):

O.C.: Mne je to celkem jasne. Ja bych na Vasem miste byval oglosoval nekrolog a nerozebiral sve znalosti o autorovi a zkusenosti s nim. Na to bude jeste sance po mnoho dni. Stejne tak se lze vratit ke Keynesovi a jeho CR vyznavacum pozdeji.

Na Kreckovi jsem nebyl, jeho formulace se mi (take) nelibi. Mlceni kolem ni take ne.
19. 05. 2009 | 21:57

ONDŘEJ čAPEK napsal(a):

Ale to já přece taky:

Ondrej Capek napsal(a):
Jo, Sojka byl fajn, skoda.
19.05.2009 11:07:05
------------------------

Jinak to pro mě byl celekem šok, protože jsem byl na Sedlačkově obhajobě, kde byl i Sojka a chtěl jsem si s ním drze domluvit konzultaci. Teprve jeho doktoranti mě upozornili, že je nemocný.

primární motivací bylo zastání se "Michala" - DO URČITÉ MÍRY, přišlo mi nefér ho strkat do jednoho pytle s bláznivým Vasjou.
19. 05. 2009 | 22:18

Jan Vaculík napsal(a):

Ondřej Čapek
Naprostý souhlas; i s Michalem. Já ten spodní tón v tom nekrologu cítím taky.
Jsem rád, že to někdo vyslovil.
20. 05. 2009 | 00:25

Vasja napsal(a):

Michal J. Karel Mueller
Hodný strejda, moudrý strejda, spravedlivý strejda, truchlící strejda, lidový strejda, žertéř........
Kdybyste byli dámy, sňatkáč by si na Vás smlsnul.
Jste jak mladí kapříci, co vlítnou i na prázdný háček.
20. 05. 2009 | 07:03

prirodovedec napsal(a):

J.V.: I Vy J.V.Brute? Proc nejsem Vami a Vasim selektivnim vnimanim prekvapen? :) Uz se tesim, az ten "spodni ton" bude mozne pripomenout jinde. S chuti pouziji Vase fraze.
20. 05. 2009 | 09:53

Michal napsal(a):

To prirodovedec: zpětně jsem si přečetl reakce, které jsem vyvolal a vůbec jsem to neměl v úmyslu. Všimněte si mého prvního příspěvku 19.5. v 11:38, tam neuvidíte ani náznak nějakého mého ataku vůči panu Havlovi. A to, že jsem tam uvedl, že sám příliš nesouhlasím s teoriemi, které uznával pan Sojka (samozřejmě, že znal všechny, ale keynesiánství je jeho "srdeční záležitost"), jsem uvedl proto, abych dokumentoval, že tyto spory nejsou vůbec podstatné pro hodnocení člověka a že můžu napsat, že zcela souhlasím s Havlovým hodnocením prof. Sojky. Měl jsem hned trošku pochybnost o úmyslech, s kterými pan Havel nekrolog napsal (protože prostě Havla už známe...), byť s jeho textem souhlasím, ale nechal jsem si tyto pochybnosti pro sebe. Teprve po několika příspěvcích dalších diskutujících jsem se ještě jednou (nebo dvakrát) musel zapojit. Zkrátka nesouhlasím s tím, že je důležitý pouze samotný text a že nezáleží na tom, kdo ho napíše. Protože obecně psaní textů může mít různé účely... Nicméně třeba panu Havlovi křivdím a pak se mu omlouvám (a myslím to upřímně, nikoliv grossovsky upřímně, jako jeden jeho kolega z jeho partaje :)
20. 05. 2009 | 10:25

Béda napsal(a):

Michal,

problém je, že v hlavách diskutujících fungují "škatulky".
Havel je socan a všechno co napíše a pronese na veřejnosti musíme brát apriorně s určitou předpojatostí a podezíravostí, i kdyby to mělo být pojednání o pěstování jablek.

Obsah jeho článku se tak v diskusi a úsudcích stává druhořadým a diskuse se mění v kritiku autora a jeho vztahu z Paroubkem, Ráthem...

To je problém černobílého škatulkovacího vidění. Všechno se posuzuje politicky. I zažívací potíže autora, hnízdění vrabčáka na jeho zahradě, anebo co měl k obědu. Utkvělá představa, antipatie a animozita vítězí nad obsahem
a kritickou věcnou analýzou merita věci. Ani si neumím představit situaci, kdyby některé diskutující profese svedla s panem Havlem dohromady a měli řešit společný výzkumný anebo pracovní úkol. Mám zato, že by to z politických důvodů znamenalo permanentní válku na pracovišti.
20. 05. 2009 | 11:08

Karel Mueller napsal(a):

Béďa:
Velmi se obávám, že to tak u nás vypadá.

Vasja:
Elementární lekce z etiky:
- Když umře někdo z lidí, které jsem znal, tak mohu napsat krátký nekrolog ve formě zpomíky na dotyčného
- Samozřejmě se o něm vyjádřím kladně a vzdám mu hold, jinak nic nepíši, případnou kritiku si mohu nechat na dobu pozdější
- Pokud jako diskutér budu tento nekrolog komentovat, tak se vyjádřím pouze a výhradně k osobě nebožtíka. A to samozřejmě kladně, jakákoliv kritika je v tento moment nevhodná. To mohu za jeho života nebo po pohřbu
- Zásadně se nevyjadřuji k osobě, která nekrolog napsala, i to mohu udělat po pohřbu. A pokud se chci vyjádřit, tak jen k těm bodům, kde by případně autor lhal. V tomto případě by např. neměl s panem Sojkou žádné osobní vztahy.

To není o inteligenci či dokonce naivitě, to je o etickém cítění. Pokud to tak necítíte, tak Vám nemohu pomoci.
20. 05. 2009 | 12:34

Michal napsal(a):

To Karel Mueller: vrozená slušnost mi velela v mém prvním příspěvku mlčet o tom, co si myslím o panu Havlovi a opravdu jsem se jen držel profesora Sojky, kterého si velmi vážím. Když si to přečtete, musíte to uznat. Nicméně musím říct, že mi zdaleka nevadí tolik co vám, že někdo dokáže narovinu říct, že pan Havel je pokrytec a uplatňuje dvojí morálku. Naopak. Zkrátka podle vás by se mělo vždy mlčet, pokud se začne padouch zaštiťovat slušným člověkem. Tak v tom s vámi nesouhlasím. Dám vám příklad. Mockrát se v minulosti stalo, že soudruzi estébáci zlikvidovali svého "soudruha", a to doslova, fyzicky a poté mu uspořádali pohřeb, na kterém pronášeli řeči o tom, jaký to byl vynikající soudruh a přítel... Podle vás by se ale proti tomu neměl nikdo postavit. Pak ovšem vy nevíte co je morálka a rozhodně nemůžete nikomu dávat lekce z etiky. A vůbec, co pořád máte s tím pohřbem, ten přece bude až v pátek.
20. 05. 2009 | 13:56

Michal J napsal(a):

Michal: "A vůbec, co pořád máte s tím pohřbem, ten přece bude až v pátek."

Z duvodu nedostatku casu kopiruji z meho prispevku vyse:

"Jinak se hosi zamyslete nad starym moudrem, ze idiot o sobe vetsinou nevi, ze je idiot. Zvazte prosim informacni hodnotu prispevku pred odeslanim, diky!"

PS: Vy jste znal profesora Sojku? Znate jeho vztah k Jirimu Havlovi? Skoda, ze Vas nemel k dispozici, abyste mu poradil, koho si vybirat za pratele... :-) Svata prostoto, proc je vsudem kolem tolik komediantu...
20. 05. 2009 | 15:04

Ondrej Capek napsal(a):

Bédo, já ale vůbec nemám problém s tím, že Paroubek a Rath jsou v ČSSD. Mě naopak vadí, že ČSSD akceptuje i lidi tohoto ražení a chování ve vrcholovových funkcích. Rath byl i u ODS a tehdy jsem ODS nevolil. A věřte mi, že s těma dvěma bych opravdu dělal nerad. Nerozumim lidem, co to dokážou a jaksi jim nevěřím.

přírodovědče: nejste trochu posedlej tím "připomínáním jinde a později"? Máte na nás jako Paroubek na Volfa zvláštní šuplík? ;))
20. 05. 2009 | 15:25

Kamil Sojka (syn) napsal(a):

Vážím si slov za mého tátu. Můj táta byl skvělej chlap a frajer. k
20. 05. 2009 | 20:00

Jan Vaculík napsal(a):

Kamil Sojka
Upřímnou soustrast.
Řekl jste tu pár slov a máte můj obdiv.
Přírodovědec (9:34)
Ano, je to tak; selektivní vnímání se mi nevyhe.

Je neúctou pod nekrologem diskutovat o autorovi nekrologu? Myslím, že ne; vždyť i zemřelý - kdyby mohl - by se svým názorem třeba taky přidal. A já myslím, že tady se jedná o kritiku (oprávněnou či neoprávněnou, nebo prostě jen velmi subjektivní), a ne o žádné chrstání špíny.
20. 05. 2009 | 22:52

Fibonucci napsal(a):

Ondřej Čapek,

také jsem spíše liberální, ale tady Havlovi kantorovi křivdíte, když ho zaměřujete za Havla socana. Na IES jakožto na kvalitní škole nepoznáte jakého zaměření který kantor je. Narozdíl od VŠE, kde vám doktorandi na seminářích dělají politické školení, kterému směru byste měli věřit. U doc.Havla jsem zkoušku dělal, byl velmi lidský a korektní, a že je socan, jsem se dozvěděl až mnohem později z novin.

Je to tak se všemi vyučujícími na IES - z jejich výuky jejich orientaci prostě nepoznáte, je to universitní půda a vyučují tam profesionálové.

Tak snad vás to uklidní a přestanete se obávat toho vašeho "profesního setkání" s Havlem.
21. 05. 2009 | 13:05

actor_publicus napsal(a):

Bene ambula
21. 05. 2009 | 19:42

René Kolář napsal(a):

Vasja. To o anetických psychopatech se velmi hodí. Na vás. Skutečně. Teď to nemyslím ani jako ironii ani jako nadsázku. Pouhé konstatování trpké reality. Jste lidský odpad. Bohužel i takové špíny jako vy se mezi lidmi najdou. Stydím se za vás, jakým nechutným způsobem se sem cpete a špiníte památku zesnulého.
21. 05. 2009 | 20:13

René Kolář napsal(a):

Vasja: To o anetických psychopatech přesně sedí na vás. Dělá se mi z vás zle,jak se sem cpete a špiníte památku zesnulého. Vy jste lidský odpad. Nic jiného.
21. 05. 2009 | 20:16

fr napsal(a):

Prof. Sojka byl moudry ucitel a skromny clovek. Velka skoda.
22. 05. 2009 | 01:02

x napsal(a):

to Fibonucci: pod to se podepíšu :-).

Jinak se připojuji k zástupu zarmoucených ... škoda pana profesora Sojky, je to velký člověk, poslední knihu si určitě přečtu.
22. 05. 2009 | 11:11

majkom napsal(a):

Vsetci curaci, co nepoznali pana Sojku a utieraju si tu o neho hubu, su len tupe hoviedka...
Cest pamiatke vyborneho profesora:( RIP
23. 05. 2009 | 12:29

omega watches napsal(a):

as far as know 007 years omega watches in the period of beijing olympics,the noble exhibition room of omega opened. the news let like omega watches's people excited a long time!http://www.omegawatchessale...
30. 06. 2009 | 08:27

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy