Nikdy jsem nechtěl maturitu bez češtiny…

16. 06. 2009 | 23:12
Přečteno 4831 krát
Komentátor Práva pan Hanák má mou úctu a je pro mne jedním z arbitrů morálky. Když o mně tedy 13. 6. napsal, že mé úvahy v Lidových novinách o maturitě z češtiny vykazují známky náhlého pominutí smyslů, zděsil jsem se. Ale potom jsem si přečetl ty LN a málem se opravdu pominul. Kdyby psaly pravdu, měl by samozřejmě recht i pan Hanák. Kdyby…

Lidové noviny 11. 6. uveřejnily článek, že maturita podle ČSSD má být bez českého jazyka. Text, bohužel, zkresluje programový dokument sociální demokracie a mé uveřejněné výroky v něm nebyly autorizovány. Nikdy jsem pochopitelně ani na okamžik neuvažoval o maturitě bez českého jazyka, nikdy jsem nic takového veřejně nevyhlásil a nic podobného není a samozřejmě ani nikdy nebylo v programu ČSSD. V tomto ohledu jsem se nepominul.

Jediné o čem mám pochybnost, stejně jako řada českých pedagogů a studentů, je tvar současné státní maturity z českého jazyka. Český jazyk podle mého názoru má být především výchovou k tvůrčí práci a porozumění literárnímu či filosofickému uměleckému sdělení. Obávám se, že právě tuto dimenzi výchovy koncipovaná maturita omezuje ve prospěch méně rozvíjejících prvků.

Mou případnou alternativou k uspořádání podle nyní platného zákona je jednak standardizovaná zkouška již během studia, zaměřená na prověření znalostí z jazykovědy, schopnosti logického porozumění textu, případně z dalších elementárních požadavků. Tedy zejména znalostí, která má generace musela znát na základní škole. Tato opakovatelná zkouška, skládaná během druhého ročníku studia jako test u neškolní instituce, by pak byla nutným předpokladem k připuštění k maturitní zkoušce z českého jazyka. Ta by pak byla organizována podle obecně závazných předpisů školou s přihlédnutím ke školnímu vzdělávacímu programu.

Pokud jde o povinné maturitní předměty, trvám vždy právě na českém jazyku a jednom cizím jazyku. Plošné zavedení maturity z matematiky v rozporu s tvrzením LN pokládám za nemožné, a naopak jsem za to v diskusích některými kolegy často kritizován. Maturita z matematiky na konzervatořích či zdravotních školách by dle mého názoru byla kontraproduktivní. Každý středoškolák by však podle mého názoru během studia měl vykonat standardizovaný test z elementárních matematických znalostí. Na každé střední škole by měly být povinně studovány dva cizí jazyky stejně jako na škole základní. Povinnou maturitu ze dvou cizích jazyků ale v rozporu s tvrzením LN nenavrhuji.

Příprava státních maturit, obeznámenost a připravenost učitelů i žáků je nyní horší než v roce 2006. Ministerstvo hrubě podcenilo přípravu a zejména komunikaci s pedagogy a žáky. Chyba je zjevně nenapravitelná, a navíc ODS vytáhla odložení maturit jako politickou kartu. Odpor vůči státním maturitám je silný a mocenský diktát ho může sotva zlomit. Může jen nadělat víc škody než užitku. ČSSD podpoří odklad maturit z věcných důvodů, ale také proto, aby se koncepční otázka nestala předmětem předvolební demagogie. Zároveň se ovšem nabízí otázka, zdali celý koncept, který byl navržen původně ODS v roce 1996, již nezastaral.

Psáno pro Právo

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Smart napsal(a):

Maturity o rok odložte, ale už by bylo dobré prosadit nějakou finální verzi. Jinak hodně štěstí v Bruselu. Váš volič
16. 06. 2009 | 23:19

Rumcajs napsal(a):

Já bych zrušil výuku matematiky úplně pane docente.
Čím méně lidí bude umět do pěti, tím lépe pro ČSSD.
16. 06. 2009 | 23:24

Tribun napsal(a):

Rumcajsi,
jak dokazují volební výsledky ODS, mají pravdu psychologové když říkají, že i inteligentní a vzdělaný člověk se dá snadno zblbnout, když se ví, jak na něj. A kolikrát je to i jednodušší, než zblbnout někoho, kdo pomalu chápe. Chce to jen vědět, kde je citlivé místo.
16. 06. 2009 | 23:44

thief napsal(a):

Maturita z matematiky nebyla povinná už v roce 1989. Z toho bych strach neměl. Mnohem víc mě jímá hrůza z osekávání přírodních věd a taky deformování dějepisu podle toho, co se komu hodí. Na složitější matematiku jsou odborníci (a do pěti umí napočítat každý kupčík -nebo loupežník - viďte pane Rumcajsi), ale bez znalosti přírodních věd a historie budou studenti jen tupým stádem jehož názory formuje propaganda dle přání zadavatele. Ostatně jisté náznaky se nedávno objevili...
16. 06. 2009 | 23:48

znalec napsal(a):

Řekl bych, že horizont dosaženého a potřebného vzdělání mladých lidí by měli určovat jen o trochu starší učitelé. Dědictví předků je neopomíjitelné, ale šedesátiletý pedagog se v duchu - byť proti své vůli vrací víc do minulosti, než do budoucnosti. A vychovávat mládež v době prudkého rozvoje společnosti k uctívání sto let starých ikon je trestuhodné. Jasně, že národní hodnoty zůstanou hodnotou, ale neměly by se stát cílem, který brání rozvoji. Vychováváme je, ne pro náš svět, jak se nám líbí, ale pro jejich svět, jak si ho uspořádají k obrazu svému. Ghándí odpověděl Hinduistovi, který ve válce ztratil všechny děti na otázku: Co má teď dělat?
Vyber si sirotka z Muslimů a vychovej ho jako Muslima. Nějaká námitka?
16. 06. 2009 | 23:52

Tribun napsal(a):

Pane docente,
dokud bude školství fabrika na diplomy a kvantita a ilize vzdělanosti bude převažovat nad kvalitou (odkazuji v tomto na Komárkův komentář v sobotních LN), tak ani sebelepší celého školství, natožpak pouhých maturit, nic nevyřeší.

Těch opravu inteligentních a nadaných není a nikdy nebude většina, těch je vždy menšina, plus mínus podle Gaussovy křivky. A žádným zákonem, nařízením nebo diplomem si je nenapískáme, protože kde nic není, ani čert nebere.

Tedy vzdělání ano, dostupné co nejvíce lidem ano, ale nelhat si přitom do kapsy a nehrát si na vzdělanostní společnost a povznesení národa.

Mimochodem, pane docente, nemyslíte, že žáci by měli během maturity prokázat, že se umí vypořádat i s tím, v čem jsou slabí, například právě s tou matematikou? Maturovat z toho, co ovládám, co je nejsnazší, nebo kde mám známého či podmazaného examinátora, to dokáže každý blbec. Ale maturita by přece měla značit, že dotyčný právě žádný blbec není, nebo se mýlím?
16. 06. 2009 | 23:52

Tribun napsal(a):

Přesně tak, thiefe, přesně tak. Hlavně ten dějepis, to je velký prolblém - chabé ponětí o historii totiž činí člověka zranitelným vůči propagandě. S trochou nadaní jazyk odposlechnete a matematiku odvodíte, ale historii nemáte z čeho odvodit, o té musíte vědět.
16. 06. 2009 | 23:55

danny66 napsal(a):

tu Rumcajs:
dobre, dobre :-DDDD
17. 06. 2009 | 00:18

Martin napsal(a):

No, pane Znalče, myslím, že na určování "..horizontu dosaženého a potřebného.." vzdělání mládeže by se měl podílet každý, kdo k tomu má co říct. Bez ohledu na věk. Mám za to, že při určování právě těch horizontů se zapomíná na budoucího zaměstnavatele. Můžeme mít klidně i 100% našich mladých s maturitou zaměstnaných u lopaty. Když neobstojí, nahradí je klidně dovezení odjinud, kteří budou mít maturitu v hlavě. Ne na papíře.
17. 06. 2009 | 00:36

Lena napsal(a):

Pane Havle,

jestli odstranění maturity z češtiny nechtěli někteří jiní z ČSSD. Třeba ti, co svoji stranu místo sociální demokracie titulují jako s. demoGracie. Věřím, že těm maturita z ČJ musí vysloveně překážet.
17. 06. 2009 | 01:57

Ládik napsal(a):

Politika ve školství je podle mě prasárna. Pro školství by mělo platit: učit se, učit se, učit se.
Maturitu by neměl mít každý (blbec). Rovnostářství a výchova k průměrnosti jsou domény levounů (vím, jsou vyjímky, nerad bych urazil slušné lidi).
Maturitu zpřísnit tak, aby ji udělali jen nadaní lidé, zbytek na značky a ke strojům.
17. 06. 2009 | 05:01

Student napsal(a):

Pane Havle, pravdu má Ládik. Ale od vás bych chtěl ještě vidět rozbor, který by ukázal srovnání náročnosti a kvality maturity za Rakouska, 1.republiky, komunismu a našeho tzv.kapitalismu.
V samostatné kapitole bych chtěl vidět souhrn největších pitomostí v jednotlivých obdobích.
Děkuji.
17. 06. 2009 | 07:42

Miloš napsal(a):

Musím se připojit k Tribunovi. 30 procent lidí lze označit jako nadané a ti mají mít diplom. 40 procent je standard a ti mají mít střední školu a 30 procent patří k lopatě. Pokud to chceme mít na papíře jinak, řeší to tiskárna na diplomy. Ale ve skutečnosti to tak zůstane.
17. 06. 2009 | 08:02

sprt napsal(a):

o cem se bavi? Nejlepsi maturity byly za komousu. Od te doby to jde o 10 k 5 jako s celym skolstvim. Nechapu, jak mohou byt maturity napr. bez matematiky. Maturity by meli byti povinne a stejne pro vsechny. Tim se nejlepe ukaze, kdo co umi. Katastrofou pro skolstvi je upadek urovne, kdy studuji a ziskavaji tituly lide, kteri na to nemaji jen proto, ze si je proste legalne koupi formou skolneho. To je vrchol degradace urovne skolstvi. Soukrome skoly neschopne nevyhodi, nebot se nezbavi dobre placeneho klienta.
17. 06. 2009 | 08:03

Dedictvi aneb kurvahosigutntag napsal(a):

17. 06. 2009 | 08:19

neo napsal(a):

Státní maturita je už z principu nesmysl tak jak je koncipována, protože každá škola má jiné zaměření a jiné standardy.

těžko srovnávat češtinu, cizí jazyk či matiku na jazykovém gymnáziu a třeba na nástavbě pro automechaniky.
17. 06. 2009 | 08:23

Bara napsal(a):

Výjimečně s panem Havlem souhlasím. Aritmetiku, která je k běžnému životu nejvíce potřebná, by se měl naučit každý, ale maturovat z matematiky podle mě každý nemusí. Čeština je daleko důležitější - je to náš mateřský jazyk, kterým se definujeme a odlišujeme od ostatních národů. Ostatně spousta bloggerů zde má dost problémů s pravopisem a hrubky zde nejsou žádnou výjimkou :-))
17. 06. 2009 | 08:26

Tribun napsal(a):

Ládíku,
to "rovnostářství", kterému se tak uvědoměle vysmíváte, spočívá v tom, že všichni mají možnost studovat, podíměnou pouze svými studijními schopnostmi, a ne majetkem či původem, nikoliv v tom, že všichni dostudují a že by všichni měli nárok na titul jenom na základě toho, že si vyzvedli index a zaplatili poplatek.

Pletete si (nebo účelově zaměňujete) ROVNOST se STEJNOSTÍ. Myslím, že o nějakou homogenizaci a uniformizace nikdo zájem nemá, a zejména ne levice.

Jde o rovnost příležitostí, nikoliv o stejnost a zaměnitelnost lidí. Rovnost nespočívá v tom, že kdokoliv může cokoliv, ale v tom, že jeden nemá větší práva než druhý jenom proto, že si za papínkovy peníze koupil diplom.
17. 06. 2009 | 08:54

sprt napsal(a):

to neo: to co pises neni argument. Proste na te horsi skole budou mit z maturity po zasluze horsi znamky. Nebo by snad mely mit vsichni stejne a maturita na kazde skole jinou vahu? Co to je za bordel. Kdyz nekdo bude mit spatnou znamku z matematiky a nebude ji na VS potrebovat, pak jiste k tomu VS prihlidne. Nevidim jediny duvod, proc by mely byt maturity koncipovany tak, ze budou neporovnatelne a v podstate k nicemu.
17. 06. 2009 | 09:00

sprt napsal(a):

maturovat z matematiky musi kazdy. Matematika je prom jineho i o logice mysleni. A pokud to nekomu nevychazi, pak se to musi na maturitnim vysvedceni objevit a ne to skryvat. Jina vec je, zda dany predmet a v jakem rozsahu bude vyuzivat, ale z maturitniho vysvedceni by melo byt zrejme, zda ho zvlada ci nikoliv.
17. 06. 2009 | 09:02

zdenek napsal(a):

Stálo by za úvahu popřemýšlet,jestli skutečně všechny typy vzdělání po absolvování základní školy nutně musí být ukončeny stejnými zkouškami,které se nyní nazývají maturitou a mají jakousi imaginární hodnotu,ale žádný praktický význam.Pokud by úspěšné absolvování takovéto státní a velmi náročné zkoušky bylo akceptováno jako 75%přijímací zkoušky na vysokou,někde 100% a zbývající procenta byla zohledněna přijímací zkouškou pro příslušnou vysokou školu(talent,specializace),tak by státní maturita měla význam.Jinak je to o ničem.Budem mít 80% vysokoškolsky vzdělaných nedouků a možná i absolventů zvláštních vysokých škol.Se skutečnou vzdělaností to všechno souvisí jen okrajově.
17. 06. 2009 | 09:13

neo napsal(a):

sprt:

každá škola si určí maturitní předměty, takže váha maturity na odborné škole se nebude lišit od té na gymplu. Ale každá škola má logicky jiné důležité předměty pro ten který obor a těžko lze nastavit u povinných předmětů takovou úroveň, aby vyhovovala všem školám.
17. 06. 2009 | 09:36

Neopřemyslovec napsal(a):

Pan Hanák je známý po plyšové změně. Nikdo mu nemůže odepřít novinářskou schopnost. Proč vlastně umí být tak "jedovatý"? Viděl jsem ho na Novodvorské. Už to vím. Příroda je mocná čarodějka. Jedněm po osobním utrpení dá ohromnou schopnost (páter Ferda, Mikolášek a jiní). Jiné, které postihne (Quasimodo, Hanák a jiní) obdaří skřetající zlobou, zákeřnou terminologií, socanskou závistí). Co spojuje J.Havla a J.Hanáka? Je to nenávist k svobodným myšlenkářům. Mohu-li telepaticky předvídat jako páter Ferda, potom je zřejmé, že se jim to vrátí v příšerném umírání (tzn. Božím potrestání).
17. 06. 2009 | 09:42

Čochtan napsal(a):

Jak by měla vypadat maturita ?

1. Na každý pád čeština. Ne gramatika, ta je samozřejmá, ale dějiny české literatury, protože ty se silně překrývají s dějinami českého národa.

2. Matematika. Je pravda, že mnoho maturantů v životě nebudou nic integrovat, (matematicky :-)), ale o to v matematice nejde. Matematika učí předevší přesně, konkrétně a logicky MYSLET ! A o to jde. To potřebuje v životě každý člověk, tedy každý kromě otroka, poddaného, majetku socialistického státu.

3. Jeden obor z přírodních věd. Fyzika, chemie, biologie,. . .

4. Jeden obor ze společenských věd. Dějepis, zeměpis, nebo jiný jazyk ?
Z dějepisu by měl maturant ukázat ne vědomosti o tom, jak se jmenovala babička tetičky strýčka France Josefa (nebo soudruha Gottwalda), ale měl by mít přehled o celých dějinách, vědět, že Tutanchamon nenechal ukřižovat Jéžiška a nebyl strýčkem Karla IV. No, nechám toho, společenské vědy nejsou moje parketa.

Maturita kdysi znamenala hodně. Velice mnoho. Dnes neznamená takřka nic. Nejvašší čas, zvednout její úroveň oprášit její bývalou slávu.
17. 06. 2009 | 09:44

Admirál napsal(a):

Neopřemyslovec - pokud jste schopný napsat to, co jste napsal, tak to teda musíte být duševní gigant. Nemlátili Vás ve škole po hlavě? To by vče vysvětlovalo.

Jinak se připojuji k těm, co soudí, že by maturitní studium mělo být naročné. Zaroveň musím konstatovat, že se od časů mých studií se úroveň značně propadla.
17. 06. 2009 | 10:39

Lena napsal(a):

Ještě trošku tragikomická poznámečka z praxe: zjistila jsem, že většina lidí nezná trojčlenku, a to dokonce ani účetní (jak, proboha, počítají?).
Zjistila jsem, že někteří nechápou, že 20 : 100 x 80 je totéž jako 20 x 0,8 čili, že to je 80 % ze 20, ani po podrobném vysvětlení.
Tak tomu říkám úroveň znalostí.
17. 06. 2009 | 11:57

trotl napsal(a):

Pokud se chceme dostat na úroveň znalostí školáků v USA, tak drbrjme do školství co nejvíce, zaveďme desetiletou docházku, kdy každý po jejím ukončení bude středoškolsky vzdělaný bez ohledu na to co umí. Tak konečně dosáhneme plně středoškolsky vzdělaného obyvatelstva, sic blbého a nic neznajícího, za to budeme in.
17. 06. 2009 | 13:12

iga napsal(a):

Tribune,

kdy jste byl naposled v ceske skole?
Ne vsichbni maji moznost studovat, ne vsechny akademicke tituly jsou vysledkem tvrde prace atd.
To, co popisujete vy je idealni stav nikoli ceska realita.
Zkuste si napriklad vyzadat diplomovou praci Stanislava Grosse, na zaklade ktere mu byl udelen titul Mgr. na Pravnicke fakulte v Plzni... A proc se na teto skole vyskytuji podezrele casto deti prominentu zatimco nemalo kvalitnejsich uchazecu o studium na teto skole konci pod carou?

Ovsem to, ze levice netouzi po homogenite lze pekne dolozit napriklad na tom, ze Petra Buzkova odmitla posilat svou dceru do statni skoly a radeji pro ni volila soukromy ustav - pekne levicove:-) Fascinujici zejmena pokud toto udela ministrine skolstvi...
17. 06. 2009 | 13:42

iga napsal(a):

Jeste jednu poznamku: Nejsem si vubec jista, jestli by mely byt stanoveny nejake povinne maturitni predmety. Alespon by mely byt umozneny vyjimky, vzdyt na ceskych skolach maturuji i deti, ktere nemaji cestinu jako matersky jazyk - jsou to specialni pripady, ale existuji. Takovych deti bude pribyvat a myslim, ze trvat u nich na maurite z cestiny je nesmysl.
Mozna by bylo lepsi mluvit o standartnich maturitnich predmetech jejich slozeni by mohlo vypadat tak, jak navrhuje cochtan.
17. 06. 2009 | 14:07

Michal napsal(a):

sprt - přijde mi, že za odporem části studentů proti státním maturitám je právě strach z maturity z matematiky.
Neopřemyslovec - vaše dopolední zvratky jsou dnes poslední, nebo nás ještě něčím "poctíte"?
17. 06. 2009 | 14:24

KamilW napsal(a):

V mateřské škole se musí "student" naučit zavázat boty, kreslit tužkou, smrkat do kapesníku, jíst vidličkou a zmlknout, když je o to požádán.
V základní škole se má naučit ještě písmena a čísla a trochu číst paát a počítat.
U maturity by navíc měl prokázat "dospělost" tím, že umí:
1) porozumět přesně nějakému souboru informací,
2) udržet tento soubor v paměti,
3) tyto informace vhodně aplikovat,
4) tyto informace jasně sdělit ostatním.

Z kombinace šprtání, třídění znalostí a přesného vyjadřování najde většina studentů aspoň jednu složku, se kterou musejí bojovat. Studium by mělo tedy trénovat i ptáci.
Zda k tréningu použije překlady z latiny, matematiku, českou literaturu, přírodovědu nebo nějakou uměleckou disciplinu, je celkem lhostejné, avšak maturitou by měl tyto schopnosti jasně prokázat.
Dospělý člověk si sice s nostalgií vzpomene, co se na střední škole naučil, ale musí v podstatě stejným způsobem postupovat celý další život.

Není však možno produkovat zanedbané nedospělé děti, které neumějí ani řádně mluvit, ani řádně myslet, ani si nic nepamatují a ani neumějí překonávat nepříjemné překážky.

O úrovni a náplni maturit nesmějí rozhodovat studenti, nýbrž jen jejich budoucí starší spoluptacovníci, především ti, jejichž důchod bude časem na této mladší generaci závislý. Zkušení pedagogové mohou pomoci měřítka rozumně nastavit.
17. 06. 2009 | 17:42

vlk napsal(a):

TAdy je zas e několik rovin.
Nejdřív serioznost Lidovek. Tuhle pod jiným blogem jsme napsal, že už dlouho nemají s nezávislými novinami co společného. Že s e ejdná jen a jen o stranický plátek. Navíc velmi pokleslé úrovně. A když opominu sobotní vydání a páteční přílohu, je to děs a hrůza. Jak věcně, tak stylisticky a zejména -nezávisle. Značka hannah s e men optala , proč pokládám Lidovky za stranický plátek. Neodpověděl jsem jí, protože necítím potřebu argumentovat očividné věci. Třeba , že zítra ráno zase vyjde slunce. Snad si ta dáma přečetla váš blog a pochopí.
Pak tam máme rovinu maturity z češtiny. Pokud vím, vytýkal jste také , že dnešní maturita je maturitou z literatury. .. Pohybujete se mitzi špičkovými politiky,takže máte jasno, co a si tak naposled četli. Tedy kromě výpisu z bankovního konta. U některých to je nejspíš Honzíkova cesta nebo Malý Bobeš. Matura z literatury je podle mne dobře. I tady v diskusi vidíte, že je řada těch, co skutečně četbu začíńají a končí vlkladní knížkou.Jejich potomci to nejspíš zvládnou , i tohle už jen pomocí piktogramů na iPhonu nebo nebo budoucím počítadle. Mluvíte dále o nějaké opakovatelné zkoušce. Proč? Proč? Já nenáviděl a do teď nepochopil, k čemu mi měl být nějaký větvý rozbor. Ne že bych hoo neuměl. Ale jeho účelnost jsem neobjevil. Proč s e tím zaobírat? Stejně tak jsme nebyl nijak odvázaný z diktátů, leč bylo mi jasno účelově. A miloval jsem slohy. Vy asi taky. Ale mám dost kamarádů velmi technické orientace. Pro ně to bylo utrpení.Takže mi z toho fakt jako rozumný společný průnik vychází ta literatura.
Další rovinou je matematika....
Jste proti. Já jsem pro. Nenalhávejme si nic - dnešní škola neustále slevuje a s levuje z dřívějších požadavků. A ustupuje , pod hesly atraktivnosti a kdo ví čeho přání žáků nic nedělat, pokud možno a očekávání rodičů, že jejch děti budou mít bezva známky, aniž by oni pro to museli cokoliv udělat. Mimochodem - na téhle devastaci se podílela také vaše partaj. a docela dost. A matika má tu smůlu, že se nedá okecat. Tam je zcela průkazné - umíš/neumíš. A abys uměl, musíš hodně a soustředěně počítat. Takže proto žáci a rodiče nemají rádi matematiku! A politici tomuto neradenství ustupují. Maskujete to otázkou, proč by na konzervatoři měla být maturita z matematiky. Neměla! Totéž Umprum. A možná nějaká veterina. Možná další podobné školy. Nicméně v d rtivé většině ano. A aby nebyla diskriminace žáky pro ty školy , kde by byla povinná matura z matiky, dalo by s e prostě vše zařídit tak, že předpokladem pro studium na vysoké škole jakého koliv typu, s vyjímkou AMU, FAMU,by prostě byla absolvovaná maturita z matiky. Včetně třeba mediciny a práv. A bylo by. Prostě university by konstatovali, že osobnostní rozhled jejich absolventů , kromě jiného obsahuje nejméně matematické dovednosti na úrovni střední školy.
No a máme rovinu poslední - odložení či neodložení státní maturity. Opět - nic si nenalhávejme a řekněme si oč , že běží. Jde o strach. O strach studentů zejména těch, co studují na soukromých školách / pan Klaus ml. promine, jeho s e to netýká/, že s e prostě v jednotném srovnání ukáže co vlastně" umí". A jejich rodičů. Že maturitní vysvědčení s ev mnoha případech dává za obstojnou docházku. A leckdy prý ani to nemusí tak moc být.
Walter Bartoš se letos už předvedl jednou. Na středních školách je dokonalý zmatek a nikdo neví, kolik bud e mít žáků. Díky jeho volebními hlasy iniciované zrůdnosti 3 přihlášek. Teď přichází s odkladem Odkladem něčeho, co připravovala vláda, které opakovaně vyslovoval a vysloval důvěru. teď odkladem říká, že vlastně vyrobila zmetek. Inu, máme před volbami.Jinak by ten vzácný muž a Lysenko českého školství jistě tvrdil, že vše je ok.
17. 06. 2009 | 17:43

pgjed napsal(a):

Pane Havle, to jste se zase vycajchnoval, to je perla. Opravdu. Začít po tolika letech vymýšlet novou koncepci státní maturity včetně nějakých "standartizovaných zkoušek", po té, co jste 8 let drželi ministerstvoškolství, to je opravdu hodné socdem! Jen se nevymlouvejte nanedostatek informocvanosti. Zelení tam byli 2 roky a až tolik toho pokazit nemohli, kdybyste vy něco pořádně připravili. Vymlouvat se na zastaralost koncepce ODS po 13 letech, to je vrchol ubohosti.

Má-li státní maturita vůbec za něco stát, musí mít dva neoddiskutovatelné pilíře. Humanitní, t.j. maturitu z češtiny a světového jazyka a přírodovědný, t.j. maturitu z matematiky. Vy se sice domníváte, že zdravotnicím stačí umět spočítat postele a prášky a muzikantům odpočítat rytmus, jenže dnes je jiná doba. Ve zdravotnictví i v uměleckých oborech se často pracuje s moderní elektronickou technikou a porozumění matematice není vůbec na škodu. Ostatně nevidím důvod, proč by i houslista, nebo baletka neměli mít obvyklé znalosti z geometrie, trigonometrie, statistiky... Být umělec, neznamená být z přírodovědného hlediska idiot! Pokud to nezvládnou, nechť dostanou na svůj obor výuční list! :-)
17. 06. 2009 | 17:51

Hela napsal(a):

pgjed: máte pravdu
17. 06. 2009 | 22:08

dříve ruda napsal(a):

Nic si z toho nedělejte.

Já zas nechtěl "bývalé" komanče (tj. programové vyžírky) v politice.
18. 06. 2009 | 11:36

NVS napsal(a):

Úroveň dnešních maturantů je strašná. Stačí se podívat na některou vědomostní soutěž v televizi. Umí sice na rozdíl od starých ovládat PC a internet, ale to je trochu málo na vytváření hodnot. Je to ale vina společnosti. Kdyby si vážila i finančně ohodnotila dobrou práci manuálně pracujících, tak by ti, kteří na to nemají (což není žádná hanba), neusilovali o maturitu a vysokoškolské vzdělání za každou cenu. V bankách, které bohatnou vlastně jen přeléváním peněz, poradenských firmách všeho druhu a podobných institucích, žádná skutečná hodnota nevzniká.Vyrobit něco musí dělník, řemeslník nebo zemědělec. A vzhledem k jejich ohodnocení a pohlížení na ně jako na někoho méněcenného, přivádí do vyšších škol i méně schopné. Myslím že by stačilo si uvědomit, že kdyby nám např. popeláři nevyvezli popelnice, tak i ty pány manažéry na nejvyšší úrovni sežerou potkani. Takže trochu víc úcty k práci všech a nebudeme muset řešit, co s upadající úrovní vzdělanosti.
18. 06. 2009 | 14:54

talcott napsal(a):

to NVS:

Tak pod tohle bych se podepsal, kdyby to šlo.
18. 06. 2009 | 15:36

Pavel Krajtl napsal(a):

já taky
19. 06. 2009 | 03:27

John Cuckoo napsal(a):

Maturovat z cestiny a z matematiky je zhola zbytecne. Cesky kazdy umi dostatecne v sesti letech a ostatni se nauci za pochodu. Hodiny cestiny se skladaji z informaci dulezitych asi tak jako jak se jmenovala matka prodane nevesty za svobodna. Matematiku prakticky nikdo nepouziva, to je vec uzke specializace. Hodiny matematiky se zase skladaji z biflovani mozna skvelych vysledku lidskeho ducha, ale v mysli, ktera je vnitrne nezazije zustanou pozdeji pouze jako ty blbiny posahanejch matematiku. Cestina je pouze prostredek zaprdencu, kteri utnou kazdou diskuzi obraty jako "dodelej si patou tridu." V psane cestine je diakritika hola zbytecnost, podobne rozdil Y/i a tak podobne. Profesor Sgall navrhl kdysi zjednoduseni pravidel cestiny v podobnem duchu a porovnaval uryvek Machova Maje napsaneho v predspisovne cestine, ve spisovne cestine a po sve reforme. Skok mezi Machovou cestinou a spisovnou byl ohromny. Macha totis jeste psal v predreformni cestine jak mu zobak narostl. Staly boj vzdelancu o spisovnou cestinu je zalozen na implicitne ziskane predstave, ze cestina je majetkem nejakeho ustavu pro jazyk cesky. Co takhle "cestina je vsech, kteri ji pouzivaji." Jenom ti ji totis mohou prenaset do budoucnosti ve svych hlavach. Jinak se muze stat, ze to bude pouze konicek hloucku zainteresovanych. Zivy jazyk zije tim, ze je denne prznen miliony zpusoby, ktere jsou skoro vsechny okamzite zapomenuty, nektere se chvilicku udrzi. Cestinarske debaty zavaneji necim jako agronomii padesatych let. Sire monokulturni lany jsou jejich ideal. Jednoduche, kazdemu srozumitelne, chybne predstavy.Zivy jazyk je prirodni ukaz slozitejsi, nez si kdo umi predstavit. Staci se podivat na strojovy preklad. Zasahy ruznych racionalnich prostacku muze akorat utrpet ujmu. Z komunikovani se mame radovat a ne se podvedome obavat nejakych smesnych gramatickych chyb. Stejne jako to delali tisicileti nasi predkove.
19. 06. 2009 | 13:10

John Cuckoo napsal(a):

to NVS Tak pod tohle bych se nepodepsal ani nahodou. Vy sice vidite, ze mladez umi ovladat internet, ale to je pouze gramotnost. Co se tam ve skutecnosti deje je vec uplne jina. Pred lety byli gramotni ctenari cilem posmechu jako knihomolove, ovsem na druhe strane je pravda, ze don Quijote se z cteni knih docista zblaznil. Jaka je uroven dnesnich maturantu nemohu posoudit, jenom slysim uplne stejne nazory na maturanty padesat let. Jedine pod co bych se snad podepsal jsou ti popelari. Na druhe strane obecnim managementem na chate jsem nucen platit za jejich sluzby, ktere nepouzivam a ani nevim jak bych je pro mne vyhodne vyuzil. Myslim, ze se tomu rika vypalne. Mimochodem spolecnost je zalozena na obchodu a s tim souvisejicim prelevani penez stejne jako je nase telo zavisle na telesnem metabolizmu, ktery "take nic nevytvari", jenom po nasem tele prohani ruzne latky.
19. 06. 2009 | 13:31

Ivo Peterka napsal(a):

Už ve středověku se vyučovalo tzv. trivium. A to bylo číst, psát (mateřský jazyk - čeština) a počítat (matematika). Maturita z matematiky by měla být povinná.
23. 06. 2009 | 13:33

Jan Hladík napsal(a):

Mimoškolní instituce - že by monopol SCIO? Kolik nás má stát standardizace skrze tuto "instituci?" Když se k tomu nakonec přičtou i ceny za přijímací zkoušky na VŠ + nutné přípravné materiály?
28. 06. 2009 | 18:33

omega watches napsal(a):

as far as know 007 years omega watches in the period of beijing olympics,the noble exhibition room of omega opened. the news let like omega watches's people excited a long time!http://www.omegawatchessale...
30. 06. 2009 | 08:25

Dolgorukij napsal(a):

No vidíš, Rumcajs! Dementní Klaus se ve škole
nic moc nenaučil, přiklonil se k marx-leni-
nismu, stal se spolupracovníkem, vykonává
přání a rozkazy svých řídících soudruhů, je
velmi šťastný, splnil se mu přece aspoň jeden
sen, být na Hradě! Stát se nositelem Nobelovy
ceny za ekonomii se mu nepodařil, ale i tak
je spokojen! Co Ty na to?
14. 07. 2009 | 01:22

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy