Osm měsíců bez cigára

21. 06. 2009 | 18:42
Přečteno 4612 krát
Začalo to nevinně. Nikotinový otrokář mne zas jednou dostal do svých sítí a začalo mi to vadit. Nevadila mi chuť cigarety, to určitě ne. Ale ráno jsem se vzbudil a chrchlal a chrchlal: Kašlete a kašlete až vychrchláte ven plíce. Nebo půlku plic. Pak si dáte cigáro, protože máte odkašláno. Páni, to je slast. A pak další. Až se na vás na balkóně (v bytě se nekouří) šklebí plný popelník. Típnete posledního vajgla a jdete spát. A ráno začnete chrchlat. Věčný to chrchloběh života,

V říjnu jsem si řekl, že toho bylo dost. Od té doby nekouřím. Není to určitě tak, že jsem přestal kouřit navždy. Na tu budoucí cigaretu se vlastně stále těším. Jen si ji nedám zrovna teď. Ještě chvíli počkám. Možná týden a možná ještě nějaký ten měsíc. Uvidíme.

Důležité je nebýt bez cigaret. My kuřáci jsme velice nervózní, když nemáme cigaretu. Mám proto doma stále před sebou krabičku. Nejsem bez cigaret. Žádná nervozita. Mohu si kdykoli vzít a zapálit. Jen zrovna nemám chuť.

Významné je nenechat se vytočit. Většina kuřáků léčí stress cigaretou. Stoupne vám adrenalin a škrtnete zapalovačem. Tady je to jinak. Říkáte si, pokud to vydržím, mám nad tím druhým morální převahu. Můžeš na mne kvičet, můžeš mi nadávat, plácat nesmysly, můžeš si psát do novin o mně nebo o ekonomii kdejaké nebetyčné krávoviny. Za to, abych si kvůli tobě zapálil, mi ale fakt nestojíš. Tahle část nikotinové abstinence mi v posledních měsících vyšla. A naplňovala mne radostí. Byl to vlastně můj největší dopink.

Ke kuřákům jsem zůstal tolerantní. Rád je doprovázím k popelníku a povídám tam s nimi. U popelníku se člověk dost doví. Jsem vděčným pasivním kuřákem. Dělá mi ale upřímnou radost, když mohu odmítnout škodolibě nabízenou cigaretu. Nemusím mít všechno. Ale v duši, v hloubi duše se těším na cigáro. Ani dnes ani zítra si ho nedám. A pozítří? Kdoví…

Dám si tu cigaretu, až sám budu chtít. Jsem svobodný člověk.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

utr napsal(a):

Moje matka, zastává názor, že inteligentní člověk nekouří... :-) Myslím, že má pravdu.
21. 06. 2009 | 18:46

Lena napsal(a):

Pane Havle,

ono nestačí, že jste sociální demokrat, Vy jste ještě k tomu kuřák?!?

Tak Vám držím palce, abyste to vydržel.
21. 06. 2009 | 19:22

xx napsal(a):

Mýlíte se. Cigaretu si dáte, až bude chtít vaše závislost.
21. 06. 2009 | 19:34

actor_publicus napsal(a):

Vždycky přemýším co na tom kouření ty chlapy mají.

Jo ženský ty chápu :-).
21. 06. 2009 | 20:09

jarpor napsal(a):

Lena

Vydržel co ? Nekouřit nebo setrvat v ČSSD ? :-))

Hezký podvečer
21. 06. 2009 | 20:20

Líný černý pes napsal(a):

to autor :
Držím palce a možná Vás co nevidět napodobím.
21. 06. 2009 | 20:24

Al Jouda napsal(a):

Přestat kouřit dokáže leckterý muž, ale málokterá žena !
21. 06. 2009 | 20:35

češka napsal(a):

Kouřil můj otec i manžel.
Vždy odpovídala cena krabičky cigaret ceně cihly.
Já jsem raději postavila dům, na cigarety mi bylo líto peněz, jsem lakomá .
21. 06. 2009 | 21:06

Rumcajs napsal(a):

....Můžeš na mne kvičet, můžeš mi nadávat, plácat nesmysly, můžeš si psát do novin o mně nebo o ekonomii kdejaké nebetyčné krávoviny. Za to, abych si kvůli tobě zapálil, mi ale fakt nestojíš....

S kým si to povídáte pane docente ? Snad né s Rumcajsem ?
21. 06. 2009 | 21:14

Frante napsal(a):

Jestli tím chcete obhajovat proč celá ČSSD hlasovala pro novou protinekuřáckou legislativu, měl byste se zamyslet nad pohledem těch druhých - nekuřáků. Ne každý je rád když může pasívně kouřit. Dokonce většina. Ono se taky jedná o zdraví. A celkově kuřáci zatěžují naše zdravotnictví víc, podle nejspolehlivějších odhadů ...
21. 06. 2009 | 21:27

Milan H. napsal(a):

Pěkné svědectví, pane Havle. Jsem rád, že v politice jsou i lidé schopní uvažovat "lidsky". Ať už budete kouřit, nebo ne, máte pravdu, že to rozhodnutí má být svobodné a uvážené.
Stejně mne mrzí, že tím ministrem školství nebudete a místo vás tam bude nějaký trumbera z koaliční strany...
21. 06. 2009 | 21:30

Zbyněk Matyáš napsal(a):

To znám, zažil jsem mnohokrát, jednou jsem nekouřil jedenáct měsíců. Pak jsem si dal jednu, po týdnu druhou....a nakonec jsem v tom jel znovu. Až jednou ráno bolest pod levou klíční kostí se šířila do levé paže a cestu vlakem do práce jsem ukončil taxíkem do nemocnice - infarkt myokardu. A tak nekouřím definitívně třináct let.
21. 06. 2009 | 21:48

im napsal(a):

@autor

Osm měsíců bez? Už jste za takovou výdrž sám sebe něćím příjemným odměnil? Zasloužíte si to.
21. 06. 2009 | 21:54

Al Jouda napsal(a):

Člověk, který kouří, nemůže být chytrý !
21. 06. 2009 | 22:10

Železnohorský napsal(a):

Nějak mi tam nesadí poslední řádek: "Dám si tu cigaretu, až sám budu chtít. Jsem svobodný člověk." To není levicový názor. Nejste ve špatném vlaku, pane Havle?
21. 06. 2009 | 22:24

Ivo Peterka napsal(a):

češko (21.06.2009 21:06:12), nejste lakomá, ale rozumná.
21. 06. 2009 | 23:11

Honza51 napsal(a):

Já zase měl léta u sebe balíček poslední záchrany-sebral jsem doma všechny cigarety, zavázal je na uzel do igeliťáku a přestal jsem. Vědomí, že si mohu kdykoliv zapálit, ale nechci, mě velmi pomohlo. Je to už 23 let. Vřele doporučuji a to jsem kouřil 8o cigaret denně (čtvery Sparty stály tehdy 32 Kč)
21. 06. 2009 | 23:11

Ivo Peterka napsal(a):

Jednou jsem si to spočítal - za život jsem vykouřil 7 cigaret a 1,5 doutníku. Dnes říkám, že je to o 6 cigaret a 1,5 doutníku víc, než mělo. Jsou mnohem zdravější drogy, než nikotin (endorfiny, adrenalin ...).
21. 06. 2009 | 23:14

Ivo Peterka napsal(a):

Pane Havle pro zajímavost - jak se stane, že inteligentní člověk jako vy začne kouřit? Rád bych to pochopil.
21. 06. 2009 | 23:17

suchánek napsal(a):

Ivo Peterka:

mě by naopak zajímalo, jak jste probůh přišel k dedukci, že kouří jen hlupáci. díky za odpověď.

vážně to snad ani myslet nemůžete, viďte?
21. 06. 2009 | 23:27

Ivo Peterka napsal(a):

Nic takového jsem ve svých reakcích nenaznačoval. Naopak se podivuji nad tím, že inteligentní lidé kouří.
21. 06. 2009 | 23:31

ali napsal(a):

jojo, přej a bude ti přáno,
dej a bude ti dáno,
kuř a bue ti kouřeno :o))
21. 06. 2009 | 23:52

češka napsal(a):

Pro IP,
dřív jsme my, nekuřáci, byli bílou vránou.
Mne vždy udivovalo, když ve společnosti se vyskytl i někdo jiný, kdo si nezapálil.
Dokonce i moje matka a babička "kouřily" i když cigaretu držely jako p*ase kost.
Lípy za 1,2 Kč, startky za 4 Kč, sparty za 8 Kč, dnes za 50+ Kč, ale vždycky stál balíček cigaret jako cihla.
22. 06. 2009 | 00:46

Michal J napsal(a):

Ivo Peterka: Bravurne. :-)
22. 06. 2009 | 01:38

RM napsal(a):

Naše děti, když jsou zpět v rodné zemi ze země,

ze země, která sice má 50 miliónů lidí mez zdravotního pojištění (nemalý a stále větší a všestranně dražší problém) a navíc i největší světové výrobce smrto a mnohé jiné škody a trápení nosných tabákových výrobků (akcie jedné z jejich firem též ke koupi na Pražské burze cenných papírů) tak jsou mezi těmi, kteří se velice diví a komentují to "jak hodně se tady kouří".

Nebudu jmenovat ty střední a odborné střední školy ve středu Zlaté Prahy, kde, skoro kdykoliv jdu kolem a vždy když jsou venku, chlapci a dívky (těch je mi líto o něco víc, neb ve vydírajícím národě některé z nich přece jen budou varovatelkami života) z 80-90% mají zapálené cigarety a pilně jejich kouř vdechují, kde nikdo, počínaje učitelským sborem a vedením školy, když už ne rodiče, nemá na to, aby pěstování všestranně škodlivé návykovosti na kouření jakkoliv, pedagogicky, komunikací, osvětou, zákazem omezoval.

Někdy se, se studenty a z nějakého důvodu zase častěji se studentkami zastavím a snažím se vzpomenout si na myšlenku, argument, nebo trik ze všech těch kampaní, reklam a podobně, které jsem za léta na Západě, tedy hlavně v USA viděl, abych snad třeba v jednom nebo jedné v nich něco vtipně posunul tak, že by z toho mohlo být domino a tak by jedna místní trafika ztratila jednu spolehlivou zákaznici, zlomeček trhu tabákových firem.

Někteří mně poděkují za názor, polistopadově mě poučí, že to je věc osobního názoru, zda kouření škodí, že je to svobodné rozhodnutí, zda někdo kouří nebo ne. Nevyhnutelně a prediktabilně, v arzenálu něžné obrany je bomba-argument o babičce, která hulila a dožila se XX let.

Na moji liberální, volnětržní námitku (neb podle řeči a argumentace se studenti zatím nezdají být právě líheň budících mladých socdem) že já a hlavně mé děti nebo vnoučata ale nepovažuji za své právo, při stejných sazbách odvodu na všeobecné zdravotní pojištění platit stejně na ty a ti, kteří, statisticky zcela evidentně, si ze stejného odvodu na pojištění, zdravotní, nemocenské (kuřáci si užívají více nemocí), nebo i jiné sociální dávky, vyčerpají peněz mnohem více, než nekuřák, ale nemají argument dostatečně silný, aby i je samotné uspokojil.

Skoro se i zdá, že jistota o svatém právu polykat tabákový kouř, hlavně z první ruky, je na zlomek vteřiny, možná i poprvé v životě, narušena.

V relativně volně tržní (nebo korporátně socialistických?) USA a jinde, v zápase gigantů (pojišťovny versus tabákové firmy) vyhrálo to, že pojišťovny nakonec měly více peněz, najatého talentu a možná něco dobré vůle z desetiletí výsledků studií dopadu kouření na lidské zdraví, že kouření většině, zejména vzdělaným lidem, pomohly tak či onak zneatraktivnět. Takže se třeba podařilo ofsetovat desetiletí reklam Marlboro Man a hollywoodských hvězd a filmů spojující slávu a úspěch s pachem cigarety.

Cítím s kuřáky, i proto, že do průběžných kampaní proti kouření, které není navíc moc vidět, se naši mocní a celebrity oproti svým západním protějškům, také, jako ty pojišťovny, zatím tolik neženou. I ve svobodném světě svobodných občanů příklady táhnou. Říkám si třeba, kolik životů, let zdraví, kuřačce, její rodině, kolik peněz rodinné i státní pokladně, by mohla zachránit, ušetřit třeba nějaká "permanentní" kampaň s image Prvního tenisty, sportovce a stále nejpopulárnějšího politika v zemi. Myslím, že by zachránil (a) alespoň tolik životů a zdraví jako povinný, neosobní text na krabičce cigaret o tom, že Ministerstvo zdravotnictví o něčem varuje.
V hlubokém reálném socialismu, kdy „salát“ znamenal okurku s octem, jsem také trošku, jako okolí, lehce kouřil, ale přestal jsem na VŠ. Myslím, že jak z pravo, tak levostředné ideologie bychom mohli pomáhat těm, co kouří nebo kouřit začínají, o něco víc.
22. 06. 2009 | 01:58

Martythesailor napsal(a):

Doporučuji kouřit a případně i fetovat. To co Vy vyvádíte je zlé a vy to víte. Zadlužujete, zadlužujete a je vám to fuk. Racionálno Vám iniklo. Bleh
22. 06. 2009 | 03:37

Ládik napsal(a):

Pane Havle,
a v Brusli přestanete pít i krabicové?

Líbí se mi Vaše uvolněnost po volbách. Mám pro Vás náměty dalších blogů:

jak jse se naučil prát ponožky,
kdy jsem si uvařil první čaj,
jak se uvazuje pionýrský šátek,
který toaletní papír je nejlepší
... atd
22. 06. 2009 | 06:00

Jan K. napsal(a):

Honza51:
Jen pro upřesnění, před 23 lety stály čtvery Sparty už 56 Kčs. Po zdražování v roce 1981 nebo 1982.
22. 06. 2009 | 06:19

otokar napsal(a):

Lípy nestály nikdy 1,20 Kčs, nýbrž 2k,Globusky 2,20,Partyzánky 1,60atd
tedy pokud jste Češka a tolik pamatujete. Jste-li Slovenka,tam jste měli Detvy za 1k.
Ostatně soudím, že boj by měl být veden především proti drogám a jejich distribuci mezi mládež, tam hrozí velké nebezpečí.Drogová mafie to však má ošetřené,proto takový klid po pěšině,výměny stříkaček a boj proti domácím pernikářům,ať nekazí business.
22. 06. 2009 | 06:50

Pavel Poštulka napsal(a):

P. Havle, vyléčeným kuřákem budete za rok od posl. cigarety. Nekuřákem již nikdy. 1-2 cigarety probouzí spící nikotinové receptory vašich nerv. buněk a jedete v tom znovu. A nebuďte pasivní kuřák. Zdraví poškozuje stejně a navíc bez nikotinového rauše, který poskytuje aktivní kouření. Co asi chtěli poslanci SD, když jako jeden muž hlasovali PROTI úplnému zákazu kouření v restauracích? Abychom i my, nekuřáci a 80 tisíc zaměstnanců v pohostinství užili nějaké ty kuřácké nemoce. Pasivní kouření zabije denně 5 lidí, auta sotva dva...
22. 06. 2009 | 08:01

neo napsal(a):

Poštulka:

nevim co Vám pane poštulko brání chodit jen do nekuřáckých restaurací.

Zaměstnanec je určitě ve smlouvě srozumněn, v jakém prostředí bude pracovat , stejně jako třeba horník.
22. 06. 2009 | 08:30

Jirka napsal(a):

Na jedné předvolební debatě jste vykřikoval a plácal s naběhlým obličejem p.Zahradila po zádech. Opravdu si myslíte, že jste vyrovnaný člověk?
22. 06. 2009 | 08:40

Pavel Poštulka napsal(a):

Neo. Náš právní řád neumoňuje sjednávat dobrovolný souhlas s tím, že na pracovišti se bude kouřit. Dokonce, je-li někde jediný nekuřák má zaměstnavatel POVINNOST prohlásit provoz za nekuřácký. Hospody jsou typickým případem porušování zákoníku práce. Mohu posloužit i odkazy...A s horníky číšníky nesrovnávejte. Musel by jste mít obsluhu ve skafandru, s respirátorem a pivo za 2 tis. Aby se zaplatilo vše to, co se platí horníkům...
No a k té možnosti volby. Hospoda je jediným veřejnosti volně přístupným místem, kde se vstup bude spojovat s dobrovolnou rezignací na ochranu zdraví, protože vydechovaný cig. dým obsahuje 62 kancerogenů I. třídy...dle Listiny zákl. práv a svobod tak bude člověk, který vstoupí do kuřácké restaurace, nucen rezignovat na svá práva, která mu zaručuje Ústava.
Dobrý den v České banánové nikotinové republice...
22. 06. 2009 | 09:00

neo napsal(a):

Pavel poštulka:

náš právní řád umožňuje sjednat pracovní smlouvu a to dobrovolně bez nátlaku. Pokud je zaměstnanec obeznámen s podmínkami a stvrdí podpisem, že je ochoten v nich pracovat, nevidím problém : právě jako u horníka, který ví do čeho jde.

A choďte do nekuřáckých podniků, pokud nekouříte... taky nebude lézt na nuda pláž, když se stydíte za pindíka :)
22. 06. 2009 | 09:06

Pavel Poštulka napsal(a):

neo: Produkujete nesmysly a přáním podložené argumenty...úroveň ochrany práce horníka a pracovníka v pohostinství je zcela odlišná, pracovní podmínky leckdy podobné. To, že kuřácká hospoda není rizikovým pracovištěm není tím, že by rizikovým nebyla, ale výsledkem lobbyingu fy Philip Morris...
22. 06. 2009 | 09:18

Pavel Poštulka napsal(a):

...ještě k NEO.. projeví-li zájem o práci v restauraci nekuřák, nesmí být odmítnut, proto, že je nekuřák. Ovšem nido nemůže nekuřáka nutit pracovat v kuřáckém provozu. Naopak, pracoviště se má přizpůsobit nekuřákům. Pokud někdo ze stávajících zaměstnanců restaurace prohlásí, že od dnes je nekuřák, hostinský mu MUSÍ nabídnout práci v nekuřáckém prostoru a pokud takové místo nemá, je NUCEN prohlásit pracoviště za nekuřácké...tyto prosté fakty našim poslancům, ale zdá se že
i Vám, unikají
22. 06. 2009 | 09:22

neo napsal(a):

Poštulka: jak kolovrátek:)

kdo nutí člověka pracovat v rizikovém prostředí? Jen on sám. Svobodně a dobrovolně se rozhodne pracovat v kuřácké restauraci či baru
22. 06. 2009 | 09:23

doc. Vodrážka napsal(a):

Můj třídní na průmyslovce říkal: "Největší prasata jsou kuřáci!" Proto jsem 20 let kouřil a teď už zase 25 let nekouřím, protože jsem přišel na to, že pan profesor měl naprostou pravdu!
22. 06. 2009 | 09:44

Pavel Poštulka napsal(a):

Neo: vztahy zaměstnavatel a zaměstnanec nejsou zcela volné. Práce horníka je riziková a jako taková má ze zákona řadu specifik a ochran...práce v pohostinství je riziková, ale ona specifika postrádá. A navíc platí obecná pravidla - viz. o tom, že pokud je na pracovišti byť jen jediný nekuřák, je pracoviště automaticky nekuřácké...nekouřit je normální, kouření je nenormální. Nekuřáctví není důvodem k nepřijetí do práce, s poukazem na fakt, že jsme kuřácký provoz. To o co se tady snažili, či lépe nesnažili poslanci 2 roky, by spláchli odbory pracovníků v pohostinství za 1-2 měsíce, při solidní právní pomoci...Ale Philip Morris si to hlídá i tam. Irsko v r. 2004 zakázalo kouření v hospodách především KVŮLI ZAMĚSTNANCŮM a Irové, ti tvrdohlaví, svobodomyslní lidé, to prohlásili v 85% dotázaných, za nejlepší politický čin roku...
22. 06. 2009 | 09:55

otokar napsal(a):

Kde je pan Klvaňa?
To je pravý odborník na tuto tématiku! Uvedl by nás do reálu, stejně jako v případě radaru.
22. 06. 2009 | 09:55

neo napsal(a):

Poštulka,

nikdo přece nekuřáka neodmíte, když si přeje pracovat v kuřáckém prostředí.

Takže nekuřáctví opravdu není důvodem nepřijetí do práce.
22. 06. 2009 | 10:36

matů napsal(a):

Přesně stejným způsobemjsem přestal kouřit,je to už 30 let.Rada kuřákum,kteří opravdu chtěji přestat.Kupte si několik krabiček cigaret,uložte na viditelné místo,se zapalovačem.Věřte,že dostupnost k cigaretě vás odradí a odřeknete si ji.Až vyschnou na tolik,že se vytřepou,když se jich dotknete,vyhodite je.To vše jen,když opravdu chcete přestát kouřit.Držím palce.
22. 06. 2009 | 10:38

Pavel Poštulka napsal(a):

Neo: ale je důvodem k tomu, aby hospoda byla nekuřácká. Tedy, pokud hostinský kuřácké hospody přijme do práce nekuřáka (a nesmí jej z tohoto důvodu nepřijmout) nebo pokud se některý ze stávajících zaměstnanců, kuřáků, rozhodne, že je nyní nekuřák, je pracoviště NEKUŘÁCKÉ, alespoň podle zákonů ČR...
22. 06. 2009 | 11:01

neo napsal(a):

Pavel Poštulka:

ten zákon jsem nenašel.
Pouze nějaká ustanovení o povinnostech zaměstnavatele odkazující na ZP.

Ovšem jedná se o pracoviště a zákaz kouření pro zaměstnance, pokud pracují s nekuřáky.

Pokud máte link na ten zákon, rád se podívám.
22. 06. 2009 | 11:25

Hloupý Honza napsal(a):

Chtěl jsem napsat přesně to co - Ládik -

Takže pouze dodatek. Pro ty co to ještě nepostřehli ... veselme se a radujme se ! ... všechny problémy, krize, nezaměstatnost, poplatky, a já nevím co všechno se tady před měsícem omílalo ... vše se vyřešilo samo ... eurovolbami ! Teď když už je konečně klid a pohoda, pojďme všichni ruku v ruce a bez rozdílu k jakému stádu ovcí patříme se s pány europoslanci učit nekouřit, nechlastat, nehrát automaty, nechodit za děvkama, nepřežírat se, nesmilnit, nepodvádět, nelhat .... už se nemůžu dočkat na další podobné korespondenční kurzy z Bruselu.

Hezký den
22. 06. 2009 | 11:42

češka napsal(a):

To Otokar.
Omlouvám se, paměť vynechává.
Taky si nepamatuji, kolik stála krabice dutinek s filtrem a Taras Bulba, oblíbené to kuřivo mého děda.
Jenže ze studia historie vím, že na prodej tabákových výrobků měl stát monopol a licenci dostávali vysloužilí vojáci.
Museli prodávat, aby měli příjem.
Dnes mají právo na příjem bez práce, zatímco tabákové výrobky prodává kdekdo a stát si monopol neumí ohlídat bez navyšování nákladů z našich kapes.
Co se týče osob placených ze státního rozpočtu, jako autor článku, ty by měly kouřit povinně a co nejvíce, aby přispěly do rozpočtu a tudíž na své platy.
22. 06. 2009 | 12:13

Pavel Poštulka napsal(a):

neo: http://www.financninoviny.c... hezké počtení...mohu i přidat
22. 06. 2009 | 12:13

datel napsal(a):

Největší dřina je nalézt způsob, jak sám se sebou tzv. vyjebat. Já se už dva roky dívám na krabičku Spartiček přibitých na zdi hřebíkem. :o)
22. 06. 2009 | 13:28

neo napsal(a):

Děkuji pane Poštulko, to jen potvrzuje fakt, že žádný zákon porušován není, protože zákaz kouření se vztahuje výhradně na zaměstnance.
22. 06. 2009 | 13:34

Pavel Poštulka napsal(a):

Neo: smyslem a principem zákona je ochránit zam. před důsledky vdechování cig. kouře a povinost zaměstnavatele je tuto ochranu jim poskytnout...mimo jiné i tím, že buď bude obsluhovat sám, nebo v restauraci kouření zakáže...1 či dvě žaloby by to jistě vyčistily a vyřešily
22. 06. 2009 | 14:29

neo napsal(a):

Pavel Poštulka,

smysl a princip bych nechal na soudech. Podle toho zákona má zaměstnavatel pouze povinnost zakázat kouření zaměstnancům na pracovišti, pokud tam pracuje nekuřák.

Sám jste udal ten odkaz a tam si to můžete přečíst.

Jinak stále platí : necvhceš pracovat v kuřáckém prostředí, nepracuj tam
22. 06. 2009 | 14:33

Pavel Poštulka napsal(a):

Neo: ..."Zaměstnavatel je pak (podle ust. § 103 odst. 1 písm. l) zákoníku práce) povinen zajistit dodržování zákazu kouření na pracovištích stanoveného zvláštními právními předpisy." Řekl bych, že tato formulace se vztahuje na VEŠKERÉ KOUŘENÍ na pracovišti nejen na kouření zaměstnanců...
22. 06. 2009 | 14:41

neo napsal(a):

Zákoník práce ukládá (v ust. § 106 odst. 4 písm. e) zaměstnancům povinnost nekouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci.
22. 06. 2009 | 14:48

Pavel Poštulka napsal(a):

Neo: Obojí je pravda, první nevylučuje druhé...říkám ... jeden soudní spor, precedentní rozhodnutí a je po problému...
22. 06. 2009 | 14:50

neo napsal(a):

PP:
http://www.mesec.cz/clanky/...

tady je to celkem srozumitelně popsáno.

Jinak by to chtělo nějakého právníka:) Ale jelikož se jedná o zákon vyplývající z pracovněprávních vztahů, neměl by se vztahovat na jiné osoby než účastníky tohoto vztahu.
22. 06. 2009 | 14:59

Morová rána napsal(a):

Svobodná volba je úžasná vymoženost moderní demokratické společnosti, nechápu však, jaký význam má hovořit o svobodné volbě v okamžiku, kdy mou mysl ovládá droga!
Svobodná volba vypadá asi tak, že si ráno svobodně zvolím, zda si dám k snídani rohlík, nebo housku. Pokud ovšem má první myšlenka po probuzení patří tomu, jak si MUSÍM zapálit, nemůže být o svobodě ani řeči. (Proto se mi argumenty pravicových propagátorů svobodné volby zdají poněkud zcestné.)
Ráda bych také upozornila, že kuřáci tvoří v naší společnosti menšinu, navíc převážná část z nich by se svým zlozvykem ráda skoncovala. Stejně tak převážná část z nich začala kouřit ještě v dětství, tedy ve věku, v němž je člověk náchylnější podlehnout různým manipulacím a není sto zcela přesně odhadnout dalekosáhlé následky svých činů.
Ani z tohoto pohledu se tedy nelze odvolávat na svobodu.

Zuřivé obhájce svobody bych také chtěla upozornit na skutečnost, kterou při svém horování jaksi pomíjejí. Holdovat své neřesti kuřákům nikdo nezakazuje! Jediné, co se po nich žádá, je neobtěžovat svými jedovatými výpary okolí, což se mi nejeví jako omezování kohokoliv, nýbrž jako obyčejná lidská slušnost. Jedná se nám tedy hlavně o to, zda kuřáci budou, či nebudou zvedat svá ctěná pozadí z kavárenských židlí, až si budou chtít zapálit. No a vzhledem k jejich součastným projevům se mi zdá, že se jim do toho zatím příliš nechce.
22. 06. 2009 | 15:08

Ivo Peterka napsal(a):

Neo, jen tak na okraj, už jste někdy viděl v libovolné hospodě nápis "Prostor vyhrazený pro kuřáky"? Já tedy ne. Takže ti hospodští si všeobecně zákony hlavu moc nelámou.
22. 06. 2009 | 15:08

Karlík napsal(a):

Pěkně napsáno.

Připomenulo mi to citát (tuším Marka Twaina): "Přestat kouřit není vůbec obtížné. Já sám jsem přestal už šestnáckrát." :-))
22. 06. 2009 | 15:11

neo napsal(a):

Ivo Peterka:

ano viděl, v každé.

Morová rána:

no nevim, jsem sice kuřák, ale první věc na kterou ráno pomyslim, není cigareta...:)
22. 06. 2009 | 15:16

Líný černý pes napsal(a):

to neo :
Z pracovněprávního vztahu může vzniknout mnoho závazků, které pronikají i do jiných oblastí ....
Ano, pro nekuřáka je nutné zřídit nekuřácké pracoviště. To ale neznamená, že se v celém areálu, budově či patře nebude kouřit.
I v hospodě se to dá zařídit - v kuřácké místnosti se nebude obsluhovat, zákazník si dojde pro pití do nekuřáckého baru k pultu. A v jídelně se nekouří. A je to.

Trochu z jiného soudku - ač se to obecně neví, jsou některé restaurace kolaudovány jako nekuřácké. A mají to dáno - stavba (její část) může být užívána jen k tomu účelu, pro který byla kolaudována.

Ono všechno jde, jen hledat cestu.
22. 06. 2009 | 15:55

neo napsal(a):

Líný psík:

o to nejde, osobně nesouhlasím se zákony omezující činnosti, které se dají omezit i jinak.

Tady jde o to, jestli zákon může zakázat kouření na pracovišti jen zaměstnancům a nebo i zákazníkům v té restauraci např.
22. 06. 2009 | 16:03

zdesta napsal(a):

Al jouda. Sir W.Churchill vykouřil denně 7 doutníků a spořádal kolem 0,5l whisky.Myslíte si že byl hlupák? A ten jeho věk!!!
22. 06. 2009 | 17:48

zdesta napsal(a):

Já chodím pravidelně každé pondělí a pátek na pokec do kavárny,která je rozdělená.(kuřáci-nekuřáci)Ta nekuřácká je sotva zaplněna do jedné třetiny a vkuřácké je někdy problém si sednout. Znám i jiné nekuřácké podniky,kde je to obdobné.(pátek i sobota večer.Proč města neudělují licenci pro kuřácké podniky? Mohli by pak korigovat vyrovnaný počet podniků pro obě skupiny.
22. 06. 2009 | 18:11

Al Jouda napsal(a):

To zdesta :
Netvrdím, že Sir W. Churchill byl hlupák, ale nebyl dost chytrý na to, aby nekouřil.
22. 06. 2009 | 20:51

jarpor napsal(a):

"Co cigareta, to hřebík do rakve", říkal jeden přítel a dodával : "Tak kuřme, ať z ní nevypadnem !"

Myslete na to, pane Europoslanče !
22. 06. 2009 | 21:14

Čehona napsal(a):

No vida, soudruha. Má to vzdělání z CCCP a ono si to kouří. Soudruhu, měl jste kouřit Tarase Bulbu, to by vás přešlo už dávno. Upřímně řečenom divím se, že takový anachronismus jako je kouření o sobě ještě rozšiřujete. Zkuste třeba napsat, jestli vás tlačí guma u trenek, z toho snad rakovinu nikdo nedostane. Úsměv, soudruhu.
22. 06. 2009 | 23:52

fantom napsal(a):

Jen jestli autor u kuřáků nežadoní, aby mu dali čuchnout k prstům :-). S tím kouřením to byl jenom příklad, různé jiné (zlo)zvyky a návyky, třeba i v myšlení a citech, jsou mnohem subtilnější povahy, třeba i jen k jejich rozpoznání; také nás znesvobodňují.

A kdy že jedete do Bruselu? Fantom doufá, že nebudete způsobně a tiše sedět v koutě, ale urvete nějakou funkci. V PES jistě máte nějaké kontakty - už na tom pracujete? Aby nebylo pozdě!
23. 06. 2009 | 11:36

František napsal(a):

Kuřák je kuřák a je to.Nemá to žádnou souvislost s inteligencí nebo vzděláním ale je to jenom blbá závislost.Nějak se to dědí z generace na generaci.Nejdůležitější je nějak
přesvědčit děti od deseti let aby
vůbec nezačínaly.Jiné řešení nevidím.Možná by bylo dobré k omezení spotřeby cigaret,aby zdravotní pojišťovny ze zákona nasadili pro kuřáky vyšší příspěvky do fondů podle zvýšené
nemocnosti.Mělo by se to týkat i
uživatelů drog,alkoholiků a činností se zvýšenou mírou úrazovosti.Motorkář,který si způsobil zranění vlastní nezodpovědnou jízdou by musel léčení a rehabilitace zaplatit sám.Jak k tomu přijdou ostatní!
24. 06. 2009 | 12:37

nikomu ni zleho, ale napsal(a):

lidem jako je jh by se mely davat cigarety zadarmo. cim vic tim lip.
26. 06. 2009 | 19:53

omega watches napsal(a):

there are many colours choose for omega watches. Including back is transparent let's you see clealy the details of the dial plate. http://www.omegawatchessale...
30. 06. 2009 | 08:24

Ivo Peterka napsal(a):

lv, nemáte úplně pravdu.Například takový horolezec sice více riskuje úraz, ale je u něj mnohem menší pravděpodobnost infarktu či jiných nemocí oběhového systému.
04. 07. 2009 | 10:35

skeptický napsal(a):

Potkal jsem v životě dost lidí,kteří přestali kupovat.
Loudící poslanec,to je něco jako líbající bandita.V Bruselu taky není o čem psát.
11. 07. 2009 | 10:10

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy