Proč odmítáme návrh státního rozpočtu na rok 2008
Návrh státního rozpočtu na rok 2008 předložený vládou Mirka Topolánka odmítáme proto, že je zaměřený proti dolním deseti miliónům obyvatel České republiky. To nejsou prázdná slova. Jenom čtyři hlavní skupiny obyvatelstva, které budou poškozené rozpočtem na rok 2008, pokud bude schválen, čítají 7,7 miliónu lidí.
Jsou to:
1. důchodci, včetně invalidních důchodců (2,6 miliónu lidí),
2. učitelé, hasiči a další zaměstnanci veřejné správy (0,5 miliónu lidí),
3. děti a rodiny s dětmi (2,1 miliónu dětí),
4. střední třída (2,5 miliónu lidí). Jen tyto čtyři skupiny obyvatel dávají dohromady tři čtvrtiny občanů České republiky, a to výčet není zdaleka úplný!
Reálné důchody se propadnou
Průměrný důchod se zvýší v průměru pouze o 346 Kč. Tedy daleko méně než v roce 2007, kdy zvýšení o 500 Kč v průměru na důchodce navrhla ještě vláda pod mým vedením. A to bylo v době, kdy nebyly prováděny žádné divoké experimenty se společností (placená zdravotní péče, vyšší ceny potravin a tepla, deregulace nájemného jako od počátku roku 2008), které ohrožují životní úroveň českých důchodců. Navýšení snížené sazby DPH z 5 na 9 % tedy zaplatí především rodiny důchodců, kterým je poskytnuta pouze částečná kompenzace.
Reálný důchod se tak v roce 2008 propadne nejméně o 1 %, daleko spíše však o 3–5 %, protože nárůsty plateb u lékaře, v nemocnici a za léky postihnou důchodce daleko více než jiné skupiny obyvatelstva. To vše bude za situace, kdy reálná mzda v podnikatelské sféře poroste. Nůžky v reálných příjmech mezi pracujícími a důchodci se dále rozevřou.
Státní zaměstnanci si určitě nepolepší
Sociální skupinou, která bude zvlášť poškozena reformou veřejných financí, budou zaměstnanci státní správy. Tedy nejen úředníci, ale také učitelé, celníci, vojáci, policisté a hasiči. V jejich případě dojde k poklesu reálné mzdy, podle optimistických očekávání vlády o 2,2 %. Pokud však inflace bude ne 3,8 %, ale 5 %, což je spíše střízlivé očekávání, tak jejich reálná mzda poklesne nejméně o 3 až 4 procenta. Tato skupina státních zaměstnanců bude v nepříznivém tlaku ze dvou stran najednou. Na straně příjmů, ale též na straně daňové. Topolánkova vláda šetří výdaje také na dětech. V roce 2008 to má být kolem čtyř ušetřených miliard! Tomu se říká Pyrrhovo vítězství! Přitom pokud by se začaly rodit děti, nebylo by potřebné dělat nějaké dramatické experimenty s důchodovým systémem. Rodinná politika současné vlády se však projevuje omezováním výdajů na děti…
Na reformě prodělá až 92 % zaměstnanců
Na základě velmi konzervativních výpočtů ekonomických analytiků, které berou v úvahu pouze změny daně z příjmu fyzických osob a daně z přidané hodnoty, má mít střední třída s platem 19 až 26 tisíc korun českých v příštím roce čistý prodělek. Tedy jinými slovy: 27,1 % příjemců mezd prodělá na daňové reformě! Pokud započteme i ostatní reformní opatření, prodělá na reformě více než 92 % příjemců mezd a pouze necelých 8 % příjemců mezd s platem nad 36 000 Kč měsíčně na reformě vydělá. Tak vypadá v reálu daňová reforma, na které podle předvolebních slibů a sloganů ODS měli vydělat všichni…
Stabilizace veřejných financí? Jen krůček!
Tyto milióny občanů mají utahovat opasky jenom proto, aby mělo vyšší čisté příjmy necelých 8 % daňových poplatníků (maximálně 400 000 lidí). Obvykle za takovéto operace slibují pravicové vlády ve světě vyšší hospodářský růst. Ani toho ovšem vláda Mirka Topolánka není schopna. Zde je třeba říci jasně: co se týče hospodářského růstu, dobře už bylo. Vlády ČSSD svojí konzistentní, proevropskou hospodářskou politikou přivedly zemi k šestiprocentnímu hospodářskému růstu. Na příští rok 2008 již odhady hospodářského růstu sotva dosahují 5 % a ještě hůře bude, až současná vláda své experimenty se společností „plně rozvine“.
Když tedy státní rozpočet na rok 2008 nepomůže hospodářskému růstu, přinese alespoň průlom ve stabilizaci veřejných financí? Nikoliv! Má být dosaženo pouze mírného poklesu deficitu veřejných financí pod 3 % HDP. V této oblasti je ovšem za významný pokrok vydáváno to, čeho Česká republika dosáhla za vlád ČSSD již v letech 2004 (deficit 2,9 % HDP) a 2006 (deficit rovněž 2,9 % HDP).
Topolánkova vláda strašila českou veřejnost tím, že v roce 2007 deficit veřejných financí přesáhne 4 % HDP. Ve skutečnosti situace není vůbec tak dramatická. Podle posledních čísel deficit veřejných financí v roce 2007 dosáhne 3,6 % HDP, a to za situace, kdy vláda ještě provádí účetní operace, které deficit mírně zvyšují, a v roce 2007 neprovedla žádná exekutivní opatření. Spíše to vypadá, že se snažila o větší deficit v roce 2007, aby mohla ukázat pokrok v roce 2008.
Vláda rozbíjí sociální soudržnost a smír
Shrnuto: kdyby Topolánkova vláda opravdu chtěla, tak by Česká republika v roce 2007 splnila závazek z konvergenčního programu pro přijetí eura, který dovoloval deficit veřejných financí do 3,3 % HDP. Pro takto mizivý pokrok v konsolidaci veřejných financí rozbila vláda vedená ODS systém progresivního zdanění, který je páteří solidarity v rámci sociálního státu a jedním ze základních nástrojů udržování sociální soudržnosti české společnosti. Je smutné, že k tomuto neodpovědnému kroku se přidaly i politické strany, které se v západní Evropě hlásí k sociálnímu státu. Mám tím na mysli KDU-ČSL, jejíž partnerské strany v západní Evropě takové experimenty se společností většinou nepodporují, a nemluvě již o zelených, kteří až na českou výjimku jsou dosti levicoví a rozbíjení sociální soudržnosti nepodporují.
Státní rozpočet, který nepodporuje hospodářský růst, státní rozpočet, který šetří na úkor většiny občanů, aby mohla zbohatnout zanedbatelná menšina, a který tak začíná rozbíjet sociální soudržnost a smír v České republice, ČSSD v žádném případě nemůže podpořit.
(text byl publikován v Právu dne 4. 12. 2007)
Jsou to:
1. důchodci, včetně invalidních důchodců (2,6 miliónu lidí),
2. učitelé, hasiči a další zaměstnanci veřejné správy (0,5 miliónu lidí),
3. děti a rodiny s dětmi (2,1 miliónu dětí),
4. střední třída (2,5 miliónu lidí). Jen tyto čtyři skupiny obyvatel dávají dohromady tři čtvrtiny občanů České republiky, a to výčet není zdaleka úplný!
Reálné důchody se propadnou
Průměrný důchod se zvýší v průměru pouze o 346 Kč. Tedy daleko méně než v roce 2007, kdy zvýšení o 500 Kč v průměru na důchodce navrhla ještě vláda pod mým vedením. A to bylo v době, kdy nebyly prováděny žádné divoké experimenty se společností (placená zdravotní péče, vyšší ceny potravin a tepla, deregulace nájemného jako od počátku roku 2008), které ohrožují životní úroveň českých důchodců. Navýšení snížené sazby DPH z 5 na 9 % tedy zaplatí především rodiny důchodců, kterým je poskytnuta pouze částečná kompenzace.
Reálný důchod se tak v roce 2008 propadne nejméně o 1 %, daleko spíše však o 3–5 %, protože nárůsty plateb u lékaře, v nemocnici a za léky postihnou důchodce daleko více než jiné skupiny obyvatelstva. To vše bude za situace, kdy reálná mzda v podnikatelské sféře poroste. Nůžky v reálných příjmech mezi pracujícími a důchodci se dále rozevřou.
Státní zaměstnanci si určitě nepolepší
Sociální skupinou, která bude zvlášť poškozena reformou veřejných financí, budou zaměstnanci státní správy. Tedy nejen úředníci, ale také učitelé, celníci, vojáci, policisté a hasiči. V jejich případě dojde k poklesu reálné mzdy, podle optimistických očekávání vlády o 2,2 %. Pokud však inflace bude ne 3,8 %, ale 5 %, což je spíše střízlivé očekávání, tak jejich reálná mzda poklesne nejméně o 3 až 4 procenta. Tato skupina státních zaměstnanců bude v nepříznivém tlaku ze dvou stran najednou. Na straně příjmů, ale též na straně daňové. Topolánkova vláda šetří výdaje také na dětech. V roce 2008 to má být kolem čtyř ušetřených miliard! Tomu se říká Pyrrhovo vítězství! Přitom pokud by se začaly rodit děti, nebylo by potřebné dělat nějaké dramatické experimenty s důchodovým systémem. Rodinná politika současné vlády se však projevuje omezováním výdajů na děti…
Na reformě prodělá až 92 % zaměstnanců
Na základě velmi konzervativních výpočtů ekonomických analytiků, které berou v úvahu pouze změny daně z příjmu fyzických osob a daně z přidané hodnoty, má mít střední třída s platem 19 až 26 tisíc korun českých v příštím roce čistý prodělek. Tedy jinými slovy: 27,1 % příjemců mezd prodělá na daňové reformě! Pokud započteme i ostatní reformní opatření, prodělá na reformě více než 92 % příjemců mezd a pouze necelých 8 % příjemců mezd s platem nad 36 000 Kč měsíčně na reformě vydělá. Tak vypadá v reálu daňová reforma, na které podle předvolebních slibů a sloganů ODS měli vydělat všichni…
Stabilizace veřejných financí? Jen krůček!
Tyto milióny občanů mají utahovat opasky jenom proto, aby mělo vyšší čisté příjmy necelých 8 % daňových poplatníků (maximálně 400 000 lidí). Obvykle za takovéto operace slibují pravicové vlády ve světě vyšší hospodářský růst. Ani toho ovšem vláda Mirka Topolánka není schopna. Zde je třeba říci jasně: co se týče hospodářského růstu, dobře už bylo. Vlády ČSSD svojí konzistentní, proevropskou hospodářskou politikou přivedly zemi k šestiprocentnímu hospodářskému růstu. Na příští rok 2008 již odhady hospodářského růstu sotva dosahují 5 % a ještě hůře bude, až současná vláda své experimenty se společností „plně rozvine“.
Když tedy státní rozpočet na rok 2008 nepomůže hospodářskému růstu, přinese alespoň průlom ve stabilizaci veřejných financí? Nikoliv! Má být dosaženo pouze mírného poklesu deficitu veřejných financí pod 3 % HDP. V této oblasti je ovšem za významný pokrok vydáváno to, čeho Česká republika dosáhla za vlád ČSSD již v letech 2004 (deficit 2,9 % HDP) a 2006 (deficit rovněž 2,9 % HDP).
Topolánkova vláda strašila českou veřejnost tím, že v roce 2007 deficit veřejných financí přesáhne 4 % HDP. Ve skutečnosti situace není vůbec tak dramatická. Podle posledních čísel deficit veřejných financí v roce 2007 dosáhne 3,6 % HDP, a to za situace, kdy vláda ještě provádí účetní operace, které deficit mírně zvyšují, a v roce 2007 neprovedla žádná exekutivní opatření. Spíše to vypadá, že se snažila o větší deficit v roce 2007, aby mohla ukázat pokrok v roce 2008.
Vláda rozbíjí sociální soudržnost a smír
Shrnuto: kdyby Topolánkova vláda opravdu chtěla, tak by Česká republika v roce 2007 splnila závazek z konvergenčního programu pro přijetí eura, který dovoloval deficit veřejných financí do 3,3 % HDP. Pro takto mizivý pokrok v konsolidaci veřejných financí rozbila vláda vedená ODS systém progresivního zdanění, který je páteří solidarity v rámci sociálního státu a jedním ze základních nástrojů udržování sociální soudržnosti české společnosti. Je smutné, že k tomuto neodpovědnému kroku se přidaly i politické strany, které se v západní Evropě hlásí k sociálnímu státu. Mám tím na mysli KDU-ČSL, jejíž partnerské strany v západní Evropě takové experimenty se společností většinou nepodporují, a nemluvě již o zelených, kteří až na českou výjimku jsou dosti levicoví a rozbíjení sociální soudržnosti nepodporují.
Státní rozpočet, který nepodporuje hospodářský růst, státní rozpočet, který šetří na úkor většiny občanů, aby mohla zbohatnout zanedbatelná menšina, a který tak začíná rozbíjet sociální soudržnost a smír v České republice, ČSSD v žádném případě nemůže podpořit.
(text byl publikován v Právu dne 4. 12. 2007)