Bude po volbách lépe?

26. 10. 2013 | 08:26
Přečteno 6257 krát
Někteří politologové a analytici argumentují, že krize politiky u nás není ničím výjimečným ve srovnání se zavedenějšími demokraciemi, protože liberální demokracie je pod tlakem všude na Západě. Tento pohled bohužel jen těžko obstojí. V čem se lišíme?

Ve většině západních demokracií jsou zavedené politické strany v krizi--zejména kvůli tlaku velkých peněz a svojí rostoucí neschopnosti řešit lokálně globální problémy. U nás ovšem skutečné masové politické strany ani ještě nevznikly. Na stranictví se po komunistické éře mnoho lidí dál dívá skrze prsty, přitom ale do politických stran projektují naprosto nereálná očekávání.

Ta jsou opakovaně zklamávána už proto, že většina nových stran u nás vznikla coby projekty úzkých skupin polistopadových elit, nikoliv organicky z občanské společnosti. Neduživé strany, používající ideje jen instrumentálně, pak dohlížely na největší přesun majetku v dějinách země, přičemž byly samy zprivatizovány do rukou zbohatlíků a skupin, které samy pomohly stvořit. Z tohoto provázání podnikání a politiky vznikly husté klientelistické sítě.

Navíc zprivatizované strany nedokázaly bránit rodící se veřejný prostor, takže v prostředí nadvlády trhu nad politikou soukromé zájmy rychle zkolonizovaly i ten. Občanská společnost, která je podmínkou zdravého fungování demokracie, se navíc ocitala pod tlakem politiků, kteří buď věřili, že je jen projevem jakéhosi nového kolektivismu nebo ji viděli jako politického soupeře.

Negativní roli ve formování občanské společnosti sehrála i struktura trhu vznikajícího po roce 1989. V klasických demokraciích se rodila občanská společnost v prostředí velké plurality národních tržních aktivit. Naše hospodářství po roce 1989 ovládly ale nadnárodní společnosti, domácí trh je jen jejich přívěskem.

Další deformace naší politiky mají hluboké kořeny v české historii. Budeme-li parafrázovat Václava Bělohradského, sekulární česká společnost se většinově rozešla s náboženstvím, v důsledku čehož projektuje svoje občas absolutistické morální nároky do politiky. Takovým nárokům ale politika nemůže dostát. Z těchto i dalších historických důvodů se u nás opakovaně formuje nikoliv strukturovaná politická opozice, ale opozice vůči samotné politice, antipolitika.

Poltický marasmus souvisí i s tím, co kdysi pěkně vyjádřil Tomáš G, Masaryk, když o novém československém státu prohlásil: „Demokracii bychom už měli, teď ještě nějaké ty demokraty“. Po roce 1989 se rychle, i s pomocí dalších demokratických zemí, u nás vytvořila fasáda demokracie jako soubor institucí a mechanismů, ale vytvořit demokracii jako „kulturu mysli“ trvá mnohem déle.

V „demokracii bez demokratů“ mají lidé tendenci klást mnohem větší nároky na „systém“ než na sebe. Fungování demokracie mají zajistit „ti nahoře“. I proto se u nás pořád dokola běduje, že jsou politici špatní, je třeba je (nejlépe všechny) vyměnit, aniž by se příliš bralo úvahu pravdivé rčení, že politici nemohou být lepší než zbytek společnosti.

Ani po těchto volbách, ať už dopadnou jakkoliv, se tedy nic radikálně nezlepší k lepšímu, pokud si budeme dál myslet, že ono „lepší“ primárně zařídí zvolení politici, kteří mají být jaksi z podstaty věci morálnější než my ostatní. Jinými slovy, dokud se většina společnosti nenaučí fungovat jako aktivní občané a demokraté, budou se s politikou dál pojit naprosto nereálná očekávání.

Právo, 26.10.2013


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

pepa z depa napsal(a):

Svatá pravda.A taky by to chtělo používat vlastní mozek, což je u mnoha lidí problém.
26. 10. 2013 | 08:42

Ládik!!! napsal(a):

Štěch říkal, jak to dopadlo. Hlasy byly asi sečteny už před volbami. Gratuluji mu k získání maturity.
26. 10. 2013 | 08:52

kokoshka napsal(a):

Lepe bude ale nas už nebude.
Dobre je projevovat občanskou iniciativu a demokraci psanim na elektronicky listek sveho monitoru,neco jineho je sedet v čekarne na uřade praci,banky nebo VZP...tam každy ma sve pořadove čislo ve fronte a nekterym se klepou kolena když jsou na řade.
Takhle konči občanska iniciativa i ve stranickych sekretariatech a na magistratech nebo statnich zastupitelstvich,pokud budete moc požadovat demokracii ochranka s vama vyrazi dveře nebo zavolaji poldy.
26. 10. 2013 | 09:09

K.V- napsal(a):

Pane Pehe, krize politiky není taková v jiných zemích. V Rakousku i Německu byly nedávno volby a vládnoucí strany dostaly důvěru aby pokračovaly dál. U nás o vítězství ODS a Kalouska HODNĚ POCHYBUJI.
A hlavně. V minulé vládě Merkelové museli odstoupit 2 ministři za plagiát v diplomce před 20 lety. Po provalení se neudrželi ani týden, a to neukradli ani 1 Euro. Von Guttenberg dokonce opustil Německo, po odchodu z politiky chtěl podnikat, ale slušný Němec nechce za obchodního partnera někoho kdo po skandálu musel odejít z politiky, byť jen ten blbý plagiát.
A teď si srovnejte jak u nás byly "řešeny! kauzy PROMOPRO VOndra 750 milionů, Drobil 3 Miliardy, Miruna Němcová která nemá řidičák ale nafasovala služební luxusní auto+ neomezené tankování a dala své rodině na ježdění, je na kandidátce jako ta "čistá a vzorná" z ODS. Stovky dalších příkladů si umíte dosadit sám.
26. 10. 2013 | 09:13

Analytik napsal(a):

Jak bude den po volbách?
Záleží na náladě šéf-kmotra vládnoucí Mafie, jestli povolí nebo přitvrdí.
Na politických stranách, občanech ani na výsledku voleb to vůbec nezávisí.
Důležité je, kterou nohou zítra ráno vstane Capo di tutti capi.
26. 10. 2013 | 09:21

kokoshka napsal(a):

Projevovat iniciativu je možne když je človek odhodlany ke všemu,nejsem znalec českych serialu ale jedna veta mi navždy utkvela v pameti,Cesty domu-Alois Švehlik myslim je jmeno toho herce,když se ho dcera ptala:Tati,ty se opravdu nebojiš?-Ne,nikdy a ničeho!
26. 10. 2013 | 09:24

Joe Ratata napsal(a):

Těžko chtít po "těch dole", aby zajistili fungování demokracie, když "ti nahoře" to úspěšně sabotují.
Demokrati z ODSTOP vládli tak odpovědně, že se teď bojí, aby se k moci nedostali komunisti. Smutné, že?
Navíc, když se jim podaří udržet u moci, tak v tom nechutném stylu vládnutí budou pokračovat.
26. 10. 2013 | 09:30

Pavel napsal(a):

Ano, Pepa z Depa to řekl i za mne, už k tomu netřeba nic dodat.
26. 10. 2013 | 09:35

zemedelec napsal(a):

V prvé řadě,už dobrý výsledek levice dá potřebný signál.
26. 10. 2013 | 09:40

Fialenka napsal(a):

Právě protože Češi v demokracii tápou, je užitečné poučit se z vyspělejších demokracií.
Podle Martina Wolfa je hlavním nástrojem politiky, která vede k prosperitě, řešení těchto oblastí: Rozdíly ve výši platů, otázka ohodnocení práce a otázka daní.
Tady je porovnání ČR s jednou z nejbohatších zemí:
Horní sazba daně z příjmu
Česká republika 15%
Kanada 46,4%

Pravice (ODS, TOP09, VV, předtím se Zelenými a s KDU-ČSL) by rozdíly mezi bohatými a chudými zvýšila, což podle zkušeností ze všech zemí světa vede k úpadku celé společnosti. Ty rozdíly nejsou nic spravedlivého, protože začínají neodpovídajícím ohodnocením práce a špatně nastavenými daněmi.
http://www.finance.cz/zpravy/finance/347369-kde-se-plati-nejvyssi-dan-z-prijmu-/
26. 10. 2013 | 09:40

Dalimír napsal(a):

NEBUDE protože bývalí poslanci pravicových stran ,většinou plzeňští JUDR iniciovali občanský zákoník že se z něj celé české společnosti udělá po mnoho led mdlo ! Je to humus velebnosti !
26. 10. 2013 | 09:41

Fialenka napsal(a):

Táňa Fischerová: "Bez sociální spravedlnosti není demokracie."
26. 10. 2013 | 09:42

Dalimír napsal(a):

Pardon oprava PO MNOHO LET !!
26. 10. 2013 | 09:43

marxík napsal(a):

Autor má ujetou představu, že národní kapitalista se chová v systému lépe než kapitalista nadnárodní. Mám-li se vyjádřit akademicky, je to pchopiteně blbost.
I národní kapitalista všemožně podporuje svého pravicového politického koně, a očekává za to příslušné znění zákonů a příslušné státní zakázky.

Jinak ovšem se závěrem pana P. nelze než souhlasit. Vidíme to např. v obdivované Číně, kde na své politiky nejsou tak nároční, a proto jsou Číňané spokojenější.
26. 10. 2013 | 09:43

Fialenka napsal(a):

Dodatek:
Těch 15% je jen horní sazba.

Vysvětlení od Bohuslava Sobotky:
„Zatímco lidé s běžnými příjmy platili i nadále svých 23 procent, když přepočítali superhrubou mzdu na předchozí standard, ve světě nejvyšších platů bouchaly špunty, neboť čím byl příjem vyšší, tím nižší byla efektivní sazba.

Druhou úlevu totiž nabízely stropy pojištění. Jen ty nejvyšší příjmy tak nakonec dosáhly na daň z volebních plakátů ve výši 15 procent. Čili ti dole platili stále stejně, ale těm nahoře zůstala v kapse polovina někdejší daňové povinnosti.“
26. 10. 2013 | 09:55

Dalimír napsal(a):

Dobře vám tak všem co jste obdivovali američany a vůbec vše co přišlo ze západu ! Pane Pehe co se týče těch amer.odpochlechů státníků evropy ,nic nového ! Amer.špicli po evropě i celém světě pobíhají vesele už od konce druhé světové války ! Nikdo jim v tom nezabrání ! Kdo rozbil socialismus ve východoevropských zemích ? Jedině oni ,dobře placeni západním velkokapitálem a za pomoci národních poskoků a rozvracečů ! Ted všichni poznáváme jak ta jejich demogracie a svoboda chutná ! A bude hůře ! Nový občanský zákoník tvořený pravičáckými advokáty v posl.sněmovně nám všem pěkně zatopí !
26. 10. 2013 | 09:56

Dalimír napsal(a):

Nová vláda po volbách at si zrovna do strakovky pořídí ENIGMU ! Veškeré důležité dokumenty týkající se obchodu z ruskem budou muset šifrovat a dešifrovat !!!
26. 10. 2013 | 10:02

ZM napsal(a):

Pro většinu lidí nebude. Dál budou makat za relativně nízkou mzdu. Kdyby totiž levicové strany minimální mzdu výrazně zvýšily, může se časem stát, že velká část zahraničních firem přesune výrobu do levnějších států.
26. 10. 2013 | 10:05

marxík napsal(a):

Dalimír
Buďte trpělivý,kolego, a věřte v sílu peněz. Minimálně vaši vnuci se kýženého socialismu dočkají.
26. 10. 2013 | 10:09

ZM napsal(a):

Analytik -
napsal jste-
Jak bude den po volbách? Záleží na náladě šéf-kmotra vládnoucí Mafie, jestli povolí nebo přitvrdí.Na politických stranách, občanech ani na výsledku voleb to vůbec nezávisí.Důležité je, kterou nohou zítra ráno vstane Capo di tutti capi.
---
Hodně ironický příspěvek. Pravda je ale taková, že žádný Capo di tutti capi neexistuje. V ČR sice působí velkjý počet různých organizovaných kriminálních skupin, ale žádná z nich nemá takový vliv, aby řídila dění ve státě. Mnohé z nich mají na politické dění vliv minimální a ani nemají snahu ho nějak zvýšit. Dění ve státě bylo, je a bude kompromisem mezi jednotlivými lobbystickými skupinami.
26. 10. 2013 | 10:09

olga napsal(a):

Demokracie ve společnost chudáků a boháčů? To snad nemyslíte vážně. To je přece nesmysl.
26. 10. 2013 | 10:14

ZM napsal(a):

k mému příspěvku v 10:05 -
ve konečném důsledku by to znamenalo výrazné zvýšení nezaměstnanosti, což politici z levicových stran rozhodně nechtějí. Situaci by chtěli "řešit" zavedením progresivního zdanění. Pokud ale budou závislí na podpoře ANO, tak se jim to bude obtížně prosazovat. Za několik hodin se dozvíme, kdo bude ovlivňovat dění ve státě.
Teoreticky by mohlo dojít k vytvoření koalice ČSSD, KDU a Úsvitu a tím by byl ze hry "vyšachován Babiš" i komanči.
26. 10. 2013 | 10:14

Libertad napsal(a):

Pane Pehe,

dovoluji si odpovědět na Vaši otázku a přidat několik poznámek. Tedy určitě nebude lépe.
Proč?
1) protože politické strany jsou služky různých průmyslových a finančních elit. Jedna z nich není spokojena se svými možnostmi ovlivňovat nějakou z rozhodujících politických stran a proto se dere k moci. Komunista a přítel křišťálového Standy.
2) zvolení poslanci se po zvolení necítí být zástupci a služebníci voličů, ale posluhy svých sekretariátů a chlebodárců. Objeví-li se mezi nimi samostatně myslící pposlanec pak je za pomocí většiny sdělovacích prostředků dehonestován a vytlačován ze sněmovny. Viz pan Hovorka z KDU-ČSL. Viz pan Dienstbier, o kterém nadutec Škromach prohlásil, že zklamal, protože se umístil až na třetím místě v presidentských volbách.
3) protože kandidátem na předsedu vlády jsou lidé, kteří mají 30 funkcí a podivný vysokoškolský diplom a kteří v životě nikde skutečně nepracovali nebo skutečně nepodnikali. Tito lidé pak nejsou schopni s finančníni prostředky vybranými v rámci sos. a zdravotního pojištění a především s daněmi smysluplně zacházet (prosazováním smysluplných zákonů).
4) protože o výsledku voleb nerozhodují morální kvality kandidátů, ale výše sumy peněz potřebných ke koupení šefredaktorů novin servrů a televizních kanálů. O rovném zacházení s kandidáty nemůže být ani řeč. To co předvedl pan Moravec ve čtvrtek byl fialový hnus. Na víc sál byl dostatečně velký, aby se na podizm vešli i zástupci SSO (kterou vůbec nemusí) a pirátů (kteří jsou mi sympatičtí).

Vaše poznámka o tom, ".., že politici nemohou být lepší než zbytek společnosti.", nám chce namluvit že celý národ -ve své většině- jsou gauneři, kteří ukradnou a zpronevěří co se jim dostane do rukou. Protože znám ve svém okolí i ve společenských elitách mnoho lidí, kteří jsou opakem poslanců, jsem si jist, že -ať úmyslně nebo neúmyslně- matete veřejnost.

S pozdravem
-bohužel- veřejné rozpočty se budou dále i nadále rozkrádat

Sidonio Libertad
26. 10. 2013 | 10:19

zemedelec napsal(a):

Pro ZM.
Když už to máte takhle v malíčku,tak nám napište kdo je majitelem 1/3 akcii ČEZu a pak přes kterou banku jdou platby v obou směrech.
26. 10. 2013 | 10:20

volič SSO napsal(a):

Pehe se pta, "Bude po volbách lépe? "
Pokud se do snemovny dostanou strany rizene stbaky ala KSCM (agent Falmer) a ANO (agent Bureš), pomateni populisticti Japoncici, chronicti nemakacenkove typu Sobotky a Haska, Bendy.. atd, tak lépe nebude.
26. 10. 2013 | 10:29

Adam Procházka napsal(a):

V zaběhaných západních demokraciích je politika v krizi, protože má čím dál víc méně co meldovat oproti nadnárodním organizacím. Čim dál více rozhodují instituce EU, mezinárdní banky, ratingové agentury, trhy...
Bude třeba velikého úsilí, aby se demokraticky legitimované vlády pochlapily a strhly na sebe opět moc rozhodovat o tom, k čemu byly zvoleny.

Pro nedospělé demokracie může být mezinárodní dohled naopak prospěšný a zabránit, aby drobní populisti typu Orbán, Kačínský, Berlusconi až příliš nerušeně budovali své diktaturky.

Po volbách se uvidí, zda Češi byli schopni se jen odreagovat nakopnutím aktuálně profláknutých a připuštěmím k ceckům těch starších zkompromitovaných, respektive nových populistů, či zda si dovedli přizvat do parlamentu i nějaké ty zástupce s dobrými úmysly. Třebas zatím do učení, do opozice, aby dozráli. Zda byli ochotni uznávat mravní čistotu za tu nejzákladnější hodnotu a zavrhnout profesionální nevymáchanost.
Svedou-li aslepoň to, měly by tyto volby nějaký smysl. Jinak jej nebudou mít ani ty příští.
26. 10. 2013 | 10:32

Analytik napsal(a):

ZM 10:09

Bohužel to není žádná ironie!
Jste šťastný člověk, jestli věříte svému tvrzení, ale budoucnost Vás překvapí tvrdou pravdou!
Mafie řídí tento stát už od Listopadu ze zákulisí a můžeme se jen dohadovat, kdo je skutečným kápem.
26. 10. 2013 | 10:33

marxík napsal(a):

Demokraté a demokratky, vesměs svobodní!
Po volbách by mohlo být lépe pouze v případku vítězství KSČM. Pouze v takovém případě by ocenila po krevní sestra KSČM, KSČíny, iniciativu prostého lidu ze zdola a usypala by ze své nadité kešeně pár drobáků, aby rozhýbala naši zkomírající ekonomiku.
Na iniciativu ze zdola to zatím nevypadá. Jste totiž kvalitně proočkovaní. Až na pár vyjímek.
26. 10. 2013 | 10:35

obyčejný čech napsal(a):

Adam Procházka,
meldovat? Co to je?
26. 10. 2013 | 10:35

Kelt napsal(a):

Lépe již bylo?
Za posledních sedm let pro většinu obyvatel jistě ne.
Bude hůře?
Ano,pokud to vezme do ruky Ano Kalouskem a Kubou opět rukou.
Uvidíme po páté dnešní odpolední hodině.
Schwarnzenberk si na nečisto natrénoval vhození tiketu pro Kalouska-není vyloučeno,že se mu to povedlo.Foto by mohlo vyhrát soutěž "pressfoto."
26. 10. 2013 | 10:36

engelsik napsal(a):

Souhlasim marxíku,
Ceska Republika potrebuje obdobu Mao Tse Tunga. Nas pozoruhodny prezident Zeman se o to ale aspon snazi.
26. 10. 2013 | 10:39

Bavor napsal(a):

ZM napsal(a):
Pro většinu lidí nebude. Dál budou makat za relativně nízkou mzdu. Kdyby totiž levicové strany minimální mzdu výrazně zvýšily, může se časem stát, že velká část zahraničních firem přesune výrobu do levnějších států.
26. 10. 2013 | 10:05
ZM napsal(a) 26. 10. 2013 | 10:14 :
k mému příspěvku v 10:05 -
ve konečném důsledku by to znamenalo výrazné zvýšení nezaměstnanosti, což politici z levicových stran rozhodně nechtějí.KONEC CITÁTU.
A proto "totalita" měla státní podniky, které produkovaly zisk pro občany, ne pro soukromé vlastníky. Jak se z této úvahy ukazuje, znárodnění v únoru 1948 mělo své oprávnění. Ovšem v tomto systému se "konkurenceschopnost" a "růst ekonomiky" řeší tím, že se sníží mzdy, aby FIRMY měly vyšší zisky a zůstaly u nás. Co z toho "růstu ekonomiky" má občan? Odpovězte si sami.
26. 10. 2013 | 10:39

roman napsal(a):

Pane Pehe u nás se občané chovají jako ovce. Bez rozmyslu volí to, co je jim "namluveno" a nikoliv podle vlastní životní zkušenosti a dalších souvislostí. Student, ten který měl vždycky hluboko do kapsy, volí pravici, která má v programu zpoplatnění studia. Státní úředník, ten který má jistotu, volí pravici, která má v programu rušení státu, tedy jeho pracovního místa. Důchodce, ten kterému nezbývá na základní potřeby, volí pravici, která privatizuje zdravotnictví, ruší sociální služby a zdražuje léky. Mladé zakládající páry, ti, kteří potřebují startovací pomoc pořídit si třeba bydlení, volí pravici, která nabídne prostřednictvím soukromých bank akorát nedostupný úvěr. Lidé, kterým trh nic neřeší, nýbrž jim komplikuje život a staví je do rolí outsiderů a otroků volí pravici, která má právě toto v programu.
Nic proti pravici, ale kdyby fungovala u nás jako ve všech západních, vlastně "socialistických" zemích, tak lze mluvit o demokracii. O společnosti řízené zezdola. To této doby je naše politika pořád jenom mafiánským projektem s podivným, neřku-li hloupým voličstvem.
Tyto volby ale mají jedno pozitivum. Posílí křesťanští demokraté, kteří byť pravicoví, jsou schopni domluvit se i s levicovými politiky. Jako všude na západě ve prospěch občanů. Změna, alespoň v chování a spolupráci nás doufám čeká. Přece shoda nad body Rekonstrukce státu je vlaštovka, no ne?
26. 10. 2013 | 10:40

marxík napsal(a):

'Zkomírající' není chyba. Chtěl jsem, aby to více zaznělo.
26. 10. 2013 | 10:40

pohan napsal(a):

Kelte,
Bude hůře? Asi ano pokud vyhraji slibotechny ala Sobotka. CR se stane zemi levnych montoven, zemi omezene svobody, zemi kde zitra je predevcirem. A o to se postaraji davy Keltu kteri jsou placeni ze statniho rozpoctu. Bude hur Kelte.
26. 10. 2013 | 10:44

čert }:o) napsal(a):

To snad ani nemá cenu komentovat jak bude po volbách
On vám to Sobotka se svým naprasklým úsměvem vysvětlí
Sice lhal v přiznání daní Paroubkovi a jeho poslanecký
náhrady taky nejsou k zahození ale budiž mu odpuštěno
soudruzi a vstříc novým zítřkům se socany a komouši
26. 10. 2013 | 10:47

Karel napsal(a):

Zítra tu už možná letouny NASA a Duka bude kroužit ve vrtulníku nad katedrálou s kulometem.
26. 10. 2013 | 10:47

otaznik napsal(a):

soudruhu Bavore,
polozil jste si nekdy otazku kde by dnes bylo Ceskoslovensko potazmo Ceska Republika nebyt 40ti lete vlady komousu?
26. 10. 2013 | 10:49

čert }:o) napsal(a):

jo a Pehe
i vy máte sakra lví podíl na tomhle socanským marastu
26. 10. 2013 | 10:49

čert }:o) napsal(a):

http://www.novinky.cz/domaci/317325-zakulisi-televizni-superdebaty-sarvatka-s-ochrankou-facky-a-nadavky.html
26. 10. 2013 | 10:54

Dáša N. napsal(a):

Ba právě. Nic se nezlepší k lepšímu, píše pan Pehe. Jistí lidé totiž pracují na tom, aby se vše zlepšilo k horšímu. I kdyby v zájmu zachování rovnováhy konečně zvítězily levicově zaměřené strany, které měly zvítězit již minimálně v roce 2010, bude ve státě díky médiím tak dusno a dovoluji si poznamenat, že i vlhkost vzroste.
Víme přece, kdo přísahal Zemanovi, že po vyhrané prezidentské volbě jej bude pronásledovat ve dne i v noci. A to on může, i když spí. Má na to své lidi.
26. 10. 2013 | 10:58

Vladimír Jirásek napsal(a):

Dobrý den, musím souhlasit s názorem pisatele Sidonio Libertad, příspěvek 26.10.2013 10:19.

Zejména - poslanci se u nás opravdu, a to zejména v zavedených politických stranách (nedělám si iluze, že v nových to ale bude jinak) nechovají jako služebníci voličstva, správci národního bohatství a rozumní hospodáři natož moudří zákonodárci, nýbrž jako pohůnkové šéfů stran (a ne jen papírových šéfů, ale i těch vlivných straníků napojených na kmotry), potažmo i přisluhovači lobbistů. Samostatně uvažujícího poslance aby pohledal !
Každý poslanec má desítky tisíc korun určených na to, aby měl asistenta, kancelář a poradce... A téměř každý rozfrcá tyto peníze na "zaměstnání" rodiny a známých, byť jsou určeny na to, aby mohl efektivně a správně rozhodovat za pomoci placených expertů, ekonomů, právníků, při navrhování, posouzení a schvalování zákonů.
A opravdu poslance a občany nelze házet do jednoho pytle.
Mezi občany je výrazně vyšší procento uvědomělých lidí, nežli mezi našimi nejvyššími zastupiteli. Zastupitelé obecní v nejmenších vesnicích - čest a díky jim, čím však větší obec, větší moc, tím větší podíl křivých charakterů.
Je velmi mnoho demokratů mezi občany, ale velmi málo mezi zástupci lidu.
Ovšem otázku "proč?" jste svým článkem nevyřešil.
Souhlasím s pisatelem Libertad, že pouze mlžíte, neslaně nemastně komentujete a uvádíte lidi v omyl a beznaděj.
Bohužel...
Vladimír Jirásek
26. 10. 2013 | 10:58

Adam Procházka napsal(a):

Obyčejný Čechu,
když někdo nemá co meldovat, tak to znamená že prostě nemá gebír určovat co bude, a to ani když k tomu byl dostal glejt od voliče. Ale to se teprv začíná řešit na západě. Na východě se musí řešit, kdo je vůbec hoden, aby mu volič tu bumážku dal.
26. 10. 2013 | 11:00

K.V- napsal(a):

Otazníku , byli bychom na úrovni Ukrajiny. Protože češi už za Rakouska, dávno před komunisty byli dobří tak jako děvečky, ficky, nebo lokajové, ale museli se hlídat, kradli a byli nepořádní , neradi pracovali. Rakousko k nám dalo špinavý průmysl ( a do Uher zemědělství), když se to za Masaryka znárodnilo, neudrželi jsme ani na 80% hospodářské úrovně, byl tu hlad, potravinové lístky za které stejně nic nebylo. Střílení do hladových dělnických stávek s mnoha mrtvými. Nakonec předání Hitlerovi zadarmo.
Pracovat nás naučil až Hitler a komunisti, v těch dobách tu ekonomika fungovala. Poté co jsme r 89, komunisty vycinkali klíči ( hlavně lůza které se nechtělo pracovat) se řítíme do ekonomického, sociálního a morálního rozvratu. Neumíme se uživit, jen vršíme šílené dluhy.
26. 10. 2013 | 11:04

olga napsal(a):

otazníku, dovedete si položit otázku, kde by bylo Československo, kdyby nebylo sametové revoluce?
26. 10. 2013 | 11:05

Obyčejný Čech, napsal(a):

Adam Procházka ,

co to je "gebír" ?
26. 10. 2013 | 11:05

Dáša N. napsal(a):

Glejt dostal Jan Hus, když odjížděl do Kostnice, aby měl sichr, že mu nebude ublíženo. Glejt tedy má v česky mluvicích zemích nejednoznačný význam.
26. 10. 2013 | 11:08

StandaT napsal(a):

Bude po volbách lépe?

Rád bych, ale nějak si to neumím představit, že by se to podařilo pod taktovkou presidenta, který se prolhal až pod standardu "Pravda vítězí". Presidenta, který si přivlastňuje státní svátek a svévolně rozhoduje o nepozvání rekrora, který si dovolil dodržovat nějaké idiotské zvyklosti. Presidenta, který se obklopuje obskurními osobami z nomenklarury minula i ekonomického šera současnosti. A hlavně presidenta, který navzdory, či možná naopak díky tomu má tak širokou podporu levicového, momentálně vítězícího, elektorátu.

Tak bujnou fantasii nemám, abych viděl nějaká, jakkoliv malá positiva.
26. 10. 2013 | 11:14

otaznik napsal(a):

olga,
Nebyt 40ti lete vlady komousu tak by sametova revoluce nebyla potrebna. Nechapu vasi otazku.
26. 10. 2013 | 11:16

Fialenka napsal(a):

Nepotřebujeme další zahraniční investory, kteří tu díky nízkým mzdám a nízkým daním vytěží velké zisky, ale potřebujeme více firem ve veřejném a státním vlastnictví - v zemědělství, bankovnictví, zdravotnictví - které zisky investují do kvality, vyplatí je zaměstnancům a vrátí je do státního rozpočtu.
Soukromý vlastník se bude chovat jako Česká spořitelna. Ta přestože v roce 2012 dosáhla rekordního zisku 16,6 miliardy korun, chce propustit okolo 600 lidí a zároveň významně snížit objem bonusů.
26. 10. 2013 | 11:17

Fialenka napsal(a):

PS
Navíc Česká spořitelna byla prodána rakouskému soukromníkovi.

http://hn.ihned.cz/c1-59492270-sporitelna-po-rekordnim-zisku-skrta-dve-miliardy
26. 10. 2013 | 11:18

Fialenka napsal(a):

PPS
To prodávání původně našeho veřejného majetku a institucí do soukromých rukou se začíná jevit jako zložin.
26. 10. 2013 | 11:21

duchodce napsal(a):

Fialenko,
mohu se zeptat cim se zivite a odkud berete ty sva moudra? Volila jste take komunisty jako ja?
26. 10. 2013 | 11:22

K.V- napsal(a):

Otazníku, takhle naivní jsme byli při cinkání klíči před 24 lety. Od té doby každý kdo je trochu soudný vidí jak se to řítí do prd.... na začátku trochu maskováno prodejem některých bank a podniků, nyní už jen vršíme šílené dluhy. Kdybychom je museli zaplatit, jsme žebráci všichni.
Nějak jste se duševně zastavil před 24 lety a nechápete realitu. Asi vám uniká že dnešní volby nejsou o tom že bychom mlaskali blahem a chtěli ať předchozí vláda pokračuje, ale o tom že jsme v prd.... a nikdo neví co s tím.
26. 10. 2013 | 11:26

Fialenka napsal(a):

duchodce
Ráda bych zachovala svoje inkognito.
26. 10. 2013 | 11:32

otaznik napsal(a):

K.V-
neodpovedel jste na mou otazku ohledne vlivu 40ti lete vlady komousu na ceskou spolecnost.
jedine co z vas vypadlo je, ze CR potrebuje noveho Hitlera. Asi volite nacky z DSSS.
26. 10. 2013 | 11:34

duchodce napsal(a):

Fialenko,
tak proc tu zdilite co se prave chystate delat? Tuhle jste napsala, "jdu volit". To si myslite ze to kazdeho zajima? A nebo jste doma sama a nemate se s kym bavit? Jsem take sam ale zdelovat na internetu ze jdu na zachod nepovazuji za dulezite. Proto jsem se vas zeptal jaky zivot vedete. Zdate se osamocena a nestastna.
26. 10. 2013 | 11:39

marxík napsal(a):

otazník
Byli bychom ještě zadluženější než jsme teď. Stačí?
26. 10. 2013 | 11:43

otaznik napsal(a):

marxík napsal(a):
otazník
Byli bychom ještě zadluženější než jsme teď. Stačí?
Nestaci marxiku. Me zajima odkud jsi sebral podklady na to sve tvrzeni. Jeste dodatek, si opravdu myslis marxiku ze by jsi za komunistu mel svobodu internetu a nadavat treba i na jejich vladu? Jsi paradox, Nadavas na demokraticky system a uzivas si jeho svobod. Jsi zabavny sasula.
26. 10. 2013 | 11:55

Fialenka napsal(a):

důchodce - kopretinko
Neobracejte se na mne se svými úchylnými komentáři, nebudu na ně odpovídat.
26. 10. 2013 | 12:02

nostalgie nekonečna napsal(a):

No pane Pehe, překvapil jste....Pokud do svých blogů netaháte Klause, nyní Zemana, nebo ODS s ČSSD, tak je to docela zajimavé čtení...jen tak dále :-)
26. 10. 2013 | 12:05

marxík napsal(a):

otazník
Moje tvrzení vychází ze snadno ověřitelného faktu, že snad každá ekonomika, která nepoznala "komunistovu okovanou botu", má vyšší dluh na hlavu než my.
Možná se vám povede najít jedna, dvě vyjímky.
26. 10. 2013 | 12:07

pgjed napsal(a):

Je dobře, že je liberální demokracie všude pod tlakem! Už konečně! Protože pábení, se kterým již 2 desetiletí obluzuje voliče a předhazuje jim chameleónsky různě zbarvené varianty téhož liberálního pragmatizmu, jakoby to byly různé alternativy. Je na čase aby voliči procitli a uvědomili si, že je třeba přesměrovat společnost na cestu konzervativních hodnot, konzervativních zásad a konzervativních skutků. Obávám se, že tyto volby ještě nepříliš naplní toto očekávání. Pábení různých Klausismů a podobných izmů je zatím pro spoustu lidí příliš silné a nerozklíčovatelné. Ale čím méně budou těmito volbami naplněna konzervativní očekávání, tím dříve se dočkáme dalších voleb a tím silnější budou pocity potřeby konzervativních změn.
26. 10. 2013 | 12:07

Richard napsal(a):

Jsme postkomunistická země, 40 let jsme měli komunistickou rakovinu. Stav, v němž se nacházíme nyní, je proto celkem pochopitelný. Srovnávání se západní Evropou, která prodělala jiný vývoj, proto asi není zcela na místě. Ono to bude ještě nějakou dobu trvat než se dostaneme do kondice, než si najdeme vlastní cestu, jak měnit věci.
K tomu jsou zkušenosti, byť negativní, asi nezbytné.
Ono to nejde najednou, jakože hurá všichni do veřejného života či politiky, jakože s apelem na zodpovědnost a občanskou povinnost ...pokud pro člověka není taková účast na dění kolem sebe atraktivní a necítí v ní kus seberealizace, tak jen z povinnosti se na to může ....těch má dost
Ten problém nestojí tak "měli byste", ale "jaké vytvořit podmínky, aby se spontánně chtělo, aby účast na veřejném životě nevycházela z musu, ale uspokojení"
26. 10. 2013 | 12:07

kopretinka napsal(a):

Fialenko,
hlavne ze verite ze se vam pod taktovkou komunistu bude darit lip. Aspon mate sny. I kdyz i sen se muze stat nocni murou jak to komousi dokazali .. Pred nastupemm k moci slibovali zemedelcum a podnikatelum ze je respektuji ze je budou podporovat. Co se pak stalo je historicky dokazane. A vy fialenko temto lidem co okradli skoro vsechny poctive zivnostniky a zemedelce porad verite, Hanba Fialenko !
26. 10. 2013 | 12:14

SuP napsal(a):

čert }:o) -
Jupííí!
Dneska s Pehe souhlasím. (i s Tebou, že na tom má lví podíl). Jen bych podotkl k :"....proto se u nás pořád dokola běduje, že jsou politici špatní, je třeba je (nejlépe všechny) vyměnit, aniž by se příliš bralo úvahu pravdivé rčení, že politici nemohou být lepší než zbytek společnosti....",
že když tedy sakra ve společnosti MUSÍ být určité množství dobrých a kvalitních lidí, proč nejsou v té politice?
26. 10. 2013 | 12:17

tak tak napsal(a):

presne tak Richarde,
40 let komunismu na ceskem narode zanechalo jizvu ktera se bude hojit aspon 100 let. Staci se podivat kolik je tu porad lidi co se na totalitu divaji jako na stare zlate casy.
26. 10. 2013 | 12:18

Bavor napsal(a):

otaznik napsal(a) 26. 10. 2013 | 11:55 :
marxík napsal(a):
otazník
Byli bychom ještě zadluženější než jsme teď. Stačí?
Nestaci marxiku. Me zajima odkud jsi sebral podklady na to sve tvrzeni. Jeste dodatek, si opravdu myslis marxiku ze by jsi za komunistu mel svobodu internetu a nadavat treba i na jejich vladu? Jsi paradox, Nadavas na demokraticky system a uzivas si jeho svobod. KONEC CITÁTU.
Milý otazníku, podklady jsou nasnadě. za posledních dvacet let vznikl státní dluh cca 2 biliony Kč. Za stejné období na dividendách zahraničním vlastníkům odešla zhruba stejná částka. Zahraniční vlastníci v zájmu svých zisků udržují nízké mzdy - podstatně nižší, než platí svým zaměstnancům v západních "demokraciích". Proto občané (fyzické osoby) jsou zadluženi zhruba stejnou částkou, jako stát. Přitom "totalita" předala "demokratům" naši zemi BEZ DLUHŮ! Ještě pochybuješ, že kdyby se v roce 1948 neznárodnil průmysl, byla by naše dluhová situace ještě horší? A k té svobodě: Je jedno, mám li svobodu nadávat na vládu, která dovolí zemi rozkrást a občany zadlužit, když moje nadávání nemá žádnou odezvu a děje se tak dále, nebo tu "svobodu" nemám. A také je možné, že kdyby nenastal "samet", tak bychom všichni měli práci, slušné zdravotnictví, nemuseli bychom se zadlužovat na celý život, abychom mohli bydlet a proto bychom ani neměli důvod na tu vládu nadávat. A internet do toho netahej, to je technický pokrok a je zcela mimo politiku.
26. 10. 2013 | 12:21

olga napsal(a):

Lépe se mít nemůžeme. Máme dluhy, nemáme ani pole a ani průmysl. Nové vládě nezávidím.
To před sametovou nebylo...
26. 10. 2013 | 12:28

marxík napsal(a):

tak tak
Taky tak tak.
Jak dokážou komunisti zdevastovat stát vidíme v současnosti na příkladu Číny, která se řítí nezadržitelně do záhuby.
26. 10. 2013 | 12:29

Richard napsal(a):

jinak, když Bělohradský říká, že lidé nepřiměřeně projikují očekávání do politiků(asi jako když dítě přisuzuje rodiči nadpřirozené schopnosti), tak přesun nároků na sebe sama, vlastně odpovídá stejnému mechanismu, jen se mění objekt projekce...spasitelem přestává být politik, ale vlastní ego, resp. vědomá vůle, což je také poněkud nerealistické...
Žádná spása neexistuje, náš stav je důsledkem přirozeného, dlouhodobého vývoje, který samozřejmě v určitých ohledech a míře vlastní vůlí ovlivňovat můžeme. Proto myslím, že i tyto volby mohou přispět ke změně a rozhodně nejsou bezvýznamné...
Nelze najednou vše spasit, ani skrze politiky, ani přes vlastní vědomé úsilí, věci si v mnohém šlapou po svém...
Nám se nabízí možnost tyto děje poznávat a zaujímat k nim různé postoje. Život ani společnost nemůže být založena jen na povinnosti a zodpovědnosti, hnacím motorem vždy byla a je touha, pořeba, jakési puzení...to jen křesťani učinili z života taký mus a ještě za to chtěj pochvalu...
Nemáme tady náboženství, do něhož by se daly promítat potřeby spojené s přesahem a hlubší lidskou existencí...
Katolicismus takovým nárokům v nejmenším nevychází vstříc, to je jen taká ideologická mocenská bezduchost, která furt cosi hodnotí, soudí, a žvaní o tom, co je dobré a zlé, co by se mělo a co ne, ale pochopení, skrze nějž dochází ke změně nenabízí, to je nulové.
Myslím, že tuhle roli v současnosti suplují psychologové. Náboženský je jen taký vyprázdněný mocenský aparát.
26. 10. 2013 | 12:35

nostalgie nekonečna napsal(a):

Fialenka:
Dodatek:
Těch 15% je jen horní sazba.

Vysvětlení od Bohuslava Sobotky:
„Zatímco lidé s běžnými příjmy platili i nadále svých 23 procent, když přepočítali superhrubou mzdu na předchozí standard, ve světě nejvyšších platů bouchaly špunty, neboť čím byl příjem vyšší, tím nižší byla efektivní sazba.
----------------------------------------------------------------------------------
Vysvětlení od pana Sobotky kulhá na obě nohy, ale co čekat od ogara z Telnice, co se klepe na premiérské křeslo, jako Glum na "miláška"
Hr.mzda daň
15000 945 6,3%
20000 1950 9,75%
25000 2995 11,98%
30000 3960 13,2%
35000 4965 14,19%
40000 5970 14,93%
45000 6975 15,5%
50000 7980 15,96%

Tak nevím co si Sobotka představuje pod pojmem běžný příjem....
26. 10. 2013 | 12:35

T.Paine napsal(a):

Základem jsou férová pravidla hry a férový rozhodčí. Fotbal má stejná pravidla hry v každém národě na světě.
26. 10. 2013 | 12:38

Vandal napsal(a):

Ani po těchto volbách, ať už dopadnou jakkoliv, se tedy nic radikálně nezlepší k lepšímu, pokud si budeme dál myslet, že ono „lepší“ primárně zařídí zvolení politici, kteří mají být jaksi z podstaty věci morálnější než my ostatní. Jinými slovy, dokud se většina společnosti nenaučí fungovat jako aktivní občané a demokraté, budou se s politikou dál pojit naprosto nereálná očekávání.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

pane Pehe

jste opravdu tak blbý, nebo to jen hrajete?

Systém je třeba změnit, systém je špatný. Změnit tak, aby si politik uvědomil, proč byl zvolen, co má dělat a co se od něj očekává a komu je odpovědný ze své funkce.

A pokud náhodou se ukáže, že politik nemá morální a kvalifikační předpoklady, musí mít občan možnost, jak gaunera, zloděje, podvodníka atd. odstavit od koryta.

Aby se něco změnilo, musí mít občan možnost odstavit prase od koryta, a to jde jedině kopancem do rypáku.

Kopancem do rypáku, a následně se musí prase ze svých zločinů odpovídat, při škodách např. zabavením veškerého majetku, třeba i celé rodiny.

Jako příklad si vemte Nečase a jeho konkubínu, kterou si platil z veřejných peněz.

To byste se divil, jak rychle by se věci změnily k lepšímu, hned, ne až za 20 let.

To je demokracie, kde se potom dá normálně žít.

To co je u nás, je rudý bolševismus přebarvený na modro, to není žádná demokracie.

Tak si laskavě odpusťte ty laciné slinty, nehodné ani absolventa pomocné školy.
26. 10. 2013 | 12:42

K.M. napsal(a):

MŮŽE BÝT..., ALE TO BY SE MUSELI ČMS (Čecho-moravo-slezani) ZVEDNOUT Z OTOMANŮ...

a ZAČÍT POŘÁDNĚ, DŮRAZNĚ... TLAČIT... NA OKAMŽITÉ... ZMĚNY VŠECH ZÁKONŮ...,

KTERÉ DOSUD DOSLOVA VYBÍZEJÍ "STÁTNÍ SPRÁVU" KE KORUPCI...

K.M.
P.S.: "Novému parlamentu" by se "tvorba zákonů" v žádném případě svěřovat neměla, měla by být s okamžitou platností (!) - v zájmu všech - svěřena... právnickým fakultám českých vysokých škol - viz příspěvky na konci diskuze, za blogem Heřmana Chromého: "Nevolnost z české demokracie...!
26. 10. 2013 | 12:46

HELA napsal(a):

Fialenko , založte si svůj podnik a předejte ho státu.
26. 10. 2013 | 12:47

tak tak napsal(a):

marxíku,
zapomnel jste na uspechy komunisticke KLDR ci Kuby. Tyto zeme jsou daleko blize co se tyce populace k CR nez Cina . Jak je to tam s zivotni urovni obcanu? Vymenil by jste zivot v KLDR za ten svuj mizerny ktery tu jak se zda vedete?
26. 10. 2013 | 12:50

JC napsal(a):

Určitě bude, Pehe.

Dle vašeho receptu se probudila občanské společnost a pošle do PS, Babiše, Okamuru a SPOZ. Ostatní pidistrany alespoň uberou hlasy dinosaurům.

Do dvou let volíme znova...to by v tom byl čert aby se to nepovedlo, že ?

PS. Čo si taký "politolog" predstavuje pod slovom lépe ?
26. 10. 2013 | 12:53

znechuceny napsal(a):

Vandale,
nejen bolševismus přebarvený na modro ale i ten nepřebarvený. Jde z toho hruza. STBak Falmer bude predseda poslanecke snemovny a oranzovy bolsevici budou ve vlade. Nedivim se ze jste tak znechucen. Zlodeji jen vystridaji jine zlodeje.
26. 10. 2013 | 12:56

K.M. napsal(a):

12:46
MŮŽE BÝT..., KDYŽ SE BUDE TLAČIT...

Tlačit může veřejnost i mimo volby..., když se zvedne...

A tlačit musí..., příliš mnoho podvodníkům... stávající zákony vyhovují...,
K.M.
P.S.: Jinak až příští volby...
26. 10. 2013 | 12:57

Richard napsal(a):

ostatně, to sejmutí projekce z politiků a přesunutí na vlastní ego, např. hezky vidět na případu Babiše a Okamury, kteří se rozhodli být spasiteli sami, resp. zřejmě jsou hnáni jakýmsi nevědomým archetypem, k němuž se váží různé fantazie, vzorce a emoční energie, viz Babiš "kopou do mě, ale mě to nabíjí"...
Projekce "náboženských"(transcendence, existenciální otázky, smrt, společnost atd.) obsahů do náboženských ideologií může být ovšem stejně tak nebezpečná, pokud náboženství selhává, viz. např. radikální islám, sektářství, česká katolická církev...
26. 10. 2013 | 12:58

šašek z Jihlavy napsal(a):

obyčejný čech napsal(a):
Adam Procházka,
meldovat? Co to je?
26. 10. 2013 | 10:35
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Vy jste nečetl Švejka? Tam se melduje, až se zelení. Gebír je stejně jako meldovat z němčiny. A.P. se snaží osvěžit jazykovou praxi z dob RU.
26. 10. 2013 | 13:06

čert }:o) napsal(a):

SuPe
čáááu nááá http://www.youtube.com/watch?v=gSTegCPviDQ ať se pobavíš =o)))))
a zdravím jedu do Prahy na čumendu a večer možná ku Malýmu Glenovi bo Jazz Dock
bo Blues Sklep bo něco
Čau šašku i Tebe zdravím =o)
26. 10. 2013 | 13:11

K.M. napsal(a):

12:46 a 12:57

Když se nezvednou..., "budou okradeni do mrtě..." a plně si to zaslouží...

K.M.
P.S.: Kontrola příjmů všech (!) poslanců/ministrů...(!), od roku 1989..., část dálnice D47 se bude muset zbourat..., chybí kamenná drť...
26. 10. 2013 | 13:16

to zase bude v ulicich nablito napsal(a):

Od zitra vyrazi do ulic soudruzi ve svych oblibenych krojich Lidovych milici.
26. 10. 2013 | 13:23

mb napsal(a):

jako dobrý blog ale jako mi to připadá jako takovej RECYKLÁT

nemýlím se ?

tak zatim ...
26. 10. 2013 | 13:24

mb napsal(a):

obyčejný čech: napoveda: ich melde gehorsam ... poslušně hlásím ... ( že jsem opět zde ...
26. 10. 2013 | 13:27

mb napsal(a):

čerte, koho jste volila vy ?
26. 10. 2013 | 13:28

Ernesto napsal(a):

občane marxiku už to tady v záhrobí organizuji a chystám ! Kulturní revoluci jako kdysi v číně ale ještě rudější ! Na václaváku v Praze bude horko ! Duch Ernesta Che Guevary t č . v záhrobí připravující se na pekelný den
26. 10. 2013 | 13:29

dennis napsal(a):

Pane Libertade,
marne vytykate autorovi blogu jeho formulaci, ze:

"...politici nemohou byt lepsi nez zbytek spolecnosti..."

Takove tvrzeni je logicke a vecne spravne. Jedina nedokonalost spociva v tom, ze toto tvrzeni neni uplne. Pro uplnost je treba dodat, ze:

"...politici nemohou byt lepsi nez zbytek spolecnosti, ale mohou byt v drtive vetsine pronikave horsi, bezcharakternejsi; mohou to byt sociopati se sklonem devastovat spolecne jmeni naroda do takove miry, ze toho zbytek spolecnosti neni schopen..."

Takovy obraz vladnouci elity, kterou autor blogu v jinem textu oznacil prilehavym vyrazem - kleptokracie, by ovsem v atmosfere boje za tradice parlamentni demokracie v podani ODS, TOP 09 a kuriozniho politickeho novotvaru v podobe LIDEM, neni aktualni. Ve state, ktery stoji na principu liberalniho individualismu, nelze hledat obcanskou spolecnost, spolecenske priority a jakoukoli koncepci nebo perspektivu spolecenskych zajmu.

Odpoved na kardinalni otazku - Bude po volbach lip? - lze bez dlouheho premysleni odpovedt - Nebude a ani nemuze byt! Predchazejicich triadvacet let bezskrupulozniho vladnuti nasich politiku, soubezne s vyvojem v Evrope nedava zadnou nadeji. At uz bude vlada jakakoliv, muze se jen snazit pribrzdit ekonomicky propad a spolecensky upadek.

Po volbach nebude lip. Mame jen chabou nadeji, ze se pristi vlada pokusi posilit fungovani statu a s tim i zpomalit rostouci nezamestnanost a snizit kriminalitu v nejvyssich patrech politiky a rizeni statu.
26. 10. 2013 | 13:32

Sliboslav napsal(a):

Když jsme si v dílně pověsili
obraz Dluhoslava nad svůj stůl,
jako by utajené síly,
věřte si nebo nevěřte,
se v každém náhle probudily
...

Jak usmívá se ten náš milý,
v hukotu naší továrny!
Až někdy myslíváte chvíli,
věřte si nebo nevěřte,
že jeho oči promluvily.

úsměv Dluhoslava vyrovnaný
nám v dílně svítí nad stolem.
Chválíte naše smělé plány?
Věřte si nebo nevěřte,
ty všechny budou překonány!
26. 10. 2013 | 13:39

Křemílek napsal(a):

Vážení přátelé příští léta nám zde bude vládnout povětšinou advokátní komora ! Zdali se přestěhují do strakovky namísto nově zvolené politické vlády to ještě nevím ! Jen vím že bez osobního advokáta si ani neuprdnem až nám veškeré lůze bude s toho horko ! Nový občanský zákoník je pěkně napěchován "nápady" takových mudrců jako je třeba pravičák plzenský Judr mladý Benda ! Ta Ernestova kulturní revoluce by se v česku fakt hodila !
26. 10. 2013 | 13:47

K.V- napsal(a):

Dennisi-pkud by platilo že politici nemohou být lepší než zbytek veřejnosti, potom nevím proč se opruzujeme s volbami, stačilo by losování. Do vlády se od nepaměti lidstvo snaží dát právě ty lepší, moudré a zkušené. My tam pod praporem hurá antikomunismu už 24 let cpeme ty nejhorší gaunery co lidstvo má.
.
Asi už některým dochází že demokracie není nic až tak dobrého. Za komunistů nám připravili do parlamentu lidi prověřené dosavadní prací i životem, skladba podle sociálních vrstev. Nedemokratické, ale poslanci byli na nesrovnatelně vyšší morální i profesionální úrovni, navíc s stát pohlídal aby tam nekradli.
26. 10. 2013 | 13:54

K.V- napsal(a):

Líbí se mně ta "inteligence" některých- za komunistů jsme se uživili bez dluhů, měli jsme přebytky pro pomoc rozvojovým zemím, neznali jsme bezdomovce, gheta, nezaměstnané, exekuce, žebrotu, takovou kriminalitu, občanskou válku s cigány, nesplatitelné dluhy, rozpad rodin , 45% panchartů fotr neznámý atd.
Dnes to máme, neumíme se už ani uživit, jen vršíme šílené dluhy, a můžou za to prý ti komunisté
26. 10. 2013 | 14:02

Adam Procházka napsal(a):

Paní Dášo,
"Geleit" znamená německy "doprovod", je to tedy ozbrojená stráž, nebo i chlapec, doprovázející děvče z kina domů. Českému přenesenému smyslu (dokument opravňující k něčemu) by Němec nerozuměl. Stejně jako slovu "Gebühr" (poplatek) v českém smyslu "nárok, oprávnění". A už vůbec ne "Häusel" (domeček) jako pejorativního označení pro člověka.
Například Hilter, čili Hüttler, (Hütte - chalupa) byl "chalupníkem", ale Němci si to včas nespojili, že to byl hajzl.
Pročež germanismy obohacují Češtinu a znemožňují například plnohodnotný překlad Švejka do Němčiny, protože ta germanismy nemá a kloudných čechismů též postrádá.
26. 10. 2013 | 14:12

marxík napsal(a):

tak tak
Kdyby se KLDR nerozhodla věnovat nemalé prostředky do vývoje na poli jaderném (v zájmu uchování si socialistických výdobytků) a do armády, mohla být na úrovni Číny.
Je jasné, že pro malý stát, jako je kldr, jsou tyto výdaje omezující ve vývoji obecném.
Takový Vietnam, který je hned vedle, je na tom o poznání lépe. Nemá ovšem jadernou zbraň, pojistku nedotknutelnosti.
26. 10. 2013 | 14:15

Gerd napsal(a):

Pane Pehe,
po listopadu 1989 demokracii a principy fungování nastavovaly tzv. elity, tedy i Vy. Pořád jste moralizovali, mrskali český národ, vlastenectví vydávali za čecháčkovství, až se vám podařilo, co jste chtěli, ochromili svobodné svéprávné bytosti, nteré se narovnali v listopadu a prosinci 1989.
Byl jste to i Vy, jako novinář a politolog, kdo nevaroval před zhoubným ekonomickým fanatismem Václava Klause. Naproti tomu jste nabízeli nesrozumitelné ideje pražských kavárenských intelektuálů, bez obsahu. Řešili jste lidksá práva všude možně po světě a zapomněli je řešit v ČR.
Lidé v ČR neměli po 1989 příliš mnoho zkušeností s fungováním demokracie, ale měli nadšení a chu´t takovou společnost vybudovat. Oprávněně spoléhali na elity, které se postavily do čela nově vzniklých hnutí, že pomohou udat ten správný směr.
Disidenti většinou selhali nebo je moc zkorumpovala taky, pár těch odvážnějších se znechuceně z politiky stáhlo.

Rozhodli jste se založit nový bordel se starým osazenstvem. Připustili jste, aby komunisté - kariéristé nalezli do nově vzniklých stran.
A kde konkrétně jste selhali? Je to:

1. Nijak jste nebránili útěku ekonomů před právníky coby poslanci. Zcela zásadní chyba.
2. Neudali jste ten správný směr. Když už pražští kavárenští intelektuálové chtěli něco zkoumat, mohli diskutovat o správném směru dmeokracie a ukazovat jej lidem. Typický úkol intelektuálních elit národa a disidentů bojujících za demokracii. Nezvládli jej. Mnozí měli na rozdíl od většiny občanů zkušenosti s fungováním demokracie - a nepředali je.
3. Udupali jste jakoukoliv iniciativu občanů tím věčným skuhráním a sebemrskačskými tendencemi, projevy o podivném čecháčkovství.
4. Hlídací pes demokracie, novináři, se stali vděčnými přisluhovači nových pánů. Novináři jsou dnes stejně jako za dob vlády komunistů ochotni lízat jakoukoliv holínku, když je náhodou živí.
5. Elity národa nám po 1989 ukázaly ten příklad úspěšných. Zprivatizovat veřejné statky i veřejný prostor za jakoukoliv cenu. Namočeni v tom byli i disidenti. Demokracie v tom bylo pramálo.
6. Není vůbec jedno, jakým způsobem kdo získal peníze, zda poctivou prací a vlastním talentem nebo šikovností zloděje. Talent ke zlodějnám není to, co bychom měli v demokracii obdivovat.

Dnes, místo abyste přiznali a i Vy osobně, pane Pehe, své katastrofální selhání, opět vše házíte na lidi, že politici nemohou být lepší a mravnější než zbytek národa. Jde jen o Vaši omluvu katastrofálního selhání. Není pravda, že politici jsou jako zbytek národa. jsou mnohem horší. Zahalením do práva na svobodu projevu si poslanci po 1989 budovali svou naprostou neodvolatelnost.

Chcete-li napravit katastrofální selhání disidentů po 1989, začněte prosazovat možnost kdykoliv odvolat kteréhokoliv nedotknutelného politika, poslance, senátora, soudce,včetně ústavních. pak zde vznikne demokratická a občanská společnost rychleji, než stačíte stokrát napsat demokracie.
Bylo třeba dlouhých 23 let, než si lidé začali poprvé uvědomovat, že oficiální teze o vítězství disidentů v 1989 je lživá. Demokracii si v 1989 začali budovat sami lidé, chartisté od 1977 jen mluvili, ke svržení komunistů došlo až po 12 letech vlivem příznivých vnějších okolností a z ochoty všech lidí, nikoliv jen disidentů.
Vy a všichni další příslušníci tehdejší elity jste se jen vpravili do rolí krysařů, kteří lidi z té skutečné cesty k demokracii svedli.
Lidé zČR mají jen jednu chybu, nechali se už mnohokrát napálit novými pohůnky změn. Ale nebojte, demokracie v ČR jednou skutečně vznikne. Jen se tak nestane z vůle bývalých disidentů nebo současných politiků, stane se tak z vůle lidí a Vás, pane Pehe, se na názor nikdo ptát nebude. příliš častokrát jste už v roli politologa i strážce demokracie selhal.
A nyní se ještě k tomu vymlouváte na obyčejné lidi, kteří celých 23 let nesou to břímě těžko uvěřitelné korupce, demontáže demokracie a hloupých frází z úst intelektuálních elit.
Že už pro nikoho nejste zdrojem myšlenek o demokracii ukázaly prezidentské volby, kdy celá pražská kulturní fronta jednotně vyslovovala úplně opačný názor než obyčejní lidé. Jste odtržen od reality a většina lidí to cítí. Tím jste přestla Vy i Vaši přátelé mít jakýkoliv vlvi na budování demkracie v ČR. A právě z toho důvodu se ji jednou v ČR vybudovat podaří.
26. 10. 2013 | 14:21

Dáša N. napsal(a):

Pane Procházko,
glejt nám ve škole prezentovali jako doprovodný list, který dostal Hus na svou poslední cestu do zahraničí od Zikmunda L. Ve Wikipedii to potvrzují a dokonce píší, že to byl glejt pouze na cestu tam)))
Odtud možná pochází ten nejednoznačný význam glejtu, který zde má.
Jazykozpytec jako Vy bude jistě vědět, z jakého německého slova pochází brněnský výraz "vrbek", což v překladu do čsštiny spisovné znamená sako nebo kabát.
26. 10. 2013 | 14:28

tomorrow and tomorrow and tomorrow napsal(a):

Pehe, nepsal ste to už minule vo tom TGM a demokratech?
Já vim, dobrýho se nikdy nepřejí, ale s vašim zdělánim, teda...
Nebo už ste taky prodal knihovnu a teď lovíte snippety po googlu?

S tou prohnilou ovčáckou společností to máte správně.
Všechny vrstvy bolševikových elit, Státní plánovací komisí a SBČS nahoře počínaje a pěšími vojíny StB vartujícími s bony před Tuzexem konče se nám někdy na přelomu let 1989 a 1990 zakuklily v OF a byly kooptovány přinejmenším do Federálního shromáždění (ti méně schopní), nebo do rozličných loveckých sdružení pořádajících kruhové hony na majetek lidu (to je slovo, kterého se trochu stydíte, já vím; tak třeba státu, pro začátek, nakonec i na ten lid došlo, že) a po chvíli cíleného chaosu před zrovnatak cíleným roztržením Republiky se nakonec vylíhly v krásného motýla.

O jehož roli Vašek Havel vykládal ódy.
Občanská společnost postmoderních filozofů, filozofujících cvokařů, cvokařských (podle marží) lékárníků, developerů rakovinných (prázdných) kancelářských komplexů a stále malometrážnějších bytů (se nám ten blahobyt nějak scvrkává), které stejně nikdo nechce...
Vaška můžu možná omluvit tim, že mu radili lidi jako Vy, Sedláček, nebo Švarcenberk, to by dostalo na kolena i silnější povahy.
Ten kontinuální žvást.

Bohužel pro něj, Ivan Vyskočil byl konkurenční (a nepoměrně úspěšnější) firma, takže si z jeho Kusejra nemohl vzít poučení.
Ale viděno z dnešní perspektivy nebyl Vašek v oboru žádné ořezávátko, většina jeho díla se pomalu jaksi sama řadí do stejné kategorie.
Macbeth, V./5., 26-28

Nepokoušejte se konkurovat.

PS. Na státní ouředníky nesmím zapomenout. Ty zůstali vod dob Kakánie furt ty samí, kořen vší hniloby. Koneckonců to oni pořádají ta velká cinkání klíči, ta Velká Lalulá na hlavy shromážděných (ať už pokleknuvších - při -26°C by si museli kolena slepovat zpátky leukoplastí - nebo nepokleknuvších) obivatel.

Teď zrovna mi v SOBOTNÍ volební dopoledne nějací Kousalíkové votroci za super příplatky zlikvidovali pod oknama parkoviště - jistě nějaký hodný developer chystá zahuštění výstavby aniž by se, po Svobodově ouřadovaní na Magistrátě zanášel nějakým územním plánem.
Občané čumí a policie vychytává (když má příležitost) Nagyové filcky.
26. 10. 2013 | 14:33

Jáchym napsal(a):

dennis napsal(a):
"Pane Libertade,
marne vytykate autorovi blogu jeho formulaci, ze:
"...politici nemohou byt lepsi nez zbytek spolecnosti..."
Takove tvrzeni je logicke a vecne spravne.(...)
*******************************************************
Bohužel nelze souhlasit ani s tím:
pokud by u nás panoval jakžtakž fungující politický systém, pak by TENTO SYSTÉM zajišťoval či alespoň umožňoval výběr:
Z množiny občanů vybrat to, čemu se říká to, čemu se říká ELITA.

Současný systém to nejen neumožňuje, ale mnohdy - mj.i za použití manipulujícího, mozkomyjného a denunciačního aparátu zvaného kdovíproč "sdělovací" prostředky - prakticky znemožňuje.

Měl byste pravdu, pokud by se v desetimiliónovém národě nenacházeli lidé vhodnější než ti, kteří nám byli předvybráni a předhozeni nám ke zvolení.

Tvrzení, že politici(tj "elita") nemohou být lepší než národ je asi tak logické jako tvrzení, že zločinci nemohou být horší než národ.

Pokud tato dvě absurdní tvrzení sjednotíme,dostaneme tvrzení, že politici nemohou být lepší než zločinci - takže jsme dosáhli ideálního stavu a nebylo proč si stěžovat, protože nás minulá vláda dokonale reprezentovala.

A s tím by snad mohl souhlasit jen členové oné Kalouskovy vlády a pár zdejších diskutérů.
26. 10. 2013 | 14:37

neřikaj bavoráci hoisl témuž čemu i my? napsal(a):

Centrum zas střídá majitele?
Komisaři eště pořádně nevysypali (alespoň po ránu; v celé škole jsem při nahlédnutí do místností viděl zasedat za pulty samé dvacetileté kádry, jakých nikdy předtím nebylo, že by studentíci na brigádě?) bedny a aktualně už ví, že volby vyhrál babišák.
Šak už tu někdo minulý týden psal, že volby zfalšovat samozřejmě lze.
Já nic, můj nápad to nebyl, ani sem to nečet.
26. 10. 2013 | 14:56

kdyby těch 100 let šlo srolovat zpátky napsal(a):

mb
Ani to radši nezkoušejte.
Ve skutečnosti to je:
Pane lajtnant, Ich melde gehorsamst.
Zkuste vyslovit, je to superlativ.

Ostatně, Adolf H., jehož popularity po osmašedesáti letech uskladnění v ljubjanských krabicích stále neubývá (naopak, ilustrované magazíny mu věnují několik titulních stránek ročně) svou hvězdnou kariéru začal v bavorské infantérii jako Meldegänger.
Což bych volně do češtiny mé pražské babičky převedl jako že chodil meldovat.
26. 10. 2013 | 15:22

čert }:o) napsal(a):

mb
topku natruc levounům
Kdyby nebyla taková nenávist vůči Kalouskovi
tak budu volit SSO. Ale čím větší nenávist
proti němu byla a ještě si to dali spoz do hesla
(zastavili jsme Kalouska) což mi připadalo velice
ubohý a laciný heslo tak bylo rozhodnuto Sice si
nemyslím že se po volbách něco extrémně změní
ale mám radost že ANO dohání socany a že spoz
jsou na vocasu =o)
A koho jste volil vy? Doufám že to nebudete tajit
vždyť jde o houby ;o)
26. 10. 2013 | 16:02

mb napsal(a):

já stranu zelených ... zdravím čerta
26. 10. 2013 | 16:35

mb napsal(a):

akorat na rozdíl od vás nemám radost z úspěchu antisystémové strany ano
26. 10. 2013 | 16:36

vinca napsal(a):

Tak co? chytrolíni...tak jsem měl pravdu, ne?
ODS +TOP+ KDU-ČSL + křoví= přes 100 mandátů
socani a komanči = v podstatě jdou do kopru...he he he
s pozdravem stop socialismu , komunismu a Zemanovi.vinca
26. 10. 2013 | 18:07

šašek z Jihlavy napsal(a):

Gerd
Dobrý a podnětný příspěvek, opět došlo k selhání elit. Otitulovaní lidé nemusí mít vždy dobré úmysly a patent na rozum, zvl. když u nich absentuje morálka a svědomí, a do popředí se dere chamtivost, přesvědčení o vlastní vyjímečnosti a neomylnosti spojené s touhou po moci.
Někdy je důležitější zdravý selský rozum a značná dávka pokory, aby byl člověk schopen řídit nějaké společenství ku prospěchu všech.
Tyto volby jsou pravděpodobně jen předzvěstí nutných změn a bude nás to stát hodně odříkání a bude to bolet.
26. 10. 2013 | 18:17

babočka napsal(a):

Volby jsou debakl pro Zemana a Klause. Jako volič ODS jsem měl strach, že moje strana ani neproleze. Babiš jen vrazil klín mezi růžové a červené díky voličům, kterým je morálka a hrdost cizí. Děkuji paní Němcové za její odvahu vzít odpovědnost za špínu co v ODS nadělali její straničtí kolegové.
26. 10. 2013 | 20:52

Dalimír napsal(a):

Gerd jako obvykle perfektní ! Dřívější nick Vlk by to lépe nesepsal ! Ale já stejně fandím polepšeným komunistům ,možná ta jejich deklarovaná moderní demogracie dá nafrak té staré masarikovské ! Chce to pouze ještě dvoje následné předčasné volby a ty třetí KSČM již vyhraje na celé čáře !
26. 10. 2013 | 22:15

Gerd napsal(a):

Šašku z Jihlavy a Dalimíre,
děkuji za uznání, Jiří Pehe si nějak necche uvědomit, že selhal především on osobně (a s ním všichni jemu podobní), protože se pasoval do role vykladače těch správných demokratických idejí. Prostý volič žádné takové ambice nechtěl, ten chtěl jen skutečnou demokracii, nějakou míru sociálních jistot obvyklou v Evropě a aby politici nekradli tak moc. Na nějaké hloubání o podstatě demokracie nemá prostý volič čas, musí živit sebe a rodinu.
Ale J. Pehe si ten čas udělal a celou dobu všechny své čtenáře zahrnuje tím, co považuje za správné pro vybudování demokracie. A protože nehodlá jako viníka selhání označit ani sebe ani své přátele, svede vše na občana - voliče.
Rčení, že politici nemohou být lepší než zbytek společnosti, je pěkně hloupé a nepravdivé heslo, které pomohlo zakonzervovat mizernou úroveň politiky v ČR. Vždyť politikům stačí jen prohlásit, že jsou sice špatní a zloději, ale nijak nevybočují z rámce průměru populace ČR a kdyby všichni v ČR tolik nekradli, i politici by kradli méně. Pěkně hloupé, že? a přesně takové teze J. Pehe obhajuje, hloupé a škodlivé. Naštěstí je nedůvěryhodný a nikoho už nepřesvědčí, lidé se spoléhají na vlastní rozum. Možná s ezmýlí, ale méně často, než s emýlí J. pehe a celá takzvaná intelektuální elita pražských kavárenských žvanilů a povalečů.
26. 10. 2013 | 23:58

Gerd napsal(a):

Dalimíre,
vlk píše svůj vlastní blog KOSA NOSTRA ZOSTRA, proto se asi tak často neobjevuje zde a nepíše.
27. 10. 2013 | 00:01

dennis napsal(a):

Pane V. K.,
kdo jsme to my (co cpeme tu mravni spodinu do parlamentu)? Jsem to ja a vy? Jsme to ja a vy, kdo v parlamente odhlasoval takovy zakon o volbach, ktere diriguji sekretariaty politickych stran? Uz jste nekdy nasel na kandidatkach a take zvolil poctiveho cloveka podle vaseho nejlepsiho mineni? A nebo uz jste se podilel na odvolani politika, ktery se zproneveril sluzbe vlasti, hrubym zpusobem porusoval zakon, okradal statni kasu a sve zisky ukladal v danovych rajich? Odpoved je prosta: Ne, nikdy.

Protoze my, to jest ja a vy, jsme takove zakony, coby umoznovaly spravedlive volby a nebo nasledne odvolani politiku, proste nikdy neprosadili. My vsichni jsme cleny nasi spolecnosti, ale nemame rovny podil na moci. Jsem v pokuseni rict, ze mate pravdu, ale skutecnosti bliz je formulace, ze si myslim totez, co vy: Losovani by prineslo stejny nebo lepsi vysledek, nez volby podle doposud platnych zakonu. Ostatne tato forma vyberu elity byla ve starem Recku vyzkousena a fungovala. Je to pouze jedna z forem demokracie.
27. 10. 2013 | 00:23

JK napsal(a):

Rádoby "premiérka" Miruna Němcová která nemá řidičák ale nafasovala služební luxusní auto + neomezené tankování a dala své rodině na ježdění, je po submisivním panu Čistém primitivní dominy prý ta "nová,čistá a vzorná" ODS.
27. 10. 2013 | 00:23

dennis napsal(a):

Pane Jachyme,
je skoda, ze jste tu cast vety, kde rikam, ze tvrzeni o tom, proc nemohou byt soucasne elity lepsi nez zbytek spolecnosti, postrada druhou polovinu. Je skoda, ze jste ji ve svem citatu nahradil tremi teckami.

Ty vase tri tecky totiz zakryly tu podstatnejsi cast celeho tvrzeni.

Proste tak jako nemohou elity preskocit horni hranici lidskych kvalit (ktere jsou v narode k mani), tak take nemohou poklesnout pod nejzazi mez kriminalnich zivlu ve spolecnosti pritomnych.

Co nas ale velice rmouti, to je volebni system. Toho se zmocnila kleptokracie driv, nez mohl byt nastaven system, co by nam umoznil vybirat ve volbach typy lidi pri te horni hranici moralniho profilu. Ale vede nas k tomu, abychom neodvolatelne jenom recyklovali stale stejne gaunery.

Marne nas pan Pehe vyzyva, abychom si sypali popel na hlavu, protoze osm milionu potencialnich volicu, nebo treba jen tech ctyri a pul milionu volicu ve volbach, jsou vsichni stejni gauneri, zlodeji, korupcnici a psychopati touzici po moci a snadnem zisku, jako jsou ty nase elity. Pan Pehe totiz tvrzenim, ze elity nemohou prekrocit meze mravnosti ve spolecnosti bezne, nam vsem podsouva myslenku, ze kazdy z nas ma stejny podil na moci a je to jenom vina vsech tech slusnych, ze jeste nedokazali prelstit ty nejrafinovanejsi a nejzkorumpovanejsi...

Takze ano, najdeme i mezi spickovymi politiky lidi, ktere jeste policie nestihala. Takze ano, i mezi bezvyznamnymi obcany najdeme podvodniky a zlodeje i spicly a vrahy. Ale koncentrace bezcharakternich sociopatu mezi politiky mnohonasobne prekracuje celospolecensky prumer.
27. 10. 2013 | 00:51

Mc. Boulder napsal(a):

Po tom jak tady řádila Kalouskova TOPka, je znovu skoro 600.000 volů volilo. Čehůni opravdu mají co si zaslouží. Lépe hned tak nebude. Snad jen až Kalouskovi zdechne maskot - cvičená opička Khááárl.
27. 10. 2013 | 00:55

Jetvart napsal(a):

Politici nemohou být lepší než zbytek společnosti? Proč jim tedy říkáte elita? V Evropě i Severní Americe se na politiky kladou přísnější měřítka než na běžné občany.
27. 10. 2013 | 03:41

dennis napsal(a):

Pane Jetvare,
velmi tenka mocenska vrstvicka neni elitou ve smyslu mravnich zasad a moralniho profilu. Mocenska vrstvicka je elitou ve smyslu podilu na moci.

Jisteze mame spoustu spoluobcanu vysoce mravnych a uslechtilych, poctivych v umyslech i ve skutcich. Bohuzel ti nejlepsi, nejvzdelanejsi a nejuslechtilejsi z nich se nepodileji vyrazne na moci, ktera se tady etablovala. Tato elita tvori elitni skupinu v jistem smyslu narodnich idolu. Bohuzel se nepodili na tvorbe spolecenskeho klimatu tak, jako soucasne mocenske elity.

Uznavam, ze rikat elity gaunerum, kteri se zuby nehty drzi koryt a snadnych zisku, kteri sluzbu vlasti maji jen jako zdroj sve moci a bohatstvi, neni zaslouzene. Ale je holy fakt, ze mocenske elity jsou mocenske elity bez ohledu na jejich uzitecnost pro spolecnost.
27. 10. 2013 | 06:40

Jaroslav Klenot napsal(a):

OBČANSKÉ INICIATIVA NENÍ POBÍHÁNÍ A POKŘIKOVÁNÍ NA NÁMĚSTÍCH

Občanská iniciativa spočívá v pomoci slabému bližnímu.
Nakupte stařence z domu kde bydlíte. Přiveďte/odveďte nemocné sousedce dítě ze školy do školy. Pomozte dítěti ze sousedství se školní přípravou, naučte dítě ze sousedství spolu se svými dětmi nějakou rozumnou dovednost. Vezměte ty děti na výlet, hrajte pro ně loutkové divadlo ... Je mnoho činností kde můžete pomoci bližnímu svému. Ani na to není třeba peněz, nebo jen trochu. Je třeba dobrá vůle.
Pak se tu bude žít únosněji.
Potom politici poznají, že takoví. jací jsou, nejsou k potřebě.

Hodně zdraví
Jaroslav Klenot
27. 10. 2013 | 07:04

dennis napsal(a):

Pane Klenote,
rad sleduji v tv nejruznejsi obcanske iniciativy pri sbirkach na pomoc invalidnim detem i dospelym po te, kdy jim Hegerovi doktori a Drabkovi urednici odebrali prispevky na preziti. A nezdalo se mi, ze by tito politici po celou dobu sveho vladnuti dospeli k poznani, ze jsou k nepotrebe. Jejich motivaci k touze po moci totiz neni snaha, aby se nam zilo unosneji, ale k tomu, aby se obohatili. Takove politiky vubec nezajima, jak si lide ziji, ale jak si ziji oni sami.
27. 10. 2013 | 08:54

Adam Procházka napsal(a):

Paní Dášo N,
co je vrbek nevím. Jediné co mě časem napadlo, je, že by to mohlo být odvozeno od slova Werbung. Což znamená dnes reklama, ale Brautwerbung jsou námluvy. Kdo chce vzbuzovat dojem na ženské, hodí se zkrátka do gala a vezme si sako? Nevím...
27. 10. 2013 | 13:17

Fialenka napsal(a):

Důvod, proč lidi nedovolí, aby tu byla společnost na vysoké úrovni jako v Německu nebo Švédsku je ten, že investorům a byznysmenům se hodí levná pracovní síla, nízké daně, chudoba, neinformovanost a nevymahatelnost práva pro obyvatele. Investoři a jejich pomocníci proto v lidech vyvolávají zášť a směrují ji proti všemu (např. proti fiskální politice Skandinávie), co by v ČR vedlo k životnímu stylu Skandinávie nebo Německa. Když jsou totiž lidé bohatí a svobodní, tak to samo sebou způsobí, že se nenechají vykořisťovat.
Investorům se také nehodí, aby bylo bohatství ve vlastnictví státu, protože by o něm rozhodovali občané … zvlášť ve vyspělé demokracii, kde se lidé víc zajímají o veřejný prostor. Soukromý vlastník se chová jako Spořitelna, která v roce 2012 dosáhla rekordního zisku 16,6 miliardy korun, a přesto chce propustit okolo 600 lidí a zároveň významně snížit bonusy. K ziskům jí napomohly nízké daně, nízké mzdy a vysoké bankovní poplatky pro obyvatele. Takhle nás ždímají soukromí vlastníci. V demokracii je lepší mít podstatnou část základní infrastruktury a institucí ve vlastnictví státu. Zisk totiž neskončí u soukromého vlastníka, ale investuje se do obyvatel (do kvality institucí, do nízké nezaměstnanosti a do vysokých platů).


Co po volbách nejvíce zajímá novináře Bakalových HN? Toto:
„ Existuje zde jakási minimálně blokační (i když bohužel nikoli koaliční) „stotrojka“, která může v této zemi blokovat nejhorší legislativní, ale i jiné excesy, jako je výrazný posun doleva, nápady na znárodňování apod. Tvoří ji KDU-ČSL, ANO, ODS a TOP 09. O straně ANO Andreje Babiše si můžeme myslet cokoli, ale protože je pan Babiš podnikatel, určitě nebude souhlasit s radikálními posuny daňového zatížení ani s pokusy likvidovat „parazitní“ živnostenský stav. Ani nebude zpochybňovat soukromý majetek či základní zakotvení země v EU apod.
02. 11. 2013 | 16:19

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy