Kolik se utratí za veřejné zakázky? To u nás nikdo neví.

15. 02. 2011 | 10:11
Přečteno 16810 krát
Asi 600 miliard korun ročně, ten údaj slýcháme v každém druhém projevu o veřejných zakázkách – používají ho všichni, od premiéra po nezávislé experty. Ta cifra je mýtus, stokrát opakovaná mantra - odhad který jsme vzali za přesné číslo, protože nemáme nic lepšího. Otázka zní: jak to, že nemáme nic lepšího? Jak to, že každý mluví o veřejných zakázkách a nikdo vlastně neví, kolik jich opravdu je a ke komu tečou?

Podívejme se například na rok 2008, zde bychom již měli mít spolehlivá data. Objem veřejných zakázek v tomto roce odhaduje Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) na 648 mld korun, Transparency International (TI) na 509 mld Kč. Dámy a pánové, téměř sto padesát miliard rozdíl, tedy pro představu asi jeden státní deficit. Není podstatné které z obou čísel je přesnější, oba jsou to jen odhady. Jen pro představu: MMR vychází z práce docenta Jan Pavla (VŠE) - předpokládá prostě, že veřejné zakázky tvoří každoročně 17,5% HDP, TI postupuje podobně ale vychází z jiných čísel.

Člověku se chce zařvat: Jak je možné že to nevíme přesněji? Každá firma od koloniálu v Kotěhůlkách po nadnárodní koncern ví přesně kam a kolik jejích peněz teklo. A odhady nákupů našeho státu poletují někde v řádu stovek miliard?

Nejde tu totiž jen o statistiku, která konec konců není až tak důležitá. Fakt, že pořádně nevíme, kolik bylo zakázek je ale přece symptom něčeho mnohem horšího. Říká nám totiž: nejen že nemá představu, kam jeho daně tečou občan, on to pořádně neví ani sám stát. (!)

MMR, TI (a nedej bože docent Pavel) nenesou vinu na tom, že jejich odhady jsou nepřesné. Jak by taky mohly být jiné, když chybí podkladová data? Chybí dobře nastavené principy kontroly výdajů nebo alespoň evidence veřejných zakázek malého rozsahu. Útěchou nám může být, že se v obou směrech pracuje na lepším. Jak blízko nebo jak daleko však můžeme čekat nápravu není jisté. Snad se zprovozněním systému NIPEZ v roce 2013? Zatím konstatuji, že i pro rok 2010 počítá MMR odhad objemu stejnou metodou jako v roce 2008.

V rámci práce na platformě zIndex.cz vzniká databáze, která mimo jiné umožní odhadnout objemy peněz tekoucích do zakázek o řád přesněji. Dokáže to proto, že se snažíme lépe a úplněji sbírat informace o nákupech veřejných institucí. Neděláme to samozřejmě kvůli statistice, ale proto abychom mohli dát občanům informace o nákupech každého zadavatele. Nechceme tedy léčit zmíněný symptom, ale nemoc – a seženeme-li na to finance, pak to zkusíme už letos.

Zdroje:

Portál o VZ, Ministerstvo pro místní rozvoj (2009): Vývoj trhu veřejných zakázek v období 2006-2009

Transparency International (2009): Zakázky malého rozsahu v ČR

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

zdenekb napsal(a):

Rád bych se mýlil, ale něco mi říká, že na tohle finance neseženete ani letos, ani jindy. Rozhodně ne od vedení státu a lidí, kterým stamiliardový rozptyl v odhadech setsakra vyhovuje...
15. 02. 2011 | 10:35

Cech napsal(a):

Nevím proč jako velmi nadaný absolvent té potřebné kombinace EIT nehodláte připustit realitu.
Na to aby dané firmy, např. v roce 2009 - 2010 dostaly zakázku musela pro ně vláda vytvořit prostor.
Vytvořit prostor znamenalo pro většinu korumpujících firem úzkou spolupráci s vládou.
Protože pouze vláda,která vyhladověla státní sektor a umožnila tak firmám, které by na standardním trhu nepřežily, ony pohádkové zisky.
To že se snažíte zastřít tuto činnost přesměrováním veřejnosti na důsledek je pouze účelové.
Upřesnit statistickou odchylku která nic neřeší to je Váš cíl.
Pokuste se vymyslet něco co vyřeší příčinu a né důsledek tunelingu v ČR.
15. 02. 2011 | 10:53

zdenekb napsal(a):

Cech:

Myslím, že znát přesněji objem peněz k možnému budoucímu rozkradení je prvním krokem k tomu, aby se rozkradlo méně... Důsledky by správně měla řešit policie a justice.
15. 02. 2011 | 11:02

ataman napsal(a):

Víte, ono je to vlastně i jedno kolik. Proto že, do toho my obyčejný lidi ani vidět nesmíme, jinak by se nám protočily panenky. O zakázkách víme jen to co naservíruje tisk, ve formě toho, že ta či ona zakázka je právně neplatná. Zajímalo by mě tedy, proč se lidem takové řekněme negativní události, jako je neprůhlednost v zadávání zakázek a jejich výše uvádí v médiích, když s tim stejně nic nenadělají, vědět o něčem co stejně nemužeme ovlivnit, a vůbec jak taky ? je pouhým sdělením a ničím jiným.
15. 02. 2011 | 11:21

blue jay napsal(a):

Cechu?
Nemate k dispozici udaje treba z 2004-2005 ? Bylo to tehdy jine? Nechcete byt za 40 000?
15. 02. 2011 | 11:24

Jedla napsal(a):

Cech versus zdenekb

ono se to nevylučuje. Zajisté JE DOBRÉ sledovat veřejné zakázky (snížit limity v Zákoně o veřejných zakázkách, podporovat alespoň poptávková řízení i u zakázek pod limitem, všechno uveřejňovat na webu zadavatelů veřejných zakázek (a nadřízené veřejné instituce, zřizovatele a pod ... například zakázky školy s právní subjektivitou uveřejnit na webu obce, zakázku nemocnice na webu kraje) atd...

ALE

pravdu má i Cech - nelze dosáhnout efektivní a ekonomické vynakládání veřejných prostředků tam, kde je úmyslně a programově ničena možnost veřejné instituce zajistit poptávané služby, práce či činnosti vlastními silami. Většinou dojde ke krátkodobé falešné úspoře (nebo ani to ne, a zničení vlastního provozu se zdůvodní jen pouhým nedostatkem prostředků na vzdálené budoucí "nezbytně nutné" investice. No, a jak se začne vlastní činnost dělat dodavatelsky, křivka nákladů neúprosně a nekompromisně roste. Nejhorší je, když se takto vyčlení ta činnost, která je jádrem, podstatou, smyslem příslušné veřejné instituce.
15. 02. 2011 | 11:37

Iva Bezděková napsal(a):

To: Jiří Skuhrovec
Děkuji autorovi za moc pěkný článek. Podobné informace jsem se snažila vypátrat už loni před volbami, marně.
15. 02. 2011 | 11:39

veverka napsal(a):

Je potřeba ještě více oškubat a zbídačit obyvatelstvo,napařit jim všelijaké poplatky,snížit o 10% platy,nařídit jim ať platí povinně našim kamarádům do důchodových fondů a rozeslat jim složenky o strašlivém dluhu.Následně postrašit Řeckem(naše poslušná pravičácká media zamlčí,že to tam dovedly do hajz.. vlády pravicové) a můžeme vesele krást dál.Není lepší způsob pro pravičácké parazity jak si ještě více nakrást,než sání z veřejných zakázek při soustavném jekotu médií a dalších užitečných idiotů o velikém dluhu,Paroubkově bradavici a potřebě šetřit.Když by se pozavírali všichni tihle pravičácký paraziti a zabavil se jim jejich nakradený majetek,rázem by bylo peněz pro všechny poctivé lidi víc než dost.Ovšem to by museli vyjít lidi do ulic jako v Egyptě,protože kapři,navíc mafiánští bezohlední a všehoschopní,si rybník sami nikdy nevypustí.
15. 02. 2011 | 11:39

pich napsal(a):

Situace je zoufalá ale ne beznadějná.
Chce to jen tak půl roku čínského komunismu, pár lidí ke zdi a byl by na čas pokoj.
A do "vlády" by se zas tolik pijavic nehrlo.
Jinak o tomto kolotoči vést nějaké debaty nemá smysl.
15. 02. 2011 | 11:46

Koplkop napsal(a):

Autor
Já mám ještě jeden dotaz. Ve veřejných zakázkách jsou ještě téměř vždy používány peníze z dotačních programů. Nejčastěji z EU.
Nikde jsem se do dnešního dne nedozvěděl kolik peněz odvádíme do EU a kolik peněz zpětně čerpáme.
15. 02. 2011 | 12:09

zdenekb napsal(a):

Koplkop:

Zatím stále získáváme výrazně víc než odvádíme. Což nám nijak nebrání ve statečném eurodisidentství a neochvějném odporu vůči "bruselské diktatuře" a "Čtvrté říši"...

http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/eu_cista_pozice_cr_49134.html
15. 02. 2011 | 12:16

Pipin napsal(a):

Proč to nevíme?Protože stát vedou protřelí darebáci, kteří uměli zpotvořit zákony,aby lidem nesloužily, ale aby jim škodily.Čí to byl zájem a kdo to mohl ovlivnit a kdy,to víme všichni.Jenže jsme to nechali zajít daleko a ve všeobecném pomatení smyslů a rozumu v tom pokračujeme.
15. 02. 2011 | 12:23

Pepa napsal(a):

A víte co je nejhorší, že po všech firmách stát chce výkazy v digitální podobě a o každém jejich obchodu stát ví... Jak je možné, že se neví o tom, kolik stát utratí v rámci "veřejných zakázek"??? Já bych řekl, že se toto číslo dá vypátrat, ale není na pořadu dne tak činit. Už jen proto, že přesná čísla nesedí špekulantům a zlodějům.
15. 02. 2011 | 12:24

Postřeh napsal(a):

Je přeci mnohem jednodušší říci, že cesta z Mělníka do Prahy má stát něco kolem 4 miliard. To, že to ve skutečnosti pak bude miliard 8, pak nikoho nepřekvapí... :( Grrrr.
15. 02. 2011 | 12:25

jiriskuhrovec napsal(a):

Cech: s druhou půlkou Vašeho příspěvku souhlasím. Statistická odchylka sama o sobě podstatná není. ALE: Jediná cesta k jejímu zpřesnění vede "mimochodem" přes zásadní zpřísnění (vlastně by se dalo říci zavedení) kontroly nad zakázkami. Pokud po ní půjdeme, pak tu teprve bude možnost si na nějakého toho tuneláře posvítit.

Jedla, Cech: převádění služeb z rukou státu do soukromých rukou není apriori hřích, naopak je podle ekonoma chvályhodné. Služby které dodává <b>konkurenční</b> soukromý sektor jsou totiž zpravidla lepší než jaké zajišťuje stát. Problém na který narážíme v ČR spočívá v onom slůvku <b>konkurenční</b> - u nás služby které stát outsourcuje na podniky často kvalitnější nejsou, právě proto že o jejich dodávku neexistuje skutečná konkurence. V kostce: dokud nebude tendry vyhrávat nejlepší nabídka (ale ta dopředu domluvená), nelze čekat kvalitní služby.

ataman: Možná máte pravdu, z našich výstupů jdou někdy na člověka deprese, autory projektu nevyjímaje :). Že jsou pouhým sdělením bych také souhlasil - nepodceňujte ale sílu sdělení. Věřím že věci které připravujeme (např. zveřejnění zakázek měst) budou mít i hmatatelnější dopad. Těžko předjímat, uvidíme.

zdenekb: I já bych byl rád abyste se mýlil, a finance jsme sehnali. Už jen proto, že v poměru k možné úspoře které můžeme docílit jsou naše náklady zanedbatelné. Zatím se schůdněji jeví cesta jejich získání od těch, kteří jsou takříkajíc mimo kolotoč rozdělování veřejných peněz - nerad bych ale předbíhal.
15. 02. 2011 | 12:48

Koplkop napsal(a):

zdenekb
Díky. Přesně tohle jsem chtěl vědět. :-)
Je pravda, že dostáváme víc než přispíváme, ale kolik to stojí? Kolik na to platíme úředníků jak v Bruselu, tak hlavně u nás doma? Zkusil někdo z Vás zažádat o dotaci v rámci nějakého programu z EU? Víte kolik nesmyslných požadavků je potřeba splnit? Kolik úředníků k tomu vydává formuláře? Jaké jsou podmínky? Obyčejně je to pak tak, že při splnění požadovaných podmínek, se Vám celá akce naprosto nesmyslně prodraží cca o 50% a přesto se vyplatí např. místo 1mil, zaplatit za zakázku 1,5mil s tím, že 40% dostanu dotaci. Z toho plyne, že bez dotace by mně případná akce stála 1mil, s dotaci 0,9mil.
15. 02. 2011 | 12:51

Vlkodav napsal(a):

Koplokp:

V roce 2007 jsme odvedli do EU 40 mld. korun.
15. 02. 2011 | 13:03

JaE napsal(a):

Pane Skuhrovče,
jste mi sympatický, bohužel se ale mýlíte-ve své vizi. Ovšem, omlouvá vás vaše mládí, které je vždy větším dílem spojeno s nějakou dávkou naivity.

I když máte přátele a spojence, jste jen solitérem, který se pokouší o donkichotský boj s mocným a z velkém míry zprivatizovaným systémem o jehož latentní síle nemáte ani ponětí.
Navíc se pokoušíte dotknout jeho neuralgického bodu.
Nejste sám, kdo svádí či sváděl boj s větrnými mlýny. Nakonec se budete muset přizpůsobít stejně jako ti ostatní. Přijde rodina, životní starosti a ideály vystřídí nejspíš tvrdý pragmatizmus.

Nicméně díky za váš článek. I slova někdy potěší.
15. 02. 2011 | 13:08

Koplkop napsal(a):

Vlkodav
Nevím odkud čerpáš ty, ale zkus se podívat do stránek MF na které odkazuje zdenekb.
15. 02. 2011 | 13:09

Vlkodav napsal(a):

Koplkop:

Nejsou tam započteny veškeré platby do EU, třeba z cukru a z cel.
Nejsem tady úplně kovaný a bylo by dobré, aby to nějaký odporník to vysvětlil.
15. 02. 2011 | 13:18

Koplkop napsal(a):

Vlkodav
Jak není? Jsou to stránky Ministerstva financí České republiky! A čemu má pak člověk prosˇtáček věřit? :-)
Tam opravdu není vše?
15. 02. 2011 | 13:23

Koplkop napsal(a):

Tak teď už je to jasné. Nevíme kolik se utratí za veřejné zakázky, nevíme kolik máme doktorů, nevíme kolik platíme a asi nevíme ani kolik dostáváme z EU.
Prostě v dnešní době je lépe nic přesně neříkat, mlžit, mlžit, čeřit bahýnko, to se nám to v něm hezky chrochtá.
15. 02. 2011 | 13:29

Vlkodav napsal(a):

Koplkop:

Tady nedám hlavu na špalek, ale jeden hodně dobrý ekonom mi vysvětloval, že tam cca 10 mld. chybí. Ale chtělo by to někoho kdo tomu opravdu rozumí, a to při složitosti a komplikovanosti pravidel EU-CR je asi málokdo.

Ale pravdou je, že v současnosti a v blízké budoucnosti budeme víc dostávat než dávat. To ale je jen dočasný stav, což je logické. Navíc jsme snad do EU nevstupovali pro peníze, ale pro dlouhodobou "výhodnost" tohoto kroku. A ta je dost pofidérní, a proto je mnoho lidí euroskeptických, prosím neplést s těmi, co odmítají EU. Možná by stačila celní a popřípadě měnová unie. Ale po bitvě každý generálem!
15. 02. 2011 | 13:31

michalskop napsal(a):

JaE i autor,
nebojte, autor není sám a osobně jsem přesvědčen, že do roka a do dne už bude daleko lepší přehled o tom, za co vláda utrácí.
Na druhou stranu je pravda, že nikdo jiný to za nás neudělá.
15. 02. 2011 | 13:38

jiriskuhrovec napsal(a):

JaE: Díky. Zdání možná trochu klame, a ani uvnitř autorského týmu si nepředstavujeme že způsobíme revoluci. Že dosáhneme nějaké změny ale věříme - jinak bychom to nedělali.

Mladickou naivitu ve svých šestadvaceti nepopírám, úplně nepopsaným listem ale nejsme - pár zakázek už jsme v profesní praxi viděli, nějakou i vyhráli a spoustu jiných prohráli. Že stojíme proti kolosu si uvědomujeme, pokud se ho podaří alespoň pootočit, budeme to považovat za úspěch.
15. 02. 2011 | 13:41

zdenekb napsal(a):

Vlkodav, Koplkop:

Nejčastěji slýchávám, že do roku 2013 máme více přijímat než dostávat. Taky ty dotace logicky nemůžou trvat věčně - v EU bláhově očekávají, že se ty miliony eur u nás nerozkradou či neprožerou... a že je investujeme do něčeho, na čem se dá v budoucnu zbohatnout...
15. 02. 2011 | 13:46

zdenekb napsal(a):

*než odvádět, samozřejmě... :o)
15. 02. 2011 | 14:02

jiriskuhrovec napsal(a):

Jen malá poznámka: Čistá pozice ČR vůči EU je o řád složitější (a zajímavější) problém, jakmile se začneme zajímat komu ty peníze tečou. Nebudu jmenovat konkrétní dodavatele, ale všichni si jistě vybavíte nějakou zahraničně vlastněnou firmu vítězící v českých tendrech dotovaných z EU. Není jich málo. V takovém případě se europeníze u nás někdy ani neohřejí.

Nic proti tomu, lepší dobrá zahraniční dodávka, než špatná česká (dobrá česká samozřejmě nejlepší). Pro vaší debatu z toho ale plyne, že čistá pozice vůči EU není až tak podstatná: máme-li firmy schopné těžit ze zahraničních zakázek, peníze potečou zpět. Naopak nemáme-li (což je -bojím se- náš případ), pak ani výrazný převis příjmů z EU nad výdaji neznamená, že k nám teče víc peněz než kolik jich odchází.
15. 02. 2011 | 14:28

jiriskuhrovec napsal(a):

..samozřejmě čistá pozice vůči EU je smysluplné číslo, a rozhodně stojí za to se o něj zajímat. jen jej nepřeceňovat.
15. 02. 2011 | 14:41

zdenekb napsal(a):

jiriskuhrovec:

Pokud tomu dobře rozumím, české firmy se mohou zase podílet na zahraničních akcích dotovaných z EU. Nevím tedy, jak moc se jim to daří... :o).
Dá se tedy někde rozluštit číslo osekané od těchto v ČR "neohřátých" eur?!?
15. 02. 2011 | 14:54

jiriskuhrovec napsal(a):

zdenekb: spočítat plošně eura, která přitečou z Bruselu, a obratem se vrátí za hranice je nadlidský úkol, zkoumat se to dnes dá jen případ od případu. I zahraniční dodavatel totiž část peněz nechá v ČR - typické je to u stavebních zakázek, kde velká část rozpočtu jde českým subdodavatelům nebo zaměstnancům. Jak velká část zakázky jde na zisk, a je-li vyvedena ze země - to už je na hraní s výkazy dané firmy (máte-li k nim přístup).

Aby šlo něco takového alespoň odhadnout, je potřeba výrazně vyšší úroveň reportingu veřejných zakázek, čímž se kruhem dostávám ke svému původnímu tématu :).
15. 02. 2011 | 15:09

Ivan Nový napsal(a):

Stát nevede účetnictví, proto neexistuje systematická kontrola pohybu majetku. Cokoliv co by se mělo zkontrolovat je třeba dohledat v prvotních dokladech, takže když se nějaká faktura ztratí, výdaj přestane de facto existovat. Účetnictví v pravém smyslu toho slova nevede ani Evropská Komise.
15. 02. 2011 | 15:15

jiribalek napsal(a):

No, hlavně že ČSÚ chce po živnostnících málem vědět i to, kolikrát šli za týden na velkou. To se to státu buzeruje, když to musí dělat někdo jiný. Jak to, že nikdo neví, kolik vlastně v nemocnicích spravovaných státem a kraji pracuje doktorů? Jak to, že státní Česká pošta nemá přehled o svém nemovitém majetku?
15. 02. 2011 | 15:16

prostě je to tak a nikdo za to nesedí napsal(a):

výše zakázek to není podstatné-podstatné je to, že to jde za úplatky, čachry s výběr.řízeními, p ř e d r a ž e n é zakázky a pak se rozdávájí miliardy jen tak. to co udělá slušná firma za 10 milionů tak to udělá firma zpřízněná s komun.politiky atd za 50 milionů. jednoduché! a to i tak že pak nestačí peníze na to co bylo domluvené a lejou do nich neustále další peníze v průběhu zakázky!§
15. 02. 2011 | 15:20

blue jay napsal(a):

Jiri Skuhrovece,
co nevite zjisti bud Golgo a nebo Paroubek.
15. 02. 2011 | 15:21

Petr Medřický napsal(a):

Vždyť ani nevíme, kolik nás je! Už máme asi padesátou občanku, furt se to všechno eviduje, furt něco vyplňujeme, podepisujeme, archivujeme a pak nejsme ani schopni říct kolik nás je a musíme se za další kotel sčítat?
Přitom když nás lustruje policista, tak koukne do nějaký databáze a tam všichni jsme... Když se tam zadá filtr na bydliště "Praha" tak to sečte všechny pražáky asi za pikosekundu.

JaE a autor: Autor není zdaleka sám a JaE je prostě jen jeden z mnoha rezignovaných, díky kterým je současný svět tam, kde je. Nekažte nám aspoň naši revoluční náladu, pane JaE.
15. 02. 2011 | 15:21

Emissary napsal(a):

jiriskuhrovec,

myslím, že se snažíte o něco, co se nedá vypočítat. Já bych toho na vašem místě nechal. Stačí vzít ze stránek MF ČR celkové skutečné výdaje SR, odečíst mandatorní a kvazimandatorní výdaje a další výdaje, jež nesouvisí s investicemi a k tomu připočítat za daný rok dotace od EU určené k investiční činnosti. Pravda kraje a města dostávají z daní určitý díl podle počtu obyvatel a všechno není jen do investiční činnosti.

Ale ptát se, kolik se u nás utratí za veřejné zakázky není až tak důležité. Důležité je jak a na co se utratí. A to ten váš software nezjistí.
15. 02. 2011 | 15:23

Hmm, napsal(a):

a víte proč naše polistopadové vlády a strany tolik kradou? Protože musí. Musí nám občanům dokázat, že co je ve vlastnictví státu, to je špatně spravováno a je to rozkrádáno. Takže pánové kradou-zvyšují svůj majetek a ještě mají pravdu: Koukejte lidi jak se ve státním krade, to soukromý vlastník nepřipustí-musíme vše zprivatizovat,my to za vás uděláme,zprivatizují to buď naši příbuzní a známí, nebo někdo cizí, ale pak za provizi do naší kapsy. Zákony po sametu tomu byly přizpůsobeny. Kradení a podvádění je snadné, odpovědnost žádná a postih a vrácení nakradeného nemožné. Kdo chce, vidí, kdo nechce, neuvidí nikdy, protože je nejspíš zainteresován na vejvaru.
15. 02. 2011 | 15:29

Anděla napsal(a):

Bohužel, tento systém je tak záměrně nastaven.Žádné kontroly zde neexistují, nikdo nenese za nic zodpovědnost. Proto to v naší zemí tak vypadá. Na lumpárny našich politiků pořád jenom doplácí prostý a naivní občan.
Lidičky, už je nejvyšší čas vyjít do ulic !!!
http://www.osud.cz/reformnimu-hnuti-pomahaji-jezdci-apokalypsy
15. 02. 2011 | 15:31

Drak napsal(a):

600 000 000 000 a nikde to není vůbec zřetelně vidět, bordel, špína, prach, naflusáno, omočeno, nakadíno psy a Borjaty, vajgly všude, prázdné flašky, smrad z doutnajícího uhlí a pálených petek, černě čoudící nákladní auta, zadělané autobusy MHD v Praze, v Praze nablito a to se die Tschechen pořád rozčilují a nemají rádi Zigeuner, přitom sami nejsou o nic lepší.
15. 02. 2011 | 15:39

Emissary napsal(a):

Hmm,

to ovšem nemá logiku. Z čeho budou krást, až bude všechno zprivatizované? :)
15. 02. 2011 | 15:49

Milan napsal(a):

Dokud bude mít jen částečnou šanci být u koryta zločinecká ODS, tak se bude tunelovat stále tato země. Bohužel modří kmotři ovládají justici i státní správu, kdy díky těmto svým kontaktům, které mají za své natunelované peníze jsou nepostižitelní. Více zajímavého čtení na w w w . j u s t i c n i m a f i e . c z
15. 02. 2011 | 15:56

zemedelec napsal(a):

Pane Skuhrovec.Jakkoliv se můžeme bavit o tom kolik se utratí za veřejné zakázky,to o ničem nevypovídá.Pokud ty zakázky neprostuduje erudovaný projektant,neporovná ceny,neprostuduje technickou správu,tak nemá cenu o tom vést polemiku.Čiže,když dostane starosta nebo primátor k podepsání zakázku,kterou mu doporučí stavební odbor,tak podepiše i kdyby to bylo předražené o 50% a nebo podhodnocené,aby se to schválilo s vědomím,že se to dodatečne dofinancuje.Jak přece dopadlo 3 km cyklostesky,místo 75ml to stálo 150ml.Tedˇten tunel Blanka,budˇje nekdo úplný analfabet,nebo někdo s nás dělá pitomce.Neco o tom vím, vždycky se dojde na vice práce,ale nikdy to nedělá 50%
15. 02. 2011 | 15:58

zdenekb napsal(a):

Emissary:

Každá žranice jednou končí. Navíc - nápadů, co ještě je třeba zprivatizovat, bude vždycky dost...
15. 02. 2011 | 15:59

Chocheta napsal(a):

Naprosto souhlasím s návrhem na minimálně půlroční zavedení komunistického čínského stylu hospodářství. To, že má úspěchy je nesporné. A na několik měsíců otevřít střelnici a účastníky českého tržního zázraku po zásluze "odměnit" a stejně tak každého, kdo se o podobné pokusí v budoucnu. Mnozí by se sami "vykroužkovali" již při zapsání na kandidátku stran.
Ač nerad doufám, že vlna "reforem" ze severní Afriky dosáhne i teritoria kolem Řípu a místo norem EU budeme ekonomiku řešit "selským" rozumem!!!
15. 02. 2011 | 16:10

zdenekb napsal(a):

zemedelec:

To máte pravdu... teď už jde jen o to, jak nepodmáznout i kontrolujícího kontrolora - erudovaného projektanta...:o).

Škoda, že téma Blanka je jaksi odstrčeno událostmi v Egyptě a lékařskými protesty... 10 miliard přitom nejsou žádné drobáky a bohorovnst poslance Béma zarazí i otrlé.

můj krátký komentář zde:

http://zdenekb.blogspot.com/2011/02/tunelarske-dilo.html

nejnovější vývoj zde:

http://ekonomika.ihned.cz/c1-50192060-praha-zverejni-smlouvy-na-blanku-vcetne-dodatku-ktere-maji-4-000-stran
15. 02. 2011 | 16:11

Jedla napsal(a):

Díky za reakci. Samozřejmě - pokud se outsourcing týká doplňku činnosti - a je zadán v konkurenčním prostředí - může být výhodný: Příklad Zoo Plzeň neprovozuje svým jménem občerstvení a restaurace, vybírá si v soutěži nájemce, a sama se věnuje zvířatům, na které utratí i příjem z nájemného restaurace.

Jenže je tu druhý způsob - vyvést vlastní (odbornou) činnost ven, a věnovat se jen té doplňkové a tvořit jen jakousi vnější slupku. Třeba taková zoo Brno sice restauraci provozuje sama (se ztrátou několika milionů za kvartál), ale svou vlastní odbornou činnost in situ outsourcuje; příjmá na projekty ochrany zvířat in situ dotace, tváří se jako garant a "nositel projektu", ale vůbec žádnou reálnou činnost nevyvíjí, platí ji jiným subjektům, ale sama neprovádí.

Jednou budeme mít nemocnice bez lékařů (jen nájmy laboratoří, operačních sálů, pokojů s lůžky i ambulancí "síti" nestátních poskytovatelů zdravotní péče), školy bez učitelů (pronájmy tříd a šaten "síti" vzdělávacích eseróček), úřady bez úředníků (rozhodování se přesune na "síť" privátních notářů a právníků rovnou napojených na politické strany, no a ty politické strany zase budou bez členů), policii bez policistů (služebny pronajaté bezpečnostním agenturám), a soudy bez soudců (budovy pronajaté rozhodcům a arbitrům).

Je mi jedno, že televizní a NERVózní "ekonomové" budou tvrdit, že takhle je to správně. Není, protože aby něco bylo správně, musí to fungovat, ne svou funkci předstírat.
15. 02. 2011 | 16:46

Opčan napsal(a):

Díky za článek!
15. 02. 2011 | 16:47

jogín napsal(a):

Kontrora je ale problém. Chcete utratit peníze z grantu, požádáte firmy o nabídky, třeba za mikroskopy. Na vzorku vyzkoušíte kvalitu, vyberete nejlevnější. Jenže nemáte žádnou představu, za kolik se totéž prodává v cizině a nemáte šanci jak se to dovědět. Dotaz na cenu u mezinárodní firmy vás pustí jen na svoji národní pobočku. A na kontrolu přijde ouředník z ministerstva, který neví, co je to stereomikroskop. Ještě horší jsou zakázky ve veřejné správě, kde se peníze vyhazují častěji z neznalosti, než z korupce. Třeba malé obecní úřady vyhazují nesmyslné sumy za internetové připojení po telefonu od 02. Babo raď.
15. 02. 2011 | 16:49

nnn napsal(a):

veverko, ty nepiš, to jsou vždy strašně trapné a bezduché projevy.Vím ,že jsi hloupá, ale věř mi, nehodí se to sem.
15. 02. 2011 | 17:01

Jana napsal(a):

No vida, krade se ve velkém jen to tak fičí, a lidi jsou v klidu a zticha. Ale když chtějí přidat na svých mizerných platech lékaři, to je, panečku, poprask!!!
15. 02. 2011 | 17:13

Anička z Kuřimi napsal(a):

Kuci,
my víme kolik se utratí za zakázky. Máme dobré počtáře, např. Drobil, Barták, Kopřiva, Vondra a mnoho a mnoho dalších bezejmenných počtářů ...
Vše je dohledatelné, jenže, máme vládu "odpovědnosti" a ta dohledávat nic nebude, páč úkol zněl jasně - DŮCHODOVÁ DEFORMA ....
15. 02. 2011 | 17:22

michal napsal(a):

jogíne,

"Ještě horší jsou zakázky ve veřejné správě, kde se peníze vyhazují častěji z neznalosti, než z korupce. Třeba malé obecní úřady vyhazují nesmyslné sumy za internetové připojení po telefonu od 02. Babo raď."
A víte, že na Slovensku už všechny obecní úřady musejí zveřejňovat všechny smlouvy, tedy i ty s O2 (tam spíše s Orange)? A každý se na webu může (či bude moci, je to od letoška) podívat, jesli můj starosta neplatí 3x tolik co starostka vedle. Jednoduché, snadné, účinné.
15. 02. 2011 | 18:28

Jan Žura napsal(a):

Pane Skuhrovče, jak to, že nikdo v této zemi, kromě viníků, neví, jak vznikl dluh 1 bilion 300 miliard Kč. Já to chci vědět. Mám na to právo, nikde jsem si nic nepůjčil.
15. 02. 2011 | 18:47

Honza napsal(a):

Tato nekontrola a neodpovědnost ve výdajích obce, kraje, státu a EU přivedou tento systém do kopru. V Česku existuje Nejvyšší Kontrolní Úřad, který ovšem nemá šanci nikdo zkontrolovat, protože na to prostě není zákon. Veřejné zakázky jsou tak veřejné, že se vlastně ani neví kolik se za co utratilo, protože místo původního zadání nastoupí systémy dalších dohod a změn a dalších instrumentů. A tak to v tomto státě chodí podobně jako ve veřejném domě. Kdo si řekne, bude uspokojen. přitom se o bakšiš ani nemusí moc starat. Vše se zatáhne třeba z daňového výnosu státu. O příslušné úplatky a prebendy se navýší cena uzavřeného kontraktu na dodávku čehokoli. Všechno jde. Zasvěcení úředníci a ti, co tyto "obchody" provozují se přeci nemusí ničeho bát. Za ta léta už tyto techniky dovedli k takové dokonalosti, že aby se alespoň něco rozkrylo, museli by do těch vyšetřovacích institucí nastoupit oni sami. Vážení. Do veřejných zakázek se nepouštějte! Jestli se nějaký kontrolní mechanismus zavede, bude to až poté, co příslušní úředníci a jiní zúčatnění projdou odpovídajícím školením, aby současná praxe mohla pokračovat dál. Na vrchního školitele bych typoval některého ministra financí. Žeby toho současného?
15. 02. 2011 | 19:08

mia napsal(a):

díky za váš článek, velmi vám všem fandím. Češi mají sklon ke skepsi a cynismu,spousta z nich vám bude říkat,že to nemá cenu, tak se tím nenechte otrávit :-) Přeji úspěch!!!
15. 02. 2011 | 19:25

Hmm, napsal(a):

Pro Emissary : až výhodně zprivatizují - bude vejvar z toho privatizovaného, nebo nějaký ten milionek z provize také živobytí zajistí. Z čeho budou krást ty další vlády je těm současným fuk - oni už budou za vodou.
15. 02. 2011 | 19:27

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden antisemtiský příspěvek, který neměl nic společného se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
15. 02. 2011 | 20:23

Ivan Nový napsal(a):

A proč bychom měli mít státní nemocnice? V čem je jejich výhoda? Já žádnou nevidím.
15. 02. 2011 | 21:12

Al Jouda napsal(a):

Na co máme Nejvyšší kontrolní úřad ? Ten by měl v první řadě na korunu přesně vědět, kolik bylo za rok proinvestováno ze státního rozpočtu v rámci veřejných zakázek ! Najde se politická vůle dát mu na letošní rok takové zadání ?
15. 02. 2011 | 23:09

Al Jouda napsal(a):

To Ivan Nový :
Výhoda státních nemocnic je v tom, že nemusí pracovat se ziskem a že lékaři v nich mohou pracovat za slušné, ale tarifní platy a po zrušení bodového systému se přestanou honit za počty vyšetření a dělat zbytečné operace a začnou pacienty skutečně léčit, neboť odměny (nadtarifní složky mzdy) by měli dostat za vyléčeného pacienta. Další výhodou státních nemocnic je pro doktory v nich existenční jistota, kterou v privátě mít nikdy nebudou (po odstřižení penězovodů z VZP).
15. 02. 2011 | 23:16

Olic X napsal(a):

To je prece jedno kolik vlada utrati na verejnych zakazkach. Hlavni je mit ticheho spolecnika na ministerstvu.
16. 02. 2011 | 00:50

Franta Adamec ze Straznice napsal(a):

Stejskale nejen na tom svem blogu vsechny smaz.
---
A budes sedet u stolu s Hrabovskym sam.
---
16. 02. 2011 | 04:11

vfischer napsal(a):

KLASIKA VČECH KLASIK !!!
NIKDO NIC NEVÍ A NA NIC SE NEPAMATUJE !!!

Takže i když máme v obrovském molochu státní správy miliony předražených počítačů, které by mohly řídit lety raket na Mars, nikdo neumí spočítat, kolik uteče z veřejných rozpočtů na státní zakázky !!! Ne že neumí - ale nechce !!! Schválně a záměrně !!
Hlavně, že vládnoucí smečka mlaskajících sviní má plnou hubu boje proti korupci !!!

Jistě, že žádný návrh a recept není tak jednoduchý, aby se to dalo přijetelným způsobem spravit, ale představme si toto:

1. zákon o státní službě zakáže přijímání do ouřadů na vyšší posty kámoše vytažené z kanálu - musí být zachován striktní karierní postu a řád, do úřadu lze přijmout jen na místa elévů a asistentů na nejnižší stupeň !!!

2. každý úřad vede veřejně !!! přistupný registr (knihu) přijatých a vydaných faktur - vystavil, dodal, suma kč schválil - podepsal --- pro dnešní počítače to musí být brnkačka !

To by byl, pane, šupec !
16. 02. 2011 | 10:07

Cech napsal(a):

Děkuji nicku jedla za reakci nějak mi nevyšel čas.
Provést rozbor, kde použít outsourcing a kde nikoliv, je možné přímo odvodit od vnitřních předpisů některých firem.
Tam kde firma příjme zedníka, místo zadání stavební firmě, tak tam je ten zlom.
Příkladů je opravdu nespočet, na to aby mohla existovat jednoznačná směrnice proti privatizaci státních služeb ve prospěch spřízněných firem.
Privatizace státu to je to, co nemohou pokrýt žádné daně, to může zabezpečit pouze návrat k hodnotám FS.
Pokud chceme ovšem provozovat demokracii, potom privatizace státu bohužel je překážkou.
Záleží opravdu na tom, co si přeje většina.Pro jednoznačné vyjádření většiny ji ovšem nikdo nesmí lhát.
16. 02. 2011 | 10:13

důchodce napsal(a):

Autor článu má jistě dobrý nápad v otázce. Odpověď by měl dát sám veliký MF, Kalousek, který všude byl a všechno zná. Mám jistotu, že obrovitos té sumy zná. Musel by však taky říct, kdo, s kým očem a pro koho. A tady je ten kámen úrazu. Stranníckého bratra nezradí, Parkanovou, Bártáka a další bude na další cestě vzhůru ještě potřebovat. Nečas-škrtač se taky nezajímá o tuto sumu, protože ty miliardy jsou již v nenávratnu a některé miliardy jsou slíbené při vobách a nelze s tím pro chamtivost moci nic dělat. Vytváří se podmínky, aby veřejné zakázky byly zadávané jako doposud, a Drobil, a jemu podobní byly ve funkcích co nejdéle, protože jinak strannícké pokladny jsou prázdné. Když vezmeme v úvahu, kolik členů má ODS, TOP ka, VV tak s hrůzou zjistíme, jaké zanedbatelné počty občanů této země se podílenjí na úspěšném rozkrádání všeho, co není přikované. MF je zbabělec a nekamarádí s MV, nespolupracují a přitom mají moc. Nečasovi to vše vyhovuje. Vláda protikorupční a rozpočtové spravedlnosti je jenom v papírech.Moc se o rozkrádání mluví a vláda zasedá a zasedá.A rozkrádá se vesele dál.
16. 02. 2011 | 10:26

Jana napsal(a):

Jakto,že se jim nikdo detailně za ta léta nepodíval jak vlastně vedou účetnictví? Dle předpisů je řečeno co kam účtovat, ovšem je třeba také vytvořit vnitřní směrnice a také kontrolovat správnost vedení účetnictví,chyby napravovat a pochybení trestat. Audit závěrky jenom ověřuje,nikoli kontroluje.Navíc ho stejně platí zadavatel a to jsou pěkné pálky. Takže žádný audit,ale finanční úřad nebo Nejvyšší kontrolní úřad a motivace úředníků,kteří kontrolují počtem nalezených pochybení. Samozřejmě také stanovit co je chyba a co je pochybení.
16. 02. 2011 | 16:18

Terry napsal(a):

Korupce (http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jan-benda.php?itemid=10970):

Obecně vzato, korupce vzniká všude tam, kde existuje politické vakuum, kde je u moci špatná vláda nebo kdy je společnost řízena nespravedlivým zákonodárstvím.

Jak je to se špatnou vládou? Není to pouze skutečnost, že vláda nenaslouchá lidem, že se jim nedaří dobře, že reptají a nadávají na poměry. Jsou nespokojeni, že rostou státní i soukromé dluhy, že krachují drobní i velcí podnikatelé, že roste nezaměstnanost, atd. Špatná vláda nemá a ani se nesnaží vytvořit dlouhodobou a praktickou strategii hospodářského a společenského rozvoje a její plány většinou nepřesahují délku jednoho jediného volebního období. Špatná vláda se pozná i podle toho, nakolik toleruje arogantní chování jednotlivých politiků na veřejnosti i v soukromí a nakolik akceptuje jejich soukromý život, který je v rozporu nejen s desaterem, ale i obecnou morálkou. Nadutost, manželská nevěra, vulgarismy a jiné podobné typy chování se neslučují se žádným veřejným úřadem, natož s úřadem vedení státu. Předseda vlády zastupuje každého člena společnosti – tedy i toho, kdo je v opozici nebo s jeho vládní politikou absolutně nesouhlasí. Předseda vlády je zodpovědný každému občanovi země. Je zodpovědný i mně, přestože jsem ho nevolil. A stejně tak každý ministr, každý hejtman, poslanec, senátor, primátor i starosta toho nejmenšího města.

A nespravedlivé zákonodárství? Pozná se podle toho, jak mnoho se vyplácí hospodářská nebo i jiná kriminalita. Jak velký zákonný nebo nezákonný prostor se vytváří pro zloděje a jiné podvodníky. Jak mnoho se dá podvádět v rámci zákona. Pokud formulace zákonů přímo vytváří prostor pro korupci, jde o nespravedlivé zákonodárství. Pokud je hospodářská soutěž zástěrkou předstírající demokratický výběr státní zakázky, a přitom je praktickým nástrojem korupce, jde o nespravedlivé zákonodárství. Pokud je znásilňován přirozený cit obyčejných lidí pro spravedlnost a pokud zákon zpochybňuje samozřejmý koncept dobra a zla, jde o nespravedlivé zákonodárství.
(pokr.)
17. 02. 2011 | 12:20

Terry napsal(a):

Korupce (http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jan-benda.php?itemid=10970)_pokr.:

Platón říká, že chudoba nevzniká úbytkem nebo ztrátou majetku jednotlivých lidí, ale nárůstem chamtivosti mocných úředníků vlády. Zkorumpovaní lidé nikdy nemají pocit, že jsou dostatečně odměňováni za svou práci, vždy mají pocit, že by měli dostávat víc peněz. A pokud je nedostanou cestou zákonnou, uchylují se k cestě jiné. Korupci je možné do jisté míry přirovnat k drogám – lidé si na ní mohou vypěstovat závislost. V tu chvíli se posouvá lidská morálka do polohy nemravnosti, mění se hodnotový systém lidí a nakonec se hroutí i jejich osobnost. Zkorumpovaný člověk postupně ztrácí kontrolu nad svým chováním a přestává rozlišovat dobro od zla, přestává mít schopnost spravedlivého racionálního rozhodování. Na druhou stranu mají pocit, že vědí všechno o úspěchu, že mají odpověď na každou otázku. Mají opravdový pocit, že jsou předurčeni k vedení společnosti. Zkorumpovaní lidé zapomínají, že hmotné bohatství je pomíjivé a pokud navíc není legitimní, přináší jim spíše bolest, než radost. A lékem na tuto bolest jsou pro ně opět peníze - čím víc, tím líp.
Korupce má vždy dvě strany. Jedna, která dává (někdy i sama nabízí) a druhá, která bere (nebo si o úplatek přímo či nepřímo říká). Je to tedy záležitost nikoliv jednostranná nebo soukromá, ale i přes jednoduchost principu poměrně komplikovaná a odehrává se ve veřejném životě. A i když její existence je obecně známá, často chybí odvaha jednotlivců o ní referovat příslušným úřadům. Součástí korupce je i zastrašování nebo vydírání. Nikdo nedává úplatky dobrovolně, a to ani v případě onoho nabízení. Je také smutné konstatovat, že lidé, kteří se k úplatkům uchýlili, ztratili víru nejen v základní lidské hodnoty, ale i ve spravedlivou společnost. A to je velice špatné znamení především pro společnost samu. Ti lidé prodávají nikoli své tělo, ale svou duši. Obávám se, že obchod s vlastní duší je velice špatný obchod. A i když je korupce spojena s penězi, má různé formy, a ne vždy to musí být právě peníze, co je jejím předmětem. Rozměr korupce je přímo úměrný úpadku etiky mocných jedinců a hodnotového systému společnosti. Spíše než existence korupce je zde otázkou rozměr korupce v rámci společnosti a kontrolovatelnost společenského klimatu, který korupci umožňuje. Korupce je pro každou zemi velice drahá záležitost nejen co se ekonomických ztrát týče, ale hlavní škody jsou páchány především na jednotlivých lidech a jejich duchovním zdraví.

Korupce ustavuje a vytváří podmínky pro vznik společnosti nespravedlivé a polarizované. Osobně si myslím, že rozměr korupce v Čechách je podstatně větším problémem, než současné vládní dluhy.
(konec citace)
17. 02. 2011 | 12:20

Honza z Hané napsal(a):

Občané zase mimo mísu ???

prosím peníze nezajímají naše politiky a úředníky, ty jich mají tolik, že právě proto už ani neví KOLIK JICH VLASTNĚ MAJÍ ???

MYSLÍTE, ŽE JE TO NÁHODA - ne to je REALITA tohoto zavšiveného a pokřiveného demokratického systému naší společnosti ???

Tak a už to víte - v Praze na to už 21 let není čas - tam je hlavní úkol KRÁST - TUNELOVAT STÁTNÍ KASU - OBLBOVAT - LHÁT - LOBOVAT - MANIPULOVAT - MEDIÁLNĚ OTUPOVAT - VĚDOMĚ KONAT ZLO - DEVASTOVAT OBČANY - LIKVIDOVAT všechny rezorty - RODINY ???

Jen si je poslechněte ty PRAŽSKÝ některý ?????? K - - Y !!!
Je to naáhoda - ne to je jejich systémový PRINCIP !!!!
21. 02. 2011 | 14:27

Bazzy napsal(a):

To je hrozný, jak ti politici kradou, fakt otřesný.
Já nekradu a korupci nesnáším. Jenom nečekám u doktora, protože to je můj známej,
dostal jsem synka na školu, protože se Bert u někoho přimluvil,
neplatím pokuty za parkování, na to mám Boženu, která to vždycky nějak udělá,
bydlím v obecním bytě s regulovaným nájmem, který mi dohodil Bohouš, až dostavíme barák, tak ten byt budu pronajímat, než tam půjde mladej,
auto jsem loni ťuknul tak šikovně, že mi Bedřich z cizího povinnýho udělal celej lak a generálku motoru,
z práce jsem si přinesl 3 balíky papírů a večer budu tisknout fotky jak jsme loni byli v Chorvatsku,
včera jsem měl kliku, prodavačka mi špatně vrátila, tak jsem dostal karton cigár a noviny za 300, no není blbá?
Teď zrovna volá Blanka, tak já jí to típnu a zavolám jí ze služebního, přece to nebudeme platit...
22. 02. 2011 | 11:45

Seneca napsal(a):

Ví někdo z Vás, co je s panem Michálkem, který nám tak krásně ukázal to, co jse tak nějak tušili? Dokud nebudeme mít Michálků stovky a dokud veřejnost nebude trvat na tom, že takový člověk nesmí být vyhozen z práce, dokud rozkrádači nebudou odsouzeni natvrdo - a nejlépe nějaká velká ryba, tzn. dokud se nenajdou stateční lidé u soudu a policie, NIC se na této tristní situaci nezmění...
Dokud bude občanská společnost ticho, politici si z nás budou i nadále dělat švandu. Jsme jediná země, kde existují neregistrované akcie na doručitele. To se nám pak jezdí do Toskánska, v únoru do Dubaje na golf a jiní připraví reformy, aby ze střední a nižší třídy na DPH vč. potravin, jejíž výše nemá (snad kromě Dánska) nikde v Evropě - rozhodně ne v Německu, Rakousku, Švýcarsku - obdoby, protože musíme přece "šetřit" ...
Zkrátka, jako ve Švejkovi říká Katz: "To se nám to hoduje, když nám lidi pučujou." Tím nechci říct, že by levice byla lepší. Nebyla.
Dokud nebude jediným měřítkem, že cokoli se navrhne a stane, bude v dlouhodobé praxi výhodné pro tuto zemi, dokud na tuto filozofii a myšlení nepřejde podstatná část národa, nic se bohužel nezmění...
A nezmění na tom nic ani pár řádek na tomto blogu.
24. 02. 2011 | 08:06

ristii napsal(a):

Kurna transparetnost, ja CHCI po statu inter. stranku kde je kolik vybral za rok presne kolik dal jednotlivim ministerstvum přesně(od min. chci presne rozepsany za co to dalplaty, zakazky apod) pak uvidime kde se straci penize je to težky? Asi ani ne ale co by s erozkradalo ze
24. 02. 2011 | 12:24

Mulberry handbags napsal(a):

Thanks for your sharing.
25. 02. 2011 | 06:23

http://www.cheappandorastore.com napsal(a):

thanks for your sharing.
11. 06. 2011 | 03:09

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy