Deset miliard ročně anonymním firmám

18. 05. 2011 | 08:56
Přečteno 6241 krát
Firmy s listinnými akciemi na majitele loni spolykaly veřejných zakázek nejméně za 8 miliard. Nejvíce peněz k nim přiteklo z Lesů ČR, Ředitelství silnic a dálnic a ČD Cargo. Plyne to ze statistiky, kterou jsme zveřejnili dnes na zIndex.cz.

V plánu dnešního jednání vlády figurují otázky akcií na majitele a Zákona o veřejných zakázkách. Rozhodli jsme se přispět svou troškou do mlýna, a přinést do diskuse argument, který měl padnout dávno - čísla ukazující na rozsah celého problému. Ta jsou k dispozici zde:
Zakázky firmám s Listinnými akciemi na majitele - statistiky 2007-2010
(omlouvám se za excelovský výstup - věříme že kdo skutečně chce čísla, uvítá jej raději než animaci)

Malá ochutnávka toho, co najdete uvnitř:

Dodavatelé - TOP 10
(firmy s listinnými akciemi na majitele, které v letech 2007-2010 získaly největší objemy veřejných zakázek)
EDS HOLDING, a.s. 3280 mil. Kč
BAK a.s. 2030 mil. Kč (již neexistuje)
Financial Found a.s. 1477 mil. Kč
HERKUL a.s. 1424 mil. Kč
CE WOOD, a.s. 1222 mil. Kč (v konkurzu)
Krušnohorské lesy, a.s. 900 mil. Kč (již neexistuje)
TEZAS a.s. 833 mil. Kč
STAVCENT, a.s. 597 mil. Kč
Pozemní stavitelství Zlín a.s. 592 mil. Kč
HAGEMANN a.s. 577 mil. Kč


Zadavatelé - TOP 10
(instituce které v letech 2007-2010 rozdaly největší objemy zakázek firmám s listinnými akciemi na majitele)
Lesy České republiky, s.p. 3943 mil. Kč
Ředitelství silnic a dálnic ČR 2718 mil. Kč
ČD Cargo, a.s. 1710 mil. Kč
Ústecký kraj 1415 mil. Kč
MINISTERSTVO OBRANY 881 mil. Kč
MINISTERSTVO FINANCÍ 689 mil. Kč
HLAVNÍ MĚSTO PRAHA 609 mil. Kč
Povodí Labe, státní podnik 530 mil. Kč
Město Vrchlabí 530 mil. Kč
Město Trutnov 508 mil. Kč

Co je vlastně na listinných akciích na majitele ve veřejných zakázkách špatného jsem šířeji popsal (nebo spíše zrekapituloval - názor to není jen můj, ale i řady odborných autorit, odborníků z OECD apod.) už včera: U listinných akcií na majitele platí presumpce viny

Zásadním bodem je fakt, že není zřejmé kdo je majitelem vítězné firmy - a komu tedy potečou zisky. Do žebříčku se těsně nevešel pražský IKEM (kauza na kterou jsme před dvěma měsící upozornili), který nám poslouží jako pěkná ilustrace toho, proč zakázky firmám s listinnými akciemi na majitele nedělají dobrotu. Ten v létě 2010 dal firmě Kardio port zakázku na 440 mil. Kč ročně, v zásadě bez soutěže (Kardio port byl jediným účastníkem tendru). Firma Kardio port má listinné akcie na majitele - nelze tedy zjistit komu potečou její příjmy z mamutího tendru. A jako náhodou si řada funkcionářů IKEMu nakoupila luxusní pražské byty. Je mezi tím spojitost? Já netvrdím že je - to nelze prokázat. A v tom je právě problém tendrů - vnášejí do celé soutěže nejistotu. Páni ředitelé z IKEMU mohou být čistí jako lilium, a nebo korupčníci nejhoršího zrna. A pak je na místě říct - lépe by bylo, kdyby zakázku vyhrála firma s transparentní vlastnickou strukturou.

Získaná čísla jsou dolním odhadem - tj. v reálu mohou být ještě vyšší, nižší však ne. Je tomu tak ze dvou důvodů - v prvé řadě nepočítáme firmy vlastněné jinými firmami s akciemi na majitele atd. Tím odpovídáme na argument, že firma s akciemi na majitele je beztak zpravidla skrytá za holding - čísla ukazují že tomu tak není. V druhé řadě, určitá nejistota ohledně čísel vzniká kvůli kvalitě zdrojových dat - ta jsme sbírali s pomocí webových robotů především z databází ISVZ (Česká pošta) a ARES (MF ČR), v případě že si databáze "nebyly jisty" například cenou, nebo tím zda firma má listinné akcie na majitele, do statistiky jsme je nepočítali. Celý výstup pak vychází z naší databáze veřejných zakázek, budované pro účely hodnocení zIndexu. Je v zásadě vedlejším produktem, který jsme se rozhodli pro bono zveřejnit.

Dolní odhad necelých deset miliard (skutečná částka může být o pár desítek procent vyšší), to už pro "vládu rozpočtové odpovědnosti" není malá položka. Dnes má tuto záležitost projednávat, tedy doufejme že si mezi koaličním hašteřením najde čas na skutečnou práci :) Pojďme místo bulvárních očekávání typu "padne/nepadne" čekat zda také dojde k nějakému rozhodnutí o věcech mimo politickou bublinu, věcech které se nás týkají.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Maximus napsal(a):

Pane autore, nechte nás už být, chceme klid na práci!
P.S.
Nejhorší na tom je to, že v tom vláčku jedou upřímně oranžoví, modré strakovité ptactvo, ale jsou tam i zástupci dnes už nových zavedených stran!
18. 05. 2011 | 09:14

Otázkář napsal(a):

Maximus

Zástupci nových zavedených stran jak píšete tam byli už předtím akorát z druhé strany. Jistě si ještě pamatujete když Bárta na nahrávce říká, že upláceli, aby se dostali k veřejným zakázkám. A jelikož se mu nechtělo dál platit tak se rozhodl, že půjde do politiky a ty zakázky si bude přihrávat sám. Výjde to levněji, takže Bárta uvažoval jako "správný" podnikatel. Prostě snižuje náklady.
Je to nemorální, ale čistě v duchu maximalizace zisku. Možná proto jej má Klaus tak rád.
18. 05. 2011 | 09:33

Milan napsal(a):

Moc hezke, hlavne to poradi zadavatelu hodne vypovida, kradeze za bileho dne, proto oni se brani tomu zamezeni pristupu vlastniku akcii na majitele do statnich penezovodu, vzdyt tam maji napojene svoje rodinne prislusniky, kamarady, a vlastne i sami sebe
Super byznys, ministr sam sobe podnikatelem, byt zaroven zamestnancem a podnikatelem bez jakehokoliv rizika a s velkym ziskem, protoze ze statniho krev netece, no to bude bitva, tech kecu proc to nejde, svoboda !
No jsme radi za exoty, napoleonsky syndrom, pechota, ale hvezdna, hlavne uspech a prachy, zaridit si to umime, ani se namahat nemusime, no neberte to
18. 05. 2011 | 09:50

Sladký napsal(a):

" V socialismu to za moc nestojí," řekl mi kdysi počátkem 8O let jeden starý,vzdělaný a inteligentní muž,"ale kdybych to měl vyměnit za žebračenky a politický cirkus či spíše bordel první republiky, byl bych blázen". Tehdy jsem nad tím nechápavě kroutil hlavou.To jsem ještě nevěděl to,co vím dnes.
18. 05. 2011 | 10:02

hovorka11 napsal(a):

Tohle dokládá, proč Nečasova vláda bojuje proti jakémukoliv dohledu byrokrcie z Bruselu, která jim překáží při rozkrádání a proč tak svorně s Klausem řvou o svobodě a demokracii!
Ta svoboda a demokracie ase přesně shoduje s nepostižitelností rozkrádání daní a majetku obyvatel !
18. 05. 2011 | 10:20

xxx napsal(a):

Přidejte/a nešetřete/. O dost více.
18. 05. 2011 | 10:21

Maximus napsal(a):

Otázkář
Přesně tak bych to chápal také. Zdroje jsou omezené a prasátek je u korýtek přemnoho!
18. 05. 2011 | 10:28

alvarova napsal(a):

Bravo...diky za cisla, jen tak dal. Tohle je mooooc potreba. Pokud zbyl mezi politiky nekdo s pudem sebezachovy, tak si tu tabulku otevre.
18. 05. 2011 | 10:42

fudoshin napsal(a):

chtělo by to ještě určitě udělat i ten širší seznam.tedy včetně firem, které sice nemají akcie na majitele, ale jsou vlastněny právnickými osobami s nějasným vlastnictvím...jenom si nemohu pomoci, že to je boj s větrnými mlýny.každý normální člověk, možná i nenormální, ví, kde jsou hlavní nebo velké nedostatky systému a jak několika způsobit zamezit tomu hlavnímu masivnímu rozkrádání.ale politici se stále dívají jinam, mlží a lžou. ano, oni se na tom spolupodílí.a obávám se že je k tomu opravdu donutí až demonstrace s vidlemi...
18. 05. 2011 | 11:01

Petrman napsal(a):

alvarova:

bohužel nezbyl :-(((
18. 05. 2011 | 11:03

Petrman napsal(a):

fudoshin:

vidle mám, trojzubky :-)).............vztek také
18. 05. 2011 | 11:05

Tencokida Hnuj napsal(a):

http://www.finmag.cz/cs/finmag/ekonomika/drama-a-frasky-ekonomie-o-cene-demokracie/

"...Lidé lichotí sami sobě, že (v demokracii) mají suverénní moc. To jsou však slova bez významu. Ano, lid volí své vládce; ale jak probíhají volby? V každé fázi voleb je masa voličů ovlivňována vládci samotnými, a to prostředky, které jsou v krajním protikladu vůči svobodné a nestranné volbě, na základě korupce a úplatků...."
---------------------------------
..prostředky, které jsou v krajním protikladu vůči svobodné a nestranné volbě, na základě korupce a úplatků...

Platí tedy úměra - čím méně takových prostředků - tím větší svoboda a nestrannost volby ?
Tím menší korupce ?

A co média ? Reklamní agentury ? Tiskárny....

Bude se jim to líbit ?

:---()

"....O tom, co je důležité, rozhoduje vydavatel novin a majitel televize. To jsou duše čisté. Lidé, kteří vydavatele platí, hrají s nimi golf, chodí na lunch, jsou pro ně č.1 na mobilu a mají s nimi společný sňatkový trh, nikdy nikoho ovlivnit nemohou. Sdělují vydavatelé.
Je možné voliče zpracovat opakovaným, pečlivě připraveným poselstvím podobně, jako sanitář na psychiatrii zpracovává poněkud vzdorovitého pacienta přesně dávkovanými injekcemi ? Jeden model o tom mluví. Kvalita kampaní odpovídá kvalitě a množství užitých prostředků, stejně jako talentům, které je vymýšlejí, spouštějí a udržují.
Jiný hovoří o rezonanci : pracuj zásadně ve směru toho, co tvůj cíl očekává, co si přeje, čeho se bojí. Má to zakotvené z dětství, moc se s tím nedá hnout. I nejnezávislejší individua jsou na něčem závislá.
A pak je ještě model strategický. Tomu už je naprosto jedno, co kdo povídá, jde o to, jak to povídá..."
/F. Koukolík : Homo Sapiens Stupidus/
18. 05. 2011 | 11:07

Tenco napsal(a):

fudoshin
Nemyslím si, že konkrétní malá práce je bojem s větrnými mlýny.
Je pomalá a zatím málo viditelná. /první vyplývá z podsty věci samé - korigovat moc zvenčí je vždy zdlouhavější než zevnitř, druhé pak nepoměrem sil mezi korigovaným a korektory/

Ale rozhodně není zbytečná.
18. 05. 2011 | 11:12

lederer napsal(a):

Autor
Vaše snaha je chvályhodná , ale měla by jít i směrem k obsahu zakázek, způsobu jejich zadání a stanovení zadávacích parametrů zakázky.Již tam se odehrává největší " maso " pro budoucí fakturaci . Ve stavebních zakázkách jsou velkým ritem např.přesuny zemin,velké objemy betonáží,režijní či pomocné stavby ,dočasné komunikace atd.Ten kdo zadává by měl mít nejlepší cenové kalkulanty , aby dokázal uhlídat nesčetné pokusy jak to ohnout už v nabídce .Najmout si nezávislou firmu je sice možné , ale pak nemáte jistotu , jestli se s tím , koho kontrolují nespojili.....A tak by se mohlo pokračovat dál: kontrola provedených prací ,oprávněnost víceprací ,tvorba cen víceprací,dodržování termínů a účtování penále , atd. To vše jsou potencionální prostory pro manipulaci s podklady pro fakturaci . Mimo tuto oblast existují samozřejmě finanční a právní služby , projektantské práce a konzultace,atd.atd.
A akcie na majitele ? Stačilo by zadat takové podmínky , aby firmy s akciemi na majitele neměly šanci do tendru vůbec vstoupit . Myslíte , když podmínkou třeba bude garance na provedení prací ve výši 10% z hodnoty kontraktu od renomované banky, (třeba jen od prvních třech v ČR) že taková firma ji dostane ? A tvrdých podmínek směrem k finanční způsobilosti firmy ,její historii a ziskovosti lze zadat rovněž mnoho.....
Problémem je bohužel fakt , že zřejmě specifickým rysem naší české povahy je velmi malá schopnost dodržovat nastavená pravidla , což platí
pro všechny a na všech úrovních...........
18. 05. 2011 | 11:14

Carlos V. napsal(a):

Informace uvedené v blogu jsou podle mě dostupných informací zavádějící.

8 miliadr je směšně málo. Informace nejsou úplné, vím i o případech, které zjevně nebyly zahrnuty. Možná nejsou zahnrnuty všechny státem/krajemi/obcemi vlastněnými subjekty, možná se jednalo o dodávky podle starších smluv .

Vůbec nemluvě o fíglech .... sro vlastněné anonymní akciovkou, průtoková neanonymní firma jako fakturační centrum, firmy vlastněné v HokgKongu atd...

Než takováto zavádějící informace, lepší snad žádná, takto svádí k bagatelizaci.
18. 05. 2011 | 11:25

Kanalnik napsal(a):

Vidis Rumcajsi (pokud tu jsi) - to, co pise autor o IKEMu, jsem mel vcera na mysli. Proste chci vedet, kam tvoje (a vubec vsech obcanu CR) penize, ktere odevzdavas statu, putuji, jestli z nich nezije nejaka soukroma osoba (diky nepruhlednosti vlastnictvi a tim zakazek) misto odpovedneho investovani a vyuziti ve prospech verejnosti.
18. 05. 2011 | 11:26

franťýk napsal(a):

alvarova
pěkně prosím, aspoň jeden jediný exemplář. Moc prosím.
18. 05. 2011 | 11:28

Rumcajs napsal(a):

Koukám pane Skuhrovec, že jste to nevyležel.

Já když nakupuju, zajímá mě hlavně cena a kvalita.
Vás, jestli je to Pepa nebo Franta.

Holt jiný kraj, jiný mrav.

P.S.
Autor: Zásadním bodem je fakt, že není zřejmé kdo je majitelem vítězné firmy... ale že zakázka byla zadána bez výběrového řízení, to dáme na které místo ?
ÓÓÓ Dio !
18. 05. 2011 | 11:35

Rumcajs napsal(a):

lederer:

Podepisuju!
18. 05. 2011 | 11:37

Channa napsal(a):

To Carlos V.
Ad a) nejprve přečíst pořádně celý článek - autor sám konstatuje totéž co Vy.
Ad b) Myslíte si tedy, že lepší žádné informace než alespoň nějaké??
Ad c) 8 miliard není bagatelní :-)
18. 05. 2011 | 11:38

Carlos V. napsal(a):

Channa ... já to četl.

Opravdu mi ale přijde podobná informace zavádějící. Podle informací od známých, dodavatelů státu/státním organizacím, je pro KAŽDOU zakázku potřeba buď úplatek, nebo známost=protislužba=úplatek.

Možná mí známí podnikají zrovna v extrémních oborech ...

Ale v tomto světě mi to příjde jako informace o ceně rozbité žárovovky v autě, které přejel parní válec.
18. 05. 2011 | 11:43

Rumcajs napsal(a):

Carlos:

Souhlas.
My pro stát neděláme, ale většina našich zákazníků ano.
A jeden vedle druhýho tvrdí, že musí sypat do úřednických kapes,jinak zakázku nedostanou, případně budou mít problámy při přebírce. A to ani jeden nemá akcie na doručitele.
18. 05. 2011 | 11:48

Papouch napsal(a):

Bylo by zajimave zjistit, kdo financuje a organizuje tyhle PR clanky.

Protoze kdyz se na to podivame pres penize - za zaknihovane akcie se musi nekomu platit (takove drobne neformalni zdaneni), zatimco za listinne ne, ty lezi v supliku zadarmo. A ze je to nejakych akcii. To by bylo aby neukapl grantik nadejnemu mlademu bojovniku proti korupci na jeho projekt.
18. 05. 2011 | 11:57

Alibernet napsal(a):

Nechápu, proč potřebuje vědět nějaký Skuhrovec, kdo vlastní fabriku na tramvaje. Anonymní akcie jsou jednou z posledních svobod, která nám zbyla. Ano, ve vztahu k veřejným zakázkám je to problém. Ale problém není v anonymních akciích, ale v samotné existenci veřejných zakázek. Není žádný důvod pro to, aby lesy, zdravotnická zařízení nebo dálnice byly státní. Ten zbytek veřejných zakázek, který by po masivní privatizaci všeho možného zbyl (třeba mundúry pro benga), by se mohl vyhlašovat tak, aby se firmy z anonymními akciemi nebo nedohledatelnými vlastníky prostě vyřadily. Když se ve VZ požaduje např. určitý obrat, může se požadovat i vlastnická struktura. Ale anonymní akcie za rozkrádání našich daní nemohou, to opravdu ne.
18. 05. 2011 | 11:59

hovorka11 napsal(a):

Anonymní akcie slouží k utajovanému podílnictví politiků na těchto firmách a tím i jejich zakázkách a to je kořen problému.
Když nevím že např. ve zbrojní firmě má teoreticky podíl Vondra, tak nemůžu vědět, proč chce předražené výrobky této firmy. Takže potom nelze zkorumpovanost odstranit, protože se nenajde souvislost při zdánlivě nešťastně předraženému nákupu který ve skutečnosti je cílené rozkrádání s jasným rozdělením úplatku a ceny výrobku.
Proto se tomu vláda brání !
18. 05. 2011 | 12:19

Tencokida Hnuj napsal(a):

Papouch
Ano, nejlepší by asi bylo takové články vůbec nepublikovat.
Kazí mládež a zavádí nové bohy. :((

Papouch, a co tohle ? :

http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy/clanek.phtml?id=700627

Že by i aktualne.cz kápl nějaký grantík ? :---()

Papouch - že Oni maj s těma akciema na doručitele něco společného ?
Papouch - já být Jimi, tak si fakt republiku rozvracet nenechám.
:--()
18. 05. 2011 | 12:26

Rumcajs napsal(a):

Třeba jsem se díval na stránky EDS HOLDING, a.s. To že má akcie na doručitele mě vzrušuje ze všeho nejméně. Daleko více by mě vrušovalo, kdybych jim zadával zakázku za 3 miliardy, že existují jen tři roky, že na stránkách nemají žádné reference a že není jasné, jaké stavební podniky vytvořily holding.

Kdyby byl zákon o st.zakázkách v pořádku, nikdy by taková firma dle mého nemohla dostat zakázku za 3 mld.
18. 05. 2011 | 12:27

modrý edvard napsal(a):

Rumcajsi, obojí je nutné. Neříkej, že by tě nezaujalo, že akcie EDS má dejme tomu Paroubek. A dle mého názoru, povinnost jasného vlastníka se dá prosadit jednodušeji, než podmínky výběrového řízení, ta můžou být dost různá, ty podmínky taky.
PS: taky je zajímavé, kolik těch firem je v likvidaci.
Pane Skuhrovec, děkuji.
18. 05. 2011 | 12:53

tata napsal(a):

pane RUMCAJS

samozřejmě že to co pišete by mělo byt naprosto jasnou součastí,ale je naprosta blbost řikat že mě nezajimá jestli to ma pepa nebo beda.
JAKO PŘIKLAD IKEMU,dnes by bylo jasne jestli si ty vily staví ze sveho nebo jim tečou provize,proč asi to večinou je vymyceno ve světě,ja vim tam sou hlupaci.

OBOJÍ dohromady to stiží ,podvody nejdou vymitit uplně ale je logicke to podvodnikum stežovat co nejvic,nechapu proč by sme to měli zavrhnout aha vono je to panu Rumcajsovi putna.
18. 05. 2011 | 12:54

tata napsal(a):

ps. a zaroven majetkova přiznaní tyto věci se doplnujou.
18. 05. 2011 | 12:55

Carlos V. napsal(a):

Alibernet : jistěže máte pravdu. Nebýt lesy (atd...) státní, to by ubylo průšvihů.

Levice nechce privatizovat zdánlivě principiálně, ale ve skutečnosti proto, aby bylo odkud dostávat všimné.
Levice zdánlivě privatizovat chce, ale jelikož jde o zdroj všimného, vždy se najdou důvody, proč to nejde.

A tak nám nezbývá než přístipkařit - a podporovat třeba zrušení anonymních akcíí. Takový přístup není systémový, je přímo oportunistický, ale ...

co dělat jiného ?
18. 05. 2011 | 13:02

Tencokida Hnuj napsal(a):

CarlosV.
Anonymní akcie deformují trh. Hlavní předpoklad správného fungování trhu je co největší míra symetrie ve sdílení informací. Tím pádem co největší otevřenost.
Pokud bych zabrázdil do marxistické terminologie - tak kvalita a stav základny determinuje ve velké míře i stav a kvalitu nadstavby.

Ale jistě platí, že jaksi z podstaty věci samé psychopatům, zlodějům, alkoholikům a narkomanům vyhovuje jistý stupeň neprůhlednosti.

Všecko zprivatizovat bohužel nejde.
Já bych se totiž velice přimlouval za privatizaci lidké blbosti.
Můj odhad výnosu z takové privatizace je někde mezi sumou všech výdajů, které daňový poplatník vynaložil na celém světě na záchranu privátních podniků a nekonečnem.

:---()
18. 05. 2011 | 13:13

Rumcajs napsal(a):

modrý edvard a ostatní:

No asi by mě to zaujalo, kdyby mě něco dodával Paroubek, ale to je asi tak všechno.

Víc by mě zajímalo co mi dodává, za kolik . Jaká firma s jakou tradicí, certifikátama,referencema.... nechte si říct chlapci. Ty akcie jsou naprostá maličkost, která ovlivní korupci asi jako lžička soli slanost moře.

Jak píšou i ostatní, jestli chcete potírat korupci, začněte u zákonu o zadávání st.zakázek. A tyhle drobky si nechte na závěr.
18. 05. 2011 | 13:24

Carlos V. napsal(a):

Tenco : mám tam chybu ... mělo tam být

Pravice (ne Levice) zdánlivě privatizovat chce, ale jelikož jde o zdroj všimného, vždy se najdou důvody, proč to nejde.

Takhle je můj příspěvek vypadá jako úplná blbos .. k té privatizaci.
18. 05. 2011 | 13:24

tata napsal(a):

kdyby to byla lžička v moři proč to všude jinde považujou jednu ze zasadnich věcí asi to budou hlupaci a lpěj na hloupostech,
18. 05. 2011 | 16:17

Občan napsal(a):

Pane Skuhrovče,

S.p. Lesy ČR byste se měl docela fofrem omluvit za velmi hrubě zkreslující informaci.
Protože zcela nepochybně víte, že těm obskurním firmám podnik MUSEL dávat zakázky, neb k tomu byl opakovaně DONUCEN soudem.
Vinu za tento stav jednoznačně nesou politici, kteří se zuřivě brání zprůhlednění vlastnictví firem a hospodaření s veřejným majetkem a financemi.
18. 05. 2011 | 17:08

Občan napsal(a):

To Carlos V.:

Nemáte pravdu, pane Carlosi. Stačí si založit "dceru" s pracovní náplní "proudžektmenedžment" a "administrace veřejných zakázek" a máte to doma. Tyhle šikovní firmičky si berou z každé zakázky, kterou "zadministrují", 3 - 10% objemu.
A znám ještě pár dalších fíglů :o))
18. 05. 2011 | 17:14

volič napsal(a):

Pane Skuhrovče, anonymní akcie,či firmy jsou jsou základem toku peněz do kapes politiků a politických stran. Chcete snad rozbíjet naši mladou demokracii ? Alibernetů a jemu podobných je mezi diskutujícími více, tito lidé volí tzv.pravicové strany a obhajují tento korupční systém v celku, proč asi?
18. 05. 2011 | 18:27

Petr Havelka napsal(a):

Pane Skuhrovče,

skutečnost bude ještě horší. Vašich "10 mld" je jenom dílek toho systému, musel byste pátrat dál. Kam jdou "určité" platby firem, které dělají státní zakázku.

A co špinavé peníze? Je obecně známo, že každá střední stavební firma vlastní restauraci či hotel. Hosté žádní, ale jako "pračka" ideální, potom máte "volné" peníze na "rozdávání" :)

Přidejte si, a to to řádově.
18. 05. 2011 | 20:10

Alibernet napsal(a):

volič: Naučte se číst. Nezpochybňuji, že anonymní akcie pomáhají politikům k tomu, aby kradli. Říkám, že budou krást stejně, i když anonymní akcie nebudou. Kdyby dálnice provozoval soukromý investor, nebyly by předražené.
P.S. volím pravicovou stranu, nikoli tzv. pravicové strany typu TOP, ODS apod., které se podloudně vydávají za pravici.
18. 05. 2011 | 22:29

ZAM napsal(a):

Alibernet:
"budou krást stejně, i když anonymní akcie nebudou." nebudou moci, budou muset hledat jiné fígle. Ne nadarmo v drtivé většině světa byly anonymní akcie zrušeny.
18. 05. 2011 | 22:47

noctem napsal(a):

Lederere, navím kolik betonu bys musel nalít neznámo kam a jak daleko vozit zeminu, řekněme, z Řebíčkových dálnic. Nejspíš bys ještě lil a jezdil. O cenách se můžeš hádat, pakliže nejsou navýšeny v řádech.
Máš ovšem pravdu v nastavení paranetrů zakázek: to je zvěrstvo do nebe volající. Nemusí rozhodovat cena, temín, garance, nic, co by zvýhodňovalo poctivého uchazeče. Zadávací podmínky můžou bý nastaveny klidně tak vágně, že to dostane ten, koho si zvolíš.
Jsem hluboce přesvědčen (resp. přesvědčil jsem se mockrát), že za chaotickým systémem našich zakázek není neschopnost, ale naprostá vychcanost, začínající už u projektových organizací. U dopravních staveb jak povrchových tak důlních úmyslně nebo trestuhodně odfláknutý geologický průzku. Agregace položek většinou kommplikuje a često i naprosto znemožňuje korektní jednání o konkrétních cenách. A oceňovací podklady ÚRS každý půlrok více stupidní a od věci - zřejmě další rafinovaný krok k cenopvému chaosu. A nedá se nic dělat; v tomto směru je to horší než za bolševika.
Jsem ovšem rád, že pan Rumcajs a spol jsou spokojeni.
19. 05. 2011 | 08:14

pich napsal(a):

Tento náš kapitalismus, současnem modifikovaný, je hlavně založen na lichvě. A to na velice propracované. Ta hlavní mantra, konkurence a trh se převážila na lichvu. Ta je přítomna ve všech sférach a nyní hlavně v politice.
Všechny ty burzy, akcie na toho či jiného, všechna ta finanční kouzla v kyberprostoru, kdy materiálno skutečných peněž či drahých kovů, se proměnilo mnohdy ve fikci, maximálně v hory nějakých dolarů, tolarů, o jejiž množství se už možno jen dohadovat. Už jen to, že je umožněno jednomu státu na světě, aby si mohl ze své "měny" udělat něco světového, byť dávno v bankrotu si mohl neustále tisknout své kouzelné papírky,je unikum. A byť v takovém stavu, dokonce někoho "podporovat" údajnými finančními injekcemi, jak dnes pravil onen Barák.
Nechápu, proč na něco takového ještě nepřišel náš ministr přes lichvu, který oplývá mnohdy úžasnými chemickými reakcemi svého mozku. Proč nevstoupit do dolarové sféry jako Kosovo či Černá hora a nepomáhat US v tisku jejich světové měny. Mentálně jsme na tom podobně jako v Kosovu a naše "černáhora" co by ministr, ji má tak rád.
19. 05. 2011 | 10:02

claudius napsal(a):

Domnívám se,že pro interpretaci našeho současného společenského dění je jistý prof.Koukolík stejně nebezpečný jako Karel Marx.
25. 05. 2011 | 17:18

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolaja Marcel · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin · Novotný Vít O Obluk Karel · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pfeiler Tomáš · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy