Tři mýty o intervenci ČNB

13. 11. 2013 | 17:02
Přečteno 5753 krát
Co ekonom to názor, balamutit lidi bychom ale neměli...

Nehodlám se stavět ani na jednu stranu pomyslné barikády diskusí o intervenci ČNB (která je nota bene z ústavy nezávislá, a hlas veřejnosti ji tedy nemusí nijak zvlášť brát). Názorů "ekonomů" i skutečných ekonomů jsou dnes plné sloupky, tak proč nosit dříví do lesa? Jako člověka který má k předmětu blízko (čtyři roky jsem vedl o centrálních bankách seminář) mě nicméně zdvihají ze židle některé mýty a legendy, putující médii. Dovolte mi proto zkusit tři nejhorší vyvrátit:


  1. ČNB nás všechny okradla - nikoliv, "okradla" jen čisté věřitele. Lidé jako já, kteří víc peněz dluží než mají, na intervenci teoreticky mohli i vydělat. Nesmrskne se totiž jen kupní síla našich peněženek, smrsknou se i naše dluhy. Juch! :). Ta zásadní a nezodpovězená otázka však je, jak to bude s našimi budoucími příjmy, z kterých ty dluhy budeme splácet - dá se čekat že na těch vydělají hlavně zaměstnanci odvětví navázaných na export.


  2. Banka v malé otevřené ekonomice je slabá, její intervence nemá sílu dlouhodobě udržet kurz - ale má. Intervence v neprospěch koruny v principu znamená, že si ČNB tiskne koruny a směňuje je za dolary či eura. Jelikož jí tisk skoro nic nestojí, může takhle intervenovat v naprosté pohodě celkem dlouho, a ještě se jí ve sklepě nakupí nakoupené devizy.


  3. Slabší kurz ekonomice přinese růst - kdo ví? ČNB tedy rozhodně ne. Kdokoliv se základní statistickou průpravou se podívá na její nedávnou prezentaci (konkrétně slide 25), vidí že scénáře růstu se podle vlastních predikcí ČNB pohybují mezi 0 až 6 procenty. Ano export posílí, ale domácí poptávka splaskne. Výsledek? Při takové míře nejistoty (která je vcelku pochopitelná) je jakýkoliv odhad typu "přínos 65 miliard" jen rohlíkem na opíjení novinářů.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Filuta napsal(a):

ČNB mě připraví o 20 procent vkladu v bance a prodraží mi veškeré zboží, čímž jí děkuji.
Ono tady bylo trestuhodně "levno", tak to lidem bankéři ještě osladí.

Nebo je to snad záměr, jak donutit ČR přijmout euro?
Teze bankéřů s 300 tisícovými gážemi o tom, že lidé začnou víc utrácet, když jim znehodnotí měnu, je veskrze mylná.

Oni už nemají z čeho. Melou z posledního.
Bože, do čehos to duši dal!
13. 11. 2013 | 17:15

JC napsal(a):

Inflace za sebou táhne mzdy, Juch, radujte se bude z čeho splácet.
Kdyby tomu tak nebylo byla by průměrná mzda 5000 Brutto.
Zkuste mi to vyvrátit.
13. 11. 2013 | 17:17

aga napsal(a):

Nezdá se Vám to trochu nesmyslné, že v zemi, kde všechna moc vychází z lidu, nemusí nezávislá ČNB brát v úvahu názor veřejnosti na to, co dělá s jejími úsporami? Další ukázka toho, co to vlastně ta naše "demokracie" je, kdo a pro koho si ji vymyslel.
13. 11. 2013 | 17:18

JC napsal(a):

Filuta napsal(a):

Já jsem také tratil, ale jsem ještě odporně bohat:-))))
13. 11. 2013 | 17:19

JC napsal(a):

aga napsal(a):

Miláčku, pokud jsi četl správně tak inflace postihuje jen ty co něco mají ve strožoku. Ti co jsou v dluzích až po uši na tom vydělají takže zazpívej halelujah sociálním bankéřům.
13. 11. 2013 | 17:23

JC napsal(a):

"Teze bankéřů s 300 tisícovými gážemi o tom, že lidé začnou víc utrácet, když jim znehodnotí měnu, je veskrze mylná."

Mno já nevím, včera prý lid obecný vzal útokem Datart a za hodinu tam čuměli prodavači na prázdný regály.
13. 11. 2013 | 17:25

jiriskuhrovec napsal(a):

aga: nezávislé centrální banky shodou náhod mají ve většině slušných zemí, není to český výmysl a nesmyslné to není. Systém nicméně stojí a padá s prezidentem jmenujícím rozumné členy, čili demokratický prvek tu máte. Ale nevím jestli jsem Vás tím uklidnil :).

JC: S první půlkou souhlasím, druhé nerozumím - a tak ji ani nebudu zkoušet vyvracet. Inflace a mzdy nejsou propojeny snad jen v extrémně direktivní ekonomice, kde díky bohu nejsme.
13. 11. 2013 | 17:30

Baba Jaga napsal(a):

To: autor - k bodu 1
Nemohl byste, prosím, vysvětlit i mně, jakým způsobem se "smrsknou" Vaše vlastní dluhy? Opravdu jsem asi velmi nechápavá.
Když si jen pomyslím, kolik ČNB zaměstnává lidí a kolik financí už všelikým "posilováním" naší měny zcela beztrestně a bez náhrady probendila... Ale třeba se mýlím, už jsem se na její výsledky hodně dlouho nedívala. Pokud máte někdo konkrétní příklad chvályhodné činnosti této prakticky nekontrolovatelné instituce, napište ho sem, prosím. Ráda si svůj laický úsudek opravím.
13. 11. 2013 | 17:33

JC napsal(a):

jiriskuhrovec napsal(a):

"druhé nerozumím - a tak ji ani nebudu zkoušet vyvracet."

Čemu nerozumíte ? Vezměte si nárust cen za 24 let a porovnejte to s nárůstem mezd za stejné období. Pokud tam neuvidíte souvislost tak sorry.
13. 11. 2013 | 17:35

jiriskuhrovec napsal(a):

Baba jaga: Nejjednodušší je si představit, že děláte v Německu. Za stejný plat v eurech díky ČNB dostanete víc korun, čili dluh splatíte rychleji. I pokud v Německu neděláte, je ale princip stejný - relativně k benzínu, elektronice nebo banánům je váš dluh menší. Pokud pracujete v odvětví navázaném třeba na tyto komodity, stoupne vám celkem pravděpodobně mzda (resp. neklesne - ČNB bránila deflačním tlakům..), a budete splácet snáz.

JC: jak jsem psal, korelace cen a mezd je jasná. Zbytek argumentu pořád nechápu - proč zrovna 5000 Kč (nebo Kčs?), a ne třeba 250, nebo osm grošů?
13. 11. 2013 | 17:48

beránek náš napsal(a):

Duka se poměje zas dostane o něco víc, než mu "ukradli"
13. 11. 2013 | 17:54

JC napsal(a):

jiriskuhrovec

Mno protože těsně po plyšáku to bylo cca 5000,-, ale mohl jsem napsat míň to je fakt.
13. 11. 2013 | 17:58

z čeho ty dluhy poplatíte, géniové? napsal(a):

Ano, ti co si nezodpovědně půjčovali si teď, pokud je jejich IQ pod 80 bodů mnou spokojeně ruce.

V předvčerejších FAZ se nějaký profesůrek (z té nové protibruselské strany) pokoušel vysvětlit, jak ono to s tím eurem, tisknutím peněz (dnešní Börsenzeitung sděluje, že Draghi už zase leží celou vahou na virtuální tiskárně eur) a placením evropských deficitů německými spořílky vlastně je. Přitom drze poznamenal, že Německo je zemí produkující čisté přebytky.
To bych koneckonců také mohl tvrdit o ČR, když uvážím, kolik peněz je odsud ročně vyváděno.

Ve skutečnosti měl pan Skuhrovec postřehnout, když se těmi centrálními bankami tak zabývá, že se nacházíme uprostřed měnové války. Kterou spustili Hank Paulson, Ben Bernanke a Tim Geithner v roce 2008.
Euro ani koruna v té válce nemohou zvítězit, protože nejsou rezervními měnami. Není a nebude v nich obchodována ropa, o což se řada amerických prezidentů starostlivě zasazovala od vzniku eura a zlikvidovala kvůli tomu řadu světových tyranů.

Singer může tisknout jak rychle chce, Draghi bude tisknout rychleji a Bernanke ještě rychleji.
Blázni se radujou.
13. 11. 2013 | 18:13

Miláno z Děčína napsal(a):

Autorovi článku!
Tak co to píšete,když nejste ryba ani rak?Jste tedy pruhovanej a tím ukazujete,jak Vy čmáralové máte názorové přesvědčení?Prostě takové,že jak se vyspím,tak reaguji,že???
Snad se tedy nic nestane,když z toho co jste napsal se dá zareagovat i takto:
Jsem pevně přesvědčen,že první hodnocení tohoto kroku ČNB bude kladné,i přes to,že se ví o převládání názoru o nesprávnosti tohoto destrukčního kroku,který právě zaplatíme jen my tu dole-občané,kteří jsou chudí a tím budou ještě chudší!
Je to v období,kdy se vždycky více nakupovalo/před vánočními svátky/,nakupuje a snad se bude i příště nakupovat.Jenže?
Ty čmáralská hodnocení atd. budou kladena na to,že to byl krok velice správný!!!
Rovněž,jak sama ČNB ujišťuje,že to aspoň ten rok a půl podrží atd. tak se zatím zaplatí opět bez rozhodnutí občanů část "církevních restitucí",bude-li pozdějí rozhodnuto třeba jinak,tak už "něco" a hlavně "někdo" budou míti své jisté a za třetí,to samé spojeno s OKD,kdy zajisté stát proplatí "SOUKROMNÍKÚM" dnes nespecifikované částky a hlavně za co?Uhlí je přece státu,o pracovníky a o život v tomto regionu se přece měl starat kraj,vláda,parlament,senát a i prezident ČR,NÉÉÉ???
Nechť je "IHNED" začnou stíhat!!!
Ne politiky přechodné,ale silně protistátní činovníci do demisí!!!
13. 11. 2013 | 18:18

jiriskuhrovec napsal(a):

z čeho ty dluhy (atd.): jaký dluhy? Popisovaný závod v tištění samozřejmě nepopírám, dokonce bych si přisadil že ho začala už o pár let dříve People's Bank of China.
13. 11. 2013 | 18:22

zemedelec napsal(a):

Pane Skuhrovec.
Ono se to tak jeví,kdybych dělal za Eura a splácel v korunách.Pokud ale žiji v ČR,tak mě to pobere,prodražení zboží.Pokud nemusí vývozce zlevnit odběrateli,tak může vydělat,ale nevěřím tomu,že přidá na mzdy,abych mohl lépe splácet dluh.Tiskem koruny na udržení kurzu,zadělává ČNB na ještě větší inflaci.Dalo by se to tak říci,při celkovém objemu vývozu,ten propočet těm 65mld odpovídá teoreticky,prakticky to bude hodně méně.To by musely být všechno České firmy.
13. 11. 2013 | 18:22

neo napsal(a):

ano, důležitá věc, růst mezd a taky vyšší zaměstnanost.
13. 11. 2013 | 18:23

Už i Slováci se nám smějou napsal(a):

Češi na Slovensko ják do Vidně po revoluci, se svačinou a obchcávát stromy , na VC už tám Čech nemá .
http://aktualne.centrum.cz/finance/nakupy/clanek.phtml?id=795267
13. 11. 2013 | 18:27

Filuta napsal(a):

JC
Je zhruba měsíc před vánoci, takže majetnější lidé kupují k vánocům sobě nebo příbuzným elektroniku.
Datart vzali útokem taktéž ti, kterým televize dodělává a chtějí ušetřit.

Takže nakoupí zase jen lidé, kteří by nakoupili i bez zdražení.

Uvidíte po vánocích, jak budou lidi utrácet.
Když zdraží už tak drahé potraviny a všechno další zboží, včetně benzínu, budou nakupovat ještě méně nežli dosud.

My už jsme doma tak nas.... na naši stranu a vládu, že jsme se dohodli, že vánoce budeme ignorovat totálně, vyjma dětí.
Stejně si dáváme vzájemně jenom zbytečnosti a takhle máme po starostech.
Všichni ještě ušetříme.

Nas... , jó nas..., jak by řekl Kryl.
13. 11. 2013 | 18:35

Baba Jaga napsal(a):

To: autor
No, kalkulovat, že díky ČNB budou vyšší platy - možná jejich zaměstnanci a Vy, spousta podniků naopak možná zavře.
Je ta ČNB fakt státní moloch. K 31.12.2012 1396 zaměstnanců (mzdy bez odvodů 840 milionů, na vzdělání a benefity 79 milionů), ztráta z minulých období přes 120 miliard Kč, v roce 2012 i v roce 2011 ale zisky. No, ještě se za dlouhých zimních večerů jejími výročními zprávami pokochám, bankovní účetní fígle neznám.
Hm, Vaše vysvětlení, jak se osobní dluhy v porovnání k cenám zboží zdají menší - skutečně kouzelné. A všechny naše dlužníky na západ od našich hranic za dostatečně vysoký plat asi nezaměstnají.
Ještě snad k bodu 2. Pokud to vylepšení téměř na dva roky spočívá v tom, že za inflačně tiskněme ničím nekrýté peníze a směňuje je za jiné inflační měny (a v horším kurzu)... No, v tom roce 2012 ČNB zvýšila vklady v cizině, možná je letos pro změnu snížila.
Asi by byl skutečně výhodnější státní krach. Co se v tom případě stává s národními bankami a jejich guvernéry, pane znalče?
13. 11. 2013 | 18:35

krajan napsal(a):

Pan autor vychází z faktu, že sám je zadlužený až na půdu. Já osobně nedlužím nikomu ani vindru.
Pane Jírovče, vzdělaný ekonome, jak na tom vydělám, když ceny poletí nahoru a můj příjem bude reálně klesat?
13. 11. 2013 | 18:40

jiriskuhrovec napsal(a):

zemědělec: "ještě větší inflaci"? máme téměř nejnižší inflaci v historii ČR pokud vím.

Baba Jaga: až budete studovat ty výročky, nezapomeňte se podívat na příjmovou stranu. ČNB totiž není placená z vašich daní, tak vás ty miliardy nemusí tak trápit.., co se "inflačního" tisku peněz - viz má odpověď panu zemědělci.
Co se krachu týče - Polsku se třeba před dvaceti lety nejspíš vyplatil, ale vůbec nevím v čem by měl pomoci nám - deflace je monetární problém, tu nevyřeší, a nezaměstnanost či slabou poptávku tuplem ne.
13. 11. 2013 | 18:45

jiriskuhrovec napsal(a):

krajan: máte pravdu, nevyděláte. Ani jsem nic podobného netvrdil. Já opravdu ČNB netoužím hájit, nicméně jejich argument by asi byl, že i díky Vaší současné oběti se tu za pět let budeme mít líp, Vás nevyjímaje.
13. 11. 2013 | 18:48

Ondřej napsal(a):

jiriskuhrovec: S tím, že inflace a mzdy nejsou propojeny by jistě řada ekonomických teoretiků nesouhlasila, byť já samozřejmě ano. :-))

Hysterii kolem intervencí nechápu, Singer tím v posledních letech vyhrožoval několikrát, takže to jednou přijít muselo, už v zájmu jakési kredibility.

Na intervencích je super to, že třeba profesor ekonomie Václav Klaus konečně zjistil, že tady máme nějaký dvouprocentní inflační cíl, který je samozřejmě podle něj naprosto nesmyslný.

Jinak problémem inflačního cílování je rozlišování měnové inflace a inflace spotřebitelských cen. Ona ta měnová inflace je podle mě dosti pochybný ukazatel.
13. 11. 2013 | 19:04

Joe Ratata napsal(a):

ČNB vždy po několika měsících levně nakoupí eura, vykáže zisk a management si vyplatí tučné odměny. My, obyčejní zrukydohuby, to zaplatíme.
13. 11. 2013 | 19:45

Baba Jaga napsal(a):

To: autor
Tak to jste mě skutečně potěšil, že ty nastřádané miliardové ztráty ČNB nejsou z mých daní - dávám si tuto informaci k Vánocům. Ono ČNB snad nehospodaří se státními penězi a je to tedy snad soukromá banka, která hospodaří zcela nezávisle na státu?
A čím že je vlastně kryta naše měna? Nejspíše státním dluhem, že. Je to divný svět, kde se točí a půjčují imaginární finance. Příjmy ČNB si pro další radost prohlédnu až po Novém roce. letošní.
13. 11. 2013 | 20:04

jiriskuhrovec napsal(a):

Baba Jaga: ČNB státní peníze nepotřebuje, ona si tiskne vlastní :). Má tedy rozpočet oddělený od státního. Dříve to tak nebylo, a tak se tiskem peněz financovaly celé státní deficity - a vedlo to právě k inflaci a okrádání lidí. Proto vznikly nezávislé centrální banky, které si hospodaří tak trochu na vlastním písečku - což po hříchu neni těžké, vlastníte-li tiskárnu na peníze :). Proto má ČNB jiné cíle (než zisk jak naznačuje Joe výše - prémie něj se tam skutečně nevyplácí), především právě nízkou a stabilní inflaci.
13. 11. 2013 | 20:18

rosclays napsal(a):

autor:
A co třeba tohle?

Helena Horská - hlavní ekonomka Raiffeisenbank
"A že potraviny nezdraží? Vždyť nemalá část potravin se do Česka dováží a letošní bramborová úroda není nic moc... Oslabení koruny a předhozená šance maloobchodníkům si přilepšit na maržích otevře cestu ke zdražení potravin."

Jan Veleba - prezident Agrární komory
"Přes potraviny se to dotkne všech obyvatel České republiky," uvedl prezident Agrární komory Jan Veleba. Ten upozornil, že z dovozu pochází například více než polovina tuzemské spotřeby vepřového masa, takřka 50 procent sýrů, zhruba pětina drůbežího masa a brambor."

"Zdraží to i krmiva, protože se neobejdeme u krmných směsí pro hospodářská zvířata bez sóji," poznamenal s tím, že očekává nárůst cen také u průmyslových hnojiv. Nárůst cen vstupů podle Veleby oslabí ekonomiku celého zemědělského odvětví."
13. 11. 2013 | 20:25

jiriskuhrovec napsal(a):

rosclays: že podraží zahraniční potraviny? ano. že si na to stěžuje prezident agrární komory (kterýmu tim slábne konkurence, kterýžto efekt stopro přebije zdražení některých vstupů)? nechápu.

jezte český prasata, sýr z madety a jabka z litoměřic, zdražení se vás nedotkne.
13. 11. 2013 | 20:31

Yosif K napsal(a):

Jiri Skuhrovec má bohužel pravdu.

Snižování kursu má přikrmit inflaci (na 2% ročně? cca).
1) Inflace uežere z majetku lidí co mají úspory v Kč.
2) Proletoši většinou nemají žádný úspory, a pokud pracují ve fabrice orientované na export (Skoda Auto), mají jistější práci (na úkor znehodnocení úspro lidí co úspory mají).
3) Proletoši ve firmách které vyrábí pro domácí spotřebu na tom mohou být lépe - bude se prodávat méně zboží uz dovozu.
4) Proletoši ve firmách které distribuují dovážené zboží (například rozinky nebo dealer Fiatů nebo Dacií) na tom budou naopak hůře - možná bude méně práce.

Takže proletoš bez úspor pracující v průmyslu nemusí být tak škodný jako proletoš pracující ve firmě živící se dovozem a jako šetřílek který má velké korunové úspory.

Skuhrovec má opravdu i v tom že positivní výsledek toho všeho je velmi nejistý. Budou lidé jezdit méně autem na dovozový benzin aby si mohli koupit více českých jogurtů a chleba?
13. 11. 2013 | 20:36

Yosif K napsal(a):

jiriskuhrovec napsal(a):
rosclays: že podraží zahraniční potraviny? ano. že si na to stěžuje prezident agrární komory (kterýmu tim slábne konkurence, kterýžto efekt stopro přebije zdražení některých vstupů)? nechápu.

jezte český prasata, sýr z madety a jabka z litoměřic, zdražení se vás nedotkne.
13. 11. 2013 | 20:31
No ceny v obchodech nejsou úplně neelastické. Když se zdraží německé jogurty, Olma může o něco zdražit taky.... Kč klesla o 1,5Kč za euro, to jest cca 5-6%, potraviny z dovozu zdražit musí, potraviny domácí zdražit o něco mohou..... nakonec singer říká že chtějí přikrmit inflaci (zaplašit deflaci, haha....)
13. 11. 2013 | 20:42

z čeho ty hypotéky .... napsal(a):

jiriskuhrovec
Vy jste juchal, já ne. Tak asi nějaký dluhy máte.
Já se příkladmo bojím, aby dítě svůj vídeňský byt dosplácelo, má na to eště půl roku. I když dělá u solidní firmy.
V Evropě s bankama jeden nikdy neví.

People's Bank už jde do sebe, včetně Ústředního výboru, kterej prohlásil, že to s tim kapitalismem bude jako dovopravdy.
Takže zřejmě místo tištění zaberou Hokkaido, maj japonskou školu.
Kapitalismus, když se dusí ve svých hranicích nakonec sahá k teritoriální expanzi, známá věc.

Zatím jen sestaví Národní bezpečnostní radu podle vzoru USA, aby identifikovala, kde ležej jejich životní zájmy.
Letadlovou loď už maj. Kdyby bylo potřeba, tak jim Rusove eště nějakou prodaj.

Ty se taky vyklubali. Všechny židy vyhnali a teď se sami dali na kšeft.
Mimochodem, poslední afghánskej žid, o kterym Reuter svědomitě hlásí, že právě zkrachoval s prodejem kebabů a ani šofar už mu netroubí má ruský jméno, Semjonov nebo takňák.
A to říkaj, že tam byla židovská komunita 2000 let. Někdy i Reuters pustě práší, jejich ekonomický zpravodajství bylo odhalený jako padělaný a navíc diferencovaný a různě časovaný podle zákazníka.

ECB v 17:00 nechala svého hlavního ekonoma Petera Praeta prohlásit, že nestíhá své inflační cíle a že "všechny finančněpolitické opce leží na stole", což je lingo, kterého kdysi, za unipolárního uspořádání světový policajt používával, když se chystal někoho bombardovat.
Singer to má marný.

Bank of England se chystá v případě dosažení kvóty nezaměstnanosti (stále stoupá) 7,8% zvýšit úrokovou sazbu.
Investoři se přiklánějí k libře.
Singer žádnou vazbu na nezaměstnanost nezná (odhadem 15 až 20% skutečně, pokud vynecháme černou ekonomiku) a spekulanti se možná koruně vyhnou.
Češi už možná konečně taky.

Podle projevu předsedy Bundesbanky na nedělním sjezdu šéfů hlavních spořitelen německojazyčné oblasti (u nás ještě stále zastoupených jednou jejich akciovou dcerou, druhou převzal Sberbank) máme všichni očekávat, že o úspory přijdeme a budeme potenku skákat.
Pokud Jens Weidman řekne, že expanzivní peněžní politika EU je ospravedlněná okolnostmi, začal bych se bát.
A chodit do Sberbanku a držet si účet v renminbi. Lidová měna je totiž od roku 2011 směnitelná za zlato.
13. 11. 2013 | 20:49

Filuta napsal(a):

Jiří Skuhrovec

Je nesmysl, že zdraží jen zboží z dovozu, plíživě se zdražuje neustále.
Má-li znatelně podražit i benzín (ten je rovněž z dovozu, vlastní naftová pole zatím nemáme), zdraží nutné i domácí potraviny a veškeré zdejší výrobky.

Podle vás vydělají zaměstnanci na zvýšení mezd, podle mě je to blbost.
Jak můžou vydělat, když se jejich kupní síla brutálním zdražením všeho sníží?
Naopak, ještě prodělají kalhoty, protože většina žádné zvýšení mezd očekávat nemůže, platy soustavně klesají až na hranici neúnosnosti (srovnáme-li ceny zboží s výší našich platů u nás a v zahraničí, zjistíme, že se jim vyrovnáme v drahotě, leč naše platy jsou stěží čtvrtinové (a to je ještě optimistický odhad). Naše minimální mzdy jsou třetinou mzdy průměrné, na západ od nás činí polovinu průměrné mzdy.
Vezmu-li v úvahu nejhůře placené profese u nás - česká prodavačka bere cca od 8,5 tis. do 12 tis.hrubého, německá prodavačka bere 40 tis. hrubého (v přepočtu na koruny).
13. 11. 2013 | 20:49

jsem kkt napsal(a):

na makroekonomické následky si počkám, ale pro mě osobně:
- ač má firma, ve které pracuji, veškeré příjmy v eurech, už nám oznámily, že na mzdě nám rozhodně nepřidají = díky zdražení jsem na tom hůře
- úspory mám velmi malé, dluhy žádné = jsem na tom hůře
- k vánocům jsem si chtěl nakoupit elektroniku, ale na základě intervence jsme se rozhodl, že ne, a ještě rok/rok a půl vydržím se starou = jsem na tom hůře

rozhodnutí ČNB tak hodnotím negativně, problém ekonomiky ČR je institucionálního rázu (neefektivní eurofondy, korupce, exekutoři) a špatně nastavených daní, nikoli v měně
13. 11. 2013 | 20:50

rosclays napsal(a):

Yosif K:
Jasně, zásadně české výrobky, např. typicky české HAMÉ...

"Krok ČNB vnímá negativně generální ředitel největších tuzemských konzerváren Hamé. "Všichni podnikatelé deklarují, že potřebují hlavně stabilitu, a pak přijde takové rozhodnutí," poznamenal. Pro Hamé to podle něj bude znamenat zdražení vstupů. "Negativně to dopadne hlavně na domácí spotřebu, kterou nyní potřebujeme naopak posílit. Celkový efekt nepřispívá ke stabilitě, není nyní potřeba a neprojeví se ve výsledku pozitivně," dodal."
13. 11. 2013 | 20:53

aga napsal(a):

skuhrovec

A odkud to víte, že jsou ty banky nezávislé? Zvonku to vypadá, že je to jeden nadnárodní kartel, který má za úkol jednotlivé národy vysávat a ničit. Většina "slušných zemí" už je tou plísní dávno napadena.
13. 11. 2013 | 20:56

aga napsal(a):

PS

Kam šlápla noha "demokratického osvoboditele" tak první co udělala bylo podřízení národních bank tomuto "nezávislému" parazitovi.
13. 11. 2013 | 20:57

neo napsal(a):

filuta:

fascinující věta : Platy soustavně klesají.....

co si představujete pod pojmem soustavně?
co si představujete pod pojmem klesají?
13. 11. 2013 | 21:04

Baba Jaga napsal(a):

To: autor
Nu, možná jsem ani nemusela vědět, že si už stát ani své vlastní penízky netiskne. Přemýšlet o tom budu jindy.
Kdo vlastně určí, koho náš prezident jmenuje guvernérem ČNB? Abych fakt neumřela úplně blbá a nepoučená. Díky za předešlá poučení.
13. 11. 2013 | 21:10

aga napsal(a):

Baba Jaga

No co se divíte, jste ve slušný, demokratický zemi, v té nemá demos do toho nejdůležitějšího co kecat...
13. 11. 2013 | 21:17

Filuta napsal(a):

Neo
Soustavně, znamená soustavně, tedy furt pryč.

A klesají, protože neznám (vyjma samozřejmě génia vašeho ražení) nikoho, komu by v poslední době plat zdvihli.
Pokud neklesají, je to vykoupeno snížením počtu zaměstnanců, přičemž na ty stávající se bez zvýšení platu navalí práce těch propuštěných.

Tomu říkám raný feudalismus.
Je mi vcelku u prde.., že na tomhle počinu NB vydělá těch pár exportérů. Jejich zaměstnanci z toho stejně budou mít houby.
13. 11. 2013 | 21:25

komunista z Lehman Brothers napsal(a):

JC napsal(a):
Inflace za sebou táhne mzdy, Juch, radujte se bude z čeho splácet.
Kdyby tomu tak nebylo byla by průměrná mzda 5000 Brutto.
Zkuste mi to vyvrátit.
13. 11. 2013 | 17:17
---------
Synku, vy za sebou asi ještě stále táhnete kačera, jinak si vaše výroky nedovedu vysvětlit.

Růst mezd /respektive koupěschopné poptávky/ není spojen čistě příčino-důsledkovým vztahem s inflací, a už vůbec jí není vyvoláván /vytvářen/, růst mezd je reakcí na spoustu různých faktorů a vlivů a právě on může vyvolat inflaci, radování opravdu zde není na místě, extrémní příklad viz tkzv. Výmarská republika.
A je třeba umět odlišit od sebe např. exportní ekonomiku a ekonomiku lokální, regionální.

Inflace může být klidně vyvolána i revalvací - zvýšením spotřeby importů, včetně kapitálových toků nezbožního charakteru, s doprovodným poklesem mezd domácích výrobců - neexportérů, s propouštěním.... vůbec je třeba vždy , když se uvádí výše mezd - uvést i zaměstnanost, klidně mohu mít vysoké mzdy , ale i vysokou nezaměstnanost, bohužel se do tkzv. průměrné mzdy nezapočítávají nezaměstnaní a nulové či záporné mzdy, to je škoda - ale vy byste to, synku, stejně nepobra, tím se nezatěžujte.
------------------------------------------------------------------------------
Všimněte si, že krok ČNB kvitují ti " silní" , slabí totiž nemají takový hlas.

Skuhrovec
Vy dlužíte v eurech či splácený statek hodláte prodat za eura ?
Protože jinak tomu juchání nerozumím, leda by Vám zvedli mzdu či Vy si vydělal vyšší příjem. Proč by to měli dělat, či jak toho hodláte dosáhnout ?
13. 11. 2013 | 21:33

neo napsal(a):

Filuta:

to, že nikoho neznáte zrovna vy, neznamená, že tomu tak není.
Soustavně, tedy furt pryč od kdy??

tady je něco jiného než tvrdíte:
http://www.finance.cz/makrodata-eu/trh-prace/statistiky/mzda/
13. 11. 2013 | 21:34

strýc virus HxNx napsal(a):

bože, ten neo je ještě organičtější než jsem si myslel
on potřebuje vysvětlovat základní pojmy. podepíše se ještě vůbec?
13. 11. 2013 | 21:36

Filuta napsal(a):

Neo
Znám.
Samozřejmě vás. Takového génia nemohou neocenit.
Jen naprostý ..... může skákat radostí nad inflací.
13. 11. 2013 | 21:37

neo napsal(a):

strýc virus:

jistě. pokud jsou lživé, je nutné pochopit co si pod takovými pojmy dotyčný představuje.
13. 11. 2013 | 21:40

jiriskuhrovec napsal(a):

Baba jaga: guvernéra volí prezident.

Ostatním milovníkům českého politického systému a měnových intervencí už dnes asi neodpovím, snad jen jedinou poznámku: Nikdo vás tu nejspíš neokrádá a okrádat nechce. Krok ČNB je nepochybně kontroverzní a možná že i chybný. To ale neznamená že jde o vládní konspiraci nebo čórku. Nikdo tu na vás nevydělá miliardy, ČNB pouze zkouší léčit deflaci trochu drsnějšími prostředky - což bude mít negativní dopady. Otázka na kterou nejspíš nikdy nedostaneme jistou odpověď zní: měla by nečinnost ČNB dopady ještě horší?
13. 11. 2013 | 21:41

neo napsal(a):

Filuta:

měníte téma. O inflaci není řeč. Tvrdil jste, že soustavně klesají platy. Já vám dokázal, že lžete, protože neklesají a už vůbec ne soustavně.

Jinak nad inflací se neraduji, nad zvyšováním mzdy ano.
13. 11. 2013 | 21:42

Filuta napsal(a):

Haló, přihlaste se někdo, komu nedávno zvýšili plat.
A nehlaste se všici.
13. 11. 2013 | 21:51

šašek z Jihlavy napsal(a):

ago,
budete muset zapnout všechny mozkové závity a vymyslet, jak ztohoven. Nebo se vám stýská po normalizačních poměrech (o stalinistickém teroru ani nemluvě).
Musí existovat nějaká třetí cesta, kterou ale zatím nikdo nenastínil. Já bych si nepřál nic jiného, než všeobecný blahobyt a spravedlnost pro všechny. Ale to by šlo zařídit jen s vyloučením druhu homo sapiens. Smiřte se s faktem, že jsme šelmy a kolem nás džungle. Pravda, dosti kultivovaná, rafinovaná, sofistikovaná, a pro prudce inteligentní cyniky bez soucitu s těmi méně vybavenými úspěšně soutěžit, snad i dosti zábavná.
Jen mi vrtá hlavou, proč se kdekdo odvolává na Krista a jeho učení. Kdyby dnes žil mezi námi, byl by asi mezi bezdomovci (možná že je).
Babiš měl předvolební heslo "aby tu chtěly žít naše děti." Už jste se jich zeptal? Ty naše postupně odcházejí do přijatelnějších poměrů, alespoň odsial to tak vyzerá. Mne to mrzí, ale nic s tím nenadělám. Hordubal si za velkých obětí v cizině finančně polepšil, ale nakonec o vše přišel, raději zůstanu u Kristova učení. Ale nemám vám za zlé, že volíte tento tón, i váš hlas je třeba slyšet a přemýšlet o tom.
13. 11. 2013 | 21:53

neo napsal(a):

Filuta:

každý rok, samozřejmě dle výsledků.

koukám, že čísla ignorujete. Chápu. Těžko se smiřujete s tím, že nemáte pravdu.
13. 11. 2013 | 21:55

Filuta napsal(a):

Reálné mzdy v Česku klesají. Která profese si nejvíce pohoršila a naopak?
Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 348 korun na 24.514 Kč, což představuje nárůst o 1,4 procenta. Inflace ale růsty smazává. Najdou se ale odvětví, kde mzdy meziročně rostou. Polepšili si například provozovatelé kempů nebo informatici

http://byznys.ihned.cz/c1-58901530-mzydy-v-cr
Za své platy si koupíme stále méně! Podívejte se, jak mzdy klesají
Jak se dostat ke svým penězům?
Během prvního čtvrtletí 2013 klesla průměrná hrubá měsíční mzda v porovnání s loňským rokem o 85 korun na 24 061 (-0,4 procenta). Po započtení vlivu zvyšování spotřebitelských cen činí propad dokonce 2,2 procent, informoval ve středu Český statistický úřad (ČSÚ).

Nutno navíc připomenout, že většina lidí na průměrný plat nedosáhne, medián (hodnota uprostřed mzdového rozdělení) proto činil ještě o čtyři tisíce méně, tedy 20 051 korun.

„Aktuální propad průměrné mzdy lze jednoduše vysvětlit tak, že finanční prostředky, které byly nadstandardně vyplaceny na závěr loňského roku, na začátku tohoto roku schází,“ vysvětluje situaci Dalibor Holý z Odboru statistiky trhu práce a rovných příležitostí ČSÚ.

http://mediafax.nova.cz/clanek/ekonomika/platy-cechu-stale-klesaji-podivejte-se-kde-nejvice.html
13. 11. 2013 | 22:02

neo napsal(a):

Filuta:

takže to je to vaše " soustavně klesají", tak to jo :)

mimochodem, vaše předchozí otázka neměla znít, komu se zvedl plat, ale komu klesl plat.
13. 11. 2013 | 22:07

Filuta napsal(a):

Šašku
Po bolševikovi se vám nemusí stýskat, je s vámi.

Co myslíte, že je chystaná Směrnice "pro rovnoprávné zacházení" než obyčejná cenzura a likvidace svobody slova. Ten zákon s sebou nese i kriminalizaci lidí zastávajících odlišný názor např. na menšiny.
Dobře si to přečtěte, protože jestli tohle projde, bude to konec i té pofiderní demokracie v celé EU.
13. 11. 2013 | 22:08

Filuta napsal(a):

Neouši,
jak vy to děláte, že jste tak chytrej?
13. 11. 2013 | 22:10

neo napsal(a):

Filutouši:

studium, praxe... zkuste to taky.
13. 11. 2013 | 22:12

Baba Jaga napsal(a):

To: autor 21:41
Máte pravdu, je to: co by, kdyby...
Ono se letos zákon o ČNB pravda opět novelizoval - např.:
§ 2a (1) Česká národní banka je součástí Evropského systému centrálních bank podle Smlouvy o fungování Evropské unie 20) a podle Protokolu o statutu Evropského systému centrálních bank a Evropské centrální banky (dále jen „Statut“)21) a podílí se na plnění cílů a úkolů Evropského systému centrálních bank.
§ 9 (1) Česká národní banka, bankovní rada ani žádný člen bankovní rady nesmějí při výkonu pravomocí a plnění úkolů a povinností svěřených jim Smlouvou o Evropské unii, Smlouvou o fungování Evropské unie a Statutem a při výkonu dalších činností vyžadovat ani přijímat pokyny od prezidenta republiky, Parlamentu, vlády a jiných orgánů České republiky, dále od orgánů, institucí nebo jiných subjektů Evropské unie, od vlád členských států Evropské unie nebo od jakéhokoli jiného subjektu 23).
Jó, kdybych se lépe učila, mohla jsem být i guvernérkou ČNB. Nebo vlastně guvernérem. Jak já bych uměla být nezávislá... Vy ostatní ne? Ještě musím pohledat, zda je tam i něco o osobní odpovědnosti členů bankovní rady.
13. 11. 2013 | 22:20

komunista z Lehman Brothers napsal(a):

jiriskuhrovec napsal(a):
Baba jaga: guvernéra volí prezident.

Ostatním milovníkům českého politického systému a měnových intervencí už dnes asi neodpovím, snad jen jedinou poznámku: Nikdo vás tu nejspíš neokrádá a okrádat nechce. Krok ČNB je nepochybně kontroverzní a možná že i chybný. To ale neznamená že jde o vládní konspiraci nebo čórku.
-------
Nejspíš ne, ale možná že ano.
Mají přicházet doplatky dotací do zemědělství- aty jsou v eurech. A dotace nad 300 t. euro mají být sníženy o 4 %. 5 -6 % to luxusně dorovná.

Věci se nikdy nedějí jen tak, a v Kraďákově /ale i jinde/ je dosti pravděpodobné, že se nedějí kvůli blahu všech. To je dost naivní představa.
13. 11. 2013 | 22:22

Jemnický napsal(a):

Za zlehčování měny a křtění vína vodou byly v dobách středověkých hrdelní tresty. No ale dnes, v dobách legalizované zlodějiny .... Pokrok se nedá zastavit.
13. 11. 2013 | 22:37

Filuta napsal(a):

Podle Neouše platy neklesají, ale zvedají se.
Ekonomický génius se nezapře.

Kupní síla Čechů klesá. Víc peněz už mají i Slováci

Praha - Kupní síla obyvatel České republiky klesá. Průměrný obyvatel Česka tak má letos k dispozici o zhruba 43 procent méně peněz než průměrný obyvatel Evropy. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Incoma GfK.

"Zatímco do roku 2011 se úroveň kupní síly obyvatel ČR každým rokem mírně navyšovala, tak následující roky je možné pozorovat trend opačný," uvádí za autory průzkumu Šimon Dvorský.

V porovnání s celoevropským průměrem jsou průměrné příjmy letos dokonce nižší, než tomu bylo v roce 2010.

Česká republika se nyní nachází na 24. místě z celkového počtu 42 zemí, kde se úroveň kupní síly sleduje. Úroveň kupní síly je sledována srovnatelnou metodikou.

Češi jsou na tom nicméně stále o něco lépe než Polsko a Maďarsko, ovšem Slovensko v posledních letech svou ztrátu na Česko dokázalo smazat.

Úroveň kupní síly na obyvatele v Evropě
(index - % evropského průměru)
Pořadí zemí 2013 Index 2013 Index 2010
1. Lichtenštejnsko 456,5 410,3
2. Švýcarsko 282 227,1
3. Norsko 246 209,3
4. Lucembursko 218,6 229,2
5. Švédsko 167,9 143,6
... ... ...
23. Slovensko 58 56,4
24. Česká republika 56,8 57,7
25. Litva 53,1 39,6
Zdroj: GfK

http://aktualne.centrum.cz/finance/nakupy/clanek.phtml?id=795267#utm_source=centrumHP&utm_medium=dynamicleadbox&utm_campaign=A&utm_term=position-21
13. 11. 2013 | 22:41

T.Paine napsal(a):

Aspoň někdo od fochu v té záplavě.

Bilanci ČNB a samotným občanům by více prospělo, akumulování vzácných kovů za Kč. Zlato, stříbro, platinum a palladium. Nebude první, ani poslední centrální bankou, které to dělaly a dělají. Začátek kompenzace občanům za geniální investiční prodej zlatých rezerv na cenovém dnu na konci 90. let.

Jistě, z dluhopisů v eurech a dolarech plynou jakási nízká procenta. Nicméně, u samotné hodnoty těchto dluhopisů hrozí counterparty risk.

Velice nízký úrok (z historického a hospodářského hlediska úsměvně nizoučký) z těchto dluhopisů může reálně být mizivé procento "zisku" ve srovnání se ztrátami z hodnoty dluhopisů samotných.

Platí to, jak u korporátních dluhopisů, tak u dluhopisů státních. Státní (polo)bankroty se opakují v cyklických intervalech a relativně často. U některých zemí i vícekrát během jednoho lidského života. I neekonom si to díky internetu může ověřit sám.
13. 11. 2013 | 23:50

T.Paine napsal(a):

Budoucí ministři a poslanci by měli vytvořit motivační daňové prostředí, zejména pro domácí subjekty, s cílem výrazně snížit extrémně zápornou bilanci výnosů v běžném účtu (bread and butter ekonomiky) platební bilance. Zejména ohledně dividend a reinvestice zisků.

Bilance výnosů:
Mínus 138 175,6 miliónů Kč - 1. pololetí 2013
Mínus 170 228,2 miliónů Kč - 7/2012 – 12/2012
Mínus 118 435,1 miliónů Kč - 1/2012 – 6/2012

Bilance výnosů – příjmy a jiné kompenzace tuzemcům ze zaměstnání v zahraničí a cizozemcům ze zaměstnání v naší zemi, příjmy a výdaje související se zahraničními investicemi (zejm. úrok, dividenda a reinvestované zisky).

http://cs.wikipedia.org/wiki/Platebn%C3%AD_bilance

http://www.cnb.cz/cs/statistika/platebni_bilance_stat/publikace_pb/bopecb.htm
http://www.cnb.cz/cs/statistika/platebni_bilance_stat/platebni_bilance_q/index.html
13. 11. 2013 | 23:57

Da.Rock napsal(a):

Naše banka tiskne peníze a radostně za ně nakupuje eura, která předtím stejně radostně nechala natisknout ECB. Nakonec mají všichni ve sklepě hromady nekrytých peněz a poplácávají se po ramenou jak na tom všichni vydělali.
To je jakobych sousedovi slíbil, že mu poryju zahradu. A on mi za to slíbil, že mi opraví auto. A oba jsme to šli zapít, jaký jsme udělali dobrý byznys, i když moje auto bude ještě další rok stát na špalkách a jeho zahrada bude dál připomínat boubínský prales. A tak funguje globální ekonomika - celá stojí jen na slibech a očekáváních.
14. 11. 2013 | 00:08

zemedelec napsal(a):

Dobré ráno všem.
Zapomněl nám pan Skuhrovec popsat,kolik stát vydělá na mandaturních výdajích,poklesem hodnoty měny.Už čekám jak bude pan Krása nadšený,zatím má jiné starosti,že ho prý urazil Zeman,co důchodci,dostanou přidáno 45kč a 450 jim veme inflace.
14. 11. 2013 | 06:53

Maximus napsal(a):

Da.Rock

Jen technická. Peníze se dnes vlastně ani netisknou, jen menší část. Většina se vydatluje na klávesnicích bankovních serverů. Proro to jsou "fiat" peníze. To jen pro pořádek. S tím datlováním a množením financí je to o trochu složitější a peníze nelze "tisknout" či množit na serverech bank do nekonečna, jejich množství musí být v souladu s reálnou ekonomikou, nakonec peníze jsou jen prostředek směny mezi obchodními subjekty a mají tu moc, že reálně stimulují chování všech zůčastněných v ekonomickém procesu, který má navíc rozložené parametry v čase. Jde s nimi kouzlit, ale rozhodující je skutečná práce a činnost, která vytváří hodnoty pro potřeby lidí.
Jen někteří lidé od peněz si myslí něco jiného.... ale jjsou jen v podstatě předraženými parazity na těch, co skutečně pracují a je to za nimi vidět.
Hezký den.
14. 11. 2013 | 07:08

aga napsal(a):

šašek

Kdybyste vymyslel funkční třetí cestu, tak vám banky a jejich pohůnci zpřerážej nohy, abyste po ní nemohl jít. Což bylo dokázáno v případě pokusů různých skupin o alternativní měny či výměnný obchod.

A pokud pan Skuhrovec tvrdí, že banky to s námi myslí dobře a nechtějí nás okrádat, jen se prostě jejich experti - jako už po tolikáté - trošíčku spletli - tak - vzhledem k tomu, že nemám důvod pochybovat o jeho inteligenci - musím pochybovat o jeho úmyslech a charakteru.
14. 11. 2013 | 07:35

dedek napsal(a):

jiriskuhrovec napsal(a):
rosclays: že podraží zahraniční potraviny? ano. že si na to stěžuje prezident agrární komory (kterýmu tim slábne konkurence, kterýžto efekt stopro přebije zdražení některých vstupů)? nechápu.

jezte český prasata, sýr z madety a jabka z litoměřic, zdražení se vás nedotkne.


Pane Skuhrovče, nevím, kde to žijete. Jak máme jíst česká prasata, když jsou chovy zdecimovány a maso se více jak z 50% dováží? Tosamé je chov krav. Kde vzít mléko na sýry a kde je vyrobit, když mlékárny jsou zavřené? Podívejte se co všechno se dováží!!! Zelenina ovoce prostě vše, v čem jsme byli soběstační!! A co české výrobky? Ty se nezdraží, když se sýri (údajně české) vyrábějí v Polsku a zelenina (mochovská, znojemské okurky a pod) v Rakousku? Čokolády také v cizině, byť i v tom jsme byli soběstační. Je vidět, že sice o bankách toho víte hodně ale o životě nemáte naprosto přehled. Oni Vám podobní experti se stotisícovími platy prostě běžné problémy vnímají poněkud jinak že?
14. 11. 2013 | 07:40

dedek napsal(a):

neo napsal(a):
Filutouši:

studium, praxe... zkuste to taky.

Neo, tohle je nejlepší fór, co jsem o vás a od vás v poslední době slyšel ale tady nejde o fóry asi jste si spletl diskusi.
14. 11. 2013 | 07:55

Kleofáš napsal(a):

to Baba Jaga:

koukám, že Vy taky matko pálíte za funkcí v radě ČNB. Tak to jsme dva! Já už to vidím, dvě stě kolíků měsíčně, naprosto žádná práce, sem tam zasedání rady, co se z něj udělá zápis, rozumí se samo sebou, že ho udělá asistenka ( ta jen vymění datum), na zasedání chlebíčky, minerální voda bez bublin, Singer zajistí kvalitní víno..., přednášky, články. Je však potřeba být správně nezávislá. A naprosté nezbytjně mít dobré kamarády, kteří semo támo spekulují na měnových trzích. takže třeba callnete do Londýna - "od středy devalvujeme" no a Kellneří, Dospivové, Bakalové a jiní už mají nakoupíno....ejch, to byl život!!
14. 11. 2013 | 08:23

JC napsal(a):

komunista z Lehman Brothers napsal(a):

"Růst mezd /respektive koupěschopné poptávky/ není spojen čistě příčino-důsledkovým vztahem s inflací, a už vůbec jí není vyvoláván /vytvářen/, růst mezd je reakcí na spoustu různých faktorů a vlivů a právě on může vyvolat inflaci,"

Může být i tak ovšem častěji to bývá právě naopak.

"radování opravdu zde není na místě, extrémní příklad viz tkzv. Výmarská republika."

To jako, že hyperinflace ve "Výmaru" po válce byla způsobena tím, že si dojčlandi jen tak pro radost zvedli 100x platy ?
Mno tak jo maloměštáku.
14. 11. 2013 | 08:47

martin_ka napsal(a):

já myslím, že to jsou takové statistické kecy - teoreticky (a v dlouhodobém měřítku) se tyto zásahy a vlivy projeví...reálně to dnes nepocítí vůbec nikdo
14. 11. 2013 | 08:53

neo napsal(a):

dedek:

to není fór dedku, to je holý fakt.
Takže diskusi jsem si nespletl.

mimochodem, když výše píšete, že se z 50% maso dováží, tak to by taky mělo znamenat, že se 50% nedováží a pak je vaše otázka, kde máte vzít české maso dost nepochopitelná, protože si na ni sám odpovídáte tím, že tu máte 50% českého masa, takže ho máte kde vzít.

Inflace moc spotřebitelů nepotěší, ale to opatření má i svá pozitiva a ta u některých převažují. Vyšší mzdy, vyšší zaměstnanost, levnější domácí potraviny, lepší konkurenceschopnost domácí produkce... vyberte si.
14. 11. 2013 | 08:54

Filip napsal(a):

V ČNB by se měli věnovat psaní pohádek, např. " Jak Hatlapatla to zpatlal ".
14. 11. 2013 | 09:01

neo napsal(a):

Filutouš:

ne podle mě, ale podle dostupných reálných statistických dat.
14. 11. 2013 | 09:04

Baba Jaga napsal(a):

To: Kleofáš 8:23
Asi se v radě ČNB nepotkáme - první na řadě je přece pan Rusnok a za ním jistě i další. Ale Vy jste možná Praze blíže a máte větší šanci.
14. 11. 2013 | 09:04

Sch napsal(a):

Jedenadvacáté století v Evropě je ve znamení diskuzí, jaký konec čeká Evropu (svět) při jejím permanentním zadlužování. Mluví se o síle "přírody", která sama zreguluje počet lidí na této planetě, přes války až po hladomor. Nad všemi fantastickými vizemi nakonec zvítězí pragmatické a pacifistické řešení. Bez ohledu na ideologii a antikomunistické výboje může scénář kopírovat rok 1953. Vzhledem k jiným poměrům (slabšímu státu) není pochopitelně žádoucí šoková metoda.

Zdá se, že v tomto ohledu se začíná již něco dít.
Aktuální intervence ČNB je ve skutečnosti malá měnová reforma. Pokud hypoteticky ekonomika poroste a rotačky ČNB poběží průběžně jak centrální banka avizuje (modla 27Kč/eur) tak bude cíl těch co řídí český Matrix naplněn. Plíživá měnová reforma může ve finále stát fiskálně mnohem blíž reformě z padesátého třetího, než si dovedeme představit.
14. 11. 2013 | 09:30

martin_ka napsal(a):

a neo zase žvaní a žvaní a žvaní....:-)
14. 11. 2013 | 10:02

jozka napsal(a):

martin_ka:

A pritom vse je tak skvele
http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/podnikani/clanek.phtml?id=795330

uz mne ani neprekvapuje, ze to "analytiky" prekvapuje.
14. 11. 2013 | 10:04

VP napsal(a):

Dopady na ekonomiku bude jistě zajímavé sledovat. Úvahy mnohých diskutujících a částečně autora kopírují standardní učebnicové transmise či odhady empirických modelů (mimo jiné modelu ČNB). Efekty takových změn (depreciace měny) ale samozřejmě nejsou nezávislé na konkrétním stavu ekonomiky. Proto jsou např. současné makroekonomické modely zcela nevhodné pro simulaci šoků jakéhokoliv charakteru, když je reálná ekonomika zcela jasně vychýlená mimo rovnováhu, kterou tyto simulace považují za výchozí bod. Vždyť nikdo ani neví, jak by bylo potřeba takový model "přenastavit", aby korespondoval se současným stavem ekonomiky. To se prostě empiricky dnes ještě neumí.
Konkrétně na základě dnes publikovaných dat víme, že ekonomika ve 3. čtvrtletí opět klesla (konjunkturální komenáře převážné většiny analytických trotlů z předchozího čtvrtletí o vystoupení z recese se jaksi nepotvrdily) a teď byl do toho přidán relativně silný inlfační impuls. Nevím, nevím, mně ty efekty vycházejí hodně negativně.
Jen nevím, že po té co konečně padla vládla ekonomickým blbů, musí začít vyvíjet činnost tento spolek ekonomických analfabetů (a ano, myslím tím každého jednotlivého člena bankovní rady).
14. 11. 2013 | 10:04

Filuta napsal(a):

Neoušku,


jen blbě žvaníte.
Zkopíroval jsem vám fakta. Máte to tam černé na bílém (z HN), že platy KLESAJÍ
přímo v titulku.
Hlavně že máte zase "pravdu".
Jestli podobní inteligenti řídí NB, tak potěš koště.
14. 11. 2013 | 10:13

resl napsal(a):

autor . Ano export posílí, ale domácí poptávka splaskne. Výsledek?
------------------------
Výsledek bude pro stát i občany výhodnější a měla to banka udělat už před deseti lety. Bohužel tomu bránla poslušnost čnb vůči hradnímu zloději. Vyveze-li stát za sto korun a doveze za desetikorunu, je zřejmé, že nás spíš uživí vývoz, než pár eur na dovolenou. Kdyby bylo euro už před lety, kdy nám bylo nabízeno, byl by klid a naše dluhy nás nemusely tolik trápit. Poděkujme "světovému ekonomovi" z Proseka, Praha 8, Českolipská ul.
14. 11. 2013 | 10:16

turista napsal(a):

Tato malá měnová reforma nás nedonutí utrácet. Naopak zařízne stále klesající spotřebu domácností. Je to plíživý návrat k poměrům, kdy jsme jezdili na výlety do Německa s krajícem chleba v baťůžku.
14. 11. 2013 | 10:19

v + f = s + 2 napsal(a):

Kupní síla Čechů klesá, už jsme na tom hůř než Slováci
http://www.tyden.cz/rubriky/byznys/cesko/kupni-sila-cechu-klesa-uz-jsme-na-tom-hur-nez-slovaci_288876.html
po devalvaci na tom budem ještě hůře.
14. 11. 2013 | 10:33

Sch napsal(a):

Neo

Pokud nějaký produkt na trhu vykrývající spotřebu je z poloviny z dovozu, potom to ještě neznamená, že když přijdete do krámu, bude na každém pultě ležet po jedné huse z Vodňan a z Wermsdorfu.

A kdyby to tak jako v pohádce bylo, potom by tu německou husu nikdo nekupoval Apropo, drůbež máme chutnější a s menším výskytem H51N.
V případě, že by stejný přístup měli i Poláci, Slováci a další, tak by německý exportér drůbeže brzy zkrachoval.
A vy jistě víte, jak je naše ekonomika životně závislá na té německé;-)
14. 11. 2013 | 10:37

neo napsal(a):

martin_ka:

jen fakta
14. 11. 2013 | 10:54

neo napsal(a):

Filutoušku:

Platy neklesají, platy rostou.

Možná by neškodilo zjistit si něco o kupní síle, inflaci atd...
14. 11. 2013 | 10:57

martin_ka napsal(a):

a žvaní :-) jako vždycky
PS: lidé kteří vlastní názor vydávají za fakta jsou nebezepční a je potřeba být před nimi napozoru
14. 11. 2013 | 10:58

neo napsal(a):

Sch:

kdo něco takového tvrdí?
14. 11. 2013 | 10:59

neo napsal(a):

martin_ka:

to není názor martoinko, to jsou jen a pouze pravdivá data.

Pokud chcete, můžete jednoduše uvést věc, která je podle vás nepravdivá a můžeme ji společně probrat.
14. 11. 2013 | 11:01

Filuta napsal(a):

Neo

Tak nám se hodťe nějaký odkaz o tom, jak platy a kupní síla rostou.

V době infalce roste kupní síla?

To nemyslíte vážně, že ne?


Resl

Ještě toho trochu. Jděte s tím eurem do hajzlu.
Pokud o tom nevíte, váš oblíbenec Klaus zásah ČNB kritizuje.
To, že Singera roku 2010 do funkce jmenoval, ještě neznamená, že zodpovídá za jeho blbá rozhodnutí.
Až do této chvíle se ČNB chovala vcelku rozumně.

Za chvíli si půjdu s ruksakem bankovek i pro chleba.
14. 11. 2013 | 11:22

neo napsal(a):

Filuta:

vy jste hloupější než se zdálo.

Odkaz jak rostou platy už jsem vám dal.
Kupní síla neroste, naopak klesá. Nikde jsem také netvrdil, že kupní síla roste.

Musíte se na to dívat tak, že krom platů, rostou také ceny a tím klesá kupní síla. Samozřejmě se bavíme o průměrech.

Reálně to vypadá tak, že někomu plat roste, jinému klesá, dalšímu se nemění, něco zlevní, něco zdraží, něco se nepohne....
14. 11. 2013 | 11:39

Filuta napsal(a):

Neo

Já jsem našel odkazy o tom, jak platy klesají.
Někde asi bude chyba.

Někomu plat stoupne, to máte pravdu.
Politickým parazitům, manažírkům a různým jiným vyžírkám.
Nám,kteří se živíme prací, těžko.
Žádného takového šťastlivce neznám.
14. 11. 2013 | 12:03

Filuta napsal(a):

"V České republice v 1. čtvrtletí 2013 poklesla průměrná mzda meziročně o 0,4 % (tj. o 85 Kč). K poklesu došlo také ve většině krajů – průměrná hrubá mzda poklesla v 8 krajích České republiky. Největší pokles v mezikrajovém srovnání nastal za 1. čtvrtletí 2013 v hlavním městě Praze, hodnota průměrné mzdy poklesla oproti stejnému období roku nominálně o 2,1 % (tj. pokles o 700 Kč).
Vývoj reálné mzdy byl vedle vývoje nominálních mezd ovlivněn vývojem cenové úrovně (inflace) vyjádřené indexem spotřebitelských cen. V 1. čtvrtletí 2013 činila míra inflace 1,8 %, reálně se tak průměrná mzda v České republice snížila o 2,2 %. Pokles reálné mzdy byl zaznamenán ve všech krajích – nejvýrazněji právě v hl.m.Praze (o 3,9 %). I přes tento vývoj, jsou v Praze mzdy dlouhodobě nejvyšší."

http://www.czso.cz/xa/redakce.nsf/i/prumerna_hruba_mesicni_mzda_v_1_ctvrtleti_2013
14. 11. 2013 | 12:13

siven napsal(a):

Že prý na tom nikdo z ČNB, nebo napojen na ni, nevydělá... ho ho ho.

You have the information BEFORE - and then:

Buy... sell.

You have it?

Pak už to chce koupit jenom nějaký dobrý ročník, nebo rovnou celé vinařství en France... a slavit.

Kutilové z dolních deseti?

Ti se mohou učit pěstovat ječmen na zahradě a doma ve sklepě z něj vařit pivo.
14. 11. 2013 | 12:22

resl napsal(a):

Filuta :Ještě toho trochu. Jděte s tím eurem do hajzlu.
Pokud o tom nevíte, váš oblíbenec Klaus zásah ČNB kritizuje.
To, že Singera roku 2010 do funkce jmenoval, ještě neznamená, že zodpovídá za jeho blbá rozhodnutí.
-----------------------
pane troubo, pomalu chápete. Léta úkoluje Klaus Singera, aby kurs neměnil /neberte haléř/, to proto, aby se zalíbil takovému troubovi, jako jste vy. Klausovi nikdy nešlo o dobro státu, ale o ničení eura jen kvůli své ješitnosti. Chápete, že intervence byla ve prospěch eura ? Už víte proč se to zlodějovi nelíbí ? Stejně sedíte doma na zadku, tak vám to nemůže vadit. Když pominul Klausuv vliv a už se válí pouze doma na kanapi, rozhodne se rada čnb změnit kurs v neprospěch Kč, protože věděla dávno, že tím exportující firmy vydělají, odvedou daně, aby vám zvedly důchod, zaměstnají víc lidí, případně zvednou platy. Tyto věci vy ovlivnit nemůžete. Co ale můžete ovlivnit je jízda autem a žraní delikatésů. Tak dobrou chuť český troubo a držte se koruny, budete pokládán za příkladného vlastence s malým rozumem. Navíc to není jen rozhodnutí čnb, ale zároveň doporučení měnového fondu i evropské banky. Nezapomeňte napsat, že nám tito cizáci chtějí ublížit, protože jinak by nad Čecha v Evropě nebylo. nashledanou "chytrý" filuto.
14. 11. 2013 | 12:22

neo napsal(a):

Filuta:

já se živim poctivou prací a plat mi vzrostl
14. 11. 2013 | 12:59

jozka napsal(a):

No jo, ale ty povazujes pruznou pracovni dobu za vybobytek demokracie, ty jses z jinyho sveta :-)
14. 11. 2013 | 13:14

Filuta napsal(a):

Resl

Ano, byl to zásah ve prospěch eura a neprospěch Čechů.

V tom máte pravdu.

Já bych v tom viděl pařáty exportérské lobby a bank, protože nikdo jiný v téhle republice z toho prospěch mít nebude.

Jako by nás ČNB náhle chtěla donutit odmítané euro přijmout, což je pro mne dosti překvapivý názorový přemet.
Ale nechci ho ani omylem.

Radši rýt pár let držkami v zemi a být svým vlastním pánem, nežli rýt stejně tak držkami v zemi a být zase satelitem, tentokrát Brusele.

Jak dlouho, myslíte, že EU vydrží kompaktní?
Ničí ji ekonomická krize, obrovská nezaměstnanost, rasová nesnášenlivost a diktát géniú z bruselského politbyra.

Le Penová a Wilders spojili síly a mají vysoké volební preference.
V Evropě začínají mít navrch odstředivé síly a odpůrci multi-kulti.

Být vámi, tak si strkám do štrozoku místo eura radši švýcarský frank.
14. 11. 2013 | 13:21

neo napsal(a):

jozka:

lžeš, za jednu z výhod nikoli výdobytek. Ne nejsem z jinýho světa. Pravděpodobnost, že existují jiné světy, na kterých je život je vzhledem k nekonečnosti vesmíru dost vysoká, nicméně pravděpodobnost možného cestování je nízká , tj je velmi nepravděpodobné, že bych byl z jiného světa.
14. 11. 2013 | 13:23

martin_ka napsal(a):

mě by jenom zajímalo jestli tomu pitomci neo dochází, že když někdo říká něco co třeba není pravda, tak to nutně neznamená, že lže...ale že třeba jenom nemá správné informace.

to se ale neo nemůže stát. ten má vždy správné informace :-)on na to jde totiž od lesa....správné je to co si myslí on :-) pa k nemůže udělat chybu
14. 11. 2013 | 13:26

neo napsal(a):

martin_ka:

laskavě se uklidni martinko a přestaň mne vulgárně napadat a urážet.

Pokud říká nepravdu úmyslně, pak je to jednoznačně úmyslná lež.
14. 11. 2013 | 13:32

martin_ka napsal(a):

já jse múplně v klidu....tlak i puls v normě :-)
co když říká nepravdu neumyslně!? to ho pak obviňuješ neprávem
14. 11. 2013 | 13:53

neo napsal(a):

martin_ka:

problém je, že ji říká úmyslně s cílem dehonestovat mou osobu.
Je to jednoduché. Vždycky vezme výrok a totálně ho překroutí aby si zvýšil sebevědomí.

Pokud ovšem nejde o lež ale o neúmyslné překroucení, pak by se měl omluvit a uvést věci na pravou míru. V takovém případě se mu také velmi rád omluvim.
14. 11. 2013 | 14:03

jozka napsal(a):

Ale jo, tady ma neo pravdu, napsal tenkrat, ze to je jedna z vyhod demokraticke spolecnosti. Zajiste tim nechtel naznacit, ze mimo demokratickou spolecnost nic takoveho neexistuje :-)
14. 11. 2013 | 14:17

resl napsal(a):

Filuta 13:21 : Radši rýt pár let držkami v zemi a být svým vlastním pánem, nežli rýt stejně tak držkami v zemi a být zase satelitem, tentokrát Brusele. Být vámi, tak si strkám do štrozoku místo eura radši švýcarský frank.
----------------------
není vám pomoci, jste v zajetí klausova bludu, podporovaného na něm zavislým ekonomem, Kohoutem. Ve štrozoku mám eura, franky, peří na zamaskování a bydlím v zátoce sviní.
14. 11. 2013 | 14:30

xx napsal(a):

Není to pane autore také mýtus s těmi dlužníky ? Třeba konkrétně u hypoték si to banky vyberou v budoucích úpravách úroků, navýšení poplatků a pod.

Takže ty úspory dlužníků, není to také jen takový rohlíček ne opíjení ?
14. 11. 2013 | 14:43

tablet napsal(a):

Jezte ceska prasata! Tak to je vyrok dne. Cesko ma soucasne chov prasat na 40% byvalych stavu, to znamena, ze zbytek se musi zajistit dovozem, jinak by prodejny masa byly prazdne. Co jste autore delal v dobe kdy predseda agrarni komory varoval pred neuvazenou likvidaci chovu prasnic. Vite prase neroste na strome, musite mit chovne prasnice, ty musite pripustit bud kancem, ci inseminovat rozredenym spermatem. Pak cekate 3mesice,3tydny, zhruba jeste 3dny, nez se narodi mali cunici. Selata po narozeni potrebuji teplo, v zime se porodnach a v dochovu musi topit! Musite ta zvirata krmit, prase je schopne prezit i na zbytcich, ale na tom nevydelate, musite mu zajistit dostatek krmiva, aby vcas vyrostlo na porazku.
Pak musite zajistit odvoz kejdy, veterinarni lecbu, prasata jsou velmi vnimava na respiracni choroby.....Precte si neco, kdyz uz odborniky z agrarni komory povazujete za hlupaky!
14. 11. 2013 | 16:49

gaia napsal(a):

mne by zajímalo, komu všemu to ta rada ČNB řekla předem. Ti obeznámení na tom mohli pěkně vydělat. (věděl Kellner?)
14. 11. 2013 | 20:15

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy