Místo řešení problému mi ÚOHS spílá
Ani tiskovými prohlášeními ve stylu Jiřího Ovčáčka úřad nezakryje fakt: král je nahý a profily zadavatele nefungují správně.
V reakci na můj nedávný blog Občane nestěžuj si vydal ÚOHS tiskové prohlášení. Tvrdí v kostce že lžu, když tvrdím že se na náš podnět vykašlal. Že Úřad prověřil 267.856 údajných pochybení, a nenašel téměř nic. Zaměstnanci přesčas i matky na mateřské dovolené srdnatě prověřovaly profily zadavatelů, aby se úřad vypořádal s hromadou nesmyslů, kterými jsme je zavalili. Potvrdilo se totiž jen 231 chyb. Při tom všem úřad jako zázrakem dokázal zrychlit i ostatní řízení, byť zjevně vyřídil během jediného roku řádově 100x více agendy, než obvykle.
Nebudu zde pitvat jednotlivá osočení, čtenář si udělá názor sám. Je mi líto, že úřad k prověření nalezených chyb zvolil poněkud těžkopádný a nákladný přístup - byť jsme mu opakovaně nabízeli asistenci a nástroje k lepšímu zvládnutí problému. Právě proto, že máme respekt k důležité práci zaměstnanců úřadu.
Ale zapomeňme už na polemiku kdo koho přetížil. Tou totiž Úřad zdatně odklonil téma od skutečného problému: že na profilech zadavatele byly a stále jsou masivně porušovány předpisy o uveřejňování veřejných zakázek. Před před rokem a půl jsme konstatovali reálné chyby, a tisíce z nich stále na profilech vidíme. Úřad navzdory nasazení svých zaměstnanců opravení těchto chyb nedocílil, dost možná je ani nenašel (jedná se často o chyby strojově čitelného rozhraní - o kterém 9 z 10 matek na mateřské v životě neslyšelo). Nemáme problém doložit, že řada z těch chyb tam stále je. Nicméně podání dalšího podnětu není možné. Kvůli jejich zpoplatnění by nás stálo cca 200 mil. Kč. Nezbývá, než na porušování zákona veřejně upozorňovat - což činím. Místo napadání stovek zadavatelů jsem si však tentokrát zvolil pouze jednoho konkrétního: ÚOHS.
Dozorový orgán totiž nejen že nekoná, ale sám předpisy porušuje. Jediná zakázka, kterou dle nového Věstníku zadal v režimu zákona: Dodávka automobilů pro Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v roce 2016-II na jeho profilu nemá řádně uvedené uchazeče, jejich nabídkové ceny ani evidenční číslo (nemluvě o skutečnosti, že navíc ve Věstníku chybně uvedl místo dvou částí zakázky jen jednu). Hlavně však zakázka zcela chybí v strojovém rozhraní profilu zadavatele, a to jak podle starého tak podle nového zákona. ÚOHS tak porušil plus mínus polovinu informačních povinností.
Provedli jsme dále kontrolu profilu ÚOHS oficiálním nástrojem Ministerstva pro místní rozvoj podle starého i nového zákona (protokoly kontroly zde a zde). Nástroj konstatuje výsledek: Fatální chyba. Staré ani nové rozhraní profilu neodpovídá vyhlášce a nelze z něj nic vyčíst. Mimochodem - gestor zákona, Ministerstvo pro místní rozvoj, dopadlo téměř stejně.
Když nerespektuje zákony dozorový úřad, těžko se divit ostatním zadavatelům. Podle našeho měření se praxe uveřejňování na profilech spíše zhoršuje (dílem jsou vinni samotní zadavatelé, dílem provozovatelé profilů). Podobně jako u úřadu nejčastěji chybí ceny, uchazeči, vazba na Věstník .. a nebo zakázka nejde najít vůbec. V zákoně máme tu transparentnost zakázek popsanou pěkně, praxe ale dost skřípe. A odpovědný Úřad místo činnosti nadává na neziskovky a nějakého Skuhrovce.
P.S. Bude-li úřad ochoten problém konstruktivně řešit, naše nabídka spolupráce trvá. Tohle je potřeba řešit systémově, ne otrockou prací. Cílem jsou průhledné veřejné zakázky, nikoliv partyzánský boj neziskovky s úřadem.
V reakci na můj nedávný blog Občane nestěžuj si vydal ÚOHS tiskové prohlášení. Tvrdí v kostce že lžu, když tvrdím že se na náš podnět vykašlal. Že Úřad prověřil 267.856 údajných pochybení, a nenašel téměř nic. Zaměstnanci přesčas i matky na mateřské dovolené srdnatě prověřovaly profily zadavatelů, aby se úřad vypořádal s hromadou nesmyslů, kterými jsme je zavalili. Potvrdilo se totiž jen 231 chyb. Při tom všem úřad jako zázrakem dokázal zrychlit i ostatní řízení, byť zjevně vyřídil během jediného roku řádově 100x více agendy, než obvykle.
Nebudu zde pitvat jednotlivá osočení, čtenář si udělá názor sám. Je mi líto, že úřad k prověření nalezených chyb zvolil poněkud těžkopádný a nákladný přístup - byť jsme mu opakovaně nabízeli asistenci a nástroje k lepšímu zvládnutí problému. Právě proto, že máme respekt k důležité práci zaměstnanců úřadu.
Skutečný problém
Ale zapomeňme už na polemiku kdo koho přetížil. Tou totiž Úřad zdatně odklonil téma od skutečného problému: že na profilech zadavatele byly a stále jsou masivně porušovány předpisy o uveřejňování veřejných zakázek. Před před rokem a půl jsme konstatovali reálné chyby, a tisíce z nich stále na profilech vidíme. Úřad navzdory nasazení svých zaměstnanců opravení těchto chyb nedocílil, dost možná je ani nenašel (jedná se často o chyby strojově čitelného rozhraní - o kterém 9 z 10 matek na mateřské v životě neslyšelo). Nemáme problém doložit, že řada z těch chyb tam stále je. Nicméně podání dalšího podnětu není možné. Kvůli jejich zpoplatnění by nás stálo cca 200 mil. Kč. Nezbývá, než na porušování zákona veřejně upozorňovat - což činím. Místo napadání stovek zadavatelů jsem si však tentokrát zvolil pouze jednoho konkrétního: ÚOHS.
Dozorový orgán totiž nejen že nekoná, ale sám předpisy porušuje. Jediná zakázka, kterou dle nového Věstníku zadal v režimu zákona: Dodávka automobilů pro Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v roce 2016-II na jeho profilu nemá řádně uvedené uchazeče, jejich nabídkové ceny ani evidenční číslo (nemluvě o skutečnosti, že navíc ve Věstníku chybně uvedl místo dvou částí zakázky jen jednu). Hlavně však zakázka zcela chybí v strojovém rozhraní profilu zadavatele, a to jak podle starého tak podle nového zákona. ÚOHS tak porušil plus mínus polovinu informačních povinností.
Provedli jsme dále kontrolu profilu ÚOHS oficiálním nástrojem Ministerstva pro místní rozvoj podle starého i nového zákona (protokoly kontroly zde a zde). Nástroj konstatuje výsledek: Fatální chyba. Staré ani nové rozhraní profilu neodpovídá vyhlášce a nelze z něj nic vyčíst. Mimochodem - gestor zákona, Ministerstvo pro místní rozvoj, dopadlo téměř stejně.
Když nerespektuje zákony dozorový úřad, těžko se divit ostatním zadavatelům. Podle našeho měření se praxe uveřejňování na profilech spíše zhoršuje (dílem jsou vinni samotní zadavatelé, dílem provozovatelé profilů). Podobně jako u úřadu nejčastěji chybí ceny, uchazeči, vazba na Věstník .. a nebo zakázka nejde najít vůbec. V zákoně máme tu transparentnost zakázek popsanou pěkně, praxe ale dost skřípe. A odpovědný Úřad místo činnosti nadává na neziskovky a nějakého Skuhrovce.
P.S. Bude-li úřad ochoten problém konstruktivně řešit, naše nabídka spolupráce trvá. Tohle je potřeba řešit systémově, ne otrockou prací. Cílem jsou průhledné veřejné zakázky, nikoliv partyzánský boj neziskovky s úřadem.