Chybné vládní plány jen vyždímají studenty

12. 10. 2011 | 10:00
Přečteno 8822 krát
Negativní postoj ke školnému, jak jej nedávno zaujala například Rada vysokých škol na svém mimořádném sněmu věnovaném připravovanému zákonu, má dobré věcné důvody. Ty do řad skeptiků přivedly nejednoho někdejšího zastánce zavedení školného.

Analýzy, které upozorňují na vysokou selektivitu českého vysokoškolského systému, jsou chybně postavené, protože nezohledňují efekt selekce probíhající na nižších stupních škol. Zahraniční zkušenosti, které v době prosperity vypadaly povzbudivě, ukazují efekt praskajících bublin finanční návratnosti neregulovaných privátních investic do vzdělání. V zemích, kde se zdálo, že odložené školné funguje (Austrálie), se ukázalo, že systém je nestabilní tím, jak mnoho je financován plným neregulovaným školným vybíraným od cizinců. Analýza komerčních amerických škol ukázala, že hodnota vzdělání poskytovaného studentům je mnohem nižší, než kolik se za ni ve školném vybírá, a studenti končí s dluhy, které dost dobře nemohou splatit. Model používaný ve Velké Británii vede politiky navzdory všem ohledům a mírnosti, kterou doprovázelo jeho zavedení, nejen ke snaze zvýšit horní hranici plateb, ale dokonce některé velké skupiny oborů financovat pouze z vybraného školného. Velmi rychle se vyčerpaly prostředky, kterými byly půjčky studentům financovány, a mezi regiony, které si mohou přístup ke školnému stanovovat odlišně, vypuklo něco na způsob války, která poškozuje studenty. Atd. atd.

Konkrétní model pro český zákon předložen dosud nebyl. Na konferenci konané 7. října zástupci vysokých škol slyšeli, že nebude ani k nahlédnutí před 25. říjnem, i když má na konci měsíce jít do meziresortního připomínkového řízení. Ministr Dobeš s ním přesto před novináři exhibuje na tiskovce. I kusé informace vzbuzují oprávněné obavy.

Z řečí o motivaci plané plky

Cena za realizaci ministrova školného může snadno skončit podobně jako mýtné brány na dálnicích, kdy režie systému sebere víc, než se na něj od studentů vybere. O tento rozdíl by pak stát snížil své financování vysokých škol, i když by současně tvrdil, že vše vybrané školám v plné výši nechává.

U školného se často operuje jeho motivační úlohou. Tu ovšem do značné míry vyvrací představa o potřebě zavedení „preferovaných oborů“, kde za studenta školné platí stát. Z řečí o motivaci se stávají plané plky. Copak by se jinak nehodilo studenty „potřebných“ oborů, nebo i studenty doktorských studijních programů naopak motivovat zvýšením školného, nikoli jeho odpuštěním?! Představa o státem podporovaných oborech se navíc minula s realitou o více než dvacet let. Myšlenkově vychází z modelu státem vlastněné ekonomiky, či snad i umístěnek podle představ strany a vlády. Mezi evropskými zeměmi najdeme jen málo zemí, ve kterých vláda cílenou manipulací financí omezuje autonomní rozhodování univerzit o struktuře studovaných oborů. Neobstojí ani úlevy ze školného tam, kde je stát hlavním zaměstnavatelem, jako třeba u učitelů. Tam by bylo namístě zvýšit jejich platy, ne připravovat žebračenky.

Z hlediska veřejného zájmu je ostatně společensky nejpotřebnějším vzděláním to, které formuje přemýšlivého a kritického občana. Občany nedovezeme, zatímco třeba u jaderných inženýrů to možné je. Příklad důležitosti „nepreferovaného“ vzdělání v souvislosti se špičkovou počítačovou technikou ční z rozhovoru z Dominikou Nell Applovou v LN z 8. 10. (Steve Jobs byl víc sexy než Bill Gates).

V pětimilionovém Dánsku minulý týden oznámili, že dorovnají deficit tamního vysokého školství přidáním ekvivalentu více než tří miliard Kč. Z hlediska výdajů na studenta jsou přitom pátou nejlépe vysoké školství financující zemí v poměru k hodnotě kupní síly, ve výdajích na vysokoškolskou vědu vztažených k HDP dokonce zemí druhou nejlepší. V Česku s dvojnásobkem obyvatel a větším deficitem v obou těchto složkách financování se dnes rektoři doprošují jedné miliardy, a stejně ji nedostanou.

Absolventská daň

V Itálii oznámili přidání miliardy eur univerzitám v jižní části země v rámci plánu na ekonomickou regeneraci tohoto regionu. My naženeme mladé silou do učebních oborů, o které není zájem mimo jiné proto, že jejich absolventi mají šestkrát vyšší nezaměstnanost než gymnazisté nebo vysokoškoláci. Údaj o těchto nepoměrech v dlouhodobé nezaměstnanosti není přitom politikům neznámý, protože ho v zimě rektorům ve svém proslovu zmiňoval i premiér.

S chybnými vládními plány vyždímáme studenty a vybrané peníze utratíme za platy v úřadu pro studijní granty nebo za předražené informační systémy potřebné k realizaci systému (v resortu školství vzpomeňme na cenu státních maturit nebo předtím na Internet do škol). Jednoduchá varianta absolventské daně by přitom byla zcela jistě jednodušší, produktivnější i sociálně spravedlivější. Těm, kdo si za zisky z připravovaných transakcí kolem plánovaného systému nekoupí fotbalový klub nebo něco podobně potřebného, bude stačit recitovat si s Orwellem: „V nevědomosti je síla.“

(Vyšlo v Lidových novinách 11. října 2011)

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Grandgousier napsal(a):

Vztah této vlády ke vzdělanosti odpovídá postnormalizační zkušenosti většiny jejích členů. Jinak soudruzi opakují program britských konzervatistů, za každou cenu, jedou jako podle návodu. O kvalitách Dobeše nemluvě, to je opravdu ukázka soudruha pastucha, kterému jisté společenské změny umožnily přijmout titul RSDr...Pouze upozorním, že při zavedení školného, bude pro většinu těch, kdo chtějí studovat, daleko zajímavější studovat v zahraničí...Zdá se mi, že vládnoucí smečky míří k nějakému občansko-otrokářskému zřízení.
12. 10. 2011 | 10:10

Marcus Agrippa napsal(a):

Nechci být škodolibý, ale co se to říká o těch božích mlýnech?! Studenti snad umí číst a před volbama bylo jasné, co se stane - tak co to překvapení?! A to, že studenti mají být"propraní"přes banky ( stejně jako to bylo v plánu v případě důchodců ) - i to se snad dalo čekat. Členové současné vlády mají konzistentní postoje k české společnosti už několik let.
12. 10. 2011 | 10:18

Miky napsal(a):

Málo lidí zajímá vzdělanost národa.Nikdo neřekne ,že pro chudší a chudé začíná být VŠ vzdělání těžko dostupné.(Bohatí si pro sebe a své mnohdy přihlouplé synky zřizují placené VŠ-(na státních by NEOBSTÁLI !!!).
Vlády zajímá MAXIMÁLNĚ "vzdělávání "cikánů.
12. 10. 2011 | 10:34

Občan napsal(a):

Alealealeale, copak to, že takhle "náhle" obracíte, pane Zlatuško??? Ještě nedávno jste byl nadšeným prosazovatelem školného a zapáleným hlasatelem jeho užitečnosti.

Všechno to, co zde ve svém pozdním prozření popisujete, popsali kritici školného dávno před tím, než začalo být politicky prosazováno. Jenže tehdy to pro Vás byly jen komunistické kecy.
Copak se stalo (tedy kromě toho, že za pár měsíců budou krajské a senátní voby a Vy byste - stejně jako Marvanová, Janeček, Sedláček a mnozí další "TAK STRAŠNĚ RÁD SLOUŽIL LIDU"), že najednou obracíte o 180°?

Měl byste to nějak rozumně vysvětlit, protože ti, kdo ještě neztratili paměť, Vám tenhle obrat věřit nebudou.

A co se Británie dotejče - tam se škoné stalo přesně tím, před čím varovala levice jak u nás, tak u nich. Brzdou vzdělání pro drtivou většinu ne-bohatých, důvodem předčasného ukončení studia pro tisíce již ÚSPĚŠNĚ studujících. Průser jako kráva, ještě umocněný bleskovým růstem školného. Asi dva roky to bylo 1000 liber, po dvou letech již 3000 liber, dnes je to 9000 liber a nikdo neví, kde to skončí. Přičemž 9000 liber, to je POLOVINA BRITSKÉHO ROČNÍHO PRŮMĚRNÉHO platu.

A jenom abych Vám osvěžil paměť, pane Zlatuško:
2004 - http://www.zlatuska.cz/cz/cla_show.php?show=116
2007- http://hn.ihned.cz/c1-21727850-proc-je-ods-nalevo-od-blaira
2008 - http://www.zlatuska.cz/index.php?sekce=aktualne&clanek=29
2010 - http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-zlatuska.php?itemid=11251 (tady začíná být pan Zlatuška z neznámého důvodu politicky neutrální)

No, myslím, že máte o zábavu postaráno, protože vysvětlit tenhle Váš názorový kotrmelec nebude jednoduché. Ne po tom, co jste léta VEŘEJNĚ tvrdil...
12. 10. 2011 | 10:40

Petr napsal(a):

Školství by mělo být pro české občany zadarmo. Cizinci by měli platit celé rozpočítané investiční i provozní náklady bez úlev. Rovněž, by tak měl každý zaplatit plné školné ten student, (starší 18 let) co studium nedokončí. Jen mimo skutečně nemocných lidí.
12. 10. 2011 | 10:53

Realista napsal(a):

V Čechistánu bych z principu napálil dvojnásobný školný, než chtějí. A proč taky ne ? Socialismus je dle volebních preferencí studentsva ee, fuj, fuj... A bábu a dědka taky úspěšně přemluvili... A na ošklivého Paroubka házeli vajíčka.

Každopádně jsou i jiné země. Např. v Chile si studenti zavedení školného nechtějí nechat líbit a aktivně a organizovaně proti těmu protestují. A navíc jejich vůdkyně je inteligentní krasavice.-:)

http://www.youtube.com/watch?v=xH-fU-npbpA
12. 10. 2011 | 10:55

ZM napsal(a):

Školné na VŠ by se platit mělo, protože hodně lidí zneužívá studium, např. pro ten účel, aby měli status studenta.Jsou např. lidi, kteří začnou současně studovat dvě VŠ s tím, že se uvidí, která je pro ně lepší. Tím vznikají problémy s kapacitou.V některých případech by se mělo platit školné i na SŠ. Možností, jakým způsobem by se školné platilo, je více.
Dá se uvažovat i o "záloze", tedy o tom, že pokud student školu dostuduje, část školného se mu vrátí. U některých škol,na kterých se učí obory pro společnost velmi potřebné (např. na lékařských fakultách) by mělo být školné hodně nízké, protože už příjmačky jsou náročné a studium ještě náročnější a navíc o rok delší než u většiny VŠ. Ne každý student zvládne při studiu na lékařské fakultě přivydělávat na brigádách, protože ta náročnost studia je prostě výrazně vyšší než např. u některých oborů na filosofických fakultách.
12. 10. 2011 | 10:58

ZM napsal(a):

Miky - k tomu co píšete. Ano, na některých soukromých VŠ je oppravdu možné projít i s nedostatečnými znalostmi. Ale totoéž bylo možné u některých lidí např. na právnické fakultě ZÚ v Plzni, což rozhodně není soukromá škola. A např.jsem slyšel, že na soukromé VŠ BIBS žádná protekce není, prostě kdo neumí, tak se studiem končí.
12. 10. 2011 | 11:02

Eleshar napsal(a):

Občan:
Hm... pěkně gestapácká evidence. Jen tak dál - lidi, kteří si pamatují jsou potřeba. A lidi, kteří si archivují a pamatují, by se měli vyvažovat zlatem dnešní době novinářů - akvarijních rybiček.
12. 10. 2011 | 11:04

ZM napsal(a):

Marcus Agrippa - jestli si dobře vzpomínám, tak majitel toho českýho pivovaru, myslím že se jmenuje Bernard, slíbil studentům, že jim poskytne zadara pivo, když budou volit pravicovou stranu :) Samozřejmě to nemohl ověřit, ale jako iluze je to dobrý, protože mnozí zřejmě nějak podvědomě spojili tuto akci s představou politiky pravicové vlády. Mysleli si, že Kalousek a spol. zacálují teen státní dluh ze svýho :)
12. 10. 2011 | 11:05

hk136 napsal(a):

No, kritizovat hlouposti asi ma smysl at se to dela jakkoli... I hloupe. Presto par vytek.
Vzdelavat pro vzdelanost je bezesporu rozumna vec, ale ve vasem pojeti to opravdu znamena "nechat studovat co nejdele". To kriticke mysleni a schopnost analytickeho uvazovani prece muzou lide ziskat behem 9 let na ZS. Vy jste opravdu typickym predstavitelem "zkostnateleho akademickeho establismentu". Vysoke skolstvi je pro vas stejny byznyz jako pro Rusnoka a spol. duchodovy system apod.
Co se tyka nezamestnanosti vyucenych. Nevim presne k cemu se data vztahuji... Ale pokud to je ve skupine nove vstupujicich na trh prace, je dobre vzit do uvahy, ze mezi temi 35-40 % populace, co tu VS nestuduje, je pocet lidi s negativnim pomerem k praci proste vyssi... Jinak - pokud by ta slabsi polovina dnesnich vysokoskolaku sla po maturite ci odbornem vyuceni do vyroby, tak absolutni pocet nezamestnanych v te skupine by se prilis nezvetsil.
12. 10. 2011 | 11:08

Al Jouda napsal(a):

Na studenty by se měla uplatňovat jen důslednost a přísnost a tyto věci jsou zdarma. Jinak až doposud vždy vystudovaná generace platila svými daněmi studium svých potomků. Proč už to nyní nejde ? To už se nenažranost přelila z medicíny i do vědy ?
12. 10. 2011 | 11:11

ZM napsal(a):

Se školami je to podobně jako s auty. U aut nelze srovnávat jen na základě spotřeby paliva. Starej ojetej Moskvič žere mnohem víc než nová neojetá Toyota a přesto má nižší výkon a není v něm takové pohodlí. A český školství mě připomíná spíš ten Moskvič, některý školy dokonce Volhu :) Nestačí dát někam víc peněz, taky je potřeba ty peníze účelněji využívat. Je potřeba se zamyslet nad tím, zda je na VŠ opravdu potřeba učit tolik teorie v některých předmětech, nad tím, jestli je opravdu potřeba na některé obory přijímat tolik studentů, zda je opravdu vhodné fiunancovat VŠ na základě počtu přijatých studentů apod. Pak to vyúsťuje v to, že něketré VŠ mají velmi jednoduché přijímací testy, aby se tam dostalo co nejvíc lidí, přičemž je jasné, že velká část prostě náročné zkoušky nezvládne. Když to zase srovnám s tím Moskvičem, tak je prostě jasné, že část paliva se prostě nespálí efektivně, protože prostě u systému s karburátorem to možné není.
12. 10. 2011 | 11:13

Občan napsal(a):

To Eleshar:

Kulový :o)))
Google a 20 minut přebírání se ve článcích.
Já si archivuji jen zahraniční články k dění na BV a materiály k historii středověku. Zbytek za tu šílenou práci většinou nestojí :o)
12. 10. 2011 | 11:31

český maloměšťák napsal(a):

Když vpustíte do filosofie /lásce k poznávání, moudrosti/ kromě trhu myšlenek i trh dolarového hlasování - dosáhnete zřejmě velmi dobrých úspěchů v časech konjunktury výměny zboží a služeb.
Problémy nastanou v dobách krizí, deprese a stagnace.
Dolárků se totiž nedostává - některým /větší části zúčastněných/. Nebo jo - ale znehodnocených, že. Což vyjde nastejno.
Ale škola jaksi potřebuje penízků stále více, že. Neb si na takový přísun penízků zvykla. A staví na nich svou existenci.
No tak co - vezmeme a udržíme na naší škole každého - kdo dá penízky, že. Čím více penízků dá - tím více ho budeme na škole držet. těm, co dají penízků opravdu hodně...no tak ty přeci nebudeme zdržovat nějakou podrobnější výukou, že. Prostě jim ten diplom prodáme. A je to - systém funguje, kola výroby právníků a ekonomů se točí....až do doby, kdy pak takoví usednou např. v parlamentu nebo ve vládě.
Nebo jinde - kde se výběr neprovádí trhem myšlenek, nýbrž manipulací voliči.
To je pak velký problém...todlencto....

Kdo nedá/zdravím Pepku Řepku z E55/ - má prostě smůlu. Nebo se musí jo snažit.
Což však v prostředí determinovaném čím dál tím více /tak jak se rozevírají nůžky/ socioekonomickým postavením /nabízí se paralela se středověkým "údělem" /je dost těžké. Jistě - jde to. Ale za cenu mrhání silami.

Zajímavá poznámka nejen k US systému zde :

http://kovanda.blog.tyden.cz/clanky/3829/americti-studenti-lzou-podvadi-opisuji-oldrich-kyn.html

Obecně vzato je vzdělání statkem.
Obecně vzato je ale např. i zdraví statkem.
Nebo prezidentování.
Nebo hloupost.
To vše jsou statky.

Jenže - zcela upřímně : "Touží snad někdo z konzumentů , aby si koupil hloupého prezidenta ?"
/studenta ? - například v justici či politice - je moudré za něj platit ?

P.S. Jo - přísnost muší bejt. To jo. Jinak by študenti nedělali nic jiného než čuměli děvčatům pod sukně.
Ale že by se přísnost dala nahradit dolarovým hlasováním ?
No - asi nejdu s dobou.
12. 10. 2011 | 11:49

Dalibor Štys napsal(a):

Včera mi přistál na stůl nový THE. Z komentáře Excelence does not have to cost the Earth vyjímám: .. Svýcarský souručenský technologický institut ... je nejlevnější ... s ročním poplatkem jen 789$ ...

To je bratru 14 000 Kč. Přesto se to ETH, 15. nejlepší škole světa a první mimo USA a UK, vyplatí vybírat. A to je ve Švýcarsku o hodně dráž, takže se za ty peníze pořídí o dost méně.

Times Higher Education je vůbec zajímavé čtení, doporučuji.
12. 10. 2011 | 11:57

slunečnice napsal(a):

Dědo, bábo, volte pravici! Poslechli a za trest budou mít ti hloupí mladí pozéři, co chtěli vypadat za každou cenu cool, top a in, školné i s navijákem úročených studijních půjček. Občan tady trefně připomíná nedlouhou historii školného v Británii. Rostlo a rostlo a kýžené výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Mladí buď nevystudují, anebo se již od mladého věku nechají dluhově zotročit a stanou se poslušným kolečkem v systému. Ano, pane Orwelle, v nevědomosti je síla, ale prozřít a uvědomit si svoji tupost, to je taky síla!
12. 10. 2011 | 12:05

schlimbach napsal(a):

slunečnice

všude okolo vládnou paradoxy - ono to školné, které nakonec odradí mnoho mladých lidí od studia na VŠ je nakonec může uchránit od nalejvárny prefabrokovaných znalostí a paradoxne jim může umožnit přirozený vývoj a samopoznávání, samovzdělávání a hledání skutečné pravdy

zatím se nakonec (i když to bylo o fous) snahy primitivů nepovedly realizovat v totálním zotročení lidstva ...
12. 10. 2011 | 12:29

Forrest Gump napsal(a):

Musím s Váma bezvýhradně souhlasit pane Zlatuško!
Proč by se měl proboha zadlužovat student, když to za něj může udělat stát. Když nezaplatí student, hned na něj pošlou exekutora. Ale když nezaplatí stát ? Cha-chá... no co se může stát, že jo ?
Na Vás je hned vidět pane Zlatuško, že jste študovanej člověk.

S tím vzděláním pro všechny - to máte taky pravdu. Já jsem třeba číšník, ale docela by mě bavilo štěpit ten atom. Z toho lítání po place mě bolej nohy. Ať si tady lítá pan šéf. Já bych šel třeba na tu jadernou, když to teda je zadarmo. U toho bych se snad tak nanalítal. Tam prej lítaj nějaký elektróny, či co a já bych to jen sledoval.

No to snad nemůže být tak těžký,ne ?
12. 10. 2011 | 12:38

franky napsal(a):

Výsledkem vlád po roce 1989 ať již levicových či pravicových je rostoucí devastace ekonomiky a morálky společnosti. Čeští politici si rychle uvědomili, že západní demokracie je v krizi a že jediné za co je třeba bojovat je hromadění jejich osobního majetkového bohatství. Bezplatné školství je pro tyto gaunery přežitek sociálního státu.
12. 10. 2011 | 12:39

Občan napsal(a):

To Schlimbach (12:29):

Pane Schlimbachu, to jim ale bude úplně k víte čemu. Protože dnes, kdy i na sekretářku nebo směnového mistra chtějí firmy minimálně Bc., se prostě bez těch škol neobejde.
Sebevzdělávání je hezká věc, ale v životě je Vám to k prdu. Pro vnitřní uspokojení to je dobré, ale společnost Vám na to kašle; pracovně i osobně.
Kdo nemá titul, je nula - a je úplně jedno, co doopravdy ví a umí. Pochopitelně vím, že mi nebudete věřit a dostane se mi od Vás přednášky o tom, jak to není pravda.
Ale já VÍM, že člověk bez VŠ, který se třeba kvůli svému koníčku nebo zájmu či své práci pohybuje mezi lidmi vzdělanějšími, vždycyky MUSÍ jakýkoli svůj názor daleko více dokazovat, obhajovat a přesto se často setkává s arogantní ignorancí, přehlížením a přeslýcháním. Člověk bez titulu nemá co mít názor a pokud nějaký má, nemá ho co říkat nahlas; zejména ne mezi lidmi s tituly.
12. 10. 2011 | 12:51

Almo G™ napsal(a):

Tak jsem se chystal zatleskat a najednou narazím na tuto bombu: "Jednoduchá varianta absolventské daně by přitom byla zcela jistě jednodušší, produktivnější i sociálně spravedlivější."

To má být (zase) co? Absolventská daň? Jste připraven ji zaplatit zpětně také? Jste přece také "absolventem".
12. 10. 2011 | 13:02

Realista napsal(a):

Myslím, že jak Občan, tak Schlimbach mají dobrý postřehy. Na obou něco je.
12. 10. 2011 | 13:04

TomášL napsal(a):

Občane (12:51),

naprostý souhlas.
12. 10. 2011 | 13:05

slunečnice napsal(a):

Realista už za mě víceméně odpověděl.

Jinak když je řeč o Británii, stojí za zhlédnutí následující video:
http://www.youtube.com/watch?v=wmhqyDX2AQU

anebo si přečíst články na webu:
http://vzdelaninenizbozi.cz/
12. 10. 2011 | 13:10

veverka napsal(a):

Přemluv bábu. Co si studentíci zvolili to mají. Dobře jim tak. Zvolili si dluhy,tak nechť si je užijou.
12. 10. 2011 | 13:14

scallop napsal(a):

Autor

Priklad Australie je hodne specificky, my bychom se meli prece divat spis na evropske staty mimo Anglii (ta je take specificka). A tam je myslim nejaka forma (skolne, zapisne) ve vetsine z nich. Je od nich Cesko tolik jine ?

Argumentu "sebelepe vymyslene skolne se nas zfusuje pri realizaci" rozumim, ale je to trosku malo. Kdyz si vezmete platy lekaru (to je skupina, ktera si vysoke platy umi vynutit), tak nevidim duvod, proc by nemeli platit skolne.
12. 10. 2011 | 13:26

schlimbach napsal(a):

Občan

:) já s vámi nepolemizuji, jen jsem se snažil tak nějak podtrhnout podstatu problému :)

Máte pravdu, že dnes je mnoho lidí, kteří se domnívají, že bez titulu člověk není nic. Ovšem na druhé straně mnoho lidí ví, že titul může získat i hlupák a že titul rozhodně celého člověka nedělá.

Vzdělání má obrovský smysl, ale musí být svobodné a svobodné nemůže být v nesvobodné zemi a již zcela určitě nemůže být v zemi, kde vládnou primitivové s titulem a kde vědomosti podléhají pravo - levému vidění světa, kde odlišný názor se rovná kacířství a zaběhnuté mantry a dogmata vyslovovaná "elitami" mají neomezenou platnost, byť by ty "elity" byly pouze vytvořeny mainstreamem a realita všude okolo jasně ukazovala, že všechno je jinak.

V mém návrhu ekonomické reformy je také uvedeno školné nejen na VŠ, ale i na středních školách, je to jeden z kanálů, kterým tečou peníze do škol. To školné platí sami studenti, ale platí ho ze svých vlastních peněz, které nezletilí a studenti VŠ dostávají od společnosti každý měsíc, jako svůj minimální příjem, který je určen k pokrytí veškerých nákladů jejich společností garantovaného standardu, dle odpovídajícího věku. V mém návrhu rodina nezchudne, protože společnost se dívá na mladou generaci jako na své pokračování a proto má zájem pokrýt tyto náklady jako celek, ne to "hodit" na krk rodičům. Společnost může dát mladé generaci jen statky, peníze, vzdělání, ale lásku může dát jen rodina, stejně tak jako dobré vychování, upevnění morálky atd.

Co lze čekat od individuí, která si myslí, že lze vše přepočítat na peníze, která si myslí, že vše je jen černé nebo bílé, která si myslí, že zotročení společnosti je běžným způsobem vládnutí, která si myslí, že nebrat ohled na jiný názor je in. Jak píši, vládnou nám primitivové a proto to také tak v naší společnosti vypadá - nevšiml jsem si zatím, že by akademická obec proti tomu nějak zvláště protestovala, že by se snažila přijít s jiným řešením ...
12. 10. 2011 | 13:32

vlk napsal(a):

Pan e profesore , jsem rád, že Vás zase čtu!!
Nemám co dodat k Vašemu textu: Je tam úplně všechno.
leč napadá mne jednoduchá otázka - čekal jste snad něco jiného od lidí typu Kalousek, Nečas, Dobeš, Bárta, Vondra, Bendl?
Opravdu někdo mohl věřit těmhle paňácům jejich proklamace o vzdělání jako prioritě?

proč by měli mít zájem n a kvalitním vzdělání? Když sami s eopírají o spolustraníky typu Benda, Řápkopvá , Suchánek, Doktor, tedy lidi s velmi pochybnými diplomy? Když jejich kabinety řídi "dámy" s studující velmi pochybné školy? Dokonc e tak pochybné, že akreditační komise navrhuje jejich zásadní útlum? A co rozhodne jakýsi Pepa z Depa, ted y vlastně nejlepší ministr školství, kterého jsme měli po převratu, abych citoval klasika největšího,ohledně té podivuhodné vysoké školy? No přece, že je naprosto v pořádku a naopak méněcenní jsou členové akreditační komise....
Co od takových lidí může vzdělávací systém a VŠ zejména očekávat?
A školné a jeho dopad na obyčejného občana a jeho rodinu? Pane profesore,nebylo Vám jasné, že tohle ty jmenované a řadu další už nezajímá vůbec? Anikd y zajímat nebude? Předpokládám, že si ještě pořád pamatuje plošné krácení platů ve veřejné sfeře o 10% . Hlášky typu - teď se uvidí, kdo je vlastně srdcař?
Ano, VŠ chtějí miliardu navíc - tedy méně než jednu promile z rozpočtu. Marně. Naprosto marně. Jakkolitaková částka je tak marginální, že musí být pod rozlišovací schopnost nejen ministra financí. A musí být k nalezení.A dokonc e by i s nadno byla- ovšem tehdy, kdy se omezilo rozkrádání veřejných prostředků a korupce. Zaregistroval jste nějaké zásadní kroky v tomto směru od tzv. vlád y boje proti korupci? Já ne. Proto zata miliard a memůže být! Nejspíš musí být ukradena. Z a to bylomožno zaregistrovat pokusy o omezení suverenity universit. A budou pokračovat!
Jako malý kluk jsme slyšel následující heslo - Českým školám třikrát běda, když jim vládne rudej děda.Míněn byl Zdeněk Nejedlý... Asi přichází ča s s e Nejedlému pomalu omluvit a modifikovat na Českým školám třikrát běda, když nejlepším školským ministrem je Dobeš Pepa.
P.S. nemohu si odpustit malou poznámku .
Drtivá většina vysokoškolských studentů / středoškolských/ volila strany současné vládní koalice. Nejméně dvě z nich s e netajily snahou zavést školné. Jakkoli bylo známo vše, co o školném píšete. A Stejně na tom nejspíš s volebními preferencemi byli i vysokoškolští učitelé. Zejména študáci dostali , co volili. Podle mne po zásluze. Aby jednou syn zvaný Zajíc nemusel řešit, zd a má spořit vnukovi, řečenému Hříbekna školné nebo zda sobě na stáří, vyřešil jsem tento problém s předstihem za něj.
Mohu si tedy dovolit svobodně volit. A volit tak, že před tím aspoň trochu přemýšlím. Například dposoudit dopad bradavice versus dopady školného. Jakkoli nemám o bradavici naprosto žádné iluze. Ale nejspíš volbou bradavice by bylo školné passé.Nejspíš.
Díky za skvělý blog!
Váš náruživý čtenář vlk
12. 10. 2011 | 13:40

Občan napsal(a):

To Schlimbach:

Souhlasím. Je to přesně tak nekolikavrstevný problém, jak jste to naznačil ve 13:32.
Ale to by bylo ne na mnoho řádků, ale spíš na několik hodin :o)
12. 10. 2011 | 14:09

schlimbach napsal(a):

Občan

já mám čas :) :)
12. 10. 2011 | 14:28

Petr Hloch napsal(a):

Pane Zlatuško, prosím, bojujete s větrnými mlýny, Vy to víte, Vaši kolegové to vědí, rozumní studenti s to uvědomují, zapřísahávám Vás nepřestávejte.

Z Vašich slov je cítit rozhled a orientace v problematice. Samotné školné v UK je dostatečně "návodné". Zcela správně jste vystihnul, že kopírujeme systém, který se ukazuje jako překonaný (ostatně jako např. u penzijní reformy).

Pro lidi neznalé, v 1997 zaváděli školné v UK labouristé, kteří před volbami vehementně tvrdili, že školné pouze přes jejich mrtvoly. Bylo to tehdá ve výši 1000,-GBP/rok. Minulý rok schválil britský parlament navýšení až na 9.000,-GBP/rok! Přitom pracovní síla pracující za minimální mzdu (5.85 brutto) vydělá cca 800,-GBP/měs NETTO!!!!!
12. 10. 2011 | 14:41

Dalibor Štys napsal(a):

Školné/zápisné 10 000 Kč, které nezdaněně zůstane školám ve fondu určeném výhradne na stipendia pro prokazatelně sociálně slabé či vynikající je správné řešení.
a) Je zřejmá zkušenost, že toho, co dostanou zdarma, si lidé většinou neváží a nestarají se o to.
b) Na českých školách žádný rozumný systém stipendií pro sociálně slabé či vynikající studenty neexistuje. Což vede k tomu, že si mnozí studenti nemohou vybrat školu na níž by chtěli studovat, protože musí brát ohled buď na kapsu svých rodičů (pak zůstávají doma) nebo na svou schopnost si vydělat (pak studují lehčí obory, kde je možné si při studiu vydělávat)

Je mi jasné, že takto není navrhovaný systém školného navržen. Což dáno, jako vždy, tím, že v české debatě se převážně zastávají ideologické názory klubu, k němuž patříme, a o věcné podstatě problému se skoro nikdy nejedná. Důsledkme čehož je, že dobré řešení se ani najít nemůže.
12. 10. 2011 | 15:26

Honza napsal(a):

Tak tomu fakt nerozumim. Ještě nedávno byly všechny školy pro. Nyní proti. Ale takhle se to dělat nedá. To není opatření na půl roku. Jestli to není v tom, že vláda tlačí prostřednictvím vědy a výzkumu prachy do VŠ a páni profesoři už tolik nepotřebují přidat? Řekněte to na rovinu a nevymlouvejte se na Austrálii či co! Tím nemyslím, že by to byly vyhozený rachy. Jen je třeba už přestat okecávat.
12. 10. 2011 | 15:57

český maloměšťák napsal(a):

Dalibor Štys
Jenže - to školné by měli platit všichni ? Bez testování příjmů rodiny ? Stejné ?
To ale pak jen přeléváte obsah jedné flašky do druhé.
Nic se sice neztratí - ale nic se nezíská.

Pokud však máte na mysli i "negativní" školné - tak to je asi správné. Ta vaše úvaha.
/s malou výhradou - takové školné může být ale také něco jako dotovaný buržuazní námořnický obleček...víte....jako že " Hele, Franto, nebýt mě, tak dneska zařezáváš u nějakého Albánce jako vyhazovač..../

Když už se ale v tomdle státě krade tak, že nemá ani na svou prostou reprodukci...natož na rozvoj....
...tak asi nezbývá než mezistudentská /no - ono to ale stejně bude zase na jejich rodičích - že...takže jde zase jen o transfery - tentokrát ale nedaněné, respektive zdaněné ???....čert se v tom vyznej...

...víte, aby to nedopadlo tak, že je fakt lepší ten dosud průhlednější systém...

...jako když Kalousek vymyslá prodej dluhopisů občanům...ale nestane se nic jiného, než že se přeskupí obsahy kont b bankách...žádný NOVÝ zdroj financování to NENÍ....a princip přitom zůstane stejný jako u daňových transferů - bohatší platí více jako chudí /zde dokonce tuším že snad pod 20 tisíc brutto neplatí nic - žádnou daň..../

Chtělo by to hodit na papír.

Já jen aby administrativa a její náklady nebyly tím jediným "ziskem".
12. 10. 2011 | 16:04

jirizlatuska napsal(a):

Obcan: "Měl byste to nějak rozumně vysvětlit, protože ti, kdo ještě neztratili paměť, Vám tenhle obrat věřit nebudou."

Vysvetloval jsem to vicekrat a v tomto smyslu take verejne vystupoval (podivejte se treba na mou prezentaci z konference s experty OECD k navrhu Bile knihy http://www.reformy-msmt.cz/reforma-terciarniho-vzdelavani/sites/default/files/conference/White_paper_on_Tertiary_Education_zlatuska.pdf)

Pokud umite cist, najdete si vysvetleni i v uvodu tohoto meho blogu.

Jinak po vas nechci, abyste mi nejaky obrat veril. O nic se u Vas neuchazim. popisuji soucasny stav a jeho problemy v Cesku. Pokud mi je neverite, argumentujte. vase tvrzeni zavani tim, ze si myslite, ze pisu o necem, kde jsem presvedcen o opaku. To se mi zda, prominte, ponekud smesne.

Jsem zvykly sve hypotezy porovnavat s fakty. Nemam duvod se drzet hypotez, kde se presvedcim o jejich neudrzitelnosti. To nepovazuji za problem, problem bych videl v opaku.
12. 10. 2011 | 16:24

jirizlatuska napsal(a):

hk136: Udaj uvadel premier rektorum v unoru. Souhlasi s daty o dlouhodobe nezmaestnanosti, ktera si muzete najit na webu MPSV.
12. 10. 2011 | 16:26

ipay ouldsso napsal(a):

2010 - http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-zlatuska.php?itemid=11251 (tady začíná být pan Zlatuška z neznámého důvodu politicky neutrální

Volby vyhrála ODS + TOP 09 + VV. Školné je tedy doma a Zlatuško si může dovolit kritizovat hotovou věc.
12. 10. 2011 | 16:42

ondrejsteffl napsal(a):

"Z hlediska veřejného zájmu je ostatně společensky nejpotřebnějším vzděláním to, které formuje přemýšlivého a kritického občana. Občany nedovezeme, zatímco třeba u jaderných inženýrů to možné je."

Skvěle řečeno. To by se mělo někde vytesat, nebo alespoň poslat ministrům školství, průmyslu a vnitra.
12. 10. 2011 | 16:52

xrb napsal(a):

To Občan:
Ja, ja, paměť, to je sviňa a lidi, co si pamatují by bylo nejlepší pozavírat, aby to nepřipomínali. To je (zatím) nesplnitelné vroucí přání všech politiků a všech, co jsou u koryta. Je zajímavé, že totéž vadilo komoušům před plyšákem, když jim někdo v r.75 připomínal co říkali v r.68 a v r.68, když jste jim připomínali to, co říkali v r.50. A Zlatuška patří taky mezi typické korouhvičky.
12. 10. 2011 | 16:59

Dalibor Štys napsal(a):

Dlouhodobě nezaměstnaní absolventi učebních oborů jsou jednoduše nezaměstnatelní. Protože mnozí z nich neměli ani na učnáku co dělat a i lepší z nich by byli za standardních podmínek došli vyučení jen v případě tvrdého přístupu pana mistra. Ten ovšem není přípustný.

Skuteční zájemci o obor, třeba zarytí milovníci motorů učící se na automechanika, jsou vítaní studenti průmyslovek. Kde trpí, neboť se ke strojům dostanou 2x týdně a k autům skoro vůbec ne. V tom jsme se skutečně pozápadnili rychle. Co já vím, tak třeba v Rakousku už si mnozí bakaláři v klidu dodělali řemeslo. Taky mají nezaměstnanost 4,3% .

Jako vždy se nehledá podstata a prohlašuje se za ní její fenomenologická reflexe. Zachtělo se mi argumentovat ad hominem, ale nechám si to pro sebe.
12. 10. 2011 | 17:48

scientist napsal(a):

-školné vytvoří "bublinu" poptávky po práci, neboť deseti tisíce studentů budou po zavedení školného náhle shánět práci. Protože tito lidé budou shánět práci před skončením svých studií a navíc s ohledem na možné skloubení se studiem, zvýší se tlak především na nekvalifikované nebo málo kvalifikovaná místa s vysokou fluktuací prac. síly, zejména v sektoru služeb. Jinak řečeno, díky tlaku studentů na trh práce se mírně zvýší nezaměstnanost minimálně po dobu několika let

-školné zvětší objem šedé ekonomiky, protože studenti svým profilem v mnoha ohledech přesně zapadají do profilu typického pracovníka v šedé ekonomice.

-školné sníží kvalitu českého školství. zavedením školného nedojde k významnému navýšení finančních prostředků, stát si totiž nové přebytky ponechá a bude tím látat státní rozpočet. Zato budeme mít daleko větší objem studentů, kteří budou makat namísto toho. aby studovali. Učím teprve rok a už dnes se občas stává, že se studenti vymlouvají na to, že se nemohli kvůli práci řádně připravit.

-pokud bude platit předchozí bod, opět dojde k nastolení nové selektivity ve školství neboť majetní a chudí studenti-stipendisti nebudou pod takovým tlakem, aby pracovali. Budou mít více času na studium a tedy předvedou i lepší výkon. Odnese to tedy hlavně střední třída.
12. 10. 2011 | 18:21

Dalibor Štys napsal(a):

scientist

Domnívám se, že na něco takového už není prostor. Podle statistik OECD si 90% českých studentů již dnes vydělává na studium. To je nejvíce v celém OECD. Tyto statistiky byly prezentovány tehdejším náměstem ministra Kouteckým na setkání na MFF na Malostranském náměstí na jaře t.r. Zajisté - viz můj příspěvek výše - tento stav snižuje zájem o kvalitní obory při nichž si nejde přivydělávat. Podle prof. Haňky Cambridge university uzavírá se studenty smlouvu, že nebudou pracovat více než 4 hodiny týdně.

Rozumně nasměrované školné, z něhož by se tvořil stipendijní fond pro nemajetné a vynikající studenty a do něhož by třeba mohly přispívat i firmy, by tento současný stav mohlo pouze o maličko, ale možná že i překvapivě dost, zlepšit.

Především je třeba jednat o důvodech zavedení školeného - jsou, myslím, hlavně dva, viz výše - a z nich nám pak může vyjít, zda ho zavést nebo ne. Dosavadní debata je především ideologická a z tohoto pohledu je skutečně pozoruhodné, jak v ní dokáží mnozí diskutéři měnit strany.

Můj postoj je: školné ano, pokud nebude zdaněno a škola jej povinně zas rozdá prostřednictvím stipendií. A v maximální výši jak je průměr ETH, tj. cca 14000 Kč ročně. Protože, kdo by nechtěl mít školu jako je ETH. :-)
12. 10. 2011 | 18:39

hk136 napsal(a):

Dalibor Štys.
Já si nicméně myslím, že na ten sociální fond by se prostředky našly, pokud by se snížil počet studentů. A pokud by se zvýšila náročnost studia (resp. odstranil jev "udržet za každou cenu"), nedalo by se VŠ vzdělání považovat za něco, co je "zadarmo". Aspoň by se snížila nezaměstnanost mezi osobami bez VŠ vzdělání...
12. 10. 2011 | 18:47

Občan napsal(a):

Pane Zlatuško,
děkuji za odpověď, byť mne příliš neuspokojila.
Měl jsem dobrou vůli, avšak odkaz mi sdělil toto:
"Nemůžete navštívit tuto stránku protože:
zastaralá záložka/oblíbené
Vyhledávací engine, který má zastaralý výpis těchto sránek
překlep v adrese
K této stránce nemáte přístup
Požadovaný zdroj nebyl nalezen.
Při zpracování vašeho požadavku se objevila chyba.

Prosím vyzkoušejte některou z následujících stránek:" a odkazuje mne na jakousi "titulní stranu", kde ovšem žádnou Vaši prezentaci nenalézám.

Najdu ji tady? http://www.radavs.cz/prilohy/

Navíc nacházím pouze Vaše hodnocení určitých rizik z hlediska doputování prostředků na školy v případě "odloženého školného" ( http://www.cuni.cz/IFORUM-8336.html ), nic víc. Ani slovo o tom, že by školné komplikovalo dostupnost VŠ vzdělání jako takového.
Až v říjnu 2010 nacházím tento Váš text ( http://lemur.mu/nazory/politika/426-jiri-zlatuka-napsal-svuj-nazor-na-navrh-novely-zakona-o-vysokych-skolach ), kde poprvé pochybujete o smyslu školného jako takového, resp. spíše o zárukách zachování "přijatelné" výše školného. Napsal jste jej v souvislosti s Dobešovým nápadem na zavedení "zápisného".
A teprve v září 2011 úplně obracíte - senat.tul.cz/pRVS/110920_ms1_LK_skolne_MJJZ.doc
12. 10. 2011 | 20:06

Jemnický napsal(a):

Zlatuška

"My naženeme mladé silou do učebních oborů, o které není zájem mimo jiné proto, že jejich absolventi mají šestkrát vyšší nezaměstnanost než gymnazisté nebo vysokoškoláci."

Kde jsou pořádnní řemeslníci, školy je nevychovávají?
On se totiž řemeslník a dělník ve zbytečné státní byrokracii neuchytí a fabriky jsou zavřené nebo v Číně.
Vysoké školy mají nadprodukci plevele v podobě sociálních a dalších studií. Nakonec co by s nimi dělal soukromník, tak končí ve státní službě.
O studiu na některých právnických fakultách netřeba hovořit.
O opravdu těžké inženýrské nebo přírodověné obory zas takový zájem není a ne všíchni mají dar nadání je vystudovat.
Školy jsou nuceny nabírat co nejvíce studentů, aby dostaly dotace, rozdělení schopnosti ke studiu v populaci je stabilní, tak že "naženete" na studia i ty, kteří na to nemají. Co snimi budeme dělat? Do státní služby.
Rektoři chtějí tu mrňavou miliardu navíc. Já bych jim dal i víc, kdyby se jich člověk pak dohledal. K tomu ti řeknu bývalý spolubojovníku Jirko jen toto: Měli jste kampus MU postavit tak, aby byl funkční a neměl neúnosné náklady na provoz. Měli jste připravit operační programy tak, aby neprodukovaly neufinancovatelné kolosy. Měli jste si pohlídat, aby biotechnologické inkubátory nebyly pro srandu odborníkům a pro kanceláře. Virtuální biotechnologie samozřejmě žádné skutečné odborníky nepotřebuje.
Školné bych napařil co největší, aby se probrali alespoň studenti a vyrazili do ulic zopakovat listopad, ale bez sametu.
12. 10. 2011 | 21:37

jirizlatuska napsal(a):

Obcan: odkazy ze stranek ministerske reformy http://isea-cz.org/Finan%C4%8Dn%C3%ADpomocstudemt%C5%AFm/tabid/173/Default.aspx skutecne nefunguji, ale v tom jsem opravdu nevinne. Dal jsem Vam to sem: http://www.fi.muni.cz/~zlatuska/White%20paper%20on%20Tertiary_Education-JZlatuska-comments_on_behalf_of_CHEI.pdf

Ten odkaz z IFora by ale mel stacit take, nekde by se asi dala najit i prezentace, kterou jsem mel tam, obsahove je to vcelku shodne s tim, co pisu v tomhle blogu. Prezentace z te diskuse (na webu shrnovali i to, co se rikalo v reakcich na otazky) se taky dala nejak vygooglovat, ale uz si nepamatuji, co se muselo udelat, mate ji tady: http://www.fi.muni.cz/~zlatuska/Zlatuska-Diskuse_o_skolnem.pdf

Ale jak rikam, je mi opravdu ukradene, jestli muj postoj povazujete za neverohodny. Nemam moc v ucte postoje, ktere vznikaji jen z viry, nikoli znalosti fakt. Pokud si myslite, ze vira/politicka ideologie je prednejsi, jsou i fakta Vas nazor potvrzujici podle meho soudu irelevantni.
12. 10. 2011 | 21:44

ex-nemo napsal(a):

Píšu to tu už po druhé, ale až po dlouhé době, tak to snad nebude bráno jako spam.
Záměr zavedení školného není ani ekonomický, ani didaktický. Takovéto cíle nikdy neexistovaly takže o těchto aspektech je dětinské a trapné diskutovat. Záměr toho opatření je ryze POLITICKÝ:
Zabránit anebo ztížit přístup k nejvyššímu vzdělání příslušníkům vrstvy, která stojí proti vládnoucí bolševicko-estebácké pravicové skupině zbohatlíků. To jsou, zákonitě, všichni chudí.
Otcové dnešních vládců dobře věděli, že vzdělání lidí zaměřených – tehdy - proti režimu by mohlo ohrozit jejich moc.
Tehdy se to zdůvodnilo politicky a přímo : „(My) nemůžeme připustit aby děti protisocialistických rodičů mohly v socialistickém systému studovat“. Takhle to mohl, stejně jako před 40 lety já, slyšet každý kdo se odmítl podřídit vládnoucímu režimu.
Tyto poznatky ( a ovšemže i geny) předali bolševici svým potomkům, kteří vládnou dnes.Jenom přímé a otevřené politické zdůvodnění pod maskou demokracie už možné není; tak se to zařídí jiným a neméně účinným způsobem.
12. 10. 2011 | 22:32

hk136 napsal(a):

ex-nemo
Narozdíl od pana Štefla bych nechal tesat do kamene vaše slova... Bohužel nejsou kameníci.
12. 10. 2011 | 22:40

Dalibor Štys napsal(a):

Jemnický:

Někdy se stavte. Nešlo to udělat dokonale, ale hodně se udělat dalo, rád předvedu. Nejlépe v průběhu července, to můžete potkat větší smečku těch, pro než to melo smysl delat.
13. 10. 2011 | 04:32

Greg napsal(a):

Tak treba advokati vystuduji zadarmo - aby mi pak uctovali
5000 Kc za poradu ?
Spadli jste z visne ?
U doktoru a u zubaru to tady bude co nevidet !
Nejhlucnejsi zastanci bezplatneho vyskoskolskeho studia jsou rodicove deti ktere budou vbrzku studovat.
13. 10. 2011 | 05:20

Taoiseach napsal(a):

Jiří Zlatuška

"Z hlediska veřejného zájmu je ostatně společensky nejpotřebnějším vzděláním to, které formuje přemýšlivého a kritického občana."

No právě. A zájem našich národoveckých politiků je přesně opačný...
13. 10. 2011 | 08:40

Taoiseach napsal(a):

Petr

"Školství by mělo být pro české občany zadarmo. Cizinci by měli platit celé rozpočítané investiční i provozní náklady bez úlev."

Ne. Přístup ke vzdělání musí být minimálně pro všechny občany EU, resp. EHP, za stejných podmínek. Naši studenti toho taky využívají v jiných evropských zemích. Druhá věc je, že studium na české universitě v angličtině může být (samozřejmě pro všechny) zpoplatněno.
13. 10. 2011 | 08:45

Taoiseach napsal(a):

ZM

Všechny věci, které kritizujete by - zadarmo - vyřešila přísnost. Škol na studenty a akreditační komise na školy.

obecně:

Školné skutečně PROHLUBUJE NEROVNOST (chudí nejsou po absolvování školy na stejné startovní čáře s bohatými, kteří zaplatili hned), BRÁNÍ VYUŽITÍ získaného vzdělání (špičkoví absolventi nemůžou dělat vědu, ale musí vzít místo v bance), BRÁNÍ VYSOKOŠKOLÁKŮM MÍT DĚTI (dluh ze studia spolu s hypotékou na bydlení odkládá matřství na roky po čtyřicítce) a bez účinné kontroly a hodnocení kvality vybízí k PRODEJI DIPLOMŮ. Asi by se našly i další důvody, ale toto by mohlo stačit.
13. 10. 2011 | 08:59

Taoiseach napsal(a):

Honza

"Ještě nedávno byly všechny školy pro. Nyní proti."

Jejich magnificence totiž konečně pochopily, že o to, co vyberou na školném, se jim sníží státní příspěvek. Doufám, že nejste tak prostý, abyste věřil politikům tvrdícím něco jiného.
13. 10. 2011 | 09:07

Taoiseach napsal(a):

Dalibor Štys

"To je bratru 14 000 Kč ... A to je ve Švýcarsku o hodně dráž, takže se za ty peníze pořídí o dost méně."

To je naprosto boží argumentace! Když je ve Švýcarsku o hodně dráž, znamená to zároveň, že pro českého studenta je uvedených čtrnáct tisíc "o hodně" víc než pro Švýcara.

"a) Je zřejmá zkušenost, že toho, co dostanou zdarma, si lidé většinou neváží a nestarají se o to."

Zadarmo to v žádném případě není - student platí pěti roky ušlého výdělku/zisku. U flákačů je jednoduchá pomoc - diplom prostě nedostanou.

"b) Na českých školách žádný rozumný systém stipendií pro sociálně slabé či vynikající studenty neexistuje."

Zavedené takového systému na školném vůbec nezávisí - je to čistě otázkou politického rozhodnutí.
13. 10. 2011 | 09:22

Hvězdička blýskavá napsal(a):

chybné vládní plány vyždímají všechny občany této republiky s vyjímkou horních 10 tisíc. Těm naopak pomohou, proto jsou ty plány též dělány.
13. 10. 2011 | 10:29

Občan napsal(a):

To Zlatuška:

Ano, já vím, že jste byl vždycky velmi arogantní figurka. Nicméně děkuji, že jste to opět potvrdil.
13. 10. 2011 | 11:03

jirizlatuska napsal(a):

Taoiseach 13. 10. 2011 | 08:45: S tim zpoplatnovanim cizojazycneho studia jsme mezi evropskymi zememi unikatem, nikdo jiny to prodle dat Evropske univerzitni asociace takto nema. Povazuji to za faktor, ktery temer automaticky vede k nizsi urovni nasich skol, nez by mohly mit. (Model, jak by mohly jazykove fungovat, je slozitejsi vec a tady se do toho poustet nebudu.)

A v kazdem pripade kvalitu skoly dela kvalita jejich studentu. Pokud jich cast odmitame nebo znevyhodnujeme kvuli jazyku, rezeme si pod sebou vetev, na ktere sedime.
13. 10. 2011 | 12:49

jirizlatuska napsal(a):

Taoiseach 13. 10. 2011 | 08:40: Ano, mate pravdu. Puvodne jsem tam mel jeste vetu, ze v pripade uspecu vychovy nasich obcanu hrozi rade ministru a politiku nezamestnanost, ale uz se mi to do rozsahu neveslo, tak jsem to nechal plavat. Stejne by pak o mne povidali, ze jsem arogantni nebo kontroverzni, tak to dopada s nepohodlnou vecnou informaci velmi casto.
13. 10. 2011 | 12:55

Taoiseach napsal(a):

Jiří Zlatuška

Díky za reakce a zdravím.
13. 10. 2011 | 14:17

Jemnický napsal(a):

Dalibor Štys

Já to tam dost znám.
13. 10. 2011 | 19:43

Dalibor Štys napsal(a):

Jemnický

Tak přijeďte příští rok v červenci něco popřednášet tí smečce. Mail si jistě najdete.

Pro inspiraci předávám odkaz na jednu z fotografií
http://www.greentech.cz/scholaludus/galerie/2011/dalsi1/image032.jpg
14. 10. 2011 | 00:30

Dalibor Štys napsal(a):

Taoiseach

Já jsem myslel maximálně, pokud budeme mít školu jako je ETH. :-)
Ale po pravdě, my ji nejspíš ani nechceme. Nemluvilo by se tam česky.

Pokud jde o výdělek ušlý za 5 let studia, tak to je zcela pofidérní záležitost. V případě, kdy zaměstnanost absolventů je 20%, by to jen znamenalo, že by nestudující vysokoškoláci jen přibyli k těm nezaměstnaným absolventům. Z druhého konce - viz reakce na scientista - skoro všichni vysokoškoláci si na studium vydělávají a tudíž docela jistě obsazují část míst potenciálně pro absolventy - nevysokoškoláky. Mohou pracovat za méně, mají nižší daně a trochu je pořád živí maminka.

Nabízím tento pohled: Pokud se studenti seriózně nepřipravují v náročném oboru, který je bude do budoucna živit tak, aby školné lehce splatili, je studium sotva víc než další daň na podporu v nezaměstnanosti, kterou (dokonce s radostí) platí střední třída. Pokud by se platilo byť jen symbolické školné, tento aspekt by se ukázal.

V humanitních oborech velmi brzo převezmou trh nejlepších studentů soukromé vysoké školy. Přestože se na nich musí platit. A první privátní techniky jsou taky za dveřmi, zvlášť v některých regionech.
14. 10. 2011 | 00:49

Dalibor Štys napsal(a):

pardon - nezaměstnanost absolventů je 20%

Ale on ten problém není jiný vě Španělsku, kde je nezaměstnanost absolventů přes 47%
14. 10. 2011 | 01:14

scientist napsal(a):

Dalibor Štys
možná máte pravdu, ale záleží, co se vlastně tím výzkumem měřilo. Jasně, o prázdninách a občas během roku si přivydělá skoro každý. Ale pokud mluvíme o sehnání 20ti tisíc, je to přeci jen trochu jiná káva - to je cca 30tis. hrubého. V podstatě je to cca 1x tolik, kolik studenti shánějí na svojí osobní spotřebu dnes.
14. 10. 2011 | 08:25

Taoiseach napsal(a):

Dalibor Štys

"... Nemluvilo by se tam česky"
To jste načal dost složité téma. Je jasné, že mezinárodní spolupráce je pro kvalitu škol klíčová a že může mít různé formy, přičemž by se měly využívat všechny. Takže přednášky na našich školách v cizích jazycích rozhodně ano (jen je mi poněkud proti mysli, aby to byla výlučně angličtina), na druhou stranu bychom měli (ano z našich peněz) platit studentům z chudých zemé vedle stipendia i kursy češtiny.

"Pokud se studenti seriózně nepřipravují v náročném oboru, který je bude do budoucna živit tak, aby školné lehce splatili,..."
To platí možná u některých oborů, ale třeba v případě (náročného) základního (badatelského) výzkumu v přírodních vědách asi sotva. Takže potom úspěšní matfyzáci pracují v bankách. Nebo mají dvě zaměstnání. To by se školným jenom zhoršilo.

"...je studium sotva víc než další daň na podporu v nezaměstnanosti, kterou (dokonce s radostí) platí střední třída."
Omlouvám se: nerozumím - studium je daň? Pokud to myslíte tak, že studují, protože se bojí, že by nenašli práci, těžko se to odhaduje, protože jednak do skutečné motivace lidí nevidíme, jednak ani jeden konkrétní člověk nemůže vědět, zda by třeba po půl roce nenašel skvělou práci.
Souvislost s nezaměstnaností je ještě složitější, ale dá se říct, že absolveti VŠ jsou lépe zaměstnatelní, protože je pro ně širší nabídka míst a protože jsou flexibilnější. Na vysoké se naučili učit se, takže je pro ně změna oboru snadná i bez formálního přeškolování.
Takže je z toho hlediska jednoznačně dobré, aby i takoví studovali, pokud studium neflákají. Pokud se flákají, měla by je škola vyhodit, aby si uvolnila místo pro lepší uchazeče. Jenže k tomu by muselo fungovat hodnocení kvality (škol) a na to ministerstvo dlabe. Pokud se berou kus jako kus, vede to k prodeji diplomů a školné to může jenom prohloubit.

V tomto smyslu mě docela děsí ten Váš poslední odstavec. Zatím nevím o žádné soukromé škole, která by nabízela magisterské programy a byla kvalitní. Zato všichni víme např. o skandálu kolem Vysoké školy Karla Engliše.
14. 10. 2011 | 09:20

Dalibor Štys napsal(a):

Taoiseach

Např.

http://www.bibs.cz/programy/22/sekce/30/proc-britske-programy/

Byl na to odkaz už v jiném blogu.

Ale jde spíš o to, že tyto školy přetahují kvalitní vyučující, protože je zaplatí. Toho se bojí např. ekonomické nebo filozofické fakulty. Za 28 000 Kč státního příspěvku na studenta ročně toho moc nepořídíte.
14. 10. 2011 | 09:44

Dalibor Štys napsal(a):

scientist

Podle mne je představa, že studenti si shánějí během roku jen 20 tis. hodně podceněná. Myslím, že ta statistika mluvila dokonce o 90% prostředků na studium. Statistiky bývají o dost let pozadu, takže to mohlo být z doby někdy 2000 - 2007, kdy bylo pro takové lidi všude dost práce.
14. 10. 2011 | 09:50

jirizlatuska napsal(a):

Dalibor Stys: "pardon - nezaměstnanost absolventů je 20%"

Mohl byste uvest, kde?

Na webu MPSV (http://portal.mpsv.cz/sz/stat/abs/ksa/) je uveden celkovy pocet absolventu vysokych skol (Bc. i Mgr.) v cele Ceske republice na konci prvniho letosniho pololetniho sberu statistik jako 2124, coz je vzhledem k celkovym poctum zanedbatelne cislo a s 20 procenty nema nic spolecneho ani ve snu.

Mimochodem, nezamestnanych filozofu dohromady s teology je zhruba tolik, co nezamestnanych strojaru a vyrazne mene nez nezamestnanych elektrotechniku.
15. 10. 2011 | 17:48

Mirek napsal(a):

Perspektivní výzkumný projekt byl v Česku úspěšně udušen.
aneb „Poprava“ české vědy rukama odborníků
http://neviditelnypes.lidovky.cz/veda-pripad-systemu-ols-0su-/p_veda.asp?c=A090811_214847_p_veda_wag
15. 10. 2011 | 20:51

Dalibor Štys napsal(a):

jirizlatuska

Myslím všech absolventů, ne VŠ. Tam je to jasně blízko nule.

Máte pravdu, že Španělsko jsem si ověřil a ČR ne, ale správný zdroj je samozřejmě ČSÚ.
16. 10. 2011 | 16:06

Jakub Marecek napsal(a):

Pane profesore,

s prezentovaným postojem nesouhlasím a novým
argumentům nerozumím. Namátkou:

Nechápu, co je špatně s výběrem školného v UK.
-- Pokud stát L9000 půjčí studentovi a platí jen -- vzhledem k inflaci -- mírny úrok místo toho, aby L9000 nevratně převedl univerzitě, jistě "účetně" není škodný. Že by náklady univerzit výrazně stouply po zavedení školného, nečekám, nejspíše se tedy ukáže, že stát skutečně ušetří.
-- Že průměrný britský student zaplatí cca. L2000 za rok za alkohol (Natwest: L1624.48 za 2008), se dobře ví -- takže přinejmenším o L2000 se může řada studentů snadno uskrovnit. Díky úvěrům se splatností odloženou po dosažení slušného platu ale nemusí.
-- Že by se změnila oborová struktura přihlášek, také nečekám: Díky úvěrům se splatností odloženou po dosažení absolutně slušného platu se studenti oborů s průměrným platem v mezioborovém srovnání podprůměrným splácení bát nemusí, pokud
zůstanou věrni oboru, který vystudovali. Nejspíše splácet nikdy nezačnou, protože nezačnou slušně vydělávat.
Obecně: Na britských univerzitách se pohybuji již pět let a nemám pocit, že by školné bylo většinově viděno jako nespravedlivé.

Nechápu, jak Vás, znalého vražedné efektivity is.muni.cz, může napadnout, že výběr školného může být neefektivní.

Vážení diskutující:

Dalibor Štys napsal(a):

> Svýcarský souručenský technologický institut
> je nejlevnější ... s ročním poplatkem jen 789$

ETH má rozpočet 1.72 miliardy USD a 17172 studentů. Na jednoho studenta tedy celkem pracují s těsně pod 1.5m korun. Pokud směšujete "statut univerzity",
který je dán kvalitou výzkumu, nikoli kvalitou výuky, se školným, nemám prosté vydělení rozpočtu počtem studentů za příliš unfair či troufalé.

Grandgousier napsal(a):

> Pouze upozorním, že při zavedení školného,
> bude pro většinu těch, kdo chtějí studovat,
> daleko zajímavější studovat v zahraničí

To by jistě byl významný krok správným směrem!

S pozdravem "Diskuzi zdar"
jm
18. 10. 2011 | 22:11

Jakub Marecek napsal(a):

"Status univerzity", nikoli "statut univerzity". Omlouvám se. jm
18. 10. 2011 | 22:19

profesor- cela č 125 napsal(a):

ÉÉÉÉÉj !
Stejňě sa naučíťě na Týých školách lauter hoUno! Kúkňěte sa na Klauza! Neumí NIC-aj si dává říkat profesöór !Mňě (to su já Arpád),mňě stačí ,že si dopočtu kolko že my zbúva basy za to lúpež ai znásilňěňý.
19. 10. 2011 | 18:28

letora napsal(a):

Vážení nevím co se čílíte,tady nejde o školné je potřeba aby národ hloupnul blbcům se snáze vládne a o to této vládní smečce jde.Vychovat masy nevzdělaných novodobých otroků, kterým se nasype něco do žlabu a oni budou držet hubu a potáhnou tu káru dál.
Kalousku ji fakt jednička!!!
20. 10. 2011 | 19:49

orttt napsal(a):

Zlatuška byl vždy jedním z hlavních zastánců školného. Bojoval za něj sekernicky, argumenty druhé strany nebral v úvahu až spoustu slušných a přemýšlivých lití totálně znechutil. Díky němu a jemu podobným zpozdilá myšlenka školného přežila do dnešních časů. Je mi jedno, z jakého důvodu se dnes stal odpůrcem školného - jestli je to jen proto, že chce v blížících se senátních volbách obhájit své křeslo, nebo se chce vlichotit někomu jinému.
Ale když začne takhle psát, měl by se nejdřív omluvit těm, kteří byli moudřejší a vzdělanější než on a proti školnému byli od začátku. Dokud se neomluví, není důvod brát ho vážně.
20. 10. 2011 | 21:16

Dalibor Štys napsal(a):

Jakub Mareček

Prsoím, přečtěte si ještě jednou můj příspěvek, případně k němu ještě ten původne citovaný článek v Times Higher Education.
21. 10. 2011 | 01:09

pgjed napsal(a):

To Zlatuška:

Vážený pane profesore, vzpomeňte, kolikrát jsem vám na těchto stránkách oponoval ve vašem nadšení pro zavedení školného. Marně a zbytečně, proti věcným argumentům jste měl jenom povrchní a obehrané fráze. Ty argumenty si dovolím připomenout:

1. Není pravda, že současní studenti mají své studium zadarmo. Studium je velmi nákladné, většině mohou rodiče poskytnout jenom část potřebných prostředků, zbytek si musí studenti vydělat sami a nestačí na to jenom prázdninová brigáda. Stále více studentů je při studiu zaměstnáno. Placení školného ve výši řádově desetitisíců Kč/r znamená další, již obtížně řešitelnou, nebo neřešitelnou finanční zátěž, která je může vyřadit ze studia. Dle mých zkušeností platí, že čím chudší, tím talentovanější student.

2. Není pravda, že vysoké školy nemají dostatek peněz a že proto nemohou poskytovat kvalitní výuku. Relativně vysoké platy svědčí o něčem jiném, stejně jako částky grantů, využité na "výzkum" věcí, které nemají žádný dopad do praxe. V pracovní době, s využitím vybavení školy a práce studentů jsou často produkovány hodnoty, zhodnocované na privátní úrovni pedagogů.

3. Pasovat zadlužení se na celý život bez jasné perspektivy splatitelnosti závazku na normalitu je to nejhorší, co by univerzitní studium mohlo absolventům do života dát!

4. Nejsou-li současné univerzity schopny vystačit s prostředky, které ze státního rozpočtu dostávají, jsou samy viny tím,že jsou přelidněny studenty, kteří inteligenčně a mentálně nemají na to, stát se skutečnými vzdělanci. V této patologické snaze vzájemně soutěží o studenty, kterým pak nejsou schopny dát skutečnou vzdělávací péči a ze studia se pak stává závod ve vyplňování počítačových testů a shánění kreditů. Je směšné že mnozí studenti, kteří vystudovali určitý předmět či obor u nějakého věhlasného pana profesora, s ním osobně během studia ani jednou nemluvili!

Shrnuto a podtrženo, současný systém vysokého školství je špatný především v jiných aspektech, než je financování a další peníze vytahané ze studentů nic nezmění a v konečných důsledcích skončí jen na účtech profesorů, docentů a asistentů.

Přes svůj neutuchající odpor vůči smyslu a účinku školného, necítím žádné uspokojení ze změny vašeho postoje. Vy se totiž nerozhořčujete nad tím, že někdo zavádí školné, po kterém jste sám dříve volal, ale nad tím, že obolus, který jste původně hodlali šikovně protáhnout účetnictvím škol, naráz má sloužit jenom jako další z řezů, kterými tato koalice systematicky pouští žilou středním a nižšímm příjmovým vrstvám. Prostě pánům univerzitním bafuňářům hrozí, že příjdou o tučné sousto, na které již otevírali tlamičku a na které měli dávno laskominy. O nějakém zájmu o zlepšení výuky a kvality absolventů nemůže být řeč. Ostatně, jaká může být kvalita tam, kde je do ročníku přijat počet studentů řádově v tisících? To nelze opravdu zvládnout jinak, než "odúmrtí". Ale není to zrovna jedno ze zbytečných plýtvání, kterému by snadno předešly přísnější a důkladnější přijímačky? ...

Závěr? Je celkem jedno jestli školné dle Dobeše, neebo Zlatušky, nebo Sobotky, či jiného fámulusa, který je momentálně u vesla. Školné jako takové je systémově špatné a bude vyhánět chudší studenty ze škol.
21. 10. 2011 | 15:29

reppop napsal(a):

Jan Keller: Pokud bude tyto souvislosti sociální demokracie trpělivě vysvětlovat, tak to nakonec pochopí i vysokoškolsky vzdělaní voliči.

Jiří Zlatuška (zde): Z hlediska veřejného zájmu je ostatně společensky nejpotřebnějším vzděláním to, které formuje přemýšlivého a kritického občana.

Zdá se, že naše současné vysoké školy kritické myšlení nerozvíjejí, ale potlačují...
Vůbec se tomu nedivím - odměňování podle množství učitelem sehnaných peněz a počtu publikací vedených v americké databázi ISI Thomson samozřejmě motivuje VŠ učitele ke zcela něčemu jinému než k výchově studentů ke kritickému myšlení (pokud vůbec na studenty mají ještě nějaký čas). Stejně tak jako konkurzní řízení na obsazená místa VŠ pedagogů, majících smlouvy na dobu určitou. V těchto konkurzech jsou opět eliminováni všichni kdo se nepodřizují výše uvedeným 2 kritériím. Nic nepomohou ani petice nebo přímluvy špičkových odborníků z oboru.
Viz např.: http://www.petice.net/dancak-up-olomouc
http://www.petice.net/petice/239/pravo-studentu-univerzity-palackeho-v-olomouci-na-kvalitni-vyucujici--podpora-martina-dancaka-.htm
Ucitel Dancak samozrejme u "konkurzu" neuspel. Konkurzu se samozrejme boji i clenove skolnich senatu, takze jakakoliv kritika vedeni skoly je tim eliminovana.
V tomto totalitnim prostredi tezko lze ocekavat zmenu k lepsimu.
21. 10. 2011 | 22:46

Vaše Banka napsal(a):

Ale, ale, jaký přemýšlivý a kritický občan? Tak to ne, takového nepotřebuji, ten si u mně přece nebude půjčovat a pak ho nemohu odírat z kůže. Jen ať studenti pěkně platí, alespoň ti přemýšliví vůbec nepůjdou studovat. A pak ať se pěkně zadluží. Mám to tak hezky rozjeté, tak to přece nemůže krachnout na nějakých studentech. Budou platit jako každý. Mimochodem, dozvěděla jsem se, že mi každý občan ČR dluží už 105 000,- (alespoň průměrně, zase ti přemýšliví :-() Tak to mi dává každý měsíc 2000,- na úrocích (ještě že jsem je zvedla na 18,9%). Kolik že to je celkem? 20 miliard měsíčně? Dobrý ne? Ale stejně je mi to málo. Však nebojte, já na vás ještě něco vymyslím!!!
22. 10. 2011 | 03:34

drzá držka napsal(a):

Zlatuška nebyli to náhodu také voni, kdo stál na počátátku zavádění tohoto zvráceného systému.
22. 10. 2011 | 19:34

reppop napsal(a):

Pan Zlatuška nepatří rozhodně k těm nejhorším a je jen dobře, že konečně prozřel.
Opravdu úsměvní jsou pánové Václav Hořejší, Pavel Hobza (aj.), kteří napřed u nás vypustili z lahve džina anglo-americké neoliberální scientometrie (když to bylo výhodné pro přesun financí k jejich oborům) aby pak proti zneužití scientometrie (když už to pro ně přestalo být výhodné) protestovali v časopisu Nature. Jak správně upozorňuje K.P. Liessmann v knize Teorie nevzdělanosti, scientometrie je spoluzodpovědná za úpadek vzdělanosti v zemích, kde je tvrdě aplikována (naše vysoké školy nevyjímaje), protože potlačuje celé vědní obory (např. ekonomie potlačuje filosofii nebo sociologii - důsledky právě nyní vidíme: hospodářská krize vznikla právě v zemích, kde řádila neviditelná ruka trhu a scientometrie nejvíce).
Tito pánové by měli spytovat svědomí (namísto svatořečení svých kolegů kteří spolupracovali s STB).
22. 10. 2011 | 20:52

reppop napsal(a):

omlouvám se za překlep, správně "zpytovat svědomí"
22. 10. 2011 | 21:03

Meewayday napsal(a):

pdf creator program chinese fonts for windows 7 http://vjmufrk.hostingsociety.com/acrobat-reader-windows.html acrobat reader windows
19. 02. 2012 | 11:01

Jenneudge napsal(a):

<a href=http://www.formspring.me/NatashaBedson/q/322127388404093130#20464>buy keflex</a> - <a href=http://www.formspring.me/NatashaBedson/q/322127388404093130#15735>keflex 750 mg</a> , http://www.formspring.me/NatashaBedson/q/322127388404093130#9908 keflex 750 mg
14. 05. 2012 | 19:32

Michael napsal(a):

shamballa beads
a realistic a genuine sophisticated shown shamballa beads,crystal beads,pave beads,cheap shgamballabeads peep toe. Each time a . Hence plus . First of all style of and then sell on fanatic forum the name of illustrations or photos

A very simple and quick way is to pass the cards by way of incense smoke or smudge them with sage.
Padma Sambhava's golden mantra, Om Ah Hum Vajra Guru Padme Siddhi Hum, is used to avert wonderful darkness. When offered thirty-three occasions, it ushers the soul's ascent into the secret chamber from the heart. Most specially, it expands our appreciate inside the face in the most intense anger, hatred, pride, passion, ambition, worry, death and darkness projected against the inner Buddha, assisting us conquer these energies.
PreparationBefore you get an attunement, the International Center for Reiki Training recommends that you refrain from eating any meat or animal goods or any foods most likely to contain higher levels of pesticides or other toxins. It is also advised to prevent coffee or other caffeinated beverages, alcohol, sweets or cigarettes. Ideally, a juice or water fast is advised for up to three days before the attunement. The College of Nursing at the University of Medicine and Dentistry of New Jersey recommends drinking three glasses of water, each day, before getting the attunement through its course. It should not be made use of as a substitute for qualified healthcare advice, diagnosis or remedy. LIVESTRONG is actually a registered trademark in the LIVESTRONG Foundation. Moreover, we don't select just about every advertiser or advertisement that appears on the web site-many of the ads are served by third celebration marketing organizations.Which Diamond Grading Lab Is Very best
In contrast with real diamonds, faux diamonds dont face the topic of needing consistent care and vigilance. Faux diamonds will free you of the anxiousness. You dont need to police it every single so frequently, you dont need to be concerned about breakage, nor do you have to worry about it being stolen.
O Anjo: Este anjo ajuda a destruir a força dos inimigos, das pessoas que só pensam em humilhar os mais fracos e auxilia todos que pedem socorro a Ele para obter liberdade. Protege as viagens em geral e todos os que estão desolados e solitários. Influencia todas as coisas que são baseadas na bondade e os ganhos monetários provenientes do trabalho honesto. Influência: Quem nasce sob esta influência terá um temperamento vigoroso e forte, suportando qualquer adversidade com benevolência, paciência e coragem. Não tem medo do trabalho, mas sim grande inspiração para executá-lo. Sabe manusear qualquer objeto e fazer obras de grande beleza. Se for mulher poderá ser uma ótima decoradora, conseguindo captar com sua intuição os pontos fortes no lar, utilizando através do conhecimento dos símbolos mágicos, diferentes energias que irão salvaguardar sua casa das influências negativas. Respeita as pessoas com moral, inteligência e sentimentos, pois sabe que estes valores enobrecem a alma e constróem uma boa existência na Terra. Está sempre se integrando aos assuntos sociais ou políticos e inspira muita confiança nas outras pessoas. Terá facilidades financeiras e materiais para realizar-se e projetar-se, inclusive internacionalmente. Aprendendo com os erros cometidos, estará sempre ensinando às pessoas a forma certa de agir - <a href=http://crystalbeadsr7t9.unblog.fr>shamballa beads wholesale uk
</a>é o especialista em "consertar o que não tem mais jeito". Nunca se deixa levar pelo instinto, pensando sempre antes de agir. Otimista, expansivo e prudente, pode confiar em sua boa estrela e na proteção de seu anjo guardião. Profissionalmente: É possível que obtenha sucesso trabalhando como arquiteto, na construção civil, engenharia ou administração. Poderá ser um artesão de ótima reputação, conhecido pela qualidade de sua obra.

Related Search:
<a href=http://cheapshamballabeads.webs.com>chinese crystal beads wholesale
</a>
<a href=http://crystalbeadsr7t9.unblog.fr>crystal beads
</a>
02. 07. 2013 | 12:37

Broarmatmorry napsal(a):

Good afternoon! forward: - <a href=http://kamagra100.blog.hr/>US Kamagra supplier </a> - kamagra side effects in women or <a href=http://gocodkamagraa.blog.hr/>ajanta pharma Kamagra on line sales </a> - Kamagra overnight US shipping ,<a href=http://buy-kamagra.blog.hr/>viaga kamagra jelly order </a> - Cheap Online Kamagra for saturday delivery ...!!! With kind regards
25. 07. 2013 | 19:48

ZeridexefNeex napsal(a):

Привет!Оформить довериность! Тогда читайте новость - <a href=http://bazar.sumy.ua/>новый сайт объявлений </a> - доска объявлений г.Сумы - <a href=http://osumybazarov.blog.hr/>Сумы Бесплатная доска объявлений </a> - объявления Сумы <a href=http://tao-bao.kz/user/Nurespannerry/>Бесплатная доска объявлений г.Сумы, bazar.sumy.ua </a> - дать объявление украина Сумы ,<a href=http://netonbazar.blog.hr/>доска объявлений г.Сумы </a> - доска объявлений туризм или <a href=http://mnogostatusov.ru/user/Hefomisse/>спорт инвентарь </a> - аксессуары бижутерия ... Всем пока рад был сообщить...
27. 07. 2013 | 05:14

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy