Prezidentská volba jako déjà vu

07. 02. 2008 | 05:55
Přečteno 8339 krát
V druhé prezidentské volbě před pěti lety jsem na společném zasedání obou komor Parlamentu za senátní Klub otevřené demokracie uváděl senátorku Moserovou. Během přestávky, ve které se odehrávalo první kolo tajné volby, mi dva nebo tři zákonodárci z řad ODS vyčetli, že jsem svým proslovem nepřímo podpořil Miloše Zemana. Senátorka Moserová tehdy podle očekávání získala nadpoloviční počet hlasů ze Senátu a vzhledem k levicové většině mezi poslanci se Klausovi volitelé obávali, že z Poslanecké sněmovny postoupí Zeman, nikoli Klaus. Hlavním mottem výčitek nebylo, že by snad Klaus měl být lepším kandidátem, ale kalkulace malých šancí Moserové mezi poslanci v posledním kole volby. Měl jsem si zejména uvědomit, kdo by se pak se Zemanem dostal na Hrad – a za příklad nejvíce odstrašující tehdy sloužil Miroslav Šlouf.

Uplynulo pět let a záběry ze schůzky Klausova kancléře Weigla ze schůzky Šloufem navozují déjà vu – volba se znovu týká toho, nakolik s námi zůstávají osoby, které symbolizovaly politiku zájmových skupin v době „opoziční smlouvy“, nikoli politiku principů, se kterými se politické strany snaží oslovovat své voliče v předvolebních kampaních. V rozhovoru pro MFDnes Šlouf mezi řádky uvedl i velmi výmluvnou drobnost, kterou je Weiglovo konstatování, že jsou v souvislosti s prezidentskou volbou oba „na stejné lodi“. Možná to nemyslel úplně doslova a alespoň takových věcí, jako Šloufova jmenování do bankovní rady ČNB zůstaneme i v případě znovuzvolení Weiglova hradního pána ušetřeni (i když, kdo ví ?!). Slyšíme v tom ale především stručné vyjádření, jak mnoho je Václav Klaus i s lidmi kolem něj stále symbolem minulosti i politické korupce doby „opoziční smlouvy“. V tomto ohledu je Švejnarova kandidatura i rychlost, se kterou získala širokou občanskou podporu, skutečnou nadějí pro každého, kdo politiku vidí jako službu občanům.

Topolánkova ODS se od „opoziční smlouvy“ jako nepřijatelného typu politického obchodu distancovala, její umanutá podpora Klause však svědčí o nostalgii po těchto dobách. Neměl by předseda ODS raději pranýřovat nikdy pořádně neobjasněné finanční aféry ve vlastní straně z dob svého předchůdce, než bez náznaku jakéhokoli indicie očerňovat Jana Švejnara zmínkami o údajném „prokorupčním prostředí“? (Jeho ministr Julínek si snaživě přisadil neméně neomaleně: „Švejnar je podezřelý kdosi.“) Jan Švejnar přitom bez zaváhání náklady své „kampaně“ zveřejnil, zatímco Václav Klaus na podobné téma nejen mlčí, ale když v rámci předvolební propagandy volitele obesílá svou knihou „Rok pátý“, činí tak zcela samozřejmě v obálkách prezidentské kanceláře, přestože je tak jeho úřad užit pro osobní kampaň.

Stejně jako před pěti lety mají ve značné míře výsledek volby v rukou komunisté. Mít jim to za zlé je možné dost těžko. Senátoři i poslanci ODS dali svým způsobem přijetí Jana Švejnara dostatečně jasně najevo, že o věcné posuzování kandidátů zde nejde ani naoko. Komunisté v rozhodující třetí volbě před pěti lety považovali za vhodné připojit se k ráně zasazované nikoli přímo Janu Sokolovi, ale především předsedovi sociální demokracie Špidlovi. Pokud chtějí dnes udělat totéž Paroubkovi a vyplnit tak Šloufovo proroctví o „jednom z mnoha šoků“, které předseda ČSSD zažil a zažije, nikdo jim v tom nezabrání. Můžeme si o komunismu i komunistech myslet cokoli, ale se současnou voličskou podporou jsou neignorovatelnou politickou silou, s jejíž podporou tu a tam prokazatelně počítá každý. Omluva za léta totalitního režimu i jeho oběti by od nich sice byla zcela namístě, ale přijal by ji opravdu někdo jako vážněji míněnou, než třeba Topolánkovu omluvu za jízdu, kterou z debaty o volbě prezidenta prchal na tenis do Brna?

Klausovi příznivci se snaží navozovat dojem, že se v letošní volbě jedná o souboj velkolepého Klause proti Antiklausovi, kterého dlouho a těžce hledali jeho nepřátelé. Nemáme tradici prezidentských primárek, jak to můžeme zrovna pozorovat za oceánem. Čím jiným však byla debata, která na půdě politických uskupení mimo ODS převážnou většinu minulého roku probíhala, než primárkami, ze kterých vzešel Jan Švejnar jako jediný Klausův oponent do prezidentské volby? Žádná státotvorná politická síla nemůže v této situaci vážně kalkulovat s tím, že správným postupem je ze současných dvou nominovaných kandidátů nezvolit nikoho. Vůči občanům upřímnějším gestem by bylo zvolit Václava Klause zvolit rovnou, bez okliky prokazování jeho výdrže v opakovaných volbách.

Všeobecný úspěch Švejnarovy prezidentské kandidatury mezi občany je příslibem toho, že patologicky vracející se obrazy minulosti, symbolizované Šloufy nebo Weigly, mohou odeznít. V tomto ohledu Jan Švejnar zvítězil již dnes. Za to mu patří dík bez ohledu na to, jak se v pátek zachovají volitelé.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Karel Vomacka napsal(a):

Souhlasim, ze p. Svejnar si zaslouzi nas dik za to, jak obetave se pustil do od zacatku prohraneho boje a jeste musel a musi snaset spoustu hnusu produkovaneho modrobolseviky (snad se mu nebudou mstit nadosmrti). Konecne se ukazalo, ze masirovani PR agenturami (alias seriozni ceske deniky) nema na volice moc velky efekt a vetsina ma jasnou predstavu, jak ma politika vypadat. Doufam, ze JS svuj kapital dale vyuzije!
07. 02. 2008 | 06:08

Ročník 53 napsal(a):

Přečetl jsem si váš blog pro jistotu dvakrát, a musím jen souhlasit.
To s jakou rychlostí vzalo věřejnost pana Švejnara za svého, svědčí o tom, že pro značnou část veřejnosti jsou staří politici již nepřijatelní.
Této zemi nemají již co dát, spíše berou. Ubírají lidem víru ve spravedlnost, v morálku, ale zato pletichaření a pohrdání zákony se stalo standardem.

Souhlasím s tím, že podpora pana Švejnara občany ukázala, že morální vítěz je dopředu znám. Neměl za sebou váhu prezidentského úřadu, ani vládnoucí koalici, mnohaletou znalost z médií, a přesto v rekordně krátkém čase přesvědčil okolo 50 procent obyvatel ČR. To ho opravdu pasuje na morálního vítěze, přestože některá vítězství si může víťez strčit za klobouk, protože ODS má většinu a žolíka jménem Šlouf. Pamatuji si, jak mu nemohli přijít na jméno. Moralisti pravicoví...
07. 02. 2008 | 06:48

oliver napsal(a):

Docela dobrý komentář k diskusi kandidátů v senátu je tady: http://cz.altermedia.info/z...
07. 02. 2008 | 08:19

badatel napsal(a):

to autor a prosba:
nelze než s Vámi v mnohém souhlasit.
Je vhodné zároveň poprosit poslance a senátory za ODS, aby se nechovali jako představitelé dřívější státostrany, ale reprezentovali také ty voliče pravice, kteří jim dali své hlasy, avšak nelpí na chybách minulosti ODS, hledají pravdu a především očekávají dynamickou prosperitu v budoucnosti.
To, že pan president neodsoudil schůzku p.Weigla s p.Šloufem, popřípadě se od něj veřejně nedistancoval v okamžiku publikování informace, že jde o hokynaření s hlasy, panu VK neslouží ke cti.
Je pro mně čím dále více netransparentější kandidát na prezidenta, a to v duchu diskuse nastolené p.Berwidem-Buqoyem.
07. 02. 2008 | 08:21

David napsal(a):

Já spatřuji největší chybu Václava Klause v tom, že považuje ekonomické ztráty z 90-tých let na naprosto normální. Bez ohledu na to, zda se někdy něco vyšetří, je třeba pravdivě říci, že to byla obyčejná zlodějina. A to, že neumí přiznat vlastní podíl, to je věc povahová a bude se tak chovat vždycky, to vyplývá z jeho silné sebestřednosti. Oproti tomu náš nynější premiér se do historie zase zapíše jako inverzní Robin Hood, který chudým bral a bohatým dával. A ministr zdravotnictví - se historie rovněž zapíše - jako první člověk na světě, který legalizoval platbu úplatků u lékařů, která mimochodem dříve byla standardním prvkem za socialismu. Soudruzi to tenkrát kritizovali jako nešvar, ministr Julínek z toho udělal ctnost. A dalo by se pokračovat dále. Při vší úctě k Václavu Klausovi, zakladateli Občanské Demkratické Strany, chtělo by se říci, že po předvolební kampani už toto uskupení ztratilo přívlastek Občanská, posléze ztratila i Demokratická a zůstalo jen to Strana. A to už jsme tady jednou měli, pane Zlatuška. Nevidím to jinak, chce to změnu a jsem velmi rád, že už si to uvědomuje většina občanů České republiky.
07. 02. 2008 | 08:54

Charlie napsal(a):

Ano chce to změnu.
Na pravici ale i na levici. Kladem této volební kampaňě je to, že nám nastavila zrcadlo, kam jsme v tom našem českém rybníčku za 20 let klesli.
Je velmi potěšitelné, že přes obrovský geblsovský nátlak téměř všech médií se v krátké době téměř polovina lidí rozpoměla na první nesmělé krůčky polistopadové demokracie a uvítala novou naději.
A ta naděje zůstane zásluhou pana Švejnara, ať volba dopadne jakkoli.
Ta polovina ev. voličů je šancí, že vláda Modrobolševické Strany nemusí být věčná.
Bohužel, než to nastane cenou bude ztráta dalších stamiliard.
07. 02. 2008 | 09:35

Al Jouda napsal(a):

Výborný blog a prozatím výborný příspěvek Davida.To magické slovo se několikrát objevuje jak v blogu, tak v diskuzi a mám je i v mém sloganu : Klaus je totalitní fosilie, Švejnar svobodná N A D Ě J E !
07. 02. 2008 | 09:49

Hebl napsal(a):

Celé toto prezidentské předvolební divadýlko,následné průzkumy veřejného mínění a vášnivé diskuze veřejnosti k oboum kandidátům mají pouze jeden význam.Vzbudit v občanech tohoto státu pocit,že se ještě na něčem mohou spolupodílet.To samozřejmě není pravda,protože jen a jen politické strany rozhodují o tom,kdo bude další čtyři roky na Hradě bydlet.Ani bych se nedivil,kdyby se opakoval scénář poslední prezidentské volby,protože čím déle tyto volební vášně ve společnosti potrvají,tím lépe pro všechny ty politicko-ekonomické kauzy,všudypřítomnou korupci ve státní správě,pro totální imunitu zákonodárců apod.Mně osobně je jedno,který kandidát bude nakonec zvolen,protože můj život se tím nijak nezmění.
07. 02. 2008 | 09:56

D2 napsal(a):

To Hebl a další
"předvolební divadýlko" ? a jak si tedy představujete volbu prezidenta? Rozhodnete Vy se svými kamarády ? Kdo jiný by v zastupitelském systému měl rozhodovat než politické strany ? Kdo dle Vás korumpuje a nechá se korumpovat ? Není to náhodou podstatná část společnosti, která se to, bohužel , naučila za "komunismu" , jinak se už chovat neumí a učí to i své děti ? Last but not least : proč by se náš život měl měnit volbou prezidenta ? Děkuji za odpověď
07. 02. 2008 | 10:12

ich napsal(a):

Naprosto souhlasim a dodavam, ze volici V. Klause pusobi dojmem, ze se neceho boji. Neceho, co je pro obycejne obcany zatim skryto pod povrchem, ale co by mohlo po Svejnarove vitezstvi vyjit hodne rychle na povrch.....
07. 02. 2008 | 10:39

car komančov OO8 napsal(a):

Neuvěřitelně chytra opozice.....Paroubkuf šok neuvěřitelny šok pro všechny ktěří přemyšlí hlavou a ne populistickymi gesty....To co sněj vylezlo v televizní debatě je horší než Fico na Slovensku....Tože zruší mezistatni smlouvu kdyby byla schválena s Vatikanem je neuvěřitelne co si dovolil to je to nejvíce protievropske myšlení co jsem slyšel od někoho co mluví o evropske uniji.To snad znamena vystoupení s EU...jde to vubec chapat jinak všechno zruší odejde ...neodejdu,,,po přestáfce.,,a do prdele zase tam sedí....To snad není hodne chlapa ktery nosí na rosporku knoflíky....nešuvěřitelne jede ho vubec považovat za politika..to snad je nějaky druch nemoci..nebo co to vlastně je__???????????
07. 02. 2008 | 11:02

Iva napsal(a):

Pane Zlatuško, krásně napsáno, naprosto souhlasím
07. 02. 2008 | 11:09

m&m napsal(a):

Zjistil jsem opravdu překvapivou věc. Já už vlastně žádného příznivce Klause osobně neznám. Během posledních let se vypařili jak pára nad hrncem. Prostě zmizeli. Vidím úpornou snahu českých médií pomoci Klausovi a přitom nevidím žádnou podporu zdola. Je to vidět i v diskusích na těchto blozích. Pokud je čtou poslanci či senátoři a dostanou se až k diskusím, musí to vidět také. Klause už podporuje jen pár jedinců (urputně ale většinou podpásově a uboze s použitím pomluv a nepodložené špíny vůči Švejnarovi).

Už v tom byla ta "celonárodní" diskuse o prezidentovi důležitá, že se lidé museli zamyslet nad tím, nakolik Klaus naší zemi škodí, či ne. Mnozí si uvědomili, jaký je rozpor mezi Klausovými činy a jejich "růžovou" prezentací v médiích, jiní pochopili, že za pěknou fasádou se valí potoky špíny (Šlouf, Weigl, Jakl, STB...).

Už za to patří Švejnarovi dík. Klaus má nahnáno a spřátelená média také. Kam až v boji za Tatíčka mohou klesnout, jsme si mohli ověřit ve včerejších Hospodářských novinách...
07. 02. 2008 | 11:19

Zuzka napsal(a):

Možná trochu odbočím,nicméně volby se to týká. Poslední 2-3 dny neustále slyším: nedůstojná veřejná volba(i dnešní argument souč. prezidenta, proč tajnou volbu). Kdo mi vysvětlí, v čem je neveřejnost důstojná? Veřejná volba je přece jasná, průhledná, pokud se pro něco rozhodnu, stojím si za tím, není se za co stydět a tudíž to nemusím skrývat. Zase tu v podtextu zaznívá - stokrát opakovaná lež se stává pravdou.Důstojnost by měla být argumentem pro volbu veřejnou, ne naopak.
07. 02. 2008 | 11:21

Simík napsal(a):

to csr komančov 008:
"nešuvěřitelne" - doporučuji vrátit se zpět do základní školy, něco bylo zřejmě zanedbáno. Nebo že by to byl nějaký nový "druch" nemoci???
07. 02. 2008 | 11:22

m&m napsal(a):

Zuzka: Když to ODS zopakuje ještě 1x až 2x, už to bude pravda :-)
07. 02. 2008 | 11:25

Hebl napsal(a):

pro D2:
Pokud bych měl volit prezidenta já se svými kamarády,tak bych se stal prezidentem buď já,nebo někdo z mých kamarádů.Ale vážně.V případě volby prezidenta bych preferoval přímou volbu (je to mu tak i v jiných zasupitelských demokraciích)nebo alespoň veřejnou,v přímém přenosu dostupnou volbu prostřednictvím parlamentních stran.Ohledně komunistické morálky(souhlasím s Vámi),která se přenesla do polistopadové společnosti,jsem psal pod stejným nickem v blogu Tomáše Sokola ohledně Kubiceho zpávy-máte-li zájem si přečíst.Samozřejmě máte pravdu,že v našem politickém systému rozhodují politické strany-to nijak nevyvracím.Ovšem totální imunita a vůbec politická kultura v této zemi neumožňuje,aby politické strany a zákonodárci za ně zvolení,nesli plnou zodpovědnost za svá zpackaná rozhodnutí nebo kriminální činy,za které běžný občan příjde o místo nebo je souzen.Také si nemyslím,že by se měl volbou prezidenta nějakým způsobem změnit můj život.Pouze mám pocit,když slyším ty vášnivé morální argumenty z táborů obou kandidátů,že by člověk mohl nabýt dojmu,že k této(pozitivní)změně dojde.Což je samozřejmě nesmysl.
07. 02. 2008 | 11:41

Pava napsal(a):

O tom, že je Švejnar silný kandidát přesvědčil veřejnost až panický strach ODS.
07. 02. 2008 | 11:47

jirizlatuska napsal(a):

Pro Zuzku:
Za sebe v pozici volitele bych to neviděl ani tak jako problém důstojnosti, jako odpovědnosti vůči voličům. Myslím, že se mám voličům být schopen odpovídat z toho, koho jsem za prezidenta volil, i případně proč (u těch z volitelů, kteří jsou schopni své konání i zdůvodňovat).
Pokud si dobře vzpomínám, nebyl jsem z tohoto důvodu pro tajnou volbu ani před pěti lety (a nebudu pro tajnou volbu hlasovat ani zítra).
07. 02. 2008 | 14:37

jiraak napsal(a):

07. 02. 2008 | 14:57

Rebel napsal(a):

Pokud jde o to, zda veřejnou nebo tajnou volbu si dovolím použít citát jednoho našeho kolegy z blogů. Je to člověk žijící již desítky let v Kanadě, který má s demokracií více zkušenosti než my.
Domnívám se, že to vystihnul přesně a jeho názor plně sdílím.

Píše pod nickem VK-Can a k volbě prezidenta uvádí:.
„Zpusob jakym je president volen v soucasne situaci povazuji za urazku obyvatelstva.
Zamyslel se nekdo, proc se poslanci a senatori tak brani verejne volbe?! KAZDA volba, ktere se "voleny predstavitel lidu" ucastni ma byt verejna a ma byt o ni verejne pristupny zapis ! Je to totiz jedno z mala meritek, podle ktereho se kvalita "zastupce lidu" da merit!
Zapis o tom jak kazdy zastupce/kyne lidu volil je totiz jeho/jeji "vysvedceni" podle ktereho se zvazuje na konci volebniho obdobi zda zvolit znovu ci ne!
Jejich řečnění nemeni osud statu, jejich hlasovani ano!!“
07. 02. 2008 | 16:11

Sámdoma napsal(a):

To jiraak:
Nejen pro zajímavost,ale i k zamyšlení. Podle mne velmi erudovaný komentář,škoda, že přišel tak pozdě a ještě větší škoda, že jej s největší pravděpodobností nečetli ti osvícení, kteří o novém pánu Hradu budou rozhodovat. Konec konců, oni toho nečetli víc a podle toho vypadá jejich myšlení.Škoda!
Dík za příspěvek.
07. 02. 2008 | 16:12

Jaroslav Demek napsal(a):

Za hlavní přednost Václava Klause se obecně považuje, že ho známe. Dovolím si zavzpomínat :

1. Zbrklá a nekorektní privatizace bez potřebné legislativy , která by alespoň zmírnila výstřelky. Souhlasím , že úplně zabránit jim nešlo.
2. Nikdy nevysvětlené podivnosti ve financování ODS z roku 1997.
3. Rok 1998 a velké volební plakáty S Klausem nebo doleva. Po volbách bylo na mnoha plakátech slovo "nebo" škrtnuto.
4. Mistrovský kousek - Nový volební zákon , který naštěstí zamítl ústavní soud.
Pokud by se v posledních volbách podle něho volilo, vypadala by sněmovna takto:
100 poslanců ODS , 99 poslanců ČSSD, 1 poslanec KSČM. Naskakuje mi husí kůže při této představě.
Ořezaná změna volebního zákona , taky není bez zajímavosti. Zelení potřebovali na jednoho poslance dvojnásobek hlasů než ODS a ČSSD.
V dnešním rozhovoru na Radiožurnálu se pan profesor se vyznává se svého vztahu k idejím a za nejvyšší hodnotu považuje svobodu a demokracii. Nedalo se nevzpomenout si na tento „demokratický“ volební zákon.
5. Nevím to už úplně přesně ale cca v roce 2002 napsal pan profesor Klaus článek do MF Dnes ve kterém popisoval úlohu disidentů před a během roku 1989.
Po přečtení tohoto článku , jsem se musel podívat zpět na první stranu a ujistit se , že nečtu Rudé Právo z roku 1985. Bylo mi z toho opravdu moc smutno. Disidenti nebyli svatí ale byli odvážní a hráli roli velmi důležitou . Před i krátce po roce 1989.

Ale dost vzpomínání , člověk se má dívat taky před sebe.

Jaroslav Demek
07. 02. 2008 | 18:08

vlk napsal(a):

Pane senátore, tohle je ale dobrý blog!!! Náramně napsané.
Souhlasím.
Ale docela se těším, až jednou napíšete blog, kde se s vámi budu názorově rozcházet. Protože nebude snadné Vás vyargumentovat.

Jinak - jako ministr školství byste se mi líbil. A nedivím se, že Vy jste se nelíbil ODS:
07. 02. 2008 | 18:59

Petr napsal(a):

Jestli se bojí někdo říct, že by volil Klause, tak je to tím, že dnes platí zásada KDO NEJDE S NÁMI, JDE PROTI NÁM, že?!!!!!! UBOŽÁCI!!!!!!
07. 02. 2008 | 19:19

Petr napsal(a):

To Rebel, to zamená, že volby před revolucí byly prováděny správně. Tak proč jste proti nim tolik nadávali, že komunisté musí voliče kontrolovat, jestli nejsou náhodou proti režimu - dnes proti Paroubkovi a Rathovi, že?!!!!!!
07. 02. 2008 | 19:24

Zuzka napsal(a):

Pane senátore, děkuji za odpověď a ještě více za Vaši volbu. Kéž by vás bylo víc.
Jinak na tu důstojnost jsem se ptala víceméně proto, že ve všech vyjádřeních pro tajnou volbu všichni zdůrazňují právě "důstojnost". Já samozřejmě vím, že je to pro nedostatek jiných argumentů, ale zajímalo mne, proč si asi vybrali právě tohle slovo.No, nikdo zprava nezareagoval.
07. 02. 2008 | 21:08

jirizlatuska napsal(a):

Ještě jednou pro Zuzku, s dovětkem i pro Petra:

Propagátorům "důstojnosti" o důstojnost samu nepochybně moc nejde, jde o zvolení VK.

Nevím, co jsou vlastně v této věci argumenty "zprava" - soudím, že této politické polarizace se tato volba netýká. (Šlouf propagující Klause ostatně není ani levice ani pravice, jde jen o přístup k penězům.)

Napsal mi ale dnes odpoledne hejtman Libereckého kraje Petr Skokan - není z mého obvodu, takže zřejmě reagoval na mou poznámku na tomto blogu a tak to snad mohu brát jako tu reakci, která Vám tu chybí.

==
Hejtanův mail zněl:

Vážený pane senátore!

Když se začalo mluvit o tom, že by volba prezidenta České republiky měla být veřejná, vybavil jsem si Velkého bratra z Oceánie ze slavného románu „1984“ anglického spisovatele George Orwella. Představa veřejné volby vypadá možná dobře, vždyť veřejnost tak bude mít kontrolu, jak kdo hlasoval. Má to ale háček. Kontrolu nad „svobodnou demokratickou volbou“ bude mít tzv. pod palcem stranický aparát. Takže pár let po sametové revoluci jsme tam, kde jsme čtyřicet let byli. Proto na otázku, zda tajná, nebo veřejná prezidentská volba, jednoznačně odpovídám – tajná.

Právo svobodné volby je největší vymožeností naší doby. Aby však mohla být opravdu svobodná, musí být tajná. Ani si nedovedu představit, jaký by to byl pocit, podepsat před komisí volební lístek. Sám jsem byl několikrát volen jak přímo voliči, tak i jejich zvolenými zástupci. Jistě, že jsem byl zvědavý, kdo mne volil a kdo ne. Někteří lidé sami po volbě přišli a řekli…volili jsme vás,…nevolili jsme vás. Ale nikdy bych se neodvážil po nich požadovat, aby mne volili veřejným hlasováním. Snahu stranických aparátů o kontrolu svých poslanců a senátorů považuji za první krůček k návratu do Oceánie.

Vážený pane senátore, prosím, neberte svobodu na lehkou váhu.

Petr Skokan
hejtman Libereckého kraje

==
Má odpověď na něj byla:

Vážený pane hejtmane,

byl jsem pro veřejnou volbu již před pěti lety. Nevolím pouze za sebe, i když volím ve shodě se svým nejlepším vědomím a svědomím. Z toho se nemám problém odpovídat svým voličům, včetně těch, kteří by volili jinak, než já. Necítím se nijak omezen veřejností volby prezidenta a považuji volbu prezidenta reprezentujícího stát za něco jiného, než volbu jednoho člena sboru příslušnými členy sboru, kam patří primátor, hejtman, předseda komory nebo předseda politické strany (nevím, zda jste to postřehl, ale i premiéra prezident pověřuje docela veřejně...).

Nejde zde také ani v nejmenším o kontrolu, jak kdo hlasoval. Jde zde o to, aby byl volitel za svou volbu odpovědný, což je něco jiného. A nebojte se, nemám stranický aparát, který by mou volbu kontroloval. Nechci ale prezidenta, který je spojen se Šloufy či Weigly.

Srdečně zdravím,
--Jiří Zlatuška
07. 02. 2008 | 22:20

Sámdoma napsal(a):

Stalo se, co jsem předpokládal, nastala patová situace. Demokracie se žádá oběti,leč přesto, že kromě ODS všechny ostatní partaje jsou pro volbu veřejnou, ODS zarputile trvá na tejné volbě. Přesto,že většina je pro opačný způsob a postoj ODS vyvolává krizi.Jak sám velmistr Topolánek požadoval či požaduje volby důstojné, sama ODS volbu prezidenta činí pravým opakem. Teď se budou handrkovat kdo z koho, z voleb bude tyátr a národ bude kroutit hlavami nad neschopností nalézt konzensus mezi oběma póly. Tak tomu se říka demokracie po česku! Prý důstojné volby, tak se ti,ODS, podařilo. Díky.
07. 02. 2008 | 23:16

Rebel napsal(a):

O volbách před revolucí se nemá smysl bavit.
Pokud jde o současné volby je nutno rozlišovat mezi tím, když volí občan a mezi tím, když volí poslanec, které zastupuje voliče a volič má právo vědět, jak poslanec nakládá s mandátem.
Co je šaškárnou a omezováním poslanců je stranický apel na poslance koho mají volit. Poslanec má volit podle svého nejlepšího svědomí, ne podle stranického nařízení.
Že některým poslancům a senátorům nevadí, že jim strana nařídí koho mají volit a požaduje jejich slib že tak učiní, ale vadí jim, že to mají udělat veřejně, svědčí o naprosté ……těchto zastupitelů.
08. 02. 2008 | 01:42

Rebel napsal(a):

Pro Petra.
Ten můj předcházející příspěvek byla reakce na vás.
08. 02. 2008 | 01:46

Rebel napsal(a):

Pro Jiří Zlatuška.
Škoda, že nejsem z Brna, věděl bych koho volit do senátu.
08. 02. 2008 | 01:51

jirizlatuska napsal(a):

Pro Rebela:

Berte své bydliště z pozitivní stránky a zvolte mi do Senátu dobré kolegyně a kolegy. Ve výsledku rozhoduje hlasující většina, nikoli kvalita jednoho názoru. Dnes ve Španělském sále to ostatně nebude jiné, že...?!

Ono s tím bydlištěm se to vůbec má zvláštně. Topolánek získal pověření k sestavení vlády jen proto, že se k jihočeským hlasům připičítaly hlasy zahraničních krajanů - tedy emigrantů, z nichž mnozí prošli stejným naturalizačním procesem v USA, jako Jan Švejnar. Navzdory tomu z řad ODS slyšíte tolik xenofobie. (Kdyby u nás ODS nebránila korespondenčnímu hlasování, nebyla by potřebovala melčáka s Pohankou a zbytečné by byly i řeči o potřebě nějakých volebních prémií pro "vítěze" voleb.)

Ono stačí volit kdekoli kandidáty, kteří se moc nebojí. Vždyť se podívejte, kam nás vedou stašpytlové - a je jedno, jestli se bojí vlastních kolegů ve straně, kteří by jim mohli jít po krku, nebo jen konfrontace s protikandidátem před televizními kamerami. :-)
08. 02. 2008 | 06:27

Petr napsal(a):

Pro Rebel, Vy jste popleta a mudrlant.Propagujete zrovna to co se Vám momentálně hodí.Kdyby to bylo obráceně a požadovala by veřejné volby ODS tak budete nepříčetní, protože by se vam to zrovna nehodilo,že?Je to prostě účelové, Paroubek má strach a teď postrašili i Bursíka.
08. 02. 2008 | 09:43

Rebel napsal(a):

Petr napsal.
Mýlíte se, pro občana je nejlepší transparentnost a tu já preferuji.
Proto taky fandím Janu Švejnarovi před technokratem moci Václavem Klausem.
08. 02. 2008 | 11:29

Lila napsal(a):

Vážený pane senátore,
Vaše dnešní vystoupení ve Španělském sále na mě velmi zapůsobilo, jsou mi blízké i Vaše názory. Nesporně jste osobností, která by mohla oslovit širší okruh lidí.

Nechcete založit novou politickou stranu, abychom měli koho volit? Aby tu byla ještě vůbec nějaká naděje!
08. 02. 2008 | 23:04

Robert Miller napsal(a):

Xenofobie, diskriminace, otevřené nebo více skryté útoky "liberála" V. Klause na ty spoluobčany, kteří museli nebo měli odvahu komunismu utéct na Západ, sdílená jeho pohrobky, zejména "mladou gardou" (Zahradil, Nečas, Langer, v minulosti Payne) v ODS, je dlouhodobá a drží krok s nepolepšitelnými komunisty a spodinou společnosti.

Jedním z mnoha důkazů tohoto pseudonárodoveckého postoje je rozprava k 1.,2. a 3. čtení Rychetského návrhu zákona 193/1999 Sb. o vracení občanství, kterou si každý může nalézt na http://www.psp.cz, pod jednotlivými schůzemi PSP ČR podle sněmovního tisku č. 158.

Znovu, třeba jako v boji proti EU, Klausova ODS a KSČM, bok po boku, osamoceny, o to úporněji a s větší demagogií řečnily a pak hlasovaly proti přijetí uvedeného zákona.

Zahradil, Langer a Payne přitom dokázali (zdánlivě?) nemožné: svým zastrašováním a demagogií překonali i komunisty Exnera a Filipa a jejich "právnické a ústavní" výhrady proti návrhu zákona. V intencích svého předsedy, kupříkladu opakovaně strašili tím, že "vracení občanství emigrantům (správně úprchlíkům před komunismem, protože jsme nebyli vystěhovalci, tedy emigranti, ale podle zákonů svobodných zemí, které nám daly azyl a status Fluchtige, refugee, jsme bzli úprchlíci, nebyli přistěhovalci, immigranty) je pro republiku stejná hrozba, jako vracení jen sudetským Němcům".(!)

Klasická taktika: bezdůvodně veřejnost vystrašit a pak se pasovat do role "ochránce národních zájmů".

Naštěstí, osamocené, ODS a KSČM prohrály a tak třeba jsem i já, prof. Švejnar, Václav Fischer, atd. mohli dostat své občanství zpět. Byla tím republika a nebo národní zájmy ohroženy?

Ale KSČM i Klaus a tudíž i jeho křídlo v ODS a teď imunizovaný Železný vědí, že naprosto bezpředmětným strašením, třeba s "možnou neplatností Benešových dekretů nebo s "emigranty", mají dobrou naději na alespoň dočasně získání pár bodů.

Bohudík, ODS a KSČM, zase osamocené, také prohrály svůj odpor proti možnosti volit v zahraničí. A tak v roce 2002 a 2006 KSČM "venku" získala pouhá 2%(v Rusku 7%, v USA defakto 0%, oproti neuvěřitelným 18% a 13% doma). Argument Klause a jeho křídla v ODS a KSČM, že občané, kteří volí v zahraničí se "nemohou dostatečně dobře orientovat a tedy i volit" je už jenom podle těchto výsledků neudržitelný a průhledně účelový.

Od KSČM to nepřekvapuje, navazuje ostatně na 40 let extra "praxe" KSČ, která věděla jak "rázně zatočit se zrádnými emigranty". Proč se ale stejně, opakovaně, spolu s KSČM jediná takto chová a hlasuje "liberální" ODS?

Senátor Zlatuška správně připomíná zásadní skutečnost, že díky volebním hlasům ze zahraničí jsme v roce 2006 měli alespoň "patovou" situaci, která tedy dala šanci Topolánkovi sestavovat vládu.

V době svobody a globalizace roste počet důvodů, proč stále více našich občanů je v době voleb v zahraničí (a proč má také dvojí obřanství tak, jak se rodí v cizině nebo se s cizinci žení a provdávají, atd.): stáž, studium, na penzi na Malorce nebo na Floridě, u manželky v Nebrasce, na horolezecké výpravě v Himalájích, služebně v Argentině, aupairování ve Skotsku, hlídání svých vnoučat v Bretani, na sklizni jablek na Zealandu, atd. atd. atd.
Chceme tšmto lidem právo volit odebtat? Znemožnit?

Jasněže KSČM ví - a již výsledky voleb 2002 a 2006 to potvrzují - že tito občané, kteří mají přehled, protože mají možnost nebo zájem svět poznat, díky tomu ví o něco lépe, co naše země skutečně potřebuje a podle toho volí, tedy že volbami v zahraničí KSČM pšenka nekvete.

Skutečností je bohužel i to, že především zase díky V. Klausovi a jeho vlivu, tedy jeho křídlu v ODS a zase KSČM, opakovaně neprošla možnost volit korespondenčně. A tak občan v cizině má těžké dilema: buď dvakrát (registrace a pak vlastní volba) cestovat nejednou i stovky km nebo mil na nejbližší konzulát, anebo se svého práva olit vzdát.

Přitom korespondeční volba je v civilizovaných, demokratických zemí standard a třeba Estonci již podruhé volili pomocí internetu.

Znovu, víme, že postoj KSČM se nezmění. Vlašťovkou snad jsou postoje Topolánka (viz. ustání si nominaci Schwartzenberka a to i přes velice nepěkné, veřejné, spodině se podbízející zpochybňování jeho lojality Klausem, což Klaus teď, pozdě, přece, předvolebně, označil za svoji "jedinou" chybu ve výkonu fukce), třeba výrok, že toto Klausovo chování je "překonané národovectví 19. století, kdy každý Němec, šlechtic, kněz nebo emigrant byli automaticky nepřítelem země". (dokončení níže)
10. 02. 2008 | 23:55

Robert Miller napsal(a):

dokončení:

A i Ivan Langer se snad také vzdaluje svému obrazu a jednání za doby, kdy ODS předsedal Klaus, neboť prý jeho MV uvedenou možnost volit přes internet "studuje".

Zase, odpor KSČM se předpokládá. Co ale Klaus, jeho lidé a Topolánkova ODS? Začnou jednat liberálně?
10. 02. 2008 | 23:58

Kamil napsal(a):

Pane Zlatuška i když jste ani jednou neodpověděl na mé otázky v jiném blogu, tak se znovu zeptám. Vychvalujete Švejnara, také jsem si přede dvěma měsíci myslel Švejnar na hrad, celých patnáct let se mi jevil, jako solidní pán. Potom, ale začala kampaň a já nevím proč jsem začal na Švejnarovi objevovat různé nesrovnalosti. Táké jeho prezentace mi moc nesedí. Myslím si, že prezidentem by měl být člověk, který má v politice něco za sebou. Švejnara narychlo stvořil Paroubek a média. Vlastně o něm nic nevíme, nevíme jak se zachová v různých vyhrocených situacích. Rovněž, by mě zajímalo, jak byste hodnotil jeho nic neříkající v obecné rovině vedené odpovědi. Kdyby Vám takhle odpovídal student u zkoušky na konkrétní otázku nekonkrétní odpověď, asi byste ho hnal. Mrzí mě, že máte takové povrchní soudy. Těším se na odpověď.
13. 02. 2008 | 23:25

jirizlatuska napsal(a):

Kamile, "celých patnáct let se mi jevil, jako solidní pán" a "Švejnara narychlo stvořil Paroubek a média". Si protiřečí. Z takových premis samozřejmě odvodíte cokoli.

Co se merita otázky týče, podívejte se na nic neříkající plácání od Václava Klause z roku 1989 (na tržní ekonomiku si musíme dát pozor a opatrně ji zavádět, i když jiná cesta neexistuje" (výsledkem ovšem byly tunely, bankovní socialismus, atd.) a srovnejte to se zcela konkrétními představami Švejnarovými z téhož roku.
13. 02. 2008 | 23:55

Kamil napsal(a):

Ale Klaus se netají tím,že dělali politiku a reformy stylem pokusy a omyly. S velkým zájmem jsem si poslechl (bohužel necelou) konferenci 15 let kapitalismu - bylo tam řečeno spoustu zajimavých věcí ohledně transformace. Těch věcí bylo tolik ke změně, že to běžnému člověku muselo unikat, kolik změn bylo třeba provést. Rozhodující byla rychlost, protože otálet znamenalo spoustu majetku nadobro ztratit. Ptal jsem se Rycheckého, zda za to může pouze Klaus a on odpověděl, že za to mohou všichni, co tam tenkrát byli. Kdo všechno celou tu privatizaci blokoval, odcházel z vlády atd. V Německu provedli právní rámec téměř okamžitě, ale tunelům se nevyhli také a navíc nemohli udržet nezaměstnanost. Myslím, že ti co dnes Klause nejvíc kritizují, tak tenkráte volali neprivatizovat, sociální smír, nepropouštět a další nesmysly. Ono, když za nic nenesu zodpovědnost, tak mě kritika nebolí. Ke Švejnarovi, je třeba oddělit pozitivní vnímání člověka, kterého slyším jednou za rok říkat názory a najednou, jako by na všechno co kdy řekl zapomněl, protože má být prezident, tak musí říkat co chce někdo slyšet. Asi jsem neslyšel všechny Švejnarovy připomínky z tehdejší doby, protože si na konkrétní představy nevzpomínám, pouze obecné fráze. Už mi dochází čas, tak na schledanou.
14. 02. 2008 | 07:42

Kamil napsal(a):

Ten sociální smír není nesmysl, omlouvám se.
14. 02. 2008 | 07:45

rakety a pusky napsal(a):

A co pan rekto-senator Zlatsuka z Brrrna? Oni nedostali jeste kulku?
14. 02. 2008 | 19:49

omega watches napsal(a):

If you don't konw about rolex watches and replica watches, account for you behind juvenility.
If you have not omega watches or replica watches,you account for out. so you may be come to here see.
http://www.omegawatchessale...
02. 07. 2009 | 04:40

tiffany and co napsal(a):

A i Ivan Langer se snad také vzdaluje svému obrazu a jednání za doby, kdy ODS předsedal Klaus, neboť prý jeho MV uvedenou možnost volit přes internet "studuje".
31. 07. 2009 | 12:58

omar7 napsal(a):

<H1><strong><a title="شات سعودي" href="http://chatsaudi.sh8d.com">شات سعودي</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="شات خليجي" href="http://chatkhleg.sh8d.com">شات خليجي</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="دردشة سعودية" href="http://saudi.sh8d.com">دردشة سعودية</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="دردشة مصرية" href="http://egy.sh8d.com">دردشة مصرية</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="دردشة خليجية" href="http://khleg.sh8d.com">دردشة خليجية</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="دردشة سورية" href="http://syrria.sh8d.com">دردشة سورية</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="دردشة عراقية" href="http://iraq.sh8d.com">دردشة عراقية</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="دردشة لبنانية" href="http://lebanon.sh8d.com">دردشة لبنانية</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="دردشة كويتية" href="http://kuwait.sh8d.com">دردشة كويتية</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="دردشة صوتية" href="http://voice.sh8d.com">دردشة صوتية</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="شات كتابي" href="http://chatK.sh8d.com">شات كتابي</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="شات قطر" href="http://chatqatr.sh8d.com">شات قطر</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="شات الكويت" href="http://chatkuwait.sh8d.com">شات الكويت</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="شات مصري" href="http://chategy.sh8d.com">شات مصري</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="شات عربي" href="http://chatarab.sh8d.com">شات عربي</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="الشات" href="http://chat1.sh8d.com">الشات</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="رجيم" href="http://rshaqa.blogspot.com/">رجيم</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="يوتيوب" href="http://youtube.galiti.com/">يوتيوب</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="صور" href="http://images.galiti.com/">صور</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="اسلاميات" href="http://islam.galiti.com/">اسلاميات</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="طريق الايمان" href="http://eman-way.net/">طريق الايمان</a></strong></H1>
<H1><strong><a title="الشله" href="http://www.elshellah.com/">الشله</a></strong></H1>
18. 09. 2009 | 17:04

Cash for Gold napsal(a):

I spoke to some people about this recently and they all told me the same thing that you are saying.
19. 01. 2010 | 06:07

cheap Jimmy Choo Shoes napsal(a):

30. 01. 2010 | 01:28

cheap Jimmy Choo Shoes napsal(a):

30. 01. 2010 | 04:08

replica watches napsal(a):

Very happy I can comment here!
02. 03. 2010 | 08:37

replica watches napsal(a):

Best wishes for this year.
02. 03. 2010 | 08:39

replica watches napsal(a):

Welldone!
02. 03. 2010 | 08:40

panerai watches napsal(a):

That what you say help me greatly. Many thanks.
08. 03. 2010 | 09:13

rolex watches napsal(a):

Through the article, I think the owner must be a very wise person
08. 03. 2010 | 09:15

breitling skyracer napsal(a):

Did I really earn this or did I just wear you all down? Although skyracer it ended up winning only three awards, Avatar seemed to loom larger over the proceedings breitling super avenger than any other film, from the CGI sprinkling on stage of its bioluminescent floating sprites super avenger to Ben Stiller's blue-skinned homage in his best makeup presentation. Oddly, Avatar wasn't even breitling superocean nominated in that category . Avatar might have lost to Hurt Locker superocean in the end.
12. 03. 2010 | 03:43

breitling superocean napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
12. 03. 2010 | 03:45

cartier cpcp napsal(a):

happy to come here
24. 03. 2010 | 04:57

cartier ballon blue napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
25. 03. 2010 | 03:54

cartier cheap napsal(a):

It would be great if you have other great things

just like this. I really love it. Thanks!
25. 03. 2010 | 04:36

cartier libre napsal(a):

They weren't looking to make a lanieres political statement or to be pioneers of gender liberation.
26. 03. 2010 | 09:00

cartier love napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
27. 03. 2010 | 04:31

stainless steel kettles napsal(a):

Interesting opinion on this topic. It seem that you're familiar with the issue. I wish you good luck
28. 03. 2010 | 21:31

sesli sohbet napsal(a):

Thank you for your sharing.! <a href="http://www.yuregininsesi.com" title="seslisohbet, sesli sohbet" target="_blank">sesli sohbet</a> <a href="http://www.yuregininsesi.com" title="sesli chat, seslichat" target="_blank">sesli chat</a>
29. 03. 2010 | 23:59

replica tag heuer napsal(a):

Interesting thing!
Good recommended website.
just want to add a comment
30. 03. 2010 | 04:50

breitling watches napsal(a):

graham watches http://www.watchesshow.com/... watch apart from the others in this collection.However it http://www.watchesloot.com/... invented by the company in the 1950s The swiss watches http://www.canwatches.com/p... Seiko-One of The Luxury Watch Brand http://www.watchesshow.com/... to have one The new de Grisogno Instrumentino
29. 05. 2010 | 09:43

virginia car insurance quotes napsal(a):

It’s actually a cool and useful piece of information. I’m glad that you just shared this helpful information with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing. <a href="http://invirginiaautoinsurance.com/">virginia auto insurance</a>
11. 08. 2011 | 03:11

vuPHOTIqfe napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#4408>soma cheap</a> difference between soma generic - soma perfect drug brave new world
11. 02. 2013 | 03:48

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy