Blahopřejme si k Obamovi

05. 11. 2008 | 03:00
Přečteno 6868 krát
Jméno Baracka Obamy jsem poprvé slyšel v roce 2004, kdy mi o jeho zvolení do amerického Kongresu s viditelným nadšením říkala Zdena B., jejíž obsáhlé dopisy (dnes by se jistě jednalo o blogy a asi by nechodily na papíře) z její americké emigrace, kam musela s manželem Karlem odejít v 70. letech, mi byly v dobách normalizace významným zdrojem poznatků a postřehů o amerických reáliích. Jeho nominace mne příliš nepřekvapila, zprávy o jeho osobnosti vypadaly na takový vývoj již před čtyřmi lety, i když rychlost, se kterou to vzal, překvapivá byla.

Mám Ameriku velmi rád jako příjemnou zemi, kde je i dnes vidět obyčejná občanská angažovanost a kde stále zůstává něco z té atmosféry, kterou popisoval Tocqueville. Považuji za užitečnou jejich dlouhodobou přítomnost v Evropě. Málo lidí si uvědomuje, kolik úsilí stálo v obou válkách zlomit americký izolacionismus a posílat své boys umírat na bojiště mimo kontinentální USA, i kolik stojí americké politiky obhájit před domácími voliči náklady na udržování svých jednotek v Evropě. Ekonomický motor země, která byla tradičně zvyklá žít „za své“ (a o to větší je nejspíš nyní šok z toho, jak je na kolena strhává krach velkých kreditních a hypotéčních institucí), je důležitý i pro nás v Evropě. Ze všech těchto hledisek je Obamovo zvolení zcela jednoznačně dobrou zprávou i pro nás.

Jednou z nejkontroverznějších tuzemských debat je debata kolem umístění amerického radaru u nás. Věcné argumenty jsou zcela stranou. Odpůrci se ve velké míře opírají o iracionalitu a nevědomost, s odporem k umístění cizích jednotek u nás přišel před časem prezident Klaus, když obsluhu radatu mezi řádky přirovnal k „dočasnému pobytu“ našich internacionálních slovanských „přátel“ po srpnu 1968. Bushova administrativa bohužel Americe v její mezinárodní reputaci zkazila, co mohla, a domácí i evropský antiamerikanismus z toho hodně těží (kde jsou doby, kdy G. Bushe staršího nadšeně vítaly davy na Václavském náměstí na shromáždění, o kterém později říkal, že se jednalo o největší setkání, na kterém ve své kariéře byl).

Obamův projev v Berlíně je příslibem rychlé změny tohoto trendu. Z jeho vystoupení bylo vidět, že Evropě i jejímu vidění problémů rozumí a že toto porozumění dokáže s Evropany viditelně pozitivně rezonovat. V jeho vystoupení bylo pojmenování důležitých problémů i jeich propojení způsobem, který je potřeba. Jestli někdo dokáže budování globálního obranného systému Evropě prodat tak, aby pro ni bylo stravitelné a akceptovatelné, je to nepochybně Obama s Bidenem, nikoli McCain s Palinovou. Pro nás doma je důležité, aby ratifikace smlouvy o umístění radaru nebyla přijata čistě silou, kterou vládní většina převálcuje v obou komorách Parlamentu opozici, které by pak pro záchranu vlastní tváře nezbývalo nic jiného, než po dalších volbách takovou smlouvu vypovědět. S Obamou jako americkým prezidentem se otevírá i pro Paroubka možnost svůj veřejný nesouhlas s radarem revidovat.

Americké hypotéční problémy jsou vážnější, než si v domácích poměrech uvědomujeme. Poslední ekonomická data svědčí o nástupu recese, která bude nejhorší za posledních nejméně čtyřicet let (technicky to takto bude klasifikováno až později, trend je však evidentní). Neschopnost řady kdysi příjmově zajištěných Američanů splácet roztáčí smrtící spirálu: Americké banky mají za povinnost po třech měsících nesplácení zabavit dům, na který poskytly hypotéku. To vede k dalším nákladům na tyto procedury, kolabují administrativní mechanismy na tyto právní kroky, vlastníci domů své nemovitosti často opouštějí zcela „vybydlené,“ čímž dál zvyšují celkové společenské náklady. Klesá cena nemovitostí, která najednou i u vlastníků domů, kteří své hypotéky splácejí, propadá hluboko pod hodnotu hypoték, které si na jejich vlastnictví brali.

Je bláhové tvrdit, že si s touto situací situací poradí jen trh. Nic proti tomu, že si z makroekonomického hlediska poradí. Bude to ale řešení podobné přežití života na Zemi v době vymírání dinosaurů. Sociální dopady turbulencí řešených pouze tržními mechanismy nechají příliš mnoho lidí na ulici a na mizině, což si ani ti, kterým se podaří z těchto těžkostí vyjít dobře, nemohou přát (populárním příkladem efektu takových turbulencí může být osud Eddieho Murphyho a Dana Aykroyda z filmu „Záměna“). Za dnešní krizi může příliš mnoho politiků, kteří patří k dynastiím, které si přisvojily vliv na Kapitolu na tuze dlouhou dobu. Těm, pro které je nastavování mantinelů na finančních trzích synonymem zavádění socialismu, se v této souvislosti sluší připomenout nedávná slova Alana Greenspana: „Našel jsem chybu [ve svém přesvědčení, že volnému působení trhu lze svěřit vše]. Nevím zatím, jak je hluboká nebo trvalá. Jsem tím ale velmi znepokojen. Chyboval jsem v předpokladu, že vlastní zájmy organizací, zejména bank a dlaších, mají takovou povahu, že jsou nejlépe schopny ichránit své akcionáře a majetek, který vložili do firem.

Je konec konců dost symptomatické, že Bushův světový summit 15. listopadu se bude zabývat i tématem, které by se dalo parafrázovat jako „světová centrální banka.“ Na oddělení malých národních měn od světového prostředí by ve finančních kruzích blízkých Washingtonu zjevně nikdo nespoléhá. připadá mi komické, jak si neochvějnou víru ve vlastní výjimečnost v kontrastu k tomu drží někteří naši (prezidentovi) centrální bankéři.

Obamovi se svým ukotvením v občanských iniciativách podařilo vzbudit neuvěřitelnou vlnu zájmu - stačí si vzít jen množství financí, které mu „v drobných“ dokázali poskytnout řadoví Američané a samozřejmě i neobyčejně vysokou volební účast (a to již zhruba čtvrtina voličů hlasovala předem korespondenčním způsobem). Za normálních okolností by se Obamovi jako prezidentovi vzepřel establishment v Kongesu - navzdory tomu, že je to establishment s většinou z Obamovy Demokratické strany. Kombinace výrazných lidových sypatií (americké volby probíhají ve všední den - dovedete si představit volební účast u nás v takovém případě?) vytváří Obamovi moment hybnosti a dynamiku, se kterou se mu demokratickou většinu v Kongresu může podařit mobilizovat k výrazným změnám v oblasti finančního zajištění, ekonomické stability, všeobecného zdravotního zabezpečení i omezení vlivu zájmových skupin, na kterých si v minulosti řada politiků vylámala zuby (v americké společnosti už před nějakou dobou dospěla generace baby boomers do penzijního věku a reformy dotýkající se sociální oblasti mohou být i v USA stejně významné, jako byly poplatky u lékaře ve stárnoucím českém elektorátu v uplynulých krajských volbách).

Naše média často operují pohádkami o tom, že volba Obamy je pro Američany pouze volbou „někoho jiného,“ než zase republikána. Telefonický průzkum CBS z minulého týdne ukázal, že se ve vnímání Američanů prakticky vyrovnalo vnímané nebezpečí, že jim někdo z kandidátů zvedne daně (efekt instalatéra Joea), u Obamy převládá poměrem téměř 2:1 názor, že zlepší americkou ekonomiku spíš, než McCain, trojnásobně je preferována jeho schopnost zlepšit situaci ve zdravotním pojištění, téměř dvojnásobně vede v očekávání, že mu ve Washingtonu podaří skutečná politická změna a znatelně víc mu lidé důvěřují, že do administrativy přivede skutečně kvalifikovaný tým. To vše svědčí o volbě z přesvědčení o kvalitním kandidátovi, nikoli pouze východisku „z nouze.“ Průzkumy navíc ukazují, že Američany stav ekonomiky trápí mnohem víc, než vymezování se k „přátelům a nepřátelům,“ které při na svých posledních floridských vystoupeních silně akcentoval McCain.

Obama ani Biden nepovedou Ameriku ke komunismu. Respekt k občanským svobodám vydávají stoupenci amerických nábožensky založených konzervativců za něco téměř shodného s náklonností ke komunismu („card-carrying member of ACLU“), je to ale jen klišé a propagandistický nesmysl. Obavy z Obamovy exekutivní nezkušenosti jsou dobře vyvažovány Bidenovou volbou Bidena jako viceprezidenta - nenajdeme zde žádné náznaky disharmonie podobné vztahu McCaina a Palinové.

Elitně vzdělaný Obama může pro naši zemi znamenat i větší naději na další pozitivní vývoj v oblasti vízové politiky. Bezvízový styk, který s USA budeme mít od 17. listopadu je velkým krokem kupředu, ale změna, která by znamenala skutečně kvalitativní zmenu, by bylo zjednodušení vstupu našich studentů na americké vysoké školy, kte kterému bude speciálních víz potřeba i po listopadovém svátku. Bushovy rétoriky „válečného stavu“ by se republikánská administrativa pod McCainovým vedením zcela jistě neměla šanci zbavit. Obamův přístup je znatelně otevřenější a perspektivnější a může například naší mládeži pootevřít i dveře do vědecké a vzdělávací velmoci, které dnes hodně drhnou (s poslední výraznější iniciativou směrem k našim studentům ostatně přišla demokratická ministryně Albrightová; shodou okolností ji oznamovala na slavnostním zasedání na Masarykově univerzitě a mohl jsem tehdy jako rektor být u toho).

Dobrý vývoj v Americe je nejen v zájmu Američanů, ale i nás jako coby členů Evropské unie a partnerů, kteří ze vztahů se Spojenými státy mohou mít ekonomický i společenský prospěch. Volba Baracka Obamy za amerického prezidenta k naplnění šancí z toho plynoucích zcela jistě pomůže.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Dalík napsal(a):

Výborný článek. Velmi dobře jste vystihl rozdíl mezi Bushem starším a mladším. Ten odpor k radaru je dílem chování USA, ale také chováním a arogancí naší vlády.
05. 11. 2008 | 05:19

Ládik napsal(a):

Nevím, proč se všude píše o černošském presidentovi, když Obama je mulat jak poleno. Z malých českých poměrů vím, že kříženci jsou odolnější a učenlivější, než čistokrevné rasy, takže to jeho presidentování snad dopadne lépe, než by se na první pohled dalo soudit.
Kain mi připomínal jelena zpátečníka, Obama je ještě "chovný".
05. 11. 2008 | 07:12

Kecaldes napsal(a):

Skvela analysa americke situace a duvodu,proc Obama musel zvitezit.Doufejme,ze tato americka zmena se prinese i zmenu politickeho stylu v jinych zemich a hlavne i u nas.Tato zmena predstavuje odklon od politicke arogance, ignorance a predstirani vyssich moralnich principu.Pozoruhodne je srovnani predvolebnich preferenci ve svete.Zatim, co Obama byl ve vetsine statu sveta verejnym minenim povazovan za lepsiho kandidata, v ankete ceskeho serveru by temer dvoutretinova vetsina ceskych respondentu volila McCaina.I toto svedci o spatne informovanosti ci falesnych nadejich ceske verejnosti.Volba americkeho prezidenta byla volbou vpravde lidovou.Vzpomenme na ubohe ceske volebni divadlo pri nemz byl zvolen nekolika hlasy nas modry Klaus.Neni to trochu rozdil?
05. 11. 2008 | 09:17

Neopřemyslovec napsal(a):

Je vidět, že pan Zlatuška není originální občan Pražák. My Pražáci přece jenom dovedeme psát nadčasové analýzy. VY občané od Úval dále k východu jste intelektuálně sociálnější. Pane Zlatušta, měl by jste při přechodu do pražského území projít pasovou kontrolou.
05. 11. 2008 | 09:31

Ivan Hochmann napsal(a):

Myslím,že jste si tímto článkem vylepšil reputaci.

Tocqueville,radar,Greenspan jsou zajisté náměty k samostatné diskuzi,však tak jak jste je sesumíroval nám - je chválihodné.
Z Vašeho blahopřejného exposé vyzařuje naděje a naprostá důvěra v Barackovy schopnosti radikálně změnit realitu nejen americkou.

Jsem sice pesimista,ale připojuji se k Vašemu postoji.

Ivan.
05. 11. 2008 | 09:38

jirizlatuska napsal(a):

Kecaldes: To vite, dosavadni americka administrativa se nam postarala o levne dovolene diky poklesu dolaru. :-) S tim ted bude konec (burzy uz to, myslim, dnes rano ukazaly). Navic je cast zpravodajstvi spojena s volebnimi tymy - treba liceni Bradleyho efektu k nem bylo prebirano ciste v perspektive konzervativnich nadeji na to, ze to McCain nakonec zvladne, pritom se pred temi par desitkami let nejednalo jen o barvu pleti, ale jeste otazku, tusim, kontroly zbrani. Navic jsme strasne rasove zakonzervovani (zakomplexovani?) a take malo vnimame, jakou cestu ven z rasovych predsudku Amerika udelala.

Pruzkum verejneho mineni, ktery v textu uvadim, mam stejne jako trend k recesi z patecnich New York Times. Myslim, ze udaje z exit polls, jak je mel web CNN, ten odklon od videni sveta jako konfliktu (zduraznovani schopnosti kandidatu velet armade) k mistu k ziti (schopnost postarat se o ekonomiku) jeste _hodne_ zvyraznuji. Na druhou stranu existuje i vyklad, ktery vyzniva pozitivneji: Kdyz ceny domu prudce padnou dolu (cca na cenu, za kterou se daji postavit), muze to uvolnit financni zdroje pro jine ekonomicke aktivity, nez vydaje za bydleni, a v dusledku toho urychlit nasledne tempo rustu (http://papers.nber.org/pape...).

No a konecne se u nas dost malo pozornosti venovalo skutecnosti, ze se jednalo o par battleground states (a ze ve chvilich, kdy se rozhodnou volici byt slyset, nerozhoduje jen "bible belt"). Text jsem mel napsany uz drive, vystavoval ve chvili, kdy byla sectena pulka okrsku z Floridy (a zbyvaly jeji spis lidnatejsi casti), uz asi ctrnact dni pred volbami bylo vcelku jasne, ze kdo ziska Floridu, vyhral.

Ale ano, o nasich domacich preferencich darmo mluvit, vic rozhoduje silactvi, nez polititicke postoje jako takove. I na aspon trochu uchazejiciho prezidenta si u nas jeste par let pockame. :-(
05. 11. 2008 | 09:46

Krupa Václav napsal(a):

Kecaldes.Souhlasím.Jen jednu poznámku.Myslím,
že většina českých potenciálních voličů Obamy
nenavštěvuje servr.Zdravím.
05. 11. 2008 | 09:48

max napsal(a):

Přiznávám se, že jsem trochu skeptik.
Obama vzbudil velká,někdy až nepřiměřená očekávání, jakoby s ním měl přijít prorok, který zajistí okamžitě světový mír a prosperitu. Samozřejmě,že realita bude trochu jiná a pak může přijít ve stejné míře deziuluze. Alespoň u těch,kteří mají tendenci spojovat víru s realitou a očekávají jakousi politickou revoluci. To,co se mu může podařit poměrně rychle, je určité rasové a náboženské smíření. Pokud by to bylo "jen" toto,tak má jeho prezidentská mise velký význam. Ale sliby, které učinil před volbami byly tak rozsáhlé (zdravotnictví, zahraniční politika, prosperita, daně, školství, důchody, atd.),že jsou prostě nesplnitelné v rámci jednoho volebního období, i když bude mít za sebou většinu v kongresu. Důležité bude to, zda neztratí odvahu při konfrontaci s realitou a zda většina jeho voličů a sympatizantů zároveň neztratí trpělivost. Jinak by slovo,které ho celou kampaň provázelo, mohlo znamenat skutečně změnu,ale k horšímu.
Doufejme,že to tak nebude,ale buďme realisté a nemějme přehnaná očekávání.

Jinak souhlas s výše uvedenou autorovou perfektní analýzou dění okolo radaru. Jen doplním,že Obama dal jasně najevo, že očekává daleko větší zapojení Evropy do budování obranného mechanismu NATO a do mise v Afghanistánu (to se asi ČSSD moc líbit nebude). Z Iráku se chce stahnout do 16měsíců.
Pokud ale bude chtít "srovnat" kurs dolaru,jak uvádí autor,čeká USA řešení obrovského obchodního a rozpčtového deficitu. Tady ale jeho předvolební sliby mohou tvrdě narazit.
05. 11. 2008 | 10:45

HM napsal(a):

Pan autor:

"Sláva vítězům, čest poraženým", jak praví klasik. Nyní vyčkejme reality a činů.

K pár bodům z Vašeho článku jsem se chtěl zeptat:
"...Málo lidí si uvědomuje, kolik úsilí stálo v obou válkách zlomit americký izolacionismus a posílat své boys umírat na bojiště mimo kontinentální USA, i kolik stojí americké politiky obhájit před domácími voliči náklady na udržování svých jednotek v Evropě."
--- Těmi "lidmi" myslíte Američany nebo Evropany nebo obecně ?

"...Z jeho vystoupení bylo vidět, že Evropě i jejímu vidění problémů rozumí a že toto porozumění dokáže s Evropany viditelně pozitivně rezonovat..."
--- O kolika dlouhodobých pobytech Obamy v nedávne minulosti nebo přítomnosti v různých evropských zemích víte? Myslíte si opravdu, že z jednoho projevu se dá určit 100% na úroveň porozumění nějakému problému nebo znalost situace ?

"...Jestli někdo dokáže budování globálního obranného systému Evropě prodat tak, aby pro ni bylo stravitelné a akceptovatelné, je to nepochybně Obama s Bidenem, nikoli McCain s Palinovou..."
--- Když už by Evropané měli pocit a potřebu nějaký takový obranný štít budovat, proč by si ho nevybudovali sami ? Jistě by to vytvořilo jakýsi pocit soudržnosti mezi evropskými státy a navíc mnohé nové pracovní příležitosti?

"...Za dnešní krizi může příliš mnoho politiků, kteří patří k dynastiím, které si přisvojily vliv na Kapitolu na tuze dlouhou dobu...."
--- Měl jste na mysli nějaká konkrétní jména ?

"...Je konec konců dost symptomatické, že Bushův světový summit 15. listopadu se bude zabývat i tématem, které by se dalo parafrázovat jako „světová centrální banka...“
--- Jaký je Váš osobní názor na takovou centrální banku a měnu? Má to jenom výhody nebo i nevýhody?

"...Obama ani Biden nepovedou Ameriku ke komunismu..."
--- K čemu ji podle Vás povedou?

"...Bezvízový styk, který s USA budeme mít od 17. listopadu je velkým krokem kupředu, ale změna, která by znamenala skutečně kvalitativní zmenu, by bylo zjednodušení vstupu našich studentů na americké vysoké školy, ke kterému bude speciálních víz potřeba i po listopadovém svátku..."
--- V jakém smyslu je to podle Vás krok kupředu pro většinu našich obvyvatel? Co si slibujete od možnosti našich studentů studovat na amerických univerzitách, respektive pro které studenty by to bylo umožněno ?

Díky za případné reakce a hezký den.
05. 11. 2008 | 10:59

jirizlatuska napsal(a):

max: Obecne se je dobre drzet toho, ze od politiku odkudkoli zazraky cekat nemuzeme (doba se statisticky vyznamnym podilem zazraku je uz asi dva tisice let pryc, navic se jednalo jen o velmi omezenou oblast v Palestine a netykalo se to politika). Presto je proud reprezentovany Obamou velmi nadejny - kdyz kvuli nicemu jinemu, pak proto, ze je to zcela jasne vitezstvi, na kterem participovali vyhradne volici, nikoli soudy nebo mozne volebni machinace. A neprecenuji ani moudrost volicu (skoda, ze u nas nevysel preklad vynikajici knihy Briana Caplana: The Myth of the Rational Voter, Why Democracies Choose Bad Policies http://books.google.cz/book...), konec koncu _prace_ na uskutecneni veci zustava na nich, to za ne politici tak uplne neodvedou. :-)

U dolaru se mi zda, ze Amerika hodne dovazi, takze to s efektem silneho dolaru zas tak spatne byt nemusi. Mohu se ale mylit.
05. 11. 2008 | 11:06

Charlie napsal(a):

pane Zlatuško,

tvrdím, že sebevíce populistických slibů jakéhokli prezidenta - všem všechno - nemůže změnit realitu.
Podle mne nemůže žádný tatíček Masaryk změnit nepříznivou situaci přes noc a dokonce bez jakýchkoli obětí.

Barack Obama vzbuzuje velké naděje, ale bez ochoty Američanů své nároky snížit nic nezmůže.

Tento příklad ilustruje dětinskost Vašich úvah :
a)víza do Ameriky potřebovali hlavně obyvatelé těch zemí, jejichž občané velmi často měnili turistickou cestu za cestu pracovní.
b) To tedy budou americtí nezměstnaní jásat, až Obama (podle Vás) zcela uvolní "cestování".


Obama vzbudil všeobecně velká očekávání a my uvidíme na vlastní oči kolik jich splní.
Amerika určitě potřebuje změny. Já si rozhodně nemyslím, že nejlepší začátek je slíbit všechno všem (ale asi to byl jediný způsob jak se dostat v současné Americe do Bílého domu).
Ale kdo dnes stojí o tvrdou pravdu. Že??
05. 11. 2008 | 11:06

jirizlatuska napsal(a):

HM: 1. specificky CR
2. Srovnejte to s jinymi, ten Berlin jsem videl zive a myslim, ze to bylo signifikantni. Rozumne vypadaji i postoje k Blizkemu vychodu, atd. A Biden ma za sebou opravdu hodne (bydlel jsem rok a pul v jeho obvodu na konci 80. let, takze si jeho jmena a cinnosti i nahodne vsimam trochu vic, nez u jinych).
3. Hm, technicky si myslim, ze je to jen hracka, kterou si muze dovolit jen hodne bohata zeme. Pouzil jsem slovo "akceptovat".
4. To bylo obecne, ale vezmete si Bushe nebo pokud chcete primo z Kongesu, treba Dodda.
5. Mam silny osobni nazor na prospesnost zavedeni eura u nas. Na svetove urovni jsem jen konstatoval, ze se o to i soucasna administrativa dost stara.
6. Reagoval jsem na nalepkovani, ktere se v souvislosti s Obamou pouzivalo.
7. Pro amerikanofoby mohou zrusena viza byt prilezitost se tam podivat a presvedcit se na vlastni oci. U studentu je dulezite, aby dobri mohli jit na dobre skoly bez neuveritelne velkych byrokratickych prekazek, tyka se to ostatne i kratsich studijnich pobytu (pokud nechcete porusovat zakon). Nechapu samozrejme, proc mi podsouvate otazku na veci, ktere jsem takto neformuloval - k cemu je existence viz dobra pro Vasi "vetsinu obyvatel"? Nechapu ani formulaci "studium by bylo umozneno," tohle nechavam na studentech samych.

Charlie: Mluvim o povoleni studovat (s pracovnimi povolenimi je to sice stejne [americka ekonomika zavisi na praci pristehovalcu, nicmene je tam legalne k praci pousti dost obtizne], ale tam jsou bigotni jak demokrate, tak republikani, viz napr. vyse uvedenou knihu Briana Caplana) a o studijnich pobytech (viz take 7 vyse). Obama by mohl lepe nez jeho predchudce chapat, ze americke skoly mohou z dobrych studentu jen ziskat (podobne jako nase vysoke skoly ziskavaji z kvalitnich slovenskych studentu - a je jedno, kam se vydaji po absolutoriu, kvalitni skolu delaji nejen ucitele, ale i studenti). netvrdim, ze tyto sance budou vyuzity, rikam jen, ze v atmosfere netezici tolik z paranoie a pocitu "valecneho" ohrozeni by takove kroky mohly byt snaz politicky realizovatelne.
05. 11. 2008 | 11:40

HM napsal(a):

Pan autor:

Díky za odpovědi. Co mi připadá trochu zvláštní - v mém původním psaní jsem ty body nečísloval (1., 2, .... 7.), jen jsem užil uvozovek a odstavců, abych je oddělil. Nechápu, jak se tam to číslování dostalo.
05. 11. 2008 | 12:12

jirizlatuska napsal(a):

Prislo mi dobre oznacit, na co odpovidam. (Jinak bych to nechal bez reakce.)
05. 11. 2008 | 12:19

max napsal(a):

Díky za odpověď.
Jen si dovolím ještě malý dodatek.
Doufám v to,že Obama vezme vítr z plachet všem amerikanofobům,kteří dnes spojují Ameriku s Bushem a kladou mezi ně demagogicky rovnítko (různé iniciativy,ale i politické strany a jejich představitelé typu p.Zaorálka, o komunistech se nemá cenu ani zmiňovat).
Důležité bude i to,zda se Obamovi podaří přesvědčit voliče o tom, že ono change - we need znamená change - i need + osobní zodpovědnost a ochotu přijmout na určitou dobu zvýšené nároky a určitá omezení (bude muset začít u tlaku na rušení zlatých padáků a vyvození větší zodpovědnosti managemntu a akcionářů za vlastní firmy). Jinak z něj bude za pár měsíců fackovací panák pro všechny frustrované voliče,kteří měli nerealistická očekávání.
Mějte se a hezký den.
05. 11. 2008 | 12:21

HM napsal(a):

Pan autor:

Nezlobte se, ale moc slušné a veselé mi to nepřipadá, když si autoři článku upravují příspěvky nějakého čtenáře pod jejich článkem, aniž by se ho zeptali... Nejde tady jenom o čísla....
05. 11. 2008 | 12:22

HM napsal(a):

Pan autor:

Dosud jsem si myslel, že upravovat, případně mazat články, mohou jen administrátoři těchto blogů. Jestli to mohou dělat i autoři článků, tak celkem postrádám smysl, se na blozích k uvedeným článkům a autorům otevřeně vyjadřovat.
Příjemný den.
05. 11. 2008 | 12:32

jirizlatuska napsal(a):

HM: Ne nemohou (nesmi) to delat autori a urcite si to schytam :-(. Myslim, ze jsem neupravoval clanek a clanky take neupravuji a nemazu. Omlouvam se za to, ze jsem mel snahu odpovedet (pochopil jsem zaverecne podekovani tak, ze o reakaci mate zajem), davam to do puvodniho stavu a reagovat dal nebudu.
05. 11. 2008 | 12:47

HM napsal(a):

Pan autor:

Omluvu přijímám, ačkoliv to na mém názoru vůči blogům teď už nic nezmění. Vy píšete, že to autoři dělat nemohou, ale přesto mají autoři očividně administrátorská práva na serveru.
05. 11. 2008 | 12:53

Al Jouda napsal(a):

Výborný článek, není s čím polemizovat.
05. 11. 2008 | 13:03

Alibernet napsal(a):

Neblahopřejme si.
05. 11. 2008 | 13:40

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane HM,

ano, mají. A podle informací mých kolegů z IT jim ji nemůžeme v systému NUCLEUS odebrat, aniž bychom jim zároveň též neznemožnili vkládat do něj své příspěvky.

Kdyby to bylo technicky možné, nechal bych vstup do administrace diskusí autorům zablokovat. Žádal jsem o to, nejde to. Tudíž jsem to mohl ošetřit jen prostřednictví Kodexu blogerů.

Pan profesor poskytl vysvětlení a omluvil se. Tím považuji tuto nemilou věc za uzavřenou.

Libor Stejskal, editor blogů
05. 11. 2008 | 14:58

HM napsal(a):

Pane Stejskal,

nevím, do jaké míry je to obvyklé, že i autoři článku mají administrátorská práva na serveru. Dá se to zařídit tak, že ti autoři svůj článek zašlou jako word nebo txt dokument administrátorovi, který ho na serveru umístí ?

Pokud si uvědomujete tu situaci, ve které jste (ne že bych chtěl říci, že se to musí stát, ale mohlo by se...) - některý z autorů změní příspěvek nějakého čtenáře tak, že by mohl čtenář být na jeho základě trestně stíhán... Autor toho příspěvku těžko dokáže, že to v tom smyslu nepsal (i já jsem si té změny dnes všiml jen náhodou, neboť jsem měl ten napsaný text ještě ve vedlejším word-okně otevřený). Kdo si doslova pamatuje, co psal před hodinou nebo ještě dříve ?

Nezlobím se na p. Zlatušku, v podstatě to myslel dobře a kdyby se o tom zmínil v odpovědi pro mne, samozřejmě bych souhlasil.
Ale jde o princip - POKUD by se někdy něco takového stalo, určitě by pak byly zbytečné dohady a právní spory mezi autorem článku, čtenářem, který odpověděl (a jehož příspěvek byl třeba změněn) a Vámi jako zástupcem blogů na novinkách. Asi těžko uchováváte kopie všech originálně napsaných příspěvků a autor článku by se mohl hájit, že nic nezměnil, že je ten příspěvek v původní podobě.
Neznám strukturu těchto blogů a rozdělování práv, ale snad jednotliví autoři nemají všechna práva i u článků a příspěvků čtenářů autorů jiných, než vlastní?

Prostě to berte jako poznámku/námět na úpravu provozu, čímž by se zodpovědnost za obsah příspěvku dělila jen mezi autora a novinky.

Příjemný den.
05. 11. 2008 | 15:42

stejskal napsal(a):

Pane HM,

to by jistě šlo, ale blogy by ztratily svoji dynamiku. Nikdo z nás nemůže trávit u počítače 24 hodin sedm dní v týdnu a čekat, až autor pošle text.

Kouzlo těchto stránek spočívá v tom, že autora něco napadne, sednou a napíší to. Výjimkou nejsou texty uveřejňované mezi půlnocí a časným ránem.

Uvědomuji si riziko, o němž hovoříte, ale jsem ochoten jej nést, abych zachoval ráz těchto blogů (navíc si myslím, že by řada autorů čistě psychologicky neuvítala, kdyby jejich texty šly nejdříve do rukou mých - myslím, že by jim to připomínalo cenzuru. To už by pak nemělo s blogy vůbec nic společného).

Do všech textů a diskusí mám přístup jen já a kolega Zdeněk Mihalco. Jednotliví autoři mají přístup jen do svých textů a též do diskusí po nimi (zasahovat do nich či hje mazat jim zapovídá Kodex blogera, jakkoliv už se to párkrát stalo, ale vždy jsme si to korektně vyjasnili).

Libor Stejskal
05. 11. 2008 | 17:52

HM napsal(a):

Pane Stejskal,

jak jste napsal, autoři taky nesedí u počítače nepřetržitě 24/7/365(366) (24 hodin denně 7 dní v týdnu 365 nebo 366 dní v roce), tak to ani od Vás nemohou očekávat. Stačí se kouknout na e-mail párkrát denně a prostě zveřejnit články, které se tam právě nachází :-)
Ale nebudu Vám do toho mluvit, pravidla máte stanovená.

Co se týče toho zmíněného rizika, z principu jsem taky důvěřivý člověk, ovšem život někdy naučí a ukáže, že heslo "Důvěřuj, ale prověřuj" má své opodstatnění. Žádné podobné potíže a problémy bych Vám nepřál, protože si svou práci odvádíte bezva.

Omlouvám se taky panu prof. Zlatuškovi za to, že se diskuse ubírala trochu jiným směrem, než by si přál, i když se jistým způsobem týká také jeho povolání. Už se k tomuto tématu nebudu vracet.

Hezký večer.
05. 11. 2008 | 18:10

jirizlatuska napsal(a):

HM: No ano, povolani... samozrejme mate pravdu, prave jsem o tom panu Stejskalovi psal privatne. Jsem schopen ucit "nespolehejte se na zdravy rozum a v potencialne nekooperativnim prostredi slepe dodrzujte pravidla," ale kdyz grafickou upravu konceptualne nepovazuji za zasah ani obsahovy ani editorsky, pak klidne spustim tento flame. :-( Mea culpa.

Ale na blog, kde bych si _vlastni_ texty nemohl editovat sam, bych asi neprispival, to by bylo na urovni papirovych novin.
05. 11. 2008 | 18:27

vlk napsal(a):

Pane profesore Zlatuško,

původně jsme chtěl Váš blog přeskočit, protože jsme si říkal - další vlídný komentář k Obamovi...
Nakonec jsem to otevřel, a dobře jsem udělal! Mimořádně dobrý blog. S obrovským přesahem do všech stran a spousty témat!

K Obamovi jen pár řádek - stejně jako MAX nebo, tuším, HM si myslím, že vzbudil příliš velká očekávání. Něco jako naše zvonění klíči. A že realita bude jiná. Je to prostě pocit, kterého s e nemohu zbavit.
Ale patřím zároveň k těm, kteří prostě berou v podstatě kohokoliv, pokud se jmenuje jinak než GWB. Jako většina světa.

Ale z vašeho blogu si vybírám úplně jiné věci. Tedy Vaše popisy dílčích problémů a možných Obamových reakcí na ně.

A protože jste se , velmi silně, dotknul ekonomického tématu číslu 1, tédy krize, zkusím sem dát následující odkaz:

http://blog.ihned.cz/c3-297...

Snad mi pan Stejskal promine, ale já tohle pokládám osoběn za vůbec nejlepší materiál k ekonomické krizi, na který jsme v češtině narazil. Navíc od domácího autora. a bylo by škoda, kdyby zapadnul.

Teď zpět k Vám. Jakkoliv bud nepochybně , například alespoň Ivanem Hochmanem označen ze servility, nezbývá mi než zopakovat, co jsem již napsal a myslím minulém Vašem blogu. Považuji za velkou ztrátu, že jste vypadl z české politiky a neobhájil mandát. Lidé jako vy v senátu , který s e mění na partajní mašinerie totiž budou chybět. A za ještě větší škodu považuji, že vás zelení neprosadili jako ministra do vlády. Mohli jednou udělat něco užitečného. Toto píši s vědomím, že v celé řadě problémů mám úplně opačné preference než Vy. Leč pokládám to za podružné neboť ne vždy k cíli vede jen jediná cesta a u Vás je zřejmé, že primární pro vás bud e vždy dosažení cíle a to co nejefektivněji a nikoliv nějaká ideologická mantra. V české politice současnosti velmi neobvyklá záležitost.
Děkuji za blog.
05. 11. 2008 | 18:33

Daniela napsal(a):

Jirko,

považuji tento článek za velice dobrý, a pro mne poučný. Zanalyzoval jste tu problémy o nichž se v tisku vůbec nehovořilo. (Pokud ano, pravděpodobně jsem se k tomu nedostala). Moc Vám fandím.

Ať se Vám daří. Daniela C. (SOS)

P.S. Pozdravujte maminku. Byla to nejlepší učitelka mého života
05. 11. 2008 | 19:23

jirizlatuska napsal(a):

vlk: V zítřejším Ekonomu vyjde článek Martina Hermana, který se ekonomické krize i Obamy také týká. Vřele doporučuji (http://ekonom.ihned.cz/c4-1...).

A ke mně: To víte, už nejsem politik, tak si mohu dovolit být věcný. :-) Ale děkuji za vlídná slova (minule to bylo na blogu někoho jiného, takže jsem nechtěl diskusi tam odvádět na sebe).

Oranžovo-modrá polarizace u nás byla příliš silná, z nezávislých to nepřežil nikdo (sebe litovat nemám zapotřebí, ale Senát fungující na bázi dvou partají, které se budou pouze přetahovat o většinu, nemá smysl). Je pro mne podstatné totéž, co u Američanů - rozhodli voliči a dostavili se k urnám v počtech zaručujících větší legitimitu výsledku. Samozřejmě tam byl ekonomický populismus od oranžových, ale ten považuji osobně za menší problém, než nacionální populismus modrých [a vpodstatě stejný dobrý pocit mám z Obamy - pokud tam bude něco přehnaného v jeho směru, mám to za menší problém, než systematické budování ohrožení na straně republikánů - ostatně v Radě Evropy jsem jako jediný český delegát hlasoval kolem britského návrhu na zadržování podezřelých teroristů bez soudu, což je také paranoická pitomost z tohoto těsta], zbytek jsou náhodné preference z Caplanovy knihy. Pokud oranžoví pomohou protlačení evropské agendy, pak to žádný velký průšvih není, i když bych v řadě politických témat měl s jejich přístupem problémy.
05. 11. 2008 | 19:24

HM napsal(a):

Prof. Zlatuška / vlk:

Pane profesore, jsem rád, že jste mou "kritiku" nepochopil jako nějaké nadávky nebo urážky, nic takového a už vůbec ne osobního to nebylo. Prostě jsem si myslel, že autoři článků nemají na příspěvky čtenářů "psací" právo (w), technicky by se to jistě dalo řešit (článek autora a příspěvky čtenářů v jiných "folderech" s různými právy uživatelů, ale není to tak důležité). Spíš jsem byl hodně překvapen, že se na té webstránce objevilo něco trochu jiného, než jsem sám napsal :)
vlk:

Osobně proti Obamovi vůbec nic nemám, jenom prostě nechápu to všeobecné obrovské nadšení, když je kolem něj tolik věcí neznámých, nejasných a ještě stále ne dokázaných. Nemyslím tím jen místo narození a náboženské vyznání, ale také jak se dostal na Columbii, Harvard, co je pravdy na tom "Summa Cum Laude", jakto, že od tak vynikajícího studenta neexistují na Columbii nebo Harvardu žádné "papers" (ani údajně v Harvard Law Review, které později editoval),co bylo/je pravdy na spojení Obama - Tony Rezko, proč si vybral Joe Bidena jako vice, napříč doporučení a očekávání demokratů, kteří chtěli Hillary Clinton, jak se stal senátorem v Chicagu 1996 (youtube videa), co je pravdy na spojení mezi Obamou a formou ACORN, je Brzezinski opravdu jeho zahraniční poradce .. a spousty dalších otázek.
05. 11. 2008 | 19:45

vlk napsal(a):

Jiří Zlatuška

ok. Více méně mi mluvíte z duše. Jsem lehce do oranžova. Ale rathovská barva je pro mne napříkla d naprosto neakceptovatelná...Na ten Ekonom s e juknu. Díky za tip.

HM
víte o Obamovi daleko více než já.A je vidět, že jste si informace opatřeovala to intenzivně. Já nikoliv. Jen české zdroje, a zejména televizní debaty. A náhodná diskuse s jedním zde usedlým Amíkem. Shodou okolnost je z Chicaga a tíhne k demokratům. Bylo t o po první televizní besedě. Já vyjádřil s vé zklamání z obou kandidátů s tím, že Obama mi nepřijd e věrohodný. A on konstatoval něco podobného. A doplnil to jednak styry o Obamovi a jeho pastorovi, což je tady známé, ale zejména o d ruhou story, co tu známa není. Totiž o sepětí s jakusi vlivnou chicagskou rodinou, provozující dost podivné kšefty. Familie asi jako rodina Kočkových v Praze. Prodávám, jak jsem koupil. Jo a také jsme konstatoval, že mi Obama a rej kolem něj nesmírně připomínají Čunka.
05. 11. 2008 | 20:14

HM napsal(a):

vlk:

Upřímně řečeno se na televizi dívám velice málo, spíše čtu poslední novinky a zprávy na Internetu, a to nejen na českých stránkách. Nedělám si iluze, že televizní vysílání, rádia atd. jsou zcela objektivní, což se dá na jednu stranu pochopit.
Internet už má zase příliš informací a většinou je potřeba hledat více zdrojů, které o stejné záležitosti píšou a udělat si z toho úsudek...Ale i to se mění - některé webstránky mizí přes noc bez ohlášení, nebo se uvažuje o poplatku za počítače s internetovým spojením - jistě jste viděl/slyšel úvahy ČT. Stále více mladých lidí sleduje televizi přes Internet... ale zřejmě ne ČT a nejde jen o sledování televize. "Kdo chce psa bíti, vždy si najde hůl".
Obama sice z Chicaga nepochází, ale hodně rychle tam po škole zapadl, stejně tak jako se rychle dostal do místní politiky. Někteří v těch interviews na youtube říkají, že to jsou sice často neobvyklé politické cesty, ale ne pro Chicago :)
05. 11. 2008 | 20:37

jirizlatuska napsal(a):

HM/vlk: Dal bych trochu pozor na zdroje typu "jedna pani povidala" nebo na famy ci primo konspiracni teorie. V predvolebni dobe se v kampani pousti prilis mnoho veci, ktere maji dezorientovat a znejistovat, aniz by v tom byla fakta. Nejde take jen o vic zdroju a vlastni usudek z nich, ale take o strukturaci tech zdroju, protoze nektere z nich mohou byt spolehlivejsi ci poucenejsi a poskytovat "kotvu" pro mene strukturovanou zmet tech ostatnich. Tim nechci rict, ze kdyz nekdo trpi paranoidnimi predstavami, ze to neznamena, ze by po nem opravdu nemohli jit. Svet staveny jen na takovych zdrojich mi ale neprijde jako moc pravdepodobny.
06. 11. 2008 | 00:02

HM napsal(a):

Pan prof. Zlatuška:

Dobrý den pane profesore,

k těm zdrojům JPP: Možná se Vám to zdá paradoxní, ale já dávám vinu za vznik a především šíření takových zpráv oficiálním médiím (deníky, televize, rádio).
Podle mě hned, pokud se nějaká taková zpráva objeví (mám na mysli závažnější otázky týkající se státu a politiky), mají k ní tato média zaujmout stanovisko a potvrdit nebo vyloučit ji na základě věrohodných faktů.

Jenže situace je jiná - o mnohých takových zprávách není v oficiálních denících ani zmínka, nebo jen třeba jen v jedněch novinách. Pokud třeba už média nějakou zprávu zprostředkují, některá fakta jsou zamlčená nebo nepřesně podaná a způsobí jen další dohady a diskuse.

Pokud se třeba záležitost z médií dostane do různých vyšetřovacích komisí, vyšetřuje se tak dlouho, až na ni lidé zapomenou nebo je "zahlušena" jinou skandální záležitostí.

Spousta takových JPP-informací je nedky způsobena i zvláštními zákony - že třeba různé dokumenty (rodný list, výsledky zkoušek a studia, křestní list nebo podobně) je určena jen dané osobě nebo nejbližším rodinným příslušníkům. Pokud takové věci zasahují i do věcí státních (prezident, různí političtí funkcionáři a ředitelé státních institucí a podniků atd.), měly by být přístupné i státním zastupitelům, komisím, které tyto mohou potvrdit.
V kolika našich médiích jste četl o té záležitosti s místem narození (Hawaii ?) Baracka Obamy a že na něj jeden právník z Pittsburghu (Philip Berg) kvůli tomu podal trestní oznámení ? Bylo sice zamítnuto (s opravdu zajímavého důvodu), ale on se proti zamítnutí odvolal. Reditelka Health Department v Honolulu a matrikář ústně potvrdili, že byl Obama v Honolulu narozen. Nevím, ale toto mi jako oficiální úřední cesta (=předložení originálního dokumentu) moc nepřipadá.

Zvláštní, že o umělcích, sportovcích nebo jiných známých osobnostech můžete číst každou s odpuštěním kravinu a domněnky, které třeba příští den už neplatí. Ale o politicích nebo některých záležitostech není ani zmínka. (Nemám na mysli "bulváry", které si smlsnou na každé senzaci).
Hezký den.
06. 11. 2008 | 08:17

HM napsal(a):

k HM
oprava:
nedky = někdy
je určena = jsou určeny
(možná i více, pardon, mám naspěch).
06. 11. 2008 | 08:21

jirizlatuska napsal(a):

HM: To s mistem narozeni jsem cesky uz pred nejakou dobou videl; podana zaloba nic moc neznamena, zaloby se vyhravaji, ale i prohravaji, smerodatne je jeji zamitnuti (uroven osobni dokumentace v Americe je pro nasince nezvykla a co je a co neni dostatecne si netroufam posuzovat ani nahodou). Pro McCaina hlasovala prakticky pulka volicu, predpokladat nejaky kseft, ktery by jim zavrel pri skutecne validnich poshybnostech usta, oci i hlavu, mi prijde prilis neuveritelne (v techto souvislostech pouzivam terminy typu konspiracni teorie nebo JPP sirene famy). Za "news fit to print" bych to v novinach asi taky nepovazoval (konec koncu by si takovou vec urcite jako inzerci zaplatili republikani; celostrankove inzeraty tam vychazeji i k naprostym prkotinam, kdyz to ma opravdu PR efekt).

Jsem zkratka skeptik a tyhle veci mi asociuji spousty podbnych pripadu z nepoliticke oblasti - mival jsem v gymnazialnich dobach na brnenske hvezdarne prednasky tykajici se obecne relativity a pak jsem jeste dlouha leta dostaval k posouzeni rozsahle materialy, ktere neco kolem toho vyvracely nebo revolucne resily uplne jinak (nedavno neco takoveho vysilala CT, jmenovalo se to Detektor [http://www.ceskatelevize.cz...], z vykladu zeleneho Pavka je videt, kde brat energii bez budovani elektraren, vazne se tam rozviji napr. i to, ze Tesla pred sto lety prisel na zazracny pohon energii z vesmiru, ktery dnes automobilove spolecnosti drzi pod poklickou, protoze by to jim a ropnemu prumyslu znicilo obchody - zminil, ze CT chce platit koncesionarske poplatky, protoze se na jeji programu divaji ilide pres internet, ale fakt, ze CT pres internet siri i takove blaboly, by mel vest k tomu, ze by CT mela koncesionarum platit, nikoli od nich neco vybirat). Politicke famy typu Obamova narozeni mi tu situaci pripominaji (nepopiram ovsem, ze bohati, ale jinak nemajetni strycove, zazracne obchody s akciemi nebo rodinne uspory z toho, ze si clovek s detmi rano neda kakao, od toho nejsou moc daleko).
06. 11. 2008 | 09:12

HM napsal(a):

Pan prof.:

Rozhodnutí soudu nekomentuji, na to nejsem kompetentní, o to méně amerických.
Jen je zajímavé, že na zamítnutí původního oznámení potřeboval soud pár týdnů (od 20. srpna do 25. října ?), zatímco odvolání bylo zamítnuto během 3 dnů (31. října - 3. listopadu). Ale teď už je to celkem jedno...
Jsem přesvědčen, že umíte anglicky, pokud máte chuť a čas - pro zajímavost najdete různé články k přečtení na
http://www.americasright.com
(třeba o svědectví Barackovy babičky, že byla přítomna u Barackova porodu v Keňi - "Sarah's Tape")
Samozřejmě, že to nejsou žádné oficiální zprávy a nikdo jim nemusí věřit, ale minimálně zajímavé na přečtení snad jsou.

Závěrem:
Kdyby předložil požadované dokumenty (originální rodný list, záznamy z doby studia (výsledky, ale také uvádějící stipendia a finanční podpory...), křestní list atd.), nemuselo by k žádným takovým diskusím a nejasnostem dojít. Ale tak, jak se k tomu postavil, tak ty dohady a pochybnosti zůstanou.
Hezký den.
06. 11. 2008 | 10:47

jirizlatuska napsal(a):

HM: Umim anglicky, i kdyz cas nebo chut nemam. :-)

Je to velmi nepresvedcive, vcetne te telefonicke konverzace. Obamova babicka je v konverzaci evidentne manipulovana, v klicove casti konverzace kolem ž minuty je vcelku evidentni, ze pani Obamova ne zcela rozumi otazkam. (Uzil bych pro to Topolankovo slovo pro euroustavu...) V konverzaci kolem 7:55 slysim "not born in Kenya, he was born in America". Bishop McRae mi z toho poslechu prijde jako prvotridni manipulator a podvodnik. Jeho webova stranka, kterou mi dava google jako prvni na ressurectionem.org, expirovala 12.10. Jako zdroj informaci mi to opravdu prijde na urovni toho Detektoru z Ceske televize.

Na videu na youtube, kde se bavi s jeho babickou ve vesnici, se podobne manipuluje s prekladem (original spis znamena "pochazi z teto vesnice", nez "jeho porod se odehral v teto vesnici", vyvraceni skutecnosti o narozeni na Havaji tam nevidim ani neslysim). Dobre na manipulaci tech volicu, kteri slysi na spiklenecke teorie a vsude kolem sebe vidi podvod. Nastesti to nezabralo.
06. 11. 2008 | 11:41

HM napsal(a):

Pan prof:

Nechtěl jsem udělat dojem, že tomu telefonátu věřím. Taky už jsem našel na Internetu několik různě postřihaných (delších či kratších) jeho verzí. Spiš se přikláním k tomu právníkovi, který také poukazuje na rozdílnost toho zapsaného záznamu, který byl poskytnut soudu a toho telefonátu. Taky se mu ten McRae (?) nepozdává, nakonec říká, že tam prostě ty dokumenty a telefonní rozhovor vystaví a každý si může udělat úsudek.
Dokonce prý i Michelle Obama telefonovala API (African Press International) a žádala o podporu jejího manžela "...African press International is supposed to support Africans and African-American view...", a spoustu dalsich.

Není jistě náhodou, že se všechny objevily v předvolebním období (celkem normální všude?). Soudce Hasselbach (podobná žaloba kvůli nejasnosti místa narození) zamítl žalobu právníka Neala v Ohiu, zdůvodnil to tím, že se zakládá převážně na informacích z Internetu.
Nemyslím si, že by opravdu všem šlo o nějaké znemožnění prezidentské funkce Obamovi, ale někteří prostě hledají a chtějí slyšet pravdu. Asi není lehké rozlišit, kdo hledá pravdu a komu by Obama jako prezident vadil - a přitom by řešení bylo tak jednoduché - kdyby předložil nějaké vybrané (volební ?) komisi originály těch požadovaných dokumentů.

Dá se chápat, že podobné informace do veřejných médií nepatří. Ovšem pokud budou všechny opravdu jenom soukromé - a to i ve státních otázkách (politické, kontrolní a výkonné) a předložení originálních dokumentů potřebných k ověření způsobilosti a schopntosti pro tyto pozice bude jen jakési "dobrovolné", pokud nejsou tyto informace ani pro právníky dostupné a ti si je musejí vyhledávat na různých webových stránkách, pak zřejmě nebude něco v pořádku...
06. 11. 2008 | 14:50

replica rolex napsal(a):

Americe v její mezinárodní reputaci zkazila, co mohla, a domácí i evropský antiamerikanismus z toho hodně těží (kde jsou doby...
07. 09. 2009 | 09:02

replica watches napsal(a):

Very happy I can comment here!
03. 03. 2010 | 02:02

replica watches napsal(a):

Best wishes for this year.
03. 03. 2010 | 02:04

replica watches napsal(a):

Welldone!
03. 03. 2010 | 02:05

panerai watches napsal(a):

That what you say help me greatly. Many thanks.
08. 03. 2010 | 09:50

rolex watches napsal(a):

Through the article, I think the owner must be a very wise person
08. 03. 2010 | 09:51

sesli sohbet napsal(a):

Thank you for your sharing.! <a href="http://www.yuregininsesi.com" title="seslisohbet, sesli sohbet" target="_blank">sesli sohbet</a> <a href="http://www.yuregininsesi.com" title="sesli chat, seslichat" target="_blank">sesli chat</a>
29. 03. 2010 | 23:32

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy