Abychom se tak zcela neuprezidentovali

29. 01. 2008 | 10:56
Přečteno 5442 krát
poskytnu prostor myšlenkám člověka, kterému hrozí, že zůstane opomenut, ač jeho příklad i myšlení ovlivnily náš svět víc než leckterý jeho následník.
Před šedesáti lety (30.ledna 1948) byl zavražděn Mahátmá Gándhí. Udělal toho pro svůj lid i civilizaci mnoho proto, že mu víc než vlastní prospěch ležel na srdci osud jeho národa a následně i civilizace („Snažím se spatřit boha tím, že sloužím lidstvu, protože vím, že bůh není ani na nebesích, ani na zemi, ale v každém jednotlivci“).

O civilizaci napsal:
„Tělesné blaho je učiněno smyslem života. … Vydává se za pokrok, že lidé budou moci cestovat vzdušnými loděmi a za několik hodin dosáhnou kterékoliv části světa. Člověku nebude třeba používat rukou a nohou. Zmáčkne knoflík a objeví se vedle něho oděv. Zmáčkne jiný knoflík a bude mít své noviny. Po zmáčknutí třetího knoflíku bude na něho čekat auto. Člověk se bude živit nejrůznějšími lahůdkami. Všechno budou dělat stroje. Dříve, když spolu chtěli lidé bojovat, vzájemně odhadovali svou tělesnou sílu; dnes může jediný člověk s dělem, umístěným na vyvýšeném místě, zničit tisíce lidských životů. To je civilizace. … Dříve jedli lidé dvakrát nebo třikrát denně domácí chléb a zeleninu; dnes musí jíst každé dvě hodiny, takže jim stěží zbude čas na něco jiného. Je třeba ještě hovořit?
… Dnešní civilizace nenese známky mravnosti či náboženství. Její stoupenci otevřeně doznávají, že nemají co činit s náboženstvím. Někteří z nich je dokonce považují za pověru. Jiní se zase uchylují k náboženství pod pláštíkem morálky. Dvacet let zkušeností mě poučilo, že ve jménu morálky se často hlásá nemravnost. I dítě pochopí, že v tom, co jsem popsal výše, není nic mravného. Civilizace usiluje o hmotný blahobyt, avšak zklamala uboze i na tomto poli. Dnešní civilizace je nenáboženská a zachvátila národy Evropy tak, že se zdají pološílené. Udržují svou energii drogami. Osamocení lidé jsou nešťastní.
Charakter současné civilizace je takový, že trpělivý člověk se dočká okamžiku, kdy se sama zničí.“ (Hind swaraj,1908)
O nenásilném odporu:
„Myslím, že tam, kde je volba jedině mezi zbabělostí a násilí, doporučoval bych násilí. … Raději bych viděl Indii sáhnout po zbrani, aby hájila svou čest, než aby se stala zbabělým a bezmocným svědkem svého ponížení. Věřím, že nenásilí je daleko lepší než násilí, že odpuštění je mužnější než potrestání. … Nejsem vizionář. Jsem praktickým idealistou. Nenásilí není jen pro ršije (mudrce) a světce. Je také pro prosté lidi. Nenásilí je zákonem lidského rodu, jako je násilí zákonem světa zvířat. Ve zvířeti, které zná jen zákon fyzické moci, odpočívá duch bez užitku. Důstojnost člověka však vyžaduje poslušnost vyššího zákona, zákona duchovního. Odvážil jsem se proto nabídnout Indii prastarý zákon sebeobětování. Pro satjágrahu (=‘triumf pravdy silou duše a lásky‘) a její následovníky jsou odpírání spolupráce a občanská neposlušnost jen novými názvy zákona utrpení. Ršijové, kteří objevili zákon nenásilí uprostřed násilí, byli většími génii než Newton. Byli většími válečníky než Wellington. Znali zbraně a poznali jejich nepotřebnost, učili unavený svět, že spása není v násilí, ale v nenásilí.“ (Young India,1920)
citace z J.Pilát, Mahátmá Gándhí, Orbis 1964

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Čochtan napsal(a):

Tragická postava Gandhi. Někde moudrý, jinde směšný a někdy i vyloženě pitomý. Jako s tou jeho radou Židům, aby spáchali hromadnou sebevraždu, že to Hitlera dojme, půjde do sebe a pak se polepší.
Naštěstí ho neposlechli.

Je příznačné, že ho zabili vlastní lidé.
29. 01. 2008 | 11:57

Karlík napsal(a):

Gándhí... škoda slov. Šašek stejnej jako náš humanitárrní bombarrďák, že... Ehm.
29. 01. 2008 | 12:14

sedmá pečeť napsal(a):

No a to je právě ta tragédie světa, že vůbec někdo dokáže považovat Mahátmá Gándího za šaška. Nejen ve zvířatech mnohdy odpočívá duch bez užitku a navíc tento duch zažívá, zdá se, celosvětový vzestup. Ovšem knihy, které nám mají být poučením, o tomto jevu hovořily již dávno. Přesto jsem stále odhodlána doufat, zároveň si však uvědomuji bláhovost svého počínání.
29. 01. 2008 | 12:29

Čochtan napsal(a):

No, a nebyl v mnoha věcech šašek ? Jak jsem napsal, někde moudrý, jinde směšný. Jak kde.

Kolik Indů (Pakistánců) padlo ve válkácjh po rozdělení Indie ? V tom je jeho tragedie, že tomuto vývoji napomohl.
29. 01. 2008 | 13:27

hp napsal(a):

No nevím jak to myslel Gandhi o telesnem blahu, kazdopadne jsem cetl, jaky to byl magor a souhlasím s tím, co o něm píše historik Paul Johnson v knize Dějiny 20.století.

Gandhi was not a liberator but a political exotic, who could have flourished only in the protected environment provided by British liberalism.… All Gandhi’s career demonstrated was the unrepressive nature of British rule and its willingness to abdicate. (470, 472)

Pouze idiot si může myslet, že proti skutečnému zlu se dá bojovat nenásilím.
29. 01. 2008 | 13:57

sedmá pečeť napsal(a):

Co je to skutečné zlo? Problém je v tom, že každý si pod tímto pojmem nejspíše představí něco jiného. Nepřesné čtení, čtení bez porozumění potom vede k domněnce, že pokud by někdo před očima Gándího zabíjel jeho vlastní matku, on by ho pouze tahal za rukáv a říkal něco jako "Pane, nedělejte to, to není hezké chování..." Tak to samozřejmě není. Kdo má uši, slyš, co duch praví církvím.
29. 01. 2008 | 15:30

juvel napsal(a):

Díky zastáncům násilného prosazovaní svých zájmů žijí pokojní lidé v nebezpečném světě, ale na druhé straně právě proto mohou i v takovém nebezpečném světě přežívat a zůstat pokojní.
29. 01. 2008 | 15:36

sedmá pečeť napsal(a):

V minulosti zde byli mnozí velcí duchové, kteří měli blaho bližních výše než blaho svoje. Že se dodnes setkávají s nepochopením, jen poukazuje na to jak těžký, nikdy nekončící boj vedli. Člověk, který věří, že duch - vlastní podstata, vlastní já - přesahuje toto pozemské tělo, to ani nepokládá za tak nepřekonatelně těžkou věc, proto je tohoto sebezapření vůbec schopen. Nám, lidem dneška, pro které je toto tělo, tento život, nade vše, dělá mnohdy problémy obětovat se i např. kvůli svým vlastním dětem, své manželce, svému manželovi. Piedestal, na který jsme postavili své vlastní sobectví, se bude jen těžko kácet - tak pevné má základy.
29. 01. 2008 | 15:47

Boleslav D. napsal(a):

Gandhiho si vazim, ale jeho prikre soudy o civilizaci naprosto nesdilim. Podle meho nazoru neni nic zvlaste uctyhodneho na primitivni spolecnosti, ve ktere vsichni drou od rana do vecera, jsou vystaveni hrozbe hladomoru, smrtelnych epidemii, vysoke kojenecke umrtnosti. Obrazky z chudych ctvrti indickych mest jsou proste otresne.
Spravna cesta spociva v kultivaci nasi vyspele civilizace, ktera neni naprosto v zadnem principialnim rozporu s nabozenstvim a mravnosti.
Problem je, ze se o takove kultivovani skoro nikdo nesnazi = bohuzel to plati nejen o politicich, ale i o !profesionalech! jakymi jsou predstavitele cirkvi = ti to casto delaji casto az kontraproduktivne spatnym zpusobem.
Presto jsem optimistou...
29. 01. 2008 | 17:27

Čochtan napsal(a):

Tak 60 let je Indii samostatná. Moc daleko ale nedošla. Jestlipak tam za Britů byl taky takový bordel ?
29. 01. 2008 | 17:44

vlk napsal(a):

Napsat o Gándhím, že je někde moudrý, někde směšný a někdy pitomý nebo dokonce , že je šašek, to chce velkou dávku drzosti. tedy podle mne.
Chtěl bych se Čochtana a zejména Karlíka zeptat, co z předloženého citátu panem Rumlem je směšné, hloupé nebo šaškovské? A moc jsme zvědav na odpovědi.
Soudím osobně, že jednat, tak jak jednal, podle třetího odstavce zdejšího citátu vyžadovalo neobyčejnou statečnost a charakter.
První a druhý odstavec mi připadá, že ho Gándhí psal dneska odpoledne.
29. 01. 2008 | 20:20

sedmá pečeť napsal(a):

Lidé se prostě nechtějí vzdát žádného tělesného blaha a představují si pod tím pojmem kdeco jako nutné k plnohodnotnému životu - a většinou se velmi mýlí. Skutečné potřeby k udržení tohoto našeho těla, aby se mohlo projevit v existujícím světě,jsou totiž velmi skromné. Tlak naší primitivní civilizace nás často zahání do kouta, takže toužíme po věcech hmotných i nehmotných, které nám ovšem nejsou k žádnému skutečnému užitku. Z touhy po ukojení jsme potom ochotni po každé bytosti, která nás upozorňuje ne nebezpečí svodů tohoto světa, házet tu kamení, tu špínu, plivnout si, kopnout...a dokonce si myslíme, že je to naše svaté právo, protože ono nám přece chtějí brát naše "hračky". A oni se objevují stále znovu, v každé době a trpělivě to, pro probuzení nás všech, snášejí. Ale zároveň jsme byli upozorněni, že všeho je jen do času. A kolik nám ho ještě zbývá? Kdo to ví?
29. 01. 2008 | 21:12

stejskal napsal(a):

Málokdy s Vámi souhlasím, pane vlku, tak bezvýhradně jako dnes ;-) l.s.
29. 01. 2008 | 23:51

Čochtan napsal(a):

Vlku,
co od Gandhiho pokládám za pitomé, to jsem napsal. Pan Stejskal ti může potvrdit, že je to historická pravda, (už jednou mi to potvrdil), že skutečně radil Židům, aby spáchali hromadnou sebevraždu, že to Hitlera dojme, půjde do sebe a pak se polepší.

Je to pitomost nebo není ?
O směšném později.
30. 01. 2008 | 00:36

stejskal napsal(a):

Počkejte, pane Čochtane, to asi ne. Já tento jeho výrok neznám, i když to neznamená, že neexistuje.

To, že tento konkrétní výrok je zcela odtržen od reality, ještě neznamená, že si ten člověk z mého pohledu nezaslouží mou hluboku úctu a obdiv. Nikdo není neomylný, božstvo určitě nežije na Zemi. Pro mne pozitiva v případě Gánhího jednoznačně převažují. Mám velký respekt k jeho stylu.

Libor Stejskal
30. 01. 2008 | 11:07

Čochtan napsal(a):

Pane Stejskale, už jednou na to přišla řeč, někdy koncem léta, a tehdy jste to dost smutně potvrdil. No nebudem to hledat, Gandhí byl bezesporu významná postava, a je možné že positivní stránky převažují. Nevím. Jak pro koho. Pro Indy asi ano.

K jeho teorii "neodporování zlu" žádný respekt nemám. Více se mi líbí odporování zlu, jak to předvedli Israelci. Ben Gurion, Golda Meir, Moshe Dayan, byly větší postavy než Gandhi. Rozumnější.
30. 01. 2008 | 11:33

stejskal napsal(a):

Pro mne jsou velkými postavami všichni jmenovaní, pane Čochtane.

Ono totiž záleží dost na okolních podmínkách. V případě Britů (tedy vyspělé demokracie, i když se všemi těmi chybami, omyly i nechvalně známými koloniálními praktikami; tím neodsuzuji kolonizaci en bloc, jistě měla i svá pozitiva) si můžete dovolit pasívní resistenci. Je velká šance, že to dost velká část lidí přežije. V relativně civilizované společnosti si můžete dovolit civilizovaný postup a to i v politice (viz např. i Martin Luther King)

Nicméně pokud chcete přežít ochránit své blízké, je tento postup dost nepoužitelný, pokud proti Vám stojí fanatici resp. totalitní režimy. Tedy minimálně v jejich nejvypjatějších formách. Či pokud bojujete o holý život.

Pokud by Židé zvolili ve válce s Araby pasívní resistenci, skončili by všichni na dně Středozemního moře. Řada Arabů se podobně pojatým konečným řešením svého konfliktu s Izraelci opájí dodnes (svým způsobem je i chápu, ale budou muset od tohoto cíle stejně časem upustit, jiné řešení není).

Stejně tak je pasívní resistence nesmyslem v případě, že na Vás někdo vymyslí holocaust.

Čili chcete-li tuto metodu využít v politice, musí být pro alespoň minimální vnější podmínky. A ty v Indii byly. Ghándhí zvolil tu nejcivilizovanější metodu pro civilizovanou společnost. Ale to neznamená, že bychom měli začít ničit zbraně.

A pozor: důležité je myslím rozlišovat mezi pasívní resistencí (občanský a politický postoj, metoda) a fatalismem (pasívním přijímáním toho, co přichází). V tomto smyslu byl Ghádhí velmi odvážným aktivistou, ne pasivní loutkou.

Libor Stejskal
30. 01. 2008 | 13:13

Boleslav D. napsal(a):

Vse, co rekl/napsal Gandhi o zidovske problematice je na:
http://www.gandhiserve.org/...
30. 01. 2008 | 14:53

vlk napsal(a):

Čochtanovi +Stejskalovi
čochtane po replikách p. Stejskala nemám , co bych dodal. Jsou naprosto trefné. Všechny. Nelze to napsat lépe. Takže se nebudu pokoušet jej jakkoliv doplňovat.
Stejskalovi
Děkuji za poklonu. Výše jsem ji vrátil. Nikoliv ze zdvořilostních, leč faktických důvodů.
Přiznám se ovšem , že ještě větší radost mi udělala nepřímá pochvala na Berwid -Buquoyovi. Tedy za mým prvním příspěvkem.

Mohu se zeptatco je nového ohledně pana Ivana Hoffmanna?
30. 01. 2008 | 17:51

stejskal napsal(a):

Popravdě to nevypadá dobře, pane vlku.

Už jsme byli skoro dohodnuti, pan Hofmann měl eminentní zájem. Pak se ale domluvil s jedním velkým vydavatelem na daleko těsnější a objemnější spolupráci než jsou místní blogy. A asi nebude možné, aby psal pro ně i pro nás. Škoda, moc mne to mrzí.

Jinak díky za pochvalu, vážím si jí. Myslím, že na text uveřejněný v blogu pana Berwida-Buquoye máme hodně podobný názor. Kdyby v ní nebyla zmínka o homosexualitě, ten úvod a agent KGB, autorův záměr by byl naplněn úplně stejně. No, ale chvílemi si říkám, jestli nejsem moc úzkoprsý ;-)

Libor Stejskal
30. 01. 2008 | 19:00

vlk napsal(a):

Stejskalovi

No pane stejskale, ono nějak záleží zejména na tom, co považujete za úzkoprsost. Pokud se to týká hry na nejnižší pudy, pak bych řekl, že jde o zdravý rozum. Úzkoprsost vypadá jinak.
Pana Hoffmanna želím, jakkoliv je mi jasné, že větší prostě bere. A že účty se musí platit každý měsíc.
Ještě k panu B-B. Je to znamenitá trefa! Jde jen o to, jestli to tu vydejchá,jak by řekli puberťáci. Pustil se na dost tenký led a uvidíme,jak dobrý je bruslař.
Ale musím říci, že redakce Aktuálně reagovala bystře- a z toho páně B-B blogu udělala kauzu. Jsme velmi zvědav na další vývoj. Teď už to nepůjde nijak zatušovat. Dr. Zvěřina nejspíš dostane řádně za uši.
Omluva tímto p. synodnímu Rumlovi, že nepíši k věci. Nepochybuji o jeho velkorysosti. A předem děkuji.
30. 01. 2008 | 20:14

stejskal napsal(a):

Ta zmínka o úzkoprsosti byla spíše bonmnot, pane vlku. Osobně bych s tímto textem nechtěl mít nic společného. Nepoužil bych ho ani jako vědomou provokaci. Ale na druhou stranu si říkám, jestli pan B-B prostě není zvyklý na jiné publikum. Třeba takové, které by od začátku počítalo s tím, že takovýto text je provokace. Těžko říct.

Pan B-B mi připadá dost... řekněmě otrlý, ale nemyslím to pejorativně. Možná nad věcí. Do teď si nejsem příliš jist, co si mám vlastně myslet. Ale zajímavá osobnost to jistě je. Uvidíme.

I já se omlouvám panu synodnímu seniorovi. Nicméně jeho vlídný a příjemný blog poskytuje hezkou příležitost si s někým v klidu popovídat ;-) Snad mu to nebude vadit.

Libor Stejskal
30. 01. 2008 | 21:21

vratnice napsal(a):

nadotec rulezz:-)
13. 02. 2008 | 01:54

Vasja napsal(a):

No jasně, pane Stejskale. Pan DrDr BB je zajímavý na sádlo, klobásky a na Klause.
23. 03. 2008 | 21:22

cyanwon napsal(a):

It became reference very much.
25. 05. 2009 | 12:49

TUTORIAL TIPS AND TRICKS napsal(a):

Danke f information
14. 08. 2009 | 13:47

designer wedding gowns napsal(a):

A není to jen zálžitsot odešlého bolševiaka. Stačí se podívat na zdejší diskuse.
Tam je nejdůležitější to, kdo píše.Bez zkoumání toho,co píše
18. 08. 2009 | 05:46

louis vuitton napsal(a):

My concept is a purely citizen initiative. It will have its own URL and will furnish a variety of e-resources to the entire world during the half year during which Cesko -- de jure -- becomes the Continent.
18. 08. 2009 | 21:10

Cialis online napsal(a):

Pan B-B mi připadá dost... řekněmě otrlý, ale nemyslím to pejorativně. Možná nad věcí. Do teď si nejsem příliš jist, co si mám vlastně myslet. Ale zajímavá osobnost to jistě je. Uvidíme.
11. 10. 2009 | 22:18

louis vuitton and modonna napsal(a):

GOOD
20. 10. 2009 | 08:27

cheap software napsal(a):

332efd225 CheapSoftwares.cc is a Online Specialty shop selling great discount oem <a href="http://www.cheapsoftwares.cc">cheap software </a>
buyCheapSoftware.info is a Land of milk and honey of cheap software buyers.<a href="http://www.buycheapsoftware...">buy cheap software</a>
21. 10. 2009 | 15:50

rolex napsal(a):

Swiss <a href="http://www.watchesview.com">Rolex</a> watches hold their number <a href="http://www.watchesview.com">Replica Watches</a> one selling position in the world for <a href="http://www.watchesview.com">Rolex Watches</a> valid reasons. Due to their increasing popularity Swiss-made <a href="http://www.watchesview.com/...">tag heuer</a> watches have in recent times become mass produced and copied.Swiss <a href="http://www.watchesview.com/...">audemars piguet</a> watches are more than beautiful fashion accessories. Swiss <a href="http://www.watchesview.com/...">patek philippe</a> watches enjoy high reputation all over the world thanks to its intrinsic craftsmanship & design and true mechanical ingenuity.
14. 11. 2009 | 04:23

ugg napsal(a):

<A href="http://www.ugg-mall.com/" target=_blank>ugg boot</A>
<A href="http://www.ugg-mall.com/" target=_blank>ugg</A>
<A href="http://www.ugg-mall.com/" target=_blank>ugg boots sale</A>
<A href="http://www.ugg-mall.com/" target=_blank>ugg sale</A>
<A href="http://www.ugg-mall.com/" target=_blank>ugg australia</A>
<A href="http://www.ugg-mall.com/" target=_blank>cheap ugg boots</A>
<A href="http://www.ugg-mall.com/" target=_blank>uggs</A>
<A href="http://www.ugg-mall.com/" target=_blank>cheap uggs</A>
21. 11. 2009 | 07:30

ed hardy napsal(a):

This article is really great! I really like, I hope you continue to fuel
23. 11. 2009 | 20:00

replica watches napsal(a):

Very happy I can comment here!
Best wishes for this year.
05. 03. 2010 | 03:06

Free Ringback Tones napsal(a):

thanks you very much for your information
15. 03. 2010 | 03:17

iPhone SMS transfer napsal(a):

very informative, thanks for the great article.
25. 03. 2010 | 09:37

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
27. 03. 2010 | 01:16

mie napsal(a):

27. 04. 2010 | 04:52

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy