Igelitové mozky

04. 11. 2013 | 11:05
Přečteno 5715 krát
Slyším-li v rozhlase a televizi, že bruselská administrativa chce omezit používání igelitových tašek, tahá mne to za uši.
Doufám jen, že chemicky nevzdělaní úředníci pojem „igelit“ nezatáhnou přes Brusel do širší Evropy.

Použít obchodní název, zavedený jednou firmou pro analogické zboží jiného výrobce bývá důvodem soudních sporů. Příkladem je budějovické pivo. Někdy se obchodní značka původního výrobce dostane do obecného povědomí a zobecní. Tak třeba „Pils“ označuje ve světě obecný typ asi dvanáctistupňového piva podobného Prazdroji; plzeňáci se s tím zřejmě smířili a spíše na to jsou hrdí. Také firma Electrolux by pravděpodobně nenamítala, že se u nás kdejakým vysavačem konkurenčního výrobce „luxuje“. Někdy však jde do tuhého, takže nápoje příbuzné povahy a chuti se již nesmí označovat jako např. „koňak“, „šampaňské“ nebo „rum“.

Poněkud směšné je však, použijete-li zavedený firemní název pro úplně jiný výrobek úplně jiných firem. Naštěstí, největší německý chemický koncern IG Farben byl po válce demonopolizováním rozbit, takže kromě chemiků není nikoho, kdo by proti názvu „Igelit“ namítal. Igelit byl původně používán pro označení měkčeného polyvinylchloridu (PVC), dopovaného značným množstvím změkčovadel na bázi ftalátů. Tento materiál starší generace zažila jako charakteristicky páchnoucí pláštěnky do deště, školáci vzpomenou na obaly na knihy a sešity, penály a různé sáčky, které časem ztrácely smrad a v ohybech praskaly. Nepříliš šťastné byly hračky z tohoto materiálu a nejdramatičtější byly rozsolovité hračky z PVC obsahujícího až 50% ftalátů. Přestože se časem podařilo najít méně odpudivá a méně zdravotně závadná měkčidla, došlo k obecnému ústupu „igelitu“ z tohoto sortimentu. Zůstaly spíše technické aplikace měkčeného PVC na izolace elektrických kabelů a na podlahové krytiny, neměkčené PVC najdeme dnes jako materiál okenních rámů a některých odpadových potrubí. Klíčovou nevýhodou PVC zůstává jeho obtížná recyklace a za zločinné lze označit jeho spalování, produkujícího nejagresivnější a nejjedovatější zplodiny.

Zájemce o detaily historie igelitu bych odkázal na hezký článek kolegy Raaba, dostupný na adrese:
http://www.vesmir.cz/clanek/podivuhodna-historie-igelitu

Skutečnost, že slovo „igelit“ zaniklo i v němčině, ujalo se na světě pouze v češtině a slovenštině, kde se přeneslo později na charakterizaci úplně jiných materiálů, užívaných k výrobě plastových folií je komická.

Snad jediným analogem takovéhoto nedorozumění je "calgon", o kterém se v klasických zdrojích dočtete, že jde hexametafosforečnan sodný, a reklama vám pod stejným názvem nabízí bezfosfátové prací prostředky.

Nikoho bych nenutil, aby byl schopen rozeznávat různé typy polyethylenu, polypropylenu a dalších plastů méně obvyklých při výrobě folií, ale snad by stačilo říci „plastový sáček“.

Slyším-li v rozhlase a televizi, že bruselská administrativa chce omezit používání igelitových tašek, tahá mne to za uši. Doufám jen, že chemicky nevzdělaní úředníci pojem „igelit“ nezatáhnou přes Brusel do širší Evropy.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

modrý edvard napsal(a):

No, chápu, že to chemikovi může vadit.
A co jste dělal, když policie pátrala po "metylu"?
Taky znám silan, prudký to jed.
04. 11. 2013 | 11:22

jozka napsal(a):

Tak tyhle starosti bych chtel mit...
04. 11. 2013 | 11:30

mirekP napsal(a):

Tak to dopadá, když se chemik plete do řemesla jazykozpytcům.
"Plastový sáček" - zoufalství, spíše "Plastová přepravka".
Pojem "igelitová taška" jasně sděluje příjemci zprávy o co se jedná, sdělení autora mi zase zavání snahou omezování ve vyjadřování.
04. 11. 2013 | 11:39

Petr. napsal(a):

Pane profesore,
přece se 54.000 bruselských netáhel a další desítky tisíc jejich slouhů a konkubín, se musí nějak královsky živit. Cukr už se dováží z Afriky a Asie, zakřivení banánů a mrkví už ouředníci vymysleli, dětem už zakázali foukat do balónků a pouťových frkaček, už zakázali používat obyčejné žárovky i v místech, kde se svítí tak 3 minuty ročně, dokázali zničit statisíce hektarů úrodných polí solárními panely, vymysleli EN 1775 ze 70 chybami. Tak teď je napadl igelit, co je to nikdo z nich neví, ale vymyslet směrnici perfektně umí.
04. 11. 2013 | 11:41

vodin napsal(a):

Krásný obraz Karla Purkyně z poloviny 19.století,jak rodinka-Thurnové-bruslí na ledě-možná na Nikolajce,nevím.
Z Bruselu pocházela rodina příbuzných Schwarzenbergů-krvavého psa generála Windischgraetze.Zajímavé,že dnešní studenti s tamtěmi ,kteří v Praze zůstali ležet v tisících v krvi na dlažbě se nijak nespojují.Vždyť je tomu 150 let a více.Pochopte!! Guma,guma,..Thur(?)nové potvrzeni ve funkcích království do roku 1918,dokonce prof.Masaryk s nimi vedl debaty osobně.Jakoby byl již oním tatíčkem presidentem.
Karel Purkyně jako syn profesora Jana Evangelisty v pruské Vratislavi nebyl později v Praze přijímán obrozenci vůbec srdečně a zemřel velmi mlád.
Nu,pojem vlastenectví, u nás v Čechách má značnou "diversitu",smím -li toto slovo použít jako významově variabilitu,mnohodruhovost,kterou mně osobně se dosud nepodařilo převést na jeden společný jmenovatel.Leda že by "nekomunista".Ale ti zase komunisté naopak přinesli nejvíce obětí životů za protektorátu v odboji ( všech pět jejich ilegálních ústředních výborů skončilo na šibenici totálně).Pak tedy vlastenec bude asi nejspíše něco jako zlobivej Čech v pohodlném profesorském křesle od Habsburků se souhlasem i cara Nikolaje či Alexandra X nebo Kolčaka Pouhá hypotéza,rád ji někým nechám nyní totálně vyvrátit.Prosím o diskusi k ní,prosím!!! Snad nejde o konjunkturalismus.
04. 11. 2013 | 11:57

K.V- napsal(a):

Autor se pustí do odborně jazykového koutku a sám neví o čem mluví
Rozsolovitý je zřejmě od slova rozsolit, tedy něco posolit. Takové jsme měli hračky?
Když už jsme u tématu, pro polovinu světa je dodnes Zetor termín převzatý pro traktory stejně tak jako Lux pro vysávání, i když dnes jsou na trhu jiné značky, stejně jako se dlouho říkalo Xeroxovat pro kopírování předloh na papír.
Co jsme si nechali udělat s firmou Zeror je na samostatný článek.
Snaha omezit plastové obaly, které mají dlouhou dobu rozpadu v přírodě, v zásadě není až tak blbá.
Na rozdíl od mnoha jiných opatření EU, Evropskými dotacemi na stavbu každé kadibudky na návsi očínaje
04. 11. 2013 | 12:01

Analytik napsal(a):

Igelit byl významným prostředkem k ochraně proti radiaci na území zasaženém jadernou pumou od imperialisty.
S potěšením vzpomínám na bojová cvičení, kdy jsme po louce klopýtali obuti v igelitových pytlících. Dnešní mikrotén by nevydržel chránit ani pět kroků.
Evropští úředníci nás chtějí zbavit poslední možnosti, jak přežít jaderný útok. Tentokrát jadernou pumu od komunisty.
04. 11. 2013 | 12:04

sleduji modrou barvu napsal(a):

Papírové pytliky vešly do ilegality mnohem dříve, možná i bez přičinění Unie.

Jazykový úzus se vytváří podle toho, co jeho nositelům pěkně zní a čeština má zřejmě pro ilegalitu slabost.
Problém značkového práva po před sedmdesáti lety pro zločinnost rozpuštěné firmě na obecné používání igelitu u nás nebude mít asi žádný vliv.

Své úplatky si v gestu tichého odporu vůči EU budeme nadále předávat v igelitových taškách a nejspíš do nich budeme balit i ta zakázaná semena, která si na nárožích budeme nenápadně vyměňovat převlečení za cikánské lájoše.
Každá revoluční bouře začíná u malých věcí.

Hlavně že už děti nejedí ty ftaláty.
04. 11. 2013 | 12:06

buldatra napsal(a):

Klovaly vrány klovaly
igelitové obaly.
Když proklovly obaly,
daly si je na hlavy.

U nás na vesnici se říká idelitka každému sáčku, patlíku a kabele a to dle vzhledu a matroša. Chemicky vzato se tím nezabýváme. IG Farben sem a IG Farben tam. Toho sajrajtu je všude plno.
A jsou na to kontejnery, tak se to lepší. Třídíme.

Zato vymizely síťovky. Síťovka se také říkalo ledasčemu.
Možná to ledacos čeká renesance.
Nečas bude mít radost.
04. 11. 2013 | 12:29

buldatra napsal(a):

oprava:

nikolivěk idelitka, nýbrž igelitka.

Je to jak silonky.
I když nejsou ze silonu.
04. 11. 2013 | 12:31

Roni napsal(a):

V Čechách když je potřeba snížit počet nezaměstnaných, změní se sčítaci algorytmus. A 1+2=2 se stává realitou, takže takové malichernosti jako "zobali vrabci zobali igelitové obali" mě nechává chladným. Celkem mě ale potěší reakce odborníka kterého zase nechávají chladným oni nezaměstnaní. Přci jen žije :)
04. 11. 2013 | 12:32

buldatra napsal(a):

Možná to časem bude ilegalitka
04. 11. 2013 | 12:32

na ptáky sme krátký napsal(a):

Podle autora původního článku ve Vesmíru se ptáci naučili z igelitu (nebo možná polypropylenu - zřejmě své patenty nezveřejňují) stavět hnízda, neboť pochopili nepopiratelné výhody nových materiálů oproti blátu a slámě.
04. 11. 2013 | 12:48

Martin1 napsal(a):

buldatra 13:32
Díky - zasmál jsem se!
04. 11. 2013 | 12:52

Nevěřící Tomáš napsal(a):

modrý edvard, no ale silan snad ještě silanizuje, nebo nuž ne?
04. 11. 2013 | 12:54

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, zdravím igelity atd.
O všelikém rozeznávání pak též tu.
Rohožky dnů atd ...
Veselé krizování.
http://www.youtube.com/watch?v=qzUqvPFoEzc
04. 11. 2013 | 12:54

vashta napsal(a):

Pane profesore,
jste si opravdu jistý, že slovo "igelit" používají brusseláci? Není to lidové dílo našich novinářů?
04. 11. 2013 | 12:58

Kleofáš napsal(a):

To autor:

Bacha na to! Igelit je jako terminus technicus zvěčněn v mnoha nesmrtelných písních a básních. Namátkou:

"Zobali vrabci zobali
igelitové obaly,
nechali je tam dělníci,
měli v nich sváču vonící!"

"Viděli tě v igelitě,
viděli tě v igelitě,
V igelitě viděli těééééééééééééé!"

Takže si dejte majzla, abych na Vás nepodal žalobu za hanoabení národní slovesnosti.
04. 11. 2013 | 13:01

zemedelec napsal(a):

Pane Wichterle.
Už byla probíraná otázka co s takovým množstvím igelitu ve světě.
Proto považuji návrh EU o omezení igelitových tašek za správný.
Mělo by se také mluvit o tom,čím to nahradit.
04. 11. 2013 | 13:02

Kleofáš napsal(a):

A to jsem ani nevzpomínal na kotlíkáře:

"krytý v stínu lesa, igelit,
to kdyby přišel k ránu déšť.
Pod hlavou, boty, nůž,
tátovou bundu šitou z maskáčů"

Takže autore - náš igelit si od Vás inteligentů rozvracet nedáme!
04. 11. 2013 | 13:08

Martin1 napsal(a):

Pane profesore,
nyní jsem s hrůzou zjistil, že toho chlapa od naproti nazývám asi celé léta špatně "Bakeliťákem". Ale to je jenom ochranná značka podle toho pána, co to vymyslel a já bych na toho svého souseda měl asi správně volat:"Fenolformaldehydový polykondenzáte". Budu se mu muset omluvit - jen aby to nyní bylo dobře.
No jo, co s tím nadělám, ale já fakt měl přesně takový malý autíčko tehdy v 52. roce!
04. 11. 2013 | 13:19

Neudržitelný napsal(a):

buldatra
Zapomněla vážení
na jahody mražený
na jahody mražený
v igelitu balený.

Ještě k těm nařízením EU. Jdu nakoupit, dostanu "igelitovou" tašku. Doma vše zpracujia odpad vhodím do té tašky a odnesu do popelnice. když tašku nedostanu, koupím si pytlíky na odpad a v těch ten odpad odnesu do popelnice. Jakej je v tom rozdíl?
04. 11. 2013 | 13:28

sasa napsal(a):

Martin1: pokud ma pan auto z bakelitu, tak proc ne. Ale pokud ma Trabanta tak mate rikat alespon epoxide.
04. 11. 2013 | 13:33

sasa napsal(a):

Neudrzitelny: zadny, ale treba ta smernice je napsana jinak nez si myslime. Treba zakazou i ty pytliky. Takze budete balit do papiru.
04. 11. 2013 | 13:37

Martin1 napsal(a):

kamil Wichterle
"Slyším-li v rozhlase a televizi, že bruselská administrativa chce omezit používání igelitových tašek, tahá mne to za uši. Doufám jen, že chemicky nevzdělaní úředníci pojem „igelit“ nezatáhnou přes Brusel do širší Evropy."
----------------------------------------------------------------------------
Pane profesore soucítím s Vámi. Vašich jemných uší lituji. Zkuste i vy pochopit, že jedna skutečná malá Myš, co tu u nás bydlí těsně u rohožky v nezvyklé pohodě v klidu s naším kocourem na dožití, musí neustále poslouchat mé hlasité stížnosti na mou myš optickou u PC, která mne provokuje svým trhavým pohybem k nadávkám a ona - ta žijící pod rohožkou, s tím prý nemá nic společného a jakoby se na ni ten trhavý pohyb ale přenášel. Evidentně jí škodí.
V poslední době se dostává všem zvířatům podobných práv, jako lidem a je tedy na čase odstranit z našeho života veškerá přirovnání, názvy a hlavně - ty zvířecí nadávky - ty nadávky pane profesore.
Umělé hmotě je šum a fuk, jak ji kdo jmenuje, ale zvířatům pane profesore ne, zvířatům ne - ta trpí a citliví lidé s nimi. Doufám, že se připojíte na naši stranu a my se zase zasadíme o pořádek ve vašich a našich umělých hmotách.
S úctou Martin1
04. 11. 2013 | 13:42

kamilw napsal(a):

Za rosol se omlouvám; měl jsem si to po sobě přečíst.

Omezení použití obalových materiálů podporuji, i když pochybuji, že v tom úředníci něco zmohou. Plýtvání řídí především obchodní politika distributorů.
Něco může zachránit separovaný sběr a následná recyklace.

K recyklaci bych přidal vzpomínku na padesátá léta, kdy můj otec přivezl z Německa polyethylenový pytlík. Nosil jsem si v něm pyšně do školy svačiny a večer jsem jej umýval a sušil. (Tenkrát ovšem za průměrný plat bylo přes milion litrů pitné vody.) Když to pytlík jednou nevydržel, málem jsem to oplakal.

zemedelec:
Bývalo ještě před dvaceti lety dobrým zvykem, že v obchodě i nóbl dáma vytáhla z kabelky silonovou textilní tašku nebo síťovku, protože obchodník poskytl papírový pytlík jen na něco. Ekologicky myslící zápaďáci nám to tehdy záviděli.

sasa:
Omyl, Trabant měl exteriér opravdu na stejné bázi jako bakelit - jen jako plnivo pryskyřice nebylo použito pilin, ale textilních vláken.
04. 11. 2013 | 13:46

Martin1 napsal(a):

Kamil Wichterle
A nyní trochu vážně.

Právě jsem se rozhodl, že si ušiji (a všem příbuzným) k Vánocům tašku z látky - pruhovanou - trvanlivou, která bude mít rozměr, který přesně zapadne do pojízdného košíku. Ve své výbavě bude mít i pytlíky ze stejného materiálu pro pečivo, brambory a zeleninu.

Bude v tom ta úspora umělého materiálu, šetření přírody a navíc i úspora času. Rychlá překládka z pultu do té velké tašky a pak šup do auta a tradá. Zavedu novou módu!
04. 11. 2013 | 14:00

modrý edvard napsal(a):

tomáš: Dosud jsem o tomto slově netušil. Ale asi jsem nebyl sám ..
http://www.neologismy.cz/heslo/silanizovat/240180
Takže moje odpověď: nevím.
Pozn. silan = SiH4
04. 11. 2013 | 14:03

volte miliardáře napsal(a):

Proto jste neudržitelný

Lidi dřív odnášeli odpadky do sběrných nádob v kýblích.
Pozinkovaný kýbl vydrží 100 let, smaltovaný i víc, když se neomlátí.
Na venkově házeli organický odpad na hnůj, moje městská babička v okrajové vilkové čtvrti, kde nebyl plyn všechno hořlavé házela do kamen.

Do odpadu pak přišel většinou jen popel, proto se odpadním nádobám dodnes říká popelnice.
I když jsou většinou z odporné umělé hmoty, která při vsypání horkého popele shoří.

Stavbou městských plynáren v 19. století se cyklus likvidace odpadu přerušil, množství odpadu rostlo a, jak taky píší v časopisu Vesmír, slovanské obyvatelstvo, které se od středověku stále zmenšovalo až na 165cm v polovině XIX. stol. najednou začlo růst, takže v západočeském kraji byly na konci normalizace oblasti, kde 30% mladých mužů měřilo 185cm.

Názory na příčiny se různí, od zavedení penicilinu přes radioaktivní spad po pokusech s jadernými zbraněmi v atmosféře až po zvýšení podílu proteinů ve stravě.
Ve školní jídelně jsme měli jen jeden bezmasý den týdně a ještě si kuchařky odnášely celé tašky masa.

Až evropská zemědělská politika dosáhne zatravnění všech polí, kde se nebude pěstovat řepka a tuzemští farmáři nebudou schopni finančně utáhnout pěstování skotu, zůstaneme odkázáni na jedovaté polské vepřové nebo umělé potraviny zhotovované v Německu bývalým IG Farben.
Pak sníte úplně všechno, takže nebudete mít problém s utrácením peněz (které stejně nebudete mít) za pytle na odpad.
Průměrná výška obyvatelstva se sníží na 145cm jako u obyvatel pouště Kalahari.
04. 11. 2013 | 14:06

minatomirai napsal(a):

Bývalo ještě před dvaceti lety dobrým zvykem, že v obchodě i nóbl dáma vytáhla z kabelky silonovou textilní tašku nebo síťovku, protože obchodník poskytl papírový pytlík jen na něco. Ekologicky myslící zápaďáci nám to tehdy záviděli.
--------------------------------------------------------------------------------
Západ nakupovat už před dvaceti lety tak, jak nakupuje současný Čech již také po několik let. Igelit v angličtině neexistuje, takže do plastic bag(s) a do krabic. Američané to mají mnohem lépe vymyšlené a nakupuje se do velkých papírových pytlíků, které se daly použít v případě atomového útoku na pokrytí hlavy a s touto pokrývkou se vlezlo pod stůl. Můj kocour se v tomto papírovém pytli velice rád schovával a nosil si tam hračky. Síťovky byly běžnou věcí v českých domácnostech, to vím od babičky. Spíše se podle stavu síťovky poznala společenská třída či hygienické návyky nositelů. Zaprasené či počlivě prané. Kvůli pomluvám sousedů se dávala přednost čistým a žehleným. Ručně háčkované síťovky jistě vzbuzovaly závist, mám však obavy, že nikoliv na západě.
04. 11. 2013 | 14:16

Martin1 napsal(a):

volte miliardáře
1)obyvatelstvo: já myslel, že to souvisí (růst - snížení výšky) se stravováním a že jsme na to stále lépe, že slované byli původně vyšší - to slyším poprvé - Díky!
2)odpadky: chtěl jsem zrušit ty pytle, ale pak popelnice hrozně smrděla, pálení odpadků - také jsem zkoušel, ten samý vedlejší efekt a navíc i čmoud, asi tedy taky ne moc ekologické
3) Maso, vajíčka, atd.bydlím v tom satelitním městečku za Prahou: uvažoval jsem, že bych se naučil (nikdy jsem to nedělal) na zahradě něco chovat:králíky, slepice.
Dole ve vesnici to mají, ale nezabijí mne sousedi? Viděli jste to někde u někoho v těch nových domech - povolí to?
04. 11. 2013 | 14:22

Martin1 napsal(a):

síťovky
Nedávno jsem našel ve sklepě síťovku, která při složení byla v takovém malém "silonovém koblížku" a na malý knoflíček se pak zapnula. Byla lehká, nemusela se prát, byla ze silonu (snad je to dobře pane profesore), ale ze stejného materiálu byla úplně celá i ucha a tak (nemoc všech síťovek) hrozně řezala do ruky. A všechno obíhat pěšky, po všech možných krámech, frontách a tak si myslím, že se v té době ženám prodlužovaly ruce (že ano "volte miliardáře") ale zase dříve se jim zapalovala lýtka, než děvčata nakoupila - vracela se domů ze všech front i trošičku těhotná. Tam se tenkrát děly věci - to byl společenský život.
04. 11. 2013 | 14:43

gaia napsal(a):

český národ je chemicky dost negramotný, chemie se se učí akorát v 8. a 9. ročníku po dvou nebo 1. hodině, chemická praktika byla z úsporných důvodů zrušena, neb držet kabinet s pomůckami a nechat s tím děcka hrát, aby to rozbila je moc drahé a v dnešním školsví neprioritní a učitelky propuštěny.Na středních školách něco jako chemie mají tak 1 rok, po hodině či 2, ale že to děcka nebaví a jsou na to tvrdá, tak se to změnilo v jakési pseudopovídání o ekologii, kdy si po zazvonění s úlevou oddychnou žáci i učitel, že je zas na týden pokoj.O nějakých laboratořích a chemickém nádobí a pokusech si můžou žáci i učitelé nechat jen zdát, kde by na to vzali a kde by to koupili, ústřední rozesílky zrušeny hned po 89. roce, tak se jen teoretuzuje.
Aby si děcka pamatovala , že je rozdíl mezi benzenem a benzínem, to je práce přímo sysifovská a stejně se jim to do hlav natlouct nedá, neb žáci jsou klienti a klienty musíme tak leda přemlouvat pro daný produkt.
Nějaký igelit, to je pro dnešní školství úkol už přes moc.
Novináři píší hrubky jak v novinách tak na internetu, aby věděli, z čeho jsou chemicky igelitky, to už je na ně asi opravdu moc.
04. 11. 2013 | 14:46

Martin1 napsal(a):

opr.:děly věci asi děli věci (kosti)
04. 11. 2013 | 14:50

Adam Procházka napsal(a):

Každý musí nést svůj úděl, pane Wichterle.
Takový zoolog se musí ustavičně přenášet přes to, že pavouci bývají počítáni mezi hmyz, králíci mezi hlodavce, slepýši že jsou hadi, mloci jsou ňáký ščóři, ještěrky prý jsou slizké, gekoni jsou asi jedovatí atd. To Vy jste jako chemik docela vyvázl.

Dík za připomenutí igelitu.
Ještě mi prosimvás vysvětlete který název je vlatně korektní pro tu bílou pěnu, do níž se balí odedávna kdeco a které se říká v Čechách obecně polystyren: polyester, polystyrol, styropor?
04. 11. 2013 | 14:53

gaia napsal(a):

Adam Procházka

biologie to je taky děs, jednou mi žák na otázku Který hmyz škodí na bramborách napsal, že mandarinka bramborová
a na otázku napiš 3 dřeviny napsal stůl židle klavír
04. 11. 2013 | 14:59

Martin1 napsal(a):

Plha se hlásí!
http://cs.wikipedia.org/wiki/Polystyren
04. 11. 2013 | 15:00

Da.Rock napsal(a):

Já doufal, že to bude o tom bruselském molochu a ono je to jen o slovíčkaření. Škoda.
04. 11. 2013 | 15:08

xerox napsal(a):

igelitky jsou skutečně ,, závažný ,, problém ... dost na tom že jsme přišli o pomazánkové máslo a spousta lidí se s tím doposud nesrovnala ... :-)
když už nic jiného , poslouží to jako dobrej klacek na ,, zlou ,, eu a vo to přeci jde především , že ano ... co na tom , že od eu dostáváme miliardy , které neumíme smysluplně využít ... pokud tedy nepočítáme místní politické šíbry a na ně napojené kmotřence ... co vědí jak na to ... :-)
pokud by někdo ze světových hlavounů chtěl doopravdy něco pro životní prostředí dělat , má možnost ... např. jenom 5 největších nákladních velkokapacitních lodí , které brouzdají oceánem má takovou spotřebu a vyprodukuje takový množství škodlivých zplodin za rok , jako všechna auta co jezdí na zeměkouli za stejné období , jak vědci před časem spočítali ...
teď si představte , že podobných lodí jezdí po moři tisíce a tisíce ...
04. 11. 2013 | 15:15

gaia napsal(a):

po lopatě

plast je polystyrén a obchodní názvy jsou styropor a polystyrol
plast je polyuretan obchodní název molitan taky se do toho balí kde co, ale je měkčí a většinou nažloutlý
polyester z toho jsou hadry, které mají na visačce PES
04. 11. 2013 | 15:18

Martin1 napsal(a):

gaia
"biologie to je taky děs, jednou mi žák na otázku Který hmyz škodí na bramborách napsal, že mandarinka bramborová
a na otázku napiš 3 dřeviny napsal stůl židle klavír"
------------------------------------
Pohled z druhé strany lavice:
Přišel jsem na třídní schůzku (poprvé - dříve jsem vždy čekal, až přijdou rodiče a bude mazec)
Učitelka:
"Tak aby bylo jasno, děti měly vylisovat a nalepit list na čtvrtku, takto vypadá list na 1, takto na 2, takto na 3 (to byla práce mého syna)"
Já Martin1: Zahlédl jsem tam ten podpis, vstal jsem do svých dvou metru a nastrčil své oči nad synovu práci a asi tím ještě více jsem znejistil synovu učitelku (asi byla ve stejné situaci před rodiči poprvé)a povídám polohlasem: "Proč a za co má tu 3?"
Učitelka:
Zvedá čtvrtku nad hlavu a nahlas, aby celá třída slyšela, povídá - správně artikuluje:" Tak znovu, tady práce na 3 a pan Martin1 se ptá - proč? Všichni vidíme, že tomu listu něco chybí - ano správně, celá jedna polovina. Myslel jsem si své a šel domů.
Doma se ptám syna:"To ti ta půlka listu upadla, nebo jsi ji tam už nenalepil pořádně?
Syn: "Tati, ten list si na té hromadě už tak poloviční ležel, bylo mne ho líto, jako pana Janáka, co má po té autonehodě jen jednu nohu, tak jsem ho vzal na tu čtvrtku a přilepil"
Já: "A víš, že jsi kvůli tomu dostal 3?
Syn: "Vím, já to ale té učitelce vysvětlovat nebudu - děti by se smály.
-----------------
Od té chvíle jsem věděl, že mám správného syna.
04. 11. 2013 | 15:32

silk road napsal(a):

xerox
Lodi jsou zcela zvláštní bytosti, to věděli už první akcionáři Východoindické společnosti.
Položte si otázku co je to taková globalizace, milý Terazky.
Nebo si položte otázku, co udělá s cenami ropy, když se desítka nebo dvanáctka obřích tankerů zastaví v Indickém oceánu, mimo dosah pobřežních radarů.
Jsou země, které by bez obřích transportních lodí ještě stále vyráběly železo ve vesnických pecích, podle Maovy metody.
04. 11. 2013 | 15:34

gaia napsal(a):

Martin1

jen aby v té dnešní džungli přežil

a jen aby nám ten igelit v Bruselu nezakázali jako rum a pomazánkové máslo
04. 11. 2013 | 15:44

Martin1 napsal(a):

gaia
Už se zařazuje, ale:
Chodil pomáhat do Jedličkova ústavu a byt nám vykradla jedna dívčina, kterou přesvědčoval, aby přestala fetovat, nosil jim nové stříkačky,atd. Dnes mu je už 36!
04. 11. 2013 | 15:53

Taoiseach napsal(a):

Kamil Wichterle

Máte sice pravdu - taky mě to tahá za uši, ale tak trochu brečíte na špatném hrobě. Úředníci - zejména ti bruselští - jsou v tom zcela nevinně, viz např.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-1017_cs.htm
a můžou za to tedy výlučně někteří novináři.
04. 11. 2013 | 15:55

Martin1 napsal(a):

pomazánkové máslo
Vždyť já ho ještě před týdnem se stejným názvem kupoval - opravdu.
http://ekonomika.idnes.cz/pomazankove-maslo-zustane-v-nazvu-az-o-pul-roku-dele-f9t-/ekonomika.aspx?c=A130625_124428_ekonomika_fih
04. 11. 2013 | 15:58

gaia napsal(a):

Martin1

každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán, jak říkávala moje babička

plastovým taškám se říkalo igelitky, když ještě z igelitu byly, takže zvyk je železná košile.
Dřív aspoň ten igelit něco vydržel, dnes do toho něco dáte a po ujití 100 metrů vám to praskne a sbíráte jabka a brambory a rohlíky z asfaltu jak diví.
Takže myslím, že se už pracuje na tom,aby na ty igelitky nikdo radši moc nespoléhal a jistil se látkovou taškou v kabele nebo bedničkou v kufru auta.
04. 11. 2013 | 16:00

Taoiseach napsal(a):

vashta

Vidím, že jste byl rychlejší..., blahopřeji
04. 11. 2013 | 16:01

modrý edvard napsal(a):

xerox: ty lodě, to se nejspíš někdo seknul o desetinnou čárku. Při takové spotřebě by se majiteli nemohly vyplatit.
gaia: dejte jim čuchnout, ony si to zapamatují.
adam procházka: za mého mládí byli králíci ještě hlodavci. Holt se rychle vyvíjejí.
A Babiš nevěděl, že za bolševika se nesmělo cestovat. V televizi mu to neřekli.
Janu z Arku zajala vojska Jana Lucemburského. V týchž lidovkách.
04. 11. 2013 | 16:08

Martin1 napsal(a):

gaia
Já to vyřeším, jak jsem napsal v 04. 11. 2013 | 14:00 a bude ještě sranda.Před loni jsme už všechny obdarovali síťovkami - viz níže.
http://www.gurmanka.cz/2009/08/sitovka-nakupni-taska-s-espritem
nebo
http://www.retrotasky.cz/sitovky/177-retro-sitovka-velka-cerna.html
04. 11. 2013 | 16:09

pepa z depa napsal(a):

U nás v domě se 70 partajemi má asi polovina lidí I.Q. houpacího koně.Kontejner na plasty zeje prázdnotou.Většina obyvatel, vč. dětí si představuje, že plast se rovná PET lahev.Plastové židle, obaly od čistících a hygienických potřeb, obaly a další podobné končí ve vedlejším kontejneru s netříděným odpadem.Páni chemici zamyslete se nad osvětou.
04. 11. 2013 | 16:09

Petr z Tábora napsal(a):

Jeden poslanec německé CDU mluví o zakazovací vzteklině Evropské komise v souvislosti se zákazem výroby vysavačů s výkonem přes 1600Watt.
Nyní se zakazují "igelitové" tašky. Pohled na mořích tomu sice dává za pravdu. Ale přeci není řešením nedisciplinovanost a zaostalé chování některých lidí řešit zákazy souvisejících věcí.V mořích neplavou jen igelity a nejde jen o moře.Existují i materiály, které se relativně brzy rozloží.
EU místo výchovy lidí či hledání nových řešení řeší problémy omezováním osobní svobody. Ve stylu, pejsek čurá na pískovišti, tak buď pískoviště zavřeme anebo zakážeme pejsky.
04. 11. 2013 | 16:12

Martin1 napsal(a):

Jak a co třídit?
http://www.jaktridit.cz/cz/trideni/jak-spravne-tridit---barevne-kontejnery/plast
04. 11. 2013 | 16:19

gaia napsal(a):

Martin1

takovouhle síťovku jsem si jednou sama uháčkovala z chemlonu, ale vypadávaly z ní Deli tyčinky.
04. 11. 2013 | 16:21

Martin1 napsal(a):

"obaly od čistících a hygienických potřeb, obaly a další podobné končí ve vedlejším kontejneru s netříděným odpadem.Páni chemici zamyslete se nad osvětou."
------------
Pozor - ty obaly nemusí být čisté, pak jsou asi správně s netříděným obalem (?)
04. 11. 2013 | 16:21

Neudržitelný napsal(a):

Petr z Tábora
A co nechat pejsky i pískoviště a jen zakázat na ta pískoviště vstup děckám?
04. 11. 2013 | 16:23

gaia napsal(a):

Neudržitelný

nebo zakázat přímo děcka. Až by lidstvo vyhynulo, bylo by po ekologických problémech.
04. 11. 2013 | 16:26

gaia napsal(a):

asi to slovo igelitka je už tak zlidovělé, že se tomu nevyhnem. Vždyť i výše Skuhrovec o igelitkách plných peněz píše, je to tak zobecnělé,
04. 11. 2013 | 16:35

ampersand napsal(a):

Chemie je věda, humanitní obory jsou přece jen plky. Jazyku každý rozumí, většina ho má za mateřštinu a většina chodila i do školy, leckteří i do dost vysokých.

Jenže i přesto má ona samozřejmost jménem jazyk svoje zákonitosti a jakási lingvistická pavěda je popisuje.

Například to, že na rozdíl od exaktních věd není jazyk systémem logickým. A tak se klidně stane, že se “komicky” jen zde říká jisté hmotě igelit. (Přitom by při staletém soužití Čechů a Němců, ovlivňování kultur i jazyků a propojení hospodářství za války včetně průmyslu v Sudetech používání slova igelit podle IG Farben nemuselo překvapovat, stejně jako to, že jiné jazyky s menšími vazbami na němčinu a Německo si ty sáčky pojmenovaly jinak.)

Dalším moudrem je jakýsi princip jazykové ekonomie. Dokáže jednoduše vysvětlit potřebu jednoslovných názvů běžně užívaných věcí, jevů, pojmů. Při intenzitě užívání plastových sáčků a tašek by bylo dost naivní očekávat, že si praxe nepomůže něčím kratším. U nás to vyřešila slova igelitka, igeliťák, mikrotéňák. "Plastový sáček" se v běžné neformální komunikaci prostě říkat nebude.

A nebýt igelitu, neměli bychom ani roztomilost jako Igelityho pytlík.
04. 11. 2013 | 16:35

Martin1 napsal(a):

gaia
Ta já stejně nesmím a vnučce to budu taky omezovat - nechci, aby byla obézní. :))
Já si pamatuji, že jsme podobné dělali i tašky z bužírek. Tehdy byl jeden program a tam dávali jako největší trhák Válečka a tak se dělaly různé věci. Pamatujete taky na ty chemlonové koberečky. U nás v podniku to dělali i chlapi - řidiči v dispečinku. Elektrickou pájku a podle vzoru - hrůza a pak si to lidé dávali doma do předsíně, nebo to mívali řidiči na motorech náklaďáků, ale bylo to velice "vkusné" i na zadním panelu MB-100 a když na tom byl ještě ten buldoček s kývací hlavičkou a nápisem CASTROL a i ten gumový pásek, co se coural za MB-100, tak celá ulice závistí praskla. K tomu taky Chemlon - na "Pidiždících" - strašidýlka na zpětném zrcátku. Ti se dostali i do filmu s Janžurovou, ale jak se to jmenovalo? Jak je prodával u pumpy ten - (krakonoš)"ta skleróza". . .
04. 11. 2013 | 16:36

xerox napsal(a):

modrý edvard

tak těch lodí není 5 ale 15 ... splet jsem se , už je to dlouho co jsem to čet ...
,, Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa ... Na světě se po mořích plaví na 90 tisíc kontejnerových lodí ,,
http://goo.gl/wt2LG
04. 11. 2013 | 16:38

Martin1 napsal(a):

gaia napsal(a):
"nebo zakázat přímo děcka. Až by lidstvo vyhynulo, bylo by po ekologických problémech."
-----------------
To není potřeba viděli jste ty nádherné jako živé (mrtvé) ty děti z igelitu - !to jen aby jste pane profesore neusnul - nevím, co je to za hmotu! a byl stále v pohotovosti.Naše ženy si budou jenom hrát a zbytek obstará Afrika.
A nejen to, už jsem viděl v 1:1 i skvělou IGELITKU - ŽENSKOU - ROBOTKU i s klouby, možná lepšími, než by vám udělal doktor Cvach, Štrosmjer možná ano, ale nevím, zda by ji přidělili na pokladnu?
04. 11. 2013 | 16:46

gaia napsal(a):

Martin1

jo s chemlonem se dalo vyřádit.
jednou v Burdě byly takový chlupatý boty na zimu, že to je v Buntes velká móda.tady to pochopitelně v krámě neměli, tak já koupila důchodky a žlutý chemlon a nalepila to nad svíčkou a honila jsem ve Špindlu na lyžáku vodu, každý se mně ptal, kde jsem to sehnala.Další zimu to už měl kde kdo, ale pak to zas vyšlo z módy, tak jsem chtěla chemlon otrhat, že mi zbydou ty důchodky, ale nešlo to, jak to drželo.
04. 11. 2013 | 16:49

gaia napsal(a):

Martin1

o tý igelitový ženský vám napíši vtip.

Přijde slepý na pláž a začne tam tu igelitovou ženskou nafukovat až k němu přijde jedna paní a říká, pane, to nemůžete na pláži, vždyť tady jsou děti.
Jéžišmarjá, já celou zimu souložil s kajakem.
04. 11. 2013 | 16:51

Martin1 napsal(a):

Burda - to byl taky držák v naší rodině. Ale ten kdo přinesl nějaký ten rakouský zásilkový časopis s módou, ale byl tam i nábytek a hračky - My byli tehdy skromní, nám stačily jen ty obrázky. I ty igelitky - ty první, ty dobré jsme měli rádi pro tu jejich barevnost a lehkost. Nyní jsem si vzpomněl i na dobu "Květinových dětí", to jsem nosil takovou tašku na šňůře přes rameno a květinovou košili, taška byla také utkaná z nějaké "umělotiny". Dnes bych vypadal jako buuzerant, ale pravda je, že kdybych dnes byl, tak bych na základě pozitivní diskriminace všech menšin na tom byl asi dobře - minimálně lépe - asi na ministerstvu železnic?
04. 11. 2013 | 17:02

gaia napsal(a):

Martin1

té upletené tašce se říkalo žebradlo.
04. 11. 2013 | 17:05

Martin1 napsal(a):

Já si myslím, že budoucnost je tady a už žádné:

"Až vyneseš smetí a utřeš nádobí a přestaneš čumět po tý prsatý sousedce"

http://relax.lidovky.cz/?c=A080214_090346_ln_zabava_nev
(ty budou s příjemného igelitu, kůže, latexu - podle přání)
04. 11. 2013 | 17:13

Martin1 napsal(a):

„Představte si to: neomezený sex, 24 hodin denně, každý den v týdnu!“ prohlašuje s nadšením světově uznávaný expert na umělou inteligenci David Levy, který napsal knihu Sex s roboty: vývoj lidsko-robotických vztahů (Sex with Robots: The Evolution of HumanRobot Relations). Podle agentury AFP ale všichni nesdílejí jeho představu budoucnosti, ve které by umělí lidé zaručovali žhavá uspokojení v posteli, navíc s odměnou předehrané konverzace po souloži.
---------------------------------------------------------
No pozor:"Předehraná konverzace". Já bych u toho nechtěl ale slyšet, až to tady spolu doděláme, že bych měl dorazit ten obklad kachliček v koupelně a vyčistit okapy!
04. 11. 2013 | 17:19

Martin1 napsal(a):

s příjemného igelitu ...správně má být z (a asi spousty jiných chyb - omlouvám se paní učitelko). Chtělo by to červeně opravit.
04. 11. 2013 | 17:22

zbyněk napsal(a):

Pane profesore......
máte to marné, slovo igelitka se bude používat, ať se to chemikům líbí, nebo ne a jsem přesvědčen že většině, alespoň které znám, je to fuk. Nosočistoplena také neprošla.
04. 11. 2013 | 17:23

Martin1 napsal(a):

zbyněk
Nosočistoplena také neprošla.
Tak to je vidět Zbyňku, že se nepohybujete ve vyšších kruzích. Tam jedině všichni blijí do nosočistopleny!
04. 11. 2013 | 17:27

gaia napsal(a):

Martin1

až na to, že ta ženská bude ze silikonu, to jste zřejmě přehlédl
04. 11. 2013 | 17:27

Jana Pechová napsal(a):

Naprostý souhlas s autorem. Taky mi to vadí, a to nejsem chemik.
A souhlasím i s tím, co tu píše pan Procházka (14:53, první odstavec).

Podle mě je to ale součást širšího problému: Češi si začínají "zbabylónšťovat" vlastní jazyk. Zaráží mě, jak často se setkávám s rozdílným vnímáním významů stejných slov.
Odpovídá tomu i vzrůstající počet neshod mezi lidmi, kteří se z hlediska nezúčastněného pozorovatele hádají, ač tvrdí to samé.
A začíná to tím, že spolu málo mluvíme, málo si nasloucháme, málo si vysvětlujeme.
04. 11. 2013 | 17:31

Martin1 napsal(a):

gaia
Nepřehlédl - vždyť si už po malých částech zvykáme. A když to tak bude celé, tak nebude vidět ten přechod a bude to lepší. Nyní jsem ale myslel jen přechod mezi materiály, ale i když . . .?
04. 11. 2013 | 17:32

gaia napsal(a):

Jana Pechová

od vás to tedy zrovna sedí. Od vás, co si plete pojmy neustále , vyvlastnění říká krádež a resuscitaci mrtvoly říká restituce
04. 11. 2013 | 17:36

Martin1 napsal(a):

Ve Středozemním moři prý 500 tun igelitových tašek - nyní slyším v rádiu. Tak ať to někdo zase loví a vykupuje se to. Ne ještě lepší, každému napařit daň na likvidaci - jako na rádia, lednice a brzy i na ucházející zadnice.
04. 11. 2013 | 17:37

Martin1 napsal(a):

gaia
S pí Pechovou se nehádáme, zpátky do lavice, já už to dávno vzdal.
04. 11. 2013 | 17:42

Jaroslav Klenot napsal(a):

Slyšel jsem před lety pamětníka, že "IGELIT", byl první vyrobený vysokotlaký polyetylén, IG farbEn poLYeTylén.
Líbí se mi to víc než měkčené PVC, na to by Němci moc hrdí nebyli.

Hodně zdraví

Jaroslav Klenot
04. 11. 2013 | 17:57

ironik napsal(a):

Lidstvo zná různé druhy vyměšování,i různé otvory ,ale jak se tomu dá vědecký postup a výklad hned to způsobí řečnickostřevní průjem.
04. 11. 2013 | 17:59

Martin1 napsal(a):

ironik
A je to prudce infekční! Kam to až dorazilo?
Pokud vím, tak první umělá hmota, kde to začalo - BAKELIT byla z močoviny, tak chodíme jen stále kolem "horké kaše" a nejsme o moc mimo!
04. 11. 2013 | 18:08

Taoiseach napsal(a):

Jaroslav Klenot

Nemám čas po té etymologii pátrat, nicméně byl bych si víceméně jist, že je to z fonetického í-gé + lit (z řeckého lithos), např. podle (zde již též zmíněného) vzoru bakelit, tedy název nesouvisí s chemickám složením.
04. 11. 2013 | 18:09

Martin1 napsal(a):

Taoiseach
Nepátrejte - je to tady!
V roce 1907 jako první připravil "Bakelit" belgický chemik Leo Hendrik Baekeland
http://cs.wikipedia.org/wiki/Bakelit
04. 11. 2013 | 18:19

gaia napsal(a):

Martin1

první umělá hmota byl celuloid 1856
04. 11. 2013 | 18:20

Martin1 napsal(a):

Ano, ale byl velice hořlavý. Ne, že bych tedy pamatoval přímo vynález - rok 1856, ale i později jsme to náležitě oslavovali. Z trojúhelníků a pravítek jsme dělaly pěkné raketky. Naškrábal nebo nařezal se do trubičky z alobalu - já přidal i stabilizační plochy a posílali jsme raketky přes celou třídu.
Už nikdy nezapomenu, že je hořlavý a možná i na podobném principu funguje i pevné palivo raket.
Komenský - škola hrou. Tak to má být a žádní "suchoprdové" u výkladu. Já na svého učitele fyziky stále s láskou vzpomínám - byl to můj nejoblíbenější předmět i učitel. Chemií ne a ne proniknout.
04. 11. 2013 | 18:38

Baba napsal(a):

Západoevropané nejsou zvyklí, že odhodit cokoli na ulici, se nesluší. Moře není ulice, aby bylo odsáčkováno do následujícího rána.
04. 11. 2013 | 18:38

Martin1 napsal(a):

dělaly - dělali (všichni kluci a holky vůbec ne, těm jediným by to tvrdé "y" slušelo, že paní učitelko.)
Omlouvám se za dvojsmyslnost.
04. 11. 2013 | 18:42

Martin1 napsal(a):

Baba
Popadněte koště a proleťte se nad Neapolí, nemějte obavu, kdyby jste havarovala, tak určitě přistanete do měkkých odpadků!
04. 11. 2013 | 18:45

Martin1 napsal(a):

Kdybyste správně - špatně kdyby jste
04. 11. 2013 | 18:50

Martin1 napsal(a):

Baba
Můžete si šetřit koště, tam by jste si ho ušoupala, raději čtěte:
http://zena-in.cz/clanek/krasna-je-neapol-ne-neni/kategorie/zahranici/rubrika/cestovani
04. 11. 2013 | 18:54

Martin1 napsal(a):

by jste - byste (starého psa novým kouskům nenaučíš - nechávám prostor jiným)
04. 11. 2013 | 18:57

mb napsal(a):

ukryti v stínu lesa IGELIT to kdyby přišel k ránu déšť ...
04. 11. 2013 | 19:22

Mard napsal(a):

Jsem pro radikální změnu - nahradit igelitku taškami z plechu! Plech je trvanlivější, taška zůstává stále rozevřená a nákup se do ní snáze ukládá, taška se snadno odloží na magnet přilepený na stěnu a v nouzi může sloužit jako zařízení pro vyhlášení požárního nebo chemického poplachu. Proto hlasuji za plechovou tašku - neboli plešku, nového pomocníka do nového tisíciletí!
04. 11. 2013 | 20:31

Pradědek Čech napsal(a):

Toto je typický příklad diskuse na Aktualne.cz. Autor napíše nesmysl, vycházejíc ze zkomolené, nepřesné informace českých novinářů, protože jak upozornil jeden diskutující nahoře a doložil níže Taoiseah, evropští zákonodárci nepoužili autorem kritizovaný výraz igelit, ale diskutující se přesto do předhozeného tématu zakousnou jako smečka psů do kosti. Nezajímá je téma, ale rvačka. A když jde o to, kousnout si do EU, tak je to o to větší potěšení. Klaus přece naučil národ EU nenávidět.
04. 11. 2013 | 21:30

Baba napsal(a):

Martin 1
Jak se vám pozoruje z vysoké skály?
04. 11. 2013 | 21:35

anka napsal(a):

Pradědku Čechu, autor přece žádný nesmysl nenapsal. V rozhlase a televizi slyšel v češtině nesprávně použité slovo igelit a reaguje na to – samozřejmě ví, že v původní „bruselštině“ nebyl výraz igelit ale plast.
04. 11. 2013 | 22:00

Martin1 napsal(a):

Baba
Pohled je to pěkný - trochu smutný, ale ještě krásnější by byl s někým jen tak letět s křídlem na křídle - jen za nepatrného pohybu konce křidélek a říkat: "tam se dívej a tam je to také pěkné"!
04. 11. 2013 | 22:02

Baba napsal(a):

Ha, Martin je ženská.
04. 11. 2013 | 22:07

Martin1 napsal(a):

Baba
To jsem udělal nějakou pravopisnou chybu - z čeho tak soudíte? Jinak mám doma vše na stejných místech jako od malička, jsem kluk, sice už ne junior, ale ještě to ujde. A zatím pod sebou igelit (ani jinou umělou hmotu) nemusím mít.
04. 11. 2013 | 22:25

Pradědek Čech napsal(a):

anka,

tak pan autor to slyšel v rádiu. Tak to musí být pravda. Od toho se přeci říká, chytrý jako rádio.

Promiňte, jste zřejmě laskavá žena. Omlouvám se.
04. 11. 2013 | 22:28

Martin1 napsal(a):

Baba
"konce křidélek" - už jsem pochopil ten vtip - dobrý!
04. 11. 2013 | 22:30

Baba napsal(a):

Paní, vyjadřujte se taktně a nevztahujte, hodilo by se jim to.
04. 11. 2013 | 22:32

SuP napsal(a):

Martin 1 -
..." konce křidélek"...
To není vtip a napsal jste ho jen vy. Pokud z toho "baba" usuzuje, že jste ženská, ....
no fuj!' to vám nestačí že nás tím krmí k večeři v každém druhém reklamním vstupu?

Ale co se týká toho letu "!křídlo na křídlo", mám za sebou krátké období na paraglajdu a dalších 12 let už z toho žiju. To nemá srovnání. Tak to nesviňte "křidélky".¨
;-)
04. 11. 2013 | 22:56

Martin1 napsal(a):

SuP
Zdravím SuPa - větroně jsou nejlepší! Já ovšem Babě často nerozumím i jindy - už jsem asi magor.
04. 11. 2013 | 23:05

pamětník napsal(a):

Baba:
04. 11. 2013 | 18:38
Spíše jihoevropané, takové Nizozemí je čisťoučké jako klícka.
04. 11. 2013 | 23:07

Martin1 napsal(a):

pamětník
Nemělo to být:
Spíše NEŽ jihoevropané, takové Nizozemí?
04. 11. 2013 | 23:14

pamětník napsal(a):

Martin1:
Nikoliv, reagoval jsem na 04. 11. 2013 | 18:38.
04. 11. 2013 | 23:48

jura napsal(a):

Petr. napsal(a): 04. 11. 2013 | 11:41
a taky tři roky sledují splachovače na wc a řeší kolik litrů vody může mít splachavč maximálně. Vykopat je do brusele by patřilo, debilové jsou to, jiný výraz mě nenanpadá
05. 11. 2013 | 05:29

líný černý pes napsal(a):

Milí moji, už na gymplu jsme tzv. igelitce říkali chemosáček, neb ten produkt páchl jak chemická fabrika. A kdo neumí uháčkovat siťovku, nechť na půdě opráčší předválečné ženské časopisy, návod je asi tak v každém pátém.

to autor :
Máte pravdu, věci se mají nazývat pravými jmény, tedy kromě "tabu" ale to snad plasty ještě nejsou.
05. 11. 2013 | 11:42

pgjed napsal(a):

Samozřejmě, že úředníci v Bruselu, ale i příslušní redaktoři sdělovacích prostředků jsou hloupí a nevzdělaní a navíc namyšlení a přezíraví. Podobně, jako o zákazu "igelitu" referují i o daleko vážnějších věcech. A nejde jenom o to, že mikrotenové sáčky i plastové nákupní tašky jsou z LDPE. Zakázat je možné prakticky cokoliv. Čím více zákazů a direktiv, tím dále od demokracie a blíže k totalitě, čili od konzervativních myšlenek a plánů zakladatelů EU, dál liberálním a socialistickým směrem, hloub do maglajzu, kterým nás Evropská levice vede. Máme ostatně dobré příklady, jako například zrušení žárovek a jejich nahrazení zářivkami, které vyšší emisí UV dále, hlouběji a nenapravitelněji poškozují zrak stále většího počtu z nás! Dobře, zakážeme "igelitové" tašky (snad právě proto, že na rozdíl od igelitu od IG Farben jsou daleko lépe recyklovatelné, nebo ekologicky spalitelné). Ale čím nahradíme tento moderní prostředek hygienického spotřebitelského balení? To se vrátíme k umolousaným totalitním hadrovým nákupním taškám a síťovkám, kde se v roztodivné změti nacházela zelenina, pečivo, máslo zápasilo o místo s pytlíkem vajec a půlkou chleba...? Nebo ty "igelitové" tašky nahradíme papírovými sáčky a obětujeme tomu část lesů? Jak snadné je, něco zakázat, ale jak obtížné domyslet věci v souvislostech!
06. 11. 2013 | 16:48

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy