Jiří Dienstbier: taky bonviván a světoobčan

09. 01. 2011 | 16:00
Přečteno 48772 krát
Nejprve se mi nechtělo psát další nekrolog a chtěl jsem se s Jiřím Dienstbierem rozloučit sám a potichu, ale když čtu sošná slova, která z Jirky jen dělají statečného muže a velkého diplomata, nevydržel jsem to. Statečný jistě byl: vydržel vzdorovat totalitní režimu a své názory i po listopadu 1989 dokázal tvrdě prosazovat. Někdy opět proti většině, ne vždycky jsem s ním souhlasil, ale v diskusích byl vždy slušný, nikdy nepřekročil pravidla kultivovaného dialogu, nepřekrucoval fakta, hovořil věcně, uměl se na věci dívat z nečekané strany, nebyl dogmatik.

Znali jsme se dlouho, někdy od poloviny šedesátých let. Byl nepřehlédnutelnou figurou Československého rozhlasu, stejně jako jeho asi největší kamarád Luboš Dobrovský, kterého Jiří přivedl k novinařině. V roce 1970 byl na mé svatbě a má první cesta z emigrace začátkem prosince 1989 vedla do Černínského paláce na jeho inauguraci: poslal mě tam tehdy s televizním týmem berlínský RIAS a natočili jsme o Jiřím Dienstbierovi s kameramanem Janem Kerhartem krátký dokument.

Připomínám tato osobní setkání hlavně proto, abych jako očitý svědek doplnil, co mi v nekrolozích chybí, a sice že Jiří Dienstbier byl výborný společník, milovník žen, dobrého jídla a pití. Velmi rád cestoval a všude se pohyboval jako doma. Nikdy nezkazil žádnou legraci, měl vždy kolem sebe spousty přátel a uměl se krásně smát. Hned po revoluci se ženy přece dělily na havlovky, klausovky a dientsbierovky.

V základním směřování České republiky měl - na rozdíl od řady politiků u nás - naprosto jasno, nemlžil a nevyužíval staré nenávisti a nedořešené problémy ke sbírání politických bodů mezi voliči. Za zvláštní projev pokleslé politiky považoval pěstování českých komplexů méněcennosti strašením požadavky sudetských Němců. Připomínal, jak na tvrzení, že nějaký evropský soudce by mohl ignorovat mezinárodní právo a že jeho rozsudek by platil v celé EU, reagoval bavorský předseda vlády, který mu řekl: Vždyť víte, že blbci jsou všude! Na podobné reakce některých našich politiků se díval jako na paranoidní křeč. Říkal: chceme být v Evropě, schválili jsme si to v referendu, ale jako bychom netušili, že to znamená chápat suverénně naši identitu jako tvořivý prvek společného evropského celku.

Vytýkal nám, že dvacet let po listopadu chybí v Česku politická kultura euroamerické civilizace, i když se k ní verbálně hlásíme. Když prezident Klaus váhal s podepsáním Lisabonské smlouvy, řekl: "Představa, že by britská královna odmítla podepsat rozhodnutí britského parlamentu je absurdní. Když americký Kongres přehlasuje prezidentovo veto, "nejmocnější muž planety" se musí podřídit stejně, jako nemůže zpochybnit verdikt Nejvyššího soudu. Nejen proto, že mu to zákon přikazuje, ale proto, že je nejvyšším garantem zákona." Připomeňme, že Nejvyšší soud v USA je totéž co u nás Ústavní soud!

Tyto jasné politické postoje, mezinárodní zkušenosti Jiřího Dienstbiera a jeho smích nám budou určitě chybět.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Evžena napsal(a):

Pokoj jeho duši a čest památce.
09. 01. 2011 | 16:39

mb napsal(a):

dik za (vyborny) nekrolog ...
09. 01. 2011 | 16:43

karel napsal(a):

"milovník žen, dobrého jídla a pití." no, i tak se to dá říct, když je to nekrolog. a taky byl kuřák.... smrtelná kombinace !
09. 01. 2011 | 17:24

Bárt napsal(a):

Díky
09. 01. 2011 | 17:26

Al Jouda napsal(a):

Už jsem zde napsal, že kdyby se všichni komunisti polepšili jako Jiří Dienstbier, tak už jsme byli ekonomicky i morálně za vodou !
09. 01. 2011 | 17:47

Jiří Sládeček napsal(a):

Dienstbiera je velká škoda, byl to slušný politik s velkým rozhledem. Byl zásadový,lidský, moc jen nezkazila.
09. 01. 2011 | 17:51

karel napsal(a):

je milovnik eufemismus pro kurevnik ?
09. 01. 2011 | 17:52

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem dva příspěvky, které neměly nic společného se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
09. 01. 2011 | 17:54

bobby napsal(a):

Pane Hvížďalo,

jste slušný novinář,alespoň si to myslím.Neshazujte se podobnými výlevy,jako je Váš nekrolog k úmrtí J.D.a nesnažte se prosím vsouvat do textu mezi řádky informace,které jsou až příliš subjektivní,ne-li dokonce placené.
09. 01. 2011 | 18:01

Naštvaný napsal(a):

"britská královna odmítla..." autore, že se nestydíte, v nekrologu útočit na druhé. Už i tím ukazujete pozadí vašich /2.os.č.mn./ osobních postojů. Je to ubohost a odkrývá to jen a jen hlubokou nenávist vaší i vašich přátel, která nezná mezí.
A propos: Anglická královna je v britské politice skutečně jenom a jenom figurka. A takovou vy byste si zřejmě přáli na pražském Hradu.
09. 01. 2011 | 18:12

Minorita napsal(a):

Hezké řádky o muži s velkou dávkou noblesy.Zdvižený palec a pokoj Vaší duši,pane!
09. 01. 2011 | 18:14

Dominika napsal(a):

Máte pravdu, pane AlJoudo, ale zappomněl jste dodat, že ekonomicky bychom byli za vodou, kdyby se po 89 nerozkrádala naše republika. Trochu objektivity vy Vám snad neuškodilo. Přeji hezký večer.A panu Diensbierovi lehké odpočinutí. Byl to dobrý člověk, s porovnáním s některými dnešními vrcholnými politiky.
09. 01. 2011 | 18:16

Jaroslav napsal(a):

Začínající, nebo budoucí politikové, studujte dílo nejen p. Masaryka, Havla, ale také p. Dienstbiera jen tak se oprostíme od chapadel dnešních chobotničkářů...

Pane Hvížďalo, čet sem sice jen jednu vaši knížku, ale četla se sama. Děkuji.
09. 01. 2011 | 18:20

Ostravak napsal(a):

Hérnajs, narozen jako Áda...20.04. ale 1937
Ovšem jelikož byl slušný a nedral se do křesel nejvyšších, tak se o něm moc nemluvilo. Spíš jen na okraj se zmiňovalo, že byl jeden z disidentů. To, že byl švagrem bývalého několikanásobného prezidenta mu moc výhod asi nepřineslo. Nejspíš o ně nestál...
09. 01. 2011 | 18:20

stýv napsal(a):

pane stejskale když sem napíšu o někom kdo hází špínu na dienstbiera že je vůl ..tak to není k s mazání !! a je to pravda ..není to urážka toho člověka ale konstatování o jeho duševním a duchovním rozpoložení !!
09. 01. 2011 | 18:25

hovorka11 napsal(a):

Myslím, že panu Hvížďalovi se článek povedl. Škoda že takoví politici na skutečné úrovni jako Dientsbier byli vytlačeni.
09. 01. 2011 | 18:35

Leda napsal(a):

Byl to noblesní člověk a těch je u nás, zatraceně, málo.
09. 01. 2011 | 18:38

Jindra napsal(a):

Namám rád lidi co mi vnucujou cizou kultůru. Moment přemýšlim. Ano teď 20 let lízáme ameriku.J.D V.H a jiní jim podobní.Až přestanou politici nutit lidi do toho čeho chtěj oni,přestanou nás okrádat a lhát nám.potom mi bude třeba i líto když někdo z nich umře.
Jiří Dienstbier možná takový nebyl.Ale ta pravděpodobnost je tak malá asi jako že přestanem lézt do rekta americe.
09. 01. 2011 | 18:40

Frauenberg napsal(a):

Nastvany,
Na Hrade sedi jen kaspar...
09. 01. 2011 | 18:45

Karel Pokorný napsal(a):

Upřímnou soustrast všem pozůstalým, čest jeho památce.Byl to slušný a vzdělaný člověk.Kdy byl býval připuštěn k politice, byla by její kultura zcela jiná.Já sjem ho poznal na Rohanském ostrově a vím o věcech které se na veřejnosti říct nedají ale získal jsem zkušenost, že jde o chytrého člověka a perfektního diplomata i v dobách bolševika. Díky za všechno co pro společnost udělal.
09. 01. 2011 | 18:50

todi napsal(a):

Velká škoda odchodu pana Dintsbiera a velké poděkování na rozloučenou.
Je obžalobou dnešní doby, že politici jeho morálních kvalit nemají velké šance.
09. 01. 2011 | 18:51

mb napsal(a):

upřesnění todiho ... politici jeho morálních kvalit neměli velké šance ani v tehdejších dobách ( 92) ... jak napsal pan Schmidt ... v posl. letech naopak JD zaznamenal politický comeback ... takže to snad není / nebude tak zlé .... zdravím ...
09. 01. 2011 | 18:58

Jano (česky: Honza) napsal(a):

.... byl slušný .....

píší téměř všichi ...
a já jsem téhož názoru ...
škoda, že se pro něj nenašlo (právě proto že byl slušný?) dost hlasů ....

V současné politice je vše, jenom slušnost ne .... že by si ji mladá "nastupující generace/garnitura" ze svých zahraničních pobytů nedovezla, když už ji (tu slušnost) zde nenašla (u rodičů, v okolí ...) a zmohla se jen na "přesvědčování dědy a báby" ...? ....
09. 01. 2011 | 19:01

elf napsal(a):

Především byl sionista.
09. 01. 2011 | 19:04

Karel Kubrt napsal(a):

Nevážený Stejskale, taky vymažete tuhle diskuzi, tak jako pod článkem Zemřel Jiří Dienstbier, 1. porevoluční šéf diplomacie? Vím, záleží to na tom, jestli tady budou nějací drzouni, co napíší jiný názor, než Váš. Kdyby ne, tak si poslužte alespoň na mém komentáři:

Dienstbier zemřel ve věku 34 let. Jeho životopis totiž začíná r. 1977 podpisem Charty 77.
09. 01. 2011 | 19:10

miluše napsal(a):

P.Hvížďala já vám děkuji za Váš nekrolog.Je mě 64let a z manželem jsme odchod p.Dientsbiera oplakali.Po sametové revoluci jsme se s ním setkali a moc jsme mu celou dobu jeho kariery fandili,byl to jeden z mála slušných lidí.Velice mě jen mrzí vyjadřování k jeho odchodu od některých našich politiků např.premiéra Nečase,tak suchý a neupřímný projev to byl snad výsměch.S celou rodinou soucítíme a Vám ještě jednou velký dík
09. 01. 2011 | 19:12

Mila.1 napsal(a):

Je dávná česká zvyklost, že "o mrtvých jen dobré". Nedodržuje se to obzvlášť u politiků. Dienstbierůvo postoj vůči Němcům a Sudewťákům byl přeci velmi přikrčený s čecháčkovský. Přitom Němcům a obdobně EU se třeba říkat vždy hodně nahlas "ano" nebo "ne", aby to slyšeli, a až pak bych souhlasil s tím hvížďalovsko-bavorským "však oni si to ti blbci nějak přeberou. Naopak jeho postoje vůči Jugoslávii byly určitou přezvěstí, že se snad někdo konečně podívá alespoň na zločiny páchané UCK .Souhlasím s tím avážím si toho, že Dienstbier byl přemýšlivý člověk,snad i snílek.
09. 01. 2011 | 19:12

Alibernet napsal(a):

To co řekl o LS, přesně vystihuje náturu exponentů Pravdy a Lásky. Máme pravdu a Klaus se nám musí podřídit, je to podle zákona, protože takový zákon platí v USA. To se všem snažil nabulíkovat i Pehe, že Klaus musí. Nemusel nic dle Ústavy, Pravda a Láska se zmohla akorát na akci Hnízdila se Stránským.
09. 01. 2011 | 19:15

Vico napsal(a):

JD odešel ve chvíli, kdy se mu po mnoha letech naskytla zvolením do Senátu šance přece jen zkulturnit tristní úroveň naší politiky.

V okamžiku, kdy v Hoškovsko- Hulínkovské ČSSD našli místní čerti konečně čtvrtého do mariáše, jsem se dozvěděl o smrti JD.

Pokud jde o nekrolog - je pravdivý...ale až moc.Proto očekávám nenávistnou reakci VK.

Někdy jsou však i vyplivnuté sliny smutným důkazem, že něco zůstává i po smrti živé
09. 01. 2011 | 19:24

Karel Kubrt napsal(a):

Vico, milý pane doktore, kdo je VK? Co je to nenávistná reakce? Co kdybyste si sám zašel k lékaři? Rád plavete s proudem? Kolik let jste byl členem KSČ, tak jako svatý Dienstbier? A kolik let byl členem KSČ Stejskal? Nebo, že by byl jen kandidátem?

PS: omlouvám se všem (tedy skoro všem stejskalovcům) těm, kteří píší komentáře takové, co jsou v souladu s moderním společenským pohledem. Jsem velmi zaostalý.
09. 01. 2011 | 19:40

Čochtan napsal(a):

A neměl Klaus pravdu s LS ?
09. 01. 2011 | 19:44

Holubář napsal(a):

O mrtvých jen dobré,
ale připomeňme si také, jak krásně uměl nebožtík přeskakovat z jedné politické strany do druhé.
Takže s tou svatozáří trochu mírněji, prosím, ačkoliv by si ji možná přece jen (trochu) zasloužil za svůj postoj při "humanitárním bombardování" Jugoslávie a ke Kosovu.
09. 01. 2011 | 19:46

Karel Kubrt napsal(a):

Holubáři, dej si Bacha na to, co píšeš. Můžeš být vymazán, neboť nemáš ten Jedinný správný názor. Tvůj komentář zmizí a extrademokrat Stejskal napíše:

stejskal napsal(a):
Dobrý den,

smazal jsem příspěvek, který neměl nic společného se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Já si na to pozor nedávám.
09. 01. 2011 | 19:56

stýv napsal(a):

milý Alibernet Pravdu a Lásku musíme mít v sobě ..a pak bude přenesena na jiné lidi ..každý musí začít u sbee a ne čekat až ho někdo zachrání , či za něj něco udělá !! spěte dál !!
09. 01. 2011 | 19:58

zahranici napsal(a):

Jak hezky a potichu se chodi kolem jeho bolsevicke minulosti. Az k smichu, kdyby neslo o zemreleho.
09. 01. 2011 | 20:08

Petr napsal(a):

Víte, i já mám o té Dienstbierově svatozáři vážné pochybnosti. O jeho komunistické minulosti se taktně mlčí, o jeho slovech dlouho po revoluci "byl jsem komunistou a zůstal jsem komunistou" také. Atd., atd. - tečkou pak je jeho vystoupení na prosincové schůzi Senátu, kdy přišel, ač zjevně těžce nemocný a sotva na nohou stojící, a navrhl, aby Senát jako předkladatel stáhnul ze Sněmovny návrh zákona o protikomunistickém odboji, což posléze také se svými soudruhy prosadil. Věřte, že jsem jej znal dobře, byť až po roce 1989.

Přesto přeze všechno, Jiří, odpočívej v pokoji.
09. 01. 2011 | 20:15

Daniela Fischer napsal(a):

Dobrý večer.
To, že i většina se může mýlit, jsme zažili již několikrát. Právě proto je důležitý RESPEKT k druhým a MORÁLKA. Ale když si tak čtu pár komentářů, nestačím se divit, jak spousta lidem uniká podstata, o co tu vlastně jde. Být objektivní a Subjektivní nemá nic společného s napsáním názoru jiného člověka. Zamysleme se nad sebou, a zeptejme se co děláme pro vytvoření demokracie v naší zemi my, když už tak hezky kritizujeme názor jiného člověka? To, kde se Česká Republika nachází je i zásluhou nás všech, a nejen politiků. Ta česká kritičnost, je až odpudivá. Svět ve kterém žijeme, si vytváříme jen a jen my. A už se nemáme na co vymlouvat.

Ne vždy jsem souhlasila s pane Dienstbierem, ale jeho kultivovanost a úsměv mi budou chybět. Takových politiků tu není mnoho.

Upřímnou soustrast příbuzným, ze srdce přeji DF

P.S.: pro pana Hvížďalu: děkuji Vám velice, za každý Váš řádek, rozhovor, knihu a Váš celkový příděl pro tuto zemi, která Vás potřebuje jako sůl.
09. 01. 2011 | 20:16

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Kubrte,

mýlíte se, s mým názorem nemělo uzavření debaty pod textem o úmrtí Jiřího Dienstbiera nic společného (ostatně o mých názorech toho myslím mnoho nevíte, ale to není podstatné).

Debata pod Vámi zmiňovaným textem běžela do devíti hodin do večera, tedy přesně do té doby, dokud administrátor o víkendu sleduje diskuse (během těch několika hodin musel smazat zhruba třetinu "příspěvků", neboť obsahovaly vulgarismy, sprostoty, hrubé urážky a podobné "zajímavosti", jimž nemíníme poskytovat tento prostor.

Protože jsme měli vcelku důvodné podezření, že diskusea bude v tomto duchu pokračovat i nadále (výše uvedená špína v ní bude zůstavat), uzavřeli jsme ji. Administrační systém ve chvíli uzavření diskuse skryje i všechny dosud napsané příspěvky. Bedeme to dělat tak i nadále v případech, kdy sprostoty zahltí debatu a my ji nebudeme zvládat administrovat.

Přeji Vám i všem ostatním zajímavou, koretkní a podku možno slušně vedenou diskusi (tedy pokud o ní stojíte).

Libor Stejskal
09. 01. 2011 | 20:20

Roman R. napsal(a):

Dobře napsaný nekrolog. NEMÁM VÝHRADY JAKO NĚKTEŘÍ ZDEJŠÍ "ZNALCI".
09. 01. 2011 | 20:35

Karel Kubrt napsal(a):

Stejskale, mám zájem o slušně vedenou diskuzi, ale stále mám důvodný pocit, že Vaše 'slušně vedená diskuze' je majinko selektivně posuzována. Mám hodně co vidět pod články, jak fungují Vaši cenzoři. Sám to potvrzujete, když je Vám důvodem celého výmazu třetina sprostých komentářů. Když 'Váš' Pehe napíše, že prezident republiky je patologický lhář, tak to pro Vás sprosťárna není. Asi už Vás to nebaví, že toho Peha furt připomínám. Budu si to dlouho pamatovat a Vám to připomínat. To, že nevidíte sprostotu Peha a jinou vidíte a cenzorujete, vypovídá hodně o Vaší novinářské duši.
09. 01. 2011 | 20:37

Adolf napsal(a):

Pan Dienstbier byl z známých postav můj jediný kandidát na prezidenta.
Čest jeho památce. A upřímnou soustrast pozůstalým.
09. 01. 2011 | 20:42

evix napsal(a):

Tedy na to že je to vzpomínka na p.Dienstbiera, někteří tu píši neskutečné hovadiny, že Moravsko,elf.
Byl to slušný člověk, kterého na druhou kolej odstavili dost hloupí občané ve volbách. Noc víc, nic míň.
Bohužel se někteří dostali i k internetu :-((
09. 01. 2011 | 20:43

Evžena napsal(a):

Kolik lidí ze zdejších internetových hrdinů, by mu to, co zde napsali, řeklo do očí?
09. 01. 2011 | 20:46

Borek napsal(a):

Jirka bol v prvom rade skvelý a veľmi príjemný človek. Vyrovnaný a s úžasným prehľadom, no skrátka borec, ktorého sommal vždy rád a rešpektoval som ho. Takmer vo všetkom. I keď......, . Borek
09. 01. 2011 | 20:50

stejskal napsal(a):

Ne, není to sprostá urážka, pane Kubrte, to zde může kdokoliv napsat o komkoliv (a veřejně činná osoba musí snést i více).

Nicméně pokud Vám vadí, že se takto někdo vyjadřuje právě o panu prezidentovi (zatímco v případě jiných je Vám to zjevně jedno), doporučuji najít nějaký spřízněný server. Je jich v českém webovém prostoru pár.

Tím bych s dovolením tuto zajímavou a podnětnou debatu považoval ze své strany za uzavřenou. Ještě jednou přeji hezký večer.

Libor Stejskal
09. 01. 2011 | 21:00

prorok napsal(a):

Ptal jsem se pred lety ve vlaku z Prahy skupinky moravaku, vracejicich se na vikend domu: Kdo ze je to ten Havel?
"To je dobry kluk, fakt. S nim si mozes pokecat o vseckem. Fakt, ten chlap ma veliky prehled, to sa mosi nechat. Fakt nelzu."
Ale protoze byl dotycny remeslnik doma asi dobry hospodar nezapomel dodat: "Ku.va, ale nesveril bych mu do opatery ani stare kolo!"

Vidite, a takovi cesti kulisci jak Havel, Pithart, Dyba, Jezek, Klaus, Maly, Zeman, Salzman, Kocarnik, Lux, Ruml, Kasal, Rychetsky, a dalsi sebranka nam pak zacli "gazdovat". Vysledek zname.
09. 01. 2011 | 21:08

Jan Rybenský napsal(a):

KSČ v padesátých a šedesátých letech, OF, OH a ČSSD v době porevoluční. Prostě vším byl tento protřelý světák a jak autor píše milovník všeho příjemného rád. Nemám mu to za zlé, není sám, ale morální autorita nebyl.
09. 01. 2011 | 21:18

Plzeňák napsal(a):

Po válce se našlo tisíce naivků, kteří do KSČ vstupovali s nadšením, že se svět zbaví vykořisťovatelů, bídy, nezaměstnaných, žebráků, bezdomovců. Takovým byl můj děda. Avšak poté co došlo k odhalení toho co dělal Stalin v SSSR a Gottwald u nás tak museli vědět, že vstupují do teroristické organizace. Proto takoví lidé u mně morálně prohráli. A řeči že museli kvůli vzdělání, kariéře, příbuzných na Západě, vlastní minulosti, studia dětí nebo že chtěli změnit KSČ k lepšímu apod. jsou jenom výmluvami. Bez ohledu zda to byl Dienstbier, Dubček či většina mých nadřízených.
09. 01. 2011 | 21:33

Lukáš napsal(a):

Jiří Dienstbier měl být 2. českým prezidentem. Na rozdíl od tuneldědka měl na to lidské charakterové předpoklady, byl to formát. Čest jeho památce.
09. 01. 2011 | 21:33

Nero napsal(a):

Pan Diensbír byl jenom člověk s přednostmi a chybami, za kterým zůstávala vždy dobře odvedená práce. A že byl členem KSČ ? Pane Plzeňáku, vy asi patříte k nějakému jinému lidskému druhu, když se odvažujete odsuzovat 1,5 milionu členů strany a ostatní, k bývalému režimu loyální občany v naší drahé a v historii těžce zkoušené zemi. Mám v úctě všechny disidenty, ale byl jich zlomek procenta z počtuj obyvatel.
Je dobrým zvykem psát o mrtvých jen dobré - proč přitupovat k nekrologu JD jinak ?
09. 01. 2011 | 22:00

Jamima napsal(a):

Je mi moc líto, že pan Diensbír už tu není s námi. Odešel noblesní chlap, který věděl, co říká.
09. 01. 2011 | 22:08

mud.. napsal(a):

Až letos možná skoná V.Havel, začnou se zkoumat chartisté s disidenty badatelskou skutečnosti. Je bez jakýchkoliv diskuzí, že ohromně chlastali. Z darů ze zahraničí. Tzn. že když byli v nezměněném stavu mysli (bez promile alkoholu) jednali jedním způsobem (pro svobodu). Naopak když byli ve změněném stavu mysli (s promile alkoholu - možná až k 3.5promile), jednali a chovali se odporně. Proto ty dnešní reakce na skon jednoho z nich. Připravme se důkladně informacemi z Archivu na skon V.Havla. Potom zatáhněme za splachovadlo a spláchněme éru chartistů do WC!
09. 01. 2011 | 22:26

Luboš napsal(a):

Jaký byl pan Dienstbier víme všichni, zhrnuto nedělal ostudu tomuto státu. Já spíš nemám rád pana Hvížďalu, který je spíš jalový žvanil a divím se, že jeho knížky někdo čte.
09. 01. 2011 | 22:26

Bambi napsal(a):

Luboš: SHRNUTO pane Luboši, kdybyste četl alespoň Pravidla českého pravopisu, nedělal byste takové hrubky... Pan Hvížďala je nedělá!
09. 01. 2011 | 23:23

Holubář napsal(a):

Karel Kubrt:
Netřeba mne varovat. Mám s panem Stejskalem zde na aktuálně.cz korektní vztahy (ačkoliv spolu asi často nesouhlasíme) a doufám (jednou jsem to promáchl, ale nebylo zbytí), že se s ním poznám i osobně. Někdy.
09. 01. 2011 | 23:26

Al Jouda napsal(a):

To Dominika :
A kdo myslíte, že po roce 1989 měl příležitost rozkrádat státní majetek ? No přece bývalí estébáci a komunističtí hlavouni, kteří dostali bankovní licence a už to jelo !
09. 01. 2011 | 23:28

JPS napsal(a):

O mrtvých jen dobře, ale...! Plakat určitě nebudu. Byl to jeden ze skupiny lidí, které nemám rád pokaždé, když se podívám do své peněženky.
09. 01. 2011 | 23:28

Al Jouda napsal(a):

To Čochtan :
VK neměl pravdu s LS ani náhodou ! Důkazem jalovosti jeho snahy o tzv. českou výjimku z Listiny lidských práv EU je skutečnost, že LS již platí, tato výjimka ještě neplatí a odsunutí čeští Němci jsou hezky zticha, o žádný zabavený majetek se nehlásí !!!Takže Klaus jen zbytečně kalil mezinárodní vody.
09. 01. 2011 | 23:31

Zdeněk Sedlák napsal(a):

Docelajsem se na Váš komantář těšil, myslel jsem, že bude mýt nějaký trošku lidštější smysl. Ale tentokrát jste mne zklamal. A poslední odstavec už vůbec nemíním komentovet...mám z něj pocit pane Hvížďalo, že poslední dobou Vám uniká to, co jste třeba na Jirkovi obdivoval, toleranci a nasloucháni názoru druhého člověka. Proč?.. namáte to přece zapotřebí.. Z. Sedlák
09. 01. 2011 | 23:40

Miroslav z Doks u Máchova jezera napsal(a):

Souhlas s nekrologem. Čest jeho památce, upřímnou soustrast celé rodině. Měl být 2. českým prezidentem, nemuselo být tolik tunelů a podpory špinavých peněz.
Pan Karel Kubrt, když má přes 2 promile alkoholu už odpoledne, měl se jít raději vyspat.
09. 01. 2011 | 23:42

Marie Vaňková napsal(a):

Z některých komentářů člověku skutečně zůstává rozum stát. Jiří Dienstbier byl člověk a politik, kterých má naše republika skutečně málo. Byl to člověk s chybami, samozřejmě, kdo z nás je nemá. Byl členem komunistické strany, ze které byl vyloučen, aby se posléze ocitl na dlouhá léta na druhé straně barikády. Celý život si uchoval své levicové smyšlení, a to není nic špatného, ať je člověk toho či onoho názoru. Pokaždé vystupoval jako slušný, inteligentní člověk s jasnými názory, s nimiž člověk samozřejmě nemusel vždy souhlasit. A v poslední řadě bych chtěla říct jednu věc: levici nevolím, komunistický režim jsem pořádně nezažila, ale už mě unavuje číst nenávistné články,komentáře,(i nedůvěryhodné seznamy Stb., Cibulkovy seznamy, stejně jako práce Ústavu pro totalitní režimy) apod. proti lidem, kteří byli před rokem 1968 ve straně, kteří údajně" spolupracovali" s STB. Tu dobu jsem nezažila, nevím, jak bych se zachovala já v jejich situaci, a pochybuju o tom, že všichni ti, kteří plivou na Dienstbiera, Nohavicu, Kunderu a další, by se zachovali tak čestně, jak vykřikují. Teď po tolika letech nevím, co se dá komu dokazovat a má-li to vůbec ještě nějaký smysl.Tak proč házet jedovatou slinu na někoho, kdo se nemůže bránit. R.I.P. J. Dienstbierovi a děkuji za tento nekrolog K. Hvížďaly.
09. 01. 2011 | 23:47

Starý napsal(a):

Obecně mne polepšení komunisté příliš nedojímají. Asi jako polepšení narkomani.
Dinstbier u mne ale dvakrát zabodoval. A to když odsoudil humanitární bombardování Jugoslávie a následný vznik teroristicko - narkomafiánského státu Kosovo !
Čest jeho památce.
09. 01. 2011 | 23:52

Milan002 napsal(a):

Vcelku dobře pojatá úvaha, Dienstbier byl určitě jedním z nejslušnějších politiků, byť se ocitl na levé straně politického spektra. Jen na konci komentáře to je zřejmě autorův úlet, protože Klausovy pochyby o Lisabonské smlouvě jsou jedním z jeho lepších počinů...
10. 01. 2011 | 00:06

Jaroslav Šebek napsal(a):

Pane Hvížďalo, ačkoliv nejsem Vaším obdivovatelem, děkuji Vám za tento nekrolog.
Pane Stejskale, mažete-li články vyslovených dobytků (což je dobře) proč nesmažete tento hnůj: "Moravsko napsal(a):
I u nás na podniku si brával kotelník do kotelny Polku na pohlavní styk. Platil jí nějaké 300 za výstřik.Možná že židi mají slevu". Autorovi bych s chutí rozbil hubu.
Znal jsem osobně Jiřího Dienstbiera a jeden čas jsem s ním poměrně úzce spolupracoval. Velmi si ho vážím. Čest jeho památce.
10. 01. 2011 | 00:06

Honza napsal(a):

Byl to stejně jen polepšený komunista, sice si pak svou část viny trochu odpracoval když prohlédl, ale stejně je bývalý komunista něco jako pečený sněhulák. Kdo byl ve straně tak tam byl buď z blbosti nebo z prospěchu. Obojí je ošklivé.
10. 01. 2011 | 00:27

Kyanid napsal(a):

Skonal, tak upřímnou soustrast, ale mě chybět nebude a když za ním půjdou další bude dobře. Dostali po sametu důvěru a poslali republiku ke dnu... BORCI.
10. 01. 2011 | 00:45

Michael jumis napsal(a):

Panem Dienstbierem dle mne odešl jeden z nejslušnějších lidí, co se nazývají politiky.....nikdy si na nic nehrál a ani nečekal na nějakou "trafiku"....zůstal svým se svými postoji a názory....některými zatracován a nenáviděn....některými obdivován.....nebyl v poli reflektorů žurnalistů, ale jeho slova, myšlenky a činy mají možná větší váhu, než hodiny projevů tzv, politiků na půdě PSČR.....vážím si ho jako člověka, státníka.....kéž by naše země byla obdařena více lidmi jeho kvalit....čest jeho památce.....
10. 01. 2011 | 01:02

Otakar napsal(a):

Marie Vaňková napsal: Vážená dámo, nechte, prosím, morální právo těm, kteří mají potřebu dělat různé seznamy.Já jsem nikdy ve straně nebyl, nejsem a nebudu. A ač jsem nebyl, tak jsem se (jsem r.1959)potkával se zhovadilou, zrůdnou a hloupou politikou vládnoucí strany na každém kroku.Poslouchal jsem, ač jsem nechtěl, bylo to všudypřítomné,kraviny a bláboly ze všech médií, které byly tenkrát k dispozici.Všude v práci měli členové komunistické strany(mnohdy neuvěřitelná hovada)absolutní přednost. Měli přístup k obrovským bytům v centru např. Prahy, které po revoluci odkoupili za halíře a nyní prodávají za 20 mil/byt. Tiše se nad tím chechtají do kapsy a mnou si své slizké ruce, jak s námi všemi zase vyjebali. Různí Cibulkové alespoň udržují povědomí v lidech a vzpomínku na tu hnusnou dobu, kdy jsem tehdy denně vídával za okny restaurace U Golema v Maiselově ulici Jiřinu Bohdalovou, Jiřího Bartošku a ostatní udatné revolucionáře, jak se veselí s městským tajemníkem MV KSČ M. Štěpánem a ostatními politickými a policejními špičkami státu. Je mi z těch lidí na zvracení.
10. 01. 2011 | 01:05

znalec napsal(a):

jak to vidim já ten chytrej:-) je jedno kolik ma kdo fakult co byl kolik si nakrad kolikrát obletěl zeměkouli stejně se všichni potkáme v hrobě jak chudej tak bohatej jak dement tak genius tak je jedno co tu pitvate - prostě byl a neni a nikdy už nebude-nechápu proč se vždycky každej divi že někdo umřel,to je snad logické...já už dnes vám že třeba gott umře a miliony duchodců jak u nas tak v německu z toho budou mit vánoce a to vím už dnes a pak z toho nebudu hotovej jako vy všichni obyčejní lidé
10. 01. 2011 | 01:32

Au napsal(a):

Kde bychom asi ted´ mohli být, kdyby všichni ti naši malí čeští hrdinové co si to teď tak statečně "rozdávají" s minulostí lidí statečnějších a čestnějších nežli v době vzniku Charty 77 byli oni sami...
Jiří Dienstbier, ač sám nikoli bez chyby (a bez chybující a občas se mýlící lidskosti nemohl být ani sám Ježíš Kristus) byl neskonale čestnější a poctivější (jakož i kultivovanější a vzdělanější) něžli převážná většina jeho současníků a dnešních kritiků. Lidé jeho charakteru a inteligence jsou solí této země. Čest jeho památce!
10. 01. 2011 | 02:11

mik napsal(a):

Jiri Dinsbier byl urcite oblibeny politik a nejspis mel byt po Havlovi prezidentem skoda ze Havel jako humanista vcas nesmetl egoistickeho a arogantniho Klause mozna by dnes CR mela euro jako Slovensko a nebyla by trnem v oku jako problematicky stat EU a ze se CR stale chova alibisticky kdyz ma v cele alibistu prezidenta je videt na kazdem kroku Klaus mel byt odvolan kdyz nechtel podepsat LS a dost mozna ze Dinsbier nemel prenechat kanditaturu Svejnarovi Svejnara byla skoda CR mohla mit prezidenta ktery by nebyl zatizeny ceskym politickym hnojem ale dalo se predpokladat ze spousta lidi pouzije argument ze Svejnar je cizak a emigrant,,,To ze ma CR dnes silne pro ruskeho prezidenta ktery EU a Brusel neustale kritizuje a dela mu naschvaly je skoda Mozna se v te dobe uz Jiri Dinsbier necitel zdravotne vporadku
10. 01. 2011 | 02:28

pozorovatel napsal(a):

asi pochopil po volbach co to je socialni demokracie a to ho dorazilo
10. 01. 2011 | 02:29

František Kocourek napsal(a):

Byl to tvrdý komunista , stalinismus mu byl vlastní , pamatuji si jeho politické komentáře z jeho kariéry novináře,komunista zůstane komunistou i když jej komunisté zbaví moci , charta nebyla nic jiného než boj komunistů proti komunistům ve jménu komunismu.
10. 01. 2011 | 06:05

Luboš napsal(a):

Pro pana /paní/ Bambi: Napsal jsem zhrnuto, podle slova zahrnout...........nepíše se tedy sahrnout......Nevím, co se píše v Pravidlech českého pravopisu teď, ale vím, že tato pravidla se stále mění a často dovolují psát i dvě možnosti.
10. 01. 2011 | 06:51

neakademik napsal(a):

Franto Kocourku, my starsi si pamatujeme, jaky to byl zurivy komous a byl to taky bezohledny karierista. Po tom roce 68 mu to nejak nevyslo. Pripomenme si i jine komunisty: Kundera, zidobolsevik Lustig, Rita Klimova, Vaculik, Milan Uhde a mnoho dalsich. Potesilo by mne, kdyby brzy umreli.
10. 01. 2011 | 08:03

neakademik napsal(a):

Pripomenme si basen k umrti Gottwalda,
kterou napsal vypatlany bolsevik,
nyni senator, co vyklada o demogracii.
Milan Uhde
Do bitev pujde pred radami
14. 3. 1953

Jedenact hodin s veze Vita
odletlo jako cerny ptak.
Je po nadeji, neprocita...
A opet slzou vlhne zrak.

Jak smutne zni ted cimbal poli,
neskripou kola ve viskach.
Slunce sve zlato skoupe droli,
klarinet vetru nepiska,

sestricka sedi naklonena...
Tu tihu chvile sotva znas.
Pri drahem zvuku jeho jmena
palcive boli detsky plac.

Jak bych sel nyni Prahou potme
a vecer voni po kviti.
Pohlednu na Hrad: v Jeho okne
uz zhasli, nesviti

a cerny vecer prelaskavy
bdi jako matka u syna.
Ovencen kvitim prvni slavy
hospodar tise usina,

jak leha otec ustarany.
A pevne stoji jeho lid.
Do bitev pujde Gottwald s nami,
vzbudi ho tezka vune lip.
10. 01. 2011 | 08:06

Mata Hari napsal(a):

A o tom, že byl celý život agentem rozvědky, že i pobyt ve fešáckém "vězení" měl placený (jako budoucí kvalifikaci po překabátění) o tom ani slovo! Asi jsou ti novináři stejně "slušní lidi" jako tento mrtvý agent vojenské rozvědky....
10. 01. 2011 | 08:19

Marie Vaňková napsal(a):

Milý Otakare, děkuji za poučení, tyto skutečnosti jsou mi známy. Jen jsem chtěla vyjádřit názor, že po dvaceti letech od pádu komunismu jsou zde jiné, důležitější problémy než řešení kauz, kdo byl členem strany, kdo nebyl, kdo byl veden v seznamech Stb a kdo ne. Cibulkovy seznamy jsou naprosto nevěrohodný zdroj, jak se v mnohých případech ukázalo.A odhalovat a dokazovat činy padesát let staré - viz případ Kundera- je téměř nemožné. Na tomto případu si vylámal zuby jak časopis Respekt, tak i Ústav pro totalitní režimy - ukázalo se, že na základě 50let starých důkazů není možné jednoznačně prokázat, zda Kundera udával či nikoli. Tak jaký to mělo význam? Naházet na někoho špínu a pak se stáhnout. Ve skutečnosti ti opravdu významní komunisté po roce 1989 plynule přešli do státních složek, ale o těch se samozřejmě nic nedozvíme, a my se tu mezitím zabýváme případy jako Nohavica, Kanyza či Neckář... a tím, že byl J. Dienstbier několik let ve straně...
10. 01. 2011 | 09:26

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Šebku,

protože netrávím 24 hodin denně u počítače, nečtu všechny příspěvky, a tudíž ani všechny sprostoty nezaznamenám (jen pro pořádek: není to ani moje práce, zasahuji zde jen proto, že jsem se rozhodl nenenechat tento prostor zcela vplen různým hulvátům).

Nicméně pokud na něco podobného narazím, tedy to, co napsal "Moravsko", mažu to, Stejně jako mažu nadávky typu "dobytek" či různé výkřiky "o rozbíjení huby." S principem na hrubý pytel hrubá záplata by tyto stránky totiž dost brzy skončily fiaskem.

Mimochodem Jiřího Dienstbiera jsem též znal osobně a velmi si ho vážím. Pokusil jsem se to vyjádřit v jednom textu, který jsem zde napsal.

Libor Stejskal
10. 01. 2011 | 09:30

neakademik napsal(a):

Jak se tam na tom funuse ti stari bolsevici budou zdravit? Jak je znam, tak "Cest praci, soudruhu."

Do bitvy pujde pred radami. Takova basnicka od bolsevika Uhdeho by se mela predcitat na funuse vsech techto bolseviku.
Jenze ona je ta nova doba, tak tam proste vymenime Gottwalda za Dinstbira a bude to.
10. 01. 2011 | 10:43

Pocestny napsal(a):

Teda editore,
daří se! -)
Sraz neonácků pod Zahradilem, "zplynovaná" diskuse pod Hvížďalou, kterému se vposledku celkem několikrát zadařilo, opět genitální cintanec od Hořejšího, prostě geniální materiál pro vaše diskusní Eskadry smrti.

Přátelská a konstruktivní diskuse mezi těmi, kdo se sem přišli duševně defekovat či vzájemně vydávith.

Cvičebnice nekromantí nenávisti a Klíč k určování veřejného nepřítele.
Ó, není nadto být pastevcem stád vezdejších!
10. 01. 2011 | 10:43

vajan napsal(a):

To je bohužel ten děsný schizofrenní úděl Střední Evropy. JB přece musel být v padesátých a šedesátých létech velmi kovaný soudruh, když mohl vystudovat a následně být vyslán do kapitalistické ciziny jako "zpravodaj". To jsou ty osudy Pavla Kohouta,Jiřího Rumla, Ludvíka Vaculíka a dalších, kteří něco uvařili a když to měli sníst nechali to na nás. Proč se vždycky historie začíná rokem 1968?
10. 01. 2011 | 10:44

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Pocestný,

mohu se zeptat, čím jste třeba Vy konkrétně přispěl k tomu, aby se veřejný diskurs vedl kultivovaněji, než se (samozřejmě i zde) děje? Ale jestli sem nechcete ten výčet uvést, tak Vás samozřejmě do odpovědi nenutím.

Libor Stejskal
10. 01. 2011 | 10:52

Jag napsal(a):

Kdyby Dienstbier nebouralploty,mohly se dneska hodit.Měli bysme utečence pod kontrolu a nepohybovalo by se tady 250 000 lidí jen tak.......ploty se začínají zase stavět.Neslouží už dnes na zábranu útěků z totality,ale budou se stavět jako ochrana.Takže všechno ten chytrý a moudrý Dienstbier nevěděl.....je zajímavé,jak se dokáže poeticky nazvat děvkařství a chlast......hahaha.Tím mě asi smažou,ale když tak nahoře poeticky zvou tyto lidové zábavy milovník žen a pití......hahaha.Dienstbiera jsem osobně neznal a ani bych nechtěl.Jeho politika mi byla cizí a mě vůbec neoslovila.Neměl tah na branku a proto prohrál kde mohl.Nakonec vlezl do ČSSD a úmrtím jim zkazil radost,takže ČSSD bude muset udělat všechno pro to,aby zase ovládla Senát.Zřejmě i kupovat další hlasy.......naše politika je prohnilá a volby zfalšované a jeden z těch,kdo to po revoluci dovolil zavést,byl i Dienstbier.A proto si ho nijak zvlášť nevážem.Jestli byl čestný tak ok,ale to je snad povinnost člověka a ne jeho přednost.Ale řeči o moudrosti........to spíš životní zkušenosti.....ale moudrý člověk,by tady po sobě,jako disident,nenechal vykradenou a spálenou zemi,se špatným volebním systémem,s nefunkčním systémem politických stran-stát si platí mafiánské uzavření bratrstvo a neměcký modelem vlády,naprosto nevhodným pro českou veřejnost,která se s ním potýká jako s balvanem na noze,Ústava,která má plno problémů a dvojích výkladů.Po moudrém politikovi by tady zůstala památka,která by byla čitelná a jasně patrná.Po Dienstbierovi tady nic takového zásadního nevidím.V mnohém to byl jen mluvka,ostatně jako Havel,jakmile předali pravomoci už se vrátili k disidentování-zase jen kritizovat,ale já nic,já muzikant.Snad i jeho syn začíná podobně......vždyť je neoblíben a trpěn v ČSSD.......takže historie se zřejmě zopakuje.
10. 01. 2011 | 10:56

Prognostik minulosti... napsal(a):

Psát nekrology,
by se mělo za živa.
¨
Psát nekrology,
by se nemělo psát za mrtva.

Ti co tu dělali politiku 60 let
jako Uhde ve výše uvedeném nekrologu
s láskou k soudruhu Gotwaldovi
mu to měl napsat za živa..

Asi jako další kdo tu dělají politiku
i novinařinu 60 let to měli napsat p.Dienstbierovi
za živa,když byl v kotelně.

60 let tu čteme nekrology party kámošů
u moci a 60 let jsme mrtví.

Život byl jinde.
10. 01. 2011 | 11:04

laddob napsal(a):

Charakterních a odvážných lidí nebylo ze strachu o rodinu a
o práci po roce 1968 mnoho . Pan J.D. patřil v době totality
k těm odvážným ,kteří vědomi si postihu oponovali kolaboratskému
režimu právě jako bývalý člen KSČ. Zatím co jiní pro svou kariéru znehodnotili svůj morální charakter on se dal opačnou cestou. Skončil ve vězení
ne jako zločinec ale jako politický vězeň režimu pro svou pravdu,pro svůj charakter.
Čest jeho památce.
10. 01. 2011 | 11:17

Pocestny napsal(a):

Pokud je to, co tu čtu, stříbrem, tak do té vaší diskuse přispívám přímo zlatem, editore.

Ano, mohl bych se přidat do "dvoučlenky potrefenejch" pod Hořejším, mohl bzch si zadovádět v beneshitu pod Zahradilem, mohl bych si "zakomančit" pod Vasilem Tožičkou - Bilakem, případně bzch si mohl přsadit na "židobolševickou" zde.....

Ale ne, já vám to kazit nebudu, když se vám takhle hnedka z kraje roku urodilo.
Mlčeti zlato.
Přeji přátelskou, positvní a věcnou debatu...-)
10. 01. 2011 | 11:39

stejskal napsal(a):

Díky, pane Pocestný.

Též Vám přeju, ať se Vám daří vše, co považujete za podstatné.

Libor Stejskal
10. 01. 2011 | 11:58

Milan napsal(a):

Ano JD byl jistě neobyčejný. V 21 letech se dal ke komančům (to bylo někdy v roce 1959)a žral z toho plnou pusou. Nebo si fakt myslíte, že někdo mohl jen tak vystudovat v 50-tých letech žurnalistiku a potom se mohl stát v 60-tých letech dopisovatelem rozhlasu v USA jen proto, že byl dobrý ? V roce 1968 se dal k Dubčekově (komunistické !!) klice, ta prohrála s Husákovou. Tak ho vyhodili (nevystoupil !!) z KSČ. To, že byl v kotelně byla samozřejmě Husákovská pomsta. Když v 1992 nadělal dluhy s OH tak se spojil s se socialistickou stranou (OH-LSNS)a po cca roce vystoupil, že to s nima nejde. Dluhy tam ale nechal a socialistická strana šla definitivně ke dnu. To bylo skutečně charakterní. Když to pak nevyšlo s KDU dal se k socanům a stal se 2008 senátorem. Konečně mu to tehdy vyšlo (tedy v r. 2008 by vyhrál se socanama i náš pes. Měli fakt geniální kampaň na téma 30 Kč zatímco ODS debilní - žije se nám dobře). Když mohl, tak se vždy postupoval stylem kam vítr tam plášť. To ale po 68 nemohl, protože Husákova klika neodpouštěla, takže mu zbyla jen ta kotelna. Jestli tedy někdo brečí, jaký to byl sekáč a charakter já tedy ne. Niky jsem totiž neslyšel ani slovo omluvy či pokání za svoji aktivní bolševickou životní etapu. O eskapádě s LSNS už vůbec ne. O jeho charakteru lze s úspěchem pochybovat. A to že stříhal dráty a mluvil v OSN anglicky na tom nic nezmění.
10. 01. 2011 | 11:58

Karel II napsal(a):

Mně na J.Dientsbierovi vadila také jeho pragmatismus. Vždy se dal tam, kde tušil, že bude foukat správný vítr. Jedině s Husákem to nedohadl, jak dlouho se udrží u moci.
Hlavně mi na něm ale vadí, že jako ministr zahraničí na začátku 90.let neřekl, že nemáme nic prosti sjednocení Německa, ale to že musí prohlásit, že na nás nebude vznášet žádné poválečné nároky. My že jsem to s reparacemi také neudělali. Pragmaticky totiž vytušil, že by ho za to Němci nechválili. A ústavní soud o nároky sudetských Němců byl přímý důsledek jeho porevoluční zahraniční politiky!
A pak je zde morlání faleš, když jako bývalý komouš ani jednou neřekl, já jsem v KSČ byl z přesvědčení, že přece přece jen u nás budou větší sociální jistoty než jaké jsem viděl na Západě jako novinář. Proto nemohu mlčet proti tomu, jak teprve teď se u nás z lidí stávají šroubky v pracovním stroji a jak z bývalých veksláků se stali milionáři. - Ale možná, že tohle si J.Dientsbier skutečně přál už jako disident.
10. 01. 2011 | 12:16

zakosf napsal(a):

J.Dientsbier,to je ten co ho USA vyhostila?Jojo tak to umřel soudruh co se přidal k partě co to projela s jinou partou soudruhů.
10. 01. 2011 | 13:39

Pavel Pobříslo napsal(a):

Protože jsem pana Dientsbiera znal osobně,mohu si před těmi co tu něho hází špínu jen odplivnout.Byl to čestný a rozumný politik kterému se nerovná ani jeden ze současných politiků,včetně prezidenta.ČEST JEHO PAMÁTCE
10. 01. 2011 | 16:12

Leo K napsal(a):

Z téhle diskuse je zřejmé, jak je matematika a potažmo logika úzkou bránou jsoucí generace.
Především - Jiří Dienstbier do šedesátých let studoval. V roce 1958 (první český rock - dáme si do bytu, dáme si vázu...) vstoupil do KSČ. Patřil do první generace, kterou si vychovala "partaj" a která dostala relativně slušné vzdělání. To se projevilo v tom, že její příslušníci viděli ostře na rozpor ideologie s praxí a nezapomněli na to upozorňovat a hlásit se o slovo. Základ obrození šedesátých let.
Ti z vás, kteří mu vyčítají členství v KSČ, jako by trpěli historickou slepotou. Nevědí (bohužel pod vlivem V. Klause - třetí cesta je cestou do třetího světa...), že obrození šedesátých let mělo diametrálně odlišný rozměr od "posametového" vývoje. Tehdy existovala totiž ještě národní hrdost a Češi i Slováci byli hrdi na to, kým jsou. Nejenom jméno Wichterle jako praktikujícího vědce ale i filosof Kosík, ekonomové Šik, Fišer, Horálek, Kocanda, Kodet, Komenda, Kouba, Koudelka, Kožušník, Pleva, Sokol, Turek - a to mnohé vynechávám - tvořili mohutný think tank široce respektovaný i na západ od našich hranic. Jiří Dienstbier byl členem, součástí, vrstevníkem, prostě člověkem z masa a kostí, který se až do konce svého života neodnaučil nazývat společenské jevy jejich případnými názvy.
Čest jeho památce!
10. 01. 2011 | 16:13

Otakar napsal(a):

Milá Marie Vaňková, souhlasím. Souhlasím s tím, že jsou zde důležitější problémy, než lustrování bývalé politické příslušnosti. Pan Paroubek byl v jiné straně než KSČ, a stejně kasíroval beztrestně vedoucí provozoven. A proč beztrestně? Protože platil lidi nad sebou, kteří v KSČ byli. Museli být. V seznamech STB byli lidé zaslouženě, i pouhou náhodou nebo zlovůlí dotyčného důstojníka, který měl k tomu x důvodů. Naopak tam nebylo mnoho udavačů z řad komunistů, které měla STB zakázáno verbovat. Ti lidé se jen tak scházeli u piva, na mysliveckém honu a jiných srazech, kde si vyměňovali informace. Tyto informace se potom použily tak, aby neukazovaly na zdroj. Co se týče Kundery – je mi ho strašně líto, je to jeden z mála Čechů, kteří ve světě něco dokázali – ale protokoly předložené Ústavem pro totalitní režimy myslím měly jasný vypovídající charakter. V podstatě je náhoda vyloučená, znali se, znali, Kundera je Kundera. Pokud je mi známo, tak se nikdo z Ústavu stáhnout nechtěl. …Tak vyhodili ředitele…Nebo se mýlím? Nohavica lidem nevadí, že byl v nějakých seznamech, což včetně spolupráce – samozřejmě zcela marginální a nepodstatné, jak tvrdí všichni- v podstatě veřejně přiznal. Lidem vadí, že takový člověk má texty písní o upadající morálce lidí a společnosti. Že nemlčí . Nebo kdyby zpíval o lásce, zvířatech a podobných věcech. K tomu si přičtěte jeho jistě ekonomickou zdatnost při prodeji vlastních koncertů a nosičů hudby a malou českou závistivou dušičku. Písničky má ale hezké. Ostraváci jako lokální patrioti ho samozřejmě milují a nějaká pro ně nepodstatná minulost je nezajímá.
Dienstbier – jsou zde hlasy jako komunista, agent rozvědky apod. Kdo napíše, že to byl kvalitní novinář jazykově vybavený? Zlí jazykové namítnou že se naučil v USA, kam ho režim v šedesátých letech vyslal .Kdo napíše, že to byl politik a člověk slušný? Kdo napíše, že měl – a jako ministr zahraničí to sakra potřeboval- obrovské kontakty na politické špičky světa? Kdo napíše, že svým postojem, vzhledem, empatií a ostatními vlastnostmi obrušoval hrany mezi lidmi, politickými stranami a státy? Jestli byl gurmán, měl rád ženy, rád vařil a podobné bulvární poznatky, to, myslím, k debatě o Nekrologu o komkoliv na světě nepatří. Tím, že tuto příležitost někdo využije, se sám diskvalifikuje. Co se týče pitvání minulosti. Kdosi chytrý to řekl dávno přede mnou. Když neznáš minulost, nemáš…….
10. 01. 2011 | 18:23

Břetislav Marek napsal(a):

Vážení občané,

pan JD je jeden z těch co systémově BOŘILI ten údajně totalitní systém, bohatě si žili z peněz NADACE charty, jen málo míst je na světě, kde se nepodíval (jeho osobní slova) podílel se na na zrození tohoto FUŠERSKÉHO NEDEMOKRATICKÉHO SYSTÉMU jako všichni polistopadu aktivní různí POMATENÍ ???20 LET jako filozov a mluvčí charty 77 připravoval s těmi disidenty NOVÝ společenský systém - VÝSLEDEK - máme všichni SUPER a tito naši politikovůdci kradou miliardu denně ze státníhi rozpočtu??? Jen zpráva z " S tříletou dcerou v náručí skočila v Děčíně z okna ve třetím patře devětatřicetiletá žena ??????
Víte proč - to tito lidé dělají ??? Mají se přece VÝBORNĚ a skvěle vytváří podmínky našim dětem ???? JD byl 4x ženatý ??
Tak a stavte pomníky, modlete se ??
Je pravda, že mu to na stáří asi ze strachu z toho děsu co spolu s těmi KÁMOŠI - ZRŮDNÉHO způsobil došlo, že to co PROSAZOVAL BUDE už brzy OZNAČENO jako likvidace a systémové rozkradení státu, DEVASTACE všech občanských svobod a hodnot,destabilizace celé ekonomiky a rozvrácení myšlení téměř celého národa ???
Tak občané to je realita, ale víte smrt je vždy pro nás lidi a celou rodinu velká bolest a já projevuji všem jeho blízkým, rodině a dětem upřímnou soustrast. Ať je jeho život pro nás pro všechny POUČENÍM a snahou být na straně spravedlnosti,morálky, prospěchu většiny občanů a prosazování jejich dobra ??? Je to poměrně velmi jednoduché.
10. 01. 2011 | 23:35

martin21 napsal(a):

Byl,řekl bych slušný člověk a dost dokázal.Pana Hvížďalu považuji taktéž za slušného člověka,divím se proto,že se snižuje psát hovadiny.
11. 01. 2011 | 15:21

Pipin napsal(a):

Pokud se týká odstraňování byť i spisovných komentářů,mám rovněž ze srovnávání přístupu různých médií k tzv. svobodným názorům čtenářů i posluchačů dojem,že mají teritoriálně rozdělené působiště podle svého osobnostního protégé,avšak někdy i něco proklouzne, byť se snaží zabránit té proklamované svobodě.Je to na Aktuálně i jiných internetových diskusích a zvláště je to patrné při telefonování na ČR 6-Volejte šestku.Sobota po 20. hod.Tolik k usměrňování tzv.svobodných názorů občanstva.Je to poněkud podivné s ohledem na příspěvky na rozhlas. a televizní vysílání i svobodné šíření myšlenek Internetem.Čína to dělá bez proklamací svobody?
11. 01. 2011 | 17:45

orinoko napsal(a):

orinoko - 11. 1. 2011

Milý Jiří,
těžko něco nenapsat...
Jak je to vlastně dlouho, co jsem v podobném rozpoložení seděl u PC a vyrovnával se s odchodem Pavla Vernera a potom Věnka Šihána...? Ale to bylo ještě na Aktualne.
Hodně Tě různě chválí, ale jak už to tak bývá, tak šablona stíhá šablonu a všichni snad raději mlčí o tom, že jsi to byl právě Ty , kdo popsal lapidárně červenou nit táhnoucí se českou politikou celá desetiletí. Velmi brzy po etablování základů Sametu jsi použil termín "pravicový bolševismus" . Bylo to v době, kdy to řada z nás ještě nevnímala , ale Ty už jsi na základě vlastních životních zkušeností věděl svoje. A nemýlil ses. Dneska je to zřejmější než kdy jindy, a snad právě proto je třeba tvojí jasnozřivost v tomto ohledu ponechat pod příkrovem zapomnění.
Vzpomínám si na jednu epizodu z dob normalizační převýchovy ve městě proslulého ležáku , kdy jsme se tehdy nečekaně potkali při nástupu na ranní směnu , každý mířil na jiný úsek, ale museli jsme čekat na bachaře , až odemkne katr. Při tom čekání jsme si stačili sdělit a vyměnit novinky, které jsme pak oba promptně poslali dál, čímž jsme se zasloužili o menší rozruch. Za pár hodin to věděl prakticky celý mančaft v sintru. Někdo spočítal, že tak rychle šířit informace můžou snad jen sami bachaři. Nikoli. To jsme my dva dílem náhody a ... bez pomoci mobilního telefonu... dokázali urychlit to , co by jinak cestovalo o celý den déle.
Dodnes mám v paměti, jak jsme koukali navečer zpoza mříží na světla v bytech na sídlišti a já jsem docela pesimisticky pronesl, že mám pocit, že se odsud nikdy nedostanu. A Ty jsi řekl, že už jsi zažil silnější pocit bezvýchodnosti , ale někde úplně jinde. V pralese v Indonesii, když jste zabloudili i se svým průvodcem.
Cesta ven nakonec vedla v obou případech , každého z nás po různých životních peripetiích zavedla jinam , a Tebe nakonec až do Senátu.
Milý Jiří, a aniž bys to teď tak možná vnímal - díváš-li se nás shůry - tak Tvůj odchod z tohoto slzavého údolí je zároveň test vyspělosti části tohoto národa. Různě se spekuluje o jeho schopnosti využívat možností přímé demokracie, tak právě teď k tomu bude mít část tohoto národa příležitost. Nejen kvůli Tobě ... ale především kvůli sobě. Strany už začaly leštit zbroj do voleb na místo , které zůstalo volné poté , co ses vydal na svojí poslední cestu...
Nevím, jestli Tě tam nahoře čekají hurisky, ale o to tam nahoře možná snad už neběží. Uměl sis užívat života a dokázal ses sám na sebe podívat kriticky. To neumí každý. Máš za čím se ohlédnout ... a my zase na co vzpomínat, takže je to v rovnováze.

Milý Jiří, vlastně ani nevím, jakou hudbu jsi měl rád, ale kousek textu z jednoho blues Ti sem připojím. Měj se ...

" ... a tak tady čas dole běží
není tu den , je jenom noc
a když si řekneš, že všechno je jedno
tak poznáš noc, jakou má moc
velkej stůl v kruhu židlí
a ňákej dobrej drink
do drinku led
na dlouhý let
až k ránu uspí Tě den ... "
11. 01. 2011 | 18:09

Inci napsal(a):

Jiří Dienstbier byl jeden z mála našich opravdových demokratů , hluboce před jeho památkou smekám .

Pane Hvížďalo , vy mu nesaháte ani po kotníky , jen si tu nechutně přihříváte svou žumpálistickou a manipulátorskou polívčičku ...
11. 01. 2011 | 19:41

Georgano 54 napsal(a):

Pana Dienstbiera jsem uznával jako člověka, politika věrně sloužícího této zemi. Věci demokracie, spolupráce v evropském prostoru i rozvoji transatlantické spolupráce. Kéž by takových představitelů ČR jeho kvalit bylo více, jistě by to prospělo nám všem, kteří chceme tady žít slušný a po všech stránkách kvalitní život.
Čest jeho památce.
11. 01. 2011 | 22:13

znalec napsal(a):

Nevím, jestli se množím, ale toto "10. 01. 2011 | 01:32" není můj příspěvek. Nevím komu vadím, nebo komu zavdávám příčinu k radovánkám. Takovou hloupost bych nevyslovil, i když někdy k hloupostem nemám daleko :). Vážený pane plagiátore... vtipníku... věnujte pozornost prvnímu písmenu mého nicku. Pak vám asi přestanu vadit. Dobrý večer.
11. 01. 2011 | 23:16

arlon napsal(a):

http://neviditelnypes.lidovky.cz/vzpominka-jiri-dienstbier-si-nasi-uctu-zaslouzi-f6g-/p_politika.asp?c=A110111_095858_p_politika_wag

tady to je vysvětleno celkem lapidárně bez emocí. Co jiného taky zbývá.
12. 01. 2011 | 08:52

Hurá napsal(a):

Pane autore, když se už v nekrologu zmiňujete o věcech "hrdinně-politických", disidentských, neměl byste též zamlčovat, že J.D. byl ve své minulosti také velkým komunistou ! (I jeho přítel Dobrovský, aj.) Mně to je jedno, ale když se oháníte pravdou.... Jo, a mám pocit, že u nás o "Evropě" žádné referendum nebylo .... Žil tak, jak si myslel že se žít má ! A to bylo jeho "svaté" právo.
12. 01. 2011 | 19:02

Stanislav Oplatek napsal(a):

Vůli nového Krista, NOVÉHO MOCNÉHO SLOVA je, aby jím vyvolené Česko, na přelomu věků konce éry fosilních paliv, zajistilo, aby lidstvo zanechalo všech druhů náboženství, zrušením křesťanství, které je marností, které je stříbrem Kristem odvrženým, a odevzdalo se svému Stvořiteli a Zákonodárci, jedinému Bohu SVĚTA, NOVÉMU MOCNÉMU SLOVU. 1.Kor.1/27až4/20až10/12až14/36,15/33, Bhagavadgíta1/1až15/15až16/13až24až18/66až78, Jer.1/17až6/30až23/29,32až31/27,32až51/58, Jan1/1až15/25, Řím.1/18až8/19,29až11/32, Korán1/1až114/6, Iz.2/22až47/14až66/24, Žalm1/1až14/1až150/6, atd. Nový Kristus, NOVÉ SLOVO, který žije mezi námi, jako DUCH SVATÝ, jako stále stejný jediný Bůh světa, který je křesťanskou Modlářskou stvůrou, modlou křesťanského Pustošitele světa, pouze v protikladných naukách, a v promyšlených vychytralostech o Kristu, vyčkává. Chce se nad Domašovskem a Českem, nad lidem vzpurným a prolhaným, smilovat. Hněv NOVÉHO Krista, NOVÉHO SLOVA, nad drzými a pomatenými křesťany a kapitalisty v Česku, již neprodlévá. Iz.2/22až29/11až24,30/9,18až48/5,10,11až57/10,16,20až66/24, Jud.12, 2.Kor.3/5,9až13/5,8, Sír.4/18,5/5,7/16až9/15až13/18až19/20,25až43/26,31, K.M.1/4,6/6až24,12/10,17,27až19/6, 1.Tim.1/7až5/24až6/10až20, Dan.9/14,27až11/39,12/2,11, Jan1/1až15/25, 5.Moj.32/21, atd. Smiluje se, a oprostí lidstvo od hříšného křesťanského a kapitalistického jednání, až se prozíravým lidem zprotiví hnusné křesťanské a jiné Modly, které pozemští Otcové Satani kněží, porodili mletím protikladných nauk, a promyšlených vychytralostí, o Ježíši Kristu UKŘIŽOVANÉM. Smiluje se, až hrstka synů a dcer vyvázne tím, že jim Ježíš Kristus, DUCH SVATÝ, jediný Bůh světa, ze svého milosrdenství, vrátí svůj rozum, a tím jim zprotiví lži vlády SYNA ZATRACENÍ premiéra Nečase, o energetice, ekologii a etice, uvedené např. v kapitole 167 na str. 47až65. Česko má povinnost křtít OHNĚM SLOV veškerého SLOVA od Krista, celý svět. Boží hněv již neprodlévá. Z křesťanského Krista milosrdného, je NOVÝM SLOVEM, NOVÝM Bohem, Kristus trestající a uzdravující. Ve jménu NOVÉHO MOCNÉHO Krista, je nezbytné vyhánět od koryt DÉMONY a Baaly, vlastníky charity a almužny, vlastníky PRACHŮ PENĚZ (po zřízení SPOLEČNÉHO STOLOVÁNÍ a dokonalého naturálního plnění). Krutý zmijí jed protikladných nauk křesťanství, již nikomu neublíží, když se Česko neprodleně vrátí k novému MOCNÉMU KRISTU, k novému SLOVU.
03. 06. 2012 | 21:12

Jiří Černý napsal(a):

Náhodou jsem se dostal na tyto stránky a přečetl vše o Jiřím Dienstbierovi. Nikomu nebudu nic vyvracet, už proto, že téměř nikdo z píšících se nechce nic dozvědět, ale pouze zveřejnit, co považuje za pravdu.
Studoval jsem s Jiřím v letech 1955-1960 žurnalistiku a bohemistiku na Karlově univerzitě. Nikdy neměl jinou známku než výborně nebo započteno. Mluvil francouzsky, rusky a rychle zvládnul angličtinu. Byl to můj nejlepší fakultní kamarád. Celý život zůstal politicky na levici, já na pravici.
Zažil jsem ho taky 21.srpna 1968, když mluvil z rozhlasového balkonu k lidem na Vinohradské třídě, plné ruských vojáků. To už se střílelo.
Nepamatuju, že by Jiří někdy lhal, vymlouval se nebo požíval výhod, které by neodpovídaly jeho schopnostem.
02. 07. 2012 | 23:28

Arrinsbrics napsal(a):

<a href=http://buypropeciaonlineone.com/#bblog.aktualne.centrum.cz>propecia online</a> - <a href=http://buypropeciaonlineone.com/#ablog.aktualne.centrum.cz>propecia online</a> , http://buypropeciaonlineone.com/#sblog.aktualne.centrum.cz generic propecia
06. 09. 2012 | 09:43

Michal napsal(a):

Lidi poznávám spíše, když jsem nezván, když jsem jim osina v ......, před ´89 bylo v desentu (disent je malinko co jiného)dost těsno , navíc lidí pět a půl. JD jsem toleroval pro sebe jako z nouze cnost, nalítl jsem tak nejen kolem Kozlů, ale i po ´89, výrazně jsem nebyl svou vinou rovnější mezi rovnými. Byla to moje volba a hloupost, čekal jsem, že desent brzy zhasne, opak pravdou, JD junior dědičně (známe ho z televize), klausozeman zemanoklaus i bez desentu. Revoluce neexistuje, jen kontinuita někomu výhodnější. Pozdě jsem poznal kibuc, ještě později sociální mechaniku.Nemusel jsem vysvětlovat své nečlenství v KSČ, neměl jsem o čem mluvit. Podobně posun reality v českých veř práv mediích, jo kibuc, další a další manželka, inu život. Podle fresek v Kozlech, proč fresky v domě publicisty nezná publikum?? Asi by to nezapadlo do kampaně, publikum zná tu chalupu, ale v nabídce kandidátských chalup zase chybí lokalizace, atd etc ad nauseam, tím pokojnější pokoj přeji. (i sobě)
06. 02. 2013 | 00:47

Naštvaný napsal(a):

"Jiří Dienstbier: taky bonviván" : Je zajímavé, jak se od dob Václava Havla ujalo ožraly a děvkaře označovat za bonvivány. Jo, Hvížďala se za svých bolševických študií naučil jediné: tisíckrát opakovaná lež se stává pravdou.
12. 04. 2013 | 13:58

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy