Topolánkův přešlap

04. 10. 2007 | 16:34
Přečteno 5925 krát
Premiér Topolánek se pravidelně každé pondělí rozčiluje nad stavem naší mediální krajiny, či přesněji řečeno nad úrovní komunikace ve veřejném prostoru. S řadou jeho připomínek lze souhlasit. Je potřeba ale připomenout, že je za tento stav spoluzodpovědný. Novinářům vyčítá, že „z mediálního prostředí se stala žumpa“ a že jejich dotazy patří do rubriky „blbý a ještě blbější“.

Obviňuje je z toho, že jsou „Paroubkovi nohsledi… Stačí přece, když Džordžíno ukáže prstem – za to může Dalík… Vy jste se museli úplně zbláznit, že mu toto všechno žerete a že mu na to naskakujete.“ V citátech, které jen prozrazjí, že pan premiér nad sebou ztratil kontrolu, bychom mohli pokračovat.

Podobně už kdysi hovořil i bývalý sociálnědemokratický premiér Zeman. Jenže – a v tom je ten problém – hovoří-li takhle premiéři českých vlád, které pak citují média, utvářejí tím společensky přijatelnou jazykovou normu, zamořují veřejný prostor hrubostmi, které nikdy nepopisují skutečnost, ale jsou jen výrazem jejich vlastní bezradnosti. Chybí-li čelným představitelům našeho mladého státu i nepatrná špetka úcty v obcování se slovem, nemohou ji přece vyžadovat od druhých.

Podíváme-li se na neutěšený stav naší mediální krajiny historicky, i tam najdeme selhání právě u politiků: byli to přece oni, kdo v roce 1992 dali privátní televizi Nova kanál s nejlepším pokrytím, na který byla zvyklá se dívat většina občanů, a ještě řediteli této stanice Vladimíru Železnému dovolili, aby nedodržel licenční podmínky – původní vysílací práva totiž dostal na tvorbu vysoce náročných pořadů pro kulturní diváky. A byla to tato televize, která začala systematicky tlačit úroveň zpráv k buváru, úroveň politických debat k emocionálnímu křepčení „v kotli“ a úroveň zábavných pořadů k velmi pokleslé a někdy až oplzlé hrubosti.

A protože opět politici začali tlačit Českou televizi k úsporným opatřením a posuzovali ji převážně podle sledovanosti, nutili ji tak k tomu, aby se Nově přiblížila. A pokleslý stav elektronických médií posléze dovolil pochopitelně i tištěným médiím, aby šla s úrovní dolů, a způsobil proměnu prestižních médií (s výjimkou Hospodářských novin) na úroveň popnovin. Kvůli selhání politiků nemáme v naší mediální krajině ani jeden prestižní deník, který pracuje soustavně s analýzou a backgroundem, a ani skutečnou veřejnoprávní televizi, která by dbala na vysoké standardy žurnalistiky, pěstovala chladný odstup od politiků a nezdravé tendence v médiích soustavně refl ektovala.

Náprava tohoto vskutku neutěšeného stavu je v tuto chvíli ale proto zase jen a jen na politicích, kteří jako jediní mají v rukou nástroje, jak tento stav změnit. Politici by měli tlačit na to, aby vysokou laťku profesionality držela po odchodu BBC z Čech Česká televize a Český rozhlas, eventuálně pomocí daňových nástrojů zvýhodnit prestižní noviny. Jak napsal nedávno filosof Jürgen Habermas, který upozorňoval na podobné nebezpečné tendence v Německu: „Demokratická společnost si selhání mediální scény nemůže dovolit a neviditelná ruka trhu tuto situaci není schopná vyřešit. Prestižní média totiž produkují sociální energii, kterou je třeba dotovat stejně jako cenu elektřiny či uhlí. Navíc vytvářejí tzv. sjednocující rozhraní, které pomáhá zodpovědným občanům v orientaci ve společnosti.

Naše mediální krajina ale bohužel již selhává.“ Situace je ještě složitější o to, že vstup mas do moderních dějiin, který byl u nás opožděný a uskutečnil se až po roce 1989, znamená totální kolaps tradiční kultury (Broch). Současně ale z politiky mizí obsah (politika je instantní, řízená jen marketingem a průzkumy veřejného mínění) a i ona se stává součástí zkolabované kultury. Proto není schopná zmíněné posuny na mediální krajině ani refl ektovat. Výstupy pana premiéra to jen dokazují.

Psáno pro kulturní týdeník A2 a autorův blog na Aktuálně.cz

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Sonny napsal(a):

Vážený pane Hvížďalo, velmi rád čtu Vaše příspěvky a obvykle s nimi bez výhrady souhlasím.
Zde musím ale poněkud oponovat. Myslím si, že nízká úroveň vyjadřování našich politických špiček pramení z jejich nejistoty, v neobratnosti se pohybovat ve veřejném prostoru.
U nás totiž nefunguje ta přirozená cesta vzniku politických osobností, které od ranného věku se ve světě účastní politické práce, nejprve jako elévové, dále jako spolupracovníci (tzv.podržtaškové) osob ve vyšším patře politiky, dále účastníci komunální politiky, a tak dále. Tento postup vychovává politicky zralé osobnosti, které pak mají možnost se prosadit ve volební soutěži. Znají pravidla, znají postupy, znají různé triky a vědí jak jsou podporování svými spolustraníky.
Je pravdou, že občas někteří udělají úkrok stranou a pak se snaží znovu vrátit (napadají mne jména Vám známá-Möllemann, Lafontain,). Někdy se to zdaří, někdy méně.
Ale tato cesta je k vytvoření politické osobnosti nezbytná.
Přiznám se že mne u Zemana, velmi vzdělaného a potentního (myslím duševně) člověka vždy velmi překvapovala míra jeho obhroublosti, kterou asi omylem považoval za lidovost. Je to prostě asi tak, že žádná jednostraně vzdělaná osobnost nemůže být dokonalá. A člověk tak náhle mediálně vynesený na piedestál se musí (musel v roce 1989) cítit nevyhnutelně jako star.
Nebylo to tak. A nejhorší, co pronásleduje všechny naše politické špičky jsou jejich profláknutí poradci. To jsou skuteční tvůrci politiky. Oni ovládají svými vyděračskými způsoby naše politiky a často je dovedou k rozhodnutím, která jsou výhodná pro ně a spřátelené šíbry, ale pro stát ani omylem.
A kdo se může divit, že média s radostí odkrývají tato spojení, tuto pavoučí síť.
Musí to přece pro ně být přímo rozkoš.
A že si nechají nadávat? Oni to těm politickým hvězdám málokdy zůstanou dlužni.
Pište dál. Sonny
04. 10. 2007 | 17:27

Dáda napsal(a):

jj, chudaci nasi inteligentni, vzdelani a rychle se ucici politici. Panove moralne vyzrali a neochvejni. Jejich nemoralni poradci jim kazi povest.
04. 10. 2007 | 17:40

vlk napsal(a):

NAprosto skvělý článek! Absolutní souhlas. Díky pane Hvížďalo.
04. 10. 2007 | 22:18

Patrik napsal(a):

Skvělý článek. Podobně jako obě knihy rozhovorů a esejů o našich i zahraničních médiích, které pan Hvížďala v posledních letech vydal. Při jejich čtení jsem si mimo jiné uvědomil spoustu věcí, které jsem předtím nebyl schopen sám pojmenovat. Částečně proto, že jsem o všelijakém pozadí nemohl ani tušit.
04. 10. 2007 | 22:36

Javít napsal(a):

Je zajímavé, že lumpárnám se naši politici naučili rychleji než slušnosti. Proč asi??
05. 10. 2007 | 00:17

frantisekkostlan napsal(a):

Pane Hvížďalo,
díky za článek. Souhlasím s vámi - kromě jedné věci. Za neutěšený stav médiií jsou bezesporu odpovědni politici v tom duchu, jak píšete, ale stejnou měrou i vydavatelé, šéfredaktoři a novináři. Kdyby tomu tak nebylo, přenechali bychom politikům nejen tu odpovědnost za vše, ale s tím i rozhodování o všem. A myslím, že to by nechtěl ani jeden z nás.
Mějte se dobře,
František Kostlán
05. 10. 2007 | 01:47

sl napsal(a):

Pěkné,leč optimismus nevyvolávající. Vzpomínám, jak těžce jsem nesl konec českého vysílání Svobodné Evropy a pak i BBC. Přestali vydávat i Kritickou přílohu RR. Měl jsem pocit, že mě tu nechali jen tak se plácat ve zbylém bulváru.Ale budiž. Z novin máme aspoň Hospodářky, z týdeníků Respekt, Revolverka nezanikla.Zapomněl jsem na něco?Takže si můžu vybrat.Ale co televizní zpravodajství?Nemáme žádné kvalitní, naplňující význam slova veřejnoprávní.Všechny jsou vlastně bulvární.Jenže Nově ani Primě to nelze zazlívat.Jsou to prostě stanice komerční.Je fakt, že mi to může být jedno.Televizi nemám už 15 let.A nechybí mi ani trochu.

Opravdu si myslíte, že je to jen vina politiků?Napadlo by někoho vinit politiky třeba ze špatné komunikace mezi pacientem a lékařem?Myslím, že se na tom podílí z velké části prostě nedostatek profesionality novinářů.

O úrovni politiků už raději nepřemýšlím. Stačí si přečíst některé texty ve zdejších blozích (fuj, hnusné slovo).A je to smutná procházka napříč intelektuální úrovní celého politického spektra.

Možná se tomu budete divit, ale i dobrý novinář svými články může vzbudit ve čtenáři zájem a chuť studovat.Mám s tím vlastní zkušenost, protože mě četba článků Petra Holuba v Respektu přiměla studovat sociologii. A opravdu si nevymýšlím, protože to byl právě tento impulz.Ještě jsem mu za to po letech nestihl pořádně poděkovat:)
05. 10. 2007 | 02:53

Al Jouda napsal(a):

Souhlas ! A hned se nabízí částečné řešení tohoto problému :Reforma České televize, kterou si platíme nuceně ze zákona. Stačil by jeden kanál, který by pracoval formou, jakou pracuje BBC nebo CNN. Ten financovat ze státního rozpočtu a poplatek od občanů zrušit !
05. 10. 2007 | 07:49

bara napsal(a):

Dobry den, dovolim si trochu pozmenit cast Vaseho textu. Prave tak to totiz delaji novinari. Clanky, ktere by mely nestrane komentovat, prokladaji dohady a casto i informacemi z tajneho zdroje, ktere se ani nenamahaji si overit. Z oficalnich prohlaseni komentovane osoby napr.CTK zverejni jen cast, ktera se ji hodi do kramu. Obvinovat z toho, ze novinari pisi tak jak pisi politiky-s tim nesouhlasim.

"Média, utvářejí společensky nepřijatelnou jazykovou normu, zamořují veřejný prostor hrubostmi, které nikdy nepopisují skutečnost, ale jsou jen výrazem jejich vlastní bezradnosti. Chybí jim i nepatrná špetka úcty v obcování se slovem, nemohou ji přece vyžadovat od druhých. "
05. 10. 2007 | 08:56

Terry napsal(a):

pro Sonnyho: "Myslím si, že nízká úroveň vyjadřování našich politických špiček pramení z jejich nejistoty, v neobratnosti se pohybovat ve veřejném prostoru."

Možná je to i o tom, proč, jací a s jakým očekáváním naplnění (jakých?) osobních ambicí vstupují lidé do politických stran.
Je to i o kultivovanosti, kterou s pokračující dobou čím dál víc postrádám; tento národ (nedostatkem výchovy a úcty k demokracii - moje svoboda dobrovolně (!!) končí tam, kde ohrožuji svobodu někoho jiného; "...se můžu chovat, jak chci, dyť máme demokracii, ty xxxx!") spíše směřuje k sobecké dravosti, tuposti, nedostatku empatie, sprostotě a vulgaritě jako "standardu" chování, a z tohoto pohledu jsou naši představitelé a jejich poradci jen těmi "nejlepšími" z tohoto výběru.

A v posledních letech takové chování "předkládá" i naše kultura jako normální; film Gympl: "Nespoutaná svoboda, ignorance všech pravidel,.." (http://abraka-dabra.eu/gymp... nebo http://www.youtube.com/watc...) - prostě návod: mladí, takhle se chovejte! A na ostatní ser*e!

Demokracie jako nespoutaná svoboda? Jako "nespoutaná svoboda" se bude chápat (a tolerovat?) co všechno? A za pár let?

Holt Topolánovo "Kalousku, jsi jednička!" v přímém přenosu je jen "třešnička na dortu". Neplánuje Topolánek cestu do Británie, že by podobným gestem "obšťastnil" i královnu?

Když to národ připouští a toleruje, nic "lepšího" si nezaslouží!

Sonny, opravdu máte pocit, že je to o "jejich nejistotě" ?!!
05. 10. 2007 | 09:07

Terry napsal(a):

Javít napsal(a): "Je zajímavé, že lumpárnám se naši politici naučili rychleji než slušnosti. Proč asi??"

Třeba proto, že lumpárnám se učit ani nemuseli a slušnost od nich nikdo nikdy nepožadoval.

Vždyť jsou "jenom" představiteli státu.
05. 10. 2007 | 09:28

Terry napsal(a):

k expremiérovi Zemanovi: nastolil jeden primát - nevím o žádném jiném předsedovi vlády, který by během svého funkčního období byl za svoje řeči (kterým já říkám vejšplechty a Zeman bonmoty) tolikrát popotahován před soudy jako právě Miloš Zeman. Je pravda, že se vždy snažil chovat a vystupovat klidně a kultivovaně, ale stejně nepochopil, že co by si mohl dovolit říct jako občan Zeman nemůže se stejnou lehkostí vypustit do éteru jako premiér Zeman.
Pan Mirek Topolánek přinesl do premiérského chování prvky hulvátství a buranství; já bych mu ruku nepodal a stydím se jako Čech (a možná jenom za sebe), že mu musí ruku podávat jiní, slušnější zahraniční politici.
05. 10. 2007 | 09:46

Taoiseach napsal(a):

Vážený pane Hvížďalo,

obávám se, že je to ještě poněkud horší. Nejde ani tak o hrubosti páně Zemanovy - většina lidí, když se pořádně napije, ztrácí zábrany.

Spíš bych připomněl těch deset miliard, které jsme zaplatili za "neregistrované partnerství" pánů Železného a Klause. A zatímco jeden je v několika případech hnán k odpovědnosti, druhý se snaží protlačovat svoje lidi k ústavnímu i k nejvyššímu soudu. Takže je to souboj o čas a problém určitě nespočívá v odstranění Topolánka nebo Paroubka.

Samozřejmě, že není problém číst místo českých novin švýcarské, francouzské nebo německé, ale brzy by zdejší režim mohl vypadat jako v Polsku (i když tam alespoň vychází Gazeta Wyborcza).
05. 10. 2007 | 11:24

sluníčko napsal(a):

Televizi mám, ale zapínám ji hodně málo, není čas na čučení do bedny. Noviny kupuji jen občas a to hlavně proto, že je strkám papouškovi do klece jako podestýlku - obzvláště rád trhá ,,obrázkové" papíry typu Blesk, které mi bezplatně poskytují po senzacích toužící příbuzní. pravda pravda, než noviny ,,přečte" papoušek, kouknu tam i já a tak se většinou s několika týdením zpožděním dovídám mnohé fantastické novinky, kterými naše země žije/la :-).
Je mi celkem jedno, jestli za obhroublost a bulvarizaci médií mohou politici nebo novináři nebo oba tábory nebo zelení mimozemšťané, ale ptám se, dá se to zkažené prostředí napravit nebo se mám bát, že za pár let se noviny nebudou líbit ani mému papouškovi a televize bude trvale sloužit pouze jako květinový stolek?
05. 10. 2007 | 13:49

Líný černý pes napsal(a):

to sluníčko :
TV jsem dlouho neměla, pak chvíli měla, už zas nemám. Doporučuji TV vyhodit a kytku dát přímo na stolek. Nám pocit, že Ludvík Vaculík kdysi napsal, že prostřednictvím televize nám do bytu nalezou lidi, kteří by se tam dveřmi nikdy nedostali.
Papoškovi nedávejte Blesk, co kdyby se chudák naučil číst. Nestačily by obrázkové reklamy?
05. 10. 2007 | 15:01

Martinko napsal(a):

Líný černý pes. Tak vítejte v rodině netelevizních lidí. Doporučuji vřele CD sourozenců Ulrychových "Malé zrnko písku", kde je pěkná písnička "Netelevizní lidi". Nemýlím-li se, je nás asi do 10 % populace.
06. 10. 2007 | 00:45

kybel gitu napsal(a):

Po precteni jak clanku, tak i komentaru myslim, ze toto tema by mohlo byt hrave rozvinouto v diskuzi nad pomerne komplexnim "badanim" po vztazich mezi jednotlivymi spolecenskymi strukturami, po jejich vzajemnem ovlivnovani, faktorech pusobicich na jejich zmeny chovani, az po jejich vyznam na spolecnost obecne. Avsak dnesnim hlavnim tematem je vec, myslim si mnohem jednodussi:

Politik, jakozto clovek (blahove si muzeme myslet ze) volen lidem, je reprezentantem lidu a mel by se proto reprezentativne chovat. Chova se tak?

Pokud se tak nedeje, pak nad tim muzeme rozjimat dalsimi otazkami:
Proc se to nedeje?
Kdo nebo co zpusobilo, resp. vubec umoznilo, takovyto stav?
Kdo nebo co je odpovedne za regulaci obecne pozadovaneho vzoru chovani - reprezentace?
Jaky vliv to ma na jine spolecenske cinnosti?
atd.

.. jenze odpovedi na tyto otazky nejsou nikterak jednoduche a pri komplexnosti ktere v sobe zahrnuji mi nezbyva nic, jen se pridat ke kritice p. Hvizdali:

Ac nejsou cesti politici s ohledem na muj pas my primi zastupci, nemyslim ze se chovaji reprezentativne a proto nemyslim, ze maji pravo z toho sameho duvodu media odsuzovat a to zejmena kdyz prave toto jejich vystupovani, pripadne jina jejich cinnost, mohla dany stav zapricinit.
to sl:
"je to smutná procházka napříč intelektuální úrovní celého politického spektra" ... moc hezky napsane. Tak jemne a poeticky, ze lepe snad kapitulaci nad ctenim prispevku politiku ani nelze vyjadrit.
06. 10. 2007 | 03:53

Jana J napsal(a):

Mám pocit, že neutěšená situace našeho "mediálního prostředí" je problémem stále menšího počtu lidí, kteří čtou noviny či sledují zpravodajství a publicistiku.Vždyť plátky typu MfD či Lidových novin už ani nepředstírají, že jsou pro čtenáře. Pro šéfredaktory jsou zjevně důležitější inzerenti, takže už předem jsou vyloučeny texty, které by se jich mohly dotknout. Tím se vyloučí solidní ekonomická a politická debata a zbyde bulvár. Proč bychom to měli číst? To samé televizní zpravodajství, jedno na kterém kanále. Nejsem "netelevizní člověk", ale spoléhám se na satelit a zpravodajství zahraničních televizí. A na internet.ČT bych zrušila jako naprosto zbytečnou instituci, klidně ji mohou zprivatizovat, jenže pan Dalík ji za Budvar asi nevymění.
06. 10. 2007 | 15:38

Chaloupka napsal(a):

Vážený pane Hvížďalo , v mnohém co píšete op oliticích máte pravdu ale hlavní problém není v politicích ale v nedostatečné vzdělanosti a v nezkušenosti a neprofesionalitě velké části novinářů a ještě více redaktoprů a komentátorů České televize. Tyto své nedostatky nahánějí snahou po žhavých senzacích za každou cenu. Bohužel nejhorší z médii / pominu-li klasický bulvár a Tv Nova kterou skoro nesleduji) ) jsou česká televize resp.ČT 1 a z novin Mladá fronta dnes. Ploché často zcela hloupéa neinformované komentáře, neúplné často až zkreslené informace a především místo skutečně podstatných témat levná honba za senzací . Jak to kdysi řekl Jan Werich režisér / zde tedy příslušný redaktor / předpokládá , že divák je blbec . Jako příklady neprofesionality u ČT1 bychmohl uvést např. redaktorky Drtinovou a Augustovou a pokud jde o novináře např. p. Kálenskou. všechny tyto dámy vystupují jako hvězdy publicistiky ale bohužel na mne jejich vystoupení působí jako slabé odvary publicistiky, jako projevy lidí bez politického a publistického rozhledu a myšlení. Bohužel i vcelku renomované týdeníky jako např. Týden upadají. Obecně se dá říci že se novináři stále více zajímají o témata bulvárního charakteru než o skutečně věci podstatné které neumí čtenáři kloudně vysvětlit . Bohužel musím konstatovat že z našich médiií si slušnou úroveň už drží pouze Respekt,a Radio Česko a částečně Radio 6 a z novin se mi a říkám bohužel, nejprofesionálněji jeví Právo. Jistě si sám víte ,že patřítě k několika posledním mohykánům dobré české publicistiky,k čemuž Vám i i vašim čtenářům blahopřeji.
07. 10. 2007 | 00:33

Pepa Řepa napsal(a):

Dobrý den Sonny
uhodil jste hřebík na hlavičku.Co dodat?
12. 10. 2007 | 21:16

Gympl pro Terryho napsal(a):

Doporučuji Vám nezůstat u anotací filmu, ale přečíst si knížku. Tam je Vámi kritizované zařazeno do řekněme kauzálních vztahů a o nějakém vzoru ukazovaným k napodobování nemůže být řeč. A koneckonců, ono ani ve filmu nikdo neříká, že takhle je to správně. Všimněte si toho, prosím. Ve filmu se ukazuje, že tohle je realita. A ona to realita je, bohužel. Jde-li o politiky, ty bych už vůbec nevinil. Ti jsou prostě takoví jací jsou. A nebudou lepší. Tedy ti současní politici. Vinu mají voliči, kteří jim to nechávají procházet. A nmůsí jít o nějaké poblouzněné vpochodování do ulic. Ono by klidně stačilo, kdyby právě tyhle politiky nevolili. Politiky nejde vychovat, ale jde je ve volbách vyměnit.
12. 10. 2007 | 23:10

Jakub napsal(a):

Díky za skvělý článek.

Málokdo si uvědomuje že tu žumpu do které novináři spadli musel někdo vyhloubit.
16. 10. 2007 | 11:28

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy