Dobrá zpráva z ČT - strach by neměli mít šéfredaktoři, ale politici

26. 11. 2007 | 14:14
Přečteno 9636 krát
Když jsem před dvaceti lety ještě žil v Německu, zažil jsem někdy v té době při sledování zpráv na veřejnoprávní televizi následující podívanou: nejprve televize odvysílala kritický příspěvek o Kohlově vládě, pak zprávy pokračovaly, a na závěr relace, než se přešlo na počasí, moderátor přečetl prohlášení ředitele ARD pana Friedricha Nowotneho, že po odvysílání kritického příspěvku ho zavolal kancléř a na obsah zprávy si stěžoval.

V komentáři pana ředitele stálo, že kancléř Kohl se dopustil neoprávněného zásahu do nezávislosti veřejnoprávního média a že pan ředitel doufá, že nic takového se už nikdy nebude opakovat. A také se to už nikdy neopakovalo. Kancléř měl jen ostudu a vládní mluvčí se posléze diskrétně televizi omluvil s tím, že panu kancléři selhaly nervy.

Něco podobného se stalo ve středu 21. listopadu 2007 i u nás, kdy po stížnosti redaktorů Fialy a Havlíka na „likvidaci kritické reportáže o příteli premiéra Mirka Topolánka ve zpravodajství ČT“ šéfredaktor Michal Petrov byl nucen pod tlakem okolností zveřejnit průběh událostí v Lidových novinách. Redaktoru Ondřeji Austovi řekl: Telefonicky mně bylo řečeno „Jestli to v Reportérech odvysíláš, je to konec. Rozumíte mi, co to je konec? To znamená váš konec.“

To, že ke zveřejnění nátlaku na vedení zpravodajství České televize došlo, je jistě dobrá zpráva: naše veřejnoprávní televize se snad pomalu konečně emancipuje. Strach by rozhodně neměli mít reportéři a šéfredaktoři, ale politici, kteří se dopouštějí nečestných praktik. Média veřejné služby mají informovat, kontrolovat moc ústavodárnou, výkonnou a soudní (proto se o médích hovoří jako o čtvrté moci ve státě) a bavit. Přesto rozdílů mezi průběhem událostí v Německu a u nás je několik, a protože jsou významné, rád bych na ně dnes upozornil:

Zaprvé, mezi sporem, který reportáž odvysílaná 24.září 2007 vyvolala, a zveřejněním okolností uběhly bezmála dva měsíce, kdežto v Německu jen pár minut. Na odvysílanou reportáž u nás veřejnost již zapomněla a spor – pokud se obsah řádně nepřipomíná – nemá zřetelný základ, pro diváky se stane moc obstraktní a oni nechápou vážnost situace

Zadruhé, stížnost na německého kancléře sepsal sám generální ředitel (intendant) stanice, a tím dal jasně najevo, že se za své redaktory plně postavil. U nás stížnost sepsali sami redaktoři a ještě slovníkem, kterému rozumí jen zaměstnanci televize: Rozdíl mezi zkrácenou verzí, jak to nazývají sami redaktoři ve stížnosti, a čtenou upoutávkou je značný: Zkrácená verze ve zprávách má dvě až tři minuty a čtená upoutávka deset vteřin. Není tedy pravda, jak napsal komentátor Lidových novin Martin Zvěřina, že „dva redaktoři si u Rady ČT stěžovali, že jejich práce nebyla dostatečně propagována.“ Oni si de facto stěžovali, že vypadla jejich reportáž z hlavního zpravodajského vysílání, což je zásadní rozdíl už jen kvůli sledovanosti, tedy dopadu na veřejnost. Teprve po reportáži ve zpravodajství by následovala čtená upoutávka na pořad Reportéři ČT.

Zatřetí, stížnost v Německu byla určena veřejnosti v nejsledovanějším zpravodajském pořadu v SRN, stížnost v České republice redaktoři poslali na Radu ČT, jejíž předseda Jiří Baumbruk – podle vnitřních informací z ČT (autoři si nepřejí být jmenováni) - byl právě tím mužem, který šéfredaktorovi Michalu Petrovi vyhrožoval. Je-li tomu tak, je to přímý důkaz toho, že u nás rada ČT neplní svou původní funkci: bedlivě střežit nezávislost veřejnoprávní televize od tlaků politických a ekonomických lobbistů, a naopak funguje jako převodová páka: jako prodloužená ruka politiků, kteří ji jmenují.

V úplně jiném světle pak vypadá i událost ze stejného dne, kdy šéfredaktor zpravodajství Michal Petrov zvěřejnil v Lidových novinách způsob, jak mu bylo vyhrožováno. Tehdy totiž štábu České televize byl zamezen vstup na začátek zasedání vlády. Důvod: Kameraman nahrával při zasedání vedle obrazu i zvuk. Podle sdělení České televize se tak ale děje od nepaměti. Nezúčastněný pozorovatel se tedy může s úspěchem domnívat, že šlo o dětinskou pomstu. Zvláště poté, co tisková mluvčí vlády vzápětí sdělila, že zákaz byl jen jednorázový.

Tento stav vztahu vlády k veřejnoprávním sdělovacím prostředkům, které tvoří základ evropské civilizace, ke které jsme se postupně po roce 1989 připojili (stejně tak jako vymahatelnost práva, společná měna, nezávislá policie atd.), ale ukazuje na něco mnohem horšího a nebezpečnějšího: Naše vláda se není schopna průkazně identifikovat se státem, který máme, přeje si nějaký jiný stát, a to nikdy nikde nešlo a také nepůjde - chtít vládnout státu, který si nepřeji a jehož atributy jen kamufluji a snažím se je – kde to jen jde – obcházet či torpédovat. I toto je možné číst za sdělením šéfredaktora zpravodajství Michala Petrova, že mu bylo vyhrožováno.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

K.M. napsal(a):

Zvlastni, kolik lidi se porad necemu divi.. :-) Me osobne uz je z "nasich" vlad(modrych, cervenych, zelenych..atd.) a politickych intrik spatne.. Mozna by stalo za to, uvazovat o emigraci.. Nekam, kde si z obcana radne platiciho (nemale)dane a vsechny prispevky do "systemu" nedela srandu kdejaky zakomplexovany magor, ktery je zrovna u moci.. Uz toho opet zacina byt dost..
Hezky den..
26. 11. 2007 | 14:39

Teofil Opyc napsal(a):

Co se s tím dá dělat: a) ozývat se na blogách, jako to dělá pan Hvížďala a někteří další. b) svolávat demonstrace na náměstí c) volit někoho jiného...JENOMŽE ono to trápí jenom malou skupinku lidí, ostatní si dají pívo a koukají do Blesku či na vilu Vyvalených. A podle pravidel demokracie o tom, co se b ude dělat rozhoduje většina. A ani to mediím a politikům nedalo moc práce ji zblbnout, asi to tam někde mělo pořádný základ.... Takze bych vam doporucoval opravdu si najit jine obyvatelstvo...
26. 11. 2007 | 15:02

Terry napsal(a):

Z našich "demokratických" politiků se stali větší mocipáni a zrůdy, než byly ti předlistopadoví totalitní komunističtí pohlaváři. Ti ostatně ani tak okatě a naprosto arogantně nehrabali pod sebe.

V opravdu demokratickém státě by se to stát nemohlo. U nás ano. Sametová revoluce a řeči o demokracii byly jen zástupné vějičky pro plebs, umožňující nástup daleko horších škůdců, kteří notabene nepůjdou "odstranit" jen nějakým cinkáním klíči; na to mají příliš hroší kůži a primitivnější náturu. Tady bude potřeba daleko silnější kalibr. Až čas nazraje...
26. 11. 2007 | 15:11

Jarda napsal(a):

Unavuje me hra nasich pisalku na "hlidaci psy demokracie". Slavna verejnopravni televize se stava bulvarem par excelence a na kazdou kritiku reaguje jedinym. Rvanim, ze je ohrozena jakasi jeji nezavislost... Ze CT nikdy nezavisla nebyla a ani neni, o objektivite uz vubec nemluvim, vazenym novinarum unika...
Shrnuto, podtrzeno, novinari nemaji politikum co vycitat. Chovaji se uplne stejne a ja, stejne jako u politiku, jsem velmi rozezlen, ze nekoho takoveho musim dotovat ze svych dani...
26. 11. 2007 | 15:28

Mirka. napsal(a):

Pane Hvížďalo, výborný článek, konečně rozumné slovo. Toho zastrašování redaktorů ČT bylo už tak dost. Opravdu se zdá, že po 18 letech od sametové revoluce to u nás spěje k nové totalitě - a to mílovými kroky. Drzé čelo, neomalenost, arogance... Kdyby mohli, zatrhli by i tyto blogy a diskuze. Premiér Topolánek je opravdu "jednička"...
26. 11. 2007 | 15:39

Bobo E napsal(a):

Jestli bylo panu šéfredaktorovi vyhrožováno, měl to říci hned. Takhle to vypadá, že pouze hází jedovatou slinu - pobvinění bez důkazů tu máme více než dost a jako novinář by neměl zveřejňovat informace, které nemůže podložit.
O zpravodajství ČT si snad nikdo nemůže myslet, že je objektivní. Ano, je vyvážené (kritizují zleva napravo, hlava nehlava), ale v žádném případě objektivní - investigativní reportáže, kde nedostane "ta špatná" strana vůbec prostor, překrucování informaci v honbě za senzací. Pořad Reportéři ČT občas působí dojmem bulváru nejhrubšího zrna.
Je docela možné, že pánům reportérům "zkrátili" reportáž prostě z důvodu, že nebyla kvalitní - a tak hned z šéfredaktora udělají přisluhovače ODS a ten, aby se této nálepky zbavil, vytroubí do světa, že mu někdo vyhrožoval - kdyby byl opravdu charakterní novinář, reportáž by pustil, hned by zveřejnil, že je na něj činěn nátlak - a ne takhle, dva měsíce po.
26. 11. 2007 | 15:40

Bobo E napsal(a):

Ne, vezmu to z jiné strany: Pan šéfredaktor Petrov by měl okamžitě rezignovat a opustit ČT - pokud se nechal ovlivnit, nemá tam co dělat. To, že se mu to po dvou měsících rozleželo, to ho neomlouvá. Tohoto člověka z koncesionářských poplatků platit nechci.
26. 11. 2007 | 15:43

Terry napsal(a):

Mirka. napsal(a): "Premiér Topolánek je opravdu "jednička"... "

Omyl, Mirko, jednička je přece Kalousek (oficiální vysvětlení), a to, jak to ministru vlády ČR dával předseda vlády ČR najevo (..|.), obletělo svět. Taky důkaz omezenosti IQ našich politických špiček a s tím související větší urputnosti setrvání na postech.
A obraz stavu demokracie u nás.
26. 11. 2007 | 15:49

Jirka napsal(a):

Pane Hvížďalo, nečestných praktik se dopouštějí pouze politici, redaktoři jsou svatoušci jeden vedle druhého. Děláte si legraci z lidí ?
26. 11. 2007 | 15:52

prokes napsal(a):

Pane Hvížďalo,PRÝ se říká a ve Vašem případě to určitě platí - čím starší tím blbější !
26. 11. 2007 | 15:55

Železnohorský dědek napsal(a):

ČT24 dává denně vždy před devatenáctou hodinou (i jindy) archivní příspěvky Televizních novin a Aktualit, tedy zpravodajských pořadů vysílaných před pětadvaceti lety. Doporučuji se na ně podívat. Ledasco to napoví i těm, kteří nejsou od fochu. Obávám se, a moje obava hraničí téměř s jistotou, že naši současní politici (zprava, zleva) by chtěli, aby zpravodajské (i publicistické) pořady veřejnoprávní televize vypadali právě takhle. Svým obsahem i výrazem. A nedosti na tom, teď je zrovna na aktualne.cz zpráva, že podle rozhodnutí soudu pražský magistrát zakázal jakousi domonstraci neoprávněně. Ergo kladívko, demonstraci, která není v souladu s ideově-tématickými tezemi magistrátu, je třeba zakázat, najít je třeba jen záminku. Takhle se choval městký výbor KSČ, který fakticky do roku 1989 řídil Prahu. Ptám se, proč se to děje i teď? Proč to ti lidí dělají? Takže to není v režimu, ale v lidech? Ale totéž jsme říkali před převratem... P.S.: Ředitel německé televize měl zkrátka odvahu. A štěstí na kancléře. Nedovedu si přestavit, co by se stalo, kdyby náš ředitel našel k něčemu takovému odvahu.
26. 11. 2007 | 16:09

Jirka P. napsal(a):

Pan Hvížďala má pravdu a já ho obdivuji,že alespoň někdo jde s takovým tématem na plac.Na druhé straně je pravdou,že o objektivitě a kvalitě mnohých novinářů (samozřejmě i těch v ČT) lze s úspěchem pochybovat.
26. 11. 2007 | 16:15

Terry napsal(a):

Odkaz na článek popisující stav naší apolečnosti (a to i ve vztahu k obsahu tohoto blogu):
Paroubkovsko-topolánkovský politický princip (http://www.blisty.cz/art/37...)
26. 11. 2007 | 16:22

Terry napsal(a):

to prokes:

Vy už musíte být HODNĚ starý, podle úrovně Vašeho příspěvku soudě.
26. 11. 2007 | 16:25

Peol napsal(a):

CT jede ve starych kolejich a jeste drze vysila kovane prispevky z normalizace, aby i tupy divak mohl pomerit jak malo se lisi od tech dnesnich zprav. Urcite se nedozvite nic do hloubky o arbitrazich, nic o tom jak radar v CR muze zvysit nebezpeci utoku, nic o tom jak se prodava statni majetek a take nic o faktu, proc se zdrazuje elektrina pomalu jiz nad uroven okolnich statu, ktere maji 4x vyssi uroven.
26. 11. 2007 | 16:56

Petrucciani napsal(a):

Bobo E:

No vidis, takovy Wollner se po odvysilani reportaze o Cunkovi v Reporterech neozval, myslim podobne jako Petrov, ze mu je tez vyhrozovano a uz si v tom poradu neskrtnul. Po 2x tam byl misto nej Cerny. ;o)
26. 11. 2007 | 17:22

Kastelán napsal(a):

Pane Hvížďalo, díky za Vaše slova. Velmi si Vás jako novináře vážím. Škoda, že takových není u nás víc. Pak by snad tady fungoval i německý model. Dokud tady budou novináři, ale i obyčejní lidé zbabělci, budou tady i nešvary o kterých píšete. Podle známého rčení "jakou vládu si zasloužíme, takovou budeme mít. Pokud bude v tomto státě čtvrtina zbabělců a čtvrtina "prokesů" tak se nikam nedostaneme a pan Topolánek si může v klidu dělat z lidí dobrý den.
26. 11. 2007 | 17:30

Sokr napsal(a):

Rád bych poznal Váš názor na zachování či dokonce zvýšení reklamního času v ČT. Nejsem podrobně informován, ale pamatuji si, jak z parlamentu i z Rady... vzešlo, snad dokonce formou zákonné vyhlášky, že se po zvýšení účastnických poplatků se bude objem reklam na veřejnoprávní TV snižovat a asi v r.2010 bude nulový. Chápu, že je třeba podpořit investice do filmové tvorby, a vůbec do kultury, ale proč prostředky získávat právě takto?? Raději připlatím na poplatcích, ale reklamy už raději NE!!Program našich komerčních TV nesleduji, jednak z důvodu progr. náplně, (ale budiž) spíš snad z důvodu neúměrné délky reklam. Děkuji za případnou reakci. Petr S.
26. 11. 2007 | 17:31

Bobo E napsal(a):

S reklamou na ČT je to těžké. Sotva se našli rozumni lidé v parlamentu a reklamu ČT zatrhli (tedy nařídili ji postupně snižovat), ČT si vydupala odklad, prý z důvodu digitalizace. Navíc, omezení reklamy na ČT se projevilo pouze přesunem reklamního času do reklamního času pro Teleshopping, který se asi nějakou právní kličkou nezapočítává jako reklama - a co je neůnosně dlouhá reklama člověk pozná až na ČT - takový 15 minutový teleshopping na Evu a Vaška v neděli odpoledne, to je opravdu silná káva. Jednou jsem měl možnost sledovat televizi dopoledne - na ČT byl poměr teleshoppingu a normálních programů snad 1:1!

Ona je ČT takový nekontrolovaný moloch. A pokud by někdo chtěl v ČT toky peněz zkontrolovat a případné mrhání zarazit, bude obviněn z útoku na nezávislost ČT a na její veřejnou službu.
26. 11. 2007 | 17:40

vlk napsal(a):

Pane Hvížďalo, i já na ten incident v ARD Pamatuji. Bylo to v dobách, kdy , když se čloěvk chtěl skutečně dovědět, co se děje, tak sledoval nejdříve v 18,45 Zprávy na BR, pak v 19,00 na ZDF a následně ve 20,00 ARD. A mezitím stihnul ještě Televizní noviny.
Nejsem si jist jestli to náhodou tak nebude znovu.
Zdejší držitelé klíčů prostě nesnáší, když jim někdo řekne, že král je nahý nebo že má za nehty špínu.
A když čtu příspěvky typu BOBO E. pak je zřejmé, že útok vlády, mimochodem v civilizovaném světě nemyslitelný, je nepřípustný jen a pouze, když jej provede vláda, která není podle gusta BOBO E.
Tihle lidí nechápou, že demorkacie je nedělitelná! A že špína je špínou bez ohledu na politickou příslušnost toho, kdo ji má na triku.
A protože BOBO E. není žádná výjimka, je naděje, že by vše mohlo být u nás ohledně veřejnoprávní televize v pořádku spíše teoretická než reálná. Ovšem mji hlubokou poklonu má pan Petrov.
26. 11. 2007 | 17:57

spet napsal(a):

To, že moc korumpuje je známo od nepaměti. Pokud se kdokoliv dostane na post nejvyšší měl by mít dostatek sebereflexe, což je spíše utopie, nebo mu někdo musí nastavit zrcadlo pravdy. To vyžaduje nejen odvahu, ale i dostatek rozumu i taktu. Pokud se ovšem nikdo nenajde, končí demokracie. Novináři mají v demokratickém zřízení velkou moc a neměli by se tudíž uchylovat k podpásovkám, nebo podávat berličku hloupím politikům.
26. 11. 2007 | 18:00

vlk napsal(a):

Sokr
Já zas nevidím důvod, proč by ČT neměla mít svůj reklamní čas. Nechápu, proč by měl platit divák to, co může platit a dokonce ráda zaplatí Coca Cola nebo Telefonica! ČT by měla mít na svůj chod co nejvíc peněz, aby dokázala financovat programy, které budou víc než jen konkurencí soukromým stanicícm.
Pokud jde o historii, jak k tomu došlo, tedy k tomu odebrání reklamy, na ČT je to dost banální historka.ODS se kdysi pokusila zprivatizovat ČT2. Nepodařilo se jí to - viz televizní stávka. Protože Zemanova vláda také zrovna neměla nijak ČT ráda, tak s eprostě obě partaje dohodly, že když ČT zprivatizovat nelze, tak alespoň drzou stávkující ČT je třeba potrestat tím, že nebude valorozován koncesionářský poplateka že by se mohl stáhnout reklamní čas. Kdo že s tím přišel na veřejnost? Inu dobrák od kosti - Langer. Takže nakonec k tomu došlo. Aby to tak neřvalo, tak se koncesionářský poplatek maličko zvýšíil, ale ČT musela začít odevzdávat reklamní čas. Prý ve prospěch nových digitálních televizí, aby měly snazší start. Jak je to u nás s digitálními novými televizemi víme všichni. Nova a prima s entajily jástomem. A situaci dokonale využily. V prvním kroku zablokovaly vznik digitální konkurence. V kroku drhém okamžitě reklamní čas výrazně zdražily.Dokonce tak, že si velcí zadavatelé reklamy oficiálně stěžovali. A to jak RRTV tak i v parlamentu. Zajímavé - uživatelé reklamy si stěžují a požadují, aby reklama byla vrácena na ČT!
Takže skutečně není sebemenšívěcný důvod, proč byČT reklamní čas mít neměla.
26. 11. 2007 | 18:20

bara napsal(a):

Budeme si hrat, ze mame nezavislou a objektivni verejnopravni televizi?
Mam osobni zkusenost a jiste nejsem sama, ze zpravodajstvi ct umi informace zkreslit tak, ze s pravdou a objektivitou nemaji nic spolecneho.
Pane Hvizdalo, pokud nekdo nekomu vyhrozuje, je to spatne. Pokud musi ze zakona kazdy obcan prispivat na neco, cemu neveri, je to taky spatne.
26. 11. 2007 | 18:48

Mirka. napsal(a):

Ovšem pro občana je rozhodně výhodnější, když to občas přepísknou novináři a redaktoři ČT, než když to přepískne vláda = premier, ministři a ostaní vrcholoví politici. Jen ať média hlídají jejich nepravosti - i zde platí "škoda rány, která padne vedle" - jako u zlobivých dětiček...
26. 11. 2007 | 19:07

franci napsal(a):

Naprostá pravda pane Hvížďalo.
Mi taky ale nedá spát,jak si může dovolit Topolánek vyhodit z tiskovky jednu skupinku novinářů,zrovna tu z ČT a ještě říct to máte za Čunka!Nikde a nikdo se o toto nezajímá! Proč na protest neodešli i ostatní novináři z jiných TV.Tak mi to připadá,že vládě lezou někteří novináři do zadku.
26. 11. 2007 | 19:10

Libor napsal(a):

BOBO E

V diskusi ke článku p.Zaorálka "Šílený kankán paní Vesecké" jste reagoval na mé příspěvky a mimo jiné prohlásil cituji:"Teď jsem si vzpomněl, že jste na jednom blogu před týdnem v 11:30 chtěl 1 milion korun za to, že přestanete psát do diskuse příspěvky proti panu Čunkovi." Požádal jsem Vás o sdělení na jakém blogu se tento výrok objevil. Zároveň jsem vám sdělil, že takové tvrzení se dotýká mé cti a zeptal se vás, proč jste si předtím neprověřil IP.

Dodnes mi dlužíte odpověď. Proto vás ještě jednou žádám o vyjádření a omluvu.
26. 11. 2007 | 19:53

vlk napsal(a):

bara
hmmm. Zajímavá myšlenka. Televizní poplatek je zanedbatelný prti daním. Pokud jde o moji důvěru ve vládu a politiky vůbec vers. důvěru ve veřejnoprávní televizi je to přesně opačně,než jaká je výše daní odváděná vládě vers. televizní oplatek.Myslíte, že dle vašeho receptumám přestat platit daně?
26. 11. 2007 | 20:31

Kormorán napsal(a):

Politici tak i novináři jsou chybující. Politici jsou voleni občany, novináři jsou zaměstnanci. Je správné, když jsou novináři zvídavía odhalují špinavosti politiků. Není ale správné, jestli novináři také lžou a jsou, jako že dnes opravdu jsou neobjektivní a zlomyslní. Jak si dávají záležet na Paroubkovi a jeho bývalé i nynější manželece. Co nejvíce zostudit. A cenzura, ta je všude a článek který se nehodí politikům a ani novinářům nikdo nezveřejní. A na těch nižších patrech státní správy či samosprávy je to s cenzurou ještě horší a zde se obyčejný člověk nedovolá ani zveřejnění kritiky v novinách a ani nápravy. V mnohých městech a obcích si úředníci dělají co chtějí, a považují se nadřízenými občanům. V mnoha městech starostové jsou ještě ve funkcích senátorů či poslanců a tak si úředníci dělají co chtějí.
26. 11. 2007 | 21:13

ZdeněkJ. napsal(a):

Libor: myslím, že jste v případě "požadavku na 1 milion Kč" nepochopil smysl příspěvku p.BOBO E. Přečtěte si to ještě jednou v celém kontextu. Myslím, že p.BOBO chtěl říct, že stejným způsobem jako obvinila Urbanová Čunka může kdokoli obvinit kohokoliv, např.i Vás tím, že jste požadoval ...... Bylo to zřejmě myšleno jako příklad obvinění tohoto typu.
26. 11. 2007 | 22:19

Železnohorský napsal(a):

Pro vlk: Souhlasím s vámi, jen si myslím, že s absencí reklamy na ČT to bylo obráceně. Tlak, aby ze zákona neměla ČT reklamu, byl ze strany komerčních TV, ty nasadily veškeré páky (a jak by ne, ve hře byly miliardy), protože se pak mohly zachovat, jak se zachovaly: shrábly i to, co by šlo jinak do ČT, a navíc zdražily, protože neměly konkurenci...
26. 11. 2007 | 22:44

NevericiTomas napsal(a):

Tak snad by stalo za to pripomenout Udalosti komentare z minuleho ctvrtka (nebo stredy) Vsichni pozvani medialni "odbornici" ( Z Francie, Nemecka a byvaly vedouci zpravodajstvi CT) se shodli, ze pouzivani nahravek z ruchovych mikrofonu tak, jak to udelala CT, je neeticke a ze by se k tomu nesnizili. Francouz rekl, ze se cti pokud se dela rozhovor off record ( a neprimo nam sdelil, ze to co predvedl napr Kmenta s tajnou nahravkou Dalika by ve Francii bylo nepripustne ). Takze snad by bylo lepe zacit u sebe, pane Hvizdalo. Uroven ceske novinariny je tristni. Prakticky tu neexistuji kvalitni noviny, schopne prinest informaci s nejakou hodnotou.
27. 11. 2007 | 01:05

Dada napsal(a):

Co k tomuto článku dodat, snad jen jaký pán, takový kmán.. A naši přední politici ještě před několika lety byli jen kmány... Bude ještě trvat jednu generaci,než se nám naše politická scéna alespoň trochu zkonsoliduje do přijatelnějšího stavu než je nyní. To už tu budou vyrůstat politici nové generace pro něž by politika měla být i ctí a řemeslem. Ale stejně tak by to mělo i ve všech oborech lidské činnosti. Prostě potřebujeme generaci lidí, která bude pyšná na to, co dokázali jejich předkové v tom dobrém slova smyslu. Dnes stále není na čem stavět, snad jen na tom, že jednou bude líp... Každý by měl dělat dobře to, co dělá a umět za tím si stát. Jsme ve vleku událostí, které nedokážeme, ale ani neumíme ovlivnit. Upřímně řečeno, já už žádnou další revoluci ve jménu lidu zažít nechci, to raději budu doufat, že jednou bude líp... pro všechny. Asi to půjde pomalu, ale já si počkám.
27. 11. 2007 | 03:38

Karel napsal(a):

Jedna strana mince jsou politici a druhá novináři. A já bych z novinářů nedělal svaté, od našich politiků se až tak moc neliší a většinou jsou to pouzí propagandisté a slouhové za mrzký peníz.Mají totiž touhu dělat vysokou politiku,ale volbami nechtějí být prověřováni. A hlídací psi demokracie, u nás? Snad v pohádkách.
27. 11. 2007 | 05:15

radars napsal(a):

Nezávislost médií - NAPROSTÝ SOUHLAS. Neověřená a lživá zpráva- TVRDÝ PENĚŽITÝ TREST popřípadě jiná sankce. Schovávání se za nejmenovaný zdroj nahrává kolikrát i k různým životním tragediím. A co se týče politiky ODS komunisty potřebuje a to že ne, lže lidem. Na urovni regionální s ní spolupracují skoro z 50 %. A budou je potřebovat i na úrovni vrcholové - prezidentské volby se blíží.
27. 11. 2007 | 07:55

Mia napsal(a):

Naprosto souhlasim s Panem Hvizdalou. Politici by se meli bat a ne radktori a obcane. To co se ted deje, je do nebe volajici bordel. Ono je to tezke, kdyz v TV jsou Stbaci a Milicionari ochotni strilet do nevinnych lidi. A obcane si je povinne plati jen proto,ze maji doma elektrinu!!! Zakon jako pro blbe a nikdo se nebouri.
27. 11. 2007 | 08:01

Lila napsal(a):

ad: Karel
V podstatě s vámi souhlasím, ale i mezi novináři jsou výjimky, které svou práci berou jako příspěvek demokracii. Žurnalistické bílé vrány to u nás nemají lehké, zvláště na regionální úrovni. Napíšete fundovaný, věcný, ve všech směrech podložený článek a stanete se rázem terčem nevybíravých útoků. V tisku se začnou objevovat "reakce čtenářů", evidentně pocházející z jedné myšlenkové dílny (stranického sekretariátu), které nepolemizují a neargumentují, ale přecházejí do neuvěřitelně nechutných osobních útoků.
Z druhé strany tvrdí muziku "kolegové", novináři, kteří jsou schopni se podepsat pod cokoli; ostatně sloužit vrchnosti byli zvyklí už za bývalého režimu a mají ověřeno, že se to vyplácí. Na hlídací psy demokracie si nehrají ani náhodou. Odměnou jim často bývá nějaký ten kšeft od radnice. A tak se zrodil nový typ českého žurnalisty: hermafrodit, který je zaměstnaný jako redaktor v novinách a na částečný úvazek pracuje i pro úřad, o němž by měl nestranně referovat! Vydělá si, ve stranickém kolektivu je oblíben pro svoji přátelskou povahu a ochotu být vždy po ruce, když už ty nechutné novinářské hyeny něco vyšťourají. Neargumentují (to ani neznají), rovnou útočí. Ve své bezpáteřnosti a ziskuchtivosti jim ani nedochází, jak této zemi strašně škodí. To s jejich podporou se tu úžasně daří bratrstvům kočičí pracky a pijavicím všeho druhu... Je to děsivé, věřte tomu!
27. 11. 2007 | 08:21

Udivená napsal(a):

Vážení pánové, číst komentáře k blogům je nesporně na vyšší úrovni, než běžné diskuzní příspěvky, ale ještě jsem se nesetkala s návrhem, že by se všude mělo postupovat pravdivě,podloženě a ověřeně,avšak SLUŠNĚ, DIPLOMATICKY A S TAKTEM. To se týká novinářů, politiků, diplomatů a vůbec každého lidského vystupování na veřejnosti i doma. A to je důvod, proč by měl každý začít u sebe, vlastní rodiny, mluvit i psát po důkladném rozvážení, stát si za vlastním názorem, ale vyjadřovat ho bez urážek na adresu těch, kdo mají jiný pohled va věc. A hlavně - každý si musí uvědomovat svou odpovědnost v práci i v jednání a dosah tohoto jednání.
27. 11. 2007 | 09:16

Železnohorský napsal(a):

Lila to napsal(a) dobře, zejména ve městech, které mají místní noviny, to takhle funguje. A co pamatuju, fungovalo to tak i za totáče... A že jsou novináři hlídacími psy demokracie? Phe, prázdné klišé. Když už, tak hlídacím psem demokracie je možnost zveřejnění informace, čili svoboda projevu, a ta platí pro novináře jako pro kohokoliv jiného. Snaha politiků je tuto svobodu okleštit, nebo když to nejde, tak alespoň řídit. A toho se bojme. Ne novinářů...
27. 11. 2007 | 09:43

Bobo E napsal(a):

Pro Libor: Mou odpověď najdete u příslušného blogu. Klidně mi můžete poslat reakci na boboe@centrum.cz
27. 11. 2007 | 09:54

Claudius napsal(a):

Dovoluji si připomenout,že v tržním hospodářství je zpráva zbožím,možná trochu specifická svou nehmotností,a novináři jsou zaměstnanci,jak tu bylo řečeno.Tedy jejich pracovní síla je také zbožím.Nemohou proto zcela ignorovat zájmy svých vlastníků.Noviny se přece vydávají,aby se prodávaly jako zboží a přinesly zisk.To nutně ovlivňuje motivaci lidí v žurnalistice.Jistě,sami novináři vodu kážou a víno pijí.Nebo mají planoucí zrak,ale drobně si na někom přikrádají.Zeptal jsem se např.zmíněné rady,jestli je etické,pokud je to pravda,že redaktorka Nora Friedrichová má problémy s černými jízdami.
27. 11. 2007 | 10:11

George napsal(a):

Pane Hvíždalo a vážení čtenáři,zkuste mi prosím odpovědět na otázku,kdy se v této zemi dočkáme toho,že vláda se nebude chovat arogantně,poslonci nebudou myslet jen na svoji vlastní kapsu a kdy skončí ty nekonečné t u ne l y všech,kteří jsou jen malinko u jakékoliv moci a mají k tomu příležitost!Já jsem na př.v sedumdesátých létech tuto zemi opustil abych se zbavil komunisty ale po neprozřetelném návratu plném ideií v roce 1996 jsem až do dnešního dne stále v depresích a v očekávání něčeho co stejně nepřijde a to spokojeného a uspořádaného života a už po celou tu dobu uvažuji o jediném a to je návratu zpět do emigrace.V 66 letech to samozřejmě není to nejlepší rozhodnutí,ale na dvou židlích se dlouho sedět nedá.Při tom vidina,že by se v této zemi mělo něco změnit k lepšímu je jen velmi vzdálená a mlhavá.Nemohu si na závěr odpustit moje přesvědčení o tom,že celá jakási sametová revoluce byl jen jakýsi podvod na lidi a předání moci za cenu,že bolševik bude vládnout stejně dál i když ne politicky tak ekonomicky a to se děje.A pokud jde o novináře,Ti se ve většině případů stále ještě bojí napsat plnou pravdu což mohu z vlastních zkušeností doložit několika příklady......
27. 11. 2007 | 10:12

ll napsal(a):

Hlavně by měli redaktoři ČT přestat lhát a manipulovat diváky.
A konečně si uvědomit, že zpravodajství a publicistika není jejich nástrojem jejich politiky. Jejich povinností je informovat.
Ve své podstatě se, co se propagandy týče, současná TV neliší od té Zelenkovy. Opět manipuluje. Tehdy na pokyn KSČ, teď na pokyn pravdy a lásky.
27. 11. 2007 | 10:35

pedagog napsal(a):

Aby mohla vyrůst nová generace slušnějších politiků, muselo by se přistupovat obezřetněji a rozumněji už k výchově malých dětí.Kdo ale vychová jejich rodiče, aby tak činili.Z dětí se dnes pěstují posvátné krávy, které při dopadu tvrdosti života problémy neunesou,žádné kladné vlastnosti jim nikdo nevštěpoval,vytrvalostí, pracovitostí,sebekontrolou a jinými kladnostmi dnes nikdo neoplývá.Výmluvy se pěstují pro vše, co jen trochu zavání námahou,tělesná práce začíná být potupou.Toto vše napáchala vládnoucí garnitura po listopadu ruku v ruce s lidskou blbostí.Dá goldse to vůbec napravit nebo zbývá jen fňukat?
27. 11. 2007 | 11:08

Tomáš Franke napsal(a):

Člověka, který vyhrožuje redaktorovi likvidací, odvysílá-li "nepohodlnou" reportáž považuji za zločince a osobu s vysokou společenskou nebezpečností. Bez ohledu na to, zda je to premiér nebo vrátný.

Další důvod, proč by měla být nulová trestní imunita a odvolatelnost politiků.
27. 11. 2007 | 11:37

Lila napsal(a):

Pro II:
Vy disponujete věrohodnými a podloženými informacemi, že můžete tvrdit, že redaktoři ČT lžou a manipulují? Tak to dokažte!
Pokud vím, jakýkoliv novinář musí mít své informace věrohodně podložené, může referovat jen o tom, co se skutečně stalo, jinak se on, ale především jeho zaměstnavatel, vystavuje trestnímu stíhání (minimálně za pomluvu).
27. 11. 2007 | 12:29

muf napsal(a):

Pan Hvížďala prostě nenávidí celou ODS. To je vše:-)
27. 11. 2007 | 13:04

prokes napsal(a):

ad Terry:
Vážený,mladý pane Terry,jsem rád,že jste se alespoň zamyslel nad obsahem mého přispěvku.Očekávám,že Vaše budoucnost potvrdí toto staré přísloví.
27. 11. 2007 | 13:55

Dáda napsal(a):

Lide se ze svetskych veci boji nejvic techto dvou:
1/ ze prijdou o penize a vliv
2/ fyzickeho trestu.
Je treba aplikovat jednu z techto metod, kazdy podle svych schopnosti a moznosti.
V tomto pripade bych mediim podekoval i kdyz jak to doopravdy bylo... tezko rict. Media bohuzel dost casto ovladaji hlupaci.
27. 11. 2007 | 14:41

Železnohorský napsal(a):

Lila, nebuďte naivní, žádný novinář nemusí skládat přísahu jako lékaři, může se tedy chovat jak chce. Nemusí nic ověřovat. Stejně tak politici. Nemusejí nic dokládat. Všechno to záleží na tom, co jedni i druzí unesou a co unese společnost. Teď přece máme jednu aféru za druhou (jen předseda Čunek co spolykal mediálního času a prostoru) a děje se snad něco? Nic se neděje, všechno se dá konec konců vysvětlit, omluvit, zdůvodnit a otočit.
27. 11. 2007 | 15:00

Lila napsal(a):

ad: muf
Přesně váš způsob komunikace jsem popsala výše. Kdo si dovolí mít jiný názor, neboli kdo nejde s námi... nenávidí celou ODS.

Oni je snad musí klonovat, nebo že by se stranickou knížkou rovnou fasovali čip?
27. 11. 2007 | 20:19

Charlie napsal(a):

ad: Lila
Ten Váš první příspěvek byl opravdu dobrý. Přinejmenším přesně vystihoval současnou situaci i v místních mediích (bylo to i jedním z témat jednoho TV seriálu).
Bohužel situace na menších městech a obcích se netýká jen medií, ale daleko závažněji i mocenských skupin.
Paradoxně delegováním větších pravomocí "dolů" se ještě víc upevnila vláda bratrstev "kočičí pracky" Často se rekrutujících z bývalých prospěchářských nomenklaturních kádrů.
Ale i novináři jsou různí - např. to co předvedl tzv. redaktor Bártek bylo vrcholem. Nevím, k čemu kromě rozdmýchávání nenávisti byl jeho výkon dobrý.
A že si to nemyslím sám viz:http://zdechovsky.blog.idnes.cz/c/14966/Hrube-chyby-Ceske-televize-v-kauze-Cunek-Odvolejte-reditele.html
28. 11. 2007 | 00:58

Lila napsal(a):

ad: Charlie
Naprosto s Vámi souhlasím, bratrstva "kočičí pracky" mnohde vládnou naprosto nekontrolovanou mocí. K tomu nepotřebují nezkorumpovatelné novináře, to je to jediné, co jim sem tam ještě stojí v cestě.
Zmíněnou reportáž v ČT jsem neviděla. Vím však, že kdosi z Primy nabízel politikům z regionů "pomoc" v kampani do EP či do Senátu. A skutečně jsme pak ve zprávách Primy zaznamenali dlouhý záběr na jistého poslance PS, sedícího vepředu, ačkoli normálně sedával úplně vzadu. (Koupit se dá zřejmě úplně všechno.)
P. S.
Ten poslanec se do Evropského parlamentu zanedlouho dostal. Na Primu se od té doby nedíváme.
28. 11. 2007 | 07:17

Terry napsal(a):

pro prokes:

Máte potřebu opakovaně dokazovat, že u Vás to už platí?
29. 11. 2007 | 00:01

Marty napsal(a):

Líbí se mi závěr:
Vláda chce vládnout státu, který si nepřeje...to je OK, je to náš problém, že jsme si takovou vládu zvolili.
Jako větší problém vidím, že tatáž vláda bude předsedat EU, kterou si nepřeje snad ještě více, než svůj stát.
01. 12. 2007 | 09:47

LEVAK napsal(a):

Jak je všem známo,naše společnost se po listopadu 1989 vydala cestou pravdy a lásky.Tato cesta nemůže být jaksi z technických důvodů přímočará.Pro lidi,kteří tak dlouho žili v systému lži a nenávisti,by mohl kontakt s čistou pravdou a všeobjímající láskou znamenat obrovský šok!
Proto byla zvolena opatrnější taktika.Oba principy,k nimž tak spolehlivě směřujeme,jsou pečlivě dávkovány.A tak máme namísto pravdy zatím pro jistotu jen polopravdy a také láska je pro tuto chvíli vysoce selektivní.Aby přechod nebyl drastický,jde o lásku ke spojenci nejvěrnějšímu.
Jak vypadá pravda zrealizovaná jen na 50% procent?Má například podobu zpravodajství,které po nedávném festivalu v Turnově donekonečna opakovalo,že pět set mladých lidí podepsalo přímo na festivalu petici dožadující se umístění cizího radar na našem území.Skutečně tomu tak bylo.
Druhá část pravdy se do většiny médií už bohužel nedostala.A tak se mnozí lidé dodnes nedozvěděli,že na stejném festivalu podepsalo dva tisíce mladých lidí petici proti radaru.
01. 12. 2007 | 22:32

prokes napsal(a):

pro Terry:
........nezbývá mi než počkat až dospějete a zmoudříte-nebo zblbnete?
06. 12. 2007 | 09:55

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza C Cimburek Ludvík Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Růžička Michal · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy