O novinařině a politicích

30. 01. 2008 | 17:01
Přečteno 7219 krát
Když představoval minulý týden pan prezident Václav Klaus knihu s názvem Makroekonomická fakta české transformace, zmínil se i o knize Kam kráčíš, Česko, kterou jsem napsal s prezidentským protikandidátem Janem Švejnarem. Podle Mladé fronty Dnes na moji adresu řekl: „Pikantní na této věci je skutečnost, že byla napsána novinářem Hvížďalou, který založil na stejné myšlence knihu, kterou napsal se mnou před patnácti lety. A ta kniha se nazývá První zprava.“

Mnozí politici, a Václav Klaus není výjimkou, jsou překvapeni, že někdo, kdo psal před tím o nich, může později psát o jejich protivnících a vnímají takové jednání dokonce trochu jako zradu. Ten omyl vyplývá ze zásadního nepochopení žurnalistiky: Novinařina sice je a vždycky byla služebným povoláním, ale zodpovědný novinář neslouží nějakému politikovi či nějaké politické straně nebo nějaké koaliční vládě či v USA vládní administrativě – podle toho se taky pozná – ale výhradně svým čtenářům či posluchačům a ti mají dostat za každé situace co nejvíce informací.

Politici, kteří jsou každodenně pod obrovským tlakem, si docela logicky pohled na média a novináře zjednodušují a dělí je na ty, kteří jim momentálně slouží k prosazení jejich cílů, a ty, kteří svými výkony tyto jejich snahy komplikují. Ti moudřejší na tento omyl s odstupem času většinou přijdou a někdy se dotyčným novinářům dokonce omluví.

Moderní mediální historie zná dva takové důležité případy. První je z roku 1961, kdy New York Times vypátral, že se chystá vylodění na Kubu v Zátoce sviní a dříve než šéfredaktor článek pustil do novin, poslal ho k vyjádření prezidentu Kennedymu. Prezident šéfredaktorovi okamžitě zatelefonoval a umluvil ho, aby text v původním znění nepustil, hlavně aby vypustil vypátrané konkrétní reálie. Šéfredaktor ho poslechl a jak známo, proticastrovská akce skončila tragicky a stála mnoho životů. Asi po roce John Fitzgerald Kennedy šéfredaktorovi opět zavolal a za zásah do svobody tisku se omluvil. Prý řekl, že kdyby noviny článek zveřejnily v původní verzi, nejspíš by k akci nedošlo, lidé by nemuseli zemřít a Spojené státy neměly ostudu.

O rok později ve Spolkové republice Německo probíhalo vojenské cvičení NATO a jeho vyhodnocení bylo katastrofální. Ve zprávě stálo, že Německo je na útok Varšavské smlouvy nedostatečně připraveno a že by za první tři dny možného konfliktu zemřelo asi deset milionů Němců. Německý zpravodajský časopis Der Spiegel se k tajné zprávě dostal a výňatky zveřejnil. Vydavatel a šéfredaktor tohoto časopisu Rudolf Augstein kvůli tomu strávil 103 dny ve vyšetřovací vazbě. Soud ho ale posléze nejen propustil, ale Ústavní soud konstatoval, „že žurnalista nepředstavuje typ zrádce vlasti. Jemu pramálo záleží na tom, jestli prozradil nějaká tajemství, nebo ne a jestli tato tajemství jsou považována právem za tajemství…

Novinářům jde hlavně o kritické posuzování politiky a své názory potřebují podložit fakty. A to je ve svobodné demokratické a právní zemi vážný úkol.“ Těsně před smrtí se Konrád Adenauer Rudolfu Augsteinovi dokonce omluvil, ač kvůli němu musel odstoupit. Prý mu řekl: Udělal jste dobře, když jste analýzu zveřejnil, jsou otázky a úvahy, které mohou pokládat a artikulovat jen novináři a občané by se jimi měli zabývat. Už jen proto, že my politici si to z nejrůznějších důvodů nemůžeme dovolit.

Na rozdílném postoji k mým knihám, které nebyly dvě, jak zmínil pan prezident, ale tři, protože v roce 1985 jsem představil i Václava Havla, který byl tehdy stejně neznámý, jako je dnes Jan Švejnar a jako se v roce 1991 tolik nevědělo o Václavu Klausovi, lze docela dobře ozřejmit rozdílný přístup k žurnalistice politiků a novinářů. Zatímco pan prezident skutečnost, že po knize s ním se pustím do knihy s jeho protikandidátem, vidí pikantnost, z pohledu novináře mého typu má rozhodnutí se do takové knihy pustit železnou logiku: Vždy jsem představoval s předstihem veřejnosti osobnosti, o kterých bylo zřejmé, že mohou v budoucnu sehrát důležitou roli. Nedělal jsem tedy nic jiného než kdysi New York Times a Der Spigel, informoval jsem, a na tom není nic pikantního, to je jenom tvrdá práce.

Vysíláno na ČRo6

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

astalavista napsal(a):

"ale zodpovědný novinář neslouží nějakému politikovi či nějaké politické straně nebo nějaké koaliční vládě či v USA vládní administrativě"
ps.: tak to tedy rozhodně neplatí v ČR, takový "novináři" zde nejsou. Mfdnes, LN, HN toho zářným příkladem PR agentur od A do Z.
30. 01. 2008 | 17:34

stejskal napsal(a):

Zřejmě o tom hodně víte, pane astalavisto. Mohl byste prosím publikovat nějaké konkrétní informace. Pokud máte věrohodné důkazy, mohl by to být velmi zajímavý článek na našem serveru. Anebo nás také řídí PR agentura?

Libor Stejskal
30. 01. 2008 | 17:43

astalavista napsal(a):

"novináři" /generalizace/ v ČR přímo politiku tvoří/vytvářejí kauzy, problémy, mytologii, oslavné ódy či naopak totální ostrakizaci "nepřátel" milované strany - vlády/ a jejich ideologické sepětí s milovanou stranou je základ jejich PR "novinářské práce". Vy jste dle mne naprostá vyjímka které prozřela co je objektivní novinařina. Neznám neutrální objektivní /ideologicky nezaujatý/ deník /týdeník/ v ČR ani jeden. Ani jeden!
30. 01. 2008 | 17:43

astalavista napsal(a):

to stejskal. Jsem netušil jak aktuálně.cz je tak svázané s LN /ty mají snad svůj vlastní web/. O vás jsem tedy neuvažoval! ps: nedávno jsem tady jasně popsal lži v Mfdnes týkající se radaru a vy jste příspěvek smazal, že není přímo k tématu a dnes chcete abych znovu cosi dokazoval!? To je směšné!
30. 01. 2008 | 17:49

stejskal napsal(a):

Jak jste přišel na to, že je Aktuálně.cz svázáno s LN? ;-)

Nechci, abyste něco dokazoval. Chtěl jsem jen, zda-li byste nám neposkytl nějaké konkrétní informace o napojení na "milovanou stranu" prostřednictvím PR. Nic víc.

Jinak mne samozřejmě Vaše pochvalná slova na adresu Aktuálně.cz těší.

Libor Stejskal
30. 01. 2008 | 17:58

astalavista napsal(a):

třeba jen jak se psalo v Mfdnes, HN o rovné dani a to jak nastartuje ekonomiku o nejméně 2% nahoru /dle některých minimálně/ a to bez jediného ekonomického faktu a porovnání ekonomických čísel, jen nadávky pro nesouhlasné. Rok se s rokem sešel a všechny mezinárodní instituce /MMF, EK, Svět.banka/ odhadůjí růst v ČR pod 5% HDP bez ohledu na nějakou rovnou daň neb ty stovky článků o rovné dani a růstu HDP byly prostě jen PR práce a lži! A to bez ohledu na recesi v USA.
30. 01. 2008 | 17:59

astalavista napsal(a):

to stejskal. Já jsem o Vás nikde také nepsal, ale vy jste se toho zbytečně chytil, když jsem psal o HN a LN. Nedorozumění.
30. 01. 2008 | 18:02

Václav napsal(a):

Jestliže-li Bursík napsal, že Klaus je minulost a Švejnar budoucnost, pak Hvížďala je novinář plkal-minulost.
30. 01. 2008 | 18:05

Jos napsal(a):

Pan Hvížďala co by odstavený bolševik není vůbec věrohodný a jeho poučování jak psát nestraně je směšné a navíc zrovna on který "pravdu a lásku" postavil na nejvyšší bod svého nekritického psaní o ní!
P.S.a co ukradená Mladá fronta,to se mu povedlo.
30. 01. 2008 | 18:08

boot napsal(a):

ODS autokracie.Nové volby a audit všech členu ODS a Klause.
30. 01. 2008 | 18:16

boot napsal(a):

Díky Klausovi musel p.Kudláček skončit s vydáváním Ceského Deníku v 94 roce. Bylo tam až moc o Klausovi a tunelování.
30. 01. 2008 | 18:19

Ivan napsal(a):

Nechápu, proč neopodstatněný útok, místo přemýšlení. Vůbec by nás nemělo zajímat, kdo byl kým, pokud napíše dobrou myšlenku. Autor výše uvedeného článku, přesně popisuje situaci novinařiny u nás. Není přece rozhodující koho se to týká, rozhodující je zdali je to věcné a pravdivé. Nesmyslné zpolitizování a stranění, brání objektivnímu myšlení.
30. 01. 2008 | 18:37

Orel holohlavý napsal(a):

Rád bych připoměl jeden kreslený vtip Vladimíra Jiránka. Muž v krajině hledí do hvězdného nebe a říká: "Přece jen je něco nad námi. PR agentury..."
30. 01. 2008 | 18:51

Al Jouda napsal(a):

Je-li pravda, co napsal diskutér boot, tak je to další neodpustitelná věc Klausovi jako třeba to, že byl nomenklaturním kádrem KSČ,i když nebyl ve straně ! I to svědčí pro můj slogan : Klaus je fosilie, Švejnar naděje !
30. 01. 2008 | 20:50

Hynek napsal(a):

Pan Klaus se v TV i v Senátu opakovaně pochválil, že každý rok napsal alespoň jednu knihu. Chodím do obchodu Levné knihy, mohu to potvrdit, jsou tam. Vydání první knihy mu zaplatil turecký podnikatel pan Uzunoglu, později za Klause i Zemana v ČR nespravedlivě souzený. Tu knihu, psanou v češtině, distribuovali v diplomatických vacích na české ambasády - do Zimbabwe 20ks, do Washingtonu 200, atd. Bylo to dražší než kdyby ty balíky vrhali rovnou do stoupy - tak malý zájem o tu knihu byl mezi zahraničními Čechy a bohemisty, kteří jediní ji byli s to číst. Pokud jde o mne, já bych si rád přečetl vědeckou práci, kterou V. Klaus předložil při obhajování své profesury. Ta je prý nepřístupná.
30. 01. 2008 | 21:11

voly napsal(a):

Klaus to je neštěstí pro nás všechny.Tolik jsme mu věřily a tak nás zradil. Je jak splašený kůň s klapkamy na očích.
30. 01. 2008 | 21:19

Sámdoma napsal(a):

To voly:
Poněkud jste vybočil od tématu,sundejte si ty klapky na očích, mohl byste šlápnout do ho..
houfu vos.(Jestli jste tam náhodou nešláp!)
30. 01. 2008 | 21:44

Tom napsal(a):

To Hynek.
No, to je právě ono, tu profesorskou práci si asi nepřečteš...
Píše se o tom na aktuálně.cz (možná jsi měl právě tohle na mysli) - dejme ten link k lepšímu i pro ostatní:

První je článek, že pan Berwid-Buquoy bude patrně vyhozen z ODS, neb se otřel o pana Klause tím, že citoval starší článek z Necenzurovaných novin z roku 1996.
No a druhý link je právě blog pana Berwida-Buquoye, s tím citovaným článkem, jak těžké ba nemožné je dostat se k té práci, a když už se to podaří, tak jaká ta práce vlastně je :)

http://aktualne.centrum.cz/...
a
http://blog.aktualne.centru...
30. 01. 2008 | 21:44

Karel Vomacka napsal(a):

Souhlasim s astalavistou, ze neexistuji zadne poradne noviny. Kdysi jsem cetl idnes, ale ted je z toho bulvar a HN jsou naprostym modrym pravem, kde se obcas stane, ze vam smazou nesouhlasny komentar pod clankem. V tomto smeru je aktualne skutecne napred, i kdyz styl a uroven se mohou dale podstatne zlepsit.

Informace o Spiegelu jsou dobre, jelikoz je to naprosty skvely casopis, ktery uz dokonce postupne opousti svuj "Freundschaft" k Polsku. Jen se obavam, ze se podobnych casopisu zde nikdy nedockame. Zajimavy je Respekt, ale porad je ponekud povrchni. Tyden a spol. uz klesly na modre komiksy.

Podle hesla, ze ryba smrdi od hlavy, mam takove tuseni, ze v tom ma prsty nas nejznamejsi Rusin...
31. 01. 2008 | 01:39

Frank Kohler Mumch-nerbaum napsal(a):

protože nikoho nezajímáš.
31. 01. 2008 | 02:14

Miroslav68 napsal(a):

Pane Hvížďalo,
poslouchám Vás, čtu Vás, OK. Zajímavá diskuze zde, rád se poučím. Co je špatné? Pohled na hodiny. To spraví trocha práškového čistého práškového celaskonu, k tomu 1-2 tabletky kyseliny pantotenové, proti stresu z nevyspání. Zdravím Vás i diskutující vespolek, dobrou noc
31. 01. 2008 | 04:50

Železnohorský napsal(a):

To máte těžké, pane Hvížďalo. Někteří novináři jako by pořád vyznávali tezi, že žurnalista je především agitátor a propagandista, stále mají touhu čtenáře vychovávat, a to k obrazu svému (a zajímavé je, že to praktikují i ti mladí, kteří totalitu nezažili), takže není divu, když je politici využívají jako nástroj... U Václava Klause mě ale tenhle jeho černobílý pohled (že jste napsal knihu s ním a teď s Janem Švejnarem proti němu) dost překvapuje. Nechce se mi věřit, že by měl až tak zakořeněné ono známé Kdo nejde s námi, jde proti nám... A sloužít výhradně čtenářům? Sám víte, jak je to někdy těžké...
31. 01. 2008 | 11:35

tomas 2 napsal(a):

31. 01. 2008 | 14:15

VK-Can. napsal(a):

Vazeny pane Hvizdalo.
Verim, ze prumerny ctenar, ci televizni divak si po urcite dobe dokaze udelat predstavu, jak ktereho zurnalistu brat.
Zurnaliste se totiz, aspon co ja se domnivam, v nicem nelisi od ostatnich profesi. Kazdy z nas mame ve sve profesi urcite silne a slabe stranky.
U zurnalisty ? Duvera, ze predklada fakta tak, jak je videl a ne jak by je chtel videt, je klicova!
A ze jednou napise o jednom nametu a po druhem o opacnem ? Osobne v tom nevidim nic spatneho. Naopak !
Piste o cemkoliv, ale piste s cistym svedomim zurnalisty. To Vam da zaruku, ze budete mit vzdy ctenare, posluchace, nebo divaky! Budou s Vami souhlasit, ci nesouhlasit, ale vzdy Vas budou cist!
31. 01. 2008 | 16:06

Jarmulka napsal(a):

Pan Hvížďala se s chutí zabývá žurnalistikou, má ji rád. Jeho vlastní texty jsou ale nudné a zaujaté.
31. 01. 2008 | 16:26

Železnohorský napsal(a):

"A sloužit výhradně čtenářům? Sám víte, jak je to někdy těžké...", abych navázal sám na sebe, když už si tady smím vést monolog, dokazuje i případ pořadu Otázky Václava Moravce. Novinář sloužící čtenářům, resp. divákům, a chtějící zobrazit skutečnost, objektivně, nezkresleně a nezaujatě, by nechal křeslo volné, řekl by, že zval pana Klause, ale ten odmítl, a hovořil by s panem Švejnarem, který pozvání přijal. Možná to tak i novinář Moravec zamýšlel, nepřipadá mi, že by byl zrovna on prodejný, ale šéfové rozhodli jinak. Když nechce jeden, nebude ani druhý (a vsadím cokoliv, že kdyby odmítl pan Švejnar a chtěl pan Klaus, že by křeslo prázdné zůstalo). Takže tak, pane Hvížďalo, vy přece musíte vědět, jak to v médiích funguje. Šéfové nejsou novináři, řeknete a budete z obliga? Asi ne. Je to o to smutnější, ale to už je jiné téma, že tohle se děje ve veřejnoprávním médiu, které musíme ze zákona platit. P.S.: Nechci za prezidenta pana Švejnara, jsem pro Václava Klause, ale jsou věci, které prostě nemůžu považovat za férové a tolerovat je, i kdyby je dělal můj největší kamarád...
31. 01. 2008 | 22:34

Sámdoma napsal(a):

To Železnohorský:
Ale přece nechcete novinářům nebo žurnalistům vnucovat, ba dokonce diktovat, co, o čem, o kom a jak mají psát? Jen ať píši cokoliv, bude-li to pravdivé a objektivní. Je to jejich chleba. A že se to zrovna nelíbí Vám? Nebuďte smutný, mohu Vás ujistit, že Vaše názory se také nemusí líbit každému. Holt, tak už to na tom světě chodí.
31. 01. 2008 | 22:54

Železnohorský napsal(a):

To Sámdoma: Jenom reaguju na Hvížďalovo: "...ale zodpovědný novinář neslouží nějakému politikovi či nějaké politické straně nebo nějaké koaliční vládě..." a kvituju vaše: "...bude-li to pravdivé a objektivní...". A zmiňovaný pořad v kontextu nebude pravdivý ani objektivní. (To je stejné, jako když starosta zpronevěří peníze města, všichni to vědí a soud mu to dokáže, ale noviny vydávané radnicí napíší: Musíme škrtat v rozpočtu, nemáme finance.) Chraň bůh, že bych chtěl někomu něco vnucovat. Kdyby ten pořad takhle zprodukovala Nova nebo Prima, nenapíšu ani písmenko, ale ČT není soukromá...
31. 01. 2008 | 23:48

Sámdoma napsal(a):

To železnohorský:
V tom případě sory, souhlasím!
01. 02. 2008 | 09:10

Železnohorský napsal(a):

Ještě bych sem něco připojil: Když onehdá Paroubek při jízdě za navěstou přejel plnou čáru (rozuměj, ne on, ale jeho řidič), měla o tom MF Dnes celou tiskovou stranu a pak z toho žila ještě týden. Když teď v neděli Topolánek udělal z Prahy do Brna průměr 150 km/hod. (rozuměj, ne on, ale jeho řidič), měla o tom MF Dnes zastrčenou noticku někde kdoví kde. Nejde ovšem o to, že by novináři sloužili politikovi, ba ani za mrzký by to nedělali, jen mají své oblíbené a neoblíbené celebrity (strany atd.), jedněm mažou med a druhým to dávají i s navijákem... Mají pocit obrovské moci a tak si ho užívají. Ti novináři. Prodavačka se na ně křivě podívá a už jim rotuje v hlavě: Napíšu o ní, o krávě jedné... O mnohém někdy rozhodují obyčejné lidské slabůstky, o nějaké morálce bych nemluvil, pane Hvížďalo... (Omlouvám se, zobecňuju, abych byl stručný.)
06. 02. 2008 | 00:32

paták napsal(a):

A proto si Vás jako jednoho z mála seriózních,zkušených a konsekventních žurnalistů,vážím.Sebejistými a arogantními polovzdělanci ve všech oblastech našeho lidského konání se to tu jenom hemží.

Přeji Vám vše dobré.
06. 02. 2008 | 23:49

matěj napsal(a):

S posledním příspěvkem souhlasím a těším se na další články pane Hvíždala.A paták taky dobrý.
07. 02. 2008 | 22:57

Dobrý noviny napsal(a):

čro2, čr6, radiožurnál,
07. 03. 2008 | 14:40

odchudzanie napsal(a):

I see a lot good quality content here
<a href=http://odchudzanieskuteczne.blogspot.com>tabletki na odchudzanie</a>
02. 04. 2011 | 15:55

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy