Šedesátiletý Semafor
"Takovej první výraznější text, o kterém vím a možná byl úplně první, byl o sardinkách...: Krabička, ta je maličká, a tak rybička, se v ní mačká. Zbytečně čeká rybička, až ta krabička bude bez víčka. Lidi se na ni dívají, přitom navzájem si říkají, nekupujte tu krabičku, má podřadnou značku na víčku, a tak zbytečně čeká rybička, až ta krabička bude bez víčka.... To mně bylo asi osmnáct devatenáct let."
Tak vzpomínal Jiří Suchý před třiceti lety v naši první společné knize Povídání, jehož divadlo Semafor slaví dnes šedesátiny. On oslavil nedávno osmaosmdesátiny a jeho divadelní partnerka Jitka Molavcová oslaví příští rok již padesátou sezónu v tomto divadle.
Jiří Suchý byl původním povoláním grafik, ale od dětství byl fascinován Voskovcem a Werichem a americkými groteskami. Obdivoval ty, kteří umí lidi rozesmát, a snažil se je napodobit, třeba na rekreacích ROH vystupoval s banjem jako jeho vzor George Forby.
Exhibicionismus v něm tedy byl od mládí a jeho literární práce tomu měla jen sloužit. Řekl mi: "Já jsem se nechtěl nikdy prezentovat jako autor textu nebo písniček, ale jako komik. Abych to komictví mohl provozovat, tak jsem musel mít nějakej materiál, a ten jsem si zkrátka vyráběl podomácku."
Texty psal Jiří Suchý i na vojně, a když se vrátil, ukázal je svému kolegovi v práci Viktoru Sodomovi, který se svou ženou amatérsky vystupovali v Redutě. Jemu se texty zalíbily a řekl mu, že mu dá za každý text sto padesát korun. O něco později s nimi začal vystupovat i Jiří Suchý, hrál na basu a začal zpívat. A právě v Redutě se zrodila myšlenka založit divadlo: přišli s ní rozhlasová režisérka Helena Philippová a Vladimír Vodička, tehdejší úředník ministerstva kultury. Tak se zrodila první premiéra Divadla Na zábradlí Kdyby tisíc klarinetů a další hra Faust, Markéta, služka a já. Jenže tam se brzy ukázalo, že vynikající textař není zrovna nejlepší herec a Jiří Suchý odešel s tím, že už nikdy se nebude pokoušet hrát. Mezi tím se ale vrátil Jiří Šlitr, s kterým se seznámil krátce před jeho odjezdem do Bruselu na výstavu Expo 58, a ten přišel s nápadem založit nové hudební divadlo. Tak se zrodil Semafor, kde měl premiéru Člověk z půdy 30. října 1959, v němž už Jiří Suchý hrál střídavě vedle Františka Filipovského, Miroslava Horníčka či Miloše Kopeckého.
Jak nedávno bilancoval v televizi, napsal celkem 130 her a z toho bylo jen 16 neúspěšných a složil texty k asi 1400 písničkám. Říká: "Mám obrovský štěstí, že naše publikum ode mne nevyžaduje dramatickou stavbu. Naši diváci se chtějí zasmát a nečekají na to, jak dopadne padouch či hrdina. Děláme revue, kabaret, tingltangl, a považuji se za klauna a ne za herce." Štěstí má i ve své partnerce Jitce Molavcové, která ho dobře doplňuje: není totiž jen komička, ale i zdatná herečka a zpěvačka, nositelka ceny Thálie za herecký výkon z roku 1996.
Jestliže dnešní politologové tvrdí, že jedinou jistotu, kterou máme, je nejistota, Semafor jako jediný jistý lék v nejisté době nabízí smích.
(Psáno pro ČRo Plus)
Tak vzpomínal Jiří Suchý před třiceti lety v naši první společné knize Povídání, jehož divadlo Semafor slaví dnes šedesátiny. On oslavil nedávno osmaosmdesátiny a jeho divadelní partnerka Jitka Molavcová oslaví příští rok již padesátou sezónu v tomto divadle.
Jiří Suchý byl původním povoláním grafik, ale od dětství byl fascinován Voskovcem a Werichem a americkými groteskami. Obdivoval ty, kteří umí lidi rozesmát, a snažil se je napodobit, třeba na rekreacích ROH vystupoval s banjem jako jeho vzor George Forby.
Exhibicionismus v něm tedy byl od mládí a jeho literární práce tomu měla jen sloužit. Řekl mi: "Já jsem se nechtěl nikdy prezentovat jako autor textu nebo písniček, ale jako komik. Abych to komictví mohl provozovat, tak jsem musel mít nějakej materiál, a ten jsem si zkrátka vyráběl podomácku."
Texty psal Jiří Suchý i na vojně, a když se vrátil, ukázal je svému kolegovi v práci Viktoru Sodomovi, který se svou ženou amatérsky vystupovali v Redutě. Jemu se texty zalíbily a řekl mu, že mu dá za každý text sto padesát korun. O něco později s nimi začal vystupovat i Jiří Suchý, hrál na basu a začal zpívat. A právě v Redutě se zrodila myšlenka založit divadlo: přišli s ní rozhlasová režisérka Helena Philippová a Vladimír Vodička, tehdejší úředník ministerstva kultury. Tak se zrodila první premiéra Divadla Na zábradlí Kdyby tisíc klarinetů a další hra Faust, Markéta, služka a já. Jenže tam se brzy ukázalo, že vynikající textař není zrovna nejlepší herec a Jiří Suchý odešel s tím, že už nikdy se nebude pokoušet hrát. Mezi tím se ale vrátil Jiří Šlitr, s kterým se seznámil krátce před jeho odjezdem do Bruselu na výstavu Expo 58, a ten přišel s nápadem založit nové hudební divadlo. Tak se zrodil Semafor, kde měl premiéru Člověk z půdy 30. října 1959, v němž už Jiří Suchý hrál střídavě vedle Františka Filipovského, Miroslava Horníčka či Miloše Kopeckého.
Jak nedávno bilancoval v televizi, napsal celkem 130 her a z toho bylo jen 16 neúspěšných a složil texty k asi 1400 písničkám. Říká: "Mám obrovský štěstí, že naše publikum ode mne nevyžaduje dramatickou stavbu. Naši diváci se chtějí zasmát a nečekají na to, jak dopadne padouch či hrdina. Děláme revue, kabaret, tingltangl, a považuji se za klauna a ne za herce." Štěstí má i ve své partnerce Jitce Molavcové, která ho dobře doplňuje: není totiž jen komička, ale i zdatná herečka a zpěvačka, nositelka ceny Thálie za herecký výkon z roku 1996.
Jestliže dnešní politologové tvrdí, že jedinou jistotu, kterou máme, je nejistota, Semafor jako jediný jistý lék v nejisté době nabízí smích.
(Psáno pro ČRo Plus)