Evropě to osladíme německým cukrem a naší poťouchlostí

16. 09. 2008 | 13:49
Přečteno 9671 krát
Lidovci se dodatečně, ale přece postavili proti heslu Evropě to osladíme, s kterým chceme řídit Evropu, s tím, že heslo je nejasné. V evropském kontextu to ale pravda není: řekneme-li Wir versüssen es Ihnen, nikdo za tím nebude hledat nic špatného, jenže my si z nějakých mně nevysvětlitelných důvodů myslíme, že nikdo ve světě kromě nás nemluví česky a že na tuto poťouchlost Evropa nepřijde. Angličané, pokud jsem slyšel, si to již přeložili v tom druhém významu: To cause malicious damage.

Evropě to osladíme přece v hovorové či obecné češtině znamená jednoznačně ztrpčení či až pomstu ve smyslu: my ti ukážeme, panáčku, zač je toho loket. Jde tedy evidentně o poťouchlost, kterou musí každý zkušenější bohemista záhy odhalit, jak nám Angličané předvedli.
I zdůvodnění, že kostka cukru je český vynález, popřel v Právu reklamní odborník Michal Srb, ale tytéž a ještě důkladnější informace je možné najít i na dačických webových stránkách, což zřejmě naše politiky nenapadlo. Ředitelem cukrovaru v Kostelním Vydří u Dačic (cukrovar tedy ani nebyl přímo v Dačicích) byl totiž Švýcar Jakob Rad a podnik založili němečtí bratři Franz a Thomas Grebnerové, přičemž panství, na kterém cukrovar stál, patřilo hraběti Dalbergovi, který byl Rakušan. Výroba cukru v Kostelním Vydří se odehrávala jenom na území dnešních Čech, dřívější Bohemie, a navíc trvala pouhých devět let - protože se tam pěstování cukrové řepy nedařilo, cukrovar jako úpadkový byl zrušen. Pan Rad pak odešel do Vídně. I tohle všechno zvláště Rakušané a Němci vědí, jako to, že lidé, kteří v reklamním spotu vystupují, v Čechách nežijí a slavnými se stali až v zahraničí. Paní Jiřičná je všude označovaná za britskou architektku a i Jágra mají ve světě za Američana.

Jde tedy o trojnásobnou poťouchlost a je jen zarážející, že se od ní nedistancovali Zelení, kteří šli do politiky s tím, že podobné praktiky budou odhalovat, že nebudou prosazovat jen ekologii, ale i ekologickou politiku, jak se v posledních letech někdy říká řádné politice právě bez poťouchlostí.

Viděno zvnějšku takovýmto reklamním spotem jen podporujeme stereotyp vnímání „toho druhého v nás“, jak by řekli sociologové, podle kterého jsme vždy platili za poťouchlíky, a nikoliv za spolehlivé partnery, což je ovšem ta nejhorší možná zpráva, kterou o sobě transportujeme do Evropy, a navíc - jak odhadují odborníci – za stamiliony korun.

Vrátíme-li se ale k sociologické terminologii, lze nejspíš hovořit v tomto případě o tzv. kolektivní fascinaci, jíž může podléhat určitá část populace nebo skupina, v tomto případě naše exekutiva, která žije ve zcela uzavřeném světě a odmítá vnímat vnější souvislosti. Jestli nás tedy skutečně něco v současné době ohrožuje, není to Evropa či Evropská unie a její úředníci, ale my sami, kteří nevnímáme EU jako šanci a vymezujeme se vůči ní negativně místo kriticky.

Elias Canetti začíná svou nejslavnější knihu Masa a moc větami: „Ničeho se člověk nebojí víc, než když se ho dotkne něco neznámého. Chce vidět, co po něm sahá, chce to poznat nebo alespoň zařadit.“

My Češi a Moravané jsme žili příliš dlouho odtrženi od Evropy, a proto se jí dnes bojíme jako něčeho cizího a neznámého. Rozumný politik by měl ale pomoci občanům tento přirozený strach překonávat, a ne s ním pracovat jen ve vlastní manipulativní prospěch. Vzpomeňme si - ještě před dvaceti lety jsme o ničem jiném nesnili než o návratu do Evropy, o připojení unesené střední Evropy k Západu.

Napsáno pro ČRo6

Opravil jsem chybu, na kterou upozornil diskutující v debatě pod tímto blogem. Libor Stejskal

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Miloš napsal(a):

Máte pravdu, je to skutečně ostuda, která se může vylíhnout jenom v našem politickém "akváriu" odděleném od reálného života tlustým sklem, nejlépe neprůstřelným.
16. 09. 2008 | 14:19

jepice napsal(a):

Ostuda to ještě může být. Zatím je to dost přihlouplé ántré.
16. 09. 2008 | 14:23

Pepa napsal(a):

Abysme se z ty unie nepo... Je zcela jedno, ze ta reklama je hloupá, kdyz je hlavne zbytečná.
16. 09. 2008 | 14:37

Pocestny napsal(a):

Vida, etuda "o pití kafe" se náhle stává obdobou staroměstského orloje.
Pouze ojedinělá zkušenost obyvatele "na doslech" by vám přinesla takový reflex, který mne upozorňuje na fakt, že u těch obrázků neslyším charakteristický hrkot, cinkání, a následné kokrhání kohouta.

Tenhle "moderní národní orloj" je pouze variací na klasické téma, scénář vypovídá o mentalitě zadavatele, obsazení je projekcí vlastních smyšlenek o tom, co vidí ti, "co na nás budou hledět v naději".

Sebestředné, dvousmyslné, n povrch nudící se parta, čekající na příchod šéfa, uvnitř lidé jdoucí si pevně za svým.
Je to hodně o lidech, není to moc o té EU. Domnívám se naopak, že vtípek s kostkou jste nepochopil, oni s ní přece tak hezky hrají, s mrškou německou.

Lze z toho také vyčíst - "otestujem na Němcích, co Evropa potřebuje".
16. 09. 2008 | 14:40

Ládik napsal(a):

Nechápu, proč vůbec existuje "heslo". Na koho to má zapůsobit? Na blbce? Reklama to není. Lidé v Evropě nás vnímají jako nespolehlivé partnery a žádné "heslo" to nezmění.
16. 09. 2008 | 14:47

Antonín Hrbek napsal(a):

Ve světě již dávno nikoho nezajímáme a tak se musíme zviditelňovat za každou cenu sami. Tu dělat "zásadní opozici", tu si vymýšlet jak jsme důležití, tu nadávat na ostatní. Ve skutečnosti jsme se dopracovali jen k tomu být lejnem na okraji dálnice.
Pokud si pamatuji, tak Václav Klaus měl obavy, abychom se v EU nerozpustili jako kostka cukru v kávě. Zbytečné. Jednak se současná kostka cukru rozpouští poměrně pomalu, jednak kdybychom se skutečně rozpustili, tak by ta evropská káva tak zhořkla, že by byla nepoživatelná.
16. 09. 2008 | 14:59

MS napsal(a):

Zná někdo s jakými hesly šly jiné země do svého předsednictví?
Já ne a určitě aspoň někdo je měl. Kampaň je zaměřená hlavně na Čechy, ne? A jak je vidět, heslo bylo zvoleno dobře, protože snad není Čecha, který by o něm neslyšel. :-).

Konkrétně ve Velké Británii je tento druh humoru daleko více používán než u nás a z mého krátkého žití tam, musím konstatovat, že mají často daleko více urážející a zesměšňující hesla. V suchém humoru jsou mistři právě oni.
:-).
16. 09. 2008 | 15:00

Vico napsal(a):

Většina národa naše nastávající předsednictví v EU nijak zvláště neprožívá, stejně tak neprožívá podpis/ne podpis/ LS. Žádné manifestace na podporu LS, žádné protesty. Jestli někdo protestuje, tak snad hlava státu/ zatím se však nehodlá řetězy přivazovat k "péru", kterým by měla být LS definitivně stvrzena. Co však občané asi očekávají, je, aby nám naši představitelé neudělali ostudu. Reklamní spot, jehož smysl mi,určitě v důsledku nízkého IQ, zcela uniká, je opravdu nepodařenou ouverturou, která nevěstí nic dobrého. Kromě poťouchlého významu, o němž tu už byla řeč, má pro nás tuzemské ještě další konsekvence. Pověstná kostka cukru rozpouštějící se v hrnku čaje, jak znělo varování našeho prezidenta. Tak prý můžeme nakonec dopadnout. Optimističtěji laděný Vondra s donedávna věčně koňsky rozřehtaným Topolánkem, nám hloupým nabízejí optimističtější vizi. Jsme sice kostka cukru, ale taková, že to těm hazlíkům v Bruselu pěkně osladíme. Možná se i poblinkají, nebo dostanou diabetes mellitus. Po šesti měsících předsednictví, by se to mohlo při dobré vůli podařit.
Další alternativou by mohla být snaha o zvýšení návštěvnosti Prahy. Město France Kavky si přímo žádá takové kroky, jako podepsat LS a pak na sebe u ÚS žalovat, že jsme porušili Ústavu. Vláda nám tu hraje tragikomickou truchlohru, která je tak trochu k smíchu a trochu k pláči.
16. 09. 2008 | 15:12

Lipolt napsal(a):

především nejde o "domage" ale "damage!
Jinak souhlas - osobně mám dojem, že jde o poťoucholst ODS a jejich euroskeptických souputníků. Kdyby hráli na férovku tak by dali návrh z EU vystoupit a určitě by jim to medii zpracovaní čecháčkové odsouhlasili!
16. 09. 2008 | 15:14

islington napsal(a):

Vláda to chce Evropě osladit, Evropa by nás za to měla pořádně osolit,
čeká nás peprný komentář,
jen aby nám nezhořklo to předsednictví...
16. 09. 2008 | 15:53

Železnohorský napsal(a):

Vzpomínáte, jak bolševici vyhlašovali ke každé příležitosti nějaké heslo? A jak ta hesla psali po všech sloupích (aby se to rýmovalo s hloupých). K některým příležitostem takových zvolání vymýšleli dokonce celý seznam, třeba k prvnímu máji, svátku práce... Taky se vám po nich stejská?
16. 09. 2008 | 16:19

Boleslav D. napsal(a):

Pane Stejskale, jestli jste opravoval to "domage", tak je ta samohlaska porad jeste spatne... Zkuste to jeste doopravit...
16. 09. 2008 | 16:23

skeptický napsal(a):

Tak se to přece povedlo.EU limity ve výrobě cukru nesou ovoce,německý cukr to nakonec bude.To se nám to rozdává z cizího.

Kostkový cukr je ryze česká záležitost ,Němec by to ani nevyslovil.Vynalezli náhražku,které říkají Vurfelzucker.Ani můj počítač ty umlauty nevysloví.
To máme z toho,že si sem pustíme každýho.

S tou "Naší poťouchlostí" to ale na sebe snad nemyslíte vážně.Nebo žeby přece?Slibný začátek.Nejsme My Češi sebranka?
16. 09. 2008 | 16:30

Taoiseach napsal(a):

Z věty "Evropě to osladíme" logicky vyplývá, že MY je něco jiného než EVROPA. Naši zamindrákovaní politici se ještě nesžili se skutečností, že my jsme Evropa, a chovají představu, že Evropa začíná někde na okraji Bruselu.

Saša Vondra si libuje, že provokativní heslo vzbudilo velkou pozornost (a MS to po něm bohužel opakuje). Jenže to šlo udělat lépe. A levněji. Pozornost veřejnosti měla být zaměřena na konkrétní věci, o které se bude předsednictví snažit, a veřejnost mají kvalifikovaně informovat politici - v rámci svého platu.
16. 09. 2008 | 17:20

MS napsal(a):

Taoiseach

Vážně to říká Vondra? Tak to se opakuje po mne on :-))).

P.S. mne se heslo líbí včetně Vámi zmiňovaného významu, že My jsme něco jiného než Evropa. Jsem brickými ostrovy nasáklá a jejich věta při mlze nad kanálem - Evropa je od nás odřízlá, je dokonalá a vyjadřuje, že nejen Češi jsou něco jiného než je Evropa. Nebo myslíte, že u nich tato věta už není aktuální? Já si to nemyslím a třeba i takové Německo, Evropu "nežere" jako my, mluvil jste někdy s obyčejnými Němci? :-).
16. 09. 2008 | 17:38

Taoiseach napsal(a):

MS

Mluvil jsem s obyčejnými Němci, Italy, Slovinci, Iry, Belgičany atd., dokonce i s Čechy. Jak se to podle Vás projevuje, že my Evropu "žereme"? Ničeho takového jsem si nevšiml.

Pokud jsou všechny evropské národy něco jiného než Evropa, co je potom Evropa?

A máme - místo snahy posunout alespoň něco k lepšímu - strávit půl roku tím, že budeme zdůrazňovat, že Evropu nežereme?
16. 09. 2008 | 18:01

MS napsal(a):

Taoiseach

tak to máte úplně jiné zkušenosti než já. Většinou jsou hodně laxní k nutnosti nějakého nařízení a určitě (aspoň v mém oboru) tato nařízení nedodržují :-).

Na Vaši otázku odpovím tím, že ani náhodou neberu heslo tak vážně jako Vy a proto nemohu na Vaši otázku odpovědět. Nemyslím si, že by heslo zdůrazňovalo, že Evropu nežereme, a tím pak pro mne není v rozporu s posunutím věcí k lepšímu.

Prostě heslu ani náhodou nepřikládám takovou důležitost jako Vy, třeba se pletu, uvidíme :-).
16. 09. 2008 | 18:21

MS napsal(a):

ještě dodatek - co je potom Evropa? To je to, co se teď všichni snaží nějak definovat, ne?
A moc se jim to nedaří. Už jste slyšel někoho říci, že je Evropan?

Pokud jsem daleko od Evropy na otázku odkud jsem odpovídám, že z Evropy, ale okamžitě dostanu další a to je odkud. No min. ostatní obyčení lidé např. z Asie, nás jako Evropany moc nevnímají. Cesta to bude dlouhá a Bůh ví, jak dopadne.

P.S. doufám, že mne pochopíte, protože při povrchním přečtení moje vyjádření zní jako protichůdné. ale nemyslím to tak. :-).
16. 09. 2008 | 18:29

m&m napsal(a):

MS: Jsem Evropan.
16. 09. 2008 | 18:43

MS napsal(a):

to jste šťastlivec.
16. 09. 2008 | 18:44

Marko napsal(a):

Nevím o co vám jde.Kostka cukru do čaje,pan primář Nešpor má dozajista radost,že se neukazujeme jako kořalové za jaké nás má statistika.

Co kdyby geniální vládní hlavy vymysleli slogany typu:
"Evropu provoníme uleženými olomouckými tvarůžky a romadurem."
"Vyléčíme vás Klausem."

Další nechám na tvořivosti p.t.čtenářů.
16. 09. 2008 | 18:54

m&m napsal(a):

MS: Ano, také to tak cítím.
16. 09. 2008 | 18:55

Humanitní břídil... napsal(a):

to MS:

Jsem Evropan.
16. 09. 2008 | 18:55

teo napsal(a):

Je to hloupé a drahé; děsná kombinace.
16. 09. 2008 | 19:33

MS napsal(a):

Všichni Evropané, věřím Vám a jsem upřímně ráda, ale byla bych ráda, aby Vaše evropanství vydrželo i v tzv. mezních situacích. :-).

Hezký večer.
16. 09. 2008 | 20:19

Al Jouda napsal(a):

Nedivil bych se, kdyby tento slogan byl vymyšlen na Pražském Hradě.
16. 09. 2008 | 20:39

MA-FU napsal(a):

Al Jouda -tam je centrální Mozek
16. 09. 2008 | 21:15

Xaver35 napsal(a):

Odhaduji, že to heslo není poťouchlost, a už vůbec záměrná. Je to bohužel zoufalý nepodarek A. Vondry, který kromě posměchu a výsměchu snad žádné škody nenadělá... Na rozdíl od jiných škod plynoucích z toho,jak neodborně, neschopně a nepoučeně naše exekutiva "obcuje" někdy s Evropou. A pan výše jmenovaný by jim měl z náplně své funkce bránit - bohužel zatím tak nekoná a projevuje se, jak se projevuje.
16. 09. 2008 | 22:03

MILA napsal(a):

je to potouchle heslo, ale vynalez by podle mezinarodniho nepsaneho prava by mel byt cesky. Stalo se na ceskem uzemi. Cesi (nebo jina narodnost) kdyz neco vynaleznou jinde, tak je to vynalez te zeme kde se to stalo.
Proc by Cesko melo byt vyjimkou?????
16. 09. 2008 | 23:11

mp napsal(a):

Marně dumám, kdo mohl něco tak trapného vymyslet a natočit. Jak se ale mohl k účinkování v této "reklamě" propůjčit i seriozní vědec, požívající všeobecné úcty, to opravdu nechápu...
16. 09. 2008 | 23:12

Pepek napsal(a):

MS: záleží v jakých kruzích se pohybujete. Pokud pracujete někde na odloučené farmě, nebo jako uklízečka, pak můžete házet machra a říkat, že se evropská nařízení nedodržují. Pokud byste se ovšem dostala na úroveň managementu firem, pak zjistíte, že nařízení se dodržují. Neb za nedodržení vás obvykle čeká slušná pokuta.

A když se vrátím ke spotu. Meritem věci je, že vláda opět utratila peníze na něco hloupého a nevhodného. Vůbec není jedno, jak se prezentujeme navenek. Můžeme být ostatními zeměmi a lidmi bráni jako solidní partner, který chce něco zlepšit. A nebo jako poťouchlí hlupáci, co mají rádi moc a ostatním s ničím nepomůžou, ale raději jim to ještě pěkně osladí.

Zkuste se zamyslet jak se na tento spot bude dívat Němec, Francouz. Z jejich pohledu je spot ubohý a prázdný. Vlastně ani pořádně nechápou, co říká. Resp. nechtějí tomu uvěřit.
17. 09. 2008 | 07:56

Taoiseach napsal(a):

MS

Trochu se zpožděním: i já jsem Evropan. Zdůrazňuji to nejen tehdy, když mluvím s Američany, ale taky v opozici proti tomu starému zbabělci, který nás poučuje, že přijetím evropského občanství ztratíme to české - což není pravda. Takže v červnu do EP volit budu.

Jak praví klasik, "nejlepší je, když je člověk přímo odněkud". Když mi někdo řekne, že je Ital, taky se ho hned zeptám odkud. Když někomu řeknu, že jsem Pražák, taky se mě hned zeptá odkud. Normální člověk hladce zvládá být současně občanem čtvrti, města, země i Evropy - jen pár našich zamindrákovaných politiků s tím má problém.

Milá MS,

je hezké, že to všechno berete tak vesele. Poněkud mi ale vadí, když jsou stejně frivolní i politici a vyhazují veřejné peníze za kampaně, které v lepším případě nikdo nebere vážně. Místo toho, aby srozumitelně vysvětlili, co a jak chtějí posunout k lepšímu. Tímto způsobem nám dělají ostudu a jeden Schwarzenberg to všechno nevyžehlí...
17. 09. 2008 | 11:00

Pocestny napsal(a):

Studujme to, viděno jinak: EU, kostka je pro nás "sladká hračka" - rádi s ní žonglujeme "na stole" jako Jarda, rádi bychom chytali dotace jako Petr střely zblízka, občas neodoláme mlsat ze společného jako Terka, vědecky zkoumáme, nakolik jí můžeme napustit hnědou naší domácí politické cikorky a když je potřeba, tak jí huronsky flákneme do domácího hrnku, až okolo vystříkne.

Tohle mi naprosto sedí.
17. 09. 2008 | 12:01

morav napsal(a):

Článek vcelku dobrý, až na to pane Hvížďalo, že cukrovar v Kostelním Vydří u Dačic, byl vždy na Moravě, nikoliv v Čechách.Takže první kostka cukru vznikla na Moravě. Příště informujte své čtenáře přesně a ne takto s kaňkou diletantství. Nicméně tato republika se jmenuje Česká republika, nikoliv Čechy a pokud píšete o Čechách tak prosím pouze do roku 1948, kdy bylo zemské uspořádání republiky zrušeno.
17. 09. 2008 | 13:06

Slav napsal(a):

Oni jsou oni a My jsme my. Nám se ten slogan nelíbí jim ano. Žijeme s nimi a trpělivě čekáme až oni přijdou k rozumu. Mám průmyslovku, nejsem obyčejný slovák, jsem wasserpolák, český jazyk pro mne byl jako vyučovací hodina dost obtížný, tak proč bych se trochu nepocvičil na používání zájmen.
17. 09. 2008 | 14:04

Slávek napsal(a):

Když se stal Cyril Svoboda ministrem zahraničí, založil celý odbor, resp. sekci na propagaci češství, snad upřímně - je na rozdíl od svého bratra hloupý -, snad, aby jako ředitelku umístil dámu ze svého lidoveckého sekretariátu. Do vínku dostali spoustu peněz. Nevěděli, jak je utratit. A tak externě zadávali všelijaké miliónové objednávky na, například, turistické logo ČR. Věřil jsem, že s pádem této iniciativy se vracíme k rozumu. Ukazuje se, že ne.
17. 09. 2008 | 14:05

Jiraak napsal(a):

Pane Hvížďalo, pěkné, takové ucelené.. Jinak jsem rád, že Kostelní Vydří u Dačic je v Čechách. Stejně jako Morava.
17. 09. 2008 | 19:20

VL napsal(a):

Souhlasím. Jsem Evropan, ale taky mě namíchne, když Dačice a okolí někdo umisťuje do Čech (dřívější Bohemie).
17. 09. 2008 | 22:53

loula napsal(a):

Myslím, že kostka cukru není - alespon pro většinu lidí - typicky česká a i heslo "Evropě to osladíme" je zbytečně dvojsmyslné. Budme vlastenci a naše řeč budiž Ano ano, Ne ne.
Navrhuji, aby hlavní postavou byl Josef Švejk a helem "Zabili jste mi strejčka, tady máte přes držku".
18. 09. 2008 | 06:39

Hariet napsal(a):

Asi jsme v23inou Poťouchlíci, možná na Moravě trošičku míň než v Čechách. Takže ten slogan náš národ a zejména naše politiky, kteří jsou ultrapoťouchlíci, tento slogan zcela přesně vystihuje. To se Vám povedlo, ministře Vondro, "krása" nechtěného...
18. 09. 2008 | 09:22

Canuck napsal(a):

Silne bych pochyboval ze to prekladali Anglicane.To musel byt nejaky chytry Cesky Europodkomisar.Mozna to byl Cunek.
Ja ti to osladim-I'll show you.
Lepsi heslo by ale bylo "Nasereme Europe".Make Europe pissed off".And in style a la Topolanek,Shit la merde!
Taticek Klaus by z takovych hesel mel urcite radost.
18. 09. 2008 | 13:55

siola napsal(a):

Pan Vondra se asi nemůže smířit s tím, že nám EU spolu s našimi vládami zlikvidovaly cukrovarnický průmysl. Proto dovezeme kostky cukru a té Evropě to osladíme!!!
18. 09. 2008 | 17:31

ŠJ napsal(a):

Moc pěkně napsáno, pan Hvížďala je hlava a na rozdíl od autorů a posvětitelů kampaně odstup má.
18. 09. 2008 | 22:02

ŠJ napsal(a):

Kde a kdy se to stalo, že se nám slovo "Evropa" stalo především synonymem bruselských úředníků EU? Nebo bloguje převážně jen generace, která nepamatuje dobu, kdy jsme chtěli "zpátky do Evropy" a mysleli tím zpátky mezi vyspělé, demokratické, civilizované země západní kultury? Dnes to naše předsednictví těm stejným zemím chceme osladit? Nespletlo se nám náhodou v myslích bohatě napájených "euroskeptiky" a v našem "spravedlivém" křižáckém tažení proti "úředníkům z Bruselu", že Evropa je předevších půl miliardy lidí, kteří chtějí co nejlépe žít? jejich společným věcem veřejným budeme předsedat. Jestli jim osladíme život - ať už svou poťouchlostí, nebo nekompetentností a nepřipraveností - bude to jenm naše ostuda. Úředníků z Bruselu se to nedotkne.
Jedinou přijatelnou obhajobou "předsednického klipu" by snad bylo, kdyby byl míněn jako dudlík pro hradního pána. Když už ho naše zastupitelské orgány zvolily. Byl by to, pravda, trochu drahý dudlík, ale v kontextu toho, co nás hradní pán už stál, stojí a stát bude (v penězích, ekonomickém růstu, kvalitě demokracie, pověsti), je ten náklad naprosto zanedbatelný.
18. 09. 2008 | 22:24

jura-p napsal(a):

Kde a kdy se to stalo, že se nám slovo "Evropa" stalo především synonymem bruselských úředníků EU?
Tak nad tím přemýšlejte ŠJ, to nebude náhoda.
20. 09. 2008 | 02:39

Adaler napsal(a):

V ČR si sami ani neumíme vládnout, a mámepředsedat EU? To Evropanům tedy osladíme svou nekompetentností, zkorumpovaností, nerozhodností, rozhádaností, naschválnostmi a dalším tím humusem který v české politice máme.
20. 09. 2008 | 20:31

živnostník napsal(a):

Pan Hvížďala je bedna.Bez hecu.I spousta diskutujících.Hodnotíte tu věc ze všech stran i úhlů,pitváte ji z hlediska etického,zeměpisného,gramatického a nevím ještě jakého.Ale já se obávám,že to bude zase jen o kšeftě a penězích.Forma a obsah jsou nepodstatné,prostě zrovna "šli okolo".
20. 09. 2008 | 22:29

MikeD napsal(a):

Jak Klaus "reprezentuje" CR, "posiluje jeji prestiz" a hlavne dela ostudu, znasilnuje mandat, ktery mu v zahranicni politice neprislusi dokazuji tato sve, nasimi "svobodnymi" medii slale narodu nepredvedena intervia Klause s dryacnickym Glenn Beck, ve dnech kdy Klaus, za uplatu, zneuzivajic a nechavaje zneuzivat image uradu prezidenta CR vystoupil na propagandisticke akci naftari a tabakovymi firmami placenym Heartland Institutem. Nasi obcanum na svem webu sdelil, ze jede na "pracovni cestu do USA, kde bude prednaset"

http://www.youtube.com/watc...

http://www.youtube.com/watc...
21. 09. 2008 | 02:27

Lída napsal(a):

Heslo je to urážlivé, namyšlené a hloupé, jako celá vládní garnitura s opozicí dohromady, ale Evropa (včetně ČR) to přežije a naštěstí za chvíli zapomene. Pamatujeme si snad nějaká hesla předcházejících předsednictví? Nebo alespoň toho, za kterého jsme vstupovali do EU - a pamatuje si někdo, že to bylo předsednictví Irska? Kromě cukerné kampaně ale bude také hezké podívat se na to, jaké (a čí) logo vyhraje a kdo bude dodavatelem dárkových a upomínkových předmětů pro české předsednictví. Za vším je zkrátka nutno vidět člověka, v naší době zejména člověka "hrabajícího" (peníze). Možná další námět pro pana Hvížďalu. Za vším je n
21. 09. 2008 | 16:06

pepi napsal(a):

já si myslím,že je to zbytečné komentovat.Vyhazovat těžké peníze za takové dementní výpotky může jen takováto vláda.Každý je svého "štěstí" strůjcem.
21. 09. 2008 | 17:41

Milan napsal(a):

Brilantní analýza, chybí snad jen pohled psychologa. Jsou autoři zakomplexovaní nebo mají psychotickou poruchu osobnosti? Možná obojí.
21. 09. 2008 | 23:08

Miroslav - Liberec napsal(a):

Kostka cukru je pánové český vynález, i když cukr jako takový podle Vás ne, ale s kostkou přišli první češi
22. 09. 2008 | 20:18

Zegg napsal(a):

Miloš napsal(a):
Máte pravdu, je to skutečně ostuda, která se může vylíhnout jenom v našem politickém "akváriu" odděleném od reálného života tlustým sklem, nejlépe neprůstřelným.
16.09.2008 14:19:22

... bohužel, neprůstřelným
23. 09. 2008 | 07:41

Vladimír napsal(a):

Pane Hvížďalo - potíž je v tom, že vůči EU se NELZE kriticky vymezovat. Kdo to zkusí (např. náš pan prezident - ale příkladů a zejména zahraničních je dlouhá řada) je nejprve zesměšňován, později nálepkován a pokud to jde, "odejit" z veřejné scény. Politická integrace je (v přímém rozporu s principy zastupitelské demokracie) ZADÁNÍ o kterém nelze diskutovat. Kdo se mu postaví, bude smeten. A takovýchto příkladů "demokratického deficitu" (ať už jde o rozpočtová pravidla platící pouze pro některé, nebo třeba o protekcionistickou dotační politiku v zemědělství) se najde nepřeberná řada! Co nám tedy zbývá, než negativní vymezení a výsměch? Sklonit hlavy a táhnout bruselský pluh, který řídí kdosi v pozadí, komu veškerá byrokracie je pouze chabou legitimizační stafáží pro geopolitickou parcelaci oblastí zájmu?
23. 09. 2008 | 11:54

petrH napsal(a):

Jsem docela fanda tohoto spotu. Ano jsme Cesi a proto se nebudeme chovat jako nekdo jiny. Mam spis pocit, ze tu je urcita zatrpklost z naseho naroda a ze je tu skupina lidi, ktera by snad chtela abychom sve chovani asimilovali velkym vzorum. Nejsme Nemci ani Anglicane jsem Cesi chovejme se tak.

Ten spot je dobry....
23. 09. 2008 | 13:15

Skogen napsal(a):

petrH - z toho si vyvozuji, že češství spatřujete v negativismu, kverulantství, fanfarónství.. Že malá Čech stane se velká, když se tomu hloupému Němec (Brit, Francouz, Rakušan..) vychčije na hlavu. To je ale stejně trapné jako ono heslo, mimochodem vycházející ze stejných předpokladů. Prozraďte mi, proč jsme do té politické Evropy lezli? Jo tak, abychom si urvali kus žvance z tržiště. Tak to je trapné do třetice.

Já pevně doufám, že většina Čechů takto uboze neuvažuje, ostatně výsledky anket i zde na aktuálně moje doufání mění v přesvědčení. To jen v roli mluvčích je skupinka, které jsou výše uvedené praktiky všeobecně vlastní.
24. 09. 2008 | 02:07

gogo napsal(a):

My v Čechách jsme fakt blbci a blbci zůstanem. Místo toho,abychom byli rádi, že jsme v EU a NATO. Tak už se nám to nelíbí. Když jsme byli pod SSSR nikam jsme nemohli a rusáci jednali za nás, tak jsme brečeli jak je to na hovno. A já říkám v Česku demokracii a svobodu? Nasrat !!! je to sice dost sprosté,ale pravda. Pořádný bič a totalitu, abychom se zase vzapamatovali, protože si tu svobodu nezasloužíme. Jinak pan Hvížďala má pěkné komentáře, se kterými musím souhlasit.
24. 09. 2008 | 06:45

nelej napsal(a):

Nedej Bože, aby se za našeho předsdnictví stalo něco podobného, jako v Gruzii a Jižní Osetii. S takovými blbci, kteří nám dnes vládnou by jsme rozpoutali třetí světovou válku doslova v rekordním čase.
25. 09. 2008 | 15:46

Vladimír napsal(a):

to gogo:
Nedivte se, že se nám Čechům nelíbí ten, kdo nám právě tu ruku za zády kroutí. Byť pod pláštíkem "politické korektnosti" a rétorických cvičení o svobodě a demokracii. Západ je bezpochyby bohatší, technologicky a kulturně vyspělejší, než to, co tady bylo dříve. Morálně a lidsky je to bída dosti podobná. My jsme proti bolševikům stáli právě především z důvodů morálních a humanistických. Nazvěte si to klidně idealismem, nebo hloupostí. Raději zůstanu až do smrti hlupákem a idealistou, než abych klesl na úroveň dnešního hmotařského morálního relativismu - tolik podobného komunistickému vědeckému materialismu! Je to můj život a já rozhoduji o jeho hodnotách a pravidlech her, na které přistupuji. Páky moci, manipulační hry tisku a PR agentur jsou dnes stejně odpudivé, jako kdykoli jindy. A já NEMOHU pro své svědomí být loayální k evropskému systému, který dopustil bombardování civilního Bělehradu a odtržení Kosova od Srbska - to se na mě nezlobte. Tím bych tento barbarský, tedy NEEVROPSKÝ čin spolupodepsal a stal se zaň spoluodpovědným! To jako Evropan nemohu! Evropu nelze integrovat, pokud přitom glajchšaltujeme její historicky danou strukturu! Žádný "měkký" (politicko - hospodářský) Drang Nach Osten nehodlám skoro 70 let po válce podporovat! My - Češi jsme "smějící se bestie". Tak nás označkoval Heydrich - takže nám nezbylo, než se jimi stát. Evropa může být ráda, pokud se náš smích odehrává pouze na úrovni reklamních spotů.
26. 09. 2008 | 10:57

Karas napsal(a):

Reklama, asi drahá,je velice pitomoučká a západ jí neporozumí. Já jsem taky v první chvíli myslel, že to Evropě osladíme za ty zavřené cukrovary a snížené kvóty na orné plochy cukrovky, ale potom jsem pochopil, že nejvíce cukru stejně slížou naši europoslanci. Ale kde berou ten med, co nám pořád mažou kolem úst?
29. 09. 2008 | 18:40

Pepa Pepan napsal(a):

Jsem vděčný tvůrcům spotu, že na mě mysleli, protože bez něho bych nevěděl nejen to, že jsme v nějaké Evropské unii, natož pak, že jí někdy vůbec někdy budeme dokonce i předsedat, na což se strašně těším, že budu taky předsedat, bude to sranda, těšte se taky!
29. 09. 2008 | 23:46

MY napsal(a):

My Slezané ne? Ale ovšem, taky!
30. 09. 2008 | 08:15

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy