Slovenské veřejné mínění v ohrožení

19. 09. 2008 | 12:00
Přečteno 3903 krát
Blížící se přijetí eura na Slovensku v našich médiích zcela zastínilo události, které se tam odehrávají v médiích. V televizní stanici TA3 (sledovanost 1,5 až 3,0 procenta), kterou od začátku roku bedlivě monitoruje server medialne.sk, došlo k zásadním změnám, o kterých se u nás skoro vůbec nepíše, ač to, co se tam děje, je velice nebezpečné.

Měli bychom nejen pomoci kolegům ze Slovenska, ale celou kauzu bychom měli bedlivě sledovat, monitorovat a zpřísnit pravidla, aby se tato praxe nemohla zabydlet i u nás: udělat z ní evropský problém, protože situaci v Berlusconiho Itálii je podobně nebezpečná.

Jde o to, že s příchodem nového ředitele pana Lubomíra Belfiho a šéfky obchodního oddělení paní Márie Klimekové (oba dříve pracovali pro majitele Markízy) do televize TA3, kterou vlastní Ivan Kmotrík, došlo k systematickému propojení reklamy, tedy inzerce se zpravodajstvím, což je samozřejmě v přímém rozporu se zákonem, který přikazuje striktně oddělení reklamy od obsahu zpravodajství. Smutné je, že k takovému kroku dochází u zpravodajského kanálu, který má naopak dbát na vysokou úroveň zpráv a analýz, bazírovat na absolutní nezávislosti.

Server medialne.sk zveřejnil seznamy firem, jsou jich stovky, které v televizi TA3 kolují (ty, co byly zveřejněny, jsou z března), a na nich jsou jak názvy podniků, které se mají propagovat, tak názvy firem, které se na obrazovce nikdy objevit nesmí, protože televizi nejsou nakloněny, což znamená, že dost neinzerují.

Pozná to ale i laický divák, když je ve zpravodajství jako host někdo, kdo je na „bílém“ seznamu, je za jeho jménem vždy název firmy, když je ve zpravodajství někdo z „černého“ seznamu, jako byl například Ján Tóth z firmy ING, byl představen jen jako předseda Klubu ekonomických analytiků, ač na obrazovce zastupoval svou firmu.

Nedávno zase přišel z ředitelství TA3 příkaz stáhnout z webu zprávu o restrukturalizaci závodů firmy Seat v Evropě. Vedení si nepřálo, aby se v souvislosti s firmou Volkswagen, do jehož koncernu značka Seat patří, hovořilo o propouštění a přesouvání výroby do bývalé Jugoslávie, do Bosny. Doslova prý bylo redaktorům řečeno, že o Volkswagenu se musí informovat jen pozitivně. Nebo 28. července byli ve vysílání dva mluvčí: U jednoho bylo napsáno mluvčí obchodního řetězce (bez firmy Tesco) u druhé mluvčí Slovnaftu a nad hlavou i za jménem stálo viditelné logo.

V září zase odvysílala TA3 ve zpravodajském bloku dva živé vstupy z aquaparku Tatralandia v Liptovském Mikuláši, kam dokonce vyslala svoji reportérku a přenosový satelitní vůz. V šotu byl několikrát vždy opakován název parku a nakonec byl ještě odvysílán rozhovor se „spokojeným návštěvníkem“, údajně jedním z desetitisíců.

Ten, kdo příkazy nedodržuje, musí z televize odejít. Jako první odešli Igor Rabatin a Vladimír Mišauer, vedoucí domácího oddělení a zástupce šéfredaktora, kteří seznamy ignorovali. Kolega Mišauer navíc upozornil na selhání slovenské policie v souvislosti se Schengenem a na nejasnosti okolo kauzy zbité Maďarky Hedvigy Malinové. Jiní měli zase problémy kvůli tomu, že odvysílali rasistické výroky proti Maďarům poslance Jána Sloty ze SNS. V zápise z redakční porady ze dne 18.února 2008 najdeme třeba tuto větu: „S. Miháliková si myslí, že reportáž sa nedá robiť spôsobom: O výrokoch J. Slotu, o ktorých sme vás neinformovali, sa dnes bude zaoberať aj koaličná rada”.

Ve skutečnosti to zřejmě znamená, že stát (a politici) se tuto praxi (porušování zákona) rozhodl netrestat výměnou za to, že televize ho (a vládu) nebudou kritizovat a TA3 na tuto hru přistoupila.

Jen tak si je možné vysvětlit, že po šéfech podle aktualne.sk redakci opustila celá řada dalších redaktorů a reportérů, kteří byli buď vyhozeni či odešli sami: Jsou to pánové a dámy Chmel, Rudolf, Koník, Pavluvová, Raková, Skyvová, Skladan a Miháliková.

Takové množství výpovědí už je na pováženou a protestovat by proti tomu měl i náš Syndikát novinářů a vyhozené podpořit, zvlášť pro to, že veřejnoprávní média na Slovensku již Ficova vláda zpacifikovala dávno.

Donedávna se zdálo, že premiér Fico napodobuje na Slovensku ruskou, tedy Putinovu cestu: televize, které mají největší vliv na tvorbu veřejného mínění, chce mít plně pod kontrolou a opozici nechává k dispozici pouze tištěná média a webové stránky. To se však změnilo dne 26. srpna 2008, kdy podle deníku SME premiér Robert Fico tvrdě zaútočil i na noviny. Doslova řekl: U nás jsou to hlavně noviny, které dělají opoziční politiku. Nejenže píší proti vládě, oni jsou protivládní svou podstatou. Už proto, že mají takové vlastníky. Provádějí špinavou opoziční práci místo opozice, která se může povalovat na dovolených.“

Na tiskové konferenci se pan Fico pustil do všech hlavních deníků, tedy do SME (náklad 53 000), Pravdy (56 000) a Plus 1 deň (67 000 prodaných exemplářů). Dále řekl: „Tyto deníky jsou opoziční a hrají opoziční hru, plní úlohu opozice. Když tuto roli chtějí hrát, ať si založí politické strany, pánové ze SME, Pravdy a Plus 1 deň a ať se v roce 2010 postaví na startovací čáru a nevykřikují na nás z kouta.“

Premiér Fico vyhrožoval novinářům i tím, že jim sice nekonkrétně, ale jasně připomínal jejich nemorální minulost a v souvislosti s anglickým majitelem deníku Pravda zase připomněl, že majitelé poslali pozdravný telegram Hitlerovi při anexi Československa. Tato připomínka je zvlášť pikantní, a to hned ze dvou důvodů: Nejprve se přeci separovali Slováci a založili si fašistický Slovenský štát, postavili se tedy na stranu Hitlera, anexe se týkala jenom Čech a Moravy, z nichž se stal protektorát, a za druhé postoj Velké Británie i Spojených států po Mnichově je přece obecně známý: oba státy po podpisu Mnichovské dohody se alespoň nějakou dobu domnívaly, že byl zachráněn mír v Evropě. Jde tedy o evidentní účelovou manipulaci s fakty.

Jenže nemají-li díky postupným útokům na média na Slovensku všichni rovný přístup do všech médií a nemohou-li média kontrolovat mocné, což je jejich jeden ze tří hlavních úkolů (kromě informování a zábavy), nemůže nikdy vzniknout svobodné a kvalifikované veřejné mínění a pak lze stěží mluvit o demokracii, ale spíše o autokracii.

Stavem veřejnoprávních médií na Slovensku se zabývala i mezinárodní konference v Bratislavě, která se konala ve dnech 23. a 24. dubna 2008. Konference konstatovala, že tradičním problémem je právě vztah k politikům a aktuální vládní reprezentaci, což se projevuje zejména v obsazování rad veřejnoprávních médií. Na Slovensku je ještě více než v České republice pod velkým vlivem politických stran, které si rozdělují místa v radách podobným způsobem, jako tak činí na ministerstvech nebo ve státní správě, tedy podle politického klíče. S novou vládní garniturou se mění radní, ale i management, vedoucí redakcí i jednotliví novináři ve veřejnoprávních médiích.

Bývalá předsedkyně Slovenského syndikátu novinářů Stanislava Benická tuto praxi ostře kritizovala a jako inspirující model nabídla situaci v nově samostatné Černé Hoře, kde pobývala na stáži. Tam mediální rady nejsou obsazovány podle politického klíče. V zákoně o veřejnoprávních médiích jsou stanoveny okruhy organizací (jako třeba v Německu) ve společnosti a každý tento okruh má právo na jednoho radního. Takovým jedním okruhem jsou například univerzity, profesní, odborové organizace nebo dokonce i organizace novinářů. Tedy reprezentanti občanské společnosti.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

MerryMan napsal(a):

Pane Hvížďalo,

Odstavec začínající "Premiér Fico vyhrožoval novinářům..." je nesrozumitelný. Prosím doplňte na místo označené (...) datum poslání pozdravného telegramu nebo celý odstavec přepište do srozumitelné formy, ze které bude jasné, kdy byl telegram odeslán. Mnichovská dohoda byla uzavřena v září 1938 a samastatný Slovenský štát vznikl v březnu 1939. Ve Vašem pojetí tyto události splývají. Nebo je to úmysl?
Citát z odstavce:
"...a v souvislosti s anglickým majitelem deníku Pravda zase připomněl, že majitelé poslali (...) pozdravný telegram Hitlerovi při anexi Československa."
19. 09. 2008 | 14:17

Karel napsal(a):

A novináři jsou nějaký vyjimečný druh živočichů, kteří potřebují ochranu? Vždyť je to přeci jinak, většinou jsou to zkorumpovaní lidé, kteří na objednávku napíší doslova cokoliv.
19. 09. 2008 | 15:12

fabianogolgo napsal(a):

A co Z1?
19. 09. 2008 | 15:48

m&m napsal(a):

Musím se smát. Copak je to u nás jinak? Protestoval jste někdy proti způsobu, jakým referují česká média o odporu lidí proti americké základně v ČR? Komerční zájem cizích vojenských firem a obranný zájem cizího státu je pro ČT vším.

Ke každému příkladu ze Slovenska mohu během hodiny najít dvacet příkladů v našich TV...

Ve veřejnoprávních i komerčních stanicích...
19. 09. 2008 | 16:08

m&m napsal(a):

Mimochodem, časované a přesně cílené kampaně Vám nevadí? Neprotestujeme? Ale možná se na naši obranu ozve nějaký Slovák :-)

Věříte: (?)
http://mfdnes.blog.idnes.cz...
19. 09. 2008 | 16:14

Zuzka napsal(a):

Pane Hvížďalo, opět jste mne zklamal. Proč raději nenapíšete o objektivitě českých médií? Vždyť u nás je to totéž jenže v opačném gardu. Budu parafrázovat p.Fica: U nás jsou to hlavně noviny, které dělají "vládní politiku". Nejenže píší pro vládu, ony jsou provládní už svou podstatou. Provádějí špinavou vládní práci místo vlády, která si pak může dovolit informovat jen o čem chce a jak chce. Bohužel nám chybí "hrdina", který by stav u nás popsal. No ale snad se nás zastane nějaký SLovák :)
19. 09. 2008 | 16:42

Zuzka napsal(a):

To m-m : omlouvám se, neopisovala jsem, jen jsem odešla od rozepsaného a mezitím jste mne předběhl stejnou myšlenkou. Pěkný den.
19. 09. 2008 | 16:45

m&m napsal(a):

Zuzka: jasně, dobře to znám :-) Mimochodem, vždy Vás tady moc rád vidím. :-)
19. 09. 2008 | 16:48

Zuzka napsal(a):

To m-m: díky :))))
19. 09. 2008 | 16:53

RUMCAJS napsal(a):

Copak ten Slovenskej Fico je mi někde. Ale ten náš Českej kulatej oranžovej Fico , ten mi pálí mnohem víc.
A můžete na to vzít jed,že se bude chovat stejně, až se prokouše ke korytu.
19. 09. 2008 | 17:26

Hurá napsal(a):

Na Aktuálně cz, blogy, je cenzura také. Zametejme nejdříve před vlastnímy prahy a potom se starejme třeba i o Slovensko.
19. 09. 2008 | 20:58

franci napsal(a):

Přesně tak u nás je cenzůra taky.Stačí na idnes něco ostřejšího napsat na ODS a hned se objeví "redakce si to nepřeje."Ale když napíšete že Paroubek je prase tak si to redakce "přeje."Tak že pane Hvížďalo všímejte si víc situace u nás a pak suďte druhých.U nás jsou média z 90% také provládní.
19. 09. 2008 | 22:39

Lex napsal(a):

Pane Hvížďalo, Vaše starosti (a Vaše peníze) na naše hlavy! A že jste přišel zrovna teď, když Ficův Smer-SD má 46% podporu voličů v SR? Že jste mlčel za Dzurindy, kdy se dělo to samé,snad v ještě tvrdší podobě, ale v obráceném gardu? A že jste si nevzal na mušku česky píšící a mluvící media - na čele s veřejnoprávní ČT -(mezi jejichž autory také patříte) a jejich servilitu k vládní politice. Autocenzura, zainteresovanost nebo jen obyčejný rektální alpinismus?
19. 09. 2008 | 23:56

Lila napsal(a):

Vážený pane Hvížďalo,

ve svém blogu uvádíte, že ve slovenských médiích dochází k propojení inzerce se zpravodajstvím. "Je to v přímém rozporu se zákonem, který přikazuje striktně oddělení reklamy od obsahu zpravodajství."

Zajímalo by mě, jestli také v Česku existuje zákon, který tyto záležitosti řeší, případně zda se vztahuje na tištěná média.

Domníváte se, že je přípustné, aby člověk, který je v tiráži novin uveden jako pracovník inzerce a marketingu zároveň pracoval na pozici redaktora zpravodajství?
20. 09. 2008 | 06:29

Zacheus napsal(a):

Panae Hvížďalo, není to nic nového, kdy se prostě někomu nehodí, aby se o některých skutečnostech psalo, a to nejenom na Slovensku.


Dovolím si uvést tři zajímavé příklady, které jsou Vám i čtenářům jistě známy - tak jenom pro připomenutí:

l) V době masových vražd, gulagů, fyzické likvidace Rusů a Ukrajinců ve 20. a 30. letech minulého staletí ze strany Stalina a jeho spolupracovníků ,tehdejší sdělovací prostředky o těchto do nebe volajích zvěrstvech většinou mlčely. Lze se jen domnívat, na čí skrytý pokyn a v jakém zájmu.

2) Při hodnocení politické činnosti T.Masaryka se v běžném tisku nedočteme například o tom, jakým způsobem získával peníze za I. světové války, za co a od koho, a zejména proč neprovedl žádné vyúčtování po válce a zda je skutečně používal pro vlastní potřebu. Přitom mělo jít opravdu o nemalé částky.
3) Kdo z novinářů, včetně Vás, pane Hvížďalo, má odvahu psát o nebezpečí islamizace Evropy? Kdo a které periodikum i u nás zveřejňuje materiály na toto téma, včetně možných tragických scénářů v budoucnu ( viz Kosovo, viz předměstí Paříže už nyní?) Téměř nikdo. Kdo referuje o náboženském útlaku nemuslimů v Turecku? Kdo kritizuje fakt, že na území evropských existují muslimské enklávy,kam se bojí jednotlivě vstoupit i policisté a kde nejsou respektovány normy těchto zemí (zejména ve vztahu k ženám?)

Takových příkladů by se jistě dalo najít více.
20. 09. 2008 | 11:12

Zacheus napsal(a):

...upřesňuji...na území evropských zemí...
20. 09. 2008 | 11:14

čtenář napsal(a):

Ano RUM s Cajsem zase přebral. Ten mozek musel někdy dříve vypadnout z lebky a než byl vrácen na místo, tak se po něm projel modrý válec, táhnoucí pruhovanu kazetovou bombu.
A Hvížďala? - Dovolím si parafrázovat Ludvíka Vaculíka , jehož výrok v době rudého bolševika byl směrován do exilu, a který je použitelný i dnes, a směrem domů.
"Je tristní sledovat některé, jaký dělají svému kusu konec."
Je možné, pane Hvížďalo , že už tehdy to mířil i k vám.
Už jste na tom stejně jako Havel: Budete se zabývat stavem společnosti jinde , abyste nemusel popravdě popsat poměry v naší zemi.
21. 09. 2008 | 13:03

Lex napsal(a):

čtenář
Bravo! Leč Hvížďala je z teflonu. Možná, že už objevil i lepší materiál, který na sebe navlík. Tak jako velým ideálům nesmrdí peníze (Pecunia non olet) od exponenta StB, tak v druhém řádu je lepší kvočet za hranice, než štěkat na vlastním dvorku.
23. 09. 2008 | 22:05

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy