O Alžbětě Durynské

19. 11. 2009 | 08:00
Přečteno 7944 krát
Ty ženy byly tři. Klára, Alžběta a Anežka. Se dvěma z nich jsem se už potkala. Na tu třetí, poslední, netrpělivě čekám. Jsou to moje přítelkyně a rádkyně. Dvě z těch tří mne provází už dlouho. Dovolte mi, abych je vám představila.




Nejdřív pár dat:
Sv. Klára: 16. 7. 1194 – 11. 8. 1253 (zemřela v 59ti letech)
Sv. Alžběta: 7. 7. 1207 – 17. 11. 1231 (zemřela ve 24 letech)
Sv. Anežka 1211 – 2. 3. 1282 (zemřela v 71 letech)

Na Starém Brně u břehu řeky stojí klášter řádu Alžbětinek. Špitál, eldéenka, hospic, dříve taky odkladiště starých jeptišek, přečkávajících padesátá léta jak to jen šlo. Na konci těch bezútěšných padesátých let se k nim dostavila mladá žena, která měla pro státní památkovou péči sepsat veškerý klášterní majetek. Co takový akt znamenal, bylo zřejmé. Šlo v podstatě o znárodnění klášterního movitého majetku, který, jsa jednou zaevidován státem, přestal být v disposiční moci svých právoplatných majitelů. Ta mladá historička umění provedla svou práci dobře. Prošla celý klášter od kaple až po půdu, shromáždila nejlepší výtvarné kusy – a s příslušným poučením je nastrkala sestrám do klauzur, které jsou přece uzavřené, nikdo tam nesmí a jen Bůh ví, co v nich vlastně je. S pečlivostí sobě vlastní pak sepsala všechny ty devatenáctistoleťové barvotisky a hrdě odkráčela na svůj ouřad převzít pochvalu, jak zdatně si vedla.

Tak začalo přátelství mojí mámy s Alžbětinkami, přátelství, které prozařovalo i moje rané dětství.

Vzpomínám si na sluncem zalitou klášterní zahradu, vzpomínám si na fortnu, u které jsme se hlásily, když jsme šly na návštěvu, snad bych ze zasuté paměti vydobyla i několik jmen těch laskavých starých žen v hábitech, které mne vždy vítaly s něžným úsměvem, hladily mne po tváři hebkýma rukama a darovaly mi tu jedinou panenku, se kterou jsem si kdy skutečně hrála.

Pochopitelně jsem ji pojmenovala Alžběta a milovala jsem ji vzdor tomu, že jsem se k ní zachovala hanebně. Ale řekněte sami: kdo má ve čtyřech letech vědět, že panenkám po ostříhání vlasy nedorůstají? Plešatý problém vyřešila dokonalá maminka, která sehnala paruku a nechala ji na hlavičku nalepit. Protože blonďatých paruk byl ale nedostatek, vyfasovala Alžbětka dlouhé černé kudrnaté vlásky, které má ostatně doposud.

Ten porod fakt nebyl nic moc a když mi poprvé přinesli ukázat moje dítě, v polovědomí jsem se divila, proč mi strkají pod nos panenku Alžbětku. Že to je moje dcera, která vypadá úplně, ale naprosto úplně stejně jako moje dětská hračka, mi došlo až po chvíli, kdy panenka zavrněla. V tu chvíli mi došlo, že mi nepodávají kus plastu, ale že to je kus mého těla, který se právě ode mne oddělil, aby byl se mnou.

Nu – a tím by mohlo moje setkání s Alžbětou skončit, ne?? Inu, skončilo by, kdyby… nu… kdyby se moje jediné dítě nenarodilo 19. listopadu, na den svaté Alžběty. Přišlo mi proto logické a jedině možné, že při svém křtu jsem ke svému původnímu jménu Klára přidala jméno Alžběta a že jsem se na počest své dcery i naší společné patronky Alžběty nechala pokřtít v den, kdy jedna slaví své narozeniny a svátek, a té druhé je ten den zasvěcený.
Až následně jsem si uvědomila, že teď už mám ve svém jméně dvě ze tří, jak říkám, „Františkových ženských“.

Svatá Klára byla souputnice sv. Františka z Assisi a po vzoru řehole tzv. Menších bratří sv. Františka založila ženskou řeholi Klarisek. Je to řád nadaný naprostou osobní (apoštolskou) chudobou. Podle původních instrukcí Klarisky chodily bosy, nejedí maso a patří k řádům, které jsou nejblíže mystické křesťanské kontemplaci. (V té je později předčily snad jen bosé karmelitánky sv. Terezie od Srdce Ježíšova). Svatá Klára prý měla schopnost povznést se nad čas a prostor tak, že ze svého lůžka nemocné byla schopna se účastnit mše, sloužené sv. Františkem někde úplně jinde. S duchovní brutalitou vlastní dvacátému století pak byla na základě této své schopnosti prohlášena moderní patronkou televize.

Svatá Alžběta, Klářina o třináct let mladší vrstevnice a obdivovatelka, byla ovšem v začátku svého života velmi nesvatá. Byla to prý divoká dívka známá svou vášní pro rychlé koně a vášnivou lásku ke svému manželovi, durynskému landkraběti Ludvíkovi.

Alžběta sama byla dcerou uherského krále Ondřeje II, ale od dětských let vyrůstala na dvoře svého budoucího chotě na Wartburgu. Asi si byla vědoma své vášnivé, možná unáhlené povahy a aby ji potlačila, zavedla sama sobě „malé sliby Bohu“. Kvůli Němu se zastavila uprostřed hry a zábavy, kvůli Němu se ukáznila a odepřela si ta tak zvaně malá potěšení, která jí jako princezně náležela. Od mládí proslula také svou laskavostí k chudým a nemocným, svou dobročinností, která však nebyla provázena povýšeností. Na rozdíl od jiných světic byla vzornou matkou, milující manželkou a rozvážnou panovnicí, která v době nepřítomnosti svého manžela spravovala zemi. Když zemřel její manžel, řekla: „Je mrtev. Jako kdyby pro mě dnes zemřel celý svět“. Sama ovšem zemřela jsem několik málo let po něm. Jako řeholnice Třetího řádu sv. Františka zemřela při péči o chudé a nemocné, když jí samotné bylo pouhých 24 let.

Třetí z těch světlých žen temného středověku byla Anežka, mimochodem Alžbětina sestřenice. Dcera Přemysla Otakara I. a sestra Václava I. Princezna, která se však odmítla stát královnou. Její péče o království jejího otce a bratra, byla příkladná. Nevybudovala království moci, založila však svými špitály soustavu sociální péče, která přetrvala až do husitských válek. O svaté Alžbětě věděla, se svatou Klárou si dopisovala. Po jejím vzoru založila na Františku klášter a uvedla do něj zbrusu nový řád: chudé a chudým sloužící Klarisky.

Nad hrobem svaté Alžběty v Marburgu vyrostla obrovská gotická katedrála, jedno z nejvýznamnějších poutních míst v Německu.
Svatá Klára našla svůj poslední pozemský příbytek v bazilice v Assisi, která jí je zasvěcená. Při prozkoumávání jejích ostatků roku 1849 bylo zjištěno, že její tělo je neporušeno. To je vždy v římskokatolické církvi považováno za důkaz mimořádné svatosti.

Poslední z trojice svatých žen, ta, která je našim srdcím nejbližší, nemá dosud svůj hrob. Ve Španělsku se prý našla její čelist. Nepodařilo se mi zatím dohledat, kde je a zda bylo genetickou analýzou (vždyť ostatků Přemyslovců máme spoustu a velká část z nich je geneticky zpracována) prokázáno, že to je skutečně část těla, které nese s Přemyslovci shodné genetické znaky.

Nyní máme naději, že se Anežčiny ostatky po mnoha staletích skutečně najdou. Kéž by tomu tak bylo. Došlo by totiž v českých dějinách k ojedinělé situaci: našel by se důvod, proč v Praze, na nejvýznačnějším místě, které by bylo možno v našem hlavním městě ještě najít nezastavěné, vystavět chrám. Chrám, kterému by se ctí mohla ustoupit i Kaplického knihovna. Chrám, do kterého by mohli přicházet s prosbou o útěchu a s vírou i ti, kteří už ztratili nejen víru v Boha, ale i v to, že poměry v této zemi by se mohly začít ubírat směrem, které jsou obvykle označovány jako „normální“.


P.S. Darinko, dceruško, Alžbětko moje, všechno nejlepší k tvým jedenáctým narozeninám, miláčku…


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

sid napsal(a):

Moc hezke. Kanecne se nekdo vyjadril k tomu, co nasi spolecnosti chybi - ucte k odkazu nasich predku a respektu k vire.
Moc hezke. Dik
19. 11. 2009 | 08:31

Tomas JP napsal(a):

Řekl bych: ...sestra Václav I., teta Přemysla Otakara II. :-)
Ale jinak pěkné...
19. 11. 2009 | 08:43

Pepa Řepa napsal(a):

To Stejskal a Mihalco

pěknej pořádek tu máte, pánové
...................
Bolesti české veřejné politiky ? - Málo sexu

Radosti, hrdosti – jste doma? - Než pojedete do Kundy, zastavte se v Prdeli

Kam kráčíš, český národe? - Cenzura internetu je tady

Vrčení starého bolševika - Jak je důležité míti Špidlu

Eutanázie? - Miřte, Kalousku, miřte

Jak odměňovat zdravotníky? - Papíry na hlavu

Kdy zajdeme na pivo, Jiří? - Nejen pivem živ je člověk

Stává se Aktuálně.cz stokou českého bulváru? - Paradoxní pravda.

Óda na manžela. - Jirkovo „kolotočářsko-vekslácká“ kultura

Jak poznat lháře? - Uřežme si nohy!

"Vraždící psi" a pitomci - Jednali jsme v dobré víře

Kdo zastaví hejtmana Ratha? - Vajíčkem do hlavy

Potřebují ženy kvóty? - Kdo nás manipuluje k duálnímu extremismu

Obamova bublina splaskla - Konečně státnický krok

Netolerantní (Greenpeace)! - O oslu, praseti, zajícovi a mnoha jiných zvířátkách

O dvou malých selátkách -Kalousek a morální Bottom '09

Není Paroubek monstrum? - Své politiky si zasloužíme

Akademii věd jde o spravedlnost - Kurva, co je mi do toho?
..............

A to jsou jenom titulky Vašich blogerů.
19. 11. 2009 | 08:46

Jamima napsal(a):

Děkuji za pěkný článek.
19. 11. 2009 | 08:50

Pepa Řepa napsal(a):

To KVS
pardon za odbočku. Byla jste první na ráně.
19. 11. 2009 | 08:54

JAHA napsal(a):

Ad: autor

Pekneee, ze ste sa po case ozvali. A pekne.
19. 11. 2009 | 09:48

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní KVS.

Také přeju Darince všechno nejlepší. A díky za skvělý blog, potěšil.

Libor Stejskal

P.S. Máte recht, pane Pepo Řepo, je tu binec. Polepšíme se ;-)
19. 11. 2009 | 09:50

Merlin napsal(a):

Zdravím paní Kláro,
moc hezký článek. Zajímavá postava z té doby je i Hildegard von Bingen, hlavně kvůli její práci v medicině a biologii.

Byli bychom my schopni takového života ?
19. 11. 2009 | 09:53

Merlin napsal(a):

Anežka, napadá mě Anežský klášter, kdysi jako student na matfyzu jsem tam dělal pár nocí hlídače, :-)) teď je krásně zrenovovaný, nebylo by to to pravé místo pro její ostatky ?
19. 11. 2009 | 09:58

Merlin napsal(a):

P.S. Last but not least, taky přání k narozeninám, ať se neztratí touha po škole. Jak to půjde dál ? Ta škola do které chodí ,.. má ještě vyšší ročníky ? Uvažovali jste o Waldorfské škole ?
19. 11. 2009 | 10:02

Pat napsal(a):

Dobrý den,

Alžběta (Uherská nebo někdy Durynská) zemřela 17. listopadu a katolická církev slaví její svátek v tento den. Tedy i sestry alžbětinky slavily její svátek 17. listopadu - mimo jiné i v Praze na Albertově, kde mají svůj klášter...
19. 11. 2009 | 10:31

Zdenek Mihalco napsal(a):

Pepa Řepa

hah. kua to je bordel, jdu je všechny smazat (hlavně bacha na tu politickou korektnost, že jo).
19. 11. 2009 | 10:39

Merlin napsal(a):

Přesně tak pane Mihalco,
politická korektnost je svinstvo horší fašismu.
19. 11. 2009 | 10:48

Honza napsal(a):

Paní Kláro, díky za slova, o která se lze opřít. Honza
19. 11. 2009 | 11:15

Zdena napsal(a):

děkuji za pěkný blog a Alžbětce vše dobré k narozeninám!
Ono v tom "temném středověku" žilo hodně vynikajících žen i mužů,viďte.
Já jsem si za úkol pro letošní rok dala četbu Knihy života svaté Terezy (podle vzoru karmelitánů).
19. 11. 2009 | 11:47

Baba napsal(a):

Historicky zajímavé je, že k prohlášení Alžběty Duryňské za svatou došlo v roce 1235, tedy čtyři roky po její smrti, zatímco o totéž se snažící Anežce České se tohoto uznání dostalo až o tři čtvrti tisíciletí později.
19. 11. 2009 | 12:38

Pozorovatel napsal(a):

To Pepa Řepa
Zaneřádil jste blog nesouvisejícími výkřiky. Je to od Vás hanebné, omluva za takovéto jednání nestačí.
19. 11. 2009 | 12:44

Baba napsal(a):

Anežka byla sestrou krále Václava I., žila déle než její synovec Přemysl Otakar II.
19. 11. 2009 | 12:54

Božena Harmáčková napsal(a):

Paní Kláro, připomenutí významných žen naší a světové historie je záslužné. Škoda, že takových osobností používáte pouze ke své popularizaci a k svému zviditelnění. Předvádět sebe v takových souvislostech a po jejich "boku" je stejná troufalost, jako když jste před lety usilovala o zvolení za ústavní soudkyni.Řekla bych, že je to stejně nestoudné vzhledem k Vašemu korupčímu chování a obohacování se na úkor obecního majetku.
19. 11. 2009 | 12:59

grőssling napsal(a):

Paní KVS, dobře napsáno.
Jen mi s tím nějak nesedí informace, že prý zastupujete majitele nemovitostí v budoucím megaprocesu s českým státem.
Budou mít vystěhovaní chudí ještě nějakou svoji sv. Anežku ?
19. 11. 2009 | 13:09

Vysedlina pathologická napsal(a):

Chrám? I kvůli němu by se popraly (křesťanské) církve. Spíše Boží Království v nás.
19. 11. 2009 | 13:58

Daňový poplatník napsal(a):

To KVS:
Abyste se ne......
Jo, a bylo by dobře, aby každý slušný člověk měl 2,2 dítěte, kolikže jich máte Vy?.
Výšeuvedené dvě věty spolu nejsou v nejmenším sporu.ngiest nec-
19. 11. 2009 | 14:12

Merlin napsal(a):

Daňový poplatníku brzdi !
Ne každá ženská může jak by chtěla.
19. 11. 2009 | 14:33

Tomáš Stříhavka napsal(a):

KVS:
Pěkné.

Daňový poplatník:
To bych rád věděl jak bude každý slušný člověk dosahovat těch dvou desetin dítěte, které přesahují dvě celé děti.

major Karel Borůvka alias Čochtan alias Merlin alias Božena Němcová:
Politické antikorektnosti v ČR zdar! Nejlépe z München.
19. 11. 2009 | 14:50

tryptofan napsal(a):

Dobrý den, pěkný článek, ale obsahuje minimálně dvě faktické chyby:
Alžběta byla dcerou krále Ondřeje II., nikoliv Oldřicha II.
Sv. Anežka byla sestrou Václava I., nikoliv Přemysla Otakara II.
Jsou to poměrně snadno dohledatelná fakta...
19. 11. 2009 | 15:21

vajan napsal(a):

KVS - není Vás škoda pro práci kterou děláte? Vždycky když vidím kdo kam se cpe, je mi líto všech jako jste Vy. A líto je mi i nás, protože by asi věci vypadaly jinak. Škoda oboustranná.
19. 11. 2009 | 16:24

Kritik napsal(a):

Autorka má nádherné vzory - tedy pokud článek myslí vážně. Jen aby si také sama uvědomila, že žádná špatná cesta nevede k dobrému cíli. Byť se to protiví s povoláním advokátky.
19. 11. 2009 | 17:39

klarasamkova napsal(a):

Takže,k paní Harmáčková....
Šest let jste mlčela, nyní si myslíte, že opět můžete škodit. Před šesti lety, když jsem kandidovala na místo soudkyně Ústavního soudu, jsem byla tak konsternována Vaší bezočivosí, lhavou kampaní médií i chováním některých senátorů, že jsem nebyla sto se bránit.
Dnes jste zřejmě dospěla k názoru, že se situace v souvislosti s mojí kandidaturou na místo soudce Evropského soudu bude opakovat. Ubezepčuji Vás - nebude: Vaše lži, odporná snaha mne pošpinit věcmi, u kterých již dávno byla prokázána moje naprostá nevina, nenajde svůj cíl a Vy se budete muset za svoje jednání zodpovídat. Vše, co zde tvrdíte, jsou lži a nehorázné pomluvy, což mohu dokázat. To, že tyto lži rozšiřují i někteří novináři, neznamená, že Vaše vina je umenšena. Ubezpečuji Vás, že tentokrát na Vás podám trestní oznámení i žalobu na ochranu osobnosti a tak, jak některé média infomovala a i nyní informují, ba spíše štvou proti mně, tak i některá další budou říkat pravdu a budou stát za mnou.
Vyzávám Vás, abyste se zde veřejně na tomto blogu mi omluvila, jinak právní kroky budou bezprostředně následovat.
Klára Veselá Samková
19. 11. 2009 | 17:53

Kritik napsal(a):

Škoda, že to autorka vážně nemyslela. Není však ještě nic ztraceno.
19. 11. 2009 | 17:56

klarasamkova napsal(a):

grősslingu, podléháte idelogické manipulaci.To, že někteří interpretují snahu majitelů domů o SPRAVEDLNOST jako snahu o téměř vyvolání sociálních bouří, je prostě jen a jenom populistická ideologie, nastavená na nadhánění volebních hlasů: k ničemu jinému to neslouží.
Kdyby tzy politické strany, které se holedbají svým sociálním cítěním, to skutečně myslely vážně, existoval by zde již dávno systém adresných sociálních dávek na bydkení. A existuje?? Nikoliv. A víte, kdo se jej (zatím marně) snaží prosadit?? Ti bídáčtí majitelé domů. Protože totiž, světe div se, nikoho na ulici vyhánět nechtějí.... jen jsou toho názoru, že žádný soukromník nemá povinnost nést místo státu sociální břemeno. Mimochodem., existuje již 39 nálezů Ústavního soudu, které říkají naprosto totéž. Proč tedy toto vyčítáte mně?? Že chci spravedlnost pro svoje klienty?? A kdybych ji chtěla pro Vás - také byste se tomu tak bránil::
19. 11. 2009 | 17:59

klarasamkova napsal(a):

Děkuji za opravu faktických chyb. Oldřich místo Ondřej byl překlep, ovšem toho Václava I. jsem fakt přehlédla. Omlouvám se a opravila jsem to. KVS
19. 11. 2009 | 18:05

klarasamkova napsal(a):

Kritiku - co jsem nemyslela vážně??
19. 11. 2009 | 18:05

Potěšený napsal(a):

Móc hezké, potřebné a moudré. Blahopřeju, i když v televizi, soudě podle vašich případů, tak nepůsobíte. Ale co, i když to Václav Havel teď, nevím proč, kritizoval: peníze jsou až na prvním místě.
19. 11. 2009 | 18:19

Pozorovatel 2 napsal(a):

To Pat:
Vážen-á/ý, co píšete je nedorozumění. KVS správně uvádí 17. listopad jako datum úmrtí sv. Alžběty a 19. listopad jako její svátek. To je korektní, jde o rozdílné věci. To první datum zná každá katolická encyklopedie, ovšem Rukověť chronologie křesťanské pana Josefa Emlera (1876)bezpečně dokládá, že "od nepaměti" připadal svátek sv. Alžběty na 19. listopad. Račte se přesvědčit, existuje i moderní reedice.
19. 11. 2009 | 19:02

Gerd napsal(a):

Pokud je měn známo, Alžběta durynská byla mírně vyšinutá a proslavila se hlavně tím, že ji její zpovědník mrskal důtkami i když přišla pozdě na mši.
Za další nám zde paní KVS předkládáte oficiální, tj. upravenou historii. Upravenou vědomě katolickou církví.
Na životopisy svatých nelze dát ani zlámaný groš.
Kdepak se v oficiální Vatikánem schválené literatuře dočteme, že první křes´tané byli společnost netolerantních lidí, kteří i v nábožensky velmi tolerantním Římě dokázali popudit proti sobě všechna ostatní náboženství i státní moc. Stát zase odmítáním jeho představitelů, božkosti císaře a obětování oficiálním bohům. Nebýt tohoto pronásledování historicky notně zkresleného, nebyli by dnes křesťané jako náboženství vůbec známí.
19. 11. 2009 | 19:16

Wranová napsal(a):

KVS 17.59.40
Moc Vám děkuji. Vaše klientka pro ESLP
19. 11. 2009 | 19:53

Jan R. napsal(a):

Vážená paní Kláro, to co jste napsala mi tryská přímo ze srdce. Kéž by se vaše přání o svaté Anežce naplnila. Bůh Vám žehnej.
19. 11. 2009 | 19:56

pgjed napsal(a):

To K.V.S.

Děkuji, velmi pěkné. Přiznám se, že jste mě naprosto nečekaně a velmi příjemně překvapila.

Pěkný večer
P.G. Jed.
19. 11. 2009 | 20:10

pgjed napsal(a):

To Gerd:

A vás bil kdo a kde? Zřejmě dějepisář a do hlavy?!
19. 11. 2009 | 20:12

Gerd napsal(a):

Milý pqjede,
ten jed z Vás přímo kape. To že jste věřící ještě neznamená, že si katolická církev neupravila životopis svých svatých podle svého. Udělala to častokrát.
Zpovědníkem Alžběty Durynské byl františkánský mnich Konrád z Marburgu, podle všeho chorobný sadista. Že Alžbětu bičoval, je fakt, který asi těžko budete vyvracet. Její zpovědník po smrti Alžběty proslul jako krutý pronásledovatel kacířů. Jednou nařknul německého šlechtice Heinricha von Sayn z účasti na satanských orgiích. A zřejmě přítelé tohoto šlechtice milého Konráda u obce Kapell, prý 30.7.1233 zapíchli, jak si zasloužil svými skutky, čímž vrazi vykonali záchranu mnoha nevinných životů.
Historii přepisuje kdekdo, proč by zrovna katolická církev měla být výjimkou?
V dané chvíli se věřící řídí tím, jak bibli napsal Pavel z Tarsu. Jak můžeme vědět, že se tento výklad opravdu shoduje s učením Ježíše z Nazaretu?
Žádný dějepisář mě nebil, jen se neuzavírám v dogmatu hlásaném katolickou církví.
Vy si věřte, čemu chcete. Můžete věřit i tomu, že současní politici za KDU-ČSL jsou morálně bezúhonní a v posledních dvou letech nespáchali žádný hřích - třeba krádeže.
Hezký večer
19. 11. 2009 | 22:27

Skogen napsal(a):

Pane Grősslingu, pokud jsem četl dobře, té mladé dámě, která klášter od A do Z pro státní orgán zaevidovala, nebyl akt vyvlastnění na překážku přátelství s jeho obyvatelkami. Stejně tak se přátelství paní KVS nemůže dotknout nějaký spor se státem o bydlení jiných. Nástroj je nástroj, kdepak hledat cosi vyššího.
19. 11. 2009 | 23:56

Jos napsal(a):

Milý Gerde,

Píšete, že si můžeme věřit čemu chceme, ale sám se snažíte víru ostatních zesměšnit a pošpinit. Paní Klára představuje jí drahé osobnosti, vychází z osobní zkušenosti a určitých historických pramenů a podle mého názoru je její příspěvek osvěžením zdejšího prostoru. Vaším cílem je evidentně uváděné skutečnosti poplivat směsí smyšlenek a polopravd. Možná byste mohl představit ty zaručeně pravdivé zdroje historických informací, z kterých čerpáte vy.

Ohledně Bible byste se měl trochu dovzdělat, soudružka učitelka asi leccos zanedbala. Bible má dvě hlavní části: Starý zákon, napsaný před naším letopočtem a Nový zákon, jehož jednotlivé části byly sepsány řadou autorů, v několika jazycích a v průběhu asi 100 let. NZ obsahuje čtyři Evangelia, Skutky apoštolů, soubor dopisů (listů) a Zjevení sv. Jana. Sv. Pavel byl sice enormně schopný kabrňák, ale toto by asi nezvládl. Je mu připisováno autorství "pouze" větší části dopisů, není autorem např. ani jednoho evangelia. Pro křesťana není NZ jediným zdrojem informací o Ježíšově učení, radostné zvěsti a životě prvních křesťanů. Nevím o jakém dogmatu katolické církve mluvíte, např. novodobý český překlad NZ je dílem ekumenickým. NZ je zdroj různorodý, enormně bohatý a přitom vysoce koherentní.

Pokoj Vám.
20. 11. 2009 | 02:21

jana napsal(a):

Paní Kláro Veselá-Samková, narazila jsem na rozhovor s Vámi, kde v předmluvě stojí, že v poslední době přitahovala pozornost médií Vaše obhajoba bývalého místopředsedy vlády Čunka, který čelil obvinění z úplatkářství. Autorizace článků už nefunguje?
20. 11. 2009 | 07:22

pgjed napsal(a):

To Gerd:

O historické věci obtížně doložitelné, nebo nedoložitelné, protože předávané v ústním podání, se s vámi nehodlám přít. To je jako se přít o Staré pověsti české. Mě jenom zaujala vaše interpretace působení prvotních křesťanů v Římě a římské říši, což jsou samozřejmě skutečnosti, které mají své písemné doklady.

Jinak, kdybyste měl být živ z toho, co lidovci ukradli, umřel byste hladem.

Ale klidně šiřte tu svoji agresivní nenávist vůči všemu křesťanskému dál. Žijeme ve svobodné zemi a svůj ranec si nakonec každý ponese sám.
20. 11. 2009 | 08:04

LEVAK napsal(a):

"Ženy vaše ve shromážděních vašich ať mlčí!"- sv. Pavel ve svém prvním listu Korintským!
"Jdeš-li k ženám nezapomeň bič!"- also sprach Zarathustra.
PS:Rakušané to upřesnili : "Kinder,Kűchen,Kirchen!"
20. 11. 2009 | 21:32

Gerd napsal(a):

Milý Josi,
nepopírám autorství Starého zákona z judaismu, ale křesťanství se opírá především o Nový zákon a doplňující výklady Pavla z Tarsu. Tudíž právě jeho názor na výklad bible má největší vliv na křesťanství. Chápu, že pro věřící je nepříjemné smířit se s tvrdou skutečností, tak si ponechte svůj názor i nadále. Mně to nevadí, opravdu.

Milý pqjede,
mně a stovkám dalším by k životu bohatě postačilo, co stihnul "zprivatizovat" dnes bývalý bratr a bývalý předseda KDU-ČSL Miroslav Kalousek. A buďte bez obav, hlady bych nezemřel.
Můžete si říct, že často hřeším, myšlením, slovy i skutky, a nekonám, co bych měl konat. Rozhodně však hřeším oproti některým bratrům poslancům pranepatrně.

Hezký večer a pokoj Vám oběma.
20. 11. 2009 | 21:55

zdenek napsal(a):

Tady ty křesťansstvím nasládlý kecy fakt miluju,čím to může skončit?
Třeba nějakou moralitou od Pepy Slány
20. 11. 2009 | 22:04

Veronika Vendlov napsal(a):

Leváku, možná by všem v tomto prostoru udělalo radost, kdybyste byl více inovativní. Vaše komentáře značí, že se Vám zřejmě nedostává dostatek inspirace. Návod: 21. století, je století žen. Máte se na co těšit... :)
21. 11. 2009 | 02:12

klarasamkova napsal(a):

Ahoj Veroniko, s Levákem - a řadou dalších, fakt se divím, kde je Čochtan, to je úplně marný. Ztráta času. Ať si honí svéje ego někde v upatlaném koutku - my dvě, konkrétně, máme přece jinou životní náplň než mu/jim je podpírat.... pane, kdyby třeba se tak od HDP oprostila ta část, kterou vyprodukují ženy a pán velkomožný by měl vyjít jen z těchto požitků společnosti, to by, pane, koukal na drát.....
21. 11. 2009 | 05:58

veronika vendlová napsal(a):

Ahoj Kláro, máš naprostou pravdu, ale NĚKDY mi to nedá! Zůstala jsem na kraji a čekám na tu naši veledůlěžitou schůzku...taky jsem dneska MUSELA něco napsat, ono ni to prostě NĚKDY nedá...

To je nápad, oddělit "ženské" HDP od zbytku a hospodařit si s ním "sami", když to s ním "páni kluci" neumí... :-) :-) :-)
21. 11. 2009 | 11:05

Jos napsal(a):

Gerd:

Původně jste tvrdil, že Bibli napsal Pavel z Tarsu, nyní, že "křesťanství se opírá především o Nový zákon a doplňující výklady Pavla z Tarsu", což považuji za zřetelný posun k lepšímu. Nevím ale už, z čeho usuzujete, že názory Pavla z Tarsu na výklad Bible mají největší vliv na křesťanství. V době Pavlově Nový zákon v současné podobě neexistoval, např. Evangelium sv. Jana bylo sepsáno až na konci 1. století (rok 90-100), zatímco Pavel byl umučen někdy kolem roku 65. Pokud nejste schopen ověřit si alespoň základní fakta, řeči o tvrdých skutečnostech si prosím nechte od cesty.

Ignorujete také živou tradici a vývoj církve za posledních 1900 let, řada osobností měla nesporný vliv, mezi ně patří i dámy zmiňované v tomto blogu.

PS: Pokud napíšete, že největší vliv na křesťanství měl Ježíš, už se shodneme.
21. 11. 2009 | 14:28

Božena Harmáčková napsal(a):

Paní Kláro, netušila jsem, že jste tak naivní a budete očekávat, že se Vám omluvím za něco co mohu prokázat pravomocnými rozsudky Měst.soudu v Praze - výsledek žaloby, která byla podána právě Vámi na mne a ve stejné věci, kterou vyhrožujete dnes.
Děkuji za upozornění, že se ucházíte o zvolení za soudkyni Evropského soudu. Netušila jsem to. Nyní však jsem nucena pokusit se tomu zabránit stejně jako před lety, když jste se snažila být zvolena Ústavní soudkyní. Budu postupovat stejným způsobem a věřím, že výsledek bude také stejný.
Je mi líto, že Váš mail mi není znám, protože bych Vám ráda napsala bez publika veřejnosti právě ve Vašem zájmu. Vy můj mail znáte, tak není problém se na mne obrátit. Ráda bych Vás pozvala na prezentaci knihy Historia Franciscana III, kde byste se mohla hodně dozvědět,mimo jiné o "...Františkových ženských " jak familierně píšete ve svém rádoby srdcervoucím článku. (Prezentace se koná 24.11.2009 v refektáři Kláštera Františkánů- Jungmannovo nám.18 Praha 1, v 16 h.) S pozdravem Božena Harmáčková
P.S. Očekávám s napětím to trestní oznámení na mou osobu.
21. 11. 2009 | 15:29

Gerd napsal(a):

Josi,
ne největší vliv na křesťanství měl Pavel z Tarsu. Já jsem netvrdil, že autorem bible je Pavel z Tarsu, ale že ji napsal! A to je něco zcela jiného. Nebo chcete popřít, že zaznamenal život a skutky Ježíše z Nazarethu, opatřil vše svými výklady, třeba Listy Korintským? Pak měl a dosud má na křesťanství největší vliv. Možná i větší, než měl Ježíš. Dobré pro mě je současná možnost říkat své názory, že ještě před 300 lety by mě církev za mé názory upálila.
A co se týká vlivu osob, zejména svatých - udávají příklady a životopisy některých prvních byly upraveny nebo k tomu došlo staletími opisováním a pozměňováním děl.
Historie je stejně většinou snůška pravd, polopravd a lží, na kterých se lidé domluvili, že jim budou věřit.
Hezký den
21. 11. 2009 | 16:02

klarasamkova napsal(a):

Paní Harmáčková,
nejsem pro Vás Klára - a nikdy jsem nebyla a také nikdy nebudu. oslovujte mne slušně, příjmením nebo titulem.
Vaše lži, nenávist a vědomí Vaší neomylnosti je zřejmě dokonalé.
Ubezpečuji Vás, že nikdy dobrovolně nevstoupím na stejnou půdu, na které se budete vynacházet Vy, i kdyby tam byl sv. František osobně.
Čiňte, co Vám Vaše bezectná pomstychtivost dovolí a co unesete.
Klára Veselá Samková
21. 11. 2009 | 17:10

Jos napsal(a):

O paní Harmáčkové jsem před tímto blogem neslyšel, natožpak o jejím sporu s paní KVS, ale přiznám se, že mi na základě zde uvedených příspěvků paní H. sympatická nebyla.

Z googlu ale vypadly poměrně zajímavé články, z nichž bych doporučil například ten publikovaný v iHNed 1.12.2006 pod názvem "Šlapat jim dál na paty", jinde bylo možno se dočíst i o podstatě sporu paní Harmáčkové s paní KVS, který - zdá se - vyhrála paní Harmáčková. Informací z nezávislých zdrojů jsem zatím neviděl tolik, abych zde vynášel soudy, ale paní Harmáčková moje sympatie získala.

Naopak z reakce paní KVS jsem rozpačitý. Pokud je zde diskutující paní Harmáčková totožná s tou, která vypadla z googlu jako neúnavná bojovnice s radnicí Prahy 1, tak se mi zdá, že ji vyhrožování právními kroky asi zrovna nerozhodí. Paní Veselá Samková, možná byste zde mohla místo silných slov vysvětlit podstatu vašeho sporu a uvést nějaké důkazy o nepravdě vaší protivnice. Nic moc se mi zatím narychlo najít nepodařilo.

PS: v žádném případě si nemyslím, že když člověk jednou udělá chybu, měl by být odepsán na celý život. V tom s paní Harmáčkovou nesouhlasím. Problém je, když se po zbytek života ta chyba zatlouká a dehonestují se ti, kdo na ni upozornili.
21. 11. 2009 | 20:38

grőssling napsal(a):

KVS,
takže stát má platit podle Vás prostřednictvím průběžky-peněženky nájemníků přímo majitelům nájemních domů přes adresní sociální dávky ? Takže já, Vy ( nepochybuji že Vy na to mít budete, protože palmáre z onoho monstrprocesu se bude muset pohybovat v řádu stovek milionů Kč ), kdokoliv jiný z občanů má přispívat ze svých daní soukromým podnikatelům ve správě nemovitostí ?

Neslyšel jsem, že by někdo z nich krachoval. Ostatně, když se v oboru firmě nedaří, většinou opustí nerentabilní podnikání. Neslyšel jsem o úprku Vašich klientů ze svého byznysu . Možná by to tak mohlo fungovat jednou, až i u nás budou potlačeny možnosti masivních daňových úniků. Zatím je to jenom hanebné parazitování na státu podporované právníkem, který se slzami v očích vzpomíná na světici, co pečovala ve středověku o potřebné. Jo čeští intelektuálové, to je spolek.
24. 11. 2009 | 08:03

Sladký napsal(a):

Ke Grosslingovu komentáři není co dodat.Snad jen upozornit na nehorázné příjmy neskutečně přeplácených právníků.. z nichž někteří pak nestoudně,pokrytecky a trapně velebí bosé a naprosto chudé řádové sestry.Z takových lidí je mi zle.
24. 11. 2009 | 15:13

Morgast napsal(a):

Vážená paní Veselá,
jen bych rád doplnil Vaše slova k Alžbětě Duryňské, protože je i řádová patronka jiného řeholního řádu a to bratří a sester O.T. Jinak vše nejlepší Vaší dceři Alžbětě.
24. 11. 2009 | 19:25

Morgast napsal(a):

to merlin: v každé době lze najít nějakou zajímavou řeholní osobu a to jak mužského, tak i dámského pohlaví. Z "Vaší" doby bych kupříkladu zmínil jako hodnou pozornosti bl. Dorotheu Pruskou či také z Montau. Kdo kupříkladu myslíte, že vynalezl hromosvod?!
24. 11. 2009 | 19:34

doc.Kindl napsal(a):

Teda pí.doktorko pochybuji o Vaši právní erudici, kterou tak vehementně předvádíte.
Uvědomujete si, že se sama dopouštíte trestného činu vydírání k pí.Harmáčkové?
Totiž vyhrožováním, že podáte na pí.Harmáčkovou trestní oznámení na její osobu, pokud se Vám neomluví jste naplnila jak po objektivní, tak subjektivní stránce tr.čin dle § 235 odst.1 tr.zákona!!!
Podívejte se laskavě na příslušnou judikaturu ( 27/82 !!!)
Takový výhružný vzkaz by nenapsal ani absolvent právnické fakulty z Plzně.
Divím se, že na Vás ještě nedopadl samočistící mechanizmus advokátní komory. Nezlobte se, ale jako advokátka si můžete odpustit invektivy a různé výpady, kdy očividně si vyřizujete "účty" a komplex.

Pokud píšete o Alžbětinkách, tak to je neškodné, trochu se sice předvádíte, kdy využíváte info od své matky a vydáváte tuto "esej" jako jiné za svou, chcete navodit dojem obrovského záběru a vzdělanosti, ačkoliv tyto bláboly si dnes vyhledá každý student prvního ročníku střední školy na internetu, ale budiž. Nicméně pokud máte ambice na evropský soud, no Kristova noho-to raději ať tam kandiduje Řápková...
P.S. U těch Alžbětinek byla jedna stará sestra Klára a ta byla na vrátnici za trest, to jste si v těch 4 letech měla popovídat s matkou představenou, ta by Vám objasnila věc, nicméně tam z 99% měli službu důchodci vrátní. Jinak jak jste nechtěně skrytě popsala Vaše matka opravdu věrně sloužila dělnické pěsti a byla údernou silou při znárodňování klášterního majetku-to nebylo chytré si nostalgicky zavzpomínat, že paní "DOKTORKO"...
25. 11. 2009 | 01:14

eda 13 napsal(a):

Paní doktorko. Jsem nesmírně rád, že Vám dal konečně někdo za uši. Už jste to ve svých nebetyčných rozletech nutně potřebovala. Nikdo Vám nebere vaši (trochu uměle vytvořenou a uměle udržovanou) erudici. Chtělo by to však i trochu pokory. Věřte, že pýcha - a to především ta Vaše nezřízená pýcha - vždycky předchází pád. Tak krásný den.
26. 11. 2009 | 10:49

D. Nový napsal(a):

Omlouvám se za češtinářskou poznámku, ale proč jednou píšete: zemřela v 59ti letech (správně je to takhle možná slovensky, ale česky rozhodně ne), a hned pod tím píšete: zemřela ve 24 letech, což už je dobře. Děkuji, D. Nový.
26. 11. 2009 | 13:01

Brzochudý napsal(a):

Paní KVS, je vrcholem nevkusu takovým spúsobem blahoželat sve dceři k měninám...
27. 11. 2009 | 06:38

Jirka napsal(a):

Gerde
Vaše vidění světa mi silně připomíná rozhovor s čerstvým absolventem VUMLu.

To že se tak schodujete nebude náhoda!
30. 11. 2009 | 12:09

gucci napsal(a):

good post,thank you
31. 12. 2009 | 07:18

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy