Klimatická dohoda mezi vědou a politikou

09. 12. 2009 | 02:25
Přečteno 4941 krát
Úvodní ceremoniál v Kodani je za námi, české noviny zaplavily pochybnosti o možných výsledcích, takže celý summit vypadá pro pozorovatele mimo zdi Bella Center nejspíš jako monstrózní předvánoční večírek... Očekávání, co má konference dojednat, se pohybují na široké škále od „nové, globální, účinné, právně závazné dohody“ (ekologické a humanitární organizace, nejvíce ohrožené rozvojové země) přes „silnou globální politickou dohodu“ (hostitelská země Dánsko) nebo „pouze nové závazky pro průmyslové země“ (část rozvojových zemí) až po „nejlépe nic“ (Saudská Arábie).

Klíčovým požadavkem a zásadním měřítkem úspěchu přitom je, zda se světové společenství dokáže shodnout na dlouhodobém postupu, jak udržet oteplování planety v přijatelných mezích.

Nejde o nic menšího než konečně naplnit 17 let starý požadavek Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, a sice, že „koncentraci emisí skleníkových plynů v atmosféře je třeba stabilizovat na úrovni, která by umožnila předejít nebezpečným důsledkům vzájemného působení lidstva a klimatického systému.“ Prvním pokusem byl Kjótský protokol. Ten, jak známo, je vinou mnoha děr sice důležitý, nicméně nedostatečný krok. Pomineme-li očekávání jednotlivých hráčů, jak by takový společný postup mohl vypadat a k čemu vůbec bude dobrý?

Tak především by měl sjednotit názory na to, co jsou „nebezpečné důsledky“ oteplování. A jsme u prvního problému: zatímco pro malý ostrovní stát, jako je Tuvalu, se zvýšení mořské hladiny o každý centimetr stává otázkou bezmála přežití a za nebezpečné považuje zvýšení průměrné teploty o více než 1,5 °C, jiné státy (většina) jsou ochotny připustit oteplení o 2 °C oproti úrovni před průmyslovou revolucí. Pro ilustraci: rozdíl mezi dneškem a poslední dobou ledovou (tedy věkem, kdy dnešní Varšavu, Berlín, Londýn a New York pokrýval jeden až dva kilometry tlustý polární ledovec, jako je dnes v Antarktidě) činí 4 - 7 °C, samozřejmě opačným směrem.

Jak zastavit oteplení na té či oné úrovni je přirozeně ještě tvrdší oříšek. Vědci už spočetli, že změny způsobované během posledního milénia přirozenými faktory jsou mnohem menší, než oteplení, které v tomto století vyvolaly pokračující emise. Nicméně průběžné přirozené proměny budou vždy komplikovat jakékoli prognózy. Navíc už v atmosféře přibylo tolik skleníkových plynů, že se bude oteplovat už pouhou setrvačností. Za třetí emise nelze úplně zastavit z roku na rok. Poslední zpráva Mezivládního panelu pro změnu klimatu uvádí hned několik stabilizačních scénářů a nechala na politicích, aby zvážili, jaké tempo a rozsah omezování produkce skleníkových plynů zvolit. Nějakou dobu se zdálo, že konsensus je na světě – základnímu požadavku klimatické úmluvy (tedy předejít nebezpečným důsledkům) nejlépe odpovídal první stabilizační scénář (počítá se snížením emisí skleníkových plynů o 25 až 40 % do roku 2020 oproti úrovni v roce 1990).

Jenže nová vědecká data ukazují, že se růst teploty v důsledku emisí bude spíše pohybovat na horní hranici rozmezí, které klimatologové očekávali ještě před pár lety. Stejně tak další projevy změny klimatu se blíží spíše pesimistickým scénářům. Například oteplování oceánů probíhá asi o 50 % rychleji, než se předpokládalo. Souhrnná zpráva z mezinárodního kongresu klimatologů tady v Kodani letos v březnu varuje, že „mnoho klimatických indikátorů se již dostává mimo hranice přirozené variability, v nichž se rozvinula a prosperovala současná společnost a ekonomika.“ 1 Stupňování požadavků některých států (malé ostrovní státy, nejchudší státy světa) na odsouhlasení svižnějšího tempa snižování emisí (více než 40 % k roku 2020) než popisují scénáře IPCC není výrazem neúcty vůči této instituci, ale pouze reakcí na fakt, že 4. zpráva IPCC jednoduše stárne a že „v posledních 2-3 letech vědci značně pokročili v objasňování nejistot o kritických projevech klimatických změn.“2 Musíme proto počítat s tím, že vědci své propočty postupně upřesňují. Tudíž nelze vyloučit, že během několika let bude potřeba cíl upravit o několik procent tím nebo oním směrem a revidovat přijatá opatření; pravidelné revize musejí být součástí dohody. Toto jsou nejdůležitější body smlouvy, která, doufejme, z Kodaně vzejde. K těm ostatním snad jindy.

Svou vizi má také město Kodaň. Její starostka představila cíl stát se do roku 2025 první uhlíkově neutrální metropolí na světě. Velká ambice? Slib, který se nechá vyšumět, až delegáti z celého světa vyklidí město? Omyl, Kodaň má už teď slušně nakročeno k jeho splnění konkrétními, reálnými kroky.
Tak například skoro 40 % Kodaňanů používá jako běžný dopravní prostředek kolo, a jak jsme se přesvědčili, ani dost nevlídné počasí je nenažene do auta. Pro mě jsou naprosto nepochopitelným úkazem rodiče, kteří přepravují své děti ve vozících – vozík je připevněn před přední kolo, často napůl otevřený, děti nejsou připoutány a vesměs nemají helmy! Žádná super novinka pro chronické bikery, ale obyčejný dvoukolák bez odrazek či výstražného praporku. Zkusit tohle v Praze, nejspíš riskuji obvinění z pokusu o vraždu svěřené osoby. Tady jsou cyklisté v bezpečí a mají skvělé podmínky, ale Kodaň plánuje jejich další zlepšování. A má už přichystané konkrétní kroky.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

s... napsal(a):

Motorizmus je anachronismus.
Energeticke naklady na vyrobu a provoz motorismu jsou naprosto neefektivni a vyplyva to z postaty veci: vysoky valivy odpor, vyroba a udrzba silnic spotebovava nasobky materialu a plochy proti zeleznici a je energeticky narocnejsi (vyroba betonu, asfaltu atd), v automobilech jezdi jednotlivci...
Investice do silnicni infrastruktury jsou obrovske, pritom ostatni zpusoby dopravy jako je kolo ve meste a vlak mezi mesty jsou daleko efektivnejsi. kdyby se cast prostredku na silnice unvestovala do zeleznic a MHD a cyklistiky, ubylo by obrovske mnozstvi hluku, emisi, smrtelnych nehod a hlavne by se zdroje energie nespotrebovavaly takovou rychlosti.
Vyrazne omezeni motorizmu je otazka casu, protoze zdroje energie zkratka dochazeji, ale cim drive se tak stane tim lepe. Ekologicka a ekonomicka katastrofa (dalsi v rade v dejinach lidstava) bude o to horsi oc dele budeme cekat. Je to takto jednoduche.
09. 12. 2009 | 03:36

yara napsal(a):

Politici a ekologové řeší pořád jen klima a emise skleníkových plynů. Nezajímá je nebo nikdo neřeší hlavní příčinu všech problémů země. Je to prosté přemnožení druhu homo sapiens. V roce 1960 mělo lidstvo 2,5 mld. lidí, dnes je to odhadem cca 7 mld. S tímto počtem lidí koreluje spotřeba potravin, surovin, energie, materiálu atd. Za oteplováním může být sluneční perioda, ale zaneřádění země odpadem a jedy a vykácení lesů
a sežrání ryb v mořích mohou jen a jen lidé. Omlouvám se za přihroublé výrazy, ale kdyby blbost nadnášela, politici by se vznášeli.Pokud nedojde k omezení natality především v Asii a Africe nemůže dojít k zlepšení
stavu ekologie ve světě!
09. 12. 2009 | 03:38

Lukáš napsal(a):

Stav klimatu v roce 2009:

http://gnosis9.net/view.php...
09. 12. 2009 | 07:30

Petr z Tábora napsal(a):

Když čtu Váš příspěvek, tak jsem jedině rád, že CDE je nevládní, takže mohu tajně doufat, že na ní nejde nic z mých daní.Cituji například:
"Vědci už spočetli, že změny způsobované během posledního milénia přirozenými faktory jsou mnohem menší, než oteplení, které v tomto století vyvolaly pokračující emise."- co to je za blbou frázi? O jakých změnách za posledních tisíc let mluvíte? Co je Vaši srovnávací základnou ? Přeci byla velmi teplá i velmi studená období bez toho, že by existovaly současné vyspělé ekonomiky? Jestliže bylo Gronsko zelené, tak muselo být tepleji než nyní, nebo ne? Emise čeho vyvolaly oteplení v tomto století=9let? Jací vědci, ti podvodníci?
Nebezpečné důsledky - v dějinách kolísala hladina moří o několik metrů nahoru či dolů - lidstvo to přežilo.Samozřejmě být Holanďanem v poldru, tak přemýšlím o přestěhování.Nebylo by i nyní účelné přemýšlet o opatřeních = o přizpůsobení se, než se snažit o změnu klimatu Země?
09. 12. 2009 | 07:40

Petr z Tábora napsal(a):

to yara:
Máte pravdu. Chce to ale nedávat peníze na ovlivnění klimatu, ale do rozvoje zmiňovaných zemí.Děti jsou pro ty lidi zajištěním na stáří a nemoc. Až bude fungovat sociální a důchodový systém a lidé budou gramotní, budou užívat antikoncepci, tak klesne i natalita. Tímto vývojem prošla i naše země. Moje babička byla z venkova ze 13dětí, sama měla už jen tři a nyní jsme v opačném extrému.
09. 12. 2009 | 07:45

neo napsal(a):

změny klimatu provází planetu od jejího vzniku. Střídání ledových a meziledových dob je také přirozený proces. Už tu byly přesličky, běhali tu mamuti či dinosauři a dnes je tu i člověk. jeho vliv na změny klimatu je evidentně minimální.
09. 12. 2009 | 08:27

JC napsal(a):

Co to máte za límec madam ?
Není to náhodou Polární liška ?
09. 12. 2009 | 08:30

JC napsal(a):

Homo Sapiens vzešel z Afriky, né z Antarktidy.
09. 12. 2009 | 08:32

hovorka11 napsal(a):

Kdyby měl někdo pochyby, proč tak Klaus bojuje proti ekoteroristům, tak upozorňuji, že to má za cíl stejně jako jeho ostatní jednání odvádět pozornost od obrovských tunelů, které dříve nebo později nebude co překrýt. Jen jsem zvědav, jaké nepřítele objeví, když ekoteroristi nebudou stačit.
http://www.klaus.cz/klaus2/...
http://www.outsidermedia.cz...
09. 12. 2009 | 08:44

yorick. napsal(a):

Petr z Tábora.
Ztotožnil jste se s obsahem příspěvku Yara, ale ne tak úplně pochopil. Plyne z něj totiž, že člověk není s to, zabránit vlastnímu množení (ani nikdy nebyl) a že ta situace musí dojít (a vždy v dějinách došla) k nějakému násilnému řešení, nebo třeba kataklyzmatu či armagedonu, jak si to někteří nazývají. Řekněme epidemie, v horším případě střet kultur či tříd. To všechno už tu v skrytu probíhá, jen se čeká na erupci. Jinými slovy, začarovaný kruh.
Katastrofální dopad nerozumného počínání lidstva, život nad poměry, fosilní paliva a prohlubující se propast mezi těmi co hromadí nepotřebné a potřebnými, kteří nemají na živobytí, to je rozbuška. Historické analogie varují, že během 10ti-20ti let se dožijeme dost špatných konců. Tenhle kolotoč jsme rozjeli, ale nemáme sil a prostředků jej zastavit. Točí se stále rychleji, jestli rozumíte. Přesto jsou ještě lidé, kteří (Neo) dosud nepochopili, že jsme zásadně narušili ony přirozené procesy kterými žila dosud tahle planeta a vesele v tom pokračujeme. Vzývání kapitalizmu a volných trhů a všelijakých doktrín bezbřehosti, to bude stát hodně smutku, hlavně ale naše potomky. Vloni na podzim již někteří ekonomové ohlásili konec krize, která ještě nezačala. Bohapustá empírie, nic víc, nic méně.
To horší na tom je, že na špatné časy se nelze nijak smysluplně připravit. Můžete začít šetřením a skromností, ale musí vás děsit, jak kolem vás všechno běží dál - močálem temným okolo bílých skal, jak pravil levicový intelektuál Jan Werich :-).
09. 12. 2009 | 08:54

axamit napsal(a):

STOP KODAŇ
Ono se sice v posledních deseti letech ochlazuje a kejkle podvodníků (viz climagate) byly odhaleny, ale autorka článku jen opakuje kázání fanatiků globálního oteplování. A že je to plné nesmyslů, lží a polopravd. Na tom přece nezáleží. Guru propagandistů Dr. Joseph Goebbels je přece naučil, že ve veřejném prostoru se "stokrát opakovaná lež stává pravdou". Bohužel měl pravdu. Hnacím motorem rejdění v Kodani je snaha vytáhnout z nás ve formě daní peníze a poté hodovat. A k zomu je každý prostředek dobrý.
Proto STOP KODAŇ
09. 12. 2009 | 08:55

neo napsal(a):

yorick:

začni tim, že nebudeš házet bordel po zemi a nebudeš lámat větvičky v lese.

Pokud tohle začne dodržovat každý, tak bude účinek tisíckrát větší než nějaké limity stanovené politickou "elitou".

Přírodu je třeba chránit, ale není nutné to zaštiťovat nějakou hrozbou GO. zvlášť pokud ještě nikdo neprokázal jaký vliv má člověk na změny klimatu.

Všichni by rádi šetřili a tak tu máme solární panely a větrníky a nikdo nespočítal, že jejich provoz i výroba poškozuje přírodu asi stejně jako uhelné zdroje.
09. 12. 2009 | 08:59

JC napsal(a):

Hovorka11
Pod tím článkem na který nás odkazujete je podepsán Lars Seier Christensen z Dánska a ne VK.
P.S.Pláčete na cizím hrobě.
09. 12. 2009 | 09:29

Kristýna napsal(a):

Hovorka11: Já myslím, že Klausovi je nepřítelem celý svět, pokud se vydá jiným nežli neo-liberálním směrem. Ještě, že má své neo-přátele, kteří budou vytrvale řičet: STOP EU! STOP KODAŇ! STOP OSN a bůhví co ještě.
Jsem klidná, i jim jednou zasvítí červená. Nejsou všemocní, byť kopou ze všech sil okolo sebe.
09. 12. 2009 | 09:47

buldatra napsal(a):

Nebude to už dluho trvat, kdy migraci zahájí polární motýl.
09. 12. 2009 | 09:55

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat. Právě se vracím z klímamejdanu. Máme nové hokjeky. Jestli nezaplatíte bude hůř...
Veselé krizování a vepřové chřipkování...
http://i2.korzik.net/2009-1...
http://www.dfens-cz.com/vie...
09. 12. 2009 | 10:11

Demosthenes napsal(a):

Členové environmentálních organizací odvykli trpělivé mravenčí práci při prosazování životního stylu, který šetří životní prostředí. Jistě, že je pitomost trčet každý den několik hodin v zácpě a zbůhdarma pálit poměrně vzácnou naftu, když by se vzdálenost mezi domovem a kanceláří dala rychleji překonat na kole (čímž by člověk nešetřil jen naftu, ale např. i své cévy - takže by pak se pak nemusel podobnou zácpou prodírat ke vzdálenému fitcentru, v němž by ze sebe za drahé peníze shazoval sádlo, které na sobě v době sezení v zácpě nastřádal). Jenže, aby člověk byl ochoten přejít z auta na kolo, musel by se nejdřív naučit myslet - a naučit někoho myslet je opravdu těžká dřina. Navíc nemůžu někoho přesvědčovat o přednostech cyklistiky na akci, na kterou jsem dorazil autem či soukromým letadlem... Environmentalisté propadli klamu, že snadnější cesta k úspěchu než lidi na základě racionálních argumentů postupně přesvědčit je vyděsit je a pak nárazově zmanipulovat. Jako každý pokus o revoluci i tento ztroskotá a i environmentalistická revoluce nakonec požere své děti... Navíc většině těch výžírků stejně nejde ani tak o životní prostředí, jako spíš o vlastní kapsu...
09. 12. 2009 | 10:21

hovorka11 napsal(a):

JC:
Samozřejmě ten text pod knihou není jeho. Znáte že by Klaus něco nového objevil, pouze opisuje a selektuje, myslel jsem, že to pochopíte.
Kristína:
Ňěco na tom názoru je, že Kodaň se měla konat později. Každý rok tlačí více a více na ekologii států. Mám obavy,že výsledek teď nebude tak konkrétní, jak by byl za rok, za dva.
Zároveň krásný důkaz módnosti a chameleónství u politika vidím ve Špidlovi, takových lidí, kteří na problémech s oteplováním jen parazitují je určitě hodně i v Kodani.
09. 12. 2009 | 11:02

Tim napsal(a):

Proč nám neustále někdo předhazuje, že budou stoupat moře a kde jakej ostrůvek se potopí. Tahle planeta se neustále ochlazuje a otepluje už po x miliónů let, tak proč teď budem panikařit??? Nějaký Tuvalu nám může být srdečně ukradený, tam si žijou v ráji z peněz vydělaných v evropě. A stoupající mořenevadí, konečně snad budeme mít svoje přístavní město.
09. 12. 2009 | 11:11

KS napsal(a):

pro JC: ujišťuji Vás,že liška to není, nýbrž přede mnou stojí poník.
09. 12. 2009 | 11:12

JC napsal(a):

KS,
Ozaj ? Zvonku to tak nevyzerá.
09. 12. 2009 | 11:24

Petr napsal(a):

15.000 delegátů nemůže nic dojednat. 15.000 osob se může jen dobře zhulákat a taky použít služeb prostitutek zadara.
Efektivně může něco dojednat 15 vzdělaných lidí. A ekologicky mohlo být setkání pomocí videokonference. Tzv.delegáti nedojednají ani tolik snížení emisí, které vytvoří jejich letadla, luxusní tryskáče, opanceřované automobily s max. spotřebou. O jejich aroganci vůči světu svědčí i tuny vyhozeného vybraného jídla.
Takže žádná potřebná konference, ale skvělý mejdan za peníze obyčejných lidí.
09. 12. 2009 | 11:25

Grandmaster napsal(a):

To Kristina:
Klausovi jde jen o vytvoreni noveho rekordu v poctu 15 minut slavy...

Nechapu, proc Ceska republika musi mit prezidenta s politickou pravomoci. Je to jen na obtiz. Politicke rozhodovani by se melo prenechat jen politikum, kteri jsou k tomu zvoleni.
Nejlepsi by bylo udelat s presidenta jen takovou stafazni figurku ve vykladni skrini republiky. Delat Cesku reklamu, lakat turisty do zeme atd. Jenze to v Klausove pripade uz asi neslo. Udelal Cesku negativni reklamy azaz.
Mozna pristi prezident?
09. 12. 2009 | 11:30

SuP napsal(a):

KS -
Před Vámi stojí poník....
Musíme zabránit, aby za Vámi stál pomník.....
Sdílím vyjádření "Demosthenes", i když jsme se jdysi (Dáááááááávno) učili Demosthetes, ale zase to nebyl nick o:)
09. 12. 2009 | 11:35

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, dáma s poníkem...,to už jsem kdesi kdysi slyšel, nebo že bych to dokonce i viděl...???
Veselé krizování...
http://i3.korzik.net/2009-1...
09. 12. 2009 | 11:42

Tibor napsal(a):

To bude průser ....
Stále nám někdo unisono tvrdí nahazuje "fakt" že zemská atmosféra ve výškách 0-8000 m se otepluje (nad touto hranici se ochlazuje jak udávají naměřené hodnoty z meteorologických balonu a satelitů), krom toho otepluje se jen proto že obsah CO2 se zvýši z 0,052% na 0,053 % tj. o 0,001 %.
Neva, Sluníčko o tom neví (takže spí a posílá nám méně energie) a vesmírné záření vesele zesiluje tvorbu mraků. Bude více pršet a snežit, hlavne na polech, takže se ochladí.
A to bude průser...
co budeme dělat s Uctívači ohřívání :-) které živýme grantovými projekty z našich daní?
09. 12. 2009 | 12:30

Tužka napsal(a):

Tužka.Pročítám si to,pročítám,pokračujte,přátelé. A propos,viděla jsem Dámu s hranostajem a četla Dámu s kaméliemi a teď budu sledovat diskusi Dámy s poníkem.Jinak vážně,napsala jste to dobře,v ekologii jsem "štˇoura".. a nic nevyšťourala.Tužka.
09. 12. 2009 | 12:31

veverka napsal(a):

něco pro nea

Stern: Stran změny klimatu se Klaus naprosto mýlí

http://www.ceskenoviny.cz/z...

Důležité je ,že " skeptici jako Klaus nemají vliv na snahy o snižování skleníkových emisí".Jsou to totiž jen okrajové a dnes už zcela minoritní extremistické názory.Mluvím samozřejmě o světě jako celku,tady v českém Kocourkově se bohužel takovýchto neů,wbgardenů a dalších brouků Pytlíků,kteří vědí všechno líp než nejpřednější světoví vědci v oboru vyskytuje stále dost.
09. 12. 2009 | 12:49

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, drahá Tužko, zkuste zašťourat zde:
http://neviditelnypes.lidov...
A jinak o sluníčku jsem kdysi blábolil už i já jako výsostný neodborník, který je sice posledních šedesát let denně tak osm hodin v autdóru za každého počasí včetně sobot a nedělí zde:
http://wbgarden.com/nove/sl...
A jestli chcete vědět jak to globalooteplo sro tam venku většinou vypadá tak zde, pokud laskaví cenzoři dovolí...
http://wbgarden.com/nove/Sp...
09. 12. 2009 | 12:56

neo napsal(a):

veverka:

brouk pytlík ekonom Stern?

dosud žádný světový vědec z oboru neprokázal, že by člověk měl nějaký výrazný vliv na změny klimatu.

ale kolik uběhlo roků od velkého třesku, kde člověk figuruje jako smítko v historii existence planety? že by díky lidské činnosti vyhynuli mamuti?
09. 12. 2009 | 13:05

človíček napsal(a):

Greenline corporation (z reklamních materiálů roku 2049) Vás zve i s rodinou na celodenní výlet do jihočeské přírody. Vše za pouhých 12 500 Kč. Skutečný les na rozloze více jak 5 x 5 km čeká na vaší procházku ...
Greenline - pravá příroda na velkém území ! Na českém území jen u nás.

No neberto to !
09. 12. 2009 | 13:32

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, ajaj sekl jsem se a napsal odpověd jinde. Nevadí, dáma s poníkem bude mít jistě radost, reakcí nás výsostných neodborníků...
Jo a ešče jeden oftopic pro veverčáka. Víte proč mám rád pana Klause ? Protože je skoro tak dobrý jako já...
A ukažte už, prosím, konečně, co taky umíte, ať se též posmějem. Ale poraďte se nejdřív s oddílovým vedoucím, ať to má trochu grády a není to jenom o žalování či žárlení. Děkuji.
Hurá...
http://www.bestwallpapers.n...
Veselé krizování...
09. 12. 2009 | 13:32

človíček napsal(a):

To yara :
Problém není ve velikosti populace, ale v tom co dělá , což je to na co ji "najímají" velké korporace.

Ale ovládat 10 miliard lidí je o něco těžší než 5, s tím souhlasím. Dokud nebyli všem zavedeny implantáty IDEF405 byli s tím problémy.
09. 12. 2009 | 13:37

JE napsal(a):

Neo
"změny klimatu provází planetu od jejího vzniku" etc.
Že by neoliberálové byli současně i fatalisty?
Lidstvo coby součást přírody provázejí od pradávna cyklicky úplně stejné jevy. Střídání válek s mírem, střídání hladomorů s blahobytem apod.
Zbývá nám asi už jen upřít se na víru.
09. 12. 2009 | 13:37

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, dám něco ze šedesátejch, kdy jsem byl ešče patřičně blboidní...

PRÁZDNINY

V této vsi ještě pasou krávy
za vodou
a ovce na kopečkách
s bačou lehávají
taktéž kohouti
slepice
kačeny
a husy
kolem stavení
k jarmarkům spějí
a my dva
a oni dva
a tamti
spolu s jinými
z turistických výprav
zíváme
když naše děti
sem tam učiní
zdvořilý dotaz
na lůno
přírody...

Veselé krizování a vepřové chřipkování...
http://i1.korzik.net/2009-0...
09. 12. 2009 | 13:43

neo napsal(a):

JE:

popři to:)

vlastně máš asi recht, klima je od vzniku planety stejné a až člověk ji malinko oteplil svou činností:)
09. 12. 2009 | 13:46

Tužka. napsal(a):

Tužka pro wbgarden.Víte,wbgarden,já jsem se už v minulosti pokošela "otevřít" některou od Vás uvedenou adresu,ale vždycky se objeví prázdná obrazovka s jedinou větou,psanou anglicky,že mě varují,ať netoužím po dalším otvírání,tak vycouvám,jsem počítačový totallaik a odborník,co mi napravuje mé "oslárny",je furt zaneprázdněn.Musím oželet Vaše sluníčka,spokojím se s tím co napíšete.Když udělám něco špatně,tak mi do počítače nainstaloval takového hrozného rozjíveného trpajzlíka na celou obrazovku a ten mi strouhá mrkvičku tak dlouho,dokud nevypnu počítač. A kvůli tomu trpajzlíku jsem furt ve střehu.Počítač a já,to je permanentní problém.Tužka.
09. 12. 2009 | 14:07

hovorka11 napsal(a):

TUŽKA:
Asi je problém v úrovni nastavení ochrany počítače.
Mě se tam zobrazil zatravněný muž se zatravněným autem.
09. 12. 2009 | 14:20

Tužka napsal(a):

Tužka,přidám něco k přemýšlení pro ty,co přemýšlet chtěji.Už jsem to v minulosti několikrát popisovala,ale je to vlastně docela dobrý biologický pokus,který se mi náhodou povedl.Ve skleníku pěstuji rajčata,papriky,okurky,jen kompost a voda.Samozřejmě tam mám vždycky mšice.Likviduji je ručně,"lidským sádlem",omývám,otírám,kropím lektvary uvařenými z rostlin,které mšice "nemusí".Jeden rok se sešlo moc práce a údržba skleníku šla stranou a mšice se množily.Různé druhy,vždycky jsem jen zalila a"bič a prič".Nakonec jsem přestala i sbírat plody,protože to bylo ve vrstvách obaleno mšicemi ve všech vývojových stadiích. V polovině srpna jsem se rozhodla,že dám skleník do pořádku.Vstoupila jsem a ve skleníku nebyla jediná živá mšice.Všechny odumřely,a nejen to,ony všechny popadaly na zem,...to znamenalo,že umíraly velice rychle.Přemýšlele jsem proč,?..Mšice asi ve svém množení narazily na jakousi byologickou MEZ a pak náhlý kolaps.Přitom den před tímto ukazem,byly naprosto OK...Po ložím otázku.Co když lidstvo má ve svém množení a konání "NĚJAKOU MEZ" Mně se chce napsat,že má určitě MEZ,protože žije ve vymezeném prostoru a ROZPÍNÁNÍ civilizace na tu mez dříve nebo později narazí. KDY? Toď KARDINÁLNÍ PROBLÉM PŘEŽITÍ.Bude to za rok,deset,padesát..,? ..let.A ještě víc"natvrdo".Co když tu MEZ MÁ CIVILIZACE PRÁVĚ PŘED NOSEM.TAK TO MŮŽE BÝT "FOUSOVÝ" A SEŠUP BUDE RYCHLEJ.Tužka.
09. 12. 2009 | 14:39

Tužka napsal(a):

Tužka,pro hovorka 11.Děkuji,pokusím zavolat osobního počitačového trenéra požádám o pomoc.Tužka.
09. 12. 2009 | 14:44

Lukáš napsal(a):

Tužka:
Máte dost možná pravdu. Zde je konsenzuální model těžby ropy na příští léta:
http://www.theoildrum.com/n...
Růžový pás představuje to, co by se mělo vytěžit v souladu s růstem populace a ta žlutá pravděpodobnou realitu. No a už se nám to začíná lišit a do budoucna bude hůř.
Český úvod do problému ropného zlomu:
http://energybulletin.cz/?q...
09. 12. 2009 | 17:35

Vysedlina pathologická napsal(a):

A jak je to, prosím, s tím, že už poručíme větru dešti, jak víme, v Pekingu sněžilo v říjnu jen proto, že to bylo omylem vyvoláno.
Zajímá mě to, zkrátka, nedaří se mi uskladnit vajíčka, no.
Jiné by to mohlo zajímat proto, že může nějaký chytrolín způsobit sněhovou kalamitu a ochromit třeba hospodářství?
Kvok?
09. 12. 2009 | 17:44

Jan napsal(a):

Tužka:

Tomu, co popisujete, se říká překmit.

http://cs.wikipedia.org/wik...(syst%C3%A9mov%C3%A1_dynamika)
09. 12. 2009 | 18:56

yara napsal(a):

Myslím, že dříve než klimatické problémy čekají lidstvo problémy sociální a následné násilné řešení problémů. To je nakonec pro homo sapiens příznačné. Zdroje jsou totiž omezené! Historie to potvrzuje. Petr z T. se domnívá celkem logicky, že neskutečnou natalitu (8,1) v zemích kde se lidi množí geom. řadou je možné stabilizovat vzděláním a dosažením určité životní úrovně jako tomu je např. v zemích EU a USA. Chyba lávky. Euro-americký způsob života implantovaný do Asie a Afriky likviduje úspěšně tamní faunu a flóru na zemi a přilehlých mořích. Navíc turbo efekt přináší ideologie a také rozmach islámu.Oni jsou prostě jiní. Lidstvo se paradoxně jako celek stává hloupějším a také nevzdělanějším. Nejsem rasista, protože vím že např. mezi Indy se rodí vynikající matematici, fyzici apod. V těchto zemích stabilizace populace bohužel asi "nehrozí". Článek se zabývá ekologií což samozřejmě s růstem populace lidí jistě souvisí.Na naši zem dopadá trvale sluneční výkon cca 15 TW energie.Protože se energie umí šířit jenom vedením, sáláním a prouděním, část odchází do vesmíru, kde končí aniž by byla narušena přibližná rovnováha? V kontextu mil. let dochází sice k mírnému chladnutí země (svědčí o tom stále menší sopečná činnost oproti např. době před milióny let). Je to dokázáno. Kam tedy přicházející energie jde, aniž by se země nepřehřála? Přicházející energii absorbuje hlavně flóra na souši a v oceánech. Pokud toto člověk vše dostane z rovnováhy může dojít skutečně k rychlému přehřátí země. Vůbec nepochybuji o tom, že relevantní pro vývoj klimatu země je slunce a klima umí totálně "rozhodit" sopky. Viz např. erupce spky Toba v Indonézii tuším před 72 tis. let kdy země byla na stovky let jedna velká černá koule s následnou dobou ledovou. Ovšem
jestliže chce lidstvo přispět ke stabilizaci klimatu země a v ekologii učinit hlavní a jedinný správný krok, musí zabránit resp.snížit neskutečnou populaci a tím potažmo chránit flóru země. Čína v tomto je osamělým průkopníkem a zatím není vidět "světlo v tunelu".
Přeji pěkný večer.
09. 12. 2009 | 20:44

yara napsal(a):

Omluva za překlepy.
09. 12. 2009 | 20:47

Petr z Tábora napsal(a):

to Lukáš:
Uvádíte zajímavé odkazy.
Ten v 7:30h uvádí, že letos za 10měsíců jsme o 0,44°C výše než byl průměr let 1961-1990 a to má být pátý nejteplejší rok.(Nechci to zlehčovat tvrzením, že lidstvu se žilo lépe v teplejších obdobích než těch ledových). Pamatuji, že v 70.-tých letech se strašilo malou dobou ledovou. Jinak řečeno, ten průměr 30let je ovlivněn počátečními chladnými roky.
Ropný zlom správně poukazuje na skutečnost, že s rozvojem techniky jsme schopni těžit za cenu vyšších nákladů i méně dostupná ložiska ropy a zemního plynu.A jistě někdy v budoucnu se budou podivovat nad primitivy, kteří tak cenné suroviny spalovali v motorech či kotlích.Co je teď správný postup? Omezovat jejich současné využití za cenu jiných dražších technologií anebo si užívat života a spoléhat, že pokrok ten problém vyřeší například vodíkovým hospodářstvím, elektromobily apod.? Když vidím větrníky, fotovoltaiku, biopaliva, tak bych se spíše klonil k té druhé alternativě za předpokladu dostatečného financování vývoje alternativních energií.
09. 12. 2009 | 21:23

Petr z Tábora napsal(a):

to yara:
Já s Vámi v mnohém souhlasím, jen jsem větší celoživotní optimista a nevidím tak veliké rozdíly mezi civilizacemi. Kdysi jsem měl čas hodně číst a život našich předků byl v mnohém obdobný těm kulturám, ke kterým jste skeptický.
I u nás bylo kdysi světské a církevní právo neodlišené jako u muslimů. Husité byli svým způsobem náboženskými fanatiky - my jsme ovlivněni tím socialistickým školním výkladem.Podle Jana Husa se při svatém přijímání skutečně chléb a voda měnily v tělo a krev Krista - ne jenom "jako".
Když přeskočíme do 19.století - dělníci ve strašných podmínkách, o ekologii ani nemluvě - obdoba současné Indie a Číny.
09. 12. 2009 | 21:31

Tužka napsal(a):

Tužka pro Lukáš a Jan.Děkuji za "ponouknutí".Našla jsem opravdu v "itineráři" napsaném od PCtrenéra jak na to,a kód k dalšímu postupu.Chrání mě,abych "nedošla třeba až na Kajmanské ostrovy"..,a oni mě pak"neočesali".Tužka.
09. 12. 2009 | 21:50

Tužka napsal(a):

Tužka pro wbgarden.Podařilo se mi otevřít jednu uvedenou adresu,tu o Slunci a dnešní diskusi.Máte tam i krásné snímky.Až získám víc času,otevřu si i další adresy.Děkuji.A kontrolní otázka..,Jak byly zavlažovány visuté Zahrady Semiramidiny?Tužka.
09. 12. 2009 | 22:00

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, drahá Tužko, odpověď je prostá, nevím, neb jsem tam nebyl. Základní, potažmo osudové otázky je třeba směrovat na zde přítomné gůglisty či wykypedy. Tí vědí skoro všechno. Pokud jde o moje osobní zavlažování úspěšně dodržuji všemi vtipálky zde doporučovaný pivní režim...
Veselé krizování..
http://kaifolog.ru/uploads/...
09. 12. 2009 | 22:22

AX napsal(a):

Podle "Od roku 2004 pracuje v nevládní organizaci Centrum pro dopravu a energetiku jako koordinátorka klimatického programu. Zabývá se emisním obchodováním a jeho fungováním v ČR, pravidelně zastupuje české ekologické organizace na mezinárodních jednáních OSN o ochraně klimatu. Spolu s klimatickou politikou ji intenzivně baví dvouletý syn. S naplňováním blogu budou pomáhat její kolegové z CDE." to vypada, ze autorka v zivote nesahla na poradnou praci.
Budeme ji vdecni, kdyz si pro priste svoje plky necha pro sebe.
09. 12. 2009 | 22:29

yara napsal(a):

Petrovi z Tábora: Jen jestli už není pět minut po dvanácté. Mnoho času na vývoj ostatních ismů a dosažení demokracie např. v Číně už nezbývá. Ale dík za optimismus, ten je vždy potřebný!
09. 12. 2009 | 23:24

Tužka napsal(a):

Tužka pro wbgarden.Ještě "chvíli"budu odpověď tajit,vyzkouším,jestli někdo ví.Tahle Semiramis by se ekologům hodila.Měla nádherný bazének na koupání z lepené keramiky modrobílé barvy ve tvaru číše a teď pozor,..vyhříván byl jen jednou jedinou miskou dob.loje s knotem.Odhaduji,že v něm bylo přes kubik vody a ta miska to vyhřála na "příjemnou koupací teplotu".To by byla ekobomba na obchodním trhu,ten obrat????Tužka.
09. 12. 2009 | 23:52

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, drahá Tužko přejí vám samozřejmě ty nejlepší obraty...
http://www.bestwallpapers.n...
Jinak o tom co se hodí, a na co především myslí ekopošukové lépěji zde:
Veselé krizování...
http://neviditelnypes.lidov...
10. 12. 2009 | 09:12

Tužka napsal(a):

Tužka pro paní Kláru Su.Dnes,před východem slunce,jsem na obloze napočítala desítky "čar",pozůstatek po letadlech.Za půl hodiny se proměnily v technickou mlhu a slunce nevidět.Před padesáti lety by byl příjemný den na sklonku podzimu,s modrou oblohou. Tlak,teplota,rosný bod..by to jistily.Doporočte účastníkům konference v Bruselu,ať se každý den dívají na oblohu,bude to pro ně důležitá a permanentní ekologická lekce.Tužka.
10. 12. 2009 | 11:43

KS napsal(a):

Pro Tuzku:
Dekuji za "aktivisticky" tip, ale obavam se, ze by to v Kodani nefungovalo - je zatazeno, neustale. Nicmene s letadly mate pravdu - vliv letecke dopravy na klima je az 2-4x vyssi nez kdyz zahrneme pouze vypustene emise CO2 (http://www.aef.org.uk/downl...). Pokud Vas zajima, jak jsem se do Kodane dostala ja a moji kolegove, tak vezte, ze po zemi. (omlouvam se za diakritiku, momentalne mam jen angl. klavesnici)
10. 12. 2009 | 14:30

Tužka napsal(a):

Tužka.Vážená paní Kláro Su.Děkuji,za odpověď,potěšila.Tužka.
10. 12. 2009 | 15:36

Tužka napsal(a):

Tužka.V Kodani připravují závěrečné prohlášení,..nějak brzo,na můj vkus.Připomenu dva texty,které už byly do OSN doručeny na konci dvacátáho století.První je poselství starého náčelníka Severoamerických indiánů k 50.výročí OSN...."Onemocněli jsme.Nakazili jsme se honbou za věcmi a výdobytky takzvané civilizace.Neuzdravujeme se,abychom dokázali žít v souladu s přírodou.Až poslední strom bude sťat,poslední řeka otrávena a poslední ryba ulovena,teprve potom příjde člověk na to,že peníze nejsou k jídlu." Druhý text je od významného a neúnavného bojovníka za záchranu života v mořích a oceánech. J.Y.Custeau."PETICE PRÁV BUDOUCÍCH GENERACÍ." "Chováme se jako ničemové.Celá společnost je organizována tak,aby vykořisťovala ty,kteří se ještě nenarodili.Ohrožena je sama budoucnost lidského rodu."...Není co dodat.Tužka
10. 12. 2009 | 23:24

pessamotar napsal(a):

Ano,změna klimatu probíhá jen se nedá ovlivnit změnou množství emisí.Počítačové modely tohle potvrzují.Pokud se nesníží sluneční aktivita bude to pokračovat.Jestli někomu vadí to k čemu dochází,ať se modlí nebo se odstěhuje z míst kde dojde k zaplavení.Nic jiného se totiž dělat nedá,že poručíme větru ,dešti na to už moc nevěřím.
09. 01. 2010 | 17:21

replica watches napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
02. 03. 2010 | 07:58

replica watches napsal(a):

That's awesome! I can't wait to get into it.
02. 03. 2010 | 08:01

replica watches napsal(a):

Interesting thing!
02. 03. 2010 | 08:04

montblanc watches napsal(a):

That's awesome! I can't wait to get into it.
08. 03. 2010 | 08:39

omega watches napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
08. 03. 2010 | 08:43

breitling colt watches napsal(a):

And Roger Corman, save a brief recap of a ceremony held in emergency mission November. It wouldn't have been unthinkable in a previous year breitling evolution for Hughes to have been shoehorned into the In evolution Memoriam obituary montage. It's hard not to see the elaborate salute to his breitling mont brillant career as an effort to appeal to Generation X, which might mont brillant have had anyone older asking why.
11. 03. 2010 | 04:25

breitling mont brillant napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
11. 03. 2010 | 04:27

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
27. 03. 2010 | 01:04

replica tag heuer napsal(a):

Easy come, easy go.
31. 03. 2010 | 04:11

discount air max shoes napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
16. 04. 2010 | 07:55

Bryant18CATHY napsal(a):

Every one knows that men's life seems to be high priced, however people need cash for different things and not every person earns big sums money. Thence to get quick <a href="http://lowest-rate-loans.co...">personal loans</a> or just financial loan would be a right solution.
08. 05. 2010 | 03:12

tabletkinaodchudzanie napsal(a):

I see a lot good quality articles here
<a href=http://odchudzanieskuteczne.blogspot.com>tabletki na odchudzanie</a>
02. 04. 2011 | 15:55

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy