Meteorologie v bulváru nebo bulvár v meteorologii?

04. 06. 2010 | 15:30
Přečteno 4468 krát
Nečtu bulvár. Nicméně dnes mi kolega poslal odkaz na jeden článek na Ahaonline o tom, jak prý islandská sopka ovlivňuje a bude ovlivňovat počasí u nás.

V tom článku se, mimo jiné, píše: "Bohužel meteorologům nepomohou ani klasické balonové sondy, které by jinak pomohly odhalit, kolik prachu »tam nahoře« je. „Ty se totiž vypouštějí jen do výšky 6 až 7 kilometrů,“ upozornila Honsová."

Chvíli jsem jen tak seděl a přemýšlel, jestli žiju na stejné planetě jako paní Honsová. Ale asi ano. Jinak bych se mohl těžko podívat do stejného internetového bulvárního plátku, kterému o den dříve poskytla tyto „převratné“ informace. Tak převratné, že kdyby tohle tvrdil nějaký student meteorologie, asi by nedostudoval…

U nás, tedy ve střední Evropě, konkrétně v České republice, totiž ty „klasické balonové sondy“ létají celkem běžně do 20-30 km. Nikoli „jen do výšky 6 až 7 kilometrů“, jak je v článku uvedeno. Rozhodně by ale nepomohly „…odhalit, kolik prachu tam nahoře je“. Z prozaického důvodu. Ty sondy měří teplotu, tlak vzduchu, vlhkost vzduchu, někdy ozón, z jejich pohybu se odvozuje směr a rychlost větru – ale žádné měření prachu neprovádějí.

No, na dvě věty - chyb jako máku. Slušná produktivita...

Pak mě ale napadlo jedno vysvětlení: co když paní Honsová řekla všechno správně, ale ten bulvární plátek její slova zkomolil a překroutil? Tohle zná každý, kdo někdy měl se sdělovacími prostředky něco společného, každému to sem tam udělají. Ale paní Honsové to (samozřejmě úplně čirou náhodou) v poslední době dělají všichni a pokaždé. Co článek, to nesmysly. A dokonce jí to někdo nějak dělá i v on-line rozhovorech! Občas se snažila uvést svá (jistě někým hrubě překroucená) chybná tvrzení na pravou míru, ale on to nakonec někdo stejně zase sprostě překroutil a jedno chybné tvrzení bylo vysvětlováno jiným, stejně chybným tvrzením. Jako třeba s těmi blesky v březnu (zde a zde)...

Proto jsem i teď zvědav, jak zase někdo určitě překroutí její vysvětlení těch nesmyslů o balonových sondážích…

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Vosavbotě napsal(a):

Tak pane Metelko,

já se opět paní Honsové musím zastat. Každý ví, že je jediným meteorologem/jedinou meteoroložkou v republice (prakticky jsem nezaznamenal, že by se jakékoli médium při nějakých zprávách o počasí nebo dokonce článku o něm odkazovalo na něco jiného než na paní Honsovou) čili při takovém přepnutí sil se urodí i více než jedna chybka.

A taky mě napadá, jestli nebude větší část chyby přímo na těch médiích, jestli by se neměla zachovat rytířsky, dát paní Honsové čas na dovolenou na zotavenou a chvíli se ptát také někoho jiného.

Ale kdež, ještě abych našim profesionálním médiím do toho kecal...
04. 06. 2010 | 15:44

Carlos V. napsal(a):

Pane Lado, chapu ze Vam pani DagHonsova leze krkem.

Zkuste v CHMU najmout pohledne devce. To si s panem Tolaszem vyucte, nebo at Vam dela spon talking head.

Jinak nemate sanci - bulvar je o ksichtu a ten Vas (ani pana Tolasze) to proste nevyhrajte.

PS nermutte se, ja bych nevyhral take
04. 06. 2010 | 15:50

Líný černý pes napsal(a):

to autor :
Pokud chcete působit "mediálně intenzívně", budete se muset s panem kolegou Tolaszem převléknout za lepé děvy nebo vymyslet ještě lepší trik. Pokud vím, máte velmi pěkného psa, co kdyby dělal mlučího on? Jen by musel štěkat pomalu a výrazně, aby mu novináři rozuměli.
04. 06. 2010 | 15:56

L.Metelka napsal(a):

Carlos V.:
No, máme jednoho pohledného chlapce, máme taky jedny nové informační stránky (http://www.infomet.cz) a doufáme, že seriozní sdělovací prostředky si najdou cestu k seriozním zdrojům informací.
Bulvár ať klidně zůstane u bulváru...
04. 06. 2010 | 15:57

L.Metelka napsal(a):

Líný černý pes:
To nevím. Psí věci sice zvládá dobře, ale třeba v těch sondážích se vyzná asi tak na úrovni toho článku... :-)
04. 06. 2010 | 15:59

Carlos V. napsal(a):

L.Metelka : stranky pekne, ale pro chapani .. i amaterskou predpoved mi chybi na prvni strance mapka s radarem (a dalsimi informaci).

Treba viz http://www.wetteronline.de

Budete se divit, kolik lidi se ridi treba jen podle radaru na idnes. Predpoved na cely den a cele uzemi je jedna vec, ale mistni informace se hodi take.

Proste pro nektere lidi - co musi neco udelat na venku - remeslniky, zemedelce, je cenna informace, zda bude do dvou hodin prset. A to se podle radaru da nekdy odhadout.

PS
04. 06. 2010 | 16:29

mo napsal(a):

Pane Metelko,
Prohlédl jsem vaše nové stránky a jako běžnému zájemci o počasí mi tam chybí zásadní věc. Někde nahoře by se mělo dát vepsat jméno mé obce a mělo by mi to vyhodit předpověď na týden dopředu pro nejbližší město aktualizovanou alespoň 2x za den a předpověď hodinu po hodině na dva dny dopředu aktualizovanou co nejčastěji. Prostě nějak tak jak to funguje na weather.com. Myslím že články zajímají jen mizivé procento návštěvníků.
04. 06. 2010 | 16:33

L.Metelka napsal(a):

Carlos V., mo:
Asi jsem to nenapsal dost jasně - tohle nejsou nové webové stránky ČHMÚ, ty jsou na portal.chmi.cz. Infomet je jen "mediální" server pro informace pro sdělovací prostředky. Jinak radary najdete na portále nebo na radar.bourky.cz...
04. 06. 2010 | 17:07

Lena napsal(a):

Myslela jsem, že na tom informačním serveru najdu toho pohledného chlapce. A prdlajs!
04. 06. 2010 | 20:14

l.Metelka napsal(a):

Lena:
Ten server není k tomu, aby tam byly fotky pohledných chlapců, tam hledejte informace. Ale dříve nebo později Petra Dvořáka jistě někde uvidíte.
04. 06. 2010 | 20:25

vaclavhorejsi napsal(a):

Autor:

Myslim, ze nejak prehnane bazirujete na odbornosti. Ing. Honsova studovala na Ceske zemedelske univerzite, katedra Picninarstvi a travnikarstvi (viz - http://kpt.agrobiologie.cz/...)

Tema jeji disertacni prace bylo: "Obhospodarovani trvalych travnich porostu v podminkach restrukturalizace zemedelstvi"

Nevim jak vy, ale ja myslim, ze studium picninarstvi a travnikarstvi je skvelou prupravou pro drahu meteorolozky v ryze postmodernim duchu. Aspon neni zatizena skolometskymi pouckami o tom, jak vysoko letaji nejake balony a co meri!

..
04. 06. 2010 | 20:42

L.Metelka napsal(a):

vaclavhorejsi:
Je mi opravdu upřímně líto, že nauka o obhospodařování trvalých travních porostů v podmínkách restrukturalizace zemědělství přišla o takovou kapacitu...
04. 06. 2010 | 21:11

Pája napsal(a):

Autor:
Seriózní sdělovací prostředky a u nás? I propána, které to jsou?
05. 06. 2010 | 08:45

Oľga Kuchtová napsal(a):

Dobrý článok p. Metelka.
Keď si ľudia mýlia pojmy s dojmami, vzniknú aj väčšie katastrofy. Obyčajne sa to stáva "odborníkom na všetko", viď menovaná pani :-) Preto pán Boh s nami a zlé preč...
05. 06. 2010 | 09:55

A. Raidl napsal(a):

Porad Hyde park s Dr. Tolaszem o povodnich, Meteopressu a dalsim jsem vystavuil zde:
http://raidl.webnode.com/pr...
05. 06. 2010 | 09:58

Stařeček napsal(a):

A proč by nemohl dělat předpovědi Mádl a Iszová. Hezké, chytré a inteligentní tvářičky. Každý by jejich předpovědím uvěřil.
05. 06. 2010 | 10:04

Karl von Trautemberg napsal(a):

> Stařeček >
U Madla je slovo inteligentni znacne nemistne a o puvabu slecny Issive lze take dost pochybovat.
05. 06. 2010 | 11:16

wiki napsal(a):

Autor: Ony by se i jiné "ikony" české mediální meteorogie než jen DH našly.

Vzpomeňmě jen na před pár lety megapopulárního Jána "slunce v duši" Zákopčaníka anebo ze současných "tváří" třeba na Alenu Zárybnickou. Teď je jen motivovat (nejlépe ne represemi ;-), jak tomu bylo v případě JZ) k tomu, aby se (sebe)prezentovali...
05. 06. 2010 | 12:16

Targus napsal(a):

To L.Metelka:

Já nevím, co furt máte. Honsová se Vám nehodí, že nic neumí, pes se Vám nehodí, že umí jen o málo víc, jste prostě hrozná náročka.
Měl byste zalézt zpět do školních škamen, tam by Vás poučili, že moc toho umět je téměř škodlivé, zejména když si lze téměř vše vygůglit.
Základ je být sebevědomý (aspoň jak ten pes!!!), komunikativní (okecat to) a kreativní (co neokacá, to si vymyslí). A úspěch je zaručen.
Tedy kromě takových trapných šťouralů, kteří otravují s blesky... :-(((
05. 06. 2010 | 13:07

L.Metelka napsal(a):

wiki:
Rozdíl je v tom, že jak Zákopčaník, tak Zárybnická, vystudovali meteorologii na matfyzu. Vědí, o čem mluví a vyznají se v tom. Jistě čirou náhodou jsem od nich nikdy neslyšel a nečetl takové nesmysly, jaké jsou často ve výrocích (jistě někým zkreslených :-) ) paní Honsové.
05. 06. 2010 | 13:35

ld napsal(a):

Autor,

jestli to zase nepopletli v redakci. Možná Honsová měla údaj, že sondy jsou ve výšce 60-70 km. No, a protože se jim to nezdálo, raději jeden řád škrtli.

Že je to pitomost? Ale to jsou Honsové předpovědi taky.

Kdo se chce něco dozvědět o počasí, obloukem se vyhne řádkům s jejím jménem. A kdo chce vidět pěkný ksichtík, může si pustit třeba porno.
05. 06. 2010 | 14:08

hsk napsal(a):

Je nekde link na velmi kratkodobe predpovedi v urcitem miste na dve az osum hodin? Prochazka, vylet a td. Diky
05. 06. 2010 | 15:04

wiki napsal(a):

L.Metelka

Jasně, právě pro rozdíl jsem je jmenoval jako příklady správně vzdělaných a mediální komunikativnosti vládnoucích osobností, kterými by "ústav" mohl konkurovat (kdyby mu o tedy o tu mediální soutěž s konkurenci šlo, jako že asi ne...)...
05. 06. 2010 | 15:48

L.Metelka napsal(a):

wiki:
Jeden z nich pracoval a druhý pracuje v ČT. S ČT si nekonkurujeme, s ČT spolupracujeme.
05. 06. 2010 | 15:57

Holubář napsal(a):

vaclavhorejsi:
"Nejneobhospodařovatelnějšími" je prý nejdelší české slovo, pro cizince vyslovitelné asi tak, jako pro nás ta islandská sopka.
K paní Honsové mi ale připadá v souvislosti s meteorologií velmi případné..
:-)
Bývalý "dozorčí synoptik"
05. 06. 2010 | 18:28

jozka napsal(a):

hsk:

Jo, takova fajn vec, ma ji vetsina bytu. Rika se ji okno.
05. 06. 2010 | 19:41

wiki napsal(a):

L.Metelka

Kdo chce, hledá způsoby, jak to udělat, kdo nechce, hledá důvody, proč nic udělat nemůže.

O tom, jak benevolentní je postoj ČT ke "konkurenci" svědčí např. současné angažmá Václava Moravce na ČT a Rádiu Impuls anebo Martina Veselovského na ČT a ČR 1 Radiožurnálu.
05. 06. 2010 | 19:51

wiki napsal(a):

L.Metelka:

BTW, někoho "mediálně mocného" by "ústav" potřeboval už v nejbližší době, na kdy si zde kritizovaná DH pravděpodobně (pokud jsem tedy správně pochopil její interview v ČR1) "naprogramovala" rodinu...

Holubář:

"Vyučeným" ;-) synoptikem je/byl i pravděpodobný budoucí premiér. Brněnskou VK dělal jen rok po ročníku Radima Tolasze...
05. 06. 2010 | 20:09

L.Metellka napsal(a):

wiki:
Nejde o to, aby byl mocný, měl by být hlavně schopný. I odborně. Myslím si, že ho máme a že se postupně prosadí.
A k tomu Nečasovi - můj kolega, bývalý vojenský meteorolog, mu snad tenkrát velel...
05. 06. 2010 | 20:41

Lena napsal(a):

No čučím. Ona existuje vojenská meteorologie? Čím se liší od civilní?
05. 06. 2010 | 21:41

L.Metelka napsal(a):

Lena:
Tím, že ji dělají vojáci a pro vojáky.
05. 06. 2010 | 21:53

Targus napsal(a):

To Lena:

A že je všecko tajné a za jakékoli prozrazení čehokoli hrozí basa.
Tedy aspoň tak to bylo, když jsem se plížil já.
05. 06. 2010 | 22:08

Lena napsal(a):

A když jsem se já navlíkala do atombordelu za 2 minuty a 5 sekund a pak měřila v terénu směr a sílu větru, netušila jsem, že je to pro VOJENSKOU meteorologii. Měla jsem z toho srandu a ono to přitom bylo tak důležitý a tajný!!!!!! :-)
05. 06. 2010 | 22:17

Holubář napsal(a):

Lena:
Pan Metelka si z vás dělá legraci.
Meteorkáři jsou u letectva náramně důležití lidé. Když má velitel pluku někam poslat stíhačku, tak musí mít dost přesnou představu o počasí tak na půl hodiny, maximiálně na hodinu. Jak bude zítra, to mu může být celkem fuk. A jestli jste v atombordelu měřila směr a rychlost větru, pro meteorkáře to asi nebylo.... Možná pro plachtaře :-).
Ale pro nás vojáky jen dočasné, případně později záložáky, bylo to meteopatro na věži pod dispečery nádhernou zašívárnou. Počasí bylo příliš důležité, aby k tomu pustili nějakého amatatéra. Z tohoto pohledu už bylo lepší jen Armádní středisko vrcholového sportu Dukla.
:-)
Vzpomínky starého zbrojnoše.
05. 06. 2010 | 22:58

Targus napsal(a):

To Holubář:

Těch záševů bylo mnohem více. Např. posádková hudba, či zabezpečovací služba na velitelsko-štábním cvičení, nejlépe pak při nácviku násilného přechodu vodního toku. Patnáct dní jsem chrápal, četl si a opaloval se v písku na břehu Labe, kuchyň deset metrů ode mne, chlazený lahváček u ruky a tuny hříbků a kozáků, kam se člověk vrtnul...

To Lena:

Do atombordelu za 2:05 ?
TY SI VOJÁÁÁK??? TY SI HOVNÓÓÓ!!!
SLABÉÉÉ, ZNOVŮŮŮ, JEDUJEDUJEDŮŮŮŮ, KURVÁÁÁ, NESTÍHÁÁÁŠ, VEČER NEŽERÉÉÉÉŠ!!!

Takhle nějak?
05. 06. 2010 | 23:17

Holubář napsal(a):

Targus:
Ano, důležitá byla znalost něčeho zdánlivě zcela zbytečného pro výkon nejčestnější občanské povinnosti, třeba notové osnovy....
:-)
V mém případě schopnost dát alespoň 580 v olympijské rychlopalbě s perspektivou dalšího růstu (to stačilo na ty první dva báječné roky prázdnin na sportovní střelnici) a později nárazově (a celkem třikrát) mít i trochu kliku a známého na Vojenské správě (a také tchána u letectva...).

Ježíši, vždyť ona to vlastně byla korupce a nepotismus! Že já hlupák to na sebe vykecal... Ale snad je to už promlčené.
05. 06. 2010 | 23:31

wiki napsal(a):

L.Metelka: Máte-li na mysli Radima Tolasze? Jiného "mluvčího" ČHMU jsem zatím nezaregistroval ...

A na závěr jedna perlička k WWW ČHMU. Chtěl jsem se podívat, jak děláte POVINNOU publicitu (viz příručka řešitele OP) k Vašemu novému NEC SX-9. Počítač je financovaný z OP ŽP, logická cesta (aspoň pro mě) by proto vést přes pododkaz "výzkumy - projekty". A teď přijde bomba: stránka o projektech byla vytvořena v roce 1999 a naposledy upravena 18. února 2005. To snad už nemůže být ani výsledek lajdáctví, to je úplná IGNORANCE změněné ekonomické situace ...

http://www.chmi.cz/projekty...
06. 06. 2010 | 00:25

ow@gmail.com napsal(a):

pane Metelko, teď po volbách si vezměte poučení z Paroubka. Není dobré pořád útočit, někdy je lepší prostě nechat blba ať se v tom vymáchá sám. Skuste už něco udělat s www stránkami chmi, někdy je to opravdu strašné tam něco najít (viz třeba radar - kolikrát odpovídám "to musíš kliknout na aktualní radarová data (vyžaduje javascript)" a odpovědí je "jé, to by mě teda v životě nenapadlo").
06. 06. 2010 | 09:02

Radim Tolasz napsal(a):

wiki: Povinnou publicitu pro OP jsme vyřešili speciální tiskovkou při spuštění první poloviny superpočítače a vyvěšením informativní tabule. Projekty na www už nemají co dělat, aktuálnější najdete na portal.chmi.cz. Ale upřímně - financování z OP mezi projekty nenajdete. Projekty jsou součástí našich výzkumných aktivit a nákup počítače není žádný výzkum, přestože na to byl zpracován projekt (stavby byste mezi projekty asi taky nehledal).
06. 06. 2010 | 09:07

L.Metelka napsal(a):

wiki:
Ne, mám na mysli Petra Dvořáka. Je to fungl nový tiskový mluvčí útvaru meteorologie a klimatologie (nikoli celého ČHMÚ). Brzy ho jistě zaregistrujete.
Pokud jde o web, během několika dní by se to mělo přepnout na portál. Starý web se už dlouho nikomu nechtělo aktualizovat právě proto, že se hodně dělalo na webu.
06. 06. 2010 | 09:10

L.Metelka napsal(a):

ow@gmail.com:
Jenže tohle není o volbách. Paroubkovi dali lidi ve volbách najevo, že ho nechtějí. Kdo to dá najevo DH?
06. 06. 2010 | 09:22

wiki napsal(a):

Radime, O věcné příslušnosti OP ŽP do financování "institucionálního" vím.

BTW, info o tom NEC projektu jsem hledal jen proto, abych se podíval, jak děláte publicitu tam, kde se dělat prostě musí.
Viz kap. "6.3 DALŠÍ POVINNOSTI PŘÍJEMCE PODPORY" v dokumentu "Závazné pokyny pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP": "...za splnění pravidel publicity je považováno ... informace na webových stránkách, pokud je příjemce podpory provozuje..."

http://www.opzp.cz/soubor-k...
06. 06. 2010 | 10:29

L.Metelka napsal(a):

wiki:
Nevím, jaké jsou požadavky na tu "publicitu", ale mně osobně by se moc nelíbilo založit ji teď na tom, že SX-9 existuje a počítá.
Jo, až se ukáže, o kolik lépe dokáže předpovídat různé nebezpečné jevy, o kolik lze zlepšit rozlišení při modelování klimatu - pak jo.
06. 06. 2010 | 10:50

wiki napsal(a):

L.Metelka: Důvody, proč neděláte to, co je pro ostatní řešitele OP povinné, si chystejte pro Monitorovací zprávu, ne pro mě. Já s tímto konkrétním OP nemám nic společného

Zde jsem to uvedl jen jako příklad ... jak jen to řící ... dobré slovo je třeba LAXNOSTI ... ČHMU k informování veřejnosti o tom, co, proč a jak dělá.
06. 06. 2010 | 11:07

L.Metelka napsal(a):

wiki:
No, já do toho nechci mluvit, nejsem ten, kdo bude tu zprávu psát. Výsledky jistě budou, mohly by být i dost zajímavé, ale asi nebudou hned. Toť vše...
A nemohli bychom se vrátit k tématu?
06. 06. 2010 | 11:25

wiki napsal(a):

L.Metelka, Radim Tolasz: Vždyť to JE K VĚCI. DH funguje jako "mluvčí" české meteorologie (podobně jako se např. Markéta Šichtařová vyjadřuje k čemukoliv v oblasti ekonomie, a to ať již diskutované věci rozumí, anebo ne) zejména proto, že je "na písknutí" novinářů dostupná a proto, že je na kameru schopna mluvit bez očividné trémy a zadrhávání (=příspěvky s ní jsou VYSILATELNÉ).

Dokud nebude mít ČHMU mluvčího (nejlépe na první pohled zapamatovatelnou/ého), může jen DH jen KRITIZOVAT, ale nenabízí k ní ALTERNATIVU. Náměstek ředitele (nejde-li tedy o náměstka pro veřejnou či krizovou komunikaci ;-)) mluvčího dlouhodobě nahradit nemůže.

A k publicitě OP projektů - laika to možná překvapí, ale nejde (JEN) o výsledky, ale ROVNĚŽ o povinnou propagaci financujících institucí (EU, ESF, atd) vůči co nejširší "cílové skupině" ;-) - víc viz ta příručka ...
06. 06. 2010 | 12:02

ow@gmail.com napsal(a):

L. Metelka:
Výsledky práce. Pokud někdo soustavně oblbuje lidi tak mu brzo přestanou naslouchat. Myslím, že s DH není nutné bojovat, její předpovědi patří do bulváru, kdy každá zima je rekordní a každé srážky přívalové. Pokud chci vědět jak bude, jdu k autoritě a ne k šarlatánovi. Bohužel, v dnešní době nestačí jen prezentovat, trocha komedie je nutná u všeho.
06. 06. 2010 | 12:10

L.Metelka napsal(a):

wiki:
Mluvčího máme. Krátce, ale máme. Ale aby bylo jasno - nechceme kopírovat Meteopress, nechceme s ním "válčit" přes oficiální či neoficiální mluvčí. Meteopress a DH prostě často matou veřejnost, tvrdí věci, které nejsou pravda a zasahují do věcí, kde nemají co dělat. Kdyby zůstali u toho, proč vznikli a kdyby se v tom chovali férově a odborně správně, nebyl by žádný problém.
06. 06. 2010 | 12:21

L.Metelka napsal(a):

ow@gmail.com:
No vidíte. Vezměte si třeba to, o čem jsem psal. Jedno oblbování se sondážemi, před tím oblbování s počty blesků. Jak ale normální člověk, který se v tom nevyzná, pozná, že je to oblbování? Asi se musí někdo ozvat. A jak může člověk, který ani neví, co je v tom systému detekce blesků nebo co vlastně měří sondy, dávat kvalitní a smysluplné předpovědi pro veřejnost,? Vždyť nezná ani naprosté základy...
06. 06. 2010 | 12:31

ow@gmail.com napsal(a):

L. Metelka:
No vidíte. Co takhle sehnat grant a napsat takovou lidovou příručku pěkně barevnou, se spoustou obrázků, animací a tak, o tom co vlastně meteorolog dělá a jak vzniká předpověď. A mohla by pěkně viset třeba zrovna na vašem portálu, zdarma, ke stažení. A mohlo by to mít i několik variací - pro školy, pro laiky, pro novináře. Vždyť pár popularizačních příruček v minulosti vyšlo, takže by bylo na co navázat.
06. 06. 2010 | 12:41

L.Metelka napsal(a):

ow@gmail.com:
Co třeba televizní pořad "Skoro jasno", který vznikl ve spolupráci ČT a ĆHMÚ?
06. 06. 2010 | 12:48

wiki napsal(a):

Sorry, ale co není doklikatelné na WWW, resp. dohledatelné na první stránce googlem generovaných odkazů (a to např. ani Váš nový portál není, o TV pořadu nemluvě), to jako by neexistovalo...

http://www.google.cz/search...
06. 06. 2010 | 13:17

ow@gmail.com napsal(a):

L. Metelka:

Jeden pořad nestačí, chce to trvalou masáž odkud předpovědi pocházejí. Teď jsem přišel na nádraží, a před každým vlakem říkají "spoj společnosti České Dráhy" (jen pro to že začal jezdit konkutent). Snad donutit ostatní, aby uváděli něco jako "předpověď zpracována tím a tím na základě údajů poskytnutých ČHMI" nebo "předpověď poskytnuta ČHMI"... nejenom "ČHMI vydal výstrahu pro..." Navíc opravdu chybí osvěta, zvlášť v dnešní době, kdy exaktní vědy moc neletí.
06. 06. 2010 | 14:31

L.Metelka napsal(a):

ow@gmail.com:
No vidíte. O to, aby si akždý svoje předpovědi podepisoval (včetně Meteopressu), o to nám hlavně jde. Pak už si lidi vyhodnotí, čí předpovědi a informace mu lépe vyhovují. Komu vyhovuje Meteopress, ať si u něj zůstane. Když paní DH něco plácne, komu lidé nadávají? Meteopressu? Ne. Ona totiž uvede, že "meteorologové předpovídají" nebo něco podobného. A naštvaná veřejnost pak volá k nám. Jen ať si pod ty blbosti hezky uvedou, že "Meteopress předpovídá",,,
06. 06. 2010 | 15:06

ow@gmail.com napsal(a):

L. Metelka:
Řekl bych, že Meteopress se tak nějak podepisuje - vždyť DH je taková jejich obchodní značka a ta paní velmi dbá na to, aby její jméno v jakékoli jimi vydané informaci nechybělo.
06. 06. 2010 | 15:42

L.Metelka napsal(a):

ow@gmail.com:
Tak to se právě dost mýlíte. Ač není meteorolog, často mluví za METEOROLOGY. Podle toho to taky dopadá...
06. 06. 2010 | 16:29

Radim Tolasz napsal(a):

wiki: Asi máš pravdu, na webu by povinná prezentace OP být mohla. My jsme samozřejmě s poskytovatelem tyto věci řešili a monitorovací zprávy předkládáme pravidelně. Publicita na webu může být. My jsme udělali tiskovou konferenci už v průběhu projektu, který ještě pořád pokračuje. Na tiskovce bylo několik televizí, rádií, novin i portálů. V diskusi vystoupila i náměstkyně ministra. Byly toho plné noviny a později i časopisy. Myslím, že málokterý projekt financovaný z OP má takovou publicitu.
06. 06. 2010 | 19:14

ites napsal(a):

Vždyť je to tak jednoduché :
1. pro Ty, kteří se rádi dívají na hezkou tvář a nevadí jim zmoknout :
- sledujte předpověď s paní Hon zovou se zvukem
2. hezká dáma a plánování cesty
- paní Honzová + doporučené portály
3. odpovědný přístup k cestování
- doporučené portály a foto pana Metelky (to, abyste se tolik netěšili)
07. 06. 2010 | 09:14

Skeptik napsal(a):

Pan Metelka by měl radši zareagovat na tento článek. http://neviditelnypes.lidov...

Už se těším, co vymyslí.
08. 06. 2010 | 14:45

L.Metelka napsal(a):

skeptik:
No, na září jsem pozval pana Kremlíka na jedno jednání s klimatology o IPCC. Pan Kremlík přijal. Jsem zvědav, zda pak sám sebe uzná za zdiskreditovaného, protože byl na jednání s klimatology, kteří mají na spoustu věcí jiný názor než on,,,
08. 06. 2010 | 20:58

Skeptik napsal(a):

Ladislav Metelka: Výborně, a teď ještě byste mohl předvést nějaký argument k článku pana Kremlíka. Žádný jste nepředložil...
08. 06. 2010 | 21:05

L.Metelka napsal(a):

Skeptik:
A proč bych tady pod tím článkem měl reagovat na nějaký úplně jiný článek?
08. 06. 2010 | 21:16

Skeptik napsal(a):

Ladislav Metelka: "A proč bych tady pod tím článkem měl reagovat na nějaký úplně jiný článek?" Najednou, najednou. Před chvílí jste reagoval. Tady v tomto svém článku, který se netýkal pana Kremlíka http://blog.aktualne.centru... , jste neopomenul urazit své 2 oponenty: "Mihulka přehání (klasicky) a plete víc věcí dohromady (taky klasicky). Je to na úrovni Kremlíka..." Takže urážet pana Kremlíka pod jinými články, to ano, ale polemizovat s ním, to ne. Ale když už nechcete tady reagovat argumenty, tak určitě budete reagovat na svém blogu. Už se těším...
08. 06. 2010 | 21:53

L.Metelka napsal(a):

skeptik:
Reagovat budu, s dovolením, až budu chtít.
08. 06. 2010 | 23:11

Skeptik napsal(a):

Ladislav Metelka: Už se těším. Mimochodem, už jste si dohledal ten neexistující link na přepočet řad, ze kterých bylo vyřazeno 75% vzorku?
09. 06. 2010 | 08:57

L.Metelka napsal(a):

Skeptik:
Nemůžu za to, že to nemůžete najít. Musíte se víc snažit, nejen sedět a čekat, až Vám někdo něco strčí pod nos... :-)
09. 06. 2010 | 09:03

L.Metelka napsal(a):

Skeptik:
Ale protože jsem v dobrém rozmaru, našel jsem Vám něco velmi snadno dostupného. Podívejte se třeba na klimaskeptický blog na http://wattsupwiththat.com/... . Tam to máte přímo od Spencera, kterého těžko někdo bude podezírat z alarmismu, že?
"But at face value, this plot seems to indicate that the rapid decrease in the number of stations included in the GHCN database in recent years has not caused a spurious warming trend in the Jones dataset — at least not since 1986."
Další najdete třeba na http://tamino.wordpress.com...
Stačí?
09. 06. 2010 | 09:38

L.Metelka napsal(a):

Skeptik:
Tak asi stačí. OK.
10. 06. 2010 | 09:09

Skeptik napsal(a):

Ladislav Metelka: Tak jsem se zase dostal k počítači. "Nemůžu za to, že to nemůžete najít. Musíte se víc snažit, nejen sedět a čekat, až Vám někdo něco strčí pod nos... :-)" Už jsem Vám několikrát vysvětloval, že přepočítat to musí ti, co vyřadili 75% vzorku. Na nich je důkazní břemeno. Ani Vy jste dodnes nenašel přepočet od těch, co ty stanice vyřadili. Našel jste Spencera, v pořádku. Ale ten analyzoval data od roku 1986, ne od roku 1980 a i on našel mikroskopické odchylky. Kromě toho si vybíráte jenom to, co se Vám hodí. Na Spencerově blogu najdete třeba i toto. http://www.drroyspencer.com... Tam zase v příslušném článku říká: "Taken together, I believe these results provide powerful and direct evidence that the GHCN data still has a substantial spurious warming component, at least for the period (since 1973) and region (U.S.) addressed here. There is a clear need for new, independent analyses of the global temperature data…the raw data, that is. As I have mentioned before, we need independent groups doing new and independent global temperature analyses — not international committees of Nobel laureates passing down opinions on tablets of stone." http://www.drroyspencer.com...

A co se týče toho druhého odkazu, to asi spoléháte na to, že si to nikdo nepřečte. Hlavně metodiku toho anonyma, který používá vědecký výraz "popírači". Vašimi slovy: "Podobné věci jako amatérské pokusy anonyma na jeho blogu http://tamino.wordpress.com/ nepovažuji za seriózní a mohu Vás ujistit, že s tím, co předvedl, by na KMOP MFF UK zkoušku ze zpracování časových řad rozhodně neudělal." :-) Pořád čekám, až analýzu vytvoří někdo třeba z GHCN a až zareagujete na článek pana Kremlíka. "Stačí? Tak asi stačí. OK."
12. 06. 2010 | 14:36

L.Metelka napsal(a):

skeptik:
To myslíte vážně? Co citujete ze Spencera se problému redukce stanic GHCN vůbec netýká. Vymyslete si něco lepšího....
13. 06. 2010 | 08:44

Skeptik napsal(a):

Ladislav Metelka: "To myslíte vážně? Co citujete z tamino.wordpress.com se problému redukce stanic GHCN vůbec netýká. Vymyslete si něco lepšího...." Pořád jste neukázal analýzu přepočtu těch řad od roku 1980 (nebo i dříve), kdy začaly stanice mizet, od někoho třeba z GHCN. Důkazní břemeno je na těch, co ty stanice vyřadili. Pořád jste taky nezareagoval na článek pana Kremlíka. Že byste na to neměl co říct?
Znovu opakuji zde http://joannenova.com.au/20...
A nejnověji aktualizováno zde http://joannenova.com.au/20... Plus samozřejmě ten pdf formát.
Ale jinak pochopitelně vyřazení stanic např. z mohavské pouště nebo z Nevady neumocní efekt tepelného ostrova, který analyzoval Roy Spencer. A pochopitelně se to daného problému vůbec netýká...
14. 06. 2010 | 13:56

L.Metelka napsal(a):

Skeptik:
Kdybyste si místo toho kecání a citování raději stáhl ta data... Jenže Vy hlavně ani netušíte, jak byste takovou analýzu vůbec dělal. Proto ji chcete po jiných... :-(
14. 06. 2010 | 16:14

Skeptik napsal(a):

Ladislav Metelka: "Kdybyste si místo toho kecání a citování raději stáhl ta data... Jenže Vy hlavně ani netušíte, jak byste takovou analýzu vůbec dělal. Proto ji chcete po jiných... :-(" To je jenom argumentace arogancí a silou. Znovu, ještě jednou - přepočítat to musí ti, co vyřadili 75% vzorku, ne skeptici. Dosud jste nepředvedl analýzu někoho např. z GHCN. Jenom "kecáte".
16. 06. 2010 | 16:24

L.Metelka napsal(a):

Skeptik:
Bylo uděláno, bylo publikováno, že to Vy neumíte najít, to je Váš problém a už s tím nikoho neotravujte. Buďte tak laskav.
19. 06. 2010 | 23:33

Skeptik napsal(a):

Ladislav Metelka: No, já vidím, že to neumíte najít ani Vy. :-) "Bylo uděláno, bylo publikováno." A kde tedy? Zatím jste to nenašel. "Už s tím nikoho neotravujte. Buďte tak laskav." To je znovu jenom argumentace arogancí a silou. Přepočítávat a vysvětlovat musí ti, co vyřadili 4500 stanic ze 6000. Pořád jste ani nenaznačil, kde by se dala najít analýza někoho třeba z GHCN.
20. 06. 2010 | 18:53

Skeptik napsal(a):

No, tak vidím, že odborník Metelka "zababěle zdrhnul (což je obvyklá reakce podobných lidí v takové situaci, není zdaleka první ani poslední) a je to čistě jeho problém..."
http://blog.aktualne.centru... (úplně dole)
23. 06. 2010 | 19:32

L.Metelka napsal(a):

skeptik:
Vaše lenost - Váš problém.
Já jsem si zatím data z GHCN stáhl a přepočítal jsem si to. Ke změně, která by byla statisticky významná, tam nedošlo.
Máte možnost udělat totéž...
23. 06. 2010 | 22:36

Skeptik napsal(a):

Ladislav Metelka: Výborně, tak nám tu Vaši analýzu publikujte na blogu. A znovu - důkazní břemeno je na těch, co vyřadili 75% vzorku. A samozřejmě na obhájcích tohoto postupu, tedy např. Vás. Tak nám dokažte, že to nevedlo ke statisticky významnému zkreslení výsledku.
24. 06. 2010 | 11:02

L.Metelka napsal(a):

skeptik:
Proč bych to publikoval na blogu? Třeba to chci opublikovat jinde...
24. 06. 2010 | 16:00

Skeptik napsal(a):

Ladislav Metelka: Výborně, tak to opublikujte jinde. Alespoň si rozšíříte počet citací v Britských listech a v peer-review literatuře...
http://neviditelnypes.lidov...
24. 06. 2010 | 17:56

Skeptik napsal(a):

Ladislav Metelka: No, tak vidím, že odborník Metelka "zababěle zdrhnul (což je obvyklá reakce podobných lidí v takové situaci, není zdaleka první ani poslední) a je to čistě jeho problém..."
27. 06. 2010 | 13:47

L.Metelka napsal(a):

skeptik:
Bez obav...
28. 06. 2010 | 08:45

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy