Když "zloděj křičí - chyťte zloděje!!!"

23. 03. 2010 | 14:07
Přečteno 6628 krát
Podívejme se trochu na to, co se stalo kolem Meteopressu od mého minulého blogu na toto téma. Bylo toho opravdu celkem dost.

Náměstek ředitele ČHMÚ dr. Tolasz zaslal otevřený dopis novinářům a firmě Meteopress. Na to samozřejmě zareagoval i Meteopress, jeho vyjádření v plném znění ale nemám k dispozici.

Podle Michala Najmana z Meteopressu se ale jedná ze strany ČHMÚ jen o nečistý konkurenční boj. Ústav prý zneužívá svého monopolního postavení, což si může dovolit díky stamilionovým dotacím ze státního rozpočtu. "Pokud by ČHMÚ dělal svou práci dobře, nebylo by zde pro firmy typu Meteopress prostoru"(např. zde).

Podívejme se ale nejprve trochu do historie. Společnost Meteopress vznikla v roce 1992. V té době vznikala řada soukromých rozhlasových a televizních stanic, řada nových časopisů a novin. Bylo tedy jasné, že bude podstatně narůstat i zájem o informace o počasí. Pro ČHMÚ to znamenalo volbu: buď podstatně posílit (personálně i technicky) veškerá prognózní oddělení tak, aby tyto požadavky zvládla nebo se soustředit jen na přípravu těch informací a samotnou jejich prezentaci a distribuci předat na základě smlouvy někomu jinému (dnes se tomu říká outsourcing). Byla zvolena druhá možnost a samotná prezentační a distribuční činnost, zejména ve vztahu k soukromým sdělovacím prostředkům, byla po dohodě převedena na firmu Meteopress. Hodně tomu zřejmě pomohlo i to, že jeden ze zakladatelů Meteopressu (viz Obchodní rejstřík) byl velmi blízkým příbuzným tehdejšího ředitele ČHMÚ RNDr. Milana Koldovského.

Spolupráce probíhala zpočátku bez větších problémů, postupně ale Meteopress začal zasahovat i do věcí, které byly mimo tu oblast činností, které byly na základě smlouvy outsourceovány z ČHMÚ do Meteopressu a pokoušel se (často dost nekompetentně) dublovat některé činnosti ČHMÚ. Do přímé konkurence s ČHMÚ tedy šel Meteopress ze své vlastní vůle a svým vlastním rozhodnutím. Nikoli naopak. První jasné projevy tohoto postupu byly konstatovány už před vice než 10 lety, konkrétně např. v tomto starším článku ředitele ČHMÚ Ing. Ivana Obrusníka, DrSc., z prosince 1999. Cituji: „Perspektivně se jevilo i navázání spolupráce se soukromým poskytovatelem meteorologických informací - firmou Meteopress, která měla zabezpečit distribuci a prodej informací z ČHMÚ především novinám a nově vznikajícím soukromým rádiím a televizím. V poslední době však nepokračuje tato spolupráce podle našich původních představ, a proto ji bude třeba radikálně přehodnotit.“. Problémy ale trvaly dál, až vedly v roce 2009 k tomu, že ČHMÚ Meteopressu smlouvu vypověděl.

Zpátky k vyjádření pana Najmana z Meteopressu. To, co z něj bylo publikováno, považuji za nehoráznou drzost. Proč?

Nečistý konkurenční boj: Do konkurence s ČHMÚ šel Meteopress, nikoli naopak. ČHMÚ tu byl dávno před Meteopressem. Hlavně ale tím že Meteopress překročil původně dohodnuté meze toho, co bude každá z těchto organizací dělat (ČHMÚ připravovat informace, Meteopress prezentaci a distribuci) a rozhodl se dublovat některé činnosti ČHMÚ. Ale o jakou „nečistou konkurenci“ jde? Vždyť Meteopress využíval a dodnes ve velkém a zdarma využívá řady výstupů ČHMÚ (radary, detekce blesků, měření meteorologických stanic, model Aladin), které nefinancuje, nepodílel se na jejich zřízení ani provozu a informace bere zdarma z webových stránek ČHMÚ. Pořízení i provoz platil a platí ČHMÚ, Meteopress je jen využívá. Pokud je toto nečistý konkurenční boj, tak v úplně opačném gardu. Stačí si uvědomit, kdo to všechno financuje a kdo na tom naopak vydělává, aniž by se na financování podílel.

Stamilionové dotace ze státního rozpočtu: To je slušný pokus o podpásovku. Pokud totiž ČHMÚ ze zákona musí některé činnosti vykonávat, pak je také stát musí také financovat. To je jednoduché. Tady se musím zeptat kolik meteorologických nebo hydrologických stanic provozuje Meteopress? Kolik stanic na měření čistoty ovzduší? Kolik provozuje radarů? Jaké meteorologické modely sám počítá? Tohle všechno u nás provozuje a tedy i platí ČHMÚ, částečně právě z toho státního příspěvku, který panu Najmanovi tolik vadí. Ale Meteopress to rád, soustavně a zdarma využívá a také na tom vydělává. Ale to už asi panu Najmanovi nevadí, že?

Pokud by ČHMÚ dělal svou práci dobře…: Zajímavý argument. Tady doslova „zloděj volá – chyťte zloděje“. Jistě, každý může udělat chybu, i ČHMÚ, ale neměl by chyby opakovat a pokud už se něco takového stane, měl by chybu přiznat a opravit. Ale když se podíváme na "produkci" Meteopressu jen za poslední rok, co uvidíme (uvádím většinou odkazy na blogy, kde je příslušná chyba Meteopressu okomentována, ale většinou jsou tam odkazy i na původní informaci Meteopressu)?

Květen 2009 – nesmyslné informace kolem měření čistoty ovzduší
Červen 2009 – nesmyslné sčítání srážkových úhrnů
Červen 2009 – nesmyslný údaj o počtu blesků (stejný problém se opakoval v březnu 2010)
Srpen 2009 – krajně nezodpovědný zásah do výstražné informace ČHMÚ
Březen 2010 – nesmyslné vysvětlení příčin letošní zimy, nesmyslná deterministická předpověď až na květen
Březen 2010 – opět nesmyslné údaje o počtech blesků v noci ze 14. na 15.3. (blogy zde, zde a zde).

V tom posledním případě ale nejde jen o „chybnou interpretací“, jak se všem snaží namluvit pan Najman (zde), ale o zásadní nepochopení toho, o čem ty údaje vlastně jsou (mimochodem – podle všeho jde o informace přebírané zdarma rovněž z webu ČHMÚ). Stejný problém tu byl už v červnu 2009. Když se teď ukázalo, že původní informace Meteopressu o počtu blesků byly chybné, snažil se je opravit (nešlo prý o 3798 blesků v ČR, ale v celé Evropě, nad ČR jich prý bylo 495), ale i oba tyto „opravené“ údaje jsou opět chybné. Jasně to ukazuje, že nejde jen o „chybnou interpretaci“, ale o systematický a dlouhodobý problém na straně Meteopressu.

Prostě za rok chyb jak máku. S takovouto bilancí hrubých chyb v zádech vyznívá věta pana Najmana „Kdyby ČHMÚ dělal svou práci dobře…“ už jen trapně. Pokud jde o kvalitu práce, měl by si Meteopress nejdříve zamést na vlastním dvorku. Má opravdu co uklízet.

Ukazuje se, že pěkné tvářičky, hezké obrázky a ohromující čísla nejsou samy o sobě zárukou toho, že za tím vším je i kvalitní informace. Pochopí to někdy Meteopress?

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Vosavbotě napsal(a):

Víte pane Metelko,

dokud budu mít spolehlivou informaci o počasí jen na dva dny a ne třeba na týden dopředu, tak mi bude celkem jedno, zda mi ji předá dr. Honsová z Meteopressu, nebo méně atraktivní človíček z ČHMÚ.

Je to jen konstatování faktu, tuším, že klima se mění a předpovídání počasí je stále těžší a těžší...
23. 03. 2010 | 14:23

Jedla napsal(a):

S tím "outsourcingem" to hydrometeorologický ústav netrefil. Source je zdroj, outsourcován byl ČHMÚ.
23. 03. 2010 | 14:23

vlk napsal(a):

Pane Metelko

váš ústav udělal hrubou chybu- zbavil se té nejlukrativnější části byznysu. Pan ex Koldovský to dobře věděl. Že vás teď Meteopress mačká? a co čekáte od soukromého subjektu, který má jediný zájem - maximalizovat zisk?
ještě že někoho nenapadlo, že byste mohli tenkrát meteopressu outsorcovat také výpočetní centrum, kde počítáte modely.... To by byl teprv taneček.Zdravím Vás i pana Tolasze.
23. 03. 2010 | 14:43

Jitka Kučerová napsal(a):

Předpovídat počasí není těžší, vždyť si vemte, co všechno má současný meteorolog k dispozici (spoustu už automatizovaných stanic, radary, družice, modely, aerologické výstupy) a co měl k dispozici meteorolog třaba před 100 lety? Je to o přesnosti předpovědi, která se díky těm všem vymoženostem může zdát, že by měla být lepší, ne-li 100%... Ale není to tak! A každý rozumný člověk pochopí, proč asi? Neporučíme větru, ani dešti, ještě dlouho ne. Až to budeme umět, nebude potřeba meteorology, ale až to budeme umět, nebude už snad ani třeba žít, protože budeme všechno vědět...
23. 03. 2010 | 15:01

hovorka11 napsal(a):

Soukromý a státní sektor nelze propojovat, pak je jen otázka času, kdy podbízivost pro nejlepší zisk zlikviduje nezávislost informací. Tohle propojení je likvidační, protože Meteopress zneužívá autorství ve svůj prospěch. Nemá to jiné řešení, než zpoplatnit údaje, které Meteopress přebírá a právně pojistit jejich interpretaci. Je to pouze odraz systému rozvratu, který se u nás všeobecně šíří jako mor.
23. 03. 2010 | 15:22

L.Metelka napsal(a):

hovorka11:
Ta smlouva s Meteopressem upravovala, jaké údaje budou od ČHMÚ dostávat a za kolik. Teď už neplatí, ale Meteopress má právo objednat si jakákoli naše data běžnou cestou, jako každý jiný. Původní smlouva byla poněkud nadstandard.
23. 03. 2010 | 15:34

almost glossed™ napsal(a):

Málokdy umožňuje licence dat (obrázků, grafů...) volné šíření. To, že je něco na webu zadarmo "prokaždého", většinou znamená "jen pro nekomerční využití". Jestliže někdo - např. firma M. nabízí tato data dále (i když v upravené podobě) za peníze, předpokládám, že porušuje minimálně autorská práva.

Jestliže ČHMÚ výslovně neomezuje licenci publikovaného pro nekomerční využití, je nejvyšší čas to zajistit - nejlépe varováním před každým stažením dat nebo vodotiskem přímo na pozadí. Také lze prezentovat graficky (nikoliv surová data) tak, aby nebylo možné hromadné stahování dat, ale potenciální neoprávněný uživatel by musel se použít nějaký OCR systém, což by už bylo vědomým porušením licence.

Pokud dodáváte bez omezení data soukromé firmě k přeprodeji bez omezení licencí, jde doslova o plýtvání státními prostředky. Parazitování na státním je oblíbené, není to však neřešitelné.
23. 03. 2010 | 16:02

P.Jůza napsal(a):

Pane Metelko,
v tom výčtu úspěchů D. Honsové Vám tam chybí z prosince předpověď na květen až listopad, včetně vysvětlení, že tomu tak bude kvůli vysokým koncentracím uhlíku v atmosféře.
Je to na adrese
http://tn.nova.cz/zpravy/do...
23. 03. 2010 | 16:07

Železnohorský napsal(a):

A mně se stejně víc líbí paní Zárybnická. Je to kus ženské a ne nějaká modelka, která zamrká a je všechno jasné. Jenže - ona se zdráhá pustit do éteru byť jen náznak spekulace, nebo něco, co nemá ověřené, nebo tak nějak... Pročpak asi?
23. 03. 2010 | 16:12

Hanka QS napsal(a):

Železnohorský:
To je jednoduché, protože paní Zárybnická, stejně jako ostatní na ČT1 jsou především odborníci a velmi dobře ví o čem mluví. Jde jim především o přesnost předpovědí a ne o senzace.
23. 03. 2010 | 16:55

Petr Havelka napsal(a):

23. 03. 2010 | 18:54

Holubář napsal(a):

Pro autora:

Nu vida, a pak že nic nového pod sluncem.
A ony už se dají tunelovat i předpovědi počasí......!

Pane Metelko, pravdu má výše vlk - máme prostě kapitalismus v krystalické podobě, jde jenom o prachy.
Oni si lidé ale ani nic lepšího nezaslouží, chtějí všechno mega a giga, nikoliv střízlivou předpověď. Tak proč 500 blesků, když se může napsat 5000? Přijde i padesát tisíc, uvidíte. Vypereme hlavy dočista dočista.
Důležitá přece nejsou fakta, ale trendy.
A trend je jeden - jde to všechno nějak do háje. Lidi blbnou.
Nechtějte po nich, aby vnímali složitou meteorologii, když chtějí jen jednoduchou předpověď, pokud možno alespoň na půl roku dopředu...
Zdraví vás bývalý kapitán - dozorčí synoptik.
23. 03. 2010 | 20:48

Tomáš napsal(a):

Ladislav Metelka:
Nemám důvod nevěřit, že váš ústav je po odborné stránce tou nejvyšší českou autoritou, máte pro to všechny předpoklady.

Další věcí je ale prezentace dat - v podstatě zabalení vaší práce do dárkového papíru a vypuštění na trh. Tam máte obrovské rezervy, kterých meteopress využívá.

Můj názor je, že máte dvě možnosti. Buď zainvestovat nemalou částku do dárkového papíru, nebo se na to vykašlat a informace pouze nezabalené prodávat prostředníkům.

To, že jste si sami vykrmili silného konkurenta, který je prostě v prezentaci informací lepší, byla chyba vaše, ne meteopressu. Ten se chová naprosto racionálně, jak už napsal vlk.
23. 03. 2010 | 21:42

L.Metelka napsal(a):

Tomáš:
Ne, ono je to trochu jinak. To, že my dodáme obsah a oni to zabalí a rozvezou, to byla ta původní dohoda. Dokud fungovala, bylo to OK. Pokud by fungovala i teď, bylo by to taky OK. Jenže ten, kdo měl balit a distribuovat, se začal (a čím dál víc) hrabat i v tom obsahu a měnit ho. Teď už si dělá obsah svůj, tvrdí, že náš je špatný (přitom on sám má neskutečně velkou zmetkovitost), ale materiál, ze kterého ten svůj obsah dělá, bere zadarmo od nás. Na to jsme jim dobří.
Víme, kde je problém, také už víme, co by se s tím asi dalo dělat. Ale nezlobte se - konkrétně to sem teď psát nebudu. Snad chápete... Nechci nikomu nahrávat...
23. 03. 2010 | 21:57

hovorka11 napsal(a):

L.Metelka:
Nejhorší je mlčet a spoléhat se na "rozum lidí", tak to nefunguje. Do ostrého střetu se jít musí...
24. 03. 2010 | 08:01

L.Metelka napsal(a):

hovorka11:
Mlčet se už nedalo. Ať si klidně Meteopress zveřejňuje bludy, ale ať se pod ně vždy podepíše. Alespoň bude jasné, kdo je autor. Jenže oni jsou samé "meteorologové předpovídají", "meteorologové spočítali" - schovávají se obecně za meteorology. A to dost vadí.
24. 03. 2010 | 08:30

kikina napsal(a):

Nedovedu si představit, že by si jakýkoliv podnik ať státní či soukromý nechal své výsledky prezentovat v televizi neodborníkem z konkurenční firmy.
24. 03. 2010 | 08:38

louksos napsal(a):

teď už je mi jasné, proč ve stejnou dobu slyším ve dvou médiích dvě různé předpovědi (zejména na třetí den); obvyklé však je, že se obě ukáží v reálu jako nesmysl;
24. 03. 2010 | 09:09

Zaba napsal(a):

Takze Koldovsky a Kracmer uz sou z toho meteobyznisu ven ? pak chapu ze si namestek dovolil otevrit hubu :) kdo je Folkman ? Vyhazet hydrak nechat tam pet lidi na pousteni balonu a vobsluhu radaru, a bylo by:)
24. 03. 2010 | 09:49

hovorka11 napsal(a):

L.Metelka:
Ano, to schovávání mě vadí nejvíc.
24. 03. 2010 | 11:25

alexander´s ragtime band napsal(a):

Milý pane doktore,
Proč sakra furt napadáte tu milou paní Honsovou ? Není to hloupé od Vás ?
To je tak, ona si vymýšlí vlastní a zcestné předpovědi počasí, Vy zase vymýšlíte nesmyslné klimatologické prognózy a teorie, které na 99,95% nemohou vyjít.
Tak si dejte v nějaké dobré restauraci chutnou večeři, dobrou lahvinku a domluvte se na založení nové firmy:
Doporučuji název: Klimatologicko-meteorologický servis Baron Prášil s.r.o.
No a můžete ty fabulace dělat společně.
Časem přiberte nějakého astrologa a kartářku a nějakých 30% jednodušších ovčanů Vám to bude baštit, pro rady, předpovědi a moudra k Vám chodit, dobře platit a Vy se budete dobře mít.
Ale vzájemné útoky Vám takový skvělý kšeftík neudělají.
24. 03. 2010 | 12:04

L.Metelka napsal(a):

Zaba:
Pokud vím, Koldovský ml. již nemá s Meteopressem nic společného, Koldovský st. není ředitelem ČHMÚ už hodně přes 10 let, jinak nevím. Osoby a obsazení v Meteopressu nijak nesleduju.
24. 03. 2010 | 12:16

hovorka11 napsal(a):

alexander...
Jste na špatné adrese, 100% jistotu o některých probíhajících jevech ohledně klimatu získáte na hradě.
Vědci hledají výši pravděpodobnosti, ale Václav Klaus to ví !
24. 03. 2010 | 12:23

L.Metelka napsal(a):

alexander's ragtime band:
Doporučuji Vám studium meteorologie a klimatologie, abyste nebyl odkázán jen na to, co Vám někdo říká, ale dovedl si to vyhodnotit i sám...
24. 03. 2010 | 12:28

alexander´s ragtime band napsal(a):

to Dr. Metelka:
Na to, abych poznal, zda někdo má či nemá pravdu, nepotřebuji být vzdělán v tomto oboru. Jediné co nerozeznám je to, zda dotyčný lže z blbosti, nebo za cizí peníze.
A mimochodem, výzvu ke studiu rád vezmu, ale stěží od člověka, který nerozezná funkci spojitou od nespojité.
to hovorka 11
Nejsem fanda V.K., ale musím uznat, že ten člověk umí používat na rozdíl od mnoha jiných svůj vlastní, velmi výkonný mozek.
Proto má taky velmi často pravdu. Jen je otázkou, zda je to dobře či špatně. Rozumějte pro nás, ovčany státu tohoto.
24. 03. 2010 | 13:07

L.Metelka napsal(a):

alexander:
Nepotřebujete na to být vzdělán? Typický argument polovzdělanců, to se na mě nezlobte...
Funkci spojitou od nespojité poznám, teplota je funkcí spojitou. I u těch rychlých změn klimatu, že?
24. 03. 2010 | 13:20

hovorka11 napsal(a):

alexandr..
VK má velmi výkonný mozek jako encyklopedii na nesmysly. Přečtěte si něco z jeho knížek. Jestli se mě dostane dnes do ruky REFLEX č.7, tak Vám můžu poslat jeho karierní životopis.
24. 03. 2010 | 13:30

hovorka11 napsal(a):

alexander...
Ještě o těch "ovčanech", jak píšete- zrovna mají šance v METEOPRESSu,
kde začíná soutěž za registraci zcela zdarma a ještě s nadějí na výhru- za to přeci stojí pro "ovčany" se registrovat a brát informace mimo odborníky že ?
Doufám, že mi pan Metelka to přetahování "ovčanů za tombolu" odpustí:

METEOPRESS:

Co musíte pro odběr informací o počasí zdarma udělat. Vlastně vůbec nic. Stačí se u nás zaregistrovat a pak naši novinku používat.
Zašlete nám také fotografii nástěnky, tisku nebo dalšího umístění dle vašich potřeb a my ji zveřejníme na našich stránkách. Zároveň vás zařadíme do měsíční soutěže o ceny od společnosti Promorain v hodnotě 1 000,- Kč.
24. 03. 2010 | 13:58

Tomáš napsal(a):

L.Metelka
Úroveň "hrabání se v obsahu" neznám, ale nemám důvod vám nevěřit.
Jen mě překvapuje, že toto nemáte ošetřeno nějakou smlouvou. On ten spor asi zvenku vypadá o hodně jednodušeji, než jak to opravdu je.
24. 03. 2010 | 14:39

L.Metelka napsal(a):

Tomáš:
Smlouva byla a tyhle věci upravovala. Jenže když se smluvní partner podle smlouvy nechová, držet ji nebudete. Teď žádná smlouva není a všechno je svým způsobem jasnější. Meteopress má volnější ruce, ale horší přístup k našim datům.
24. 03. 2010 | 14:47

alexander´s ragtime band napsal(a):

to Dr. Metelka
Logika není Vaší silnou stránkou že ?
Zřítí-li se bez vnější příčiny barák či most, nemusím být zrovna vzděláním stavař, abych poznal, že buď statik (málokdy), nebo spíš stavbyvedoucí je idiot. Na to nemusím umět rozeznat tvárnici od hurdisky. O výpočtu jádrového obrazce nosníku prostého nemluvě.
A klimatolog by měl mít logické myšlení, už jen proto, aby nevypouštěl do svého okolí nesmysly, které jsou i laikům zřejmé. A ti se mu pak za to škodolibě nepošklebovali - to není dobré pro klimatologa ani klimatologii jako takovou.
24. 03. 2010 | 14:57

L.Metelka napsal(a):

alexander...:
Zkuste uvést konkrétní příklad...
24. 03. 2010 | 15:17

Likeke napsal(a):

to: alexander's ragtime band
Děkuji, dostal jsem se sem pozdě, ale panu LM bych napsal stejná nebo podobná slova.
A kromě toho jednu věc: to se to hoví na ČHMÚ za státní penízky. A tolik zaměstnanců. Meteopress se o sebe musí postarat sám a ČHMÚ by se nejraději k jejich zakázkám dostal.
24. 03. 2010 | 15:45

L.Metelka napsal(a):

Likeke:
Hloupá argumentace. Dělá Meteopress i hydrologii, klimatologii, sleduje čistotu ovzduší? NE. Provozuje pozorovací sítě? NE. Počítá vlastní předpovědní modely? NE. Má vlastní radary, systémy detekce blesků? NEMÁ. Ale přesto tohle všechno, co provozuje a platí ČHMÚ, to Meteopress ZDARMA využívá. De facto na nás parazituje a ještě se rozčiluje, že nemůže parazitovat víc...
24. 03. 2010 | 16:11

Jiří Makerka napsal(a):

Pro CHMÚ: data, která předkládáte veřejnosti, jsou potřebná a dělají na mě dojem svou komplexností. Ovšem VÝRAZNĚ CHMÚ zaostává v prezentaci těchto dat. Video prezentace blesků je omezená, jsou časté výpadky prezentace při přetížení, informace nejsou přehledně předkládány návštěvníkovi. Můj dotaz zní - ten web http://www.chmu.cz vám taky dělá nějaký příbuzný, ééé tedy outsourcingová firma??? U mě jsi vážený CHMÚ skončil, jste amatéři a firmy jako je METEOPRESS si zasloužíte za svou neschopnost a tradiční české nahazování buřtíků na své příbuzné a známé. Kdyby všechno fungovalo, jak má, jde naběhne na vás protikorupční policie !
24. 03. 2010 | 19:16

L.Metelka napsal(a):

Jiří Makerka:
Ano, prezentace je problém. Ten web původně vznikal vlastně amatérsky, dělali to lidi při své normální práci, každý podle svého a jak uměl a podle toho to taky vypadalo (a ještě vypadá, i přes nějaké dílčí snahy o zlepšení). Můžu Vás ujistit, že ten web se dlouhodobě nelíbí ani zaměstnancům ČHMÚ...
Máme ale už připravený portál (portal.chmi.cz), teď na něj stěhujeme věci ze starého webu. Ale není to sranda, celý web ČHMÚ má totiž řádově desetitisíce jednotlivých stránek, mění se zásadně i prostředí, ve kterém to bude fungovat, leccos se musí pro portál upravit nebo předělat,...
Pokud jde o dostupnost, když se něco děje, stoupne návštěvnost webu o několik řádů. Za poslední roky byla zvýšena kapacita na mnohonásobek té původní (také až o několik řádů), úměrně tomu ale roste i návštěvnost. Jedna z cest vede ale i přes slušně spolupracující soukromé organizace - zkuste se podívat třeba na radar.bourky.cz. Ti by mohli našim serverům odlehčit právě v takových problémových situacích.
24. 03. 2010 | 19:57

Tomáš napsal(a):

L.Metelka
Jakou část vaší prezentace navenek vlastně web představuje? Mě internet živí, takže vás znám jen skrze web, ale je mně jasné, že nejsem objektivní.
24. 03. 2010 | 20:30

L.Metelka napsal(a):

Tomáš: V jakém smyslu? Myslíte distribuci dat? Prezentaci vzhledem k veřejnosti? Nerozumím přesně otázce...
24. 03. 2010 | 20:44

Tomáš napsal(a):

L.Metelka
Ano, prezentaci směrem k veřejnosti. Jednak máte web, jednak prodáváte informace, které pak prezentují jiní, vč. papírových novin a televize(?). Uniká mi ještě něco?
24. 03. 2010 | 20:50

L.Metelka napsal(a):

Tomáš:
ještě bych doplnil informace, které používají jiní (aniž by je přímo prezentovali veřejnosti). Mám na mysli takové věci jako řízení leteckého provozu, povodňové komise, krizové štáby, správu a údržbu silnic, energetiku,... Toho je fakt hodně. Co jde přímo k veřejnosti a je bezprostředně vidět, toho je, troufnu si říci, menšina...
24. 03. 2010 | 20:58

Tomáš napsal(a):

L.Metelka
Kam jsem tím mířil .. pokud je web vaším jediným přímým výstupem, měl by opravdu vypadat jinak. Myslím tím jinak než zmíněný portal. Už jsem si na to téma psal i s p. Tolaszem. Jen jsem neměl jasno v tom (a ani mě to nezajímalo), že ten web je v podstatě sto procent vašich výstupů na veřejnost.
24. 03. 2010 | 21:14

hovorka11 napsal(a):

Souhlasím s připomínkami od Tomáše.
25. 03. 2010 | 08:46

alexander´s ragtime band napsal(a):

to Dr. L. Metelka ?
Vy chcete příklady ? Neuvěřitelné.
tak to jste si docela naběhl.
Jsou to téměř všechny "klimatologické" práce a články vztahující se k předpovědi vývoje klimatu. Pokud jste tohle dosud nepochopil uvedu polopatický příklad:
Vy tvrdíte že popisujete nový model Ferrari, a zatím dokážete jen opravdu dokonale popsat závěs levého zadního kola. Ostatní se Vám nepodařilo zjistit, neboť firma si nový model dobře chrání a má jej utajen.
A to je ta bída klimatologie vzhledem k budoucím prognózám.
25. 03. 2010 | 10:33

Tomáš napsal(a):

L.Metelka
Abych byl úplně doslovný: Mou analýzu už p. Tolasz dostal. Chápu, je to jeden názor. Rozhoďte sítě na odborných webech (na téma weby, ne počasí), nechte si totéž udělat od dalších deseti lidí (o to jsem se snažil, ale úplně zadarmo se do toho nikomu nechtělo) a na základě poznatků udělejte generálské rozhodnutí - rozpracovaný portál nechat dodělat nebo se s jeho autorem rozloučit.

Současná realita navenek vypadá stejně jako před půl rokem - prezentace chmu tristní, portal pro informované (pokud funguje) jen o tak málo lepší, že to vypadá jako hrozící blamáž, meteopress působící lacině, prolezlý reklamou, ale na nesrovnatelných pozicích ve vyhledávačích. Mimochodem, co ti další "hráči", pocasi.divoch.cz, http://www.meteocentrum.cz, http://www.e-pocasi.cz .. to všechno je nejspíš práce nadšenců, ale je to vysoko nad vámi.

Opravdu věřím tomu, že když do webu zainvestujete přiměřenou částku, odsunete do roka veškerou konkurenci na takovou pozici, že přetahování o zkreslovaných informacích bude bezpředmětné. Navíc je to celé dost absurdní, bavit se o konkurenci, když všechna konkurence má informace zřejmě od vás.
25. 03. 2010 | 11:08

Tomáš napsal(a):

(Možná sem ta debata úplně nepatří. Vytáhl jsem to jen z toho důvodu, který shrnuju v předchozím posledním odstavci)
25. 03. 2010 | 11:19

L.Metelka napsal(a):

alexander...
Ano, jistě. Pochopit z klimatologie víc než "závěs levého zadního kola" je zjevně nad Vaše schopnosti. Proto ani nejste schopen vidět, jak to ve skutečnosti je.
25. 03. 2010 | 11:34

alexander´s ragtime band napsal(a):

to Dr. Metelka
A nepochopit co je to podnebí (klima) a přesto se s tím živit je skutečně obdivuhodné.
Paní Honsová, přes všechny její bludy je proti Vám genius a solidní vědátorka.
Má alespoň na 50% pravdu.
25. 03. 2010 | 13:58

L.Metelka napsal(a):

alexander...:
:-). I Vy srandisto...
25. 03. 2010 | 14:03

nemám rád žvanily napsal(a):

Ragtime byl:
Když svatí jdou ...
ale tady ten ragtime vypadá jako:
Když chudí duchem diskutují ...
25. 03. 2010 | 16:42

Jarda Rosa napsal(a):

Plně stojím za Metelkou a jeho ohlédnutím do historie, protože jsem živoucí pamětník tehdejšího zakládání Meteopressu, kdy jsem stál v opozici proti němu, protože mi vadilo, aby soukromá společnost bezúplatně dostávala veškeré "duševní" podklady naší instituce - ČHMÚ. Tím blízkým nejmenovaným příbuzným byl syn tehdejšího ředitele p.Koldovského. Když jsem poukázal na tuto skutečnost, že je to střet zájmu, tak mi bylo naznačeno, že jsem pro ústav nepohodlný a že bych měl odejít. Tehdejšímu vedení se nehodily názory mladého meteorologa, který se snažil prosadit moderní manažerské myšlení ve prospěch ústavu. Již tehdy jsem nevěřil zakládajícím představitelům Meteopressu, že budou "kopat mediální ligu" za ČHMÚ, tak jak se to tehdy prezentovalo. Byla to jen snaha levně se dostat k výstupům, protože tehdy nebyl internet na takové výši jako dnes.
25. 03. 2010 | 17:05

Jitka Kučerová napsal(a):

Web není 100% našich výstupů "laické" veřejnosti. Počasí, třeba na serveru idnes.cz je od nás, co aspoň vím já (na tohle by uměl nejlépe odpovědět R. Tolasz, protože zná všechny mediální zákazníky, s nimiž máme smlouvy). Jinak regionální pracoviště na jednotlivých pobočkách přispívají různě např. do vysílání regionálních TV a rozhlasových stanic, ale i do veřejnoprávních - ČT nebo Český rozhlas, samozřejmě do tištěných novin - opět hlavně na regionální úrovni - pokud nám, např. na pobočku do Brna, napíší regionální novináři (naučili jsme je komunikovat s námi mailem, a i tak s nimi máme mnoho nemilých zkušeností, počínaje przněním dodaného textu až po to, že si vymýšlí do svých článěčků jméno meteorologa, který ten den vůbec neměl službu, jen aby tam měli nějaké jméno...), tak těmto novinářům odpovídáme (např. MF Dnes, Deník, různé týdeníky apod.). Pak také existuje tzv. "Drahá linka", tj. živý rozhovor s mnohdy už téměř "mrtvým" regionálním meteorologem po některé z mnoha náročných služeb :-) - čísla na jednotlivé pobočky jsou na webu - a věřte, že když je nějaké horší počasí, tak je těch telefonátů třeba i 20 za den... Mno, momentálně mě nic jiného nenapadá, třeba si ještě ne leccos vzpomenu...
Všechny diskutující zdraví regionální brněnský meteorolog, dnes celkem vpohodě po takové výjimečně příjemné službě - alespoň občas je i "normální" počasí :-))
25. 03. 2010 | 18:08

Ara napsal(a):

Vosavbotě:

Nemyslím že by jakékoli klimatické změny mohly mít na předpovídání počasí ňáký větší vliv.
/Sice je možné, že jestliže se atmosféra vskutku otepluje a je v ní tedy i více energie, že jsou možná i změny počasí o něco rychlejší (prudší) a tím snad i "komplikovanější", ale to jen lehce spekuluju, ono jsou tyto přírodní atmosférické jevy beztak natolik komplikované, že se k tomu už těžko co dá ještě přidat :-)
Asi to nějaký odborník níže už upřesňuje (včera jsem čet příspěvky na konci... ovšem omylem protože jsem byl ještě před chvikou nalajnovaný na předešlém Metelkově blogu, nyní tedy jedu zde a od začátku a tak nevím jaké jsou reakce níže), já se však domnívám, že to mají naopak stále "lehčí". Hlavně se totiž stále zdokonaluje výpočetní technika (bez které je to celé už nemyslitelné), jsou tu i meteodružice a snad i přesnější měření a lepší modely a algoritmy... zkrátka by měly být díky tomu ty předpovědi počasí stále lepší, přesnější...
Ovšem stoprocentní přesnosti se při těch předpovědích asi jen tak nedosáhne, na to je to celé opravdu moc složité. Ale pokud by měly třídenní předpovědi úspěšnost aspoň devadesát procent a týdenní aspoň sedmdesát, tak bych byl docela spokojen. /Ovšem, čím přesnější tím lepší... :-)
bylo by super znát jak bude třeba za měsíc, či za dva, aspoň na šedesátpět procent, bohužel to zatím zřejmě nejde/
28. 03. 2010 | 19:33

Ara napsal(a):

Stop. Koukám, ještě jsem vlastně nic nenapsal k samotnému Metelkově článku (ostatně ani k tomu minulému), přitom zásadní otázky se tu točí okolo státního ČHMÚ kontra soukromý Meteopress... :-/
No nic, to by bylo ale asi trochu delší, obtížnější... :-(
/Možná jsem ale už něco k tomu naznačil posledně u Tolasze?/
Tak snad až zítra. :-)
28. 03. 2010 | 19:50

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
29. 03. 2010 | 07:43

replica tag heuer napsal(a):

Easy come, easy go.
31. 03. 2010 | 03:41

breitling replica napsal(a):

The OFT found that individuals in RBS's Professional breitling Practices Coverage Team gave
03. 04. 2010 | 08:53

fake watches napsal(a):

very happy to come here
09. 04. 2010 | 05:30

replica watches napsal(a):

Vrátíme poslanci Severovi, Kalouskovi a náměstkovi ministra vnitra Komorousovi jejich zkorumpovaný drogový zákon i s úroky. Pan Soukup s Médeou nám může dělat mediální podporu pro rytíře z Blaníku. Ve vší slušnosti a počestnosti a v souladu s Ústavou i úmluvou OSN o drogách.
09. 04. 2010 | 05:42

replica watches napsal(a):

I do NOT ordered a and I don’t confirmed anything.I ony generate a kind of a account on your side, because I want to know with option I have by the payments.If I make the decision to order a Alain Silberstein watches.... I am interest in the Baume & Mercier watches. So please give me a special price and inform me I witch way it is possible to pay.
09. 04. 2010 | 05:49

pje napsal(a):

Začnu tím, že pokud by Meteopress k dnešnímu dni zanikl, nikdo by si toho prakticky nevšiml. Ač nejsem meteorolog, byl jsem před lety prakticky a dílem i teoreticky trénován i v tomto oboru. ČHMÚ v současné době dělá to, co se od autorizovaného nezávislého (na politice) odborného pracoviště očekává a dělá to kvalitně. Pokud se ve mně ozve ekonom a konstatuje např. poptávku po přesných týdenních předpovědích, plně chápu to, co činí Meteopress - vyhoví poptávce. Co na tom, že jde o zcela nekvalitní službu založenou na skrývání faktu, že striktně přesnou předpověď nelze učinit ani na příští den. Velmi oceňuji práci nejen pánů doktorů Metelky a Tolasze, ale též pana doktora Pretela, který má velmi složitou pozici při zveřejňování klimatické a emisně-imisní reality. Madam Honsová a sol. by si měla hledat jiné angažmá, k čemuž by stačilo, aby vedení ČHMÚ konalo ve veřejném zájmu. jako malé doporučení - layout webu ČHMU není jen zastaralý, ale zejména poněkud nepřejledný, přitom některé podřízené stránky jsou OK - zkuste s tím něco udělat.
27. 05. 2010 | 21:46

pje napsal(a):

Jo, a ty neoriginály by už měl někdo z hlídačů blogu odeslat tam, kam patří - do koše.
27. 05. 2010 | 21:47

p90xWorkoutDVD napsal(a):

11. 09. 2010 | 10:26

ujtyutyuty napsal(a):

http://www.tran33m.com/vb/
http://www.tran33m.com
http://www.tran33m.com/vb/s...
http://www.tran33m.com/up
http://www.tran33m.com/dir
http://www.game.tran33m.com
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
http://www.tran33m.com/vb/f...
07. 12. 2010 | 08:10

auto insurance virginia napsal(a):

I relish, lead to I discovered exactly what I was having a look for. You've ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye <a href="http://invirginiaautoinsurance.com/">virginia car insurance</a>
10. 08. 2011 | 11:13

auto insurance rates napsal(a):

I have been absent for some time, but now I remember why I used to love this web site. Thank you, I’ll try and check back more often. How frequently you update your website? <a href="http://topautoinsurancerates.net/">auto insurance rates</a>
16. 10. 2011 | 00:29

rEMxbEhEZF napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#6103>buy soma online</a> soma front closure bras - soma online no prescription overnight
10. 02. 2013 | 22:39

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy