Romancov: Evropská unie nemá žádného politického lídra

22. 02. 2012 | 10:04
Přečteno 4683 krát
Pozvánka na únorové divadelní Interpelace. Téma: Umění evropanství

„Připadáme si chudí, ale ve skutečnosti nejsme, připadáme si malí, ale v Evropě jsme minimálně ‘středně‘ velcí, připadáme si, že se neustále jedná ‚o nás bez nás‘, ale když máme možnost spolurozhodovat, tak s ní často naložíme způsobem, jenž nás do situace o nás bez nás vlastně nakonec dovede,“ popisuje Michael Romancov (jehož specializací je politická geografie a geopolitika), jak mnozí Češi vnímají své postavení v Evropě.

Po Václavu Bělohradském a Ireně Kalhousové dnes představujeme třetího hosta únorových Interpelací, za jejichž téma jsme vybrali Umění evropanství.

Michael Romancov


Působí na Metropolitní univerzitě Praha a v Institutu politologických studií FSV UK

Absolvoval Pedagogickou fakultu UK v Praze (1995), kde vystudoval učitelství občanské nauky, a Fakultu sociálních věd UK v Praze (1998), kde vystudoval politologii.

Na Institutu politologických studií UK FSV pak pokračoval v postgraduálním studiu zaměřeném na politickou geografii a geopolitiku.

Vedle politické geografie a geopolitiky se dlouhodobě věnuje Rusku a působil či působí v redakčních radách časopisu Přítomnost a Mezinárodní politika, komentáři přispívá do tištěných i elektronických médií, rozhlasu i televize.

***

Existuje něco jako společná evropská identita a evropská sounáležitost?

Určitě ano, existujeme v rámci relativně malého prostoru, a jsme proto „odsouzeni“ k tomu, abychom ho sdíleli, ať se nám to líbí, nebo ne. Jelikož fyzická vzdálenost dnes hraje výrazně menší roli, než v minulých staletích tak je možné, aby dnes tak „vzdálené“ oblasti, jako jsou třeba Estonsko a Portugalsko, sdílely jak základní demokratické hodnoty, tak i celou řadu institucí a tedy i (zatím jen slabou a zárodečnou) identitu. Vzorem v tomto ohledu může být například úspěšná integrace tak svébytných regionů, jako je například Bretaň do Francie, nebo Skotska do Velké Británie. Zároveň je však třeba zdůraznit, že právě tyto dva regiony ukazují na to, že si svébytné regiony vždy udrží jistou míru odlišnosti, které však právě evropský projekt umožňuje neskonale méně konfliktní koexistenci, než rámec národního státu.

Rozpadá se Evropa, nebo integruje?

To záleží na tom, jak vnímáme evropský projekt. Navzdory tomu, že máme jen jednu EU totiž stále není dána odpověď na otázku, k čemu má Unie nakonec dospět. Pokud bychom ji chápali například jako geopolitický projekt, tak dokud nebude součástí Ukrajina či Turecko, bude zde stále prostor pro integraci. Chápeme-li EU jinak, například jako klub bohatých, tak přijetím chudších členů, jejichž socio-ekonomické podmínky jsou nesrovnatelně horší než, například, u zakládajících států, byla zahájena dezintegrace…

Mají političtí lídři vizi, kudy Evropskou unii vést? Je správné usilovat o vyšší, hlubší stupeň integrace?

Na úrovni EU žádný politický lídr není a to z vůle jejích členských států, díky nimž je dnes Unie reprezentována zejména triem Barroso, van Rompuy a Ashtonová. Kdyby v čele EU, například, stálo duo Blair – Bildt, a oba pánové o takovou pozici usilovali, bylo by možné o nějakém vůdcovství na celoevropské úrovni alespoň uvažovat. V této situaci tedy pouze máme lídry jednotlivých členských států a ti mají různě silný/slabý hlas a zcela odlišnou představu i motivaci co a proč s Unií dělat. Dokonce ani entitu označovanou jako „Merkozy“, nebo, jak se nedávno vyjádřil T. G. Ash Merkelzy, není možno označit za evropského lídra v pravém slova smyslu. Pokud jde o druhou část otázky, tak správné je takové úsilí v očích těch, kteří chtějí silnější a sebevědomější roli Evropy ve světě.

Jaký je náš postoj k Evropě? Jak se v ní sami vidíme a jak Evropa pohlíží nás?

Těžko říci, neboť sami pořádně nevíme, kdo jsme. Připadáme si chudí, ale ve skutečnosti nejsme, připadáme si malí, ale v Evropě jsme minimálně „středně velcí, připadáme si, že se neustále jedná „o nás bez nás“, ale když máme možnost spolurozhodovat, tak s ní často naložíme způsobem, jenž nás do situace o nás bez nás vlastně nakonec dovede. Možná to je tím, že se místo se sobě rovnými máme neustále tendenci poměřovat jen s těmi, kteří jsou výrazně větší a proto i většinou silnější.

***

Zveme všechny na čtvrteční Interpelace, které opět hostí foyer Nové scény pražského Národního divadla (23. února od 17. hodin). Vstup volný, kapacita foyer je ale omezena na necelou stovku míst. Abychom předešli případnému zklamání, rozhodli jsme se umožnit jejich předchozí rezervaci. Pokud máte zájem, vyzvedněte si „rezervační“ vstupenku již nyní v pokladně Nové scény ND. Kdo to má daleko, nemá čas či se mu prostě do divadla nechce, může sledovat přímý přenos zde na Aktuálně.cz popřípadě ze záznamu tamtéž.

Své komentáře a případné otázky můžete psát do debaty pod tímto článkem (a také pod další texty o únorových Interpelacích). Zprostředkujeme jejich přenos na Novou scénu ND (nemůžeme ale zajistit, že na ně bude někdo reagovat, popř. že se všechny otázky dočkají odpovědi). Publikovat lze jen dotazy, které mají maximálně 140 znaků (jen pro srovnání: běžná SMS jich má 160), protože Twitter, který k tomuto účelu využíváme, jich více napsat neumožňuje.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

vasja napsal(a):

A nemoh by tam bejt nějakej praktik, třebas od plotny, od ponku.....
Ten ví jak věci v fungujou a maj fungovat líp, než 1000 politologů :-))
22. 02. 2012 | 10:11

xxxx napsal(a):

tyto elity mají za úkol motat kebule a brzdit paniku,
která by vznikla přesně v den, kdy by všichni jasně řek datum,
k němuž…např. .................Řecko končí.
Ne že bych byl pamětníkem, ale prý v roce 1953 ještě den před měnovou reformou vysoký politický představitel ujišťoval, že nic takového se nechystá.

správný názor?
No bude jistě lepší, když nás budou okrádat zvenčí lidé, orgány a instituce, na které ani nedohlédneme, než naši domácí zloději, které máme přece jen jakž takž možnost občas z jejich křesel vypráskat.
Tím to bude jednou pro vždy dané a přestaneme se trápit nějakými nadějemi.
Budeme pochodovat pěkně v jednom šiku. Levá pravá levá pravá.
Konečně se jednou pro vždy zbavíme té obtížné možnosti volby. S Bruselem na věčné časy a nikdy jinak! Lépe se s Bruselem v houfum mýlit, než mít s kýmkoliv jiným pravdu.
německý úředník bude určitě rozhodovat lépe, než neschopný a zkorumpovaný úředník český... V tom se shodne s knížetem... Doporučuje 10 z devíti lékařů! Češi si přece sami vládnout neumějí, musej přijít Němci, aby tu zavedli zákon a pořádek. A EU, to jsou přece dnes už jenom Němci!
22. 02. 2012 | 10:13

Taoiseach napsal(a):

Michael Romancov

"Na úrovni EU žádný politický lídr není a to z vůle jejích členských států"
Přesně tak. Ale některým lidem to prostě nevysvětlíte. Oni pořád budou žvanit o "Bruselu, který nám diktuje".
22. 02. 2012 | 10:25

Taoiseach napsal(a):

xxxx

"...naši domácí zloději, které máme přece jen jakž takž možnost občas z jejich křesel vypráskat"
I Vy jeden vtipálku, koho jsme kdy vypráskali?
22. 02. 2012 | 10:28

bella ciao napsal(a):

Ten Blair opravdu nebyl šťastný příklad. Usvědčený lhář a válečný štváč.
Pokud podle pana Romancova nemá EU jiné východisko než t a k o v é h l e vůdce, pak jsme na tom asi jako Němci v roce 1933.
22. 02. 2012 | 10:31

Zdeněk Wachfaitl Praha napsal(a):

Uvedené trio Barroso van Rompuy Ashton je tak trochu nastavovaná kaše setřená mopem, hm. Cameron má alespoň občas odvahu se k něčemu postavit, to je zapotřebí stále.
A o tom jestli si Češi umí vládnout - již jsme se přesvědčili, jak to tedy řešit a lze to vůbec řešit....??
*
22. 02. 2012 | 10:41

Ládik!!! napsal(a):

Psí spřežení nemá mushera, jen kibice u cesty; český ratlík není v postroji, přesto ale přiskakuje k misce se žrádlem, místo aby lovil divou zvěř před smečkou (nebo alespoň vyhrabával myši). Řecký pes v postroji je nohami hore a do rozpáraného břicha mu sypou antibiotika. Polovina psů je polomrtvých, leží a nehýbou nohama, jen žerou. Spřežení už nemá ani sáně. Některé feny hárají. Tohle nezachrání ani dobrý musher.
22. 02. 2012 | 10:55

Ládik!!! napsal(a):

Podle mě chybí jednota i ve vázání psů k saním. Němci by chtěli centrální šňůru a roli vůdčího psa, Češi preferují eskymácké vějířovité navázání (pro cestu v nebezpečném terénu). Pokud se tohle nedohodne, sáně nevyjedou.
22. 02. 2012 | 11:04

český maloměšťák napsal(a):

http://cs.wikipedia.org/wiki/Metropolitn%C3%AD_univerzita_Praha

Ja, ja - nur topra fíra udělat poržadek - anebo otevřžene oči všeckych a nemit Angst - to tež dobra recept na Ordnung.
Ale potem Sache přžijit před nejvyššši fíra - a on zas vas včecky vratit na tvrdu zem - kradla, lchala, potvaděla...alles smazano und všecko jak by čista studanka s fajnu vodu byla vždycky. Kolektiv snova kušna držet a nur svoju Arbeit dělat - nic nevidět, neslyšet ani necitit.

Hei....eh, mnocho Erfolge přži vybirani ta fíra v přžištich časach přžeje všeckym pedagogicka Arbeiter vaš Helmut Taschka /fruher Taška/.
22. 02. 2012 | 11:05

Ládik!!! napsal(a):

Aby evropské sáně jely, je potřeba odvázat a pohřbít zdechlé psy; nemohoucí odvázat a umístit za sáně do rezervy, s menší dávkou krmiva. Neposlušné psy nakopat a zjistit, jestli utečou nebo stáhnou ocas mezi nohy a potáhnou.
22. 02. 2012 | 11:07

vasja napsal(a):

Ládik!!!
Ten musher tam neni, ale někdo tam je. Někde za bukem a ví, co je pro něj dobrý.
22. 02. 2012 | 11:09

Luba napsal(a):

Lidé,
kteří jsou přesvědčeni, že veškerý pokrok závisí na konkurenci, nikoli na spolupráci, budou EU neustále pomlouvat a odmítat.
22. 02. 2012 | 11:16

Ládik!!! napsal(a):

vasja -
za bukem (břízou) je medvěd...
22. 02. 2012 | 11:20

vasja napsal(a):

Ladik!!!
Grizzly s šekelem v zádech. Ta mrcha jedna lstivá. Bříza mu nepomůže
22. 02. 2012 | 11:35

vasja napsal(a):

Ladik!!!
Asi mělo bejt s "šakalem"....ale sedí to líp.
22. 02. 2012 | 11:37

SuP napsal(a):

Ládik!!! -
Dneska vedeš! To přirovnání se Ti povedlo.
22. 02. 2012 | 11:41

Koplkop napsal(a):

Stejskal
"Publikovat lze jen dotazy, které mají maximálně 140 znaků"
Znakem se rozumí i mezera mezi slovy?
22. 02. 2012 | 12:14

pozorovatel napsal(a):

EU nemá lídra .. Stejskale, to je přece podstata demokracie- krade a odklání se v miliardách, zákony jsou snůška nesmyslů ale nikdy nenajdete nikoho zodpovědného- za vše špatné přece může předchozí režim, teď musíte lokat svobodu, pravdu a lásku. Komunisty,Rusko, Lukašenka a KLDR můžete svobodně kritizovat a dostanete na to i grant
22. 02. 2012 | 12:20

aga napsal(a):

Luba

Nejlépe se umí spoluprací ohánět ti nejvvyčůranější konkurenti. V zásadě jde o to, že musíme spolupracovat pro blaho vyvlených elit na svůj úkor.
22. 02. 2012 | 12:29

skeptický napsal(a):

I was sad because I had no shoes until I met a man who had no feet.
I was sad because I had no feet until I met a man who had no cock.

Žádného vůdce nepotřebují,teď zmrazili Maďarům účty.No,buď se naši poučí,nebo si vezmou poučení.

Tady se to vůbec nějak kloní k umění,jednou je to diskutovat,teď zas tohle...
22. 02. 2012 | 12:35

stejskal napsal(a):

Ano, pane koplkope (stejně jako při psaní sms).

Dobře, pane pozorovateli.

Hezký den.

Libor Stejskal
22. 02. 2012 | 12:58

die strasse frei napsal(a):

Z širšího geopolitického hlediska a v souvislosti s tím, u jakého chlívku nás chce stotřináctkové zločinné spolčení uvázat, je nesmírně poučné toto:
http://www.atimes.com/atimes/China/NB23Ad01.html
Jaké panstvo nad křesťanskou civilizací, takový krám.
Toho führera bych raději vůbec nehledal. Možná má Václav Klaus docela pravdu.
22. 02. 2012 | 12:59

Pepa z depa napsal(a):

Milí diskutující a chcete doopravdy ZMĚNU? Kdo to míní vážně, tak jej zvu dnes na Václavák kde bude pohřben 4. odboj a Pepa z depa od 15.30-15.50hod. a dále jste zváni na zasedání Národní rady HV, která zasedá od 16.00hod. Kdo, co, kde, kdy, jak, čím a proč, je již od roku 2007 pěkně nalinkováno a tudíž má již lid český, moravský a slezsky úplně jasno, v kterých rukách musí býti moc a vláda v naší krásné a milované vlasti. Zajistě všichni víte, že to je zakotveno i v ústavě ČR a LPSO. Děkuji za pozornost, Pepa z depa.
22. 02. 2012 | 13:00

buldatra napsal(a):

Lubo,

takové to spolupracování se přece děje.
Vždyť spolupracujeme přece na blahu bank.
Ptejme se: Co a kde bychom byli, kdyby ty banky nebyly takové, jaké jsou?
22. 02. 2012 | 13:06

Koplkop napsal(a):

Když mám položit otázku, která musí mít max. 140 znaků, tak je to jedna kratší věta. Na takovou otázku pak lze vždy odpovědět stylem pana Donutila - ptejte se na co chcete já Vám na co chci odpovím :-). To pak není otázka to je jen nahazování míčků.
22. 02. 2012 | 13:22

stejskal napsal(a):

V podstatě souhlas, pane Koplkope,

těžiště toho setkání je v debatě moderátora s hosty (pár otázek padne z publika, něco - glosy, dozazy - v uvedené délce přeneseme na plátno ve foyer). Víc se do těch padesáti minut vtěsnat asi nepodaří. Jsme si vědomi, že to má své limity.

Libor Stejskal
22. 02. 2012 | 13:45

Koplkop napsal(a):

Dobrá pane Stejskale.
OK, podíváme se, posoudíme jak se zadaří. Zkoušel jsem položit otázku, ale opravdu mně to do těch 140 znaků nešlo. Věřím, že moderátor vyždímá z hostů něco víc do hloubky. Deklarací a prázdných keců máme už takhle dost a dost.
Hezký den
22. 02. 2012 | 14:11

stejskal napsal(a):

No, jestli čekáte ždímání, budete spíš zklamán ;-)

Tahle setkání mají spíše nabízet náměty k přemýšlení, svádět dohromady lidi různých názorů a zkoušet, zda spolu dokáží komunikovat. Jejich cílem není nic vyřešit, formulovat zásadní pravdy, vymezovat se tu vůči tomu a tu zase jinému (ale i takových setkání je jistě řada, ne každému náš spíše nekonfliktní formát vyhovuje. Člověk si prostě má možnost vybrat).

Hezký den i Vám.

Libor Stejskal
22. 02. 2012 | 14:20

voroshilov napsal(a):

Romanovci u Stejskala,no to mne podrzte!
22. 02. 2012 | 14:22

voroshilov napsal(a):

Pri takovem smerovani se nejaky lidr najde,musime pozorne sledovat kdo napise novy Mein Kampf.
22. 02. 2012 | 14:25

Tojerána napsal(a):

Nebude to opravdu, ale opravdu, pouze zahájení kampaně na post prezidenta ČR našich (vašich) hostů, když budou mít hlavní slovo spolu s moderátorem a lidé budou jenom přicmrdovat?
Připadá mi to tak.
Ach jo! Ti naši skvělí a vynalézaví intelektuálové! Co nám to ještě nevymyslí aby se ukázali a zároveň poučili, nás, pitomoučké "vidláky" a "ovčany".
22. 02. 2012 | 14:34

stejskal napsal(a):

Není mi známo, že by se kterýkoliv z našich tří hostů (či třeba moderátor) chystal ucházet o prezidentský post. Ale zeptám se jich.

Co vynalezli a ještě vymyslí intelektuálové, nevím. Nesvěřují se mi.

Hezký den.

Libor Stejskal
22. 02. 2012 | 15:01

Béďa napsal(a):

... pokud v ní nebude Turecko nebo Ukrajina ... copak je Turecko v Evropě? Co to je pořád za nesmysly? Ani geograficky, ani kulturně Turecko nepatří do Evropy!!!!!
22. 02. 2012 | 15:10

SuP napsal(a):

Bedo -
Takovej Gugelník a nepodivá se. Hranicí je URAL a dolu. A když geograficky jo, tak i kulturně. Nebuď rasista.
22. 02. 2012 | 15:19

voroshilov napsal(a):

Turecko uz davno do Europy patri,jenom se zeptejte Nemcu...
22. 02. 2012 | 15:28

pozorovatel napsal(a):

Bédo Turecko dnes hospodaří lépe než celá EU- jejich připojení by bylo rozhodně přínosem - konečně by byl v EU stát kde chápou že se musí pracovat, podporovat pracující a pronásledovat flákače, kriminálníky a feťáky, a hospodařit bez dluhů nebo se zadlužovat jen pokud umíme splatit. Bohužel turecké hospodářství bzl kdysi posměšný termín, dnes se od ich Evropa může učit
22. 02. 2012 | 17:13

Divobyj napsal(a):

pozorovatel

Souhlasím s Vámi.
22. 02. 2012 | 17:20

český maloměšťák napsal(a):

pozorovatel napsal(a):
Bédo Turecko dnes hospodaří lépe než celá EU- jejich připojení by bylo rozhodně přínosem - konečně by byl v EU stát kde chápou že se musí pracovat, podporovat pracující a pronásledovat flákače, kriminálníky a feťáky, a hospodařit bez dluhů nebo se zadlužovat jen pokud umíme splatit. Bohužel turecké hospodářství bzl kdysi posměšný termín, dnes se od ich Evropa může učit
22. 02. 2012 | 17:13
------------------
http://www.tradingeconomics.com/turkey/balance-of-trade
http://www.tradingeconomics.com/turkey/current-account

mimochodem : Its main trading partners are: European Union (57% exports, 40% imports)

http://www.tradingeconomics.com/turkey/gdp-per-capita
http://www.tradingeconomics.com/turkey/inflation-cpi

The inflation rate in Turkey was last reported at 10.6 percent in January of 2012.

Děkuji za okopírování takového hospodářství - děkuji, ale já nechci.

Mimochodem : It/Turecko/ has a strong and rapidly growing private sector, yet the state remains a major participant in basic industry, banking, transport, and communication.

http://www.bloomberg.com/news/2011-11-15/turkey-yields-rise-to-2-year-high-before-benchmark-debt-auction.html

"...The Treasury sold a total net 4.47 billion liras ($2.5 billion) of July 2013 bonds at an average yield of 10.59 percent in an auction and earlier non-competitive sale today, the highest yield since it sold two-year benchmark debt at 11.6 percent on July 14, 2009, according to data on the central bank website. The Treasury sold the July 2013 at 8.32 percent in the first auction of the bond on Oct. 11.

“The demand was very weak,” Burak Ahmet Ustay, assistant general manager at WestLB AG in Istanbul, said in e-mailed comments. “That was because of uncertainty on the level of funding cost for the coming period.”

Banks’ bids totaled 3.38 billion liras in the two-year debt auction, after a net 2.27 billion liras of bids from largest banks in the non-competitive sale. Demand in the non-competitive section was 14.6 billion liras in the Oct. 11 sale. State institutions bought 500 million liras of the benchmark bonds in the non-competitive sale today.

The Treasury in Ankara also sold 718.4 million liras of January 2016 fixed-coupon bonds at 10.35 percent average yield in another auction and earlier non-competitive sale. Public institutions bought 300 million liras of the 2016 bonds. Banks’ bids in the auction were 377 million liras. ..."
22. 02. 2012 | 17:59

Achjo napsal(a):

Mne se libi jak pan Klaus bije na buben vlastenectvi - a pritom on a jeho ODS strana ukradla Cechum nos mezi usima !
22. 02. 2012 | 20:24

Šašek z Jiíhlavy napsal(a):

Ládik!!!
Já bych hledal toho vůdčího psa, ten eskymácký vějíř tu už máme, síly se navzájem vyrušují a saně nejedou. Pořádnýho Bucka do čela a Johna Thortona jako šéfa. Špice nechat sežrat smečkou a zavést tam železnou kázeň. Za dobrou práci dobře krmit, na podrazáky pořádný bič. Jinak nezbývá než to rozpustit a každý na vlastní pěst. Ti nejsilnější přežijí, ostatní se navzájem požerou.
22. 02. 2012 | 20:52

Viola napsal(a):

Pan Romancov vypadá rostomile.

Pane Stejskale, jestlipak víte, proč jste dostali možnost od TV vysílat zadarmo a teď už ne?
22. 02. 2012 | 21:29

SuP napsal(a):

Šašek z Jiíhlavy -
Obávám se, že kdybyste tu smečku nechal dojít TAKHLE daleko (tedy to rozpustit), sežere jen Vás a dál už se mezi sebou vypořádají, jak jsou zvyklí.
Ty kroky před "rozpustit" celkem sedí.
22. 02. 2012 | 21:31

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní Violo,

nevím.

Libor Stejskal

P.S. Nicméně mi nic nevysílali, ani zadarmo, ani za peníze. Televize od nás brala hodinu zajímavé debaty, jejíž dramaturgie, výroba a vlastně cokoliv ji nestále ani korunu a na kterou se její diváci - alespoň podle jejích informací z minulého roku - docela rádi dívali. Samozřejmě nás to těšilo, to, co děláme, se dostalo ke spoustě lidem. Ale neděláme to pro televizi, děláme to proto, že nás to baví a dává nám to smysl. S televizí, nebo bez ní.
22. 02. 2012 | 21:53

Jozef napsal(a):

Lidra nema,
ma vsak diktatora,geopolitikmi milostivo oznacovaneho za protektora.Za protektora z titulu pozicie jedinej supervelmoci.
Problem je v tom,ze jedina supervelmoc /banky,armada,media,tajne organizacie/ hospodarsky kolabuje a dnes uz preziva najma na ukor europskeho protektoratu.Pokracujucim vysavanim Europy /ale aj zufalym utokom na stabilitu Moskvy ap./ tato supervelmoc snazi sa udrzat ako tak nad vodou.

Europsky protektor dokaze prinutit poddanych k dodavke nejakych bojovnikov do svojich prehratych vojen,dokaze im vnutit nuklearne zakladne pri ruskych hraniciach proti Korey,dokaze kontrolovat a ovladat masmedialne agentury,ci treti sektor,nedokaze vsak vsetko.Nedokaze napriklad vnutit Europe za poslusneho lidra na telefon pudla Blairea,alebo ochotne protiruskeho Sveda,nedokaze dezintegrovat a podriadit putinovske Rusko,vobec nedokaze drzat v poddanosti svoje byvale bananove republiky a straca jedneho poslusneho miestodrzitela /faraona/ za druhym...Az nakoniec zostane ako kol v plote,ktoreho opustia hadam aj spolahlivi Saudi.

Pan Romancov /a tisicky profesionalnych znalcov geopolitiky v stovkach institutov/ je urcite kompetentny.Hovorit,vysvetlovat,radit,kritizovat.Hovorit aj otvorene,napriklad ako doteraz najvplyvnejsi strateg, Brzezinski.
Pretoze za studium a aplikaciu geopolitiky berie p.Romancov prachy ovela dlhsie,nez aktualne zodpovedni rychlokvaseni politici typu John,Koci,ci Sulik.
22. 02. 2012 | 21:55

Viola napsal(a):

Jste velmi laskavý, neboť jste poskytl docela dobrý vzor pro ČT na zajímavý pořad, který je delší, za pochodu se tam střídají hosté, právě běží na ČT 24. Teď vám to prostě sebrali. Ale snaží se tam o řešení, u vás je to jen takové milé popovídání, což vám tady mnozí vytýkají.
22. 02. 2012 | 21:59

stejskal napsal(a):

Může být, paní Violo,

my se o řešení skutečně nesnažíme (především proto, že si uvědomujeme, že podobná setkání nic vyřešit nemohou. A je svým způsobem i nebezpečné, kvůli frustraci ze zklamání nenaplněných nadějí). Jde nám právě o to setkávání, navazování dialogu, podněty.

Jestli dělá ČT 24 něco podobného, tím lépe. Takových aktivit není v této společnosti nikdy dost, myslím.

Libor Stejskal
22. 02. 2012 | 22:11

stejskal napsal(a):

P.S. My ten formát zase volně převzali z vídeňského Burghteater, psal jsem tu o tom. Takže proč ne i jiní? Prostě je to asi dobrý formát. l.s.
22. 02. 2012 | 22:13

Viola napsal(a):

Možná pro váš "projekt" by bylo dobé držet se své cesty a zvát ty plentaře, kteří by chtěli být vidět a posadit je mezi hosty, tak jak to bylo v několika posledních setkáních.

P.S. Vystupoval tam Fedor Gál, který nás tu nazval e-spodinou, jen proto, že píšeme pod pseudonymy.
22. 02. 2012 | 22:17

stejskal napsal(a):

Tak to bude i nyní, tedy s tím "plentařem", paní Violo.

Libor Stejskal
22. 02. 2012 | 22:19

Viola napsal(a):

Zdá se mi, že je to velmi dobrý, jak vy říkáte, formát. Zapojit mnohé, vlastně všechny i ty, co se dívají. Jen mi připadá, že v tom TV formátu nějak chybí mladí, to by mohli ještě nějak napravit.
22. 02. 2012 | 22:23

Ládik!!! napsal(a):

Šašku,
v dnešní době by měl mít každý svoje sáňky. Protože mnozí nevědí, co je to táhnout. umí se jen vézt a řvát.
22. 02. 2012 | 22:46

im napsal(a):

Mmmm, to bude zajímavá sešlost zítra v pět v příjemném prostředí. Jedna věc je přečíst si něčí názory, vidět sestříhanou upravenou debatu, druhá věc je vidět necenzurovaný živý přenos, gesta, zámlky, řeč těla, tón řeči, kouzlo nechtěného i nacvičené úhybné manévry (to snad zítra nehrozí). Pan Romancov, zdá se, nebude ve svých názorech příkře černobílý, to by mohla být dobrá debata. Bohužel v pět jsem na cestě, takže doufám, že se dočkám aspoń večer záznamu. Přeju zdar diskusi a vzdávám dík těm, kdož pořád ještě nevzdávají setkávání, tříbení názorů, přemýšlení o věcech vezdejších :-)
23. 02. 2012 | 00:00

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,...Turecko do EU,...to je nápad, .... a jak se vyhoupne na ekonomickou špici, až bude pro 250 milionů občanek šít hidžáby, čádory,...třeba i niqáby a burky. Ženské populaci seberou řidičáky a zavřou mezi čtyři stěny do kuchyně a k dětem,.... tak výrazným způsobem zbrzdí evropskou ekonomiku. Jo,... a na komín u každého baráku se dá korouhvička s půlměsícem, .... každý si zakoupí madlitební kobereček,.... budou zde stavět mešity a minarety,...minaret do každé vesnice, ....to půjde jejich ekonomika strmě k půlměsícovým zítřkům. Pánové, i vám ty turbany a široké kalhoty budou slušet, i plnovous bude žádoucí. Něco mi to připomíná,...tenkrát to byly kalhoty s padacím mostem, bílé podkolenky, hnědá košile a ,.... Se mnou ať nikdo nepočítá,...já si z toho všeho vyberu jen ten kinžál,....nebo,nebo,... možná si opatřím něco účinnějšího. Tak takhle teda ne. V roce 1933 se začaly psát podobně nejapné statě, jakou jsem teď napsala já, a jak to pokračovalo. Pan Payne napsal taky docela "ujetej" celý blog, proč bych si nemohla "lajsnout ujetej příspěvek", že. Tužka.
23. 02. 2012 | 00:25

honolulu napsal(a):

Pani Tuzko,
pisete velmi dobre a mate talent videt budoucnost. To, ze nekteri "panove" maji vyusteni zazivaciho ustroji v hlave a pritom 5 universit Vas nesmi zpochybnit ve Vasi logicke dedukci.
23. 02. 2012 | 03:10

tora napsal(a):

Nejvíce mne baví odpovědi na otázku - Existuje něco jako společná evropská identita a evropská sounáležitost? Za nejobscénnější lze doposud považovat odpověď pí. Kalhousové, zejména v době, kdy se z Evropy stává jen bezduchý zeměpisný pojem bez kulturně-civilizační a etnické identity, ve kterém se stále více původních Evropanů začíná cítit jako cizinci ve vlastních zemích, tváří tvář rozkladu společenské koheze a celkové společenské degradaci pod nánosem multikulturního marasmu, kdy stále více Evropanů odchází z odcizené a stále méně perspektivní (o to více zprimitivizované) Evropy, dnes již nejen díky odstrašující a demotivační integraci svých zemí do Afriky, na Střední a Blízký východ, ale i celkové neperspektivnosti Evropy. Idea europeismu, prosakující ze všech tří odpovědí na tuto otázku (nad rozpadající se identitou v rozkládající se společnosti zanikající Evropy před krachem) dnes vyznívá stejně prázdně a směšně, jako ostatně vše u zdiskreditované EU, co končí jako historický nonsens Evropy odcházející do propadliště dějin.

http://www.revuepolitika.cz/clanky/1399/neototalitni-eu-je-tragikomicka-ale-evropa-umira-a-za-par-let-uz-tu-nebude
23. 02. 2012 | 05:26

Jozef napsal(a):

Neexistuje ziaden relevantny dovod,
aby si europania dnes nemohli vytvorit v svetovej dedinke spolocne riadeny stat,ci sustatie.Mame spolocnu kulturu,ci civilizaciu:grecko-rimsku a ta je dnes ,vinou politiky vladnuceho Wall Streetu, v smrtelnom ohrozeni.

Ja sam mam mnozstvo pribuznych a priatelov a velke mnozstvo znamych,ktori ziju,alebo zalozili si rodiny v Nemecku,vo Francuzsku,Spanielsku,Taliansku a inde/aj USA aj v Australii,nehovoriac uz o Morave a Cesku,pozdravujem aj Honzu v Slezsku/.
Nie som vynimka,naopak.Stavam sa tak neraz,v spolocnej komunikacii s nimi,podvedome, aj patriotom nemeckym,francuzskym,ci americkym.
Vysvetlite mi,preco basnik P.R./a mnohi podobni,medialne vplyvni,Tomsky atd/,ktory ma vacsinu rodiny v Nemecku a v Izraeli je ako doma a na jednu pozitivnu vetu o Cesku dokaze vychrlit xy negativnych,tak broji proti europskej integracii,za separaciu Ceska,ci Slovenska?

Politologovia,vsetci do jedneho,ak by boli zbaveni mlcanlivosti a platenej povinnosti podvadzat a zavadzat,by vam povedali: pretoze Washington /a Tel Aviv/ si nepraju silnu a vplyvnu Europu.Praju si Europu rozdrobenu a koordinovane,na jednom telefone,poslusnu.

Velka vacsina politikov i politologov vsak uz citi a nejeden je presvedceny,ze bez silnej,okamzite zjednotenej Europy je aj mala sanca na zachranu USA.Aj mala sanca na zachranu USA pre grecko-rimsku civilizaciu.
23. 02. 2012 | 09:48

michal napsal(a):

ad Viola
taky jsem při téhle replice F. Gála zbystřil. Avšak následovala óbrchvála Facebooku. Jen nevím, zda si F. Gál uvědomuje, že i na ksichtknize lze vystupovat s falešnou identitou, takže celkově spíše mínus, bohužel, i když šťávu to mělo, to jeho vystupování. A těžkej smutek z něj čišel, toho jsem si nemohl nevšimnout.
23. 02. 2012 | 09:59

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní im,

večer asi ještě ne, ale v pátek snad ano (to "snad" je tam proto, že už to párkrát kvůli technickým potížím nevyšlo, ale udělám, co je v mé moci - co se techniky týče, moc toho není ;-), aby se to nestalo).

Srdečně

Libor Stejskal
23. 02. 2012 | 10:49

český maloměšťák napsal(a):

Jozef
Pan Tomský prý přišel o nějaké peníze v penzijním fondu.
No a asi má i potíže s knižním byznysem /stačí se podívat na expanzi čteček a e-knih, konkurenci na netu..../.
A teď ještě zvedl jeho idol Kalousek DPH na knihy.

A někoho obvinit musí, že....

Jinak souhlasím(evropanství se děje - je to vyvvíjející se realita) - mám přátele hlavně v Německu /od bývalého člena wehrmachtu až po mladé anarchisty/. A společnou řeč vždycky najdem.
Oni nad všemi těmi individui prostě mávnou rukou.
I ten stařík , co narukoval za Hitlera vždycky řekne "křičelo se vždycky...no a a pak zase zmlkli".

Všimněte si, pane Jozef, kdo jenom hýká a neguje - a kdo uvažuje nad problémy i z hlediska jejich řešení. Konkrétní problém - konkrétní řešení. /takzvaných řešitelů " jak odstraniti na světě sváry do jednoho týdne" je ale habaděj.../
23. 02. 2012 | 13:16

Viola napsal(a):

Je 17.00 a v TV nic z interpelací a na PC hlucho pusto a prázdno. Ni viděti, ni slyšeti.
23. 02. 2012 | 17:06

Viola napsal(a):

Tomáš Sedláček je ve svém živlu a já jsem o svůj živel přišla, ani slovo, ani obrázek, texty váznou. Na Facebok nechci jít.
23. 02. 2012 | 17:15

Viola napsal(a):

Tak dnes jsou pro mě interpelace jako ta EU, napřed natěšit a pak nic.
23. 02. 2012 | 17:21

stejskal napsal(a):

Dobrý večer, paní Violo,

přímý přenos Interpelací v formátu stream byl k vidění zde http://aktualne.centrum.cz/blogy-a-nazory/interpelace/clanek.phtml?id=734236. Článek byl jako jeden z hlavních textů umístěn od zhruba 13 hodin na titulní straně Aktuálně.cz coby avízo.

Zítra zveřejním blog ze záznamem.

Libor Stejskal
23. 02. 2012 | 22:11

Viola napsal(a):

Pane Stejskale, podařilo se mi to pustit až to skončilo, ale neměla jsem už čas se dodívat a měla bych si pořídit lepší monitor, protože ten obraz byl hrozný. V TV to bylo jako živé.

Děkuji vám a přeji dobrou noc
23. 02. 2012 | 22:36

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

všem, kdo zde hledají záznam čtvrtečních Interpelací, se omlouvám.

Dostal jsem ho se zpožděním (v pátek v noci) a teď jsem zjistil, že v něm chybí posledních cca. pět minut, které byly dle mého velmi zajímavé. Nahrál jsem to na youtube i tak, nicméně se pokusím dostat záznam kompletní a uveřejnit ho celý (snad se to podaří začátkem týdne. Záznam necháváme pořizovat studentské studio, zadarmo, v rámci toho, abychom spolupráci otevřeli vedle FAMU i dalším nadšencům, v dobrém slova smyslu. Bohužel to sebou občas přináší takovéto problémy).

http://www.youtube.com/watch?v=Sej0X895ryE

Libor Stejskal
25. 02. 2012 | 13:51

SuP napsal(a):

no zrovna jsem se chtěl zeptat, jestli jste v pořádku, že Vás tu nikde nevidím.
;-)
25. 02. 2012 | 19:07

SuP napsal(a):

Tak jsem na to koukal, a ZROVNA to nejdůležitější tam není!! Jen začátek Tomského. A já zrovna na to chtěl reagovat.
25. 02. 2012 | 19:22

stejskal napsal(a):

No, to je přesně to, co mě štve, pane SuPe.

V pořádku jsem, ale děsně naštvanej. Je to už pokolikátý... a já nemám možnost, jak to změnit (odpovědný člověk mi ani nebere telefony)

Hezký večer.

Libor Stejskal
25. 02. 2012 | 20:08

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,...pane Stejskale,...nebuďte "děsně naštvanej",...Poradím, když se dostanu do podobné situace, "odlétám na Proximu Centauri",...z ní se kouknu na ten problém,...a vidím, že nic nevidím, nic, ani tu modrou kuličku,...tak se vrátím,...a pokud se "problém nevypařil,"...tak z něj udělám "hnědou kuličku" a vystřelim ji na Proximu Centauri,...autor problému pak musí projít pokáním. Vymyslete pro ně dostatečně účinné pokání. Tužka. Za život se stane ledasco, po smrti už vůbec nic.
25. 02. 2012 | 20:45

stejskal napsal(a):

:-) paní tužko.

Všechno je relativní, jak říká klasik :-) S tím "děsným naštváním" jsem to asi přehnal, snažím se takovýmto stavům spíše vyhýbat. Štve mne, ale že bych kvůli tomu nespal či křičel na děti, to asi ne ;-) Na to je život moc krátký a hrozně rychle utíká... Ten Váš systém je hezký, až se někdy skutečně naštvu, vyzkouším ho. Díky.

Přeju moc hezký večer.

Libor Stejskal
25. 02. 2012 | 21:16

SuP napsal(a):

Pane Stejskale -
Tak si to tak neberte! Kdo jsme tam byli, užili jsme si to. Vyjádřím se i tak. Mile mě překvapil "šílený filosof" Bělohradský, že se víceméně přidal k panu Tomskému. Jeho poznámku (Tomského) jsem pochopil tak, že euroskeptikovi nejde o "hledání nepřítele" jak to vidí naši mladí politilogové (jinak fajn!), ale o to, že nové vedení EU se stále více blíží k stylu řízení RVHP. A protože nemají svou zažitou zkušenost, že tudy cesta nevede, nechtějí slyšet kritické připomínky. Ale ne projektu, ale jeho řízení.
26. 02. 2012 | 11:31

argun napsal(a):

Pane Stejskale,

tak co ti studenti a jejich videozáznam? Pořád nic? Asi nemají čas, musí protestovat... Je to škoda, tato sestava byla zřejmě hodně zajímavá...
29. 02. 2012 | 08:50

stejskal napsal(a):

Obávám, že z nich už víc nevyrazím, pane argune. Na to jediné, co jsem dostal, je odkaz výše (chybí posledních, spíš deset než pět minut, podle mne velmi zajímavých). Chlubit se s tím ale nikde nebudu. Není čím.

Hezký den.

Libor Stejskal
29. 02. 2012 | 16:00

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy