Volá vás ředitel: přijďte si popovídat o kolech ve městě

25. 06. 2013 | 13:05
Přečteno 2622 krát
Interpelace se blíží (jejich prvního hosta jsem zde představil včera) a dnes vás na ně pozve sám ředitel Nové scény Národního divadla, jejich duchovní otec a spolutvůrce Štěpán Kubišta.



To nejpodstatnější pan ředitel již prozradil (tedy kromě toho, že na setkání vystoupí i skupina „flatlandových bikerů“ SPAM BMX, kteří si piazzettu oblíbili), takže na mne zbývá jen blíže představit dalšího hosta.

Martin Mareček

Spoluzakladatel iniciativy Auto*Mat

Režisér, dokumentarista, dramaturg.

Autor celovečerních dokumentárních snímků Hry prachu (2001), Zdroj (2005), Auto*Mat (2009) a Pod sluncem tma (2011).

S filmem Zdroj získal přes 20 ocenění na různých festivalech. Za film Pod sluncem tma získal Českého lva 2011 pro nejlepší dokument.

Jak byste popsal svůj vztah ke kolu? Kolik bicyklů vlastníte?

Naprosto užitkový. Nástroj na rychlou a většinou i příjemnou přepravu po městě. Fetiš či posedlost v tom není. V Praze momentálně používám skládačku a upravené (odlehčené i zpevněné) městské kolo. K oběma, když jedu pro velký nákup, připojují krytý vozík, ve kterém sem i dříve vozil děti do školky.

Jezdíte na kole i po městě?

Na kole jezdím především po městě (na některé trasy je to pro mě nejrychlejší prostředek).

Mělo by být naším cílem, aby to zde – co se cyklodopravy týče – vypadalo jako v Nizozemsku či Skandinávii?

Nemám rád fundamentalismus, který určí jednoznačný cíl nebo jediný správný recept. Cyklodoprava není řešením pro každého nebo každou část města. Ale postoj k ní je dobrou metaforu přístupu k urbanismu vůbec. Třeba právě ve Švédsku, zhruba před deseti lety, spočítali, že jedna švédská koruna investovaná do cyklodopravy přinese až osm korun uspořených na zdravotní péči a jezdí se tam i v kopcovitějších městech než máme tady. Zkušenost dánské Kodaně zas říká, že stačí ročně ubrat dvě procenta parkovacích míst v srdci města a za dvacet let se tu prohání o dvě třetiny více cyklistů a na ulicích si hrají děti. Co počítáme u nás v Praze? Co nás zajímá? Jak chceme, aby město vypadalo?

///jen poznámka: i samotný princip iniciativy Auto*Mat, kterou jsem spoluzaložil, je především ve zkoumání dopravních automatismů a advokacii křehčích účastníků provozu - nikoli v hlásání zániku individuální automobilové dopravy - Auto*Mat podporuje myšlenky, které se aktuálně běžně realizují nejen v Kodani, ale i ve Vídni, Londýně, Berlíně... ///

Řidiči a chodci si často stěžují, že jsou cyklisté bezohlední. Ti to ovšem tvrdí o nich. Co s tím?

Ty skupiny jsou přece prostupné! Vždy je to jenom aktuální role, kterou na sebe bereme. Já jsem především chodec, pak se docela často přepravuji na kole nebo veřejnou dopravou a někdy řídím i automobil. Mám v sobě všechny tyto zkušenosti a snažím se je dobře používat.
Možná je problém právě v přílišné separaci jednotlivých druhů dopravy ve městě. Nejen fyzické, ale i mentální. Máme pak pocit, že musíme soupeřit, bojovat o své místo. Když pominu hlavní dopravní tepny, tak mi z tohoto hlediska připadá inspirativní koncepce "sdíleného prostoru" jakožto uspořádání místa, které podněcuje k pozornému vnímání. Nejen zákazy a příkazy, pruhy, semafory, ale především vlastní zodpovědnost v kontaktu s ostatními. Původním autorem této koncepce byl Hans Monderman, holandský dopravní inženýr, který jako jeden z prvních začal prosazovat metodu kruhového objezdu a tento princip jednoduchého pravidla se odráží i v jeho další práci. Například, na konci 70. let byl pověřen úkolem snížit intenzitu dopravy na venkově v severním Nizozemsku. V té době mu krácení rozpočtu zabránilo použít tradičních nástrojů zklidňování dopravy, jako jsou retardéry, plůtky, atd. Protože neměl na vybranou, rozhodl se řídit svou předtuchou a svými analýzami. Rozhodl se všechno z ulic odstranit, to jest - měření rychlosti, šikany, ploty a čáry, a ponechat jenom to, co vypadalo jako přirozená hezká vesnice. Když se velmi nervózní o měsíc později vrátil, zjistil, že rychlost dopravního toku se snížila o polovinu, ale díky plynulosti se průjezd vesnicí nezhoršil! Do té doby bylo při zklidňování dopravy dosahováno přibližně 10 až 20% snížení rychlosti. Odstraňování obrubníků, zábran, značek tedy může nejen zpříjemnit prostředí, ale také zvýšit bezpečnost i omezit zácpy. Zní to až pohádkově, ale podobným způsobem už v Evropě funguje nejen řada obcí, ale i městských částí.
***

Jako třetího jsme pozvali Martina Kontru, publicistu z Respektu a zakladatel Bajkazylu. Odpověď na své otázky jsem od něj nedostal, třeba má na práci něco důležitějšího.

A jen pro pořádek připomínám:

Sejdeme se na piazzettě mezi Novou scénou a historickou budovou Národního divadla a to ve čtvrtek 27. června v 17 hodin.

Počet míst k sezení je omezen na necelou stovku. Tomu, kdo si chce sednout, doporučujeme předchozí rezervaci. „Rezervační“ vstupenku si můžete zdarma vyzvednout v pokladně Nové scény ND.

Ostatní zveme ke sledování online přenosu čtvrtečních Interpelací zde na Aktuálně.cz (27. června od 17 hodin).

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Zkouška rozhlasu napsal(a):

Selu na kola ve městě. I na leditele.
25. 06. 2013 | 13:11

melčákova pohanka napsal(a):

Pane editore,omlouvám se,že jsem trochu mimo mísu. Pod Rejžkem jsem oslovován zrůdou,atd.,tak se prosím na to mrkněte a posuďte či to je v rámci vašeho etického kodexu. Děkuji.
25. 06. 2013 | 14:07

Pepa napsal(a):

Je to dobrá myšlenka. Jenže ve městech je třeba řešit mnoho nešvarů. Jeden z nich je, řešit obchvaty, aby centra měst byla
osvobozena od novodobého moru-osobních aut. Jak ? Kdo to vyřeší
zasluhuje Nobelovou cenu za životní prostředí. Pak je zeleň a čistota.Doporučoval bych se podívat na slovanský běloruský Minsk.
Já vím , averze vůči Lukašenkovi a Bělorusku zatemňuje mysl, zrak
a způsobuje hluchotu našich duchem špinavých vládců. Hezký den
25. 06. 2013 | 14:20

Biker napsal(a):

Škoda, že sem do debat v poslední době už píšou hlavně blázni. Mohlo by to tu bejt docela dobrý. Dík, editore, ta sestava a téma vypadaj zajímavě.
25. 06. 2013 | 14:26

SuP napsal(a):

Když porovnáváte vztah k automobilismu a cyklistice se Švédskem, nezapomínejte, že u nás se občani dostali masově k autům a ježdění dosytosti autem zhruba o 40let později než například Švédi. Takže u nás to okouzlení autem pořád ještě trvá. Bohudík největší bolševický dopravní zázrak ZÁKOS nebyl dokončen, ale i tak zazdil většinu možností, jak řešit urbanmismus včetně kombinace všech doprav v Praze, protože došly peníze a nové hned tak nebudou.
25. 06. 2013 | 14:51

SuP napsal(a):

Štěpáne - Zdravím Tě.
Tentokrát asi nebudu moct, tak zase jindy.
25. 06. 2013 | 14:53

luk napsal(a):

Nic proti cyklistice, ale není to univerzální řešení dopravy. Jednak není každý schopen fyzicky na kole jezdit a jednak na to každý nemá podmínky. Kdo může přijet do práce na kole, někde ho bezpečně zaparkovat, pak se jít osprchovat a převléci do oblečení, které používá v práci ? (kde je čístá košile nebo tričko atd.) Navíc jízda na kole některými městskými částmi je kaskadérský kousek. Nejvíce mě ale vytáčí, když cyklisté nejezdí po paralelní cyklistické stezce, ale nadále po frekventované komunikaci - viz třeba úsek v Praze Podolí naproti plaveckému stadionu směrem do Modřan, takovým bych opravdu nakopal zadek.
25. 06. 2013 | 16:40

Dalimír napsal(a):

To už jsem já dávno tvrdil že ty plechové křápy je třeba jednou a provždy vyházet na periférii měst ! Situace k tomu dozrává ! Já to vítám a každému pražáku doporučuji i ze zdravotních důvodů koupit si kolo a vozit si své vypasené zadky na něm po tom vašem slavném pražském hlavním městě !!
25. 06. 2013 | 17:03

Drzá zrzka napsal(a):

Nepříjdu. Bezohledný cyklista mne sejmul na chodníku, kde neměl, co pohledávat.
25. 06. 2013 | 17:16

čert }:o napsal(a):

mně by nevadilo kdyby byla města zacyklistikovaná
ale musela by to být kola zcela normální na kterých
se normálně jezdí Třeba jako v Bankoku ťukťuky =o)
Bylo by dobré mít i kola na půjčku jako v Kodani
a jiných evropských městech Na jednom místě si
půjčíte kolo a na druhém konci zase zaparkujete
25. 06. 2013 | 17:47

Jan K. napsal(a):

Drzá zrzka napsal(a):
Nepříjdu. Bezohledný cyklista mne sejmul na chodníku, kde neměl, co pohledávat.
Buďte ráda že jel na kole, pokud byl bezohledný, jel by bezohledně i autem a až by vás převálcoval na přechodu, už byste sem asi nepsala.
25. 06. 2013 | 19:08

resident napsal(a):

Jan K.
heh... nebyl jste to vy, kdo sejmul paní drzou zrzku?
:)))))
25. 06. 2013 | 19:20

Bestia triumphans napsal(a):

Drzá zrzka:
A nechtěl Vás sbalit?
:-)
25. 06. 2013 | 19:57

Drzá zrzka napsal(a):

Sbalit? Páč často bývám zařazena do kategorie "vo ní by ani kolo nevopřel", o seznámení asi nešlo. Možná si dal někde při cestě několik piv, pár panáčků(aby nekulhal), sedl na kolo a klidně jel. :-)

Jan K
Mladý kluky, kteří chvíli jedou po silnici, pak v jednosměrce vjedou na chodník a projedou jí v protisměru, tu na přechodu pro chodce vlítnou mezi přecházející, protože na kole se dostanou všude; jste ještě nepotkal?

Cyklistům a cyklistice fandím, ale nic se nemá přehánět. :-)
26. 06. 2013 | 06:03

Jan K. napsal(a):

Drzá zrzka:
Samozřejmě že potkal, ale titíž pak s auty jezdí také jako prasata. Nezáleží na tom na čem nebo v čem jede, ale kdo řídí.
26. 06. 2013 | 07:15

Jan K. napsal(a):

resident, 19:20
Hloupé, ale od vás nepřekvapující.
26. 06. 2013 | 07:17

resident napsal(a):

Jan K.
vaše úvahy se motají opravdu nevypočitatelnými směry! jste nechápatelný, nedostižitelný, nepostižitelný... jak zbabělej cyklista na chodníku, kterej srazí dámu a zdrhá. začínáte mě zajímat, synku! jako exemplář. a nemáte smysl pro humor. to je horší, než kdybyste byl opilec! :)))
26. 06. 2013 | 08:45

ALT napsal(a):

Biker,

buďte rád, že sedím u stolu
a neřídím automobil.
(počkejte ale budu mít vycházky)


SuP
Marie Theresie a Josef II za to můžou,
kdyby nereformovali mohlo tu bejt
krásně, páč jezuiti by masovou
autodopravu poddaným nepovolili
a ve dnech robot ani bicykl

a taky Napoleon za to může
kdyby se vyřádil i tady
mohli být široké bulváry
které by se lehce na
malý i větší a ještě větší circle
napojily a mnoho
mobilistů by uspokojily

automat na vás!

ctěný cenzore
každý něco chce
více regulace
méně regulace
proto volám
cyklomat
chodomat
volomat
automat

přeji příjemné
nikým a ničím
nerušené
interpelace
26. 06. 2013 | 15:37

Jan K. napsal(a):

resident:
"rád se bavím s chytrejma".
Věřím, jenže nám bavení s vámi nic nepřináší. Takže dolézáte zbytečně.
26. 06. 2013 | 16:58

resident napsal(a):

Jan K.
probůh, to je nějakej omyl! já jsem vůbec nemluvil o vás! když jsem říkal, s kým se rád bavím. nebuďte tak vztahovačnej!
26. 06. 2013 | 18:26

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy