Vraťte nám hospodářskou soutěž !

20. 09. 2013 | 11:08
Přečteno 3071 krát
Tržní ekonomika znamená systém založený na směně, kde lidé vstupují svobodně do vzájemných směnných vztahů. Svobodně znamená bez donucení, bez nátlaku, zcela dobrovolně lidé mezi sebou vyměňují zboží a služby. Jako každá soutěž, i tržní ekonomika musí mít svá pravidla a ta se musí dodržovat, stejně jako ve sportu je zde „rozhodčí“ a ten píská fauly. Tím rozhodčím je v případě naší ekonomiky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ostatně má to i ve svém názvu.

Naše ekonomika již řadu let klesá. Současný záchvěv nárůstu HDP o 0,6% je spíše úsměvný pokus o zlepšení ekonomické nálady v naší ekonomice.

Proč tedy německá ekonomika roste podstatně rychleji, a ekonomiky francouzské, řecké, španělské nebo ta naše česká stále nerostou, naopak roste nezaměstnanost a státní dluhy? A přitom jsou to právě Francouzi, Španělé či Češi, kdo masivně nasávají evropské dotace ve stovkách miliard.

Důvod je jednoduchý. Státní plánovači dodnes nepochopili, že ekonomika není stroj, ale složitý živý organizmus. Globalizace propojila již tak provázanou českou ekonomiku do sítě stovek miliónů ekonomických subjektů na celém světě. Stačí, když vybuchne na Islandu sopka, či připlave tsunami v Japonsku a ihned do 2-3 dní to zatřese i s českými podniky.

Naše ekonomika je nyní nemocná, a protože je to živý organizmus, můžeme příznaky nadneseně přirovnat s nemocným člověkem. Ta nemoc se jmenuje autoimunní alergie. Autoimunní nemoci patří mezi nejzávažnější choroby imunitního systému. Jejich závažnost spočívá v tom, že si člověk sám v sobě, či v tomto případě ekonomika sama v sobě nese sebedestruktivní program.

Co způsobuje tuto alergii? Především státní přímé zásahy do tržní směny, tedy do vzájemných tržních směnných vztahů mezi občany a firmami. Stát nehlídá pravidla hry, neumí včas vynutit právo a spravedlnost, nezabránil ovládnutí řady sektorů jedním či dvěma hráči, prodal za babku státní monopolní společnosti mezinárodním spekulantům, a navíc neustále vrhá do ekonomiky další a další drogy v podobě nesmyslných „solárních“ zákonů a dotací EU.

V malém okrese jsou například 3 tiskárny, ale stát dal dotaci jen jedné z nich. Ta má logicky nižší náklady a začne cenovou válkou ničit své konkurenty. ÚOHS to nezajímá, je to přeci dohodnuto z Bruselem a dotace mají pomáhat. Mamutí potravinářský gigant skoupí další potravinářský gigant, ovládne český trh s potravinami a ty zcela logicky prodává co nejdráže. A k tomu mu ještě z Bruselu přidáme desítky miliónů Kč denně, aby se ti chudáci zemědělci neměli špatně. Ale oni se mají stále hůře! To by mne zajímalo, kdepak ti plánovači asi udělali chybu?

Chybou je to, že ve většině částí české ekonomiky se už nedá svobodně dýchat. Masivní dotace z EU zcela zničily svobodné trhy polygrafické, vzdělávací, elektrotechnické, potravinářské, strojírenské a stovky dalších. K tomu nesmyslné smlouvy o příměsích čehokoliv kamkoliv a z toho další volné trhy bez pravidel ovládané velkými korporacemi, kterým stát jen sype další peníze přes dotace z kapes důchodců a těch ekonomicky nejslabších.

A ekonomika se začala přirozeně bránit, ničit sama sebe. Ničí tisíce malých živnostníků, malých a středních podniků, klesá kupní síla obyvatel, lidé začnou nakupovat stále méně a méně, tím není pro koho stavět a tak začnou klesat i investice a spirála sebedestrukce ekonomiky nabírá na síle.

Nyní jsou jen dvě cesty. Ekonomiku dalšími státními zásahy do tržní směny a dotacemi do další diskriminace tržních vztahů zcela dorazit, nebo se pokusit zvrátit tento zcela logický sebedestrukční proces.

Blíží se volby a se zájmem sleduji programy nejsilnějších politických stran nalevo či napravo, a vidím jen další plánovače. Navrhované programy jsou jen další dávkou pervitinu pro již tak zničený živý organizmus české ekonomiky.

Jen namátkou pár nápadů na prvních místech všech programů:

➢ Plánovači vytvoří nová pracovní místa! A kde, na úřadech?
➢ Plánovači zavedou aktivní pracovní týmy na úřadech práce! A co tam jako budou dělat, když zaměstnavatelé již dávno nemusí volná místa hlásit?
➢ Plánovači chtějí jízdné ve vlacích zdarma! A kdo to tedy zaplatí, důchodci v nižších důchodech?
➢ Plánovači chtějí osvobození od daně z dividend jako opatření podporující dlouhodobé spoření drobných investorů! To jsme tak rádi, že to není výhodné pro miliardáře, my drobní totiž nemáme z čeho spořit!
➢ Plánovači chtějí předat podniky v potížích do rukou dělníků! Milí dělníci, je mi vás předem líto, převedou na vás prázdné zadlužené skořápky, které plánovači prodali za bakšiš spekulantům a nyní vám je hodí zničené zpátky na hlavu ..

Budoucnost v rukou plánovačů všeho druhu je děsivá. Jako malý a střední podnikatel zoufale volám „VRAŤTE NÁM HOSPODÁŘSKOU SOUTĚŽ !“, my nechceme další drogy v podobě nesmyslných dotací, nechte nás prosím zase svobodně a podle pravidel hrát, my nechceme moc, jen stejná pravidla fair play pro všechny, malé i velké hráče na trhu!

Současný volební systém stranické diktatury je nemorální, je to zoufalé, ale pokud najdete na kandidátkách politických stran a hnutí nezávislé osobnosti, které chtějí vrátit nediskriminační pravidla hry do svobodné hospodářské soutěže, kteří nechtějí chaos „neviditelné ruky trhu“ bez přísného dodržování pravidel, kteří žádají rozhodčího, aby se přímo nepletl do hry, ale hlídal fauly, zvláště pak fauly těch korporací, které díky plánovačům ovládly celý trh a nyní jej zcela deformují, diktují ceny a likvidují ty menší hráče na trhu, pak prosím kroužkujte, kroužkujte a kroužkujte!

Hledejme pro férovou hru spravedlivé rozhodčí, nikoliv plánovače. Moc času už není, proces sebedestrukce české ekonomiky postupuje rychle ..

Všechno nechť volně si plyne, ať od věci vzdálí se nátlak. J.A.Komenský

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

popapulus napsal(a):

Witassek, voni při svém vzdělání nepochopili, že ekonomika je virtuální svět stvořený pro různé šejdíře, zloděje a lumpy. Každá epocha ve svých dějinách takový svět měla, a pokaždé se tento svět historicky přežil. Většinou to trvalo pěkných pár století, ale přežil. Stejně tak to bude s ekonomickými šejdíři, kteří jsou v současné době nejhorší pohromou.
20. 09. 2013 | 11:26

JH napsal(a):

Děkuji pane Witassku, naspsal jste to dobře. Je možné, že se diskutující vrhnou na váš příspěvěk a začnou vás chytat za slovíčka, překrucovat je atd. Nenechte se odradit a pište dál. Držím vám palce.
20. 09. 2013 | 11:34

gaia napsal(a):

pane autore, přestaňte už společnost, nebo dokonce ekonomiku přirovnávat k živým organismům.

tak to nefunguje a sociální darwinismus, přirovnávající děje ve společnosti k dějům v přírodě byl již dávno překonám a vyvrácen.
najděte si jiný příměr, nebo budete pěkně nedůvěryhodný.
20. 09. 2013 | 11:40

rejpal napsal(a):

Taky bych si to přál, ale jak to udělat? Zničení hospodářské soutěže je zákonitým důsledkem koncentrace kapitálu a globalizace. Buď se na to stát vykašle, a víceméně se zničí drobné podnikání (s výjimkou oborů, které nejsou pro velké hráče lukrativní), nebo... nebo vlastně co?
Myšlenky volného trhu jsou hezké, ale žádný volný trh nemáme a to už delší dobu.
20. 09. 2013 | 11:47

gaia napsal(a):

rejpal

a ani mít nebudeme, neb na dotace jede celá EU, potažmo svět
20. 09. 2013 | 11:59

Ládik!!! napsal(a):

"Stát nehlídal, stát nevynutil, stát nezabránil"... kdo to byl, ten stát? Byli to státní úředníci, po 89 jenom komanči a jejich přisluhovači. Normální člověk neměl do "vyšších pater" přístup. Sklízíme jejich ovoce.
20. 09. 2013 | 12:03

jenicek napsal(a):

Příklad takové stranické demogracie, aneb jak končí lidi, kteří si drze dělají vlastní kampaň, aby byli kroužkováni:
http://zpravy.idnes.cz/hamrla-uz-neni-na-kandidatce-top-09-dqa-/domaci.aspx?c=A130919_1978957_zlin-zpravy_ppr
20. 09. 2013 | 12:22

SergioL. napsal(a):

Dobrý den...napsal jste to hezky, ale stálo by možná za mnohem podrobnější analýzu to, proč němci, ačkoliv dotace jistě rozdávají...čím je že přes tento, jak říkáte "handycap", rostou...? Protože to bychom se možná mohli konečně i dobrat toho, co dělat...namísto nekonečných lamentací co nedělat...

A druhá věc....stranickej systém je v podstatě v celé Evropě...jen na ten bych to neházel...Co tady ale chybí...to je mnohem, mnohem silnější občanská společnost, protože hodně lidí si nechalo od Klause nakukat, že občanská společnost, zákony (pochopitelně včetně kontinentálního evropského práva a fungování celé Evropské Unie) je něco tak strašlivě škodlivého a sprostého...
Jistěže škodlivého..., ale hlavně pro Klause a jeho hegemonní pojetí stranického vládnutí ve státě...korekce stranickejch rozhodnutí, potažmo promítnutejch do vládních rozhodnutí, nikým a ničím nekorigovanejch (žádnou oponenturou ani kritikou), to je "ráj", kterej si tady Klaus spolu se Zemanem vytvořili...A dnešek? To je jen sklizené ovoce...to jsou jen výsledky "imbecilního", kritikou ani nikým jiným nekorigovaného "tupě stranického" rozhodování (a na sto honů je z toho cejtit ono obranářsky Jakešovské..."Lidi, potřebujeme především klid na práci, jinak se nám ta Perestrojka nepovede...")...

A marně bude dnes Klaus "házet" současnej marasmus na všechny ostatní, jenom ne na sebe...Mediální obraz žáčka sedmé třídy, kterej se kroutí a vymlouvá, že ono dotyčné okno ve školní jídelně skutečně opravdu ale opravdu nerozbil, i když ho při tom viděla celá třída...je opravdu mimořádně půvabné...

Takže rada zní, v podtstatě skoro všechno, co Klaus kdy směrem ke státu negoval, otočit...Přiblížit se kontinentálnímu právu, mnohem silněji podporovat veřejnou kritiku stran, mnohem víc podporovat ze strany státu občanská hnutí, přijmout Euro, posílit euroatlantický vazby...a nebát se začít nosit baťužky...protože baťoh souzi,...baťoh rouná záda...vědí?
20. 09. 2013 | 12:39

Anna napsal(a):

Pane Witassku,

prosím, můžete mi tedy vysvětlit, jak to, že skandinávské země již leta vedou v Prosperity Index?

The 2012 Legatum Prosperity Index TM
http://www.prosperity.com/Images/Content/FourYearRankingTable.png

Cituji z http://aktualne.centrum.cz/zahranici/grafika/2012/04/13/rovna-dan-existuje-v-eu-jen-v-postkomunistickych-z/
Švédsko
Po Dánsku druhá nejvyšší úroveň zdanění: 46,9% HDP. Dolní sazba daně z příjmu 28,9 % (nejvyšší v EU), totéž platí i pro sazbu horní (56,6%). Státní dluh jako u ostatních skandinávských zemí nízký (36,5 %). Zásluhu na tom má i vláda pravého středu premiéra Fredrika Reinfeldta, která jej oproti roku 2005 snížila o úctyhodných 14 procent. HDP na obyvatele na úrovni 123 procent unijního průměru.
-------------------

Cituji z Také českou krizi způsobila svoboda bez pravidel
Petr Holub
19. 11. 2012
Ekonomika klesá již čtvrté čtvrtletí a srovnatelně špatné výsledky jako Česko mají už jen Řecko, Portugalsko, Španělsko, Itálie a Kypr. Tyto výsledky nemá smysl přeceňovat, protože i po nepříznivém vývoji v posledních dvou letech patří Česko mezi polovinu členských států EU, které důsledky finanční krize z roku 2008 utrpěly nejméně.
Přesto zůstává otázka, proč na rozdíl od všech sousedních zemí zůstává právě tuzemská ekonomika tak dlouho na šikmé ploše a proč se z ní nemůže dostat.

Příkladů, jak se hraje v české ekonomice bez pravidel, přitom nabízejí dost i jiné oblasti, které nejsou tak snadným terčem jako evropské dotace, energetika, banky a penzijní fondy.
Není jasné, jestli může zavedení všeobecně platných pravidel v některých sektorech zachránit celou ekonomiku. Předem není jisté ani to, jak by měla pravidla vypadat a jakou míru svobody by měla připouštět. Stanovení některých hranic však nepochybně vrátí aspoň část důvěry v ekonomickou budoucnost.

Více na http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/petr-holub.php?itemid=18181

Píšete: " Budoucnost v rukou plánovačů všeho druhu je děsivá. Jako malý a střední podnikatel zoufale volám „VRAŤTE NÁM HOSPODÁŘSKOU SOUTĚŽ !“, my nechceme další drogy v podobě nesmyslných dotací, nechte nás prosím zase svobodně a podle pravidel hrát, my nechceme moc, jen stejná pravidla fair play pro všechny, malé i velké hráče na trhu!"

A kdo podle Vás nastaví ta stejná pravidla fair play pro všechny, malé i velké hráče na trhu ?????
20. 09. 2013 | 12:48

Anna napsal(a):

rejpal
"Myšlenky volného trhu jsou hezké, ale žádný volný trh nemáme a to už delší dobu. "
----

Dovolím si rejpnout - žádný volný trh neexistuje a nemá žádné myšlenky. Ani ruku, natož dlouhou, nebo pomocnou. :-)
20. 09. 2013 | 12:53

Neudržitelný napsal(a):

Autor
Podepisji.
Jen tam schází koho kroužkovat. Neboť ať bych kroužkoval ty nejspodnější třeba z ČSSD, tak stejně budou prosazovat program ČSSD a ten je založen jen na přerozdělování, zvýhodňování. A tak je to i u jiných stran. Kroužkování má smysl v tom, aby se nedostali do parlamentu stejné ksichty, ale v orientaci kandidátů smysl nemá. Ale pokud se podívám na programy jednotlivých stran, tak zrušení dotací a jiných pobídek slibuje jen Strana svobodných občanů.
20. 09. 2013 | 12:56

gaia napsal(a):

Česká republika je společně s Botswanou 52. nejsvobodnější zemí ze sledovaných 152 států světa. Vyplývá to ze žebříčku "Economic Freedom of the World Index" (index ekonomické svobody) kanadského institutu Fraser.
být v první třetině, to myslím není zas tak špatné umístění
20. 09. 2013 | 12:57

Bavor napsal(a):

rejpal napsal(a)20. 09. 2013 | 11:47:
Taky bych si to přál, ale jak to udělat? Zničení hospodářské soutěže je zákonitým důsledkem koncentrace kapitálu a globalizace. Buď se na to stát vykašle, a víceméně se zničí drobné podnikání (s výjimkou oborů, které nejsou pro velké hráče lukrativní), nebo... nebo vlastně co?
Myšlenky volného trhu jsou hezké, ale žádný volný trh nemáme a to už delší dobu. KONEC CITÁTU
Nebo .. nebo vyvlastnit globální kapitál (a nejen globální) a zisky z výroby vrátit těm, kteří je vytvořili. Ale to volby nespraví. "Kdyby volby mohly něco změnit, dávno by je zakázali".
20. 09. 2013 | 12:58

Max Stirner napsal(a):

Ekonomika po několik let nerostla ani ve Spojených státech a ani v Japonsku. Jak je to možné? Nebo za to mohl také Brusel?
20. 09. 2013 | 13:00

Bavor napsal(a):

gaia napsal(a):
Česká republika je společně s Botswanou 52. nejsvobodnější zemí ze sledovaných 152 států světa. Vyplývá to ze žebříčku "Economic Freedom of the World Index" (index ekonomické svobody) kanadského institutu Fraser.
být v první třetině, to myslím není zas tak špatné umístění KONEC CITÁTU.
"Ekonomická svoboda" je svobodou těžit z práce druhých. Tak vzniká kapitál a ten se globalizuje. Je to zhouba.
20. 09. 2013 | 13:01

liborwitassek napsal(a):

Ekonomika ve Spojených státech začala intenzivně růst poté, co kongres USA zarazil Obamovi další rozhazování státních prostředků. Tak se klučina dal na golf, na ekonomiku mu nezbyly prachy a ta začala růst. Řada z Vás uvádí, že Německo, či Skandinávské země mají také dotace. Nejsou dotace jako dotace, žádná z těchto zemí nezasahuje do tržní směny, dotace tam jdou do neziskového sektoru, nikoliv Agrofertům, Charouzům apod. "Public money for public sector" mi nijak zásadně nevadí, pokud se bude kontrolovat jejich smysluplnost a budou rozdělovány transparentně.
20. 09. 2013 | 13:07

Jiří KNAP napsal(a):

Zdravím Vás pane Witassku,
Svůj článek jste správně nazval "Vraťte nám hospodářskou soutěž",ale proč při Vašem vzdělání po ní voláte až nyní?
Vždyť nám "Bruselští odborníci"po mnoho let stále diktují co můžeme a nesmíme a za nadprodukci např.potravin vyhrožují velice citelnými sankcemi,když je na mnoha místech ve světě hlad?!!
Už i zločinec Hitler věděl,že když je světová hospodářská krize,tak ekonomiku státu musí podržet stát a začal stavět dálnice a mnoho jiného.U nás vožrala Kalousek s diletantem Bártou,naopak mnoho dálničních a jiných dopravních staveb zastavili!!
Zde situaci snad mohou v nejbližší době vyřešit občané sami,že v obrovském počtu půjdou k volbám,budou se chovat odpovědně a politické strany které dovedly náš stát k naprostému hospodářskému a morálnímu úpadku volit nebudou!!!
Já jsem jako podnikatel vždycky volil ODS, ale nyní sázím na pana Babiše! Myslím že by jsme měli vyzkoušet i ty ostatní politické strany.Horší to už být ani nemůže!
20. 09. 2013 | 13:19

sausalito napsal(a):

Když vy ty plánovače pořád představujete tak nějak po bolševicku. Přitom plánovačem jste i vy sám. Na vině bude asi "ztraceno v překladu", Možná by stálo za to v zájmu srozumitelnosti používat nějaký přesnější termín, jako "notoričtí plánovači" nebo "totální", případně "totalitní". Tedy ti, kteří chtějí suplovat i autonomní schopnost (z důvodu, že mnohdy jde spíš o neschopnost) uvažování a plánování, kterou BY MĚLA (v tom je háček, protože jde o optimistický předpoklad) disponovat každá autonomní svéprávná (proto s privilegiem svobody, která není samozřejmostí) jednotka společnosti.
Budeme-li příliš optimističtí, spokojíme se s konstatováním, že každý se dokáže postarat sám o sebe a plánovat si sám, aby se nedostal do průseru, Takže lze vše nechat přirozenému vývoji. To je skvělé.
Za čas se ale začnete podivovat, co se to děje za vašimi okny, kde narůstá počet agresivních loserů, nasraných z vlastní neschopnosti hospodařit a plánovat, která je dovedla až do ekonomické řiti a dluhů. Oni ale budou vinit ne sebe, ale vás, že jste je v tom nechal, systém, že je neochránil, a ze vzteku okna vytlučou vám, ne sami sobě. Pak si s těmito bude nutné nějak poradit, patrně jedině nesvobodným násilím, aby svou přespřílišnou svobodou nenarušovali vaši i naši svobodu.
Anebo můžete plánovitě předvídat - a čapnout příliš prokazatelné hlupáky u huby předem už dnes, prohlásit že na základě určité doby pozorování (nebo aktivit) jsou nesvéprávní a potenciálně škodliví pro okolí, protože pokud by byli ponechání napospas nerušenému negativnímu vývoji (= sami sobě), začnou brzy následkem své neschopnosti a frustrace (případně i již odpozorované bezohlednosti) omezovat svobodu a práva všech okolo. Což nelze dopustit, takže budou pod kontrolou, zbaveni svých svobod, s nimiž neumějí zacházet, a to v zájmu ochrany svobod všech ostatních.
Musíte si vybrat.
Pokud jde o plánovače státní, nejsou nic než pouzí správci státního majetku, tak jako vy spravujete a plánujete a nakládáte s tím svým. Za abstraktní stát to musí někdo dělat taky, a jde o to, aby to dělal dobře, protože když bude plánovat špatně nebo vůbec, prohospodaří vše co má a pak si VÁM (ne sobě) řekne o vyšší daně.
To nemá co do činění s otázkou rozsáhlosti státního aparátu nebo stupněm sveřeposti plánování ekonomiky. Volná hospodářská soutěž je v ní nezastupitelná, ale vocamcaď až pocamcaď a s regulací a dohledem nad nešvary. To aby se prostředí, v němž žijete, nezvrtlo v soutěž o to, kdo rychleji vytěží zásoby uhlí a rud pod vaším domem, vylouhuje víc zlata v kyanidové nádrži nedaleko vaší studny, o to kdo opatří škole lacinější pedagogy ze třetího světa pro vaše děti, kdo postaví dřív víc satelitních sídlišť bez občanské vybavenosti okolo vaší obce, o to kdo dokáže vyrobit z ještě levnějších ingrediencí to, co bude navenek vypadat jako vaše oblíbené potraviny. Anebo soutěž o to, kdo dokáže vyrábět a pracovat levněji než vy, a o vaše pracovní místo nebo místo na trhu.
I to je bohužel hospodářská soutěž. A jejím výsledkem paradoxně mohou být opět VAŠE vytlučená okna.
20. 09. 2013 | 13:24

Anna napsal(a):

liborwitassek napsal(a):

Ekonomika ve Spojených státech začala intenzivně růst poté, co kongres USA zarazil Obamovi další rozhazování státních prostředků. Tak se klučina dal na golf, na ekonomiku mu nezbyly prachy a ta začala růst. Řada z Vás uvádí, že Německo, či Skandinávské země mají také dotace. Nejsou dotace jako dotace, žádná z těchto zemí nezasahuje do tržní směny, dotace tam jdou do neziskového sektoru, nikoliv Agrofertům, Charouzům apod. "Public money for public sector" mi nijak zásadně nevadí, pokud se bude kontrolovat jejich smysluplnost a budou rozdělovány transparentně.

Cituji: Česko i Německo chce zemědělské dotace jen pro aktivní zemědělce
http://eagri.cz/public/web/mze/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/x2011_cesko-i-nemecko-chce-zemedelske-dotace.html

Zemědělství berete jako neziskový sektor ???
20. 09. 2013 | 13:36

xx napsal(a):

gaia: ale ekonomika je živý organizmus. Ekonomika není stroj který se chová pokaždé stejně a když změníte jeden parametr, pokaždé udělá totéž.

Ekonomika není jako živý organismus ona je živým organismem.
20. 09. 2013 | 13:42

liborwitassek napsal(a):

Anna: Ano, máte pravdu, v zemědělství je špatná politika v celé Evropě, i v Německu. To jsem neformuloval v komentáři zcela přesně. Bohužel, i proto je zemědělství nekonkurenceschopné a moc šancí na brzkou změnu nevidím. Nevím však o tom, že by v Dánsku či Německu někdo rval dotace soukromým firmám, např. tiskárnám, či strojírnám apod.
20. 09. 2013 | 14:32

gaia napsal(a):

xx

a kterým tedy živým organismem?

válečem koulivým, blbounem nejapným, tasemnicí bezbrannou, hyenou svrnitou, či jakým organismem?
20. 09. 2013 | 14:33

gaia napsal(a):

liborwitassek

tak začněte číst National geographic a uvidíte, co vše se dá dotovat.

Eu dotovala např v USA krachující Westinghause, dotováním k pěstování sóji podporují Brazilci kácení deštných pralesů, USA dotují chudé Afričany, aby měli počízače, tak jim tam vozí vyběhlé z USA, oni to rozebírají na smetišti, neb nemají elektřinu, tak co s počítačem a prodávají to do Číny, která to od nich za levno bere, v USA dotují pěstitele kukuřice, že to do všeho cpou a dělají reklamu, že je to prý zdravé, Amíci tomu věří, tak jsou nejtlustší národ na světě,aby byla těžba břidlicových plynů výhodná, tak tomu přizpůsobují a zjednodušují pro to legislativu,

v každém čísle najdete nějaký článek na toto téma, co dělají v USA za blbiny.

Ale USA je velká zem, je tam velký trh a hodně lidí, tak rány od té neviditelné ruky mají lidé možnost ustát, neb mají kam uhnout, ale i tak profesor wilson z Harwardovy university volá

neviditelná ruka trhu si musí navléknout neviditelnou rukavici.

evropa je moc malá a lidí mnoho, zde před těmi ránami není kam uskakovat.
20. 09. 2013 | 14:43

liborwitassek napsal(a):

Ekonomika je autopoietický systém (z řeckého auto + poiesis), vykazuje stejné charakteristiky obnovy, spojování a zániku částí celého systému jako živé organizmy, má schopnost sebereprodukce, sebekontroly a samořízení, všechny 3 fáze musí být v rovnováze, jinak začne destrukce či sebedestrukce. Je to kybernetický systém druhého řádu, stejně jako například příroda či člověk jsou rovněž kybernetické systémy druhého řádu a nepotřebují pro své žití pětiletky ani nesmyslné plány zeshora, řídí se akcemi zdola a koordinací těchto akcí pomocí společných pravidel. Má tyto charakteristiky a je zdravá jen do okamžiku, dokud ji nezačnou znásilňovat "notoričtí" plánovači, kteří jí nerozumí a myslí si, že stačí přidat či ubrat plyn a ekonomika se bude rychleji či pomaleji otáčet, podle toho, kolik do ní pustím zase dotací. Jak vidno ani stovky miliard Kč dotací ji nikam neroztočily, právě naopak, protože takto hloupě uvažují jen neználkové, kteří nepochopili principy fungování tohoto nesmírně složitého a globálně propleteného systému a jsou myšlenkově stále ve století páry. Nazývá se "ekonomika", není potřeba jí hledat živočišné názvy a momentálně je velmi slabá a nemůže dýchat. A pokud čtete pozorně, já rozhodně nepožaduji Klausovu "neviditelnou ruku" trhu, takže se vybitých oken obávat nemusím.
20. 09. 2013 | 14:54

liborwitassek napsal(a):

V USA rozhodně není volný trh bez pravidel. Nejsem nijak zvlášť amerikofilem, ale jejich vymahatelnost práva a rychlost tohoto vymáhání bych si v Evropě přál. Ano, i v Americe mají "plánovače" a Obama patří mezi ty nejfanatičtější, dostal od kongresu přes čumák, přesto si nyní hledá opět novou hračku na rozhazování veřejných peněz, myslím, že se jmenuje "Sýrie" ..
20. 09. 2013 | 14:58

Anna napsal(a):

liborwitassek napsal(a):

Anna: Ano, máte pravdu, v zemědělství je špatná politika v celé Evropě, i v Německu. To jsem neformuloval v komentáři zcela přesně. Bohužel, i proto je zemědělství nekonkurenceschopné a moc šancí na brzkou změnu nevidím. Nevím však o tom, že by v Dánsku či Německu někdo rval dotace soukromým firmám, např. tiskárnám, či strojírnám apod.

Tržní ekonomika znamená systém založený na směně, kde lidé vstupují svobodně do vzájemných směnných vztahů. Svobodně znamená bez donucení, bez nátlaku, zcela dobrovolně lidé mezi sebou vyměňují zboží a služby. Jako každá soutěž, i tržní ekonomika musí mít svá pravidla a ta se musí dodržovat, stejně jako ve sportu je zde „rozhodčí“ a ten píská fauly.
---------------------------------------------------------------

Můj muž má firmu, já jsem OSVČ a nikdy jsme žádnou dotaci neobdrželi a nikdy o žádnou nežádali, to jen pro informaci. Systém rozdělování dotací neznám a asi většina dotací, o kterých vím, mě namíchla.

Nejen zemědělství, i např. filmový průmysl dostává u nás dotace. Cituji:
Jen loni dostal na dotacích filmový průmysl v České republice od daňových poplatníků 647 milionů korun, více než kdykoliv v dějinách. 230 milionů rozdělil Státní fond na podporu české kinematografie, 100 milionů šlo přímo z rozpočtu ministerstva kultury. 56 milionů bylo rozděleno z programu Media, napůl dotovaného z českého rozpočtu, napůl z rozpočtu EU, 261 milionů bylo rozděleno z dotačního programu investičních pobídek pro filmový průmysl. (odkazy: http://www.ppfp.cz/file/197/seznam-vyplacenych-dotaci-2011.xls, http://www.mkcr.cz/assets/ministerstvo/vyrocni-zpravy/Vyrocni-zprava-Ministerstva-kultury-za-rok-2011.pdf)
Podle mě ale to, že někdo dostane dotace a jiný ne, neznamená, že zde není hospodářská soutěž.
20. 09. 2013 | 15:05

liborwitassek napsal(a):

Sausalito: "Volná hospodářská soutěž je v ní nezastupitelná, ale vocamcaď až pocamcaď a s regulací a dohledem nad nešvary." - naprosto souhlasím, takže se v podstatném naprosto shodneme :-)

"Plánovače" jsem nepřekládal, ale myslím, že jste ho pochopil naprosto správně. Je mi úplně jedno, jestli je to bolševik nebo Klausovec, prostě troubové, kteří chtějí rozhodovat za jiné a diktovat jim, co mají za své peníze dělat, případně jim ty peníze "ukradnou" a chtějí opět rozhodovat za ně. Takže já hledám rozhodčího, ne plánovače. A pravidla by opět měla vznikat zespoda, od občanů, obcí přes města, regiony až po stát, nikoliv naopak.
20. 09. 2013 | 15:08

Anna napsal(a):

liborwitassek
"Takže já hledám rozhodčího, ne plánovače. A pravidla by opět měla vznikat zespoda, od občanů, obcí přes města, regiony až po stát, nikoliv naopak. "
-----------------------------------------------------------

To by šlo v systému, jako má Švýcarsko - polopřímou demokracii. Ale bohužel nehrozí, že bychom takový systém u nás zavedli.
20. 09. 2013 | 15:17

Ing. Regina Davídková napsal(a):

Nemá cenu rozebírat, které dotace ano a které ne, zatím je úzus takový, že v rámci EU se dotuje to či ono. Samozřejmě to pokřivuje trh. Byl by hlupák, kdo by dotace odmítl, i když má na ně nárok a i stát si rád sáhne na dotace, ze kterých mu něco zůstane za nehty buď ve smyslu daní, nebo vytvoření rezervy na ministerstvu financí tak, jak se to prý povedlo nejlepšímu ekonomovi, což se na ministerstvu traduje, když dával příjemcům dotací méně, než poskytl Brusel, aby se museli podílet více. No nový ministr je poskytl těm samým krajům, tak jsme nakonec donutili zaplatit kraje víc i s tou pokutou atd., atd. To zvolání "Vraťte nám hospodářskou soutěž" to je ve skutečnoszti řečnická otázka asi jako prIng. Regina Davídkováoč nešel Čech ještě o 10000 km dál...
20. 09. 2013 | 15:22

Ing. Regina Davídková napsal(a):

oprava: to je v skutečnosti řečnická otázka ai jako proč nešel Čech....kde se to tam vzalo?
20. 09. 2013 | 15:26

gaia napsal(a):

příroda a člověk nejsou žádné kybernetické systémy.Děje v přírodě probíhají v souladu se zákony termodynamiky, zákon entropie je vrcholem ekonomiky přírodních dějů, ekonomie však tuto regulaci nemá, idea neustálého růstu je zcestná,výrobní procesy nemohou donekonečna pokračovat, neb narážejí na nepřekročitelné hranice přírodních limitů.
Působením zákona entropie se v ekonomickém procesu látky a energie o nízké entropii ireverzibilně přeměňují v odpad o vysoké entropii, až se tedy látky a energie rozptylují do forem stále méně využitelných.
A zatímco je odpad v přírodě stále výchozí surovinou pro další organismy, ekonomické procesy narážejí na přírodní limity, nedostatek surovin a nepotřebné odpady.
Zatímco biologická reprodukce může probíhat donekonečna, ekonomická reprodukce nikoli, neb ekonomie pracuje nezávisle na termodynamických zákonech , které regulují tu přírodu.

v přírodě platí zákon zachování energie, v činnostech lidských nikoli.

ekonomie nemá s činností čehokoli živého nic společného.
20. 09. 2013 | 15:27

SergioL. napsal(a):

to liborwitassek:

...:-) nemyslím si že je to hračka Obamy, na to jsou ve Státech jinčejší kujóni, co se ve skladech potřebujou zbavit nadvýroby...upřímně si myslím, že Obama osobně je z toho dost nešťastnej...stačí občas pozorovat jeho mimiku...
20. 09. 2013 | 16:05

Proč není pravda fundamentální napsal(a):

Taková ADMINISTRACE dotací je opravdu často kontraproduktivní - příklad té tiskárny se dá vztáhnout i na jiné subjekty převážně lokálních trhů. Ale myšlenka podpory konkurenceschopnosti samotné není špatná, jen se to nesmí dít takovým vylučujícím , třídícím způsobem.
I článek pak vyznívá fundamentalisticky, navíc cudně zamlčuje, že i v Německu se používá dotační systém, nejen v zemědělství./viz chybná, respektive lživá premisa v úvodu článku a následný pokus vytvořit zákonitost tam, kde je jen vysněnou fikcí , adamosmithovským archaickým blouzněním - např.jeho věty např. o reprodukci dělníků jsou pak spíše z říše států nacistických, fašistických, respektive zvráceně sociálně darwinistických/
20. 09. 2013 | 16:09

Přesvědčte Fed a Čínu ! napsal(a):

Wittasek mluví o konkurenci , ale co s dotacemi v Číně, nepřímými dotacemi , které svou politikou QE razí Fed ? Kdy jde o miliardy USD ?
Wittasek je tak nebezpečný fanatik, jak chce konkurovat dotovaným podnikům, když tedy ony dotovány budou a jeho podnik ne ?

Já bych jej pochopil, kdyby navrhoval cla - na ty výrobky, které jsou přímo či nepřímo dotovány a tak by skutečně bojovalo s dotacema, ale on vlastně chce dodatečně znevýhodnit zdejší produkci, když tedy chce , aby se zdejší producenti dotací vzdali.

Asi grafoman, celkem dobře popsaný příklad / ta tiskárna/ zneužije k ideologickému prohlášení, které však nemí ani logický, ani ekonomický základ - v realitě.
20. 09. 2013 | 16:17

Fialenka napsal(a):

Tak pojďme zavést trh a hospodářství takové, jako mají v Dánsku. Dobrý – ve světovém srovnání špičkový - stav dánské ekonomiky je dán především soukromou spotřebou. CzechTrade exportní agentura podřízená Ministerstvu průmyslu a obchodu uvádí:
"Dánská ekonomika zažila v posledních letech silnou expanzi, která byla podporována především růstem soukromé spotřeby, ale také vývozem a investicemi. Tato moderní tržní ekonomika je charakteristická zemědělstvím využívajícím nejmodernější technologie, moderními průmyslovými obory, rozsáhlými vládními sociálními opatřeními, vysokou životní úrovní, stabilní měnou a vysokou závislostí na zahraničním obchodu. Nezaměstnanost je nízká, dánská koruna zůstává vůči euru stabilní. V důsledku vysokého HDP na osobu, sociálních výhod a politické stability, je životní úroveň v Dánsku jednou z nejvyšších na světě."
K tomu bych ještě řekla, že všechna pravidla a zákony vycházejí z hodnot. Nejlépe se daří tam, kde je úcta k životu.
Dobře fungující společnost je životně důležitá, viz zpráva na finexpert.e15.cz: „Nejdéle žijí občané bohatých ekonomicky prosperujících zemí. Naproti tomu občané nejchudších zemí světa se dožívají v průměru až o desítky let méně. Dokonce i v Evropě, kde jsou rozdíly v životní úrovni poměrně nízké, jsou rozdíly v očekávané délce života v západoevropských zemích a např. Lotyšsku či Rumunsku téměř deset let. Očekávaná délka dožití je nejvyšší ve Francii (80,87 let), Švédsku (80,74 let) a Itálii (80,07 let). Naopak nejnižší očekávaná délka života je v Lotyšsku (71,88 let) a Rumunsku (71,18 let).“
Přesto je stále někdo proti zavedení pravidel nejvyspělejších zemí a chce nás udržet na úrovni východní Evropy.
20. 09. 2013 | 16:27

Max Stirner napsal(a):

Oceňuji, pane že autor aktivně vstupuje do debaty. Nicméně s ním nemohu souhlasit.

Hospodářská soutěž není sama o sobě spasitelná. ale to by bylo na delší debatu (viz teorie asymetrických informací). Zaznívá zde ostrá kritika státních zásahů, ale jen v rovině teoretické, bez jediného příkladu. Protože ono to není tak černobílé. Obama nalil státní prostředky do GM vzdor ostré kritice ekonomů, které zde pan Witassek reprezentuje. Byla to chyba? Ukazuje se, že nikoli, což potvrzují i někteří z těch, kdo tento zásah zprvu kritizovali. Lee Iacocca, jehož autorovi blogu nemusím představovat, před časem napsal: "Ideologové diskutují o tom, že by průmyslová politika znamenala konec systému svobodného podnikání tak, jak jej známe. Nuže, náš báječný systém svobodného podnikání má nyní obrovský deficit a program výdajů, který je ovšem mimo jakoukoli kontrolu. Holá pravda je, že trh není vždy účinný. Žijeme ve spletitém světě. Čas od času se musí do čerpadla nalít voda."

Strategické plánování, jemuž se od báječných let s Klausem opakovaně nasazuje psí hlava, je naopak nezbytné jak na úrovni podniků, tak i státní správy. Že minulý režim plánoval hloupě, neznamená, že lze plánování hodit přes palubu. Neboť platí, že než se vydáme na cestu, musíme vědět, kam chceme dojít a jaké prostředky k cestě využijeme. Pokud tuto etapu strategického plánování vynecháme, dostaneme se zhruba tam, kde je dnes ČR. Což není moc hezký výsledek. Ještě jednou Lee Iacocca: "Vládní plánování nemusí vždy znamenat socialismus. Znamená to mít plán hry, mít cíl. To znamená koordinovat všechny části ekonomické politiky, a ne sestavovat ji kus po kuse a lepit ji v tmavých místnostech s pomocí lidí, kterým leží na srdci pouze jejich vlastní nezadatelné zájmy. Je snad plánování neamerické? V naší firmě plánujeme hodně. Tak to dělá každá úspěšná společnost. Fotbalový klub plánuje. Univerzity plánují. Banky plánují. Nedosáhneme žádného úspěchu, dokud se nevzdáme směšných nápadů, že jakékoli plánování na státní úrovni znamená útok na kapitalistický systém."

Můžete namítnout, že Iacocca nemá patent na rozum. To jistě ne. Ale za něj, na rozdíl od vás, hovořily hospodářské výsledky velkých firem, které řídil, nikoli pouze slova. Jiný manažer, jímž je Andy Grove, bývalý šéf Intelu, k otázce plánování podotkl: "Plánování je důležitější než kdy dřív. Vypracování pětiletého strategického plánu rozvíjí schopnost strategického myšlení zaměřeného na budování zkušeností i schopností. Nezáleží na tom, že tento plán platí pouze jeden rok."

Iacocca či Grove vybudovali a po řadu let řídili obrovské firmy, jejichž hospodářský rozsah a vliv je větší než ekonomky a vliv většiny států světa. S věcmi, o kterých vy pouze čtete, hovoříte či píšete, mají na rozdíl od vás přímou zkušenost, podloženou dlouholetou praxí. Proč bych se měl tedy domnívat, že se dva z řady nejlepších manažerů minulého století hluboce mýlí, zatímco vy, teoretik, máte pravdu?
20. 09. 2013 | 16:27

Fialenka napsal(a):

PS
Spoluzřizovatelem Janečkova Nadačního fondu proti korupci je Stanislav Bernard. Ten loni řekl: „Levice vyhrožuje už teď, že reformy, které Nečasova vláda alespoň začala, zruší.“ „Vůbec největší korupcí v gigantickém měřítku je předvolební populismus a sliby. Toto je především levicová doména.“
Pravice a velkopodnikatelé tu chtějí rumunské - východní daně a mzdy a proti levici budou stále v odboji.
20. 09. 2013 | 17:14

SergioL. napsal(a):

to Max Stirner:

...díky za Váš názor, dlouho jsem nečetl slova, se kterými by se dalo tak ztotožnit (a to nejsem ekonom ani generální ředitel...).
Ještě bych k tomu rád dodal, že jsem byl před několika lety účasten jedné přednášky, na které byl Čech (postarší pán), který se v určitém časovém úseku účastnil japonského průmyslového a hospodářského zázraku někdy v 60. letech (bohužel na jméno si už nevzpomínám) a pamatuju si, jak vyprávěl o vládních strategiích rozvoje infrastruktury (železnice-věhlasné Šinkanseny, dálniční síť, energetická koncepce, nástup elektroprůmyslu). Z celé přednášky si pamatuji především to, že tehdejší japonské vlády braly velmi vážně realizaci kvalitní infrastruktury...i to jakou váhu tomu přisuzovaly.

Náš politicko-ekonomický systém se po 20ti letech od změn dopracoval k tomu, že už neumíme postavit ani dálnici, aniž by se "vlnila".
Čistě ekonomickej pohled na svět se u nás dostal na hranici fungování a hroutí se sám do sebe. S ekonomií musí jít ruku v ruce i morálka a představivost, chcete-li fantazie. Myslím, že dnes už se dokážu vžít do role britů, kteří na začátku devadesátek měli po krk Thatcherové. To snad ale určitě nebyl onen vytýčený cíl cesty z počátku 90. let...nebo snad ano?
20. 09. 2013 | 17:35

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy