Česká elektrocesta: Na elektroauta tolik jako na Čapí hnízdo...

27. 10. 2019 | 19:06
Přečteno 2163 krát
Na úvod, a pro vyjasnění, o elektromobilitě píši často, byť je to jen malý zlomek mozaiky kroků, které mohou pomoci řešení klimatického problému.

K tomu, aby doprava nesehrávala dnešní roli ve zvyšování klimatického rizika, a stala se tím, kdo pomůže dosáhnout obratu v tom, kolik emisí z lidské činnosti do atmosféry směřuje, totiž nestačí zdaleka jen prodávat elektroauta. Obrovskou roli musí sehrát změna organizace dopravy, která nabídne mnohem lepší (klimaticky příznivější) hromadnou dopravu a zajistí také přesun k energeticky efektivnější, úspornější, levnější, a též klimaticky únosné dopravě zboží.

Nicméně i tak, to, co se děje v auto průmyslu, stojí za pozornost. Zajímavé a důležité to je jak z pohledu nastupující nové technologii (což mne fascinuje), ale i kvůli rychlé změně, kterou do velkého a významného průmyslu tato změna přinese. S tím je spojena i hrozba, kterou by nezvládnutí a nepochopení této změny mohlo přinést naší ekonomice (neb role "šampiona odcházející technologie" není zrovna lákavá).

Obávám se, že nepochopení významu těchto změn ukázalo i české Ministerstvo průmyslu a obchodu ve svých plánech na snížení a zpřísnění dotací na nákup elektromobilu (pro firmy). Pro žadatele o dotaci vyhrazuje "celých" 50 milionů korun. Přitom důvodů následovat cestu, kterou volí velká většina evropských (nejen) zemí, je dost. Nejde jen o "loajalitu" státu k automobilovým výrobcům (kteří v naší ekonomice hrají velkou roli), či o to, aby ve městech přibylo aut, které zplodinami neohrožují okolní chodce. Ve hře je i stimul pro vznik infrastruktury (nejen státem dotované) či nahrazování (z Ruska) dovážené ropy domácí (ideálně zelenou) elektřinou. Samotná logika dotací není zase tak neobhajitelná – spousta studií poukazuje na to, že státy nedostatečně(!) daní spalovací auta, neb škody, které jejich provoz provází (tzv. externality – škody zejména na zdraví a životním prostředím) jsou vyšší než uvalené daně. Vyšší zdanění (třeba jen firemních) "konvenčních aut", a využití příjmu na dotaci aut (čistých) by pak nejen zabránilo potřebě čerpat jiné daňové příjmy, ale odpovídalo by i logice.

Náš stát se ale rozhodl jinak, a tak mě napadá pár poznámek, které pro mne ukazují na úplně hezkou a poněkud krátkozrakou "logiku", jaká zřejmě k rozhodnutí vedla:

1. Samozřejmě, že na podporu této strategické oblasti a cesty jak zlepšit (u nás dost) špinavý vzduch ve městech (prý možná jen mimo Prahu) nedáme "naše peníze", ale necháme co nejvíc zaplatit Unii.
2. Jako autovelmoc, u které hrozí neúspěch transformace jejího hlavního průmyslu na "nový normál", do podpory nové technologie (a tedy prodejů nových aut) zainvestujeme tolik, kolik byl stát ochoten zaplatit jako příspěvek na sídlo dnešního premiéra Babiše, Čapí hnízdo.
3. Zato to ale zcela absurdně "přeženeme" s výší dotace, takže těch pár jednotek či desítek šťastlivců si fakt pomůže hodně (výše dotace bude v řádu mnoha stovek tisíc na auto).
4. Díky tomu to ale nebude systematická podpora (ta by byla malá a dlouhodobá), ale loterie. Jak si možní zájemci poradí s nejistotou, zda dotace (opravdu velkorysá) "bude nebo ne", navíc v situaci, kdy automobilky nejsou sto auta ve větším množství rychle dodat, to fakt netuším.

A tak se mi zdá, že snad v každém bodě tohoto rozhodnutí se stát rozhodl špatně. Tedy pokud faktickým cílem není udělat z naší země (i zde) někdy docela směšně působící revoltní ostrov uvnitř Evropy, který nejlépe ví, jak věci (ne)dělat, a proto se svými rozhodnutími snaží ukázat, že to fakt nejde...

P.S. Ještě dodávám, že se u nás s podporou některých politiků rodí "třídní a sociální" revolta proti elektromobilům (třeba pan premiér zmínil, že naši zemi ochrání proti nesmyslům Bruselu, jako jsou elektroauta) i lidem, co si čistá auta za hodně peněz kupují. K tomu bych dodal jen toto (ač to je zjednodušení) - každé takové auto na rušné křižovatce ve městě znamená menší ohrožení těch, co na ní stojí, nebezpečnými jedy (neb si mohli koupit třeba Porsche, nebo obrovské naftové SUV a na křižovatce je turovat). Žádná nová technologie, ve svém počátku, není dostupná velké části lidí, neb je velmi drahá (vzpomeňme na první mobily). Ale tato je i dnes prospěšná i pro ty, co si ji nemohou zatím dovolit. A ti první, co si ji za drahé peníze kupují, ji dělají více dostupnou později...

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy