Nezdravá výživová doporučení

05. 02. 2013 | 19:39
Přečteno 14924 krát
Podle výživové pyramidy, kterou u nás mnozí odborníci propagují, mají polysacharidy tvořit základ jídel, ale tuky je naopak třeba omezovat. Margaríny jsou nám dnes běžně doporučovány jako zdravé náhrady másla. Umělá sladidla a další chemická aditiva jsou prezentována jako odzkoušená a bezpečná.

Nadměrný příjem polysacharidů a cukrů se podílí na epidemii obezity, cukrovky a metabolického syndromu. Doporučování omezovat příjem tuků vedlo k pojídání nezdravých margarínů a popularitě neprospěšných nízkotučných diet. Nadbytek aditiv v konvenčních potravinách vede k nekontrolovatelnému příjmu chemických koktejlů, jejichž bezpečnost nebyla nikdy ověřena. Příjem umělých sladidel nepomáhá řešit obezitu a nové studie dokonce prokazují u konzumentů dietních nápojů nárůst hmotnosti.

Historie výživových doporučení
Výživová pyramida je grafické znázornění výživových doporučení. První pyramida vznikla v roce 1974 ve Švédsku a byla založena na základních, levných a sytících potravinách. Pyramida byla v některých zemích postupně upravována, v roce 2011 pak byla na základě aktuálních poznatků v USA zcela přepracována do podstatně zdravější podoby tzv. My plate. Ještě pokrokovější bylo potom zveřejnění Healthy eating plate Harvardovy lékařské univerzity.
I přes existenci zdravějších variant Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo zemědělství ČR stále propagují verzi pyramidy, která je v podstatě shodná s první švédskou pyramidou. Doporučují variantu, která jednoznačně zaspala svoji dobu a kterou je třeba přepracovat.

null
null


Nedostatky
V průběhu let se nashromáždilo mnoho kritiky výživové pyramidy, například pro doporučování nadměrného příjmu polysacharidů. Nesprávné je také společné umístění tuků a sladkostí na špičce pyramidy (obojí je doporučováno omezovat). Přitom tuky jsou naprosto nezbytnou součástí výživy, naopak sladkosti není třeba doporučovat vůbec.
Pyramida se zcela chybně nezabývá kvalitou potravin, například zásadními rozdíly mezi tuky anebo zdroji polysacharidů. Zjednodušeně můžeme výživová doporučení podle pyramidy shrnout tak, že máme jíst trochu od každé skupiny potravin a hlídat celkové množství jídla (příjem kalorií).
Informace předávané pyramidou mohou být i zavádějící. Například skupina masa a skupina mléka na třetím patře pyramidy naznačují, že maso a mléko jsou nezbytnou součástí jídelníčku. Přitom pro život a zdraví není nezbytné přijímat maso ani mléko, ale bílkoviny, jak dokazují miliony obyvatel celého světa, kteří z nejrůznějších důvodů vynechávají ze svého jídelníčku právě maso nebo mléko.

Zdravý talíř je nová a zdravější varianta zastaralé výživové pyramidy, kterou jsem připravila na základě doporučení My plate a Harvardovy lékařské fakulty. Složení Zdravého talíře odpovídá moderním vědeckým poznatkům, ukazuje lepší cestu k udržení zdravého těla i hmotnosti, tvoří základ zdravotní prevence a podpory účinné léčby chronických onemocnění.



Zatímco při používání výživové pyramidy bylo nutné znát počet porcí a jejich velikost pro jednotlivé potravinové skupiny, u Zdravého talíře tomu tak není. Díky grafice, která odpovídá skutečnému talíři, není potřeba učit se počty a velikosti porcí.
Zdravý talíř jsem zveřejnila na podzim a je možné jej používat i k výuce zdravé výživy ve školách anebo při sestavování jídel. Detailnější vysvětlení jednotlivých skupin a možnost stažení Zdravého talíře bez textů a obrázků pro výuku je ve článku na mých stránkách.

Napadá vás nějaké vylepšení doporučení talíře? V čem se vaše běžná strava liší od Zdravého talíře?

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

mb napsal(a):

výživová pyramida breathariánů:
05. 02. 2013 | 19:50

Petr z Tábora napsal(a):

Pěkný rozumný článek korespondující s názory dalších odborníků.
Jen mi není jasné to kategorické zatracování cukrů. Vždyť náš mozek či játra "jedou" na glukózu. Já sice nesladím, ale med či trochu Coca Coly original si neodpustím, ať se slinivka trénuje. Uznávám, že dobré koláče od manželky už jsou nad limit....
05. 02. 2013 | 20:16

TomášL napsal(a):

Petře z Tábora

to mám jednodušší. Cukr-->glykogen-->tuky a naopak. :-)

Tedy se neomezuji. Jo, jinak bíloviny, esenciální kyseliny, ty já můžu. Tedy maso i mléko považuji za dost důležité, hlavně u těhotných. :-)


PS: A ten chemický koktejl použitý ve článku? No, nic by se nemělo přehánět, že, paní autorko?:-)

PS2: Někdy mě udivuje, jak velké nedostatky mají medici v oblasti chemie...
05. 02. 2013 | 20:32

TomášL napsal(a):

aminokyseliny :-)
05. 02. 2013 | 20:37

Kačka napsal(a):

talíř je zajímavý, ale proč je tam to avokádo? Copak roste v našich zeměpisných šířkách, nedávno se mi dostala do ruky knížka Česká strava lidová, je úžasná
05. 02. 2013 | 20:43

Bestia triumphans napsal(a):

Já mám nejradějc brambory s rumem.
05. 02. 2013 | 20:44

kokoshka napsal(a):

To je fakt,nejezte maso a mlečne produkty,nam zbude vice.Za par let obyvatelstvo planety vzroste ješte na dalši limilardu hladovych krku,my vas přesvedčime že i brambory jsou škodlive-budete žrat hlinu a řasy,a radovat se že mate zdravou dietickou stravu!
05. 02. 2013 | 21:03

Targus napsal(a):

To Margit Slimáková:

Napadá vás nějaké vylepšení doporučení talíře?

Šéfová, kde máte namalovaný bůček? Jak pak můžu držet sádlovou dietu?
:-)))

Ale vážně. Naprosto netuším, proč jste se obtěžovala studovat diety do Jů Es Ej, když naše zdravky produkující dietní sestry byly minimálně na evropské úrovni. Jak to je dnes po zhovadilostech v podobě RVP a ŠVP rotujících z MŠMT na školy a zpět, bohužel netuším, avšak iluze si nedělám.

Naprosto vážný nedostatek - kde máte jednoduché cukry? Při fyzické práci je dost těžko nahradíte. Polysacharidy jsou príma, ale ta zátěž organizmu a ta doba, než se vytvoří. Tuky totéž.

Druhá věc - člověk by se měl přednostně ládovat tím, co mu roste u baráku, ne exotickými kravinami. takže avokádo asi moc ne.

Třetí věc - čímpak se liší slunečnicová jádra od oleje vylisovaného ze slunečnic? Proč se ho snažíte zakazovat? Proto, že je ztužený a vyšlehaný? A zkoušela jste jíst suchý hnusný chleba ze suproše a zajídat to slunečnicí nebo ořechy?
Berte ohled na to, že tři čtvrtiny lidí na kvalitní potraviny jednoduše nemají prachy.
05. 02. 2013 | 21:24

xx napsal(a):

Sacharidy: Glukóza -> Sacharóza -> Škrob ( a naopak ) Hlavní palivo člověka, u mozku je to jediné palivo.

Tuky: tryglyceridy - palivo mnohem více výhřevné, ale před upotřebením je třeba jej naštípat, takže se tělo takovému palivu přirozeně brání, dokud se člověku nezachce se vytrvalostně pohybovat ( to znamená ne příliš rychle a delší dobu než cca 30 minut ) tuky zdravé tělo moc nespaluje.
Esenciální mastné kyseliny, jsou takové, které mají někde v řetězci vloženou dvojnou vazbu, kterou lidský metabolický stroj nedokáže sestrojit, ale kterou potřebuje, aby z mastné kyseliny vytvořil něco jiného, typicky některé hormony. Jedině tuky, které v sobě tyto mastné kyseliny obsahují, potřebujeme opravdu nezbytně příjmat. Jsou obsaženy v rybách a rostlinách, tuk ze savců a ptáků je prakticky neobsahuje.

Bílkoviny: 21 aminokyselin, ze kterých tělo sestavuje co zrovna potřebuje za součástku. Existují opět některé esenciální, které musíme příjmat, neb je nedokážeme vyrobit.

Inzulín je hormon, jehož hlavním úkolem je otevírat vstup glukózy do buňky. Buňka se pak zachová podle tržního zákona nabídky a poptávky, co dostane, to se snaží zpracovat podle svého nejlepšího přesvědčení.
Protože mozek jiné palivo neumí na inzulínu závislý není.

Tuková buňka má funkci jedinou - hromadit tuk. Ten jednak vychytává z krve a jednak ho dokáže sama vyrábět – z glukózy. A tady jsme u kořene jedné z oblíbených polopravd. Není totiž pravda, že se tloustne hlavně po cukru. Na to, aby tuk z glukózy vyrobila, musí glukózu zároveň pálit. Je to, jako kdybyste vyráběli brikety z mouru a lis poháněli parním strojem, který ten mour pálí. Taky to jde, ale nevychází to moc výhodně. Do tohoto procesu se tedy šetrné tělo pustí jen tehdy, pokud je cukrů opravdu značný přebytek.

Proč se tedy po sladkém tloustne? Protože aby sladké bylo hodně dobré, musí to být i hodně tučné.

Po přečtení předchozích odstavců vás už určitě napadla do očí bijící souvislost. Za přítomnosti inzulínu hromadí zásoby jaterní, tuková i svalová buňka. Proto se také inzulínu říká hormon nadbytku. Inzulín tady funguje jako výhybkář, přehazující všechny metabolismy (nejen sacharidový, ale i tukový a bílkovinový) na režim hromadit (anabolismus). Patří tak mezi anabolické hormony a jako takový ho zejména kulturisté i zneužívají.

Tělo za určitých okolností dokáže spalovat i bílkovinu. Ovšem pouze ve stavu nouze. Příroda si tento mechanizmus vyvinula hlavně pro období úplného hladovění. Podobné triky předvádějí i profesionální a amatérské anorektičky. Usilovným odmítáním čehokoliv, co o sacharidech byť jen slyšelo v rozhlase, docilují převedení metabolismu na proteinové zdroje. Následkem je redukce svalové hmoty při dokonalém zachování tukové vrstvy, takže procento jejich podkožního tuku je normální nebo dokonce nadnormální! Toto vystihuje totiž nejlépe heslo "tuky hoří v ohni sacharidů". Bez sacharidů tělo tuky nepálí. Navíc tím tělo likviduje svaly, které jako jediné dokáží tuky pálit.

Tolik úplné základy o příčinách obezity.

Je to také jedním z důvodů, proč člověk po té co přestane kouřit okamžitě přibere. Nikotin totiž blokuje v těle inzulin, hormon způsobující ukládání !! No a když pak někdo nahradí pravidelnou cigaretku nějakým bonbonem nebo čokoládkou, dílo zkázy a vstupenka do klubu XXL je jistá.

Volně převzato z fyziologické poradny KPO od MuDr. Vojtěchovského.
05. 02. 2013 | 21:28

7946 napsal(a):

Prý kdo bojuje s nadváhou, tak rozhodně spíše zeleninu než ovoce, to obsahuje hodně cukru
05. 02. 2013 | 21:36

Targus napsal(a):

To xx:

Hezky popsáno, ale pořád tady chybí ten základ. PROČ lidi tloustnou a jsou při tom navíc ještě podvyživení? Na to nedala odpověď ani autorka.
Na zdravou stravu lidi kašlou. možná pár bláznů naletí na to, že by mohli zhubnout nebo aspoň přestat přibírat.

Ale řízek je řízek. A v trojobalu zvlášť.
05. 02. 2013 | 21:38

jíra napsal(a):

To máte pravdu. Ta pyramida je takový stereotyp, kterého se české výživové zdravotnictví zatvrzele drží vlastně skoro 40 let. Dodnes to obvykle visí v čekárnách u lékaře. Až to zmizí tam, bude to teprve znamenat změnu k lepšímu. Jen se nedejte, autorko :-) Může pomoci uvádět nějaké konkrétnější výsledky šetření od skutečně spolehlivých autorit a nějaké jejich desatero vyvrácených mýtů.

Přidal bych do bílkovin zdravého talíře tvaroh a kvalitní sýry. Tvaroh nebo cottage lze požívat univerzálně. Občas nějaké to pivo nebo pito, pomáhá udržovat v kondici ledviny, rozpouští oxaláty (šťavelany) tvořící známé ledvinové kameny.
A nezapomínat na čokoládu, zejména na kvalitní tmavou, tzv. "hořkou", tu raději místo cukroví. Děti čokoládu rády, podporuje dobrou náladu, takže když se o dobré čokoládě nemluví, cpou se těmi nezdravými přeslazenými variantami.

Margaríny jsou laciné, takže vymýtit je lze těžko. Jsou sice vyráběny z rostlinných olejů, jenže těmi postupy přetvářejícími je na margaríny se z nich stává hmota o dost nezdravější než klasické zatracované nasycené tuky. A navíc jsou plné vody, takže je to vlastně dost drahé šidítko. Radši používám oleje. Na chléb lze mazat třeba varianty tvarohu.

Bohužel se ujal velmi negativní trend zdražování kvalitnějších potravin a potravinových polotovarů nad mez, jíž mohou domácí rozpočty lidí s nižšímui příjmy - a ti tvoří výraznou většinu - unést. Takže máslo dávají spíš jen dětem a sami používají margaríny. Leda když lze něco nakoupit v akci. Už to tak běží dvě desítky let.

Aditiva a umělá sladidla škodí především dětem, jejichž organismus se vyvíjí. Tím nebezpečnější jsou v těhotenství. Udávají se tzv. "bezpečné denní dávky", ale když je to všude, jakoupak mohou mít rodiče kontrolu, zda se to nepřekračuje. Třeba takový aspartam. A možná ještě více než možné nebezpečné kokteily z nich má negativní vliv jejich dlouhodobé používání. A když jsou všude, je stereotypně vynucované. Zdůrazňuje se pozitivní vliv pestré stravy, ale aditiva jsou absurdně všude pořád ta samá...

Říká se: "Jsme to, co jíme." Tak mě napadá, že když nám úřady tak stereotypně doporučují cosi vcelku dost pochybného - a když většina lidí se tím patrně řídí, nebo aspoň s tím souhlasí, ač se tím neřídí -, je to možná hlavní příčina stereotypního uvažování "mlčící většiny", jíž nechává spousta špatností kolem stále v klídku. Špatnostem se daří nejvíc tam, kde je lidé nepranýřují.

-----

Petr z Tábora

Glukóza je potřeba, to máte pravdu. Potíž je v tom, že dnes se skoro do všeho cukrového dává spousta fruktózy a ta - jelikož neumí navodit pocit sytosti - vede k přejídání se sladkostmi.
Dobré koláče jsou prima, když je takového dobrého pomálu, už ta vůně a pohoda se počítá jako plus. Že se "nevešly" na "zdravý talíř", přece nevadí. Ten jen ukazuje, co na něm být má, aby lidé měli ty živiny, které tělo potřebuje.

...

Hezký den všem.
05. 02. 2013 | 21:39

Targus napsal(a):

To 7946:

Kecy, kecy, kecy. Kdo žere a nehýbá se, nezhubne, zbytečná snaha. Jak už bylo správně řečeno, tuky je možno odbourávat až po dvacáté minutě intenzívního pohybu. To znamená propocený dres takovým způsobem, že se dá vykroutit voda. Těch 30 minut je naprosté minimum.
05. 02. 2013 | 21:43

Fialenka napsal(a):

Ten zdravý talíř vypadá lákavě ...
05. 02. 2013 | 21:45

jogín napsal(a):

Faktem je, že doporučení o výživě jsou značně deformovaná. Například varování před cholesterolem z živočišných tuků jsou mimo mísu- jen asi sedmina cholesterolu pochází z běžné diety, zbytek se tvoří v játrech jako odezva na příjem jakéhokoliv tuků, není rozdíl mezi tuky živočišnými a rostlinnými. Organizmus totiž cholesterol používá k transportu tuků. Podstatný rozdíl je v obsahu vysoce nenasycených mastných kyselin, které fungují jako vitaminy a vznikají z nich tkáňové hormony prostaglandiny. A není jedno, jaké jsou- mastné kyseliny ze semen dávají vznik prostaglandinům podporujícím záněty, zatím co prostaglandiny tlumící zánět pocházejí z tuků ryb a z chloroplastů. Dieta proti arterioskleroze má tedy minimalizovat celkový příjem tuků, ale zajistit přísun obou surovin pro tvorbu prostaglandinů. Představa, že chleba namazaný na prst tlustě margarinem nevadí je totálně vedle. Další mythy panují o užitku vegetariánství- jeho extrémní formy s vynecháním živočišné potravy působí nedostatek vitaminu B12, nedostatek železa a zinku a nedostatečný přísun essenciálních aminokyselin. Je popsáno mnoho případů poškození dětí nebo plodu veganskou dietou.
05. 02. 2013 | 21:46

xx napsal(a):

7946: ovoce obsahuje převážně fruktózu, kterou tělo pokud jí ihned nespálí teprve musí přeměnit na glukózu. Navíc fruktózu tělo vstřebává pomaleji než glukózu, není na ni moc zařízeno. Co se nestihne vstřebat přechází dále do střev a tam kvasí, což způsobuje různý stupeň břišního nepohodlí, od "mám nějaké čerty v břiše, až po asi jsem se zase pos..." ;) Fruktóza vstupuje do buněk nezávisle na inzulínu.

Historická poznámka o pokusech s fruktózou v intenzivní medicíně. Jednou ze specialit šokových stavů je vysoká hladina glukózy nereagující na inzulín. Co je na tom špatného? Buňky se koupou v cukerném roztoku a přitom hladoví, protože se ke glukóze nemohou dostat. Jak jsme už řekli, fruktózový vstup na inzulínu závislý není. Řešením se zdálo být nahrazení glukózy v infuzích fruktózou. Bohužel jediným orgánem, schopným takový příval zpracovat, se ukázala játra. Špatným směrem – měnila jí na glukózu, a protože pro ní nadále neměla odbyt, dokonce i na tuk. A jelikož za relativního nedostatku kyslíku tělo nedokáže tuk jinak zpracovat, docházelo k poškození jater ztukovatěním.
05. 02. 2013 | 21:46

Marty napsal(a):

RYBY, MÁSLO, VEJCE by stály za detailnější vysvětlení pro usnadnění orientace běžného spotřebitele v jeho každodenní konfrontaci se samozvanými "mediálními guru-výživářskými specialisty". Pohled na tyto základní potraviny se s ohledem na lékařské studie z posledních let dramaticky mění ...
Po poznámkou bych určitě nějakým způsobem více zdůraznil význam RYB na talíři.
Ryby bez bližší specifikace původu a druhu -> spotřebitelé často zbytečně nadhodnocují mořské ryby z průmyslových akvakultur (léčené, barvené apod.) bohužel na úkor sladkovodních ryb z našich tradičních a osvědčených akvakultur vnitrozemských.
Ryby jsou řazeny v kategorii bílkovin, dovolil bych si tvrdit že jejich význam jakožto esenciálního zdroje "funkčních tuků" (n-3 a n-6 mastné kyseliny) převyšuje význam jako proteinového zdroje...
Taktéž u tuků, s ohledem na info v článku, bych trochu udělal reklamu tradičnímu MÁSLU a to s ohledem na obsah konjugované kyseliny linolové, jednoho z řady zajímavých "funkčních tuků" ... avšak příjem samozřejmě s mírou a ve vhodném poměru s příjmem nenasycených MK a celkovému dennímu příjmu energie :-)
A v neposlední řadě pod poznámkou základní potravina VEJCE, kdy se v poslední době zcela přehodnocuje tradiční omezený náhled na vejce jako na hlavní zdroj "zabijáckého cholesterolu" ... a ono to s významem látek skupiny "cholesterolů" nakonec vypadá také trochu jinak, než je psáno ve středoškolských učebnicích ...
05. 02. 2013 | 21:48

Marty napsal(a):

Ve výukových materiálech by také nebylo od věci porovnat různé talíře, zejména ty, které se blíží ideálu výživy, tj. středomořský, japonský ... jako zajímavost třeba i talíř inuitský
05. 02. 2013 | 21:53

Baba napsal(a):

Potřeba chuti nastupuje, když mají jiné smysly volno. Výhodnější kumšt než udisciplinovat své chuťové návyky, je naplnit pozornost jinými vjemy. Našinec by byl rád za podrobnější informace o potřebě zeleniny tepelně upravené a o vhodnosti kombinace luštěnin a obilovin.
05. 02. 2013 | 21:54

jíra napsal(a):

Marty

Pod oba vaše příspěvky bych se podepsal.
05. 02. 2013 | 22:00

Důchodce68r napsal(a):

Paní Slimáková, měl bych pár otázek:
1) Stále je vzdělávání lékařů v oblasti výživy v celé Evropě přibližně 50 let za Amerikou?
2) Stalo se už cokoliv sebemenšího v této věci poté, co EU před slibovala, že toto zpoždění dohoní? Byla zmínka ve Výživa a potraviny, nemám ale po ruce přesný odkaz.
3) Moje zkušenosti za asi 30 let mně dovedly k přesvědčení, že u nás asi 3/4 pacientů chodí k lékaři v podstatě jen s následky vadné výživy. Lékaři (naštěstí už ne úplně všichni) je pak "léčí" na cosi s latinským názvem, s absencí odbornosti ve výživě, bez řešení příčin, draze, s dalšími riziky z "léků". Myslíte že se mýlím?
4) Jsem názoru, že asi 70 let staré poznatky a rady Adele Davis jako celek předbíhají z hlediska praktické účinnosti i dnešní dobu. Snad o desítky dalších let. Zatím jsem nenašel něco srovnatelného. I když se objevila spousta nových dílčích doplňujících poznatků z pozdější doby, i když se svět výživy dál měnil. Jaký je Váš názor?

Rád se případně ozvu znovu, na vašem blogu. Zdravím vespolek.
05. 02. 2013 | 22:02

xx napsal(a):

Targus: podvýživa nespočívá v nedostatku energetických zásob. Uvědomte si, že tuk jsou pouze energetické zásoby. Člověk ale nepotřebuje jen energii. POtřebuje bílkoviny a dostatek zdrojů pro výrobu všech chemikálií které potřebují orgány k činnosti ( hormony a pod. )

Pokud se budete od rána do večera cpát rohlíky s laciným salámem, dostáváte do sebe především neesenciální tuk a trochu sacharidů. To ovšem nestačí. Tělo nedostává esenciální mastné kyseliny a esenciální aminokyseliny. Odtud potom pramení podvýživa s nadváhou. Energie máte dost, ale nemáte dost živin nutných pro tvorbu všech potřebných věcí které tělo potřebuje ke komfortnímu životu.

Na takovou podvýživu nezemřete, tělo si to nejdůležitější vyrobí, ale strádá a spolu s nadměrnou váhou z nedostatku například vlákniny a pod. se nadměrně opotřebovává a pak přijdou nemoci a to už i výše uvedené zásady přestávají platit, protože to co jsem popsal, platí samozřejmě pro zdravý organismus, nezatížený chorobami a disfunkcemi jeho částí.
05. 02. 2013 | 22:08

Fialenka napsal(a):

"Napadá vás nějaké vylepšení doporučení talíře?"

Ano. Doplnění o informaci, kde dobré potraviny sehnat.

Například bych občas chtěla uzeného divokého lososa.

Jednou jsem v Bille koupila uzeného lososa z norského chovu, který byl dál zpracován v Holandsku přímo pro Billu. Takže to mělo i žluté balení Billa. Všimla jsem si, že tam je etiketa v češtině, slovenštnině a rumunštině. A to přesto, že Billa je rakouská, možná částečně německá. Tak jsem si řekla, že to asi bude pouze pro "východní" trh. Po otevření jsem obě balení musla vyhodit - a to mělo vydržet ještě asi 14 dní.
05. 02. 2013 | 22:13

im napsal(a):

...o vhodnosti kombinace luštěnin a obilovin.....

Mmm, luštěniny s obilninami jsou mňam v šouletu (hrách+kroupy+česnek+trošku sádla) a kachni stehýnko dobře propečené k tomu.....no ani kyselá okurka k této krmi není marná :-)
05. 02. 2013 | 22:16

Pavla2 napsal(a):

Já nechápu, proč pořád někdo musí vymýšlet takové ptákoviny. Kdyby se lidi řídili zdravým selským rozumem, jedli všechno, ale s mírou, hýbali se, tak nepotřebují žádné pyramidy. A neříkejte, že člověk nepotřebuje maso a mléčné výrobky. To už tady jednou bylo, že se pomalu zakazovalo mléko, matkám se nedoporučovalo kojení a zeptejte se doktorů, jak pak na tom byly děti s růstem. Akorát se vytáhly a jejich kosti byly slabé. Spousta mělo skoliózy, věčné bolení zad apod. Dříve se lidi živili tím, co doma vychovali, vypěstovali na zahrádce a byli zdraví. Dneska je plno doporučení, každou chvilku protichůdné, co si pak člověk má vybrat? Dieta patří jen nemocným nebo tlustým. Ale normální člověk má sníst všechno. A jak tady výše někdo uváděl, především to, co roste u nás.
Donedávna jsme slyšeli jen o tom, jak nahrazovat máslo tím sajrajtem margarínem. Už někdo uvedl, z čeho se vůbec vyrábí? A kolik lidí se tím řídilo a dělá to doposud. A vegetariáni? No možná si jen myslí, jak jsou zdraví a jak se cítí dobře. Ale co za 10, 20 let? A co pak jejich chudáci děti, které takto živí rovněž? Člověk je všežravec, tak klidně i ten bůček nebo řízek.
05. 02. 2013 | 22:17

xx napsal(a):

Marty: co se týče ryb, ty potřebujeme v podstatě jen pro přísun esenciálních mastných kyselin, které neobsahuje živočišný tuk a lidské tělo si je neumí vyrobit a potřebuje je. Tyto kyseliny ale obsahují také rostliny, takže konzumace ryb není nezbytně nutná, pokud nahradíme to co nám přinášejí jinak.

Člověk dokáže žít bez ryb a masa. Bílkoviny lze dostat z rostlinné stravy. Ale nelze si myslet, že lze přežít dlouhodobě ve zdraví na rohlících, točeném salámu a kafi. To člověka odrovná tak, že se důchodu nedožije, i když bude fyzicky těžce pracovat, takže nebude enormě tloustnout.

Zrovna nedávno jsem si vzpomněl na Občana a naší dávnou debatu o buřtguláši z točeňáku, když jsem šel na poštu a u sousedů před domem seděla parta dělníků co jim mění okna v dodávce a ládovali se tukovými rohlíky a točeným salámem. Pak si dali kafe a cigárko a šli zase na to. Jeden jako druhej nadváha. Děsivé.

Když před lety dělali u nás okna, taky jsem se divil. To bylo zrovna parné léto. Byli u nás tři dny. Ráno přijeli asi mezi sednou a osmou a kolem páté odjížděli. Za celou dobu se živili rohlíky a chleby se salámem a jediné co vypili, bylo třikrát za den ctvrtlitr kafe. Ani jednou nebyli na záchodě, protože prakticky nic nevypili. Tehdy jsem si říkal, co na to asi říkají jejich ledviny. Když jsme jim nabízeli vodu, tak jen vtipkovali že by se jim udělal vyrážka a měli by v břiše žáby a že si prej pak zajdou na pivo.

Jestli to takhle provozují dlouhodobě, je s podivem že jsou vůbec ještě na živu. A také to je důkaz, že lidské tělo vydrží opravdu hodně.
05. 02. 2013 | 22:22

Fialenka napsal(a):

PS
V recaptche bylo slovo "HOSANA". To mi bylo povědomé, tak jsem se podívala na význam. Mohlo by to být dobré znamení:-)

"Zachránit" "Spasit" "Tento termín může mít význam obyčejné prosby o pomoc/záchranu, ale i o prosbu o zásah Boží ve prospěch svého lidu."
05. 02. 2013 | 22:24

xx napsal(a):

Fialenka: Takovéhle kvalitní suroviny ve velkoprodejnách nehledejte. To je logický nesmysl. To se u nás nekonzumuje hromadně ve velkém, takže ani velkoprodejny to nemohou provozovat aniž by to udržely na vysokém standardu.

Takže pro sepciální věci prostě musíte do speciálních prodejen. Nemyslete si že někde v cizině seženete tyhle věci na každém rohu. Sašimi ryby prostě musíte hledat ve speciálkách kam lidi pro tyhle věci chodí a tak tam mají odbyt a tudíž čerstvé.

Ano, musíte pro to do velkých sídelních center, v malých městech asi na speciálku nenarazíte.

A i tak si musíte dávat dobrá pozor a kupovat jen to co poznáte jak má vypadat když je to čerstvé.
05. 02. 2013 | 22:28

Max von Oppenheim napsal(a):

Tasemnice od RUSKÉHO stánku ..


Můj milý deníčku. Zhubnul jsem své první kilo. A už tři dny je váha o kg níž. Mám radost.

A jak málo stačilo. Koupil jsem si hamburger u stánku :))))

Od tý doby je mi blbě a nežeru ....
05. 02. 2013 | 23:04

margitslimakova napsal(a):

Dobrý večer všem. K položeným otázkám:

Mnozí lidé tloustnou a jsou současně podvyživení, protože jedí nadbytek polotovarů, které jsou většinou jen zdrojem cukrů, tuků a aditiv, ale bez základních mikroživin.

Píši, že nikdo nepotřebuje sladkosti, i po jejich naprostém vyloučení budeme přijímat dostatek jednoduchých cukrů v podobě ovoce a některých druhů zeleniny.

Na chleba lze mazat kvalitní máslo anebo vajíčkové, rybičkové či luštěninové pomazánky, suchý jej nikomu nenutím.

Slunečnicová semínka jsou zcela něco jiného než slunečnicový olej v margarínech. V izolované podobě v margarínech přijímáme podstatně více oleje (omega 6 mastných kyselin, kterých máme nadbytek) a navíc vysoce průmyslově upravovaného. Margaríny byly dlouho hlavním zdrojem těch nejhorších tuků, trans mastných kyselin a dnes obsahují interesterifikované tuky, jenž také nepříznivě ovlivňují organismus, jen se o tom, ještě příliš neví.

Mezi bílkovinymi mám nakreslený a doporučuji jogurt i vejce a ostatní možnosti z živočišných bílkovin uvádím slovy, tak, aby si každý vybíral zdroje podle své chuti a filosofie.

Tuky lze účinně odbourávat už během 20 minutového intervalového tréninku, který je dokonce pravděpodobně i zdraví prospěšnější než dlouhotrvající cvičení. Detailně i s odkazy vysvětluji v blogu: http://www.margit.cz/pohyb-v-zime/

Ovoce skutečně obsahuje převážně fruktózu, ale v kombinaci s vlákninou a mnoha živinami. Škodlivé je dodávání koncentrované fruktózy obsažené v polotovarech (HFCS – koncentrovaný fruktózový sirup). A fruktóza se v těle přeměňuje především na tuky.

Ty nejlepší potraviny lze sehnat od lokálních pěstitelů a chovatelů. Doporučuji vyzkoušet farmářské trhy, bedýnkové systémy apod.

Pro důchodce 68r:
Vzdělávání ve výživě je v Evropě velmi různorodé, stejně jako v USA. I tam lze najít užasné nezávislé odborníky, ale i mnohé propagátory potravinářského průmyslu bez samostatného myšlení. Výuka výživy je dnes např. součástí Rámcového vzdělávacího programi na ZŠ.
Ano, chronické nemoci jsou dány anebo podporovány především nezdravou stravou, nedostatkem pohybu, nadměrným množstvím alkoholu a kouřením. Více o této problematice píši v mém předcházejícím příspěvku: Léky, které neléčí.
05. 02. 2013 | 23:21

Zahrádkáři Kersku napsal(a):

Autorka je "zelená" Ta její pyramida připomíná jinou známou pyramidu zvanou letadlo. Letadlo na zdraví a na její stránce se dá v diskusi najít, dohledat a dočíst strojené dotazy, naprosto odpovídající úrovni dotazů v železné televizi alias Volejte řediteli. Jinak řečeno neptejte se na nic, já vám budu blafat bludy, kterým jsem se naučila u všech čertů. A které valné části populace budou naprosto k ničemu. Toulcův Dvůr v Hostivaři je řízen nápisy bio, ale ti lidé o skutečné bio-produkci mají znalosti stejně jako KačkaJaujau o biomase.

Zobrazené produkty na špičce pyramidy neznamenají špičku - spotřeby a vrchol, jak tu řečeno, ale nejužší část logicky vypovídající o minimální či náhodné spotřebě. Pokud na takové demagogii je založena věda, měla by se paní spíše jmenovat Magorgit. Druhé jméno je Nomen Omen, jistě panu Slimákovi saláty chutnají. Dobrou chuť.
05. 02. 2013 | 23:48

jíra napsal(a):

xx

Rybí maso aspoň jednou týdně je dobré, je to plnohodnotná přírodní potravina. Je lehce stravitelné, obsahuje potřebné esenciální kyseliny, ale také vitamíny rozpustné v tucích - A, D. A dá se to pestře střídat, to taky není k zahození: Makrela, olejovky, tuňák, kapr, zavináče, rybí salát oheň, filé, rybí pomazánky a pasty...

Při větším přísunu mořských ryb než 3x týdně by mohl vadit vyšší obsah těžkých kovů u některých rybích potravin, možná z chovů. Do vnitrozemí, kde se jí ryb méně, se prý dováží horší kvalita.
05. 02. 2013 | 23:59

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,....díváte se někdy na staré filmy z období mezi válkami,.....myslím ty autentické,....týdeníky z různého prostředí. Vyděla jsem třeba o cukrářích, řeznicích,....Hledání ztraceného času,....se to jmenovalo. Až je budou dávat, všiměte si,.....obézní a tuční jedinci tam jsou vyjímkou.

Taky jsem viděla film o výrobě doutníků na Kubě. Porovnával pracovní postup. Naprosto stejná hala, stoly, židle,...postup naprosto stejný, stejné pohyby,.....před osdesáti lety za těmi stoly seděly štíhlé Kubánky. Dnes tam z těch asi dvouset pracovnic nebyla štíhlá ani jedna.

Můžeme přemýšlet, čím to je. Člověk se po tisíciletí nemění v biologických principech,.....ale mění své stravovací zvyklosti a vymýšlí si pomocníky ke zničujícímu pohodlí.

Položte si otázku,...jak to, že nenajdete v přírodě obézní žížalu, která se sotva vleče,....obézního vrabce, který nevzlétne,.....obézní divoké prase,....které nedokáže popoběhnout,....a tak bych mohla pokračovat. A přitom je člověk živočišný druh,....jen ta šedá kůra mozková u některých lidí dělá pěknou paseku,....a je to na nich na první kouknutí vidět.
Sebevražda na pokračování vidličkou a nožem.
Tužka.
06. 02. 2013 | 00:00

Targus napsal(a):

Myslím, že není potřeba vyšilovat se sháněním drahých potravin, spotřebitel těžko pozná bez rozboru opravdovou kvalitu. Plně postačí stlačit polotovary na minimum a dodržovat pestrost stravy.
Sám se řídím zásadou nekupovat nic baleného (sýry, salámy), jogurty jen bílé).
Btw. dost se podivuju, že se tady vůbec nikdo nezmínil o kysaném zelí...
Zrovna teď jsem ho docpal. Bylo v domácím segedínu. Segedín je to nejlepší ovoce! :-)
06. 02. 2013 | 00:01

xx napsal(a):

jíra: nemám nic proti. Nepsal jsem že to není dobré. Pestrost stravy je dobrá. Psal jsem že to není nezbytně nutné. Pokud někomu například nechutnají ryby, nebo má panickou hrůzu z radioaktivních ryb z Baltu nebo nejí nic co si sám nechytil, tak se nemusí obávat že umře.
06. 02. 2013 | 00:04

Targus napsal(a):

To Tužka:

Pěkně vítám a vřele zdravím.

Malá telefonická příhodička z posledních vánoc.
-Čau, šváro, co děláš a jak se máš?
-Ahoj, oblíkám se a jdu ven.
-Co tam budeš dělat?
-Jdu se proběhnout.
-Cože? Vždyť tam je tma a sněží a fouká vítr a jsou svátky a...
-Ale mně to neva, já rád běhám v mraze, větru a sněhu, mám pocit, že opravdu něco překonávám. A můžu pustit psa bez koše a vodítka, venku není ani noha.
-Ty seš ale cvok...
06. 02. 2013 | 00:12

Targus napsal(a):

To jíra:

Pár let jsem jezdil s chlaďákem do Špánu. To, co Němci nebrali ani jako trojku, jsme nakládali na východ jako výběr.
06. 02. 2013 | 00:15

xx napsal(a):

margitslimakova: sladkosti v podobě řepného cukru, cukrovinek a pod. člověk samozřejmě k životu nepotřebuje. Například čaj s medem je také zdrojem cukru.

Chleba namazaný máslem je ovšem kombinací která již jaksi k uložení tuku přímo vybízí. Naproti tomu chleba namazaný pouze marmeládou je do jisté míry cukrovinka, ale z hlediska ukládání tuku prakticky neškodná. Pokud jsme před tím nesnědli lžíci sádla.

Co se týče fruktózy, její příjem je omezen pomalejším vstřebáváním do organismu. Zvýšený příjem fruktózy potravou ( když sníte hodně ovoce ) nevede k přeměně fruktózy na tuk, ale pouze k oněm čertům v břiše, protože nevstřebaná fruktóza postupuje střevem dále a kvasí.

Co se týká vstřebané fruktózy, není důvod aby se měnila na tuk, protože jí organismus dokáže ihned spálit. Pokud jí chce uložit do glykogenových zásob, musí jí přeměnit na glukózu, nikoli na tuk. Cukry na tuky mění organismus pouze v případě enormního nadbytku glukózy, jinak se tělo k energeticky náročnějším akcím neuchyluje.

Proto také nerado spaluje tuky, protože je to náročnější a složitější proces, než použití glukózy.

Co se týče odbourávání tuků, fyziologie tohoto procesu je celkem dobře známá a zejména v cyklistice velmi podrobně prozkoumaná ( cyklistika je jedním ze sportů, kde záleží doslova na každém gramu tuku navíc, protože každý gram ušetřený na váze kola je velmi draze zaplacený, kdežto každý cyklista si sebou vozí stovky až tisíce gramů tuku které akutně nepotřebuje a relativně levně se jich může zbavit )

Tuky se začínají spalovat ve svalech teprve po 20-30 minutách zátěže a to ještě pouze v určitém intervalu zátěží. Jakmile je zátěž příliš nízká nebo příliš vysoká, spalování tuků se omezuje.

Je to dáno fyzyologií. Žádný zázračný trik na to neexistuje. Ke štěpení tuků potřebujete cukr jako podpalovač a pak kyslík. Jakmile tělo pracuje ve vysoké zátěži, nestačí dodávat kyslík a tělo přejde na režim spalování cukrů. To samozřejmě při dlouhodobé vysoké zátěži vede až k hypoglykemii a proto musí například cyklisté na Tour De France cestou průběžně jíst a doplňovat tak hladinu cukru. Pracují totiž dlouhodobě v zátěži která velmi omezuje provoz na tuky.
06. 02. 2013 | 00:24

jíra napsal(a):

Paní autorko, možná to klasické doporučení omezovat tuky je spíš relativně míněné. Třeba vychází z toho, že se jí tuků příliš. Proto jsou v pyramidě na špici, aby bylo jasné, že se mají omezovat relativně nejvíce - oproti běžné spotřebě, která nebývá spotřebou normální.

Otylost lidí (a mnohého domácího zvířectva, třeba psů a koček) je celosvětový i místní problém.

Přičemž zdaleka ne vždy jsou to tuky samostatné. Často jde o tuky skryté v potravinách: Lidé jedí tučné majonézové saláty, tučné maso, tukem prorostlé uzeniny, tučné salámy, tučné párky (včetně "dietních", kde tuk není vidět), tučnou drůbež, nekvalitní masové konzervy...
Takže nepoučení lidé si mohou potřebné omezení tuků vysvětlit špatně - a omezí kvalitní oleje. Své každodenní porce "pochoutkového salátu" apod. se nevzdají, i když už jim budou černat prsty u nohou...

Ovšem co už se neříká, a v tom máte pravdu, špatné složení potravy sestávající hlavně z uhlohydrátů a levných tučných a přeslazených výrobků plných náhražek a aditiv je svým způsobem podvýživou způsobující paradoxně otylost rovněž.
V podezření je také stále aspartam i sám o sobě a ohledně nemoci ADHD u dětí. Nelze vyloučit, že část dětí je na to citlivější (aniž by se to uvážilo), každý má přece poněkud jiné geny a poněkud jinou celkovou výživu.
Podobně negativně působí "dieta" v podobě hladovění a nárazový příjem stravy, tělo si energii příště raději ukládá do zásoby.
Nevhodné je jíst krátce před spaním, zvlášť některou potravu, lidské tělo ji ve spánku neumí trávit a ta pak kvasí.
Lidé s nadváhou se navíc méně pohybují, je to pro ně větší námaha, až na výjimky.
Nevhodná strava navíc ani psychicky aktivitu nepodporuje, spíš přivádí únavu.
V delším časovém měřítku to vše vede k civilizačním chorobám.

Dokonce jsou u té otylosti celých rodin - vedle špatných rodinných stravovacích a dalších návyků včetně delšího vysedávání u bedny - v podezření i některé druhy či varianty lidských baktérií, které se v rodinách šíří a vedou k otylosti dětí takových rodičů. Ochutnávat z jedné lžíce s dítětem při jeho krmení či povzbuzování k jídlu asi není moc dobré.
06. 02. 2013 | 00:38

jíra napsal(a):

Fialenka

"Hosana" také ve spojení "Hosana In Excelsis" znamená "sláva na výsostech (ve výšinách)", tedy křesťanské oslavné zvolání vůči Ježíši, Bohu.

Viz třeba ve vánoční koledě Ding dong merrily on high:
původní verze ve starší angličtině, např. v podání Jackie Evancho (2011):
http://www.youtube.com/watch?v=m0B09AnmhAU&list=ALYL4kY05133r4aQESo8tI_Dks1UzWeuu3&index=26

moderní verze od Blackmore's Night (2006)
http://www.youtube.com/watch?v=toYx6y-RUgU
Plně souhlasím s postřehem v debatě pod tou písní: "thumbs up if it isn't christmas and you are still listening to this song :)"
06. 02. 2013 | 02:16

Marie napsal(a):

Targus
Segedínský guláš si nelze představit bez kvalitního bůčku a kelímku smetany. A jestli jste jej docpal o půlnoci, tím lépe. Všechno se přece může jíst, ale jen do dvou hodin.
06. 02. 2013 | 02:41

Marie napsal(a):

Zatím jsem nikde nezaznamenala, jak je důležité přijímat potraviny s přírodní želatinou a kolagenem, důležitou k zachování zdravých kloubů, vlasů, nehtů a kůže.
Výborným zdrojem jsou vepřové nožičky a kolínka, vařená, nikoli pečená. Vědí to i Francouzi, tradičně štíhlý národ. Nožičky pojídají vařené s čočkou.
Aspikové věci jsou pokrmem budoucnosti, dá se do něj leccos zabudovat.
Paní Margit rovněž zapoměla na pravidelný přísun vína, třeba i šampaňského, na které našinec zapomíná a nebo se mu to zdá prostě rozmařilé.
06. 02. 2013 | 02:57

Marie napsal(a):

oprava: zapomněla
06. 02. 2013 | 02:58

Martin1 napsal(a):

Jak se stravuji já:
Měřím 198 a vážím 95 kg. 61 let. Jím skoro všechno v malých množstvích. Ovšem bez cukru - mám cukrovku (prášky). Na žádné talíře, pyramidy nekoukám. Jen vím,že když mám práci na zahradě nebo v zimě s odklízením sněhu, tak si mohu dovolit sníst víc. Jinak si dávám takovéto porce:Snídaně 1 rohlík,5 - 10 dkg salámu (sýru)1/2 litru bílé kávy, um. sladidlo, jablko. Oběd 15 dkg masa, 10 dkg brambor, jablko a večeře je ve stejném množství jako snídaně. Zeleninu prý mohu jíst skoro v neomezeném množství. Proto rád pracuji, abych se pak mohl víc nacpat. Občas, tak jednou za dva měsíce si dám pořádné knedlíky 6 (jinak jen 3),maso (nikdy ne tučné), zelí. Rybu - mám tak jednou za 14 dní. Jím i kečup, majolku, občas i malou čokoládu.
Vážím se pravidelně a když zjistím přírůstek 2kg, hned snížím množství jídla a přidám pohyb. Proč?
Když jsem začínal s cukrovkou, tak jsem musel shodit 16 kilo. Chodil jsem každý den asi 8km, až jsem měl puchýře na nohou, na třetinu snížil množství přísunu jídla, vše si zapisoval do tabulky v počítači a za 3 měsíce to bylo dole. Už se nechci k injekcím vracet, samotné píchání jsem snášel, ale občas jsem dostal hypoglykémií. A tak jsem z inzulinu mohl přejít na prášky.
P. S. Do obchodů chodím opravdu nerad ( doslova slintám ) a pak já fakt vyfasuji vždy nějaký divný zakletý košík, který mne sám táhne k těm dobrým, ale zakázaným jídlům (u karlovarských oplatek ho musím přenášet), tam se kolečka zablokují a odblokují se až když takovým něčím košík zatížím. Proto jdu vždy nakupovat se seznamem a jsem tam jenom chvilku. Až tedy uvidíte někde velkého chlapa s koňskými klapkami na očích (abych viděl jen před sebe), co projíždí Billou rychlostí blesku a zatáčky bere smykem - prostě cvoka, tak to jsem já.
P. S. No - a kdo to má vydržet, mám jít do té ledničky, nemám - ne nejdu tam.
06. 02. 2013 | 04:14

Martin1 napsal(a):

Tužka 06. 02. 2013 | 00:00
Ano máte pravdu, člověk se přežírá a tak mi napadlo. Někdo vyšší nad námi - bůh nebo tomu říkejme raději příroda (církev by pak chtěla víc na restitucích)zjistil (a), že jsme se už naučili léčit mnoho nemocí, které nás udržovaly na únosném počtu.
A tak si ten někdo, nebo ta, nebo oba dva řekli: "Já vám dám, já vás nechám tedy užrat k smrti - a bude vás zase méně".
P.S. Když má někdo tak do 15 kg nadváhu, dá se to pochopit, ale jak se někdo dokáže vykrmit na 300 kg. Když už ten dotyčný si není schopen dojít ani na záchod, natož do ledničky. To už ho zanáší příbuzní. Neměl by to být trestný čin?
Už vidím soudničku:
Včera stál před soudem J. Konopásek z Prahy 6, který postupně vyžral svou tchyni, která v době smrti vážila 385kg. Dostal 5 let podmínečně, protože se nepodařilo zjistit, zda se jednalo o neskonalou nenávist, nebo nebetyčnou lásku.
06. 02. 2013 | 04:42

Martin1 napsal(a):

Tužka
"Taky jsem viděla film o výrobě doutníků na Kubě. Porovnával pracovní postup. Naprosto stejná hala, stoly, židle, postup naprosto stejný, stejné pohyby, před osmdesáti lety za těmi stoly seděly štíhlé Kubánky. Dnes tam z těch asi dvou set pracovnic nebyla štíhlá ani jedna."
xxxxxxxxxx
Kubánky, tedy dnes už skoro stoleté, tak klobouk dolů, nějaké to kilo na víc už u 100letých stařen nevadí. Ale ony ještě žijí a hlavně - pracují. Zlí jazykové (propagandisté) si hned přisadí, že na Kubě odcházejí do důchodu až ve 120 letech. Inu dobré kuřivo dokáže dělat divy. Vykompenzuje i dietní chyby.
06. 02. 2013 | 05:11

Důchodce68r napsal(a):

Targus.
Ještě k tomu vašemu zelí.
1) Prý už 4 tisíce let před naším letopočtem vytesal někdo do kamenných destiček toto (přibližně): "Sněz hodně listů zelí, pak jez bez omezení a pij bez omezení, nakonec sněz ještě jeden list. A jako bys nejedl, jakobys nepil."
2) Dědečka mého kamaráda, ztratil rodiče, vychovávali od malička v klášteře. Dostal těžký zápal plic. Antibiotika nebyla, bývalo to smrtelné. Řádové sestry ho připravovaly na smrt. Taky mu řekly, že do druhého dne zemře. A má-li nějaké poslední přání. Přál si hodně šťávy ze zelí. Dostal ji, uzdravil se.
3) Sám osobně, už dlouho, a co jen možno, každé jídlo doplňuji čímkoliv syrovým. Hodně často zelím. (A nevím jestli je to jen tím, mám ještě další stravovací vrtochy, ale začínám mít pomalu strach, že se mi nepodaří v přiměřeném věku umřít. To bych se pak asi musel zastřelit.)
Zdravím vespolek!
06. 02. 2013 | 05:13

Martin1 napsal(a):

Pozor na statistiky o stravování.
Svého času nás statistikové i dietologové mimo jiné zásobovali také informací, že vlivem dobré stravy - hlavně ryb se, se lidé v Řecku dožívají ve světě nejvyššího věku.
A co se zjistilo nedávno?
Řekové své mrtvé příbuzné na úřady nenahlašovali a vesele za ně pobírali důchody i celá desetiletí.
Inu nemuseli na ně s láskou vzpomínat jen o dušičkách, ale při každém otevření své peněženky.
06. 02. 2013 | 05:29

Martin1 napsal(a):

Důchodce68r 5:13
"A nevím jestli je to jen tím, mám ještě další stravovací vrtochy, ale začínám mít pomalu strach, že se mi nepodaří v přiměřeném věku umřít. To bych se pak asi musel zastřelit."
xxxxxxxxxxxx
Když už toho budete mít na tomto světě dost, zařaďte do svých vrtochů večerní procházky do neosvětlených koutů a nechte za sebe jednat někoho z humanizovaných vězňů, který se tím dostane zase do ústavu s pravidelnou, možná i vyváženou stravou podle pyramidy nebo talíře - každopádně bez práce a v teplíčku a v kolektivu sobě rovných.
06. 02. 2013 | 05:43

Martin1 napsal(a):

Důchodce68 5:13
"Sněz hodně listů zelí, pak jez bez omezení a pij bez omezení, nakonec sněz ještě jeden list. A jako bys nejedl, jako bys nepil."
xxxxxxxxxx
A já doplňuji:
Nezapomeň se však uvázati motouzem dosti silným, aby tě toliko v tvém příbytku a na tvém stropě udržel.
Přátel touto dobou při tvé léčebné kůře zelné nevyhledávej, mohl by jsi si své zdraví sice zachovati, ale přátel bys ztratil.Co by ti pak byl život takto ve zdraví, ale prožitý v samotě a chmurách.
06. 02. 2013 | 06:10

v + f = s + 2 napsal(a):

budoucnost leží v amarounech
06. 02. 2013 | 06:28

Martin1 napsal(a):

v + f = s + 2
Amarouny ....To jste neměl(a) psát, až si to přečte Kalousek a Drábek, tak nám udělají vydají Mkarty na Amarouny(podle SKaret) a povinně se budeme muset cpát tím třesoucím se slizem na talíři a oni se budou cpát zase jen tou nezdravou stravou dál.A ještě budou kasírovat příjmy, protože to určitě bude vyrábět nějaká spřátelená firma. (Mkarty i Amarouny)
06. 02. 2013 | 06:39

Martin1 napsal(a):

Mkarty ne ale Akarty (A - amarouny)
To jsem sobecky zauvažoval, že bych se mohl na tom taky nějak podílet? A v psaném projevu se to profláklo.
06. 02. 2013 | 06:42

gaia napsal(a):

nechápu, proč tam je avokádo a dýně?

Avokádo tady vůbec neroste, kupované je zbytečně drahé. Dýni hodně jedí v USA, i zde propagují zejména celbrity, není jediné VIP vaření, aby tam někdo nešmudlal dýňové pyré nebo polévku, ale nevím proč. Dobré to není , my na to nejsme zvyklí a pak ta pracnost při krájení a loupání dýně, to jsou určitě lepší a zdravější zeleniny domácího původu a jednodušší přípravy.

Taky dělat manuálně a nevzat si kus bůčku nebo špek musí být katastrofa, ne každý dělá v teple a klidu a sedavě.

Potrava je dost individuální záležitost, jeden talíř přeci nemůže vyhovovat každému, mladým , starým, ženám , mužům, dětem,lehkoživkům a tvrdě pracujícím.
06. 02. 2013 | 07:58

Baba napsal(a):

Máňo, dej si krajíc, ať si ti intouškové mají kde popovídat.
06. 02. 2013 | 08:09

bachorka napsal(a):

A já doporučuji ráno jako úplně první horký nápoj (slabší černý čaj jako já nebo i pouze voda) se šťávou s možná i celého citronu, do čaje leju těsně před vypitím. Brambory před vařením nechat hodinku ve studené vodě, vyplaví se škrob a vařit s kmínem. Doma je už dlouho jíme nemaštěné a chutná nám to.(A aby byly dobré, voda, ve které se vaří, musí být přesolená). Bohužel kvalitní maso je stále - u nás v menším městě- problém. Snad jehněčí z globusu, zvěřinu u nás nekoupíme, vepřové je stále horší a hovězí za téměř 200 Kč za kilo to nějak koupit neumím. Škoda, mám ho ráda. Ke kuřecímu mám stále větší odpor kvůli informacím, jak je "vyráběno". Ještě snad krůtí. A kyselé zelí je zázrak.
06. 02. 2013 | 08:47

margitslimakova napsal(a):

Máte pravdu, že avokádo není u nás typické, ale dýně určitě ano.

Na obrázku talíře jsou jen základní data, detailněji jej vysvětluji ve článku na svém blogu (http://www.margit.cz/zdravy-talir/), kde u tuků uvádím:
Oleje a tuky jsou nejhodnotnější v superzdravých potravinách, jako ořechy, avokádo či ryby. Vhodné je i kvalitní máslo a za studena lisované rostlinné oleje. Nejezte margaríny, omezte průmyslově upravené tuky a oleje.
06. 02. 2013 | 08:58

katango napsal(a):

Za stovky tisíc let, které nás dělí od předků z doby kamenné, jsme se příliš nezměnili. Je to příliš krátká doba. Tehdy bylo účelné, ba mnohdy život zachraňující, sníst vše, co najdu, hlavně tučné a případně sladké (ovoce). Pak naši předkové přežili a předali své geny dál. Ti, kteří to tak neměli, mnoho potomků nezanechali. Dnes je nadbytek jídla, alespoň v některých zemích. Ale genetická výbava je stále stejná. Selekční tlak neexistuje, i ti tlustí či blbě se stravující se rozmnoží.
06. 02. 2013 | 09:09

xx napsal(a):

Marie: Francouzi jsou tradičně štíhlí, protože jedí strašně. Především tedy strašně málo. Kdokoli koho znám a byl ve Francii delší dobu říká, že tam hladověl a zhubl.
06. 02. 2013 | 09:17

Pavla2 napsal(a):

bachorka: No já nevím, ale zdravý rozum mně říká, že ráno na prázdný žaludek moc dobře kyselina udělat nemůže. Podle mě to narušuje sliznici. Ráno člověk potřebuje dodat spíše cukry. Různé džusy a kyselé ovoce je určitě vhodné, ale až se žaludek trochu zaplní, třeba až na svačinu. Myslím, že to, co do nás pořád odborníci hustí v poslední době - právě o těch ranních džusech, není správné.
06. 02. 2013 | 10:58

bachorka napsal(a):

to Pavla2: Je mi 60, praktikuju to už desetiletí a věřte, že o svém žaludku prostě nevím, není mi nikdy nevolno neřku-li špatně. Ovšem nekouřím.
06. 02. 2013 | 11:13

neo napsal(a):

Polovina věcí z toho talíře mi nechutná.
kořenová zelenina, hruška, jablko, jahoda, hrozny, ořechy, ryby a avokádo jedině na vaření, jinak nic moc.

Na straně druhé mi chutná cibule, dýně, špenát či co to je, celozrnné pečivo, rýže, kuskus, těstoviny, vejce, mléko, švestky.

Chybí mi tam banány a citrusy, pak brambory a knedlík.
nemám rád zdravou stravu doporučovanou kýmkoli. Jím co mi chutná.
06. 02. 2013 | 11:16

TomášL napsal(a):

Dobrý den paní autorko,

ohledně "chemických koktejlů" bych doporučil ke nastudování knihy o Potravinářské chemii:

http://ossis.kat.cz/ossis.htm

Rozhodně Vám to rozšíří pohled na "éčka".
06. 02. 2013 | 12:19

Irena napsal(a):

Pavla2:
je to opravdu tak, sklenice vlažné vody s vymačkaným citronem je to nejlepší, co pro sebe ráno můžete udělat. Čistá voda vám doplní tekutiny po noční pauze a citron vám dodá vitamín C a celkově pomůže snížit kyselost vniřního prostředí. Pozor, ale pouze citron, ne pomeranč!
A nekouřit je asi samozřejmost.
06. 02. 2013 | 13:23

Marie napsal(a):

Důchodce68r

Souhlasím, zelí není nikdy dost, to je také heslo naší rodiny.
Ovšem ten recept, který jste vytesal do kamenných destiček, je pěkně mazaný. Sama jsem si vyzkoušela při krouhání zelí, že pokud sním hodně listů zelí, nevejde se mi do žaludku už skoro nic. Ale pozor, zelí obsahuje, jako většina košťálovin, jakousi ingredienci, ze které se hodně lidem tvoří v organismu kyselina močová, zhouba kloubů. Takže je potřeba se ptát, zda půl života strávený na vozíku, ovšem jinak v plném zdraví, za ty tuny zkonzumovaného zelí stojí.
06. 02. 2013 | 14:03

Marie napsal(a):

xx
Že našinec ve Francii zhubne, je docela možné. Třeba to je i cenami potravin. Také tolik mořského hmyzu, zvaného vznešeně "mořské plody", se u nás, na rozdíl od Francie, rozhodně nespořádá.
Ale ty jejich tučné sýry, které musí vyvážet i k nám, neboť je už nestačí konzumovat, se mohou u nás jíst jen po malých kouscích, pokud nechcete dostat střevní potíže. Náš trávicí trakt, zvyklý na ochuzený eidam, je po pozření opravdického sýru velmi překvapen. Namátkou uvádím Camambert Campagne.
Co je za štíhlostí Francouzů ve skutečnosti - to by chtělo prozkoumat. Velkou roli hrají určitě i genetické předpoklady a lepší mořské klima.
06. 02. 2013 | 14:15

Kala napsal(a):

Marie - vzpomínám na vyprávění kohosi, komu se podařilo pochlubit se Francouzům s naším knedlozelovepřo a ukuchtit jim to jako dík za pohoštění od nich. Pak pozorovali, jak u stolu postupně utichala konverzace, pohledy Francouzů, naprosto neschopných jakékoliv činnosti, postupně skelnatěly a upíraly se kamsi "do blba", což trvalo značnou dobu - než z té jídelní bomby alespoň trochu vystřízlivěli.
06. 02. 2013 | 15:09

Myšelín napsal(a):

Kala
Žeby nic neslyšeli o Alsaském zelí? Pochoutce, ve které má zelí jen funkci jakési podložky pod uzeným, jitrnicemi a pečenými kusy masa? A žeby se od Alsaska distancovali?
06. 02. 2013 | 16:03

lujjza napsal(a):

Trošku jiný příběh o stvoření světa ...
Na počátku pokryl Bůh zemi brokolicí, květákem a špenátem, zelenou a žlutou a červenou zeleninou všeho druhu, aby muž a žena mohli žíti dlouho a zdravě.
A Satan stvořil Algidu a Rafaelo.
A zeptal se: "Ještě pár horkých višní k té zmrzlině?"
A muž odpověděl: "Ano, rád!"
A žena poznamenala: "Mně prosím ještě horkou vafli se šlehačkou"
A tak každý nabrali 5 kilo.
A Bůh stvořil jogurt, aby si žena mohla uchovat figuru, která se muži tak líbila.
A Satan vytvořil z pšenice bílou mouku a z řepy cukr a zkombinoval je.
A žena změnila svou konfekční velikost z 38 na 46.
I řekl Hospodin: "Zkuste můj čerstvý okurkový salát"
A Satan k tomu stvořil dressing a česnekový toast jako přílohu.
A mužové a ženy si po tomto požitku povolili pásky alespoň o jednu dírku.
Bůh ale vyhlásil: "Dal jsem vám přece čerstvou zeleninu a olivový olej na ni!"
A Satan vytvořil malé briošky a Camembert, humrové chlebíčky a kuřecí prsíčka na másle, k čemuž bylo již třeba druhého talíře.
A hladina cholesterolu lidstva stoupala k nebesům.
Tak Hospodin stvořil běžecké boty, aby jeho děti ztratily nějaké to kilo.
Satan stvořil kabelovou televizi s dálkovým ovládáním, aby se člověk nemusel obtěžovat s přepínáním.
A mužové a ženy se smáli a plakali před blikající obrazovkou a počali se odívati do strečových joggingových dresů.
Nato Bůh stvořil brambory, s nízkým obsahem tuku a bohaté na draslík a další cenné látky.
A Satan odstranil zdravou slupku a vnitřek rozdělil na plátky, které pak smažil ve zvířecím tuku a poprášil pak spoustou soli. A člověk získal dalších pár kilo.
Pak Hospodin vynalezl libové maso, aby jeho děti nemusely zpracovávat tolik kalorií, a přitom aby se zasytily.
A Satan stvořil McDonalds a Cheeseburger za 99 centů.
A pak se Satan zeptal: "Hranolky?"
A člověk odpověděl: "Jasně - extra velkou porci s majonézou!"
A Satan řekl: "Tak to má být!"
A člověk utrpěl srdeční infarkt.
Bůh si povzdychl a stvořil čtyřnásobný bypas.
A Satan stvořil Julínka.
06. 02. 2013 | 16:17

lujjza napsal(a):

P. S.
To jsem nevymyslela já, běhalo to svého času po internetu.... :-)
06. 02. 2013 | 16:20

xx napsal(a):

http://www.stream.cz/peklonataliri/791631-peklo-na-taliri-musli
06. 02. 2013 | 16:36

Dattelhein napsal(a):

http://znojemsky.denik.cz/zpravy_region/obrazem-zeny-zabodovaly-v-soutezi-o-nejlepsi-jitrnici-20130202.html
06. 02. 2013 | 17:33

BuD napsal(a):

ANTIKANCEROGENNÍ DIETA J.Z.
Zakázáno!
Kouření. - Vynechat vše, co je uzené (např. uzené maso, salámy, šunka, uzený sýr atd.). - Vše pražené, i odvary z praženého (např. káva, melta, kakao, čokoláda atd.). - Vše smažené. - Vše pečené. Co je nutné požívat jako pečené (např. chléb), odkrojit kůrku. Nutné ostatní pečivo (např. housky) jen bledé, nevypečené, a co nejméně. - Vynechat konzervy s kyselinou benzoovou. - Chránit se všeho, co obsahuje dehet (např. masti).

Doporučeno:
Potrava syrová (např. ovoce, zelenina, mléko, máslo atd.). Pokud se jakákoliv potrava upravuje v kuchyni, tak pouze vařením nebo dušením. Zásada je, aby potrava, než jde na oheň, obsahovala vodu.Tato dieta musí být dodržována velmi důsledně, protože pacienti, kterým je dána, jsou přecitlivělí na látky obsažené v zakázaných potravinách. Nepatrné nedodržení může velmi ohrozit nebo znemožnit léčebný proces.
06. 02. 2013 | 17:40

Kala napsal(a):

Myšelín - od Alsaska byli ti Francouzi opravdu distancováni, neboť byli z Brataně. Alsaská kuchyně, těžká a napůl německá, jim vlastní určitě nebyla.
06. 02. 2013 | 18:10

jíra napsal(a):

Kala 15:09

Tak to je přesné, vidím to stejně, účinek klasické kalorické české bomby se u nich projevil okamžitě. Slyšel jsem o Japoncích, kteří po takové naší vydatné krmi dokonce omdlévali :-) Od toho není daleko k poznání, že mnohem horší je dlouhodobý účinek toho u našinců, pokud je tato krmě spocívávána setrvale. Paradoxně u typických českých jídel bylo kdysi vlastně to zelíčko v KZV jedinou obecněji přijímanou vegetací v hlavním chodu. Ani zkušené kuchařky nedopouštěly, aby se zelenina z vývaru dostala do polévky na talíře, musel jsem si to vybojovat.

A tak si vzpomínám naopak na dobu tak před 35 lety, když jsem potkával zdravou stravu hned za hranicemi na cestách do východního Německa, a to - považte - i v jejich nádražních bufetech! Napoprvé docela šok ve srovnání s našimi bufáči, kdy nejhorší byly právě ty nádražní. Kdežto u Němců se zdravé stravě snad ani nedalo vyhnout... Na bufetových stolech nikdy nechyběly mísy s čerstvou nastrouhanou syrovou zeleninou zdarma, v nabídce snídaní vždy bohatý výběr sýrů apod. A po několika takových setkáních během pár dní brzy člověk pocítil, jak se tělo pročišťuje, jak pookřívá, jak se mysl a vidění světa zjasňuje. Ani se mi odtamtud nechtělo odjíždět.

Vyhlídky na zdravější složení stravy v naší rodině se výrazně zlepšily po založení zahrádkářské osady v Praze u Botiče, kde se otec stal dlouholetým předsedou a matka kvalifikovanou odbornicí na pěstování všeho možného, jak jen toho pěkného na pohled, k nerozeznání od botanické zahrady, tak i toho chutného neokrasného, jež dovedla umístit tak šikovně, že (kromě ovocných stromků) hosté ani na první pohled neviděli, že to tam také je. Jako když se v mamce probudily zážitky z jejího dětství a mládí, kdy spoustu častu strávila na rodinném statku. A mezi svými milovanými koníčky, na něž dokázala nasednout i skokem z okna domu nebo něčí splašené nebojácně zastavit. Na zahrádce v Praze chovala aspoň slepice. A později jsem začal také trávit čas na své zahradě a leccos mě naučila. I ve velkoměstě je to možné a dobré, je to vlastně skvělé místo i pro setkávání se s přáteli nebo pro rodinu s malými dětmi.
06. 02. 2013 | 22:56

Důchodce68r napsal(a):

No, je zde problém v tom, že tyto příliš stručné poznámky v tak rozmanité oblasti zdravé výživy mohou být velice rozdílně chápány.
Proto bych rád trochu doplnil.
1) U těch kamenných destiček jsem neměl ani trochu na mysli to velké množství listů nebo jídla. Ale poznatek, že zelí obsahuje mimořádně dobrou sestavu trávících enzymů. Tedy i docela malé množství (nejlépe s každým jídlem) prospěje zdraví. Dostatečně dobré zdraví pak už samo o sobě odvede člověka od přejídání, vede k radosti z pohybu, k chuti dělat něco užitečného pro druhé. (Moje data 183cm, 63kg stále stejná, zdraví podstatně lepší než v 25, vlastně jinak, 100%)
2) Pak tedy kys.močová neohrožuje. Jinak, s klouby jsem měl spoustu problémů, byla by o tom brožurka. Ve věku kolem 50 let důkladný průzkum literatury o zdravé výživě, pak zlepšení téměř naráz na 100%. Recept ale není na pár řádků. Hlavní roli hrály zprvu čerstvé pšeničné otruby.
06. 02. 2013 | 23:03

xx napsal(a):

Sečteno, podtrženo, nejlépe to vystihuje to heslo z pořadu TV Prima, "jste to co jíte"

Jsme to co jíme. A složení stravy neovlivňuje jen fyzickou ale i psychickou stránku člověka.
07. 02. 2013 | 00:03

Dáša N. napsal(a):

xx
Jestli je opravdu pravda, že jsme co jíme, pak je lépe být ananasem nebo prasátkem?
07. 02. 2013 | 00:58

Irena napsal(a):

Důchodce68r:

S tím zelím máte pravdu. Ovšem opravdovým zázrakem se zelí stane až v okamžiku, kdy projde procesem kvašení. Pak je to bomba. Dávám si ho asi dvakrát týdně na svačinu místo ovoce a dokonce i naše dětičky ho s chutí baští. Jsou ovšem ještě ve věku, kdy vše, co řekne maminka a tatínek je pravda pravdoucí. Tak doufám, že si odnesou dobrý základ a zdravý životní styl pro ně bude samozřejmostí:-)))
07. 02. 2013 | 08:39

Kala napsal(a):

Jíra - taky mě bavilo zahradničení na naší sedmiarové zahrádce. Dřív to bývala radost. Byla jsem sice spíš než kytičkářka to, co Karel Čapek s mírným pohrdáním nazýval "košťálníci", ale mne to bavilo a navíc to bylo dobré na zub a na vitaminy. Pak přicházely rány - od r. 84 plíseň okurek, o deset let později plíseň bramborová na rajčatech, za dalších pět let jsme se museli rozloučit se všemi milými angrešty pro naprosto nechutnou bílou plíseň na dozrávajících plodech. Teď se už i na té zahrádce usadili milí hosté - klíšťata, z nichž alespoň jedno mě ročně poctí návštěvou... Chemie na zahrádce mě nebaví, takže postupně přesedlávám na hypermárkety - je to prašť jako uhoď. Dokud jsou ve městě stánky, zásobuju se u nich, když vidím nějakou dobrou zeleninku a namlouvám si, že je snad i trochu zdravá.
07. 02. 2013 | 09:27

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro ty, co ji oslovili.

Díky, pane Targusi,...stále tvrdím,...pohyb je život.

Pane Martine1,....děkuji,...s tou Kubou to bylo o tom, že manufaktura a technologie výroby doutníků je tatáž,....ty dnešní Kubánky byly mladé a do jedné obézní, kraťasy, trika.
Ty před osmdesáti lety, co tam tenkrát pracovaly,...taky mladé/už asi nežijí, až na výjímky, protože tam byly i velice mladé dívky, skoro děti,/.... štíhlé, dlouhé sukně a zástěry,...a....každá měla na hlavě klobouk. Film byl velmi poučný, nikdo nic neříkal, ale pozorný divák má spoustu informací,....jen se umět dobře dívat.
Přeji příjemné dny s poloplným, nebo poloprázdným talířem.

Příroda ve svých cyklech má zařazena období hladovění a půstů,....takové sucho, to je vlastně postní období. Radu na každý problém nám dá příroda sama,....jsme její součástí,....vzešli jsme z jejího vývoje,....v ní hledejme odpovědi.
Tužka.
07. 02. 2013 | 10:24

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro paní Margit Slimákovou,.....
Byla jsem si číst na Vašem blogu,....nepřečetla jsem prozatím vše,....ne celou diskusi,....možná to tam někde je, ale,....

Prozatím jsem neobjevila stravovací doporučeí, aby byla také hlídána acidita v těle.

Trvalé zakyselní v těle je startovací čárou mnoha problémů. Někteří, co zde v diskusi psali na ten problém poukazovali,...i když to nenazývali zakyselení,...ale popisovali vlastně důsledky tohoto problému.

Na fakultě TV jsem na dané téma psala seminární práci,.... dost informací jsem nashromáždila. Totiž, každý, kdo dělá sport a chce dosáhnout výkony a výsledky, si aciditu musí permanentně hlídat a porovnávat s tréninkovou zátěží.

Hlídat si to i v běžném životě,...odhadem, "bajvočko", se vyplatí,...odrazí se to v lepší tělesné i duševní kondici.

Mělo by se to u toho stravovacího talíře objevit,...doporučovala bych,.....když se jedinec zbaví převažující acidity v metabolismu,...je to, jako když ho "polijete živou vodou".
Tužka
07. 02. 2013 | 10:45

Irena napsal(a):

Tužka, Margit Slimáková:

http://www.novinky.cz/zena/zdravi/258410-zvelicovane-nebezpeci-prekyseleneho-organismu.html

Prosím, můžete mi říct, jaký vy osobně máte v tomhle směru názor? Zajímají mě pohledy z různých úhlů.
Děkuji.
07. 02. 2013 | 11:48

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Irena,...četla jsem si,.....ty zásadité ponožky mě vskutku pobavily,...a ta cena,....k neuvěření,...

Vrátím se sem,...dám nejdříve přednost paní Margit Slimákové,...je to její blog,...doufám, že odpoví,....vždyť v závěru položila otázku,....vlastně dvě o "talíři".

Díky za upozornění na Novinkách,...Tužka.
07. 02. 2013 | 12:57

margitslimakova napsal(a):

Irena: překyselení organismu je skutečně laické vyjádření a situace lékařsky nepodložená. Ve vysvětlení mechanismů, jak organismus udržuje acidobasickou rovnováhu souhlasím s citobaným MUDr. Kohoutem.
Na druhé straně dietu, kterou zastánci pojmu překyselení doporučují považuji za vhodnou a v podobě Zdravého talíře také prosazuji. Prakticky to znamená snížení dnes zbytečně vysoké konzumace masa a živočišných potravin celkově, snížení příjmu jednoduchých cukrů a zvýšení konzumace zeleniny a dalších rostlinných zdrojů potravy.
07. 02. 2013 | 13:30

Martin1 napsal(a):

Tužka 10:24
Doufám, že jste pochopila, že to byl z mé strany vtip.
07. 02. 2013 | 14:05

Radkin Honzák napsal(a):

Od chvíle, co se vynořilo tolik odborníků na výživu, doporučuji (spolu s básní Svatopluka Čecha) jediné: Nevěřte nikomu na vsětě širém!
07. 02. 2013 | 15:22

Irena napsal(a):

Margit Slimáková:

Děkuji, já s tím souhlasím. Jsem přesvědčena, že pokud člověk bude žít zdravým životním stylem (stravování, pohyb, spánek atd.), může svému organismu jenom ulevit. Vždyť i tak jsou na něj v dnešní době kladeny dost velké nároky a požadavky. Určitě mu to bude ku prospěchu.
07. 02. 2013 | 15:30

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,....četla jsem si odpověď paní Margit Slimákové,....četla jsem i vyjádření pan doktora Pavla Kohouta.

Jistěže mají naprostou pravdu.

Lékařská věda se výzkumem v této oblasti nazabývá protože ví, že daný problém ovlivňuje tolik stále se měnících činitelů,....tolik proměnných veličin bez konstantních hodnot, že se správného a jednoznačného výsledku nikdy nedoberete,.....napsáno řečí mé oblíbené matematiky.

Namátkou několik stále se měnících veličin.
Acidita lidského/ a nejen lidského, podobné problémy zná i veterinární medicína, protože dnešní polštářoví a dobře živení zvířecí miláčkové s nedostatkem pohybu mají rovněž problémy získané zvýšenou aciditou svých tělesných schránek. Mám dobrého známého veterinárního lékaře,....ví o tom,....léčí to sníženými dávkami potravy a pohybem. Miláčkové přestanou kulhat, mít křeče, záškuby, deformace kloubů,....výrazně se jejich celkový vzhled a aktivita zlepší./

Tak ty veličiny,....každý jedinec má trochu jinak nastavený proces metabolismu potravy,....počínaje různým způsobem rozmělnění potravy v ústech a různým množstvím slin,.......různorodým obsahem koncentrace trávicích šťáv, mikroorganismů účastnících se trávení,......až po různorodý proces vyprazdňování.

Další veličinou je potrava,.....třeba jablko z jednoho stromu má různý obsah vitamínu C. To které bylo na větvi kam byl permanentní přístup slunečního záření, dokáže mít až desetkrát víc tohoto vitamínu, než jablko uprostřed stromu v trvalém stínu na téže jabloni,...

Kdybyste osobám účastnícím se pokusu o zakyselení organismu,.... stanovili přesné množství potravy,....množství pohybu, spánku, dalších aktivit,.....v konečném výsledku bude veliký rozptyl výsledků,.....protože některé proměnné veličiny nelze jednoznačně zadat.

Je to individuální,.....ale lze i přesto s těmito veličinami pracovat a stanovit zprůměrované, přibližné parametry, které do zakyselení organismu vstupují a ovlivňují ho.

Při dalším vstupu se už budu konkrétně těmto parametrům věnovat.
Mám málo volného času,.....vrátím se, jak mi to bude možné a dokončím to, o čem jsem zde začala psát.
Tužka.
08. 02. 2013 | 13:34

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,.....popíšu velice stručně, jak může postupovat vznik zvýšené kyselosti vnitřního prostředí v organismu.

Metabolismus-přeměna látková,...potravu, kterou vložíme do úst, tekutinu, kterou vypijeme,....pošleme do trávící soustavy kde stále probíhá složitý sled chemických reakcí. Potrava je rozkládána na jednotlivé složky,...až na molekuly. Ty jsou pak krevním a lymfatickým systémem vstřebávany a roznášeny celým organismem.

Při tomto procesu jako jedna z nesčetných látek vznikají i aminokyseliny. Z nich je nejčastější a nejhojnější kyselina mléčná, pak jsou to v menší míře i mastné kyseliny.

Naše tělo se snaží stále udržet vnitřní rovnováhu-homeostázu,....ve stále se měnících podmínkách.

Homeostáza koordinuje a zabezpečuje normální funkce těla. Pokud se jí to nepodaří,....přichází nemoc, nebo poškození jednoho i více orgánů.

Kyselina mléčná je krví a lymfou nesena do svalů, co nejdále od těch nejdůležitějších orgánů,....je ukládána do nohou a rukou, kde za pomocí svalového pohybu spojeného s okysličováním,... dochází k dalšímu štěpení aminokyselin a jejich odbourávání.

Nejrychleji tento proces probíhá při přiměřeném pohybu.
Přiměřený pohyb je ten, kdy se prohlubuje dýchání, svaly však nepracují na tak zvaný kyslíkový dluh/ v dalším odstavci vysvětlím/, ale pohyb je dostatečně časově dlouhý, aby odbourávání kyseliny mléčné bylo až do nulového množství.

Kyslíkový dluh,....rychlá svalová práce, sprinty, finiše, rychle se opakující jednostranné pohyby,.....v těchto situacích nedokáže tělo pokrýt spotřebu kyslíku z dýchání,...strážní jednotky z homeostázy vydají pokyn pro játra,..."játra zaroštují", nastartuje se bezkyslíkový metabolismus. V modifikované formě v těchto podmínkách biochemických proměn je glukóza nedostatečně okysličována a přímo ve svalech vzniká další kyselina mléčná,....která má ovšem tu nepříjemnou vlastnost, že blokuje přísun kyslíku.
To znamená, že sval je nedostatečně zásobován energií,....tuhne, ztrácí výkonnost, dostává křeče, trhá se, nebo poškozuje závěsný aparát.

Proto se ti, co dělají sport,...a zejména vrcholový sport, snaží, aby v těle bylo kyseliny mléčné co nejméně. Protože, až budou v závrečném finiši, v okamžicích největšího svalového výkonu,.... bude se jim ve svalech vytvářet v době bezkyslíkového metabolismu glukózy a ohrožovat jejich výkon.

V dalším vstupu napíšu, jak to probíhá s kyselinou mléčnou a dalšími kyselinami v těle, které má málo přiměřeného pohybu.
Tužka.
09. 02. 2013 | 23:06

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,....

Metabolismus,.....krví a lymfou byla kyselina mléčná rozprostřena ve svalech nohou a rukou.

Pokud se organismus nezačne bohybovat,....bude tam zůstavat,....krev a lymfa bude přinášet další její množství,....bude bránit dostatečnému okysličování končetin,....tím bude brzdit všechny procesy, které mají ve zdravých končetinách probíhat. Buňky a tkáně bez dostatečného přísunu kyslíku budou mít ohroženy své funkce.

To je začátek "sněhové koule", na kterou se nabalují další a další problémy.

Popíšu i katastrofický scénář,.....ve kterém jsou svaly končetin natolik zahlceny kyselinou mléčnou, že strážní body homeostázy začnou s jejím ukládáním do dalších svalových oblastí,.....tělo se zahlcuje, kyselina mléčná blokuje přívod kyslíku do buněk dalších orgánů,....a přitom lék je tak jednoduchý a stoprocentně účinný,...je to pohyb.

Pohyb je život.
Jak by měl vypadat přiměřený pohyb při kterém probíhá rozklad kyseliny mléčné a její likvidace z těla.
Je to ten nejpřirozenější pohyb, chůze,...svižná chůze,...rychlostí 5km za hodinu.

Proces likvidace kyseliny mléčné nezačne s prvním krokem, ani desátým,....musíme udělat alespoň tu stovku kroků, kdy se začnou svaly zahřívat, okysličovat bez kyslíkového dluhu a započne odbourávání kyseliny mléčné.

To, co teď budu psát, se týká dospělých jedinců, dobrého zdravotního stavu, bez větší nadváhy, kteří se přiměřeně stravují, věk od dvaceti do šedesáti pěti let.
Aby se zbavili kyseliny mléčné z metabolismu pestrého jídelníčku,....meli by ujít každý den tři až šest kilometrů.

Aby proces odbourání probíhal s dostatečnou intenzitou, je třeba ujít jednorázově alespoň tři kilometry. Další kilometry během dne mohou být formou rozčleněny třeba po jednom kilometru.
Tuto chůzy nám rovněž nahradí manuální práce při které celou dobu chodíme, nebo když se intenzivně pohybují ruce za současného občasného pohybu nohou.
Ideální jsou práce na zahradě, tanec, nebo vlastní cvičení prostných při otevřeném okně alespoň dvacet minut. Taková ta rozcvička, jak si ji pamatujeme z hodin tělesné výchovy.

Když už jsem téma kyseliny mléčné v těle rozpracovala, budu pokračovat,...je tu i potrava a její úprava, která dokáže tvorbu kyseliny mléčné v těle značně omezit.

Tak zas příště.
Pokud se chcete někdo na něco optat, ptejte se, napište,...pokud budu znát odpověď, napíšu.
Tužka.
10. 02. 2013 | 00:02

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,...četla jsem si,...pravopisné chyby tam jsou,....chůzi,...a další,...Tužka.
10. 02. 2013 | 00:09

Marie napsal(a):

Tužka
Dovoluji se Vás optat na následující:
Dá se za vhodný pohyb k omezení tvorby kyseliny mléčné považovat i rotopedování?
Myslíte, že je možné náhlé zhoršení zdravotního stavu s následným zhoršením stavu kloubů a páteře po provedeném odběru půl litru krve pro autotransfúzi?
Také by mě zajímalo, zda není za problémy s kvasinkou v trávení nějaký problém v krevním obrazu a zda se dá proti kvasince či plísni bojovat pravidelným užíváním např. slivovice?
10. 02. 2013 | 19:16

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Marie,.... díky za otázky,....odpovím postupně. Rotoped,....pokud na něm děláte pravidelný a déletrvající pohyb, měl by být pomalejší. Rychlý pohyb svalů, zejména lýtkových, kdy nemusí docházet přes stále se opakující sevření žil a tepen v oblasti kolenního kloubu,....tak nemusí docházet k dokonalému okysličování a začne efekt, o kterém jsem psala. Že je něco špatně poznáte podle toho, že sval začne chladnout a jakoby ztrácet citlivost a tuhnout,....tak to se tvoří kyselina mléčná přímo ve svalu.

Nepoužívám rotoped,....mám ráda prostor venku, taky kvůli kyslíku, protože v uzavřené místnosti bez otevřeného okna je ho vždy o něco méně. Pokud budete cvičit na rotopedu, doporučuji v intervalech pěti minut pohyb přerušit, projít se, pažemi udělat jakýkoliv pohyb alespoň dvacetkrát,...naznačit třeba box se zatnutými pěstmi,....Základní princip pro odbourání kyseliny mléčné a i mastných kyselin je, že krev a lymfa musí proudit celým tělem.

Odběr krve,.....dávala jsem krev/samozřejmě bezplatně/ už čtyřicetkrát. Potkala jsem se při tom s docela slušným množstvím dalších dárců,....nikdo nikdy neříkal, že by po odběru měli potíže s páteří a klouby. Odebírá se sice jen 400 mililitrů, to je méně, /někteří mladí a velcí muži dávali i pulitr/500mililitrů/,...nikdy jsem nic takového nezaslechla a sama jsem neměla žádný problém. Někdy se některý dárce po zvednutí z křesla trochu zamotal, říkal, že se mu zatočila hlava,...což způsobuje pokles tlaku na krátkou chvíli,....víc nic jsem nezaznamenala.

Kvasinky a plísně v těle,....to je veliké a obsáhlé téma. Obojí se neustále mění, přizpůsobuje prostředí, dokáží být rezistentní/odolávat/ pokusům se jich zbavit. Stačí, aby zůstala jedna jediná, a v dobrých podmínkách se znovu rozmnoží.
Na tento problém je dobré mít zdravé tělo, ono si to pak samo drží pod kontrolou.

A ta slivovice,.....na Moravě říkají, že je to lék na všechno. Jednou jsem bydlela na privátě u jedné staré paní,...dávala si "stopečku"/ opravdu malou štamprličku/ slivovice z Moravy každé ráno,...pro radost, jak říkala,...a každý večer pro dobré spaní. Byla zdravá, čilá, spokojená,....dám si občas rum,...nejsem abstinent,...to bych lhala.

Poradím ale, jak držet pod kontrolou kvasinky a plísně v trávícím ústrojí./jsou totiž i jinde v těle a na těle, ony jsou všude, naše homeostáza je drží všachu.

Tak jak na to. Kvasinkám se daří v syrovém a špatně rozkousaném ovoci a zelenině, kam dovnitř neproniknou trávící šťávy a v teple útrob naběhnou kvasné a nevhodné procesy. Tak, žvýkat, žvýkat, rozmělňovat. Kvasinky i plísně nemají v oblibě některé látky z léčivých rostlin. Je to především pampeliška, živá, ne sušená, její květy a stonky, žvýkat jako králíček. Dále jsou to nezralé plody vlašských ořechů,....ty omyjeme, narušíme jejich zelený povrch, vhodíme do hrnečku s vlažnou vodou, necháme několik hodin louhovat, a pije se po douškách mezi jídlem. Je to hnědé, nevzhledné svíravé trpké,....ale účinné.

Borůvky, lahodné, jedinečné, velice účinné. Ne ovšem s cukrem, cukr podporuje růst kvasinek i plísní,....jsou mlsné, a mlsní lidé někdy trpí těmito problémy. Borůvky lze nasušit, kontrolovat, aby tam nebyly plísně, sušíme v jedné vrstvě ve stínu,....nasušené borůvky žvýkáme, jemně rozmělníme, jíme mezi jídlem.

Je ještě jedna rada,...ale je to dlouhé, tak při dalším vstupu. Tužka.
12. 02. 2013 | 00:19

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,.....napíše o jedné rostlině, která je skutečně univerzální ve svých účincích. V rostlinné říši nenajdete moc podobných rostlin, aby pomáhaly léčit vně těla i uvnitř.

Slizy z této rostliny pomáhají léčit vše, počínaje opary na rtech, afty v ústech, všechny druhy zánětů, po celém trávicím ústrojí až po dirky, kudy odchází stolice a moč. Rovněž napomáhá léčit záněty žláz napojených na trávení,....slinivky, sleziny, jater, žlučníku, močového měchýře, ledvin. Pomáhá i při gynekologických problémech.
Vně zlepšuje povrch kůže lišeje i ekzémy, upravuje činnost štítné žlázy . Klidní nervovou soustavu, všechna podráždění, včetně nespavosti. Kdo se rozhodne přestat kouřit, pomůže mu zklinit abstinenční příznaky z nedostatku nikotinu.

Asi nevypíšu vše,...ale je to velký pomocník při léčení neduhů, který nemá žádné vedlejší účinky a nelze se jím předávkovat.

Tak a teď název té rostliny,...Avena, česky oves.

Určitě se okamžitě vybaví ovesné vločky,....dobrá, jenže už jsou zrna zbavena toho nejcennějšího, jejich obalu, který byl vystaven slunečnímu záření a právě v něm je nejvíce léčivých sil. K vločkám se vrátím, zatím se budu věnovat ovsu, jako rostlině.

Kdybychom měli možnost, opatřit si planý původní oves, našli bychom v něm léčivé látky ve vyšší koncentraci. Roste ve východní Evropě, pod pohořím Ural, dokonce asi v šedesáti až osmdesáti druhových zastoupení.
U nás se pěstuje takzvaný kulturní oves,...a i ten udělá těm, kdo chtějí využít jeho léčivé síly na všechno, dobrou službu.
Patří do rodu lipnicovitých,...to jsou rostliny, které vyhledávají všichni býložravci. Kdybychom nadali koni týden oves, onemocní vážnou kolikou a s největší pravděpodobností uhyne. Jejich život skutečně stojí na neloupaném ovsu.

Nejvíce léčivých látek má rostlina těsně před tím, než začne dozrávat. Nařežeme nad zemí, uděláme volné snopečky, zavěsíme na suchém místě bez slunce, ale kde proudí vzduch, aby oves uschl co nejdříve a zůstalo v něm co nejvíce léčivých ingrediencí.
Pak oddělíme obilky,...jsou cennější, slámu nařežeme na asi 5cm kousky a v papírovém sáčku uskladníme na suchém místě.
Používáme jako čaj,...dvě lžíce obilek spaříme vařící vodou, 10 minut louhejeme v asi čtvrt litru,... a pijeme do vytráveného žaludku. Pomalu, po doušcích, obilky nevyndáváme.

Máme li špatný a neklidný spánek, uděláme si čaj před spaním, můžeme přidat lžičku medu. Je výborný i na doléčení po různých zánětech dýchacích cest. Pomůže i zmírnit následky stresu.

Malým dětem, které jsou neklidné, v noci se pomočují, špatně spí,....děláme koupel z ovesné slámy s přídavkem mateřídoušky. Asi tři hrstě nařezané slámy a obilek se spaří litrem vody, nechá chladnout do koupelové teploty, dá do umyvadla, dítě se posadí i do té slámy, nechají se mu přiléhavé kalhotky, aby to nedráždilo přirození a necháme ditě si se spařenou slámou chvíli hrát, .... poléváme mu záda, krk, .... výluhem navlhčíme ušní boltce. Citlivým a malým dětem tu koupel přecedíme bez slámy a obilek.

Pozor při likvidaci koupelové směsi, ať neucpete odpad. Je s tím piplačka, ale odměnou bude klidné dítě, které dobře spí, dobře jí a prospívá. Kdo se s tím chce paplat, dělá to častěji. Můžete to využít i jako koupel nohou pro sebe,....pomůže to likvidovat kyselinu mléčnou ze svalů na nohách,....teplá voda prokrví a vstřebané látky zapracují na odbourání kyselin.

Bude pokračování, dám dobré a osvědčené rady,....kdo bude chtít, má šanci na svém zdraví zapracovat. Tužka.
13. 02. 2013 | 01:12

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,...slíbila jsem dobré a osvědčené rady jak udržovat dobrou tělesnou,....a z toho vyplývající i duševní kondici.

Než budu psát o névém tématu k ukládání kyseliny mléčné a mastných kyselin,...vrátím se ještě k ovsu.

Ve starém Lékopisu východu napsaném Žlutým Císařem je napsaná i tato zajímavost. Jak určit velice záhy, prakticky pár hodin po pohlavním spojení, zda došlo k početí. Sloužilo k tomu ovesné osení vysoké na šířku dlaně, které žena zalila ranní močí. Pokud osení ztmavlo, došlo k početí,.....byla li barva zalitého osení obzvášť temná, bude narozené dítě ženského pohlaví.

Podobně se píše i ve starých středověkých herbářích,....žena, která chce zavčas zjistit, zda počala, zaseje do truhlíku oves a klíčící pak jednou zalije ranní močí. Pokud rostlinky rychle povyrostou a silně se zazelenají, bylo dítě počato.
Tolik ještě jako zajímavý doplněk o ovsu.

V dalším vstupu budu pokračovat. Tužka.
18. 02. 2013 | 22:23

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,...potraviny, které jíme, lze rozdělit do dvou skupin. Kyselinotvorné,....co mají jako závěrečný produkt kyselinu mléčnou a kyseliny mastné,....a druhá skupina potravin, které jsou zásadotvorné, při jejich rozkladu se všechny látky v chemických pochodech trávení nakonec projeví jako zásady.

Kyselinotvorné potraviny jsou ty , které obsahují živočišné bílkoviny a trochu kyselinotvorné jsou i luskoviny/luštěniny/, nejvíce soja, méně fazole a hrách, nejméně čočka.

Zásadotvorné jsou potraviny obsahující rostlinné bílkoviny a krev zvířat.
Neutrální jsou košťálové zeleniny,....zelí, kapusty, květák, kadeřávek, brokolice.

Takže jsou to bílkoviny/proteiny/, které určují, zda si budeme vytvářet naše vnitřní prostředí více kyselé, neutrální, nebo více zásadité.

Zdravý jedinec, který přestal růst a je mu tak do 65 let, má váhu v rozmezí 50- 80kg,....nevykonává namáhavou fyzickou práci, pohybuje se přiměženě, nedělá každodenní výkonnostní sport,....není to těhotná, nebo kojící žena,....tak takový jedinec by měl denně příjmout asi 60g bílkovin potřebných k obnově a údržbě tkání. Aby si udržel rovnováhu vnitřního prostředí, mělo by to být rozděleno,....bílkoviny kyselinotvorné 30g,....zásadotvorné taky asi 30g.

Děti, mladiství, co ještě rostou, těhotné a kojící ženy, aktivní sportovci, podle druhu sportu, jedinci nad šedesátpět let, lidé nemocní, rekonvalescenti,....mají trochu jiné doporučované hodnoty bílkovin.

Jsem "úhlavním nepřítelem" jakéhokoliv úzkostného dávkování a počítání,...pár gramů sem, pár gramů tam,...zdravé tělo si s tím poradí.

Když nás pozvou na zabíjačku, tak si prostě dopřejeme těch živočišných bílkovin povíc,....a druhý den to srovnáme zapečenou rýží s jablky a zeleninovými a ovocnými saláty.

K tomu, abyste to mohli alespoň přibližně odhadovat, napíšu zastoupení bílkovin v jednotlivých druzích potravin.

Bude další vstup. Tužka.
18. 02. 2013 | 23:07

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,.....
Množství bílkovin v jednotlivých potravinách je zprůměrováno,....záleží také, jaké vlivy na danou potravinu působily,...už jsem o tom psala v souvislosti s vitamínem C v jablku,.....s bílkovinami je to trochu podobné. Má li rostlina dobré světelné a půdní podmínky, bude mít i vyšší zastoupení bílkovin. U bílkovin je ten rozdíl ale menší, než právě u vitamínu C, ten je obzvlášť citlivý. K vitamínům se taky třeba někdy vrátím,....uvidíme.

Budu uvádět množství bílkovin v gramech na 100 gramů potraviny. Jen u vejce to bude na kus. Vejce váží asi6-7 gramů, opravdu malá méně a skutečně velká zas i 8 gramů.

Kyselinotvorné,... maso hovězí 20g. masa ostatní 15g. Uzeniny10-15g.
Sýry tvrdé 25g. sýry měkké 20g. Mléko 3g mléčné výrobky- výrobce by měl napsat. Tvroh 25g. Vejce 1 kus 6g.
Luštěniny/suché/ soja 35g/to není chyba, soja obsahuje nejvíce bílkovin ze všech dostupných potravin, je i proto těžce stravitelná, v průměru ji zudravé trávení rozkládá 16-17 hodin./

Zásadotvorné,....ovoce všeho druhu, 1g. Banány 3g. Zeleniny všeho druhu i ty košťálové 1g. Brambory 2g
Mouky pšeničná 8g. ječná 9g. žitná 11g. ovesná 12g. ovesné vločky 13g. pohanka 10g. Rýže/suchá/ 6g. Těstoviny /suché bezvaječné/ 8g. ořechy 15g. kokos 17g. Chléb pšenično-žitný /šumava/ 6g. U chleba je to různé, záleží na podílech mouky a jak moc přidávají kvasnice/jsou zásadotvorné/. Krev 10g.

Koření,....kyselinotvorné, skořice, pepř, některé druhy koření dálného východu.
Koření,....zásadotvorné, kmín, majoránka, paprika, hřebíček, bobkový list, zelené natě, rostlinné kořenící druhy.

To by bylo "tak v kostce",....ještě něco napíšu k některým druhům potravin a taky k obsahu železa. Aby docházelo k odbourání kyseliny mléčné, musí být krev dostatečně zásobena železem, účastní se významně na okysličování ve svalech.

Tak zas příště,...když jsem to začala, tak to vemu až do základů. Tužka.
18. 02. 2013 | 23:59

Kulatá Kopřiva napsal(a):

Díky za článek, moc pěkné.

Ano, lze žít bez masa a mléka, i vajec. Sama jsem 11 let vegankou a jsem naprosto zdravá, stejně tak moje miminko.

Zkuste se pochybovači zamyslet nad tím, proč tolik lidí trpí obezitou, cukrovkou, infarktem, rakovinou, atd. atd. Vegetariánů se tyto nemoci v podstatě netýkají. I když je samozřejmě o takovém jídelníčku něco vědět, nelze se do toho vrhnout bezhlavě.
21. 02. 2013 | 19:13

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,....bude pokračování,....
Luštěniny,....nazývané masem vegetariánů,....čočka, hrách, fazole mají ve 100 gramech suchých semen 20-25 gramů bílkovin. Nevýhodou je jejich horší stravitelnost a že způsobují nadýmání. To mají na svědomí jejich slupky a vláknina,....takže třeba propasírovat cedníkem.
Nebo,.....pro méně zkušené ještě jedna rada, jak o něco zlepšit stravitelnost hrachu a fazolí. Čočka je jemnější a lépe stravitelná než hrách a fazole. Upravovat je za vyšší teploty než je vaření. Dušením v troubě,....dovolím si napsat postup.

Hrách, nebo fazole namočíme na 4-6 hodin do dostatečného množství vody. Pak začneme nejprve vařit odkryté,.....každá potravina, která obsahuje bílkoviny, pění a zvedá se, tak hlídat, ať to neteče. Asi půl hodiny vaříme, pak přidáme 1-2 lžíce oleje a dáme do trouby pod pokličku v dostatečně velké nádobě/kastrólu/ dusit. Tak po každých deseti minutách promíchat, Troubu vyhřejeme asi na 175 stupňů. Jak se jednotlivá semena dotýkají dna a stěn nádoby, zahřívají se na teplotu vyšší než 100 stupňů a ta z nich dělá potravinu rychleji stravitelnější. Luštěniny se solí až těsně před koncem tepelné úpravy, jinak posolené na začátku,...dojde k chemické reakci, kdy vláknina luštěnin dřevnatí a tím jsou hůře stravitelné.

Obyčejně u toho hlídání trouby, které trvá tak dvě hodiny, dělám opravy a šití. Netroškařím, udusím toho pořádný kastról a pak porce i zamrazím.

K odbourávání kyseliny mléčné je třeba mít dostatečný přísun železa.

Dospělí jedinci spotřebovávají v průměru asi 15 mg za 24 hodin. Tělo si dokáže, a taky to tak dělá, udělat zásoby do jater a ve dnech nedostatku čerpat z těchto zásob. Takže zas není třeba úzkostlivě tuto látku hlídat, ale během týdne zařazovat do jídelníčku potraviny bohaté na železo.

Na 100 gramů potravin bude napsáno množství železa v miligramech.
Černý rybíz 12 ... játra 10... droždí 5... hrách 4,7...fazole 4... ovesné vločky 3,8....mouky 3,7....červená masa 3,5.....fíky 3...banán 2,2...kapusta 2,2...vejce 2... pór 1,2 .... rýže 0,8....med 0,8....drůbeží maso, ryby, tvaroh, sýry asi 0,5.
Ostatní potraviny už méně než 0,5 miligramu na 100gramů.

Ještě se vrátím, abych napsala něco k černému rybízu, je to vskutku jedinečná potravina. A ještě několik rad, které se hodí pro udržení dobrého a pevného zdraví.
Tužka.
07. 03. 2013 | 23:38

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,.....ještě něco rad, které se mi osvědčily.

V minulosti jsem hledala pokrm, který by mne zasytil, neobtěžovalo mne jeho trávení, vydržel mi pocit nasycení, abych 8-10 hodin nemusela jíst, pít, nepotřebovala vyměšovat,.....protože některá moje práce a provozování aktivit jsou takové, že na to zrovna nezbývá čas a vhodné místo.

Tak ten pokrm: měřím na vrchovaté polévkové lžíce.
5 lžic ovesných vloček, 3 lžíce rozinek, 3 lžíce mletých ořechů, šťáva z jednoho většího pomeranče, nastrouhané oloupané jablko. Místo jablka lze použít následující drobné ovoce asi ve váze 100g, to je asi hrsť. Jahody, maliny, ostružiny, rybíz, borůvky, vypeckované třešně/ višně ne, mají větší koncentraci ovocných kyselin a dráždí víc močový měchýř./
Ovesné vločky namočíme, zalijeme vodou na několik hodin. Rozinky rovněž do jiné nádoby namočíme do vody.
Tohle snídám, večer namočím, ráno promíchám, pomalu a dokonale rozkoušu, lze se třeba ještě napít pár loků vody /nedělám to/. Ovesné vločky drží v trávicím traktu tekutinu, takže se pomalu vstřebává, trávíte pomalu, není hlad ani žízeň, nenastupuje potřeba vyměšovat, nepotíte se.

Zhodnotím tento pokrm podrobněji.
Sled potravin,....vločky, rozinky, ořechy, pomeranč, jablko/nebo ovoce/.
Kalorie: 260 + 60 +160 + 40 + 50,....což je asi 570kalorií.
Bílkoviny: 10 + 0 + 7 + 1 + 1 .....asi 19 g.
Vitamín A: 0 +40 + 10 + 200 + 20, záleží na ovoci
Vitamíny B: jsou rovněž zastoupeny.
Vitamín C: pomeranč a ovoce pokryje doporučovanou denní dávku.
Vápník: 40 + 20 + 70 + 70 + podle druhu ovoce.
Je tam zastoupeno i železo a stopové prvky.

Jako potravina to dodá od všech potřebných látek nezanedbatelný díl.
Tak s touto porcí vydržím do odpoledne, pak si dám popřípadě ještě jednou totéž.

Na dvě porce této kaše jsem vyšla na Pico de Teide.
První porci ráno před východem slunce a výstupem, pak pochod ve slunečním žáru ke kráteru sopky, tam jsem snědla druhou porci, kterou si nesu vždycky ve skle, a zase jsem vydržela až dolů, bez dalšího pití, jídla, potřeb vyměšování. Na ty výměšky vyfasujete od průvodce specielní obal a musíte si je donést pěkně zpět na místo k tomu určené, což mě díky vločkám a jejich geniálním vlastnostem, nepostihlo.

Jinak, každý máme to távení nastavené jinak, takže, pokud chcete tento pokrm použít na podobné akce, vše nejdříve vyzkoušet za běžného provozu, jak to bude vyhovovat. To jablko si skutečně olupte, protože jablečná slupka zrychluje trávení.

Aby to nebylo dlouhé a prošlo to kontrolním počítadlem, ukončím to, ale k ovesným vločkám a dalším potravinám ještě něco napíšu.
Tužka.
24. 03. 2013 | 00:22

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,.....včera jsem šla jedním krajským městem,.....ve výlohách se už objevují tabla absolventů středních škol.

Jedno takové tablo mě obzvlášť zaujalo,......mladí lidé tam zobrazení byli do jednoho s nadváhou,...a až obézní.
Štíhlí a normální váhu měla jen asi čtyřicetiletá třídní učitelka a přibližně stejně starý ředitel školy.

Opravdu zarážející fakt. Dokonce jsem přemýšlela, že půjdu do školy a optám se učitele/učitelky/ tělesné výchovy, jak řeší problém, že žáci této třídy prokazatelně nemohou splnit požadované limity na tělesnou výchovu, a nemohou mít prospěch alespoň dostatečný.

Běh 60m, 100m, 800m 1000m a víc.
Skok do výšky, do dálky,
Šplh.
Předepsané cviky na nářadí.

Asi to zachraňují hody, tance, plavání, sestavy prostných,.....
.....a nebo, nebo mají od lékaře napsané osvobození od tělesné výchovy,.... a tím jim současně podepsal poukázku na "pekelné problémy" do budoucnosti.

Proto napíšu, jak postupovat, abychom netloustli,....nebo se nějakého toho kila nenásilnou cestou zbavili.

Triviálně známý princip přibírání na váze je v tom, že v potravě je více energie, než kolik ji za den vydáme.

Tuto nerovnováhu lze upravit tak, že snížíme energetický příjem a zvýšíme energetický výdaj.

Dovolím si trochu poradit,.....diety to nebudou, jsem jejich úhlavním nepřítelem.

Začnu, jak snížit energetický příjem,....každou porci jídla, počínaje snídaní, o něco zmenšíme.
Třeba, snídáme li ráno rohlík,....zmenšíme ho o kousek,/ten kousek pak venku rozdrobte vrabcům pod keř, když ne vrabci, tak mravenci si s tím poradí./ Rovněž to, co si dáváme k rohlíku zmenšíme v množství. Objem tekutin nezmenšujte.

Menší svačina,....pokud totiž svačíme jen jablko, tak jablko a jeho ovocné kyseliny a vláknina podporují chuť k jídlu,....menší porce jablka znamená menší provokaci chutě. Pokud někdo namítne, že se připravuje o vitamín C, tak teď na jaře už ho tam moc není, a pokud bylo jablko skladováno v dusíkaté atmosféře, tak se opravdu dusilo. Jako živý organismus v něm stále probíhají procesy boje o přežití, vždyť má v sobě jádra,....biologický základ dalšího života. Jablko spotředovalo svoje vitamíny i enzymy na vlstní přežití.

Na podzim, to je jiná, to by byla škoda, znenšovat jeho porci.

Oběd,...základem by měla být dobrá, hustá, zeleninová polévka, no a jako druhé jídlo jen poloviční porci. Dnešní stravovací zařízení dokáží vyhovět,....nikdy jsem s tím neměla problém.

Večeře,.....tak dvakrát, třikrát do týdne večeřet následovně. Nejprve se napijeme,....záleží na chuti,.....ne sladké. Počkáme asi 20 minut, aby se zahustily trávicí šťávy.
Použijeme kouzelné ovesné vločky,.....ale jíme je takto,....lžíci suchých vloček žvýkáme několik minut, abychom utišili tu touhu sytit se. Lžíce si můžeme dát tak tři, pak ještě malý kousek osoleného chleba,....sůl uspokojí neklid v trávicím traktu. Kdo by měl pocit ještě hladu, tak plátek, nebo dva tvrdého sýra. Pak už ale opravdu nic,....chceme přeci hubnout.
Vločky i chleba tiší pocity hladu, zpomalují trávení, tělo by mělo vydržet bez "půlnočního luxování ledničky".

Tyto vločkové večeře zařazujeme během týdne zcela nepravidelně,....na pravidelný interval si tělo zvykne a přizpůsobí se mu.

Příště to bude o pohybu.
Tužka.
18. 04. 2013 | 22:24

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,.....o pohybu.

Lidské tělo se vývojem vyvinulo do dnešní podoby za neustálého pohybu,.....hledání potravy a bezpečí, bylo spojeno se stálým, mnohdy značně namáhavým pohybem.

Dnešní generace, obklopené vymoženostmi technického pokroku, mají prokazatelně nedostatek přirozeného pohybu, který byl součástí života těch generací, které ještě neznaly elektřinu, spalovací motory a parní stroje.

Dnešní generace platí a budou platit vysokou daň v podobě civilizačních chorob za to, že omezily přirozený pohyb.

Používám pojem přirozený pohyb,....je to především chůze, běh, pohyby těla při manuální práci.

Představte si, že žijete jako rodina na samotě, máte hospodářství, zvířata, žádná elektřina,.... a musíte se o sebe postarat. Od rána do večera budete dělat přirozené pohyby, tak podobné těm, které dělali první lidé v dávnověku našeho vývoje.

Máme málo pohybu,....jak jeho množství zvýšit.
Napíšu možnosti od ranního probuzení,....Ale nejprve připomenu, že se tělo v době našeho spánku snažilo zbavit všech nashromážděných škodlivin podle orgánového rytmu.
Co se nepodařilo vyloučit, to se snaží alespoň umístit co nejdál od nejdůležitějších částí těla,....mozku, srdce, plic.
Umisťuje to na konce končetin,....do prstů u nohou a rukou. Ty pak s věkem ztrácí pružnost, tuhnou, nabíhají, puchnou, usazují se v nich soli, trpí záněty,..... klouby prstů končetin jsou různě deformovány, a pokud ty na nohách ještě uzavíráme do těsných ponožek a bot, je na problémy záhy zaděláno.

Od špatně pohybově fungujících prstů na nohách jsou následné problémy celého pohybového aparátu a s ním v návaznosti i bolesti hlavy. Pohyby se totiž rezonancí šíří po celém těle. Špatný rytmus chůze může být v základu opakujících se záchvatů bolesti hlavy.

Ploché nohy, různé vybočení malých i větších kloubů, způsobují v návaznosti další chybnou funkci šlach, vaziva, úponů, svalů, vše se to časem projevuje jako bolest na různých, mnohdy nečekaných místech.

Rytmus chůze ovlivňuje i obuv. Ale o obuvi by se toho dalo taky napsat hodně,....třeba někdy v budoucnu.

Vrátím se k tomu ránu, které jsem avizovala,.....prozatím to ukončím,....ještě poznamenám, kde jsem u pana Honzáka psala o orgánových hodinách. Dost možná, že jsem to už i zde popsala,.....za ty roky jsem to zde na Akt. psala víckrát.
Tužka.
18. 05. 2013 | 22:34

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,.....popis orgánových hodin je pod blogem pana Honzáka z 19.4. 2013. Blog má název Šestset slov.
Tužka.
18. 05. 2013 | 22:51

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,.....tělo se zbavuje škodlivin dechem prostřednictvím plic a kůže, zde i vylučováním pomocí pocení. /Tady si dovolím poznámku,....jedna naše, s prominutím,....bláznivá miss, si nechala napíchat nějaký sajrajt do potních žláz do podpaždí, aby se v létě nepotila a neměla zapocené oblečení. Kdo přišel na tenhle nápad by zasloužil řád skopové hlavy. Už Žlutý Císař ve svém Lékopisu východu píše,....kdo se za den alespoň jednou řádně nezapotí, nebude nikdy zdráv./

Dále se zbavuje vylučováním moči za pomoci ledvin a močového měchýře.

Dalším orgánem jsou játra, geniální spalovna na všechno.

Střeva a konečník.

Ženy mají v plodném věku ještě o jednu čističku navíc, která jim každý měsíc rovněž napomůže zbavit se mnohých problémů. Tady bych chtěla připomenout,....i když už ve vaječnících neprobíhá ovulace, vaječníky ukončují svou činnost pomalu a pozvolna. Rovněž děloha má do posledního dne života svůj význam. Ženské tělo je naprogramováno tak, aby se mnohých škodlivin zbavilo prostřednictvím krevního a lymfatického řečiště do dělohy a jako sekret to tělo opustilo. Nenechte se připravit o tyto orgány tvrzením lékařů, že už jsou zbytečné, protože jste za reprodukční fází života. Jako prevenci. Někteří lékaři rádi operují,....proč?,....doplňte si každý sám. Operovat jen tehdy, jste li v přímém ohrožení. Prevence je i tady,.... udržovat si ženské nádobíčko ve zdraví,...třeba pomocí bylin.

Napíšu o tom rovněž, ženské byliny mají velikou léčebnou sílu.

Dnes to ukončím,....vrátím se,....Tužka,....a vůbec?,....zajímá vás to někoho?, nic jste nikdo nenapsal.
18. 05. 2013 | 23:31

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy