Nejhorší zemědělec v Česku

22. 10. 2013 | 21:45
Přečteno 12650 krát
Zemědělci odpradávna pěstovali potraviny. V posledních několika letech se ale do polí vtlačila řepka pro biopaliva, jejímž hlavním propagátorem je majitel největšího zemědělského družstva Andrej Babiš.

Podnikatel Babiš stál za podporou a prosazením povinného přimíchávání biosložek do benzínu a nafty. Dnes je největším pěstitelem a zpracovatelem řepky v Česku a na pěstování biosložek nejvíce vydělává.

Dlouhodobě neudržitelné zemědělství
Příroda je založena na rozmanitosti druhů. Agrární průmysl si naopak libuje v hektarech půdy, které jsou osety jednou plodinou. Typickými příklady monokultury jsou masivní pole kukuřice v Ohiu, přeměna pralesů Malajsie na palmová pole nebo vykácení jihoamerických pralesů pro pole geneticky modifikované sóji polévané Roundupem.
Monokulturní pěstování plodin může být z relativně krátkodobého pohledu finančně výhodné, ale pro ekosystém je to katastrofa. Moudrý zemědělec ví, že základem dlouhodobé udržitelnosti a zajištění obživy je biodiverzita. Díky větší rozmanitosti pěstovaných druhů lze úspěšně předcházet některým druhům nemocí, nedostatku potravin, kolísání cen komodit a přírodním kalamitám. Druhou podmínkou udržitelnosti zemědělství je kvalitní půda. Babišova Lovochemie je největším výrobcem hnojiv v Česku, kterými krajinu bezohledně devastuje ve prospěch svojí kapsy.

Řepka pro auta
Českou monokulturu reprezentují lány řepky olejné. Pěstování řepky pro biopaliva posouvá zemědělství mimo potravinářství. Nejenže se monokultura prosazuje na úkor mnoha dalších druhů, ale výsledkem dokonce není potravina, nýbrž příměs do pohonných hmot. Přitom na povinném přimíchávání biosložek prodělávají nejen řidiči, ale skoro všichni. Zvyšující se náklady na pohonné hmoty se promítají do cen veškerého zboží.

Od biopaliv k oleji

Evropská unie už rozhodla, že zabrzdí ekologicky i ekonomicky nevýhodné povinné přimíchávání biopaliv do pohonných hmot. Všem je jasné, že podpora biopaliv i u nás končí a je třeba najít jiné odbytiště řepky. Proto Babiš nově sází na řepku jako na surovinu pro stolní olej.

Hrozba genetická modifikace
Kromě problematiky monokultury přibývá riziko genetického znečištění. Se zázračnou odrůdou řepky totiž přišla společnost Monsanto, která hledala partnera, jenž by byl v „GM nepřátelské Evropě“ schopen prosazovat GM odrůdy plodin. A zdá se, že v Babišově Agrofertu konečně našla spojence, který s Monsantem spolupracuje.

O Monsantu a genetické modifikaci
Monsanto je největší výrobce GM semen a výrobce zdraví ohrožujícího pesticidu Roundup, dnes také celosvětově největší vlastník všech semen. Firma je nechvalně proslulá od výroby biologických zbraní až po produkci pesticidů a GM semen. Její hlavní ziskové produkty postupně byly DDT, Agent Orange, rBGH (GM růstový hormon pro navýšení produkce mléka krav), PCB, aspartam a herbicid Roundup. Produkty, které byly pro uživatele pohromou.

• Monsanto opakovaně a s přehledem vítězí jako nejvíce nenáviděná nebo nezodpovědná společnost roku.
Monsanto agresivně postupuje proti nezávislým výzkumníkům, vědcům a aktivistům.
• Pěstování GM potravin přináší zisk pouze biotechnologickým společnostem a současně ohrožuje životního prostředí. Následky poneseme my všichni. Pro spotřebitele GM plodiny nepřinesly žádnou výhodu v podobě zdravějšího, levnějšího nebo chutnějšího jídla.
• Roundup, jehož spotřeba se neustále zvyšuje kvůli vyššímu použití při pěstování GM plodin, studie spojuje s rizikem vzniku závažných zdravotních potíží včetně Parkinsonovy nemoci, neplodnosti a rakoviny.
• GM plodiny ohrožují zemědělce, jsou nepotřebné a rizikové.
• Podle polského ministra zemědělství neexistují žádné vědecké práce, které potvrzují bezpečnost GM plodin. Polsko je osmou evropskou zemí zakazující pěstování GM kukuřice od Monsanta.

Bezpečná GM technologie
Nechci tvrdit, že genetické inženýrství je jen hrozbou. Genetická modifikace může být prospěšná technologie, ovšem pod podmínkou, že bude podrobena také dostatečné nezávislé kontrole. Do té doby, než se zcela jistě utvrdíme o její bezpečnosti, by měla být používána jen v omezených podmínkách, které umožňují její pozorování a případné stažení z oběhu, což ve volné přírodě doposud neumíme.

Riskantní GM
Jednoznačnou hrozbou je genetická modifikace v rukou vysoce pochybné společnosti, která na trh opakovaně přinesla zdraví poškozující produkty, opakovaně byla usvědčena z podvádění a ve Spojených státech se prosazuje jen díky propojení se státními orgány. Přes 90 % Američanů už několik let stále znovu a neúspěšně požaduje povinné označování GM potravin, které před svým prvním zvolením přislíbil i prezident Obama, aby nedlouho poté obsadil vysokého představitele GM průmyslu do státního kontrolního úřadu potravin (FDA). A FDA zaujala stanovisko, že GM potraviny jsou stejné jako jiné potraviny a nepotřebují žádné zvláštní testování.
O geneticky modifikovaných plodinách můžeme diskutovat ze zdravotního hlediska. Faktem je, že ani mezi odborníky neexistuje jednotný názor. Z ekologického hlediska je pěstování GM plodin pro omezenou kontrolu šíření, ohrožování biodiverzity a vyšší použití Roundupu jednoznačně katastrofou. I proto většina evropských zemí (včetně Ruska) omezuje či zcela zakazuje pěstování geneticky modifikovaných organismů.

Nebezpečné propojení podnikání a politiky
Pod vedením Babiše už došlo k přeměně pětiny jeho úrodné zemědělské půdy na výrobnu příměsí paliv, v budoucnu možná dokonce na testovací pole Monsanta.
Kombinace nezodpovědné společnosti, která se žene jen za zisky, a propojení se státní mocí, jak prezentuje Monsanto v USA, mi nebezpečně připomíná Babišův pokus v nadcházejících volbách. Myslím si, že účast velkopodnikatele v parlamentu, nebo snad dokonce ve vládě, která rozhoduje o státní politice a podporách, je jasný střet zájmů. Pokud bude mít možnost prosazovat svůj vliv, můžeme se stát ostrovem uprostřed Evropy, který se naprosto vymkne kontrole z hlediska bezpečnosti potravin a veřejného zdraví, a to v zájmu finanční prosperity soukromého podniku (po vzoru Spojených států a Monsanta).
A jestli se mýlím, pan Babiš určitě dokáže vydat jednoznačné veřejné vyjádření (médií na to vlastní dostatek), že na česká pole nenasází geneticky modifikovanou řepku – minimálně do doby, než dlouhodobé nezávislé studie jednoznačně neprokáží její bezpečnost pro lidi, zvířata i životní prostředí.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

mb napsal(a):

BABIŠ JE DÉMON ... (podobně jako Klaus) ...
22. 10. 2013 | 21:50

Petr z Tábora napsal(a):

Paní Slimáková, zřejmě jste nepostřehla, že zákony přijímají poslanci a senátoři. Podnikatelé se jimi pak řídí ve svém byznysu. Vy ale obracíte příčinu a následek.Podporu biopaliv navíc prosazovala EU.
Osevní plochy řepky stoupají už více let, za posledních deset let zhruba z 300 na 400 tisíc hektarů.
Tvrzení, že výrobce hnojiv devastuje krajinu je další perlou Vašeho článku. Proč nepranýřujete třeba automobilky ?
Dále už nemohu Vaše dílko číst.
22. 10. 2013 | 22:16

Plzák Stopkooký napsal(a):

Probůh, to je zase snůška blábolů!

Zemědělci budou pěstovat plodiny, které jsou pro ně ekonomicky nejvýhodnější. Proto pěstují řepku, ze které se nezískává jen metylester, coby biopalivo do vznětových motorů, ale i stolní olej. Mimochodem - řepka je vynikající zdroj nektaru, tedy hojná potrava pro včely. A řepkový med je také výborný.

Kdo se staví proti genetickému inženýrství v zemědělství, staví se tak proti udržitelnému životu. Proč?
Protože bez geneticky modifikovaných potravin by rostoucí lidská populace neměla co jíst.

Možná je paní Slimáková skrytá militaristka, a považuje války za přirozený regulační mechanismus nadpočetného lidstva.

Ale možná je problémem paní Slimákové jen to, že není schopna vnímat všechny důsledky svých "bohulibých záměrů".
22. 10. 2013 | 22:17

Lála napsal(a):

Nemohu si pomoci, ale já na poli vidím poslední léta hlavně solární panely. A musím říct, že to vůbec není pěkný pohled pro milovníka přírody.
22. 10. 2013 | 22:23

honza napsal(a):

zase tahle propaganda? Předpokládám že píšete na jiných stránkách něco o éčkách v potravinách
22. 10. 2013 | 22:28

Martin1 napsal(a):

Paní Slimáková
Střídejte obklady, je nám jasné, že pro vás by byl asi nejlepší monokulturou na polích salát - co?

Kdyby rostly na polích i kovové desetikoruny a bylo by jich dost na hektar - seji je od zítřka. Sázel bych koruny - desetikoruny bych sklízel.
Bylo by mi jedno, že se to nepapá! To samé budou asi i ta biopaliva. EU má svá rozhodnutí ve stylu od zdi ke zdi, hlavně aby byla různá nařízení - vše přeložit do všech jazyků a než se to namnoží a rozešle - už se pracuje na obrácených pokynech. Úředníci mají dobře placenou práci a než se to celé podělá - tak nás ta utopie bude ještě hodně stát! Ach jó.
22. 10. 2013 | 22:30

Martina K napsal(a):

Geneticka modifikace je principem kazdeho slechteni. 75% plodin v zemedelstvi vzniklo zamernou a nahodnou mutagenezi at uz indukovanou chemicky nebo pomoci radiace. Je zvlastni, ze pani Slimakova nenabada k boji za nahodnou mutagenezi(nikym nekontrolovanou), ale vadi je ta specificka, u ktere se vi co se meni a casto i kde v genomu a navic uz ted podleha testum.
22. 10. 2013 | 22:37

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, další bobky z babiša ...
Jinak zmutovaný nemutovaným pochopitelně nevěří.
Zdravím gene tiky.
https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1382008_554325677981574_2084512503_n.jpg?dl=1
Veselé krizování.
22. 10. 2013 | 22:44

F.Srbek napsal(a):

Je to jednoduché! Za vším je Babiš nebo Zeman. Když ne oni, pak zbývají komunisté. Na jedné straně pro mne, technokrata, zajímavý článek. Na straně druhé, silně zjednodušené schéma.
22. 10. 2013 | 22:45

JF napsal(a):

určitě nejhorší? - co tak náhle ;-) ... jestli ten byznys nepolitizujete víc, než Babiš případně bude zobchodovávat politiku - pokud to v anonymním eseročku zvaném ČR ještě vůbec jde ... myslím že dna bylo po 25 letech dosaženo, i když hlemýždím tempem ale přeci ;-). Urrráááá.
22. 10. 2013 | 22:46

TomášL napsal(a):

Paní autorko,

nerozumím tomu, jak jste někdy mohla něco vystudovat. No nic, již dříve jsem si všiml, že v otázkách chemie máte fundamentální nedostatky, nemluvě o fyzice.

Jenom mě fakt velmi zaráží Vaše (ne)vzdělanost...
22. 10. 2013 | 22:52

Mona Lisa napsal(a):

"Kdo se staví proti genetickému inženýrství v zemědělství, staví se tak proti udržitelnému životu. Proč? Protože bez geneticky modifikovaných potravin by rostoucí lidská populace neměla co jíst." ...CO TO JE ZA KRÁVOVINU???
Máte pocit, že nemáme co jíst??? Jen se podívejte do supermarketů, kolik potravin se každý den vyhazuje...proč? ...protože jsme nenažraní sobci, kterým jde jen o prachy...
Ale proč nepěstovat GM rostliny, že?...zvláště, když nevíme, jak se budou dále vyvíjet...když mohou vytlačit původní organismy...snížit biodiverzitu...populace živočichů na ní závislých...když se mohou se dostat do lidského těla a reagovat jako alergeny a bůh ví jaké nemoci či mutace genů způsobit...když je možné riziko, že se přidané geny přenesou na bakterie a ty se stanou odolnější vůči antibiotikům?
Co bude s klasickými zemědělci, až GM rostliny vytlačí ty původní, normální, přirozené??? ...jak uhlídáte, aby nedošlo k přenosu pylu GM rostliny na normální atd. atd. ??? Takhle je to opravdu v zájmu přírody a její udržitelnosti.
Nejkratší cestou k zániku...NO COMMENT.

Fandím Vám paní doktorko, jen tak dál.
22. 10. 2013 | 22:54

kosoúhlý průmět čtverce napsal(a):

člověk se vyvinul z nějakého toho trilobita pocházejícího z dob kambrických.
člověk je tedy geneticky modifikovaný trilobit.
Paní Slimáková je prokazatelně člověk, tedy je zároveň i trilobit GMO.
Nutno paní Slimákovou zahubit, z přírody odstranit.
22. 10. 2013 | 23:17

Břetislav Tur napsal(a):

"CO TO JE ZA KRÁVOVINU???"

Kravský exkrement již dávno ke zvýšení úživnosti půdy nestačí.
I to, co kdysi ze svých kloak vytrousili ptáci, a co zkamenělo v ledek, už také nestačí. Proto se syntetizuje.

Navíc je zbytečné, aby hladovějící miliardové populaci Afriky či Asie, nemluvě o exponenciálně rostoucí populaci budoucí, potraviny užíraly přirození škůdci či plísně.

Lidé jsou nadáni inteligencí, aby byli dobrými hospodáři. Mozek je nejdokonalejším adaptačním nástrojem evoluce. Je tedy dobré, že někteří lidé ten mozek skutečně používají ve prospěch všech.
Proč by měl člověk zaostávat za "tradičními božstvy"? No ne?
22. 10. 2013 | 23:18

TomášL napsal(a):

Paní autorko,

co říkáte na tento článek?

http://www.nature.com/embor/journal/v13/n6/full/embor201259a.html

A zdá se Vám, že lidi z Nature jsou koupení?
22. 10. 2013 | 23:20

Janeesha napsal(a):

Milá Margit, vy se mi líbíte. Babiš je muž starého světa. Prezentuje zdegenerovaný mužský princip stejně jako Zeman, Putin, spolek jménem SPOZ a podobná sebranka. Ale snad se svět se mění a ke slovu přichází princip ženský. I váš blog je toho důkazem. Nemocný mužský princip už je ve smrtelní křeči nasáklý senilitou. Snad už to nebude dlouho trvat a věci se posunou k lepšímu.
22. 10. 2013 | 23:21

to evix napsal(a):

Koho chcete volit autorko, TOP09? ODS? On Babiš se asi do Sněmovny dostane, ale těžko vyhraje volby.
Asi aby neoslabil pravici, nepletu se?
Jaké máme zemědělství, tedy ty trosky klasických zemědělců, má nasvědomí i bývalá vláda a vlády před ní.
Klasičtí zemědělci dlouho volali, že nemohou neustále dotovat levné potraviny. Dnes je zemědělství většinou ovládané dotačními králi, co mají několik stovek hektarů a na nějaké pěstování normálních plodin z vysoka kašlou. Proč by se namáhali, když na hektar už dostanou až 6000 kč!
U nás na rozdíl od Německa není podporován chov skotu (komě krav masných plemen), není podporován chov prasnic. Dovážíme kuřecí maso, zeleninu. Brambory jsou drahé, cibule a česnek dražší než pomeranče...neskutečné.
http://life.ihned.cz/c1-55386500-nesmyslne-cestovani-potravin-tam-a-zpet-tisice-kilometru-znehodnocuji-jejich-chut
http://www.youtube.com/watch?v=OrqZI2L8KMw
Proto musíme dovážet polovinu produkce a naši lidé sedí na pracáku :-(
22. 10. 2013 | 23:29

margitslimakova napsal(a):

Pro zájemce o detailnější vysvětlení proč potřebujeme biodiverzitu a decentralizaci zemědělství a o rizicích geneticky modifikovaných semen doporučuji 30 minutový anglický film s českými titulky: http://www.youtube.com/watch?v=t7aYuhtXBLw#t=1543
22. 10. 2013 | 23:33

pamětník napsal(a):

Polovzdělaná diletantka zase poučuje. O procesu genetické modifikace organizmů zjevně neví téměř nic. Objektivně by musela přiznat, že pěstování geneticky modifikovaných plodin zabránilo aplikaci tisíců tun insekticidů, které bylo nutno do doby zavedení GMO používat.
Zdá se, že další diletanti se přidávají, naštěstí ojediněle.
22. 10. 2013 | 23:39

pamětník napsal(a):

margitslimakova:
Ty občasné titulky jsou anglické. :)
Ale ono na tom nezáleží.
22. 10. 2013 | 23:46

Reunion Proximus napsal(a):

Tady se to ale hemží "odborníky" :)

Žijeme v právním státě s přímou demokracií, kde na základě bystré rozvahy občanů parlament schvaluje zákony, které jsou pro obyvatele státu nejlepší. Soukromé subjekty na tento proces nemají žádný vliv.

Střídání plodin jako brambory, řepa, len, mák, jetel s obilím je nesmysl. Plísně,škůdce z říše hmyzu a plevel spolehlivě hubí tuny pesticidů, herbicidů a fungicidů, které na zdraví člověka a stav životního prostředí nemají žádný vliv.

Hladovíme. GMO potraviny jsou jediným východiskem z potravinové krize (nezapomínejme na kobylky). Je třeba, aby hospodářská zvířata měla co jíst a my skrze ně měli čím doplnit bílkoviny, kterých je potřeba stále více a více a více, protože to dokazují stále nové a novější vědecké studie.

Přidání genu, čímž se rostlina stane jedovatou pro škůdce, nemá žádný vliv na živé organismy.

Biopaliva jsou nezbytná a proto musíme státními miliardami motivovat zemědělce k pěstování řepky. Kamionů dovážejících čerstvé ovoce a zeleninu ze Španělska je stále více a je jim třeba zajistit dostatek zeleného a neškodného paliva.
Každému co jeho jest.

p.s. Šel bych z vás blejt, ale na rozdíl od těch vašich kuřecích separátů si toho svého jídla vážím...
22. 10. 2013 | 23:49

Papulus Minimus napsal(a):

Nejlepším řešením pro sedmimiliardovou populaci nejspíš bude znovuzavedení trojhonného hospodaření.

Je třeba též zcela zavrhnout cizácké jedovaté plodiny, jako jsou brambory, kukuřice, sója, aktinidie čínská, atd.
A vrátit se k původním travinám a k lovu divoké zvěře, nejlépe automobily, jelikož tuhle zbraň dnes vlastní každý.
23. 10. 2013 | 00:07

xx napsal(a):

Ono to všechno zní znepokojivě. Informace o tom co všechno je nezdravé, co všechno je škodlivé a devastující.

Pro člověka nepříliš rozsáhle informovaného, ale kriticky myslícího je to znepokojující.

Ale vyvstávají i jisté logické otázky, které možná plynou z nedostatku informací. Jelikož ale nemám čas na hloubkové studium hned několika náročných vědních oborů, přesto jednu takovou otázku položím.

Když žijeme v době jedové, v době katastrofického ničení životního prostředí a málem na pokraji kolapsu civilizace ve všech snad myslitelných směrech ( morálka, ekonomika, životní prostředí )

Jak je možné, že roste počet stoletých lidí, neustále se prodlužuje věk dožití alespoň v naší civilizační úrovni tzv. vyspělých zemí ? Kde hledat ty souvislosti, když se tyhle údaje jeví bát v rozporu.

To je jedna z otázek, na kterou bych rád slyšel fundovanou odpověď.
23. 10. 2013 | 00:08

ff napsal(a):

Nějak jste, vážená, nepostřehla,že aby mohl vzniknout Babiš/Kožený,Kellner, Bakala atd./,musel před tím někdo "zhasnout". A u toho "zhasnutí" a "útěku před právníky" jste "úřadovali" především vy, Pražáci!
23. 10. 2013 | 01:22

magor napsal(a):

Margit,

nedejte se, jdete správným směrem, trochu dětinsky, pravda, ale potravinová zkušenost ze států opravňuje k panice všeho druhu.
23. 10. 2013 | 01:22

kormoran napsal(a):

Miluju cechy , furt na neco nadavaji. Mam obavy , ze bez tohoto narodniho sportu by tento narod vymrel.)))

A po vymreni? Na vsech svetovych stranach zapichla cedule: "Tu naa Dezovo s Erzikou".
23. 10. 2013 | 02:27

Oto Les napsal(a):

Plzáku
geneticky modifikovaný med z řepky je cukernatý za týden.
Není vám divné, že včel je míň rok od roku a ceny medu neustále rostou?
Díky řepce, způsobující zvěři křeče, hynou lesní zvířata, která v zimě okusují ozimou řepku, kterou by dřív nechala ležet, protože jim páchla. Ta modifikovaná jim už nepáchne.
Mně tedy páchne i ta co údajně nepáchne. Zmoklý lán řepky v blízkosti domu je srovnatelný s bydlením vedle kafilerie.
23. 10. 2013 | 02:29

Oto Les napsal(a):

A takovou pořádnou alergii z řepkového pylu, možná i geneticky upraveného, tu by potřeboval pan Babiš jak sůl.
23. 10. 2013 | 02:33

kormoran napsal(a):

Oto Les ,prominte ,ale jste opet dukazem urcite primitivnosti , protoze urcite zakony v biopalivech a jejich zvyhodneni na trhu podnikatele nevymysleli . Je treba kapku vice premyslet a za nejblizsi roh .Pokud mozno.
23. 10. 2013 | 03:42

Maximus napsal(a):

Už na začátku píšete nesmysl a nepravdu. Cituji:
"Podnikatel Babiš stál za podporou a prosazením povinného přimíchávání biosložek do benzínu a nafty".

Babiš za ničím nestál, to si vymyslela EU a Babiš se jen chytil jako podnikatel příležitosti. Jak prosté!
Biosložku do paliva přimíchávají třeba v SRN a i jiných zemích EU paní autorko. Je potřeba se vyjadřovat přesně a nemlžit!
Pěkný den.
23. 10. 2013 | 04:03

Pavel13 napsal(a):

Já nevím, zda ta řepka není menším zlem. My máme zemědělské půdy zatím relativně dost. Pro zachování její kvality by bylo nejlepší její momentálně nepotřebnou část nechat ležet LADEM, ale bohužel ji spíše zastavíme dalším SKLADEM. Pak je využití pro nepotravinářskou výrobu možná menším zlem. Pokud se tak děje v rozumné míře a plodiny se dobře střídají, pole se tím nezničí. Měli bychom však najít onu rozumnou míru. Diktátem peněz a zisků to asi nepůjde. Babiš je obchodník, ne hospodář.
23. 10. 2013 | 04:04

Wili Bald napsal(a):

"geneticky modifikovaný med z řepky je cukernatý za týden"

Tolik hlouposti v jediné větě :)

Neexistuje nic, jako "geneticky modifikovaný med". Med je fermentovaný a zahuštěný nektar (z květů) či medovice (míza zpracovaná mšicemi či červci).

Med necukernatí, ale krystalizuje. Za pouhý týden nezkrystalizuje žádný med. Kdyby zkrystalizoval za týden, nebylo by ani možné med z plástů vytočit.
Med je "cukrem" sám o sobě - hlavní složkou medu je fruktóza.
23. 10. 2013 | 06:29

Ládik!!! napsal(a):

Výborně načasováno.
23. 10. 2013 | 06:35

zemedelec napsal(a):

Paní Slimáková.
Naprosto souhlasím.
Jasně Babiš prohlásil,že bude stavět další bioplynky,určitě nemíní pěstovat potřebné brambory.Tím pádem,vůbec nebude chtít snížit dotace pro OZE u bioplynek platí ty samé podmínky jako u FE.Právě u té řepky i kukuřice můžeme očekávat GM semena.Pak se tomu pomáhá ještě postřiky.Pochopitelně umělé hnojiva také.Možná si někteří všimnou,takové tmavé břečky po polích,tím se vyhnojuje,právě odpadem s bioplynek.
23. 10. 2013 | 06:41

Ládik!!! napsal(a):

Hnutí ANO se brzy přejmenuje na ČSSK - Česká strana sociálně kejdová.
23. 10. 2013 | 06:58

Daniela napsal(a):

Jsem překvapená, kolik nenávisti se Vám snáší na hlavu, paní Margit. Jen Vám chci opět napsat, že s Vámi naprosto souhlasím a útoky vzteku, zloby a osobní slovní útoky chápu jako STRACH oněch lidí, že byste mohla mít pravdu... kdo hledá skutečné informace nezkreslené médii, ví, že pokud už ji nemáte, VELMI se jí přibližujete. Vězte, že šiřitelů podobných info je více, a i když taky občas dostaneme "přes držky", jedeme dál ;-). I lidé, kteří se tak moc bojí, že musí jít do útoku (ve smyslu bojuj, nebo uteč - a utéct zde není kam), až poodhrnou roušku zloby, dřív nebo později uvidí, co dává perfektní smysl a jak jsme krásně organizováni víc, než si myslíme ;-). Babiš - díky za vyjasnění, nedocházelo mi, proč se tak bohatý člověk, který po zbytek života může kývat nohama na Maledivách, žene do politiky. Teď je to zase více obvious! :-)))
23. 10. 2013 | 07:13

Baba Jaga napsal(a):

Kdy budete sázet česnek, paní Slimáková? Zahrádka zazimovaná? Co Vaši "zahradní" poradci?
Asi Vám poradili (ne-li přímo sepsali) i tento článek. Odbornice na všechno paní Slimáková... Proti EU jste ve věci semínek doufám rovněž zabojovala.
23. 10. 2013 | 07:16

PD napsal(a):

Pani Slimakova ma naprostou pravdu! A s jejim nazorem plne souhlasim jde proste videt ze spousta lidi je uplne zabednenych a opravdu nevystrcila nos dal jak do horni dolni....
Mely by jste zajet do Ameriky a podivat se co GMO dela s lidskym telem po nekolika letech uzivani... Jak se po GMO tloustne a nici zive organizmy jak chutnaji jablka jak chutna kukurice, psenice, mleko maso a pod.
Jedli jste v USA nekdy chleba to se proste neda duvod GMO psenice to je jeden z duvodu proc je v US v poslednich letech tolik lidi senzitivnich ohledne lebku....
Je potreba tyto veci psat a alespon nekterym lidem otevrit trochu oci....
23. 10. 2013 | 07:25

popapulus napsal(a):

Autore, voliče Babiše to co píšete nezajímá. Ti dostanou vdolky zadara a už maj nachystaný hlas a o berlích i bez nohou běží Babišoj sqaudru volit.
23. 10. 2013 | 07:28

Rohovín Čtverrohý napsal(a):

Prozatím jsem žil v přesvědčení, že jsou to zemědělci, kdo hodnotí krávy.

Tady je to zjevně naopak.
23. 10. 2013 | 07:54

Iris napsal(a):

Paní Slimáková,
také vás musím podpořit, protože děláte velmi důležitou práci a jdete s kůží na trh, což by si mnozí jiní netroufli. Bohužel se ozývají převážně ti, kteří mají informace jen z médií a nevnímají širší souvislosti. Dělejte to dál - děláte to za nás všechny, kteří máme stejný názor i informace, ale nemáme tu odvahu postavit se otevřeně tomu nenávistnému stádu zarytých materialistů. Hodně štěstí.
23. 10. 2013 | 08:03

Jiří napsal(a):

Slimáková, nejlepší zemědělec není ten co nejvíc zasadí a nejvíc okopává, ale ten který nejvíc SKLIDÍ.
Kapišto???
23. 10. 2013 | 09:10

Meloe napsal(a):

Vážená paní Margit,

vážím si Vás, děláte záslužnou práci. Na urážky od některých diskutujících nic nedejte. Nejsou vlastně namířeny proti Vám osobně, ale jsou vyjádřením strachu z nejistoty a přiznání vlastních chyb.
Pan Babiš se zřejmě do parlamentu dostane, takže se časem ukáže, zda jsou Vaše obavy opodstatněné. A někteří lidé, kteří horují pro způsoby současné potravinářské a zemědělské výroby, časem taky prozřou a začnou hledat alternativy, protože je k tomu donutí stále se zhoršující zdravotní i psychický stav. Zvlášť lidé, kteří mají malé děti, často začnou více přemýšlet a jednat zodpovědněji.
23. 10. 2013 | 09:52

EUrokomanč napsal(a):

biopaliva jsou důsledek politiky EU!

kdo tvrdí něco jiného je lhář a asi i zloděj
23. 10. 2013 | 09:55

Jindřich Cink napsal(a):

Zajímavý článek, dost mě zaráží, jak moc nepochopený. Souhlasím s tím, že GM je špatná cesta, lidi se víc a víc vzdalují přírodě a jestli vy hateři tady, necítíte, že je to špatně, pak je mi vás líto.
23. 10. 2013 | 10:03

Marie Fareh napsal(a):

To je neuvěřitelné, od kdy je třeba mít doktorát z určitého oboru, abych si mohla udělat vlasní názor? Na to snad stačí selský rozum. Paní Margit je jedna z mála, kteří se nebojí říct nahlas věci, které se mnoha lidem nelíbí, a má to podložené argumenty, které navíc má na internetu každý pod nosem. Díky jí za to a doufám, že bude takových přibývat.

A opěvující GMO by se nejdřív také mohli informovat: GMO v žádném případě není srovnatelné s normálním křížením. I když geny mutují, asi se do DNA kukuřice těžko dostane gen z bakterie, i kdyby na ni zářil duch svatý. To zaprvé.

Zadruhé hlavní dva typy modifikace zajistí buď že je rostlina odolná vůči herbicidům, nebo že otráví škůdce. Takže ten první případ, roundup ready, je naopak na použití chemie založen.

Jinak nakrmení hladovějících je taky nesmysl. Větší výnosy mají GMplodiny jen prvních pár let. Podívejte se do Indie, kolik farmářů tam už kvůli zadlužení spáchalo sebevraždu. Nadnárodní korporace chtějí nasytit vlastní kapsu, o lidi jim vůbec nejde. Mimochodem ve svých podnicích z GMO zaměstanancům nevaří, proč asi?
http://www.freepub.cz/2013/zamestnanci-monsanta-neji-geneticky-modifikovane-potraviny/

Vzhledem k tomu, že ročně vyhodíme třetinu potravin, jsou řeči o nevyhnutelnosti GMO opravdu liché.
23. 10. 2013 | 10:50

Hospodář napsal(a):

Vážená paní Slimáková,
máte můj obdiv. A obrovskou podporu. Díky Vám jsem si uvědomil, že je potřeba v dnešní době vykázat určitou míru statečnosti. Vědět, jak to funguje a dělat si to v ústraní po svém už nestačí. Je třeba vyjádřit jasný postoj. Je za minutu dvanáct. Děkuji Vám.
23. 10. 2013 | 10:59

resl napsal(a):

Češi neumí vypěstovat množství ani kvalitu, tak rozjeli komunisti v čele s Velebou hysterii proti Polákům, kterým se to daří a navíc umějí z EU dostat na zemědělství dotace. Neumětelství a lenost českých zemědělců, je hlavní příčinou pomluv Poláků. Sami by nebyli schopni zajistit dostatek ani v průměrné kvalitě. Když vidím napsáno "české kuře," nebo "český česnek," raději se tomu vyhnu. "Vlastenci" do fronty za české výrobky, oni se vám pak za zády vysmějí, jaký šunt kupujete. Za vlast, pro vlast padněte.
23. 10. 2013 | 11:44

pamětník napsal(a):

Na polovzdělanou diletantku se většinou nabalili diletanti úplní. :) A když se přidá hloupý resl se svým obvyklým protičeským sudeťáctvím, je trapnost těchto nevzdělanců úplná.
23. 10. 2013 | 11:54

Jakelin de Mailly napsal(a):

Paní Slimáková,

tak jste se zapojila do politických agitek, naplno.
No, moc Vám to nejde, měla jste se raději držet těch svých výživ, když fušujete jinam, je to katastrofa, viz očkování.
Pěkně jste to vyjmenovala, Babiš je světový nepřítel č. 1 :-))))))))))))))))))))))))))

PS. Všem: nevolím zatím nikoho, možná to zkusmo hodím pirátům, chtěl bych vidět Mefista řečnit v parlamentu, i když si myslím, že Pavla Ploce jen tak něco nepřekoná.
23. 10. 2013 | 12:06

Marta 111 napsal(a):

Milá Margit,
přidávám se k těm lidem, kteří vás tu podporují, naprosto s vámi a komentáři například Daniely, Iris nebo Meloe souhlasím. Děkuji vám, že to těchto tématech píšete a snažíte se lidi informovat. Moc vám za ty, co tyto informace mají a chtějí slyšet děkuji. Marta
23. 10. 2013 | 12:29

margitslimakova napsal(a):

pro XX: máte pravdu, že se dlouhodobě zvyšoval věk dožití, ale právě nyní už v některých skupinách dochází ke změně trendu, jako např.:
For the first time in two centuries, the current generation of children in America may have shorter life expectancies than their parents, např.:http://www.nytimes.com/2005/03/17/health/17obese.html?_r=
23. 10. 2013 | 12:39

resl napsal(a):

pamětník : A když se přidá hloupý resl se svým obvyklým protičeským sudeťáctvím, je trapnost těchto nevzdělanců úplná.
-------------------
kdo je a kdo není hloupý, pozná člověk, když si přečte vaše "argumenty." vzdělání nezískáte na bolševické sorboně, spíš vám prospěje ta vrátnice, kde se i víc dozvíte.
23. 10. 2013 | 12:44

tmoravec napsal(a):

Na vlastni nazor netreba doktoratu, ale mit pristup k faktum se hodi. Par jich tu hodim, abych dal clanek do souvislosti. Predem rikam, ze pana Babise nebudu volit ani nahodou a nejsem ani placen Monsantem ani jinou biotechnologickou spolecnosti, jenom se proste zabyvam molekularni biologii trochu i zemedelstvim.
1. "Zazracna" repka Vistive se zmenenym slozenim oleje, kterou Babis ve spolupraci s Monsantem testuje nevznikla genetickou modifikaci, ale tzv. konvencnim slechtenim. Stejnym konvencnim slechtenim ostatne vznikly i vsechny dnesni odrudy nizkoerukove repky.
2. Je otazka uhlu pohledu, zda tech 400.000 hektaru repky z niz vetsina skonci v nafte, neprinasi nikomu zadny benefit. Vetsina farmaru by vam asi rekla neco jineho. Problem pri pestovani potravinarskych plodin je ten, ze male vykyvy v urode u nas nebo ve svete znamenaji obrovske vykyvy v cene komodity. Farmar tak do posledni chvile nevi, jestli bude v plusu, nebo prodela kalhoty. Naproti tomu plodina pestovana jako surovina pro prumysl ma v podstate neomezenou poptavku a stabilni cenu. Ze to neni dobre pro prirodu je tak trochu paradox. EU to vymyslela EU s tim, ze biopaliva maji prirode naopak pomahat. Osobne si myslim, ze je priroda EU zcela lhostejna, hlavni duvod byl dotovat farmare jinou cestou nez primymi dotacemi. Ze toho Babis vyuzil, stejne jako mnozi jini, bych mu zas az tak nezazlival. Az EU zarazi dotace biopalivum, pestovani repky na stolni olej, jakkoliv kvalitni, to nikdy vymerou nedozene.
3. Roundup/glyfosat je v Evrope zdaleka nejprodavanejsim herbicidem. Pritom se v EU zadne GMO rezistetni k Roundupu nepestuji. Opravdu si myslite, ze bojem proti GMO nejak omezite spotrebu Roundupu?
4. Pozadavek Polskeho ministerstva zemedelstvi na vedeckou praci prokazujici bezpecnost GM plodin je smesny a populisticky. Takovy dukaz se neda prinest. U zadne z potravin, ktere se kdy na planete zkonzumovaly a zkonzumuji nelze dokazat bezpecnost. Vedecky se neda dokazat ani neexistence hejkalu, dukaz bezpecnosti je podobny. Da se pouze stanovit mira rizika, a ta je u vsech pestovanych GMO stejna jako u jejich nemodifikovanych bratrancu. Ministersti urednici toto dobre vedi, ale pocitaji s tim, ze na verejnosti budou vypadat jako borci, kdyz to po nekterych odrudach budou pozadovat.
23. 10. 2013 | 13:08

tmoravec napsal(a):

jeste dodam - jedinou GMO plodinou, ktera se komercne v nekterych statech EU pestuje je Bt kukurice a to v podstete krome Spanelska na nevyznamne vymere. Jediny GMO produkt z rostlin, se kterym se muzete setkat bezne v maloobchodni siti je olej z dovozene GM repky nebo GM soji. To ze vam nechutna zelenina nebo ovoce muze byt zpusobeno vsim moznym, ale rozhodne to neni gnetickou modifikaci.
Krome produktu z rostlin se vsak v EU bezne pouzivaji rekombinantni (GMO) enzymy napriklad pro vyrobu syru a podobne, Ty vsak produkuji Evropske firmy ,proto je neni nutne znacit. Hezky den.
23. 10. 2013 | 13:14

Jan Pravec napsal(a):

Pane Moravče,
díky za fundovaný názor.

Stručné, věcné, výstižné.

Toho by se tady jeden nenadál ...
23. 10. 2013 | 14:03

Svatej z Karlova mostu napsal(a):

Bohové musejí být šílení

http://honza73.blog.tyden.cz/clanky/6719/bohove-museji-byt-sileni.html
23. 10. 2013 | 14:25

Oto Les napsal(a):

kormoran
O opravdových podnikatelích jsem nic nepsal. Ti by asi svinstvo nepěstovali.
Jen jsem upozornil na věc, kterou jsem si o řepce přečetl v blistech. To, že po ní hyne srnčí zvěř zmatená a v křečích.

Když máme tedy tak blbé zákony, které dovolují poškozování životního prostřední mj.nesnesitelným puchem a alergeny srovnatelnými s alergeny plevele, proti kterým každá obec bojuje, zákony které dovolují hubení bytostí, které tu s námi sdílejí prostor, a navíc máme "podnikatele", kteří jdou bezhlavě za ziskem ať to stojí co to stojí, jsme vlastně na konci dní a nepomůže nám ani zákaz klasické žárovky z EU a změna názvu pomazánkového másla.

Jestli jsem OPĚT podruhé primitivní, napište, kdy jsem vám připadal primitivní poprvé.
23. 10. 2013 | 14:36

Oto Les napsal(a):

Wili Bald

Zkráceně jsem označil med pocházející z rostlin řepky geneticky upravené jako geneticky modifikovaný med.
Netušil jsem, že vás to tak popudí. Omlouvám se.
Rovněž se omlouvám za užití slova "cukernatění" místo "krystalizace". Nejsem chemik.
Pro vaši informaci uvádím, že jsem si jednou koupil směs medů řepkového a lučního. Po týdnu jsem zjistil, že na dně sklenice se začíná tvořit "shluk krystalů".
23. 10. 2013 | 14:42

PP napsal(a):

tmoravec - první a snad jediný názor podpořen fakty.
Taky nerozumím, proč bojovníkům proti GMO plodinám nevadí klasicky šlechtěné odrůdy, které se dělají mnohem většíma prasárnama, navíc bez predikce následků jaké geny to mohlo ovlivnit apod.. Navíc se mění pár desítek genů z milionů, velmi důkladně se to testuje (narozdíl od klasických šlechtění) a např. u krmné soji na zvýšení výnosnosti nevidím nic špatného - ba naopak.
A že se vytahují tyto věci na Babiše teď před volbami je dost zavádějící no..
23. 10. 2013 | 14:47

Oto Les napsal(a):

tmoravec

Že se nedá stanovit bezpečně výskyt hejkalů je sice možné. Ale dá se jistě dát do souvislosti nebývalý výskyt případů alergií a s ní spojených zdravotních komplikací se zvyšující se výměrou pěstované řepky, ať již modifikované či nemodifikované.
Řepka je podobná luštěnina, jako je třeba odpudivý vlaštovičník, který je životu nebezpečný.
23. 10. 2013 | 15:12

tmoravec napsal(a):

Ota Leos
Repka neni lustenina, ale olejnina. Lusteniny maji jednu spolecnou vlastnost a to schopnost vazat vzdusny dusik, coz repka neumi. Repka je pribuzna zeli, kapusty, kedlubny, krenu, horcice a podobnych zelenin. Vlastovicnik ostatne take neni lustenina a krome zlutych kvetu ma s repkou botanicky malo spolecneho. Ale to neni podstatne. Podstante jsou dve veci: Zaprve - ja tu nebojuji za zvysovani vymery repky, to v zadnem pripade, jenom se snazim vysvetlit: 1. proc se u nas pestuje; 2. davat do souvislosti GMO repku a pana Burese/Babise je nesmysl a za 3. ze pro prirodu je uplne jedno, zda je GMO nebo neni GMO, dulezite je podivat se na cely proces pestovani a zpracovani te ktere plodiny, a pak rozhodnout, jestli pripadna zmena agrotechniky/podpora/dotace/zakaz nekomu neco prinesou (komu?) a nebo naopak neco vezmou.
Vyskyt alergii a zvyseni vymery repky se sice da dat do souvislosti, ale to jeste neznamena, ze je mezi nimi pricinna souvislost. Alergie jdou nahoru i tam, kde se nepestuje ani repka ani tzv. GMO plodiny. Nejakou dobu jsem pracoval v laboratori, kde se vyskytem potravinovych alergii zabyvali vice nez 20 let, dokonce prvni popsali alergeny v soji a jako prvni je ze soji dokazali odstranit. Bohuzel takovato ne-alergenni soja je GMO a nelze ji pestovat ani testovat v polnich podminkach s rozpoctem bezne akademicke laboratore, takze to cele skoncilo jiz pred 10 lety v supliku. Hezky den
23. 10. 2013 | 16:46

Oto Les napsal(a):

tmoravec

jde o to, že řepka je hlavně alergenem nikoli potravinovým, ale ve stádiu růstu, kdy kvete. Množstvím pylu s ní může soupeřit málokterá rostlina.
Dnes vidíme řepku i tam, kde se dříve nepěstovala a čím dál blíž lidským obydlím.
Větrat se v podstatě v době jejího kvetení nedá. Kýchám už jen když o řepce píšu.
Pěstování řepky blízko obydlí je paradoxní zejména proto, že obce se snaží bojovat s plevelnými rostlinami, označovanými jako zdroj alergenů, dokonce tak, že majitelům malých pozemků, kde roste plevel, vyhrožují, že pokud plevel neodstraní, budou pokutováni.
Nejdůležitější je ale nesmyslnost přidávání řepky do paliva, když na pozemcích, kde roste, je možno pěstovat obilí, které by mohlo pomoci v boji s hladem v Indii, Africe a jinde.
Agenti ve službách řepky ale zřejmě požívají nějaké ochrany shůry.
23. 10. 2013 | 17:31

Vojtěch Průša napsal(a):

".. Když máme tedy tak blbé zákony, které dovolují poškozování životního prostřední mj.nesnesitelným puchem a alergeny srovnatelnými s alergeny plevele ..."

Člověče,
Vy budete asi nemocnej. S takovou řepkofobií jsem se dosud nesetkal.

Normálním lidem řepka voní (ač silně), ty krásné žluté lány se jim líbí, a alergií netrpí. Prostě se smiřte se s tím, že jste chcípák a úchyl.
23. 10. 2013 | 17:55

tmoravec napsal(a):

Vojtěch Průša : Uz dlouho jsem necetl tak hnusnou reakci jako je ta Vase. Lide s alergii na repku existuji a maji stejna prava jako vy. Neni mozne je nazyvat chcipaky a uchyly. Pokud je nekdo "uchyl", tak jedine clovek s nazory jako vy. Hezky den
23. 10. 2013 | 18:11

pamětník napsal(a):

resle,
jenom hlupák nebo darebák může obhajovat výrobce přidávající do potravin posypovou sůl, a to jste Vy. Kecy o bolševické sorboně jsou také od ignoranta, který neví nic o reálné kvalifikaci. Jste ubožák.
23. 10. 2013 | 19:04

pamětník napsal(a):

margitslimakova:
23. 10. 2013 | 12:39
" právě nyní už v některých skupinách dochází ke změně trendu"
"by Obesity", paní magistro, žádnou alergií anebo narušeným životním prostředím. Mnozí lidé holt se přejídají.
Polopravda horší lži.
23. 10. 2013 | 19:14

tmoravec napsal(a):

to Oto Les
jeste ted jsem si vsimnul teto Vasi vety : "Že se nedá stanovit bezpečně výskyt hejkalů je sice možné....." Tady si trochu nerozumime a myslim si, ze porozumeni v tomto bode je podstatne i pro pochopeni vedecke metody a argumentace fakty obecne.
Vyskyt hejkalu se da stanovit velmi presne. Je to nula. Ale z faktu, ze nikdy nikdo zadneho hejkala nevidel, jeste nevyplyva, ze zadni hejkalove nejsou. Stejne tak z faktu, ze nikdo neprokazal skodlivost nejake potraviny (GMO nebo ne-GMO) nijakym zpusobem nevyplyva, ze ja takova potravina bezpecna. Tj. dukaz bezpecnosti nelze podat. Lze se jen pokusit prokazat nebezpecnost a pokud se to nepodari, lze tvrdit, ze s nejakou mirou pravdepodobnosti je takovato potravina stejne bezpecna/nebezpecna jako nejaka kontrolni potravina.
23. 10. 2013 | 19:16

pamětník napsal(a):

Oto Les:
"Pro vaši informaci uvádím, že jsem si jednou koupil směs medů řepkového a lučního. Po týdnu jsem zjistil, že na dně sklenice se začíná tvořit "shluk krystalů"." A co má být?
23. 10. 2013 | 19:19

dřepčík napsal(a):

Autorka uvedla :

"A jestli se mýlím, pan Babiš určitě dokáže vydat jednoznačné veřejné vyjádření (médií na to vlastní dostatek), že na česká pole nenasází geneticky modifikovanou řepku – minimálně do doby, než dlouhodobé nezávislé studie jednoznačně neprokáží její bezpečnost pro lidi, zvířata i životní prostředí."

Autorko řepka se seje, brambory se sází! Chjo.
23. 10. 2013 | 19:26

Agatha.H napsal(a):

wow, divím se, že si zde většina lidí vůbec něco takového dovolí napsat. Stydím se za vaší neomalenost a omezenost. Takhle hnusné komentáře jsem snad ještě nečetla.

paní Slimáková, doufám, že jste plně nad věcí a nic z toho, co se zde objevuje vás nerozhází. Vždy, když se ke mně dostane nějaký váš článek, je pro mě přínosem.

O spojení Monsanta a Babiše jsem nevěděla...najednou to vše dává větší smysl. Řepka má jiště své výhody i nevýhody. Výhody GMO potravin neznám a pochybuji, že nějaké jsou. Je zajímavé zde pozorovat, jak se lidé o svůj jídelníček tolik bojí. Jako kdyby opravdu trpěli hladem a GMO potraviny byly to jediné, co může náš svět zachránit. V takové iluzy bych opravdu žít nechtěla.
Kdyby se dal větší prostor malopěstitelům a uvolnilo se větší množství semen pro pěstování (což tyto nadvládní korporace nedovolí) nemuseli bychom zde žádný nedostatek potravin řešit.
Pro mě rozhodně GMO potraviny nejsou dlouhodobě udržitelným řešením. Naopak jsou to malopěstitelé, lokální zboží a DIY...toto je opravdu dlouhodobě udržitelné.
23. 10. 2013 | 19:52

pamětník napsal(a):

Ano, nad věcí, to je správný termín, in medias res je autorce zcela vzdáleno.
Docela jsem překvapen množstvím neinformovaných a neobeznalých přitakávačů paní Slimákové.
23. 10. 2013 | 20:30

modrý edvard napsal(a):

Jsem rád, že se nemusím rozhodovat mezi p. Babišem a pí. Slimákovou.
23. 10. 2013 | 22:06

Cepín napsal(a):

Vy jste mě rozesmáli. Až na to, že jde o tragikomedii...

Že jsou řepková pole pěkná? Ok. Ale z dálky. A nebo ještě lépe na obraze. Doporučuji si pohovořit s někým, kdo to má za barákem a kdo už ty vychcípaný zajíce a osleplou srnčí v křečích zažil.

A že je Průša úchyl je snad všeobecně známo, ne :-)))
23. 10. 2013 | 22:22

Marie Fareh napsal(a):

tmoravec,
Je to hezké, že si dáváte práci s upřesňováním informací, ale když jste z oboru a nelobujete za Monsanto, nebylo by pro všecky užitečnější o tom rovnou objektivně napsat sám? Vždyť Margit jen supluje mlčící vědeckou obec.

Mimochodem, k těm GMplodinám v Evropě, jak je to teda s tímhle? To je jen na dovoz? http://ec.europa.eu/food/dyna/gm_register/index_en.cfm
respektive v ČR? http://www.mzp.cz/www/env-gmo.nsf/gmo-all?OpenView
24. 10. 2013 | 18:07

Mona Lisa napsal(a):

Svoboda slova.

Paní doktorka sděluje svůj názor, své zkušenosti, což se JE JEJÍ PRÁVO. 100 lidí, 100 názorů. Pokud nesouhlasíte, tak se zdržte komentářů, hlavně těch ubohých, urážejících a trapných. Pokud máte potřebu se někde vyjadřovat, můžete taky napsat článek, určitě Vám ho někdo otiskne nebo zveřejní. :D

Světem a lidstvem hýbou prachy...bohužel. Naše příroda trpí a chátrá...už teď hodně dětí nemá tušení, kde se vzala paprika nebo rajče...no přeci v obchodě nebo továrně, ne? To, že na druhém konci světa zabíjí orangutany a kácí plíce naší Země je většině jedno. A proč? Kvůli tomu, abychom měli naplněné regály obchodů produkty z nezdravého palmového oleje a cpali to do sebe horem dolem. Bez toho se přeci neobejdeme. Je krize a potravin je málo, proto se musí pěstovat ve velkém i řepka.

Mmch, věk se prodlužuje...ale díky zdravotnické péči a u koho? Ta dřív nebyla na takové úrovni. S životním stylem a stravou dnešních lidí (hlavně dětí) jsem zvědavá jaký průměrný věk bude za 40-50 let.

"Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody."

Je to smutné.

Paní doktorko, obdivuji Vás a Vaši činnost. Pokračujte, piště, alespoň kvůli nám.
24. 10. 2013 | 18:17

pamětník napsal(a):

Mona Lisa:
"Pokud nesouhlasíte, tak se zdržte komentářů,"
Paní Slimáková napsala agitační blog se zřetelnou neznalostí problematiky a odborníci mají mlčet? Zvláštní názor na to, co je svoboda slova.
24. 10. 2013 | 18:48

Mona Lisa napsal(a):

to Pamětník: "...hlavně těch ubohých, urážejících a trapných."

Reagujete, tak asi považujete své příspěvky za právě takové...

Každý má právo vidět problematiku čehokoli z jakékoli stránky...ale nemáte právo urážet, snižovat kohokoli za cokoli! Ať reagují odborníci, ale nemají právo soudit...

Jsou tu lidé, co si z toho něco vezmou...pokud Vy ne, raději mlčte a čtěte články jinde. Nebo jako "odborník" pište svoje články. :D Ráda si je přečtu.
24. 10. 2013 | 19:42

pamětník napsal(a):

Mona Lisa:
Vy zjevně nerespektujete svobodnou diskuzi a snažíte se posuzovat diskuzní příspěvky na dobré, urážející a trapné. Domníváte se snad, že Vás někdo určil arbitrem diskuze? Jsem natolik erudovaný odborník, abych poznal neznalost např. v genetice. Laskavě ponechejte na mé úvaze, zda napíši článek z oboru.
24. 10. 2013 | 20:51

Mona Lisa napsal(a):

A jste natolik odborník a věštec, že víte, co GMO udělají s přírodou a naším zdravím za desítky let? To je ale vlastně jedno, to už tu možná nebudete.

Říká Vám něco udržitelnost pro budoucí generace? Ochrana přírody?

"Domníváte se snad, že Vás někdo určil arbitrem diskuze?" ... heh :D jednoduše mi přijde ubohé nerespektovat něčí názor a komentovat osobu paní doktorky, její vzdělání apod. Máte právo vyjádřit se, jakým způsobem, jestli slušně nebo urážkami...to už je na Vás.
24. 10. 2013 | 21:18

pamětník napsal(a):

Mona Lisa:
Abych aspoň trochu přispěl k redukci Vaší neznalosti problematiky, uvádím fakt, že ke genetické modifikaci organizmů v přírodě běžně dochází spontánně, jediný rozdíl je, že ta prováděná lidmi je cílená.
24. 10. 2013 | 22:43

pamětník napsal(a):

Požadavek udržitelnosti pro další generace je z mnoha důvodů nesmyslný.
Je-li něčí názor nesprávný, bylo by ubohé ho neoponovat. Ještě ubožejší je ho akceptovat.
24. 10. 2013 | 22:47

Mona Lisa napsal(a):

:D :D :D nikdo Vám nezakazuje oponovat :D Jen ten způsob Vašeho oponování je jaksi neomalený. :D Reagovat přiměřeným způsobem a slušně Vám asi ale nedovolí Vaše EGO, hmm? :D Kdybych byla Vy, napsala bych Vám, že si tu na paní doktorce a nás všech léčíte nějaké komplexy...

Mmch, odborníku, můžete mi tedy blíže vysvětlit ty důvody, proč je udržitelnost pro budoucí generace nesmysl? A můžete mi přiblížit, jak přirozeně v přírodě dochází k vzniku GMO? To "přeskakují" geny jednoho druhu do organismů jiného druhu? :D Pokud vím, tak v přírodě spontánně dochází pouze ke křížení. Ale ráda se přiučím novému.
Nezavrhuji genetické inženýrství, například co se týče inzulinu nebo růstového hormonu...ale ohrozit biodiverzitu přírody vysázením GM řepky? Navíc spolupráce s firmou Monsanto Vám přijde jako dobrý nápad? Asi rád sladíte karcinogenním sladidlem. A co jejich PCB? Taky se dříve domnívali, že jsou neškodné...a co dnes? Korupce, podvody, ilegální praktiky, zdraví a přírodě škodlivé látky...toť můj názor na Monsanto.

Položila jsem Vám už několik otázek, ale asi nejste takový odborník...jinak by jste mi na ně odpověděl. Ale možná Vám nestojí za to mi odepisovat. Umíte totiž jen lidi soudit a urážet. Lidí jako jste Vy, je mi líto. :-)

Přeji dobrou noc, odborníku. ;o)
24. 10. 2013 | 23:47

pamětník napsal(a):

" proč je udržitelnost pro budoucí generace nesmysl?"
Přesně jsem napsal, že požadavek udržitelnosti pro další generace je z mnoha důvodů nesmyslný. A to proto, že 1) život se bude nadále rozvíjet i bez lidského ovlivňování, ale 2) v současnosti neznáme podmínky budoucí.

" A můžete mi přiblížit, jak přirozeně v přírodě dochází k vzniku GMO? To "přeskakují" geny jednoho druhu do organismů jiného druhu? " Ano, dá se to tak říci. Možná, že jste už v životě zaslechla slovo mutace.

"Pokud vím, tak v přírodě spontánně dochází pouze ke křížení."
To tedy víte velice málo.

"ale ohrozit biodiverzitu přírody vysázením GM řepky?"
Jenom tato věta odhaluje Vaši ignoranci. Ta GM řepka obsahuje navíc transgen zvaný bar, který pochází z půdní baktérie Streptomyces viridochromogenes a S. hygroscopicus, takže biodiverzita se nemění.
http://www.vupt.cz/content/files/pub_07/hrub_07_03.pdf

Poskytnutím tohoto úvodu se nijak necítím zavázán Vás vyučovat i v budoucnu.
25. 10. 2013 | 00:32

Slimaková - podvodník napsal(a):

Slimáková je podvodnice. Píše, že vystudovala "Vystudovala farmacii a dietologii v USA". Podsouvá tím, že vystudovala farmacii v USA. Není to pravda. V USA vystudovala na privátní pseudouniverzitě, jejíž diplomy se v Evropě neuznávají. Jako odbornice není uznávána, nikdo o ní v akademických kruzích není. Další podvodník.
25. 10. 2013 | 23:26

Jedla napsal(a):

Osobně podporuji pěstování olejnin (nejen řepka, i slunečnice, len, mák...) v ČR. Je to lepší než dovoz palmojádrového oleje.

Obrovské importy palmojádrového oleje stojí za mýcením pralesů zejména v jihovýchodní Asii, plantáže olejové palmy jsou trávou na hrobě orangutanů, jávských nosorožců, sumatránských tygrů, cejlonských levhartů, a spolu s celým ekosystémem i tisíců dalších druhů živočichů i rostlin známých i dosud nepopsaných.
28. 10. 2013 | 13:18

Milík napsal(a):

Pravda je to, čemu věříme!
28. 10. 2013 | 13:56

Pavel Jan napsal(a):

Vy plamenní obhájci GMO, klidně si je konzumujte ve velkým, ale nevnucujte je druhým, jen proto, že se domníváte, že jsou OK. Já požaduji, (když už je tady chcete mít) aby byly důsledně označovány, protože já je nechci konzumovat. Nebo mi je snad chcete vnutit podvodem, či násilím? O diktaturu či teror zmanipulovaných idiotů, či zkorumpovaných darebáků nemám zájem. Ať vám chutná!
06. 11. 2013 | 21:50

ten, ktory ziskal Ph.D. opravnene napsal(a):

Škola, ktoru Slimáková vystudovala je Clayton College of Natural Health. Tato škola akreditaci nema. Nemoze uzivat titul Ph.D.
Clayton College of Natural Health never held educational accreditation from any agency recognized by the U.S. Department of Education or the Council for Higher Education Accreditation.[3] Several state education agencies specifically list Clayton as unaccredited, among them Oregon, Texas, and Maine.[4] Degrees issued by Clayton may not be acceptable to some employers or institutions, and use of degree titles granted by Clayton may be restricted or illegal in some jurisdictions.
Zákon č. 200/1990, par. 21. odstavec d) - úmyslně neoprávněně užívá vědeckou nebo uměleckou hodnost nebo titul absolventa vysoké školy,
Za přestupek podle odstavce 1 písm. a), d) až f) a písm. h) až i) lze uložit pokutu do 3 000 Kč a za přestupek podle odstavce 1 písm. b), c) a g) pokutu do 10 000 Kč.
13. 06. 2014 | 02:52

AMONIA napsal(a):

Každý si konzumujte co chcete,ale pak nekvičte, že nemůžete vylézt na louku, že vám mají ostatní platit léky na alergii, že nemáte děti, že chcete zaplatit léčbu neplodnosti a umělé oplodnění, že se trápíte různýma nemocema a čekáte, že vás někdo vyléčí. TOhle jsou následky, které si stupidním žrádlem způsobujete. Bez něj máte detox jako feťáci na drogách. Každá chemikálie, každá úprava prvotní rostliny, genomu, atomu, informace - změní i poživatele. Základní kvatnová fyzika, metafyzika... .
26. 06. 2014 | 09:44

seč napsal(a):

prý by lidstvo bez GMO nemělo co jíst ))) Podobné blbosti může psát jen naprosti imbel"
26. 06. 2014 | 22:58

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin P Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy