Prosaďme zdravou výživu do škol

02. 04. 2014 | 11:42
Přečteno 6585 krát
Omezme prodej sladkostí ve školách. A pomožme školním jídelnám vařit zdravěji a lépe, z čerstvých lokálních surovin.

Před pár měsíci jsme založili iniciativu Skutečně zdravá škola. Vyvolala obrovský pozitivní zájem rodičů, pro které je stravování dětí ve škole palčivé téma. K našim návrhům se začali vyjadřovat politici i novináři.

Ráda bych využila této příležitosti a vysvětlila, oč naší iniciativě jde a jak můžete i vy sami přispět ke zlepšení stravovacího prostředí ve vaší škole. Začnu hlavními návrhy změn, které podporujeme a prosazujeme:

Omezení školního prodeje nezdravých potravin — Jsme pro zákaz, nebo aspoň přísnou regulaci prodeje nezdravých nápojů a potravin v prostorách základních škol. Automaty a bufety s přeslazenými nápoji, brambůrkami a čokoládovými tyčinkami děti pro učení nepotřebují.

Aktualizace spotřebního koše pro školní jídelny — Prosazujeme aktualizaci spotřebního koše s důrazem na větší množství zeleniny, ovoce a luštěnin, kterých mají děti často v jídelníčku nedostatek.

Méně cukru a více ovoce — Chceme omezit slazení. Spotřební koš sice nenutí děti jíst cukr, ale jeho uvedení v požadovaných kategoriích vede ke zbytečnému a nadměrnému slazení. Například nevidíme důvod, proč by se měly dětem podávat doslazované nápoje.

Vyvážení poměru živočišných a rostlinných bílkovin — Doporučujeme rozumné vyvážení bílkovin ve spotřebním koši tak, aby odpovídalo doporučením pro školní jídelny v okolních zemích. Ve srovnání s nimi jsou české děti nadměrně vykrmovány běžným masem, na úkor bílkovin z luštěnin, ořechů, semínek, ryb, vajec a zakysaných mléčných výrobků.

Sjednocení mléka a mléčných výrobků — Navrhujeme sloučení mléka a mléčných výrobků ve spotřebním koši do jediné kategorie a snížení požadavků na konzumaci mléka tak, ať není pro dodržení jeho spotřeby zapotřebí pravidelné podávání sladkých dezertů a nápojů.

Jídla z čerstvých a lokálních surovin — Podporujeme přednostní vaření z lokálních a čerstvých surovin v jejich přirozené sezónní zralosti. Chceme, aby jídelny vařily co nejméně z průmyslově zpracovaných polotovarů a bez zbytečných aditiv, jako jsou umělá sladidla a glutamanová sůl.

Tolerance pro děti se speciální dietou — Jsme pro zpřístupnění školního stravování pro všechny děti, tj. i ty s dietními potřebami. Podle možností té které jídelny, od ohřátí dietního jídla přineseného z domu, až po přípravu dietních jídel přímo jídelnou.

Založení akční skupiny odborníků — Podporujeme založení pracovní skupiny, která by reprezentovala odborné organizace, zástupce dětí s nejrůznějšími dietními potřebami, nezávislé experty i rodiče. Jejím cílem by bylo projednání doporučení pro zdravější stravování školních dětí a příprava společného návrhu, jak tyto změny uvést co nejrychleji do praxe.

Jaké jsou ohlasy?


Podporují nás rodiče, média i politici. Potěšily nás veřejné výroky ministrů školství a zdravotnictví na podporu našich návrhů a iniciativy jako takové:

Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) řekl Právu, že chce vrátit vaření do jednotlivých škol a také mu leží v žaludku rozšíření automatů se sladkými nápoji, čokoládovými tyčinkami, chipsy a polotovary. Dodal, že se bude vážně zabývat i podnětem ke změně jídelníčku či spíše spotřebního koše, jak před časem ministerstvo školství vyzvala iniciativa Skutečně zdravá škola. Podle iniciativy by měly školy upřednostňovat sezónní a regionální potraviny, nabízet doplňování lahví neslazenými nápoji, k obědu vždy podávat zeleninový salát nebo ovoce místo dezertů či třeba omezit sladká jídla.

Čerstvý vítr slibuje stínový ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD): „Dcera teď půjde do školky a já snahám o zdravější stravování fandím. Pokud budu na ministerstvu, pokusím se s tím něco udělat.“ (MF Dnes 19. 12. 2013 v článku Vařte dětem ve škole zdravěji, žádají rodiče. ČSSD jim fandí.)

Kromě těchto a mnoha dalších pozitivních ohlasů se objevila i kritická odezva několika odborníků, kteří však nereagovali na výzvy naší iniciativy, ale jen jejich mediální podání, které mohlo být místy nepřesné či nadnesené. Texty jsme neautorizovali a na druhou stranu chápeme redaktory, kteří chtějí také veřejnost vybudit k potřebné akci. Doufám, že nedorozumění nevzniklo naším aktivním přičiněním, a o to více si uvědomuji nutnost opakovaně vysvětlovat, oč nám jde.

Co můžete udělat? Přidejte se!


Pracujeme na lokální podpoře školních jídelen. Shromažďujeme od zdravě vařících jídelen, restaurací zdravé výživy i jednotlivců recepty, které upravujeme pro školní jídelny a připravujeme k vydání ve volně dostupném receptáři. Od nového školního roku budeme pro zaměstnance školních jídelen celorepublikově organizovat nabídku kurzů zdravého vaření a seznamování se surovinami zdravé výživy. Zapojit se mohou profesionální výživáři, producenti zdravých potravin i restaurace schopné nabízet výukové kurzy výživy podle dodaných receptů a pravidel.

Vyzýváme k akci, společenskému i odbornému konsenzu. Všem profesním organizacím zabývající se dětskou výživou nabízíme čestné místo pro aktivní účast v připravované pracovní skupině. Do konce školního roku zorganizujeme první kulatý stůl s cílem dohody ohledně formy a termínů naší pravidelné spolupráce. Angažovaným jednotlivcům z řad rodičů pak umožníme prosazování rozumných zájmů v této skupině naším prostřednictvím.

Margit Slimáková, odborný garant iniciativy Skutečně zdravá škola

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Jakelin de Mailly napsal(a):

"Já jsem nějakej Jíra z Maršova. Prej si o nás řek´, že žereme chrousty."
"Ale dyť je to pravda!"
BUM
"...já ti dám pravdu."
"To je dost, že jdeš, táto, chrousti už budou pomalu studení."
02. 04. 2014 | 11:55

kosoúhlý průmět čtverce napsal(a):

zdravá výživa dle paní Slimákové:
Chemické pečivo (to jsou housky a rohlíky) od Babiše, čistě chemické, nechutné, konzistence molitanové.
Kvalitní Babišovy Kostelecké uzeniny vyrobené ze směsi separátu a surogátu. Nevábně páchnoucí.
Kvalitní jedlé řepkové oleje z Agrofertu, vypěstované z prvotřídního GMO osiva od Monsanta.
No a co z těch olejů nesníme, nalijeme do nádrží našich aut jako kvalitní biopalivo. Nic nepřijde nazmar.
Dobrou chuť....
02. 04. 2014 | 12:05

neo napsal(a):

velmi chválihodná akce. Není snad třeba říkat, že je to potřeba, protože nezdravé stravování je nejlepší odstranit prvně právě u dětí. Pak samozřejmě postupovat směr k dospělým.
02. 04. 2014 | 12:11

K .V napsal(a):

V hlubokém dětství jsme za komunistů dostávali ve škole denně svačinu, 0,25 l sáček mléka , k tomu 2 housky, jogurt nebo pribináček. Bylo to hodně dotované, ani nevím jestli rodiče vůbec neco platili, pokud ano tak symbolicky.
.
Tak jsme ty komunisty vyhnali a další generace se může zviditelnit tím , že komunisti dělali všechno blbě a potom ten jejich nápad recykluje.
.
Jenže tehdy jsme měli soběstačné zemědělství a potravinářství, takže spolu se zdravím se něco udělalo i pro místní ekonomiku. Dnes je to asi nějaké lobby, budeme žrát chemikálie které na západě nechtějí.

.
02. 04. 2014 | 12:17

neživit se pomyjemi napsal(a):

Co do škol.
Do samoobsluh!
Ve škole sní děti pět jídel do týdne.
Často jsou to, pravda, ta jediná, která v týdnu snědí, a to se na ně musí sbírat různé dobročinné spolky.
Ale s potravinami nastavovanými ztuženým tukem a kolekcemi plísní z celého světa je potřeba skoncovat.
02. 04. 2014 | 12:25

gaia napsal(a):

je fakt, že když děti nejsou na zdravou stravu zvyklé z domova,ve škole vám to jíst nebudou. Když byl u nás ve škole sojový guláš, prý vrchol zdravosti,jídelna zela prázdnotou a kdo zapomněl odhlásit, tak to šel vyhodit a hurá do sámošky na chipsy.
A nejedli to ani uvědomělí učitelé,neb to byl prostě hnus.
02. 04. 2014 | 12:33

Joachym Brezina napsal(a):

Souhlasím s tím, že jíst zdravě je správné, ale rozhodně nechci jíst zdravě podle dikce paní Slimákové. Osobně nechci aby moje dítě jedlo ořechy a semínka a podobné slepičiny na oběd! Myslím si že školní jídelna kam chodí mé dítě podle toho jak to sleduji, vaří pestře, zdravě a chutně, a akceptuje děti které mají nějakou dietu.

Spíš se tady pod rouškou blaha pro ostatní, pod veřejným zájmem, učinit druhé šťastnými, protože oni sami to neumí, formou zákazů a nařízení ..... uskutečňuje další omezení svobody.

Kde to potom skončí až tihle dobrodinci zúročí své poslání ve školách? Půjdou i do našich domovů? Bude buček dražší než karton cigaret? Donutí nás prostě za každou cenu jíst to co považují za zdravé? I pod sankcemi?
Velký bratr se dívá ....

Nový -ismus na obzoru, za blaho a spasení nás všech bez rozdílu. Jako by nestačila všechna ta nařízení co mám dělat, co dělat nemám, a tím nemyslím jen ta, která jsou logická (pravidla silničního provozu např.) ale právě taková, kdy inženýři dobrodiní mi ordinují co mám či nemám jíst a jak správně se dívat na svět ....
02. 04. 2014 | 12:38

gaia napsal(a):

navíc dnes většinou vaří ve školních jídelnách soukromé firmy,většinou Eurest a ty budou vařit, co lidem chutná a nejvíc na to chodí. Nemohou si dovolit vařit luštěniny a semínka, když na to lidi nebudou chodit.
02. 04. 2014 | 12:42

Joachym Brezina napsal(a):

Vojín Kefalín, čo si predstavujete pod takým pojmom ...lokálne?

Tady u nás uprostřed kopců a dolin moravy je lokální řepka, obilí a kukuřice a zemáky....o kus dál bývaly chmelnice než se porušily a ještě si pamatuji pole s cukrovou řepou, než se zavřel cukrovar.

Na farmářské trhy je problém dostat lokální pěstitele čehokoliv, protože tu prostě nejsou, jeden dva sadaři dorazí s jablky, se zeleninou nikdo, a jedno JZD se zemákama. To by ty děti měly pestrou stravu ... kořínky a oříšky by tam byly určitě, možná ještě chrupaví brouci jako chipsy....

Takže co je to lokální? na úrovni okresu? kraje? Moravy? nebo ČR?

Zase aktivita, kdy někdo přišel s nápadem a důsledky praxe nedomyslel, páč zrní tvoří většinu jídelníčku :)
02. 04. 2014 | 12:47

Joachym Brezina napsal(a):

paní gaio,
nevím jak v jiných školách, ale v té naší Eurest nevaří, jídelníček sleduji pravidelně a vaří pestře a dobře.
02. 04. 2014 | 12:49

gaia napsal(a):

u nás Eurest vaří a v sousedních 3 městech taky.Do několika vesnických škol vozí jídlo v konvích a dětem se to jen dává na talíř.

Navíc na sběr oříšků v Turecku je exploatovaná dětská práce, oříšky plné škodlivých plísní a aflatoxinů,je to sporné.
02. 04. 2014 | 12:59

honolulu napsal(a):

Pani doktorko, rytir Jakelin de Mailly spravne poukazal na cesky jidelnicek po vitezstvi kulturni integrace.
Brouci, larvy, housenky, jesterky, smichane s hovinkami ptaku zobajici koreni, vycucnute mozecky opic, tim vsim bude cesky jidelmicek obohacen....

Ja to videl a zazil v Africe.....Kde jste studovala v USA ? To jste nemohla prijit na besedu ?
02. 04. 2014 | 13:18

líný černý pes napsal(a):

No, aby ten požadavek nedopadl jako Jamie Olivier ve školní kuchyni, jídlo bylo dobré, zdravé a děti to nejedly.
02. 04. 2014 | 13:21

Joachym Brezina napsal(a):

podařilo se mi zjistit, kdo bude letos na jaře na farmářských trzích .... 3 výrobci mléčných a sýrových výrobků, jeden prodejce moštu, jablek, 2 prodejci uzenin, 2 prodejci pecáků, 2 medaři, jedny bramborové moučníky a jeden pekař ................ zelinář ani jeden, vajíčkáři žádní ..............

zato prodejců serepatiček zdravé výživy tam bude plno, ale o tom přece farmářský trhy nejsou!

Prostě když nic není, ani čert nebere !
02. 04. 2014 | 13:24

Rudi Koutek napsal(a):

Jakelin de Mailly
Uz dlouho jsem se tak nezasmal. Vtip znam hned jsem mel v hlave ty obrazky. Rencin, pokud se nepletu.
02. 04. 2014 | 13:25

gaia napsal(a):

copak zdravé jídlo, ale autorka požaduje skutečně zdravé, to je už podezřelé
02. 04. 2014 | 13:25

Pravda napsal(a):

Jíst zdravě ano ale ne příkazem. Ekologové Vám nadiktují, co máte jíst a za chvíli vám budou diktovat i kdy máte jít na záchod. Upřímě kdyby mi ve školní jídenlně někdo nabídl zeleninu a luštěniny jako fazole nebo čočku tak ho pošlu někam. A spousta dnešních dětí zeleninu ani luštěninu nemusí.
Nevím jak autorce ale mě připadá diktovat školám jídelníček nevkusné.
Co děti jedí je věci rodičů a nikoliv státu.
02. 04. 2014 | 13:26

KAteřina napsal(a):

Udělejme díru do světa dalším šikanováním škol, učitelů a školních jídelen! Spasíme svět prostřednictvím jídla! Za to, jaké jídlo děti jedí, zodpovídají rodiče. Nevím proč vařit ve školních jídelnách jídla, která většina dětí nebude jíst (i když jen kvůli předsudkům, ale ty jsou také většinou od rodičů) aby si pak následovně v nejbližší provozovně koupily hambáče s hranolkama nebo pytel rohlíků.
Paní Slimáková, napřete svou energii směrem k rodičům, tam to může mít smysl. Jako první bych na rodiče apelovala, aby nedovolili dětem si kupovat a pít energetické nápoje. Zvlášť když se tím chtějí povzbudit po noci strávené hraním počítačových her a ani ranní cigareta je nenapruží.
02. 04. 2014 | 13:28

Zbyněk napsal(a):

V hlubokém dětství za socialismu, co moje paměť sahá, jsme nedostávali žádnou svačinu, natož oběd za peníze, žádná školní jídelna neexistovala. Později to prý bylo, znám to jen z doslechu.
02. 04. 2014 | 13:49

kosoúhlý průmět čtverce napsal(a):

Chcete aby Váš pes byl zdravý?? Krmte ho Pedigree-pal.
Chcete aby Vaše kočka byla zdravá?? Dávejte jí Whiskas.
Chcete i Vy být zdravý?? Jezte psy a kočky.

(asijské přísloví)
02. 04. 2014 | 13:54

K .V napsal(a):

Joachime Březino, ty farmářské trhy, to je zase jen oprášení staletí staré pravdy, že ovoce a zelenina se pěstuje v sadu a na poli za městem, vozí se ze vzdálenosti max 20-30 km, nikoliv jako u nás po cinkání klíči kdy sami nic nepěstujeme a nechováme, zrušili jsme se slávou soběstačnost v potravinách jako odporný komunistický zločin, a brambory vozíme napříč kontinenty. A ještě se divíme že kvůli kamionové dopravě se nedá v městech a obcích žít.
.
Ale nebyla by práce pro ty úředníky, kteří vystavují certifikáty že brambora je Czech made, Czech product, Klasa, Produkt ze dvora, Produkt lokálních zemědělců, Biopotravina atd atd. Celkem je těch názvů a certifikátů něco přes 45.
Když vychází ze škol tolik žvanilů co nic neumí a nechtějí pracovat, něčím se živit musí.
02. 04. 2014 | 13:58

17, 5 bilionů dolarů vrátit nejde napsal(a):

Těžko se to prosadí díky nějaké restrikci omezující výběr. Může to také skončit tak, že ty jídelny zkrachují.
Nicméně přeji této inicativě mnoho trpělivosti a výdrže.

Co tak na ty automaty vylepit plakáty - s obzvláště vypečenými obrázky ukazujícími kam až může vést cukrovka nebo otylost ? Snad by si děcka z toho nedělala jen prču, snad by se i zamyslela.
A přidat na tělocviku, když je výdej v rovnováze s příjmem, tak ty tuky a cukry tolik nevadí.

Otylým rodičům pak napsat do rodičovské knížky " Tvůj tatík opět přibral. Celá dvě kila. Půjde.li to tak dál, bude mu udělena jídelnická důtka." nebo " Tvá mamka na rodič. schůzkách neustále něco cumlá, přitom by ji neškodila občasná zdrženlivost, neřku-li abstinence. Za trest ať je celý jeden týden pouze o čočce bez omastku a o krekrech bez marmelády. Kontrola za týden."
Atd, atd.. - to byste viděli doma ten ordnung !!!
02. 04. 2014 | 14:00

standa napsal(a):

No já jen žasnu, co sem píše za samé odborníky. Bohužel je to vše jen demagogie. A mate-li pocit, že někdo vám chytrakum chce nastolit novou totalitu, co se na to podívat z te druhé strany. Dnes totiž jediní diskriminováni jsou všichni se speciálními dietami(ani přinesený oběd z domova si ohřát nemůžou) a ti, co přemýšlí a vybírají, co budou jíst. Co takhle přestat počesku prskat kvůli neinformovanosti a akceptovat i potřeby ostatních. Vždyť můžete své děti krmit dál umělými srackami. To vám nikdo nebere. Jde o to, umožnit i něco jiného než jen totalitu 40 starých stravovacích zlozvyků. A také těch nových. Přeji krásný zdravý den:)
02. 04. 2014 | 14:03

yaya napsal(a):

Vážená, všechno už tady bylo. Já si vzpomínám na svačiny za bolševika, na mléko, jídelny, kde se muselo vařit, ony ty amarouny ani nebyly k dostání. Neměli jsme pitný režim, to je pravda, ale kdo měl žízeň, tak jí hasil z kohoutku vodou, neslazenou. Děti sportovaly, pardon, byly jim masírovány ušní bubínky komunistickou propagandou, učily se zpaměti životopisy komunistických vůdců a nenávidět demokratické státy, jako USA.
Ale dost ideologie, dávejte dětem přiměřeně jídla podle jejich pohybu. Některé děti jeden knedlík denně, nebo bramboru. Zakažte jim vysedávat u počítače a televize. V dětství jsem měl trest, že nesmím ven, dnes to je obráceně, polovina třídy nechodí na tělák a sportovní aktivity nula. Jó, to za našich mladých let nebývalo, a taky nebyly banány a pomeranče, ale jablek po celý rok přehršel.
02. 04. 2014 | 14:06

kosoúhlý průmět čtverce napsal(a):

Musíš sníst to vajíčko, je to zdravé biovajíčko z farmářskýho trhu !!
A ten zobáček taky???
02. 04. 2014 | 14:13

prorok napsal(a):

Jakekoli omezovani deti nedemokraticke. Proto jsme snad necinkali! Cozpak nasi generaci nemlatil ten Stepan, vypasenej z tech bolsevickejch skolnich svacinek? Uz jste zapomneli, ze?

Deti musi vnimat pravou americkou demokracii uz od skolnich lavic. Hambace, kola, chipsy, zvejka, hariboo. At je opravdova svoboda. O prestavce volne kseftovani a herni automaty na chodbach. To rozviji strategicke mysleni. A ani trocha te marianky neuskodi, to mi nikdo nevymluvi. Prej to zlepsuje chapani.

A vymytit vsechny ty odporne rusismy! Zadna ruska jmena, zadny rusky balet, ruska trojka, Mrazik, ruske kolo, rusky kaviar, ruska vodka, atd! A co ta ruska vejce!! Proc by to krucinal nemohla byt napr. "Vzpominka na Bila" nebo "Monicin sen". Chce to myslet, myslet!!! Ze, resle, jocype, sasku a podobni. Ale na to nemate mozky. Jen plane zvanit a plivat. S takovou se tem kozakum neubranime.
02. 04. 2014 | 14:30

Jakelin de Mailly napsal(a):

Rudi Koutek

Vladimír Jiránek.
Naprosto nesmrtelné, budiž mu v kreslířském nebi dobře.

PS. původně jsem chtěl nahradit slovo "Maikaefer" slovem "Schnecke".
02. 04. 2014 | 14:31

neo napsal(a):

koukám, že si tu dost lidí plete povinnou zdravou stravu s možností výběru.

Nikdo ty děti nebude nutit do té jídelny chodit. Podstatné je, že budou mít na výběr zdravé jídlo. Nepředstavujte si hned cizrnu s mrkví. Strava musí být pestrá a z čerstvých surovin.
02. 04. 2014 | 14:44

Joachym Brezina napsal(a):

Pane neo, jak by to podle Vás mohlo vypadat?
Myslím jako ten jídelníček s výběrem, kromě obědu 1 a 2 ještě zrní pro ty kteří to chtějí mít pestřejší?

Pro mne je důležité aby moje dítě šlo na oběd, čili jej nutím jít na oběd a tak i chci aby to co bylo uvařeno moje dítě snědlo.

Otázka je co si pod pojmem pestré jídlo představujeme my dva a co paní Slimáková a to je to čeho se obávám. Zatímco my dva předpokládám nemáme komplex spasitele, u paní Slimákové jej pozoruji a není nic horšího než člověk který to s vámi myslí zle a nebo dobře, výsledky u obou jsou katastrofální.

Když se dívám na školní jídelníček mého dítěte, mě osobně přijde chutný a je na výběr ze dvou jídel, od pondělka polévky ..hovězí, bramborová, drožďová, zeleninová, hedvábná česnečka.
Ano je pravda že 4 dny z 5 (za týden 10 obědů) je na obě jídla nějaké maso, ale na celý týden je rozvrženo maso kuřecí, hovězí a vepřové, jako přílohy jsou 4x zemáky, 2x rýže a1x těstoviny,1x bramb. knedlík a 1x houskový knedlík. k luštěninám byl chleba.
Pouze jeden den nebyl k obědu salát.

Mě to přijde v pořádku, takhle vařila moje babička, moje máti, vařím tak i já, nevidím důvod, proč má moje dítě jíst jinak. Ano, je to nudný jídelníček, ale k možnostem udržitelné ceny a všem požadavkům na jídlo, které jsou dány předpisy a podobně, je prostě kumšt uvařit. Nezávidím vedoucím jídelen jejich práci.

Závěrem podotknu že jsem platil na tento měsíc za obědy mého dítěte 400,- což je milá a pěkná suma se kterou nemám sebemenší problém. V podstatě do 500,- jsem v klidu, při obědech kolem 600,- by to už bylo horší. Jako nekuřák a abstinent se bohužel nemohu uskrovnit, že bych omezil či přestal s kouřením či chlastem :)
02. 04. 2014 | 15:25

aga napsal(a):

Mně to přijde jako veskrze rozumná iniciativa. Přeju mnoho úspěchů.

Určitě by pomohlo, kdyby mohl stát stravování dětí ve školních jídelnách citelně dotovat (peníze by se daly ušetřit na jiných inciativách, které viditelně nepřinášejí žádný užitek - a že by se jich našlo - namátkou "začleňování"), pak by mohli odborníci do skladby surovin více mluvit, a rodiče by měli silnou motivaci vysvětlit svým dětem, proč je vhodné stravovat se zdravě.
02. 04. 2014 | 15:30

neo napsal(a):

Joachym Brezina:

to je ale přesně takový jídelníček, jaký být má. Bavíme se o surovinách, tj kaši udělaj z brambor a ne prášku. Těstoviny uvaří čerstvé a ne že je vytahnou z mrazáku (běžná praxe v restauracích), knedlík udělají a ne že ho koupí v Tescu apod...

výběr z 2-3 obědů je předpokládám standard, býval už když jsem chodil na ZŠ já.
co se pak týče svobody volby, máte stále možnost dítě do jídelny neposílat a může se krmit čím chce. Základ je, aby děti, které chtějí, mohli jíst zdravě.

z článku se mi nezdá, že by paní Slimáková volala po obilných klíčcích apod... jde o vyváženou pestrou stravu z čerstvých surovin.

400kč za obědy je v pohodě, klidně 3krát tolik, když bude jídlo odpovídat kvalitou.
02. 04. 2014 | 15:34

gaia napsal(a):

neo

pestrá strava a z čerstvých surovin by snad měla být ve 21. století samozřejmostí a vymahatelná skutečně neviditelnou rukou trhu a kontrolními orgány hygieny a obchodní inspekce. Na to snad nepotřebujeme Slimákovou.
A už jsem psala výše,jak si děti vybraly když v naší jídelně byl skutečně zdravý sojový guláš. Všichni jsme se sešli v bufetu na langoších a chipsech nebo šli domů o hladu.
02. 04. 2014 | 15:34

gaia napsal(a):

ago

obědy ve školních jídelnách už dotované jsou.Je to ze zákona.
02. 04. 2014 | 15:38

Jakelin de Mailly napsal(a):

aga

Mně to přijde jako další příživnická iniciativa.
Něco na způsob vyžraný slizák asportovec Dobeš coby předseda jakéhosi nového hnutí pro sport /!/.
Děcka nadávají na jídlo doma, natož ve škole.
Frau Schnecke si tady přihřívá jen svoji polívčičku.
Zadarmo ta iniciativa asi nebude.
Nemyslím, že jídlo v našich školách je špatné či závadné.
Pokud je něco v nepořádku, jde to na triko vedení školy.
02. 04. 2014 | 15:38

neo napsal(a):

gaia:

ve škole nebo ve fabrice na rukavice? Kdo se v tom má vyznat....

Jasně, sojový guláš. To je přesně to, o čem píšu. Na výběr 2-3 jídla.
Taky nevim, proč by musel být sojový. Pestrý neznamená soju, pestrý znamená různé druhy jídel, aby se často neopakovaly, aby měly zastoupené všechny druhy masa, aby měly střídavě rozloženy přílohy (brambory, kaše, rýže, kuskus,knedlík atd...)
02. 04. 2014 | 15:45

Jakelin de Mailly napsal(a):

neo

Vedoucí kuchyně na škole není v postavení Pohlreicha v jeho nóbl restaurantu.
Má hlavně k dispozici omezené finance.
Běžte si to zkusit a pak mudrujte.
02. 04. 2014 | 15:49

neo napsal(a):

Jakelin de Mailly:

to jsou jen výmluvy. Finančně to vychází velmi podobně. Polotovary nestojí míň než čerstvé suroviny. Naopak. Jen ale šetří práci a kvalita je mizerná.
02. 04. 2014 | 15:56

Joachym Brezina napsal(a):

Zdravím Vás pane Jakelin de Mailly,

souhlasím s Vámi, že si opět nějaká iniciativa přihřívá polívčičku (ze sáčku)

S přáním pěkného dne
JB
02. 04. 2014 | 15:56

gaia napsal(a):

neo

asi jste nečetl článek. Autorce nejde o zdravou stravu,ale o skutečně zdravou stravu.
Masa chce ubírat a přidávat luštěniny,semínka a ořechy, což mi přijde podezřelé.
O různé druhy masa nepůjde a o knedlíky už vůbec ne.
02. 04. 2014 | 15:57

Jakelin de Mailly napsal(a):

neo

Obávám se, že o tom nic nevíte a že jste natolik zahleděn do svého světa, že diskuze s Vámi na toto téma je zbytečná.
Hezký jarní den přeji.

Joachym Brezina

Také zdravím a souhlasím s Vašimi příspěvky.
No, ohledně pí. Slimákové ... není nad to propagovat svůj zvolený tzv. životní styl, o kterém si dotyčná osoba myslí, že je ten jediný správný /viz její památný blog o očkování/.
A když už tomu bylo zasvěceno kus života, proč na tom nevydělat ?
A že ta chvályhodná zdravá iniciativa směřuje zrovna do škol, co jinde, tam se papá zdravě a pestře ?
Tam totiž lze urvat nějakou tu dotaci, že.
U nezdravě se stravující populace to nejde...leda tak tzv. poradenstvím, nejlépe u Slimákové osobně.
Mimochodem, stáhl jste si ty věci, co jsem Vám onehdá naposílal ?
02. 04. 2014 | 16:06

neo napsal(a):

gaia:

Ubírat neznamená zrušit. Vyvážit poměr, nic víc.
02. 04. 2014 | 16:07

neo napsal(a):

Jakelin de Mailly:

toto přichází v okamžiku, kdy dojdou argumenty. Osobní útok.
Chápu, že je těžké argumentovat, ale můžete to zkusit. Nebo jste to asi vy, kdo o tom nic neví.

Osobně jsem přechod na čerstvé suroviny a základní potraviny aplikoval v rodině a kupodivu to nevychází dráž než dříve kupované polotovary a méně kvalitní potraviny. Naopak to vychází levněji a je to znát.
02. 04. 2014 | 16:11

Jakelin de Mailly napsal(a):

Neo,

a co si myslíte, že ta děcka o to stojí ?
Vy jste tak dokonale uvažoval, jako dítko ?
Všecko byl podle nás blivajz, čekalo se akorát na buchtičky s krémem a nudle a mákem, to každý volal hurá.
Můžete si vyvažovat, jak chcete, děcka prostě budou mít ráda to, na co mají chuť, viz jak to píše gaia.
Tady někdo chce roubovat na prosté dětské duše myšlenky dospělého stravovacího extremisty, jak lze Slimákovou v klidu nazvat.
02. 04. 2014 | 16:13

Joachym Brezina napsal(a):

Jakelin de Mailly:

ano, stáhl jsem si Vámi poslané věci a velmi Vám za ně děkuji, momentálně sice z nutnosti čtu jinou litaraturu :) týkající se mé bakalářské práce, ale to co jste poslal je velmi zajímavé.

Přesně jak píšete, životní styl paní Slimákové je její a já osobně jí ho neberu, ale pouze pokud se jej nepokusí prosadit plošně.
Asi jako ochránci kde čeho se zasazují o plošnou ochranu jimi zvoleného živočicha, ochránci zdraví se snaží plošně chránit všechny i přes jejich jiný postoj.
02. 04. 2014 | 16:14

gaia napsal(a):

neo

ale u nás na Zdravé škole v 90. letech to skončilo zrušením masového guláše a jeho nahrazením sojovým gulášem , čímž se vyrovnal ten poměr.
Nechci ani domyslet,jak to skončí na Skutečně zdravé škole.
Navíc to tu už jednou bylo.
02. 04. 2014 | 16:17

Jakelin de Mailly napsal(a):

Neo,

"Nebo jste to asi vy, kdo o tom nic neví."

:-D
...drahý, nežil jsem ve ani nežiji ve virtuálním Sionu, učil jsem na ZŠ, matka pracuje ve školství dodnes.

" Osobní útok."

:-D
Ale, synku, kde ?
Apropos, na Vás v tomto nemám...viz kauza Sylvie.
Styďte se, jste-li toho vůbec schopen.
02. 04. 2014 | 16:17

Jakelin de Mailly napsal(a):

Joachym Brezina

Mám pár nových věcí, tak můžu poslat.
A na jaké téma píšete tu bakalářku ?
02. 04. 2014 | 16:19

Baba Jaga napsal(a):

Nevíte někdo, kolik se v našem státečku uživí výživových poradců?
A je tu někdo, kdo si už od nich za své vlastní penízky nechal poradit? No já tedy ne, docela si vystačím sama se sebou. Třeba to bude někdy povinné a budeme od nich dostávat poukázky na nákup...
Co Vy na to, paní Slimáková?
02. 04. 2014 | 16:20

neo napsal(a):

Jakelin de Mailly :

a co si myslíte, že ta děcka o to stojí ? /// Rodiče ano.
Blivajz to byl právě proto, že se vařilo hnusně. Co pamatuju na zš, tak to byl hegeš vždycky.

ad druhý příspěvek:
Také jsem nežil ve virtuálním Sionu a ani nežiji. V rodině mám 4 učitele a do školy jsem chodil osobně ajídelnu navštěvoval. Ovšem vy jste reagoval pokud vim na cenové srovnání a to s tím nijak nesouvisí. To lze porovnat nejen ve školství jako učitel.

" Osobní útok." cituji:" že o tom nic nevíte a že jste natolik zahleděn do svého světa.
Neříkejte mi synku, nejsem váš syn.

kauzu Sylvie neznám.
Pokud máte na mysli Silvii, tak si začala ona, nic víc, nic míň.
02. 04. 2014 | 16:31

neo napsal(a):

gaia:

jak co skončilo u vás na škole je irelevantní.
02. 04. 2014 | 16:32

Jakelin de Mailly napsal(a):

Neo

Nikoli, blivajz bylo vše, kromě pár oblíbených jídel, které každá dětská duše v tom věku má.
Mimochodem, největší blivajz v životě jsem zažil v menze, proto jsem si po měsíci začal vařit sám.

"Pokud máte na mysli Silvii, tak si začala ona, nic víc, nic míň. "

Horší, jak malé děcko.
Co vyrostlo v narcis.

Signal out.
02. 04. 2014 | 16:37

Starej slimák napsal(a):

Baba Jaga

nutričních expertů je tu jako much. A když jich ještě pár set tisíc přibude, máme hnedle vyřešenou nezaměstnanost :-)))

jenom se bojím, že když se do toho tyhle Margity opravdu obují, budou dětem ve školní jídelně servírovat na zdravém talíři restované slimáky
02. 04. 2014 | 16:37

gaia napsal(a):

Blivajz to byl právě proto, že se vařilo hnusně. Co pamatuju na zš, tak to byl hegeš vždycky.
no to je dětský postoj,mnoho dětí nechce jíst normální jídla a nejradši by byli živi z gumových medvídků a hranolek.
Jak já v dětství vždy vyváděla, když byla koprovka nebo pajšl , dnes koprovku miluji a pajšl byl na rekreaci a já se divila, proč mi to v dětství nechutnalo.
Ale píši znova,děcka vám jíst nebudou na co nejsou zvyklá z domova i kdyby to bylo sebezdravější. Pak akorát budete platit za obědy a děcka vám budou chodit domů hladová a luxovat spíž.
02. 04. 2014 | 16:39

gaia napsal(a):

neo

já píši, že tohle hnutí tu už jednou bylo a vím, jak dopadlo, to JE relevantní
a jak to asi může dopadnout jinak,když se má umínit maso a nahradit luštěninami?
Ještě je možné místo masových karbanátků udělat čočkové nebo vločkové.
02. 04. 2014 | 16:42

neo napsal(a):

Jakelin de Mailly:

u mě vše, prostě humus. Ovšem kvalita se prý zlepšila za posledních 25 let.

Možná, ale nejsem tu od toho abych se nechal urážet. Ona zašla daleko
02. 04. 2014 | 16:44

neo napsal(a):

gaia :

to neni dětský postoj, to říkám teď.
Koprovku jsem měl rád vždy, ovšem je velký rozdíl udělat ji jako v jídelně a udělat ji doma z kvalitního masa, čerstvého kopru a domácích knedliků.
vy píšete, že se u vás zaměnil guláš za soju, to není rozhodně totéž jako mít pestrý vyvážený jídelníček.

Ne gaio, znamená to, že místo 4 masových dní udělaj třeba 3.
02. 04. 2014 | 16:58

gaia napsal(a):

no a ten4. den je sójový guláš.
02. 04. 2014 | 17:12

gaia napsal(a):

neo

kdybyste dnes chodil do té samé jídelny a jedl ta samá jídla, určitě by vám chutnala, nebo alespoň neodpuzovala jako v dětství.
02. 04. 2014 | 17:14

Kala napsal(a):

Tak, jako se někde na školách (i při omezeném rozpočtuú) vyvařuje, tak o tom se nám nikdy nesnilo. Vždyť se stačí podívat třeba přes google na heslo jídelníčky školních jídelen - úplný interhotel, některé dny výběr ze tří jídel - jedno bezmasé. Tak v čem je problém? Vsadím se, že děti něco takového doma jakživy nejedly. Takže v tom bude ten zakopaný pes - kde se jen buřtuje a hamburgruje z polotovarů, tam chuťové pohárky odmítají a ještě dlouho budou odmítat brokolici, fazolky a mrkev, udělanou třeba na pět způsobů.
02. 04. 2014 | 17:20

Jakelin de Mailly napsal(a):

kala

Měl jsem ve třídě pár dětí z ekonomicky slabších rodin.
Říkaly, že se ve škole najedí lépe, než doma.
02. 04. 2014 | 17:31

Kala napsal(a):

Jakelin de Mailly - to ráda věřím, pro některé je to jediné kloudné jídlo za den, zvlášť když třeba nestíhají , odmítají, nebo odbývají snídani.
Receptury školních jídelen nejsou opravdu odbyté, dbá se na vyvážení všech složek živin. Postupně by se jistě dalo i ubrat masa a přidat zeleniny nebo luštěnin, ale nejde to hned.
02. 04. 2014 | 17:52

honolulu napsal(a):

(16:31) & (16:37) Cesko je mala zeme, tak se rozjedte za pani Silvii a privedte ji zpet !
Kdybych to nemel tak daleko, tak bych to uz davno udelal !
Ona zde chybi. Nadherna zena s velkym intelektem.
02. 04. 2014 | 18:47

Jakelin de Mailly napsal(a):

honolulu

Bratře v Kristu,

potřebuji s Vámi poklábosit, zda byste mi nemohl poradit, hledám potomstvo pradědova bratra, co po 1. sv.v. emigroval do US.
Napište mi prosím na
JakelindeMailly@email.cz
díky.
Nyní musím z domu, dnes zde už asi nenahlédnu.
02. 04. 2014 | 19:06

od lesa jedou krysy napsal(a):

Všechny bych pokutoval. Za nezdravé stravovací návyky. Osolil bych jim to!
02. 04. 2014 | 19:47

Drzá zrzka napsal(a):

Pokud dítě není na zdravou výživu zvyklé z domova, školní jídelny to nezachrání...
02. 04. 2014 | 19:54

honolulu napsal(a):

Jakelin De Mailly

Na computru najdete web page
ANCESTRY a automaticky muzete prejit na
Trace your genealogy, Start w/you,
nebo
Search Historical Records
nebo
US Census 1790-1940
atd.
Vim, ze mluvite anglicky, proto to nebude zadny problem.
Upozornuji Vas, ze najdete-li potomka Vaseho immigranta do USA a budete chtit vedet jeho adresu, tak Vam reknou o $ (asi $ 12)

Pane rytiri, v pripade, ze jste politicky cinny, tak delate chybu, kdyz uverejnite svoji e-mail address... Rad s Vami poklabosim zde, na Aktualne CZ

Kde jste byl tak dlouho ? Toulal jste se ? Ja jsem take nepsal nekolik mesicu. Byl jsem na vylete na severu. Zahnala me zima...Prijel jsem domu (Fort Myers) silne prochlazen.
02. 04. 2014 | 19:58

petrph napsal(a):

No to víte za vším jsou peníze.Předpokládám že školy dostávají za povolení komerčního prodeje ve svých prostorách řádně zaplaceno. Když to zakážou, čím nahradí výpadek příjmů? Že by zavedly (nebo navýšily) školné?
A jinak, zdravá strava (zelenina, aj) je taky poměrně drahá a vůbec její příprava náročnější. Tak kolik pan ministr přidá školám "na zdravou výživu"? Nebo si to mají ubrat z peněz na učitelské platy?
02. 04. 2014 | 19:59

pěvec napsal(a):

cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly
02. 04. 2014 | 20:04

KvL napsal(a):

Paní Slimáková, při vší úctě, jediné co možná pomůže bude zákaz prodejních sladkomatů, ale na nějaké velké překopávání jídelníčků to nebude, nebudou na to peníze, jestli to půjde do zdražené objedů, tak dojde k poklesu odběru, protože rodiče spíš, než jestli je to zdravé, bude zajímat, cena. A případně budou děti vybavovat většími svačinami a tam bude už kontrola nad tím co jí nula nula nic.

Jak tu někdo zmiňoval v diskusi, možnost zaplatit dětem ve škole svačinu by mohla být zajímavá. jestli by to vyšlo na cca 20Kč, mohlo by to být i pro rodiče zajímavé, ale nevím.

Myslím že je celkem jedno co budou ve škole jíst, pokud mají doma vagon cukroví je jakákoliv taková snaha zbytečná. Podle mne je vcelku jedno kolik toho člověk sní, důležité je i kolik toho vydává. Vy tu možná chcete řešit alfu, ale chybí vám k tomu i omega.
02. 04. 2014 | 21:01

Alfa napsal(a):

Paní Slimáková, doma si jezte co chcete. Své okolí krmte také jak libo.
Ale do škol se nemontujte. O tom, co je zdravá výživa vědí trochu víc výživoví odborníci a to vy nejste.
Jste jen jedna z mnoha iniciativ, kteří trpí nemocí zvanou fanatizmus. To je snaha vnutit ostatním svou víru. V tomto případě svůj způsob stravování, který nazýváte zdravým. Jiná iniciativa je přesvědčena zase o jiném způsobu stravování, který považují za zdravý.
Školní jídelny se v rámci možností (hlavně finančních) dost snaží. Nejmenší zájem však v nich bývá o ta jídla tzv. zdravější. Až je násilím rozhojníte, děti tam nebudou chodit. Pak budeme volat: Ať žijí zdravé jídelny - bez strávníků).

Školní jídelny nám závidí skoro všude v zahraničí, kde se děti živí hamburgry z automatů. Buďte tak hodná a nechte ty jídelny fungovat.
02. 04. 2014 | 21:41

Baba Jaga napsal(a):

Tak jsem si ještě jednou přečetla blog, ba i některé odkazy. Ale to "Založení akční skupiny odborníků" - to se paní Slimákové podařilo obzvláště. V odkazech lze najít komrdesát odborníků i všelikých zdravých firem - kde na to probůh berou čas, pokud pomáhají jen z nadšení, nezištně a nikoliv pouze formálně? Nikde jsem kupodivu nenarazila na nějaké dotace pro ty "akční skupiny" - dívala jsem se ale jen letmo.
Ony už snad školní kuchařky nejsou vyučené či dočista vystudované? Že by jim stačil jen potravinářský průkaz a dost? Jak to vlastně ve školství chodí - někdo na škole možná za jídelníček i odpovídá?
02. 04. 2014 | 21:42

Fantomas napsal(a):

Baba Jaga

chtějí novelizovat vyhlášku, tak pak mohou žít z pokut,kdo ji nebude dodržovat.
Nemáš biovejce, pokuta, sladké jídlo víc jak 2x za měsíc, pokuta.
A hned je uveden účet pro sponzory, tudíž přeprat peníze bude hračka.
02. 04. 2014 | 22:34

Baba Jaga napsal(a):

To: Fantomas 22:34
Ještě nový úřad by k tomu mohl být a paní Slimáková by mu mohla velet.
02. 04. 2014 | 22:45

Maximus napsal(a):

Zdravá výživa? Vždyť ono je to všechno o penězích! Zkuste o tom hodit řeč s vedoucí některé školní kuchyně. No a automaty na nějaké ty sladkosti na chodbách, to je věc hlavně ředitelů škol, zda to tam strpí. Nedávno jsem byl pracovně na jedné ZŠ a když jsem slyšel ten řev harantů po vypuštění z tříd o nastalé přestávce, tak bych ty parchanty držel o hladu a mrskal bičem. Vzpomínám si na nás v jejich věku, jak se s námi učitelé moc nemazlili. My jsme měli na ZŠ jednoho učitele, jmenoval se Jahelka a ten když kluk zlobil, tak ho nechal natáhnout ruce a ukazovátkem ho přes ně lísnul a to sakra bolelo! A ten měl kázeň. Brácha měl zase na střední škole v Zábřehu na Moravě učitele, který když ho některý "masturbant" naštval, tak mu řekl, chceš abych napsal rodičům, aby sem museli přijet na pohovor (třeba z Čech) nebo támhle jsou boxerky a dáme si spolu jedno kolo! Pokud vím, tak všichni volili box. (-:
Ale vážně, ta strava a její složení, asi nebude v pořádku, ale je tu ještě větší daleko větší problém, děti mají stále horší fyzické schopnosti a chybí pohyb a více sportu. A nikdo to neřeší a jede to samospádem.
Tady bych začal, ale na mnohem větší úrovni co do rozsahu a soudobých znalostí. Všechny ty tablety a mobily bych jim naházel na hlavu nebo raději do záchoda. Dneska se už ani neumí spolu normálně bavit, zkuste je trochu pozorovat, není problém vidět několik dětí, kteří sedí pospolu a všichni telefonují, ladí něco na tabletech či Ipadech a tak část z nich se normálně baví. Blbá doba!
Hezký den.
03. 04. 2014 | 03:29

Maximus napsal(a):

Oprava.... jen část z nich se normálně baví.
03. 04. 2014 | 03:32

Ládik!!! napsal(a):

Jídla z lokálních surovin..... to by u nás nedopadlo šťastně. U nás rostou ponejvíce švestky a každý má v chlívku čuníka.
03. 04. 2014 | 05:27

Roni napsal(a):

Chválihodná icniciativa, jen jedno mi vadí. Ve stánku vzdělanosti "škola" se nevzdělává, nevysvětluje, neargumentuje ale opět zakazuje. Ne milé dítko, nejez to proto že to není zdravé ale mi ti to prostě zakážem.
Sranda,
ono co je to pro Čechy vzdělanec?
Já své vysvětlení mám, ale to by se Vám nelíbilo.:))
03. 04. 2014 | 05:57

Ládik!!! napsal(a):

Vůně a chuť by měly být sladěné.
03. 04. 2014 | 06:05

xp napsal(a):

Cha, zdravá výživa. Školka vybírá peníze, aby bylo na "šťávičky do čaje", kdyby ten čaj prý neosladili, řada dětí by nepila a to je špatně. A rodiče co jsou proti zbytečnému slazení? Mají holt smůlu. No a vrcholem bylo, když jsem slyšel od pomocné síly ve škole, že cukr je dobrý na zoubky (ano, je, pro stomatologa) :S. A tak to jde dál a dál. A není to jen o kuchyni. Je to i hodně o vedení školy. A o rodičích. Když to většina "neřeší", tak má těch pár rodičů co by stáli o změnu smůlu. A protože i kvalita rodičů se řídí Gaussovým rozdělením, asi to tak bude i dál :(
03. 04. 2014 | 07:35

Baba Jaga napsal(a):

Paní Slimáková si s námi tentokrát názory vyměňovat nebude?
Však si vystačíme i bez ní a do svých "akčních skupin" by nás asi nechtěla. Já bych se tam stejně nehodila - veřejného stravování jsem si nikterak mnoho neužila a ze "zdravých" potravin mám nejraději čokoládu.
03. 04. 2014 | 09:15

gaia napsal(a):

přesto by mne zajímalo, jak velký grant či dotaci na to dostala od MŠ, EU či bůhvíkoho.
A jestli se ty děti budou muset obejít bez takových chutných jídel jako je svíčková, řízek nebo karbanátky.
A proč se pořád musíme opičit po Američanech.
03. 04. 2014 | 09:25

Martin napsal(a):

Osoba, jejíž mentální kapacita nedovoluje pochopit výživovou hodnotu jídla víc než pouhá trojice bílkoviny+sacharidy+proteiny, nám chce radit jak krmit naše děcka a dělat z nich poloviční vegetariány a ještě tomu říká zdravá výživa. Maso se dětem dávat musí pravidelně, přes to nejede vlak a ve školní jídelně se děti masem přejíst nemohou tak jako tak, z ekonomických důvodů. Čaj se jim sladí proto, že desetileté dítě nevypije kvalitní hořký čaj, paní má evidentně krátkou paměť, nepamatuje si vlastní zkušenost z dětství a evidentně děti školou povinné nezná.

Podle http://www.skutecnezdravaskola.cz/ je to jasné PR a podpora prodeje pro ty správné výrobce a dodavatele potravin, školní jídelny představují velmi zajímavý objem dodávek.

Doporučení na trvalé zřízení bezmasého menu ve školní jídelně má přímo charakter trestného činu zanedbávání svěřené osoby.
03. 04. 2014 | 09:31

gaia napsal(a):

také mi přijde zcestné dávat do vyhlášky apel na snížení kalorické hodnoty pokrmů. Děti mají různé nároky, ve škole jsou vedle sebe kluci, co ráno přijedou na kole nebo kolečkových bruslích, každou přestávku čutaji do hadráku a po škole spěchají na trénink a přitom se jim ještě podaří od šestky do devítky vyrůst o 60 cm a ztrojnásobit svalovou hmotu, vedle jiných, co je ráno doveze autem maminka a pak cely den dřepí na zadku.
První škemrají o přídavek knedlíků a pak ještě doma slupnou 10 rohlíku ke svačině a tlustí nejsou, druzí i když snědí desetinu, jsou obézní.
Navíc i ty luštěniny jsou potraviny problematické právě pro dospívající chlapce, neb obsahuji fytosteroly, napodobující ženské hormony, podle nejnovějších studií stojí jejich velká konzumace, hlavně sója je jako náhražka dávána do uzenin, za epidemií mužské neplodnosti.
03. 04. 2014 | 09:53

emmo napsal(a):

Pokud Vás opravdu zajímá, co za tím je, tak jen některá fakta:
Paní Slimáková pracuje pro o.s., které dostalo 2,5 mil. grant od MŠMT na to, aby školám přednášeli svou pravdu. To také pilně činí a pracovníci školních jídelen, teď neví, co mají dělat, protože novinky jsou v rozporu s platnou legislativou.
Sdružení Skutečně zdravá škola vehementně podporuje pan Václavík, majitel firmy Country Life (dovozce a prodejce bio potravin).
Hnutí také podporuje pan Škvařil, Společnost pro výživu a vegetariánství.
Pan Bartůšek, pan Liška, kteří se snažili již před lety konvenční stravování ve školách změnit alternativním směrem.
Pan Maurer, pořadatel Prague food festival, kde bude, za pomoci paní Slimákové, představovat Ideální školní jídelnu.
Není to zdaleka všechno, ale hodně to napovídá.
03. 04. 2014 | 10:36

Baba Jaga napsal(a):

To: emmo 10:36
Díky za informace - tak jsem si to nějako představovala. Zadarmo přece nehrabe ani to kuře.
03. 04. 2014 | 12:37

JAD napsal(a):

Zlatá socialistická školní strava! Na ZŠ jsme denně dostávali svačinku (mléko, příp. jogurt a 2 rohlíky), pokud si pamatuji, rodiče neplatili vůbec nic. S neobyčejnou láskou vzpomínám na stravu v menze za časů VŠ. Jó pane, o tom se dnes studentům nezdá, byla to velmi solidní moravská kuchyně Když o tom vykládám dceři, absolventce VŠE, nechce mi věřit.
03. 04. 2014 | 13:44

Kala napsal(a):

Jsou to celkem rozumná a mírná doporučení, nic výstředního a bláznivého, ale je zajímavé, jak je diskuse zaměřená PROTI. Jen se hledá, co a kdo za tím je, ne už, co by to mohlo přinést otylé mládeži. Holkám se třese tuk nad břichem od deseti let, ale jak se připomene víc zeleniny a míň cukru, je oheň na střeše.
To je jasné, že by se natom třeba spolupodílely firmy zabývající se zdravou výživou a ne řezníci - takže ta nevraživost vůči nim je závist či co? Stejně by si na moc nepřišli vzhledem k tomu, do jaké sumy se to vaření musí vejít.
03. 04. 2014 | 15:51

JAD napsal(a):

Připravuje se pracovní skupina mající za cíl pohnout problémem? V tom případě si buďme jisti, že se nic nevyřeší. Zažili jsme snad v tomto režimu málo "plodných" pracovních skupin? Jakými výsledky se mohly pochlubit? :-)
03. 04. 2014 | 16:54

Baba Jaga napsal(a):

To: Kala 15:51
Píšete trošku jinak nežli včera v 17:20 či 17:52 a jeví se, že o školním stravování víte mnohem více nežli třeba já. Diskuze se nenese proti zdravému stravování, ale proti všelikým těm "zdravým" iniciativám a obchodu s nimi.
Jakápak závist či nevraživost - odnaučíme se tu někdy argumentovat takhle? Budiž Vám připsáno ke cti, že jste nenapsala "česká".
03. 04. 2014 | 18:07

Kala napsal(a):

Baba Jaga ..Tak jak se to má prosadit jinak než nějakou novou iniciativou? Jídla v jídelnách jsou na pohled už pestrá, určitě děti mají dostatek masa, nevaří se žádné univerzální hnědé omáčky, ale konkrétní receptury. Rodiče se mohou přesvědčit na internetu, co má jejich dítě právě k obědu. Ale ta iniciativa to může ještě zlepšit ve prospěch zeleniny a ovoce a jiných bílkovin než maso. Proč jí hned házet klacky pod nohy a podezřívat, že jde jen o nějaký kšeft? Snad se dětem neublíží, když místo sladkých lepkavých limonád a věčných tyčinek budou do školy dodávány zdravější pochutiny. A to zdravější a zdravý se ani nemusí dávat do uvozovek.
03. 04. 2014 | 18:26

gaia napsal(a):

V 90. letech probíhal na školách projekt Zdravá škola, stálo to miliony pro tlučhuby, ale učitelé to museli dělat navíc vedle svých dalších povinností, ředitelka za to brala nějaké odměny,ale nehnula prstem, jen jezdila do Prahy, před tím jsme jí museli přes víkend vymýšlet nápady a zlepšení, také psát hodnocení, evaluace tomu říkali, nedostali jsme za papírování navíc ani za třepení si pysků nic. Dnes je projekt s podobnou rétorikou, ale upgradeovaný Skutečně zdravá škola.
Co bude za 10 let? Opravdu ale opravdu zdravá škola?
A co zdravějšího se ještě bude jíst? Biosojový GMO guláš z odbouratelných talířů? Nebo snad kořínky jak v pravěku, tohle pryč USA teď frčí.
03. 04. 2014 | 18:57

Jakelin de Mailly napsal(a):

kala

Na školství se už tak nabalilo tolik iniciativ, že dalších "odborníků" není třeba.
03. 04. 2014 | 18:59

gaia napsal(a):

dneska se lidi neumí uživit ani vydělat peníze, akorát sosáním ze státního. Školství je lákavou pláství medu. Bohužel ty peníze v něm pak chybí na důležitější věci.
Např. dřív byla v každé škole žakovská kuchyňka, tam mohlo být předmět vaření nebo kroužek, o zdravé výživě se mohlo plkat celý rok, dělat jídelnícky a pak si vše uvařit, dnes na školní kuchyňka a vybavení nejsou peníze, tak se to zrušilo a jen se plká nebo zakazuje čokoláda. Když v 15. století kakaové boby dovezli z Ameriky, tak čokoláda byla považována za léčivou, dnes jí budou zakazovat jako škodlivou, kde to jsme?
03. 04. 2014 | 19:08

Baba Jaga napsal(a):

To: Kala 18:26
"Rodiče se mohou přesvědčit na internetu, co má jejich dítě právě k obědu." - zda oběd snědlo se možná dozví doma, pokud je dítě pravdomluvné. Proč jsou ve školách kantýny a všeliké automaty dost dobře nechápu (i když dětičky zajisté mohou nakupovat cestou do školy), v jídelně sladké lepkavé limonády a tyčinky jistě nehrozí, pitná voda snad teče v každé škole.
Nevím, kolik jste si prohlédla z odkazů v blogu, pokud jste z nich vyčetla, že se všichni zapojují jen ze svatého nadšení, ve svém volném čase a hlavně zadarmo, tak jste mnohem větší optimistka než já.
Základ stravování je v jedné každé rodině, pět obědů za týden toho zase tolik nepokazí ani nevylepší, akční skupiny zrovna tak.
03. 04. 2014 | 20:03

kosoúhlý průmět čtverce napsal(a):

Co je a co není zdravá strava a zdravý životní styl ví snad jen pánbůh.
Rozhodně to neví paní Slimáková ani jiní odborníci přes výživu.
Churchill jak známo vychlastal denně flašku brandy, vyhulil 5 až 8 doutníků, spal 4 hodiny denně a čaj nepil. Pil sekt. Zásadně nesportoval.
A dožil se v pohodě 90 let...
Áda Hitler, abstinent, nekuřák, vegetarián, pravidelně cvičil, hlavně árijský pozdrav. Paní Slimáková by ho mohla dávat za vzor všech ctností.
No a pošel ve svých 56 letech...
Tak tu něco povídejte o zdravé výživě a zdravém životním stylu
03. 04. 2014 | 22:06

gaia napsal(a):

Co je a co není zdravá strava a zdravý životní styl ví snad jen pánbůh.

svatá pravda a ještě zkomplikovaná tím, že každý je jiný a je pro něj zdravé a prospěšné něco jiného a i teoreticky obecně zdravé potraviny mohou být plné jedů z procesu pěstování, např. kuřecí maso plné hormonů a zelenina s pesticidy, banány se chemikáliemi přímo stříkají, neb jinak by je kvůli plísním ani nebylo možné vypěstovat.
Jiné potraviny jsou zas náchylné ke kontaminaci v procesu skladování, což je nebezpečné u těch zdánlivě zdravých oříšků
03. 04. 2014 | 22:41

Joachym Brezina napsal(a):

tady se míchají dohromady jabka a hrušky ..lepkavé limonády tyčinky a brambůrky s obědy.
Jedna věc je odstranit automaty ze škol, druhá věc je překopávat obědy.
Jestli si dítě koupí limonádu v automatu ve škole a nebo v obchůdku vedle školy nevidím rozdíl.

Celá ta iniciatva je padlá na hlavu, obědy jsou pestré a v pořádku na většině škol, na tom malém podílu škol kde to v pořádku není nepotřebujeme další iniciativu veganských a bio fanatiků.
Je nemálo případů kdy bio farmy např, na jahody v noci použily klasické ošetření chemikáliemi, jinak by nic nevypěstovali, ale vzali na to dotace, byli bio a za cenu, kterou nejsem ochoten uvalit v obchodě.

A jestli madame Slimáková potřebuje k obědu list salátu s třemi hrášky a šlupkou z mrkve je to její osobní věc, ale moje děcko bude jíst ode všeho něco, od ryb, věpře, krávy, ovce krulika, drůbeže, zeleniny a podobně. A jeden den klidně objednáme pizzu a pustíme si film a budem sedět a čučet na pohádku a pít nějakou sladkou limonádu!!!!!

Opět zjišťujeme že sádlo je zdravé, a margaríny a podobné rafinované lahůdky jsou děs ...viděl jsem obrázek výroby plastové židle a margarínu ...v podstatě kupte si Ramu Perlu či podobnou lahůdku a mažete si na chleba roztavený talířek z umělé hmoty. Ale hlavně že bomba reklama a srdce u toho, jak to chrání zdraví.....
Já si usmažím řízek na domácím sádle, tvaroh beru od farmáře, chleba peču vlastní, glutamanům se snažím vyhýbat, jak postavím udírnu začínám dělat vlastní klobásky.

A paní Slimáková ať si jí šlupky z mrkví! Já si budu jíst co chci a moje dítě to samé a budeme žít lépe jak ona.

Paní Slimákovou a spol vytáhlo asi sluníčko z pařezu .....
03. 04. 2014 | 22:51

Margit napsal(a):

Pro: emmo a Baba Jaga

dva dny jsem byla na cestách - přednášet pro privátní firmu, a proto dříve do diskuze nevstupovala

v podstatě vše, co uvádí emmo je nepravdivé anebo hrubě zkreslené:

nepracuji pro vůbec žádnou o.s.

Tom Václavík není majitelem Country Life, to je Otakar Jiránek a z jejich webu snadno dohledáte

hnutí podporují desítky běžných lékařů a jiných odborníků včetně pana Škvařila anebo býv. ministra školství pana Lišky a je pro mne nepochopitelné, kdo by se Vám líbil? Podle Vašich reakcí to vypadá, že v pohodě by byla podpora od firem jako jsou Vitana a Unulever???

Ano, pan Maurer nám na PFF nabídl možnost představení Iniciativy a opět nechápu, proč to kritizujete.

Na stránkách Iniciativy je odkaz na transparentní účet, kde můžete kontrolovat každou korunu se kterou hospodaříme. Když to shrnu až doposud vše každý z nás dělal za svůj vlastní čas a peníze. Před dvěma týdny jsme dostali finanční podporu od soukromých osob a využijeme ji na zaplacení služen ilustrátorky a grafika pro přípravu letáčků a pro jejich tisk. Další plat půjde vedoucí školní jídelny, která nám shromážděné recepty nanormuje pro školní jídelny a pro tisk receptářů, tak ať je můžeme jídelnám nabízet zdarma.
04. 04. 2014 | 08:39

Margit napsal(a):

Pro Joachym Brezina:

Moc doporučuji před reakcí problematiku alespoň trošku nasttudovat ať nepíšete úplně mimo. Zrovna ty margaríny doporučuje současný spotřební koš a naše Iniciativa, stejně jako já sama, je roky kritizuji a doporučujeme používat máslo.
04. 04. 2014 | 08:43

gaia napsal(a):

v 70. letech se zas kritizovalo máslo, že má hodně cholesterolu a dětem se musely dávat ztužené rostlinné tuky, že prý zdravější pro obsah mastných kyselin. Zrodila se všechna ta pomazánková másla a vlastní sestry másla, jak známe z reklamy pana vajíčka, co by prý zdravější varianty živočišných tuků.Jídelníčky povinně kontroloval a schvaloval obvodní pediatr .
Tak už se vážení výživáři konečné jednou dohodněte.

Navíc jsem včera poslouchala pořad Máte slovo, kde ministr Chládek mával tabulkou, že máme 30 tisíc obézních dětí. Vzhledem k tomu, že v jednom populačním ročníku je přibližné 100 tisíc dětí, přijde mi nesmyslné kvůli tak malému procentu ubírat kalorie plošně všem.
04. 04. 2014 | 11:38

Baba Jaga napsal(a):

To: autorka
Dík za vyjádření. Jen aby Vám zůstal čas i na vlastní zahradu.
04. 04. 2014 | 14:45

fafnir napsal(a):

gaia
s tím,že se názory na výživu mění co 10 let,máte pravdu.Že ze 100 000 dětí jich je 30 000 obézních bych ovšem nenazval malým procentem.Je to téměř jedna třetina(jsou li vaše údaje validní)tak bych to nemarginalizoval.Jsou li děti obézní,nespraví to,a když tak jen nepatrně,žádné co chvíli se měnící stravovací a výživové doporučení(mimochodem,z odstředěného mléka a parodií másla a nízkotučných parodií na jogurt,mnoho vápníku pro růst nenačerpají) nezeštíhlí nikoho,tedy ani děti.Na to je jednoduchý recept,jak říkala moje máma:žer (pardon jez)polovic,a hýbej se.
05. 04. 2014 | 14:47

Katarina P. napsal(a):

Autorka asi není v realitě.
Podívala se už někdy, jak se v současnosti změnil repertoár většiny školních jídelen?
Ty ženské tam za pár šupů dělají zázraky. Kontroluje je kdekdo. Mají nějaký spotřební koš na výživové hodnoty, musí doržovat zeleninu, ovoce, mléčné výrobky, ryby, luštěniny, pestrost všeho - polévek, hlavních jídel,atd.
Nevaří už podle norem, ale snaží se dávat těm dětem co nejvíc chutné a zdravé stravy.
Ať jde Slimáková ke kamnům a ukáže, jak jí to půjde. Uvařit 600 obědů při 40 °C. Atd atd.
Paní Slimáková, proberte se!
Nebo chcete dávat dětem fermentované sojové sýry TEMPEH? Kde by potom byla zdravá strava, zlatá střední cesta, spotřební koš,...
05. 04. 2014 | 21:53

Katarina P. napsal(a):

Co tím madam Slimáková sleduje?
Chce zbořit jednu z posledních doébrých věcí, které tady ještě existují?
V Anglii, Dánsku, a jinde žádné tak dobré školní stravování není, koukala jsem jako puk, když odtamtud dcera přijela ze zkušené.
Proč chce madam Slimáková zavádět to horší z USA? Jen aby provedla nějakou reformu pro reformu? Aby se stala slavnou? Takových tu už bylo...a jak to dopadlo...Kalousek....Drábek...a....a.....a......Slimáková
05. 04. 2014 | 21:58

gaia napsal(a):

pokud je v populačním ročníku 100 tisíc dětí, na ZŠ chodí 9 populačních ročníků, 900 tisíc dětí, z čehož 30 tisíc tlustých jsou 3%, což odpovídá Gaussově křivce lidské variability tudíž žádný problém, kvůli kterému bychom museli 97% dětí snižovat kalorický příjem.
Kdopak to tu nerozumí psanému textu?
06. 04. 2014 | 10:06

Pavel Juřena napsal(a):

Mgr. Margit Slimáková užívá vědomě a neoprávněně titul Ph.D. Škola, kterou "vystudovala" v USA nemá akreditaci a učí na ní dost pochybné existence. Porušuje tímto zákon a dopouští se přestupku. Jedni při učení se na zkoušky trpí, druzí si je koupí v USA a hrají si na odborníky.

..Clayton College of Natural Health never held educational accreditation from any agency recognized by the U.S. Department of Education or the Council for Higher Education Accreditation.[3] Several state education agencies specifically list Clayton as unaccredited, among them Oregon, Texas, and Maine.[4] Degrees issued by Clayton may not be acceptable to some employers or institutions, and use of degree titles granted by Clayton may be restricted or illegal in some jurisdictions.[4][5]..

http://www.quackwatch.org/04ConsumerEducation/Nonrecorg/clayton.html
29. 04. 2014 | 08:45

MaTo napsal(a):

Pani magistra by mala predovsetkym prestat uzivat titul PhD., ktory jej nepatri. Škola, ktoru Slimáková "vystudovala" je Clayton College of Natural Health. Tato škola akreditácii nemá. Nemože užívať titul Ph.D.
Clayton College of Natural Health never held educational accreditation from any agency recognized by the U.S. Department of Education or the Council for Higher Education Accreditation.[3] Several state education agencies specifically list Clayton as unaccredited, among them Oregon, Texas, and Maine.[4] Degrees issued by Clayton may not be acceptable to some employers or institutions, and use of degree titles granted by Clayton may be restricted or illegal in some jurisdictions.
05. 05. 2014 | 11:21

MaTo napsal(a):

Otevřený dopis odborníků na výživu dětí ke kampani proti školnímu stravování http://www.fzv.cz/otevreny-dopis-odborniku-na-vyzivu-deti-ke-kampani-proti-skolnimu-stravovani/
05. 05. 2014 | 11:32

qumzlvomheuz napsal(a):

I have hated her unfeeling, so in my mood after recovery, i started a little want to avenge her, i ignored her, begins to avoid her, sometimes even before her deliberately and the other girls in love, the feeling is wonderful. <a href=http://southparkranchapartments.com/amenities/valentino-sunglasses/Shopstyle-michael-valentino-los-angeles-Share-635.Html>michael valentino los angeles</a> <a href=http://www.wolfsanctuary.net/store/red-valentino/Shopstyle-h-m-isabel-marant-online-Share-106.Html>h&m isabel marant online</a> ven though I was skeptical, I figured that it couldn hurt to try the technique. <a href=http://www.psylab.com/html/valentinos/Shopstyle-valentino-belts-Share-565.Html>valentino belts</a> <a href=http://www.starrett.com.au//valentinos-pizza/Shopstyle-plus-size-designer-clothing-lines-Share-263.Html>plus size designer clothing lines</a> This fiber is compacted so the shrinkage will be less than 5%. <a href=http://teamextremebike.it/sito/red-valentino-dress/Shopstyle-where-does-gretchen-rossi-shop-Share-679.Html>where does gretchen rossi shop</a> <a href=http://www.svss.org/newsletters/valentino-handbags/Shopstyle-isabel-marantz-designs-Share-376.Html>isabel marantz designs</a> To finish things off, the leather wrapped midsole in perforated calfskin leather lining, leather laces and tabs, embossed logos and all tonal premium leather uppers make these extremely special. <a href=http://polisportivaodolo.it/elabora/valentino-garavani/Shopstyle-isabel-marant-stores-in-philippines-Share-637.Html>isabel marant stores in philippines</a> Age is more and more big, the spring festival but feel frightened. <a href=http://www.psylab.com/html/valentino-handbags/Shopstyle-isabel-marantz-amely-bootsy-Share-425.Html>isabel marantz amely bootsy</a> <a href=http://www.rugbybarbados.com/valentino-sneakers/Shopstyle-valentino-rockstud-hot-pink-shoes-Share-608.Html>valentino rockstud hot pink shoes</a> He is full, always on the sofa and sofa cover, shit, caught in no way, i have not found while lover, always take care of clean. <a href=http://www.voiceteleservices.com/b2bleadgeneration/red-valentino/Shopstyle-hip-hop-clothing-shoes-and-accessories-Share-351.Html>hip hop clothing shoes and accessories</a> <a href="http://southparkranchapartments.com/amenities/valentino-sunglasses/Shopstyle-michael-valentino-los-angeles-Share-635.Html">michael valentino los angeles</a> For those who enjoy a custom look, Suzuki offers a limited edition Z400 with special graphics and black wheels, for an additional $200. <a href=http://www.svss.org/newsletters/red-valentino/Shopstyle-isabel-clothing-line-Share-245.Html>isabel clothing line</a> <a href="http://teamextremebike.it/sito/valentino-purses/Shopstyle-valentino-studded-shoes-look-alikes-Share-456.Html">valentino studded shoes look alikes</a> He is always far away from my teacher, but in the deepest corner of the heart, seems to be very close. <a href=http://www.voiceteleservices.com/b2bleadgeneration/valentino-flats/Shopstyle-sunglasses-valentino-rossi-Share-554.Html>sunglasses valentino rossi</a>
tskvwqwd http://www.starrett.com.au//valentino-sale/Shopstyle-etoile-isabel-marant-blouse-jennifer-aniston-Share-256.Html jmnknieo
30. 12. 2014 | 12:30

HTjuDZqtpr napsal(a):

Where I can find Bertrice Small 13 ebooks Collection PDF MOBI EPUB To Download? To http://i.tvv.pw/5w
30. 12. 2014 | 19:54

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy