Je odstranění zdravých orgánů prevencí?

22. 05. 2014 | 09:01
Přečteno 14209 krát
Za prevenci nemocí můžeme považovat pojídání salátů, zahradničení, sklenku kvalitního vína či kousek hořké čokolády, dobrou náladu nebo pravidelné procházky. Propagace amputace podle mě mezi ně nepatří.

Píši o preventivních operacích Angeliny Jolie. O její dvojité mastektomii v loňském roce, kterou veřejně zdůvodnila tím, že má geneticky vyšší riziko vzniku rakoviny prsu. V současné době plánuje odnětí vaječníků, protože má také vyšší riziko rakoviny tohoto orgánu. V žádném případě tímto zamyšlením nechci jakkoliv hodnotit osobní rozhodnutí filmové hvězdy o jejím vlastním těle. Co mě šokuje, je názor, že by nám měla být vzorem, a články, které podporují preventivní vyřezávání fungujících částí zdravého těla bez uvedení problematiky do souvislostí. Chybí mi titulní strany časopisů, které hlásají, jak obrovský vliv na rozvoj i geneticky podmíněných nemocí má naše chování, to, co jíme, jak se hýbeme a jak myslíme. Postrádám při vychvalování preventivního odstranění orgánu informaci o tom, jaká rizika taková operace může mít. Především mi chybí oslava hrdinství tisíců žen, které roky cvičí, kvalitně jí a jakkoliv jinak přirozeně se starají o své zdraví.

Infarktu, rakovině i chřipce je často možné předejít
Chronické nemoci jsou velmi rozšířené a jsou také nejběžnější příčinou úmrtí. Podle Světové zdravotnické organizace je nejčastěji způsobuje nezdravá strava, kouření a nedostatek pohybu. Ve vyspělých zemích přibývá i autoimunitních nemocí, jejichž příčiny jsou neznámé, ale u propuknutí mnoha z nich se předpokládá spouštěč z okolního prostředí. Pro prosperitu mikroorganismů, a tím i rozvoj imunitních nemocí, je za potřebí vhodné prostředí, např. s oslabeným imunitním systémem. To opět může být způsobeno nezdravou stravou. Mezi odborníky i laiky panuje shoda na obrovském významu prevence. Rozpory mohou být v názoru, co vše do prevence patří nebo jak velký význam přikládat konkrétním opatřením.

Geny jsou v tom nevinně
Roky vyučovanou teorii o naší předurčenosti k nemocem naštěstí silně nabourávají poznatky epigenetiky. Epigenetika, která sleduje vliv prostředí na genetickou výbavu, prokazuje, že genetické predispozice nejsou zdaleka tak určující, jak se původně myslelo. Ve skutečnosti má každý člověk obrovské možnosti kontroly vlastních genů. Jejich aktivace anebo deaktivace závisí na prostředí v organismu i v jeho okolí.

Geny nejsou hlavní příčinou rakoviny prsu
Faktem je, že ženy s BRCA-1 defektním genem mají až 80% riziko rakoviny prsu, ale pouhá dvě procenta diagnostikovaných případů rakoviny prsu jsou způsobena poruchou BRCA genu. Genetické poruchy se proto u rakoviny prsu ani nepřibližují k postu primární příčiny a jiné (negenetické) faktory hrají mnohem zásadnější roli.

Může operace škodit?
Odstraněním vaječníků ztrácí žena svoji plodnost, dostává se náhle do menopauzy, zvyšuje riziko vzniku osteoporózy. K dalším hlášeným rizikům patří kardiovaskulární nemoci, poškození kognitivních funkcí, parkinsonismus nebo narušení psychické pohody.

Diagnostika rakoviny prsu
Časná diagnostika rakoviny je důležitá. Je však také za potřebí zvážit i rostoucí počet studií, které zpochybňují smysluplnost některých populárních vyšetření. Přitom žádné vyšetření nenahrazuje primární prevenci, která je zcela bez rizik a s bonusem ochrany vůči širokému spektru nemocí. Před genetickým testováním je vhodné promyslet, co pro vás jeho výsledky znamenají. Pro primární prevenci je nepotřebujete.

Příklady praktických a jednoznačně prospívajících kroků
• Zabraňme prodeji „junk food“ a „soft drinks“ ve školách, jak vyzvala občanská iniciativa Skutečně zdravá škola. Dnes tuto problematiku řeší i ministerstvo zdravotnictví.
• Propojme naše města a městečka stezkami pro kola a pěší podobně jako v Německu.
• Podporujme české zemědělce, ať pěstují pestrou nabídku ovoce, zeleniny a obilovin namísto řepky pro auta.
• Pro prevenci právě rakoviny prsu doporučuji nahradit nadměrnou konzumaci polysacharidů zeleninou (místo výživové pyramidy sestavujte jídelníček podle Zdravého talíře), hlídat dostatek vitamínu D a K2, omezit konzumaci nefermentované sóji, omezovat alkohol a ideálně neužívat hormonální antikoncepci a hormonální substituční terapii.

Hrdiny máme kolem sebe
Pojďme propagovat primární prevenci, která jednoznačně podporuje zdraví každého z nás. Podporujme zemědělce, kteří pro nás pěstují saláty bez zbytečného polévání chemikáliemi, kuchaře, kteří vaří z kvalitních potravin, trenéry, kteří děti nadchnou sportem, a rodiče, kteří děti učí „milovat brokolici a pohyb“.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Viola napsal(a):

Velmi správně, paní Margit, souhlasím s vámi.
Připadá mi to, jakoby se ta paní Jolie prodávala zaživa, jednak prodává své tělo a jednak se prodává pro reklamu. Zajímalo by mě, kdo ji zaplatil a jestli ne, tak jestli je tak pitomá.
22. 05. 2014 | 09:12

Sylva napsal(a):

Také souhlasím. Tak velký strach z rakoviny, že si necháme raději vyoperovat orgány, bez který se dá žít? Ano dá, ale oni tam jsou z nějakého důvodu a pokud není nutné je vyndavat, tak proč? Podporuji zdravý životní styl, ale tohle je velmi nezdravé a invazivní. A ano, existuje studie kliniky Mayo, že ženy, kterým byly vyoperovány oba vaječníky, dostaly se tak do předčasné menopauzy, měly velké zdravotní problémy. Vysoké riziko osteoporózy, Parkinson, Alzheimer. Estrogen naše tělo chrání. Po takovém zákroku se tedy často přistupuje k substituci hormonů, avšak to má samo o sobě také své negativa. Přijde mi to opravdu krajní způsob, jak se vyvarovat onemocnění
22. 05. 2014 | 09:32

Lea napsal(a):

Moc hezky napsane
22. 05. 2014 | 09:48

Ládik!!! napsal(a):

Preventivně se dá odstanit i hlava.
22. 05. 2014 | 09:49

KvL napsal(a):

Tady by se ještě slušilo dodat, že za to mohou i látky v prostředí, jistou roli by v tom mohly mít i špatně seřízené spalovací motory u aut, zejména naftových a bezninových (ev. na kapalná biopaliva), umělé hmoty a další látky, které jsou vytvářeny moderní civilizací, pokud by měly být nahrazeny látkymi méně škodlivými, nebo přímo na přírodní bázi založenými látkami (ovšem v některých odvětvích, jako třeba elektrotechnice je to problematické)

Nevímm, jestli by u nás bylo možné propojit všechna města sítí cyklostezek, nebo stezek pro pěší, lidé sjou tvorové líní a nevímn, jak by se tvářili na ježdění do sousedního města přes kopce na kole místo autem, to může vzniknout jedině v polabí a na Moravě. Pokud by se podařilo omezit produkci škodlivin v dopravě, mohlo by to také, jak jsem říkal pomoct, možná zelpšením železnice.

Nejhůř se mění zažité stravovací navýky lidí, ale zajímalo by mne jak jsou psány ty smlouvy škol se společnostmi, které provozují tyto automaty, kolik z toho má škola, kolik z toho ta společnost, nevím, co by bylo horší zjištění, jestli to že škola z toho nic nemá, nebo to že si tímto škola přilepšuje.

Napadá mne, proč třeba nejsou, když je teda tak složité pro některé rodiče nachystat svěčinu doma, zavedeny svačiny v jídelnách, tedy spíše tak že by se tam na základech objednávek, řekněme výběr ze dvou , tří svačin, vždy připravily a o velké přestávce by se dodaly do tříd, myslím, že minimálně na prvním stupni by to mohlo pomoct a bylo ku prospěchu. Rozhodně by to možná bylo zdravější, než všechny možné bagety, se smaženým kuřetem apod.

Jaký by byl náklad na jednu svěčinu, pokud by to byl třeba krajíc chleba s máslem a vajíčkem, tedy čerstvě udělaný, byl by to opravdu tak velký rozdíl proti tyčinkám stojícím okolo 15Kč? (o dovážených bagetách nemluvě)
22. 05. 2014 | 09:58

gaia napsal(a):

I v Americe musí mít nějakou Květu Bartošovou, bulvár takové lidi prostě potřebuje. O kom by psali, kdyby byli všechny celebrity normální.
Spíš pred antikoncepcí a substitucí bychvsak v prevenci varovala spíš před prsními implantáty, kterým se též dělá velká a nepřirozená reklama.
22. 05. 2014 | 09:58

jenicek napsal(a):

Obávám se, že antivědkyně z Clayton Colledge nechápe následující: "Faktem je, že ženy s BRCA-1 defektním genem mají až 80% riziko rakoviny prsu, ale pouhá dvě procenta diagnostikovaných případů rakoviny prsu jsou způsobena poruchou BRCA genu."
Nikdo netvrdí, že mutace BRCA-1 jsou hlavní příčina rakoviny prsu obecně, jen že ty které ji mají jsou v ohrožení. A v prvním přiblížení je jedno jestli je příčinou přímo mutace nebo rakovinu spouští něco jiného v součinnosti s BRCA-1. Celej článek jsou sice možný, ale v tomto případě jen spekulace.
22. 05. 2014 | 10:32

Terry napsal(a):

Nevím, jestli i nyní, ale dříve se běžně (!!!) stávalo, že při operaci v břišní dutině lékaři - aniž by se dožadovali předběžného souhlasu pacienta - "preventivně" odstraňovali slepé střevo, i když s ním pacient neměl v té době žádné potíže.
A protože "klasická" medicína je úžasně zkostnatělá, nepřístupná novým poznatkům (a navíc stále více pod ekonomickým vlivem farmaceutického průmyslu), tak je možné, že názor o "zbytečnosti" apendixu přetrvává.
Takže pro všechny (a třeba si to přečte i nějaký lékař?):
„Slepé střevo“ není zbytečné (http://www.osel.cz/index.php?clanek=2990)
"Nový objev: K čemu máme slepé střevo?" (http://21stoleti.cz/blog/2009/12/19/novy-objev-k-cemu-mame-slepe-strevo/)
22. 05. 2014 | 10:39

Sech napsal(a):

Příliš ultimativní názor. Pokud díky genetické se nedožije každý z rodinné větve třeba čtyřicítky - je třeba nejprve počkat na to jak dopadne ten, kdo zvolil diskutované řešení .
Jinak jde jen o dohady. O užitnosti všech lidských orgánů nelze pochybovat, ale tady je potřeba pečlivě vážit pro a proti.
22. 05. 2014 | 10:52

Martin napsal(a):

A zase ta propaganda.
Dosud nikdo pořádně neví, co vlastně rakovinu prsu a rakovinu obecně způsobuje, je to předmětem intenzivního výzkumu největších světových vědeckých kapacit po několik desetiletí.
Jenom Margaret Slimáková má jasno, před rakovinou nás zachrání zákaz automatů ve školách a nekonzumace polysacharidů, prostě jakýkoliv důvod k propagaci www.skutecnezdravaskola.cz a www.zdravytalir.info je zřejmě dobrý :-(
22. 05. 2014 | 11:37

evix napsal(a):

To jste dobře napsala..
Moji rodiče a jejich příbuzní zemřeli na selhání srdce, tak když jsem četla, že to schvalují i naši lékaři, napadlo mě, zda si nemám nechat odebrat i tenhle orgán...Nemůžu tím pádem dostat infarkt, že :-D
22. 05. 2014 | 12:11

margitslimakova napsal(a):

Martin: Občanská iniciativa Skutečně zdravá škola a výživová doporučení Zdravý talíř jsou neziskové projekty.
Příčiny vzniku rakoviny jsou samozřejmě předmětem intenzivního výzkumu, a přesto máme už i dnes dostatek studií prokazujích význam primární prevence.
22. 05. 2014 | 12:21

evix napsal(a):

Ještě mě napadlo, zatím se tyhle projekty týkají hlavně žen, nějak neslyším, že by se mluvilo o rakovině prostaty a varlat a že jimi muži trpí stejně jako ženy na rakovinu vaječníků, neli více.. Ale pánové se umí bránit, tak to schytnou baby, na těch se dá zkoušet ledaco...
22. 05. 2014 | 12:31

hvězdy jsou tu od toho napsal(a):

Angelina není psychicky úplně normální člověk, vždycky měla sebedestruktivní sklony. Což novináři v daných souvislostech jaksi odmítají vidět. Kdyby nenapsali, co si hvězda momentálně přeje, ztratili by přístup.
Noviny by ovšem nejvíce zajímala složená jako Otýlie Vranská v nějakém kufru.
Tak zatím snad ještě mají toho jihoafrického péráka, nemusí hned začít mezi sebou vybírat na nějakého Jacka Rozparovače.
22. 05. 2014 | 12:54

Viola napsal(a):

evix

no ještě se nenašel dost hloupý chlap, aby propagoval preventivní vyoperování prostaty a varlat. A kdyby se našel, ostatní by jej umlčeli.
22. 05. 2014 | 14:30

Miroslav Seidl napsal(a):

Souhlasím s autorkou článku, že základem dobrého zdraví je zdravý životní styl (dostatek přirozeného pohybu, vhodná strava, atd.). Touto cestou se dá spoustě (možná i většině nemocí předejít nebo alespoň oddálit jejich nástup). Nicméně skupina geneticky podmíněných nemocí je do určité míry (někdy i úplně) zdravým životním stylem neovlivnitelná a daný jedinec má "jistotu", že do určitého věku tuto nemoc dostane.
Z pohledu Angeliny je tak její rozhodnutí rozumné, protože konkrétně u ní je riziko operace výrazně nižší, než riziko pozdě diagnostikovaného karcinomu prsu. Je pravda, že by mohla pravidelně chodit na prohlídky ultrazvukem nebo na mamograf, ale i tak by u ní časem rakovina vznikla a skončila by opět u odstranění prsní žlázy, v horším případě se vzdálenými metastázami. Je to podobné jako u FAP (familiární adenomatózní polypóza), kdy zas má daný jedinec jistotu, že do určitého věku dostane karcinom střeva a skončí bez něj (a to i v případě, že by se jednalo o jinak naprosto zdravého člověka).
Mimochodem každý typ nádoru má velmi odlišné chování a většina nádorů varlat (seminomy) mají poměrně dobrou prognózu i v případě metastáz (reagují na chemoterapii) a karcinom prostaty má zas velmi pomalý růst (většina mužů zemře na něco jiného, než je tento karcinom může ohrozit).
22. 05. 2014 | 15:22

Kala napsal(a):

Nikde jsem nečetla, že by nám A. Jolie měla být vzorem. Je to jen a jen její věc. Vy všechny, co tady píšete včetně paní autorky zřejmě nemáte ten vadný BRCA-l gen, tak se vám to píše. Když chcete, myslete si, že kapusta a čočka vás na sto procent ochrání. Linda Eastman, manželka P.McCartneyho, byla zapřísáhlou vegerariánkou, žila zdravě na farmě, v dobrém vztahu s rodinou i okolím, a už tu dávno není, rakovina prsu ji přemohla.
Mám taky jeden vadný gen, a nevím dne ani hodiny. neměnili byste se mnou. Ale orgán nejde vyměnit ani vyoperovat. Ať žije zelí!!!
22. 05. 2014 | 15:24

Analytik napsal(a):

Čím méně orgánů pacientovi zbývá, tím méně lékařů potřebuje.
Ti nejúspěšnější dárci orgánů vystačí s jediným lékařem - patologem.
22. 05. 2014 | 15:51

Kala napsal(a):

Sylva - předčasná menopauza, osteoporóza - tohle všechno Angelina jistě ví.I to, že přijde o část svého působivého zjevu. Kvůli dětem už prsa a vaječníky nepotřebuje, má dětí šest. Radši obětovala krásu a přijala výše zmíněná rizika nepřijemných nemocí a stavů, než aby děti připravila předčasně o sebe jako matku. Osmdesátiprocentní riziko se jí zdálo příliš vysoké.
22. 05. 2014 | 16:07

Breguet napsal(a):

Nevím jak kdo, ale já bych si hlavně nebral příklad ze Slimákové...
V podstatě nechápu, jak může vůbec někdo takový existovat mimo specializovaná pracoviště, určená k příslušné celodenní péči.
22. 05. 2014 | 16:19

gaia napsal(a):

Na Titanicu byli taky všichni zdraví . Chudák Brad.
22. 05. 2014 | 16:21

Kala napsal(a):

Jo, chudák Brad, jestli ho na A.J. nejvíc zajímaly jen ty dvě žlázy. Chudák závislák.
22. 05. 2014 | 16:49

blba od plotny napsal(a):

Vymre-li zene vetsina zenskeho pribuzenstva na rakovinu prsu nebo vajecniku a to do 40ti let veku, je velmi racionalni zvazit odstraneni mlecnych zlaz, obou, po zhojeni dekolt upravit za pomoci plastickeho chirurga, navic na racionalni reseni sveho zivota ma zena stigmatizovana genetickou dispozici pro urcite nadory pravo. Tedy krapet vedle, Mrs Slimakova
22. 05. 2014 | 16:55

Baba Jaga napsal(a):

Nu, nejsem lékařka, tak neposuzuji. Ale paní A.J. se nejspíše s nějakým poradila. Divím se, že paní Slimáková nezůstala v Americe - vždyť tam mohla netušeně zbohatnout.
22. 05. 2014 | 17:20

evix napsal(a):

Kala jak víte, že máte blbý gen?
Jste se nechala testovat? Nevím zda jste udělala dobře, protože teď nad tím uvažujete a nevíte dne ani hodiny! No tak to jste si pomohla, teď se STRESUJETE a stres je taky spouštěč nemocí! Optimisté žijí déle než lidi trudomyslní...věčně nešťastní...Pan Hnízdil by vám to vysvětlil...
__________________--
Blba od plotny: Vymřeli muži většina mužského příbuzenstva na rakovinu varlat či prostaty a to do 40ti let věku, je racionální zvážit odstranění příslušných žláz, po zhojení upravit pomocí chirurga a navíc jde nedostatek příslušných hormonů upravit hormonální léčbou..navíc na racionální řešení svého života má muž stigmazovaný genetickou dispozicí pro určité nádory právo...Takže jste krapet vedle, vy chytrej u plotny...
Vám neřekli, že muž je vlastně samec a žena je samice tvora Homo sapienes sapiens???? Šmarjá von snad stal z hrobu....
http://www.novinky.cz/zena/zdravi/89235-mamograf-muze-zvysit-riziko-rakoviny-prsu.html
Stará studie, ale asi pravdivá, jelikož rakoviny prsu je víc a víc...
22. 05. 2014 | 17:44

Martin napsal(a):

margitslimakova: Ziskovost/neziskovost nehraje roli, prostě jste demagogicky našroubovala PR svých projektů na rakovinu prsu.
Studie s výsledky přiohnutými dle zadavatele nejsou relevantní. Dokud nebude známá alespoň souvislost rakoviny ve smyslu po podání přípravku XY o hmotnosti Z dostane rakovinu 50 % testovaných jedinců, tak stále víme o rakovině příliš málo.
22. 05. 2014 | 17:47

gaia napsal(a):

blba od plotny

co kecáte že vymřelo veškeré ženské příbuzenstvo do 40. Matka jí zemřela v 56 letech a teta v 61. Co byste chtel víc, v 80 jak zombie na LDN? Angelina od 38 bez vaječníků může v tom věku skončit kvůli osteoporoze na vozíčku a dětem bude jen pro kříž.
Ale dle bulváru, ona byla povaha na drogovém večírku, její matka ani nevěděla, s kým ji má, testy DNA ještě v plenkách, tak se přiznala, až když Angelina začala být svému otci Johnovi nápadně podobná.Tomu už je přes 70 a ač nevedl zrovna zdravý život,je tu pořád, A. mohla zdědit alely genů z jeho strany, tam nemusela být u holek zátěž žádná.
22. 05. 2014 | 17:53

gaia napsal(a):

Kala

jaké žlázy, menopauza mění i povahu a sexuální chování, některým chlapcům to vadí a tak mění za mladší modely. Koukněte na Topolánka nebo Bufona, mají to samé akorát v mladším provedení. Neb ten estrogen chlapům chybí, na něm jsou u ženských závislí.
22. 05. 2014 | 18:00

evix napsal(a):

Rakovinu prsu měl i švagr, bratr mého muže...Manžel rakovinu nemá, za to má cukrovku a včil babo raď....A protože se rakovina u mužů taky objevuje, měli by si nechat preventivně odstranit taky příslušná místa? Jde jen o prachy, nic víc, se zdravím to nemá nic společného....už vidím jak si sami lékaři něco nechávají preventivně řezat...
22. 05. 2014 | 18:11

Kala napsal(a):

evix - tak sami lékaři si určitě nic preventivně řezat nenechají, ti totiž málokdy chodí i na prevenci a ještě to veřejně ve sdělovacích prostředcích přiznají - dobrý vzor pro jiné.
gen- Mám to černé na bílém od loňska, ale už patnáct let se léčím, takže se to dalo čekat. Stres je můj každodenní kamarád. Pan Hnízdil ani paní Slimáková nejsou pro mě ti praví, ačkoliv to třeba myslí dobře, ale větší význam mají jen pro zdravé, tedy skoro zdravé (bolest za krkem, kolínko, šum v uších, krční páteř...)
22. 05. 2014 | 18:28

gaia napsal(a):

Tady je ten problém s Angelinou, že byla počata na drogovém večírku.
22. 05. 2014 | 18:57

Kala napsal(a):

Na to, že byla A.J. počata na drogovém večírku, se docela vyvedla - krásná, chytrá, pracuje pro humanutární projekty, 3 děti a 3 adoptované, herečka, režisérka.
Pokud by to vždycky takhle dopadlo, pak by bylo záhodno počínání na drogových večírcích jen doporučit.
22. 05. 2014 | 19:12

blba od plotny napsal(a):

Jak putuju vlakny teto diskuse, opet ztracim ideal demokracie,potazmo volnomyslenkarstvi - je to k nicemu. Vcetne clanku pani Slimakove.
Ad "evix": varlata Vasich pribuznych v tomto pripade nejsou podstatna. Jde o to, ze rakovina prsu se v jistych rodinach v zenske populaci objevuje napadne casteji. I patralo se, zda se, ze spojujicim clankem je onen nestastny gen. Dale, postizene jsou zeny mladsiho stredniho veku, co maji relativne male deti. Obcas se vetsi radikalita oplati, tady se hraje o zivot a to prosim, o kvalitni zivot- napr.bez lymfatickeho otoku paze po operaci prsu spolu s revizi lymfatik v podpazni jamce...toz asi tak. Punktum, nema se nosit sveceneho psum...ps ovsem dnesni hokej, to bylo o infarkt;-)
22. 05. 2014 | 19:29

gaia napsal(a):

Kalo

zbláznit se v 35, když má ještě nezaopatřené děti, to je dost brzy.A měla jsem na mysli, že nevhodné početí pak nevyneguje ani sebezdravější životní styl.
22. 05. 2014 | 19:35

Sylva napsal(a):

Kala: Prsní žlázy, prosím, ale vaječníky, 60% šance? To není to samé jako 80% a více. Substituce estrogenu? To není bez následků, jde o stejné spekulace ve spojení s rakovinným bujením, takže to rozhodně není tak jednostranné, možná se špatnému tímto krokem totiž nevyhnula. Tady není asi žádný postoj jednoznačný!
22. 05. 2014 | 20:01

gaia napsal(a):

Já když vidím v supermarketech zažloutlé brokolice obalené v igelitu, tak mi vůbec nepřipadají zdravé.Jednou jsem to zkoušela pěstovat sama, ale úplně to přitahovalo různé škůdce a mšice, takže jsem jen dojídala zbytky po různé závěti, takže to nemáme a pochybují, že by na to závisel náš život. Navíc to musí být úplně nasáklé chemikáliemi, když se jim to podaří dopěstovat v monokultuře. Stejně tak saláty, to je samý dusičnan.

Ono se nemá nic přehánět, člověk přeci není býložravec.
22. 05. 2014 | 20:33

modrý edvard napsal(a):

1. Angelinu bych do toho nemíchal. Určitě se s někým poradila předem, co je pro ni nejlepší.
2. Zdravý životní styl je určitě zdravý. Otázka je, jestli to je ten, co propaguje pí Slimáková. Některé studie zpochybňují to, jiné ono.
3. K řepce. Neměli bychom se jí tolik děsit. Používá se nejen na pohon aut, ale taky k běžné konzumaci. Představa, že pěstování řepky nahradíme pěstováním ovoce a zeleniny, je iluzorní. Řepka se u nás pěstuje od 8. (?) století, jen jí holt dřív nebylo tolik.
22. 05. 2014 | 21:30

evix napsal(a):

blba od plotny napsal(a):
Jak putuju vlakny teto diskuse, opet ztracim ideal demokracie,potazmo volnomyslenkarstvi - je to k nicemu. Vcetne clanku pani Slimakove.
Ad "evix": varlata Vasich pribuznych v tomto pripade nejsou podstatna. Jde o to, ze rakovina prsu se v jistych rodinach v zenske populaci objevuje napadne casteji.
_________________________
Tak to jste blbě pochopil ve svém svatém nadšení nad rakovinou prsu...Psala jsem, že moji rodiče zemřeli na selhání srdce..Prevence? ŽÁDNÁ. Nikoho to nezajímá....
Rakovinu prsu měl švagr (NENÍ ŽENA), manžel má cukrovku...dřisty prdy, že všichni zemřou na rakovinu jediného orgánu...Ona mrcha rakovinná se v rodině mého muže totiž vyskytuje kde se jí zachce! A vůbec se nenamáhá napadat jen ty orgány, na který se zacílily naše pojišťovny! Pokud chcete dělat preveci, tak musíte kontrolovat celé tělo...
A mimochodem, moje známá jde na operaci srdce a testovali ji krev, jestli rakovinu nemá...
Takže nejdříve ty testy z krve a až pak hledat nádor, vyšlo by to levněji.
22. 05. 2014 | 22:21

Jakelin de Mailly napsal(a):

Margit Slimáková

Dovolte mi dotaz.
Vy jste vystudovala medicínu, že se kromě výuky správného požírání zasvěceně věnujete takovým odborným tématům ?
22. 05. 2014 | 22:41

evix napsal(a):

Jakelin de Mailly napsal(a)
Na váš dotaz mám taky dotaz...Vy potřebujete studovat medicínu, aby jste věděl, že jste zdravý? Vy nepoznáte, že nejste zdravý?
22. 05. 2014 | 23:08

Jakelin de Mailly napsal(a):

evix

Když nejsem zdravý, jdu k lékaři.
Ne k "odborníkovi na výživu".
22. 05. 2014 | 23:18

jistič napsal(a):

@Viola: Mohu ujistit, že je skutečně tak pitomá.
22. 05. 2014 | 23:33

Franta napsal(a):

Hloupé husy by neměly psát o věcech, kterým nerozumí. Jsou typy rakoviny, které se s velkou pravděpodobností dědí. Než jsem to zažil v rodině byl jsem proti tomu co Angelina udělala. Ale teď bych dal cokoli za to, aby matka i sestra preventivně operaci podstoupily. Nyní už je pozdě.
23. 05. 2014 | 06:10

gaia napsal(a):

Franto

ono umřít přirozenou smrtí také není jednoduché a mnohdy to trvá déle, než rakovina. Až byste musel navštěvovat svoji přestárlou matku co by zombii na LDN, možná byste litoval, že to už mohla mít za sebou. A kdyby vás dokonce v tomto stavu přežila a zůstala jak kůl v plotě, asi by sama sebe odsoudila, čeho se zmrzačená musela dožít.
23. 05. 2014 | 09:00

jistič napsal(a):

@Franta: Franto, ty mi přijdeš jako hloupá husa skrytá pod jménem Franta, která si vymýšlí, aby se zastala pitomé Jolie
23. 05. 2014 | 09:39

gaia napsal(a):

Kdyby byla ta rakovina skutečně dědičná choroba, jako např. hemofilie, pak se těm přenašečkám vůbec nedoporučuje donášet plody mužského pohlaví, zde by se doporučilo zas naopak nedonášet holčičky a rodit jen chlapce, pak by ten vadný gen časem vymizel z populace. Ale rakovina není dědičná choroba, dědí se jen dispozice, takže je nesmysl přistupovat k nějakým radikálním řešením.
A vůbec být opatrný při nějakém genetickém vyšetřovaní celkem zdravých lidí (nemám na mysli samozřejmě třeba cystickou fibrózu apd.), nebo by lidstvo časem mohlo dojít do stavu, že se množit budou moci jen předem vybraní a prověření jedinci jak ve filmu Gattaca.
23. 05. 2014 | 09:57

Mirka napsal(a):

Co budete jíst preventivně proti rakovině vaječníků?? Když se na ní přijde je ve většině, neli pokaždý pozdě???
23. 05. 2014 | 10:15

Boltzmannův protivný mozek napsal(a):

žádná rakovina nehrozí těm, kdo jí zdravé potraviny.
Například párky a uzeniny pro vegetariány. Vyrábí je Babiš a maso v nich opravdu není. Jen separát se surogátem.
Nebo Babišovo pečivo, tedy housky a rohlíky bez mouky. Nemůžete pozřít nějaké ty pesticidy.
Nebo řepkový olej z Agrofertu. Velmi vhodná zdravá potravina. A je vhodná i pro automobily. A slyšel už někdo někdy, že by automobil, ať už osobní či nákladní dostal rakovinu??
A co takhle mléko z Olmy?? Vápenná odmaštěná voda. Kráva to zaručeně nevyprodukovala. Tudíž brucelózou ani slintavkou se občan nakazit nemůže. A vápno, jak známo je jen vypálený nerost vápenec, čili přírodnina. Velmi výživné a zdravé....
23. 05. 2014 | 13:13

Rudi Koutek napsal(a):

K te Jolie, pokud se nepletu, ona si nechala odstranit mlecne zlazy a ne prsa, jak se vsude pise.
23. 05. 2014 | 13:43

Erin napsal(a):

No, tak s tou ablací bych byla opatrná. Neříkám, že to tak měla Jolie, ale pokud je třeba v ženské linii rakovina prsu 4 generace, jako je u mě, tak to považuju za správný krok. Osobně mám v plánu dvě děti a pak oboustrannou ablaci podstoupit, jelikož to, že rakovinu mít budu, je podstatě jisté. Proč tomu nepředejít.
23. 05. 2014 | 14:01

gaia napsal(a):

Erin, že vy budete Franta.
23. 05. 2014 | 15:36

OF napsal(a):

No to je úžasné, kolik lidových géniů se tu vyjadřuje k věcem, o kterých zjevně naprosto nic netuší... To je fakt jak nechat púopeláře stavět jadernou elekrárnu...
23. 05. 2014 | 19:11

David Odler napsal(a):

Napsat, že "...každý člověk má obrovské možnosti kontroly vlastních genů. Jejich aktivace anebo deaktivace závisí na prostředí v organismu i v jeho okolí," může jen naprostý ignorant. Hlavně, že je jinak paní Slimáková odbornice na zdravotní prevenci, ale nemá ani základní ponětí o tom, na jakých blbostech svá tvrzení staví. Životní styl samozřejmě má na zdraví vliv, ale není to mantra, za jakou ji podobní "takyodborníci" vydávají. Z pozice jakési pseudoautority tvrdit "Když budete žít zdravě, nedostanete rakovinu" může snadno vést k tomu, že vegetariáni budou ignorovat příznaky závažného onemocnění v domnění, že "jim se přece nemůže nic stát". Vydělávat se musí, ale za cenu takovéhoto amatérského oblbování lidí, to už je trochu moc, ne?
26. 05. 2014 | 13:53

margitslimakova napsal(a):

David Odler: nechápu, kde jste vzal tvrzení "Když budete žít zdravě, nedostanete rakovinu" a o epigenetice si můžete běžně přečíst přímo od lékařů, zde jen příklad jedné citace:

Contrary to the Newtonian belief in your body as a biological machine, epigenetic science reveals that you are an extension of your environment, which includes everything from your thoughts and belief systems, to toxic exposures and exposure to sunlight, exercise, and, of course, everything you choose to put onto and into your body. Epigenetics shatters the idea that you are a victim of your genes, and shows that you have tremendous power to shape and direct your physical health.
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/04/11/epigenetic-vs-determinism.aspx
26. 05. 2014 | 21:53

buldatra napsal(a):

No, odstranění zdravého orgánu by na příklad mohlo být dobrou prevencí v případě výkonu jistého povolání, v němž se vyskytuje poměrně dost pedofilů, což působí vrásky i dědovi papežovi.

Co se týká oné hérečky a informací o tom, co už si nechala uříznout a co plánuje, že si nechá uříznout příště, troufl bych si konstatovat, že je to její věc. Stejně jako stav jejího mozečného. Tam asi už není co uříznout. Kde nic není, ani skalpel nebere.
27. 05. 2014 | 08:39

Skalder napsal(a):

Nic proti prevenci. Nepochybně snižuje pravděpodobnost vzniku rakoviny obecně. Ovšem napsat, že "každý člověk má obrovské možnosti kontroly vlastních genů" takto obecně je hloupost. Ono to asi bude případ od případu různé.
Pokud na tom autorka trvá, pak doporučuji jako následováníhodný případ Winstona Churchilla. Ten se dožil vysokého věku v plné síle. A na rakovinu, pokud vím, neumřel.
27. 05. 2014 | 16:26

Skalder napsal(a):

Pro upřesnění (autorce) :
"David Odler: nechápu, kde jste vzal tvrzení 'Když budete žít zdravě, nedostanete rakovinu'"?
Odpověď : v článku. Tam stojí psáno, že "Geny jsou v tom nevinně." Takže rakovinu nezpůsobují ...
Pravda, pak následuje další titulek : "Geny nejsou hlavní příčinou rakoviny prsu". Příčiny vedlejší jsou tedy zřejmě nevinné.
Jaká je tedy další příčina rakoviny, když geny jsou v tom nevinně a zdravý životní styl neznamená, že nedostanete rakovinu?
Chápu, co jste chtěla říci. Ale to, co jste napsala, je hloupost. (Viz můj předchozí příspěvek,) Není to velký rozdíl, ale je to rozdíl dost zásadní.
27. 05. 2014 | 16:38

Petr Dražan napsal(a):

Angelina se nechala oblbnout lékařskou obcí, která viděla tučný honorář za operaci. Kdyby se zajímala o tuto problematiku na netu, tak by takovou koninu nemohla udělat. Genetika s výskytem rakoviny nesouvisí, to se dá dočíst v knize "Čínská studie". Já jsem se rakoviny zbavil tím, že jsem se dal výhradně na rostlinou stravu, kdybych dal na doktory tak nevím jak by to dopadlo.
27. 05. 2014 | 19:07

Milan Jansa Zahradní 338 Náchod napsal(a):

Já bych potřeboval vyříznout jazyk, dá se to nějak zařídit?
20. 08. 2014 | 20:07

Dita napsal(a):

Angelina žádnou krásu neobětovala! Prsa si nechala vydlabat a vycpat umělým materiálem. Který je nepochybně míň škodlivý než její vlastní tkáň - tuto logiku nelze pochopit. A jestliže ji opravdu hrozí rakovina, kde má zaručeno, že rakovina nevypukne v jiné části těla? Vaječníky si vyoperovat těžko nechá, od toho couvne. Předčasně by zestárla. Pokud by brala umělé hormony, ty mají plno vedlejších škodlivých účinků. Zcela normální mě ta ženská nepřijde a ještě ji obdivovat, za preventivní odstranění prsů, to v žádném případě. Když v rodině bude mít někdo nádor v koleně, tak si nechám preventivně uřezat nohu? Když někdo selže na selhání srdce, tak si nechám vyoperovat a dám si umělé?
11. 10. 2014 | 22:55

Rudi koutek napsal(a):

Věruška Jansová taky nemá prsa, a jaká to je dáma.
04. 02. 2015 | 20:57

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy