Od představy k činům

24. 09. 2010 | 16:42
Přečteno 3368 krát
Říká se, že politika je o představách a předvídatelnosti. Myslím si, že nejen politika. Když jede kolem černá mercedeska a vystoupí z ní fešák v tmavém obleku s černými brýlemi, většina z nás si vytvoří stereotypní představu o tom, kdo to může být. Vtipem je, že stereotypní představy vychází (alespoň částečně) z životních pravd.

Vyrazit na trasu na základě osobního přesvědčení a snažit se přesvědčit ostatní – to je riziková cesta. Je o tolik rizikovější v naší společnosti, která má o takovýchto pokusech svoji představu. Stále opovrhujeme institucemi, politikou a politiky. Přeci jsme si „zvykli“ na to, že věci nefungují, že ten či onen zástupce – ať je placený firmou, anebo námi, stále krade. A pokud vybíráme, tak většinou mezi těmi známými a zlými. Tento sklon pramení z toho, že je nám lépe s někým, koho vůbec nemáme rádi, ale koho známe, než abychom riskli a sázeli na někoho nového.

Náš tisk nám tyto negativní sklony posiluje. Objektivní zprávy jsou stále pouze částečně předané či omezené, redakční sloupky nezralých a amatérských redaktorů jsou umístěné na první stránce všech deníků. Pitvá se a odsuzuje každý nový fenomén, osoba či strana. A pokud nám to vadí, přestaneme číst noviny. „Je to vždy o tom stejném.“
Právě „to stejné“ mně vadí. A z toho důvodu kandiduji do Senátu.

Věřím, že jsme na prahu další fáze našeho polistopadového vývoje. Nedávné volební výsledky jsou tím důkazem. Chceme změnu. Naše priority se musí stát důležitější pro ty, které zvolíme, aby je za nás prosadili.

Znám to z vlastní zkušenosti a z aktivit posledních dvaceti let. Jako stínový ministr zdravotnictví za VV jsem do vládního programu prosadil nemalou část zdravotních reforem, které, věřím, budou přínosem pro každého občana. Nadace pro podporu žurnalistiky a pro občanská práva, které jsem založil, mají za sebou vybojované kauzy, které měly a mají široký a pozitivní dopad. Nebylo a není to lehké, ale dá se to.

Patřím do rodiny, která byla oddána českému lidu v období první republiky (dokonce již dříve), ale i v době nadcházející. Moji předci založili Lidové noviny, zastávali funkce ministrů v prvorepublikových vládách, bojovali za svobodu českého národa ve druhé světové válce a následně prostřednictvím Svobodné Evropy. Můj otec, děda a praděda tomu věnovali celý život.

Myslím, že pomáhat ostatním je povinností každého, kdo k tomu má prostředky a možnosti. Přesvědčuje mě o tom stále větší počet spoluobčanů. Věřím, že moje dosavadní aktivity a zkušenosti ve zdravotnictví a dalších společenských oblastech, nejen na místní, celostátní, ale i mezinárodní úrovni, jsou důkazem mého smýšlení.

Co ode mne můžete očekávat? Politika bez korupce je nejen možná, ale i nezbytná. Budu prosazovat jasná a čistá pravidla v politice. Dále budu prosazovat takové zdravotnické reformy, které jsou smysluplné a efektivní pro všechny bez ohledu na věk a finanční možnosti. Na zahraničním poli budu usilovat o citlivé pokračování naší integrace do Evropy, kde mohu nabídnout své zkušenosti a kontakty. Rozhodně nezapomenu na spoluobčany Prahy 6 při řešení jejich komunálních problémů, se kterými se denně potýkají, například zcela nepřehledná a netransparentní bytová politika (např. na Strahově), další obavy sesuvu půdy při stavbě tunelu Blanka, celá otázka rozvoje letiště Ruzyně a dostavby metra, nedostatek parkovacích míst u metra a úbytek zelených ploch. Nepřehledný rozvoj naší Prahy nás dráždí a omezuje.

Dalším bodem je naše osobní zdraví a hlavně péče o naše nejstarší, ale i nejmladší spoluobčany, která potřebuje posílení.

Stejně jako Vy, chci silného občana a zdravou Prahu. Vím, jak o to bojovat a vím, kdo pro mě bude rozhodovat. A Vy?


Zkrácený text byl otištěn v časopisu Pražan - září 2010/2

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Béda napsal(a):

Autor,

vy kandidujete za nějaké jiné Veci veřejné (tedy nějaké republikány č.2 co nemají nic společného s republikány - VV1)?
24. 09. 2010 | 16:55

Tonda napsal(a):

Dobrý den, mrzí mě, že hcete kandidovat jen proto, abyste dosáhl stvořit silného občana, ale jen pražana a Prahu. Co ti ostatní? Ti se budou po volbách dobrovelně střílet?
I kdyby to bylo jinak, pane neuspějete. V tého republice poctiví lidé, osvícení lidé a chytří lidé buď už nebydlí, nebo jsou mrtví.Jinak jste mi ale sympatický.
24. 09. 2010 | 17:01

Naštvaný napsal(a):

Autore, vážím si vašich předků, moc. Vy se ale styďte, když své politické protivníky byste nejraději zavíral do blázince. To by se vámn hodilo, co? Takže pamatujte na českého klasika: "Je sláva otců krásný šperk pro syny, však kdo chceš ctěn být, dobuď cti si sám!" Zatím jste si však udělal spíš ostudu. I když to tu schytám, přesto mi to nedá...
24. 09. 2010 | 17:04

Béda napsal(a):

Jinak hezká (snad neplacená?) volební sebeprezentace.
24. 09. 2010 | 17:14

Rejpal napsal(a):

Z náznaků se zdá, že VV mají zájem napojit letiště Ruzyně k železniční síti. Mají snad zájem prosadit letiště jako "dopravní uzel" (centrum) s železničním napojením tratí od Prahy, Plzně, Kralup (Děčína) i Kladna (Karlových Varů)? Pokud ano, mohou získat mé sympatie.
24. 09. 2010 | 17:19

hanah napsal(a):

Stránský

píšete:
"Co ode mne můžete očekávat?"

Ale to my dobře víme. Budete schvalovat zneužití lékařské profese pro politické účely.
To my dobře známe z doby předlistopadové a proti tomu vaši dědové bojovali.
24. 09. 2010 | 17:36

Dan napsal(a):

Rejpal:Napojit letiště k železniční síti,vybudovat metro,postavit ranvej, a potom prodat? Výhodně,jako vše,co se u nás prodávalo?
24. 09. 2010 | 17:55

Cech napsal(a):

Je mi líto ale jste jeden z adeptů APATCHE, to je strany používající zásuvné moduly.
Jestli chcete nebo ne, budete ve jménu této strany zneužívat lékařské profese.
Proti tomu vaši dědové bojovali.
24. 09. 2010 | 17:55

hanah napsal(a):

Stránský

A co ještě od vás můžeme čekat ?

Zásahy do věcí, kterým vůbec nerozumíte.
http://blog.aktualne.centru...

To, že se ozvete vždycky před volbama. Váš poslední blog 9.4.2010.

A že byste rád jako senátor zasahoval do komunální politiky...
24. 09. 2010 | 18:07

Hmmmm napsal(a):

Pro Hanah
Tak tak.
http://www.fragmenty.cz/iz0...
http://spiknutilekaru.wordp...
A v Reflexu se psalo.
VV původně navrhovala za ministra zdravotnictví člověka, který vydával podvodné recepty. Vyjednavač Věcí veřejných a kandidát strany v podzimních senátních volbách Martin Stránský měl politickou ambici stát se členem Nečasovy vlády. Přitom sám nerespektuje základní právní normy, což ho diskvalifikuje na jakoukoli veřejnou funkci. Vše odstartoval tehdejší ředitel pražské pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Josef Čekal. V dopise ze dne 29. ledna 2002 adresovaném všem českým lékárnám varuje, že některá nestátní zdravotnická zařízení měla sice v minulosti uzavřenu Smlouvu o poskytování a úhradě zdravotní péče, nicméně recepty na léky z těchto zařízení jsou i po vypršení smlouvy nadále předkládány lékárnami k proplácení. Mezi pěticí ostrakizovaných se na prvním místě objevuje jméno MUDr. Martin Stránský. Aby mohl jakýkoli lékař předepisovat pacientům léky, u nichž může být část úhrady či celá jejich výše proplácena zdravotní pojišťovnou, musí s ní mít lékař uzavřenu patřičnou smlouvu. Jinak hradí celou cenu léků pacient. Stránský měl smlouvu s VZP uzavřenou od ledna 1994, kdy mu bylo rovněž poskytnuto identifikační číslo. IČZ je pro lékárnu zárukou, že lékař má uzavřenou platnou smlouvu. Jenomže smlouva koncem února 1996 vypršela, a tak si měl Stránský opatřit razítko jiné, tentokrát bez identifikačního čísla, případně měl na recept zřetelně vyznačit poznámku „hradí pacient“. Nic takového ale neudělal. (Publikováno v týdeníku Reflex)
Pan Stránský není žádná hvězda.
24. 09. 2010 | 18:18

Pepa Řepa napsal(a):

Pane Stránský, opravdu hazardujete se jménem Vaší rodiny.
Kandidoval jste do Senátu už jednou a projel jste to s tak zoufalou figurou jako byl ředitel záchranky.Kdo bude proti Vám nyní, nevím.

A ten první odstavec!!!
O stereotypních představách, vycházejících (byť částečně) z životních pravd.

Zkuste si dosadit za mafiánského fešáka s brýlemi, vystupujícího z mercedesu, Cigána ověšeného zlatými řetězy.

Taky Vám naskočí představa, co to může asi být zač??????

A jako lékař obohatíte statiky a stavaře, řešící sesuv půdy u tunelu Blanka?
Čekal bych spíše, že přijdete s něčím, co se týká zdravotnictví, ale ani to ne.
Hmmmm, zato nabízíte kontakty.
Ty nabízí každý, kdo lobuje.
24. 09. 2010 | 18:26

vfischer napsal(a):

Typický slizský sebestředný podvodník s blábolem a maskou o společenských zájmech a správě věcí veřejných, za kterými se skrývá vypočítavá chamtivost arogantního, mocichtivého hajzlíka, ze kterého se časem stane vypráskaný gangster. Všichni se máme na co těšit !!! a dobře nám tak !!!
24. 09. 2010 | 18:28

Béda napsal(a):

Autor,

otázka:
- které změny prospěšné pro každého občana jste prosadil jako stínový ministr zdravotnictví za VV?
- o jaká jasná a čistá pravidla v politice se jedná?
- jak chcete bojovat proti korupci?

Tato sebepropagace mi přijde v užité formě jao velice obecná (nekonkrétní). Prostě běžná klišé předvolebních slibů.
24. 09. 2010 | 18:31

Pepa Řepa napsal(a):

To snad je nějaký vir.
Jan Urban vidí fotku nabouchanců a má jasno.
Vy vidíte vystupovat chlapíka v brýlích z Mercedesa a máte taky jasno.

Obdivuju Vás. Jak hned víte, kdo je kdo.
Dneska má oholenou palici každý druhý, manažeři, advokáti.
A Mercedes není zdaleka nejdražší auto, spíš je jakýmsi poskomunistickým symbolem kapitalismu.

Ale za týden spusťte zase tu svou.
O idiotských stereotypech, když někdo potká na Klárově ve dvaadvacítce Cigána a drží si peněženku.
To Vám všem jde.
24. 09. 2010 | 18:59

Naštvaný napsal(a):

"černá mercedeska a vystoupí z ní fešák v tmavém obleku s černými brýlemi," nebude to Václav Havel, milovník Mercedesek?
24. 09. 2010 | 20:04

slavwin napsal(a):

Myslím, že autor nikoho do blázince poslat nechtěl ani nemohl, poukázat na vyšinutí z normálu u veřejně činné osoby, je snad trestné když člověk s titulem potvrdí vlastně to co si mnoho lidí myslí už dávno, a to ne na základě diagnozy ale dle chování a projevů dotyčného. Jinak to považuji za typický volební blok, kterému nemohu nic vytknout, vše uvedené považuji za plus.
24. 09. 2010 | 20:34

stejskal napsal(a):

Komu, všem, pane Pepo Řepo? ;-)

Hezký večer.

Libor Stejskal
24. 09. 2010 | 21:00

Pepa Řepa napsal(a):

Já věděl, že se ozvete, pane Stejskale.
Nějaký ošklivý, nekorektní člověk by řekl: Všem kocábovitým.
Ale to já ne, já bych si to nikdy nedovolil.
:-))
24. 09. 2010 | 22:03

antoninovy napsal(a):

Pepo Řepo, dnes s Vámi souhlas, je to dobrá kvalita. Od dr Stránského jsem kdysi čekal více i vzhledm k reputaci rodiny
24. 09. 2010 | 22:09

antoninovy napsal(a):

Pane Stejskale

pléduji za Řepu, bylo to v kontextu korektní, osobně proti Cigánůn nemám nic, když jsme s Pepíkem Koudelkou fotili jejich nějaké slavnosti, bylo to prima a bylo hodně pěkných kontaktů, leč osobně se mně dotklo, když mi dvakrát vyčórovali portmonku se vším všudy. Pravda všichni nejsou takoví, ale třeba ve větších městech je lépe být ve střehu.

Vono, vocaď až pocaď, víme.

Salut

an
24. 09. 2010 | 22:15

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Nový,

netřeba plédovati, já se jen zeptal. Někdo přísahá na stereotyp ohledně "fešáka v tmavém obleku s černými brýlemi vystupujícím z mercedesky", jiný si zase chytá peněženku, když se objeví Cikán. Třetí možná šmahem hodí do jednoho pytle JE VŠECHNY "kocábovité"... A život jde vesele dál... ;-)

Vlastně o nic nejde, pánbu sí nás stejně přebere (to už věděl papežský legát Arnald Amaury, když se jej vojáci ptali jak mají poznat katolíka od katara, a asi i mnozí před ním).

Libor Stejskal
24. 09. 2010 | 22:46

hanah napsal(a):

Řekla bych, že to není šmahem, pane Stejskale.

A že se někteří do jednoho pytle tak nějak hážou sami a ještě jsou na to pyšní :-))

Dobrou noc.
24. 09. 2010 | 23:21

Targus napsal(a):

To Martin Jan Stránský:

Vážený, dal jsem si tu práci a rozklikal jsem si volební kandidátky na vašich stránkách v Ostravě.
Co známé jméno, to lump - pardon - kontroverzní podnikatel.

Nedělal jsem si iluze před parlamentními volbami, nebudu si je dělat ani pře volbami do obecních zastupitelstev. Fuj.
P.S. |Strašně se mi líbí vaše nové reklamní logo
"Velcí dinosauři už odešli".
Podle toho jsou zřejmě Kalousek a Nečas takovými malými dinosauříky z ptakoještěří školičky. Porozuměl jsem tomu sloganu dobře?
24. 09. 2010 | 23:37

antoninovy napsal(a):

Milý pane Stejskale

díky za reakci, ano ono rčení znám, ale v tom holém, praktickém životě je třeba být bdělý a nelétat vysoko.

Pravda, ta dvě portmoné se mi ztratila v těch letech, doslova - letech ranných let devadesátých a od té doby si dávám dosti pozor a zatím nic dalšího.

To jsem celkem oželel, dokonce jedna hodná paní nalezle moje doklady pohozené vedle popelnice na Starém Městě a ozvala se.

Co mne mrzelo více, když se přihodilo, že jsem asi před šesti lety vyprovázel kolegyni žurnalistku zahraniční na vlak a obklopila nás skupina oněch občanů a v nastalém zmatku, jak jsme posléze zjistili, zmizela její kabelka se všemi doklady a asi 35 tisíc korun českých a jízdenka.

Nu odebrali jsme se na stanici na Hlavním nádraží, kde zastihli jsme po delším zvonění jakéhosi tupého a neochotného esenbáka, který místo aby vyběhnul ven a honil cigánské lapky, začal neochotně klepat cosi do obstarožního Consulu.

Vzdali jsme to a odešli, ve vestibulu jsme zastihli početnou tlupu oněch divných spoluobčanů našich, jak v těsném kruhu rozebírají jakési doklady, karty a tak. Neměli jsme již síly něco s nimi řešit a žádný esenbák v dohledu.

Naše přítelkyně, redaktorka nejstaršího deníku na světě, Berlingske Tidende jen vydechla - these Gipsies.

Dobrou noc.

an
24. 09. 2010 | 23:50

vasja napsal(a):

No, usvědčnej podvodník s padělanejma razítkama na receptech.......
Fakt dobrá volba.
Ten chlap bude v politice opravdu přínosem.
U těhlech teflonovejch existencí je touha po korytu a prachách neuvěřitelná.
25. 09. 2010 | 09:05

yara ze země krys napsal(a):

Pane Stránský, VV mě hodně zklamaly přístupem ke kauze akcie
na nezmámého majitele. Přitom stačilo změnit nebo upravit jednu větičku v zákonném předpise. Myslím, že VV by měly začít používat novou zkratku: "KV"
(Kecy veřejné). Váš zřejmě bývalý
volič a příznivec.
25. 09. 2010 | 09:15

Béda napsal(a):

YZZK,

A co dinosauři? Nezdá se vám, že VV mezi ně krásně zapadly?
25. 09. 2010 | 10:49

Ládik!!! napsal(a):

Když jsem chodil kdysi po Obránců míru nebo po Erbenovce ve Vítkovicích, nedržel jsem si peněženku, ale sevřel svazek klíčů s konci ven mezi prsty. To je bezpečnější.
Indické přísloví říká: představa je původcem činu, čin je původcem zvyku, zvyk je původcem charakteru.... Jestliže má někdo 50 let a jde do politiky, umím si představit jeho činy.
25. 09. 2010 | 11:01

mb napsal(a):

Škoda že se vám nepovedlo / nepodařilo přívést / zavřít Václava Klause do psychiatrické léčebny ....

http://www.lidovky.cz/prvni...
25. 09. 2010 | 11:13

stejskal napsal(a):

Já vím, pane Nový, já vím...

(také by se dal z Vašeho příběhu při trochu dobré vůle udělat závěr, že všichni policajti jsou tupí a neochotní).

Určitě, paní hanah,

lidé jsou v podstatě dost pytlovitým druhem, čeleď pytlovití ;-) A nejen někteří, všichni (mne samozřejmě nevyjímaje)

Hezký víkend všem.

Libor Stejskal
25. 09. 2010 | 11:28

Naštvaný napsal(a):

slavwin napsal(a):
.... poukázat na vyšinutí z normálu u veřejně činné osoby, je snad trestné když člověk s titulem potvrdí vlastně to co si mnoho lidí myslí...;JFK ve svých Profilech odvahy napsal, že poslanec nemůže praktikovat jen to, co si žádá veřejnost, protože ta mnoho věcí nezná. A proto se na základě svého studia a chápání souvislostí musí rozhodovati i proti vůli veřejnosti. Slavwine, víte už o nejnovějším přístupu Rakouska a Maďarska k přijetí Chorvatska do EU? Pan Stránský a ti další pošuci, by se měli Václavu Klausovi veřejně a řádně nahlas omluvit.
25. 09. 2010 | 14:04

Zacheus napsal(a):

To L. Stejskal. Nevím, kdo si koho přebere, ale zřejmě osobní zkušenosti s těmi přebíranými (samozřejmě pouze s jejich výjimkami ) může vést neodpovědné a xenofobní jedince k politicky nekorektní ostražitosti ohledně peněženky. Je to prostě naprosto nepochopitelné, odsouzeníhodné a odpuzující a jsem rád,že se vždy někdo ozve, aby vše uvedl na pravou míru.
26. 09. 2010 | 10:28

stejskal napsal(a):

Ne ne, pane Zachee,

naopak, člověk by se měl nechat ovlivňovat předsudky a myšlenkovými streotypy.

Například když vidím Rusa, podezírám jej pro jistotu z plánů na okupaci naší vlasti (o Němcích ani nemluvě) a přijímám adekvátní opatření (maluji doma vlastenecké plakáty, poslouchám zahraniční rozhlas, nakupuji potraviny, které budou záhy na příděl). Mám prostě jisté osobní zkušenosti.

Známý z Rakouska, který má v příhraničí obchod s elektronikou, když zaslechne češtinu, vyvěšuje nápis ČEŠI NEKRÁST TADY. Má holt také nějaké ty nepříjemné osobní zkušenosti.

A pak je pár naivních trumberů, kteří si myslí, že jakákoliv reakce by měla být pokud možno úměrná akci, na níž reaguje. Neboť řídit se bezmyšlenkovitě pudy či zjednoduššenými stereotypy je stejně nebezpečné jako podceňovat riziko (i když se to většonou projeví až později a odnese to někdo jiný).

Takže v některých místech a za určitých situací si na peněženku opravdu dávám vetší pozor než jinde. To je normální (někdy jsou důvodem bílí, jindy hnědí, pak zase fialoví).

Hezký den.

Libor Stejskal

P.S. Jo, ještě jsem zapomněl: mohovitý člověk je zákonitě gauner a zloděj resp. živnostník či podnikatel tunelář. To je též dobré vědět.
26. 09. 2010 | 11:36

Zacheus napsal(a):

To Libor Stejskal.

Konečně i já mám jasno.

Také přeji hezký den.
26. 09. 2010 | 11:49

Béda napsal(a):

p.Stejskal,

já když slyším slůvko sponzor politické strany, vidím obrovskou díru do státní pokladny a do šrajtofle každého běžného smrtelníka.

Přitom je úplně jedno, jestli tu šrajtofli máte zakopanou ve sklepě anebo zamčenou na sedm západů zakódovaným zámkem. Ty peníze z ní zmizejí stejně, jako kdybyste ji otevřel na ulici a valnou část obsahu vysypal rovnou do kanálu.
26. 09. 2010 | 12:53

stejskal napsal(a):

To je dobře, pane Zachee, oceňuji to.

Řada lidí má s pochopením i takto jednoduché úvahy problémy ;-)

Já vím, pane Bédo,

i ve mne vždy vyvolává sponzoring politické strany vždy velkou ostražitost. Je potřeba neustále hlídat, jak politici s pravomocemi, které jsme jim svěřili, zacházejí.

Nicméně "sponzor=obrovská díra do státní pokladny" je stejně přepjatý a zjednodušující stereotyp jako každý jiný. Jde o to, aby byl systém co nejprůhlednější, nic méně, ale také nic více.

Hezký den.

Libor Stejskal

P.S. Jsem zvědav, jestli mně pan almost glossed zase nevyčte, že jsem na Vás coby cenzor nepřípustně zaútočil ;-) (vím, že Vy za to nemůžete ani jste jej v tom nepodpořil a oceňuji to).
26. 09. 2010 | 13:21

Béda napsal(a):

p. Stejskal,

jistě p. Stejskale. Já jenom navázal na vaši peněženku a stereotypy (11:36:20), tak jako u p. Broma, kde byla určitá myšlenková nit (do které vy jste vnesl něco z "jiného světa" - jiného blogu o zcela jiném tématu).

Stárneme, p. Stejskale. Stárneme. Jistě víte jak je to s tím stářím a myšlenkovou nití.
26. 09. 2010 | 14:30

stejskal napsal(a):

Je to tak, pane Bédo, s tou nití to u sebe pozoruji čím dál častěji.

Vidíte a já měl zase dojem, že od tématu jste tehdy zcela odbočil Vy (stejně jako pod blogem paní Garcíi), proto ta anekdota o Rusech a Američanech.

Zajímavé, jak různí lidé dokáží vidět (a interpretovat) identickou záležitost.

Libor Stejskal

P.S. Všimněte se, že i zde jsem vždy jen rozvíjel nadhozené téma (blogerem či debatérem), žádné své nové jsme sem nevnášel ;-)
26. 09. 2010 | 14:45

hanah napsal(a):

Stejskal

A pak je tady, pane Stejskale, ještě pár naivních trumberů, kteří si myslí, že reagovat na některé akce je neslušné :-)
26. 09. 2010 | 15:24

stejskal napsal(a):

Je to tak, paní hanah,

ono se stejně na vše reagovat nedá (a to nemluvím o tom, že ani není třeba ;-)

I když někdy je to docela zábavné a jindy má zase člověk pocit, že si (či někomu jinému) nechce prostě některé věci nechat přišít ;-)

Život je jinde ;-)

Libor Stejskal
26. 09. 2010 | 15:46

inspirace Obamou napsal(a):

Amerika je skvělá a nejlepší, stačí snížit daně střední třídě, začít snižovat deficit za pár let, dát podnikatelům nějaké to zvýhodnění nebo příspěvek a všechno bude dobré...
Česko je skvělé a nejlepší, stačí snížit daně střední třídě, začít snižovat deficit za pár let, dát podnikatelům nějaké to zvýhodnění nebo příspěvek a všechno bude dobré...
a nekrást ve velkém státní...
27. 09. 2010 | 08:59

patriot napsal(a):

Od představy k činům…

Autor sděluje, že doktořina nevynáší tolik jako politické koryto.
27. 09. 2010 | 12:48

antoninovy napsal(a):

Dobrý večer pane Stejskale, asi jsem tenkráte, díky zase vlastní tuposti, nepochopil point Vaší odpovědi.

Chtěl jsem jen na pozadí rozvinuté debaty nastínit nepříjemnost oné pražské episody s romskými zloději pro jejich oběť a pocity trapnosti a studu mne, jako občana této zlodějské země, notoricky takto známě v okolním světě.

Mimochodem, ona dáma, renomovaná dánská žurnalistka bezpečně netrpěla xenofobií, její manžel byl indického původu, a odsuzovala ony stupidní karikatury proroka islámu uveřejněné v její zemi.

Pokud se Vás dotklo, že "vydechla" - These Gypsies, poté co byla obrána o značnou peněžní částku, jízdenky, pasport a bankovní karty, klíče od svého domu v Kodani, tak Vám pane Stejskale, obávám se, nerozumím. Asi jsem zapoměl poznamenat, že nepodnikla žádné další kroky, ale jen urychleně odejela do sousední země. I to Vám připadá rasistické?

an
29. 09. 2010 | 22:06

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Nový,

nedotklo se mne nic z toho, co píšete. A odjezd kohokoliv do sousední země nepovažuji za rasistický.

Jen dávám k úvaze: když v příhraničním rakouském supermarketu chytí už pokolikáté etnického Čecha při krádeži žvýkaček a tamní policista (maje též své zkušenosti) si povzdychen "Ah, die Tschechen", co to o kom vypovídá?

Pro mne o jediném: ten policista podlehl svůdné možnosti zjednodušit si pohled na svět a na základě několika svých zkušeností hodil do pytle úplně všechny Čechy (včetně Vás i třeba mě).

Snažím se to nědělat, neposuzovat lidi podle toho, co udělali jim podobní (a pravdivých nepěkných příhod s Romy znám, stejně tak s bílými, pár facek jsem už dostal od příslušníků obou etnik. A kupodivu mám jak hnědé tak bílé kamarády). Paušalizace tohoto druhu je velmi krátkozraký sobecký přístup, který kašle na druhého, ubližuje mu a v souvislostech je v delším časovém horizontu nebezpečný pro celou společnost (tedy i pro toho, kdo se k němu uchyluje (ano, a dělá to většina lidí bez ohledu na barvu pleti, tedy i mnozí Romové vůči bílým).

Libor Stejskal
30. 09. 2010 | 09:37

hanah napsal(a):

Pane Stejskale,
řekla bych, že onen policista si nepovzdechl nad všemi Čechy, ale jen nad těmi, kteří mu v obchodě kradou.
Mě se jeho povzdech absolutně nedotýká. A patrně bych, na jeho místě, řekla to samé.

P.S.
pokud sem zavítáte, pod Shanaáh Šádím máte odkaz na "prima čtení" :-)
03. 10. 2010 | 10:39

hanah napsal(a):

A ještě drobnost -

nebezpečné pro celou společnost je podle mě předstírání, že nějaký jev se někde - např. v nějaké komunitě - nevyskytuje častěji než v jiné.
Slogan o házení do jednoho pytle je klišé.

Romové se častěji dopouštějí krádeží, než ostatní občané.
Můžete něco namítnout proti této větě ?
03. 10. 2010 | 10:52

stejskal napsal(a):

Omlouvám se, že odpovídám až teď, paní hanah.

Ani zdaleka nestíhám číst debaty pod všemi blogy, které jsou zde publikovány.

Ad "Romové se častěji dopouštějí krádeží, než ostatní občané".

Jistě, že mohu něco namítnout. PŘEDEVŚÍM je ta věta logicky špatně. Věcně pak je toto tvrzení dle mého soudu pochybné (a navíc jde neblahý myšlenkový stereotyp, způsob přemýšlení, který vede ke všem k zavádějícím a změnu k lepšímu znemožňujícím zjednodušením, odsudkům celých etnik a podobně). Dost podstatná část lidí totiž myslí v krátkých nekomplikovaných heslech, které jim někdo pořád opakuje (politici to už vědí ;-)

Logicku nesprávnost Vaší věty lze jednodušše dokázat: Romové se častěji dopouštějí krádeží, než ostatní občané eo ipso Romové kradou více, ostatní občaníéméně. Já sem občan a nekradu vůbec (nevím jak Vy). Někde je tedy logická chyba, ta úvaha takto neplatí.

Čili logicky správně je: Mezi Romy je více lidí, kteří kradou, než mezi etnickými Čechy.

Logicky správně, věcně je to z mého pohledu jen dojem.

Správě věcně je podle mne: Mezi Romy je více lidí, kteří páchají určitý druh kriminality (zejména drobné krádeže, kapsářství, lichva, možná i prostituce), než mezi etnickými Čechy. Nikdo to nezamlčuje, nebagatelizuje, nazastírá (tedy alespoň já o nikom takovém nevím).
Daleko více Romů než etnických bílých se z historických důvodů ocitá (či přímo rodí) v tzv. sociální pasti. Mým zájmem je, aby jich bylo čím dál méně (že to není chiméra dokazuje spoustu Romů, kteří žijí úplně normálním neproblematickým způsobem života, nejsou tedy geneticky predisponováni ke kriminalitě)

A vica versa (mezi etnickými Čechy je zase více těch, kteří páchají daňové podvody, závažnou hospodářskou kriminalitu apod.).

Závěr: stejně jako ve všem je důležitá represe a prevence. Tedy represe vůči jakémukoliv druhu kriminality bez ohledu na barvu pleti. A prevence s ohledem na sociální zařazení těch, kteří jí páchají. Jinak je třeba působit v etnických ghettech (stát, nestátní organizace), aby těch kriminálníků vyrůstalo méně, jinak mimo ně (tedy na společnost s převahou etnických Čechů) a to ze stejného důvodu.

S řadou Romů a etnických Čechů to nemá nic společného. Nekradou.

Tu studii si přečtu.

Hezký den.

Libor Stejskal
04. 10. 2010 | 11:45

hanah napsal(a):

Jistě máte pravdu.
Víte, já jsem na toto téma psala kdysi diplomku, tak si dovoluji rozumět Vaší námitce.

Pokud se ovšem nepouštíme do sociologických či kriminologických pojednání, připadá mi zcela zbytečné v běžné debatě používat striktně logické výroky (ostatně každé konstatování se dá rozložit a vyložit různě). A také je potřeba použít i jazykový výklad a výklad v kontextu, nikoliv jen logický, ze kterého každý pochopí, že není míněno kradou všichni, jen Romové častěji...

Potud tedy já v tvrzení -

"Romové se častěji dopouštějí krádeží než ostatní občané"

a

"Mezi Romy je více lidí, kteří kradou, než mezi etnickými Čechy".

nespatřuji žádný rozdíl.
Nebo spatřuji jediný. Ve druhé větě je patrná snaha o politicky korektní vyjádření naprosto stejného obsahu.

Postrádám v tomto problému jasnou řeč a jasný cíl. Chybí koncepce, líbivé řeči a kocábovití nikomu a ničemu nepomůžou. (Kocáb prošvihl romům dotace z EU, to jen na okraj).

já už teď nemám čas, tak zase někdy.
Jen - nemám jiný názor na Romy než Vy.
04. 10. 2010 | 14:35

stejskal napsal(a):

Já v tom rozdíl vidím jediný:

podporuje to velmi nebezpečné xenofobní nálady, které jsou v této, stále ještě nepříliš (duchovně) vyspělé (protože diktaturtami zdevastované) společnosti nepříjemně silné. Mám z nich strach, obrátit veřejné mínění proti nějaké skupině lidí (zejména pak etniku) je strašně jednoduché.

Ale jinak sozhlas. Se vším výše uvedeným.

Libor Stejskal
04. 10. 2010 | 15:32

hanah napsal(a):

víte, já si myslím, že lidi o kterých píšete, spíše provokuje zavedená praxe pozitivní diskriminace, kterou považují (oprávněně dle mého)za nespravedlivou.
Nepojmenovávání věcí pravými jmény je špatně za jakýchkoliv okolností a taky to neslouží zrovna pro dobro věci.
04. 10. 2010 | 19:21

best car insurance rates napsal(a):

Very great post. I just stumbled upon your blog and wanted to mention that I've really enjoyed browsing your weblog posts. In any case I’ll be subscribing for your feed and I'm hoping you write again very soon! <a href="http://topautoinsurancerates.net/">massachusetts auto insurance rates</a>
16. 10. 2011 | 21:58

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy