Agresivita a duševní nemoci

12. 02. 2014 | 11:45
Přečteno 9489 krát
Po přečtení názvu tohoto článku se zajisté každému z nás vybaví postava agresivního, případně vraždícího schizofrenika, mnohokrát použitá v béčkových filmech hollywoodské produkce.

Sugestivní filmový obraz nebezpečného a nevypočitatelně reagujícího schizofrenika doplňují mediální zprávy o tom, jak pacient trpící schizofrenií někoho bezdůvodně napadl. Kdyby se stejného činu dopustil člověk s jiným typem handicapu (smyslovým, fyzickým), nejspíš by této informaci nikdo nevěnoval pozornost.

Působí to dojmem, že cokoliv je spojováno s pojmem „schizofrenie“ je více „sexy“ pro režiséry filmů i autory mediálních zpráv než činy spáchané jinak postiženými lidmi či lidmi zcela zdravými. Přitom je prokázáno, že lidé se schizofrenní poruchou se dopouštějí kriminálních činů statisticky významně v menší míře, než lidé zdraví. Jestliže se schizofrenní jedinec dopustí agresivního chování, tak se většinou jedná o tzv. auto-agresi (pokus o sebevraždu nebo dokonanou sebevraždu) než o agresi vůči okolí. Schizofrenní jedinec se chová většinou agresivně vlivem psychotických příznaků (bludy, halucinace) a po odeznění těchto příznaků a uvědomění si svého chování, bývá hluboce nešťasten.

Nabízí se otázka, zda by těmto nešťastným činům nešlo předcházet systematičtější péčí o potenciální agresory. Nepochybně lze rychleji a aktivněji reagovat na signály z okolí nemocného (příbuzní, sousedi). Systém psychiatrické péče by měl umožňovat aktivněji a asertivněji kontaktovat lidi jevící známky zhoršení psychického stavu v jejich domácím nebo pracovním prostředí. A samozřejmě obrovskou roli hraje edukace o možných projevech psychických onemocnění a o tom, jak na ně reagovat. Vzdělávána by měla být jak široká veřejnost, tak vybrané skupiny profesionálů (praktičtí lékaři, učitelé – především středoškolští, příslušníci policie, atd.). Doufejme, že připravovaná reforma psychiatrické péče půjde tímto směrem.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Roni napsal(a):

1. či lidmi zcela zdravými - zdravý lidé nejsou jsou pouze špatně vyšetření. :))

2. Nabízí se otázka, zda by těmto nešťastným činům nešlo předcházet systematičtější péčí o potenciální agresory. Nepochybně lze rychleji a aktivněji reagovat na signály z okolí nemocného (příbuzní, sousedi).
Hlásím velký výskyt schizofreniků. - Parlament ČR.

:))
12. 02. 2014 | 12:13

Vera Mala napsal(a):

Praxe je ale uplne o necem jinem-nikoho to totiz nezajima.
Mela jsem v rodine schizofrenika zete,z dcery po 5 ti letech manzelstvi troska, drzena v izolaci i s deckem -nezajimalo to nikoho, ze leky nebere,ani jeho psychiatra.Dcera,uveznena v bludech manzela vsude hledala pomoc i na Krizove lince ,vzdy ji bylo receno,ze az ji bude ohrozovat na zivote-ma potom zavolat sanitku a NEZAPOMET rict,aby prijeli nejaky chlap. Neriskovali jsme uz, ze by te sanitky uz jednou nebylo ani potreba,dceru i s ditetem jsme odvezli a rozvedla se.
Dnes ma tento schizofrenik novou,jinou zenu,drzi ji ve stejne izolaci jako tu minulou, v zahradni chate a jeste si poridil k tomu dalsi dite.
Jsem zdravotni sestra, tolik nezajmu jsem vsak za leta v nemocnicich nikdy nezazila.Neni pravda,ze nejsou agresivni,jsou verbalne i fyzicky.
Nikdo Vam nepomuze,zakony na to nejsou,pred soudem je svepravny,narok na dite samozrejmy a ani potom nemate klid. Vzdy si totiz musite pomoci jen sami.A jedina rada tady opravdu je- zavcasu Utect.V tomto state zajima nekoho nejaky schizofrenik, az je to na Nove, ze nekoho zabil!!
12. 02. 2014 | 13:11

Brazil napsal(a):

Už si Höschl do svého ústavu objednal ty skotské střiky?
Nejjistější a k pacientovi nejšetrnější je stejně lobotomie.
Nakonec zažije renezanci.

Ale mě nechytnou.
12. 02. 2014 | 13:35

Znáte pohádky? napsal(a):

Říká se,že v pohádkách je ukryta velká lidová moudrost. Pohádka zfilmovaná pod názvem Nesmrtelná teta s jiřinou Bohdalovou v hlavní roli, coby Závisti je celá o schizofrenii.
Tu pohádku nepochybně začal vyprávět někdo, kdo se z toho příšerného stavu dokázal dostat a celou tu moudrost nám v té pohádce přenechal.
Stačí jenom vědět o čem ta pohádka vlastně je.

Další pohádka o schizofrenii se jmenuje Hrátky s čertem s Josefem Bekem v hlavní roli, coby vysloužilým vojákem Martinem Kabátem. V té pohádce je ukryto tajemství, kterak člověk ke schizofrenii přijde a také, jak se z toho lze bez následků vyléčit. Stačí jenom tušit, čeho si v těch pohádkách máme všímat a jaká pravidla pro cestu ze schizofrenie nám chtěli jejich autoři v těch pohádkách prozradit. Věřte, že to funguje velice spolehlivě, vždyť člověk se schizofrenií se skutečně ocitne v pekle svého vlastního myšlení, nebo podle první pohádky, v moci zla, které jej připraví o vlastní zdravé myšlení, tedy rozum.
12. 02. 2014 | 13:41

olga napsal(a):

Znáte pohádky?
Pohádku Nesmrtelná teta i Hrátky s čertem znám. Ovšem vidím tam něco docela jiného než Vy. Já tam vidím reálnou závist. Závist, kterou trpí snad všichni lidé. Ve druhé pohádce vidím objasnění Božího požadavku, který je vyjádřen slovy: Ne ten kdo mi říká Pane, ale ten, co činí skutky, vejde do Božího království.
12. 02. 2014 | 14:46

na pravou míru napsal(a):

olga
tady všem předvedla, že náboženství je ve skutečnosti projevem bludů paranoidní schizofrenie. Díky, lépe to snad ani nešlo.
12. 02. 2014 | 14:56

Pond napsal(a):

"Po přečtení názvu tohoto článku se zajisté každému z nás vybaví postava agresivního, případně vraždícího schizofrenika..."

jakým je například čtyřnásobný vrah Kevin Dahlgren, který vypověděl, dle psychiatra Cimického, že slyšel hlasy, které jej k vraždám nabádaly.

"Děsivější vraždy jsme nikdy neviděli, řekli policisté, kteří vraždu vyšetřovali."
12. 02. 2014 | 15:13

ulice plné Marků D. Chapmanů napsal(a):

Mně stačí rozkliknout news a přečíst si sousloví jako "moravské Beverly Hills" aby se ze mne stal vraždící stroj.
V jednom stařičkém filmu s Melem Gibsonem si předprogramovaní vrazi kupovali Kdo chytá v žitě.
V tom momentě neslyšné černé helikoptéry věděly, kde je mají.

Spouštěcí moment může být cokoli, libovolný Peheho politologický komentář nebo úvaha Martina Nováka.
V tom okamžiku dávím lidi zouvákem na boty.
Pokud Jarolímek nepracoval na vymývání mozku toho kterého z nás, nemůže předpovědět nic.

PS. Mišík zpívá: Pustil jsem si k tomu Rozhlas po drátě!
12. 02. 2014 | 15:50

Ivan Kučera napsal(a):

Mne štve, že se slovo schizofrenik a schizofrenie používá naprosto mimo psychiatrický kontext.
Např. včera na Super.Spy byl velký nadpis o tom, jak schizofrenik týral bývalou vicemiss. O schizofrenika se však nejednalo, byl to prostě nějaký psychopat.
Kromě jiného by lidi potřebovali větší osvětu v tom, co to vlastně schizofrenie je, a taky co to je psychopatie / dnes hraniční porucha osobnosti/.
Bohužel ani psychiatři v tom nemají jasno, např. Aspergerův syndrom zahrnují do schizofrenie a také ho tak léčí. Je to smutné. Navíc psychiatři jsou slouhové režimu, jsou jedna ruka s policií a soudy, a dokonce dávají diagnózy na zakázku některých vlivných osob. Nikdy jsem tomu nevěřil, ale i u nás je stále psychiatrie ve službách režimu, jako to bylo v letech 50. a stále je v Rusku. Kde to jsme?
12. 02. 2014 | 16:05

Znáte pohádky? napsal(a):

Olga
Do království(života) vstoupí Závist(zosobněné zlo). Král tím okamžikem přijde o rozum. Zlo je chytré a různě se přetvařuje, mění ano v ne(bludy) schovává se a všichni trpí. Králi se rozum vrátí až tehdy, když se podaří zlo rozpoznat a vyhnat.
Závist v pohádce představuje zlo jako mocnou bytost, špatných vlastností je daleko více nežli jenom závist.

V pohádce Hrátky s čertem je jasně popsáno proč se člověk do pekla dostal a také jakým způsobem se dá dostat odsud. Nic víc nic méně.
PS. sestra?
12. 02. 2014 | 16:49

santawizard napsal(a):

Pane doktore:
Kdo je ten, kdo neumí ovládat svoje sebevražedné a vražedné sklony a nebo svoje mučednické a válečnické vlohy??
Vrazi a sebevrazi? Mučedníci a válečníci?
Jestli jsou schizofrenici potenciální sebevrazi ,které umíte kontrolovat injekcama a najednou jeden ze sta se stane vrahem,které neumíte kontrolovat injekcama ,tak co to znamená?Proč se ,jak říkáte, filmuje jak nebezpečný schizofrenik řádí s břitvou v ruce v Hollyvoodu,nebo v psychitrickém ústavu?
Není to umělecký pokus vytvořit jakousi rovnováhu mezi sebevražednými a vražednými sklony,aby psychiatři z filmu nad kukačím hnízdě atd.neměli nutkání jíti příliš pozdě nebo brzy do ulic s injekční stříkačkou v ruce? Nebo aby se lidé uzavřeni do sebe uměli taky víc otevřít a mluvit proti útlaku.Místo aby pořád snášeli facky uměli taky občas facku dávat? No řekněte nám ,jak léčíte schizofrenické sebvrahy a jak léčíte schizofrenické vrahy.Většíma a nebo menšíma injekcama?(příklad z Norska kde 50% norů říkalo ,že Brevik je nebezpečný schizofrenik a měl by jít do blázince a 50% norů říkalo ,že je nebezpečný psychopat a měl by jít do basy.).
Vždyť vy sám říkáte ,že většina schizofreniků jsou potenciálními sebevrahy ,,ale na závěr chcete ,aby se celá zdravotní péče zaměřila převážně na potenciální schizofrenické vrahy.Proč zároveň nemluvíte proti psychopatickým vrahům?Jaký je v tom rozdíl?Jedni jsou horkokrevní a druzí chladnokrevní?(vy nikdy nic nemluvíte a necháváte nás v ignoranci,nikdo neví jestli sebevrazi a vrazi dostávají jiné injekce)
Uznávám,že v dnešní rozhárané době zaviněnou mafiánským kapitalismem a hospodářskou krizí, kde žije už skoro 1 milion občanů pod hranicí chudoby, tak hodně by na tom byla lépe si jít užívat do vězení a do blázince,na umývání mozku a vymetání ďábla ,než živořit o hladu na ulici.,nebo čekat až z toho doopravdy zcvokatí a nebo z toho zkriminální.,kde by raději než skončit ve vězení a v blázinci ,tak by už raději spáchali sebevraždu nebo vraždu.Proto je to dneska opravdová fuška ,jak pro sociální pracovníky ,tak pro kriminologii a psychiatrii.To jste si však zavinili sami s vašimi zákony a výklady zákonů,které de fakto ničí tuto společnost ,aby se potom mohla z toho buzerovat a léčit ve státních a soukromných ústavech a nebo aby se přidali k náckům a komunistům a připravovali se na další válku a další revoluci.,.kde by nakonec stejně skončili ve státních a soukromných ústavech pro politické vězně a pseudoblázny.
12. 02. 2014 | 17:14

santawizard napsal(a):

Pane doktore:
Mrzí mne, že pořád ještě vůbec nevěříte, že všechno nebo hodně toho zavinila ,tak zvaná diktatůra hospodské politiky a diktatůra psychiatrie.V této oblasti více méně nejde o vraždu či sebevraždu fyzickou ,ale intelektuální a duševní.Podobně více méně nejde o mučednictví a válečnictví fyzické,ale mučednictví a válečnictví intelektuální a duševní.Lidé se totiž chcou navzájem ovládat myslí a zabíjet duchem mnohem víc než doopravdy a fyzicky.Podobně se chcou zotročovat v prvé řadě duševně a intelektuálně,(nikdo neví jak to funguje),ale fyzicky až v druhé řadě(všichni ví jak to funguje).Pochopitelně ,že je to spojené a často se neví, kde to začíná a kde to končí.
Proto je v blázincích dlouhodobě pod vlivem léku zavřeno mnohem víc schizofreniků a maniaků,kteří ani nejsou sebevrahy natož nedej bože vrahy ve fyzickém slova smyslu.Mají jenom čistě duševní a mentální problémy,který vy neléčíte ,ale jenom zabraňujete ,aby se z nich eventuelně nevyklubali sebevrazi a vrazi fyzičtí.Možná že ale máte pravdu.Možná ,že se vám(a systému) už chcou pomstít sebevraždou a vraždou fyzickou,protože jste celou tu dobu byli neochotni je naslouchat a léčit z problémů duševních a intelektuálních,které jste naopk ještě více pokazili. .Hodně vás za to kritizují i tady na blogu.Na dálku se totiž jen tak nedá fyzicky vraždit či sebevraždit.
Celý systém je však na vaši straně!!!čajové ceremonie,kávové rituály,tabákový mági,opiový farář,hospodský kaplan a marijuána guru je pořád ještě zákonem a církvemi zakazováné jako primitivní náboženství na drogách a obcování se Satanem, ale dovoluje se jenom propagovat militarismus,bojovné umění,konvenční,chemické,biologické a jaderné zbraně.
12. 02. 2014 | 20:39

honolulu napsal(a):

Jak vidite pane dr., tak Vas blog prilis nezabira. To je asi tim, ze lide citi unavu ze schizofreniku a jinych nestastniku, kteri jsou treba bi-polar - pro tendence k nasili a nevyrovnanosti...

Mozkova chemicka nerovnovaha se vzdy upravi docasne pouze jinou chemii s vedlejsimi nasledky a za nejakou dobu jste tam, odkud jste vysli.. Proste nic noveho pod sluncem. Zadna slava , zadne uznani, pouze tapani ve tme...

Ale na svete existuji i jine mozkove uchylky, kterym se jesitna veda vyhyba obloukem a s kterymi si nevi rady nikdo. Ani Vy, ani dr. Honzak jste se o nich nikdy nezminili. Neuznavate jejich existence.

To je jiny druh nestastniku, kteri nas vsechny prevysuji ve svych schopnostech a ziji ve strachu z neporozumneni.

Jsou to lide, kteri maji 7-8 smyslu, kdezto mi jic mame pouze 5.
Tyto lide jsou bombardovany signaly z vesmiru a nekteri z nich je umi prelozit. Jsou to occultiste toulajici se vesmirem, vedmy toulajici se za hranicemi casu v hluboke minulosti a nebo jinni badajici v alternativni medicine.

Proc se o nich nikdy nezminite ? Vyhybaji se vam, ze ano ? A nedaji se zaradit do zadne vami vymyslene "prihradky".
Jesitna veda tim ochuzuje lidstvo...

Slysel jste nekdy jmeno, Edgar Cayce, nebo Linda Goodman, ci Maria Ostrich a cela jeji parta 150 vyvolenych ? Sigrun a dalsi....Nemohli by jste pani doktori o techto lidech nekdy neco napsat, cemu by bylo mozno rozumnet ?
13. 02. 2014 | 02:47

Renata Vostrovská napsal(a):

Dobrý den, pane doktore,
trpím bipolaritou, povídám si s PC, myslím si, že jsem slavná a bohatá, před chvílí jsem se probudila s dojmem, že musím vzdát čest naší hymně, tak jsem rozsvítila, vstala a salutovala při zpěvu v duchu naší hymny. Co byste navrhnul za prášky?
Děkuji. Hezký den
S pozdravem
Renata Vostrovská
13. 02. 2014 | 03:16

honolulu napsal(a):

Pane dr., zachrante prosim zivot manzela - pani Renaty Vostrovske ! (03:16)
Slozte se mu na letenku k protinozcum...Zde jasne vidite, ze nejvice trpici clovek neni schizofrenik, nebo bi-polar disease pacient, ale ten, kdo zije v okoli techto lidi....
13. 02. 2014 | 04:37

honolulu napsal(a):

Witchdoctor Honolulu doporucuje pani Renate k salutovani daleko, vznesenejsi hudbu nez je ta, o ktere se zminuje... Zde ji mate pani :

"Lidi, ja mel velkou snahu
sotva jsem se narodil,
matka byla mimo Prahu
a taticek marodil.

Sudicky me vod Smetany
daly venem Vltavu,
matka prisla z Maly strany
sedla si me na hlavu.

Mne koupali co decko v horke lazni,
az Celsius nad ctyricitku vlez,
pak divili se co to dite blazni,
a nasledky tu citim jeste dnes....
atd...atd.

To jsem jednou kopal za trest latrinu u JAR - Army a prijel general.
Ja mu vzdal k "pocte zbran" s pohovnenym naradim a dostal jsem prikaz na pohovor s vojenskym psychiatrem.....
To byly krasne casy !
"Nikdy se nevrrrrrati pohadka mladi, ta ze vsech pohadek - nejkrrrrrasneji"...atd.
13. 02. 2014 | 05:07

dotaz napsal(a):

Prosím,pane jarolímku,
a nejde tedy o sexy šikanu slbaších či vybraných jedinců?
13. 02. 2014 | 15:40

Markéta napsal(a):

Nedávno jsem o tom mluvila se svým psychiatrem a on mi řekl, že dnes musí schizofrenik jít na léčení dobrovolně, nelze ho proti jeho vůli léčit v ústavu......takže nevím, jak to udělat s tou prevencí , podle mně to nikdo dopředu neodhadne , jak dalece mu hrábne a povraždí rodinu .
13. 02. 2014 | 16:23

dotaz napsal(a):

Markéto,v Belgii už bude vraždění dětí zákonem legální,dokonce se najde asi kat či pseudozdravotník na pseudoeutanázii,hanba jim,že?
Je to na mladé postižené včetně schizofreniků psychický nápor a zneužití moci,
není divu,když by se při takovém nátlaku v pudu sebezáchovy stali agresivními
vůči těm,co jim třeba líbezně vnucují sebevraždu nebo je i jinak duševně či tělesně mučí,že.
Je to mučení,když vám někdo implemetuje do hlavy myšlenku,jsi nevyléčitelně nemocnej,trápíš sebe i ostatní,bylo by lépe,kdybys zemřel.HNUS.
13. 02. 2014 | 20:09

Richard napsal(a):

myslím, že agrese u duševně nemocných může sehrávat velmi závažnou roli, častěji je však namířená na sebe sama. Naše společnost vzývá kult bezpudového, slušňáckého intelektuálka, který se při představě rvačky hroutí k zemi. Když jsem byl v Praze, měl jsem dojem, že jsou tam všichni homosexuálové, ale prý ne, prý je takové jednání v rámci hetero-orientace.
Agrese je cosi přirozeného. Nepřirozená a destruktivní se stává až ve chvíli, kdy je skrze idiotský moralismus zatracena k vytěsnění. V base je kult agrese vzýván, ve společnosti moralistních intelektuálků a všelikých rádoby duchovních mudrlatů je zas agrese zatracována, je na ní uvalena snad přímo kletba. Och jak skvělé je to křesťanství, jak skvělou službu tím prokazuje lidstvu. Myslím, že ani mnozí psychiatři nechápou, často obrovský význam agrese v prožitcích psychicky nemocných a spíš než aby se o to snažili, mají tendenci "vychovávat". Hlavní je "to" uklidnit, zapráškovat a být slušným člověkem. Dokonce jsem se setkal s případem, kdy psychiatr nabízel pacientům jako řešení jakési náboženské texty a brožury. Něco neuvěřitelného, asi jak by píchl člověku jed rovnou do žíly a agresi, která ničí ve stínu a touží se integrovat do vědomí, tak zatlačí ještě víc do hlubin, z nichž to pak vyleze třeba ve formě vražedných halušek. Samozřejmě nikoho nevyzývám, aby si nechal od psychicky nemocného ubližovat nebo se pod vlivem jeho případné agrese nechal tlačit někam do kouta.
13. 02. 2014 | 20:31

dotaz napsal(a):

Zatlačováni do kouta či klece jsou ovšemže snáze slabí,postižení.Pakliže jsou po zahnáni do kouta ještě trápeni tělesně či fyzicky/to rádi dělají různé party pubertáků/,jsou logicky doháněni k agresivitě,
že...vůči okolí se jim v tom zabrání,tak obrátí agresivitu proti sobě samému,protože nesnesou to ponížení,že.
14. 02. 2014 | 07:32

dotaz napsal(a):

Ono taky bude problém,že se lidi nemocných štítí a bojí.V řeckých bájích vystupují různé zrůdné bytosti s démonickým vlastnostmi,s nimiž lidi mají potíž se jich zbavit.
14. 02. 2014 | 07:57

dotaz napsal(a):

Právo zabít,právo na potrat,právo na smrt.
Také údajně dříve existovalo otcovské právo zabít dítě.Někteří rodiče jsou opravdu nebezpeční,ale myslím,že to není tak rozsáhlý problém,aby se z toho udělal byznys,
kvůli domácímu násilí.Ale nevyléčitelné děti by radši měly jít do hospice,jsou-li problémy v rodině.
Nebo snad jo????
http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/327655-australan-ubil-sveho-syna-kriketovou-palkou-na-treninku-pred-ostatnimi-detmi.html
14. 02. 2014 | 13:39

Richard napsal(a):

"jsem si vědom toho, že smrti všechno skončí, že má duše není věčná a že neexistuje žádný posmrtný život, tuto cestu musí podstoupit jednou každý z nás"
http://aktualne.centrum.cz/video/?id=229540

je velmi zajímavé, jak někteří lidé dokáží odejít ze života statečně, bez chlácholivých lží a jiní k tomu zas potřebují celý aparát vyprojikovaného náboženství. Ať je povaha "ideálna" skutečná, na lidském těle nezávislá či vzniká pouze jako důsledek chemických procesů v mozku, postoj toho chlápka podstupujícího euthanásii mi přijde, na rozdíl od nejrůznějších náboženských patlalů, skutečně statečný. Navíc na mě vůbec nepůsobí tak materialisticky jak svůj odchod sám představuje. Z toho chlápka jde cítit bojovník, který se velmi statečně vyrovnal se svým strachem z konečnosti. To však ještě neznamená, že skutečně na věky končí, byť tomu třeba sám věří.
14. 02. 2014 | 13:42

Richard napsal(a):

"V řeckých bájích vystupují různé zrůdné bytosti s démonickým vlastnostmi,s nimiž lidi mají potíž se jich zbavit"

v bájích jde většinou o vyobrazení - personifikaci vnitřních psychických sil působících v člověku(podobně jako se např. vykládají sny), sklonů, rysů člověka, které nejsou vysvětlovány racionálně, ale symbolicky - obrazně, neb jejich zdrojem není vědomí, ale hlubší vrstvy psýchy - nevědomí. Démon tak může představovat např. určitou závislost, hněv, pokušení příp. cosi jiného.
Některé archetypální postavy pak mohou skutečně odpovídat povahám skutečných jedinců. Postava/síla pracuje vlastně uvnitř nitra, ale je projikována ven, kde si nachází vhodný, velmi často podobný objekt.
14. 02. 2014 | 13:52

Richard napsal(a):

"http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/327655-australan-ubil-sveho-syna-kriketovou-palkou-na-treninku-pred-ostatnimi-detmi.html"

to je drsné no, tohle...
matka toho ubitého dítěte a bývalá manželka muže a otce syna, který dítě ubil, o něm tvrdí, že svého syna prý nadevše miloval. Takže zřejmě nějaký zkrat, invaze agrese z nevědomí obrácená na syna.
Žena o svém bývalém muži tvrdí, že se mu nedařil život. Naše kultura potlačuje archetyp bojovníka, jehož aspektem je také zdravá míra agrese, který se pak může vynořit z hlubin jako něco zcela brutálního. To jsou samé pomatené kecy a žvásty o lásce a takhle to pak může končit.
14. 02. 2014 | 14:02

magor napsal(a):

Richarde,

antropocentrickej pohled. A slůvko "nevědomí" celkem o ničem. Naopak slůvko "Hr-om" podstatné, ono o-hr-ad v univerzu jako máku. Víte, on Jung došel opravdu daleko, to podstatné (k tomuto blogu) však vypátrat nestihl. V osnově defilují o-hr-aničení, jednoduše, ega.
14. 02. 2014 | 14:14

santawizard napsal(a):

Odeberou schizofrenikovi řidičský průkaz i když neudělal žádný dopravní přestupek?Odeberou mu řidičský průkaz protože bere léky a nebo právě proto že nebere léky???
Agrese je vrozená.Člověk se rozčiluje celý život stejně.Jestli víc nebo míň to už záleží na okolnostech.Někomu ujede huba jiném ujede pěst.Někdo se umí ovládat víc někdo míň.Láska a sex zadarmo nebo za peníze není totéž jako nenávist a agrese zadarmo nebo za peníze.Láskou nebo karabáčem můžete motivovat ,jak na tu stranu ,tak na tu stranu.Taková je celá lidská problematika a tématika,založena na trestu a odměně.V konečné fázi je to Bůh ,který přidá na lásce a ubere na hněvu a nebo přidá na hněvu a ubere na lásce.Nejhorší je ,když Bůh vás trestá a ďábel vám škodí,jako 2 v jednom.Je pravda ,že někteří lidé navzájem vrčí,štěkají vyjí a koušou a lížou si rány jako psi.Když je život pod psa,tak nejlepší přítel člověka je pes.Urážet není lichotit a kritizovat není chválit..Hodně agresivity se šíří na televizi s úmyslem aby si to lidi raději zažili virtuálně než reálně.Často to však funguje naopak .Dokázat to moc nejde.Divoký kůň však nikdy nemůže jen tak kráčet na ulici mezi autama.Subnormalita je lékařské tajemství nebo jenom mezi přátelama a podobně paranormalita je vojenské tajenství a nebo jenom mezi přátelama.Parapsychologie se zabývá vědeckou analýzou nemožného a neuvěřitelného.Hodně jsou na toto téma natáčeny filmy a TV seriály,kde se tyto kouzla a zázraky nafilmují pomocí divadelních a filmových triků atd Závěrečně se divák pobaví i když ví ,že to je výmysl.Toto se někdy využívá i v realitě mimo jeviště všemožnýma lumpama podvodníkama a všemožnýma podvedenýma cvokama.V mezích zákona je to ,ale velké umění.Vytvářejí se všemožné kroužky za účelem kontaktu s mediem.Černé nebo svaté mše jsou toho důkazem.Pro jedince,pro páry a pro skupiny jsou tady k dispozici magické a náboženské zkušenosti.Pomocí drog je to zakázané ale bez pomocí drog to není zakázané.Vědecký atheismus ,který v takové věci nevěří vás však za jakékoliv takovou zkušenost může klidně poslat k psychiatrovi na vyšetření.
14. 02. 2014 | 14:31

Richard napsal(a):

magor
nerozumím Vám, navíc nemluvím zde za Junga, ani jungiány, ale za sebe. Jung by z mých postojů nejspíš radost neměl. Vnímám ho jen jako inspiraci a prostředek jak se dostat blíže k chápaní nevědomí. Je však fakt, pokud říkáte, že Jung to podstatné k tomuto blogu vymyslet nestihl, že údajně přehlížel zásadní význam agrese v psychice člověka.
Agrese je silné téma a nelze ho jen tak smáznout skrze výrok "budeme se všichni vzájemně milovat". Agrese je skrze naši kulturu zatlačena kamsi do hlubin odkud však stále pracuje, tím nebezpečněji, že není pod kontrolou, je nahrazena prázdným, vyčištěným úsměvem, jakože "láska". Láska samozřejmě existuje, ale to, co se za ní často vydává, to je jak šťáva z rulíku zlomocného vydávaná za borůvkový džus.
Pokud máte dojem, že smýšlím příliš antropocentricky, nikde nepopírám moc Vyšších sil, naopak jsem přesvědčený o její existenci(ostatně právě ono nevědomí je jejím zdrojem - působící archetypy -duše), ale rozhodně si nemyslím, že jde o křesťanskou přeslazenou doktrínu.
To je jen taká chlácholivá, přeslazená pohádka a nástroj k ovládaní mas.
Vezměte si třeba starých východ, kult ochranitelského samuraje, který když převedete na symbol, můžete ho vnímat jako velmi podstatnou část integrované osobnosti. Z křesťanství je archetyp bojovníka - úplně vytěsněn a nahrazen chlápkama v šatičkách, co vedou úchylně potlačené kecy.
14. 02. 2014 | 15:06

Richard napsal(a):

u nás je pacifismus vlastně je pokrytectvím, protože jako společnost, přes individuální zřeknutí se násilí, využíváme tuto sílu v podobě policejní a vojenské ochrany.
Pacifista si v našich podmínkách prostě jen pomyslně "nechce špinit ruce" a násilí, resp. jeho temný, nežádoucí aspekt/já přece násilí neužívám, které je užito k jeho ochraně "háže na jiného", přesto, že z něj čerpá ochranu.
Násilí, agrese, bojovnost je v naší kultuře chápána jako cosi špinavého, nečistého, přestože bez něj není možné existovat, neb zajišťuje ochranu a uspokojení základních životních potřeb - sebeprosazení.
14. 02. 2014 | 15:12

abab napsal(a):

Jednoho "agresivního" hlásím. Vystupuje pod nickem tutan a myslí si, že je Hayek.
14. 02. 2014 | 21:34

santawizard napsal(a):

Bludy a halucinace nechceme, ale moudra a vidiny chceme.Např když má někdo odiovizuální halucinace ,tak straší a haraší mu příšery a zlé pomluvy a naopak ,když má někdo odiovizuální vidiny ,tak naslouchá s láskou a s rozumem.Např břichomluvec slyší jakési hlasy ,ale nevěří ,že si sám na sebe promlouvá ze záhrobí .Bojí se sám sebe.Straší sám sebe.Ohromuje sám sebe.Je okouzlen sám sebou.V podstatě je to vztah mezi snivcem a snílkem,podvědomím a nadvědomím,egem a idem,superegem a superidem.Takže o co jde?Chceme slyšet hlasy a vidět věci z podvědomí či z onoho světa a nebo nechceme?Jaká je odpověď ?Krásné lucidní sny ano,ale noční můry ne.!?Dobré myšlenky a pocity ano,ale blbé pocity a myšlenky ne.
Vysvětlit a pochopit je ale vzájemně relativní.Jestli je někomu něco nepochopitelné a neuvěřitelné,vlastním zaviněním a nebo zaviněním někoho jiného,tak je mu to zablokované v nevědomí.Psychoanalytik může sám něco odblokovat nebo něco zablokovat.Jde taky o bolesti a blaženosti.I umývání mozků a vymetání ďábla je de fakto určitá blokace či odblokace.Protože občan ani jeho stát nejsou dokonalí ,tak vnitřní a vnější přítel či nepřítel člověka nebo vnitřní a vnější přítel či nepřítel státu ,taky nejsou stoprocentní hrdinové nebo stoprocentní padouši.
Co všechno leží v nevědomí je ,ale velké tajemství .Lidská imaginace je nekonečná jako celý vesmír.Odblokovat taky znamená vyzradit tajemství.Vyznej svoje hříchy a svoji víru jako slovo na jazyce a jazyk za zubama křížový výslech umí nejvíce ze všech psychoanalytici a dedektivové.Pravý opak takového gonza journalismu je však zpravodajství a vyzvědačství o změněném stavu vědomí.Člověk si neumí jen tak vzpomenout.
V normálním světě jde však převážně o peníze a informace.Např .v televizním pořadu den D mohli začínající podnikatelé či obchodníci předstoupit se svými záměry,projekty,nápady atd před bohatýma investorama,kteří se potom rozhodli,zdali by bylo možné do nich investovat dejme tomu 300000kč,nebo 1/2 milionu nebo 1 milion za 10%,20%,30%,40%,50%,60%,70%,80%,90%,z konečného výsledku.a taky se tímto způsobem podílet na výrobním a obchodním tajemstvím podniku.
Kdyby se takový investor přepočítal ,tak by se místo na zisku musel eventuelně podílet i na dluhu.Klidně by potom takový podnikatel mohl přijít i se svým podnikovým právníkem a podnikovým psychologem,.aby bohaté investory ujistil a přesvědčil o úspěchu či perspektivě svého podnikání.Kdyby však takový podnikatel se svým právníkem a psychologem byli profesionální podvodníci,investoři by nesměli naletět.Hodně takových podnikatelů však nejsou podvodníci s úmyslem podvádět ale jsou to jenom zaslepenci,naivci ,kteří si věří ,ale potom se přepočítají a jsou zklamáni,stejně jako takoví lidi ,kteří propadli hazardu a dokolečka si věří,že zítra bude další den ,kdy určitě vyhrají na 100%.
15. 02. 2014 | 15:13

Člověk napsal(a):

Pane doktore Jarolímku, chci Vám poděkovat za tento únorový blog. Doufám, že si ho lidi všimnou a snad si někdy uvědomí, co napáchají za další škody, když stále ani elementárně nepoučeni (aspoň ze základní literatury) sypají schizofreniky do jednoho pytle s psychopaty a navrch ještě nemají ani páru o tom, že schizofrenie je několik druhů a ani v té určité dg nejsou dva s totožným průběhem.
Jenom bychom si velmi přáli, tak jak píšete, že by ta prevence atd. snad v té připravované reformě psychiatrické péče měla se projevit.... Rádi bychom tomu věřili, ale jsme v tomto ohledu velmi skeptičtí.
Nyní - PŘED reformou p.p.- máme zkušenosti a máme jich dost, s případem v rodině. V lednu l.r. nemocný s dg sch.simplex napadl z absolutního klidu svou matku - věděli jsme, že je nutno přeléčit - no, teprve po 5 dalších atakách je léčen v PN a jsou mu léky měněny(prostě se nemoc mění, je tam velký sešup dolů)). Co tento přístup udělal v místě bydliště ((např. se nás sousedé "bojí" - těžko jim to vysvětlovat, nebo nám chtějí radit, CO máme dělat, atd....))
15. 02. 2014 | 18:47

Člověk napsal(a):

Chci tím říct, že ač jsme zavčasu informovali psychiatra, v loňském roce prý neměl páky na to, aby se hoch léčil v nemocnici. Nebyli jsme "akutní".
Syna samozřejmě milujeme, ale zároveň cítíme zodpovědnost.

A ještě - potvrzuji Vaše slova, pane doktore Jarolímku, nechť se lidé tolik nebojí, nemocný vždy napadne nejprve svého pečujícího (otce,matku).
(Zkraje, po propuknutí nemoci nejspíše pak ublíží spíš sobě).
15. 02. 2014 | 18:58

Ivan Kučera napsal(a):

To Člověk:
V lednu to bývá nejhorší, vnitřní napětí je největší, zhoršují se i lidé s depresemi, nejen s tzv schizofrenií, jak správně píšete, u každého je to jinak, a všechno léčí stejně.
Nevím však, jestli je nejlepší hned volat záchranku. My jsme to udělali v bláhovém domnění, že to pro syna bude dobře a bude se léčit. Léčba byla hrozná. V PL ho drželi skoro dva roky, rvali do něj takovou sposustu léků, že se divíme, že ještě žije. Absolvoval 2 kůry po 12 elektrošocích. Zhubl v léčebně 30 kg. Přestal úplně mluvit. Bývalý vysokoškolák je úplně z cesty. Mladý zakomplexovaný primář v PL si na něm zchlazoval své komplexy z dětství. Syn dostal Parkinsonovu nemoc. Je úplně vyřízený. Už nikdy bychom nedovolili, aby se do PL dostal.
Nevěřte psychiatrům, ničemu nerozumějí, nic nevědí, jen zkoušejí ty své ďábelské metody na nevinných lidech.
Vezměte si, kolik mladých bere drogy, pije, pere se, páchá jinou trestnou činnost, a nic se jim nestane, maximálně si odsedí pár měsíců, a jsou volní. Váš ani náš syn to určitě nedělá. Náš syn má zničený život, a my s ním.
15. 02. 2014 | 23:04

Souhlas napsal(a):

Ivan Kučera:
Souhlasím.Celý systém je praštěný i v otázce zda-li se mají pedofilům a zlodějům uřezat péra a useknout ruce preventivně a nebo represivně?
16. 02. 2014 | 14:47

Člověk napsal(a):

To Ivan Kučera:
Syn se léčí patnáct let, ale jeho diagnoza je někde mezi, (to už víme od dětského psychiatra, resp. to vidíme sami), ale skoro největší NEobrat to vzalo po léčbě ve fakultní nemocnici, kdy ošetřující lékař chtěl od NÁS souhlas k tomu, aby mu byl podáván Leponex. Po naší odpovědi, že co se týká mediciny, jsme proti nim laici a že je u nich asi proto, že by měli býti odborníky a že chceme hovořit s primářem už tento souhlas od nás nechtěli, Leponex mu však stejně nasadili.... Tou dobou měl jít do 9.třídy, přesvědčovali nás, ať přejde ze ZŠ na zvláštní (na poslední rok školní docházky!) - to jsme řekli, že to ať nechají na nás. Tož jsme byli "nařčeni" z xenofobie. No, nevím, jak by kluk existoval ve svém stavu ve speciální škole - byli jsme rozhodnuti nechat ho třeba i propadnout, ale v jeho třídě, v jeho škole, tam, kde ho znali nejlíp (i nás) a on znal je (viděli vývoj - býval jedničkář, pak to šlo vše ruku v ruce).
Vloni se situace rapidně zhoršila - jde dolů zbytek intelektu, prohloubila se retardace, občas - asi při atace má zřejmě nějakou halucinaci a projeví se to nenadálým nelogickým agresivním výpadem, který si ale později nepamatuje.
Parkinson nastává po některých antipsychotikách - po velkých dávkách.
Náš syn zas potíže srdce, počínající diabetes ad. Nezájem o nic. Nyní hledáme nějaké zařízení, pokud možno dobré - roky nám nestojí. Za poslední dobu jich dost ubylo, v některých - pro změnu - není místo, či s jeho diagnozou nediagnozou nevědí, ošívají se....
16. 02. 2014 | 20:34

magor napsal(a):

Richarde, díky za počtení.

Integritu bez vědomostí nejste schopen uhájit. Zn. Kdokoli, ne však kdykoli. Podotýkám jen, že ten dobře ubezdušenej se mejlil, což k tématu nedílně patří.

Nastřelujete zajímavé téma, taková EU maskulinní příliš není, víte, v co lidi přerodí? V připosraná ptáčata vyděšená z prvního většího větru.

Byl jednou švédskej(?) film s dětmi pro děti, despota-tyran nechal vše obalit pur pěnou, nakázal všude ochranné přilby. Tak tihle neurotici nám vládnou, zároveň vzývajíc novodobý kult-Boha SPOTŘEBITELE. Ani počítat nemusíš, vše ti zakonně zajistíme - na cedulce pod tvým frňákem, v každém chrámu konzumu.
Nedopadne dobře.
16. 02. 2014 | 23:37

dotaz napsal(a):

No nebude ten léčebný dů-vtip/crackdown,intervention,zákrok/ vystihnut tímto naklonovaným a přeneseným citátem diskutéra z blogu psychiatra R.Honzáka?
Martin1 napsal(a):
Na třicet bláznů, co se rozpovídají o všech starostech světa, stačí jeden psychiatr.
Na jednoho psychiatra, který se rozpovídá o počasí, nestačí ani třicet blázinců.
03. 02. 2014 | 15:05
17. 02. 2014 | 10:45

Ivan Kučera napsal(a):

Dnes jsem viděl výpis z VZP. Ambulantní psychiatr za 4 minutové napsání léků a zeptání se jak se vede, vánoce proběhly v klidu, si účtuje zhruba 670,- Kč a říká tomu cílené vyšetření.
To zcela jasně dokazuje, o co našim lékařům jde, jsou to zlatokopové. O zdraví pacientů jim jde v poslední řadě.
Je mi z toho na zvracení, kdyby nešlo o lidský život.
Co tomu všichni říkáte?
Může pan dopktro Jarolímek alespoň nastínit, kolik času by měl ambulantní psychiatr věnovat za tyto peníze při uvedení tohoto výkonu pacientovi?
Kdyby to bylo aspoň těch 20 minut.
Pokud si budeme stěžovat na VZP, obrátí se to proti synovi a proti nám. Co s tím dělat?
17. 02. 2014 | 21:13

Katka napsal(a):

Hm, tak výkon č. 35022 je počítaný na 60 minut. Pan doktor za něj má 657,90 Kč. Za hodinu stihne 12 pacientů. To je cca 7900 Kč. Za 1 denní ordinaci krát 6 to je 47 400,- Kč. Za 20 dní to je skoro 950 000,-Kč za měsíc.
Dobrý džob.
17. 02. 2014 | 21:57

dotaz napsal(a):

Taky by mne zajímalo,zda nepracují psychiatři na sociologických výzkumech.
Sociologové by jistě byli nadšeni,kdyby měli podklady o to,jak se blázni,jimž je narušováno soukromí a jedná se s nimi jako dětmi/bulharsky otrok/,chovají,že?
toto je naklonované z Hrooch.wz.cz:
postoje těla - kongruence (shoda) poloh - přibližně stejný postoj při souladné komunikaci
proxemika - využívání prostoru při komunikaci
vertikální rozměr - výška očí
horizontální rozměr – 4 zóny

intimní - do 30cm (manželé, rodič – dítě)
osobní - do 120cm (přátelé)
sociální - do 360cm, formální vztahy, jednání
veřejná - nad 360cm (herci – publikum, přednáška)

proxemický tanec - vstup do něčí zóny (intimní, osobní) - nepříjemné ustupování před narušitelem
haptika – zabývá se doteky (pohlazení, facka, polibek, odstrčení, podání ruky)
19. 02. 2014 | 11:35

Markéta napsal(a):

To je právě ten problém Richarde, že ty dřepíš doma a o světě jen teoretizuješ.......takže vůbec netušíš jak se lidi chovaj, jen o tom píšeš. Lidi jsou mezi seboui silně agresivní, zkus vlízt do narvaný tramvaje nebo metra a uvidíš jak se lidé usmívají ! Lidi se dokonce vraždí, denně je v Praze nějaká pěkná vražda....človcěk aby se bál jet v tramvaji. A taky se agresívně mužou vyventilovat na netu ....čehož řada z nich využívá, npříklad i já......takže žádná potlačená agrese není....JInak docela chápu, že máš v sobě agresi .....schizoidi a schizofrenici jí mají víc než jiní a kromě toho život se ti nepovedl......frustrace.
19. 02. 2014 | 19:20

Markéta napsal(a):

Pane Kučero....problém není v tom, že by doktoři zničili vašeho syna.....syna zničila nemoc a je úplně jedno, jestli byl nebo nebyl v PL, nikdy jsem neviděa schizofrenika, který by po nasazení léků měl zničený život......Totéž platí pro Člověka.....vaše děti mají prostě těžký průběh nemoci .A nevím proč by měl mít psychiatr víc času na pacienta......co z toho? Rozebírat s ním bludy? Uvědomte si že psychiatr píše léky.....a kdyby rozebíral se všema jejich problémy podrobně, tzřeba těžký depresák by mezitím skočil z Nuseláku.....je kvantum nemocných lidí a na rozebírání je psycholog.
19. 02. 2014 | 19:30

dotaz napsal(a):

Markéto,
frustrace je schizofrenika je z čeho?Ze špatných vztahů?Z nedostatku lásky?
Z citové frustrace? Z nedostatku dotyků a vjemů?
Je dobré schizofreniak hladit či se ho dotýkat či ne?
Měl by dostat výchovný nářez?

Je-li to rozvrat metabolismu,jak mohl vzniknout u mladého člověka,který není diabetik,alkoholik,narkoman,srdcař či plicař či jinak poznatelně nemocný
např.chronickými anginami,žloutenkou,pohlavní nemocí?

Proč zrovna je volena téměřžalářní psychiatrie,když nejsou vyloučeny jiné nemoci?
Nejspíš z nezanalosti a unáhleně,že,je drahé hledat drahé nemoci..stačí vytrhnout od rozrušené rodiny,že.
Ano,většinová společnost tzv.normální je dosti asertivní a soutěživost hraničí s agresí až likvidací konkurence.
19. 02. 2014 | 21:08

dotaz napsal(a):

Dokonce kvůli málo dobrým vztahům mohl vzniknout mazlicí džob,taková lepší prostituce,nebo si člověk radši může pořídit zvířecího mazlíčka.
http://www.novinky.cz/koktejl/328116-mazlenim-si-vydelava-1600-za-hodinu-chodi-k-ni-i-zeny.html
Život se s lidmi moc nemazlí.
20. 02. 2014 | 06:09

nápověda napsal(a):

dotaz:
Doporučuji nastudovat něco o neurotransmiterech, zejména dopaminu. Nadprodukce tohoto metabolitu může vést k těžkým psychózám a i k schizofrenii.
20. 02. 2014 | 18:17

nápověda napsal(a):

...nekontrolovaná nadprodukce...
20. 02. 2014 | 18:18

Karel V. napsal(a):

Prý léky na snížení cholesterolu snižují hladinu serotoninu v krvi? Asi to bude možné, protože naopak po antidepresívech a antipsychoticích se strašlivě tloustne - metabolický syndrom, úmrtí na diabetes, hypertenzi, infarkty atd.
Nihil noceri!
20. 02. 2014 | 20:38

Karel V. napsal(a):

Psychiatři by neměli džob, kdyby si uměle nevytvářeli pacienty, čím by se pak chudáci živili?
Každé lůžko v PL si najde svého pacienta, a důležitá je obložnost, vlastně nejdůležitější, aby šel plat
To má logiku, NE?
20. 02. 2014 | 20:44

dotaz napsal(a):

Ty inteligentněrobotické matrace v PL jsou prostě pro/vy/čurané,že
21. 02. 2014 | 07:59

nevimconapsat napsal(a):

to nápověda:
Můžeš napsat, jestli mají psychiatrické léky vliv na hladinu cholesterolu - zda ho zvyšují? Dále zda je dostupný lék, který obsahuje oxidovaný cholesterol nebo nějaký preparát, který by měl stejně jako oxidovaný cholesterol vliv na dopaminovou produkci? Taky by mě zajímalo, jak si lékaři, kteří léčí následek příčiny tedy nemoc, poradí s vedlejším nežádoucím účinkem antipsychotik, kterým je alzheimer, demence... Je to vůbec tak?
22. 02. 2014 | 21:51

dotaz napsal(a):

Noli nocere byl nejprve lékařům a sestrám radou,nyní je dán zřejmě zákonem,kdy tortura/mučení/ a škození jsou zakázány.
Takže stereotypní chyby zdravotníků a farmafirem při jejich léčbě a péči budou muset být odstraněny,pokud budou chtít dodržet zákony,ne?
Budou muset být odstraněny agresivní léky a metody,např.únosy a lámání proti vůli atd,ne?
24. 02. 2014 | 06:56

9624836 704 0 napsal(a):

Jo jo, každej doktor má léčit tak, aby současně nepoškozoval.
A když po antipsychoticích dostaneš metabolickej syndrom, to ti nikdo z těch doktůrků dopředu neřekne. To je poškozování. Proto se taky většina psychotiků nedožije vyššího věku. Je to záměrná genocida. Jako Hitler. Ten se taky dovedl lehce s psychicky nemocnejma vypořádat - poslal je do koncentráků. A co ty psychiatrické léčebny-nemocnice, to jsou taky koncentráky, a doktoři v nich jsou Mengele.
Vždyť Martin to ví.
24. 02. 2014 | 21:08

dotaz napsal(a):

V dnešních ranních zprávách v televizi bylo,že je návrh na obdobu rodičovské
dovolené-pečovatelskou dovolenou,aby se ev.rodiče mohli postarat o své rodiče,
možná tak bude možnost postarat se o psychotiky v rodině.
25. 02. 2014 | 06:50

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy