Berlínský deník: Místo radaru Tempelhof

10. 04. 2008 | 17:07
Přečteno 4191 krát
Česko žije radarem, Berlín bojem o letiště Tempelhof. Tedy alespoň to tak vypadá podle televizních zpráv a billboardů či plakátů v ulicích města, zejména kolem zmíněného letiště.



A podle každodenních novinových titulků též:

Odbory veřejných služeb pro uzavření Tempelhofu!
FDP rozdává letáky s jasným ANO!
Ochránci přírody křičí NE!
BBI nebo Tempelhof?


Oč vlastně jde? Berlín má tři letiště, na která ročně létá ze 160 destinací 84 leteckých společností a více než 20 milionů cestujících. Starší „západoberlínské“ Tegel, které nikdy nepočítalo s tím, že by obsluhovalo celý Berlín. Pak Schönefeld, bývalé „východní“ a nyní zmodernizované velké letiště, na kterém mohou přistávat i obří dopravní letadla, jenže zcela na kraji metropole, na jejím jižním cípu. A pak Tempelhof - nejstarší dopravní letiště na světě z roku 1923, velké jak centrální park v New Yorku, slavné předválečné a poválečné “západní“, ležící uprostřed města, s jednou z největších budov na světě. Neoklasicistní vápencovou budovu dlouhou 1,2 kilometru lemují hangáry ve tvaru půlměsíce, které opisují křivku oválu letištní plochy. Skleněný přístřešek byl upraven tak, aby letadla mohla za deště zastavit přímo u budovy.



Centrální letiště dnes využívají letecké společnosti, které do Berlína létají menšími, zejména vrtulovými stroji – převážně jde o linky z Bruselu, z Grazu, z Londýna a z německých měst Friedrichshafen a Mannheim. A v nich hlavně o byznysmeny a úředníky. Moderní větší letadla jsou příliš velká na to, aby využívala relativně krátké přistávací dráhy tohoto letiště. Tempelhof je také vládním letištěm, létají z něj vládní speciály. Jeho výhoda je v jeho poloze a v jeho velikosti – po odbavení strávíte minimum času přesunem na gaty.



Jenže cestujících, kteří jeho služeb využívají, je v porovnání s dvěma dalšími letišti minimum (asi 2 % ze všech, tedy ročně cca 350 tisíc, letících denně cca 40 lety). Nemluvě o tom, že berlínský senát už schválil v roce 2001 projekt vybudování nového letiště BBI – Berlin Brandenburg International. To má vzniknout rozšířením letiště Schönefeld. Už se na tom pracuje od roku 2006, za 2 miliardy eur, a se slavnostním zahájením provozu se počítá v roce 2011. A právě tento projekt měl zpečetit osud Tempelhofu, později i Tegelu. O Tempelhofu se ale začalo živě diskutovat a má o něm rozhodnout berlínské referendum 27. dubna. Každá berlínská domácnost už našla ve své schránce hlasovací lístek, na kterém se k osudu Tempelhofu vyjádří.

V médiích mají prostor obě názorové strany – jak ti, kteří letiště Tempelhof chtějí zachovat, protože je „Berlíňanem“. Patří k městu, k jeho pohnuté historii. V srdcích Berlíňanů zaujímá zvláštní místo. Bylo to právě tady, kde v roce 1948 a 1949 každých pár minut přistávala spojenecká letadla, aby zásobovala město během sovětské blokády. Po dlouhou dobu bylo letiště Berlín-Tempelhof jediným spojením Západního Berlína s okolním světem, letiště Berlín-Tegel bylo zprovozněno až roku 1960. Navíc je výhodně položeno a letecké společnosti o něj stále jeví zájem. Odpůrci oponují – jde o letiště pro vybrané a bohaté, o luxus, za který Berlíňané v jeho okolí platí daň v podobě zhoršeného životního prostředí, nadměrného hluku z přistávajících a odlétajících letadel nad jejich domy a neustálého strachu z jejich pádu.

V ulicích jsou plakáty, které oba názorové proudy reprezentují – ti PRO vsadili na přesvědčivé číslo z předběžného výzkumu veřejného mínění, podle něhož je 74 % Berlíňanů pro zachování letiště. Odpůrci nafotili matku s dítětem, starší dámu a dělníka, kteří letiště jen pro „bohaté a VIP“ nechtějí. I proto, že je ztrátové (ročně cca 9 milionů eur). Oba tábory svůj názor tvrdošíjně hájí a navzájem plakáty protistrany ničí. A strhávání plakátů pak zdůvodňují například ochranou stromů, na kterých byly podél ulic zavěšeny.

Asi to ve vás vyvolává dojem, že tím žije doslova každý. Opak je pravdou. S kterýmkoli Berlíňanem o tom promluvím, pokrčí rameny. Řada z nich nemá jasný postoj, řada z nich se o problém ani nezajímá.

Zato politici se k tématu vyjadřují o sto šest. Svobodní demokraté (FDP) říkají jasné "ano" a chtějí rozdávat 150 tisíc letáků na infostáncích po celém Berlíně. Sociální demokraté (SPD) v čele se starostou města Klausem Wowereitem jsou pro uzavření letiště a fandí projektu BBI. Křesťanští demokraté (CDU) čekají na výsledek berlínského referenda, ale spíše se kloní k zachování letiště. Čím to, že se o letiště politici tak zajímají? Odpověď je jednoduchá – právě z něj totiž většina z nich létá vládními speciály a právě z něj jejich poradci a úředníci létají za evropskými kolegy do Bruselu. A právě centrální poloha uprostřed města se jim tak líbí. Kdo by jezdil desítky kilometrů daleko na okrajová letiště, že? Nepřipomíná vám to něco?

V referendu se má vyjádřit 2 446 277 obyvatel metropole. Aby referendum proběhlo, bylo potřeba nasbírat souhlasných podpisů 7 % Berlíňanů, tedy cca 170 tisíc. Podepsalo jich cca 220 tisíc. Výsledný verdikt bude nyní ale platný jen tehdy, bude-li hlasovat více než 25 % z nich a bude-li pro daný verdikt většina skutečně hlasujících. A pak na jeho základě Senát, ve kterém vládne SPD a CDU je v opozici, musí přijmout konečné rozhodnutí. Co si Berlíňané opravdu myslí, to se tedy ukáže 27. dubna. Tedy snad!

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

letištní budova Tempelhof patří k tomu nejlepšímu, co dokázal velmi nadaný, ale jinak poměrně cynický a oportunistický architekt a později říšský ministr Albert Speer vytvořit.

Bez ní by Berlín byl jako Praha bez nádraží Těšnov. Byla to by to děsná škoda.

Držím Tempelhofu palce.

Libor Stejskal
10. 04. 2008 | 20:37

jankasl napsal(a):

Jsem pro zachování budovy i volné plochy, ale ne nutně se tam musí provozovat letiště - existuje projekt, v němž je z Tempelhofu berlínský Central park, prostor k rekreaci, životu, jezdění na kole, kde se z hlavní budovy stane business centrum s kancelářemi, nákupy, volnočasovými aktivitami... ale nezastaví se volná ploch a domy. To mi přijde jako dobrý kompromis - heliport tam stále může fungovat, dokonce by mohlo fungovat i malé tzv. Všeobecné letectví (malá sportovní a business letadla), a přitom by se centrum města uvolnilo pro každodenní aktivity. Klasické letiště to už nikdy nebude, nový Schönefeld bude napojen na rychlo vlak, spíš by Tegel měl zůstat jako záloha.
Jan Kasl
11. 04. 2008 | 09:50

Dr. No napsal(a):

Pane Stejskale, to jste totálně vedle. Architektem Tempelhofu je Ernst Sagebiel, mimo jiné autor Říšského ministerstva letectví, který je svi sklony ke knstruktivistické moderně naopak považován za Speerova knkurenta.
11. 04. 2008 | 13:31

stejskal napsal(a):

Máte samozřejmě pravdu, pane doktore,

to mám z toho, že se pořád někde vytahuji, přičemž mám prakticky o všem jen velmi povrchní znalosti.

Skutečností je, že architekt Sagebiel koncipoval Templehof jako součást monstrózního Speerova plánu na vybudování budoucího hlavního města Říše a vlastně celého světa - Germanie.

Vyhověl Hitlerovým megalomanským požadavkům, a tak vzniklo letiště, jehož budova byla svého času největší souvislou budovou na světě: 284 000 m² zastavěné plochy.

To samozřejmě necituji zpaměti, ještě že mám google ;-) Ale měl bych ho používat pečlivěji a častěji.

Děkuji za uvedení mé chybné informace na pravou míru. Přeji hezký víkend.

Libor Stejskal
11. 04. 2008 | 14:58

Honza Český napsal(a):

Tedy pane Stejskale, občas mi připomínáte Milouše Jakeše dobré paměti.
Také měl potřebu mluvit do všeho...
Nic ve zlém, ale ...
13. 04. 2008 | 04:29

stejskal napsal(a):

Já se nezlobím, pane Honzo Český,

svým způsobem Váš názor sdílím. Ale i takoví lidé jsou občas potřeba. Někdy se nám říká užiteční idioti. Nebo prostě žvanilové.

Ale řada z nás má docela dobré srdce (posouzení toho svého nechávám raději na ostatních).

Přeji příjemný zbytek víkendu.

Libor Stejskal
13. 04. 2008 | 10:47

Petr napsal(a):

Skutečnost, že "východoněmecké" letiště Schoenefeld leží až na kraji města, jak pan Krafl píše ve svém blogu, není v evropských velkoměstech nic neobvyklého. Stačí se podívat na Londýn nebo na Paříž. V současné době je dálnice k letišti před dokončením a metro se buduje. Škoda jen, že "referendum" o letišti, které nemá žádný právním význam, se platí z peněz daňových poplatníků. Do centra Berlína musí auta jezdit s ekologickou nálepkou, letadla plná kerozínu tam mohou létat bez nálepky. Je to Kocourkov!
27. 04. 2008 | 10:21

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy