Berlínský deník: Kolik "stojí" člověk zabitý ve vlaku?

10. 08. 2008 | 16:28
Přečteno 7659 krát
Když jsem v Berlíně na internetu sledoval zprávy o vlakovém neštěstí ve Studénce, běhal mi mráz po zádech.



V Německu často cestuji, letadlem i vlakem. Sedím-li v rychlíku Eurocity nebo Intercity, většinou si užívám komfortu německých drah a pracuji na počítači. Zcela bezstarostně. Nepřipouštím si, že by se mi mohlo něco stát. Stejně tak si to jistě nepřipouštěli ani ti, kteří prožili hrůzu při srážce rychlíku s mostem. Několik z nich se už domů nikdy nevrátí. Jejich rodiny se musí vzpamatovat z náhlé a těžké ztráty. Dá se taková ztráta něčím nahradit, něčím vyvážit? Asi těžko.

Fotky z vlakové nehody u Studénky zaplnily německá média. Ta připomněla podobné vlakové neštěstí, které se stalo před deseti lety na trase mezi Hamburgem a Hannoverem u Eschede. Ve vykolejeném vlaku ICE tehdy našlo smrt 101 cestujících. Od té doby se v médiích vedly nejenom diskuze o bezpečnosti drah, ale i o tom, kolik „stojí“ lidský život. A teď se téma vrátilo.



Jaká je cena života? Tuto otázku už zodpověděly České dráhy - oznámily, že každý pozůstalý dostane 240 tisíc korun. Položili si ji i manažeři stavební firmy Bögl a Krýsl, která na zříceném mostě pracovala? A společnost Dopravní stavby Ostrava, která za opravu mostu odpovídala? Upřímně – takovou otázku jim vůbec nezávidím.

Pro srovnání příklad z německé nehody: Německé dráhy v roce 1998 odškodnily pozůstalé a zraněné celkovou částkou ve výši 35 milionů EUR. 200 příbuzných obětí dostalo odškodnění ve výši 15 000 EUR. Dále dráhy vyplatily celkem 3 miliony EUR na léčení zraněných, 4 miliony EUR jako „bolestné“ a 20 milionů EURO na náhradu škod materiálních.

Těžko říct, jestli ti, kterým při neštěstí zahynuli nejbližší, i ti, kteří po něm mají trvalé zdravotní následky, pocítili pocit zadostiučinění…






Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ročník 53 napsal(a):

České dráhy si myslí, že cena lidského života je taková, že nejde zaplatit. A když něco nejde zaplatit, jak může někdo chtít nějaké peníze?!

Ruku na srdce, já se vůbec divím, že si dráhy zvolili tak velkou sumu 240000.- za poškozeného. Vždyť za to je pohřeb té nejvyšší kategorie i s hostinou pro pozůstalé.

Zdá se to někomu cynické? Také to je cynické, ale od ČSD!
10. 08. 2008 | 16:43

TRT napsal(a):

Pan Krafl má pravdu, cena lidského života je nevyčíslitelná. A když už se takové neštěstí stane, pak bych volil v odškodňování individuální přístup. Nedovolil bych si tento proces nazvat cenou za život, ale rozhodně bych se zamýšlel jakou "cenu" má ztráta otce pro rodinu s dvěma dětmi (tam je 240tis. naprosto směšným odškodněním) a babičky pro rodinu. Zní to odporně a chladně, ale když mluvíme o odškodňování, pak by např. už zmíněná rodina bez táty měla mít možnost žít a nikoli živořit. O tom, že peníze nikoho nenahradí, netřeba diskutovat...
10. 08. 2008 | 17:41

Belarmini & Santori Ltd,BancoAmbrosiana napsal(a):

..ano, cosi je zhnilého ve státě č...pojištovny vám zaplatí, dokonce "přeplatí" plechy vašeho čtyřkolového miláčka, ale člověka? Když stát "řídí", kdysi špatní krejčíci,dnes velmi špatní roentgenologové..není se co diwit...když si v dané pospolitosti jenom 10% národa dowede z koláče ukrojit a ostatním slušnost toto newelí, tak status quo dneška máte fertig, nicht wahr..dann ist es? nicht der Rede wert , mein lieber...čekáme , již ne na Godota, aber Wahrheit, nicht Dichtung...tak jako Americans na rok 2039, kdy se dozwí, jak to bylo s atentátem na JFK... pustte si Olivera \Stone-a JFK, zvl. od 150.minuty, mololog D.Sutherl. coby plukovnika X... stojí to za to...
10. 08. 2008 | 18:50

Jirka Hemzal napsal(a):

No já bych do Českých drah tak nekopal. K odškodnění je nikdo a nic nenutí. Není znám skutečný viník, ani míra zavinění kohokoliv. Poškození se samozřejmě mohou potom obrátit i na usvědčeného viníka nebo viníky a v občanskoprávním řízení požadovat odškodnění. U soudu mohou doložit i konkrétní újmu, kterou utrpěli, například ztráta živitele apod. Bude se asi jednat o řádově vyšší částky. "Kolik stojí zabitý člověk" je dost ujetý výrok.
10. 08. 2008 | 18:54

Ročník 53 napsal(a):

Jiří Hemzale, nikdo do drah nekope. Cestující si zakoupili jízdenku na dopravu z bodu A do bodu B. Za tuto dopravu snad dráhy odpovídají, takže odškodnění je na místě.

Proč by měli cestující žalovat jakéhosi viníka?! Držíte se praxe prodejců, kteří chtějí na zákaznících, aby reklamovali u výrobce a nikoli u prodejce, na což nemají právo.

Ať žaluje jejich přepravce, pokud není sám viníkem.
10. 08. 2008 | 19:27

Jirka Hemzal napsal(a):

Jasně, souhlas. Stejně si myslím, že jde jen o předběžné odškodnění a že skutečná lavina žalob se snese na usvědčenného viníka, třeba to budou i České dráhy a že o výši odškodnění bude rozhodovat soud a bude se jednat o podstatně vyšší částky.
10. 08. 2008 | 19:40

Ročník 53 napsal(a):

Česká praxe je bohužel zatím taková, soudci odsoudí školu k zaplacení 15 milionů, nemocnice k placení částek převyšující milióny, ale státní podniky zatím platí jen směšné sumy.
Česká dráha je dosud státní podnik, a proto tam nebude vůle platit více. Soudy to budou s velkou pravděpodobností respektovat.
10. 08. 2008 | 20:05

Jirka Hemzal napsal(a):

Myslíte, že státní podniky mají na soudy nějaké páky? A jaké?
10. 08. 2008 | 20:21

Čochtan napsal(a):

Zavinily ČD, že most spad na koleje ?
Byla stavba mostu záležitost ČD nebo stavitelské firmy ? Jednalo se myslím o dálniční most.
10. 08. 2008 | 21:07

Ročník 53 napsal(a):

Pane Hemzale, víte o nějakém případu, kdy byl státní podnik odsouzen k placení pokuty za smrt v řádech miliónů. O tom píšu já.
Vy píšete o pákách, o kterých jsem se nezmínil, tak se mě neptejte "jaké".

Čochtane, je doopravdy prokázáno, že ČD nevěděly o pracích na mostě? Zatím je to jen ve fázi tvrzení proti tvrzení.
V případě, že by ČD věděly o opravě, měl by strojvůdce povinnost snížit rychlost v úseku oprav. Potom by třeba stačil i zabrzdit.
10. 08. 2008 | 21:15

Ročník 57 napsal(a):

Ročníkovi 53 bych poradil, že někdy neškodí používat hlavu:
1. ČSD neexistují 15 let. On jezdí autem, tak si toho nevšiml.
2. ČD a.s. zřejmě nenesou za nehodu ani díl viny. Až pojede Ročník 53 autem po dálnici 130 a více a spadne na něj most, jistě by se divil, kdyby byl z nehody obviněn.
3. Pokud by se měla zvažovat něčí vina, pak:
a) Správy železniční dopravní cesty, s.o. Pro Ročník 53 - to je něco jako Ředitelství silnic a dálnic.
Dle toho, co bylo dosud zveřejněno zatím nic nenasvědčuje vině SŽDC.
b) Drážního úřadu. Pro Ročník 53 - něco jako stavební úřad - tedy státní úřad bez jakékoliv vazby k dopravci i k provozovateli dráhy.
Hlavní viník ale bude zřejmě ten, co mu ten most na trať spadl. Ale někteří prostší lidé to asi nepochopí, takže se namáhám zbytečně.
10. 08. 2008 | 21:28

Ročník 53 napsal(a):

Ročníku 57. Přes dvacet let jsem se denně díval na desítky a stovky vagonů ČSD, tak mám staré označení v krvi.

1. Když nevíte, zda neponesou ČD nějakou vinu za nehodu, nevyjadřujte se k vině. Nebo jste jasnovidec?

2. Pokud ČD věděly o stavebních pracích v den nehody, měly upozornit strojvůdce na snížení rychlosti.

3. Vy jste členem vyšetřovacího týmu, takže víte co čemu nasvědčuje? Je to již v bodě 1. ale pro vás to musím opakovat.

Toto jsem již psal, ale někteří prostší lidé to zřejmě nechápou, takže se asi namáhám zbytečně. Nebo potřebujete něco dovysvětlit?
10. 08. 2008 | 21:46

Lila napsal(a):

Pokud vím, tak ČD nemají se stavbou mostu nic společného. Investorem je Moravskoslezský kraj, který také vybíral dodavatele stavby.

Součástí projektové dokumentace nutné pro vydání stavebního povolení je mj. technická zpráva, v níž autor projektu vyjmenuje požadavky při provádění stavby z hlediska ochrany obyvatelstva a bezpečnosti práce. Další nutnou součástí dokumentace je statické posouzení konstrukcí.
U inženýrských objektů jako je zmíněný most, je stavební zákon ještě přísnější. Jenže jedna věc je zákon, druhá jeho dodržování. Pokud by stavební firma konala jak měla a kontrolní orgány na průběh takto exponované stavby řádně dohlížely, nikdy by k takovému neštěstí nemohlo dojít.

V každém případě je to důsledek neodpovědnosti a neomluvitelného lajdáctví.

Je mi moc líto zbytečně zmařených lidských životů, soucítím se zraněnými i pozůstalými.
10. 08. 2008 | 21:47

Jirka Hemzal napsal(a):

No a jsme zase zpátky. Skutečné odškodnění budou poškození požadovat po usvědčeném viníku.Je dokonce možné, že České dráhy, pokud se na vině nebudou podílet, tak na viníkovi budou žádat i peníze, které v současnosti vyplácí poškozeným.
10. 08. 2008 | 21:59

Ročník 53 napsal(a):

Pokud ČD něco vyplatí, musí vymáhat peníze na viníkovi. Pokud se ovšem samy na vině nepodílí.

Ta jejich "dobrovolná" nabídka mi připadá jako pokus dopředu odstranit žaloby na škodu. Někdo se totiž s těmito penězi může spokojit a tím by ČD operovaly. Když to stačí jednomu, další jsou již vyděrači.

S vinou bych byl velice opatrný. Může se klidně stát, že dráhy o práci toho dne věděly a zanedbaly povinnost ohlášení strojvůdci.
Možná jsou na vině špatné předpisy a pracovní zvyklosti. Jak je možné, že při posouvání mostu nad tratí nedojde k její výluce? Mohla by zkušená firma posouvat most za plného provozu bez toho, aby nenahlásila takovou zásadní věc dráze?

Každý tady ví, že za havárii může firma opravující most. Co když došlo k selhání techniky, jak se může stát komukoli na světě? Pak je chyba v tom, že se hýbe s mostem za plného provozu. Jestli to ČD věděly, je chyba u nich, protože jiné dráhy (snad žádné na celém světě) by si nedovolily pustit vlak pod pohybující se most. Já si to alespoň nedokážu představit.

Jestli je opravdu vina na straně opravárenské firmy, pak bude muset zaplatit jakoukoli vzniklou škodu, a nejen dráze.
10. 08. 2008 | 22:14

Lila napsal(a):

Ve zprávách bylo jasně řečeno, že toho dne žádné práce na stavbě (opravě?) mostu probíhat neměly!

Právě proto, že ani selhání techniky se vyloučit zcela nedá, předpokládám, že ČD by neriskovaly a železniční dopravu by zastavily. Běžně to tak dělají při výstavbě IV. železničního koridoru a do ohrožených úseků zásadně vlaky nepouštějí a náhradní dopravu zajišťují autobusy. Klape to docela dobře.
10. 08. 2008 | 22:26

Ročník 53 napsal(a):

Ve zprávách byly řečeny výroky ČD. Otázkou pro mě je, zda jsou pravdivé, byť by byly proneseny jakkoli jasně.
10. 08. 2008 | 22:30

zdesta napsal(a):

Bylo taky řečeno,že nikdo za nic nemůže.Snad technická závada připomínající záhadu.Na mostě se v ten nepracovalo.Tolik vyjádření odpovědné firmy.Na konečný verdikt vyšetřování jsem opravdu zvědavý.
10. 08. 2008 | 23:11

Pobo napsal(a):

Čochtane, o dálniční most se opravdu nejednalo.
11. 08. 2008 | 10:11

Hlas_z_Vysociny napsal(a):

No, predevsim si myslim, ze cenu zivota nejde jen tak vycislit. Verim, ze existuji nejake tabulky a tech 240 000 se mi zda jako zajimava spodni hranice. V pravde vsak nevim proc by mely platit CD (zatim jejich podil na vine nebyl prokazan), tedy krom jejich dobre vule a pocitu zodpovednosti za pasazery. Predpokladal bych, ze maji sjednano nejake pojisteni na zraneni zpusobena jimi prepravovanymi pasazery.
Hlavni vina (potazmo i hlavni podil na odskodneni) by mel nest clovek zodpovedny za zabezpeceni stavby. Bohuzel bych ocekaval, ze pujde sedet nejaky chudak inzenyr, ktery je podepsany nekde pod dozorem a na nem si tezko vezmou vic nez dostanou od CD. Smutna tragedie a smutne, ze to zase konci u penez.
11. 08. 2008 | 12:17

třebaKarel napsal(a):

Překvapilo mne že v případě toho neštěstí v Německu bulo to odškodnění jen takhle malé .Jsou případy kdy je cena života mnohonásobně vyšší , a jsou dokonce případy kdy /naposledy myslím jedna polka / člověk vysoudí na tabákové firmě miliony usd .
V každém případě by možná všichni uvítali nějakou shodu na odškodném pro tyto případy .I dráhy , které se teď musí klepat strachy .
11. 08. 2008 | 13:14

Ročník 53 napsal(a):

To HzV.
Když vám zaměstnanec parkoviště poničí auto, budete chtít náhradu škody po kom? Po majiteli parkoviště, nebo po jeho zaměstnanci?
11. 08. 2008 | 15:33

Kritik napsal(a):

Cena života je nekonečná. Každý umí život zničit, ale ani jeden nedovede život vytvořit. Život člověka nemusí být pomíjivý, na rozdíl od peněz a materiálního bohatství, které jsou pomíjivé vždy.

Cesta lidí životem se vlakem u Studénky rázem změnila. Přejme jim, aby směřovala tím správným směrem - k dalšímu a ještě bohatšímu životu.
11. 08. 2008 | 18:13

Links of London store napsal(a):

I ran all the way to the main gate, and then I waited a second till I got my breath. I have no wind, if you want to know the truth. I'm quite a heavy smoker, for one thing--that is, I used to be. They made me cut it out.
31. 03. 2010 | 16:05

replica watches napsal(a):

Pocit štěstí a spokojennosti lidí je čustě subjektivní záležitost, na kterou sice má značný vliv uspokojení základních potřeb (tedy ekonomick ásituace), ale jde jeno základ, nikoliv o celou šíři potřebného hodnocení.
A protože žádný parametr na takové měření neexistuje, je celé úsilí této i jiných komisí zhola zbytečné.
12. 04. 2010 | 02:31

replica watches napsal(a):

I do NOT ordered a and I don’t confirmed anything.I ony generate a kind of a account on your side, because I want to know with option I have by the payments.If I make the decision to order a Alain Silberstein watches.... I am interest in the Baume & Mercier watches. So
12. 04. 2010 | 02:36

Breitling watches napsal(a):

I do NOT ordered a and I don’t confirmed anything.I ony generate a kind of a account on your side, because I want to know with option I have by the payments.If I make the decision to order a Alain Silberstein watches.... I am interest in the Baume & Mercier watches. So please give me a special price and inform me I witch way it is possible to pay.
12. 04. 2010 | 04:34

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy