Ministr Kalousek opět blouzní.

29. 08. 2012 | 10:34
Přečteno 8176 krát
Ještě máme v živé paměti optimistické odhady pana ministra Kalouska o růstu našeho HDP v době krize, na nichž pak jeho ministerstvo stavělo nereálné státní rozpočty. Následoval tvrdý náraz na ekonomickou realitu, „balíčky“ a drakonické škrty většiny výdajových položek státu.

Nejspíš aby občanstvo nevychladlo, přišel pan ministr včera s novým „kvalifikovaným“ odhadem. Předpokládá, že do nově zaváděného druhého, komerčního pilíře důchodového pojištění vstoupí 50 až 60 % lidí.

Zároveň odmítá výtky opozice, že stát nebude mít prostředky v tomto pilíři pod kontrolou. Uvádí, že peníze do druhého pilíře budou v roce 2013 vybírat finanční úřady, po spuštění jednotného inkasního místa v roce 2014 pak právě tento systém.

Jistě, ministerstvo financí pod vedením pana ministra určitě dohlédne na to, aby všechny peníze vybrané od pojištěnců doputovaly (prostřednictvím nové agendy zajišťované finančními úřady a zatěžující zaměstnavatele) na účty penzijních fondů do posledního haléře. Vždyť představitelé těchto fondů tvořili většinu tzv. druhé Bezděkovy komise, která vládě penzijní reformu připravovala. Ponechme přitom stranou, že na to stát kvůli opoždění startu jednotného inkasního místa bude muset vynaložit v příštím roce navíc přes padesát miliónů z churavějícího státního rozpočtu. Na to se, pane ministře, peníze našly bez problémů?

O čem ale pan ministr cudně pomlčel, je způsob, jakým budou moci komerční penzijní fondy s takto nabytými prostředky pojištěnců dále hospodařit.
1. Na rozdíl od penzijního připojištění se státním příspěvkem (nynější třetí pilíř) nebudou mít pojištěnci zákonem garantovanou jistotu nezáporného výnosu. Jak zaznamenali na vlastní kůži pojištěnci privátních fondů například v Británii, v Irsku či ve Spojených státech, nejistoty a krize na finančních trzích se mohou promítnout ze dne na den do ztrát pojištěnců v řádech desítek procent celé, léta shromažďované, úložky.
2. Podle mezinárodních zkušeností ukousnou náklady na samotný provoz těchto fondů z vybraných prostředků až desítky procent. Srovnejme to s úsporným provozem veřejnoprávní České správy sociálního zabezpečení: v loňském roce činily její výdaje na správu svěřených prostředků pouhé 1,41 % všech výdajů.
3. A nakonec, co je to za svobodu volby, když se noví pojištěnci, pokud do pasti nového lákadla skutečně spadnou, uvážou jedním podpisem novým fondům na desítky let bez možnosti vzít toto své rozhodnutí zpět – a platit a platit bez ohledu na to, jak fondy budou nakonec se svěřenými prostředky skutečně hospodařit? Z mezinárodního srovnání vyplývá, že ty české si zatím vedou v regionu střední a východní Evropy nejhůře.

Čeští občané nejsou hloupí. Odhad pana ministra Kalouska, že druhý pilíř důchodů využije až 60 procent lidí, patří skutečně do říše snů…

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

neo napsal(a):

Kéž byste měl pravdu pane Potůčku. Ale je to jejich věc, jejich rozhodnutí a pokud se 50 nebo 60% zúčastní, mohou pak již nadávat jen sobě.
29. 08. 2012 | 10:42

Mac napsal(a):

teoreticky byste mohl, pane autore, mít i pravdu.

ovšem u národa, který se postpubescenty nechá zblbnout, aby "přemlouval bábu", si tou inteligencí příliš jist nejsem....

mimochodem, neoušku, kolik desítek hodin týdně tady strávíš .......? :-))
29. 08. 2012 | 10:56

resl napsal(a):

Kalousek se fakt těžce mýlí. Pokud by vstoupilo do tohoto jeho dobrodružství pouze 30%, byl by to velký úspěch a mohla by vláda zase chvíli krást dál. Chtěl bych jen vědět, zda bude někdo osobně odpovědný za krach tohoto výmyslu. Nemá totiž vůbec, do daleké budoucnosti, žádné výhody, jen plný kopec nejistot.
29. 08. 2012 | 10:56

s... napsal(a):

neo

Vaše iluze ohledně svobody volby je výsledek čisté víry ve 20 let starý a tisíkrát vyvrácený blábol. Systém penzijních fondů se zavádí na úkor průběžného, který je již roky záměrně podfinancováván. Čili je tu evidentní tlak na každého občana, aby se ještě pojistil. Fondy jsou jednou z možností. I tak se do nich nepřihlásí dost lidí, protože zkušenosti z 90 tých let jsou stále živé, ale důchody budou nezajištěné. Takže dochází k dalšímu kolosálnímu prů...u. V kombinaci s navrácením "toho co bylo ukradeno" a dalšími ránami tu brzy vzniknou nějaká soběstačná domínia feudálního typou, mezi kterými budete neo putovat jako potulný mnich klausiánského neoliberalismu.
29. 08. 2012 | 10:59

Xury napsal(a):

Pro autora:
ad 1) pokud vím, tak po transformaci penzijních fondů nebude tato garance ani u těch stávajících fondů 3.pilíře. Nicméně vždy bude možnost (i u 2. pilíře) zvolit konzervativní investiční strategii, která záporný výnos prakticky vylučuje.
ad 2) správní náklady penzijních fondů jsou zákonem omezeny od 0.3% do 0.6% z průměrné roční hodnoty vlastního kapitálu fondu - to podle toho, jestli jde o fond státních dluhopisů nebo dynamický akciový.
ad 3) ocenil bych nějaký link na srovnání těch fondů. Tu nemožnost výstupu je jistě možno diskutovat na druhé straně v řadě evropských zemí je tento druh spoření povinný.
29. 08. 2012 | 11:14

Anna napsal(a):

"Vláda to vymyslela tak "fikaně", že náklady za důchodovou reformu zaplatí rovným dílem všichni. Takže většina se složí na bohatší menšinu, aby si mohla spořit u soukromých penzijních fondů. Každý, kdo se rozhodne posílat více peněz do těchto fondů, musí totiž zároveň část svého důchodového pojištění převézt na svůj soukromý účet u penzijního fondu a tím snížit peníze v průběžném státním důchodovém pilíři, ze kterého jsou dnes vypláceny důchody,“ říká Marian Jurečka, 1. místopředseda KDU-ČSL a kandidát na hejtmana v Olomouckém kraji.

Podle vládou schváleného materiálu ministerstvo financí vypočítává, že stát příští rok přijde až o 25 miliard, které začne posílat penzijním fondům. „A to jsou přesně ty chybějící peníze, které do státní kasy, podle představ vlády, mají dodat důchodci. Protože se jim sníží reálné důchody. Zbytek doplatí všichni občané tím, že se jim zvýší DPH na základní potraviny, léky apod.
http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Jurecka-Odlozte-duchodovou-reformu-at-nemusite-snizovat-duchody-238026
29. 08. 2012 | 11:31

Vysmátý příjemce výsluhy napsal(a):

Po zkušenostech s odhady bratra Míry s rozpočty, inflací, DPH to bude max 15% -20% a to je velmi, opravdu velmi nadhodnocený odhad ...
Slova se neshodují s předlohou. Nejste náhodou stroj? ;-)
reCaptcha jsem stroj, stačí?
29. 08. 2012 | 11:34

neo napsal(a):

s...

co nechápete na větách ? "Kéž byste měl pravdu pane Potůčku. Ale je to jejich věc, jejich rozhodnutí a pokud se 50 nebo 60% zúčastní, mohou pak již nadávat jen sobě."

svéprávný člověk se musí rozhodnout, je to jeho volba, jeho rozhodnutí, jeho problém. Já do 2 pilíře za těchto podmínek nepůjdu ani náhodou. Ale kdo chce, může...

Pochybuji, že to bude alespoň 20%.
29. 08. 2012 | 11:41

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem několik vesměs hrubě urážlivých příspěvků, které neměly nic společného se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Zároveň se omlouvám, že úroveň debaty zaznamenala v posledních několika dnech poněkud nepříjemný výkyv. Měl jsem od neděle zdravotní problémy (zablokovaná krční páteř a z toho plynoucí ztráta rovnováhy, dávení apod.) a k PC jsem se dostal prakticky až nyní (stále ještě ale nejsem sto trávit zde tolik času, jako běžně trávím. Byl bych proto všem P.T. debatujícím zavazán, kdyby se sami zkusili vyvarovat výrazů, které předem znemožňují jakoukoliv diskusi).

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
29. 08. 2012 | 11:59

Blbec asi napsal(a):

už roky se všade ptám a nikdo mi nikdy neodpověděl....Když se tedy upíšu tomu "ďáblu, 2. pilíři", budu tedy muset měsíčně stále do fondu platit....Co když někdo vážně , dlouhodobě onemocní, přijde o práci atd... Bude to za mně platit stát jako např. zdravotní pojištění u podpory v nezaměstnanosti či mně budou narůstat dluhy, penále a nakonec exekuce ?
29. 08. 2012 | 12:03

Alex napsal(a):

Ono bylo příznačné nejen pro tuto vládu ale i předchozí, jakým způsobem se diskutovalo o typu penzijní reformy či spíše, jak tyto modré letky lžou o nějaké diskusi, když vpodstatě určili sami, kterak nakrmit soukromý bankovní sektor ať to bude stát, co to bude stát.
Mně se v souvislostí s hospodařením modrých letek strašně líbí věty, jež kdosi v soluvislosti s nimi někde vyslovil a jež jsem si uložil ve svém PC jako asi nejlepší charakteristiku konání modrých letek.
Modré letky na to nemají a nikdy mít nebudou, anšto jsou momentálně zaostalé, protože setrvale bloumají v zarostlých hvozdech pravěkých ekonomických dogmat z 80. let , či spíše ve státně mafiánském lessez-faire, které se interpretuje "nechte krást". Nyní však oficiálně "šetříme". Srovnatelné pseudoúsporné hlouposti lze slyšet jen od republikánských prezidentských kandidátů v USA, nikoliv, že by nevěděli, oč jde, ale protože musí cynicky lovit v tom nejzaostalejším voličském rybníku, mezi lidmi, kteří dávají přednost pohádkám.
29. 08. 2012 | 12:17

LUF napsal(a):

Vyjádření fundované analytičky k 2. pilíři:
http://sichtarova.blog.idnes.cz/c/284509/Vstoupit-do-penzijniho-fondu-ci-nevstoupit.html
29. 08. 2012 | 12:25

Vysmátý příjemce výsluhy napsal(a):

Blbec asi
když přestanete platit, porušil jste dvoustrannou smlouvu !!!
Nic se vám nestane, pouze přijdete vo prachy, ale zdraví resp. nemoc vám zústane ...
29. 08. 2012 | 12:25

Jan Svoboda napsal(a):

Je třeba si uvědomit, že celá důchodová reforma spočívá především v pokusu o reformování myšlení občanů. Mylně si máme dojem, že nejlepší zárukou je stát, že nejlepším hospodářem je stát, a že největší jistota je státní důchod. Rozhodně ne! V žádném zákonu není klauzule o garanci vyplácení jakýchkoliv důchodů, vše může vláda prostě upravit, jak se jí zachce.

Pokud jsem ale zodpovědný, nebudu se spoléhat na stát a využiji dalších možností - např. neodvedu státu všechno (sociální pojištění) jako doposud, ale část pěněz budu směřovat do soukromých penzijních společností a tam je zhodnocovat (několik strategií na výběr), jejich hospodaření je standardně kontrolováno (dohled ČNB, depozitář). Maximální poplatky za správu atd. u těchto penzijních společností jsou dány zákonem, majetek klienta oddělen od majetku fondu (akcionáře)...

De facto jde vlastně o investování, pouze s tím rozdílem, že občan nebude posílat peníze přímo z účtu, ale z výplaty. A tímto zvláštním typem investování si bude zajišťovat svou životní úroveň na důchod.

Proč se tedy nerozviřují debaty o tom, jak jsou podílové fondy špatné, nákladné a kdokoliv je může vytunelovat?
29. 08. 2012 | 12:51

Marie napsal(a):

Vstoupit či nevstoupit třeba do letadla...To člověk také nikdy neví, zda ve zdraví doletí.
Pokud by to letadlo ale patřilo kalouskolinkám, tak bych se měla na pozoru.
Než spořit do Kalousova kukuruzniku, který nejspíš někam zakufruje, to je lepší odtáhnout na Havaj. Teplo tam je celoročně a nějaké ovoce spadne jistě samo ze stromu.
29. 08. 2012 | 12:57

alex napsal(a):

To, co tady předvádí ta mafiánská a zlodějská modrá žumpa je vrchol (doufám)...viz justiční mafie, soudcovská mafie,tunelářské mafie. Budeme to tolerovat ještě dlouho, nebo se ve volbách vyjádříme JASNĚ???
29. 08. 2012 | 13:00

deep throat napsal(a):

MArie

... a zkusila jste Kalouskův padák? Tak ho zkuste a nebudete už muset nikdy na své zdraví myslet.
29. 08. 2012 | 13:17

Sladký napsal(a):

Jan Svoboda. 12.51 :o))) Běžte ty své moudrosti vyprávět do blázince, nebo mentálně zaostalým lidem. Už jsem zde četl ledacos, ale takovou snůšku primitivních, ničím nepodložených ideologických blábolů ani zde člověk tak často nevidí. Oproti těm vašim zoufalým plkům byla komunistická společnost precizním, racionálně zdůvodněným projektem.Že vy budete vlastníkem nějakého toho fondu? Jinak si to nelze vysvětlit.
29. 08. 2012 | 13:20

neo napsal(a):

Naštěstí nikdo lidi nenutí se 2 pilíře zůčastnit. Až to dají povinně, pak to bude průšvih.
29. 08. 2012 | 13:21

xindl napsal(a):

Jan Svoboda: Můžete si o státu myslet co chcete, ale jedna věc je faktem - je to právě jen stát, který si NEMŮŽE dovolit nechat své občany na holičkách. Dokonce ani bankrotující státy si nedovolí nevyplácet svým občanům penze. Pro politiky by to byla sebevražda, protože občan disponuje volebním lístkem a to je silná zbraň. Naproti tomu fond si klidně může dovolit zkrachovat, protože volební preference ho nezajímají. Dokonce i když takový fond zkrachuje, bude tady opět stát, na nějž se budou okradení klienti obracet a který jim bude nakonec muset nějakou tu obživu formou sociálních dávek poskytnout.
Jestli chcete jistotu, je tady stát. Jestli milujete riziko - jděte do fondu.
29. 08. 2012 | 13:23

Sladký napsal(a):

Marie- Kukuruznik (PO2) byl až neskutečně spolehlivý letoun.Osvědčil se ve všech svých rolích, dokonce jako lehký noční bombardér.Je to Legenda. Spojovat ho s Kalouskem je vulgární, nehorázná urážka.
29. 08. 2012 | 13:24

Maximus napsal(a):

xindl

Včera jsem zaslechl hlášku Kalouska k případnému zkrachování některého z důchodových fondů a on se vyjádřil, že dluh takového fondu převezmou jiné zdravé důchodové fondy. O státu, že by to hradil se tedy jak jste se zmínil nevyjádřil a a zřejmě by ho takové jednání ani nenapadlo! Zkrátka si to kluk představuje jako Hurvínek válku. Přece každý nový kupec bude kupovat takový fond určitě se snahou vydělat a něco získat. Ten kdo na tom zcela určitě ztratí a prodělá bude dotyčný duchodec, co si tam bude posílat jako hlupák peníze. Fakt důmyslně konstruovaný tunel.
29. 08. 2012 | 13:36

neo napsal(a):

Jan Svoboda:

Máte sice pravdu, ale už nevidíte, že vyvedením peněz a přidáním vlastní části nezískáte vyšší důchod. Respektivě získáte jen nepatrnou částku navíc, kterou hravě uspoříte jinde než v druhém pilíři. Dokud nebude možnost vybrat si peníze z druhého pilíře najednou třeba v 60ti až 70ti letech, tak se to jeví dosti nevýhodně.
29. 08. 2012 | 13:47

Marie napsal(a):

Sladký

Proč myslíte, že spolehlivý noční bombardér nemůže kufrovat?
29. 08. 2012 | 13:54

Maximus napsal(a):

Jan Svoboda

Zřejmě si ve svém příspěvku neuvědomujete, že klasické průběžné vyplácení důchodů je velmi bezpečná záležitost
a nejde jen tak ošulit. Bohužel mizerné hospodaření této vládní a předchozí partičky už od roku 2008 dokázalo i poškodit výběr všech financí, ze kterých jsou sanovány mandatorní výdaje státu, což jsou především důchody! Tady v tomot průběžném systému jsou peníze vybírány ihned a ihned vypláceny. Jenže u důchodových fondů si šetříte na sladkou budoucnost, ale do celého procesu může a také vstupuje celá řada možných nepříjemností. Jednak je to inflace vložených financí, dále je to zcela běžné a také nastavené zlodějské prostředí v ČR za nezájmu a přihlížení státních úředníků kdy se rozkrádají fondy (sám jsem přišel před léty o cca 200 tis.Kč), dále je to nemožnost své peníze z takového fondu vybrat a přenést jinam třeba do jiného fondu (tuto možnost tady autoři systémuu opomenuli) a také je tu okolnost, že spousta lidí prostě neumí s financemi zacházet na potřebné úrovni a prostě jakousi vějičku, že někdy dostanou určitou částku k základnímu důchodu prostě nechápou. Vím o čem mluvím. V tomhle zlodějstánu.cz kdy nejsou zde nastaveny a mám za to, že záměrně transparentní a důvěryhodná pravidla hry, nejde věřit, ža Vás někdo neokrade. Jak by řekl matematik, tato limita u nás inklinuje téměř k jistotě!

Rád říkám, že kdyby tato parta politiků s jistou částí úředníků dostala na starost třeba poušť Saharu, tak za nějakou dobu by se tam musel dovážet i písek!
Mějte se a nebuďte naivní, jinak na to doplatíte!
29. 08. 2012 | 13:57

Antroid napsal(a):

Jan Svoboda napsal(a):

Souhlasím, že soudný člověk hledá a realizuje různé způsoby, jak si zajistit příjem i v pokročilém věku.

Hrubě nesouhlasím s tezí, že stát má právo občanům doporučovat jakoukoli investici do finančních instrumentů a dokonce ji za peníze daňových poplatníků podporovat. Investovat máme každý sám, za své, a na vlastní riziko.

Asi nejsem sám, kdo navržené řešení považuje za úlitbu bankám a penzijním fondům. Navíc opozice již deklarovala příký odsudek. Lze předpokládat, že nejde o dlouhodobý stabilní systém, byť to Kalousek vehementně sugeruje.
29. 08. 2012 | 13:59

Marie napsal(a):

deep throat
proč to nenavrhnete ministru Hegerovi? Já ještě nejsem ministryní zdravotnictví.
29. 08. 2012 | 13:59

Karel napsal(a):

Je patrně historickou zkušeností, aby některé věci zajišťoval a garantoval občanovi a daňovému poplatníku, stát. Nebylo nutno proto od léty prověřené praxe ustupovat, bude z toho profitovat pouze novodobý bezskrupulozní "podnikatel". V těchto dobách, kdy se některá podnikatelská odvětví, zejména ta finanční, chovají jako Alibaba a 40 loupežníků, by měl někdo před možným vytunelováním důchodových fondů varovat, a to velmi důrazně. Důchodový outsourcing je časovaná bomba, navíc v době, kdy je považováno zbohatnutí na něčí úkor za regulérní a mravné podnikání.
29. 08. 2012 | 14:13

martin_ka napsal(a):

kdo skočí na druhý pilíř? jenom trouba!
29. 08. 2012 | 14:15

Vysmátý příjemce výsluhy napsal(a):

Náš soukromý penzijní fond státu půjčí, nebojte, za přiměřený úrok....
29. 08. 2012 | 15:01

SuP napsal(a):

KAŽDÉ dlouhodobé spoření je risk a výsledek nikdo nikomu nezaručí. Mnozí se budou raději fackovat v debatách pod socanskými pomluvami a místo, aby pro sebe vymysleli strategii, která jim může vyhovovat spoléhají na "ochránce trpících", který je vždycky zachrání.
29. 08. 2012 | 15:17

DH napsal(a):

Druhý pilíř vznikne nově, a to od 1. ledna 2013.
Jde o dobrovolný systém, který ponese název „důchodové spoření“.
Stát lidem umožní, aby 3 % ze svého 28% odvodu na sociální pojištění poslali místo do státní kasy na vlastní účet u nově vzniklé penzijní společnosti s tím,že k tomu bude muset účastník přidat další 2 % své hrubé mzdy. V praxi to znamená, že zaměstnavatel odvede za zaměstnance 5 % (3 % + 2 %) z jeho hrubé mzdy do penzijní společnosti ve druhém pilíři. Těchto 5% hrubé mzdy bude penzijní společnost investovat dle účastníkem zvolené investiční strategie.
JAKÉ JSOU PODMÍNKY VSTUPU DO 2. PILÍŘE?
Rozhodnutí o vstupu do tohoto pilíře je dobrovolné, avšak nevratné.
V průběhu prvního pololetí roku 2013 se bude moci každý člověk v produktivním věku rozhodnout, zda se chce do tohoto pilíře zapojit.
Lidé nad 35 let věku budou moci vstoupit do 2. pilíře pouze do 30. června 2013,proto by si této nabídky měli náležitě vážit.
Po 30. červnu 2013 to budou moci udělat jen lidé do 30 let. Ze systému nelze vystoupit.
JAKÝM ZPŮSOBEM BUDOU VYPLÁCENY PENZE Z DRUHÉHO PILÍŘE?
Formou doživotní penze (po smrti příjemce výplata skončí).
Doživotní penzí s pozůstalostní penzí na tři roky, tzn.že v případě úmrtí příjemce penze pobírá určená osoba penzi za něj po dobu tří let.
Vyplácení formou renty po dobu 20 let. V tomto případě pokud by příjemce v průběhu čerpání zemřel, stává se výplata předmětem dědictví.
Pokud účastník 2. pilíře zemře v průběhu spořicí fáze (tedy před tím, než začne ze systému čerpat), nestávají se naspořené prostředky součástí dědického řízení.
Proto pokud pan Potůček je schopen pochopit tu velikost s jakou přistupuje k řešení budoucnosti pan Kalousek tak přestane sepisovat takovéto dehonestující blogy!!!!!!
29. 08. 2012 | 15:26

neo napsal(a):

DH:

woe a co lidi mezi 30 a 35 lety? Ti nic?
29. 08. 2012 | 15:37

Vysmátý příjemce výsluhy napsal(a):

DH
jinými slovy, Letadlo - poslední nastoupí první vyleze za nejdříve 42let
29. 08. 2012 | 15:49

Vysmátý příjemce výsluhy napsal(a):

SuP
zeptej se Tomského, jak dopadl v Anglii se soukromým penzijním fondíkem. To je z reálného života, tady se zatím mluví o lapání ptáčků do klece, ze které není návratu.
29. 08. 2012 | 15:54

ten, kdo se s blbem hádat nebude napsal(a):

Pohádka o tom, jak pravice nenávidí přerozdělování

http://www.denikreferendum.cz/clanek/13836-pohadka-o-tom-jak-pravice-nenavidi-prerozdelovani
29. 08. 2012 | 16:31

Antroid napsal(a):

DH
Nestojím o to, aby mi stát organizoval mé investování do finančních produktů.
Nestojím ani o pofiderní čest přispívat někomu jinému na jeho vlastní penzijní investování.

Investování je riziková a proto RYZE SOUKROMÁ věc, do které stát občanům nemá co mluvit. To zajisté chápe i Kalousek, byť jedná z různých důvodů právě opačně.
Jasný?
29. 08. 2012 | 17:03

David - 1. část napsal(a):

"...Čeští občané nejsou hloupí. Odhad pana ministra Kalouska, že druhý pilíř důchodů využije až 60 procent lidí, patří skutečně do říše snů..."

---------

Druhý pilíř je jen PASTÍ pro HLUPÁKY. Těch je u nás stále dost, a právě s tím Kalousek počítá.

---------

blog.idnes.cz:

Markéta Šichtařová - pátek 24. srpen 2012:

Vstoupit do penzijního fondu, či nevstoupit?

Čas od času se stane, že oči pro stromy nevidí les. Že se média starají, zda paní Nováková pokousala jezevčíka, nebo zda jezevčík pokousal paní Novákovou. A tak nám uniká, že se taky občas dějí věci poněkud většího formátu.

Uniklo nám třeba i to, jakou Slováci dali Čechům dokonalou školu.

Češi mají jednu ohromnou výhodu: Mají dlouhodobě natolik neschopné vlády, že se v posledních letech nezmohli na žádnou reformu či počin učiněný skutečně od podlahy. Na rozdíl od agilních Slováků nezvládli přijmout euro. (Zaplaťpámbu.) Na rozdíl od akčnějších Slováků si dali načas s penzijní reformou. (Zaplaťpámbu.) Mohli tedy plně docenit význam moudra, že kdo nic nedělá, nic nezkazí. Takže se Češi mohli při plánování důchodové reformy poučit ze slovenských chyb. Ne snad, že by si ze slovenského příkladu vzali ponaučení politici, kteří nakonec českou penzijní reformu odklepli; ti mnohé slovenské chyby vesele opakují. Mohou si ho ale vzít lidé. Mohou si ho vzít z toho, co se před pár dny na Slovensku přihodilo.

Spíš než co Slováci před pár dny schválili, možná nejprve stojí za pozornost, proč to schválili. Totiž čtveřice středoevropských zemí zreformovala své penzijní systémy a založila je na spoření v penzijních fondech proto, aby byl systém udržitelný a aby veřejné finance rostoucí počet důchodců unesly. Aha. Ovšem zreformovaný slovenský penzijní systém vytvářel po svém zavedení tak ohromné deficity, že Slováci byli v minulosti už dvakrát nuceni svůj povinný fondový druhý pilíř otevřít a umožnili lidem ho zcela opustit. Tím už v minulosti ohromně posílil slovenský průběžný systém. Ano, ten zatracovaný průběžný systém, který měl být přechodem na fondový systém co nejvíc zašlapán do země, se najednou začal posilovat, neb to po zavedení fondů jaksi nefungovalo.

Jenomže ne dost na tom. Úpravy malé i větší neustále pokračují. Od roku 2008 už stihli pilné slovenské včeličky učinit na svém důchodovém systému 21 úprav. Tolikrát se nestihne ani Pikora při cestě z Prahy do Calais rozjet se zapnutou ruční brzdou. No a právě nyní série změn vrcholí dalším, dvaadvacátým počinem. A to prosím u systému, který byl původně v každé zemi zaváděn jako „neměnný“. Vláda otevírá takzvaný druhý povinný pilíř potřetí. Kdo si bude přát, může jej v období od září do ledna opustit. Ačkoliv původně platilo, že kdo vstoupí, je uvězněn již trvale. To proto, že stát nemá peníze. A tak si je chce „vypůjčit“ u soukromých fondů.
29. 08. 2012 | 18:06

David - 2. část napsal(a):

.
Vláda Roberta Fica si taktéž povšimla, že fondy všech společností svým klientům peníze nevydělávají, ale naopak prodělávají. V průměru totiž za šest let své existence penzijní fondy nepokryly ani inflaci, která prozatím v roce 2012 není na Slovensku nikterak závratná. Ano, čtete dobře: Po Maďarsku je Slovensko ve střední Evropě už druhou zemí, kde fondy v průměru lidem svěření peníze nezhodnocují, ale znehodnocují. Reálně po šesti letech je ve fondech méně, než do nich klienti fondů na počátku povinně vložili. Kdyby bývali Slováci vložili své úspory na termínový vklad místo do penzijního fondu, měli by dnes víc. A to je prosím termínový vklad jeden z nejhorších nápadů, jak si vydělat.

Podstatný je princip: V celé střední Evropě se penzijní reformy zaváděly jako definitivně platné, neměnné, měly přetrvat desítky roků. Jenom tak totiž člověk, který se rozhoduje, zda do systému vstoupit, se vůbec může rozhodnout, protože ví, co ho čeká; ví, jak bude systém vypadat ode dneška za 20 let. 22 slovenských změn během krátké doby, od roku 2008, je ovšem naprosto zásadních a zcela mění podobu systému. Ten dnes běží podle jiných pravidel než v době, kdy do něj (původně povinně) jeho klienti v roce 2008 vstupovali. Slovensko je přitom ze čtveřice zemí už třetí zemí, která umožnila lidem v rozporu s původním plánem systém opustit. Česká republika to dosud nestihla jen proto, že ještě druhý pilíř nestihla ani spustit.

Když to spojíme s tím, že pro další roky hrozí v celé Evropě o něco vyšší hladina inflace, zdá se rozumnější investovat raději například … například do státních dluhopisů než do druhého pilíře: Zaprvé je reálný výnos dluhopisů vyšší, zadruhé jsou dluhopisy likvidnější a tedy méně rizikové než fondy. Pro Čechy, kteří již brzy budou postaveni před zásadní volbu vstoupit či nevstoupit, z toho plyne skvělé ponaučení.

Markéta Šichtařová

http://sichtarova.blog.idnes.cz/c/284509/Vstoupit-do-penzijniho-fondu-ci-nevstoupit.html

http://finance.idnes.cz/sporit-na-penzi-ve-druhem-piliri-je-nevratny-risk-rika-analyticka-p92-/penze.aspx?c=A110414_102635_poj_sov
29. 08. 2012 | 18:07

Yosif K napsal(a):

Sichtarova ma pravdu v tom, ze penzijni fondy na Slovensku nic nevydelavajia ze se do soukromych fopndu porad vrta. .
Potucek ma pravdu v tom, ze penzijni fondy maji prilis vysoke provozni naklady (Chile, Slovenbsko, ne vsak vsude, nekde je to regulobano statem....).
Penzijni komise ma vsak pravdu v tom, ze prubezny system zkolabuje, pokud bude na jednoho pracujicicho jeden penzista. A to nejspise bude - s porodnosti 1,2 ditete na zenu.

Jak to tyedy dopadne?

Pokud budou cesi 100% racinealni, nevlezou do tretiho pilire ale budou na sebe setrit sami - jako Cinani, jejich vlada ma timto padem k dispizici v bankovnim sektyoru temer nekonecne zasoby LACINYCH penez pro jakekoliv pouziti.

Pokud se nekdo chce vyhnout riziku pripadne menove reformy - prosim - muze nakupovat zlato - delaji to Indove, Arabove, atd atd.

Racionelni lidi se o sebe vzdycky nejak postaraji. Racionelni lide zadny penzijni system nakonec ani nepotrebuji.

Problem je s neracionelnimi proletarskymi typy. To jest s tou casti proletaru, ktera se se svym 100% spolehanim na vladu stala otrokem CSSD a tvorti kamenne jadro jejiho volicstva.

Ti buou cumet jako pero z divanu, az jim nejaky budouci SDpidla oznami, ze prubezny system je sice vecny a spolehlivy, ale ze s ohledem na demograficky vyvoj "se urpavuji jeho parametry".

Toto jsem cetl od samotneho Spidly. Ze plan B slavne CSSD je ze v pripade neprizniveho demografickeho vyvoje se "upravi parametry".

Svym zpusobem jsou paranetry "upraveny" treba i v Dansku - evidentne levicovejsim nez Svedsko nebo Finsko. DPH je jiz 25%, prodejni dan na automobily je 180% (zdanuje se tak burzoasie - proletari jezdi na kole....) a majitele nemovistosti zacinaji byt vylucovani z prijmu socialnich davek (burzoasie zatracena - chteji hned domek - maji solidarne bydlet v panelacku se Somalci a Libanonci, pak jim stat pomuze....)

I v Dansku je matematicky nemozne, aby nynejsi pomery vydrzely naveky - budto se socialni vydobytky omezi, nebo se dane budou muset jeste zvysit. UPRAVA PARAMETRU, soudruhu Spidlo, vsechny ceka UPRAVA PARAMETRU.

Pres nakladne socialni davky je porodnost v Dansku nizsi nez 2 (cca 1.8).
Dansko sice nema Romy, ale cast z toho je dozajista porodnost cerstvych pristehovalcu z BV - povetsinou cistych pobiracu socialnich davek.
29. 08. 2012 | 23:53

Yosif K napsal(a):

Mimochodem - socialisticky raj Dansko NEMA snizenou taxu DPH, ma DPH na vsechno vcetne jidla 25%, ma "registracni dan" na automobily ve vysi 180% a ma hromady a hromady dalsich spotrebnich dani.
Zdanuje nemovitosti Danu v zahranici a zdanuje penze.
Ma vyssi porodnost nez Cesko (1.8 vs 1.24), ale presto se vseobecne uznava ze jejich penzijni stavajici prubezny penzijni system zkolabuje.
30. 08. 2012 | 00:03

Holubář napsal(a):

Nově pojaté penzijní fondy budou evidentně pracovat na principu letadlo.
V pokročilejším věku (např. penzijní věk minus pět) by se mohlo vyplatit (ještě jsem to nenechal přesně spočítat, je to jen nápad) do tzv. druhého pilíře vstoupit, vytáhnout tak z veřejných zdrojů svá 3+2 procenta a ihned při dosažení penzijního věku vše vybrat. Snížil by se tak vlastní příspěvek do "solidárního" systému. A pět let by ty fondy vydržet mohly, myslím, že ta zlodějna je plánována na vzdálenější časový horizont.
Co myslíte?
30. 08. 2012 | 02:07

modrý edvard napsal(a):

No jo, zase tu jsou volby.
Xury má pravdu.
30. 08. 2012 | 09:39

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden násilnický text (cosi o potřebě "fackování" druhých), neboť ty jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
30. 08. 2012 | 11:49

Dáša N. napsal(a):

Pane Stejskale,
potřeba někoho bezdůvodně inzultovat, nejen slovně, ale třebas i na ulici ručně, je skutečně téma pro odborníky v oboru psychiatrie a ne pro diskusi laických návštěvníků tohoto místa.
Nešlo by příště pisatele příspěvků tohoto rázu nemazat, ale přesměrovat (odklonit) k osobám s patřičným vzděláním a s citovým vztahem k tomuto místu, které by se násilníku následně věnovali? Myslím třeba pana MUDr. Honzáka, příp. jiného odborníka.
O inzultantech pouličních nemluvě, ti by přece měli skončit v Bohnicích rovnou.
30. 08. 2012 | 13:45

pavlína napsal(a):

čeští občané jsou hlupáci a plno jich uvěří, protože gramotnost finanční je tu na šílené úrovni
30. 08. 2012 | 13:52

Občan zZz napsal(a):

O problému důchodové reformy píše také bloger Vlk
http://vlkovobloguje.wordpress.com/2012/08/30/nechod-vzornaku-s-pany-na-led/

Velmi závažné téma mimo zájem veřejnosti je, jak se v naší ekonomice projevuje, že nevratně přicházíme o desítky (stovky?) milard dotací EU. Všichni politici však mlčí a předstírají, že se nic neděje.
http://vlkovobloguje.wordpress.com/2012/08/25/jak-za-mne-vylustil-zahadu-obcanzzz/
30. 08. 2012 | 13:58

Marie napsal(a):

pavlína

ano, občané státu, kde i dospělí stále věří na šťastné pohádkové konce, jsou snadnou kořistí těch "gramotných a připravených".
Otázka je, proč je tomu tak i po více než dvaceti letech po změně politických poměrů a stejně dlouhého období řádění společností typu Zepter, které cíleně vyhledávají důvěřivé občany, které pak dlouhodobě vysávají s použitím psychologického nátlaku. Dá se pak očekávat, že bude jiná situace v důchodových fondech, které více než co jiného, připomínají praxi hracích automatů?
Je v pořádku, že stát tomu nečinně přihlíží?
30. 08. 2012 | 14:21

odpad kapitalistické společnosti napsal(a):

Kalousek za 3 telefonáty Lessymu by měl nárok na 3 roky těžkého žaláře!!!! On jestli chtěl od Lessyho něco tak ho měl řádně dle zákona požádat písemnou cestou, Jak to, že zločinec typu Kalousek a ti co propustili Lessyho včetně toho homelessáka jsou ještě na svobodě a národ jim nerozklepe držky?§
30. 08. 2012 | 14:24

PaKo napsal(a):

Ona to není tak docela jenom věc těch , kteří se nechají "mistrem světa" mezi ministry financí zblbnout a okrást.
Až budou ožebračeni tak se obrátí na stát,aby jim zajistil důstojné žití (tedy alespoň životní minimum) ze státního pilíře i když do se do té doby starali jen o sebe takže se budou chtít s ostatními o svůj "zisk" rozdělit(v opačném případě nikoliv).Osudy různých penzijních fondů z USA jsou známy.Čím víc jich tam vtoupí, tím víc ti ostatní jim budou přispívat. V tu dobu již organizátoři tohoto TUNELU budou za vodou a jich se to nedotkne.
30. 08. 2012 | 14:41

Yosif K napsal(a):

Holubář napsal(a):
Nově pojaté penzijní fondy budou evidentně pracovat na principu letadlo.
V pokročilejším věku (např. penzijní věk minus pět) by se mohlo vyplatit (ještě jsem to nenechal přesně spočítat, je to jen nápad) do tzv. druhého pilíře vstoupit, vytáhnout tak z veřejných zdrojů svá 3+2 procenta a ihned při dosažení penzijního věku vše vybrat. Snížil by se tak vlastní příspěvek do "solidárního" systému. A pět let by ty fondy vydržet mohly, myslím, že ta zlodějna je plánována na vzdálenější časový horizont.
Co myslíte?
30. 08. 2012 | 02:07
Pet let by ty findy vrydrzet mohly, kdyby se k moci nedostali socialisti a neznarodnili je.
Myslim ze s ohledem na agitaci sicialsitu se do fondu neprihlasi temer nikdo. Tim samozrejme zabrani tomu, aby jejich prispevky mohl nekdo rozkrast, doufejme ze proletari zacnou setrit ve vlastnim zajmu sami na sebe jako to nyni delaji cinani.

Jako letadlo funguje hlavne PRUBEZNY penzijni system. Vyplaty jsou financovany POUZE z toho co tam davaji novi clenove klubu. Toto je temer dokonala definice "letadla" an sich.

Jelikoz platicich novych clenu klubu horempadem ubyva a lidi s narokem na vyber horempadem pribyva, prubezny penzijni system je jako letadlo kteremu dochazi palivo a neni nikde nic kde by se dalo natankovat. Tedy pokud nepocitame socialsiticke vykriky po vyssim zdnaneni bohacu - ti vsak jsou jiz vyuceni a hotovi zavcas sbalit kufry.

Jak rikal soudruh Spidla - system je absolutne spolehlivy, jen je zapotrebi zvacas "upravovat parametry". Krome "uprav parametru" se samozrejme nemuze nic stat. Kde nic neni, tam nelze ani nic rozkrast.
30. 08. 2012 | 15:47

kolťák napsal(a):

Do druhého pilíře se může přihlásit jen nesvéprávný idiot.A věřte tomu že jich bude hodně.
30. 08. 2012 | 16:34

Admirál napsal(a):

Kalousek a Rusnok. Král a Vévoda. A reforma důchodového systému.

Jestlipak někdy pomyslí na to, jak dopadli Král a Vévoda (Dobrodružství Huckleberyho Finna)?
30. 08. 2012 | 18:27

gaia napsal(a):

Yosif K píše

Jelikoz platicich novych clenu klubu horempadem ubyva a lidi s narokem na vyber horempadem pribyva, prubezny penzijni system je jako letadlo kteremu dochazi palivo a neni nikde nic kde by se dalo natankovat.
to já si tedy vůbec nevšimla, že by se nějak snižovala porodnost, za posledních 25 let přibyly na planetě 2 miliardy lidí, i naše republika nějak dramaticky nevymírá, stále se sem stěhuje dost lidí, je nás pořád zhruba stejně.

Problémeme je nezaměstnanost. Výpadek půl milionu plátců, co sedí doma a kope se do zadku, to je velký problém.
Pochybuji však, že by tito zoufalí a vystresovaní lidé žijící z ruky do huby bez nějaké perspektivy a jistot se dožili nějak vysokého věku.
Takže se to brzy zase nějak srovná a zrovna v tomto nevidím nějaký velký problém.

Ale nezaměstnanost je problém obrovský.
31. 08. 2012 | 08:41

Yosif K napsal(a):

gaia napsal(a):
Yosif K píše
Ale nezaměstnanost je problém obrovský.
31. 08. 2012 | 08:41
Nezamestnanost lze relativne snadno vyresit snizenim podpor v nezmestnanosti.

Samozrejme je spatne ze polozamestnani jsou zneuzivani tak, ze zamestnavatel VI ze maji podporu a zamestnava je na cerno a navrch jim jeste plati malo.

Plati jim malo nacerno protoze vi ze zaroven berou podporu. Kdyby nebrali podporu, tak by za tak nizke penize nepracovali.

Ohledne pristehovavane populace. Uz to neni jako v SRN 1960 kdy kazdy kdo prisel makal jako sroub, aby jej neposlali zpet do Turecka. Nyni je spousta imigrantu kteri jsou cisti pobiraci socialnich davek cely zivot. Par takovych znam i v SRN, i v Cechach se mohou zacit objevovat. No nic, prej a bude ti prano........
01. 09. 2012 | 18:11

Yosif K napsal(a):

to já si tedy vůbec nevšimla, že by se nějak snižovala porodnost, za posledních 25 let přibyly na planetě 2 miliardy lidí, i naše republika nějak dramaticky nevymírá, stále se sem stěhuje dost lidí, je nás pořád zhruba stejně.
KONEWC CITATU.
PORODNOST - fertilita je v cele evrope POD 2.0, vetsinou okolo 1.2. Ze se pristehovavaji lide? zaplat panbuh ze se zatim do Cech pristehovavaji hlavne Ukrajinci......
01. 09. 2012 | 18:14

skeptický napsal(a):

Nikde není psáno,že se to zítra nedá pro slabou finanční gramotnost veřejnosti udělat povinně.
Stavební spoření je taky letadlo.Kdyby si 20 % lidí usmyslelo si úšpory vybrat,budou se dít věci.
02. 09. 2012 | 00:25

strýček Ho napsal(a):

Druhý pilíř potřebuje pořádnou reklamu, nic víc.
Třeba billboardy s knížecí tváří s dýmkou a hesly: Druhý pilíř pro zodpovědné a Víc než si myslíte,
nebo s Kalouskem : Nejlepší ministr financi doporučuje Druhý pilíř
Nebo úderný klip Issové a Mádla: Přesvědč Vohnouta a Vohnoutovou ať vstoupí do Druhého pilíře.
Nebo něco na způsob: Jen socani a podobná lůza nechápou skvělé výhody Druhého pilíře a proto je v budoucnu čeká jen bída,
nebo Rozhodněte sami, zda budete v penzi nakupovat na Mariahilfer strasse nebo ve slevách v Kauflandu,
zabrat by mohly i plakáty s Petrem Nečasem a jeho legendárními síťovkami.
Lidi jsou v podstatě stádo, které se dá snadno oblbnout, minulé volby jsou toho důkazem.
02. 09. 2012 | 13:38

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gálik Stanislav · Gazdík Petr H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Němec Václav O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy