Kávu, colu nebo pepsi? Tu s dobrým příběhem, prosím
Byznys může růst, ale přitom lze snižovat energetickou náročnost, investovat do obnovitelných zdrojů nebo podporovat místní komunity.
Odpovědná káva
Kavárenský řetězec Starbucks údajně prodá každý den přes čtyři miliardy šálků kávy po celém světě. S proměnou společnosti v globálního hráče však přišla také zodpovědnost - k zákazníkům i obchodním partnerům. Pěstování kávy totiž patří mezi značně technologicky náročná odvětví (k výrobě suroviny potřebné na jeden šálek kávy je třeba 140 litrů vody), a tak Starbucks podrobil své podnikání kompletní energetické analýze. Jedním z opatření, která chce promítnout do svého podnikání je plán od roku 2015 pokrývat veškerou spotřebu elektřiny čistě dodávkami z obnovitelných zdrojů a již dnes tvoří elektřina, nakupovaná pomocí zelených certifikátů, přes dvě třetiny spotřeby společnosti. Podporou elektřiny ze šetrných zdrojů pomůže kávový řetězec snížit emise o ekvivalent znečištění vyprodukovaného více než 80 tisíci osobních aut. Další významný hráč kavárenského byznysu se však dostal ještě dál: pražírna Green Mountain Coffee Roasters, která se specializuje na organickou a fair trade kávu, se podařilo dosáhnout na 100% podíl dodávek elektřiny z obnovitelných zdrojů.
Zájmem o šetrné zdroje však snaha Starbucks nekončí. Podle americké organizace Dogwood Alliance zaměřující se na ochranu a obnovu přirozených lesních ekosystémů, patří Starbucks mezi nejuvědomělejší fast-food řetězce ve využívání obalů – snižuje jejich množství a využívá recyklovatelné materiály.
Společnost také podporuje pomocí úvěrů své dodavatele (zejména z místních komunit), aby urychlili investice do udržitelného zemědělství. Cílem Starbucks je odebírat od roku 2015 kávová zrna pouze od eticky zodpovědných farmářů.
Vedle toho se mezi prvními zaměřila na výměnu klasických žárovek za LED osvětlení a až 75 % nových kaváren v USA dosahuje prestižní certifikace úsporných budov LEED. Jednou z takto oceněných poboček je například kavárna v Tukwila, (Washington), která svým designem vytvořeným ze čtyř vyřazených přepravních kontejnerů musí potěšit srdce každého hipstera. Přesto ne všechny eko-plány této globální kavárny jsou úspěšné – například nápad prodávat kávu do přinesených hrnečků se u zákazníků příliš neuchytil.
Souboj o nejzelenější limonádu
Po coca-cole sahá člověk s environmentálním přístupem možná ve chvíli, když chce zahnat kocovinu. Každopádně pohled pod slupku společnosti odhalí, že i kolos s obrovskou spotřebou vody a plastů hledá cesty, jak může snížit svou ekologickou stopu. Před dvěma lety postavil limonádový gigant Coca-cola kogenerační bioplynovou stanici o výkonu 6,5 megawattů ve svém závodě v Atlantě. Spolu s tímto projektem pak závod v Atlantě posiluje svou energetickou soběstačnost využitím palivových článků a solárních panelů. Výhodou vlastního zdroje je také potenciální záloha pro případ, že by se opakovala přírodní katastrofa obdobně velkého dopadu, jakou měl nedávný hurikán Sandy. Nejen tento environmentálně příznivý projekt přinesl Coca-cole ocenění od EPA (federální agentura pro ochranu životního prostředí) – třetí místo v roce 2012 v žebříčku „zelených“ firem. Zelená energie zásobuje i další závody v „rodině“ Coca-coly, například Femsa v Mexiku odebírá elektřinu z větrných farem. Coca cola umístila solární elektrárny v roce 2012 na své závody ve Velké Británii nebo Belgii.
Dlouhodobé cíle v zodpovědném podnikání reprezentuje také více než desetileté partnerství Coca-coly a ekologické organizace WWF. Mezi oblasti, na kterých spolupracují, patří například úsilí o efektivnější využití vody, snižování množství oxidu uhličitého v nápojích nebo dosažení 75% míry návratnosti obalů.
Coca-cola současně podporuje instalace solárních zdrojů v rozvojových zemích. V roce 2012 financovala v Keni zhruba sto fotovoltaických zdrojů pro místní obchody. Fotovoltaické sety obsahují solární panel, LED osvětlení a nabíjecí sady pro různé telefony a baterie, která vydrží až deset hodin. Výhodou pro obchodníky je možnost prodloužit dobu prodeje, a pochopitelně Coca-cola posílí svou značku v dané oblasti – například proti svému rivalovi Pepsi.
Právě v zelené energetice se totiž Coca-cola snaží svého přímého konkurenta Pepsi dohnat. Ta začala s využíváním elektřiny z obnovitelných podstatně ještě dříve – například v roce 2007 vyhrála žebříček amerických společností, které soutěží v nakoupeném objemu elektřiny z obnovitelných zdrojů. Následně však Pepsi změnila strategii a soustředí se místo nákupu certifikátů na zelenou elektřina na budování vlastních solárních elektráren nebo zdrojů na biomasu. Závod Pepsi v Arizoně pomocí střešní solární elektrárny snižuje potřebu nákupů elektřiny ze sítě o 10 %. Využitím solárního ohřevu pak šetří výdaje za zemní plyn. Pepsi nezůstává pozadu ani v modernizaci svých provozů. Letos získala Pepsi ocenění za aktivity ve zvyšování energetické účinnosti v rámci amerického programu Energy star. Od roku 1999 se Pepsi podařilo snížit spotřebu energie o 35 %. To znamená také finanční úsporu 50 milionů dolarů a 600 tisíc tun emisí oxidu uhličitého
Tři příklady globálních hráčů ukazují, že lze také k souboji o čísla prodejů přidat další příběh: recyklace materiálů, moderní a přitom energeticky nenáročné budovy nebo nákup elektřiny z obnovitelných zdrojů se může stát nejen zajímavou součástí značky, ale také plusem pro ekonomiku podniku.
Autoři: Kristýna Vobecká, Martin Sedlák
Odpovědná káva
Kavárenský řetězec Starbucks údajně prodá každý den přes čtyři miliardy šálků kávy po celém světě. S proměnou společnosti v globálního hráče však přišla také zodpovědnost - k zákazníkům i obchodním partnerům. Pěstování kávy totiž patří mezi značně technologicky náročná odvětví (k výrobě suroviny potřebné na jeden šálek kávy je třeba 140 litrů vody), a tak Starbucks podrobil své podnikání kompletní energetické analýze. Jedním z opatření, která chce promítnout do svého podnikání je plán od roku 2015 pokrývat veškerou spotřebu elektřiny čistě dodávkami z obnovitelných zdrojů a již dnes tvoří elektřina, nakupovaná pomocí zelených certifikátů, přes dvě třetiny spotřeby společnosti. Podporou elektřiny ze šetrných zdrojů pomůže kávový řetězec snížit emise o ekvivalent znečištění vyprodukovaného více než 80 tisíci osobních aut. Další významný hráč kavárenského byznysu se však dostal ještě dál: pražírna Green Mountain Coffee Roasters, která se specializuje na organickou a fair trade kávu, se podařilo dosáhnout na 100% podíl dodávek elektřiny z obnovitelných zdrojů.
Zájmem o šetrné zdroje však snaha Starbucks nekončí. Podle americké organizace Dogwood Alliance zaměřující se na ochranu a obnovu přirozených lesních ekosystémů, patří Starbucks mezi nejuvědomělejší fast-food řetězce ve využívání obalů – snižuje jejich množství a využívá recyklovatelné materiály.
Společnost také podporuje pomocí úvěrů své dodavatele (zejména z místních komunit), aby urychlili investice do udržitelného zemědělství. Cílem Starbucks je odebírat od roku 2015 kávová zrna pouze od eticky zodpovědných farmářů.
Vedle toho se mezi prvními zaměřila na výměnu klasických žárovek za LED osvětlení a až 75 % nových kaváren v USA dosahuje prestižní certifikace úsporných budov LEED. Jednou z takto oceněných poboček je například kavárna v Tukwila, (Washington), která svým designem vytvořeným ze čtyř vyřazených přepravních kontejnerů musí potěšit srdce každého hipstera. Přesto ne všechny eko-plány této globální kavárny jsou úspěšné – například nápad prodávat kávu do přinesených hrnečků se u zákazníků příliš neuchytil.
Souboj o nejzelenější limonádu
Po coca-cole sahá člověk s environmentálním přístupem možná ve chvíli, když chce zahnat kocovinu. Každopádně pohled pod slupku společnosti odhalí, že i kolos s obrovskou spotřebou vody a plastů hledá cesty, jak může snížit svou ekologickou stopu. Před dvěma lety postavil limonádový gigant Coca-cola kogenerační bioplynovou stanici o výkonu 6,5 megawattů ve svém závodě v Atlantě. Spolu s tímto projektem pak závod v Atlantě posiluje svou energetickou soběstačnost využitím palivových článků a solárních panelů. Výhodou vlastního zdroje je také potenciální záloha pro případ, že by se opakovala přírodní katastrofa obdobně velkého dopadu, jakou měl nedávný hurikán Sandy. Nejen tento environmentálně příznivý projekt přinesl Coca-cole ocenění od EPA (federální agentura pro ochranu životního prostředí) – třetí místo v roce 2012 v žebříčku „zelených“ firem. Zelená energie zásobuje i další závody v „rodině“ Coca-coly, například Femsa v Mexiku odebírá elektřinu z větrných farem. Coca cola umístila solární elektrárny v roce 2012 na své závody ve Velké Británii nebo Belgii.
Dlouhodobé cíle v zodpovědném podnikání reprezentuje také více než desetileté partnerství Coca-coly a ekologické organizace WWF. Mezi oblasti, na kterých spolupracují, patří například úsilí o efektivnější využití vody, snižování množství oxidu uhličitého v nápojích nebo dosažení 75% míry návratnosti obalů.
Coca-cola současně podporuje instalace solárních zdrojů v rozvojových zemích. V roce 2012 financovala v Keni zhruba sto fotovoltaických zdrojů pro místní obchody. Fotovoltaické sety obsahují solární panel, LED osvětlení a nabíjecí sady pro různé telefony a baterie, která vydrží až deset hodin. Výhodou pro obchodníky je možnost prodloužit dobu prodeje, a pochopitelně Coca-cola posílí svou značku v dané oblasti – například proti svému rivalovi Pepsi.
Právě v zelené energetice se totiž Coca-cola snaží svého přímého konkurenta Pepsi dohnat. Ta začala s využíváním elektřiny z obnovitelných podstatně ještě dříve – například v roce 2007 vyhrála žebříček amerických společností, které soutěží v nakoupeném objemu elektřiny z obnovitelných zdrojů. Následně však Pepsi změnila strategii a soustředí se místo nákupu certifikátů na zelenou elektřina na budování vlastních solárních elektráren nebo zdrojů na biomasu. Závod Pepsi v Arizoně pomocí střešní solární elektrárny snižuje potřebu nákupů elektřiny ze sítě o 10 %. Využitím solárního ohřevu pak šetří výdaje za zemní plyn. Pepsi nezůstává pozadu ani v modernizaci svých provozů. Letos získala Pepsi ocenění za aktivity ve zvyšování energetické účinnosti v rámci amerického programu Energy star. Od roku 1999 se Pepsi podařilo snížit spotřebu energie o 35 %. To znamená také finanční úsporu 50 milionů dolarů a 600 tisíc tun emisí oxidu uhličitého
Tři příklady globálních hráčů ukazují, že lze také k souboji o čísla prodejů přidat další příběh: recyklace materiálů, moderní a přitom energeticky nenáročné budovy nebo nákup elektřiny z obnovitelných zdrojů se může stát nejen zajímavou součástí značky, ale také plusem pro ekonomiku podniku.
Autoři: Kristýna Vobecká, Martin Sedlák