Čistá energie pro železnici

27. 09. 2016 | 08:21
Přečteno 3169 krát
Parní mašiny jsou dnes jen vzpomínkou s nádechem romantiky. Pokrok vytlačil ze železnice uhlí a je na čase se podívat po další etapě moderní dopravy.

Nizozemí: kola vlaků roztočí energie z větrných turbín

V Nizozemí celou polovinu současné spotřeby tamních vlaků zajišťuje elektřina nakupovaná z větrných farem. Tamní železniční společnost spravující sítě, ProRail, však chce jít ještě dál: podepsala smlouvu s firmou Eneco, která má do dvou let zajistit, že železniční trať o celkové délce kolejí téměř tři tisíce kilometrů bude mít bilančně výhradně elektřinu z větrných farem.

Holandská železnice přepraví denně 1,2 milionu pasažérů. Celková roční spotřeba nizozemských železnic je 1,4 terawatthodin (TWh).


(foto: Rob Dammers, flickr.com)

Smlouva mezi dráhami a dodavatelskou firmou je uzavřena tak, aby se přechod na dodávky elektřiny z obnovitelných zdrojů neprojevil na cenně jízdného. Cena energie z větru je ve výsledku nižší také díky uzavření dlouhodobého kontraktu po dobu deseti let. Dodavatel větrné elektřiny, Enaco, navíc garantuje, že energie pro železnici bude pouze z nově budovaných větrných elektráren v Nizozemí, Belgii a Norsku. Tím dráhy nevykoupí všechnu obnovitelnou elektřinu na nizozemském trhu ani ji nezdraží pro další zájemce.

Aktualizace (leden 2017): Na začátku letošního roku vydala národní železniční společnost prohlášení, že se jí již podařilo naplnit závazek nakupovat 100% objem elektřiny z obnovitelných zdrojů. Pro zajímavost: Dodavatel větrné elektřiny uvádí, že jedna větrná turbína vyrobí za hodinu dostatek elektřiny pro ujetí 120 mil. Holandská železnice chce do roku 2020 současně snížit svou spotřebu elektřiny o 35 %. Jasná vize železniční společnosti tak pomohla dodavateli navýšit počet větrných projektů a díky tomu naplnila svůj závazek o rok dříve.

Německo: moderní nádraží, která si vyrobí elektřinu

Německý státní dopravce Deutche Bahn přepraví ročně přes dvě miliardy lidí a spotřebuje k tomu dvě procenta celkové spotřeby energie v zemi. V souladu s německou proměnou energetiky by také vlaky měly do poloviny století jezdit na 100% zelenou energii.

Deutche Bahn hledá také cesty, jak využívat obnovitelné zdroje energie také pro své budovy. Například berlínské Hlavní vlakové nádraží je již od roku 2006 pokryto solárními panely. V době svého vzniku šlo největší fotovoltaickou elektrárnu v Berlíně.


(foto: bahn.de)

Cílem Deutche Bahn je při rekonstrukcích a stavbách nových nádražní automaticky přidávat na vhodné střechy i instalace solárních panelů. V roce 2014 zahájily německé dráhy program StationGreen, který má za cíl snižování energetické náročnosti budov. Pilotní stavbou tohoto programu je nádraží v Kerpen Horrem. Střechu pokrývá fotovoltaická elektrárna i solární panely pro ohřev vody. Další části střechy také zachycují dešťovou vodu pro využití na toaletách. O tepelnou pohodu se stará tepelné čerpadlo. Světlo zajišťuje dostatek denního světla a po setmění LED osvětlení. Komfort cestujících pak zvyšují USB konektory u sedaček v nádražní čekárně.

Indie: solární vlaky i nádraží

Synonymem pro železnici v Indii je žánrový obrázek plného vlaku včetně cestujícími obsazené střechy. Nově však mohou pasažérům na střeše konkurovat solární panely. Aktuální projekt indické železniční společnosti North Western Railways totiž spočívá ve využití solárních panelů na střechách dieselových vlaků. Na každém voze soupravy je umístěno 12 solárních panelů, elektřina z nich slouží hlavně na osvětlení ve vozech. Ročně by mohly solární panely v rámci této instalace přinést úsporu až 90 tisíc litrů nafty. Železnice také pracuje na montáži panelů na jednom z nejrychlejších indických expresů Shan-e-Punjab.

Indie celkově usiluje o posílení obnovitelných zdrojů, které jí mají pomoci snížit závislost na uhlí, ale také přivést elektřinu do míst, které se dosud musela spoléhat na tmu nebo maximálně dieselagregát. Podle vedení železniční společnosti budou indické dráhy do pěti let produkovat až tisíc megawatthodin elektrické energie. Aktivním výrobce elektřiny se stanou právě pomocí instalací solárních panelů na střechách nádraží, kancelářských budov a na víceúrovňových přejezdech po celé zemi. V současnosti největší solární instalací na indické železnici je jednomegawattová elektrárna ve stanici Katra.

V odlehlých oblastech Indie jsou mnohé železniční budovy stále závislé na energii z dieselagregátů. S modernizací indické železniční dopravy přichází pokrok i prostřednictvím nezávislých solárních systémů, které usnadní obsluhu a odstraní závislost na spalování nafty.

Velká Británie: solární panely na železničním mostě

Pohled na další zajímavý projekt solární elektrárny na dráze nás vrátí zpět do Evropy. Železniční most Blackfriars se táhne od 19. století přes řeku Temži. V rámci příprav Londýna na letní olympijské hry prošel most rekonstrukcí, která zahrnula i zastřešení solárními panely. Elektřina z fotovoltaických modulů nad kolejemi je schopná pokrýt zhruba polovinu spotřeby nedaleké železniční stanice. Projekt je dobrým důkazem toho, že i v jedné z nejhustěji zalidněných oblastí na světě lze najít dostatek prostoru pro umístění solárních instalací.

České mašiny

České vlaky již minimálně na hlavních tratích přestávají být synonymem špinavé a pomalé dopravy. Potenciál výroby energie z větru by i našich podmínkách mohl pokrýt více než desetinásobek roční spotřeby Českých drah. Ale je jasné, že naše vlaky budou dál jezdit na elektřinu dodávanou ze sítě zásobované mixem různých zdrojů. Pro začátek by úplně stačilo, kdyby národní dopravce a správa železničních cest začala využívat dostupné plochy hal a nádražních budov, které dávají šanci pro instalaci stále více cenově dostupnějších solárních panelů. Ty mohou vyrobit část elektřiny pro místní spotřebu.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy