Je 5% hranice pro získání křesla v EP ústavně oprávněná?
V současné době Česká pirátská strana a Strana zelených podávají ústavní stížnost proti využití pětiprocentní klauzule ve volbách do Evropského parlamentu. Piráti dostali 72 514 hlasů, tedy 4,78 procenta, těsně pod hranicí volitelnosti. Kdyby bylo 21 českých mandátů rozděleno podle exaktní rovnosti volebního práva, volební systém by Pirátům i Zeleným nadělil po jednom mandátu na úkor ČSSD a KDU-ČSL.
Výsledky veřejného mínění Ukrajinců o prezidentských volbách
Během 14.-18. května, tedy něco přes týden před Ukrajinskými volbami Fond demokratická iniciativa „Ilko Kucheriv“ uskutečnil výzkum veřejného mínění o nadcházejících prezidentských volbách. Výzkum byl realizován ve všech oblastech Ukrajiny kromě Krymu. Reprezentovaní vzorek dospělé populace měl 2011 respondentů. Podle mně česká média málo diskutovala (možná nikdy nediskutovala) výsledky toho výzkumu. Z toho důvodů chtěl bych poskytnout čtenářům blogu hlavní výsledky.
Sociální dimenze české kybernetické bezpečnosti
Bez okázalosti bylo 13. května otevřeno Národní centrum kybernetické bezpečnosti (NCKB) coby součást Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) se sídlem v Brně. Hlavním cílem toho centra je předcházení kybernetickým útokům na veřejných institucích a zásadních infrastrukturách. Založení NCKB je pozitivní krok k předcházení bezpečnostním rizikům státu, zejména po ztrátě důvěry veřejnosti v bezpečnostní systém ČR způsobené kauzou GIBS a nadměrným vlivem Romana Janouška na protikorupční policii.
K čemu jsou protikorupční iniciativy podniků dobré?
V posledních měsících se Platformě pro transparentní veřejné zakázky daří přesvědčit české i zahraniční podniky, aby se přihlásily k etickému kodexu, kterým by se měli řídit dodavatelé v rámci veřejných zakázek. Etický kodex doporučuje, aby vzhledem k nedostatečné transparentnosti, kterou zajišťují současné právní předpisy o zadávání veřejných zakázek, dodavatelé šli příkladem a sdělovali k veřejným zakázkám více informací, než vyžaduje zákon. Kodex například firmám doporučuje, aby na svých webových stránkách zveřejňovaly informace o zakázkách získaných výběrovým řízením, a to včetně nabídkové ceny, informací o nabídce a o jejich subdodavatelích včetně toho, jaké služby poskytly a kdo je jejich vlastníkem.
Není Návrh vládní protikorupční strategie příliš ambiciózní?
Rád bych položil otázku, která na první pohled vypadá nesmyslně. Veškerá fakta naznačují, že korupce v České republice bují a má nevyčíslitelné negativní dopady na ekonomickou konkurenceschopnost, sociální solidaritu, důvěru v demokratický systém i v trestní soudnictví a prakticky na všechny důležité společenské, politické a ekonomické jevy, které si lze představit.
O autorovi
Michael L. Smith je vědeckým pracovníkem Národohospodářského ústavu AV ČR (CERGE-EI). Provádí výzkum na téma sociální stratifikace, sociologie vzdělání, protikorupční politiky, demokratického vládnutí, a dalších témat. Vyučoval na řadě akademických institucí a také působí jako odborník Institutu pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA). Vedl tým, který vytvořil portál Politickéfinance.cz a podporuje snahy otevřít veřejnosti další zdroje sociálněvědných dat. Více o mém výzkumu na www.michaelsmith.cz
Oblíbené
Politické Finance
Otevřená data
ZIndex - výzkum veřejných zakázek
Všechny zakázky
Transparency International ČR
Respekt.cz
Hnutí Duha
Člověk v tísni