Počátky západní civilizace aneb Jak správně rozdělit lup?

01. 09. 2017 | 09:17
Přečteno 3094 krát
Kdyby se vás někdo zeptal, jaké společenské profesi vděčíme za "pravdu" (ano, i pravda, stejně jako všechno lidské, je "historický vynález"), snad jen několik historiků a filosofů (i mezi nimi jen část), hrstka bláznů a většina členů dané profese (narcisismus a pravdivost se výjimečně setkávají) by ukázalo správným směrem. Většina běžných lidí by pravděpodobně označila filosofy, možná obecněji mudrce, a ti transcendentálnější, spirituálnější, esoteričtější a méně racionální by jmenovali náboženské vůdce (ti nejspirituálnější snad i mimozemšťany) či Slovo-Písmo-Ideu, které přicházejí odněkud z nebes anebo jiné dimenze (zkrátka podvědomí).

Dvě profese, které první vykročili k hledání "pravdy"
Když si představíte vojáka, asi se ve vaší fantazii objeví uniforma a zbraň, ale nebudou v ní figurovat intelektuální předměty, se kterými si pojíme duchovní hodnoty, mezi které pravda patří. Nevěřícně si přetřete oči, jelikož, navzdory všem předsudkům, jsou to právě vojáci, kteří v řecké archaické době první v historii vykročili na cestu hledání pravdy. Pod tou nemíním konkrétní obsah (na tom se asi ani v budoucnu lidstvo nikdy neshodne), ale myslím tím neurčité, co nejadekvátnější (objektivní) poznání světa.

Zatímco vojáci vás snad jen překvapili, při přečtení druhé profese, která na sklonku řecké archaické doby udělala druhý podstatný krok k pravdě, článek rovnou zavřete a už nikdy ode mě v budoucnu nic nepřečtete (tedy jestli mě i tak nečtou jen "prvočtenáři"). Jelikož mi je už po zjištění heterogenní povahy času (viz. můj druhý blog) všechno jedno, tak to řeknu: právníci...

Pro čtyři zbylé čtenáře to vysvětlím ve druhé části článku příští týden. Ale v principu rétorická a relativní podoba, v jaké právo většina lidí vidí, je jen jeho sofistická stránka. Cílem soudního procesu je najít skutečný skutkový stav a právně jej subsumovat (zjistit, co se stalo a jaký právní předpis použít). Tedy získat o něm co nejobjektivnější představu, k čemuž je střet pluralitních interpretací a tendenční argumentace jen metoda jejího nalézání. Pravda se nejlépe nehledá mikroskopem, dalekohledem, sociologickým dotazníkem nebo matematickou rovnicí, ale překvapivě postavením boxerského ringu, určením pravidel, dosazením rozhodčího a ponecháním na bojovnících, ať se o ní poperou.

První krok k hledání "pravdy" - válečníci
Jestli máte pocit, že jste odkryli uvedené záhadné propojení pravdivosti s vojenstvím několik odstavců před tím, než jej vysvětlím (a opět jste si potvrdili, že jste inteligentnější než všichni ostatní), musím vás zastavit. Boxerský ring byl jen metaforou pro soudní nalézání práva a vojáci se k hledání pravdivosti nedostali násilnou cestou, ale až v klidné době po bitce. I když vyzbrojenému člověku dá protivník spíš zapravdu, vojenství poskytlo především sociální podmínky pro hledání hodnoty pravdivosti (tedy představ, myšlenek, hypotéz či teorií o světě, které lidé sdílí na základě objektivních a racionálních kritérií a jejíchž "adekvátnost" je nezávislá na subjektu poznávání).

Jestli znáte starověkou historii a četli jste o době železné a v jejím důsledku levněji vyzbrojených hoplítech, kteří rozšířením vojenské služby v širších vrstvách společnosti založili "masovou demokracii" zvětšením okruhu plnoprávních občanů (plnoprávný je ten, kdo za obec bojuje a je ochoten položit život), také vás musím zklamat. I když demokracie s pravdivostí nějak asi souvisí (i když jsem ještě nepřišel na to, jak), nejednalo se u hoplítů o kvalitativní změnu, ale jen kvantitativní rozšíření něčeho, co už v té době déle existovalo. V jejích případu šlo jen o rozšíření rovnoprávnosti (označované jako politické, ale spočívající především v rovnoprávnosti "kognitivní" - v hledání pravdy, v tom mít rovné slovo, právo se vyjádřit a argumentovat; co se ale vzájemně podmiňuje), ne její založení, které se událo omnoho dřív.

Předchůdce "pravdy" - alétheia
Před vznikem "objektivní" koncepce pravdy o vnější skutečnosti, ke které máme potenciálně všichni přístup a která se ukazuje smyslům nebo prostřednictvím řeči, existoval její archaický předchůdce, alétheia, odkrytost. Opět se jednalo o velice neurčitý pojem, navíc s náboženským, až posvátným charakterem. Nejednalo se ovšem o tu naší, objektivní, empirickou, přírodní, obecní pravdu jak ji chápeme dnes a neukazovala se ve světě. Jednalo se spíš o nějakou "mimosmyslovou" pravdu, především náboženské povahy, pocházející z jiného než každodenního světa, která se navíc odkrývala jen některým členům společnosti v určitých pozicích (kněžím, vládcům, básníkům; viz. jeden z předešlých blogů o paměti).

Pravda tak nebyla definována jen svojí imanentní povahou (nezávisle na subjektu), ale měla i tento sociální aspekt, kdy jí mohl vidět a vyřknout jen člověk v určité společenské pozici. A v této oblasti udělali dějinný pokrok právě vojenští bojovníci řeckého archaického období (tj. přibližně v letech 800 až 500 p.n.l., "tmavého období" opředeného mýty, ve kterém Řekové na několik staletí zapomněli číst a psát). V té době bylo obecně relevantní (dejme tomu "pravdivé") jen to, co řekl "šéf", tedy ten, komu se skutečnost existující mimo smyslový svět "odkrývá". Jednalo se v principu o autoritářskou, přísně hierarchickou společnost, spíš společenský organismus s hlavou a tělem. Většina lidí za sebe nemyslela (ano, jsme pořád ještě v archaické době, podobnost je čistě náhodná).

Veřejný prostor argumentace - agora
Když se řekne agora, každý z nás si představí kopec v Aténách, kde se řečnilo a argumentovalo (podle svědectví ale spíš křičelo, zesměšňovalo a pomlouvalo). To, že se agora stala takovým hmotným zpodobněním kolébky demokracie, ale spočívá spíš v jejím "duchovně-prostorovém" pojetí než geografickém. Agora je ve své podstatě místo, kde je mluva řečníků rovna a králové, kněží či básnící, (dnešní profesoři, politici, manažeři nebo soudci) v ní nemají poslední slovo z titulu své pozice. Tato rovnocennost ale není obsahová a nespočívá v pravdivosti výpovědi, ale práva vyjádřit svůj názor, argumentovat, navrhovat, oponovat. A to v její primární, politické funkci, tedy při správě obecních záležitostí (snad ani Atéňané by nedali hlasovat lidu o technických záležitostech).

Dnes taková samozřejmá věc, prostor, ve kterém má řeč každého mluvčího stejnou váhu (v "procesuální" fázi argumentace), bylo skutečným historickým milníkem, kterému snad vděčíme za zrod západní civilizace (přiznejme si, ty zbylé od nás převzaly spíš jen plody tohoto kulturního pokroku než jeho podstatu). Prostor argumentace o obecních (veřejných, politických) otázkách, jehož účastníci mají stejné právo se vyjádřit a argumentovat, zavedli jako stabilnější zvykovou, společenskou "instituci" právě řecký vojáci v archaické době (tedy na naši smůlu právě v období, o kterém nejvíc víme jen z Homérových mýtů, archeologických předmětů a svědectví z klasického období, pro které to byla ještě celkem nedávná doba).

Jak to tedy s těmi vojáky a pravdou bylo?
Asi vzhledem k docela dlouhé "slovní přípravě" čekáte delší a hlubší vysvětlení kořenů podstaty západní civilizace. Proto vás asi překvapí, že šlo o obyčejné rozdělování lupu z vojenských výprav. Ve všech oblastech tehdejšího života platilo to, co řekl vůdce. Ostatní zkrátka neměli slovo a za sebe nerozhodovali. A to ani ve vojenské oblasti, až do momentu, kdy po vítězném boji před sebe položili válečnou kořist. V nerovnoprávnosti hraje ústřední roli vlastnictví a vládci ne ani tak vládnou, jako spíš jen "manipulují" s tím, co jim oprávněně patří. Z pohledu jejích a dobového práva tak nevládnou lidem, ale jen spravují svůj majetek (kterým byli často lidé).

Představy o tom, jak je naše moderní společnost "soukromnická", na rozdíl od té dávné, kdy vše bylo společné, jsou nesprávné. Podstata autoritativnosti, hierarchičnosti a nerovnosti minulých dob spočívala právě v tom, že omnoho víc společenských statků bylo privátních. Společenské a rodinné vztahy byly taky založeny na těch vlastnických a oblast soukromého vlastnictví tak zahrnovala mnohem širší okruh předmětů než dnes a v oblastech, které jsme zpod něj tak nějak humánně vyňali (v nejextrémnějším případě lidi).

Po vítězné bitce se ale najednou objevil majetek (lup), který jasně patřil vítězným vojákům, ale současně nikomu konkrétně. Neměl svého majitele, a tak byl pro něj vytvořen nový, neurčitý prostor. Prostor obsahující předměty, které měly budoucího vlastníka (vojáky, co je uloupili), ale ten ještě nebyl "individualizován". A bylo jej nutné najít. Tedy v období mezi ukončením bojů a vznikem individuálních vlastnických práv k jednotlivým částem kořisti (vlastně legalizací krádeže, té navíc pravděpodobně vykonané na základě vraždy, minimálně ozbrojeného přepadení) nastalo mezidobí, kdy skupina už měla věci ve své držbě, ale neulpívalo na nich žádné vlastnické právo a nikomu konkrétnímu ještě nepatřily.

Počáteční forma veřejné demokratické diskuse - jak rozdělit válečný lup?
A to byl čas společné argumentace a debaty vzájemně si rovných účastníků "diskuse" o přiřčení soukromých vlastnických práv pro tyto res nullius. Pro věci, které nebyly předmětem vlastnictví, "věci nikoho", válečnou kořist. Ano, první veřejný diskurs rovných účastníků, založený na argumentaci a hledající "empirickou pravdu" (v tomto případě ještě ne vědeckou, ale o budoucím společenském rozdělení statků), byla debata o správném (spravedlivém) rozdělení lupu...

Toto nestandardní, mimo tradiční instituce stojící období "nepráví" (ne "bezpráví" nebo "protipráví", ale absence práva) dalo vzniknout i improvizované prostorové analogii. Sféry obsahující věci, patřící už sice nám, ale ještě nikomu konkrétně. Sféry tak trochu nás všech, ale současně nikoho jednotlivého, sféry odosobněné. Sféry, které se sice účastníme, ale ne jako soukromé osoby (které si byli nerovné), ale jako takové rovné, ideální, geometrické díly. Byl to ze současnosti známý veřejný prostor, kterého se účastníme jako rovnocenní občané.

Agora klasického období (a následně tak i moderní politika) nachází své kořeny v prostoru, kde se shromažďovala válečná kořist. Tedy předměty stojící mimo existující řád, o kterém ale najednou bylo možné, při jejích začleňování do něj, svobodně diskutovat. To, co bylo předem dané a posvátné (i králové a kněží jej jen "odkrýváním" nalézali), společenský kosmos, bylo najednou při určování nových vlastnických práv možné uměle konstruovat na základě společné diskuse a dohody. Za účelem jejího rozdělení byla založena nová argumentační sféra rovné řeči a s ní i nová "subjektivita" jejích nositelů, rovnoprávných účastníků. Tedy to, čemu dnes říkáme demokratická veřejná sféra.

Je paradoxní, že z právě tak nehumánní záležitosti, jako dělby lupu, podle Detienna (Masters of Truth in Archaic Greece) vznikla veřejná sféra argumentace jejích rovnoprávných členů. To, že se jedná o obdobu současné politické sféry, je druhotné, protože její podstata spočívá v oblasti řeči, pravdivosti, argumentace, respektive jejích sociálních podmínkách. Hromada uloupených předmětů vytvořila nový prostor "nikoho a všech", o kterém a ve kterém měla řeč všech účastníků rovnou váhu.

Tato nová společenská realita byla symbolizovaná prostorovým uspořádáním svých účastníků. Válečníci při ní seděli v kruhu, tedy tvaru, který nemá vrchol a nezná "výš a níž". Tedy v prostoru volné argumentace, střetu myšlenek oddělených od postavení mluvčích. Společného rozhovoru hledajícího pravdu o vnější skutečnosti (věda), respektive konstruujícího pravdu o společenské skutečnosti (politika), na základě vážení samotných vyřčených důvodů objektivními racionálními kritérii, ne z "váhy" sociálního postavení jeho účastníků.

A co na to Arendtová?
Hannah Arendtová právě v existenci takového veřejného prostoru, kde se setkáváme jen proto, abychom spolu argumentovali a zkrátka se bavili o společných záležitostech, vidí podstatu politiky. A ta obratem tvoří podstatu člověka, Arendtová vychází z jeho aristotelovského pojetí jako zóon polítikon. Kritizovala tak hledání smyslu, "logu", usebráním se do soukromé oblasti. Politika podle ní ale nespočívá ani v moci, jejíž ústřední postavení v moderní politické teorii, podobně jako mnozí další moderní filosofové, kritizovala. Stavěla se dál i proti "rousseauovskému" pojetí politiky jako hledání společného zájmu, společenské vůle. A podobně jako Heidegger i proti jejímu chápání jako od smyslu oddělené technické správy, běžného "provozu" (Arendtová se téměř pořád ocitala mimo proud, tak nějak proti většině, a to nejen vůči širší společnosti, ale i mezi "svými", společenskovědnými kolegy a židovskými souputníky*).

Arendtová tak přitaká Detiennovi nejen při nacházení počátků evropského hledání pravdy ve vytvoření veřejného prostoru rovnoprávní argumentace. Tento samotný, od nějakého účelu oddělený a společným pohledem nepodmíněný (což by omezovalo svobodu a rovnost účastníků a vylučovalo jejích velikou část), považuje i za podstatu samotné politiky. Tu nachází v samotné existenci veřejného prostoru společné argumentace a v participaci členů společnosti na něm nevidí jen sociální funkci, ale i naplnění podstaty lidské bytosti. Ta leží v rozvinutí rozumových schopností člověka, které podle ní nelze uskutečnit v usebrání se do soukromého prostoru v nějaké individuální "meditaci" mimo civilizaci, ale právě ve společné diskusi ve veřejném prostoru. Ten tak slouží a naplňuje "lidství" každého jednotlivce, člověk ve střetu s druhými neřeší jen společné problémy, ale nachází i vlastní podstatu (i pro ústřední postavení politiky a aktivního života v jejím myšlení, se sama Arendtová nepovažovala ani tak za filosofku, jako spíš politickou teoretičku).

Závěr - kruh se uzavírá
A na závěr přichází docela zajímavé rozuzlení, nebo spíš zauzlení našeho dějinného příběhu o vykročení lidstva na stezku hledání pravdy, do jednoho ironického historického paradoxu. A tady už současné politiky znalí čtenáři asi tuší, že více než dvě a půl tisíce let dlouhý vývoj se tak nějak uzavírá do kruhu. Zatímco celý příběh západní civilizace a její podstaty, spočívající v její veřejné sféře rovnoprávné argumentace (která má stejné kořeny pro vědu i politiku, tedy jak hledání empirické pravdy, tak i konstruování té společenské), začal při dělení lupu, tak i příběh naší veřejné politiky v současnosti (prozatím) končí na stejném místě, tedy ...u dělení lupu.

A pak, že se dějiny západní civilizace vyvíjejí lineárně...


_____________________________
* Tuto etnickou identitu Arendtová sice přijala, ale, stejně jako většina v té době už sekularizovaných a v jednotlivých evropských národech asimilovaných Židů, jako vnucenou pronásledovateli. Je zvláštní, jak málo lidí si tuto skutečnost uvědomuje, přičemž je pro pochopení tragických událostí ústřední a přeživší oběti jí ve většině televizních rozhovorů a dokumentů právě z toho důvodu uvádějí hned na začátku. Před Hitlerem si většina západoevropských Židů, pro které už náboženství nemělo větší význam, neuvědomovala, že jsou "Židé", ale oni sami (i v očích širší společnosti) se považovali za Němce, Holanďany, Francouze, Dány... Hitler tak ve skutečnosti nepronásledoval Židy, ale spíš část Němců, kterou arbitrárně "vyselektoval" a svého největšího nepřítele si tak nějak vymyslel (ze stejného důvodu, tedy "umělosti" etnického pojetí židovského národa, Arendtová nesouhlasila ani se sionistickým hnutím, které podle ní převzalo nesprávnou logiku. Společnost podle ní netvoří společná krev, která je taky jen vykonstruovaný neempirický prvek, ale společná mluva, participace v argumentačním veřejném prostoru).

---------------------------------------------------------------------------------------
Příště to bude ještě horší a budu mluvit o tom, jak druhý krok západní civilizace k hledání pravdy, po loupeživých válečnících, udělali právníci.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy