Počátky západní civilizace aneb Kdo nám to tu špiní?

17. 09. 2017 | 14:28
Přečteno 3513 krát
V předešlém článku jsem vysvětlil těžko uvěřitelnou tezi, že za prvním "hledáním pravdy" (které lze považovat za podstatu západní civilizace) v jejím modernějším smyslu nestáli filosofové, mudrci a světci, ale archaičtí válečníci (a navíc, že se tak stalo u dělení válečné kořisti). Jelikož jsem chtěl, abyste po přečtení první části četli i tu druhou, tak jsem vypočítavě odložil ještě méně uvěřitelnou tezi až na teď. Další "profesí", která po vojácích udělala druhý krok lidstva k hledání pravdy, byli právníci. Předtím, než mě ukamenujete, mě to nechte osvětlit.

Zatímco vojáci zjistili, že když není vše dopředu dané v existujícím, seshora darovaném kosmu ("věci nikoho" uloupené válečné kořisti), lze rovnoprávně argumentovat a dohadovat se i bez božských a společenských autorit (druzí ale čerpali svojí autoritu z autority těch prvních a měla tak odvozenou povahu), účastníci soudních procesů řešících zločiny, tedy doboví právníci, jako první v rámci využívání tohoto "argumentačního prostoru" začali odkrývat tu "přírodní pravdu". Tedy ne co se událo v mytických dobách stvoření světa, ale v současném, každodenním, smysly přístupném okolním světě běžné zkušenosti.

Toto nové hledání pravdivosti o "pozemském" světě vycházelo z "environmentálního" pojetí zločinu, který byl chápán jako znečištění obce, narušení jejího řádu, kosmu. A zatímco ten byl pořád vnímán nábožensky, nebezpečí hrozící z jeho porušení už bylo "sekularizováno" v tom smyslu, že neplynulo ani tak z hněvu bohů jako spíš z pokračující přítomnosti zdroje "znečištění" v obci. Tu tak i do budoucna ohrožovalo a bylo schopno celou "zamořit". V psychologii jejích obyvatel tak byl strach ze zla do veliké míry sekularizovaný a jeho objektem už nebyli ani tak bohové, tedy sakrální sféra, ale skutky jiných lidi, zločiny v "pozemské" sféře.

Odlišení očišťování obce od krevní msty
Za tím účelem je třeba odlišit nutnost očištění obce od do té doby převládající krevní msty, která nás teď nezajímá (mluvíme už o době docela funkčního "veřejného právního systému" konce archaického a následného klasického období, který se s ní dokázal do veliké míry vypořádat). Stručné odlišení současně hezky osvětluje propojení environmentálního pojetí zločinu s formováním "pravdy" v naší civilizaci, a tak má i vysvětlující význam.

Krevní msta v první řade fungovala na principu "kus za kus" a neodlišovala jednotlivce, tedy nehledala skutečné původce zločinu. Skutečný zločinec zůstával většinou nepotrestán a trestaly se jen skupiny jako rodiny, kmeny či jiná společenství navzájem. Druhý podstatný rozdíl je v povaze samotného zločinu. Krevní msta byla většinou součástí řetězce vzájemného oplácení a sama málokdy reagovala na samotný zločin, ale převážně na jinou krevní mstu. Trestala tak většinou jiný trest a účastnící často ani "nedohlédli" na původní zločin, kterým řetězec začal.

Nejpodstatnější rozdíl ale spočívá v "subjektech" vztahu (především "osobě" poškozeného), funkci trestu a povaze duchovního prostředí. Tu se nabízí jednoduché rozlišení "soukromoprávní" povahy krevní msty, jako vztahu mezi privátními (i když kolektivními) subjekty, od "veřejnoprávní" povahy očištění obce od zločinu. Toto by ale bylo projektování naších společenských vztahů na zcela rozdílnou společnost. V této otázce jsou si krevní msta a očištění obce dokonce velice blízké. V obou případech nešlo o vztah mezi "soukromými subjekty" (krevní msta), respektive veřejným a soukromým subjektem (očista obce), ale oba vycházeli ze vztahu lidského společenství (rodiny, kmenu, obce, města) k sakrální sféře, božstvím (tento náboženský aspekt byl pak u očisťování obce její sekularizací postupně oslabován).

V obou případech byl zločin chápán především jako narušení řádu světa, kosmu. Jelikož jde o "božské dílo", bylo jeho porušení především útokem na bohy a jejích urážkou. Přesně tak, když vám v archaické době usmrtil někdo z jiného kmene člena rodiny, navzdory osobnímu žalu byste to tehdy vnímali jako narušení kosmického řádu a urážku bohů. Ti byli primárně těmi poškozenými a dnešní soud by jim, a ne vám, přiřknul finanční odškodné.

Za porušení jejich řádu se bohové zlobí a společenství jej tak musí potrestat především pro jejich uspokojení. Kdyby tak poškozená skupina neučinila a krevní mstou nenapravila narušení řádu kosmu, sama by k němu přispěla a bohy rozčílila podruhé. A ti by pak svůj hněv za porušování kosmického řádu jeho neobnovením obrátili z původních "narušitelů" na skupinu, která zločin trpěla. Poškozeným subjektem tak v případě krevní msty není obec, ale její božstva. Subjekty "právního vztahu", který zločin zakládá, není skupina, jejíž člen zločin spáchal, a skupina oběti, ale pachateli jsou potenciálně všichni zúčastnění a poškozeným kosmos a jeho božští tvůrci. Skuteční lidští pachatelé a oběti tak nějak plují na jedné lodi a trestáním si umírňují bohy (nekonečný kruh msty se roztáčel především z toho důvodu, že každá skupina měla vlastní kosmos a božstva a "náprava" jednoho krevní mstou narušila druhý).

"Environmentální" pojetí zločinu
Podobné chápání zločinu je sice přítomné i v případě znečištění obce (miasma), ovšem v ní jsou už "právní vztahy" způsobené zločinem postupně sekularizovány. Existují uvnitř společenství (nebo mezi cizími skupinami) a trest je udělován prostřednictvím třetího subjektu, stojícího nad nimi (v našem smyslu "veřejného"). A to navzdory tomu, že byl vykonáván soukromými osobami, jelikož se uskutečňoval často ve formě metaforického vyhnání pachatele z obce jeho "ocejchováním", povolujícím každému jej beztrestně zabít (tedy jeho vyjmutím z ochrany obce, z jejího kosmu, který pošpinil). Trestem byl exil, nejen v doslovném smyslu (vyhnání z území obce), ale i přeneseném, bytostním (vyjmutí ze společnosti obecně, odebrání lidství, v dnešním smyslu "osoby").

Ústřední rozdíl ale v případě očištění ležel v jeho funkci a subjektech poškozeného a především, vzhledem k oblasti našeho zájmu (vzniku "pravdy"), subjektu pachatele. A v s tím souvisejícím pojetí toho, co vlastně je samotný "zločin" a kde jej hledat. Jelikož právě z této proměny poprvé vznikla potřeba zjišťovat skutkový stav, tedy empiricky hledat pravdivost o vnějším světě.

Zločin byl v případě jeho "environmentálního" pojetí do veliké míry sekularizován a i když se pořád chápal jako znečištění řádu obce, který byl pořád posvátný, jak pachatelé, tak i poškozený (vrah a samotná obec, ne už skupina a božstva), jak důsledek zločinu, tak i funkce trestu (pošpinění obce samotné a její očištění, ne už narušení božského řádu a smíření bohů) byli už přesunuty "z nebes" do okolního, "empirického" světa. Zatímco u krevní msty se hledala skupina pachatele, který zločinem narušil kosmos a rozčílil bohy, aby ti byli jejím potrestáním (tedy spíš odplatou) opět smíření, u očištění obce bylo nutné najít konkrétního individualizovaného pachatele přesným zjištěním toho, co se skutečně odehrálo.

Tak, aby zdroj znečištění, nacházející se v osobě pachatele, bylo možné z obce odstranit a toto se jí dále nešířilo. A mohla tak být nejen očištěna od zločinu, který se už stal, ale i od dalšího znečištění dál se šířícího od konkrétního, individualizovaného původce. Zločin se už hledal ve světě ve formě konkrétního a pravdivého skutkového stavu, jeho funkcí bylo ochránit především společnost a její řád (který byl ovšem pořád chápán nábožensky) a neobracel se jen do minulosti, ale i budoucnosti, měl i preventivní funkci.

Právní (první) hledání pravdy za účelem odstranění "miasmy"
A toto bylo úlohou tehdejších "právníků", dobových žalobců, obhájců, soudců (ne v té podobě, v jaké je dnes známe, ale v tehdejší analogické obdobě), kteří pro potřeby očištění miasmy poprvé v historii západní civilizace vykročili na stezku hledání empirické, objektivní pravdy o vnějším světě. Hledáním skutečného zločince a zjišťováním, co se opravdu při zločinném skutku ve světě odehrálo, začali lidé poprvé vážněji objektivně a empiricky zkoumat pravdu o okolní, "nebožské" skutečnosti, "přírodním" světě, který se do té doby zdál být v sousedství k božskému a společenskému kosmu nedůležitý. Byli to tak doboví aktéři právního systému (osobitná profese existovala tak možná jen u nájemných rétorů, obhájců a žalobců, "právníkem" tak označuji obecně toho, kdo v daném procesu plnil nějakou její dnešní roli), kteří první začali při plnění své právní funkce "zkoumat" pravdu o každodenním, okolním světě. A to ještě před prvními filosofy, kteří si mimochodem mnoho ze svých metafor vypůjčovali z právní terminologie.

Přesně tak, prvními "přírodními filosofy", prvními vědci, "empirickými" historiky, detektivy, prvními zkoumateli vnějšího světa, formovateli hypotéz a tvůrci teorií, těmi kdo je následně kontrolovali, potvrzovali a vyvraceli, zjišťovali fakta, odvozovali z nich závěry, uváděli důvody a před veřejností pro ně argumentovali na základě racionálních kritérií, prvními "vědci" v dnešním smyslu slova, byli právníci. I když v pomyslném rodokmenu lidského vědění tvoří jeho kmen filosofie (a kořeny snad archaické náboženství) a ostatní vědní a společenské oblasti (i s právem) z něj vyrůstající větve, ve skutečnosti se tento kmen dělí spíš na dvě části a ta klasická řecká, filosofická vyrůstá z archaické právní. A když se na právních a společenskovědních fakultách učí Úvod do filosofie, mělo by to být spíš naopak a na filosofické fakultě se v prvním ročníku učit Úvod do práva...

Zatímco archaičtí řečtí válečníci při dělení kořisti první, za účelem hledání "společenské pravdy" o distribucí statků (a tak konsensuálně zakládající společenský řád), vytvořili veřejný sociální prostor rovnoprávné argumentace, archaičtí účastníci soudních pří první demonstrovali, jak jej využívat v oblasti hledání pravdy o okolním, "přírodním" světě. A i když pojem "pravda" dnes málokdo spojí s vojákem a právníkem, jelikož prvního spíš vidí prizmatem autoritářského rozkazování a druhého zase sofistického ovlivňování, byli to skutečně oni (tedy jejich starověké obdoby), jejichž kroky západní civilizace vykročila k hledání pravdy.

_______________________
Vycházel jsem z přednášky Michel Foucaulta na Collège de France.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy